Recentelijk ben ik me gaan oriënteren op een andere auto en ik overweeg een elektrische auto. Naast alle waardevolle info die ik al in dit topic heb gevonden, ben ik benieuwd naar jullie input als ervaringsdeskundigen.
Waarom wil ik een andere auto:
Laat ik beginnen met dat ik weinig om auto’s geef. Het is voor mij echt een middel om van punt a naar b te komen.
Recentelijk ben ik echter aan een nieuwe baan begonnen waarbij ik 4 a 5 dagen in de week 55km heen en terug, dus zo’n 500 km/week, 25.000 km/jaar moet rijden.
Dit doe ik nu in een Peugeot 107 uit 2007. Dit gaat prima, en deze auto is lekker zuinig; ik haal zo’n 1:19.
Echter er staat zo’n 190K op de teller, hij heeft geen airco (op hete dagen kom je dus al gaar aan op je werk), niet heel relaxte stoelen en met 1,5 a 2 uur per dag in de auto zitten zou iets meer comfort wel fijn zijn (ik ben 1,90 lang).
Waarom elektrisch?:
Nu is mijn wens voor een nieuwe auto om milieutechnische- en financiële redenen om ook zo zuinig te blijven rijden. Als ik dan ook iets meer comfort wil, vallen de de citybugs (verzamelnaam voor 107/aygo/c1) af en kom je bij een prijsklasse dat ook elektrische auto’s in het zicht komen.
Ik heb er niet het geld voor om een nieuwe auto aan te schaffen. Private lease is ook geen optie omdat ik verwacht komend jaar een huis te willen kopen.
Op mijn werk kan ik gratis elektrisch laden. Dit scheelt me aan benzinekosten al rond de €200/maand.
Ik probeer waar ik kan milieuvriendelijk bezig te zijn en elektrisch rijden past daar natuurlijk ook bij.
Wat zijn mijn wensen:- Een elektrische 5 deurs auto met iets meer ruimte en comfort dan een Citybug.
- Een actieradius van minimaal zo’n 120 km, zodat ik op mijn werk kan laden en naar huis kan rijden en de volgende ochtend weer terug en dan kan laden.
Wat zijn de optiesdie ik zelf al heb gevonden?:- Een Nissan Leaf. Hoe goed zijn de accu’s nog na een aantal jaren? De accu’s van de pre 2013 modellen hebben mogelijk issues met overhitting en snelle slijtage las ik. De modellen vanaf 2013 zijn dan ook weer redelijk prijzig.
- Een Renault Zoe. Deze tik je van een paar jaar oud voor tussen de 10 en 13K op de kop, maar dan wel zonder accu begrijp ik (zie ik dat goed?). De accu huur je dan bij Renault? Kan dit ook als je hem 2ehands koopt of alleen bij een nieuwe?
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en tips!