Dat was met de oude modellen, maar sinds de Graf Zeppelin is dat verandert en zijn de Limited Editions alleen via Cobi. Zie ook de Karl Gerat, Scharnhorst en sinds vandaag de nieuwe
Tiger. 20 euro duurder dan de reguliere, krijg je dan 4 extra figuren en een certificaat voor terug. Ik bestel de gewone wel, die Hitler Jugend figuren zijn sowieso een beetje discutabel.
Zelf nog een stuk Aziatisch ww2 geschiedenis gebouwd, hierbij een kleine review:
Cobi 4814 - Yamato
Het onderwerp betreft de Cobi 4814 - Yamato uit de Historical Collection (er is ook nog een WoW versie, nr 3083, die op wat WoW codes na gelijk is aan deze). De set bestaat uit 2500 onderdelen en uiteraard zijn er geen stickers meegeleverd! Met dit aantal is het mijn grootste Cobi set en na de positieve ervaring met de
USS Enterprise keek ik uit naar de build

Het orgineel
Even naar het voorbeeld, de Yamato was een Yamato class battleship van de Imperial Japanese Navy ten tijde van de 2e wereld oorlog. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat er 5 schepen in deze klasse gebouwd zouden worden, echter de het tijdperk van de battleships was met de komst van de carriers wel over waardoor er uiteindelijk slechts 2 daadwerkelijk in de vaart zijn genomen, [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_battleship_YamatoYamato[/url] en haar zusterschip de
Musashi. De 3e,
Shinano, is afgebouwd als carrier en tijdens haar eerste vaart al tot zinken gebracht. Nr 4 is na 30% verschroot en de 5e is niet eens aan begonnen.

Bron:
www.thoughtco.com
De Yamato is het grootste battleship ooit met 65000 ton tov bv Bismarck a 50000 ton of de Iowa class a 58000 ton. Het voornaamste doel was om als platform te dienen voor haar 3x3 46cm kanonnen (de grootste ooit op een marine schip geplaatst) om andere oppervlakte schepen mee aan te vallen. Buiten de 3 grote torens was er nog divers ander geschut aan boord, wat in 1944 is aangepast om meer AA geschut te kunnen plaatsen rond de superstructure. Het Cobi model is op deze latere modificatie gebaseerd:
- 3x3 46cm kanonnen
- 2x3 15.5cm kanonnen
- 12x2 12.7cm kanonnen
- 4x 3.2cm AA geschut
- 162x (!) 2.5cm AA geschut
Verder waren er verkenningsvliegtuigen aan boord die met een kraan op de katapults gezet werden, dit is ook aanwezig op de Cobi uitvoering.
Door de komst van de carriers heeft ze op een kleine bijdrage na nooit haar rol kunnen vervullen en aan het eind van de oorlog is ze op zelfmoord missie gestuurd ter verdediging van Okinawa. Daar is ze nooit aangekomen na een grootschalige aanval van de Amerikanen waarbij vliegtuigen vanaf carriers met bommen en torpedo's het lot bepaalden.
Cobi heeft overigens ook een model van de Musashi uitgebracht onder nr 4811, het belangrijkste verschil is dat er minder AA geschut aanwezig en de print op het achterdek is afwijkend.
Het model
Het model komt in de bekende Cobi doos die volledig is gevuld met 2500 onderdelen en 2 handleidingen. De bouw bestaat uit 13 genummerde zakken waar naar goed Cobi gebruik weer diverse kleine zakjes in zitten.
Zoals gemeld is het de uitvoering van na 1944 met het vele AA geschut in schaal 1:300 wat gelijk is aan de andere Cobi schepen. De totale afmetingen van dit model komen op 90x13cm dus er staat uiteindelijk wel wat!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NSRAqUZTNejKYdnArbyvRsL2.jpg?f=user_large)
De bouw
Er wordt begonnen met de achtersteven, hier wat plaatjes waar je de opbouw kan zien. De hele romp wordt op deze manier opgebouwd. Je legt een basis waar je L-brackets plaatst en vervolgens maak je een klein afzonderlijk bouwsel wat hier weer op wordt geplaatst. Let ook op de "op de kop" methode wat voor bijzondere (en leuke) constructies zorgt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TZP3PO643XsUszU1l2SKYfRU.jpg?f=user_large)
Zie ook de overgang tussen het tan deel en het grijze deel, dat is allemaal brick build, mooi om te doen.
Na de achtersteven wordt de boeg gemaakt, in de punt is dit gedaan met plates die aan beide zijde noppen hebben (een voorbeeld van een deel wat Lego niet heeft) en waar je vervolgens met diverse slopes de scheepsvorm in aanbrengt (ipv 3 vormdelen en je romp is klaar ...).
Nadat je de boeg en achtersteven hebt gemaakt is het tijd voor het middenschip waar je ook de pantsergordel aanbrengt. Na het bouwen van dit deel heb je een dodelijk slagwapen in handen, bijna 2 kilo aan massief plastic, echt enorm sterk (je kan hem aan de achtersteven oppakken zonder problemen).
Dit resulteert er na een behoorlijk aantal uren in dat de eerste handleiding af is en je de scheepsromp af hebt. Een pro-tip overigens die ik ook bij de Enterprise gebruikt heb, je moet al vrij vroeg de schroeven plaatsen, maar laat dit achterwege tot het allerlaatst. Deze zijn vrij kwetsbaar en maken het oppakken wat lastig tijdens het bouwen en je kan ze nog goed achteraf plaatsen.
In handleiding 2 begin je met de superstructure. Hier zit veel detail in, ook in de kleine prints.
Mooiste vond ik de opbouw van de schoorsteen, hier is een zwarte 2x2 plaat halverwege bedrukt (!)
Na 2 bouwfases is de superstructure klaar, let op de kleine prints die erg mooi gedaan zijn. De kleine roosters die je ziet zijn 3 verschillende prints van, goed opletten bij de bouw dus.
De volgende stap is het aanbrengen van het geschut, vooral veel AA guns ...
Als laatste volgen nog de bouw van de vliegtuigkraan en de sokkel om het schip op te plaatsen. Uiteindelijk staat er dan een indrukwekkend geheel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ghVMxHfQn32E9yfQPEqlNtN.jpg?f=user_large)
(disclaimer, ik zie dat ik 2 steentjes bij de boeg niet goed heb aangedrukt, dit is inmiddels gefixed

)
In vergelijk met de USS Enterprise valt op hoe groot het ding wel niet is, nog 7cm langer en een cm breder.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CN2pNly28nVrDf82lL4COkTk.jpg?f=user_large)
Conclusie
Tsja, en dan is het na een paar dagen bouwen klaar. Ik had na de Enterprise al goede verwachtingen, maar de Yamato bleek nog leuker om te bouwen. Waar bij de Enterprise het dek vrij saai is is het bij dit model een heel ander iets. Je bouwt het dek mooi op en ook de superstructure is leuk om te bouwen. Tevens viel op dat er toch weer andere technieken in zaten, het is dus niet zo dat als je er 1 hebt gebouwd je alle schepen hebt gebouwd. Zou er uiteraard wel wat tijd tussen laten, maar ik had zelf absoluut geen dejavu gevoel met het bouwen.
Postitief:
- Indrukwekkend model wat voor een bouwsteen set goed lijkt op het orgineel
- Veel gave en afwisselende bouwtechnieken
- Super stabiel ding, kwaliteit van de steentjes is ook weer prima
Kan beter:
- De main guns zijn te klein. De loop is gelijk aan het secundaire geschut wat jammer is, Cobi heeft immers wel de onderdelen om ze wat groter te maken.
- Er hadden wel 2 vliegtuigjes meegeleverd mogen worden zoals wel op bv de Iowa/Missouri en Bismarck is gedaan. Dan is het ook gelijk duidelijk waar het achterdek voor dient.
- De rode strepen op het achterdek hadden mooier opgelost kunnen worden met een print zoals bij de Musashi.
Al met al kan ik iedereen die ook maar iets met dit soort modellen heeft deze van harte aanbevelen. Het is ook een stuk uitdagender dan de gemiddelde tank (kwa techniek komt Rommels Mammut in de buurt, maar dit gaat nog verder).
Helaas is deze set (net als de Musashi) niet meer in de handel. Ik heb zelf nog rond de adviesprijs betaald (140 euro), maar ook de 200 euro die nu gevraagd wordt bij 3e partijen is hij het zeker waard. Wel zou ik zeggen als je gewoon eens een schip wil bouwen pak een andere, de Iowa/Missouri is nu voor
~100 euro te krijgen wat imho erg goedkoop is als je ziet wat je krijgt.
Mocht je meer details willen zien:
Review bij
Johnny's world en
Held der steine
Speed build bij
Brickmeet
Zo, en nu weer tijd voor een tankje
[
Voor 109% gewijzigd door
Speedy op 02-10-2020 17:42
]