Cobi PanzerKampfwagen I Ausfuhrung A
Hier mijn korte review van de nieuwe Panzer I van Cobi
Bouw
De Pz I laat zich als een standaard cobi tankje bouwen, je begint met het onderstel, gevolgd door de opbouw van de romp, en als laatste komt er een koepel op. Verschil met de grotere modellen is dat hier alle 330 onderdelen gewoon op 1 grote hoop gaan, waar bijvoorbeeld de Tiger of Panther 3 losse stapjes zijn.
De romp is in tegenstelling tot andere tankjes een oneven aantal blokjes breed, 7 in plaats van de 8 van de Pz II. Dit levert wat interessante bouwstapjes op, niks revolutionairs, maar wel een leuke afwisseling ten opzichte van alle voorgaande tanks.
Het onderstel loopt vrij aardig, op een glad bureau glijden de tracks door, maar op de papieren handleiding loopt de boel heel soepeltjes. Al met al loopt ie iets stroever dan de Pz II, maar voor mij is dit ruim voldoende.
Op de romp kom je een best aardig aantal details tegen voor zo'n klein tankje, een koplamp, pikhouweel, een houten kistje, een mooie print van het luik voor de bestuurder, en een motorruimte die open kan. Dit geeft mij toch wel hoop voor de 1:48 WoT setjes, deze Panzer laat zien dat je ook een klein tankje mooi kan aankleden en er tof uitziet.
Waar het allemaal een beetje fout gaat is de koepel, hier zie je toch dat de boel allemaal net te klein is. De machinegeweren (hoewel ze netjes op de goede plek zitten), kunnen niet omhoog/omlaag, de losse studs voor op de zijkanten zijn wat slordig, en de koepel heeft geen bodem, de commandant staat in het luik gewoon met zijn voeten op de romp. Verder zit het draaipunt van de koepel een stud te ver naar voren, waardoor zodra je de koepel naar de zijkanten of achter draait, hij ineens op de verkeerde plek zit. De koepel zelf is zonder extra onderdelen te herbouwen met het draaipunt op de juiste plek, maar de romp ben ik nog niet uit. Een laatste kritiekpuntje is de antenne, waar die op de Pz II kan inklappen staat ie hier vast omhoog, wat het ronddraaien van de koepel blokkeert.
Historie / Klopt ie?
Kortgezegd, JUP, het is overduidelijk een Pz I, en ook overduidelijk een Ausf. A. Enige detail wat ik kon vinden (naast het draaipunt van de koepel) wat niet klopt is de geprinte tile voor de motor, de Pz I had een 4 cilinder, de print is niet persee duidelijk een bestaande configuratie, maar twee spruitstukken met 5 armen klopt in ieder geval niet (/muggenzift modus)
De kleur dan, het is de zelfde kleur donkergrijs als ook op de A12 matilda, en ik denk technisch gezien net een tikje te donker voor Dunkelgrau. Waar het op fotos een beetje fout gaat is dat de cobi steentjes meer glanzen, waardoor het allemaal wat donkerder lijkt dan dat het is. Voordeel is dat als ik wil, ik dus uit de matilda kan putten om de Pz 1 aan te passen.
Conclusie
De Pz I is een tof tankje, en zeker de moeite waard, ik ben best onder de indruk hoeveel detail er in een model van dit formaat zit, en het is voor mij ook weer duidelijk dat de ontwerpen van afgelopen jaar een stukje beter is dan de oudere designs. De koepel valt me een tikje tegen, maar als je die wil oplossen moet ie groter, en kloppen de verhoudingen niet meer, hoort er bij dus. Voor iedereen die een beetje Panzer verzamelaar is, of gewoon een tof tankje zoekt aan de goedkopere kant van de line-up is dit wat mij betreft een aanrader.
And in other news: Ik zag ook dat altoys al een listing had staan voor de nieuwe Tiger in donker grijs, en de nieuwe kettenkrad. Ik moet wel zeggen dat ik niet helemaal zie waar de extra ~300 stukjes in de Tiger in zitten ten opzichte van de Tiger 131. Zo te zien is de romp iets meer uit plates opgebouwd dan bricks, maar dit kan niet het hele verschil verklaren, en voegt naar mijn mening geen waarde toe.
[
Voor 3% gewijzigd door
vectormatic op 24-07-2020 09:33
]
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings