Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:32
Philip Ross schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:04:
@geishin ten eerste is dit slechts een deel van de ambtenaren. Ten tweede snap je volgens mij niet hoe die vakantiedagen werken. Die extra dagen worden gewoon in normale weken extra gewerkt.

Wat is een gemiddeld ambtenaren salaris dan?

Quote uit dat eerste interview:

[...]

Dus zo goed voor iemand met die opleiding en ervaring is het niet.
Hij stelt ook "per uur verdienen we hetzelfde".

@Bouke-p Waarom is alles te duur? Omdat we juist te weinig werken. Dus ja de oplossing zit inderdaad in meer werken ipv en en en en en en en te krijgen uit publieke middelen

@Dennis1812 Val jij onder CAO rijk? Want ik had preciezer kunnen zijn, dat is namelijk de groep die ik bedoel

[ Voor 7% gewijzigd door geishin op 26-08-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:59

TheDudez

Usenet stofzuiger!

geishin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:55:
@Philip Ross nu doe je t weer, terwijl ambtenaren ≠ alle middeninkomens van NL (en dat sugereer je wel)

https://www.ad.nl/werk/ik...aar-te-ontslaan~a668e577/

29 jaar
jaarsalaris van ~ 49K én
OV jaarkaart van tenminste ~ 4600 op jaarbasis én
46 vakantie dagen én
ruime studiekostenregeling (100% kosten, tenminste 50% in werktijd)
pensioenpremie heb ik niet direct kunnen vinden

Daarbij is dit artikel in 2018, sindsdien zijn ambtenarensalarissen meermaals verhoogd.

Kijk gerust eens hier: https://www.caorijk.nl/cao-rijk

Primaire arbeidsvoorwaarden zijn nog tot daar aan toe(overigens ook niet slecht), maar kijk eens naar de de secundaire arbeidsvoorwaarden daar is het beeld: én én én én én én én. Daar kan echt wel linksom of rechtsom in versoberd worden.

Ter aanvulling:
https://www.ad.nl/werk/am...top-10-inkomens~a7b44b69/
Je hebt rijks ambtenaren en gemeente ambtenaren. Die hebben een andere CAO. En die van gemeente is een stuk minder rooskleurig. En verschild ook nog per gemeente. De 1 geeft meer reiskosten dan de andere gemeente. Dus niet alle ambtenaren over 1 kam scheren!

[ Voor 6% gewijzigd door TheDudez op 26-08-2022 14:16 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:25

Dennis1812

Amateur prutser

geishin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

@Bouke-p Waarom is alles te duur? Omdat we juist te weinig werken. Dus ja de oplossing zit inderdaad in meer werken ipv en en en en en en en te krijgen uit publieke middelen

@Dennis1812 Val jij onder CAO rijk? Want ik had preciezer kunnen zijn, dat is namelijk de groep die ik bedoel
Tot voor kort nog wel.
Officieel zijn we nu afgesplitst.
Echter wordt de CAO nog wel ongeveer over gekopieerd en bij ons toegepast. Met een enkele versobering.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:48
geishin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

En toch stel je dat ze "te veel" betaald krijgen.

Overigens valt ook de door jouw genoemde man tussen 1-1.5x modaal.en dat lijkt mij bij uitstek een middeninkomen.

[ Voor 20% gewijzigd door Philip Ross op 26-08-2022 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:16
Vergeet ook niet dat dat artikel uit 2018 is en de status van ambtenaren per 1 januari 2020 is aangepast, hoewel ik het fijne er niet vanaf weet.

Wel weet ik dat ik op dit moment niet geweldig verdien voor de werkzaamheden die ik uitvoer (maar absoluut prima voor de opleiding die ik gedaan heb) en bij de overheid met meer verantwoordelijkheid minder inkomen zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:59

TheDudez

Usenet stofzuiger!

mavamal schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:18:
Vergeet ook niet dat dat artikel uit 2018 is en de status van ambtenaren per 1 januari 2020 is aangepast, hoewel ik het fijne er niet vanaf weet.

Wel weet ik dat ik op dit moment niet geweldig verdien voor de werkzaamheden die ik uitvoer (maar absoluut prima voor de opleiding die ik gedaan heb) en bij de overheid met meer verantwoordelijkheid minder inkomen zou hebben.
Ja klopt je kan makkelijker ontslagen worden.Moet nu via uwv

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
Philip Ross schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

En toch stel je dat ze "te veel" betaald krijgen.

Overigens valt ook de door jouw genoemde man tussen 1-1.5x modaal.en dat lijkt mij bij uitstek een middeninkomen.
Ik vind 1.5x modaal als je 29 bent inc de 46 vakantiedagen en alle andere extras inderdaad te veel. Schroef dat terug naar 25 vakantiedagen en ik ben er al een stuk milder over.

Edit @Philip Ross (dit zojuist toegevoegd): Daarnaast impliceert het dat er van de loonmatiging uit de jaren 80 weinig is overgebleven

[ Voor 12% gewijzigd door geishin op 26-08-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
geishin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Ik vind 1.5x modaal als je 29 bent inc de 46 vakantiedagen en alle andere extras inderdaad te veel. Schroef dat terug naar 25 vakantiedagen en ik ben er al een stuk milder over.
Het is niet meer dan anderen met.zijn opleiding en ervaring. Die vakantiedagen komen gewoon uit zijn salaris hoor.

Kijk een shirt op Tweakers, genoeg die meer verdienen dan dat.

Maar het is nog steeds een middeninkomen ongeacht of jij het te veel vind. En dus stel je letterlijk voor om een middeninkomen te gaan korten.
Daarnaast impliceert het dat er van de loonmatiging uit de jaren 80 weinig is overgebleven
Juist het tegenovergestelde. Die extra vrije uren compenserende precies zijn lagere salaris vergeleken met anderen. Dus bevestiging van die loonmatiging.

[ Voor 17% gewijzigd door Philip Ross op 26-08-2022 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:33

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

@Philip Ross nu doe je t weer, terwijl ambtenaren ≠ alle middeninkomens van NL (en dat sugereer je wel)

29 jaar
jaarsalaris van ~ 49K én
46 vakantie dagen én

Daarbij is dit artikel in 2018, sindsdien zijn ambtenarensalarissen meermaals verhoogd.

Kijk gerust eens hier: https://www.caorijk.nl/cao-rijk

Primaire arbeidsvoorwaarden zijn nog tot daar aan toe(overigens ook niet slecht), maar kijk eens naar de de secundaire arbeidsvoorwaarden daar is het beeld: én én én én én én én. Daar kan echt wel linksom of rechtsom in versoberd worden.

Ter aanvulling:
https://www.ad.nl/werk/am...top-10-inkomens~a7b44b69/
Zo geweldig zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden van een rijksambtenaar helemaal niet.
Geen auto, geen OV-kaart voor privégebruik, geen bonusbeleid. Het IKB-budget (waar vakantiegeld en 13e maand bij inbegrepen zit) is 16,37%, terwijl dat bij de provincies 22% is en bij waterschappen 21%. Vakantieuren is 144 uur, daar bovenop nog wel 64 jaarlijkse verlofuren. Dan kom je op 28,8 vrije dagen per jaar uit, er zijn genoeg bedrijven die 30 dagen bieden.

Welke secundaire arbeidsvoorwaarden vind jij zo geweldig? Én én én?

Edit: ik zie het al, je hebt het artikel compleet verkeerd geïnterpreteerd. Die OV kaart is alleen voor woon-werkverkeer. Dat zegt hij ook in het artikel. Hij zegt ook dat hij 4 uren per week boven z'n contractduur werk, waardoor hij compensatiedagen opbouwt, daarom komt hij tot die 46 'vakantiedagen', 20 dagen daarvan zijn gewoon gewerkte dagen.

[ Voor 10% gewijzigd door ocn op 26-08-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
ocn schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Zo geweldig zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden van een rijksambtenaar helemaal niet.
Geen auto, geen OV-kaart voor privégebruik, geen bonusbeleid. Het IKB-budget (waar vakantiegeld en 13e maand bij inbegrepen zit) is 16,37%, terwijl dat bij de provincies 22% is en bij waterschappen 21%. Vakantieuren is 144 uur, daar bovenop nog wel 64 jaarlijkse verlofuren. Dan kom je op 28,8 vrije dagen per jaar uit, er zijn genoeg bedrijven die 30 dagen bieden.

Welke secundaire arbeidsvoorwaarden vind jij zo geweldig? Én én én?

Edit: ik zie het al, je hebt het artikel compleet verkeerd geïnterpreteerd. Die OV kaart is alleen voor woon-werkverkeer. Dat zegt hij ook in het artikel. Hij zegt ook dat hij 4 uren per week boven z'n contractduur werk, waardoor hij compensatiedagen opbouwt, daarom komt hij tot die 46 'vakantiedagen', 20 dagen daarvan zijn gewoon gewerkte dagen.
Ik interpreteer niets verkeerd. Feit blijft dat hij obv 40 uur werken dus 46 vakantiedagen heeft en dat is ver boven gemiddeld.

Bonus in bedrijfsleven is prestatieafhankelijk ipv gegarendeerd. Bij het rijk krijg je dus 8% (bijna 1 maandsalaris) gegarandeerd.

Provincies en waterschappen zijn nog bizarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

geishin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

Ik interpreteer niets verkeerd. Feit blijft dat hij obv 40 uur werken dus 46 vakantiedagen heeft en dat is ver boven gemiddeld.

Bonus in bedrijfsleven is prestatieafhankelijk ipv gegarendeerd. Bij het rijk krijg je dus 8% (bijna 1 maandsalaris) gegarandeerd.

Provincies en waterschappen zijn nog bizarder
Svp vriendelijk en netjes houden. Hij krijgt gewoon betaald voor 36 uur werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 26-08-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
ocn schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Wat lul je nou? Hij krijgt gewoon betaald voor 36 uur werken.
Hij werkt 40 uur en krijgt daarvoor compensatiedagen, omdat zijn contract obv 36 uur is. Omgerekend dus 46 vrije dagen als hij 40 uur per week werkt.

In de private sector krijg je 25 - 30 vakantie dagen obv 40 uur per week. Oftewel 46 vakantiedagen is ruim daarboven.

En verder aub iets minder aggressief

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philip Ross
geishin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Hij werkt 40 uur en krijgt daarvoor compensatiedagen, omdat zijn contract obv 36 uur is. Omgerekend dus 46 vrije dagen als hij 40 uur per week werkt.

In de private sector krijg je 25 - 30 vakantie dagen obv 40 uur per week. Oftewel 46 vakantiedagen is ruim daarboven.
In de metalektro cao krijg je ook gewoon die 40 dagen hoor. Vergelijkbare regeling. Vallen ook grote goed betalende bedrijven als asml onder.

Zo uitzonderlijk is dat echt niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

geishin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

En verder aub iets minder aggressief
Hij krijgt betaald voor 36u per week. Hij heeft geen "46 vakantiedagen", hij heeft anno 2022 208 verlofuren (144 wettelijke vakantie uren en 64 ikb-uren (cao)), dat zijn 28,8 verlofdagen. Doordat hij wekelijks 4 uur boven contract werkt (zie het als overuren), mag hij die op andere momenten compenseren. Dat zijn dus geen 'vakantiedagen', maar is gewoon tijd voor tijd.

Als jij een 36 uurs contract gelijk willen stellen met een 40 uurs contract moet je ook de financiële beloning gelijktrekken door de ambtenaar 11% extra salaris te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:10

Dido

heforshe

geishin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:38:
Stel, ik ga een ochtend in de week ergens werken (4 uur, waar ik dus voor betaald wordt).

Nu komt het zo uit dat niemand er bezwaar tegen heeft als ik gewoon full-time werk (40 uur). Uiteraard krijg ik er geen stuiver extra voor, maar ik bouw wel 36 uur per week aan extra verlof op. Dat zijn 9 (negen!) werkdagen extra per week. Dat betekent dat ik na vijf weken werken 45 vakantiedagen heb opgebouwd en de rest van het jaar dus betaald met verlof kan. En dan laat ik wettelijk verlof nog even buiten beschouwing.

Jij vindt dat aburd en exorbitant, volledig voorbijgaande aan het feit dat ik voor vijf weken werken welgeteld 2,5 dag betaald krijg.

Ja, dit voorbeeld is overdreven, maar in de ambtenarij is fulltime zelden 40 uur. En ja, sommige werkgevers (niet alle, bij mij mag het niet meer) staan toe dat je 40 uur werkt, en daarmee dus 26 extra vakantiedagen opbouwt. Maar dat is minder gek dan het lijkt, toen ik nog "gewoon" commercieel in de detachering zat heb ik ooit in een half jaar een dikke maand aan tijd-voor-tijd verlof opgebouwd. dat ging ook om een dikke 20 twintig dagen "extra verlof". Maar dan moet je wel even door de viongers zien dat ik die verlofuren gewoon gewerkt heb.

De voorbeeldambtenaar werkt elke week 4 uur over, en jij vindt het vreemd dat hij die extra uren als tijd-voor-tijd terugkrijgt. Waarom is dat voor een ambtenaar belachelijk, als iemand anders hetzelfde kan doen door 44 uur te werken op een 40-uur contract?

Zou je het terecht vinden al iemand die 10% extra werkt dat maar gewoon gratis moet doen? Je zou in plaats van die "extra vakantiedagen" (die dus helemaal niet extra zijn) ook gewoon een dikke 11% bovenop zijn salaris kunnen gooien, oftewel gewoon betalen voor zijn extra uren. En wat ga je doen als de slimmerik vervolgens 44 uur gaat werken en alsnog 26, in jouw ogen gratis, vakjantiedagen opspaart?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zo spannend zijn die 20 dagen niet.
Ik heb al eens een zaterdag van 12 uren en een zondag van 17 uren omgezet in tvt.

Die zondag was wat lastig omdat dat iets teveel uren op 1 dag waren.
Maar hey productie moet doorgaan dus Dat lossen we wel op..

Bij ons zijn we sowieso van alles naar tvt en niks uitbetalen.

Vrije tijd is kostbaar

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
Ik kom duidelijk uit andere sectoren waar tijd-voor-tijd niet bestaat en tijd-voor-geld gecapped is, want "verdisconteert in je salaris".
In mijn omgeving heeft niemand meer dan 25 vakantiedagen tenzij diegene ambtenaar is.

We zoomen nu in op salaris + vakantiedagen (of compensatiedagen, boeit niet hoe je t noemt feit is dat iemand 40 uur p.w. werkt en 46 dagen doorbetaald vakantie op kan nemen).

Maar het gaat mij om de combinatie van primair en secundair. En ja die zijn ruim imo (ook al zijn ze bij waterschappen of provincies nog ruimer) en dus dient dat versobert te worden. Ik heb getracht aan te tonen waarom ik denk dat dat gerechtvaardigd is.

Ik zie graag voorbeelden en cijfers waaruit t tegendeel blijkt.

Of andere nieuwe suggesties om t begrotingsgat te dichten

[ Voor 4% gewijzigd door geishin op 26-08-2022 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

geishin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:05:
Ik kom duidelijk uit andere sectoren waar tijd-voor-tijd niet bestaat en tijd-voor-geld gecapped is, want "verdisconteert in je salaris".
In mijn omgeving heeft niemand meer dan 25 vakantiedagen tenzij diegene ambtenaar is.

We zoomen nu in op salaris + vakantiedagen (of compensatiedagen, boeit niet hoe je t noemt feit is dat iemand 40 uur p.w. werkt en 46 dagen doorbetaald vakantie op kan nemen).

Maar het gaat mij om de combinatie van primair en secundair. En ja die zijn ruim imo (ook al zijn ze bij waterschappen of provincies nog ruimer) en dus dient dat versobert te worden. Ik heb getracht aan te tonen waarom ik denk dat dat gerechtvaardigd is.

Jij zou bij een assessment echt zwaar door de mand vallen met jouw redeneervermogen :+

Welke secundaire voorwaarden vind jij zo geweldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
ocn schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

Jij zou bij een assessment echt zwaar door de mand vallen met jouw redeneervermogen :+

Lees even terug ipv wederom passief aggressief uit de hoek te komen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Dan heb je dus geen docenten in je omgeving :P

De posities waarop mensen zitten waarvan verwacht wordt dat ze gratis overwerken betalen over het algemeen ook niet een slaris dat binnen dit topic relevant is. Voor mensen met een middeninkomen is het helemaal niet zo gek dat ze niet gratis werken, en dat ze betaald worden (in tijd of geld) voor hun werk, hoie vreemd jij dat principe ook lijkt te vinden.
Dat lukt je vooralsnog totaal niet, want jij lijkt het normaal te vinden dat iemand die structureel 11% overtijd draait daar geen cent voor terugziet. Nogmaals, er zijn posities waarin dat normaal is, maar die vallen niet onder de middeninkomens (of iemand laat zich vrijwillig (een oor aan)naaien).
Je zou kunnen beginnen het burgerlijk wetboek erbij te pakken (onder de kop arbiedsrecht) en er eens wat CAO's op na te slaan. Gratis werken is zeer zeker niet de norm, noch voor ambtenaren, noch voor anderen, tenzij daar aanzienlijke compensaties (veelal in de vorm van een riant salaris) tegenover staan.

Jij staart je dood op die 26 "extra" vakantiedagen, maar die zijn helemaal niet extra. Hij krijgt een heel normaal aantal dagen en kiest er daarnaast voor om per week een halve dag extra te werken om die halve dagen op een voor hem gunstiger moment aan elkaar te rijgen. Die mogelijkheid van tijd-voor-tijd is geen uniek ambtenarendingetje, maar heel normaal in grote delen van de arbeidsmarkt, hoe vreemd het op jou ook overkomt.

Da laatste keer dat ik deze discussie had was heel lang geleden met mijn broertje. We hadden allebei een identieke zak snoep en nadat hij zijn eigen zak had leeggegeten terwijl ik het meerendeel bewaarde klaagde hij dat het oneerlijk was dat ik extra snoep had. We zullen toen 5 en 11 geweest zijn.
Welk begrotingsgat denk jij te gaan dichten door de ambtenaar in kwestie 11% meer salaris te geven? Of door hem 11% minder te laten werken (waardoor je 11% meer ambtenaren moet aannemen.

Je voorstel komt neer op een toename van 11% in de overheidspersoneelkosten, en je denkt een begrotingsgat te dichten?
ocn schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:13:
Dat iemand gecompenseerd wordt voor zijn werk, kennelijk. Terwijl zelfs Marx dat niet zo heel gek vond.

[ Voor 11% gewijzigd door Dido op 26-08-2022 15:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Dido schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

[Voor 11% gewijzigd door Dido op 26-08-2022 15:24]

[...]
:D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Philip Ross schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:52:
In de metalektro cao krijg je ook gewoon die 40 dagen hoor. Vergelijkbare regeling. Vallen ook grote goed betalende bedrijven als asml onder.

Zo uitzonderlijk is dat echt niet.
ATV (en later ADV) heette dat ja. Ironisch genoeg zijn die regelingen indertijd ingevoerd als kostenbesparingsmaatregel! De facto leverde iedereen salaris in, in ruil voor "gratis" extra vakantiedagen. Werknemers smulden ervan, want die staarden zich dood op de extra vakantiedagen. Werkgevers lachten zich dood want die konden in een klap flink snijden in de personeelskosten.

En nu wil iemand dergelijke regelingen afschaffen, omdat dat geld zou besparen. Dus als we het invoeren en afschaffen van ATV vaak genoeg herhalen worden de arbeidskosten nul!
Je bent perfectionist, of je bent het niet 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Dido op 26-08-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

crisp

Devver

Pixelated

Ook daar valt wel een en ander op af te dingen. Als ik naar cijfers kijk betreffende arbeidsvolume (werkzame beroepsbevolking * gemiddelde arbeidsduur) dan zit daar, zeker vanaf 2014, een behoorlijke groei in. Ook als je dat corrigeert voor de toename van de beroepsbevolking. Opvallend is ook de stijging van het gemiddelde aantal uren in 2021 ten opzichte van de voorgaande jaren, en dat gecombineerd met de toename van de arbeidsparticipatie (door minder werkloosheid).

Kortom: volgens mij werken we juist steeds meer in plaats van minder.

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 26-08-2022 15:33 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
@geishin Serieus bedoeld: wellicht is het goed om zelf even een paar verlofdagen op te nemen want je opmerkingen slaan echt nergens op. Ik kan het niet vriendelijker zeggen. In het begin vond ik het wel aardig, maar nu wordt het pijnlijk om te lezen. Nogmaals dit is niet vervelend bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 14-09 16:11
crisp schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:33:
[...]

Ook daar valt wel een en ander op af te dingen. Als ik naar cijfers kijk betreffende arbeidsvolume (werkzame beroepsbevolking * gemiddelde arbeidsduur) dan zit daar, zeker vanaf 2014, een behoorlijke groei in. Ook als je dat corrigeert voor de toename van de beroepsbevolking. Opvallend is ook de stijging van het gemiddelde aantal uren in 2021 ten opzichte van de voorgaande jaren, en dat gecombineerd met de toename van de arbeidsparticipatie (door minder werkloosheid).

Kortom: volgens mij werken we juist steeds meer in plaats van minder.
Precies. En daarnaast verdelen we de uren iets beter. De maatschappij verandert en traditionele man/vrouw rolpatronen zijn aan het verschuiven.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Verwijderd

Veel uren draaien betekent nog niet dat je veel werkt. Geloof me, ik aanschouw het iedere dag weer, met mijn eigen ogen.

'Zolang mijn chef net alsof doet dat ik veel verdien, doe ik net alsof ik hard werk.'

Vandaag weer voor de volle 30% er tegenaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:11:
Veel uren draaien betekent nog niet dat je veel werkt. Geloof me, ik aanschouw het iedere dag weer, met mijn eigen ogen.

'Zolang mijn chef net alsof doet dat ik veel verdien, doe ik net alsof ik hard werk.'

Vandaag weer voor de volle 30% er tegenaan.
Je moet ook niet hard werken maar je moet slim werken...
Als je baas met die 30% genoegen neemt so be it.

Minimale inzet maximaal resultaat d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
marcelcee schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:33:
@geishin Serieus bedoeld: wellicht is het goed om zelf even een paar verlofdagen op te nemen want je opmerkingen slaan echt nergens op. Ik kan het niet vriendelijker zeggen. In het begin vond ik het wel aardig, maar nu wordt het pijnlijk om te lezen. Nogmaals dit is niet vervelend bedoeld.
Het zal ik kan er weinig aan doen dat men vastzit in "36 uur is de norm dus als je meer werkt is het normaal dat je daar gecompseerd voor wordt".

Het is dus precies mijn punt dat dat niet normaal is, want iemand met een 40 uur contract wordt ook niet extra gecompenseerd voor 40 uur werken (i.e. die krijgt voor die 4 uur "extra" werk, niet tijd voor tijd of tijd voor geld)

De vergelijking is dus Persoon A met de 36 urige werkweek van de ambtenaar vs Persoon B met de 40 urige werkweek van iemand anders. Dan geldt voor de ambtenaar:

- 21 extra verlofdagen voor Persoon A tov de 25 verlofdagen van Persoon B
- gegarendeerd 13e maand voor Persoon A vs misschien een bonus voor Persoon B
- Studie voor Persoon A is volledig kosten gedekt en minstens 50% in werktijd. Ook dat is imo niet de standaard. (mijn vorige werkgever bijv. was max 50% in werktijd ipv minstens)

Blijft m'n punt dus staan dat Persoon A en en en en en heeft en dat voor Persoon B niet perse geldt.

[ Voor 3% gewijzigd door geishin op 26-08-2022 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:25

Dennis1812

Amateur prutser

Persoon b wordt toch ook gewoon gecompenseerd voor die 40uur?

En die vakantiedagen en studies kan hij over onderhandelen? En zijn salaris is vaak significant hoger dan dat van een ambtenaar? Zelfs als je terug zou rekenen maar 36uur?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:49:
Persoon b wordt toch ook gewoon gecompenseerd voor die 40uur?

En die vakantiedagen en studies kan hij over onderhandelen? En zijn salaris is vaak significant hoger dan dat van een ambtenaar? Zelfs als je terug zou rekenen maar 36uur?
Ik bestrijdt dus precies het punt dat ambtenaren minder betaaldkrijgen / gecompenseerd worden omdat ze 36 uur werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
geishin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:54:
[...]

Ik bestrijdt dus precies het punt dat ambtenaren minder betaaldkrijgen / gecompenseerd worden omdat ze 36 uur werken
Laat dan eens een paar loon tabellen zien?
Voor functies met vergelijkbare opleidingsniveau en verantwoordelijkheden.

Over het algemeen krijg je namelijk in die situatie slechts 36/40 deel van wat er als fulltime salaris genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
Philip Ross schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:43:
[...]

Laat dan eens een paar loon tabellen zien?
Voor functies met vergelijkbare opleidingsniveau en verantwoordelijkheden.

Over het algemeen krijg je namelijk in die situatie slechts 36/40 deel van wat er als fulltime salaris genoemd wordt.
Voorlopig ben ik met meerdere voorbeelden en bronnen gekomen. Tegenargumenten bestaan uit ad hominems,; "nee-hoor-is-niet-zo's" of emo gepruttel in de categorie "waarom wil je mensen gratis laten werken".

Ik sta open voor discussie en laat me graag overtuigen. Dus kom maar door met de bronnen en tabellen, waaruit blijkt dat compensatiepakket (niet alleen salaris) in private sector (veel) ruimer is in private sector dan voor ambtenaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
geishin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Voorlopig ben ik met meerdere voorbeelden en bronnen gekomen. Tegenargumenten bestaan uit ad hominems,; "nee-hoor-is-niet-zo's" of emo gepruttel in de categorie "waarom wil je mensen gratis laten werken".

Ik sta open voor discussie en laat me graag overtuigen. Dus kom maar door met de bronnen en tabellen, waaruit blijkt dat compensatiepakket (niet alleen salaris) in private sector (veel) ruimer is in private sector dan voor ambtenaren
Je probeert de bewijslast om te draaien.
Jouw eigen bronnen toonden al aan dat in uurloon er helemaal geen verschil zit tussen wel of geen ambtenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
Philip Ross schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:07:
[...]

Je probeert de bewijslast om te draaien.
Jouw eigen bronnen toonden al aan dat in uurloon er helemaal geen verschil zit tussen wel of geen ambtenaar.
Nee hoor ik heb bewijs en voorbeelden geleverd. Dit is weer een "is-niet-zo" argument, zonder onderbouwing.

zucht...
Wat hij zegt is dat zijn salaris voor 36 uur per uur gelijk is aan het uurloon van iemand die 50 uur werkt. Dat zegt alleen iets over salaris en niet over alle andere onderdelen van het compensatiepakket ( zoals tvt of tvg regelingen, studiekosten, pensioen, etc etc)

[ Voor 26% gewijzigd door geishin op 26-08-2022 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Middeninkomens zijn alle inkomen min de hoogste en laagste 25 of 30 procent. Effectief is dat iedereen die in loondienst werkt tegen meer dan het miniumloon en niet een tradioneel goed betaald beroep. For all intents and purposes is dit gewoon wel zo, met uitzondering van de echte topambtenaren.

29 jaar
jaarsalaris van ~ 49K én
46 vakantie dagen én

Je bedoelt met met verhogingen tussen de 0,7% en 2,5%? De rijk CAO salarissen stijgen zo om-en-nabij even hard als het modaal inkomen voor alle nederlanders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

@geishin is het je al opgevallen dat je van niemand bijval krijgt? Misschien even bij jezelf of in je omgeving te rade gaan of je misschien wat redeneerfouten maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
ocn schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:43:
@geishin is het je al opgevallen dat je van niemand bijval krijgt? Misschien even bij jezelf of in je omgeving te rade gaan of je misschien wat redeneerfouten maakt..
Dat mag hij zelf concluderen, vind het niet netjes van je om hem nog even en public nog even voor paal te zetten. Zijn als ik het goed inschat gewoon volwassen kerel/dames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
ocn schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:43:
Ah een ad hominem. Zolang ik geen serieuze tegenargumenten zie ik daar in ieder geval geen reden toe. Ik heb er nog nooit van gehoord dat het populairste argument ook per defintlitie het beste is. Dit is een discussie geen populisme wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
geishin schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:45:
[...]

Ah een ad hominem. Zolang ik geen serieuze tegenargumenten zie ik daar in ieder geval geen reden toe. Ik heb er nog nooit van gehoord dat het populairste argument ook per defintlitie het beste is. Dit is een discussie geen populisme wedstrijd.
Zit ik misschien fout ? Nee, iedereen die het met mij oneens is zit fout en ik zit als enige goed.

Als 10 mensen A zeggen en 1 iemand als enige zegt B, dan mag je met hele goede redenen komen waarom het toch B is. Of op zijn minst A overwegen omdat de kans dat het A is gewoon heel groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:47

3DDude

I void warranty's

ik heb recent een collega gehad die ging overstappen van ambtenaar naar detacherings bedrijfje in de IT.
Gast had geen idee wat die nou daadwerkelijk verdiende en hoe goed zijn arbeidsvoorwaarden wel niet waren.
(bergen vrije dagen nam ook ~ 2 maanden verlof op enzo).

Maarja vind dat 90% verhaal en het 'terug rekenen naar 40 uur'. Tuurlijk daar valt wat voor te zeggen. Maar meestal is het nog steeds een bagger salaris. Je zit er niet voor het geld in ieder geval. (uitzonderingen in hele hoge schalen / tredes dan lijkt het ergens op)

Studiekosten regeling, 100% onder werktijd cursussen volgen doen ze bij mij allemaal.

Geishin heeft wel gewoon een punt.
Bij een overheidsclub is het lijstje voorwaarden vaker zeker. (salaris is wel bagger).
- geen studieschuld
- veel ongein onder werktijd. studies, evenementen en ook nog reiskosten vergoeding.
- lfu uren ? ik had er nooit van gehoord :p
- 13e maand standaard ?
- iets van 9.5% erbij in 2 jaar tijd en 100 bruto met terugwerkende kracht wegens de inflatie.

Bij een detacheringsbureau is het maar de vraag
- moet pietje niet declarabel zijn anders geen bonus
- cursus - teken hier een studieschuld verklaring dat je binnen x jaar weg gaat = terug dokken.
- ah doelstelling / bs reden / geen verhoging dit jaar / geen bonus want..
Staat een hoger basissalaris (meestal, als je goed kan lullen in ieder geval wel tegenover).

[ Voor 34% gewijzigd door 3DDude op 15-08-2023 11:33 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelcee
  • Nu online
geishin schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:45:
[...]

Dan kunnen we lang doorgaan als we moeten wachten tot jij de steekhoudende argumenten ziet. Bijvoorbeeld die van @Dido. Verder ben ik het met je eens dat een goed argument geen populair argument hoeft te zijn. Helaas schort het daar in jouw geval wel aan.

Laat het me eens over een andere boeg gooien. Waarom is 40u jouw heilige norm? Mensen die maar 40u werken worden overbetaald, want vroeger werkte men 45-48u als norm. https://www.awvn.nl/app/u...-23-DE-VRIJE-ZATERDAG.pdf

Dus hup, gauw even die handjes uit de mouwen al die luieriken met 40urige werkweek. Vandaag (zaterdag) is een doodnormale werkdag. Nee niet wegduiken @geishin jij ook. Extra salaris? Kom nou, dat zat al lang bij je huidige salaris inbegrepen. Jij vindt dus exact dat dit moet gebeuren toch? Ook rücksichtlos puur naar het aantal uren kijken wat jij bij de 36urige werkweek voorstelt. (Oh en bespaar me even je latere uitbreiding die je erbij hebt gesleept dat het ineens ook om secundaire arbeidsvoorwaarden gaat. Kern is dat je vindt dat mensen met 36u werkweek al/nog steeds betaald worden conform een 40urige week)

Dat werkt toch gewoon niet om zo te redeneren?

[ Voor 9% gewijzigd door marcelcee op 27-08-2022 06:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:29
3DDude schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:55:
(...)
Geishin heeft wel gewoon een punt.
Bij een overheidsclub is het lijstje voorwaarden vaker zeker. (salaris is wel bagger).
- geen studieschuld
- veel ongein onder werktijd. studies, evenementen en ook nog reiskosten vergoeding.
(...)
Pas wel op dat je niet te stellig bent over dingen die niet kloppen. Ik kan je garanderen dat er zeker ook een studieovereenkomst kan zijn. Ik (rijksambtenaar) doe uit eigen beweging een studie die gekoppeld is aan het werkveld waar ik in zit, maar zou voor het laten betalen van de helft van de kosten een studieovereenkomst moeten sluiten (dus ik betaal 't gewoon zelf). Tevens krijg ik enkel wat vrije uren voor tentamenvoorbereiding en de tentamens, al het andere gebeurt in vrije tijd (maar ja, daar is die 4x9 dan wel weer erg lekker voor, dat klopt).

Ik zeg niet dat de voorwaarden niet goed zijn (ik ben er blij mee), maar je hoeft ze ook niet te overdrijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:59

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb er 35. Private sector. Zonder ATV/ADV of andere zaken. Gewoon een contract voor 40 uur en contractueel 35 dagen. Moet wel heel eerlijk erbij zeggen dat er slechts 27 vrij inzetbaar, de andere 8 worden aangewezen (denk aan Goede Vrijdag, de dag na Hemelvaart en een hele buds rond Kerst/Oud&Nieuw)

Vrij inzetbaar zijn het er dus 25. Dit is bedrijfsbreed voor iedereen die onder staf valt.

En dan (voor mij) nog een stuk of 10 tot 15 vrij inzetbaar vanwege TVT, maar dat is functie-afhankelijk, sommigen mensen werken nooit over (bijvoorbeeld P&O, finance, etc)... Effectief neem ik zo'n 35-40 vrije dagen per jaar op (7 tot 8 weken) en dan komen die 8 aangewezen er nog bij.. Anders gezegd, op 52 weken werk ik er zo'n 43.. En dat vind ik wel genoeg ook..

Ik heb bij een detacheerder gezet waar ik 22 vakantiedagen had, geen mogelijkheid tot opbouw. Wel bijkopen, maar dat is effectief gewoon een salarisverlaging. Ook een tandarts- of doktersbezoekje kostte je uren. Dat houdt echt niet over.. 3 weken vrij in de zomervakantie (15), her-en-der nog een dag of 5 (15+5=20) en dan de resterende 16 uur voor "noodgevallen" en je bent er doorheen..

[ Voor 80% gewijzigd door FreakNL op 27-08-2022 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
3DDude schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:55:
- geen studieschuld
- lfu uren ? ik had er nooit van gehoord :p
- 13e maand standaard ?
- iets van 9.5% erbij in 2 jaar tijd en 100 bruto met terugwerkende kracht wegens de inflatie.

Bij een detacheringsbureau is het maar de vraag
- moet pietje niet declarabel zijn anders geen bonus
- cursus - teken hier een studieschuld verklaring dat je binnen x jaar weg gaat = terug dokken.
- ah doelstelling / bs reden / geen verhoging dit jaar / geen bonus want..
Staat een hoger basissalaris (meestal, als je goed kan lullen in ieder geval wel tegenover).
En je hebt bronnen bij al deze punten?

Zover ik weet wordt enkel een functiegerichte opleiding vergoed en dien je deze ook succesvol af te ronden, bij veel commerciële bedrijven is dat net zo. Een opleiding die loopbaangericht is, is eigen tijd en 50% vergoeding. Als ik LFU uren Google kom ik enkel treffers tegen van de politie CAO, dus zo te zien is dat politie specifiek en niet overheid algemeen. Die percentages lijken ook op die van de politie CAO en niet die van de rijksoverheid.

Je vergelijkt ook enkel detachering, waar mensen vaak hoger salaris, betere bonussen en een leaseauto krijgen. Er zijn ook tal van mensen in dienst bij commerciële bedrijven, waar de norm ook regelmatig 36 uur is.

Tevens is er bij overheids Cao's geen ruimte om te onderhandelen. Je zit in een functie gekoppeld aan schaal X in de salaristabel. Bij detachering en commercieel ben je vaak veel afhankelijker van de eigen onderhandelkunsten en in deze tijden van tekorten heb je bij deze bedrijven een veel betere positie om te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:51
geishin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:46:
[...]

Het zal ik kan er weinig aan doen dat men vastzit in "36 uur is de norm dus als je meer werkt is het normaal dat je daar gecompseerd voor wordt".

Het is dus precies mijn punt dat dat niet normaal is, want iemand met een 40 uur contract wordt ook niet extra gecompenseerd voor 40 uur werken (i.e. die krijgt voor die 4 uur "extra" werk, niet tijd voor tijd of tijd voor geld)

De vergelijking is dus Persoon A met de 36 urige werkweek van de ambtenaar vs Persoon B met de 40 urige werkweek van iemand anders. Dan geldt voor de ambtenaar:

- 21 extra verlofdagen voor Persoon A tov de 25 verlofdagen van Persoon B
- gegarendeerd 13e maand voor Persoon A vs misschien een bonus voor Persoon B
- Studie voor Persoon A is volledig kosten gedekt en minstens 50% in werktijd. Ook dat is imo niet de standaard. (mijn vorige werkgever bijv. was max 50% in werktijd ipv minstens)

Blijft m'n punt dus staan dat Persoon A en en en en en heeft en dat voor Persoon B niet perse geldt.
Je kan er lang en kort over lullen maar als persoon B van mening is niet genoeg gecompenseerd te worden, dan zijn er toch gewoon twee opties?

1. Bij werkgever van persoon A aankloppen
2. Git gud bij huidige werkgever. Extra salaris zekerstellen en in deeltijd gaan werken om netto op hetzelfde uit te komen middels tijd voor tijd

Niet elk beroep geniet de gelijke mogelijkheden en beloningen(structuren).

Als puntje bij paaltje komt is dit niks anders dan de ene kleine man die de andere kleine man het liefst nog net iets kleiner ziet dan zichzelf omdat hij het zelf niet voor elkaar krijgt de massa te ontstijgen. Precies de mentaliteit die naar mijn mening er voor gezorgd heeft dat de maatschappij in z’n geheel er voor gezorgd heeft dat dit topic nu bestaat.

Overigens zou ik persoonlijk wel graag willen zien dat de laatste 8 uren (of 4 zelfs) van mijn 40-urige week beter betaald zouden worden. Het tegendeel is namelijk waar en dat is bitter, ze zijn namelijk hard nodig voor de onderneming. Eigenlijk ben ik dus zelf gek. Maar het zou dus cynisch zijn om de ambtenaren met hun 36+4 regeling scheef aan te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
marcelcee schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 01:02:
[...]

Oh en bespaar me even je latere uitbreiding die je erbij hebt gesleept dat het ineens ook om secundaire arbeidsvoorwaarden gaat. Kern is dat je vindt dat mensen met 36u werkweek al/nog steeds betaald worden conform een 40urige week)

Dat werkt toch gewoon niet om zo te redeneren?
Je ziet in ieder geval nu inderdaad mijn punt. Namelijk dat als je ambtenaren voor 40 uur werk ipv 36 uur werk hetzelfde compensatiepakket geeft dat er dan niets te klagen valt voor de ambtenaar, want een ambtenaar heeft dan nog steeds:
een prima salaris, een prima studiekostenregeling, thuis- of reiskostenvergoeding, pensioen, gegarandeerde bonus (in de vorm van dertiende maand) etc.

wel vervallen de 21 verlofdagen, maar met 25 vakantiedagen is niks mis. Maken we er 30 van (25 is denk ik de norm, dus 5 daarboven op is prima)

Bovenstaande lijkt mij een heel reeel compensatiepakket en ik heb nog geen voorbeelden gezien waaruit blijkt dat dit niet het geval is?

Dat heeft overigens niets te maken met dat ik het ambtemaren op individueel niveau niet zou gunnen Het veranderen van 36 uur naar 40 uur is om de overheid meer productie te laten draaien tegen dezelfde kosten en op die manier een begrotingsgat te dichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
geishin schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Je ziet in ieder geval nu inderdaad mijn punt. Namelijk dat als je ambtenaren voor 40 uur werk ipv 36 uur werk hetzelfde compensatiepakket geeft dat er dan niets te klagen valt voor de ambtenaar, want een ambtenaar heeft dan nog steeds:
een prima salaris, een prima studiekostenregeling, thuis- of reiskostenvergoeding, pensioen, gegarandeerde bonus (in de vorm van dertiende maand) etc.

wel vervallen de 21 verlofdagen, maar met 25 vakantiedagen is niks mis. Maken we er 30 van (25 is denk ik de norm, dus 5 daarboven op is prima)

Bovenstaande lijkt mij een heel reeel compensatiepakket en ik heb nog geen voorbeelden gezien waaruit blijkt dat dit niet het geval is?

Dat heeft overigens niets te maken met dat ik het ambtemaren op individueel niveau niet zou gunnen Het veranderen van 36 uur naar 40 uur is om de overheid meer productie te laten draaien tegen dezelfde kosten en op die manier een begrotingsgat te dichten
Ik denk dat je gewoon niet kunt generaliseren. Hang ook af van de sector en opleidingsniveau.

Kijk eens bij banken en verzekeraars. Vaak ook 36 uur, 13 maand EN bonusregeling. Daarnaast voor hoop functies flink hogere salarissen dan bij de overheid.
Mijn werkgever kan hoop vacatures niet invullen, omdat deze banken / verzekeraars zo 1000 euro per maand meer betalen..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• marcelcee
  • Nu online
[...]

Nee ik moet je teleurstellen, ik zie jouw punt nog steeds niet waarom wie dan ook meer werk voor hetzelfde salaris zou gaan verrichten en sterker nog daar absoluut niets over te klagen zou mogen hebben.

Ik had nog een langer stuk geschreven maar bedenk me nu dat ik hier toch maar stop. Het lijkt mij er op neer te komen dat jij persoonlijk een bepaald salaris(pakket) bij 40u werken vindt horen en dat mensen die om welke reden dan ook 36u werken voor datzelfde salaris(pakket) best een salarisverlaging mogen krijgen. Soit. Ik zou willen voorstellen wat verder te kijken dan je neus lang is want niet iedereen vindt en denkt hetzelfde. Toedels en een goed weekend! :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

[...]

Voor anderen gaan invullen wat ze "verdienen". Hou toch op man.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Dus jij denk, echt, serieus, dat je meer productie gaat realiseren als je mensen drie weken vakantie afneemt / verwacht dat ze gratis 11% extra werken voor hetzelfde loon (die twee zijn hetzelfde!)?

Waar denk je dat al die grapjes vandan komen over ongemotiveerde luie ambtenaren? Je denkt echt dat je, door ze te korten, gaat motiveren extra productie te leveren? Ik moet toegeven, als je dat lukt, moet je het vooral uitwerken. Er ligt nog wel ergens een mooie medaille voor je klaar in Zweden, dan.

De enige manier waarop je een begrotingsgat gaat dichten is door minder geld uit te geven. Om minder geld uit te geven moet je dus die 11% "gratis" productiviteit compenseren door 10% van je personeel eruit te knikkeren. Heb je dezelfde productiviteit (in jouw wereld, althans) en bespaar je 10% op je loonkosten.

Verwacht je nu echt, eerlijk, dat jij dit even op een forumpje achter je scherm bij elkaar fantaseert, dat dat echt een uitstekende manier is om loonkosten te besparen, en dat de hele Nederlandse samenleving echt zo ontzettend stupide is, en te graag geld verkwist, om dat ooit te bedenken?

Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat er binnen de overheid heel veel geld te besparen is, maar dat zie ik dan meer in het aanpassen van de ondoorzichtige, peperdure en altijd opnieuw tegenvallende aanbestedingstrajecten, het aanpakken van de overmaat aan procedures om beslissingen vooral niet vast te pinnen op personen die er mee lastig gevallen zouden kunnen worden, en op de een of andere manier iets doen aan de baantjescarroussel waarin falen gelijk staat aan promotie op vooraarde dat je je goed ingelikt hebt (maar waar daadwerkelijke inhoudelijke kennis en kunde dusdanig zeldzaam en ongewenst zijn dat ze in bepaalde gevallen leiden tot persoonlijke drama's voor iemand die per ongeluk op een poisitie komt waar ie wel voor gekwalificeerd is en dan in zijn naieviteit denkt dat ie het werk ook echt goed moet gaan doen).

Niet door je tikvee op de werkvloer vakantiedagen af te pakken, en te denken dat dat tikvee dan die 15 dagen lekker gemotiveerd even hard doorwerkt als anders. Die logica is honder jaar geleden al ontkracht toen dergelijk methodes werden ingezet door volgevreten fabriekdsfirecteuren die vonden dat hun personeel dankbaar moest zijn dat ze ueberhaupt een baan hadden. Als je denkt dat dat anno 2022, midden in een personeelstekort, echt een goed idee is, weet ik ook niet meer hoe ik de onzin daarvan kan verduidelijken.

Begrijp me niet verkeerd, maar je klinkt jaloers. Je komt (al zeg je dat dat niet de bedoeling is) over alsof je de ambtenaar zijn compensatie niet gunt. Een beetje zoals de mensen die roepen dat onderwijzers zo'n luizenleven hebben met al die vrije dagen, maar geen idee hebben van wat het werk inhoudt of wat het betekent dat je alleen in de schoolvakanties vrij bent.
Wat staat je in de weg om zelf voor zo'n luizenbaantje met alleen maar fantatsische voordelen te gaan solliciteren? Zou het misschien zo kunnen zijn dat jouw enorm rooskleurige beeld van ambtenaren vergoedingen (primair en secundair) niet echt helemaal overeenkomen met hoe de meeste Nederlanders het zien? Zou daarin ook een verklaring kunnen liggen dat het Rijk ook worstelt om hun vacatures te vervullen (ik kan je bij wijze van spreken vandaag een lijstje geven van posities waar je, als je een VOG kunt krijgen en zelfstandig je veters kunt strikken, morgen aan de bak kan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
[...]
Ik denk dat je weinig handen op elkaar krijgt bij ambtelijk Nederland, aangezien bij 36 uur, 40 uur werken gewoon 4 uur verlof per week oplevert vanuit de ATV regelingen.

Kom jij met 5 tot 9 extra verlofdagen, moet je die 26 dagen die je jaarlijks extra binnen harkt inleveren... :+ Het grappige is dat je bij ons (overheidsinstelling) wel contractueel 40 uur mag werken (incl. extra compensatie daarvoor) maar dat is pas vanaf een bepaalde schaal toegestaan, globaal genomen vanaf het hoger management pas. :+

Ik denk overigens dat je plan totaal averechts zal werken en dat vele ambtenaren direct richting de markt gaan. Heb je je begrotingstekort gedicht aan die kant, creëer je direct een niet meer effectief functionerende overheid en kun je daarna volle bak betalen om personeel in te huren.

De meeste overheden krijgen nu de vacatures al niet gevuld, waardoor de werkdruk alleen maar toeneemt en de effectiviteit van een overheid afneemt. Kun je nagaan als nog eens 10, 20, 30% van de ambtenaren weg jaagt.

[ Voor 17% gewijzigd door TIGER1125 op 27-08-2022 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

TIGER1125 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:26:
Ik denk overigens dat je plan totaal averechts zal werken en dat vele ambtenaren direct richting de markt gaan. Heb je je begrotingstekort gedicht aan die kant, creëer je direct een niet meer effectief functionerende overheid en kun je daarna volle bak betalen om personeel in te huren.
Dat is al jaren beleid op diverse plekken binnen de overheid, en niet alleen op nationaal niveau en lager, ik heb het op internationaal niveau zien gebeuren. Zo veel mogelijk werken met tijdelijke contracten (want die wegen theoretisch minder zwaar op de begroting!) en zodra je die niet meer mag verlengen zonder vaste aanstelling, schop je je werknemer eruit.
Om diezelfde werknemer later als externe consultant / expert tegen uurtarieven waar een normaal mens een hele dag voor moet werken weer voor maanden in te huren. Maar ja, dat zijn "incidentele" kosten, en die tellen niet mee voor de totale kosten-batenplaatjes, en daar staat de schoonmaker die tegen minimumloon een vast contract heeft wel op.

Dat er overheden zijn die structureel miljoenen investeren in "incidentele" arbeidskosten is iets dat maar heel langzaam doordringt binnen de overheid (maar ach, ik heb ook beursgenoteerde bedrijven gezien die dat niet snapten, want de aandeelhouders schrikken meer van een paar modale salarissen extra op de loonlijst dan van een paar miljoen voor een "incidenteel" IT-project.)

En weet je wat het vreemdste is? Die externe experts die zich laten inhuren voelen er over het algemeen heel weinig voor om ook echt vast in dienst te gaan bij de overheidsinstantie waar ze de facturen heensturen. Kennelijk is een sloot aan "gratis" vakantiedagen, het "fantastische" salaris en het "riante" opleidingsbudget toch niet helemaal zo concurrerend met het salaris, flexibiliteit en de leasebak die ze als "expert" in hun pakket hebben zitten. De uitzonderingen zijn er wel, zo ben ik ook overgestapt uit de detachering, maar ik weet donders goed dat ik een uitzondering ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
@Dido Het rijk is al paar jaar op rij de favoriete werkgever (zie https://intelligence-grou...ell-komt-de-top-3-binnen/)

Ik vermoed dat er dus wel wat rek in zit, voordat mensen massaal opzeggen. Kan er naast zit, overigens lijkt me dit te modelleren? Blijkt er inderdaad massale leegloop dan uiteraard niet doen.

Waarom steeds persoonlijk maken? Ik ben me juist enorm bewust van mijn luxepositie. Zou t ook maar enigszins opkomen dat ik tegen m'n eigen individuele belang in ga? FYI: Ik werk bij een ngo dat de arbeidsvoorwaarden van de overheid volgt. Dus geen ambtenaar, maar wel nagenoeg dezelfde arbeidsvoorwaarden.

En nee ik verwacht niet dat ik op dit forumpje de wereld even verander, dat lijkt me logisch.

Verder eens met je stuk over minder uitgeven.

[ Voor 11% gewijzigd door geishin op 27-08-2022 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ik raak een klein beetje in verwarring, want de belastingdienst en een paar andere ZBO's worden daar apart genoemd. Bedoelen respondenten met "het rijk" dan dat ze in de Kamer willen zitten? Ik werk ook voor een ZBO, en val onder de regels voor rijksambtenaren, kan me er weinig bij voorstellen dat "mijn" ZBO in die top tien komt, maar goed, dat had ik van de belastingdienst ook niet direct gedacht, eerlijk gezegd. Dus enigszins verhelderend zijn dit soort onderzoeken wel :)
Ik vermoed dat er dus wel wat rek in zit, voordat mensen massaal opzeggen. Kan er naast zit, overigens lijkt me dit te modelleren? Blijkt er inderdaad massale leegloop dan uiteraard niet doen.
Modelleer maar, maar ik kan je verzekeren dat een model dat voorspelt dat je productiviteit gelijk blijft als je 10% van je werknemers eruit knikkert en van de overgebleven 90% de werkdruk met 11% opvoert en ze een handvol bestaande arbeidsvoorwaarden afpakt in 1 van precies 2 categorieen valt: Nobelprijswaardig of volslagen nonsens.
Waarom steeds persoonlijk maken? Ik ben me juist enorm bewust van mijn luxepositie.
Met alle respect, maar dat kwam niet echt lekker over het voetlicht. Ik denk niet dat ik de enige was die je bijdragen las alsof je inderdaad vanuit een luxepositie redeneerde, maar vanuit die positie uitspraken deed over wat volgens jou wel ok was voor het klootjesvolk. Ik wil best geloven dat het niet zo bedoeld was, maar ongelukkigerwijs kwam het wel enigszins zo over (zie ook reacties van andere op sommige van jouw uitspraken).
En nee ik verwacht niet dat ik op dit forumpje de wereld even verander, dat lijkt me logisch.
Dat hoeft ook helemaal niet, dat mag je met een gerust hart aan anderen overlaten ;)
Verder eens met je stuk over minder uitgeven.
Zijn we het toch nog ergens over eens :D

Onderschat overigens niet hoe snel je zelf iets persoonlijk maakt op het moment dat je de indruk wekt dat je in andermans portemonnee wilt graaien, en als je de indruk wekt dat jij wel kunt bepalen wat genoeg is voor iemand anders. In een heel ander topic zie je dat dat ook ongeveer de belangrijkste reden is voor de boerenprotesten.

Als je ook bereid bent je eigen (luxe)positie onder de loep te nemen, kan het heel erg helpen om de angel pre-emptief uit de discussie te halen door dat van te voren aan te geven. Zo ben ik enorm voorstander van afschaffen van de HRA, maar heb ik wel geleerd dat reacties op zo'n uitspraak constructiever zijn als ik dan ook aangeef dat ik daar zelf momenteel tot aan de max van profiteer - onder het motto "het is een belachelijke wetgeving, maar ik ben ook weer niet zo principieel dat ik vrijwillig extra belasting ga betalen".

Zo zie ik genoeg geldbesparende mogelijkheden bij verschillende overheden, maar ik merk ook als ik daar op het werk eens over praat met collega's onder het genot van een biertje, dat er dan best veel collega's domweg bang zijn voor elke verandering die zou kunnen betekenen dat hun baan op de tocht komt te staan. Hoewel ik die emotie op zich wel begrijp, geloof ik dat iemand die iets nuttigs kan vandaag de dag in Nederland in staat moet worden geacht die skills te gelde te maken, en ik heb wel eens opgemerkt dat mensen die vrezen voor hun baan vanwege een procesverbetering eigenlijk al lang de laan uit hadden gemoeten. En nee, ik roep dat niet ongevraagd tegen de betreffende collega's. Dat haalt niets uit, het enige dat het doet is "adding insult to injury".

[ Voor 3% gewijzigd door Dido op 27-08-2022 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
geishin schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:15:
Herinner je nog de belastingdienst? Kwam met een vertrekregeling waar menig ambtenaar direct op in sprong om leeg te lopen. Dus ik denk niet dat het bij andere zbo's nu zo rijkelijk wordt beloond als dat je doet voorkomen. Het functiegebouw staat als een huis, de ontslagbescherming is weg. Ik heb bij een gemeente, het UWV en Staatsbosbeheer gewerkt en herken wat Dido zegt.

Die organisaties geven bij uitstek de voorkeur aan een ruime flexibele schil. Gemeente maakte dankbaar gebruik van een sloot aan stagiaires en vakantiekrachten. Na je stage door? Nope, te duur. UWV: draait overuren als het economisch slecht weer is want veel WW aanvragen. Na 2 jaar en 3 tijdelijke contracten werd ik samen met het hele team jonkies bedankt voor de hulp en daar is de deur. Geen budget om het 'project' aka achterstand inlopen op aanvragen draaiende te houden, laat staan mensen vast in dienst te nemen. Staatsbosbeheer? Idem: te weinig budget om het team structureel uit te breiden dus succes elders.

Verder heb je als tijdelijke inhuur weinig inspraak qua salaris onderhandeling. Die 'riante' secundaire voorwaarden van de oude garde met adv dagen kregen wij niet. 25 werkdagen vakantie? Ik mocht blij zijn met 20. Er is meer te halen op aanbesteding die duurder uitvalt bij overheidsprojecten (goedkoopste krijgt het project maar plust om de x maanden wat erbij aan onverwachte kosten) En over het algemeen: een rijksoverheid die eens echt keuzes durft te maken. Maar een overheidsinstelling zal nooit zichzelf verkleinen of opheffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Dido schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:36:
...
Ik raak een klein beetje in verwarring, want de belastingdienst en een paar andere ZBO's worden daar apart genoemd. Bedoelen respondenten met "het rijk" dan dat ze in de Kamer willen zitten? Ik werk ook voor een ZBO, en val onder de regels voor rijksambtenaren, kan me er weinig bij voorstellen dat "mijn" ZBO in die top tien komt, maar goed, dat had ik van de belastingdienst ook niet direct gedacht, eerlijk gezegd. Dus enigszins verhelderend zijn dit soort onderzoeken wel :)
...

De vraag waarop men antwoord (ik neem aan volledig vrij, uitgezonderd dat men de actuele eigen werkgever niet mag nomineren (waarom zou dat niet mogen :? )): ‘Bij welke specifieke bedrijven/instellingen (uw huidige werkgever uitgezonderd) zou u het liefst willen werken?’

Is "GGZ" trouwens een specifiek bedrijf/instelling?
Ik vind het een beetje een vreemde enquete moet ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Joosie200 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:48:
Herinner je nog de belastingdienst? Kwam met een vertrekregeling waar menig ambtenaar direct op in sprong om leeg te lopen.
Zelfs bij commerciele bedrijven werd die fout standaard gemaakt. Oh, we hebben teveel mensen, er zijn er teveel die geen flikker uitvoeren. Laten we met een mooie afvloeingsregeling komen!

Resultaat: degenen die weten dat ze morgen ergens anders (al dan niet voor meer geld) aan de bak kunnen maken daar per direct gebruik van, degenen die zichzelf niet zoveel kans geven op de arbeidsmarkt (bijvoorbeel domdat ze al 20 jaar geen flikker uitvoeren) kijken de andere kant op, blijven zitten waar ze zitten, en hopen dat het overwaait.

Vervolgens is het management verbaast dat ze nou net degenen kwijt zijn die ze hadden willen houden (en die worden some als externe vervolgens weer ingehuurd!) maar hoe kan het toch dat degenen waar ze vanaf wilden deze "gouden kans" niet hebben aangegrepen.

Maar goed, een Shell heeft een paar decennia geleden al ontdekt dat dit soort dingen eigenlijk nooit werken, dus reken er maar niet op dat de overheid binnen 50 jaar na dat inzicht bij Shell dezelfde conclusies gaat trekken. De overheid is aantoonbaar wat "traag" met veranderende inzichten.
Dus ik denk niet dat het bij andere zbo's nu zo rijkelijk wordt beloond als dat je doet voorkomen. Het functiegebouw staat als een huis, de ontslagbescherming is weg. Ik heb bij een gemeente, het UWV en Staatsbosbeheer gewerkt en herken wat Dido zegt.
Gelukkig, dan ligt het dus niet alleen aan mij :+

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er bij volle bewustzijn aan begonnen en ben blij met mijn werkgever - en als ik dat een keer niet ben denk ik even terug aan de tijd dat ik werd afgerekend op "inzetbaarheid", toen mijn werkgever het eigenlijk gewoon flauwekul vond als ik vrij wilde of ziek was en ik als moderne codehoer mocht doen wat mijn pooier verlangde. (Ja, dat is een wat zwart/witte voorstelling van detachering, maar het maakt me des te gelukkiger dat ik nu ergens werk waar mijn team, mijn direct leidingevende, mijn manager en de bedrijfsarts liever zien dat ik minder doe dan meer tijdens een langdurige ziekteperiode.
Die 'riante' secundaire voorwaarden van de oude garde met adv dagen kregen wij niet.
Dat is inderdaad ook zo'n hardnekkig misverstand. Mensen die op elke verjaardag de aangedikte verhalen van oudoom Klaas moesten aanhoren over hoe goed hij het wel niet had als rijksambtenaar, en die dan denken dat iemand die vandaag de dag voor het rijk gaat werken diezelfde voorwaarden krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:42
https://www.rtlnieuws.nl/...imumloon-accijnsverlaging

- minimumloon 10% omhoog
- verlaging brandstofaccijns
- energietoeslag lagere inkomens
- zorgtoeslag omhoog
- huurtoeslag omhoog
- kindgebonden budget omhoog
- inkomstenbelasting box 1 omlaag

Het middeninkomen verdwijnt in 2023 definitief. Nivelleren is een feestje.

[ Voor 34% gewijzigd door arj1o1 op 31-08-2022 12:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
arj1o1 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:04:

Ik verdien teveel voor zorg/huurtoeslag of energietoeslag. Heb geen kinderen, tank in Dld als ik mijn ouders op zoek. Dus enige voordeeltje is lagere inkomstenbelasting maar dat ben ik kwijt tegen duurdere boodschappen, hogere huur, zorgpremie die omhoog gaat. Energie zit ik nog goed dankzij de GC deal tot eind 2025.

Sigaar uit eigen doos dit. Zoals te verwachten. En pas per 1 januari want moeilijk moeilijk invoeren huidig jaar voor de belastingdienst.

[ Voor 6% gewijzigd door Joosie200 op 31-08-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:07

Lordy79

Vastberaden

Nou, het IB tarief tot 60.000+ gaat omlaag wordt er geschreven. 60.000 noem ik toch wel een middeninkomen.

toevoeging:
Volgens het FD gaat de eerste schrijf VPB naar 19% en box3 tarief gaat stapsgewijs naar 34%

[ Voor 15% gewijzigd door Lordy79 op 31-08-2022 12:24 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Nou, het IB tarief tot 60.000+ gaat omlaag wordt er geschreven. 60.000 noem ik toch wel een middeninkomen.
Van een verlaging van de eerste schijf IB/PVV profiteert 'iedereen'. Juist ook de hoogste inkomens (immers benutten zij de eerste schijf volledig).

Wel is de vraag met hoeveel en of dat nu echt zoden aan de dijk zit. Meestal is het nog niet eens een tiende van een procentpunt en merk je het nauwelijks...

De rest is inderdaad vooral gericht op de minima.

Helaas worden de toeslagen verhoogd. Ik zie liever een (nog) hoger minimumloon en juist lagere toeslagen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:42
Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

toevoeging:
Volgens het FD gaat de eerste schrijf VPB naar 19% en box3 tarief gaat stapsgewijs naar 34%
Hetzelfde FD artikel:
Ook gaat de inkomstenbelasting omlaag. De arbeidskorting gaat omhoog, wat de schatkist een half miljard kost (en de werkenden dus datzelfde bedrag oplevert). Ook gaat het tarief in de lage belastingschijf, dat vrijwel iedereen betaalt, omlaag. Daarvoor is €0,7 mrd gereserveerd.

Die verlaging stelt dus vrij weinig voor.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

arj1o1 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

Hetzelfde FD artikel:
Ook gaat de inkomstenbelasting omlaag. De arbeidskorting gaat omhoog, wat de schatkist een half miljard kost (en de werkenden dus datzelfde bedrag oplevert). Ook gaat het tarief in de lage belastingschijf, dat vrijwel iedereen betaalt, omlaag. Daarvoor is €0,7 mrd gereserveerd.

Ik snap werkelijk niet dat er met geen woord over de energieprijzen gerept wordt. Als je daar niet op ingrijpt heeft de rest geen nut. Het middeninkomen is exit bij 4-5 euro per kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:43

AlphaRomeo

FP PowerMod
Volgens de NOS:
De rekening voor het pakket wordt vooral bij gelegd bij bedrijven en mensen met vermogen. Daarvoor gaat de belasting omhoog, zeggen de bronnen. Ook energiebedrijven als Shell en Exxon worden hoger aangeslagen. De zogeheten mijnbouwheffing die ze betalen voor het winnen van olie en gas gaat daarvoor omhoog.
Helaas staan er verder geen details bij en wordt ook niet duidelijk wanneer iemand 'vermogen' heeft, is dat ook iemand met eigen huis? Of hebben we het dan over de pandjesbazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

AlphaRomeo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:56:
Volgens de NOS:

[...]

Helaas staan er verder geen details bij en wordt ook niet duidelijk wanneer iemand 'vermogen' heeft, is dat ook iemand met eigen huis? Of hebben we het dan over de pandjesbazen?
Er wordt mee bedoeld dat het box-3 tarief in stapjes naar 34% gaat (nu 31%)
bron: FD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mfpower schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:46:
[...]

Ik snap werkelijk niet dat er met geen woord over de energieprijzen gerept wordt. Als je daar niet op ingrijpt heeft de rest geen nut. Het middeninkomen is exit bij 4-5 euro per kuub.
Het middeninkomen zet dan gewoon de verwarming uit en gaat van dat geld de 3 wintermaanden op vakantie naar Spanje.
Of bedoel je een andere 'exit'?

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 31-08-2022 13:09 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
Het halve volk krijgt straks een wirwar aan toeslagen. Dat wordt echt een succes!

Minimumloon gaat omhoog maar dat maakt dingen als boodschappen ook direct weer duurder.

Maximaliseren energieprijzen is geen optie want marktwerking gaat boven alles, zelfs boven een normaal functionerende economie en samenleving.

Er komt in ieder geval iets meer belasting voor sommige bedrijven. Maar ook die hebben volgend jaar recordwinsten, let maar op.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

- minimumloon 10% omhoog
- verlaging brandstofaccijns
- energietoeslag lagere inkomens
- zorgtoeslag omhoog
- huurtoeslag omhoog
- kindgebonden budget omhoog
- inkomstenbelasting box 1 omlaag

Dus als je net teveel verdient om een toeslag te krijgen, geen auto en kinderen hebt val je dus (zoals altijd) net naast de boot en mag je weer leegbloeden. Oftewel iemand in de bijstand, met huurhuis en kinderen verdient/krijgt net zoveel als iemand die fulltime werkt.... 8)7

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arie de Knak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-04 11:40
arj1o1 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

Hetzelfde FD artikel:

Lijkt er op dat het dus niet meer dan een paar honderd euro per werkend persoon op jaarbasis gaat zijn. Lekker dan. Ik en mijn partner vallen beide buiten de boot voor alle toeslagen, betalen een flinke mep huur, retehoog variabel energiecontract, hebben een studieschuld en kunnen eigelijk net geen huis kopen dus ook geen HRA voor ons. We halen het einde van de maand wel maar bouwen niet echt wat op op het moment, het voelt gewoon uitzichtloos en je vraagt je af waarom je uberhaubt bent gaan studeren. Ik snap wel dat er veel huishoudens zijn die momenteel met de inflatie en energieprijzen het einde van de maand niet halen en ik ben blij dat zij de hulp krijgen die ze nodig hebben maar het voelt gewoon alsof je continue buiten de boot valt. Ik word er moedeloos van.

[ Voor 17% gewijzigd door Arie de Knak op 31-08-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Tk55 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:14:

Minimumloon gaat omhoog maar dat maakt dingen als boodschappen ook direct weer duurder.
loon/prijs spiraal here we come.... }:O

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
We zitten in een loon/winst spiraal waarbij multinationals belachelijke hoeveelheden geld uit de economie trekken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:32

Yucon

*broem*

Señor Sjon schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:03:
We zitten in een loon/winst spiraal waarbij multinationals belachelijke hoeveelheden geld uit de economie trekken.
Mee eens, maar het vervelende is dat dat toch echt een loon-prijsspiraal gaat worden als ze daar collectief mee doorgaan. En daar ziet het wel naar uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
Alleen hebben we met 40 jaar loonmatiging telkens één kant van de spiraal gehad, waardoor een huishouden nu bijna 2 fulltime werkenden nodig heeft ipv 1. Als de maatregelen echt bekend zijn, dan lijkt het op steeds verder nivelleren van inkomens door lagere inkomens met minimumloon +10% en extra toeslagen op te trekken. Zit je hier net boven (zeg 1,5 modaal), dan krijg je vrijwel niets..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Señor Sjon schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:08:
Als de maatregelen echt bekend zijn, dan lijkt het op steeds verder nivelleren van inkomens door lagere inkomens met minimumloon +10% en extra toeslagen op te trekken. Zit je hier net boven (zeg 1,5 modaal), dan krijg je vrijwel niets..
Hier ben ik het helemaal mee eens.

En de vermogenden (BOX-3'ers) betalen nog steeds fors minder op hun rendement (uitgaande van 5,53% wat wel realistisch is voor zeer grote vermogens) dan mensen met een (even) hoog salaris.

Het top-tarief in box 3 gaat naar 34% t.o.v. een toptarief in box 1 van 49.5%.

Convergeer deze beide tarieven (budgetneutraal) eens! En gooi het daarna nog een klein beetje omhoog ten gunste van de middeninkomens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FidOo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-09 15:46
Señor Sjon schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:08:
Alleen hebben we met 40 jaar loonmatiging telkens één kant van de spiraal gehad, waardoor een huishouden nu bijna 2 fulltime werkenden nodig heeft ipv 1. Als de maatregelen echt bekend zijn, dan lijkt het op steeds verder nivelleren van inkomens door lagere inkomens met minimumloon +10% en extra toeslagen op te trekken. Zit je hier net boven (zeg 1,5 modaal), dan krijg je vrijwel niets..
Als het minimumloon met 10% omhoog gaat, zullen de lonen boven minimum ook langzaam omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

FidOo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

Als het minimumloon met 10% omhoog gaat, zullen de lonen boven minimum ook langzaam omhoog gaan.
Dat is wel de verwachting maar géén gegeven. Zeker niet bij CAO's die al zijn afgesloten voor een aantal jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:09
FidOo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

Het scheelt concreet bruto zo'n 175 euro bij fulltime voor een 21+er, als ik me niet vergis. Ik kan je nu al melden dat mijn baas uit diverse hoeken dat bedrag langs zal zien komen in de komende ronde onderhandelingen. Ik snap best dat 10% loonsverhoging voor hem vervelend is, maar ik heb collega's waar op dit tempo het minimumloon hun huidige salaris begint in te halen :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 13:43
Een 10% stijging van het minimumloon is een prima zet. Helaas wordt ik daar als middeninkomen eigenlijk door geraakt, maar op deze manier vind ik dat niet erg (want voor mij wordt alles dus net geen 10% duurder in de winkels, want ja de prijzen gaan er toch 'achteraan', en ze waren al duurder geworden (boodschappen makkelijk 20%)).

Maar wat mij stoort is dat de huur en zorgtoeslag omhoog gaan. Ik weet niet met welk bedrag, en ze gaan natuurlijk altijd mee omhoog. Maar de overheid zou er op langere termijn een goede zet mee te doen iig de huurtoeslag te bevriezen.
Iedereen snapt toch dat de huur nu gewoon met 9,9% omhoog gaat volgend jaar? Echt heel k** voor de mensen die het niet kunnen schokken. Maar hiermee zou je het groter publiek een plezier doen, en niet dat over een paar jaar 900€ huur "sociaal" is. Dat is >50% van het huidige netto minimumloon op het moment!!

En dan die hogere VB wordt wss gecompenseerd door de lagere inkomstenbelasting. (En verhuur is al netto inkomen, dus wat boeit een verhuurder die druppel).

Zeer vervelend dat je met een inkomen van 40k+ dus weer overal buiten valt en het alleen maar lastiger wordt om wat te bereiken.
Wat je van die 40k netto overhoudt kun je net zo goed voor het minimum gaan werken en alle subsidies krijgen dan zit je er al boven.
Maar nog beter is het minimum verdienen, toeslagen krijgen en 3uur zwart werken per week voor 75 euro!

(Hiermee zeg ik echt niet dat het minimumloon werk goed werk is, en ik ben er zeer ongeschikt voor. Maar een schrijnend contrast is naar flink wat hbo banen of mbo'ers van 40+, die 40k verdienen).
Ik heb nog moeite om met een goede hbo baan meer te verdienen dan ik zwart in een weekend kan bij klussen. Dan kun je een verhaal over lange termijn ophangen, carriere, groeien en pensioen. Maar als je nooit op 2x modaal uit komt graaf je eigenlijk alleen maar je eigen graf.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Lordy79 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Dat is wel de verwachting maar géén gegeven. Zeker niet bij CAO's die al zijn afgesloten voor een aantal jaar.
Daarom worden veel CAO's momenteel maar voor korte tijd afgesloten. Bij ons ook, deze is slechts met een jaar verlengd en met 4,2% verhoging was het al beter dan eerder, maar deze heeft dan ook meteen een einddatum van volgend jaar gekregen om te zien wat dan nog mogelijk is.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Metalfreak schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:28:
[...]

Daarom worden veel CAO's momenteel maar voor korte tijd afgesloten. Bij ons ook, deze is slechts met een jaar verlengd en met 4,2% verhoging was het al beter dan eerder, maar deze heeft dan ook meteen een einddatum van volgend jaar gekregen om te zien wat dan nog mogelijk is.
Ben blij voor je :) Maar een politieambtenaar heeft een CAO t/m 30 juni 2024...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:09
alaintje schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Maar wat mij stoort is dat de huur en zorgtoeslag omhoog gaan. Ik weet niet met welk bedrag, en ze gaan natuurlijk altijd mee omhoog. Maar de overheid zou er op langere termijn een goede zet mee te doen iig de huurtoeslag te bevriezen.
Iedereen snapt toch dat de huur nu gewoon met 9,9% omhoog gaat volgend jaar? Echt heel k** voor de mensen die het niet kunnen schokken. Maar hiermee zou je het groter publiek een plezier doen, en niet dat over een paar jaar 900€ huur "sociaal" is. Dat is >50% van het huidige netto minimumloon op het moment!!

[...]
Dat geldt dan wel alleen voor nieuwe huur, niet voor mensen die blijven zitten, dan zit er wel een maximum aan, namelijk: https://www.rijksoverheid...ximale-huurverhoging-2022

Voor mensen die blijven zitten waar ze zitten, kost dit de huurbaas juist geld: die gaat wel meer belasting betalen (waarschijnlijk), maar kan dat niet helemaal doorberekenen. Kost die verhuurder winstmarge op z'n trouwe huurders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

En dit is waarom het fout is enkel de minima te ontzien:

Geen idee hoe ik het bijbehorende plaatje ook embedded krijg?

Het komt erop neer dat iemand in de bijstand hetzelfde tekort heeft als een 1-verdiener met 46K inkomen.

[ Voor 19% gewijzigd door Mfpower op 31-08-2022 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

YakuzA schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Het middeninkomen zet dan gewoon de verwarming uit en gaat van dat geld de 3 wintermaanden op vakantie naar Spanje.
Of bedoel je een andere 'exit'?
Als je daar ook geen geld voor had, om een airbnb oid te huren voor 3 maanden, dan kom je er natuurlijk ook niet. Maar als dat goedkoper is dan zou dat echt een enorme farce zijn.
Helaas heb ik kinderen, lastig met leerplicht enzo, anders zou ik het doen als ik het kon opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Mfpower schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:45:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FbfSiEpXoAEdLkr?format=jpg&name=small

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tijntje
  • Laatst online: 14-09 07:40

Tijntje

Hello?!

Dit is wel heel selectief shoppen, als ik het goed begrijp is de uitkering 3 personen in het gezin terwijl de werkende een 4 persoonsgezin is.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27

[Embed]

Het komt erop neer dat iemand in de bijstand hetzelfde tekort heeft als een 1-verdiener met 46K inkomen.
Marga Bult is opperwap eersteklas en grossiert in nepnieuws en het verspreiden er van - dat maakt dit niet onwaar, maar zou het wel even dubbelchecken. Dat kunnen we hier doorgaans goed, maar zag haar naam en voelde meteen koude rillingen opkomen. :X

Hypothetisch gezien dat ze per abuis iets deelt wat wel klopt: het zou aantonen dat er daadwerkelijk geen middeninkomen meer is als je voor 'bestaansrecht' dus al een bruto inkomen van 46k nodig hebt.
Tijntje schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:09:
[...]

Dit is wel heel selectief shoppen, als ik het goed begrijp is de uitkering 3 personen in het gezin terwijl de werkende een 4 persoonsgezin is.
Wie biedt er meer - selection bias hebben we alvast te pakken.

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 31-08-2022 16:11 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
[...]

En waar uit bestaat die 3k extra kosten 1 persoon uit. Ja, er zit zeker een nivellerend effect tussen minima en modaal. Des te meer dankzij het recente miljardenpakket. Maar 3 personen in de bijstand vs 4 in een Jan modaal gezin is al gek en zo nog wat zaken. Waarom is de zorgverzekering 2x zo duur voor 4 personen ivm zorgverzekering voor 3 personen?

[ Voor 8% gewijzigd door Joosie200 op 31-08-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
[...]

De werkende heeft een partner en 2 kinderen, de trekker is alleen met 2 kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:50
[...]

De 4de persoon is een extra volwassene als ik het goed zie. Ik snap de huur niet, €6.600 extra. Ook kindgebonden budget niet en de extra €3.000 kosten voor de volwassene...

Met een extra volwassene er meer voor de zorg betaald moet worden is meer dan logisch natuurlijk.

Maja, kostendelersnorm... Maar goed, standaard response is om af te geven op de uitkeringstrekkers.

Verstandiger is om apart te wonen.

[ Voor 21% gewijzigd door Koenoe op 31-08-2022 16:16 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Koenoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

De 4de persoon is een extra volwassene als ik het goed zie. Ik snap de huur niet, €6.600 extra. Ook kindgebonden budget niet en de extra €3.000 kosten voor de volwassene...
De hogere huur is omdat je met dat loon niet meer in aanmerking kunt komen voor sociale huur ;)

Die extra kosten weet ik zo even niet.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Koenoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

Staat bovenaan: 1100 EUR huur voor de werkende, 550 EUR huur voor sociale huurwoning voor bijstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Veel succes met het vinden van een woning voor €550 pm.

Het houdt dus ook in dat de andere volwassene niet werkt. Dus ja, kostendelersnorm. Het fabeltje dat iedereen recht op een (volledige) uitkering heeft, gaat al 7 jaar niet meer op. Al zie ik op de site van de overheid dat er nog sprake zou zijn van 40% (maar dan moet je er wel voor participeren (lees werken)). Zelf ken ik verhalen dat er dan helemaal geen uitkering meer wordt toegezegd.

[ Voor 85% gewijzigd door Koenoe op 31-08-2022 16:29 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Koenoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:17:
Gaat er niet om een nieuwe woning te zoeken, maar een gemiddelde voor een scenario om te vergelijken.
Je hebt ook mensen die al jaren in sociale huurwoning wonen.

https://aedes.nl/over-aed...et-de-hoogte-van-de-huren
De gemiddelde huurprijs van een sociale huurwoning bedraagt op dit moment € 560 per maand. Corporaties verhuren circa 2,3 miljoen sociale huurwoningen
Sociale huurwoning zit onder de liberatisatiegrens, dus onder c. 763. Verschil tussen 550 en 763 is ongeveer 80 euro in huurtoeslag. Ligt een beetje aan de situatie.

Bovenstaande is niet om het plaatje te verdedigen, maar wat extra data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:44

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat

[Embed]

Heb je de tabel ook echt bekeken of alleen het rode vakje ? Er is compleet toegerekend naar het totaal (en minimaal verschil) maar aan de inhoud rammelt het behoorlijk

Mag werken meer beloond worden: imo ja. Maar dit is gewoon een plaatje om te scoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Koenoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:17:
En dan 265 euro per maand huurtoeslag ? Dat lijkt mij heel veel voor zo'n goedkope woning.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
[...]

Ik denk (aanname) dat de bedoeling is om het klassieke 'bijstandsmoeder' af te zetten tegen 'Berend en Annechien' waarbij de laatste huisvrouw is uiteraard.

Er vallen wel wat gaten in te schieten, maar voor een deel zit er wel wat in. De bijstandsmoeders en andere minima zijn de mensen die in het journaal komen. De werkende laag van de bevolking heeft het dus niet zo heel veel beter (wel iets) maar die mogen niet klagen.

Zoals ook meerdere mensen hier aangeven. We mogen niet klagen (echt niet) want we hebben het met een middeninkomen beter dan de minima, maar de verschillen zijn klein, en worden dus nog kleiner lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Bolletje schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Gaat er niet om een nieuwe woning te zoeken, maar een gemiddelde voor een scenario om te vergelijken.
Je hebt ook mensen die al jaren in sociale huurwoning wonen.

https://aedes.nl/over-aed...et-de-hoogte-van-de-huren

[...]

Sociale huurwoning zit onder de liberatisatiegrens, dus onder c. 763. Verschil tussen 550 en 763 is ongeveer 80 euro in huurtoeslag. Ligt een beetje aan de situatie.

Bovenstaande is niet om het plaatje te verdedigen, maar wat extra data.
Ja dat snap ik, maar die cijfers vertroebelen het gesprek dan wel. We hebben het hier over een ouder met 2 kinderen, niet een student of alleenstaande die in een bezemkast woont. Ga er maar vanuit dat die grens van €763 echt wel opgezocht wordt. Dan is uitgaan van €650 pm al redelijker. Huren voor €1100 is natuurlijk ook niet echt slim. Ook dat zou veel minder kunnen. Snap het ook daar wel trouwens, maar dan moet je de woningmarkt en private huur op de korrel nemen en niet de uitkeringsgerechtigde.

Overigens zijn de extra toeslagen eenmalig. Dus ook daar al een vertekend beeld van €1300.

[ Voor 4% gewijzigd door Koenoe op 31-08-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Joosie200 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

En waar uit bestaat die 3k extra kosten 1 persoon uit. Ja, er zit zeker een nivellerend effect tussen minima en modaal. Des te meer dankzij het recente miljardenpakket. Maar 3 personen in de bijstand vs 4 in een Jan modaal gezin is al gek en zo nog wat zaken. Waarom is de zorgverzekering 2x zo duur voor 4 personen ivm zorgverzekering voor 3 personen?
Omdat bij een extra (uiterkingsvolwassene?) het plaatje denk ik nog schever loopt omdat er dan een dubbele uitkering inzit? Of het verschil als links samen zou gaan wonen met de eenverdiener van rechts? Want dan vervalt ook een hoop bij fiscaal partnerschap na 6 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Koenoe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Ja dat snap ik, maar die cijfers vertroebelen het gesprek dan wel. We hebben het hier over een ouder met 2 kinderen, niet een student of alleenstaande die in een bezemkast woont. Ga er maar vanuit dat die grens van €763 echt wel opgezocht wordt. Dan is uitgaan van €650 pm al redelijker. Huren voor €1100 is natuurlijk ook niet echt slim. Ook dat zou veel minder kunnen. Snap het ook daar wel trouwens, maar dan moet je de woningmarkt en private huur op de korrel nemen en niet de uitkeringsgerechtigde.

Overigens zijn de extra toeslagen eenmalig. Dus ook daar al een vertekend beeld van €1300.
Met de data in het plaatje kan je nog redelijk wat spelen. Punt is beetje wat ook al tijden in de TS staat: marginale belastingsdruk is heel hoog voor werkenden.
PilatuS schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:32:
[...]

En dan 265 euro per maand huurtoeslag ? Dat lijkt mij heel veel voor zo'n goedkope woning.
Als ik het hier* invul (1 volwassene, 2 kinderen, 550 EUR huur, 0/12000 inkomen, vermogen onder 30k) kom ik op 274 euro huurtoeslag uit.

* https://www.belastingdien...proefberekening-toeslagen

Ik had gehoopt op een krantenkop als "Volgend jaar loont het om (meer) te gaan werken". Met arbeidstekort, mensen uit de deeltijd krijgen etc.

Een idee om bijv. de reisvergoeding van 19 cent/km naar iets hoger brengen. Bedrijven volgen dan vaak wel tot die grens en dat helpt werkenden gelijk. Veel van die verhalen dat het voor mensen met lage inkomens nu heel duur is om te reizen. Die hebben vaak ook geen onbeperkte OV kaart.

19 cent / km is nu vaak niet kostendekkend.

[ Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 31-08-2022 16:48 ]

Pagina: 1 ... 103 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!