Het kleine 'andere Bouwsteentjes' topic

Pagina: 1 ... 11 ... 49 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:23

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy Ah cool, dat de koepel stickers had was al duidelijk, maar dat er een blanco front plate bij zit wist ik niet, dan is ie in ieder geval neutraal te bouwen, en dan is het een kwestie van een paart balkenkruis stickers en een paar nummertjes, volgens mij hoeft een Panther dan weer geen DAK insignes :P

Ik had al wel bedacht dat ik als volgende aanschaf iets met de brede tracks wil hebben, ik denk dat ik met de PzII Ausf F, Stug III D en Stupa 4 de beste kits op de respectievelijke onderstellen wel heb, en ik ben wel benieuwd naar die brede tracks, en dan zijn de opties dus Tiger (131 of WoT grijs), Panther, Tiger II (daar vind ik de camo raar genoeg niet zo storend), of de soviet tour, T34/KV2.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 21:55
Ik kan je de Tiger II dan echt aanbevelen, grote set en een indrukwekkend voertuig (zoals z’n voorbeeld :)) Ik vind hem ook meer z’n geld waard dan de Panther en eigenlijk ook wel tov 131. Wel zorgen dat je de 2480A variant krijgt, de oudere is minder fraai. (Staan nog wel eens plaatsjes van de oude bij verschillende shops, maar zie dat bij meer modellen, jammer dat ze geen uniek nr krijgen.)
De Sovjet kant kan ik niks over melden, heb daar (nog) niets van in de collectie.

Voor allemaal geld dat wat je in reviews terug leest ook klopt, de brede tracks lopen by far het best :P

Cobi bied overigens voor 0,63ct een oplossing voor de Panther zag ik ... alleen de 18 euro verzendkosten is dan wel absurd :D

[ Voor 18% gewijzigd door Speedy op 25-04-2020 21:55 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:03
Na altijd het echte lego te hebben gekocht heb ik afgelopen maand de neppe Ford mustang gekocht op Ali.

Voor wat het kost mag je niet klagen maar gezien de vergelijkingen tussen echt en nep die ik zo her en der lees had ik mij er toch iets meer van voorgesteld.

In het begin van de build was ik zeer tevreden, het klikt allemaal net zo goed als echt lego maar nu ik de buitenkant aan het 'bekleden' ben zie ik dat er 3 verschillende tinten blauw zijn.

Elk ander type blokje wat als carrosserie dient heeft een andere kleur blauw wat er dus voor zorgt dat over de gehele zijkant verschillende tinten blauw door elkaar zitten.

Nu kan ik niet vergelijken met die van Lego maar ik vermoed dat die gewoon egaal blauw is.

De F40 en Lunar zijn ook nog onderweg eens kijken wat de kwaliteit daarvan is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03:45
schumi1986 schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:19:
Na altijd het echte lego te hebben gekocht heb ik afgelopen maand de neppe Ford mustang gekocht op Ali.

Voor wat het kost mag je niet klagen maar gezien de vergelijkingen tussen echt en nep die ik zo her en der lees had ik mij er toch iets meer van voorgesteld.

In het begin van de build was ik zeer tevreden, het klikt allemaal net zo goed als echt lego maar nu ik de buitenkant aan het 'bekleden' ben zie ik dat er 3 verschillende tinten blauw zijn.

Elk ander type blokje wat als carrosserie dient heeft een andere kleur blauw wat er dus voor zorgt dat over de gehele zijkant verschillende tinten blauw door elkaar zitten.

Nu kan ik niet vergelijken met die van Lego maar ik vermoed dat die gewoon egaal blauw is.

De F40 en Lunar zijn ook nog onderweg eens kijken wat de kwaliteit daarvan is :p
Oh jee. Die heb ik nog liggen hier om te gaan maken. Heb nu een Posche endurance en de James Bond auto nep en die hebben geen afwijkende kleuren gelukkig. Net ook maar de 312T class F1 besteld :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy
Van het weekend een thema weekend gedaan en een koppeltje tank destroyers opgebouwed :P

Als eerste de Sd.kfz 164 "Nashorn", het was mijn eerste Pz III/PzIV achtige en ik moet zeggen dat deze me wat tegenviel, hier valt echt op dat de schaal van geen kant klopt helaas. De tank is te hoog/breed in verhouding met hoe hij in werkelijkheid was en hij had ook een wat langere opbouw moeten hebben.
Om die reden ook geen minifigs geplaatst wat het toch wat saai maakt als display model.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49822249872_6e6e1a57a3_b.jpgP4260984

Na de kleine teleurstelling van gisteren vandaag z'n opvolger maar gepakt, de Sd.kfz 184 "Ferdinand", van dit model was ik van te voren niet overtuigd. Hij zag er op de foto's wat raar uit tov z'n evenbeeld, maar om de verzameling een beetje compleet te maken toch maar besteld. Ik moet zeggen dat deze me positief is bevallen, de essentie van het model is best goed gelukt, leuk om te bouwen, en hij kon de ongelukkige minfigs die achterbleven van de Nashorn oppikken :P

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49822250177_ebb75a86a9_b.jpgP4260963

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Beakzz schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:05:
[...]

Oh jee. Die heb ik nog liggen hier om te gaan maken. Heb nu een Posche endurance en de James Bond auto nep en die hebben geen afwijkende kleuren gelukkig. Net ook maar de 312T class F1 besteld :*)
Heb de Mustang nu af. Voor wat het kost is het nog best een leuk model maar wel echt 3 minpunten. 1. de verschillende soorten blauw, 2. ipv een doorzichtig blokje voor de zijspiegels zijn het gewoon grijze blokjes 3.de besturing die andersom werkt (stuur naar links is wielen naar rechts) zijn wel echte minpuntjes.

Bij dit model hoef je dus zeker geen kenner te zijn om te zien wat de echte lego zou zijn als ze langs elkaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Mooie fotos @Speedy , nu baal ik helemaal dat ik de ferdinand heb gemist, er is de afgelopen weken ineens een hoop uit de handel verdwenen, de sturmtiger, jagdtiger, ferdinand etc.. ben bang dat de tiger 2 ook exit is.

Als je trouwens volgend weekend als thema assault guns wil doen kan ik je de Stug III aanraden voor naast de Brummbar

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
@vectormatic dat is inderdaad wel een idee, heb een lang weekend voor de boeg dus tijd genoeg voor een paar setjes. De Stug leek me ook erg tof en is onderweg ondertussen :Y)
Het enige is dat ik dan naar de lokale zandbak moet ipv de achtertuin voor de foto's ;)

De Tiger II is ook uitlopend lijkt het inderdaad, Altoys had hem niet meer, maar zie dat Otten hem nog heeft net als Amazon (daar heb ik de mijne besteld, er stond 2480, maar in de comments werd al duidelijk dat ze de 2480A leveren).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy Dank voor de tip over Otten, heb na wat getwijfel (over de Tiger II en Jagdtiger) toch een Tiger 131 besteld. Had nog een tikje last van FOMO mbt de Tiger II en Jagdtiger, maar als ik de afgelopen jaren zo eens kijk, komen die twee over een jaartje vast wel weer voorbij in een nog iets verbeterde vorm, en dan hopelijk in een iets beter te hachelen livery. (vind bruin/beige als camo al beter dan groen/beige, of helemaal erg, grijs/groen).

Ik hoop ook eigenlijk wel dat Cobi binnenkort weer eens een Jagdpanther of Panzejager IV (of longbarrel StuG) doet, kennelijk heb ik meer met casemate TDs/assault guns dan met dingen met een koepel. Als Otten de Sturmtiger nog had gehad was t die geworden :P

(overigens, jij had de brummbar als scaled down Sturmtiger gekocht, had je in het kader van scaled up Sturmtiger de Karl-gerat al gezien?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
@vectormatic Het FOMO ding is wel een punt, heb ook nog diverse gekocht omdat ze er uit gaan en ik ben nu redelijk bij tenzij je grof geld gaat uitgeven voor oude modellen die niet zo mooi zijn.
Er zullen ongetwijfeld vervangers komen die beter zijn in de komende jaren, in het slechtste geval heb ik met de huidige serie een mooie parts bin opgebouwd ;) maar zulke verschillen als tussen de huidige modellen en de Panther of Sherman van een jaar of 3 terug verwacht ik niet. Wel hoop ik met je mee voor een Jagdpanther, Jagdpanzer IV of bv een Hetzer of IV/70 om in het thema te blijven :Y)

De Karl-gerat had ik zeker gezien en die gaat er absoluut komen, helaas pas vanaf augustus verkrijgbaar.
Overigens kwam Rommel met z'n troepen hier net binnen dus hoef me niet te vervelen tot die tijd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBcsA6mBYXhCuvbaQiummsxmTrs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1RXr8dAoKs2XskO8TSlRRlX.jpg?f=fotoalbum_medium

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy Zie ik daar nog toch de Hummel? Dacht dat je die skipte :P

Either way, veel bouwplezier! Zo ongeveer mijn hele collectie (minus de renault FT) staat daar in doos. Als ik het goed zie heb je ook de nieuwe Pz III Ausf E, ik ben zeer benieuwd wat jij van die set vindt, zeker vergeleken met de Stug (als ik zo de plaatjes vergelijk, is de Pz III wat kaler, en is bijvoorbeeld de Pz II Ausf F kwa luikjes etc.. ruimer bedeeld)

Kwa FOMO trouwens, ik zag dat Otten de oude Pz I nog heeft (met een Stummel als plaatje), maar er staat al weer een nieuwe Pz I in de cobi catalogus voor later in het jaar, dus die kan ik dan gerust laten schieten.

(en waar ik dus heel erg hoopte morgen Tiger 131 te kunnen bouwen, is PostNL kennelijk zo overwerkt dat ze er niet aan toe kwamen em vandaag te bezorgen, net als een paar kritieke onderdelen voor de verbouwing.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
De Hummel had ik een tijdje terug al besteld, voor ik de Nashorn gebouwd had. Met de kennis van de laatste zou ik de eerste nu niet meer bestellen, maar goed, voor van het winter als er weer sneeuw ligt levert het weer een leuke foto op ;)

De nieuwe Pz I lijkt ook een betere te gaan worden, zowiezo met de accuratere loopwielen.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy Zou je de Nashorn en Hummel niet kunnen aanpassen om ze een stud lager te maken, zodat de verhoudingen beter kloppen? Ik heb me er bij Cobi nog niet aan gewaagd (geen partsbin, en ik ben nog te zeer onder de indruk van hoe goed die dingen standaard zijn), maar bij Lego sets wordt eigenlijk alles wat ik boeiend genoeg vind om in elkaar te laten staan ook wel aangepast.

Daarnaast zou je natuurlijk met de Nashorn onderdelen een aardige poging kunnen wagen om iets Stug IV of JadPanzer IV-achtigs te maken, het onderstel is 1:1 hetzelfde als ik het goed heb, allemaal basic Pzkpfw IV

Als het goed is ligt er ondertussen een Tiger 131 op me te wachten, die gaat morgen dus in elkaar :) Daarna een geforceerde bouwstop van een week of 2, iets met verhuizen en zo :P Ik denk dat daarna de Pz III Ausf E op de lijst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
schumi1986 schreef op maandag 27 april 2020 @ 01:27:
[...]

Heb de Mustang nu af. Voor wat het kost is het nog best een leuk model maar wel echt 3 minpunten. 1. de verschillende soorten blauw, 2. ipv een doorzichtig blokje voor de zijspiegels zijn het gewoon grijze blokjes 3.de besturing die andersom werkt (stuur naar links is wielen naar rechts) zijn wel echte minpuntjes.

Bij dit model hoef je dus zeker geen kenner te zijn om te zien wat de echte lego zou zijn als ze langs elkaar staan.
In dat geval zou je mooi betreffende steentjes kunnen vervangen voor orignele. ben je nog goedkoop uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:40

g0tanks

Moderator CSA
Het lijkt me leuk om een 'basisset' aan Technic-onderdelen op te bouwen zodat ik allerlei simpele mechanieken kan maken. Nu zie ik op AliExpress wel diverse setjes zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/32889208220.html maar voordat je genoeg diversiteit hebt ben je al weer €100+ verder. Heeft iemand aanbevelingen voor andere setjes of winkels? :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@g0tanks Ik zou dan toch eens kijken naar losse onderdelen bestellen op bricklink, van echte Lego, ik weet niet hoe de chinese tandwieltjes tegenwoordig zijn, maar aan paar jaar terug was daarvan de pasvorm en zo allemaal nog zodanig dat je er geen lekker lopend mechaniekje van maakt. Voordeel van bricklink is ook dat je je setje helemaal zelf kan bij elkaar klikken, tot op t precieze aantal zwarte pinnetjes aan toe.

De bouw van Tiger 131 is begonnen trouwens, en na zakje 1 van de 3 heb je een half aangeklede romp staan die al hoger/langer is dan de Stug, dan komen daar dus nog wielen en rupsbanden onder, en een dikke turret bovenop, ding wordt echt een monster :D

@Speedy De Tiger is af, wat een ding joh! echt een monsterlijk apparaat, en de turret bouwen voelde haast als een set op zichzelf. De brede tracks lopen inderdaad heerlijk soepel, alle roadwheels draaien netjes mee, en als je em een zetje geeft rolt ie zelfs nog een stukje door, heel gaaf!

Fingers crossed dat Cobi nog meer grote duitse tanks op deze tracks uitbrengt, zo lust ik er nog wel een paar :P

[ Voor 23% gewijzigd door vectormatic op 01-05-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
@g0tanks ik zou ook op Bricklink bestellen wat ik specifiek nodig had. In zon verzamel setje zit toch weer spul wat je niet gebruikt en zo duur zijn de pins en axles ook niet orgineel. De grotere tandwielen wel wat, maar die moet je net nodig hebben.
Of een goede Lego set aanbieding zien te krijgen (nu met de Corona tijd wat lastiger, maar wellicht weer tegen de feestdagen aan), tijdje terug was bv de Rough Terrain crane voor 125 euro te koop, dan heb je 4000+ Technic onderdelen, een erg goede deal voor het orgineel. Zelfs nu voor 170 euro eigenlijk nog niet heel gek, je zit dan kwa prijs per steen lager dan die Ali set.

@vectormatic mooi dat het je goed bevallen is, had niet anders verwacht :P

Ik zal met je mee duimen voor een heruitgave van de Tiger II (die is nog een tandje groter), ik wil nog wel een dunkel gelb exemplaar ;)
Anders misschien toch een T34/85 halen of de nieuwe uitgave van de Maus met bedrukking, die hoef ik zelf niet omdat die de prototype stage niet voorbij is gekomen, maar hij is wel groot en uniform van kleur :)

En volgens deze YouTube bron (aanradar wat betreft Cobi reviews trouwens als je duits verstaat) komt de Panther ook terug zonder stickers. Het zal dan denk ik net als de Maus een heruitgave zijn, dat is dan wel jammer gezien de Warsaw uprising, maar wie weet.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy Ja, ik had van te voren een klein beetje mn twijfels bij de Tiger, maar ik ben er echt heel blij mee, begin me alleen wel af te vragen waar ik de panzerdivisie ga stallen :P

Tiger II staat ook nog op de lijst, ik moet zeggen dat bij de huidige versie, en de Ferdinand de camo me nog wel meevalt, ik stoor me eigenlijk vooral op de Pz IV en de Nashorn er aan, misschien heb ik gewoon wat tegen Pz IV onderstellen :P. Ik zou graag eigenlijk nog de Ferdinand scoren, maar heb em nog nergens kunnen vinden. Ik ga er eigenlijk wel van uit dat die terugkomt, aangezien de uitlopende Ferdi ook al de 2e versie was.

In de soviet lineup staat de T34 ook wel op de lijst, hoewel ik stiekem ook hoop op een KV-1 of IS-2. Ik vind wel dat de rondere turrets van de t34-85 (en ook bijvoorbeeld de sherman) toch wat minder goed uit de verf komen in Cobi vorm, vandaar ook de voorkeur voor Duits geschut :P. De Maus hoef ik zelf ook niet, wat je al zegt, het ding is nooit in productie geweest, en ik vind em kwa vorm ook bijzonder saai, weinig details of boeiende vormen, dus dan hou je gewoon een groot grijs blok over.

Ik zal dat youtube kanaal eens in de gaten houden, mijn duits is niet super, maar kan er meestal wel iets van maken :) Dank voor de tip

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy
[b]

Tiger II staat ook nog op de lijst, ik moet zeggen dat bij de huidige versie, en de Ferdinand de camo me nog wel meevalt, ik stoor me eigenlijk vooral op de Pz IV en de Nashorn er aan, misschien heb ik gewoon wat tegen Pz IV onderstellen :P. Ik zou graag eigenlijk nog de Ferdinand scoren, maar heb em nog nergens kunnen vinden. Ik ga er eigenlijk wel van uit dat die terugkomt, aangezien de uitlopende Ferdi ook al de 2e versie was.
Heb nog wel de Elephant kunnen vinden (de Ferdinand ook nog wel, maar die gaan nu voor eBay prijzen ... had de mijne dicht moeten laten :D).
Overigens mijn vote gaat naar de Tiger II (die hebben ze ook nog in de 2480A versie met de verkeerde afbeelding), mede door de turret nog wat leuker om te bouwen.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy Oei, die elephant is wel verleidelijk, als ik het zo zijn zijn de verschillen met de Ferdi minimaal, het model is kwalitatief hetzelfde.

Ik zie trouwens dat ze ook de Marder III nog hebben, die lijkt me ook wel tof.

Afijn, eerst eens verhuizen en kijken waar ik de zooi laat voordat ik nog meer bestel :P Er moet dit jaar ook nog een set of twee Technic lego gekocht worden, en de ruimte is al schaars genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:40

g0tanks

Moderator CSA
vectormatic schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:53:
@g0tanks Ik zou dan toch eens kijken naar losse onderdelen bestellen op bricklink, van echte Lego, ik weet niet hoe de chinese tandwieltjes tegenwoordig zijn, maar aan paar jaar terug was daarvan de pasvorm en zo allemaal nog zodanig dat je er geen lekker lopend mechaniekje van maakt. Voordeel van bricklink is ook dat je je setje helemaal zelf kan bij elkaar klikken, tot op t precieze aantal zwarte pinnetjes aan toe.
Speedy schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:30:
@g0tanks ik zou ook op Bricklink bestellen wat ik specifiek nodig had. In zon verzamel setje zit toch weer spul wat je niet gebruikt en zo duur zijn de pins en axles ook niet orgineel. De grotere tandwielen wel wat, maar die moet je net nodig hebben.
Of een goede Lego set aanbieding zien te krijgen (nu met de Corona tijd wat lastiger, maar wellicht weer tegen de feestdagen aan), tijdje terug was bv de Rough Terrain crane voor 125 euro te koop, dan heb je 4000+ Technic onderdelen, een erg goede deal voor het orgineel. Zelfs nu voor 170 euro eigenlijk nog niet heel gek, je zit dan kwa prijs per steen lager dan die Ali set.
Dank voor de tips! Het heeft geen haast dus ik denk dat ik wacht totdat een grote Technic-set in prijs zakt en die dan ga kopen. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Speedy schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:54:
[...]
Heb nog wel de Elephant kunnen vinden (de Ferdinand ook nog wel, maar die gaan nu voor eBay prijzen ... had de mijne dicht moeten laten :D).
Overigens mijn vote gaat naar de Tiger II (die hebben ze ook nog in de 2480A versie met de verkeerde afbeelding), mede door de turret nog wat leuker om te bouwen.
Dank voor de tip. Deze winkel kende ik nog niet en is hier niet zo ver vandaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
schumi1986 schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:19:

Ben nu begonnen aan de Lunar Module, heb alleen nog maar de plaat af waar de module op komt te staan maar de kwaliteit van deze set is echt vele malen beter dan die van de mustang! De stickers zijn vele malen mooier en er zitten bedrukte blokjes bij, ook de handleiding is duidelijker.

Er zit dus veel verschil in de sets maar hoe weet je welke sets van goede kwaliteit zijn op ali? De reviews van de mustang waren ook erg positief dus daaruit kun je het niet opmaken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy
schumi1986 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Er zit dus veel verschil in de sets maar hoe weet je welke sets van goede kwaliteit zijn op ali? De reviews van de mustang waren ook erg positief dus daaruit kun je het niet opmaken..
Beetje geluk/pech hebben denk ik, maar wellicht kan je zoeken op YouTube naar reviews? Ik zie bv van militaire sets uit China wel reviews voorbij komen.

Zelf van het weekend wat grijze blokjes in elkaar geklikt, SdKfz 9 "Famo" met op sleeptouw de PzKpfw III Ausf E.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49859865456_ea68f51ce2_b.jpgP5050996

Het was weer een gepriegel met de tracks, maar op een misvormd blokje (plastic niet helemaal goed in de mal, maar dat gebeurd de beste blijkbaar ook) na weer tevreden al had de Famo nog iets groter mogen zijn in verhouding.
Moet wel zeggen dat ik nu deze grijze units in elkaar heb gezet ik hoop dat Cobi er nog wat in deze uniforme kleur uitbrengt :)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
Lunar Module af :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw9TkZAnlhfoNQsRrbVJMSfmpSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHnXfer8LZPXqFbDDiv9nh0R.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWCEkH80K5Gs8BaP52wer98k0qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXs27TruokbWOXDmeYSYn8AK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door schumi1986 op 05-05-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Niet helemaal lekker passend? Bij die 'voordeur' (ingang?) boven die blauwe lampjes zit het duidelijk wat los.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
SinergyX schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 00:26:
Niet helemaal lekker passend? Bij die 'voordeur' (ingang?) boven die blauwe lampjes zit het duidelijk wat los.
Viel mij bij het plaatsen van de foto's hier ook op.

Heb eerst de hele set gebouwd en daarna bijna alles weer 'gesloopt' om de verlichting te installeren nadat ik daarmee klaar was even snel een paar foto's gemaakt, sommige delen was ik daardoor nog vergeten aan te drukken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Gaaf, zo met die lampjes!
Waar heb jij hem besteld?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy leuke foto weer! Hoe beviel de Pz III? Die staat bij mij ook nog op de lijst, maar ben stiekem een beetje bang dat ie na de Stug gaat tegenvallen, volgens mij heeft de Pz III een stukje minder details/aankleding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
Ik overweeg als cadeautje voor mijn vrouw ook een set te kopen, de VW Beetle. Ze heeft echter bij de buren met een fake lego VW Transporter gespeeld en die zat erg matig in elkaar volgens haar. Zijn er nou verschillende versies van deze lego clones en krijg je bij verschillende winkels verschillend merken of komt het allemaal uit dezelfde fabriek? Sorry voor deze misschien beetje domme vraag maar zelfs voor 25 euro wil ik wel weten waar ik in investeer :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dr. Strangelove schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:49:
Ik overweeg als cadeautje voor mijn vrouw ook een set te kopen, de VW Beetle. Ze heeft echter bij de buren met een fake lego VW Transporter gespeeld en die zat erg matig in elkaar volgens haar. Zijn er nou verschillende versies van deze lego clones en krijg je bij verschillende winkels verschillend merken of komt het allemaal uit dezelfde fabriek? Sorry voor deze misschien beetje domme vraag maar zelfs voor 25 euro wil ik wel weten waar ik in investeer :)
Als er een her-productie zou zijn geweest van die Beetle, had je misschien betere kwaliteit, maar ik verwacht niet dat zij na opzetten ervan nog wijzigingen zullen doorvoeren, die zullen gewoon een bizar grote voorraad hebben en daaruit steeds verkopen.

Viel mij namelijk op dat oudere modellen (bv bij Champ cars) nog steeds de 'wat mindere' kwaliteit hebben, maar recentere modellen aanzienlijk stuk beter zijn.

Let wel op btw dat de Loz versie dat er een 'mini' versie is, die steentjes zijn ~20% kleiner dan normaal formaat.

Edit, zie hieronder, toevallig :D De mini-versie van lego van Loz.

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 06-05-2020 13:34 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
Tijdens mijn zoektocht naar een leuk bouwsteentjes projectje, kwam ik laatst deze tegen:
https://nl.aliexpress.com/item/4000583646600.html
538 stukjes, 7,50 euro. Geen idee verder wat het zou zijn, maar prima voor 2 uurtjes werk, dus besteld.

Paar dagen terug kreeg ik het binnen. De steentjes zijn ergens 50% het formaat van een Lego steentje, dus erg klein, allemaal zeer compact. Maar toch gaan opbouwen. Uiteindelijk houd ik nog een handje aan steentjes over (en een sticker?). Maar het geheel ziet er wel erg schattig uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VncXT9SJ5v2L85mMPO9-_pVnp0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b30cYQB5euaDlw5NaexVcl4g.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsgRQj2Er3ahOkrafd-WGwz9tpk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OuCcegoesYUPilEfIbl0wGK.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6_KaeAgBtMICFo9AGIfeYwOjtY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6sAY1q6IyStUqZF5U6Qh2WM.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYR5WFYJwk0PqVQOFQss3R8VtTg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZ0O1FyQzGqxMEgoZqq7Xv4K.jpg?f=fotoalbum_medium

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Dr. Strangelove schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:49:
Ik heb de Beetle pas gebouwd (zie paar pagina's terug) en doet niet veel onder voor echte Lego (en daar hebben we hier heel wat van staan). Zeker niet voor nog geen kwart van de prijs. Zelfs het boekje is kwalitatief prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
vectormatic schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:15:
@Speedy leuke foto weer! Hoe beviel de Pz III? Die staat bij mij ook nog op de lijst, maar ben stiekem een beetje bang dat ie na de Stug gaat tegenvallen, volgens mij heeft de Pz III een stukje minder details/aankleding..
De Stug heeft 60 onderdelen meer dus ik vermoed dat die ook wat gedetailleerder is (heb hem zelf nog niet gebouwd) en gezien de basis vrijwel hetzelfde is zal het wat repetitief zijn. Neemt niet weg dat ik het een leuk model vond om te bouwen en om te zien. Hij is wel lastig te krijgen nu (zal er wel uit zijn) met een prijs dicht tegen bv de Tiger aan, daar komt hij verhoudingsgewijs zeker niet in de buurt.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy

Ah, had er helemaal niet aan gedacht het aantal onderdelen te vergelijken. Dan denk ik dat ik de Pz III voorlopig even laat schieten (volgens mij was is begin dit jaar nieuw, dus kan me niet voorstellen dat ie nu al weer exit is). En ik denk inderdaad dat kwa bang for the buck er weinig kan tippen aan de grote katten en afgeleiden. Alle tankjes onder de 30 euro zijn sowieso erg simpel, en vaak ook oudere modellen (de Somua, Matilda etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 15:48
Medione1210 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:56:
[...]

Iets onder de 20 euro na kortingscode en cashback bij deze winkel. Nu helaas stuk duurder.
Als je 'm 1x bouwt en in de kast zet een aanrader voor deze prijs.
Ik vind 'm in het echt ook een stuk mooier en in verhouding dan op de plaatjes.

[Afbeelding]
Ik heb deze set ook ooit eens gekocht. Ik kreeg toen de surfplank niet goed in elkaar, had jij hier ook last van? Hij sloot of aan de bovenkant, of aan de onderkant 8)7. Aan de andere kant zat er dus ruimte tussen. Het kan uiteraard ook gewoon aan mijn bouwkunsten liggen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Dank voor de reacties. Ik denk dat ik de gok maar ga wagen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Swennus schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:40:
[...]

Ik heb deze set ook ooit eens gekocht. Ik kreeg toen de surfplank niet goed in elkaar, had jij hier ook last van? Hij sloot of aan de bovenkant, of aan de onderkant 8)7. Aan de andere kant zat er dus ruimte tussen. Het kan uiteraard ook gewoon aan mijn bouwkunsten liggen :'(
Bij mij ziet het er zo uit Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fCxcnvt/IMG-20200507-185736.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:32

Mystikal

It never hurts to help!

Laat maar.

[ Voor 106% gewijzigd door Mystikal op 10-05-2020 20:20 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

En er is weer een nieuwe Cobi tank onder weg, dit maal de Matilda II, vooral omdat het toch een leuke stijl tank is, en de camo wel lekker leip (en toch accuraat)

Heeft mijn DAK-abteilung ook eens wat tegenstand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
vectormatic schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:03:
En er is weer een nieuwe Cobi tank onder weg, dit maal de Matilda II, vooral omdat het toch een leuke stijl tank is, en de camo wel lekker leip (en toch accuraat)

Heeft mijn DAK-abteilung ook eens wat tegenstand :P
Die van The Tankmuseum? Zat ik ook naar te kijken, maar het oranje leek me zo fel ... wel funky :P Ben benieuwd hoe dat er op echte foto’s uitziet.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy, inderdaad, die Tankmuseum set, dus in plaats van een brit uit de tweede wereldoorlog, zit er eentje bij die bijna oude genoeg is om er gevochten te hebben :P

Ik ben ook wel benieuwd naar het oranje, het is inderdaad wel een funky tankje zo, en de camo vlakken zijn lekker groot, dus ziet er minder als schot hagel uit dan de beige/groene duitse camo voertuigen. Enige wat ik jammer vind is dat is waarschijnlijk relatief weinig features heeft, geen drivers hatch, geen extra opslag etc.. maar afijn, het is ook maar een relatief goedkoop setje.

Trouwens, als je the Tank museum een beetje boeiend vindt, sinds het corona verhaal doen zowel de curator als directeur youtube filmpjes met o.a. Q&A, maar ook hele beschouwingen over persoonlijke interesses. De curator (die bij de Matilda zit in cobi vorm) vind ik vaak wat stoffig, maar de directeur spreekt echt bevlogen en enthousiasmerend, vooral het stukje over dat tanks een afspiegeling zijn van de cultuur die ze creerde vond ik erg vermakelijk en leerzaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
@vectormatic inderdaad een leuk kanaal dat van the Tank museum. Ik kan zelf in die categorie The Chieftain aanraden, het is eigenlijk promotie voor WoT, maar zeker de inside the Chieftains hatch filmpjes zijn erg informatief.

Na dat off-topic weer wat blokjes ;) Heb zelf van het weekend weer een Amerikaan in elkaar gezet, dit maal de M12 GMC. Gelukkig weinig herhaling tov de Sherman, daar was ik toch wat bang voor (de M7 Priest was dat wel tot op zeker hoogte). Op een 2tal foutjes met de prints na een geslaagd model met veel details.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49905719507_c366eb1952_b.jpgP5171081

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy The chieftain ken ik ook inderdaad, als ik het goed heb is de samenwerking met WOT nu voorbij, en gaat ie vrolijk op zijn eigen kanaal (gesteund door o.a. patreon) door met inside the hatch, maar ook Q&A en andere videos.

Terug on topic, de A12 Matilda staat in elkaar, hierbij de mini-review

The good: Het is best een fatsoenlijk formaat ding, de romp is kwa breedte en lengte slechts een stud kleiner dan Tiger 131, en een goede 4 studs breder dan bijvoorbeeld de Pz II Ausf F, die net zo veel moet kosten. Je krijgt dus erg veel tank voor je geld. Verder is ie echt instantly te herkennen als een matilda, niet alleen de camo, maar ook bijvoorbeeld de grote skirts aan de zijkant herken je direct. Over Camo gesproken, wat op de plaatjes oranje en zwart lijkt, is in werkelijkheid antraciet en oranje-bruin, het is dus geen ms-paint primaire kleuren brouwsel, maar ziet er echt als camouflage uit. Het kanon is ook van het type met een holle loop, dus in tegenstelling tot de Somua of de Pz III Ausf E, ziet het er ook echt uit als kanon. (terwijl de calibers met 40 mm vs 37 voor de Somua en Pz III weinig verschillen)

The bad: De tracks zijn de bekende 2 studs breden ketting tracks, en in mijn ervaring zijn dat wel het type wat het slechtste rolt. Op mijn bureau, waar de Tiger zelfs bij op de plaats draaien de tracks netjes meerolt, is het nagenoeg onmogelijk om de tracks van de A12 in beweging te krijgen. Daarnaast krijg je weliswaar een stuk meer tank voor je geld dan bijvoorbeeld de PzII, maar kwa features is ie nogal kaal. Je krijgt een turret met een commanders hatch en een kanon, en een drivers hatch, wat zo ver onder de koepel zit dat het maar amper open kan, zeker niet genoeg om een figuurtje in te zetten.

The ugly: Dit zijn dingen die ik echt als missers zie in het ontwerp, de 2 stud tracks zijn vervelend, maar gezien de schaal en het voertuig kunnen de 1 of 3 brede tracks niet, waar cobi wel wat aan had kunnen doen echter: Het hele ding doet te breed aan, een matilda hoort lang te lijken, en net zo hoog als breed te zijn. Als ze de romp 2 studs smaller hadden gemaakt, hadden de verhoudingen veel beter geklopt. Dan kom je vervolgens bij de turret, want dan lijkt die weer iets te dik, wat makkelijk op te lossen is met net iets minder dikke wangen. Dan nog een laatste zeikpuntje over de turret, het luik zit verkeerd. Gezien de schaal en het gebruikt element is in het midden de enige optie, maar in het echt zitten er twee luiken naast elkaar, ik snap dat twee luiken erg krap wordt in een ronde turret van 8 studs, maar toch...
Verder had de voorste sleuf in de skirts een stud groter gemogen. Het jammere van al deze kleine puntjes is dat ze eigenlijk allemaal af te leiden zijn van de fotos achter op de Cobi doos zelf. Waar ik bij de Tiger echt het idee heb een vrij kloppend replica in handen te hebben, klopt er bij de A12 net genoeg niet om een beetje als gemiste kans aan te voelen.

Conclusie: Veel tank voor je geld, maar de ontwerp kwaliteit haalt het niet bij sets als de Stug III, PzII of Tiger, de keerzijde is dat je een medium tank (formaatje Stug/Pz III/IV) hebt voor de prijs van een kleine (Pz II), Daarnaast vind ik zelf de razzle-dazzle desert camo erg geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 15:49

Angeloonie

Cheeseburger Addict

@vectormatic pics!

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Angeloonie Ik ben geen fotograaf, dus even snel een bureau-kiekje: De curator van het tankmuseum in een hachelijke situatie :P

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ROCbR3a.jpg

Hier zie je trouwens goed dat hoewel ze kwa lengte en breedte nagenoeg gelijk zijn, de A12 een stukje lager en afgeronder is, de Tiger is gewoon een grote pantser schoenendoos op tracks.

@Speedy Die M12 GMC is trouwens best tof, en je hebt een mooie hoek gekozen voor de foto zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
@vectormatic op je foto lijkt het oranje inderdaad een stuk gematigder en hij ziet er goed uit. Twijfel nu om er zelf een te bestellen om het afwijkende kleurenschema, maar heb nog zo’n backlog staan ... van de andere kant, het eet geen brood :P
En leuk zo’n review, zal bij mijn volgende er ook eens wat dieper op in gaan.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy Dank, ik vind een korte review schrijven wel een aardige manier om wat bewuster met het ding bezig te zijn, beetje achtergrond onderzoek, en eens goed kijken naar wat je nu precies gebouwd hebt, en wat er beter had gekund. Ik denk dat ik er ook eens wat meer moeite in ga stoppen, want in tegenstelling tot de lego community zijn er voor Cobi sets maar erg weinig reviews te zoeken. Ik worstel alleen nog een beetje met het format, als ik een paar vaste criteria en cijfers ga hanteren wordt het een uitdaging om de boel zo te balanceren dat niet bijvoorbeeld grote of juist goedkope sets altijd hoog scoren. En ik zal ook wat aan de fotos moeten gaan werken :P

Ik zit me nu ook af te vragen wat de volgende aankoop gaat worden, kwa cobi heb ik geen backlog (lego wel), maar ik ben wel kritisch, dus zal nog wel even twijfelen worden. Ik kan altijd nog een review schrijven van een van de andere sets die ik al heb gebouwd.

Waar laat jij trouwens al je gebouwde sets? Ik heb al een vrij aardige collectie lego, en al die tanks er nog bij... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy
@vectormatic Ik heb het geluk dat mijn hobby ruimte annex kantoor redelijk ruim is en daar verder niemand komt :P. Een groot deel van mijn Lego collectie heb ik daar gestald en voor nu staan de Cobi spullen in een Billy kast die nog over was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZTk-K7WWF85DKaDXu_ojPG0E-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XydxnCBNzsyKoR594hyHH8xI.jpg?f=user_large

Ik ben wel aan het kijken om die te vervangen, heb nog eenzelfde aantal voertuigen ongebouwd hier liggen en ook de Enterprise past er niet in en ik vind het ook zonde om alles maar op elkaar te pakken. Gezien vitrines schreeuwend duur zijn zal het een zelfbouw oplossing worden.

Kwa reviews is het inderdaad wat summier, het is natuurlijk ook wel een specifiek thema (de niet military sets zijn zo beperkt dat daar weinig animo voor zal zijn) en ik merk dat het voor nu heel erg uit Duitsland en Polen komt, meerdere YT-ers hebben best uitgebreide reviews, maar over het algemeen in het Duits of Pools. En een community heb ik ook nog niet gevonden (buiten dit topic ;)), wel volg ik op Instagram wat mensen die leuke MOCs maken, maar vergeleken bij bv een Eurobricks is het wel karig :+
Mbt de reviews, er hoeft natuurlijk niet perse een cijfer aan gehangen te worden? De kanalen die ik volg behandelen ook het item, her en der een referentie naar een andere set, maar niet een afweging in cijfers tov elkaar.

Voor je volgende aankoop, wellicht de aankomende Panzer I? Of de Panzer III, die is best leuk te bouwen, al zal hij voor jou veel op de StuG lijken en kwa prijs zit hij net een paar euro te hoog tov wat het is. Anders zit je al snel op de Sherman varianten of T34 als je een uniforme kleur wil.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Momenteel bezig met de Hoonicorn, maar ik loop toch tegen wat fouten aan in de manual. Anderen daar ook last van?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy mooie opstelling, ik word er meteen blij van dat ze per land gegroepeerd staan, ik zou alleen zelf de Tiger, SturmTiger en Ferdinand bij elkaar zetten :P (want allemaal op basis van hetzelfde ontwikkelprogramma).

Ik ben overigens wel een klein beetje over de camo-fobie heen, ik wil stiekem best een groen/beige set kopen om dan eens te kijken of ik door het herschikken van wat blokjes de camo iets mooier kan maken (grotere vlakken), alleen heb ik weinig trek in weer een PzIII/IV onderstel met die 2-wide tracks, blijft dus de KonigsTiger over :P Ik denk dat de volgende aankoop een T34 gaat worden

EDIT: @Speedy Ik weet niet hoe jij trouwens in de verzamelwoede zit, maar ik zou er zelf wel voor openstaan om een setje te ruilen oid, er zitten geen stickers op dus dat probleem hebben we alvast niet, en ik zou best de Matilda willen inruilen op een Ferdi :P

[ Voor 17% gewijzigd door vectormatic op 20-05-2020 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy
@vectormatic, ik ben wel echt een verzamelaar dus de Ferdinand blijft helaas waar hij is ;)

Mbt de Konigs Tiger, als je de meest recente nog kan vinden blijft het een aanrader, maar via YT kwam ik nog wel wat nieuws tegen; Cobi komt in de 2e helft van het jaar met zeer uitgebreide varianten van de Tiger Ausf E van 790 onderdelen en de Tiger II van 1000 (!) onderdelen. Nog niet duidelijk of het om meer gedetailleerde of om een nieuwe serie grotere modellen gaat. Verder schijnen ze met 2 nieuwe M3 varianten te komen (GMC en APC) binnen het huidige Noord-Afrika thema.

Zelf weer een setje opgebouwd en gelijk maar eens geprobeerd om het review idee wat vorm te geven. Mochten mensen het leuk vinden dan kan ik ook met een van de grotere sets proberen.

Review Cobi 2397 - BMW R75
Deze review beslaat de Cobi BMW R75 uit de Historical Collection. Het model bevat 50 onderdelen, 1 minifig en is voor rond de 8 euro te krijgen. Dit betreft de DAK uitvoering, Cobi heeft deze in het verleden ook al eens in het groen uitgebracht (2149).
Het origineel
Van de BMW R75 zijn er in totaal zo'n 20.000 gemaakt welke door de Duitsers zijn ingezet in Europa, de Sovjet-Unie en Noord-Afrika. Meer informatie kan je uiteraard vinden op Wikipedia, maar een plaatje van het origineel is een goede referentie voor deze review.
Afbeeldingslocatie: https://www.warmuseums.net/DeutschesPanzermuseumMunsterGermany/sidecarafrikakorps.jpg
Het model
De set komt in de standaard Historical Collection verpakking, voorop uiteraard het model, achterop de verpakking wat achtergrondinformatie en historische plaatjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLjprpQcTdU812syTy9zPUnt7ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAyX0yt1H61E5eli6F81xy04.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XApHI334WE-Paf6T8iI07Z6cEtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNTEv4hlvCL8Zk3yh47hRCtJ.jpg?f=fotoalbum_large
Eenmaal uitgepakt vind je uiteraard de handleiding, 3 plastic zakjes en het frame als los onderdeel. Het gebruik van plastic is wat overdreven, zelfs voor een bouwset als deze, iets wat nog meer naar voren komt met de grotere modellen van Cobi. De speelkaart die normaal bij de sets word geleverd is verwerkt in de handleiding. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe/wat dit spel precies inhoudt, maar er zijn vast liefhebbers voor :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwJsUAlF3xZ8F59ajNQuy_oVxMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2es0kS4kLMOLOaM7RGCTr47.jpg?f=fotoalbum_large
Het bouwen
Voor mensen die bekend zijn met de Cobi bouwsets is het herkenbaar en goed te volgen. Als het je eerste is en je bent de Deense concurrent gewent zal je even even moeten wennen. Dit voornamelijk omdat de kleuren die Cobi gebruikt allemaal toebehoren aan het model. Dus als je een geallieerde tank bouwt krijg je groen en zwarte bricks, met een schip veel grijs en rood, of in een DAK set als deze veel zandkleurige. Er is dus geen color coding zoals Lego dat toepast wat in ieder geval een kwa kleur natuurlijker model oplevert.
Ook de handleiding wijkt behoorlijk af in stijl, de stenen die per stap nodig zijn worden getoond en de reeds gebouwde fase is uit gegrijsd. Dit is een kwestie van wennen is mijn ervaring en goed kijken wat je bouwt omdat sommige steentjes erg op elkaar lijken.

Uiteraard is de complexiteit voor de BMW met 50 onderdelen niet heel groot :P maar het geeft een goed idee hoe de sets gebouwd worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOIELmq9tFaB2rH-UZJ3m1G_668=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRgJ25lBHvIyN97oLP4663U8.jpg?f=fotoalbum_large
Tijdens het bouwen valt op dat Cobi niet een of andere Lego kloon uit China is, maar echt met eigen ontwerpen werkt en daarbij ook eigen onderdelen produceert waarvan sommige erg handig zijn. In dit geval bv kleine ringetjes die je in een plate drukt waardoor het studs worden en de plate zo aan beide kanten studs heeft wat mooie technieken toe laat. Uiteraard zijn deze onderdelen ook uitwisselbaar met het "origineel"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ao3Lk9oNVR19WVcXce6KHn48DIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hadD37xOj4g7ohjJeIu02XPb.jpg?f=fotoalbum_large
Het resultaat
Aangezien het een vrij klein model is vond ik het niet de moeite waard om wat tussenstappen te tonen, maar als er behoefte aan is zal ik dat bij een eventuele review van een wat grotere set toevoegen. Voor nu nog wat plaatjes van het eind resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrP9XE7tMgdsFFCwZ0KZAZ-Nsqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RheOC9DAoq3wIrd4oFP5Ofp8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l88koAJ3O1BMAz0rRwi5a811W5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEy7XVFKtBIoDpbT3hrUfrNp.jpg?f=fotoalbum_large
Conclusie
Dan de conclusie! Ik heb deze set voornamelijk aangeschaft vanwege het DAK thema en om daarbij te zien wat de kleine setjes inhouden. Daarbij was dit een mooi proefkonijn voor een review in deze stijl :P

Pluspunten:
+ Het uiteindelijke model is naar mijn mening goed herkenbaar en dat is zeker gezien het geringe aantal onderdelen een mooi resultaat.
+ Ook in deze kleine set een bedrukt onderdeel, naar mijn mening een van de sterke punten waar Cobi zich onderscheid. Om begrijpelijke redenen niet accuraat, maar toch goed herkenbaar.
+ En ook in een klein model wel een typische Cobi bouwtechniek verwerkt.

Kan beter:
- De wielen zijn wat dik en masief, ik snap dat dit bestaande onderdelen zijn (Pz III wielen), maar ze doen niet echt aan als motorwiel.
- De bevestiging van de jerrycan, ik weet niet hoe ze dit beter hadden kunnen oplossen met dit standaard deel, maar het ziet er wat vreemd uit.
- De minifig, toegegeven deze ziet er stukken beter uit dan sommige andere die ik reeds bezit, maar het blijven wat aparte figuren. Om die reden vervang ik ze dan ook door meer op Lego lijkende figuren.
- Motorframe bestaat uit twee delen en je moet de wielen er zelf in zetten. Op zich geen probleem, maar het is wat lastig om te zien hoe ze er in moeten en als het verkeerd om zit past het frame niet meer in elkaar.

Al met al kan ik hem aanbevelen als je al wat meer sets in dit thema hebt, de build is zoals verwacht niet heel bijzonder, maar het resultaat staat leuk in de verzameling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTT1bP9y0Bz_o1QL_lnCbQ61aFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwe0nYwgVbmtYCysxqximTss.jpg?f=fotoalbum_large

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy Dan zal ik toch geduldig op een nieuwe ferdinand moeten wachten :P

gave review trouwens, stukken informatiever dan mijn gewouwel tot nu toe :P Best een leuk setje ook, een leuk stukje extra aankleding voor de DAK

Van mij in ieder geval een dikke thumbs up, ben benieuwd naar wat de volgende review wordt!

(en wat de konigstiger betreft, ik ben me zeer bewust van de kwaliteiten, maar op de een of andere rare manier staat ie me minder aan, kennelijk moeten in mijn hoofd duitse tanks hoekig en vierkant zijn, en dan is de Tiger II ineens iets te sierlijk :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Dank!

Hier een interessant plaatje uit de live stream van Cobi trouwens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxQUD-MnIrjbIzNhorYbj2hX6jk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YAVFK0YjC5TssxfN9xzp1QjG.png?f=fotoalbum_large

Ik zie hier nog niet direct 1000 stukjes in (de hudige is 630), maar het kleurenschema is best gaaf en hij lijkt de bredere tracks van de Maus te gebruiken tov de huidige Tiger / Tiger II tracks waarmee het totaal ook breder is dan de huidige. Het origineel met dit nummer heeft een Henschel turret, de huidige Cobi variant een Porsche turret, in ieder geval een excuus om hem te kopen :P

Ik ben benieuwd in ieder geval, zal wel in de 2020/2 catalogus komen te staan :)

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy op 21-05-2020 15:06 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy Ooooh, cool, das idd betere camo dan de huidige, en ik zie ook niet direct hoe je daar 1000 stukjes in verwerkt, maar wie weet (misschien een combi set met een sherman er bij die compleet kansloos wordt weggeknald?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy
Vandaag een volgende set in elkaar gezet en gelijk het bouwproces maar vastgelegd (meer uren tijdsbesteding voor je euro's ;))

Review Cobi 2514 - Sturmpanzer IV "Brummbär"
Deze review beslaat de Sturmpanzer IV "Brummbär" uit de Historical Collection. Dit model bestaat uit 555 onderdelen en 2 minifiguren met accessoires, een MP-40, verrekijker en een stuk handgereedschap. De kosten voor dit alles bedragen ~38 euro.
Het origineel
De Sturmpanzer IV is een van de vele creaties gebaseerd op het chassis van de Panzer IV medium tank. Er zijn er zo'n 300 gemaakt in 4 verschillende uitvoeringen waarbij de latere uitvoeringen een compleet andere opbouw hadden ivm bepantsering en gewichtsproblemen. Meer informatie op tanks-encyclopedia. En uiteraard nog een plaatje van het origineel:

Afbeeldingslocatie: https://worldwar2database.com/sites/default/files/wwii0050.jpg

Het model
De set komt in de standaard Historical Collection verpakking, voorop uiteraard het model, achterop de verpakking wat achtergrondinformatie en historische plaatjes. Het lijkt te gaan om de 1e serie ivm het luik voor de gunner, dit ontbreekt op de 2e serie had rubberen wielen en latere uitvoeringen hadden de andere opbouw, echter dit wordt nergens vermeld op de doos. Incorrect tov het origineel is het ontbreken van de rubberen wielen, wellicht omdat dit een wat oudere Cobi set is. Wel aanwezig zijn de zogenoemde "schürzen", optionele bepantseringsplaten (zie voor meer informatie Wikipedia).
Alle prints zijn bedrukt en van goede kwaliteit. Het nummer 43 op dit model heb ik niet terug kunnen herleiden, wellicht is het een referentie naar Sturmpanzer 43 waaronder dit model ook wel bekend stond.
Features op dit model zijn;
- 2 luiken die open kunnen bovenop de kazemat, groot genoeg om een minifigure te huizen,
- beide motorluiken kunnen open,
- De mortier kan op en neer bewegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Fj-QVUBwCLvjVxjz6TZbSm3A_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5iphFXYahhRCa5rBC5REH3L.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHxnNAgw3jgBdIHVZtShWha0g5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3av9ly7kaF6Sk8FMlxagapHM.jpg?f=fotoalbum_large
De doos is half gevuld en na het openen vallen er 2 grote plastic zakken uit, een losse plate en uiteraard de handleiding. De zakken zijn genummerd en daarbinnen bevinden zich weer vele kleine plastic zakjes met de onderdelen. De 1e stap is het chassis, de 2e is de opbouw en de de wielen met tracks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUACy3ryMmNv_rZEpiJFY-bGYus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lq6PoxBKHlBoJO5QfZZ01xVR.jpg?f=fotoalbum_large
Het bouwen
Net als in de review van de BMW R75 (Speedy in "Het kleine 'Bouwsteentjes' topic"), ook hier de typische Cobi handleiding. Aangezien deze set een stukje groter is is de handleiding ook veel uitgebreider. Als eerste bouw je het chassis op, dit bestaat voornamelijk uit plates en bricks die gestapeld worden, niks bijzonders maar wel super stevig. Allemaal virj herkenbaar als je al eens eerder een tank in elkaar hebt gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0fML0LNaDhyaXC9JUHao5l-K5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7nNZj3nkw4pNcV7dNte6FsC.jpg?f=fotoalbum_large
Vervolgens bouw je een stuk motorruim en de voorkant op, met als "hoogtepunt" het 15cm mortier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jxiN5wffqiPXx5VMxBAOHx7lEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpRUMcykJvk88UpffbGR76EB.jpg?f=fotoalbum_large
Daarmee kom je aan het eind van de eerste bouwfase. Hier zie je het tussenresultaat, waarbij de vele bedrukte stenen al opvallen. Ook wordt hier weer duidelijk dat het color coding systeem wat Lego kent hier absoluut niet van toepassing is, bruin en zwart zal je krijgen :P
Aan de voorkant zie je verder nog de "glow-in-the-dark" lampen, beetje een gimmick ding en ik had hier liever meer accurate verlichting met afdekkappen gezien dan deze koplampen. Achterop zijn nog 4 reservewielen gemonteerd, accuraat aan het origineel. Tevens bevind zich daar de motor die, hetzij summier, zichtbaar is als je de luiken opent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKoKkTDKx6d6ZQoE4PS3eMJWtSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0UcSNfBhk7RxJ0XkAxprQBO.jpg?f=fotoalbum_large
Dan op naar de 2e bouwfase, zoals gezegd de kazemat opbouw en de wielen met tracks. Als eerste de opbouw. Dit gebeurt mbv diverse tiles die je eerst als een sub-bouwwerk in elkaar zet en vervolgens op het voertuig bevestigd. Hiermee komen de zijkanten en de voorkant onder een hoek te staan wat accuraat is aan het oringeel. Wel zitten er panelgaps op de hoeken, maar ik denk dat dat onoverkomelijk is zonder speciale vormdelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmK-wb1yxXrCsn40WTic9bx2mWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKRZURFKRLO1n4nBbZxvwe36.jpg?f=fotoalbum_large
Dan zijn de wielen en tracks aan de beurt, het minst favoriete onderdeel, zeker de 2 stud wijde. Hier moet je 2x over 50 links aan elkaar bevestigen en om de wielen heen slaan. Een vrij eentonig werkje, maar je krijgt er handigheid in op een gegeven moment. Als laatste volgen nog de schürzen die aan weerszijde van het voertuig bevestigd worden. Uiteraard kan je ze ook weg laten zoals in het echt ook veelvuldig gebeurde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5JollffFunnpGUeS5MUsrc_go8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRENVVueci2dIhjSGTNeLBC6.jpg?f=fotoalbum_large
Het resultaat
Na een goede 2-2,5 uur zit het model in elkaar en staat er een herkenbaar voertuig. Afgezien van de wielen en tracks was het een vermakelijke paar uur tijdsbesteding. (excuses voor de rare kleuren met deze foto's, ik was wat met de camera-app instellingen aan het prutsen :+)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaPJxF9Vr6CDy8p8ljxOxMQNNlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0U7fd0EJpWqn6UL9cjct5RYE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVx7JDqcPvuG-vj4shR6t_Q7g3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ETkX8eB5o57DmxjGjtQWk0M.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvBOwverBthXcJE_NSbFWHhNW5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEWxonAo3HD2siUaIjfb78xC.jpg?f=fotoalbum_large
Conclusie
De conclusie, zoals gemeld heb ik me weer prima vermaakt met deze set. Wel zijn er een aantal zaken die niet kloppen of beter kunnen.

Pluspunten:
+ Het eindresultaat is herkenbaar als Sturmpanzer IV.
+ Veel zandkleurige onderdelen, kan ideaal als partspack dienen.
+ Schürzen aanwezig, een leuke toevoeging en nog niet aanwezig in mijn collectie.

Kan beter:
- Het dak had schuin moeten lopen, dit punt stoort me het meest, want het is een vrij herkenbaar deel. Ik denk dat ze het weg hebben gelaten ivm de hoeken, maar het blijft jammer.
- De wielen zijn niet accuraat, de rubberen omranding mist.
- De vuurmonding is vrij klein en klopt niet, dit is wel vrij simpel op te lossen door het laatste stukje weg te laten.
- De gunmount zelf, het is duidelijk wat er geprobeerd is, alleen in het echt was deze veel ronder en kan ook tot een bepaalde hoek horizontaal.
- De minifigs, in tegenstelling tot de recentere sets waar ze enigszins fatsoenlijk lijken zitten hier vrij typische figuren bij, dan met name doel ik op de hoofden. Hoef niet te zeggen dat deze ondertussen al zijn afgevoerd :P
- Er hadden wat meer details op gekund (extra tracks, ketting, gereedschap, ...).

Al met al een aardige set, ik kan hem aanraden als je al redelijk wat setjes hebt staan en je je niet teveel stoort aan de inaccurate punten, als eerste tank zou het echter niet mijn keuze zijn voor dit geld. Tevens denk ik dat Cobi betere een latere uitvoering had kunnen nemen, die opbouw leent zich meer voor bouwblokjes doordat je de hoeken kwijt bent. Tevens kloppen dan de wielen beter.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49926971676_b8c0c38b9a_c.jpg

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy Toffe review, en ik ben het helemaal met je punten eens, hoewel ik zelf iets minder zwaar til aan de verschillende details die niet helemaal kloppen, het enige wat ik echt wat storend vind is de diameter van de loop en de manier waarop het kanon gescharnierd is, er is maar een heel klein bereik kwa hoek waarin het ding lekker in de mantel op de voorplaat van de kazemat valt, als je te ver naar boven of beneden richt klopt er meteen geen fluit meer van.

Wat rubberen wieltjes betreft, het viel me op dat bij de Stug hierdoor de wielen verder uit elkaar moeten staan, ik geloof dat een wiel nu 2,5 studs inneemt ipv 2 (of mss wel 3), waardoor een PzIII chassis met rubber net zo lang wordt als een PzIV chassis zonder rubber, het kan goed zijn dat om een PzIV met rubber te doen, je vervolgens een zoveel extra lengte meekrijgt dat je ook weer breder/hoger moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

In de een recente cobi stream op youtube hebben ze ook officiele plaatjes getoond van de nieuwe kleine schaal (ik dacht 1:48 of zo?) tankjes, zag er best aardig uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niet een robot
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-12-2021
Enkele nieuwe Cobi sets gezien in de afgelopen paar livestreams. Catalogus wordt maandag (ook live) onthuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJZg48El7_-sPcAxl2rIOTVEdDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wb0Sa5raKSbSvCaQcgyQWnGO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VbWmHBrJPHEfhcKetJ4gmFmnk0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1JV5eH1SCsvmjieoP43FgAyB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw6C3Y-5Mpcwi9flEEZ0EQZkxiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5yHLiKoRUTWcnB1zGjpQZuL3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzT5oGUhwbyG4G5ZtLlwhwc9oBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GMt9VlyVD3bkOgh3uLWvmn7Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGaaBSG4OCrQK6-ZdHfwJUss9QM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N1XDdr4bUyNhdfEfWp1SBcOg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Zo mijn Hoonicorn is af. Uitdagende build. Mijn vergelijk is met T1, Kever, Mini (wel alle 3 van Lego).

Heb er meer dan 25 uur inzitten en bevat meer dan 3000 stenen.

Kwam een paar steentjes te kort maar bleek niet problematisch te zijn. Nadeel wel is dat differentieel niet werkt en het loopt allemaal niet lekker. Voor mij is het puur showcase model dus niet een heel groot probleem.

Ben super blij dat ik hem heb, maar weet niet of ik het zou aanbevelen bij vrienden met Lego interesse.

Kostte me 65 euro en dat is natuurlijk een schijntje van wat dit in LEGO zou kosten.

Plaatje bij het praatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3ESPoAMaR9M6_CLWXQNLYAmwDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nbb23fbnvCvU2D2HwHUNmvy8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bG3qC22BtB47ApRhiPb9QuCd770=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DCevnxahfv4rJQiNOvaYVvl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8SDMitb7keodt8cj9IOf0PoqX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsgQ2j26oJJ5EeIMORofoZmI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEjysx2Afzf6p6lna-mx056gmVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPIB5JA6hPGzIUQWkI2LHbcP.jpg?f=fotoalbum_large

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:12
Mystikal schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:31:
Zo mijn Hoonicorn is af. Uitdagende build. Mijn vergelijk is met T1, Kever, Mini (wel alle 3 van Lego).

Heb er meer dan 25 uur inzitten en bevat meer dan 3000 stenen.

Kwam een paar steentjes te kort maar bleek niet problematisch te zijn. Nadeel wel is dat differentieel niet werkt en het loopt allemaal niet lekker. Voor mij is het puur showcase model dus niet een heel groot probleem.

Ben super blij dat ik hem heb, maar weet niet of ik het zou aanbevelen bij vrienden met Lego interesse.

Kostte me 65 euro en dat is natuurlijk een schijntje van wat dit in LEGO zou kosten.

Plaatje bij het praatje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
25 uur, dat is een aardige tijd. Waarom weet je niet of je hem zou aanbevelen?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Differentieel werkte niet, loopt allemaal net wat stroef. 4 of 5 keer een druppeltje secondelijm gebruikt. Is dat geen issue, dan is het veel bang for buck.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
@Niet een robot die Tiger ziet er goed uit, maar ik zie weinig verbeteringen/veranderingen tov Tiger 131. Wel tof dat ze hem in "panzer grau" uit lijken te brengen ipv het normale Cobi grijs, net als de Panzer I die nog komt, toch meer accuraat. Komt op de "misschien" lijst ;)
De Tiger II ziet er wel erg goed uit en ik kijk er naar uit. Zie overigens nog steeds niet hoe daar 1000 onderdelen in zitten tov de 630 van de meest recente. Denk wel dat hij een stukje duurder gaat worden dan de huidige grote modellen (wat op zich ook logisch is als er zoveel onderdelen in zitten), ga ik weer hetzelfde probleem krijg als met Lego dat er teveel mooie sets zijn en te weinig budget ;)

Die helicopters zien er aardig uit op de renders, benieuwd of ze er beter vanaf komen als de huey in de Vietnam serie (die ik persoonlijk wat matig vind). Gelukkig mezelf al voorgenomen niet aan de vliegtuigen te beginnen :+

Ik zag overigens toen ik de stream terug keek dat er ook een nieuwe kettenkrad in DAK uitvoering komt die meer op schaal lijkt te zijn.

@vectormatic zien er redelijk uit, maar heb er zelf niet zoveel mee. De minifig schaal (schalen :+) bevatten zo op het oog meer details en ook een figuur voegt toch wel wat toe.

@Mystikal Ondanks dat ik het niet zo op gekopieerde ontwerpen heb (dit was een Lego MOC meen ik) toch wel een gaaf ding om te zien. Nu MOC-en naar de Hoonitruck? :P
Je linker achterlicht lijkt overigens verkeerd om te zitten (en mist een lamp?)

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy op 31-05-2020 09:33 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet een robot
Speedy schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:35:
@Niet een robot die Tiger ziet er goed uit, maar ik zie weinig verbeteringen/veranderingen tov Tiger 131. Wel tof dat ze hem in "panzer grau" uit lijken te brengen ipv het normale Cobi grijs, net als de Panzer I die nog komt, toch meer accuraat. Komt op de "misschien" lijst ;)
De Tiger II ziet er wel erg goed uit en ik kijk er naar uit. Zie overigens nog steeds niet hoe daar 1000 onderdelen in zitten tov de 630 van de meest recente. Denk wel dat hij een stukje duurder gaat worden dan de huidige grote modellen (wat op zich ook logisch is als er zoveel onderdelen in zitten), ga ik weer hetzelfde probleem krijg als met Lego dat er teveel mooie sets zijn en te weinig budget ;)

Die helicopters zien er aardig uit op de renders, benieuwd of ze er beter vanaf komen als de huey in de Vietnam serie (die ik persoonlijk wat matig vind). Gelukkig mezelf al voorgenomen niet aan de vliegtuigen te beginnen :+

Ik zag overigens toen ik de stream terug keek dat er ook een nieuwe kettenkrad in DAK uitvoering komt die meer op schaal lijkt te zijn.

@vectormatic zien er redelijk uit, maar heb er zelf niet zoveel mee. De minifig schaal (schalen :+) bevatten zo op het oog meer details en ook een figuur voegt toch wel wat toe.

@Mystikal Ondanks dat ik het niet zo op gekopieerde ontwerpen heb (dit was een Lego MOC meen ik) toch wel een gaaf ding om te zien. Nu MOC-en naar de Hoonitruck? :P
De tiger is inderdaad meer gefinetuned dan compleet vernieuwd, maar de kleur is idd erg gaaf. Ik spot een nieuwe setup van de wielen, een iets bredere en accuratere frontale plaat (weet de officiële term niet Haha) en een veel mooiere muzzle brake.

Wat de heli’s betreft heb je helemaal gelijk. Vond zelf de Huey ook teleurstellend dus hoop dat ze deze beter vorm weten te geven. De apache heeft wel veel te grote raketten als ik het zo zie, dus hoop dat ze dat nog fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 19:07
Heeft iemand al problemen gehad met in beslag name door de douane? Ik heb de Mini cooper besteld. Die is volgens de trace al meer dan 2 weken in Nederland, maar daarna geen nieuwe info meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Speedy schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:35:
Fixed that! Thnx. Overigens geen MOC naar de truck. Lekker laten staan en van genieten!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy
Dit weekend maar eens begonnen aan een nieuwe set, hierbij de review

Review Cobi 2518 - Ford V3000S Maultier - Ambulance
Deze review beslaat de Ford V3000S Maultier in ambulance uitvoering uit de Historical Collection. Dit model bestaat uit 535onderdelen en 2 minifiguren met accessoires, een brancard en een koffer. De kosten voor deze set bedragen ~38 euro.
Het origineel
De Ford V3000S was een standaard vrachtwagen van de wehrmacht, tezamen met de Opel Blitz en Mercedes-Benz L3000 en L4500. Deze bleken tijdens de campagne in Rusland niet geschikt voor de dikke modder waardoor er naar een andere oplossing werd gekeken. Hierop rusten ze dit soort vrachtwagens uit met een half track onderstel wat gebasseerd was op het onderstel van een panzer I (en gelijkenissen heeft met dat van een universal carrier). Ondanks dat ze niet konden tippen aan "echte" half-tracks bleek dit toch een goede en relatief goedkope oplossing voor dit soort voertuigen in lastig terrein.

Wat meer achtergrond hier en hier. En uiteraard een plaatje van het orgineel:

Afbeeldingslocatie: https://i68.servimg.com/u/f68/12/28/87/85/ford_v10.jpg
Het model
Ook deze set komt in de standaard Historical Collection doos, voorop weer het model en achterop de verpakking wat achtergrondinformatie en een historische afbeelding. Cobi heeft er voor gekozen om een ambulance uitvoering te kiezen voor deze bouwset, wat ook historisch correct is (zie boven), al is hij er in diverse varianten geweest (zoals bv voor vrachtvervoer, als flak wagen en als gepantserde uitvoering met nebelwerfer). Die keuze is een leuke afwisseling tov de rest van de catalogus en hij springt er ook mooi uit in mijn eigen collectie. Aan de verpakking te zien lijkt het een DAK set, echter heb ik geen info gevonden of deze uitvoering daadwerkelijk in de Noord-Afrika campagne aanwezig is geweest (maultier-en wel en de Ford V3000S als truck ook, echter de combinatie lijkt van niet, als je info hebt laat het even weten :)).
Er zitten weinig functies op dit model, in de basis is het ook een simpel voertuig natuurlijk;
- De deuren van de cabine kunnen open.
- Alle deuren van de ambulance opbouw kunnen open.
- De trap van de ambulance opbouw kan uitklappen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OHBNbRsw1Uszcwgr1Fme0_zUfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2d4BVY0GXv4ZwPaHEge3hS4.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QABuYM3vSUMAOV1grEvZ_Uqm0dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqdzaikkXuRPXMZ1K1VyA7Jz.jpg?f=fotoalbum_large
Ook deze doos is weer redelijk gevuld. De inhoud bestaat uit uiteraard de handleiding, de speelkaart en 2 grote zakken vol onderdelen. Hierbij is de 1e zoals gebruikelijk voor het chassis en de 2e voor de opbouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPY-zEY2GiAVbT_HbEqyplzF9LE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8NOijlQjrz2JpDuHj8BIBbs.jpg?f=fotoalbum_large
In eerdere reviews heb ik al eens gemeld dat de hoeveelheid plastic zakjes soms absurd is, hieronder een voorbeeld. Ik snap dat ze de printed parts apart doen voor het beschadigen (alleen waarom dan niet allemaal?), maar dit is wel erg overdreven. Niet dat ik zo milieu minded ben, maar als bedrijf anno 2020 zou je hier toch wat mee moeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5XlyMnVkvUh41kVi9IAfLfTb1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVZci5EarTD3uCbcXmkkzyqA.jpg?f=fotoalbum_large
Het bouwen
Als je m'n eerdere reviews gelezen hebt of al eerder Cobi tank sets gebouwd hebt tref je weinig spannends aan. Je begint met de opbouw van het chassis en vervolgens de motorkap in fase 1, waarna je in fase 2 de cabine opbouwt en de wielen en tracks plaatst. Wel is het in sommige bouwstappen even goed opletten dat je de juiste slope te pakken hebt, Cobi geeft dit in dit geval bij de bouwstap aan (in andere sets wordt het eenmalig in het begin genoemd).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92Cuanh3c8XH0KVaEhKwyvO_TCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YpWVlQLlQKiHCR5xLhykxWx.jpg?f=fotoalbum_large
Waar ik zelf altijd op let (en wat eigenlijk jammer is dat het nodig is) is het zo onopvallend mogelijk plaatsen van alle giet puntjes, hieronder een voorbeeld. Ook dat is een terugkerend ding bij Cobi. Het prijsverschil tov de marktleider moet ergens inzitten, maar ik denk dat dit beter zou moeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHsv2erVi0NrIe21M-mBHoyUsCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PQurgNbQJ0fuk0Tj6JN1Tlf.jpg?f=fotoalbum_large
Wat positief opvalt zijn de vele prints op een relatief goedkoop model (hier zou Lego echt wat mee moeten), ook over meerdere parts heen is het goed gedrukt zoals hier te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qefIrULOYHCnXSlieJ0nRUbE9Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ltc1RfjAA2ZfJllXkOsf9xgb.jpg?f=fotoalbum_large
Met die opbouw van de motorkap is ook fase 1 klaar en heb je het chassis af. Wat opvalt is dat het ding vrij groot wordt. (de stoelen die meegeleverd werden heb ik hier al vervangen door Lego exemplaren overigens)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClsYXA8DHFtWTPkW2m3JvP7VtvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMsFd7dc7FXJjYvca9ZzEauP.jpg?f=fotoalbum_large
Dan de 2e bouwfase, die bestaat hoofdzakelijk uit het opbouwen van cabine en het ambulance deel en is vrij recht-toe-recht-aan. Er is verder geen inhoud aanwezig wat mijns inziens een gemist kans is, maar dat zal prijstechnisch wel een lastig verhaal zijn geweest. Ik had hier toch graag een interieur gezien, zoals ze nu in Rommel's Mammut doen (die daardoor ook een tientje duurder is). Nu is het eigenlijk een lege opbouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQJB3OPGwPbgj_MtUMoHaIorEUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GG9UkADu1jO8NOOeaPblcW5M.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas kwam ik een minpuntje tegen, een van de parts heeft niet goed in de mal gezeten en is daardoor vervormd. Ik heb dit al eens eerder gehad met een 1x1 brick die ik zo kon draaien dat het niet opviel, maar deze tile komt op het dak terecht en is daardoor wel zichtbaar. Ik weet dat ook bij Lego dit soort zaken voorkomen, maar in deze vorm kan ik het me niet herinneren. Ook is het lastig omdat ik bij een Lego deel vaak nog wel wat in mn eigen assortiment heb, maar dat is hier niet het geval. Wel een mooie kans om te zien of de onderdelen service van Cobi op gelijke voet zit met die van Lego.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPPze7T3wJrSQcO5fsNASlvHXYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxMZET4kPNBI9oThfkoCRMQL.jpg?f=fotoalbum_large
Het resultaat
Tsja en wat staat er dan na 2,5 uur bouwen? Een naar mijn mening goed gelukt model. Het is herkenbaar en zover mogelijk erg origineel tussen de rest van de catalogus (vergeef me de niet aangedrukte tile bij het raam, dat is inmiddels opgelost).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzb_5v7I1_pPVLuy7LTKLUJfUWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9NNMNIB62Dw82oIQKgwVlh7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wNJzw96B08eOTlO07Iv_guCnZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7Ns5ntHGDOJYs6E9wV66q4x.jpg?f=fotoalbum_large
Conclusie
Over het algemeen is deze set naar mijn mening zeker een aanrader. Hij is vooral leuk om te bouwen doordat hij wezenlijk afwijkt van andere Cobi sets en daardoor ook mooi uit de collectie springt. Uiteraard zijn me wat plus- en minpunten opgevallen:

Pluspunten:
+ Mooi eind resultaat.
+ Origineel model en uitvoering.
+ Weer veel (en goed) bedrukte onderdelen.
+ Details aan de buitenkant (lampen, spiegel, ruitenwisser, reservewiel).
+ Best wel prima minifiguren, net als bij de andere DAK sets zien deze er best goed uit. Wel heb ik ze weer vervangen door "Lego" achtige figuren, maar dat is meer om het bij de rest aan te laten sluiten.

Kan beter:
- De misvormde tile, dat kan echt niet voor dit geld.
- Geen interieur in de ziekenboeg, nu is het een lege opbouw, had wat in moeten zitten naar mijn mening.

Neutraal:
+/- Het rode kruis op de deuren, positief natuurlijk dat het een print is, maar ergens wel jammer, want ik had er graag nog een gekocht om zonder de ambulance opbouw te maken (met bv slechts een laadbak of een flak). Wellicht komt Cobi met een DAK uitvoering van de Opel Blitz en valt er zo wat te wisselen :P

Verder heb ik er weinig over te melden anders dan dat ik deze set aan iedereen kan aanraden als je in de wat afwijkende modellen geïnteresseerd bent.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49956467831_6816e45a22_c.jpgP5311150

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Britske schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:46:
Heeft iemand al problemen gehad met in beslag name door de douane? Ik heb de Mini cooper besteld. Die is volgens de trace al meer dan 2 weken in Nederland, maar daarna geen nieuwe info meer.
Ik had een corner garage besteld , helaas zonder track and trace. na 2 maanden nog niks. netjes geld terug gehad van aliexpress

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niet een robot
Nog meer nieuwe Cobi voertuigen zojuist live onthuld!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PP9QfLovYiLjN0yIktuSQxWqPs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VzVPnuYsAkJbbA721Ah5Yozg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAxJdOCKqNtuDbz71aa3ZBJaqMg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ye7BGY75RabX3jiV4LsbQtdU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1U4ojAp82zILDlVDHLtEakbcdo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pSqvMVUHCZvR0j9uSvaLASKn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROpBKDK1MuDWpGhDsaaAZTqoa28=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1BqCkPHiKz058wJeg5WsfOMd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsVNl_-zod_U5BOcipnxCcAR-G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHr2FpGKdYjqwHkIiqGAAyhK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
De WO2 voertuigen staan op de verlanglijst, m’n half-track collectie gaat mooi groeien :D Mooiste lijkt me echter de panzer 1, benieuwd naar de kleur in een echt model.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik heb vanochtend even snel door de stream heengeskipped, en volgens mij weinig echt nieuws op militair gebied, de Panzer I en Tiger wisten we al, de halftracks ook, net als de 1:48 lineup, enige wat ik nog niet wist was de 10 jaar WOT tank, wat dus een IS-7 blijkt te zijn

Persoonlijk had ik em liever in egaal groen gezien, want ik heb nog nergens fotos gezien van een IS-7 in camo, als ik naar het model kijk is ie bijna identiek kwa vorm/build aan de bestaande IS-7, behalve dat deze wat meer kleine add-on details heeft (rookwerpers, kratje etc..), en de sideskirts, waar ik ook weer geen bewijs voor kan vinden dat die er ooit op hebben gezetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:08
Vandaag de Lepin Defender afgebouwd, maar ik houd een hele boel stukjes over. Zie de foto. Vooral het aantal tandwielen is bizar. Ik vermoed dat ik de spullen heb gekregen van een MOC/MOD, maar ik heb geen idee welke. Iemand een idee?

edit: ik moet inderdaad nog wel wat op het dak bouwen, maar dat zijn nooit alle stukjes die over zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5ZZTCNvff0syNPyAH_wc6H5X5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STUvlrkkjgfaZpt1LZiKnXMr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Aristos op 07-06-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:07

Twan V

...en er stralend uitzien

Aristos schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:18:
Vandaag de Lepin Defender afgebouwd, maar ik houd een hele boel stukjes over. Zie de foto. Vooral het aantal tandwielen is bizar. Ik vermoed dat ik de spullen heb gekregen van een MOC/MOD, maar ik heb geen idee welke. Iemand een idee?

edit: ik moet inderdaad nog wel wat op het dak bouwen, maar dat zijn nooit alle stukjes die over zijn.

[Afbeelding]
Welke heb je besteld?

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:08
Ik ben er ondertussen achter. Ik heb de gewone versie besteld, maar ik heb de Extended Landrover versie ontvangen. Zojuist via de verkoper een pdf ontvangen met de nieuwe instructies. Toch een aangename verrassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• little_ghost
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2022
heb die hoonicorn ook.
Ik heb de gemotoriseerde versie.... niet doen. waste of money tenzij je misshcien de versie met buggy motors kunt kopen. Aandrijving is te lang voor plastic asjes dus alles slipt, knarst, kraakt en doet maar rijden.........
Daarbij zaten er bij mij paarse velgen bij en geen chrome onderdelen (stoelen I don't care maar die turbos...).
Light dishes aan de voorkant zijn bij mij ook de verkeerde en kan ik de juiste niet voor vinden (ivm ingebouwde LED's).
De spatboren waren voor mij de grootste ramp; Leuk bedacht moor zo instabiel als nog maar wat.
De stickers uitknippen krijg je ook een punt hoofd en pijnlijke vingers van.
Echt een shelf-model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

little_ghost schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:45:
heb die hoonicorn ook.
Ik heb de gemotoriseerde versie.... niet doen. waste of money tenzij je misshcien de versie met buggy motors kunt kopen. Aandrijving is te lang voor plastic asjes dus alles slipt, knarst, kraakt en doet maar rijden.........
Daarbij zaten er bij mij paarse velgen bij en geen chrome onderdelen (stoelen I don't care maar die turbos...).
Light dishes aan de voorkant zijn bij mij ook de verkeerde en kan ik de juiste niet voor vinden (ivm ingebouwde LED's).
De spatboren waren voor mij de grootste ramp; Leuk bedacht moor zo instabiel als nog maar wat.
De stickers uitknippen krijg je ook een punt hoofd en pijnlijke vingers van.
Echt een shelf-model.
Ik heb dan toch duidelijk (een gedeeltelijke) andere versie dan jou.
Met betrekking tot motorisering ben ik het met je eens, dat gaat niet werken op dit model ivm de te grote tolerantie.

Maar ik heb wel chromen onderdelen, chrome/oranje wielen. Spatborden waren voor mij zeker niet een ramp, maar werkte op zich prima. Stickers waren netjes voor gestanst en in overvloed. Heb dus lang niet alles geplakt.

Pijnlijke vingers wel, ik had een punttangetje erbij voor als het moeilijk werd. De pushpins passen altijd, maar lijnen niet altijd lekker uit. Daardoor veel kracht en af en toe wat frustratie, maar uiteindelijk gewoon in elkaar gekregen.

Grootste manco is loskomende wielen van de assen. De tolerantie is minimaal, waardoor het wiel al snel los komt van de as. Oftewel niet mee rijden (ook geen 5 cm) en gewoon lekker laten staan.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

En de nieuwe Cobi catalogus staat online: https://cobi.eu/catalogues/2020/bricks-2-intl/

Voor zover ik zie niks wat we nog niet wisten, maar mooi dat alle sets nu inc partcount en nummer bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
vectormatic schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:07:
En de nieuwe Cobi catalogus staat online: https://cobi.eu/catalogues/2020/bricks-2-intl/

Voor zover ik zie niks wat we nog niet wisten, maar mooi dat alle sets nu inc partcount en nummer bekend zijn.
Werkt niet in Firefox bij mij. Wel in Edge. Raar. Anyway, de nieuwe Tiger I en II zien er wel interessant uit, goede kans dat ik die wel ga aanschaffen. Maar eerst maar 's de Karl-Gerät afwachten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gaius schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:18:
[...]

Werkt niet in Firefox bij mij. Wel in Edge. Raar. Anyway, de nieuwe Tiger I en II zien er wel interessant uit, goede kans dat ik die wel ga aanschaffen. Maar eerst maar 's de Karl-Gerät afwachten. :9
Even je adblocker uitzetten :P ublock pikte em bij mij er ook tussenuit.

Ik denk dat ik zelf de Pz I wel ga kopen, en misschien een T34 in 1:48, maar de rest interesseert me niet zo heel erg, misschien de Tiger II? Persoonlijk hoop ik vooral op de wat exotischere dingen, een Su-76m, een T18, een nieuwe Ferdinand of Marder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• little_ghost
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2022
Mystikal schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:43:
[...]
Ik heb dan toch duidelijk (een gedeeltelijke) andere versie dan jou.
Met betrekking tot motorisering ben ik het met je eens, dat gaat niet werken op dit model ivm de te grote tolerantie.

Maar ik heb wel chromen onderdelen, chrome/oranje wielen. Spatborden waren voor mij zeker niet een ramp, maar werkte op zich prima. Stickers waren netjes voor gestanst en in overvloed. Heb dus lang niet alles geplakt.

Pijnlijke vingers wel, ik had een punttangetje erbij voor als het moeilijk werd. De pushpins passen altijd, maar lijnen niet altijd lekker uit. Daardoor veel kracht en af en toe wat frustratie, maar uiteindelijk gewoon in elkaar gekregen.

Grootste manco is loskomende wielen van de assen. De tolerantie is minimaal, waardoor het wiel al snel los komt van de as. Oftewel niet mee rijden (ook geen 5 cm) en gewoon lekker laten staan.
Ik heb dan weer geen problemen met de wielen. Waarschijnlijk zit het verschil kwa motorisering en chrome onderdelen in het feit dat, toen ik bestelde, het chromepackage en buggy motors nog niet beschikbaar waren.
De foto's die gebruikt worden zijn alleem de zelfde van het origineel van Lachlan Cameron.
Les: Voortaan dus eerst alles aan de verkoper vragen dat je wilt weten voordat je koopt :)
Nu al een paar keer eerst wat dingen gevraagde en heeft me al voor een aantal ongelovelijke (anders) miskopen behoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Hoe zit het qua waarde van Cobi? Lego kun je evt. doorverkopen met weinig verlies. Cobi ook?
Of is de markt voor tweedehands Cobi nog niet heel erg groot?

Vind de Battleships er gaaf uitzien btw! Yamato :9

[ Voor 14% gewijzigd door DeBaroN op 10-06-2020 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

baronruud schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:45:
Hoe zit het qua waarde van Cobi? Lego kun je evt. doorverkopen met weinig verlies. Cobi ook?
Of is de markt voor tweedehands Cobi nog niet heel erg groot?

Vind de Battleships er gaaf uitzien btw! Yamato :9
Geen idee eigenlijk, hoewel ik eigenlijk al wel van mijn A12 Matilda af zou willen :P (en nog wat sluban, maar daarvan ga ik er van uit dat t waardeloos is)

Voordeel is al wel dat de nieuwprijs al stukken lager ligt vergeleken met lego, ik denk dat ze in denemarken makkelijk het dubbele zouden vragen voor de Yamato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
2e hands markt voor Cobi is een stuk kleiner, helemaal in Nederland. In Duitsland is er wel redelijk aanbod, je ziet dat daar sets die uit de handel zijn en geen nieuwe uitvoering hebben (ver) boven de nieuwprijs verkocht worden, bv de Opel Blitz met canvas doek of de Jagdpanzer IV.

https://www.ebay.de/sch/i...d=1&LH_ItemCondition=3000

Gesealde sets uit productie gaan voor meer.

Bovenstaande zijn vaak wel sets van enkele jaren terug, waarschijnlijk is het nu veel populairder en zijn verzamelaars op zoek. Recente sets waarvan er veel zijn zullen navenant minder opbrengen (bv je gemiddelde Sherman of Tiger 131).

Wat @vectormatic zegt, het kost ook wat minder gelukkig. Maar voor een paar euro bouwen wat met Lego goed mogelijk is zit er niet in helaas.
Moet wel zeggen dat het ook wel prettig is, ik maak nu gewoon een doos open, schrijf hem af en heb m’n bouwplezier :P bij Lego zit ik met sommige sets met het probleem dat als ik het seal door snijd er 100 euro waarde wegvalt ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Speedy op 11-06-2020 07:53 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy grappig dat de oude meuk voor zoveel gaat, ik heb juist het idee dat Cobi met recente sets echt een sprongetje gemaakt heeft kwa design, en dat een tank uit 2020 merkbaar beter is dan een uit 2018.

Kwa waarde schrijf ik alles eigenlijk gewoon af, ik koop zelf niks voor de handel, als ik geld wil verdienen kan ik die tijd/effort beter in mn werk steken, en ik ga er ook niet van uit dat ik later nog X bedrag er voor terug kan krijgen, dan kan het alleen maar meevallen :) (en daarnaast, als je dan denkt je toffe UCS MF te gaan verkopen over een jaartje om die dikke vakantie te betalen, en lego brengt een geupdate versie uit ben je ook mooi de sigaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Afgelopen vier avonden met mijn vrouw de hot dog truck van Loz in elkaar gezet. Zelden zoveel lol gehad voor zo weinig geld.

Echter ontzettend jammer: De Loz mini Beetle en VW van zijn nu nergens meer te krijgen. Zou dit tijdelijk zijn of moet ik toch voor de grotere versie gaan? We zijn juist erg gecharmeerd van de miniblokjes omdat je een kleiner model met evenveel detail hebt voor veel minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quorumz
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
(overleden)
Heeft iemand al eens iets van deze serie besteld? (is met verlichting, vind hem orgineel en erg leuk er uit zien)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shortpixel.ai/spai/q_glossy+ret_img+to_webp/https://lepinworld.com/wp-content/uploads/2020/05/MOULD-KING-Streetview-Building-Toys-Model-The-MOC-Botanical-Garden-With-Led-Lights-Set-Lepining-16019.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door quorumz op 16-06-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 17:47
quorumz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:56:
Heeft iemand al eens iets van deze serie besteld? (is met verlichting, vind hem orgineel en erg leuk er uit zien)
Nooit wat van besteld maar wat ik wel veel lees is dat mould King hoog aangeschreven staat onder de aliexpress kopers qua blokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 19:07
Britske schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:46:
Uiteindelijk toch binnengekomen vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:04

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Britske schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:00:
[...]

Uiteindelijk toch binnengekomen vandaag :)
Dit heb ik ook met een ander Ali pakketje, maar die van mij is nog niet binnen. Is sinds 25 mei in Nederland, ik vraag mij echt af waarom dat hier zo lang moet duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Heb ik ook gehad, duurde ook ruim twee weken maar hij is uiteindelijk gewoon binnengekomen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet een robot
Ik had hetzelfde. Pakket was al in Nederland maar het heeft zo’n twee weken geduurd tot het aankwam. Zal wel met covid19 te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timpieturner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-04 15:17
Aristos schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:18:

[Afbeelding]
Had precies hetzelfde.. Ik kon met de reserve onderdelen nog een halve auto bouwen.
Heb het nagevraagd en als reactie kreeg ik dat ze altijd 'wat' spare parts meezenden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy
Vakantietijd hier en dat leek me een mooie gelegenheid om mijn grootste set (op de Enterprise na) eens op te bouwen!

Review Cobi 2525 - Rommel's Mammoth
Deze review beslaat Rommel's Mammoth uit de Historical Collection. Dit model bestaat uit 740 onderdelen en 3 minifiguren met accessoires, een brancard, verrekijker, stielhandgranate en een MP40. De kosten voor deze set bedragen ~48 euro.
Het origineel
Ondanks de naam en gebruiker is Rommel's Mammoth van origine geen Duits voertuig, maar een op de Engelsen buitgemaakt exemplaar. Bij de Engelsen stond deze bekend onder de naam Armoured Command Vehicle, gebouwd door AEC. Ze zijn ontwikkeld als mobiel commando centrum, feitelijk een gepantserde truck. De Duitsers hebben er in Noord-Afrika 3 buitgemaakt, waarvan er twee door veldmaarschalk Rommel werden gebruikt, "Max" en "Moritz" (vernoemd naar prentenboek figuren.

Meer info hier. En uiteraard een plaatje van het origineel:

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-Kdx-6nBfhY0/WwGeq_AfbHI/AAAAAAAA2RI/-Pj4iOzGb_Y8wqA3kOTQitRFjWRYj24uQCEwYBhgL/s1600/Max%2B01.jpg
Bron: http://panzerserra.blogsp...ured-command-vehicle.html
Het model
Dit is weer een set uit Cobi's Historical Collection met de daarbij behorende doos, voorop weer het model en achterop de verpakking wat achtergrondinformatie en een historische afbeelding.
Opvallend aan dit model is dat het veel onderdelen bevat en aangezien het geen tank is zijn het ook daadwerkelijk te bouwen blokjes ipv dat je er 100 af kan halen voor de tracks. Dat en het feit dat er interessante technieken inzitten trok mij om deze set te kopen. Wat ik ergens van YouTube plukte was dat Cobi met dit model de markt een beetje aftast of er ruimte is voor uitgebreidere, maar daardoor ook duurdere modellen.
Ten aanzien van het model, er zijn de volgende functies aanwezig:
- De deuren kunnen open.
- Er is een interieur (benaderbaar door het dak er af te halen).
- De voorwielen kunnen (beperkt) sturen.
Verder uniek aan deze set is dat je veldmaarschalk Rommel erbij krijgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00FjQBy5vQ0FHMR0yFtxMLdQfA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x72R4eIdvcg61PwEiXa3pRQ6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLBBPTcNVD3vLsWO-IJjN-bfnaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y85xKglVIUSiB4ZlYYHNKYIJ.jpg?f=fotoalbum_large
De doos is een slag groter dan de "grotere" tanks en om hem te openen hoef je niet een lijmlaag los te trekken, maar snijd je 2 seals door en open je de flap zoals bv met de USS Enterprise. Kwa vulling was het niet nodig geweest, ongeveer 2/3 was gevuld met onderdelen. Dit verdeelt over 3 grote zakken. Verder uiteraard aanwezig de handleiding en de speelkaart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLjsWfUU6saLFYQmX9QxQ0DRtdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1v197Tj8R5TiIUg4v20vYPm.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RFRJVgDqPomo0DbrENbZqOHAxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJOnRtGuCYkgdW6gZMMpbqKV.jpg?f=fotoalbum_large
Het bouwen
De reden voor mij om deze set aan te schaffen was het bouwen. Het is een compleet uniek voertuig en ook de bouwwijze die daarbij hoort is in deze vorm vrij uniek. Cobi levert uiteraard weer mooi bedrukte stenen mee, echter de camo op de zijkanten is volledig opgebouwd uit stenen. Hierdoor bouw je dus deels op de kop om zo uit eindelijk een mooi patroon over te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYEiUD_j9DWmD-aW67fH2YjxPJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeNgyLiu6MDsqyC3PDMq5RT3.jpg?f=fotoalbum_large
Na de eerste fase heb je de onderkant in elkaar en een deel van de zijkanten en het begin van het interieur. Dit is de eerste set die ik bouw waar een uitgebreider interieur in zit. Hier zitten mooie geprinte stenen in die de diverse radio's voorstellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnAskVkar98tA1Qh7iFGWt0yDmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jP3OtMRBIWpKWv5aPEJ8P57.jpg?f=fotoalbum_large
In de 2e fase bouw je de zijkanten verder af waarbij ook ook weer leuke techniek wordt gebruikt. Er wordt verder gewerkt aan de voorkant en ook het interieur krijgt z'n definitieve vorm. Voor mij voegt dat niet veel toe aangezien ik de modellen puur op display heb staan, maar toch leuk om te zien dat er werk van gemaakt is tov bv 2518 - V3000S Maultier. Uiteraard gaat er wel een deel van de prijs in zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuKB1cGqeUoLgERK4blMoGcolQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HweEvEGjhKnk4jOo2izuBUNz.jpg?f=fotoalbum_large
In het interieur kunnen de meegeleverde (en andere Cobi) minifigs geplaatst worden. Dit gebeurd door noppen op de stoel, alleen werkt het allemaal niet zo goed als bij Lego (ook door het ontbreken van de rugleuning).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkE2gFHMfgm7Yuf3ytw2UCcGw0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbyR7mO1Fdr2pIFNrZ0IvsQn.jpg?f=fotoalbum_large
In de laatste fase bouw je de voorkant verder af en wordt het dak geplaatst. Wat in deze fase opvalt is de kwaliteit van de prints. Zie onderstaande foto, dat is dus bedrukt over meerdere stenen heen. Wat ik is in een livestream zag is dat dat handwerk is (!). Wellicht heeft het Lego wakker geschud, want in de recente Sian zijn alle stenen bedrukt, hopelijk wordt dat verder opgevolgd (als Cobi het kan moet het zeker in de duurdere Lego sets kunnen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESd_zdX8T9KDuy37qxwZ5jOvbJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvNasvvM0FpcU5jJz1WDUZ5J.jpg?f=fotoalbum_large
Het resultaat
En dan zit je 4 uur later naar een blok op wielen te kijken ... Als je weet wat het is is het herkenbaar, maar tot deze set had ik nog nooit van dit voertuig vernomen en dan is het wat lastig plaatsen. Als ik het zo vergelijk met de foto's van het origineel valt me de de neus wat tegen, die is te lang en hoort eerder af te lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2i01weOBWEsKAgM3U8rTUX81Qhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bG06zpNO33tdMNGnOt8PxDpx.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkDvE9S4RaOSseasolumYdmA08k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRYh4VSax7HMudqHeDFO2Qz4.jpg?f=fotoalbum_large
Conclusie
Ik heb mij uitstekend vermaakt met deze set. Het is weer eens wat anders (voor zover variatie in een militair thema mogelijk is) en origineel gekozen. De bouwtechnieken zijn erg leuk en dat is voor mij ook wat de set zijn geld waard maakt.
De, naar mijn mening, plus- en minpunten:

Pluspunten:
+ De bouwtechnieken.
+ Origineel model en uitvoering.
+ Weer veel (en goed) bedrukte onderdelen.
+ Veel onderdelen in het algemeen, zeker aangezien er geen tracks bijzitten.
+ Ook hier weer redelijke minifiguren, ik heb ze zo laten staan zelfs aangezien Rommel's uniform lastig in Lego te vinden is ...

Kan beter:
- De neus is te lang en lijkt daarmee niet op het origineel.
- De zijkanten van de deuren zijn niet geprint, daardoor breekt het iets met de camo. Snap dat dit bijna onmogelijk is om goed te krijgen, maar door de hoge kwaliteit van de prints valt dit op.

Neutraal:
+/- Het interieur. Leuk dat het is toegevoegd, ik vraag me alleen af in hoeverre mensen er echt wat mee doen, zeker omdat het een gesloten model is (tov bv 2518 die meer open is). Wel zeer positief dat geprinte stenen hier ook zeker wat toevoegen.

Al met al een zekere aanrader als je wat anders zoekt binnen je Cobi collectie en geïnteresseerd bent in de bouwtechniek er van.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50005127946_1e813fa1de_c.jpgP6120091

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quorumz
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
(overleden)
Timpieturner schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:55:
[...]

Had precies hetzelfde.. Ik kon met de reserve onderdelen nog een halve auto bouwen.
Heb het nagevraagd en als reactie kreeg ik dat ze altijd 'wat' spare parts meezenden.
`
Kans is groot dat je de Extended range rover hebt gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timpieturner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-04 15:17
quorumz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:54:
[...]

`
Kans is groot dat je de Extended range rover hebt gehad
Haha dan had ik er daarvan ook de bouwtekening graag bij willen hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy Ah, ik zie dat je de Stug ook gebouwd hebt, wat vind je van die set?

Ik ben zelf ondertussen World of Tanks aan het spelen, dus knaagt het ook weer, ik heb bij mijn PzII aangepast, de koepel heeft geen opslagbak meer aan de achterkant (waardoor ie dus meer op mijn WoT tankje lijkt), en als ik aan Tier III begin zal dat waarschijnlijk met een Pz III Ausf E zijn, laat Cobi die nou net maken :P

Ik wacht trouwens ook met smart op de Pz I van Cobi, zou komende maand uit moeten komen, maar ik zie nog nergens in de bekende shops een pre-order of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
vectormatic schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:04:
@Speedy Ah, ik zie dat je de Stug ook gebouwd hebt, wat vind je van die set?
Klopt, die zat de dag er na in elkaar dus konden ze mooi samen op de foto :Y)
De Stug was ook leuk om te bouwen, al lijkt het natuurlijk wel op de Pz III voor het eerste deel. Moet wel zeggen dat ik hem daags na de Mammoth bouwde en dan is het wat "simpel", maar het eindresultaat is geslaag met leuke details.
Ook had ik helaas een misvormde band die met geen mogelijkheid op het wiel te krijgen was, maar een vervangend deel aanvragen is gelukkig erg makkelijk bij Cobi en het is direct opgestuurd.

En die Pz I zal er wel ineens zijn, dat was met de DAK setjes ook, dus dat gaat volgende maand vast goed komen. Is ook een set die op mijn "binnenkort" lijstje staat, al ben ik ook benieuwd naar de Sherman E8 die veel meer onderdelen bevat dan de reguliere (en daardoor ook richting de 50 euro gaat al).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

quorumz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:56:

[Afbeelding]
Wat mij opvalt is dat er in de URL van dat plaatje 2x het woord Lepin voorkomt. Is Mould King de nieuwe naam van Lepin?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Speedy Ja, kan me voorstellen dat als je de Pz III al gedaan hebt, de Stug wat deja-vu gevoel oproept, ik was zelf in ieder geval best onder de indruk van de details, en hoe het kanon ook wat links/rechts kan bewegen

Ik had gister na een avondje WoT nog een ingeving trouwens, ik wou van die Pz I een PanzerJager I bouwen door de koepel door een Pak 36 te vervangen, helaas hebben ze destijds voor het echte ding de Pz I Ausf B gebruikt, met een verlengd onderstel en een extra wiel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

SeatRider schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:35:
[...]

Wat mij opvalt is dat er in de URL van dat plaatje 2x het woord Lepin voorkomt. Is Mould King de nieuwe naam van Lepin?
Nee, was ooit een concurrent in de tijd van toy cars en andere speelgoed, maar sinds die zaken rond Lepin hebben hun dat gat ingevuld, met bijna dezelfde tactiek :P Echter lijkt de kwaliteit aanzienlijk hoger te zijn als ik reviews mag geloven, maar dat kan ook gewoon onderdeel zijn van hun nieuwe procesmethodes vergeleken met de eerste dagen van Lepin (recente modellen van Lepin waren ook zeer nette kwaliteit).

Leuke humor wel, auto vertaling op Ali doet leuke dingen: Koop Schimmel Koning :D

[ Voor 20% gewijzigd door SinergyX op 19-06-2020 09:15 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 49 Laatste

Let op:
We bespreken hier met name de andere bouwsteentjes, de niet-LEGO bouwsteentjes. Kopieën van bestaande lego-sets bespreken zijn niet de bedoeling in dit topic, alleen unieke sets van andere bouwsteentjes. Met MOC's is dat wat lastiger, aangezien er honderdduizenden op Rebrickable staan.

Illegale kopieën dus graag melden via TR, mét vermelding van linkje naar het origineel.