Facts don't care about your feelings
https://cleantechnica.com...ire-cleantechnica-report/
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Lol. Wij hebben en Mountain buggy terrain (grote broer van de normale mountain buggy) en een babyjogger city elite GT.apt schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 11:24:
[...]
Als het aan mij ligt gaat het daar wel op neerkomen ja. We hebben nu een 'mountain buggy' waarmee je redelijk over ruw terrein kunt lopen. Dat is niet de kleinste van allemaal (understatement). Ten opzichte van de Ioniq of e-golf zullen we dan best een keer vaker de focus station moeten pakken, dat is ook prima, maar dat wil je niet altijd moeten doen.
Deze passen allebei tegelijkertijd in de e-Golf. En dan hebben we ook het Dynaudio pakket. Ok de wielen moeten eraf en je kan verder weinig meenemen maar het past net).
#praktisch pakken
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ik heb die nog nooit kant en klaar gezien. Maar Je kan wel alle componenten los kopen en hem dan zelf in elkaar zetten. Dat moet ik ooit nog een keer doen, maar ik ben nog nooit een laadpaal met vaste stekker tegen gekomen waar ik daadwerkelijk kon laden. Er is 1 klant waar ik vroeger heel vaak op locatie was die ondertussen een laadpaal met vaste stekker voor de Tesla van de directeur heeft. Maar ja, die staat er dus bijna altijd zelf te laden. En wellicht nog belangrijker, ik ben er al anderhalf jaar niet meer geweestNivve schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:07:
Echter mijn eigen paal heeft een vaste kabel, vandaar dat ik een adapter zoek om deze kabel (Paal->Type2) om te kunnen zetten naar Paal -> Type2 -> Type1.
Waar je op moet letten is dat je in de kabel dan geen weerstand zet. Normaal zit die er wel in om aan te geven of het een 16A of 32A kabel is.
Je kan de kabel dan ook alleen gebruiken als verloopkabel en niet om hem rechtstreeks in een laadpaal te steken! Sowieso lastiger omdat het een female stekker is ipv male, maar het werkt dus ook echt niet omdat de weerstand er niet in zit.
Volgens de meeste (alle?) boekjes van de auto's mag dit natuurlijk ook niet omdat je alleen officiële kabels mag gebruiken etc.
De vraag is natuurlijk ook of je 200 euro (ofzoiets, ongeveer 180 euro voor twee stekkers en dan nog wat euro's voor kabel) wil uitgeven voor een verloopkabel voor een auto die je blijkbaar maar tijdelijk hebt? Zelfs als je bij een publieke laadpaal laadt dan kan je voor 200 euro veel stroom kopen. Of wellicht handiger om gewoon via een stopcontact te laden. Of anders je laadpaal met vast snoer om te bouwen of te ruilen voor laadpaal zonder vast snoer.
Het voordeel daarvan is dat je een laadpaal zonder vast snoer altijd kan gebruiken als laadpaal met vast snoer (die laat je er dan gewoon in zitten), maar andersom gaat dus niet.
Destijds was laadkabelwinkel.nl de goedkoopste shop in Nederland; ik weet niet of dat nu nog zo is.
Ongeveer zo veel als er model 2011 Opel Ampera's zijn verkocht. Niet zo gek dat ze eerst de thuismarkt doen.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Met wat mazzel passen de stekkers gewoon in elkaar.Nivve schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 10:42:
Is er trouwens een adapter beschikbaar om auto's met een Yazaki (type 1) socket op de auto, toch aan een laadpaal met vaste Mennekes (Type 2) stekker te koppelen?
Makkelijkste oplossing: vergeet de laadpaal, laad 'm met het stopcontact
Betere oplossing: tweede vaste kabel aan je paal met wisselschakelaar.
Beste oplossing: de auto retrofitten met Mennekes socket. Geen optie bij een leenauto.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ze doen de thuismarkt ook niet, alleen die staten waar ze moeten voldoen aan milieuwetgeving...er zijn veel staten waar de Bolt niet leverbaar is...ze willen niet of maken er onvoldoende rendement op en zijn helemaal niet geïnteresseerd die auto's hier te verkopen anders dan een beetje marktaandeel beschermen met slimme marketing...kdeboois schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:46:
[...]
Ongeveer zo veel als er model 2011 Opel Ampera's zijn verkocht. Niet zo gek dat ze eerst de thuismarkt doen.
Elk half jaar dat ze later geleverd worden levert een besparing op het accupakket en zal het rendement verhogen...daarnaast is het qua ondersteuning niet aantrekkelijk tenzij er veel worden geleverd...
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Maar als je 4000 pre-orders in Noorwegen hebt en je gaat er maar een fractie uitleveren, dan lijkt het me niet handig. Van de 300 voor Europa waren er 80-100 gereserveerd voor Duitsland, dan blijven er nog 200 over voor de rest van Europa, dat is niet bijster veel.kdeboois schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:46:
[...]
Van de Hyundai Ioniq, BMW i3 en Tesla Model S zijn er per model al meer verkocht dit jaar (2017). Het klopt gewoon niet. Nummers liegen slecht.
[ Voor 6% gewijzigd door databeestje op 28-05-2017 20:46 ]
Ze hebben al eerder aangegeven zo veel Bolts te kunnen maken als ze willen - en wat zegt het dan als je er zo weinig maakt?
Het is een belediging voor de engineers.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Signatures zijn voor boomers.
De voorraden onder GM in Amerika zijn een stuk gezonder, maar daar ook dun gezaaid onder dealers buiten de ZEV staten. Nu weet ik niet precies hoeveel er voor Canada gealloceerd zijn, maar dat zou een aardige maatstaf zijn voor een niet ZEV credit staat en van de eigen "stal".
Hoezo ging het niet over elektrische auto's dan?janesh schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:52:
Om even terug te keren naar elektrische auto's .....
https://cleantechnica.com...ire-cleantechnica-report/
Zou het alleen met willen te maken hebben, of kunnen ze het ook gewoon niet?Proton_ schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:53:
Chevrolet/Opel wil gewoon niet.
Ze hebben al eerder aangegeven zo veel Bolts te kunnen maken als ze willen - en wat zegt het dan als je er zo weinig maakt?
Het is een belediging voor de engineers.
[ Voor 37% gewijzigd door YoshiBignose op 28-05-2017 21:42 ]
JeroenE schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:02:
[...]
Ik heb die nog nooit kant en klaar gezien. Maar Je kan wel alle componenten los kopen en hem dan zelf in elkaar zetten. Dat moet ik ooit nog een keer doen, maar ik ben nog nooit een laadpaal met vaste stekker tegen gekomen waar ik daadwerkelijk kon laden. Er is 1 klant waar ik vroeger heel vaak op locatie was die ondertussen een laadpaal met vaste stekker voor de Tesla van de directeur heeft. Maar ja, die staat er dus bijna altijd zelf te laden. En wellicht nog belangrijker, ik ben er al anderhalf jaar niet meer geweest
Waar je op moet letten is dat je in de kabel dan geen weerstand zet. Normaal zit die er wel in om aan te geven of het een 16A of 32A kabel is.
Je kan de kabel dan ook alleen gebruiken als verloopkabel en niet om hem rechtstreeks in een laadpaal te steken! Sowieso lastiger omdat het een female stekker is ipv male, maar het werkt dus ook echt niet omdat de weerstand er niet in zit.
Volgens de meeste (alle?) boekjes van de auto's mag dit natuurlijk ook niet omdat je alleen officiële kabels mag gebruiken etc.
De vraag is natuurlijk ook of je 200 euro (ofzoiets, ongeveer 180 euro voor twee stekkers en dan nog wat euro's voor kabel) wil uitgeven voor een verloopkabel voor een auto die je blijkbaar maar tijdelijk hebt? Zelfs als je bij een publieke laadpaal laadt dan kan je voor 200 euro veel stroom kopen. Of wellicht handiger om gewoon via een stopcontact te laden. Of anders je laadpaal met vast snoer om te bouwen of te ruilen voor laadpaal zonder vast snoer.
Het voordeel daarvan is dat je een laadpaal zonder vast snoer altijd kan gebruiken als laadpaal met vast snoer (die laat je er dan gewoon in zitten), maar andersom gaat dus niet.
Destijds was laadkabelwinkel.nl de goedkoopste shop in Nederland; ik weet niet of dat nu nog zo is.
Bedankt voor de reacties.Proton_ schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:34:
[...]
Met wat mazzel passen de stekkers gewoon in elkaar.
Makkelijkste oplossing: vergeet de laadpaal, laad 'm met het stopcontact
Betere oplossing: tweede vaste kabel aan je paal met wisselschakelaar.
Beste oplossing: de auto retrofitten met Mennekes socket. Geen optie bij een leenauto.
Voorlopig is het stopcontact en de openbare laadpaal voldoende. Echter de intentie is zeker niet dat de auto maar tijdelijk is, dus een oplossing voor de eigen laadpaal zou op de langere termijn ook wel leuk zijn.
Ik ga de ideetjes even overwegen, mocht ik nog meer info willen dan laat ik het wel weten
Ik denk overigens dat Renault met de lease-accu niet zo blij zal zijn met het ombouwen van de socket.
Overigens vandaag 100+km op de teller gehad van de Fluence met maar 78% State of Health. Wel heel erg gehypermiled (84 achter een vrachtwagen deel van de route), maar was toch blij dat zo ver nog mogelijk was
Het is echt gewoon nakakkelen van de persberichten dit. Je gaat zonder 400k pre-orders geen giga productielijn neerzetten.
Ja, maken verlies per geleverde auto, maar een productielijn even copy pasten en je supplychain even met 200-300% in ramp-up zetten omdat er wat Noren / Nederlanders zijn die ineens veel meer auto's willen dan ooit is gewoon een te groot financieel risico / onmogelijk.
De roll-out in de ZEV is ook heel logisch. In de andere staten wordt zo'n ding nauwelijks verkocht. Dat zijn namelijk ook de progressieve staten.
Verder is het zo dat al deze verhalen er ook al waren voor de Chevy Volt en Opel Ampera. Daar zijn en ja ja worden (Gen 2) nog steeds veel van verkocht.
Hier in NL in 2015 10 stuks oid.
Beide modellen (Volt & Bolt) zijn uniek en geen onderdeel van een hype. In de US is de Volt verantwoordelijk voor de meest gereden elektrische miles. Etc etc etc
Bestel zo'n ding en wacht af. Je zal er geen spijt van hebben.
Ze gaan er 20k/jaar produceren. Op een totale productie van > 3 miljoen auto's.kdeboois schreef op maandag 29 mei 2017 @ 04:25:
Hoeveel van jullie hebben dan nu een bestelling voor de Opel Ampera-e geplaatst ?
Het is echt gewoon nakakkelen van de persberichten dit. Je gaat zonder 400k pre-orders geen giga productielijn neerzetten.
Ja, maken verlies per geleverde auto, maar een productielijn even copy pasten en je supplychain even met 200-300% in ramp-up zetten omdat er wat Noren / Nederlanders zijn die ineens veel meer auto's willen dan ooit is gewoon een te groot financieel risico / onmogelijk.
De roll-out in de ZEV is ook heel logisch. In de andere staten wordt zo'n ding nauwelijks verkocht. Dat zijn namelijk ook de progressieve staten.
Verder is het zo dat al deze verhalen er ook al waren voor de Chevy Volt en Opel Ampera. Daar zijn en ja ja worden (Gen 2) nog steeds veel van verkocht.
Beide modellen (Volt & Bolt) zijn uniek en geen onderdeel van een hype. In de US is de Volt verantwoordelijk voor de meest gereden elektrische miles. Etc etc etc
Dat is inderdaad omdat ze er geen geld aan verdienen. En op die 3 miljoen andere wel.
Verder is het wel een prima auto. Zijn neefje heeft niet voor niets allemaal auto-van-het-jaar stickers. Maar tegen de tijd dat je de auto-van-het-jaar 2016 voor je deur hebt staan is het wel 2019
Ja Fastned heeft ze gepakt in Nederland. Maar in Belgie word dat lastiger ;-).Tocoleaf schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:27:
[...]
Ze kan ook bij Fastned laden?
En verder zou de TNM pas haar prima moeten kunnen redden. Ga het zelf binnenkort ook proberen, dus ben benieuwd naar haar ervaringen.
fr.chargemap.com/map
Bovenstaande kaart is ook wel handig btw.
In ieder geval waren dit haar trip stats:
Heenweg:
- Assen -> Amersfoort: 152,2 KM: 81% verbruikt
- Amersfoort -> Antwerpen: 134,4KM: 67% verbruikt
- Antwerpen -> Gent: 68,1 KM: 31% verbruikt
- Gent -> Antwerpen: 62,4 KM: 28% verbruikt
- Antwerpen -> Amersfoort: 132,4KM: 59% verbruikt
- Amersfoort -> Assen: 152.3 KM: 79% verbruikt
En Belgie heeft ze geladen bij Allego, we zien die rekening wel komen...
De kritiek is met name op dat het een excuus-auto is om quota te halen. En die kritiek is mijn inziens wel terecht. Nu pochen ze met dat ze sneller dan Tesla zijn, maar het heeft weinig zin om te pochen met een auto die nergens te koop is.kdeboois schreef op maandag 29 mei 2017 @ 04:25:
Hoeveel van jullie hebben dan nu een bestelling voor de Opel Ampera-e geplaatst ?
Ik mag als het goed is eind juli bestellen, en de Ampera-e staat hoog op het lijstje. Maar dan moet die wel leverbaar zijn natuurlijk. En ik weet niet of ik een auto met 200-250 km actieradius acceptabel ga vinden
http://pushevs.com/2017/05/26/details-hyundai-kona-electric/
kdeboois schreef op maandag 29 mei 2017 @ 04:25:
Dat zeggen we toch ook? Ze willen niet.kdeboois schreef op maandag 29 mei 2017 @ 04:25:
Ja, maken verlies per geleverde auto, maar een productielijn even copy pasten en je supplychain even met 200-300% in ramp-up zetten omdat er wat Noren / Nederlanders zijn die ineens veel meer auto's willen dan ooit is gewoon een te groot financieel risico
Zelf vinden ze dat ze daar goede redenen voor hebben, maar puntje bij paaltje is er meer vraag dan aanbod en wordt het aanbod bewust laag gehouden.
Ik vind dat jammer.
Als de vraag naar de Bolt 'ineens' is voor GM, dan hebben ze hun huiswerk niet gedaan.
'Verlies per auto' is natuurlijk ook een boekhoudkundige exercitie. Als je alle leergeld op de Bolt schuift is hij onbetaalbaar, en hadden ze er nooit aan moeten beginnen (en over 20 jaar niet meer bestaan).
Hoe maak je een auto goedkoper in kosten? Door er meer te maken en de NRE costs (die voor je eerste EV natuurlijk onevenredig groot zijn) over meer auto's te delen.
Het platform is waarschijnlijk specifiek voor de Ampera-E (=elektrisch) ontwikkeld. Het platform ook gebruiken voor andere modellen zou betekenen dat er nog meer vraag naar elektrische auto's komt en dat betekent dat ze nog meer problemen met hun supply chain (lees = aanvoer van batterijen) gaan krijgen. Ze kunnen het gewoon niet aan en ze hebben volgens mij ook de ballen en het geld niet om vol in te zetten op EVMaasluip schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:06:
Inderdaad. Het platform waar de Ampera-E op staat kun je natuurlijk ook gebruiken voor de Astra, de Mokka, en zelfs de Zafira.
Wat ik lees:Proton_ schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:37:
[...]
Dat zeggen we toch ook? Ze willen niet.
Zelf vinden ze dat ze daar goede redenen voor hebben, maar puntje bij paaltje is er meer vraag dan aanbod en wordt het aanbod bewust laag gehouden.
Ik vind dat jammer.
Als de vraag naar de Bolt 'ineens' is voor GM, dan hebben ze hun huiswerk niet gedaan.
'Verlies per auto' is natuurlijk ook een boekhoudkundige exercitie. Als je alle leergeld op de Bolt schuift is hij onbetaalbaar, en hadden ze er nooit aan moeten beginnen (en over 20 jaar niet meer bestaan).
Hoe maak je een auto goedkoper in kosten? Door er meer te maken en de NRE costs (die voor je eerste EV natuurlijk onevenredig groot zijn) over meer auto's te delen.
- GM wil Bolt niet verkopen
- Compliance Car
- Alleen marketing
GM is de enige grote fabrikant die deze stap nu zet. De rest komt met Tesla Model S achtige in 2018,19,20... en de Bolt is er nu.
Natuurlijk helpt het als de orderboeken volstaan en de levertijden te lang oplopen om het management van GM te overtuigen op te schalen. Alleen voor de gemiddelde leaserijder is het jammer. Die bedenkt een maand voor zijn contract afloopt dat ie iets anders moet hebben.
GM wil niets liever dan dit een succes maken en stopt niet voor niets een paar honderd miljoen in een nieuw platform.
Maar de basis waarop een EV staat is meestal volledig anders vanwege de plaatsing van de accu's.Maasluip schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:06:
Inderdaad. Het platform waar de Ampera-E op staat kun je natuurlijk ook gebruiken voor de Astra, de Mokka, en zelfs de Zafira.
Alle lof voor GM om de Bolt op de markt te brengen, de engineers hebben hun werk volgens mij goed gedaan (volgens de reviews die ik gelezen heb).kdeboois schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:15:
[...]
GM is de enige grote fabrikant die deze stap nu zet. De rest komt met Tesla Model S achtige in 2018,19,20... en de Bolt is er nu.
Precies, dit is de crux.Natuurlijk helpt het als de orderboeken volstaan en de levertijden te lang oplopen om het management van GM te overtuigen op te schalen.
Het management moet er van overtuigd worden. Dat is sneu, ze hadden het kunnen weten.
De auto is nu niet verkrijgbaar en moet nu dus concurreren met modellen die pas in 2019 uitkomen. Daar zal de Bolt niet zo mooi uit komen.
Ik denk het niet op het eerste en ik denk het wel op het tweede. Ze willen met de Bolt leren, en zijn als de dood voor dure leermomenten (met tienduizenden auto's terugroepen). Daarom kiezen ze voor een langzame rollout en willen ze niet dat er nu veel verkocht worden.GM wil niets liever dan dit een succes maken en stopt niet voor niets een paar honderd miljoen in een nieuw platform.
Nogmaals, ik ben er van overtuigd dat GM management dit goede redenen vindt, maar ik vind van niet
Maar hoe wil je dat rijmen met de plannen om voor 2017 maar 100 auto's in Duitsland te verkopen en 300 europawijd, en voor 2018 300 en Duitsland en 700 europawijd?kdeboois schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:15:
[...]
Wat ik lees:
- GM wil Bolt niet verkopen
- Compliance Car
- Alleen marketing
Natuurlijk helpt het als de orderboeken volstaan en de levertijden te lang oplopen om het management van GM te overtuigen op te schalen. Alleen voor de gemiddelde leaserijder is het jammer. Die bedenkt een maand voor zijn contract afloopt dat ie iets anders moet hebben.
GM wil niets liever dan dit een succes maken en stopt niet voor niets een paar honderd miljoen in een nieuw platform.
Dat rijmt niet met "de Bolt is er nu". De Hyundai Ioniq is er nu, daarvan zijn er dit jaar al 623 verkocht in Nederland. Dat worden er dit jaar dus meer dan Opel volgend jaar van de Ampera-E wil gaan verkopen in heel Europa.
Ter vergelijking (want door de bijtellingsregels trekt de verkoop van elektrische auto's in Nederland nogal scheef), in Duitsland zijn er van januari tot april 2017 141 elektrische Ioniq's verkocht.
Dus ofwel ze onderschatten de markt nogal, of ze hebben enorme productieproblemen, of ze hebben gewoon geen interesse.
Kan je mij het persbericht van GM een sturen waarin staat dat ze voor 2018 maximaal 700 Ampera-e's in Europa gaan leveren ?Maasluip schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:50:
[...]
Maar hoe wil je dat rijmen met de plannen om voor 2017 maar 100 auto's in Duitsland te verkopen en 300 europawijd, en voor 2018 300 en Duitsland en 700 europawijd?
Dat rijmt niet met "de Bolt is er nu". De Hyundai Ioniq is er nu, daarvan zijn er dit jaar al 623 verkocht in Nederland. Dat worden er dit jaar dus meer dan Opel volgend jaar van de Ampera-E wil gaan verkopen in heel Europa.
Ter vergelijking (want door de bijtellingsregels trekt de verkoop van elektrische auto's in Nederland nogal scheef), in Duitsland zijn er van januari tot april 2017 141 elektrische Ioniq's verkocht.
Dus ofwel ze onderschatten de markt nogal, of ze hebben enorme productieproblemen, of ze hebben gewoon geen interesse.
Nee, dat kan ik niet, dit wordt genoemd in de video die databeestje in "Elektrische auto's - Deel 2" noemt.kdeboois schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:54:
[...]
Kan je mij het persbericht van GM een sturen waarin staat dat ze voor 2018 maximaal 700 Ampera-e's in Europa gaan leveren ?
Ter indicatie: de totale markt van elektrische personenwagens in Duitsland is ongeveer 20.000 op jaarbasis. En daar wil Opel dus 0,5% marktaandeel van hebben.
Precies dat is wat ik bedoel met nakakkelen. Stop daarmee. Onzin feiten krijgen zo te veel waarde.Maasluip schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:59:
[...]
Nee, dat kan ik niet, dit wordt genoemd in de video die databeestje in "Elektrische auto's - Deel 2" noemt.
Ter indicatie: de totale markt van elektrische personenwagens in Duitsland is ongeveer 20.000 op jaarbasis. En daar wil Opel dus 0,5% marktaandeel van hebben.
Die Ioniq aandrijflijn wordt al 3-4 jaar gemaakt door Kia / Hyundai dus dat is geen vergelijk imho. Verder is dit wel een leuk weetje. Kia die doet waar 'men' GM van beticht.
Op iets van 3 tot 4 miljoen nieuwe auto's per jaar ? Dat is dus ~0.5%.....Maasluip schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:59:
[...]
Nee, dat kan ik niet, dit wordt genoemd in de video die databeestje in "Elektrische auto's - Deel 2" noemt.
Dream on 2025 met je 100% electrisch.
Maak me wakker als je 500 km op volle accu's kan halen. De gangbare 300 km zou betekenen dat ik niet eens naar mijn ouders heen en terug kan. En geen laadpaal te zien bij hun in de buurt.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Wandcontactdoos gaat ook. Je mag best blijven slapen. Ampera-e kan die 500 km halen alleen moet je niet rekenen op verwarming, airco of hoge snelheden.loekf2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:08:
[...]
Op iets van 3 tot 4 miljoen nieuwe auto's per jaar ? Dat is dus ~0.5%.....
Maak me wakker als je 500 km op volle accu's kan halen. De gangbare 300 km zou betekenen dat ik niet eens naar mijn ouders heen en terug kan. En geen laadpaal te zien bij hun in de buurt.
Voornamelijk in de eco-stand tot 90 km/h.
Airco was geen probleem bij +33 graden.
Kleine stukjes snelweg gepakt met 110 km/h.
Dus ja, het is mogelijk mits je op de snelweg je rijstijl aanpast (dus niet vol gas 130 km/h)....
Brrr.... krijg meteen beelden van James May die in een electrische Renault achter Clarkson aanrijdt met alles op standje eco.rsmits007 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:20:
Ik heb van het weekend met de Zoe 300 km gereden.![]()
Voornamelijk in de eco-stand tot 90 km/h.
Airco was geen probleem bij +33 graden.
Kleine stukjes snelweg gepakt met 110 km/h.
Dus ja, het is mogelijk mits je op de snelweg je rijstijl aanpast (dus niet vol gas 130 km/h)....
(geen airco, geen radio, lichten uit, geen laders als bv telefoon, max. 60)
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ik had van alles aan staan:
Airco
Radio
Navigatie
Dagrijverlichting
Draagbare koelbox stond op 12volt te koelen.
Binnendoor weggetjes zijn ook relaxed.

Tesla model S 100D. Die zou dat wel moeten kunnen. Budget gewijs wel pijnlijk.loekf2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:08:
[...]
https://www.oplaadpalen.nl/loekf2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:08:
[...]
Lijkt me sterk dat er geen laadpaal in de buurt is (of een snellader onderweg)... of ze wonen echt in de middle of nowhere. Bovendien kan je altijd nog opladen aan het stopcontact (neem aan dat je niet maar een uurtje bij je ouders blijft als je zo ver rijdt). Sterker nog, in de meeste gevallen is het dichtstbijzijnde tankstation verder dan de dichtstbijzijnde laadpaal
En anders een Tesla halen, dan is 500 km wel te doen. https://www.tesla.com/nl_NL/models
100% elektrisch in 2025 gaat het inderdaad niet worden... alleen al als je ziet hoe weinig Hyundai of Opel kunnen produceren voor de NL markt. Maar ik weet wel 100% zeker dat het de volgende jaren weer exponentieel gaan groeien als we de Model 3 en andere auto's krijgen met grotere accu's en grotere spelers als BMW en VW ook meer hun best gaan doen.
Is gewoon een Tucson met een accu en een Ioniq neusgerre1 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:33:
Een beetje info ivm met nabije toekomst Kia- Hyundai:
http://pushevs.com/2017/05/26/details-hyundai-kona-electric/
[ Voor 9% gewijzigd door YoshiBignose op 29-05-2017 15:15 ]
500km is prima te halen met een 100D.loekf2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:08:
[...]
Gisteren 500km gereden door Duitsland met mijn Tesla Model S met 85kWh accu. 120 ~ 140km/h aan gehouden, verbruik was 18kWh/100km.
100kWh, zeg 95kWh effectief zou dus 527km opleveren met een Tesla Model S 100D.
Is hij betaalbaar? Dat ligt helemaal aan je eigen situatie. Maar het is een feit dat accuprijzen hard aan het zakken zijn en dat 2025 helemaal geen raar jaartal is.
Zijn bron in de video is zijn Opel dealer. Tja, als je niets meer mag doorgeven wat anderen van redelijk officiële bronnen horen dan zijn we snel uitgepraat.kdeboois schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:05:
[...]
Precies dat is wat ik bedoel met nakakkelen. Stop daarmee. Onzin feiten krijgen zo te veel waarde.
De Duitsers zijn boos omdat er eerst bedrijfswagen geleverd gaan worden en privé kopers achter aan de rij staan. Ik kan me daarnaast niet voorstellen dat een Duitse dealer weet hoe, wanneer en hoeveel de importeurs hun auto's gaan krijgen.Maasluip schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:14:
[...]
Zijn bron in de video is zijn Opel dealer. Tja, als je niets meer mag doorgeven wat anderen van redelijk officiële bronnen horen dan zijn we snel uitgepraat.
Dan hebben we nog meer feiten om het over eens te zijn.
In dit tempo halen ze de 20k in een jaar niet niet, ik hoop op 30k+.
Maar dat hoeft ook niet. Een steeds groter deel van normale mensen hun behoefte kan vervuld worden door EV's. Twee jaar geleden lazen we hier nog vaak 'nou, kom maar terug als je minimaal 300km werkelijk kunt rijden'. Nou, dat kan nu dus gewoon, met betaalbare EV's. En dat is voor héél veel mensen echt prima. Die kunnen daar alles mee doen behalve misschien de zomervakantie. Sommige mensen niet, zoals @loekf2, nou ja die moeten dan nog 1 generatie wachten tot de capaciteit nog groter wordt..
100% EV verkoop in 2025 is natuurlijk erg sterk gesteld, lijkt mij ook meer een prestige doel dan een reëel doel. Maar heel veel langer hoeft het ook weer niet te duren. Elke transitie heeft wat tijd nodig.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Het blijft anekdotisch maar ik heb wel echt het idee dat ik in het dagelijks leven vaker EV's tegenkom. Vooral de Model S dat is eigenlijk helemaal niet speciaal meer. Verder meestal i3's en Leafs, ongeveer evenveeel. Gevolgd door de Zoe.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Kan ik dit doortrekken richting een Zoe met 40kWh batterij en die met Vmax van Utrecht naar Groningen door de polder heenjagen zonder noodzakelijke tussenstop?Snow_King schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:05:
[...]
Gisteren 500km gereden door Duitsland met mijn Tesla Model S met 85kWh accu. 120 ~ 140km/h aan gehouden, verbruik was 18kWh/100km.
Ik moet nog zo'n 40.000 kilometer met de Octavia en dan moet ik een nieuwe en ik ben de directeur alvast aan het voorbereiden op een elektische auto en ondertussen hier hard aan het lurken
Dat haal je net vanaf 100%. Als de Zoe een vergelijkbaar energiegebruik heeft op die snelheden.PeaceNlove schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:58:
[...]
Kan ik dit doortrekken richting een Zoe met 40kWh batterij en die met Vmax van Utrecht naar Groningen door de polder heenjagen zonder noodzakelijke tussenstop?
Ik moet nog zo'n 40.000 kilometer met de Octavia en dan moet ik een nieuwe en ik ben de directeur alvast aan het voorbereiden op een elektische auto en ondertussen hier hard aan het lurken
En anders heb je halverwege de polder een fastned locatie met laders in beide richtingen.
Daar stop ik ook altijd op mijn ritje naar Groningen (vanaf Den Haag). Maar dan is het meer om mijzelf bij te laden
120 op de cruise control is ca. 22 kW.
Tesla Model S heeft een andere aandrijving en is gestroomlijnder. Dat is gunstiger bij hogere snelheden.
Ik heb onlangs een Zoë geleend en van Utrecht naar Rotterdam-Oost gereden, afstand 132 km. Ik reed topsnelheid op de heenweg, dus 130 km/u. Terug wat langzamer, rond de 100-120. Toen ik in Utje terugkwam, stond er nog 100 km op de meter. Dus die 192 van U naar Grun red je wel. Sowieso gewoon even proefrijden tegen die tijd.PeaceNlove schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:58:
[...]
Kan ik dit doortrekken richting een Zoe met 40kWh batterij en die met Vmax van Utrecht naar Groningen door de polder heenjagen zonder noodzakelijke tussenstop?
Die tussenstop wil ik nou juist voorkomen. Voordeel van de Zoe is dat je ter plaatse mooi met een 3-fase paal die 40kWh batterij weer vol kan laden voor de weg terug. Alle andere auto's hebben maar 1 fase en die krijg je gedurende de werkdag dus niet vol als ik het goed begrijp.RocketKoen schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:04:
[...]
Dat haal je net vanaf 100%. Als de Zoe een vergelijkbaar energiegebruik heeft op die snelheden.
En anders heb je halverwege de polder een fastned locatie met laders in beide richtingen.
Daar stop ik ook altijd op mijn ritje naar Groningen (vanaf Den Haag). Maar dan is het meer om mijzelf bij te laden
Das wel jammer van die begrenzer op 140. ik wil nog wel eens doortrekken voorbij de 140 om een inhaalactie te doen zonder de ander te dwingen te remmen voor de vrachtwagen.Proton_ schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:25:
Zoe vol in de begrenzer (140 op de teller, ~135) vreet ca 33 kW.
120 op de cruise control is ca. 22 kW.
Tesla Model S heeft een andere aandrijving en is gestroomlijnder. Dat is gunstiger bij hogere snelheden.
Die 100 resterende kilometers zal dan wel gebaseerd zijn op het rustige terugrijden, wel redelijk in tegenspraak met de vorige quote? Met 130 km zo die batterij goed leeg moeten zijn als je overal 130km/h aanhoud over die afstand.cerberusss schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:26:
[...]
Ik heb onlangs een Zoë geleend en van Utrecht naar Rotterdam-Oost gereden, afstand 132 km. Ik reed topsnelheid op de heenweg, dus 130 km/u. Terug wat langzamer, rond de 100-120. Toen ik in Utje terugkwam, stond er nog 100 km op de meter. Dus die 192 van U naar Grun red je wel. Sowieso gewoon ff proefrijden.
Een 2017 Zoe R doet het vast beter
Geen idee. Gereden met de nieuwste 2017 Zoë.PeaceNlove schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:31:
100 resterende kilometers zal dan wel gebaseerd zijn op het rustige terugrijden, wel redelijk in tegenspraak met de vorige quote? Met 130 km zo die batterij goed leeg moeten zijn als je overal 130km/h aanhoud over die afstand.
Er is geen fastned bij Amersfoort. Weet je zeker dat ze die gepakt heeft?jinxedworld schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:09:
[...]
Ja Fastned heeft ze gepakt in Nederland. Maar in Belgie word dat lastiger ;-).
In ieder geval waren dit haar trip stats:
Heenweg:Terugweg:
- Assen -> Amersfoort: 152,2 KM: 81% verbruikt
- Amersfoort -> Antwerpen: 134,4KM: 67% verbruikt
- Antwerpen -> Gent: 68,1 KM: 31% verbruikt
Het lijkt erop dat het stuk Amersfoort -> Assen meer energie verbruikt dan het stuk Amersfoort -> Antwerpen (verhoudingsgewijs). Ik gok op ander wegdek, meer weerstand oid. En misschien een grotere open vlakte dan de andere routedelen.
- Gent -> Antwerpen: 62,4 KM: 28% verbruikt
- Antwerpen -> Amersfoort: 132,4KM: 59% verbruikt
- Amersfoort -> Assen: 152.3 KM: 79% verbruikt
En Belgie heeft ze geladen bij Allego, we zien die rekening wel komen...
En op die 150 km reis heen of terug kom je ook geen snellader tegen? Waar rij je naar toe vanuit Nijmegen dat je dat lukt?loekf2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:08:
3 fasen laden is sowieso veel fijner dan 1 fase laden. Maar met 1 fase 16A met 230V kan je dus 3,6 kWh per uur laden en in 8 uur is dat toch ruim 28kWh. Als je ook nog een pauze etc hebt dan zit je al tegen de 30 kWh aan. Dat is dus niet helemaal vol als je een 40kWh accu hebt, maar heel veel scheelt het niet.PeaceNlove schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:31:
Die tussenstop wil ik nou juist voorkomen. Voordeel van de Zoe is dat je ter plaatse mooi met een 3-fase paal die 40kWh batterij weer vol kan laden voor de weg terug. Alle andere auto's hebben maar 1 fase en die krijg je gedurende de werkdag dus niet vol als ik het goed begrijp.
Maar de oplossing daarvoor is ook simpel: je moet gewoon afremmen ipv versnellenDas wel jammer van die begrenzer op 140. ik wil nog wel eens doortrekken voorbij de 140 om een inhaalactie te doen zonder de ander te dwingen te remmen voor de vrachtwagen.
Ik zet er niet voor niets een smiley bij, maar op de meeste trajecten in Nederland zit er helemaal geen groot verschil tussen 140 rijden of 100 (laat staan 120). De meeste tijd ben je kwijt bij verkeerslichten in het stukje voor of na de snelweg. In mijn traject (ongeveer 90 km) merk ik meer verschil (qua tijd) als ik alle stoplichten mee of tegen heb dan als ik overal max 100 of Vmax + 5 rijdt. Voor je gevoel is dat laatste heel veel sneller, maar dat is echt alleen je gevoel.
Maar wellicht heb jij toevallig wel een traject waarbij het echt veel verschil uitmaakt. Ben wel benieuwd welke dat dan is
[ Voor 65% gewijzigd door JeroenE op 30-05-2017 07:27 . Reden: Reactie PeaceNlove was weggevallen ]
Even gevraagd, ze noemt snelladen Fastned. Op zich hebben ze de branding prima voor elkaar :-). Maar het was inderdaad een Allego snellader.JeroenK schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:16:
[...]
Er is geen fastned bij Amersfoort. Weet je zeker dat ze die gepakt heeft?
Hahaha, ja dat is wel een goede grap. De snellader is relatief handig geplaatst (niet heel ver van de afrit) maar wel een locatie waar niet heel veel te beleven is (midden op industriegebied). En de horeca is net weer te ver weg om eventjes heen en weer te lopen. Nouja, je kan ook eerst langs de Mac rijden en dan in de auto wat nuttigen natuurlijk.jinxedworld schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 07:28:
Even gevraagd, ze noemt snelladen Fastned. Op zich hebben ze de branding prima voor elkaar :-). Maar het was inderdaad een Allego snellader.
Komt het verschil in verbruik niet gewoon doordat er een andere maximum snelheid is of meer verkeer waardoor je niet zo snel kan rijden?
In mijn ervaring is snelheid veel belangrijker voor je bereik dan het wegoppervlak.
[ Voor 16% gewijzigd door JeroenE op 30-05-2017 07:33 ]
Utrecht-Groningen is wel een traject waar je serieus door kan rijden. Ook Utrecht Arnhem 's ochtends schiet altijd lekker op. Deil-Vianen kan je 's middags ook altijd lekker doorrijden.JeroenE schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 07:18:
[...]
Maar de oplossing daarvoor is ook simpel: je moet gewoon afremmen ipv versnellen
Ik zet er niet voor niets een smiley bij, maar op de meeste trajecten in Nederland zit er helemaal geen groot verschil tussen 140 rijden of 100 (laat staan 120). De meeste tijd ben je kwijt bij verkeerslichten in het stukje voor of na de snelweg. In mijn traject (ongeveer 90 km) merk ik meer verschil (qua tijd) als ik alle stoplichten mee of tegen heb dan als ik overal max 100 of Vmax + 5 rijdt. Voor je gevoel is dat laatste heel veel sneller, maar dat is echt alleen je gevoel.
Maar wellicht heb jij toevallig wel een traject waarbij het echt veel verschil uitmaakt. Ben wel benieuwd welke dat dan is
En daar heb je maar twee rijbanen beschikbaar, dus als je op de linkerbaan gaat lopen remmen dan kan iemand die achter je rijdt ook in de remmen. Dan maak ik liever wat ruimte door wat extra snelheid, dan zit ik niemand in de weg.
Nou, de kogel is door de kerk hoor. Het wordt dus toch een Ioniq, een Comfort Aurora Silver; wordt eind juni geleverd.Ik schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:39:
Net proefrit gemaakt in een i3 94 Ah. Prachtige auto, zit wat hoger dan ik dacht, maar heeft lekkere stoelen en is een stuk vlotter dan de Ioniq. Eigenlijk zou ik hem graag meteen bestellen, maar ik moet wel een buggy meenemen in de kofferbak, en die past er niet in
Misschien dus toch de Ioniq bestellen, maar de i3 rijdt leuker en ik vind hem mooier en hij is wel leverbaar...
Vanavond nog even over overleggen wat we gaan doen.
Als mensen nog snel een Ioniq willen: in Twente zijn er nog een aantal op voorraad. Zowel comfort als premium. Om hier geen reclame te maken zal ik geen link zetten, maar vragen staat vrij. Is overigens een andere dealer dan waar ik nu bestel.
http://www.nu.nl/beurs/47...gdienst-brandstoffen.html
Ze gaan dus benzine thuisbezorgen. Met een elektrische auto...
Nu wachten totdat Fastned met accutrucks gaat rijdenRocketKoen schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:24:
Nu wordt het duidelijk waarom Shell laadpalen gaat plaatsen bij hun tankstations:
http://www.nu.nl/beurs/47...gdienst-brandstoffen.html
Ze gaan dus benzine thuisbezorgen. Met een elektrische auto...

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Trucks die rijden op benzine natuurlijkVeneficus schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:13:
[...]
Nu wachten totdat Fastned met accutrucks gaat rijden
En in zo'n laadauto kun je natuurlijk makkelijk met verwisselbare accu's werken zodat het ding altijd op de weg is.
Hey, gefeliciteerd! Leuk hoorapt schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:23:
[...]Nou, de kogel is door de kerk hoor. Het wordt dus toch een Ioniq, een Comfort Aurora Silver; wordt eind juni geleverd.
Toen ik het typte bedacht ik me dat zelf ookMaasluip schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:27:
Is nog niet eens zo'n slecht idee. Het probleem is dan alleen nog maar waar je die auto laat tijdens het laden, maar als je geen laadpaal in de buurt hebt kun je fijn die auto bestellen.
En in zo'n laadauto kun je natuurlijk makkelijk met verwisselbare accu's werken zodat het ding altijd op de weg is.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Geen Nightrider capriolen.....?Veneficus schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:04:
[...]Toen ik het typte bedacht ik me dat zelf ookZe kunnen hun trucks op strategische Fastned locaties stallen, aan hun eigen snellader.
Dat zou pas cool zijn!

Waarom uiteindelijk gekozen voor de Ioniq? Toch het prijsverschil in verhouding tot wat je krijgt en de ruimte? Bij de i3 moet je nog best wel wat betalen voor opties, die je bij de Ioniq er al standaard bij krijgt. Toch vond ik het premium prijsverschil bij de Ioniq het wel waard hoor...apt schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:23:
[...]
Nou, de kogel is door de kerk hoor. Het wordt dus toch een Ioniq, een Comfort Aurora Silver; wordt eind juni geleverd.
Als mensen nog snel een Ioniq willen: in Twente zijn er nog een aantal op voorraad. Zowel comfort als premium. Om hier geen reclame te maken zal ik geen link zetten, maar vragen staat vrij. Is overigens een andere dealer dan waar ik nu bestel.
Em even hierop terug te komen; Ik heb mail terug gehad van Ratio. Deze hebben dus wel een adapter voor type 1 auto's op een type 2 vaste stekker, maar niet in Nederland.Nivve schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:17:
[...]
[...]
Bedankt voor de reacties.
Voorlopig is het stopcontact en de openbare laadpaal voldoende. Echter de intentie is zeker niet dat de auto maar tijdelijk is, dus een oplossing voor de eigen laadpaal zou op de langere termijn ook wel leuk zijn.
Ik ga de ideetjes even overwegen, mocht ik nog meer info willen dan laat ik het wel weten![]()
Ik denk overigens dat Renault met de lease-accu niet zo blij zal zijn met het ombouwen van de socket.
Overigens vandaag 100+km op de teller gehad van de Fluence met maar 78% State of Health. Wel heel erg gehypermiled (84 achter een vrachtwagen deel van de route), maar was toch blij dat zo ver nog mogelijk was
http://www.ladesystemtech...ker-auf-typ-1-kupplung-62
Kan ik toch bij Fastned laden met de Fluence
Heb je de Status van de accu uit laten lezen van de Fluence?Nivve schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:17:
Of kan je die op een bepaalde manier zien in de auto?
Ikzelf heb gewoon een laadpunt thuis met een type 1 stekker.
Deze laad op 16A wat ook het maximale is wat de auto kan laden volgens mij.
Op het werk gebruik ik de noodlader op en laad daar op 10A.
Het is de ANWB veilig rijden verzekering, waarbij je een dongle op je OBD stekker (met bijbehorende platte haakse verlengkabel dat die niet in de weg zit) moet stoppen.
Als je je aan de maximum snelheid houd (GPS) en niet heel veel met hoge snelheid remt (bumperklever etc) dan krijg je nog extra korting.
Voor mij als 29jarige met 5 schadevrije jaren, kom je dan uit op een premie van maximaal 43,48euro p/maand (allrisk) als je een 'slechte' rijder bent en maar 30,44euro p/maand als je volgens die dongle wel goed rijdt.
Het word per kwartaal verrekend.
De goedkoopste allrisk die ik elder kon vinden was ongeveer 54-58 euro per maand. Gezien ik met de Renault Zoe vaak iets langzamer rij (waar je 130 mag) is dat prima, hij is zelfs begrensd op 135 km/u. Buiten de snelweg om hou ik mij ook altijd netjes aan de snelheid, dus prima te doen.
(Als je per jaar betaald krijg je nog 5% extra korting)
Ik heb officieel mijn data dus ''verkocht'' voor korting.
Verder past dit ook goed bij het topic ''Financiele onafhankelijkheid'' op tweakers:
Financiële onafhankelijkheid - Deel 2
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ben benieuwd wat ze allemaal registreren, registreren ze enkel de snelheid en de geldende snelheidslimiet of ook daadwerkelijk de locatie? Als het 't eerste is dan vind ik het wel te overwegen, maar als ze gaan bijhouden waar ik allemaal kom vind ik het minder prima.Stef87 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:04:
Zojuist heb ik voor de Zoe een nieuwe autoverzekering aangevraagd, die voor ons goed lijkt te passen bij onze Renault Zoe Intens uit 2014.
Het is de ANWB veilig rijden verzekering, waarbij je een dongle op je OBD stekker (met bijbehorende platte haakse verlengkabel dat die niet in de weg zit) moet stoppen.
Als je je aan de maximum snelheid houd (GPS) en niet heel veel met hoge snelheid remt (bumperklever etc) dan krijg je nog extra korting.
Voor mij als 29jarige met 5 schadevrije jaren, kom je dan uit op een premie van maximaal 43,48euro p/maand (allrisk) als je een 'slechte' rijder bent en maar 30,44euro p/maand als je volgens die dongle wel goed rijdt.
De goedkoopste allrisk die ik elder kon vinden was ongeveer 54-58 euro per maand. Gezien ik met de Renault Zoe vaak iets langzamer rij (waar je 130 mag) is dat prima, hij is zelfs begrensd op 135 km/u. Buiten de snelweg om hou ik mij ook altijd netjes aan de snelheid, dus prima te doen.
Ik heb officieel mijn data dus ''verkocht'' voor korting.![]()
Verder past dit ook goed bij het topic ''Financiele onafhankelijkheid'' op tweakers:
Weet je wat ze precies registreren, wat staat er in hun voorwaarden?
edit: laat staan als ze ook nog eens de tijd registreren...
Belachelijk.. dat gaat toch echt te ver? Nou ja, het is dat je er zelf voor kiest maar dat zou ik nooit doen. Gaan ze straks ook korting geven op je zorgverzekering en dan moet je 1x per maand langs de dokter even kijken of je niet gerookt of vet gegeten hebt? Bovendien wil rustig rijden nog steeds niet zeggen dat je ook goed rijdt.Stef87 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:04:
Zojuist heb ik voor de Zoe een nieuwe autoverzekering aangevraagd, die voor ons goed lijkt te passen bij onze Renault Zoe Intens uit 2014.
En wat gebeurt als jij een ongeluk maakt, gaan ze jouw data dan gebruiken om je in het ongelijk te stellen? Stel je rijdt ergens en je vliegt uit de bocht. Je bent all risk verzekerd dus er is niets aan de hand, maar als die dongle laat zien dat je op dat moment 10 km/u harder reed dan de toegestane snelheid, kunnen ze dan zeggen je hield je niet aan de regels dus we keren niet uit?
Uiteraard zeggen ze dat alles veilig is en ze met niemand delen: https://www.anwb.nl/verze...ing/veilig-rijden/privacy
[ Voor 11% gewijzigd door YoshiBignose op 30-05-2017 18:40 ]
In willekeurige volgorde:YoshiBignose schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:09:
[...]
Waarom uiteindelijk gekozen voor de Ioniq? Toch het prijsverschil in verhouding tot wat je krijgt en de ruimte? Bij de i3 moet je nog best wel wat betalen voor opties, die je bij de Ioniq er al standaard bij krijgt. Toch vond ik het premium prijsverschil bij de Ioniq het wel waard hoor...
Geen adaptive cruise control beschikbaar voor mijn budget (icm met andere opties).
Ruimte achterbak
Range
Minder zijwind gevoelig op de snelweg, icm met acc en lka is de Ioniq een relaxtere snelwegauto.
Geld: Ioniq is goedkoper
Garantie: 5 jaar vs 2 jaar.
Normale banden die je op elke hoe van de straat kunt laten vervangen
Achteruitrijdt camera: optie beschikbaar op i3 maar onbereikbaar binnen budget
Nadelen: geen 3 fase laden, minder fun, minder mooi, minder innovatief. Maar deze laatste 3 factoren zijn nauwelijks praktisch van belang.
Dus het was een verstandskeuze...
Ja inderdaad, klinkt als een goed genomen beslissing. Enige praktische nadeel is het gemis van 3 fase laden, wat ik echt onbegrijpelijk vind. Ik heb voor mijn werknemer ook gekeken naar verschillende EV's, maar daar was de keuze helemaal snel gemaakt want ik ga natuurlijk geen snelle sportieve auto aan m'n personeel gevenapt schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:39:
[...]
In willekeurige volgorde:
Geen adaptive cruise control beschikbaar voor mijn budget (icm met andere opties).
Ruimte achterbak
Range
Minder zijwind gevoelig op de snelweg, icm met acc en lka is de Ioniq een relaxtere snelwegauto.
Geld: Ioniq is goedkoper
Garantie: 5 jaar vs 2 jaar.
Normale banden die je op elke hoe van de straat kunt laten vervangen
Achteruitrijdt camera: optie beschikbaar op i3 maar onbereikbaar binnen budget
Nadelen: geen 3 fase laden, minder fun, minder mooi, minder innovatief. Maar deze laatste 3 factoren zijn nauwelijks praktisch van belang.
Dus het was een verstandskeuze...
De i3 is echt wel leuk om te rijden. Net een kart. Niet dat ik kan karten...
Voor een werknemert zonder gezin is het wel een hele gave auto.
[ Voor 58% gewijzigd door apt op 30-05-2017 18:50 . Reden: quote onnodig. ]
Haha daar maak ik me geen zorgen om... maar je begrijpt ook wel dat harder rijden zorgt voor meer stroomverbruik en meer ongelukken (los van het feit dat de i3 toch een stuk duurder is). Voor mezelf neem ik dat maar al te graag voor lief maar niet voor m'n personeelapt schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:50:
Heb jij zo'n langzame Tesla dat je je zorgen maakt om een i3?
De i3 is echt wel leuk om te rijden. Net een kart. Niet dat ik kan karten...
Voor een werknemert zonder gezin is het wel een hele gave auto.
Toen ik een paar maanden terug voor een levensverzekering ging kijken, was "Heeft U de afgelopen x jaar gerookt". een veel voorkomende vraag.YoshiBignose schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:33:
[...]
Belachelijk.. dat gaat toch echt te ver? Nou ja, het is dat je er zelf voor kiest maar dat zou ik nooit doen. Gaan ze straks ook korting geven op je zorgverzekering en dan moet je 1x per maand langs de dokter even kijken of je niet gerookt of vet gegeten hebt? Bovendien wil rustig rijden nog steeds niet zeggen dat je ook goed rijdt.
Ter info. Die OBDII dongle werkt. Ik moest hem wel eerst twee keer verbinden, maar dat zal aan mijn telefoon liggen. De LeafSpy tool doet het er mee en daar gaat het om. Weet iemand waarom ik de pro versie van die app zou moeten kopen?haaibaa2 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:08:
[...]
Ik heb deze besteld:
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B017KIWRDC
Ik zal je laten weten hoe het bevalt als deze binnenkomt.
Ik zou dat ook wel willen, maar de verzekering die ik nu heb had die mogelijkheid niet.Stef87 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:04:
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Ja en als je een autoverzekering afsluit kijken ze ook naar schadevrije jaren. Dat is echter heel wat anders dan dit constant bijhouden...RocketKoen schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:56:
[...]
Toen ik een paar maanden terug voor een levensverzekering ging kijken, was "Heeft U de afgelopen x jaar gerookt". een veel voorkomende vraag.
Is ANWB gestopt om 30% korting te geven op een EV verzekering? Ik heb een tijdje geleden gecontroleerd of de ANWB veilig rijden verzekering goedkoper was dan mijn huidige ANWB verzekering met 30% extra korting. Dat was het helemaal niet goedkoper, volgens mij moest ik dan maximaal veilig rijden om op hetzelfde bedrag uit te komen........Stef87 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:04:
Ik heb het afgesloten om te proberenYongshi schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:02:
[...]
Ben benieuwd wat ze allemaal registreren, registreren ze enkel de snelheid en de geldende snelheidslimiet of ook daadwerkelijk de locatie? Als het 't eerste is dan vind ik het wel te overwegen, maar als ze gaan bijhouden waar ik allemaal kom vind ik het minder prima.
In een notendop komt het niet op neer:
Uit de FAQ :
Hoe werkt de stick, welke data staat op de stick?
De stick ofwel dongel is voor de stroomvoorziening verbonden met de auto. De stick leest geen gegevens uit van de auto. De stick zelf verzamelt een aantal gegevens: tijdstip, gps locatie en g-krachten. Deze gegevens worden door de stick direct doorgestuurd naar ons. Er blijven geen gegevens achter op de stick zelf.
Of hier een directe link met informatie betreft privacy:
https://www.anwb.nl/verze...ing/veilig-rijden/privacy
Er word niets gedeeld met derden, tenzij er een gerechtelijk bevel is geclaimd.
Ik maak mij niet zo'n zorgen =) over het algemeen hou ik mij altijd (zeker met de begrensde Zoe) netjes aan de regels en rij (denk ik
Het proberen waard voor een extra +/- +300 euro die we over houden. (Kan het verschil mooi worden geïnvesteerd in mijn portfolio, zodat ik over een aantal jaar misschien wel een leuke Model 3 kan betalen)
----- Edit-----
Vorig jaar heb ik die verzekering met extra korting ook gezien, nu niet (meer) in ieder geval. Misschien is het ten opzichte van een ICE auto al of nog steeds 30% goedkoper?ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:39:
[...]
Is ANWB gestopt om 30% korting te geven op een EV verzekering? Ik heb een tijdje geleden gecontroleerd of de ANWB veilig rijden verzekering goedkoper was dan mijn huidige ANWB verzekering met 30% extra korting. Dat was het helemaal niet goedkoper, volgens mij moest ik dan maximaal veilig rijden om op hetzelfde bedrag uit te komen........
Voor wat het waard is: Ik kreeg ook 15% extra korting omdat ik al 10jaar lid ben van de ANWB, plus nog eens 10% ''veilige rijders'' korting. Verder krijg je nog 20% daar bovenop als je geclassificeerd word als een veilige rijder. Een extra 5% had nog gekund als we gelijk de jaarpremie hadden betaald. (Totaal dus maximaal 50% korting)
Uiteindelijk gaat het mij meer om het totale verschil t.o.v. andere verzekeringen, en dan kom ik uit op 324euro goedkoper per jaar, ben ik toch een slechte rijder dan is met misschien 200 euro goedkoper.
Mede door de actieradius en bijbehorende snellaadstops, is het gewoon niet slim om (wat ik voorheen wel deed in mijn eco-diesel) bijvoorbeeld 140 te gaan rijden want: Dan haal ik de bestemming niet of moet ik meer stoppen om te kunnen snelladen.
[ Voor 32% gewijzigd door Stef87 op 30-05-2017 20:54 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dat snap ik, maar er werd om gevraagd:Noord27 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:31:
@Stef87 Percentages korting zeggen totaal niets. Het gaat om het bedrag onder aan de streep. Feit is als men veelvuldig korting kan geven, het product in basis te duur is.
Zelf gaf ik ook in eerste instantie al aan in mijn vorige post(s) dat het gewoon de goedkoopste was, met of zonder de ''korting in %''ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:39:
[...]
Is ANWB gestopt om 30% korting te geven op een EV verzekering? Ik heb een tijdje geleden gecontroleerd of de ANWB veilig rijden verzekering goedkoper was dan mijn huidige ANWB verzekering met 30% extra korting. Dat was het helemaal niet goedkoper, volgens mij moest ik dan maximaal veilig rijden om op hetzelfde bedrag uit te komen........
Stef87 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:42:
[...]
Uiteindelijk gaat het mij meer om het totale verschil t.o.v. andere verzekeringen, en dan kom ik uit op 324euro goedkoper per jaar, ben ik toch een slechte rijder dan is met misschien 200 euro goedkoper.
[ Voor 14% gewijzigd door Stef87 op 30-05-2017 21:46 ]
Daarom staat hij bij ons ook altijd om de hoekYoshiBignose schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:43:
[...]
Een Leaf gaat me te ver om iedere dag op kantoor te zien
Ja ter plekke al voor de proefrit, dus we wisten precies waar we voor gingen. Ik deed het vaker met de Zoe, en met de Fluence app werkte nagenoeg hetzelfde (zelfde dev als CanZE voor de Zoe). Vanuit de auto zelf is het niet te zien denk ik, al heb ik nog niet alle hoeken en gaten van de auto doorzocht.Crxtreem schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:15:
[...]
Heb je de Status van de accu uit laten lezen van de Fluence?
Of kan je die op een bepaalde manier zien in de auto?
Ikzelf heb gewoon een laadpunt thuis met een type 1 stekker.
Deze laad op 16A wat ook het maximale is wat de auto kan laden volgens mij.
Op het werk gebruik ik de noodlader op en laad daar op 10A.
Overigens merk ik wel een groot verschil in snelwegkilometers; de Zoe verbruikt snel 19/20kw bij 104km/u. De Fluence zit met 15/16kw daar al aan
Je merkt het overigens ook aan de wind... zoveel minder geluid boven de 100km/u. Waar een beetje aerodynamica al niet goed voor is.
Ik heb ook deze verzekering voor mijn 2 auto's. Ze registeren alles.Yongshi schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:02:
[...]
Ben benieuwd wat ze allemaal registreren, registreren ze enkel de snelheid en de geldende snelheidslimiet of ook daadwerkelijk de locatie? Als het 't eerste is dan vind ik het wel te overwegen, maar als ze gaan bijhouden waar ik allemaal kom vind ik het minder prima.
* Snelheid
* G-krachten (ga je niet te snel door de bocht)
* Tijd
Ze kunnen zelfs op verzoek een uitdraai sturen met een overzicht van de gereden route zodat je kunt zien welke bochten je te hard neemt.
Nee voor je privacy hoef je deze verzekering niet te nemen. Let je op de centen (en houd je je aan de verkeersregels) dan is deze verzekering echt iets voor jou.
CanZE is een speciale ODB dongle, of is dat de software voor een dongle?Nivve schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:34:
[...]
Ja ter plekke al voor de proefrit, dus we wisten precies waar we voor gingen. Ik deed het vaker met de Zoe, en met de Fluence app werkte nagenoeg hetzelfde (zelfde dev als CanZE voor de Zoe). Vanuit de auto zelf is het niet te zien denk ik, al heb ik nog niet alle hoeken en gaten van de auto doorzocht.
Overigens merk ik wel een groot verschil in snelwegkilometers; de Zoe verbruikt snel 19/20kw bij 104km/u. De Fluence zit met 15/16kw daar al aan![]()
Je merkt het overigens ook aan de wind... zoveel minder geluid boven de 100km/u. Waar een beetje aerodynamica al niet goed voor is.
Maar heeft je Fluence geen huuraccu dan?
Kan je die misschien binnenkort om laten wisselen.
Ik heb nu een gemiddelde van 18kW met de Fluence.
Waarschijnlijk ga ik in de zomer meer richting de 17kW.
De accu kan ik idd bij 75% laten omwisselen, dus dit is de eerste keer dat ik hoop dat de accu snel nog degradeertCrxtreem schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:06:
[...]
CanZE is een speciale ODB dongle, of is dat de software voor een dongle?
Maar heeft je Fluence geen huuraccu dan?
Kan je die misschien binnenkort om laten wisselen.
Ik heb nu een gemiddelde van 18kW met de Fluence.
Waarschijnlijk ga ik in de zomer meer richting de 17kW.
Toch een groot voordeel voor tweedehands bezit die accuhuur, anders hadden we nooit een auto met 78% accu overwogen.
CanZE (Zoe) en Fluence ZE Spy (Fluence) zijn de apps. Deze zijn beiden beschikbaar op Android. Canze is er voor de iPhone, maar voor de Fluence app weet ik het niet.
Om deze te gebruiken heb je een OBDII dongle nodig die je auto uitleest. Voor Android moet deze dongle via Bluetooth kunnen communiceren, voor de iPhone moet hij via wifi communiceren. Dus voor een iPhone heb je een andere dongle nodig dan voor een android telefoon.
Ja, dat noemen ze gewoon fraude tegengaan.GoldenSample schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:52:
The horror. Krijg je een ongeluk, gaan ze in je data spitten om nog meer irrelevante onzin aan te dragen om niet uit te keren (u Reed daar altijd wel hard hè?). Een verzekeraar verdiend alleen geld door niet uit te betalen. Je hebt dus een totaal tegengesteld belang.
Tesla doet het bijvoorbeeld al. Die auto stuurt nog veel meer naar de fabrikant dan zo'n ANWB Dongle.
Maar als dan iemand claimt dat Autopilot hem in een boom heeft gereden dan publiceren ze gewoon de data.
"Meneer. Autopilot stond niet aan. En U reed 150 op een weg waar U 80 mag."
Het heikele punt is dat ze die data niet openbaar maken als ze dat beter uitkomt. Bijvoorbeeld als het wel de schuld zou zijn geweest van de auto.
Dit was mijn jaarbedrag per jaar met de 30% korting elektrisch rijden met mijn Kia Soul EV:Stef87 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:42:
[...]
Ik heb het afgesloten om te proberenmocht ik er vanaf willen zien dan betaal ik 10% meer premie en ik kan dit achteraf nog desgewenst veranderen.
In een notendop komt het niet op neer:
Uit de FAQ :
Hoe werkt de stick, welke data staat op de stick?
De stick ofwel dongel is voor de stroomvoorziening verbonden met de auto. De stick leest geen gegevens uit van de auto. De stick zelf verzamelt een aantal gegevens: tijdstip, gps locatie en g-krachten. Deze gegevens worden door de stick direct doorgestuurd naar ons. Er blijven geen gegevens achter op de stick zelf.
Of hier een directe link met informatie betreft privacy:
https://www.anwb.nl/verze...ing/veilig-rijden/privacy
Er word niets gedeeld met derden, tenzij er een gerechtelijk bevel is geclaimd.
Ik maak mij niet zo'n zorgen =) over het algemeen hou ik mij altijd (zeker met de begrensde Zoe) netjes aan de regels en rij (denk ik) best veilig.
Het proberen waard voor een extra +/- +300 euro die we over houden. (Kan het verschil mooi worden geïnvesteerd in mijn portfolio, zodat ik over een aantal jaar misschien wel een leuke Model 3 kan betalen)
----- Edit-----
[...]
Vorig jaar heb ik die verzekering met extra korting ook gezien, nu niet (meer) in ieder geval. Misschien is het ten opzichte van een ICE auto al of nog steeds 30% goedkoper?
Voor wat het waard is: Ik kreeg ook 15% extra korting omdat ik al 10jaar lid ben van de ANWB, plus nog eens 10% ''veilige rijders'' korting. Verder krijg je nog 20% daar bovenop als je geclassificeerd word als een veilige rijder. Een extra 5% had nog gekund als we gelijk de jaarpremie hadden betaald. (Totaal dus maximaal 50% korting)
Mede door de actieradius en bijbehorende snellaadstops, is het gewoon niet slim om (wat ik voorheen wel deed in mijn eco-diesel) bijvoorbeeld 140 te gaan rijden want: Dan haal ik de bestemming niet of moet ik meer stoppen om te kunnen snelladen.
Jaarbedrag € 293,21
Totaal assurantiebelasting € 61,57
Totaalbedrag € 354,78 (exclusief poliskosten)
Poliskosten € 10,29 (inclusief assurantiebelasting)
Oftewel 30 euro per maand met maximale no-claim.
ANWB adverteert nog steeds met 30% korting op een verzekering van een elektrische auto. Wanneer ik het nu opnieuw uitreken kom ik op hetzelfde bedrag uit als de 10% veilig rijden korting. Dus eigenlijk is het geen 30% korting, maar 10% korting
De consumentenbond is trouwens negatief over deze veilig rijden verzekering.
Probleem zal niet zijn het snelle rijden (op de autoweg rijd ik meestal minder dan 100 km/uur), maar het te hard rijden (meer dan de toegestane snelheid). Op binnenwegen waar maar 60 km/uur gereden wordt en waar het altijd rustig is, rijd ik toch vaak 80 km of meer. Want tijdwinst haal je niet op de snelweg, maar op de binnenwegen
120 km/uur ipv 100 km/uur is maar 20% tijdwinst, maar 90 km/uur ipv 60 km/uur is 50% tijdwinst. En laat nu meer dan de helft van mijn woon-werkverkeer binnenwegen zijn.
Dus ik zal nooit in de 30% categorie veilig rijden korting komen
Dus die paar euro per maand minder wegen de nadelen zwaar (vindt de verzekeraar dat je je rijstijl niet voldoende verbetert, dan kan de verzekeraar je polis opzeggen)
Dat en niet altijd is zulke data relevant. Net als statistiek is context benodigd. Die context verleen ik graag IPV dat de conclusie al op basis van een dongle output getrokken wordt.RocketKoen schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:33:
[...]
Ja, dat noemen ze gewoon fraude tegengaan.
Tesla doet het bijvoorbeeld al. Die auto stuurt nog veel meer naar de fabrikant dan zo'n ANWB Dongle.
Maar als dan iemand claimt dat Autopilot hem in een boom heeft gereden dan publiceren ze gewoon de data.
"Meneer. Autopilot stond niet aan. En U reed 150 op een weg waar U 80 mag."
Het heikele punt is dat ze die data niet openbaar maken als ze dat beter uitkomt. Bijvoorbeeld als het wel de schuld zou zijn geweest van de auto.
Je kan op de app niet aangeven waarom je hard hebt geremd; dus die context kan je helemaal niet geven.GoldenSample schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:49:
Dat en niet altijd is zulke data relevant. Net als statistiek is context benodigd. Die context verleen ik graag IPV dat de conclusie al op basis van een dongle output getrokken wordt.
Ik heb voor de gein wel eens een keer met de proefapp gereden (dan gebruiken ze de gegevens van je telefoon en niet van een dongle). Ik vond het idee wel leuk: wellicht kan ik mijn rijgedrag verbeteren. Maar de app geeft eigenlijk geen feedback die nuttig is. Of misschien reed ik gewoon zo goed dat ze niets wisten te vertellen?

De verzekering zelf gaat via de zaak en daar heb ik toch geen invloed op. Gelukkig de laatste jaren redelijk rustig, maar ik heb ook wel eens 4 keer in 1 jaar een nieuwe groene kaart gehad omdat een andere verzekering toch weer voordeliger was
Verwijderd
Het blijft eng om straks de auto bij een blauwe zone achter te laten aan een lader. En vervolgens 8 uur later terug te komen. Gemeente Edam heeft aangegeven via de e-mail dat dit geen probleem is .
Maar op geen enkele site van verschillende gemeentes staat er iets duidelijk vermeld.
Over het algemeen wordt de blauwe zone opgeheven voor parkeerplaatsen waar een laadpaal staat. Die wordt dan vervangen door een beperking tot elektrische auto's of auto's die aan het laden zijn.Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:01:
Ik kom er maar niet uit met blauwe zone's. Is dit nou landelijk geregeld of per gemeente ?
Het blijft eng om straks de auto bij een blauwe zone achter te laten aan een lader. En vervolgens 8 uur later terug te komen. Gemeente Edam heeft aangegeven via de e-mail dat dit geen probleem is .
Maar op geen enkele site van verschillende gemeentes staat er iets duidelijk vermeld.
Alleen dit wordt niet overal duidelijk aangegeven. En er is ook nog geen standaard verkeersbord voor.
Verwijderd
Het zou toch heel fijn zijn om dan de blauwe lijn weg te halen waar een oplaadpaal staat.
Bij een parkeerplaats voor zo een NS GreenWheels auto halen ze de blauwe streep wel weg.
BMW i3, 46 (369)
BMW i8, 2 (12)
Citroen C-Zero, 1 (11)
Hyundai Ioniq, 159 (780) (alle typen)
Nissan Leaf, 12 (323)
Opel Ampera-e, 0 (11)
Renault Zoe, 48 (252)
Tesla Model S, 131 (608)
Tesla Model X, 100 (360)
Waarom zou iedereen daar kort mogen parkeren maar elektrische auto's niet?Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:32:
Over het algemeen ? Dus ik riskeer gewoon een boete voor parkeren zonder schijf.
Het zou toch heel fijn zijn om dan de blauwe lijn weg te halen waar een oplaadpaal staat.
Bij een parkeerplaats voor zo een NS GreenWheels auto halen ze de blauwe streep wel weg.
Verwijderd
Iemand ervaring mee?
Dit topic is gesloten.