geishin schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:36:
Dat heeft overigens niets te maken met dat ik het ambtemaren op individueel niveau niet zou gunnen Het veranderen van 36 uur naar 40 uur is om de overheid meer productie te laten draaien tegen dezelfde kosten en op die manier een begrotingsgat te dichten
Dus jij denk, echt, serieus, dat je meer productie gaat realiseren als je mensen drie weken vakantie afneemt / verwacht dat ze gratis 11% extra werken voor hetzelfde loon (die twee zijn hetzelfde!)?
Waar denk je dat al die grapjes vandan komen over ongemotiveerde luie ambtenaren? Je denkt echt dat je, door ze te korten, gaat motiveren extra productie te leveren? Ik moet toegeven, als je dat lukt, moet je het vooral uitwerken. Er ligt nog wel ergens een mooie medaille voor je klaar in Zweden, dan.
De enige manier waarop je een begrotingsgat gaat dichten is door minder geld uit te geven. Om minder geld uit te geven moet je dus die 11% "gratis" productiviteit compenseren door 10% van je personeel eruit te knikkeren. Heb je dezelfde productiviteit (in jouw wereld, althans) en
bespaar je 10% op je loonkosten.
Verwacht je nu echt, eerlijk, dat jij dit even op een forumpje achter je scherm bij elkaar fantaseert, dat dat echt een uitstekende manier is om loonkosten te besparen, en dat de hele Nederlandse samenleving echt zo ontzettend stupide is, en te graag geld verkwist, om dat ooit te bedenken?
Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat er binnen de overheid heel veel geld te besparen is, maar dat zie ik dan meer in het aanpassen van de ondoorzichtige, peperdure en altijd opnieuw tegenvallende aanbestedingstrajecten, het aanpakken van de overmaat aan procedures om beslissingen vooral niet vast te pinnen op personen die er mee lastig gevallen zouden kunnen worden, en op de een of andere manier iets doen aan de baantjescarroussel waarin falen gelijk staat aan promotie op vooraarde dat je je goed ingelikt hebt (maar waar daadwerkelijke inhoudelijke kennis en kunde dusdanig zeldzaam en ongewenst zijn dat ze in bepaalde gevallen leiden tot persoonlijke drama's voor iemand die per ongeluk op een poisitie komt waar ie wel voor gekwalificeerd is en dan in zijn naieviteit denkt dat ie het werk ook echt goed moet gaan doen).
Niet door je tikvee op de werkvloer vakantiedagen af te pakken, en te denken dat dat tikvee dan die 15 dagen lekker gemotiveerd even hard doorwerkt als anders. Die logica is honder jaar geleden al ontkracht toen dergelijk methodes werden ingezet door volgevreten fabriekdsfirecteuren die vonden dat hun personeel dankbaar moest zijn dat ze ueberhaupt een baan hadden. Als je denkt dat dat anno 2022, midden in een personeelstekort, echt een goed idee is, weet ik ook niet meer hoe ik de onzin daarvan kan verduidelijken.
Begrijp me niet verkeerd, maar je
klinkt jaloers. Je komt (al zeg je dat dat niet de bedoeling is) over alsof je de ambtenaar zijn compensatie niet gunt. Een beetje zoals de mensen die roepen dat onderwijzers zo'n luizenleven hebben met al die vrije dagen, maar geen idee hebben van wat het werk inhoudt of wat het betekent dat je
alleen in de schoolvakanties vrij bent.
Wat staat je in de weg om zelf voor zo'n luizenbaantje met alleen maar fantatsische voordelen te gaan solliciteren? Zou het misschien zo kunnen zijn dat jouw enorm rooskleurige beeld van ambtenaren vergoedingen (primair en secundair) niet echt helemaal overeenkomen met hoe de meeste Nederlanders het zien? Zou daarin ook een verklaring kunnen liggen dat het Rijk
ook worstelt om hun vacatures te vervullen (ik kan je bij wijze van spreken vandaag een lijstje geven van posities waar je, als je een VOG kunt krijgen en zelfstandig je veters kunt strikken, morgen aan de bak kan.)