Ik heb trouwens naast de Tiger 131 (top!) en de Panther Warsau (wat minder), ook de Stridsvagn 103C gebouwd.
Dat was in het echt een heel bijzondere tank, want gebouwd met een volledig vast kanon. Het mikken gaat door de tank te draaien en te kantelen. De Cobi uitvoering kan ook kantelen, doordat het rupsband gedeelte los wordt gebouwd en met een scharnierend stuk op de tank wordt gezet. Hierdoor is de bouw ook wat anders dan bij de Tiger en Panther, want de 103C bouw je in drie delen, ipv twee.
In WW II had je ook tanks met een vast kanon, maar dit waren tankjagers of mobiel geschut, met een niche toepassing. De 103C had echter alle taken van een hoofdgevechtstank, een rol waar alle andere landen een tank met geschutskoepel voor hadden.
De reden voor dit ontwerp was dat de tank is gebouwd met een autoloader voor het laden van de granaten in het kanon. Destijds was het heel lastig om de granaat correct in het kanon te krijgen, wanneer het kanon kan bewegen. Door het kanon vast te zetten was de autoloader heel betrouwbaar. De tank was gemaakt voor hinderlagen op Russische tanks in Zweden, waar door de vele heuvels, meren en bossen, vaak weinig routes zijn voor tanks. Dus was het vrij makkelijk om een hinderlaag te leggen op plekken waar de vijand langs moest, omdat er geen andere routes waren.
Door het kantelsysteem kan de tank zo kantelen dat het grootste deel van de tank achter een heuvel staat. Er steekt heel weinig van de tank boven het kanon uit, waardoor deze heel moeilijk te raken is.
De tank is ook heel bijzonder omdat zowel de chauffeur/gunner als de kommandant, de tank volledig kan bedienen. In theorie kan de tank dan ook door 1 persoon worden bemand, wat vrij uniek is.
De doctrine was dat de persoon die de vijand zag, zelf de tank (en dus het kanon) kon draaien richting de vijand en kon schieten. In andere tanks is dit normaliter een samenspel tussen verschillende mensen, maar al die communicatie-overhead had je dus niet in deze tank.
Naast de chauffeur/gunner en kommandant, was er nog een extra man, een chauffeur/radioman die naar achteren zat. Deze kon de tank even snel achteruit laten rijden als hij vooruit kon (en zonder tegen dingen op te rijden). Zo kon de meest gepantserde kant naar de vijand blijven wijzen, terwijl de tank zich terugtrok.
Hier is
het eerste van drie filmpjes over de tank, van de Chieftan.
De Cobi tank vond ik leuk om te bouwen en deze is behoorlijk accuraat. Er zit een bulldozer-blad op, wat ook meteen het enige iets zwakkere punt is van de tank. Als je het blad kantelt om dit te gebruiken of weer terug kantelt, moet je vaak de stukjes weer voorzichtig een beetje aandrukken.. De details van de tank kloppen heel goed met de tank uit het filmpje, inclusief de twee mortieren voor lichtkogels, de jerrycans aan de zijkant die meteen extra bepantzering waren, de zichtblokken, de uitlaat, de oplslagkisten bovenop en achterop, etc, etc.
Wat ik mis zijn de richels op de 'glacis' (de schuine voorkant van de tank), die voorkwamen dat klein kaliber kogels over het dek stuiterden & de zichtblokken raakten en het (optionele) hekwerk vooraan de tank tegen HEAT granaten. Dat laatste was tijdens de koude oorlog trouwens een geheim en zat niet standaard op de tank, maar werd pas geinstalleerd als de Russen kwamen. Aangezien de meeste foto's van de tank dit dus niet hebben, is het wel logisch dat dit weggelaten is, ook omdat dit nogal lastig te maken is met blokjes.
Er zitten twee dames bij (minifigs dan, geen echte vrouwen) die werken bij het Zweedse museum en normale kleding aanhebben, wat helemaal niet past bij de tank. Daarnaast gelukkig ook een echte soldaat. Dit past redelijk bij de tank, al heeft hij een roze ondershirt wat bij de nek zichtbaar is. Zelfs Zweedse soldaten lopen er volgens mij niet zo bij.
Al met al zou ik dit Cobi model erg aanraden, met name als je echt een bijzondere tank wil hebben. De prijs vond ik prima, zeker omdat er meer blokjes in zitten dan de 131 en de Panther.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason