Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het kleine 'Bouwsteentjes' topic

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste
Acties:

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:51

vectormatic

Killed the mighty terrorsquid

altoys heeft een aantal nieuwe cobi setjes geplaatst:

- nieuwe konigstiger: €67 (pre order voor 62)
- M3 GMC/half track, €37 per stuk
- 1:48 Tiger/T34/85 €19 per stuk

De prijs op de konigstiger is wel ff slikken, misschien dat ik nog snel de oude bestel, de prijs van de 1:48 tankjes valt me alles me, en ik gok dat ik er daar wel een aantal van ga bestellen

If you see an alligator In your refrigerator You better say, "See ya later" Or you might end up dead

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
vectormatic schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:41:
De prijs op de konigstiger is wel ff slikken, misschien dat ik nog snel de oude bestel, de prijs van de 1:48 tankjes valt me alles me, en ik gok dat ik er daar wel een aantal van ga bestellen
Pittig aan de prijs, de 2480A is voor 38 euro te koop maar die heeft 630 steentjes het is nogal een verschil.
Jarwo schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 03:25:
Heel misschien is het een copyright kwestie.
Dat zou zomaar kunnen, De verkoper van het lego setje wat ik op aliexpress gekocht heb wegens al lang niet meer leverbaar door Lego zelf heeft nu een eigen site omdat hij verbannen is van aliexpress. Nou was dat ook een exacte kopie en te bouwen met de originele lego handleiding.

[Voor 11% gewijzigd door bouwfraude op 30-08-2020 11:34]

• Belindo
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:42

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Jarwo schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 03:25:
Zijn er ervaringen met Japanse NANO block? Zou de eerste variant zijn met microbouwstenen. Voorbeeldje deze vertekende interpretatie van Sagrada Familia vind ik totaal niet lijken, maar ze doen dat mogelijk met opzet. Op Alie zie ik vrijwel dezelfde prijzen, maar af en toe is er flink prijsverschil, vooral op de echte site van NANO.

[Afbeelding]

Wange verbaast me hun eigen ontwerp van wolkenkrabbers, monumenten en bruggen, Golden Gate is heel populair en snel uitverkocht. Het verbaast me dan ook dat ze van de piramides van Giza zo'n kinderachtige fantasieset hebben gemaakt. Het lijkt wel een smurfenhuisje met farao-smurf er naast. Waarom zo'n grote deur erop? Al die andere sets zoals marina bay sands en trevi fontein doen ze goed, maar deze ziet er fascinerend slecht uit.

[Afbeelding]

die van YZ vind ik veel beter lijken, jammer dat er op het moment geen betere sets van bestaan

[Afbeelding]

En soms moet je oppassen dat sets niet geleverd kunnen worden. Die Ghostbusters Ecto wagen zou ik ook best willen hebben, elke keer als ik die tegenkom is het binnen een paar dagen verwijderd, niet meer leverbaar, of vol met klachten van boze kopers met geannuleerde verzendingen. Heel misschien is het een copyright kwestie.
Ik heb een aantal setjes gebouwd van zowel de originele Nano Blocks als ook imitatie. Erg leuk om eens met kleine bouwsteentjes aan de slag te gaan. In verband met ruimte zijn ze nu even uit elkaar opgeborgen, per model in een zakje. Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden.

Nog een paar gevonden

[Voor 44% gewijzigd door Belindo op 30-08-2020 13:33]

Coding in the cold; <brrrrr />

• Jakkus
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13:02
Ik heb vanmiddag de laatste hand gelegd aan de Zhegao Old Pub. Een heel karwei om hem te bouwen, maar hij zit ook erg mooi in elkaar!

De kwaliteit van de onderdelen was erg goed. Alleen 1x1-blokjes met stud on the side zitten vaak iets minder stevig vast, en de deuren klepperen. Bij de toren zaten een paar ronde onderdelen helemaal los, die moest ik vastzetten met een extra technic blokje.
Grote tegenvaller was wel helemaal op de eind: de blauwe hoek-dakpannen (2x2x3) helemaal bovenin de toren sloten niet goed aan. Daar moet ik denk ik echt even vervangers voor zoeken. Ik was even bang dat ik hem niet af kon maken, maar gelukkig zit het nu wel in elkaar, al moet je niet te dichtbij komen ;)
Maar behalve dat was de kwaliteit echt heel erg goed!

Ik heb er ook nog een paar minifigs bij gezet, dat geeft wel sfeer. Die van zhegao vind ik lelijk, ik heb ze niet eens uit de verpakking gehaald ;)

Maar: ik ben erg tevreden met het resultaat! Hij geeft echt extra sfeer aan de stad, wat een geweldig gebouw. Met dank aan de ontwerper: Brickative :)

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 12:47
vectormatic schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:41:
altoys heeft een aantal nieuwe cobi setjes geplaatst:

- nieuwe konigstiger: €67 (pre order voor 62)
- M3 GMC/half track, €37 per stuk
- 1:48 Tiger/T34/85 €19 per stuk

67 euro is inderdaad een hoop geld voor een "kloon" merk. Nu bevat deze wel een hoop steentjes, maar ik zie nog steeds niet de 30 euro verschil met de vorige Tiger II (wat ik nog steeds een erg goed model vind voor het geld).
Tevens vind ik dat voor dat geld Cobi ook meer moet gaan letten op het afwerken van de steentjes, de gietpuntjes en rafels kan ik mee leven voor de 30-40 euro setjes, maar het stoorde me met de Karl-gerät ook al dat je die irritante giet puntjes blijft zien omdat je er op sommige punten niet omheen kan werken. Ook zie ik regelmatig wat giet rafels aan steentjes zitten. Toch jammer, dat is iets wat het origineel beter voor elkaar heeft.

Desondanks gelijk de eerste 3 aan m'n verlanglijst toegevoegd, het lijkt me een gaaf model om te bouwen (net als z'n voorganger) en je kan ook nooit genoeg half-tracks hebben :Y)
Moet zeggen dat de F-18s er ook goed uit zien, misschien toch eens een vliegtuig proberen. Die 1:48 heb ik minder mee, ik denk wel waar voor het geld, maar leg dan liever bij voor een iets groter model in de huidige serie met meer detail. Wel benieuwd hoe dat loopt verder.

Ik heb zelf dit weekend mijn resterende DAK setjes in elkaar gezet, betere foto's volgen als ik alles een keer richting zandbak heb gebracht, maar een kort overzichtje voor de geïnteresseerden:

Als eerste 2526, Sd.Kfz. 250/3. Een veelvoorkomend model gepantserde half-track en het kleine broertje van de Sk.Kfz. 251/9 die ik eerder in elkaar heb gezet. De 250/3 is een radio wagen, in dit geval met de grote bed antenne uitgerust. Van dat laatste dacht ik dat het me op het model tegen zou vallen om het vrij grof is gedaan, maar dat viel me alleszins mee gelukkig. Verder een leuk klein model met redelijk wat details en voor de omvang veel prints.

Pluspunten:
- Leuk model ter aanvulling en kwa schaal.
- De zijkanten zijn, naar wat mogelijk is binnen deze schaal, goed gedaan wat het herkenbaar maakt.
- Veel bedrukte stenen voor een relatief kleine set.

Kan beter:
- De tracks zijn enkel om de voorste wielen gelegd, de achterste zitten er puur voor de show. Dat is jammer, maar ik snap waarom ze het gedaan hebben, met de 2 studs brede tracks zoals op de 251 was de verhouding zoek. Zoals verwachten lopen ze ook van geen kant :+
- Minifiguur kan er niet echt plaats in nemen, zeker de Cobi figuren niet omdat ze geen hollow stud hebben in het onderlijf. Toch apart.

Als volgende, 2527, de Sd.Kfz 121 aka Panzer II. Deze heeft hier de revue al eens gepasseerd in een review door @vectormatic en ik kan het er mee eens zijn dat het een geslaagd model is. Leuke opbouw omdat het kwa chassis wat afwijkt tov de grotere tanks en het eind resultaat is best treffend met mooie details.

Pluspunten:
- Mooi model wederom, erg herkenbaar.
- Voldoende details, je kan merken dat dit een vrij recente set is.
- Onderstel wijkt af kwa opbouw, ipv plates stapelen werk je hier nu met een reeks bricks gekanteld waarop weer brackets tussen komen waar je de bovenbouw op verder bouwt.
- De tracks lopen prima, ondanks dat het de 1 stud brede zijn itt eerder genoemde Sd.Kfz 250.

Kan beter:
- De mount van het kanon, je kantelt nu eigenlijk de voorkant van de koepel omhoog wat niet echt realistisch is :)

Dan door naar een afgeleide van de Pz II, de Sturmpanzer II. Direct valt hier op dat het echt een afgeleide is, de bouw van het onderstel is precies hetzelfde zij het met een extra set wielen voor het langere chassis. Op zich niet erg, dat was in het echt ook en Cobi kan er ook weinig aan doen dat ik ze beide in een weekend in elkaar zet :+
Vanaf het onderstel wordt het wel anders, het is immers ook een open voertuig en de opbouw daarvan is goed gedaan met het zelfde niveau van detaillering als de Pz II.

Pluspunten:
- Gaaf ding op zich, mooi dat ze ook de obscure voertuigen uitbrengen (er zijn er maar 12 gebouwd), hoop dat ze dat nog meer doen in de toekomst.
- Opbouw van de bovenbouw is leuk gedaan, in het begin wat fragiel, maar het eindresultaat ziet er goed uit.
- Zoals verwacht na de Pz II lopen ook deze tracks prima.

Kan beter:
- weinig eigenlijk, misschien in verhouding tot de Pz II wat te duur (40 steentjes meer, waar al een redelijk deel aan tracks, kosten je 6 euro).
- Verder de voorste wielen, die hadden van een dicht type moeten zijn (gaat ook op voor de Pz II trouwens).

Als laatste 2034, 3x DAK figuren. Tsja, wat moet je hier nu van zeggen. Eigenlijk wou ik ze niet halen, maar ik was niet tevreden met mijn alternatieven van Ali (daar waren geen DAK figuren voorhanden en mijn samenvoegels van duitse en britse troepen met een hoed vond ik het toch net niet) en voor Rommel had ik zowiezo geen alternatief. Ik wou toch Tiger 131 ver-DAK-en en dat ging met de curator wat lastig dus zodoende. Daarbij vind ik de DAK figuren best redelijk gelukt, waar ik de standaard figuren bij de Duitse tanks niks vind, die zien er vrij creapy uit zeg maar.
Hier komt eigenlijk een nadeel tov Lego om de hoek, de 2e hands markt is vrijwel niet bestaand. Normaliter zou ik van Bricklink 3 standaard figuren voor een euro of anderhalf plukken.

Het is precies wat de titel zegt, 3 figuren en wat los grut aan wapens voor teveel geld. Je betaald er 8 euro voor

Pluspunten:
- Fijn dat de mogelijkheid er überhaupt is om wat losse figuren te krijgen.

Kan beter:
- Te duur voor 3 figuren
- Meegeleverde standaard bij de MG past niet, had ik ook al in een ander setje, maar als je het dan voor zoveel geld verkoopt zorg dan dat het in ieder geval past.
- De zandzakken voegen ook niks toe, doos vulling om je toch het idee te geven dat het nog wat voorstelt?

Al met al me weer prima vermaakt en ik begreep dat de DAK serie vrij succesvol is en dat Cobi er meer in wil uitbrengen, hopelijk naast de al aangekondigde Kettenkrad en Kubelwagen, ik kijk er naar uit!

Nog even een snelle foto van het hele spul bij elkaar, met de StuG III, Mammuth, Tiger 131 en Maultier. Favoriet blijft nog wel de Mammuth, dit door de erg gave bouwtechniek van de zijkanten en gewoon het feit dat ze dit soort dingen uitbrengen (kan me voorstellen dat het minder tot de verbeelding spreekt, zeker voor het geld).

Flickr | Lego collectie

• bouwfraude
  • Niet online
Speedy schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:56:
[...]
Daarbij vind ik de DAK figuren best redelijk gelukt, waar ik de standaard figuren bij de Duitse tanks niks vind, die zien er vrij creapy uit zeg maar.
Bij de Cobi vliegtuigjes kijken de Duitse piloten ook gemener dan andere landen. Dat zal wel een Pools dingetje zijn. Die bij de Zero ziet er best Japans uit. Ook geen lieverdjes.

• vectormatic

vectormatic

@Speedy Mooie setup, en leuke reviews weer. De Pz II zijn we het inderdaad over eens, tof setje, en de bevestiging van het kanon is een tikje jammer (hoewel ik niet direct iets beters kan verzinnen). De StuPa krijg ik elke keer niet voor elkaar om echt te bestellen, de details en het onderstel zitten vast goed, maar ik ben vooralsnog geen fan van open voertuigen (want lelijke poppetjes), en het obscure staat me juist een beetje tegen, het is niet bepaald een standaard deel van een duitse divisie, de 12 die gemaakt zijn hebben ook maar weinig actie gezien, en werden niet in productie genomen omdat het nogal een dead-end was (kanon niet sterk genoeg, onderstel overbelast)

De 250/3 vind ik ook ergens wel interessent, hoewel het bedframe me wat afschrikt (en ik nog geen halftracks heb, als ik ook dat rabbithole in ga wordt het kwa ruimte helemaal ondoenlijk)

@bouwfraude Ik snap ook niet helemaal waar de 370 extra steentjes in gaan in die nieuwe Tiger II, volgens mij zijn de afmetingen het zelfde, en een paar sleepkabels en patronen heb je geen 370 steentjes mee, Ik had uit fotos van de nieuwe Tiger I het idee dat het achterste deel van de romp opgebouwd is uit gestapelde plates in plaats van blokjes, en dat vind ik nogal een flauwe truuk om de partcount te verhogen. Hoe dan ook vind ik 62-66 euro voor een Tiger II in die schaal gewoon te duur, clone-merk of echte lego, de prijs is niet in verhouding tot het model.

Dus misschien dat ik zo toch nog even snel 2480A bestel, gezien de nieuwe Tiger II zie ik niet snel een nieuwe revisie van de ~600 part Tiger II aankomen. Kan ik ook meteen even een Pak 40 meenemen, om een pseudo-kloppende PanzerJager I van mijn PzKpfw I te maken

[Voor 16% gewijzigd door vectormatic op 30-08-2020 19:40]

If you see an alligator In your refrigerator You better say, "See ya later" Or you might end up dead

• Speedy
2480A is z’n geld zeker waard, ga je geen spijt van krijgen. En benieuwd naar je mod ... straks nog een excuus om toch die Pak zelf nog een keer mee te bestellen :P

Flickr | Lego collectie

• vectormatic

vectormatic

Nou, 2480A is onderweg, samen met een Pak 36 en een Pak 40, de 36 is de verkeerde kleur voor de Panzer I, maar past misschien kwa formaat beter, en waar de PanzerJager 1 op een Ausf B onderstel staat, kan ik zowaar een paar plaatjes van een Pak 36 op een Ausf A onderstel vinden. Ik heb nog geen info of die versie ooit daadwerkelijk bestaan heeft, ik vind tot nu toe alleen een paar modelbouw fotos en een illustratie.

De Pak 36 is wel op o.a. wat franse beutepanzer gezet, maar ik ga niet straks nog een somua 35 bestellen, het houdt een keer op :P

De Pak 40 zou met een kleine aanpassing vrij aardig voor de 4.7 cm Pak(t) 36 op de panzerjager door moeten kunnen

• AversusZ
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18-09 11:58
Door dit topic mijn interesse voor Duitse panzervoertuigen uit WO2 en Lego gecombineerd met de bouwwerken van Cobi. Op dit moment de Tiger I, Panther en Sturmgeschutz III in de collectie en ik kijk uit naar de nog te verschijnen nieuwe versie van de Tiger II.

Wat betreft de Panther vond ik het wel jammer om te ontdekken dat ik een andere (nieuwere?) versie heb dan die ik in de reviews tegen kwam. Hier had ik namelijk gelezen dat je ook onderdelen krijgt of stickers zodat je niet persé de Poolse verzetsversie hoeft te bouwen. In de versie die heb ik zitten geen stickers (alles is geprint) en geen neutrale onderdelen. Ik denk dat ik maar een mailtje hier aan ga wagen richting Cobi waarbij ze hopelijk coulant zijn.

De versie die ik heb:

Achterkant doos bij verschillende webshops:

• vectormatic

vectormatic

@AversusZ Is mij een maandje of twee geleden ook overkomen, en heb ik volgens mij hier ook gepost, jammer, maar voorlopig blijft mijn panther nog even de poolse versie. Ik kreeg de tip om (evt. met tandpasta) met een schuursponsje de prints er af te poetsen, maar dan mis ik zelf de balkenkruizen nog.

• keverjeroen
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17-09 09:54

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl en https://www.youtube.com/channel/UCfV5rBjVIy9ZuI2F1KPzzSA

• Postius
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 08-09 14:20
Ja dit hele topic staat vol met nep lego alleen dan met nazi tanks dus dan is het cool :9

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

• AversusZ
vectormatic schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:07:
@AversusZ Is mij een maandje of twee geleden ook overkomen, en heb ik volgens mij hier ook gepost, jammer, maar voorlopig blijft mijn panther nog even de poolse versie. Ik kreeg de tip om (evt. met tandpasta) met een schuursponsje de prints er af te poetsen, maar dan mis ik zelf de balkenkruizen nog.
Dank voor de tandpasta tip (y) . Ik ga dit zeker proberen mocht het contact met Cobi niets opleveren

• AversusZ
Postius schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

Ja dit hele topic staat vol met nep lego alleen dan met nazi Duitse tanks dus dan is het cool :9
;)

• vectormatic

vectormatic

[...]

Ja dit hele topic staat vol met nep lego alleen dan met nazi tanks dus dan is het cool :9
Cobi is 100% legaal, en faket ook geen officiele lego sets, ik vind het zelf ook niet helemaal kloppen om in dit topic zowel de chinese rip-off merken en legale concurrenten op 1 hoop te gooien.

• chrisO
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18-09 16:12
Ik zie in dit topic regelmatig coole sets voorbij komen die geen ge-pirate officiele Lego set zijn. Enkele weken geleden hier nog een mooie Optimus Prime gezien, die ik mbv een build video heb nagebouwd in LDD :) . En tanks/oorlogsmaterieel van bouwsteentjes zijn altijd leuk. Battleship Yamoto _/-\o_

Ik snap alleen niet waarom Tweakers toestaat dat ge-pirate Lego sets hier toegestaan zijn.
Als ik in een ander topic zou praten over ge-pirate games en waar je ze kan krijgen/kopen dan is die post binnen no-time weg en heb ik een waarschuwing aan mijn broek, maar ge-pirate Lego is blijkbaar geen probleem... :?

• bouwfraude
  • Niet online
[...]

Cobi is geen Lego er staat ook COBI op de blokjes :) Ze hebben eigen ontwerpen en
maken ook steentjes die lego niet heeft.
Ik heb een paar maanden geleden een imitatie setje gekocht omdat deze voor minimaal 6 keer zoveel op marktplaats staat omdat Lego niet meer levert. Het is wel handig dat je aan de nopjes kan zien dat het geen Lego is. Er zijn wel 335 verschillende blokjes goed na gemaakt.

• Jarwo
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-09 03:31
Belindo schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:34:
[...]

Ik heb een aantal setjes gebouwd van zowel de originele Nano Blocks als ook imitatie.
Schitterend om te zien. NANO zag ik vroeger vaak in Japan liggen, vandaar ook de vraag, ik stond er niet bij stil dat het idee daar vandaan komt. Kleine zakjes kwam ik tegen in 99 yen winkels. Ik vind veel van die nano setjes iets te blokkerig, 8-bit blokkerig, om mooi te vinden, maar op de nano manier ziet het er artistiek uit. Van die Louvres zou ik er wat tussenin willen, die van YZ denk ik, maar er zijn er veel meer van waaronder ook een met microblokjes. Ik vind het heerlijk om er dik een paar weken mee bezig te zijn. Het lukt me toch niet om het in een dag af te maken, de blokjes zijn zo klein dat je vanzelf vermoeide vingers krijgt.

als fabrikanten hun eigen bouwstenensoort hebben en eigen ontwerpen is het toch geen piraterij meer of heeft de grote Deense bedenker het alleenrecht op een ontwerp?

ik wilde deze nog even aan jullie tonen, zie hoe ik deze instructies moet volgen. Zo onduidelijk dat ik er nog niet aan ben begonnen. In het lege vierkant moeten steunpalen gezet worden en het is bijna niet te zien waar precies. Ik kan toch moeilijk alle bevestigingspuntjes gaan tellen?

ik heb verder ook één tankje van microblokjes ;) :

[Voor 8% gewijzigd door Jarwo op 31-08-2020 22:13. Reden: auto-correct]

• bouwfraude
  • Niet online
AversusZ schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:43:
Wat betreft de Panther vond ik het wel jammer om te ontdekken dat ik een andere (nieuwere?) versie heb dan die ik in de reviews tegen kwam. Hier had ik namelijk gelezen dat je ook onderdelen krijgt of stickers zodat je niet persé de Poolse verzetsversie hoeft te bouwen. In de versie die heb ik zitten geen stickers (alles is geprint) en geen neutrale onderdelen. Ik denk dat ik maar een mailtje hier aan ga wagen richting Cobi waarbij ze hopelijk coulant zijn.
Als er Pad Printed op de zijkant van de doos staat is het een meestal een nieuwere versie.
Volgens de site was er een 3030 en nu een 3035 versie van zo te zien dezelfde tank.
Op de cobi.pl site engels selecteren en daarna instructies bij world ot tanks staan de .pdf jes van tanks,
https://cobi.pl/klub/inst...ek/klocki/world-of-tanks/
vliegtuigjes staan bij small army ww2
https://cobi.pl/klub/inst...ek/klocki/mala-armia-ww2/

• wfzelle
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-09 18:11
@Jarwo
Er is een rechtzaak geweest waarbij bepaald is dat Lego geen alleenrecht meer heeft op de steentjes. De vorm van de steentjes is een technische uitvinding, die alleen beschermd kan worden met octrooien, die na maximaal 20 jaar verlopen.

Daarnaast heb je het modellenrecht. Lego heeft modellenrecht op hun ontwerpen, die maximaal 25 jaar duren. Dus mag iemand anders niet zomaar hetzelfde model van een Lego-ontwerp uitbrengen, totdat deze periode is verlopen.

Dan is er nog merkenrecht. De naam 'Lego' mag niet door anderen worden gebruikt en iets dat er teveel op lijkt ook niet.

Dus een eigen ontwerp zonder gebruik van de naam Lego is volstrekt legaal. In principe mag je wel Lego-compatibel op de doos zetten, maar Cobi doet dat ook maar niet en zet erop: compatibel met andere merken.

Een ontwerp van Lego van 25 jaar geleden namaken mag ook.

Een interessante kwestie is dat het wel volledig legaal is om als consument een zak met steentjes te kopen die identiek is aan de zak met steentjes in een Lego doos, waarmee je dus op basis van de Lego-instructies (die je van hun site kan downloaden), hun model kunt bouwen. Maar wanneer de fabrikant expliciet zegt dat je met hun zak steentjes dat model kunt bouwen, is het illegaal. Daarom is een bekende truuk om de Chinese verkoper te vragen de instructies niet mee te sturen. Dan kan de douane je niet veel maken.

Er zijn een aantal consequenties van de bestaande wetten die bij veel consumenten voor ongenoegen zorgen. Een belangrijke daarvan is dat een bedrijf kan stoppen met het maken van een model, maar tegelijkertijd aan anderen kan verbieden om die te maken. Dat past niet zo goed bij het doel van de wet, namelijk het geven van exclusieve rechten om zo ontwerpkosten e.d. terug te verdienen.

Je ziet dit ook in dit forum, waar diverse mensen geen Chinese namaak kopen wanneer Lego die nog verkoopt, maar wel wanneer Lego ze niet meer verkoopt.

• 42erik
  • Laatst online: 12:02
wfzelle schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:07:
@Jarwo

Je ziet dit ook in dit forum, waar diverse mensen geen Chinese namaak kopen wanneer Lego die nog verkoopt, maar wel wanneer Lego ze niet meer verkoopt.
Precies dit. Als lego hem zelf nog uitbrengt koop ik hem vaak daar, ook om hun research enzo te steunen. Maar als zij niet meer produceren en je dus zo het vijfvoudige op de 2e hands markt kwijt bent (waar lego zelf ook niks van ziet), dan is de Chinese mijn keuze.

Wel komen er steeds meer originals uit die hoek, sets die lego zelf niet verzonnen heeft, zoals alle tanks hier, maar ook de optimus prime.

Dan heb je bij de originals nog wel soms de vervolgvraag of de ontwerper weet dat de set daar verkrijgbaar is. In sommige gevallen is het echt een samenwerking, maar ik twijfel of dat altijd zo is.

• vectormatic

vectormatic

@42erik Kleine correctie, 90% van de tanks hier zijn Cobi, wat pools is (en ook gewoon een 100% legitiem merk, met eigen social media pressence en community etc..), de sluban kitjes die ik wel eens post zijn chinees, en kwa kwaliteit ook niet on-par met Cobi

Persoonlijk koop ik eigenlijk geen chinees spul (wat sluban daargelaten), ook bij de niet directe lego rip-offs is het inderdaad nog wel eens twijfelachtig of het niet een geripte MOC is, en aangezien ik vooral technic minded ben, is de precisie erg belangrijk, en mijn enige technic decool setje was gewoon prut.

• wfzelle
De Chinezen kopieren trouwens ook de Cobi modellen.

• Jakkus
Ik blijf het ook best lastig vinden, wat kan en wat niet kan. Ik twijfelde eerst of ik ervaringen met gekopieerde sets van Lego (zoals de Green Grocer) hier kon delen, maar toen ik zag dat anderen het ook deden durfde ik het toch. Ik snap wel dat het verwarrend is dat het in hetzelfde topic zowel gaat over bijvoorbeeld Cobi, dat volledig legaal is, als over sets van verkopers die meer het randje opzoeken, of daar zelfs overheen gaan door een set volledig te kopiëren.

Voor mezelf vond ik het ook een moeilijke afweging, of ik deze sets zou bestellen of niet. Ik vind de modulaire gebouwen van Lego echt fantastisch. Op twee na heb ik ze allemaal van Lego gekocht. Alleen de oudste twee zijn gewoon onbetaalbaar, terwijl ik daar wel heel benieuwd naar was. Dus heb ik voor mezelf de afweging gemaakt om die toch te kopen. Het is fijn dat je dan met anderen kunt sparren waar je dat goed kunt doen, en waar niet. En ik vind het ook belangrijk om te delen wat mee- en ook tegenviel aan de set. Want het is en blijft geen Lego, er zit altijd een kwaliteitsverschil, zelfs bij de beste merken.
Het enige waar ik me wel ongemakkelijk over voel is het besef dat ik, door die gebouwen te kopen, bijdraag aan het kopiëren van officiële sets. Maar als ze nieuw of tweedehands van Lego ook maar enigszins betaalbaar waren geweest, dan had ik ze zeker daar gekocht.

De sets van Brickative vind ik ook prachtig, maar ook daarvoor geldt: als je zelf de onderdelen bij elkaar zoekt en bestelt, ben je per gebouw een kapitaal kwijt, dat zou ik er niet voor over hebben. Via Chinese aanbieders worden ze ineens wel betaalbaar, en dat is erg leuk, vind ik. Ik moet erbij zeggen: hij heeft inderdaad geen toestemming gegeven voor het kopiëren van zijn MOCs, schrijft hij op zijn Facebookpagina. Wel vraagt hij daar aan mensen die de sets zelf kopen, of reviewen, er steeds bij te zeggen dat hij de ontwerper is.
Van de sets van Brickative die ik heb gekocht, heb ik ook steeds de officiële handleiding erbij gekocht via zijn site. Hij heeft er namelijk veel tijd en werk in zitten om de MOCs te ontwerpen, en leeft er zelfs van. Ik hoop dat iedereen die zijn sets uit China bestelt dat doet. In de praktijk zal dat denk ik helaas tegenvallen, maar ik maak in elk geval voor mezelf de keuze om dat wel te doen.

Ik vind het fijn dat je hier de ervaringen met die gebouwen kunt delen, en ook het gesprek erover kunt voeren of het kan of niet. Een discussie als deze is denk ik alleen maar positief. Maar mochten mensen er toch aanstoot aan nemen, dan zal ik er niet meer over posten.

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Postius
Jakkus schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:44:
Ik blijf het ook best lastig vinden, wat kan en wat niet kan. Ik twijfelde eerst of ik ervaringen met gekopieerde sets van Lego (zoals de Green Grocer) hier kon delen, maar toen ik zag dat anderen het ook deden durfde ik het toch. Ik snap wel dat het verwarrend is dat het in hetzelfde topic zowel gaat over bijvoorbeeld Cobi, ...................
Ik vind wel een groot verschil tussen je eerste voorbeeld en je tweede.

De eerste gaat het om dingen die niet meer geproduceerd worden van Lego waarbij de 2dehands markt beheerst wordt door woekerprijzen.

Bij de 2de zeg je gewoon, ja super mooi spul maar wel erg duur dus ik neem chinese namaak. Dit vind ik wel erg kwalijk, het is iets wat je wilt hebben. Wat in productie is en een vaste prijs kost en dan zeg je, ja te duur ik neem wel een ripoff.

Maar zoals je zelf al aangeeeft denk je er wel over na. Maar het tweede vind ik wel kwalijker, omdat je hiermee wel direct iemand in zijn inkomsten raakt. Plus de chinese rommelaars zullen nooit iets nieuws bedenken.

• 42erik
vectormatic schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:46:
@42erik Kleine correctie, 90% van de tanks hier zijn Cobi, wat pools is (en ook gewoon een 100% legitiem merk, met eigen social media pressence en community etc..), de sluban kitjes die ik wel eens post zijn chinees, en kwa kwaliteit ook niet on-par met Cobi

Persoonlijk koop ik eigenlijk geen chinees spul (wat sluban daargelaten), ook bij de niet directe lego rip-offs is het inderdaad nog wel eens twijfelachtig of het niet een geripte MOC is, en aangezien ik vooral technic minded ben, is de precisie erg belangrijk, en mijn enige technic decool setje was gewoon prut.
Pools? Weer wat geleerd :)

• 42erik
Postius schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:55:
[...]

Ik vind wel een groot verschil tussen je eerste voorbeeld en je tweede.

De eerste gaat het om dingen die niet meer geproduceerd worden van Lego waarbij de 2dehands markt beheerst wordt door woekerprijzen.

Bij de 2de zeg je gewoon, ja super mooi spul maar wel erg duur dus ik neem chinese namaak. Dit vind ik wel erg kwalijk, het is iets wat je wilt hebben. Wat in productie is en een vaste prijs kost en dan zeg je, ja te duur ik neem wel een ripoff.

Maar zoals je zelf al aangeeeft denk je er wel over na. Maar het tweede vind ik wel kwalijker, omdat je hiermee wel direct iemand in zijn inkomsten raakt. Plus de chinese rommelaars zullen nooit iets nieuws bedenken.
Hij zegt toch dat ie ook de handleiding van de ontwerper koopt? Wie raakt ie dan in zijn inkomsten?

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Postius schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:55:

Nieuws in welke zin? Ik heb hier modellen staan die gebaseerd zijn op een orgineel Lego Idea principe (welke Lego nooit accepteerde), maar die hebben zij daar uitgebreid naar gok 40-50 verschillende soorten, de mini winkeltjes. Natuurlijk gebaseerd op echte merken, naam 'variatie', neemt het principe achter iets nieuws niet weg.

Geld ook voor de Speed Champs, daar hebben zij variaties van kleur en soort toegevoegd, de Porsche GT3 in 3 kleuren uitgebracht, de afstandbestuurbare F1 (en vele andere varatie) auto's, om later ook met MOC's in zee te gaan.

Ja natuurlijk kopieren ze (ik koop het ook gewoon, voor mij zijn het showmodellen, geen 'speel' dingen), maar zij zijn al jaren verder gegaan in het gebied waar Lego blijkbaar geen zin in heeft, of gewoon productie stopzet om een belachelijke tweedehandsmarkt (nee, doos boeit mij niet, sealed al helemaal niet, zeker niet voor 10x originele prijs) kunstmatig in stand te houden.

Veel MOC's die verkocht worden, hebben of in omschrijving of via contact met de winkel altijd het advies de handleiding alsnog via de maker te kopen, het is onmogelijk om cijfers te koppelen aan dit geheel, maar het zou mij niets verbazen dat doordat zij ook MOC's verkopen tegen aanzienlijk lagere prijs dan losse Lego steentjes, zij meer handleidingen hebben verkocht dan als dit puur op Lego zou draaien.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Jakkus
@Postius Grappig, voor mezelf heb ik juist meer moeite met de eerste. Weet je hoe Brickative werkt? Je kunt de handleiding bij hem kopen, met een lijst van de onderdelen die je daarvoor nodig hebt. Zie hier zijn site: https://brickative.shoplo.com/
De MOCs die hij ontwerpt produceert hij dus niet, hij ontwerpt ze alleen maar. Vervolgens moet je de onderdelen zelf bestellen, bijvoorbeeld bij Bricklink. Als ik zijn handleiding koop, en de onderdelen ergens anders vandaan haal (in dit geval bij Chinese makers) verliest hij dus geen inkomsten. Hij maakt zelfs meer winst, omdat ik anders die gebouwen nooit gemaakt had, en de handleidingen dus ook niet gekocht had.

Ik ben het wel met je eens dat het jammer is dat Chinese makers niet meer dingen zelf ontwerpen. Volgens mij doet Mould King dat trouwens wel met zijn modulars, maar dat weet ik niet zeker.

[Voor 12% gewijzigd door Jakkus op 01-09-2020 11:26]

• Postius
Jakkus schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:25:
@Postius Grappig, voor mezelf heb ik juist meer moeite met de eerste. Weet je hoe Brickative werkt? Je kunt de handleiding bij hem kopen, met een lijst van de onderdelen die je daarvoor nodig hebt. Zie hier zijn site: https://brickative.shoplo.com/
De MOCs die hij ontwerpt produceert hij dus niet, hij ontwerpt ze alleen maar. Vervolgens moet je de onderdelen zelf bestellen, bijvoorbeeld bij Bricklink. Als ik zijn handleiding koop, en de onderdelen ergens anders vandaan haal (in dit geval bij Chinese makers) verliest hij dus geen inkomsten. Hij maakt zelfs meer winst, omdat ik anders die gebouwen nooit gemaakt had, en de handleidingen dus ook niet gekocht had.

Ik ben het wel met je eens dat het jammer is dat Chinese makers niet meer dingen zelf ontwerpen. Volgens mij doet Mould King dat trouwens wel met zijn modulars, maar dat weet ik niet zeker.
Ik was in de veronderstelling dat dit een eigen lijn was (brickative). Niet gezien dat het ook lego was 8)7

Wel erg gave modellen

• Jakkus
Het blijft wel zo dat het alsnog ergens wel een beetje twijfelachtig is. Hij heeft zelf namelijk geen toestemming voor gegeven aan de makers (Zhegao, Rael) om de gebouwen te kopiëren. Toch is dit hoe ik het voor mezelf goedpraat ;)

Ja, ik vind ze ook heel erg gaaf! Als ik ermee bezig ben denk ik regelmatig: dit is nog van een hoger niveau dan de modulars van Lego zelf. Al denk ik dat Lego ze nooit uit zou brengen, daarvoor is het aantal stenen te hoog, dat zou de productie ook te duur maken. En soms is het net teveel 'werk'. Ik vind dat geen probleem, maar Lego gaat bij het ontwerpen van sets volgens mij voor meer speelbaarheid. Ook tijdens het bouwen moet het wel leuk blijven. Dat zie je bijvoorbeeld bij de Ideas-sets: de ideeën die worden uitgekozen worden door Lego vaak nog wel flink aangepast. Denk aan de Barracuda Bay, of de Treehouse.

[Voor 59% gewijzigd door Jakkus op 01-09-2020 11:36]

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 11:15

Angeloonie

Cheeseburger Addict

-

[Voor 100% gewijzigd door Angeloonie op 02-09-2020 08:33]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Postius
Jakkus schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:25:

Gewoon uit pure nieuwsgierigheid. Je koopt een handleiding, maar dan moet je alle steentjes nog kopen. Ik neem aan dat je niet 3000 verschillende steentjes op ali expres in je mandje gaat doen. Dus worden die pakketen dan weer ergens anders verkocht zonder handleiding?

Zelf gemaakte handleidingen voor lego (en ripoffs) was in mijn jeugd al een ding! :+ Maar dat ging op basis van lego en je had zoveel lego dat je toch wel alles kon maken. Als jij zo'n specifiek brickative model handleiding koopt waar koop je dan de stenen?

• Jakkus
Ik koop ze als kant-en-klare sets, persoonlijk heb ik goede ervaringen met de sites yourwobb.com en joooooy.com. Daar krijg je dus wel een handleiding bij, maar ik heb alsnog ook die van Brickative zelf gekocht.
Zhegao heeft best goede kwaliteit, al zijn er soms blokjes bij die niet goed aansluiten, maar dat zijn eerder uitzonderingen op de rest. En Rael gebruikt stenen van Gobricks, die schijnen heel goed te zijn (ik heb die gebouwen al wel binnen, maar nog niet gebouwd).

• vectormatic

vectormatic

Weer een korte review

Cobi 2398: 7.5cm PAK 40

Dit setje heb ik eigenlijk puur gekocht als parts-pack om mijn Panzer 1 om te bouwen tot PanzerJager, desondanks heb ik toch eerst even het kanon gebouwd volgens het boekje

In principe lijkt het eindresultaat prima op het echte ding, de stabilisator-poten doen me wat lang aan, en zijn helaas niet te gebruiken om het kanon aan een voertuig te hangen, dat was een leuke extra geweest. Verder doet de opening in het schild wat groot aan, en is de elevation/traverse range wat beperkt (hij wil niet eens netjes horizontaal). Kleine niggles terzijde is het wel absoluut herkenbaar, en heb ik het idee dat de schaal ook wel lekker klopt. Laatste kritiekpuntje is voor mij de prijs, voor 83 onderdelen, waaronder een minifig heb ik €9,99 betaald, ik heb regelmatig officiele lego setje gekocht met meer onderdelen voor de prijs.

Als ik lekker inconsequent mag zijn in mijn review stijl wil ik hier een cijfer aan hangen, namelijk een 6,5. Mooie uitvoering van de Pak 40, maar de features en value for money stellen mij teleur.

EDIT:

En dan ook meteen een eerste poging tot 4.7 CM PAK(t) auf PzKpfw I Ausf A ohne Turm

de zijschermen zitten niet heel solide vast, en de afgeschuinde 2x3s komen van de matilda II af, maar ik ben toch vrij tevreden met het resultaat zo

[Voor 10% gewijzigd door vectormatic op 01-09-2020 16:21]

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:15

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Even een herinnering dat er ook illegale versies van copy-righted Lego-materiaal zijn. Nu weten we dat als mods niet altijd, wij zijn geen Lego-specialisten, maar als we hier melding van krijgen, zullen we het wel weg moeten halen. Ik wil jullie dus verzoeken om hier zelf ook op te letten. Thnx!

[Voor 6% gewijzigd door Ardana op 02-09-2020 14:52]

Note to self: being good is often more important than being right.

• vectormatic

vectormatic

En weer een korte mini-review

Cobi 2396: 3.7 CM PAK 36

Plus:
- Handzamer als dekstoy dan de PAK-40, want niet zo lange loop/stabilisatoren
- Bevestiging van het kanon op het onderstel is beter dan de PAK-40

Min:
- Prijs, 8 euro voor 55 blokjes is soort van meh
- De schaal klopt niet bij de minifig, het kanon zou een derde kleiner moeten zijn, dit maakt em ook wat nutteloos voor dioramas, hoewel naar schatting de schaal wel weer klopt met de Stug III
- Geen traverse mechanisme, en de loop kan net als bij de PAK-40 niet horizontaal

Al met al geen bijster spannend setje, hoewel dat voor 8 euro ook niet te verwachten is, ik denk dat de mijne uiteindelijk in de onderdelen bak belandt, wie weet heb ik er wat aan om een Panzer III Ausf E mee te upgraden in de toekomst.

EDIT: een deel van de problemen is op te lossen door het schild op de lagere balk aan de voorkant te klikken, strikt genomen zit het schild dan te laag (het echte schild kwam niet onder de as), maar dan steekt het niet meer zo hoog uit, en is de gap boven het kanon niet zo groot meer. Laatste bijkomstigheid is dat je dan de bovenste beugels voor het schild weg moet halen, en de loop nu wel horizontaal (en zelfs lager) kan, stukken beter.

[Voor 26% gewijzigd door vectormatic op 03-09-2020 13:00]

• Speedy
8 euro voor zo'n setje is ook best stevig, dat doet zelfs Lego beter. Dat is jammer aan de beperkte verkrijgbaarheid van Cobi dat je setjes nooit flink afgeprijsd tegen komt zodat je ze als parts bin kunt gebruiken, voor de volle prijs vind ik dat toch wat jammer met mijn beperkte MOC skills.

Die Pak 40 is best tof, misschien die toch ook maar kopen. Je MOC daarmee ziet er in ieder geval leuk uit, als de plates met studs nog een keer vervangen worden door tiles is het net echt :)

Flickr | Lego collectie

• vectormatic

vectormatic

@Speedy Ja, dit setje komt aardig in de buurt van een lego polybag, die normaal voor 4 euro gaan, verschil is wel dat je hier een doosje en netjes geprint boekje bij krijgt. Hoe dan ook kan ik me niet voorstellen dat de PAK-36 en PAK-40 erg "value for money" aanvoelen als je er de Cobi Kubelwagen naast zet, voor dezelfde 10 euro.

Mijn geimproviseerd Panzerjager ben ik zelf ook wel over te spreken, gezien de beperkte hoeveelheid donkergrijze onderdelen die ik heb, het onderstel klopt natuurlijk nog steeds niet, maar om dat te fixen zou ik nog een complete Panzer 1 moeten kopen voor de parts, en dat is me te gortig. Mocht ik nog een keer een gladde 2x2 kunnen bietsen ergens dan fix ik die noppen op de front plate zeker :P

• Speedy
@vectormatic Met die setjes heb ik een beetje hetzelfde idee als met die 3 figure packs. De manier van verpakken maakt het natuurlijk duurder, maar toch. Ik snap dat ze het doen om een gevarieerde line-up te hebben (zowel modellen als prijs), maar als zelfs Lego het goedkoper kan aanbieden is het wel een beetje mêh.

Zelf ook een stuk geschut in elkaar gezet, de 155mm veld artillerie M1 "Long Tom".

Ten tijde van de 2e wereld oorlog zijn er een behoorlijk aantal van gebouwd en op alle fronten ingezet, voor het eerst in Noord-Afrika dus hij sluit mooi aan bij m'n DAK builds van vorig weekend ;)
Ik was overigens in de veronderstelling dat het het zelfde geschut was als bij de M12 die ik reeds heb, maar blijkbaar wijkt het toch wat af, de gemechaniseerde versie is de M40 welke te laat kwam voor de ww2 op een enkel exemplaar na.

Dit is een van de kleinere Cobi setjes (200 parts, 1 figure, 19 euro) en ik had er dan ook geen super hoge verwachtingen van, voor mij is het een leuke diversiteit in de collectie. Moet zeggen dat het bouwen best leuk was (tot de wielen, zie minpunten) en het eindresultaat is best geslaagd. Desondanks is dat zo'n setje wat je waarschijnlijk alleen koopt als je al wat meer aansprekende in huis hebt of als je je Sherman naar M12 GMC / M40 GMC wil ombouwen, ik zou er zeker geen tank voor laten staan en ik vind hem eigenlijk een paar euro te duur voor wat het is.

Pluspunten:
- Goed lijkend
- Ondanks de kleine set zit er toch leuke techniek in verwerkt (je bouwt bv een stuk op de kop)
- Bruikbaar voor ombouw van bv een Sherman, of met het voorste stuk er af kan het door als M115 howitzer

Kan beter:
- Sommige banden gingen niet fraai op de velg, ondanks dat ze allemaal gelijk moesten zijn weken enkele toch marginaal af. Lijkt me een kwaliteitsissue en ik heb dat eerder gehad met een rubberband voor m'n StuG (en het vervangende onderdeel daar paste ook niet ...)
- De afwerking rond mount van de "gasveren"/cylinders (?) ziet er niet uit, dat had beter gemoeten.
- Cobi heeft niets in het assortiment om hem te trekken, ideaal zou een artillerie tractor of anders wat ze in het verleden hadden een truck, bv Cobi 2378. Ik hoop dat ze nog eens zoiets uitbrengen.
- In transport modus kan het geschut niet naar achteren, daardoor is het te lang als je het ergens aan wil hangen.

Opgezet:

Transport modus:

[Voor 4% gewijzigd door Speedy op 05-09-2020 18:09]

Flickr | Lego collectie

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
De baas van Lepin is veroordeeld tot 6 jaar gevangenisstraf en een boete van omgerekend 11.1 miljoen euro:
https://customizeminifigu...ail-fined-cny-90-million/

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• vectormatic

vectormatic

@Speedy Leuk setje, grappig ook dat transport modus iets meer is dan alleen de bomen bij elkaar klappen.

Dan weer een korte write-up

Cobi 2480A: Panzerkampfwagen VI Ausfuhrung B: Konigstiger

Na aanbeveling van @Speedy deze toch maar gekocht, ondanks dat ik niet zo stuk ben van de camo, andere aanzet was het binnenkort verschijnen van een nieuwe Tiger II, maar dan met 370 extra parts, en een erg fors prijskaartje. (yup, the FOMO got me)

Plus:
- GROOT, twee studs langer dan de Tiger, veel bulkier dan de Panther, en een kanon waar je u tegen zegt
- Veel luikjes, de twee luiken in de romp zijn leuk gedaan, verder heeft de koepel een commanders hatch, een luik voor de lader, en achterop een luik voor de patronen (en er is een luik voor de motor)
- De bekende 3 wide tracks lopen soepel als altijd
- De Voorserie "Porsche" koepel, de nieuwe Tiger II krijgt de "Henschel" Productieversie, die ik zelf minder mooi vind (note voor de tank-nuts: Beide koepels zijn gemaakt door Krupsch, de "Porsche" koepel was bestemd voor het Porsche onderstel, terwijl uiteindelijk het Henschel onderstel is gekozen om te bouwen, er waren toen al ~100 "Porsche" koepels gebouwd, dus die zijn op Henschel onderstellen gezet voor de eerste run Tiger IIs)

Min:
- De camo, hoewel er volgens geen/nauwelijks bekende gevallen van Tiger IIs met een effen kleur zijn, had dat misschien beter gestaan, de cobi blokjes zijn net wat grof om een lekker vloeiende camo over een model te leggen, daanaast is bijvoorbeeld heel duidelijk (tijdens het bouwen) dat bijvoorbeeld de achterschermen van de koepel elkaars inverse zijn kwa camo, wat dan weer erg kunstmatig aanvoelt. Het ziet er allemaal voor mij net een beetje "net niet" uit. Ik ga zelf denk ik wel proberen of ik met het verplaatsen van parts de camo wat kan aanpassen, meer grote vlakken, en hopelijk iets "ronder" aandoende lijnen.
- De tracks zitten iets te strak, ze horen net als bij de Tiger eigenlijk de bovenkant van het twee roadwheel te raken, maar door de toegenomen lengte komt het gewoon niet uit, een link toevoegen maakt de boel veeeeeel te los.
- Klein zeurpuntje, de AA MG bovenop de koepel had andere parts dan in de handleiding, en wou niet lekker op stand blijven staan, uiteindelijk heb ik met een spare (uit de Pak 40) de boel iets anders opgelost.

Uiteindelijk is het een erg indrukwekkende set, en kan ik me alleen maar bij @Speedy aansluiten en hem van harte aanbevelen zolang ie nog beschikbaar is, net als de Panther doet ie duidelijk moderner aan dan de Tiger, maar waar de Tiger kwa formaat de Panther ruimschoots verslaat, is de Tiger II toch echt de koning (:P) Enige punt waar de Tiger nog enigszins een claim heeft op de troon is het aantal details, en persoonlijk, de kleuren.

Over FOMO gesproken, moet zeggen dat ik toch erg twijfel om niet toch de Rudy T34 te kopen, aangezien de nieuwe versie twee studs smaller is (en de smallere tracks heeft), en ook weer 100 parts extra heeft, en dus kwa prijs zal stijgen, voor een uiteindelijk kleinere set.... Zelfde geldt overigens voor de KV2, ik had liever een KV1, maar dat zit er voorlopig niet in (zonder modding), dus dan misschien maar de KV2 als basis kopen en zelf een turret bouwen.

• AversusZ
@vectormatic Bedankt voor de review! Ik worstel zelf ook met de camo en had hem liever ook in een effen kleur gezien. Past ook mooier bij de Panther en Tiger hoewel het historisch gezien ook weer wat vreemd is om de DAK kleur te gebruiken aangezien er geen Tiger IIs betrokken waren in de Afrika campagne.

Desondanks wil ik hem toch graag hebben en wellicht kan ik hem later met onderdelen van andere sets ombouwen naar een effen kleur.

• Speedy
@vectormatic leuke review en goed te horen dat hij bevallen is, had niet anders verwacht (buiten de camo, das een persoonlijk ding zoals je al schrijft). Dat van die tracks herken ik wel, heb het bij mijn Elephant opgelost door er een extra link in te zetten, maar dan wordt hij inderdaad eigenlijk te los. Gezien bij de Tiger II er nog een plaat voor zit heb ik het maar zo gelaten.

Wat betreft die T34, is dat niet juist positief dat hij smaller is? Nu lijkt hij (op het plaatje) te groot als je hem met de andere 3 stud brede tanks vergelijkt. Dat hij duurder wordt zou wel weer een nadeel zijn, het oude/huidige model vind ik erg goed lijken, al denk ik dat een deel wel zal zitten in de track links omdat ze kleiner zijn.

@AversusZ Op zich niet incorrect om een uniforme kleur te leveren op een Tiger II, ik neem aan dat deze net als andere voertuigen in dunkel gelb de produktiehal verlaten en ze later in camo geschilderd werden in het veld afhankelijk van de inzet. De DAK kleur RAL 8020 lijkt daar best op, zo nauwkeurig is het Cobi kleurenschema toch niet :P
Met andere sets plunderen moet je even rekening houden met de bedrukte tiles, het tank nummer is zowel op een gele als een groene steen gedrukt.

[Voor 10% gewijzigd door Speedy op 07-09-2020 13:52]

Flickr | Lego collectie

• ToolkiT
  • Laatst online: 19-09 20:08
alesandro_46 schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:52:
De baas van Lepin is veroordeeld tot 6 jaar gevangenisstraf en een boete van omgerekend 11.1 miljoen euro:
https://customizeminifigu...ail-fined-cny-90-million/
Wow, dat had ik niet verwacht..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• AversusZ
@Speedy Is ook zeker zo. In het Nationaal Militair Museum staat er nu ook één in de fabriekskleur die vlak voor het einde van de oorlog in de handen van de geallieerden is gevallen. Dank voor de tip wat betreft de bedrukte tiles :)

• Gaius
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
vectormatic schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:09:

Over FOMO gesproken, moet zeggen dat ik toch erg twijfel om niet toch de Rudy T34 te kopen, aangezien de nieuwe versie twee studs smaller is (en de smallere tracks heeft), en ook weer 100 parts extra heeft, en dus kwa prijs zal stijgen, voor een uiteindelijk kleinere set....
Rudy vind ik sowieso een raar ding. Ik snap dat ze die (vaker) uitbrengen, Pools bedrijf en Poolse tv-serie tenslotte. Maar op altoys zie ik al 2 versies staan. De 2486 en de 2524. Als ik op de foto's kijk is de partcount op de dozen gelijk, maar heeft de 2524 een minifig meer en de 2524 zou een Limited Edition zijn. De doos die ik thuis heb liggen is dan weer de 2486, maar er staat wel Limited Edition op de doos.

En er komt nu nog een nieuwe versie aan begrijp ik? :P

• vectormatic

vectormatic

@Gaius Het verschil tussen de 2 rudys snap ik zelf ook niet helemaal, maar het ding boeit me in die zin ook niet, als ik em koop gaan alle rudy updrukken er af en wordt t gewoon een T34-85. De nieuwe versie is ook geen Rudy, maar "gewoon" een T34-85, ditmaal met de 2-wide tracks, en dus ~100 extra parts, staat in de nieuwste catalogus die op cobi.pl te vinden is. Op basis van hetzelfde onderstel komt er ook een SU100

@Speedy Heb t ff nagezocht, en de verhouding track/width klopt inderdaad met 2-wides beter, en dan zal ie inderdaad beter kloppen naast een KV of (fingers crossed) een IS. Ik vind alleen zelf de 3-wides veel toffer, die dingen rollen zo soepel en gesmeerd, terwijl de 2-wide toch iets stroever is. Afijn, KV2 eerst dan maar :P

@AversusZ Cool, wist niet dat het NMM ook dat soort tanks had, de laatste keer dat ik daar geweest ben (5-6 jaar terug) was ik meer met handvuurwapens bezig. Hebben ze naast de Tiger II nog ander tof WOII spul?
Wat de kleuren op de Tiger II betreft, hou er rekening mee dat naast het tanknummer bijvoorbeeld ook de poorten op de mantel (vizier, coax MG), een van de balkenkruizen, en een van de ventilatoren op het achterdek op groen gedrukt zijn, en dan de ventilatoren ook weer een andere print zijn dan die op bijvoorbeeld de Panther. Als ik een keer een betere camo-mix voor elkaar krijg plaats ik wel een foto, maar geen beloftes :P Hoe dan ook is da camo op de nieuwe Tiger II ook niet best wat dat betreft, enige interessante is dat die dan wel weer 4-wide tracks krijgt, en dus nog 2 studs breder is dan de huidige

• Gaius
  • Niet online
vectormatic schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:18:
@Gaius Het verschil tussen de 2 rudys snap ik zelf ook niet helemaal, maar het ding boeit me in die zin ook niet, als ik em koop gaan alle rudy updrukken er af en wordt t gewoon een T34-85. De nieuwe versie is ook geen Rudy, maar "gewoon" een T34-85, ditmaal met de 2-wide tracks, en dus ~100 extra parts, staat in de nieuwste catalogus die op cobi.pl te vinden is. Op basis van hetzelfde onderstel komt er ook een SU100
Ah, duidelijk. Ik zit wat dat betreft ook een beetje te wachten op een T-34 zonder extra markeringen. Kleine zeikactie trouwens. Een T34 is een Amerikaanse experimentele zware tank. T-34 is de Soviet tank. :P
@AversusZ Cool, wist niet dat het NMM ook dat soort tanks had, de laatste keer dat ik daar geweest ben (5-6 jaar terug) was ik meer met handvuurwapens bezig. Hebben ze naast de Tiger II nog ander tof WOII spul?
Gewoon naartoe gaan. Ze hebben een leuke collectie. In principe hebben ze vooral wat Nederland heeft gebruikt, dus er staan helaas niet zoveel WO2-tanks. De Tiger II die er nu staat is te leen uit Bovington en gaat binnenkort weer terug (weet niet precies wanneer).

• Speedy
vectormatic schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:18:
Die Tiger II (op leen van Bovington) staat er nog tot 26 september. Met de Corona is het er bij mij ook nog niet van gekomen om langs te gaan, maar dat gaat deze maand hopelijk toch gebeuren :P

Zelf ook weer aan het Cobi-en geweest en afgelopen weekend een set in elkaar gezet die ik al een tijdje had liggen, de M16 MGMC. Dat is de variant van de bekende US half track die werd ingezet als mobiel AA geschut en in z'n secundaire rol tegen infanterie (dat lijkt me geen prettig iets als tegenstander) met quad 12.7 machinegeweren.

Kwa bouw weinig bijzonders, maar ik vind het een mooi model om te zien (kijk ook uit naar de nog komende half tracks) en hij is zeer herkenbaar. Niet bijzonder wil overigens niet zeggen niet leuk om te bouwen, dat was het zeker wel, gewoon lekker bouwen en de Formule 2 op de achtergrond, mooi zondagochtend vermaak.
Jammer is dat hij wat aan de grote kant is als je er wat minifiguren bij zet. Nu valt hij uit de toon naast m'n Shermans, iets waar de M3 Scout car ook last van heeft.

Pluspunten:
- Gaaf ding :P
- Leuk om te bouwen en redelijk wat details.

Kan beter:
- Jammer dat de zijkanten niet omlaag kunnen klappen zoals bij het origineel, dat had een mooie toevoeging geweest.
- Kwa schaal wat aan de grote kant in verhouding tot de minifigs.
- Wellicht door die schaal, het geschut kan niet bemand worden.
- Tracks gaan zeer moeizaam, maar dat was te verwachten met de 2 wide variant. Wellicht was 1 wide beter, had de schaal van het geheel ook kleiner gekund (zoals de SdKfz 250/3).

Flickr | Lego collectie

• AversusZ
@vectormatic Normaal gesproken hebben ze niet zoveel WOII voertuigen staan, maar nu is er een tijdelijke collectie: https://www.nmm.nl/ontdek/te-zien/hij-of-ik/materieel/

Verder blijft voor mij Overloon het museum om naar toe gaan voor oorlogsmaterieel. Zeker met het jaarlijkse militracks evenement

Ik kijk uit naar je betere camo-mix! 8)

• vectormatic

vectormatic

@Gaius Gotcha, had wel op het netvlies dat de een met, en de ander zonder tussenstreepje was, maar ik heb dus verkeerd gegokt :P

De komende T-34 heeft ook geen markeringen, alleen de rode ster.

@AversusZ Overloon staat ook op de agenda, laatste keer was ook goed 20-25 jaar terug.

@Speedy Ai, 26 September gaat moeilijk worden, en als ik brexit zo zie gaan weet ik ook niet of bovington echt makkelijk te bezoeken gaat zijn :P

Leuke review ook weer, ook al heb ik weinig met t amerikaanse spul :P, zo te zien zit ie ook wel goed in de details.

• bouwfraude
  • Niet online
vectormatic schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:17:
26 September gaat moeilijk worden, en als ik brexit zo zie gaan weet ik ook niet of bovington echt makkelijk te bezoeken gaat zijn :P
De Brexit is geen enkel probleem om Engeland te bezoeken. Covid is dat wel.

Mijn tiende eenmotorige vliegtuigje :) Hawker Hurricane mk.I Cobi 5709

[Voor 13% gewijzigd door bouwfraude op 08-09-2020 20:33. Reden: Telefoonfoto vervangen door echte camera]

• wfzelle
Aardig gedaan met de camo op de Hawker.

• vectormatic

vectormatic

@bouwfraude Nu nog niet, maar de boel neigt aardig naar een no-deal brexit momenteel, wordt zon gedoe met visums en reisverzekeringen etc :P

De Camo op die Hurricane ziet er inderdaad goed uit, de combi van een paar schuin bedrukte tegels en gestapelde plates zorgt voor een soepeler geheel.

• vectormatic

vectormatic

@AversusZ Een eerste poging:

Ik heb geprobeerd om de vlekken groter te maken, en minder pure rechthoeken er in te laten, dus meer fijne karteltjes op grotere vlakken, en ook wat doorloop, zo heb ik wat wielen verplaatst om de vlekken beter door te laten lopen in de wielen etc..

Ik zal er ongetwijfeld nog wel wat aan sleutelen, maar vooralsnog voelt dit iets meer aan als echt camo, dan iemand die met zn ogen dicht op een 3d model parts heeft aangklikt om te verkleuren.

• AversusZ
@vectormatic Netjes, ziet er al veel beter uit!

• vectormatic

vectormatic

@AversusZ Dank, ik vind het wat moeilijk om te vergelijken met het origineel, want die heb ik nu niet meer :P Ik ben vooral tevreden over de rechterkant, er loopt een mooie groene vlek over de romp door naar de koepel zo

Helemaal ideaal wordt het nooit zonder bedrukte onderdelen, of een eindeloze voorraad vervangingsspul, maar als je kijkt wat er kan out of the box, ben ik best happy zo. Ik had origineel overwogen om hiervoor een Panzer IV (of afgeleide, zoals de Hummel of Nashorn) te halen, maar de Tiger II is toch echt wel een stukje toffer.

• wfzelle
Ik vind hem ook mooier dan het origineel.

Je moet alleen de mitrailleur wat naar beneden zetten, want nu lijkt je tank een beetje te opgewonden. 8)

[Voor 57% gewijzigd door wfzelle op 09-09-2020 18:31]

• quorumz
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13:07
Vinden jullie dit soort tanks dan niets?

Vind het zo simpel er uit zien van Kob en niet te vergeten klein. Mis gedetailleerdheid (zoals lego ninjago city en de nieuwe harry potter Diagon Alley) maar misschien zie ik het niet goed

• Speedy
@quorumz je vergelijkt een setje van rond de 40 euro met sets van 300-400 euro, dan zit er inderdaad wel wat detail verschil in, los van het thema (met een fantasie gebouw kan je helemaal los natuurlijk :P)

Wat betreft die Cada tank, daar heb ik geen ervaring mee wat betreft kwaliteit. Zie dat hij voor ~55 euro te koop is zonder de power-up kloon en als de douane het pakketje niet open maakt. Dat is voor het aantal stenen een prima prijs lijkt me.
Voor mijzelf niet interessant, wijkt wel heel erg af kwa schaal en ik ben ook alleen geinteresseerd in de ww2 spullen.

Flickr | Lego collectie

• quorumz
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13:07
Speedy schreef op donderdag 10 september 2020 @ 07:15:
@quorumz je vergelijkt een setje van rond de 40 euro met sets van 300-400 euro, dan zit er inderdaad wel wat detail verschil in, los van het thema (met een fantasie gebouw kan je helemaal los natuurlijk :P)

Wat betreft die Cada tank, daar heb ik geen ervaring mee wat betreft kwaliteit. Zie dat hij voor ~55 euro te koop is zonder de power-up kloon en als de douane het pakketje niet open maakt. Dat is voor het aantal stenen een prima prijs lijkt me.
Voor mijzelf niet interessant, wijkt wel heel erg af kwa schaal en ik ben ook alleen geinteresseerd in de ww2 spullen.
ja hij is 77 euro zonder motor en 117 met motor, ja ik vind de grotere schaal mooier. Cada is goede kwaliteit. Met duane nooit last gehad (even afkloppen)

Maar dit is maar een voorbeeld, je hebt ook een leopard 2 bv

via https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

voor 45 euro (hm lijkt of ze een ouder model eruit gegooid hebben van de leopard 2)

• vectormatic

vectormatic

@quorumz Ik ben zelf niet zo geinteresseerd in spul voorbij pakweg 1955, en hoewel die CADA tank best aardig is, zijn er toch gewoon een hoop onnauwkeurigheden en onzin (de "panther" sticker in je onderste plaatje, de balkenkruizen en witte sterren op dezelfde tank etc..), als ik dan toch een Leopad wil, dan liever zoiets:

Tikje kleiner, maar lijkt daadwerkelijk op een gevechtsvoertuig in plaats van een stuk speelgoed voor een jochie van 4 met al die rare stickers.

En voor mij een persoonlijk puntje, ik koop zelf liever pools spul dan chinees spul

(niet om je suggestie af te zeiken trouwens, maar dit is hoe ik er in sta, ik zou af en toe best een chinees tankje willen voor spul wat Cobi niet meer maakt, maar heb toch gewoon weinig trek in knock-off spul van aliexpress, zeker ook omdat het dan gewoon een illegale rip-off van cobi spul is)

Oh, en wat detail betreft, kijk eens naar iets als de Stug III of Tiger III:
https://www.altoys.eu/nl/...rmgeschutz-iii-ausfd.html
https://www.altoys.eu/nl/...181-panzerkampfwagen.html

Ik zou durven beweren dat het lego ook niet lukt om meer detail in zon voertuig te proppen zonder of de gelijkenis de deur uit te gooien, of heel specifieke one-off onderdelen te maken. Er zijn genoeg Cobi sets die het kwa detail niet persee goed doen, maar dat is vooral ouder spul, alles wat dit jaar is uitgekomen is gewoon topspul kwa detail en ontwerp.

• Poekie McPurrr
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18-09 17:20
Heb zelf al wat tankjes via Ali gekocht en knockoff zou ik het niet willen noemen, wel veel waar voor je geld.
Kwaliteit is over het algemeen goed, her en der een beetje een gebogen plate maar dat zit meer in het boxless verpakken. Die Leo iets hierboven heb ik onlangs gebouwd (beetje zoeken en je kan ze voor 30 eur krijgen) en was leuk om te bouwen.
De stickers heb ik grotendeels weggelaten maar dat doe ik bij veel van de modellen.

Het zijn over het algemeen wel display modellen, de tracks lopen bij geen 1 vlekkeloos en ook de loop blijft een zwak punt (maar dat vind ik ook van de Cobi's).

Le Meow

• vectormatic

vectormatic

@Poekie McPurrr Er staan ook wel originele designs op ali, maar ik heb juist interesse in de cobi designs, waar ze ook knock offs van maken, dat bedoelde ik.

Wat tracks/loop betreft vind ik Cobi echt prima, er zijn modellen met een wat zwakkere loop (tiger II), maar bij Tiger 131 kan je het ding gewoon aan de loop voort trekken en sturen, mede ook door de soepele tracks, en slechte tracks zijn ook eerder uitzondering dan regel, en vaak meer gevolg van slechte roadhweels (renault FT) dan daadwerkelijk stroeve tracks.

• Gaius
  • Niet online
vectormatic schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:28:
Wat tracks/loop betreft vind ik Cobi echt prima, er zijn modellen met een wat zwakkere loop (tiger II), maar bij Tiger 131 kan je het ding gewoon aan de loop voort trekken en sturen, mede ook door de soepele tracks, en slechte tracks zijn ook eerder uitzondering dan regel, en vaak meer gevolg van slechte roadhweels (renault FT) dan daadwerkelijk stroeve tracks.
Voor m'n gevoel is er een verschil tussen de brede tracks op de grotere tanks, zoals de IS-2, Maus, Tiger 131 etc etc, en de smallere tracks zoals op de Hetzer, Panzer I, Panzer II, etc etc. De brede tracks lopen over het algemeen prima, de smalle tracks totaal niet.

• vectormatic

vectormatic

Gaius schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:00:
[...]

Voor m'n gevoel is er een verschil tussen de brede tracks op de grotere tanks, zoals de IS-2, Maus, Tiger 131 etc etc, en de smallere tracks zoals op de Hetzer, Panzer I, Panzer II, etc etc. De brede tracks lopen over het algemeen prima, de smalle tracks totaal niet.
De smalle tracks lopen voor mij (PzI en PzII) ook prima, het zijn juist de 2-wides die moeizaam gaan, alleen gek genoeg lopen die op mijn Stug III ook harstikke soepel, de Brumbarr dan weer niet, net als de Matilda (maar dat ligt aan een productiefoutje van een tandwiel, niet de tracks zelf)

De enige smalle tracks die niet lekker lopen voor mij is de renault FT, maar dat komt omdat de roadwheels daar niet daadwerkelijk draaien, maar van die 1 stud dikke bussen zijn die over de track moeten glijden

• Gaius
  • Niet online
@vectormatic op wat voor ondergrond test jij de tracks? Hier op m'n bureau draait het niet echt lekker, maar op bijvoorbeeld m'n muismat beter (want meer weerstand).

• vectormatic

vectormatic

@Gaius Op mijn ikea bureau, hard en glad dus. De PzII rolt soepeltje, niet zo lekker als de wides (tiger etc..), maar als ik de tank alleen vooruit duw (dus niet op het bureau duw), blijft ie heel af en toe hangen, maar daar kan ik mee leven, een beetje neerwaardse druk of een stroevere ondergrond lost dat ook zo op.

• bouwfraude
  • Niet online
Een bootje ipv een vliegtuig:

• Speedy
Gaaf, de nieuwe Bismarck. Reviews zagen er goed uit, ga je veel bouwplezier aan hebben. Deze en de Scharnhorst staan ook nog op mijn lijstje, maar de werf ligt nog vol :p

Flickr | Lego collectie

• bouwfraude
  • Niet online
Het is leuk om te bouwen de foto was na drie zakken stenen met daarin weer tussen de 5 en 7 kleinere zakjes.
Ieder zakje gaat in een plastic bakje de inhoud is gegroepeerd per soort steentjes.
Als de boeg klaar is maak je deze aan de romp vast en om vast te zetten moet er weer een zak open. Gisteren was tegen etenstijd het vijfde zakje en deel 1 van de handleiding wel klaar.

• vectormatic

vectormatic

oeh, toffe set @bouwfraude, stiekem lijkt de bismarck (of de scharnhorst) me ook heel tof, ik zou alleen niet weten waar ik em moet laten, kwa displayruimte neemt zon schip de ruimte in van een half panzerbataljon :P

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:17

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voor de prijs van 1 Lego servo motor... Ze doen het allemaal, maar verkoper vermeld dat je het beste de ontvanger en zender samen kunt kopen en dat is geen verkeerd idee, want de ontvanger werkt niet met de zenders van Lego. Dus nu nog een keer een zender/ontvanger bestellen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• vectormatic

vectormatic

Net toch maar de T-34 Rudy besteld, ik wil toch graag een T-34 met de brede tracks hebben, ook al kloppen de verhoudingen technisch gezien niet. De Rudy opdrukken poets ik er wel af, en de poppetjes gaan (bij de rest) de bak in.

Misschien dat ik me er ook nog aan ga wagen om de koepel om te bouwen tot een mod 1940 of 1942, maar ik verwacht stiekem dat ik er met de loop niet uitkom.

• bouwfraude
  • Niet online
vectormatic schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:08:
oeh, toffe set @bouwfraude, stiekem lijkt de bismarck (of de scharnhorst) me ook heel tof, ik zou alleen niet weten waar ik em moet laten, kwa displayruimte neemt zon schip de ruimte in van een half panzerbataljon :P
De maat viel mij mee, de lengte van 82 cm past net niet op een Billy boekenplank.
Het volume is ook niet zo groot met schaal 1:300 ik ben meer modelboten gewend van een meter en een schaal van 1:50 tot 1:100. Maar opstelruimte is wel een dingetje grote vliegtuigen kan ik slecht kwijt de C-47 Skytrain staat ook een tikje in de weg. Opruimen is ook zo wat :+
Het is dat de Bismarck in de aanbieding was bij Saturn en amazon.de erin mee ging. Voor de adviesprijs had ik hem waarschijnlijk niet gekocht.

• vectormatic

vectormatic

@bouwfraude Momenteel heb ik de vijf grote panzers bovenop een 2x2 kallax-je staan, met de I en II op mijn bureau, en ik heb al geen idee waar ik de T-34 ga laten :P Misschien dat als het kantoortje hier af is dat ik meer ruimte heb, maar vooralsnog is een slagschip toch echt 5 maanden aan panzer-ruimte :P

altoys heeft trouwens in de WoT categorie nu ook de 1:48 Pz III, M4, Churchill en T34 staan, allemaal nog niet leverbaar, maar dat komt volgende maand wel gok ik. Overigens, als ik zo de Churchill zie zal die wel voor geen meter lopen, de "roadwheels" zijn daar rond studs die over de ketting moeten glijden, net als bij de FT

• BillsGate
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 22:04

BillsGate

...en er stralend uitzien

zonoskar schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:25:
Voor de prijs van 1 Lego servo motor... Ze doen het allemaal, maar verkoper vermeld dat je het beste de ontvanger en zender samen kunt kopen en dat is geen verkeerd idee, want de ontvanger werkt niet met de zenders van Lego. Dus nu nog een keer een zender/ontvanger bestellen.
[Afbeelding]
Zijn deze motoren net zo krachtig als de originelen? Of zijn ze toch wat zwakker?
Treinmotoren uit het verre oosten zijn vaak merkbaar minder sterk dan die uit Denemarken.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:17

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

BillsGate schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:08:
Zijn deze motoren net zo krachtig als de originelen? Of zijn ze toch wat zwakker?
Treinmotoren uit het verre oosten zijn vaak merkbaar minder sterk dan die uit Denemarken.
Het koppel is wat minder, maar ze hebben wat meer rpm. Koppel heb ik gemeten door een 15L liftarm aan de motor te laten drukken op een keukenweegschaal. De Lego motor haalde ca 420g, de namaak ca 360g. De namaak haalt wel wat meer toeren. Ik zal eens een filmpje maken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• vectormatic

vectormatic

Cobi 2524 T-34/85 Rudy 102

Omdat ik toch graag een T-34 wou hebben met de "goede" tracks, heb ik maar besloten de Rudy te bestellen, ik had liever 3005A gehad met de rode ster er op, maar ik verwacht niet dat die nog ergens te krijgen zal zijn, met de opvolger al in de catalogus. Overigens zijn de smallere tracks voor het komende model wel beter in proportie.

observaties:
- de turret gebruikt het kleine draaipunt, je kan dus wel makkelijk de turret van bijvoorbeeld de PzII uitwisselen, maar niet die van de Tiger, Panther etc.. (hoewel dat ook een kwestie is van een onderdeel uitwisselen)

pluspunten:
- het is een mooi geslaagde T-34, onmiskenbaar, en hoewel nieuwere cobi sets meer detail hebben, zou ik niet weten wat er aan deze is toe te voegen, een loaders hatch zou mooi zijn, maar of het uberhaupt past in de turret build?
- de opdruk op de zijkant van de romp zit maar aan 1 kant, dus ik heb die twee slopes netjes kunnen verstoppen achter de brandstoftanks achterop. Als je vervolgens de handafdrukken op de loop naar beneden draait heb je de rudy dingetjes aardig verstopt, en heb je een standaard poolse T-34/85

Minpunten:
- Alle extra figuurtjes/accesoires zijn voor mij waardeloos, de twee patronen zijn aardig, en er is 1 soort van generiek oostblok tankfiguur van te maken, maar de rest van de crew zegt me helemaal niks, en kosten natuurlijk wel gewoon geld.
- De tracks lopen net wat minder soepeltjes dan op de Tiger en andere heavies, ik wijt dit aan het voorste idler wiel, wat een kleine diameter heeft in vergelijking met de lengte van de schakels, een ander puntje is dat de groef waar de track guide doorheen loopt op de roadwheels en drive/idler niet precies in 1 lijn zit. Ook draaien de roadwheels niet altijd allemaal netjes mee, wat er door de gaten in de wielen raar uitziet. Het kleine wiel vooraan is echter wel zoals de echte tank, ik ben benieuwd hoe de 2-wide tracks gaan lopen op deze wielen.

conclusie:
Al met al een heel tof tankje, en een aardig alternatief voor de soviet versie, door de extra Rudy spulletjes is de bang/buck ietsje minder dan andere tanks tot nu toe, zeker aangezien er wat minder details op zitten dan andere tanks die je voor dit geld kan kopen. Toch is de T-34 een tank die eigenlijk in geen verzameling mag ontbreken, en ik kan moeilijk wat zeggen over de komende versie, maar deze is wat mij betreft absoluut aan te bevelen.

• Speedy
@vectormatic leuk weer een review :)

Heb zelf bewust geen T-34 gekocht nog, wijkt toch af van de rest van m'n collectie. Al ben ik nu toch wel erg benieuwd naar de komende T-34 en SU-100, wellicht toch maar een Russich hoekje inrichten :P

Flickr | Lego collectie

• vectormatic

vectormatic

@Speedy Gewoon doen, je kan er altijd een paar britse/amerikaanse voertuigen bij zetten om de boel een beetje op te vullen, onder het mom van lend-lease :P

Bij mij is het ook pas een eerste soviet voertuig, de rest is 7 panzers, 1 matilda en de renault FT, en in tegenstelling tot de matilda bevalt deze prima, het is jammer dat Cobi relatief weinig soviet spul uitbrengt, want een BT-7, SU-76m of iets dergelijks had me best leuk geleken. Nu eerst volgend jaar maar eens kijken naar hoe de nieuwe T-34 en SU-100 eruit zien

• vectormatic

vectormatic

Slightly of topic, maar voor de tank-fans (@Speedy ) hier, ik heb gisteren de film T-34 gekeken, en kan em van harte aanbevelen, erg toffe actie/oorlogsfilm vanuit russisch perspectief, er zitten wat kleine artistieke vrijheden in, maar voor zover ik kan beoordelen klopte alles kwa tanks etc erg goed.

• Speedy
vectormatic schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:32:
Slightly of topic, maar voor de tank-fans (@Speedy ) hier, ik heb gisteren de film T-34 gekeken, en kan em van harte aanbevelen, erg toffe actie/oorlogsfilm vanuit russisch perspectief, er zitten wat kleine artistieke vrijheden in, maar voor zover ik kan beoordelen klopte alles kwa tanks etc erg goed.
Hij staat nog steeds in mijn "Netflix-to-watch" lijstje, komende tijd vakantie dus een mooie gelegenheid om te kijken ... zal wel resulteren in een Cobi T-34 bestelling ;)

Flickr | Lego collectie

• vectormatic

vectormatic

Speedy schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:24:
[...]

Hij staat nog steeds in mijn "Netflix-to-watch" lijstje, komende tijd vakantie dus een mooie gelegenheid om te kijken ... zal wel resulteren in een Cobi T-34 bestelling ;)
Ik zie net dat altoys de 1:48 WoT tankjes op voorraad heeft, kan je voor 19 euro een T-34-je scoren ;)

Ik wacht er zelf even mee tot de volgende pay-day, ik heb de afgelopen maand al weer een Pak-36, Pak-40, Tiger II en T-34 gekocht :P

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True