Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het kleine 'Bouwsteentjes' topic

Pagina: 1 ... 16 ... 20 Laatste
Acties:

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07:18

vectormatic

In the parking lot

Speedy schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:40:
Voor de liefhebbers, de nieuwe versies van de Cobi Tiger en Tiger II zijn sinds vandaag op voorraad bij Altoys en daar loopt deze week nog een 10% korting actie.

Zodra ze hier in elkaar zitten volgt er uiteraard weer een update :P
Ik heb van beiden al de vorige versie, dus sla ze even over :P hoewel de Tiger II er wel tof uitziet.

Wat dat betreft hoop ik dat er binnenkort weer een paar soviet tanks bijkomen, die zijn allemaal EOL, en vooralsnog is alleen een nieuwe T-34 en SU-100 aangekondigd, als ze er een IS of KV bij doen ben ik helemaal happy.

My momma says its just a phase when i fill my days with mayonaise, but no!

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:33:
Wat ik niet snap is dat Cobi (of anderen) niet een soort bricklink opzet voor losse blokjes.
Ze hebben wel een service voor missende blokjes en ze verkopen wat losse dingen maar als je zelf scheepjes wil bouwen dan zit er weinig anders op dan die van een bestaand model te gebruiken en dan zit je nog met een beperkt aantal kleuren. Qua vliegtuig lijkt een F27 wel leuk om te bouwen.

Ze hebben wel een mix:
https://cobi.pl/en/mix-brix/brix-mix-15-kg,art,12054.html

• AversusZ
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-06 14:43
Speedy schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:40:
Voor de liefhebbers, de nieuwe versies van de Cobi Tiger en Tiger II zijn sinds vandaag op voorraad bij Altoys en daar loopt deze week nog een 10% korting actie.

Zodra ze hier in elkaar zitten volgt er uiteraard weer een update :P
Dank voor de tip! Ik wilde eigelijk voor de 2480A gaan vanwege het prijsverschil met de nieuwe versie (2540), maar afgaande op een review video op Youtube toch aan het twijfelen. Ik ga toch nog even wachten op een scherpere aanbieding (wellicht tegen beter weten in O-) ). Benieuwd naar jouw ervaringen aangezien je volgens mij beide versies hebt?

[Voor 5% gewijzigd door AversusZ op 19-11-2020 12:05]

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

@AversusZ Houdt er wel rekening mee dat 2480A waarschijnlijk straks niet meer te vinden is.

Zelf heb ik 2480A, en na wat schuiven in de camo ben ik er zeer tevreden over, de nieuwe Tiger II ziet er stukken gedetailleerder uit, maar zo goed als dubbel de prijs... poeh.

• Stefan H
  • Registratie: december 2011
  • Nu online
Na een tijd meelurken heb ik recent mijn eerste setje aangeschaft. Hij is hier al vaker voorbij gekomen, en zelfs uitgebreid gereviewed, namelijk de Guan Quai Tiger 131 :*)

Hij is onderweg, dus nog even geduld.

Als deze bevalt staat het volgende model ook al op de planning. Mits die een beetje oké is natuurlijk.
Hoe zijn de ervaringen hier met het merk Kazi?

Die hebben een op het oog prachtig kanon, de "dora", of Schwerer Gustav. Ik heb hem in dit topic nog niet voorbij zien komen. Zijn er mensen die hem hebben?
En zo ja, was het de moeite waard? :)

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 07:20
AversusZ schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:05:
[...]

Dank voor de tip! Ik wilde eigelijk voor de 2480A gaan vanwege het prijsverschil met de nieuwe versie (2540), maar afgaande op een review video op Youtube toch aan het twijfelen. Ik ga toch nog even wachten op een scherpere aanbieding (wellicht tegen beter weten in O-) ). Benieuwd naar jouw ervaringen aangezien je volgens mij beide versies hebt?
Klopt, ik heb zowel 2480A als de 2540. Die laatste heb ik afgelopen weekend gebouwd, hierbij een klein verslagje :)

Cobi 2540 - Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf.B "Königstiger"

De Tiger II behoeft denk ik geen verdere introductie. Toen Cobi de nieuwe uitvoering van de Tiger II aankondigde was ik ook gelijk geïnteresseerd, zijn voorganger (2480A) was tot op heden mijn favoriete tank build (de Mammuth is geen tank :P) en de nieuwe zag er uit als meer van het zelfde in de positieve zin. Wat is er dan beter om dat zelf vast te stellen? De Limited Edition was al een tijdje uit, maar 40 euro extra betalen voor een paar figuren en 2 stukken prikkeldraad ging me te ver, dus toen de reguliere versie van de 2540 op voorraad kwam deze gelijk besteld.
De bouw
De doos is een reguliere Cobi doos dus geplakt ipv netjes te openen dozen zoals de Mammuth en Karl-Gerät. Kleine teleurstelling voor zo'n dure set, maar toch gauw door. Eenmaal open bleek hij goed gevuld, het gaat immers om 1000 onderdelen! Ter vergelijk, de oude Tiger II bevat er 630, Tiger 131 bevat er 550 en de Pz I bevat er 330 ;)

De bouw zelf is verdeeld over 3 fases (grote zakken), je begint uiteraard met het onderstel en verder een stuk van de voorkant en de afzonderlijke motor. Hier valt het al op dat er beduidend meer detail in zit dan in de oude versie. Dit is goed te zien aan de motor (dat was een simpel vormdeel), maar ook de opbouw van de spatbordrand aan de voorkant (meerdere bricks ipv een simpele hinge). Wel viel me op dat de basis gelegd wordt door 2x8 plates ipv een grote 8x16 oid wat je vaker terugziet. Dit voelde een beetje als een cheat om op 1000 onderdelen te komen, maar gelukkig was dit het enige punt waar ik dat had. Uiteindelijk staat dit er nadat de eerste zak leeg is:

Door met zak 2, die bestaat uit het verder afbouwen van de romp en het aanbrengen van de wielen en tracks. Ook hier zit je veel overeenkomsten, maar toch ook op details verschillen. Dit valt vooral bij de motorkap. Deze is tevens afneembaar zodat je de eerder genoemde motor er ook weer uit kan halen. Bij de limited edition komt die op een aparte stand, die is hier niet aanwezig.
De tracks zijn breder dan die bij het oude model (gelijk aan die van de Maus) en zwart ipv grijs. Dit geeft gelijk een andere uitstraling.
Als zak 2 leeg is eindig je met het volgende:

Dan na wat uurtjes bouwen is het tijd voor zak 3, naar goed gebruik de toren en de afwerking. Het bouwen van de toren is een build op zich, ik schat dat er zo ongeveer het aantal stenen van de eerder genoemde Pz I in verwerkt wordt :P Afwijkend tov de voorganger, je bouwt hier de Henschel variant ipv de Porsche pre-produktie. Goed op letten met de bouw, er gaan veel steentjes in en een foutje is zo gemaakt (ben onderin een plate vereten ...), maar wel leuk om te doen.
Als laatste volgen de main gun (die wat dunner is, maar meer op het origineel lijkt), de side skirts en de diverse details. De skirts worden met een leuke techniek gebouwd en je krijgt daardoor een verkanting die goed op het origineel lijkt ipv de vlakke bouw van de 2480A.
Uiteindelijk druk je nog 2 figuren in elkaar en eindig je met:

Conclusie
Grote vraag natuurljk of dit ding z'n geld waard is en hoe die zich verhoudt tot het oude model. Vooropgesteld vond ik het oude model een erg goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben met een prijs van 38 euro als je dat vergelijkt met bv Tiger 131 voor hetzelfde geld. (ik had hem goedkoper, maar houd voor het gemak even de Altoys prijzen aan). De 2540 komt op 67 euro wat meer dan 40% verschil is voor een zelfde model (kwa omvang). 0,060 ct per steen voor 2480A vs 0,067 ct per steen voor 2540, dat valt dan weer enigzins mee al blijft de basis nog steeds gelijk.

Ik moet zeggen dat ik me uitstekend vermaakt heb (zo'n zondag waarbij je wat bouwt, koffie tussendoor, verder bouwen, motoGP kijken, verder bouwen) en het eindresultaat ziet er goed uit. Dat vond ik ook van 2480A, maar die ziet er nu toch wat simpel uit. Het kleurenschema van de nieuwe is ook een stuk beter met een, binnen de limiet van blokjes, redelijk realistische camo.
Al met al ben ik er blij mee en kan hem zeker aanraden, maar kwa prijs/kwaliteit is het lastig de nieuwe te verdedigen tegen de oude. Ik zou als je wat meer op budget zit (of je wil gewoon meer tanks voor je geld) de oude kopen, blijft een goed model en een leuke build. Dit los van of je de keuze nog hebt, geen idee of Cobi ze beide bijft aanbieden.

Plus:
- Blijft een gaaf model van een indrukwekkende tank.
- Veel details.
- Uitdagende build (geen Pz I die je in een uurtje in elkaar klikt)
- Mooier kleurenschema met dat bruin/rood erbij.
- Brede tracks, deze lopen (nog) soepeler en staan goed (behalve de spares aan de turret, daarom zelf weggelaten).

Min:
- Wel veel meer geld voor een zelfde tank.
- De machine gun aan de voorkant is nu een antenne deel ... viel me laatst ook op bij de Sherman, kom op Cobi, dan heb je een goed vormdeel en dan bezuinig je zo.
- Ik mis een print aan de turret voorzijde voor de sights / machine gun (2480A had dat wel).
Foto's
Nog wat eigen geschoten foto's (excuus voor de mindere kwaliteit :P)

O+

Flickr | Lego collectie

• AversusZ
Toffe review weer! Ook leuk om ze naast elkaar te zien en wat een beest vergeleken met de panzer I 8)

• Jakkus
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23:44
Grappig: ik zag net een advertentie van de EO, dat als je lid wordt, je een kerststal gemaakt van bouwsteentjes kunt krijgen. Ik ben benieuwd waar ze die hebben laten maken ;)

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

@Speedy Top review weer! Mooi ding ook, en inderdaad een stuk gedetailleerder dan de oude Tiger II, maar bijna €30 duurder is wel even slikken.. Ik upgrade mijn "oude" Tiger II voorlopig nog even niet :P

Had je nou de nieuwe bunkelgrau Tiger I ook nog? Die is kwa prijs een stukje redelijker, en ik ben wel benieuwd naar wat ze daar aan vebeterd hebben TOV de Tiger 131

Zelf zit ik met een scheef oog naar de 10 jaar WoT IS-7 Granite te kijken, als ik het zo zie heeft die toch ook wel een behoorlijk hoog detailniveau, maar iets met dure decembermaand en ruimtegebrek of zo :P

• Speedy
vectormatic schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:25:
@Speedy Top review weer! Mooi ding ook, en inderdaad een stuk gedetailleerder dan de oude Tiger II, maar bijna €30 duurder is wel even slikken.. Ik upgrade mijn "oude" Tiger II voorlopig nog even niet :P

Had je nou de nieuwe bunkelgrau Tiger I ook nog? Die is kwa prijs een stukje redelijker, en ik ben wel benieuwd naar wat ze daar aan vebeterd hebben TOV de Tiger 131

Zelf zit ik met een scheef oog naar de 10 jaar WoT IS-7 Granite te kijken, als ik het zo zie heeft die toch ook wel een behoorlijk hoog detailniveau, maar iets met dure decembermaand en ruimtegebrek of zo :P
Ja ik heb de nieuwe Tiger ook, die zal ergens in een komend weekend in elkaar gezet worden, foto’s komen uiteraard weer langs :)
Bij die set ben ik ook wel benieuwd waar ze die extra stenen laten aangezien Tiger 131 al redelijk detail had. Ik zie het op de foto’s nog niet terug vooralsnog.

Flickr | Lego collectie

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

@Speedy Ik had uit wat fotos het idee dat bijvoorbeeld de flank van de nieuwe Tiger vrij veel plates bevat, waar ie bij de 131 uit blokjes is opgebouwd. Misschien is er een goede reden voor, maar als ze op die manier de partcount hebben opgehoogd ben ik daar niet echt happy mee, als trend in ieder geval.

Maar ik wacht rustig de review af ;)

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

En daar hebben we de nieuwe T-34-85

https://www.altoys.eu/nl/cobi-2542-t-3485.html

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

Cobi heeft vandaag 30% korting op de eigen shop, en als ik UPS standard kies als verzendmethode, kost dat "slechts" €10. Voor een enkele set is dit niet snel interessant, maar zodra je bestelling boven de €50 uitgaat denk ik dat het snel goedkoper is dan de shops hier in nederland

• Speedy
vectormatic schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:56:
Cobi heeft vandaag 30% korting op de eigen shop, en als ik UPS standard kies als verzendmethode, kost dat "slechts" €10. Voor een enkele set is dit niet snel interessant, maar zodra je bestelling boven de €50 uitgaat denk ik dat het snel goedkoper is dan de shops hier in nederland
Aanvullend daarop, losse onderdelen zit ook korting op en die kan je tegenwoordig als signed letter versturen voor 5,50 euro. Helaas zie ik de slope voor m'n Panther niet meer, maar voor bv de 1:300 vliegtuigjes als aanvulling op je schepen is dat wel interessant.

Voeg ik een voertuig toe aan mn onderdelen bestelling zit ik gelijk op 20 euro verzendkosten ... onbegrijpelijk systeem daar 8)7

Je moet de postcode check doen, dan krijg je de standard UPS opties ... lekker duidelijk :)

[Voor 21% gewijzigd door Speedy op 27-11-2020 13:47]

Flickr | Lego collectie

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

Speedy schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:09:
[...]

Aanvullend daarop, losse onderdelen zit ook korting op en die kan je tegenwoordig als signed letter versturen voor 5,50 euro. Helaas zie ik de slope voor m'n Panther niet meer, maar voor bv de 1:300 vliegtuigjes als aanvulling op je schepen is dat wel interessant.

Voeg ik een voertuig toe aan mn onderdelen bestelling zit ik gelijk op 20 euro verzendkosten ... onbegrijpelijk systeem daar 8)7

Je moet de postcode check doen, dan krijg je de standard UPS opties ... lekker duidelijk :)
En de prijzen opzich zijn ook redelijk leip, 2480A voor €28 is een erg mooie deal, maar de IS-7 Granite is met 30% korting net zo duur als hier in nederland normaal.

• wfzelle
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17-06 14:17
De IS-7 is goedkoper op Amazon.de en dan heb je gratis verzending.

• wfzelle
Cobi Leopard 2 A4

In de jaren 60 waren zowel Duitsland als de VS op zoek naar vervanging van hun belangrijkste gevechtstanks, respectievelijk de Leopard 1 en M60. Ze besloten gezamenlijk een tank te ontwerpen, MBT-70, die de nieuwste Sovjet-tanks aan moest kunnen. In de jaren 50, toen de vorige generatie tanks werd ontworpen, werd HEAT-munitie (shaped charge) als de belangrijkste bedreiging beschouwd. De M60 was ontworpen voor composietbepantsering, maar dit werd veranderd in homogene stalen bepantsering vanwege een gebrek aan productiecapaciteit en hoge kosten. De Leopard 1 was ontworpen met dunne bepantsering, gebaseerd op het idee dat HEAT sowieso niet te stoppen was, dus zouden ze de Sovjets door snel en slim te maneuvreren moeten stoppen. Maar in de jaren 60 was composietpantser gemakkelijker te produceren en goedkoper geworden, terwijl de Sovjets zoveel tanks konden inzetten dat een lage overlevingskans niet langer een optie was.

MBT-70

Het doel van MBT-70 was om een ​​klein doelwit te bieden, door de tank erg laag te maken. Dit werd gedaan door een hydropneumatische vering toe te voegen, waardoor de tank kon worden verlaagd wanneer hij in de buurt van de vijand aan het maneuvreren was of als hij in een hinderlaag lag, maar verhoogd om snel door het terrein te kunnen rijden. De lage romp liet geen ruimte voor de bestuurder, die naar de geschutskoepel werd verplaatst, binnen een aparte koepel die tegen de beweging van de geschutskoepel in draaide, waardoor de bestuurder altijd vooruit keek. Hij kon de koepel ook naar achteren draaien, zodat de tank op volle snelheid achteruit kon rijden. Bij het testen werd echter vastgesteld dat het draaien van de geschutskoepel en het tegengesteld draaien van de bestuurderskoepel de bestuurder zou desoriënteren.

Het kanon van de MBT-70 was een 152 mm kanon dat ook gebruikt kon worden om raketten af ​​te vuren, waar beide geladen zouden worden met een autolader. Er werd ook nieuwe munitie zonder huls ontwikkeld. De autoloader kon de tankmunitie echter vervormen en deze kon voortijdig vuren als de loop heet werd (de munitiehuls fungeert als een koellichaam). De tank was ook uitgerust met een op afstand bestuurbare 20 mm autocannon, die op afstand kon worden afgevuurd en via een druk op een knop in een container kon worden opgeslagen wanneer deze niet in gebruik was (om het silhouet van de tank te verlagen).

De technologische problemen en enorme kostenoverschrijdingen zorgden ervoor dat Duitsland het programma in 1969 stopte, terwijl de VS het in 1970 stopte (waarna ze probeerden een low budget variant te maken, wat net zo complex werd. Daarna startten de VS een volledig nieuw project dat resulteerde in de M1 Abrams). Al vóór 1969 besloot Duitsland, vanwege twijfel over het MBT-70 project, een upgrade van Leopard 1 te onderzoeken. De belangrijkste doelen waren om een ​​hoge raakkans te hebben bij het eerste schot en de mogelijkheid om tijdens het rijden nauwkeurig te schieten met behulp van een computergestuurd richtsysteem. Duitsland bouwde een groot aantal prototypes om vele variaties en technologieën te testen.

De Duitse en Amerikaanse minister/secretaris van defensie besloten om componenten te delen tussen de Leopard 2 en M1 Abrams om de kosten te drukken, maar aangezien de ontwikkeling van de M1 Abrams via aanbesteding werd gegund, kon dit niet worden opgelegd aan het bedrijf dat het contract binnenhaalde om de Abrams te ontwerpen. In plaats daarvan werd het M1-prototype getest tegen het prototype Leopard 2 AV (Austere Version), waarbij de eerste won, met beschuldigingen van beide partijen dat de concurrentie oneerlijk was. Duitsland ging door met de ontwikkeling van de Leopard 2 en bestelde in 1977 de eerste serie grootschalige productie, die in 1989 werd geleverd.

Deze versie heeft compositiet-bepantsering, al dan niet hetzelfde als het Chobham-pantser (dat de Britten deelden met de Duitsers). Omdat dit pantser onder een hoek niet beter werkt, is de geschutkoepel van de A1-A4-versies erg vierkant. Dit werd gewijzigd bij de 2A5-versie en hoger, waarbij pijlpuntvormig pantser werd toegevoegd aan de voorkant van de geschutkoepel. De romp van de tank heeft twee soorten gepantserde platen aan de zijkant, zware ballistische platen aan de voorkant en lichtere met staal versterkte rubberen platen erachter. Dit wordt gerepliceerd bij het Cobi-model. Versie 2A6 vervangt dit door een enkel verbeterd type zware ballistische platen voor de gehele zijkant van de romp. De zijkanten van de rompvloer staan ​​onder een hoek van 45 graden, voor een betere bescherming tegen mijnen.

De tank heeft een 120 mm kanon met gladde loop, dat werd vervangen door een langere variant voor Leopard 2A5 en later, die een hogere mondingssnelheid heeft. Dit kanon werd overgenomen door latere versies van de Abrams (M1A1, M1A2).

Leopard 2 heeft een multi-fuel dieselmotor. Voor het rijden op ijs kunnen metalen opzetstukken aan de tracks worden toegevoegd om de tractie te verbeteren. Deze zijn te zien als prints op het Cobi-model (de X-en bovenaan de voorkant van de romp).

De tank had aanvankelijk een beperkte export, waarbij Nederland de eerste buitenlandse klant was, die de tank bestelde op basis van de Amerikaanse test, voordat Duitsland zelf zijn eerste niet-prototype tank had ontvangen. De Zwitsers kochten in de jaren 80 ook honderden tanks. Na de val van de Sovjet-Unie besloten Duitsland en Nederland echter dat ze niet langer over een grote tankmacht hoefden te beschikken en verkochten ze veel van hun tanks, wat ertoe leidde dat veel landen het overschot met korting kochten. Sommige landen hebben nieuwe tanks besteld, onder meer vanwege de Duitse flexibiliteit bij het toestaan ​​van ontwerpwijzigingen en buitenlandse productie. Zweden verving bijvoorbeeld hun Stridsvagn 103 door een Leopard 2-variant, de Stridsvagn 122 genaamd, hoewel ze ook wat overtollige Leopard 2A4's kochten.

De levensduur van Leopard 2 eindigt naar verwachting rond 2030. Duitsland werkt samen met Frankrijk aan een nieuwe tank, die naar verwachting in 2035 zal worden ingezet.

---

Het Cobi-model was erg leuk om te bouwen, omdat het nogal complex was vanwege de vele onderdelen die zijn gebruikt om een ​​mooi camouflagepatroon en veel detail te creëren. Er zijn een heleboel lichten en rookgranaatwerpers. Er is een lier, sleepkabels, tanker bars en een schop. De richtsystemen zijn ook mooi gedetailleerd. Het gebruik van bedrukte zijplaten maakt het model in mijn ogen veel beter, omdat het er daardoor veel minder blokkerig uitziet. Ik denk dat het model er buitengewoon goed uitziet.

De rupsbanden zijn de variant die twee blokjes breed is en dus niet goed rijd op gladde oppervlakten.

PS. De minifig die bij de kit wordt geleverd, is een monteur, die ik heb vervangen door een Chinese minifiguur.

• Speedy
Leuke review en een gaaf model! Ik twijfel ook nog steeds over deze, maar wil me eigenlijk tot ww2 beperken (en net toch alsnog de Maus gekocht, budget is ook echt wel weg voor dit jaar :p)
Xingbao heeft overigens ook een Duitse lijn, wel wat groter in schaal maar van wat ik zo zie ook wel de moeite waard als je wat meer van de wat modernere voertuigen bent.

https://www.bluebrixx.com/en/items?q=Bundeswehr

Flickr | Lego collectie

• bouwfraude
  • Niet online
Jakkus schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:28:
Grappig: ik zag net een advertentie van de EO, dat als je lid wordt, je een kerststal gemaakt van bouwsteentjes kunt krijgen. Ik ben benieuwd waar ze die hebben laten maken ;)
Hier :)
https://cobi.pl/klub/inst...locki/zestawy-swiateczne/
De 28021 voor een kleine stal en 28025 is wat groter.

[Voor 5% gewijzigd door bouwfraude op 28-11-2020 14:02]

• quorumz
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 30-01 12:21
eindelijk deze leuk kunnen scoren via ali

• 42erik
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 03:35
quorumz schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:53:
eindelijk deze leuk kunnen scoren via ali

[Afbeelding]
Damn, hoe heet die serie alweer.. . ? Cyclons als bad guys toch?

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

42erik schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:39:
[...]

Damn, hoe heet die serie alweer.. . ? Cyclons als bad guys toch?
Battlestar galactica

• 42erik
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 03:35
ja! dat was hem!

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

@Speedy En, de nieuwe Tiger al gebouwd? (ben stiekem best benieuwd :P)

• Speedy
vectormatic schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:44:
@Speedy En, de nieuwe Tiger al gebouwd? (ben stiekem best benieuwd :P)
Nee die zit nog niet in elkaar, toch blijven hangen in een PS4 game en F1/F2 afgelopen weekend en wil ook niet elke week een Cobi setje in elkaar zetten (al zit ik er gemiddeld gezien dit jaar daar bijna op ...)
Zodra ik hem in elkaar heb zal ik het uieraard posten :)

Flickr | Lego collectie

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

Speedy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:02:
[...]

Nee die zit nog niet in elkaar, toch blijven hangen in een PS4 game en F1/F2 afgelopen weekend en wil ook niet elke week een Cobi setje in elkaar zetten (al zit ik er gemiddeld gezien dit jaar daar bijna op ...)
Zodra ik hem in elkaar heb zal ik het uieraard posten :)
Haha no rush, ik was gewoon benieuwd.

Zelf probeer ik ook een beetje matigen, ik heb de helft van de collectie al weer ergens in een kast staan omdat ik er geen plek voor heb, dan is meer tanks er bij niet de oplossing :P

• AversusZ
De nieuwe versie van de Tiger II door Cobi is nu in de aanbieding op Amazon voor 54,99 incl gratis verzending.

https://www.amazon.de/-/e...540&qid=1607108750&sr=8-2

Scheelt toch wel vergeleken met Altoys bijvoorbeeld. Ik heb hem in ieder geval besteld O+

• Speedy
@AversusZ dat maakt die set zeker een goede deal!

Zelf na de nodige druk (@vectormatic ;)) de Tiger in elkaar gezet, zoals beloofd een kleine review:

Review Cobi 2538 - PzKpfw VI Tiger Ausf. E

Net als in voorgaande review ga ik de Tiger zelf niet meer toelichten, gezien het een van de bekendste (zo niet de bekendste) tanks uit WW2 was. Net als met de Tiger II was ik met de aankondiging van de 2538 vooral benieuwd wat hij te bieden had tov zijn voorganger, de 2519 - Tiger 131. De 131 was mijn eerste Cobi set aan het begin van het jaar dus ook gelijk eens een mooi moment om er eens op terug te kijken en om te zien wat de nieuwe uitvoering met 150 steentjes meer tov een 10 euro hogere prijs bied.
Ook van deze Tiger is een special edition geweest die alleen bij Cobi verkrijgbaar was. Gezien de wedeorm forse meerprijs, hoge verzendkosten en een paar discutabele figuren heb ik die aan mijn voorbij laten gaan.
De bouw
Het meest interessante natuurlijk, waar zitten die extra steentjes in. Hier kom ik later op terug, eerst was zak 1 van 3 aan de beurt wat logischerwijs wederom het chassis vormt. Grote afwijking tov "131" is de dunkelgrau kleur tov het DAK geel. Ik moest hier even zoeken, maar er blijkt inderdaad een klein aantal Tiger I's in deze kleur dienst te hebben gedaan. Dunkelgelb was niet snel daarna de standaard. Op zich leuk voor de afwisseling tov zijn voorganger, hoop dat Cobi nog eens met een echte dunkelgelb komt overigens.
Het chassis zelf is op een beetje de standaard Cobi bouw, wel zie je dat de voorkant afwijkt tov 131 (de mudflaps voornamelijk) en dat er een motor is toegevoegd (131 heeft geen te openen moterruim). Na enige tijd zijn de eerste zakjes leeg en staat er het volgende:

Zak 2 is het bouwen van de bovenkant van het chassis. Hier komt je de voor mij meest opvallende afwijking tegen, de zijkanten zijn in meerdere lagen opgebouwd met een op de kop bouwtechniek. Dit om de onderkant schuin af te kunnen werken:

Het is op zich leuk bouwen, maar de meerwaarde zie ik niet echt, de zijkant wordt op beide versies afgedekt door de spatranden. Enige wat voor de nieuwe tekent is dat deze door de nieuwe constructie een plate dieper in het chassis vallen wat er uiteindelijk net wat fraaier uit ziet. Helaas kwam ik hier wel op een ontbrekend stukje, een 5x1 slope ontbrak en moet ik dus nabestellen helaas. Gelukkig levert Cobi de onderdelen snel en zonder gezeur, maar toch irritant.

Na het afwerken van de bovenkant, het toevoegen van de motorkap en de binnenste loopwielen is zak 2 ook leeg (net op tijd voor de F2 :P)

Met de laatste zak begin je met de buitenste loopwielen en de tracks, het gebruikelijke 3 studs brede type. Op de een of andere manier staan ze iets strakker gespannen dan van "131" waardoor ze niet mooi bovenop de loopwielen vallen. Verder bestaat deze bouwfase uit het bouwen van de koepel, ik kan me de bouw van "131" niet zo in detail herinneren, maar het eindresultaat is min of meer gelijk. Het eindresultaat mag er zijn, een direct als Tiger herkenbaar model.

Conclusie
Ik zie de conclusie eerst even los van het vergelijk met "131", het eindresultaat is zoals gemeld een direct herkenbaar model en het bouwen zelf was leuk om te doen met her en der best een uitdaging (die zijkanten, de achterkant). Ook was de pasvorm weer prima, de prints in orde en zelfs het minifiguur ziet er niet uit of het uit een nazi zombie film komt. Al met al vind ik de set zeker waar voor zijn geld bieden en leuker om te bouwen dan de "Easy 8" die op het zelfde geld uitkomt.

Dan met "131" er naast, ja op details zit er verschil in, maar het eindresultaat lijkt toch wel sterk op elkaar. De nieuwe is wel iets breder waardoor de verhouding wat beter klopt, maar dat valt alleen op als ze naast elkaar staan. Ook is "131" toch net wat sprekender en vind ik de kleur beter passen. Imho als je "131" al hebt voegt de nieuwe niet heel veel toe buiten een stukje meer bouw complexiteit waar je niet veel van terug ziet.

Als je beide nog niet hebt? Denk dat de keuze door het feit dat "131" uit de collectie gehaald is simpel wordt. Mocht je die nog ergens voor de reguliere prijs (~38 euro) vinden dan heb je daar nog een prima koop aan, moet je meer betalen dan zou ik voor de nieuwe gaan. Wellicht komt die binnenkort net als de nieuwe Tiger II ook een keer voor wat minder langs.

Plus:
- Tiger.
- Leuke build.
- Waar voor je geld.

Kan beter:
- Missend onderdeel :(
- Het passen van de tracks, wellicht heb ik zelf wat fout gedaan, maar op de oude liggen ze beter.
- Ook hier weer de front machine gun vervangen door een simpel antenne deel.
Foto's
Tot slot nog wat plaatjes van 2538 vs 2519:

Flickr | Lego collectie

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

@Speedy toffe review weer, en dank voor de vergelijking met Tiger 131!

Het bevestigt wel mijn vermoeden, de extra steentjes zijn deels in niet persee relevante constructies gegaan, en kwa detailniveau ontlopen ze elkaar weinig.

Wat me trouwens aan het onderstel opvalt is dat de nieuwe tiger vooraan begint met een achterliggende roadwheel, tegen een voorliggend wiel bij de 131, en als ik eens google lijken beide varianten inderdaad bestaan te hebben, wat ik helemaal niet wist!

• AversusZ
Mooie review weer @Speedy! Had laatst zelf ook een missend onderdeel, maar na het invullen van formulier op Cobi website lag het 3-4 weken later op de mat (duurde volgens mij wat langer van Corona perikelen bij de post)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

hoe is jullie ervaring hiermee? zit daar kwaliteti verschil onderling tussen?

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

• Tarin
  • Laatst online: 07:49

Tarin

Just plain weird.

Ik post hier geloof ik alleen maar over grote bouwsteentjes.. er wordt hier in huis voornamelijk met Duplo gespeeld.
Hubelino en de kloon zijn inmiddels erg in trek, ik heb er ook een setje 'echte' Hubelino bij gehaald (de wissel), en dat in combinatie met een aantal extra lange rechte stukken maakt het echt leuk om meer in de hoogte te bouwen. De kleine (bijna 4) maakt zelf ook af en toe kleine knikkerbaantjes :).

Voor de combinatie met ander speelgoed (die hier in Duitsland overigens echt veel goedkoper is..) heb ik eindelijk tijd gevonden om een blokje te knutselen voor het bouwen van (stabiele) bruggen:

Moet nog een beetje fine-tunen en dan gooi ik het model misschien op Thingiverse.

[Voor 16% gewijzigd door Tarin op 11-12-2020 08:45]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17-06 17:03
Ja gaaf is dat he? Ik knusel ze met de 3D printer in elkaar (staan gewoon op Thingiverse). Kan je hele bouwwerken (duplo / brio) mee maken :)

• Tarin
  • Laatst online: 07:49

Tarin

Just plain weird.

caspervc schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:37:
Ja gaaf is dat he? Ik knusel ze met de 3D printer in elkaar (staan gewoon op Thingiverse). Kan je hele bouwwerken (duplo / brio) mee maken :)

[Afbeelding]
Nice :). Ik weet dat er al iets op Thingiverse stond, maar ik pruts ook graag zelf met SOLIDWORKS, beetje beroepsdeformatie, ik mis het CADden een beetje sinds ik weer bij een CAM-leverancier werk :).

De stukjes met steiging moet ik nog verzinnen, maar daar wil ik ook even puzzelen met wat het batterij-lokomotiefje 'trekt' qua hoek, die is niet zo heel erg krachtig..

[Voor 11% gewijzigd door Tarin op 11-12-2020 08:56]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

@Tarin Tof spul en kudos dat je em zelf ontwerpt

Overigens komen er vandaag weer twee cobi tankjes binnen, de Vickers 6-ton en de 1:48 T-34, en dan maar eens kijken of ik een T-26 turret in elkaar geknutseld krijg

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

ReviewTime!

Cobi 3061 T-34 1:48

Fotos doe ik indien gewenst op verzoek, mijn camera en skills zijn niet van een zodanig niveau dat ik denk direct wat toe te kunnen voegen :P

De T-34 in schaal 1:48 was een impulsaankoopje bij een andere tank, puur omdat ik wel benieuwd was naar de 1:48 tankjes, en ik toch ook nog wel een 76mm T-34 in de collectie wou hebben. Het betreft hier een latere T-34, met de hexagonale 2e koepel.

bouw
De bouw volgt het normale cobi stramien, dus achter elkaar bouw je het onderstel, bovenkant van de romp, tracks en turret, ditmaal allemaal uit 1 stap. Op de tracks en 1 decoratieve 2x1 plates is alles donkergroen, dus goed licht en rustig zoeken is het devies. Er zijn ook een aantal geprinte parts die details toevoegen die niet met blokjes te maken zijn.

features
Het geheel kent helemaal vier features, een draaiende koepel, een kanon wat omhoog/laag kan, een drivers hatch wat open kan, en het belangrijkste, het ding rijdt. Het rijden gaat ook verbazingwekkende soepel, na een paar meter "inrijden" van de tracks loopt het tankje heel soepel, misschien wel het soepelste wat ik ooit van een 1-wide track setje gezien heb, ondanks de kleine wieltjes voor/achter. Hier had ik origineel eigenlijk niks van verwacht, en is dus een absolute meevaller.

gelijkenis
Hier kan ik alleen maar positief over zijn, de tank is onmiskenbaar een T-34, en ook het type koepel is goed herkenbaar. Het onderstel lijkt erg goed, de brandstoftanks aan de zij/achterkant zien er gewelding uit (beter zelfs dan op de grote T-34 wat mij betreft). Waar ik origineel dacht dat de koepel nogal groot was, levert een vergelijking met wat beeldmateriaal van dit model T-34 op dat hij eigenlijk verbazingwekkend goed klopt, precies hoog genoeg, precies lang genoeg, hij had alleen een tikje smaller gemogen, net als de basis van het kanon. De zijkanten van de koepel hadden ook wat beter gemogen, maar dit lijkt me zonder zeer gespecialiseerde onderdelen gewoon onmogelijk.
Een laatste plus hier zijn de prints. De achterplaat, het motordek en het commanders hatch zijn voorzien van mooie gedetailleerde opdrukken, waardoor het ding toch ineens een stuk echter overkomt.

conclusie
Wat mij betreft is dit tankje een ideale desk-toy, net als de speed champions van lego zou ik dit tankje zonder twijfel meenemen naar kantoor om daar het bureau op te leuken (als we ooit weer mogen), waar ik een volwaardige cobi tank en te duur, en iets te opvallend vind voor dat doel. De bouw, de hoeveelheid detail en vooral het rollen van de tracks vallen me allemaal zeer positief op, net als de gelijkenis met de echte exemplaar. Ik vind het oprecht knap dat Cobi op deze schaal het voor elkaar krijgt om bijvoorbeeld de koepel perfect in verhouding te maken.
De enige manco die ik kan verzinnen in de prijs. Met €19 voor een setje van dit formaat kruipt cobi aardig dicht tegen Lego aan (waar je €20 MSRP betaalt voor een speed champion). En in tegenstelling tot lego is Cobi maar weinig in de aanbieding, laat staan dat je het ergens gratis verzonden krijgt, of in de winkel kan ophalen. Ik zou dus deze serie (of in ieder geval de T-34) aanbevelen, maar alleen als je em met een grotere bestelling meepakt

Wat mij betreft een dikke 8.5/10!

• Speedy
Leuke review, ben nu zelf wel nieuwsgierig :P

Flickr | Lego collectie

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

Speedy schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:02:
Leuke review, ben nu zelf wel nieuwsgierig :P
Gewoon eentje meebestellen in je volgende grotere aankoop ;)

Ik zou er wel een pakken die je kwa kleur ook aanstaat, mijn plan B voor als ik em niet in elkaar laat staan, is om te kijken of ik een T-26 stijl turret kan maken voor op de vickers 6-ton.

Let er trouwens wel even op wat voor onderstel het ding heeft, de T-34 loopt heerlijk soepel, maar als ik de churchil zie draaien de roadwheels daar niet, maar glijden ze over de track, uit ervaring met de FT kan ik je vertellen dat dat niet lekker loopt.

EDIT: mijn 2e keus was de Tiger, die komt er misschien ook nog wel

[Voor 4% gewijzigd door vectormatic op 14-12-2020 21:57]

• Speedy
vectormatic schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:57:
[...]

Gewoon eentje meebestellen in je volgende grotere aankoop ;)

Ik zou er wel een pakken die je kwa kleur ook aanstaat, mijn plan B voor als ik em niet in elkaar laat staan, is om te kijken of ik een T-26 stijl turret kan maken voor op de vickers 6-ton.

Let er trouwens wel even op wat voor onderstel het ding heeft, de T-34 loopt heerlijk soepel, maar als ik de churchil zie draaien de roadwheels daar niet, maar glijden ze over de track, uit ervaring met de FT kan ik je vertellen dat dat niet lekker loopt.

EDIT: mijn 2e keus was de Tiger, die komt er misschien ook nog wel
Ga ik binnenkort doen als de grote T-34 uit is, moet dan toch aan een verzendbedrag komen. De Tiger zou mijn keuze zijn, zag wel dat die de 2 stud brede tracks heeft dus daar zal ook wel van geen kant beweging in zitten.

Flickr | Lego collectie

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

Speedy schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:34:
[...]

Ga ik binnenkort doen als de grote T-34 uit is, moet dan toch aan een verzendbedrag komen. De Tiger zou mijn keuze zijn, zag wel dat die de 2 stud brede tracks heeft dus daar zal ook wel van geen kant beweging in zitten.
Wat volgens mij wel scheelt is dat de tracks op de Tiger niet strak staan (zoals bij veel grotere sets), en ik heb het gevoel dat een deel van de reden waarom de T-34 zo soepel loopt, is omdat de tracks een beetje losjes zitten. Ik zou er ook geen geld op durven zetten dat ze soepel lopen, maar het zou me ook niet persee verbazen na de T-34

Vraagje trouwens, wat denk jij van de IS-7 Granite? Ik heb zin om mezelf voor de kerst eens op een wat grotere set te trakteren (boven de 800 parts grens), de nieuwe tigers lijken me minder interessant aangezien ik de oudere versies al heb, dus dan komt de IS-7 bovendrijven. Twijfel zit em bij mij vooral in de camo en de ronde vormen. Ben wel benieuwd wat jij als mede cobi-nut er van denkt.

• Speedy
De IS-7 lijkt me een leuk model en zeker afwijkend van de Tiger's, maar ik heb wat minder bezwaar tegen de camo (deze lijkt ook best ok gelukt binnen de mogelijkheden). Wat ik dan weer een vreemd iets vind is die AA turret bovenop, maar dat zal wellicht een ding zijn vanuit WoT en kan er natuurlijk af.
Ik heb deze zelf niet omdat het toch wel na ww2 is (ok ontwikkeling starte wel tijdens), denk in jouw geval geen miskoop.

Zelf heb ik voor de kerst nog wat schepen liggen (moet er nog een kiezen :P), is zoiets niet wat? De Missouri is nog rond de 100 euro en daarmee een goede deal imho.
Verder heb ik de Maus toch nog gehaald met het idee om in de kerstvakantie te bouwen, ook een twijfelgeval, maar die kon ik nog goedpraten met dat er in ieder geval een gebouwd is tijdens ww2. Ook 900 onderdelen. Wel een grote grijze blob natuurlijk, in dat opzicht heeft de IS-7 meer detail.

En de Mammut is er nog natuurlijk, dat vond ik zelf wel een erg leuke build, alleen dat is wel een model wat je moet liggen. Zo'n IS is dan sprekender vind ik.

[Voor 9% gewijzigd door Speedy op 15-12-2020 12:26]

Flickr | Lego collectie

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

@Speedy Begin van de koude oorlog vind ik inderdaad geen probleem, De IS-7 is gewoon nog een ww2 stijl heavy wat mij betreft. De AA turret kan ik ook niet plaatsen, in WoT zitten geen secondary wapen of vliegtuigen, dus geen idee waar het ding vandaan komt. Ik kan me ook niet herinneren dat ik zoiets ooit in source materiaal over de IS-7 heb gezien...

Schepen trekken me ook wel, maar ik heb geen idee waar ik er zo een moet laten. De Prinz Eugen die volgend jaar er aankomt staat wel in de belangstelling, verder zou ik een Tirpitz/Scharnhost achtig ding wel tof vinden, maar die prijs is wel echt even slikken, ik zat meer aan een tankje van ~€50 te denken :P

Stiekem moet ik zeggen dat als ik 2480 niet al had, dat de nieuwe Tiger II het gewoon zou worden, maar ik vind het net wat moeilijk om dan 2480 maar te scrappen.

We denken nog even verder, als ik dan ook een mini-tiger meebestel laat ik je wel weten hoe de tracks lopen ;)

• quorumz
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 30-01 12:21
hm, blijf dat hele kodi nix vinden..

ik wacht op deze van mr ali

• Speedy
vectormatic schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:03:

We denken nog even verder, als ik dan ook een mini-tiger meebestel laat ik je wel weten hoe de tracks lopen ;)
YouTube: COBI 2703 Panzer VI Tiger (Scale 1:48) - Speed Build Review

Kwam zojuist langs, de mini Tiger. Tracks lopen goed in dat filmpje in ieder geval ... en nu wil ik er zeker een na het vergelijk met de reguliere schaal ;)

Flickr | Lego collectie

• Poekie McPurrr
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17-06 10:30
@quorumz Die Leo is een leuke build.. en groot! Ik heb bij het bouwen wel het gros van de stickers weggelatenwant met stickers vond ik het een hele vreemde Leo worden hehe.

Le Meow

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

Review time!

Vickers Mk. E Type B

Wederom, eigen fotos doe ik op verzoek, ik heb niet het idee dat ik heel erg iets kan laten zien aan het model wat Cobi niet op de eigen site toont

De Vickers 6-ton
De Vickers Mk. E, of Vickers 6-ton is een brits ontwerp, wat nooit door de britten zelf is geadopteerd. De tank bleek vanwege een goed allround maar toch relatief simpel ontwerp wel een commercieel succes. Vickers verkocht de tank onder andere aan de Soviet Unie, Polen, Portugal, Finland, Griekenland, Bulgarije, Bolivia, China en Siam.
Naast 15 tanks kochten de Soviets ook de bouwtekeningen, en met een paar aanpassingen aan de romp en een nieuwe koepel was de T-26 geboren, met ~10.000 exemplaren was dit aan het begin van de 2e wereldoorlog de meeste geproduceerde tank, de ruggengraat van het rode leger, en de reden dat de Soviets over vier keer zoveel tanks beschikten als de Wehrmacht. Hoewel de T-26 in de spaanse burgeroorlog duidelijke superieur was aan de Pz I, bleek de T-26 begin jaren 40 niet opgewassen tegen de nieuwe duitse machines.
Ook de poolse 7TP tank was een ontwikkeling van de vickers.
Zowel de Vickers als de T-26 en 7TP waren overigens in twee configuraties beschikbaar, een met twee kleinere koepels naast elkaar (Vickers noemde dat de Type A) met machinegeweren, en een Type B met een grotere koepel met een kanon. Naarmate de focus van tankgevechten wat verschoof van puur infanterie ondersteuning naar tank tegen tank gevechten, raakten de machinegeweer varianten in onbruik, en de single-turret variant is dus verreweg het meeste geproduceerd.

https://www.tanks-encyclo...kers_6-ton-light-tank.php

De bouw
De set bouwt zoals elke andere cobi tank, stap 1 is het grootste deel van het onderstel, stap 2 maakt de bovenkant van de romp dicht, tracks er op en als laatste de koepel. De Vickers kenmerkt zich door een relatief simpel ontwerp, en dat zie je in de bouw terug, alleen de mudgaurds boven de tracks zijn echt interessant gedaan. Het onderstel is op een aardig manier ontworpen om de bogey ophanging na te doen, maar omdat de wieltjes niet daadwerkelijk aan de bogeys hangen, zit er dus onder de tank een groot zwart blok waar de wielen aan zitten, wat er voor zorgt dat je praktisch geen grondspeling hebt.
De koepel is erg simpel, en hoewel het geheel er goed uitziet, is het kanon wat niet omhoog/omlaag kan best een gemis.

Features
De Vickers is een relatief klein, en voor mij gevoel wat ouder ontwerp van Cobi, kwa features blijft het geheel beperkt tot een draaiende koepel, opgaande motorruimte, en chauffeurs-luik. Dat laatste is overigens goed gedaan, en is een van de weinig gevallen waar een cobi minifig daadwerlijk de plek van bestuurder in kan nemen met het luik dicht.
Als laatste de tracks, zoals ik stiekem al wel verwachte draait de boel niet soepel, de kleine roadwheels werken niet lekker, en er staat net iets te veel spanning op de ketting om soepeltjes te draaien als je de tank vooruit duwt. Het niet niet zo erg als bij de Renault FT, maar op een gladde ondergrond gaan ze gewoon nooit rollen. Misschien zou cobi eens een track-tension mechanisme moeten verzinnen :P

Conclusie
Ik heb zelf deze Vickers gekocht met de intentie er ooit een T-26 van te bouwen, maar ook als Vickers is het een aantrekkelijk uitziend tankje, de camo is wat mij betreft goed gelukt, de koepel ziet er vloeiend en rond uit, en historisch gezien is dit HET ontwerp van de jaren 30. De bouw voelde ook leuk aan, en aan het einde was ik erg in mijn nopjes (pun intended) met het resultaat wat voor me stond.
Dat gezegd hebbende, er is weinig speelbaars aan, en historisch valt ie net in een gat vlak voor de 2e wereldoorlog, je zal niet snel een diorama maken met een Vickers tegenover een Tiger bijvoorbeeld. En hoewel de Vickers historisch erg invloedrijk is, is het geen iconisch model.
Ik kan de Vickers dus eigenlijk alleen aanbevelen als het specifieke model je interesseert, als je gewoon een tankje zoekt, kan je met bijvoorbeeld de Panzer II of iets duurder, Panzer III, iets met meer speelwaarde vinden. Als desktoy/ornament werkt ie voor mij best goed (de camo staat em goed en maakt em visueel interessanter dan als ie 1 kleur was geweest), maar over het algemeen ben je dan denk ik bij de 1:48 tankjes beter uit.

EDIT: @Speedy , ik ga vandaag maar eens die IS-7 bestellen als "kerstpaket", ik twijfel heel erg of ik er een Tijgetje ( :+ ) bij doe.

• Speedy
Ben benieuwd naar je IS-7 avontuur en die mini Tiger zal wel besteld zijn ondertussen ;)

De Vickers review was weer leuk, je conclusie past me wel en zal deze dan ook niet snel bestellen, ik heb er weinig mee.

Flickr | Lego collectie

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

@Speedy De mini tiger heb ik laten zitten (lang verhaal kort, IS-7 + mini tiger was 5 euro onder grens van gratis verzenden, dus stress om er wat bij te zoeken wat niet lukte, dan maar niet :P), maar de IS-7 is onderweg.

De Vickers is inderdaad een "je moet het model tof vinden" geval, hoewel ik nog steeds mijn T-26 plan in het achterhoofd heb, ik weet alleen nog niet welk model ik ga canibaliseren, misschien de T-34-85, als de nieuwe zoveel beter is dat ik die bestel (had al wel gezien dat de turret ring daar goed dik is, wat een pijnpuntje op de oude is)

• NLDViane
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 07:32
Gisteravond na lang tobben ook maar eens wat bouwsteentjes besteld. Zit al langer naar enkele Technic auto MOC's te kijken, maar gezien deze schreeuwend duur zijn in losse Lego-onderdelen en ik zelf weinig van de benodigde delen heb, toch maar 2 sets van Cada gekocht. De C61016W (1586 deeltjes) en C61018W (1696 deeltjes) komen als het goed is volgende week deze kant op :Y

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

Ik was trouwens nog helemaal vergeten het volgende detail te vermelden, in de handleiding van de T-34 1:48 staat een stukje over de echte tank, wat is er echter gebeurt? In plaats van de T-34 hebben ze de T34 gepakt, dus de dikke amerikaanse heavy tank, inclusief correcte info over dat ding, in plaats van de Soviet T-34

Moest er wel om lachen, maar snap niet helemaal dat dit er bij cobi doorheen komt :P

• wfzelle
Van de T34 zijn er ook maar 2 gebouwd.

Bij Cobi hadden ze de voor de nieuwe Kettenkrad set ook een typo gemaakt op het naamblokje, waarop kattenkrad stond.

Ik heb het idee dat ze het momenteel erg druk hebben.

• Speedy
Ja die kettenkrad fout zag ik ook inderdaad, net als dat bv ze op de M12 “choo choo barn” hebben gedrukt ipv “choo choo bam”. Best slordig, maar als ik zo de live streams bekijk ergens wel te verwachten :P heb ook het idee dat de vraag vrij groot is en het bedrijfsmodel daar nog niet helemaal op aansluit.

Overigens wel de mini Tiger besteld, kwam daarmee precies aan de verzendkosten met de actie bij Altoys (3e artikel 50%) :P

@NLDViane ben benieuwd, dat soort sets haal ik nog bij het origineel, maar twijfel af en toe wel om eens zoiets te halen. Bestel je die op Ali of in Europa (Duitsland zitten redelijk wat aanbieders zag ik)?

[Voor 19% gewijzigd door Speedy op 18-12-2020 20:16]

Flickr | Lego collectie

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

@Speedy Tof, ben benieuwd naar wat je er van vindt. enne, 3e artikel 50%, wat zijn de andere twee aankopen?

[Voor 39% gewijzigd door vectormatic op 18-12-2020 22:16]

• NLDViane
@Speedy heb ze via Ali besteld, levering via Polen. Zal een korte review doen als ik ze binnen heb! Wel al kort contact gehad over de bevoorraading, een set was niet vanuit Polen leverbaar, die komt nu 7 werkdagen later.

Van de Endurance en White Supercar zijn geen Lego Porsche 919 en Lambo Huracan tegenhangers of lijkende MOC's, vandaar de keuze. Qua hoeveelheid onderdelen is de Lego 911 RSR vergelijkbaar, maar die kost met gemak 120,- waar ik nu twee sets koop voor iets meer dan 90.
Daarnaast levert Cada geen 'gejatte' MOC's wat mijns inziens toch wel zo netjes is. Ze kopen het IP over de bouwbeschrijving, zie de C61041W (MOC van Thijs de Boer) en C61042W (MOC van Bruno Jenson, bekend van onder andere de technic McLaren P1). Ze promoten het ook op hun eigen youtube pagina's, wat toch wel aardig legitiem lijkt :Y

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

@NLDViane Die 919hybrid lijkt wel enigszins op een moc die uit de eurobricks build your own porsche contest kwam, maar het is idd geen 1:1 rip van die moc, aangezien CADA ook wat onderdelen gebruikt die lego zelf niet maakt/kent. De deals met Thijs de Boer en Bruno Jenson zijn idd netjes :)

Enige wat me nog een tikje dwarszit (naast het feit dat ik weinig fan ben van geld richting china sturen) is dat het wel allemaal licensed autos zijn (overduidelijk een porsche, lambo, ferrari of mclaren), maar er met die merken geen deal wordt gesloten. Zou me ook niet verbazen als Ferrari er een keer achteraan gaat met een paar advocaten als die sets hier echt goed gaan verkopen.

• NLDViane
@vectormatic Die kwam ik gister tegen inderdaad, was al bang dat ik m'n uitspraak terug moest nemen :X

Voor wat betreft de licensing: zou dit beter zijn?
http://rastar.com/html/to...ricks/2020/0825/2530.html
Zie er op de website van Pagani verdacht weinig over terug namelijk...

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

NLDViane schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:09:
@vectormatic Die kwam ik gister tegen inderdaad, was al bang dat ik m'n uitspraak terug moest nemen :X

Voor wat betreft de licensing: zou dit beter zijn?
http://rastar.com/html/to...ricks/2020/0825/2530.html
Zie er op de website van Pagani verdacht weinig over terug namelijk...
Poeh, geen idee, de licensing op de website ziet er wel soort van officieel uit, vermelding van de rechtsentitieit van pagani en zo... Maar dat kan alsnog gewoon bluf zijn.

Aan de andere kant, ze durven wel gewoon de logos te voeren, dat doet Cada niet, dus het zou best eens legitiem kunnen zijn.

• MaydayQ
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 22:05
Star Destroyer vraag ..

Misschien dat iemand hier een goed idee heeft om de brug en de platen daar omheen stabiel genoeg te krijgen zodat deze ook blijven zitten als de Destroyer plat tegen de muur hangt.

De beugel ervoor was het probleem niet maar de brug is zo zwaar dat deze niet blijft zitten als je de Destroyer kantelt.

• bouwfraude
  • Niet online
Als hij nooit meer uit elkaar hoeft lijmen? Het is niet de Lego manier...

• Poekie McPurrr
Is de brug hol van binnen? Dan zou je mogelijk met technic lego een paar L-profielen kunnen maken en die aan de binnenkant vastzetten?

Le Meow

• MaydayQ
@bouwfraude inderdaad niet de meest chique oplossing.
@Poekie McPurrr nee redelijk solide ding , dat maakt het ook topzwaar. Als ik de brug weer inelkaar heb zal ik een complete foto posten.

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

En de Prinz Eugen is verschenen op altoys:
https://www.altoys.eu/nl/...-eugen-heavy-cruiser.html

De prijs valt me gezien het aantal stenen en formaat van het eindproduct wat tegen, zelfde prijsklasse als de echte slagschepen, die doorgaans 5-10cm langer zijn en een 300-800 extra steentjes bevatten. De nieuwe Warspite die ~280 steentjes minder heeft kost €40 minder

• Speedy
Dat is wel aan de prijs inderdaad ... wel een beetje in lijn met de Bismarck (ik zie een verband ;)) die ik ook te duur vind in verhouding. Duurder dan de Scharnhorst die veel meer onderdelen bevat (dus het ligt niet perse aan de recente schepen).

Zie wel een gave dekprint overigens op de Eugen.

[Voor 9% gewijzigd door Speedy op 22-12-2020 10:34]

Flickr | Lego collectie

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@MaydayQ Misschien kun je wat touwtjes aan de brug maken en die dan via de onderkant vastmaken. Is minder "not the Lego way" dan lijm :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

Speedy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:32:
Dat is wel aan de prijs inderdaad ... wel een beetje in lijn met de Bismarck (ik zie een verband ;)) die ik ook te duur vind in verhouding. Duurder dan de Scharnhorst die veel meer onderdelen bevat (dus het ligt niet perse aan de recente schepen).

Zie wel een gave dekprint overigens op de Eugen.
Bij altoys is de scharnhorst 7 euro duurder, of heb jij een beter adresje?

Either way, i had gehoopt dat de Prinz Eugen een slagschip-lite voor <€99 zou zijn, misschien dat het dan een eerste schip zou worden hier, maar dit is me toch iets te gortig

• wfzelle
Ik vind de Prinz Eugen wel het meest aantrekkelijke schip tot nu toe. Mooie kleuren op de romp, mooie opdruk op het dek en de bovenbouw heeft weinig repetitie.

In het verleden zijn er voor sommige schepen wel grote kortingen geweest, dus ik zou vooral geduld hebben en af en toe op Amazon kijken naar aanbiedingen.

• Speedy
vectormatic schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:03:
[...]

Bij altoys is de scharnhorst 7 euro duurder, of heb jij een beter adresje?

Either way, i had gehoopt dat de Prinz Eugen een slagschip-lite voor <€99 zou zijn, misschien dat het dan een eerste schip zou worden hier, maar dit is me toch iets te gortig
Beetje kromme zin zie ik, Ik doelde op de Bismarck met 2030 onderdelen die duurder is dan de Scharnhorst met 2470 onderdelen wat ik een vreemd iets vind. De Bismarck heb ik dan ook enkel gekocht in een aanbieding bij meneer Bezos wat hem schappelijk maakt (waar ik normaal voor een redelijk prijsverschil dat aan een kleinere ondernemer gun, maar de Bismarck is gewoon overpriced), wellicht gebeurd dat met de Eugen ook nog eens.

Flickr | Lego collectie

• MaydayQ
De Star-destroyer heeft nog geen plekje maar het volgende bouwwerk is in huis.
De Nebulon B deze keer van Mould King die toch vaak mooie sets maken in mijn genre dan.
De Nebulon B was eerst een MOC maar toen was het me te duur.

• Speedy
vectormatic schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:06:
@Speedy Tof, ben benieuwd naar wat je er van vindt. enne, 3e artikel 50%, wat zijn de andere twee aankopen?
Het pakketje uit Alkmaar kwam zojuist aan dus bij deze :)
(De overige inhoud was de kubelwagen, schwimmwagen en de 1:48 T-34/85)

Review Cobi 2703 - Panzer VI Tiger

Een kleine review van een klein model van een tank die geen introductie nodig heeft. Mocht je toch wat geschiedenis willen weten dan *click*.
De 2703 versie van de Tiger is een uitgave in de vrij recente 1:48 serie van Cobi. Kleine setjes voor een “lage” prijs (15-18 euro) iets waar best markt voor zal zijn nu de grotere tanks wat hoger geprijst lijken te worden. Deze bestaat uit 326 onderdelen wat bijna net zoveel is als de ~1:35 Panzer I die toch een euro of 8 duurder is. Door de afwijkende schaal en het aantal sets die ik Cobi dit jaar al gesponsord heb stond deze serie niet op mijn lijst, maar door dit topic werd mijn interesse toch gewekt :)
De bouw
Eenmaal de zakjes geleegd valt direct op dat het veel kleine onderdelen zijn, dat bouwt toch anders en dat merk je al in het chassis. Ipv de bijna standaard plates stapelen bouw je hier 90 graden gedraaid. En ipv met grote bricks ga je voornamelijk verder met wat het chassis vormt. Ondanks de kleine schaal zitten er toch wat details op, bv de machine gun en de kenmerkende uitlaten.
Als het chassis klaar is is het tijd voor de wielen en tracks. Wat betreft de wielen valt op dat de final drive wat klein en smal is, gelijk aan het achterste geleide wiel. Er omheen vallen de 2 stud brede tracks die goed in verhouding lijken hier. Op een gladde ondergrond rollen ze niet zoals verwacht met dit type, maar als er wat weerstand is gaat het prima.
Als laatste volgt de toren, die binnen de mogelijkheden goed lijkt. De gun mount is wat minder, maar door de schaal ook lastig anders op te lossen.

Na een uurtje zit hij wel in elkaar en dan staat er een herkenbaar model wat op je hand past. Voor de gein even de centimeter er langs gehouden en de schaal klopt ook keurig.

Conclusie
Ik was eerst wat sceptisch op deze serie, maar ik ben aangenaam verrast moet ik zeggen. De prijs is redelijk voor het aantal onderdelen, wel zijn het dus wat kleinere zoals gemeld en is dit het “grootste” model in de serie. Ik denk dat deze Tiger het goed zal doen om cadeau te doen/ontvangen of om eens een Cobi setje te proberen (toch sprekender dan bv de kubelwagen die in dezelfde prijs categorie valt of de duurdere Pz I). Als je al wat reguliere modellen hebt is dit een geinig tussendoortje wat ook nog eens ergens verdekt opgesteld kan worden ;)

Nog even op de foto met z’n grote broer;

———————————————————————————————————

Kwam net trouwens nog een leuke set tegen

https://www.bluebrixx.com...-CVN-68-BlueBrixx-Special

6000+ stukjes :D
Eens zien wat dat moet gaan kosten, kwalitatief toch wel minder dan Lego of Cobi als ik her en der reviews check, maar voor een redelijk bedrag ga ik deze overwegen :9

En voor wie nog een uitdaging zoekt (en ruimte heeft)

https://www.bluebrixx.com...dspitze-BlueBrixx-Special

21000 stukjes en meer dan 1x1m 8)7

[Voor 14% gewijzigd door Speedy op 22-12-2020 21:15]

Flickr | Lego collectie

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

@Speedy Leuk om te lezen dat het tijgetje bevalt :) Ik ben ook benieuwd wat je van de T-34-85 vindt, volgens mij is de romp daarvan 1:1 hetzelfde als de T-34 die ik heb, en die tracks rollen soepel

De kubel en schwimmwagen had ik ook ooit op de lijst, toen ik nog vooral met het DAK spul bezig was, maar inmiddels is de tankcollectie aardig divers en probeer ik uit alle macht het bij tanks te houden, anders weet ik echt niet meer waar ik het moet laten :P

EDIT:
altoys heeft nu ook de SU-100 staan, wel aan de prijs met €44, en meteen op voorraad!
https://www.altoys.eu/nl/cobi-2541-su-100.html

De nieuwe T-34-85 is ook €44, nog niet op voorraad
https://www.altoys.eu/nl/cobi-2542-t-3485.html

De chaffee heeft ook een prijs, €36, maar geen voorraad
https://www.altoys.eu/nl/cobi-2543-m24-chaffee-copy.html

Nog geen teken van de nieuwe Pz IV, en jammer dat de T-34 en chaffee nog niet op voorraad zijn, anders was de 3e produkt 50% korting een aardig truuk geweest om de prijsverhoging een beetje te verzachten. Verder hebben ze een goede 20 produkten weggehaald, waarschijnlijk oude meuk die al lang EOL was, raar genoeg staat de oude Pz IV er nog wel op, hoewel die al maanden niet meer leverbaar is.

[Voor 45% gewijzigd door vectormatic op 23-12-2020 09:14]

• MaydayQ
Ik bestel hier wel vaker wat, nog nooit langer dan 14 dagen hoeven wachten.
Misschien zit er wat tussen voor de tank liefhebbers.

https://joooooy.com/search?type=product&q=Tank

• Speedy
Hier de kerstvakantie maar ingeluid met het bouwen van de T-34/85, computer uit en even relaxed een uurtje prutsen :P

Ik kan er eigenlijk niet meer over vertellen dan wat @vectormatic in zijn T-34 review al gemeld heeft en wat in mijn Tiger review naar voren komt. Het model bevat wel ~50 onderdelen minder dan de Tiger wat de prijs/steen verhouding wat negatief doet uitslaan, maar het eindresultaat mag er toch zijn. Ook dit model is goed herkenbaar ook door de meerdere bedrukte onderdelen die er bij zitten. De build was ook weer in een klein uurtje gedaan, wel een paar keer wat moeten afbreken (de bedrukte schuine slopes aan de achterkant had ik even over het hoofd gezien in de handleiding).

En nog een plaatje in vergelijk met de Tiger:

Kan er verder weinig aan toevoegen dus ik zeg een fijne kerst allemaal :)

PC240296

Flickr | Lego collectie

• NLDViane
Pakketje 1 met de Cada C61016W Endurance wagen is binnen oOo

Goed verpakt, zelfs de stickers zijn fatsoenlijk overgekomen zonder bescherming! Één zakje (grote plaatdelen) was gescheurd helaas, maar (nog) geen missende delen. Klikt ook lekker in mekaar, maar je moet wel goed opletten welk deeltje je waar gebruikt. Van de 2-gats verbindingsstukken hebben ze 3 (!) combinaties die vrijwel niet te onderscheiden zijn (kruis+kruis, kruis+pingat, pingat+pingat). De beschrijving gaat best wel wat sneller dan Lego, dus het is wel zaak dat je heel gestructureerd werkt. De delen die je al gedaan hebt worden ook meteen grijs gemaakt, dus als je een blauw pinnetje vergeten bent moet je echt terugbladeren en zoeken naar de gemiste stap in plaats van zoeken naar het missende kleurtje in je bouwwerk.

Wat me oprecht tegenvalt is de kwaliteitscontrole van de witte plaatdelen. Ze lijken vies, maar er zitten zwart/grijze vegen IN het materiaal. Scheelt dat deze wagen gemaakt is om stickers er op te hebben, maar het doet me vrezen voor de C61018W welke volledig wit is...

Het zit gelukkig niet op elk plaatdeel, maar het lijkt mij niet helemaal goed als dit systematisch gebeurd. Zeker niet als je als bedrijf ook sets van €150+ aanbied, wat uit dezelfde fabriek komt rollen.

Grappig detail: zoals Lego hun naam in de deeltjes stanst, doet Cada dat ook heel subtiel :+

[Voor 6% gewijzigd door NLDViane op 29-12-2020 17:48]

• iwaarden
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:56
Zijn er mensen die de Star Trek USS Enterprise NCC-1701 van Mega Bloks hebben?

Helaas heb ik die gemist, begin van het jaar stond ie nog voor een “fatsoenlijke” prijs op Amazon.com maar door de corona wilden ze die toen niet meer verzenden en via MyUS durfde ik de gok nog niet aan wat betreft invoerkosten. Ondertussen is ie niet meer te krijgen, alleen op eBay staan er nog wel een paar maar daar betaal je dan ook weer voor.

Hoop dat ik hem nog eens voor een leuk prijsje tegen kom.

[Voor 18% gewijzigd door iwaarden op 30-12-2020 13:55]

• Poekie McPurrr
Gisteren de "Bumblebee" van 66Bricks binnengekregen, zonder originele doos maar wel goed vepakt in een standaard bruine doos met bubbleplastic. Gelukkig met genummerde zakjes aangezien het 3500 stukjes zijn, overwegend in metallic grijs en geel.
Tot nog toe zakje 1 in elkaar gezet en moet zeggen dat de kwaliteit daarvan goed is, het klikt lekker stevig in elkaar allemaal en geen beschadigingen/vervormingen gezien nog. Het metallic grijs is niet geheel effen maar dat zie ik zelden bij dergelijke blokjes en is ook niet storend.
Uiteindelijk zou het er zo uit moeten gaan zien:

Le Meow

• NLDViane
20 bij 45cm, valt wel mee toch?

Nee. Dat valt niet mee. Maar de volgende wordt nog groter, meer deeltjes meer beter :Y

(Pot poedersuiker for scale)

• Beakzz
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:31
NLDViane schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:37:
20 bij 45cm, valt wel mee toch?

Nee. Dat valt niet mee. Maar de volgende wordt nog groter, meer deeltjes meer beter :Y
[Afbeelding][Afbeelding]

(Pot poedersuiker for scale)
Mooie build. Staat hier ook in de race sectie 😅
Nu bezig met de Ferrari 312T bezig die wel echt wat groter is.

• NLDViane
Beakzz schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:53:
[...]

Mooie build. Staat hier ook in de race sectie 😅
Nu bezig met de Ferrari 312T bezig die wel echt wat groter is.

[Afbeelding]
Gebroederlijk naast mekaar, netjes! Die 312T is van normale steentjes toch?

• iwaarden
Imitaties zijn illegaal en dus niet op Tweakers toegestaan.

[Voor 89% gewijzigd door Ardana op 31-12-2020 19:07]

• SomerenV
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17-06 14:24

SomerenV

It's something!

Net als in de post hierboven: imitaties zijn illegaal en dus niet toegestaan op Tweakers.

[Voor 81% gewijzigd door Ardana op 01-01-2021 10:27]

EightZero Drive | Facebook | Youtube | Tweakers topic

• Beakzz
NLDViane schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:02:
[...]

Gebroederlijk naast mekaar, netjes! Die 312T is van normale steentjes toch?
Normaal als in van Lego? Nee het is een technic moc

• bouwfraude
  • Niet online

De laatste aanwinst via super-bricks.de, productiedatum volgens de doos 15 december 2020. Geen stickers.

[Voor 20% gewijzigd door bouwfraude op 04-01-2021 22:23. Reden: scherpere foto]

• Speedy
Hier nieuwjaarsdag aangegrepen om weer een tank in elkaar te zetten, dit keer een kleintje .. kwa naam.

Review Cobi 3024 - Panzerkampfwagen VIII "Maus"

Deze set heb ik onlangs aangeschaft na lang twijfelen. In principe wil ik me beperken tot daadwerkelijk ingezette WW2 voer-/vaartuigen. De Maus valt in de categorie twijfel geval, er zijn er daadwerkelijk 2 gebouwd en ze hebben ook daadwerkelijk op eigen kracht gereden, maar echt ingezet zijn ze niet natuurlijk. Gezien hij uit productie is bij Cobi er ook niet meer naar omgekeken, maar via MP kwam een advertentie langs van een modelbouwwinkel die ze nog verkocht (en ook de juiste, de pad printed variant) voor 37,50 euro wat gezien de huidige Cobi prijzen erg voordelig is voor het aantal stenen (890 stuks, 1 minifiguur) dus toch maar besteld. De Maus is uitgebracht in de WoT serie wat buiten een andere verpakking inhoud dat je een ingame code krijgt voor wat extra premium dagen.

De Maus zelf is bekend denk ik, bedoeld als opvolger van de Tiger/Tiger II als antwoord op de zware tanks die de Soviet Unie later in de oorlog bracht. Hij zou initieel met een 150mm kanon worden uitgerust, wat later is teruggebracht naar de 128mm die ook in de Jagdtiger is ingezet. Uiteraard was het weer een veel te bizar en complex geval en ook totaal onpraktisch met z'n 180 ton (tegenover de geplande 100 ton) en bijbehorende enorme omvang en er zijn er dan ook niet meer dan de 2 genoemde exemplaren voor test doeleinden gebouwd. 1 samengesteld van de 2 prototypen is er over en staat in het tankmuseum van Kubinka, Rusland.
Uitgebreide info op tanks-encyclopedia.com
De bouw
De doos, met normale seals ipv gelijmd (zouden ze vaker moeten doen bij duurdere modellen), is van de omvang van de Mammuth en zit goed gevuld met 4 grote zakken vol grijze en zwarte bricks.

De eerste zak legt uiteraard weer het chassis, vrij simpel van opzet, maar je ziet al snel hoe groot dat ding wel niet word. Het is vooral veel bricks en plates op elkaar drukken zonder enige bijzonderheid. Na afloop eindig je met onderstaande:

In zak 2 wordt het chassis verder opgebouwd en komen de wielen er op. Hier zitten de wat dikkere rubberbanden omheen die zich vrij lastig om de velg heen laten vallen. Na 24x deze oefening gedaan te hebben en zere vingers tot gevolg staat er het volgende:

Met zak 3 en 4 worden de skirts, tracks en de koepel gebouwd. Wederom weinig bijzonders te melden. Wel valt op hoe enorm de koepel zelf is (en massief), ongeveer de grote van de PzKpfw I. Gezien het een redelijk simpele build is staat er best snel het eindresultaat op tafel:
Conclusie
Al met al was het prima recht-toe-recht-aan vermaak en kan ik deze set voor z'n originele prijs dan ook aanraden als je niet teveel bouwtechnieken verwacht door de goede prijs/steen verhouding. Wil je wat complexere technieken dan even doorsparen voor de Tiger tanks. Ik zou er dan ook niet meer dan de 40-45 euro voor betalen tenzij het je echt om het model gaat (dan weinig keuze).

Plus:
- Goede prijs/kwaliteit, veel steentjes voor je geld hier als je het vergelijkt met bv de recente Tiger tanks. Misstaat niet als parts pack.
- Indrukwekkend eindresultaat, hij neemt hier behoorlijk wat schapruimte in :P

Kan beter:
- Kanon is te groot kwa diameter als ik het vergelijk met de Cobi Jagdtiger en foto's van het orgineel.
- Weinig detaillering, je merkt dat dit een wat oudere set is als je hiervoor de recente Tigers hebt gebouwd, al heeft het origineel ook niet veel detail.

Nog even een foto voor schaal, door de hoek valt het niet helemaal op, maar de Pz I is de grote van de koepel van de Maus alsook ongeveer even groot als de laadbak van de Liebherr:

In het kader van de Cobi geruchten kwam overigens onderstaande nog langs op Instagram:

3500 stukjes met 10 minifiguren. Door de blauwige kleur en het aantal stenen zou ik zeggen een groot schip, maar de 1:300 schepen komen zonder figuren (op de Scharnhorst LE na met 1 figuur). Wellicht toch een voertuig? (P1000 Ratte :P) Of een groot vliegtuig (B-29?). Binnenkort een aankondiging als ik de comments mag geloven.

Flickr | Lego collectie

• Poekie McPurrr
@Speedy Op Ali al een Ratte-achtige tegengekomen, en qua aantal steentjes die Cobi aangeeft zou het best eens een 'echte" Ratte kunnen worden ja.

[Voor 42% gewijzigd door Poekie McPurrr op 03-01-2021 15:08]

Le Meow

• nnndoh
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
iwaarden schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:53:
[mbr]Imitaties zijn illegaal en dus niet op Tweakers toegestaan.[/]
Dus lepin modellen , of onder welk naam dan ook men tegenwoordig schuilen, zijn niet meer toegestaan?

• iwaarden
nnndoh schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Dus lepin modellen , of onder welk naam dan ook men tegenwoordig schuilen, zijn niet meer toegestaan?
Ik denk niet als het een imitatie is van een bestaand lego model, zoals waar mijn post over ging.

Modellen die niet door lego zijn gemaakt of moc lijkt mij geen probleem.

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

iwaarden schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:14:
[...]

Ik denk niet als het een imitatie is van een bestaand lego model, zoals waar mijn post over ging.

Modellen die niet door lego zijn gemaakt of moc lijkt mij geen probleem.
Zo lees ik em ook, het patent op de steentjes is verlopen, dus de steentjes zijn legaal, set ontwerpen zijn daarintegen eigendom van lego en mogen dus niet gekopieerd worden.

• NLDViane
Beakzz schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 02:05:
[...]

Normaal als in van Lego? Nee het is een technic moc
Normaal als in: het zijn geen Technic-stukken maar blokjes met noppen.

Helaas slecht nieuws van Ome Ali, de Cada 610 Supercar is teruggestuurd door de Local Customs (China-Polen) en dus niet leverbaar. Krijg nu een refund... Eens kijken hoe lang dat duurt, en wat we voor dat geld nog kunnen halen :Y

[Voor 32% gewijzigd door NLDViane op 04-01-2021 12:08]

• Beakzz
NLDViane schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:04:
[...]

Normaal als in: het zijn geen Technic-stukken maar blokjes met noppen.

Helaas slecht nieuws van Ome Ali, de Cada 610 Supercar is teruggestuurd door de Local Customs (China-Polen) en dus niet leverbaar. Krijg nu een refund... Eens kijken hoe lang dat duurt, en wat we voor dat geld nog kunnen halen :Y
Ah zo. Gewoon Technic voor mij. Tenminste ik heb net de motor en ophanging gemaakt en die was hetzelfde opgezet als de originele Porsche. Maar ben geen kenner dus misschien is de afwerking niet Technic :?

• NLDViane
Beakzz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:25:
[...]

Ah zo. Gewoon Technic voor mij. Tenminste ik heb net de motor en ophanging gemaakt en die was hetzelfde opgezet als de originele Porsche. Maar ben geen kenner dus misschien is de afwerking niet Technic :?
Dan had ik de verkeerde gevonden, dacht dat er eentje was waarvan het volledige exterieur kleine blokjes was :Y

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

NLDViane schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:04:
[...]

Hmm, interessante ontwikkeling, volgens mij is die 610 geen kopie van een lego set, en in die zin dus OK, alleen de onofficiele lambo link is wat twijfelachtig. Kennelijk controleert de douane (iig in polen) dus niet persee of het een set-knockoff is, en gaat steeksproefsgewijs alles wat blokjes is linea recta terug...

• NLDViane
vectormatic schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:58:
[...]

Hmm, interessante ontwikkeling, volgens mij is die 610 geen kopie van een lego set, en in die zin dus OK, alleen de onofficiele lambo link is wat twijfelachtig. Kennelijk controleert de douane (iig in polen) dus niet persee of het een set-knockoff is, en gaat steeksproefsgewijs alles wat blokjes is linea recta terug...
Daar lijkt het wel op inderdaad. Set zou vanuit China naar Polen (Poland Warehouse als leveringsoptie, echter klopte hun voorraad niet), en daarna naar Nederland. Kreeg het bericht dat ze de set terug kregen van "local customs", ga er dan van uit dat dat de Poolse douane is.

• Poekie McPurrr
Poekie McPurrr schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:06:
@Speedy Op Ali al een Ratte-achtige tegengekomen, en qua aantal steentjes die Cobi aangeeft zou het best eens een 'echte" Ratte kunnen worden ja.
Zou trouwens ook nog de Schwerer Gustav kunnen zijn.. en dan Cobi's variant op die van Kazi?

Qua stukjes komt dat wel overeen.. en ook qua poppetjes count kan dat nog wel.
https://brickblockarmy.co...hwerer-gustav-railway-gun

Le Meow

• vectormatic

vectormatic

In the parking lot

@NLDViane waar heb je die CADA sets eigenlijk besteld? Ik zit een beetje te dubben over de rode supercar, maar kan op de eigen webstore van cada niks vinden over waar vandaan ze dan verzenden.

@Poekie McPurrr @Speedy Weten we eigenlijk wel dat die grote cobi set iets WW2-gerelateerds is? Op de officiele streams van cobi is het de laatste tijd nogal gefocused op de nieuwe line treinen die ze gaan lanceren, voor hetzelfde geld is het de berliner bannhoff

• wfzelle
Cobi heeft een Citroën licentie bemachtigd, maar dat zal het wel niet zijn.

Een grote treinset zou wel kloppen met het aantal blokjes en figuurtjes.

• Speedy
Misschien een een hele grote DS familiale ;)

Treinset zou kunnen natuurlijk, maar had het idee dat dat meer MOC-en is (hij heeft tijden terug ook wel is wat ww2 treinen laten zien die hij zelf maakt). Verder geen idee, het leek mij vrij aannemelijk gezien de minifiguren dat het iets aan ~ 1:35 scale achtig wordt, maar het kan inderdaad van alles zijn.

Flickr | Lego collectie

• Poekie McPurrr
Als het een treinset gaat worden dan liefst wel met een transformator en geleiding via de rail, niet van dat gedoe op batterijen :)

Le Meow

• NLDViane
@vectormatic Ik had ze via Ali, de Famiart store. Las op Marktplaats dat iemand bijna 250 kwijt was via de Cada store zelf, in verband met invoerrechten... Verwacht dus dat ze van buiten de EU verzenden.

Je zou het eventueel even via Facebook (Double E Hobby / Cada Bricks)) kunnen vragen, is een kleine groep van +-800 leden en ze reageren vrij snel met het Factory account

[Voor 29% gewijzigd door NLDViane op 07-01-2021 13:36]

• NLDViane
De Cada C61016w (919) is klaar! Leuke build om te maken, instructies zijn goed te volgen, echter wel goed opletten met de pins/axles van lengte 3. Er is een versie die "plat" in een gaatje valt, deze wordt aangegeven met lengtemaat.

Echter is er ook een axle met een notch voor een blokje, in precies dezelfde kleur. Deze wordt aangegeven ZONDER lengtemaat.

Dit stond ergens niet geheel duidelijk, en zo krijg je een doos die je niet meer open kan maken... Het materiaal is gelukkig vrij flexibel, dus met een mesje kreeg ik de platte pins er nog uit. Dit was bij stap C27.

Uiteindelijk begint de wagen wel heel mooi vorm te krijgen, hier is ie af zonder de stickers.

Maar een racewagen (ook wel leeswagen, aldus een jonger familielid) is niet af zonder stickers!

Grappig detail: ze hebben geprobeerd de tekst bovenop een 919 na te bootsen, alleen werkt dat niet echt met zulke grote gaten

(nieuwer model, maar effect is hetzelfde)

Al met al een leuke build, zeker niet te lastig, alles werkt, en het klikt oprecht goed in mekaar! Wat ik graag had gezien was een HOG stuur (het normale stuur werkt, maar zie er maar eens bij te komen), en een verduidelijking van de axles met lengte 3.

Coming next: een Technician Regera, voor weinig via Marktplaats op de kop kunnen tikken. Deze staat nu in mekaar, maar loopt niet helemaal soepel. Gaat dus uit mekaar en opnieuw gemonteerd worden oOo
Pagina: 1 ... 16 ... 20 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True