FUMES et CARNES
Met de Outlander haal ik de opgegeven 50km (max is 54km) en kan ik bijna al het woon-werk verkeer en korte ritjes elektrisch doen. De laadunit is al aanwezig bij mijn appartement en verhuist straks mee naar mijn nieuwe woning.
Mijn lease loopt in oktober volgend jaar af en zit ook met een schuin oog naar de 3 te kijken.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Jij bent dan wel 1 van die 3 mensen die elektrisch rijdt in een Outlander leasebakTassadar32 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:07:
Mijn eerste lease was een Auris Hybride en de kleine stukjes elektrisch rijden en geen versnellingen bevielen erg goed. Eind 2013 gaan kijken voor de opvolger en uiteindelijk bij de Outlander PHEV uitgekomen aangezien de Ampera nauwelijks binnenruimte had, de i3 even duur zou zijn maar een stuk kleiner en de e-tron/gte nog niet aangekondigd waren.
Met de Outlander haal ik de opgegeven 50km (max is 54km) en kan ik bijna al het woon-werk verkeer en korte ritjes elektrisch doen. De laadunit is al aanwezig bij mijn appartement en verhuist straks mee naar mijn nieuwe woning.
Mijn lease loopt in oktober volgend jaar af en zit ook met een schuin oog naar de 3 te kijken.
Maar dit is inderdaad hoe je hem hoort te gebruiken.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ik weet niet wat je rijdt, maar dat is met een volle accu toch wel te doen? Zie ook mijn rondje onder.databeestje schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:09:
Het zijn de dagen dat ik meer dan 100km binnen 2 uur moet rijden dat het knijpt.
Ja, dat is met bijv een Leaf 30kWh absoluut lastig. Ik heb vandaag dit rondje Nederland gedaan:Cyphax schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:15:
Komende halfjaar is de rit naar m'n klant 140km enkele reis ('t is wel wat exorbitant, maargoed, dat kan gebeuren). Het is in dit geval waarschijnlijk wel zo dat ze daar wat laadpalen hebben staan, maar als dat nou niet zo is, dan lijkt me dat heel lastig toch?
duur)

Vanuit Amsterdam-Noord via Amsterdam-Oost, Rondje Almere, via Doorn weer terug naar Amstefdam-Oost.
162 km gevarieerd rijden. Begonnen op 236km 'range' maar aan het einde he-le-maal leeg
(as in drie streepjes bereik die knipperen

En om dan twee keer per dag 30 minuten te moeten laden bij een Fastned-station....., das niet leuk meer. Althans, niet als je dat, zoals ik, onder werktijd kan/mag doen.
Mensen baseren hun keuze vaak op uitersten. Een keer een half jaar een klant ver weg zou met minder range misschien wat vervelend zijn (denk kwartiertje Fastned iedere dag), maar is vaak best wel te overkomen. De rest van je leaseduur kan je dan prima af met een kleinere range. Ook zijn er, als je gaat zoeken, vaak best mogelijkheden bij een klant of dicht in de buurt bij een klant om alsnog te laden. Laadpalen zijn er inmiddels gewoon heel erg veel.Cyphax schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:15:
[...]
Komende halfjaar is de rit naar m'n klant 140km enkele reis ('t is wel wat exorbitant, maargoed, dat kan gebeuren). Het is in dit geval waarschijnlijk wel zo dat ze daar wat laadpalen hebben staan, maar als dat nou niet zo is, dan lijkt me dat heel lastig toch? Het is zeker niet zo dat ik 1100-1200km op een lading moet kunnen doen zoals nu maar ik ben er een beetje bang voor om bijvoorbeeld vast te staan in een file en dan net te weinig over te hebben om thuis te komen. Tussendoor opladen bij een tankstation is een optie, mits ik dan vrij snel genoeg bij kan laden om wel thuis te komen. Klein beetje laden is dan misschien al wel genoeg, maar het moet niet altijd een half uur duren.
Is echt heel erg afhankelijk van de temperatuur en je rijstijl. 130 rijden brandt je batterij veel sneller op dan bv 110. Afhankelijk van je trip hou je daar rekening mee: als wij weten dat we bv 50km rijden, en we hebben een volle batterij, dan rijden we 130. Moeten we het maximale uit de batterijduur halen, dan is het slimmer om pas op de plaats te maken. Ik moet wel zeggen dat we in de praktijk eigenlijk altijd gewoon 130 rijden in de praktijk.Hoe ver kun je ongeveer met een volle lading rijden?
Anyway, we rangeindicatie van onze Tesla is ongeveer 325km, en ik denk dat hij realistisch gezien 275km ver komt oid.
Bij ons in de straat had Allego al een laadpaal geplaatst waar geen hond ooit gebruik van maakt. Is eigenlijk onze privepaal geworden daardoor. Maar ook als er geen paal staat is het, zoals je zegt, een fluitje van een cent om er eentje aan te vragen bij de gemeente.Behalve dan thuis, als ik niks over het hoofd zie.Tuurlijk ook afhankelijk van de gemeente. Als er maar een laadpaal in de wijk staat waar je kan laden ofzo, maar op dit moment zou ik de auto een paar km verderop moeten zetten bij een laadpaal en dat gaat me dan ook weer te ver.
Uiteindelijk wil ik het echter wél heel graag dus het mag best nadelen hebben tov m'n diesel nu, tot op bepaalde hoogte (niet te klein, niet veel te duur)
Blijkt dat de kosten van het aanpassen vd oude paal van een naar twee aansluitingen duurder is dan het plaatsten van een nieuwe paal. En dus komt er een nieuwe bijna naast mijn huis
FUMES et CARNES
Als je een warmtepomp hebt dan valt dat wel redelijk mee. hier staat een overzicht van de Ioniq.Cyphax schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:25:
Ik weet niet precies hoeveel de kachel, airco en verlichting enzo verbruiken maar dat lijken me nog best wel energieslurpers.
In mijn Soul kost het opwarmen/afkoelen het meeste. Ik heb geen uitgbreide grafiekjes gemaakt, maar meestal is de max 2 a 3 kW en dat is dan hooguit een half uur (als het heel koud of heel warm is), meestal minder. Daarna schommelt het tussen 0 en 0,7 kW. Dat zou betekenen bij elkaar iets van maximaal 2 kWh als je een uurtje rijdt en dat is dan dus iets van 10 km bereik. De auto zelf kan je ook laten vertellen wat het verschil is en meestal is dat inderdaad maar zo'n 6 a 7 km verschil (en vaker 3 of 4).
Als je aan een oplaadpunt hangt dan kunnen de meeste EV's zich van te voren opwarmen/afkoelen met stroom uit de paal en kost dat ej dus geen bereik.
Ehm, ja dat is met een accu ook. Als die niet leeg is zit je prima!De ICE heeft dan het voordeel dat 'ie brandstof kan omzetten in energie, dus zolang je tank niet leeg is zit je goed.
Ja, dat is ook een groot nadeel van de brandstofauto's. Die gooien de meeste energie weg terwijl in een EV de meeste energie wel nuttig wordt besteed (nog steeds niet alles).Het voordeel van brandstof is nog steeds dat er per eenheid van massa meer energie in zit dan in batterijen. De EV is ongetwijfeld een stuk efficiënter op veel, zo niet alle punten, op dat ene dingetje na... energieopslag.
Je lijstje is een beetje vreemd. De meeste EV's vallen sowieso af want je wil per se 300km reel bereik. Daarvan zijn er nu maar heel weinig en ik zou er als ik jou was niet op rekenen dat dit over anderhalf jaar ineens heel anders is. Als die er al zijn dan zijn ze aardig aan de prijs; geen Tesla Model S prijzen maar ik denk toch wel ver in de 40k (net zoals de Ampera E gaat zijn).Cyphax schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:46:
Misschien is die Model 3 dan wel verkrijgbaar, maar dan moeten de leaseprijzen niet te hoog liggen
Dat is echt een groot nadeel. De EV is het meest voordelig als je zelf de elektriciteit er in kan stoppen en je dit niet openbaar hoeft te doen. Die prijzen zijn ongeveer 2 keer zo duur als je zelf betaald (want: aanleg, onderhoud, afschrijving van de infrastructuur). Dan reken ik natuurlijk wel je eigen aansluitkosten niet mee (want je huis heeft al elektriciteit) en ook de aanschaf en installatie van een laadpaal niet (want die kan je ook voor de volgende auto gebruiken etc).Alleen opladen zal wel een uitdaging worden. Ik heb wél zonnepanelen, maar géén oprit voor een eigen laadpaal, en de auto staat niet aan huis (er zit een fietspad tussen).
Ik heb een tijdje iedere dag twee keer moeten snelladen (heen en terug). Dan is het rijden ineens niet meer voordeliger (snelladen is nog duurder dan bij een laadpaal). Bovendien blijft het toch soort van verloren tijd. Ja, ik kan wat internetten enzo maar om echt veel nuttige dingen te doen voor mijn werk is die tijd dat je stil staat weer veel te kort. Dus je blijft een beetje in korte mailtjes sturen hangen.
Maar goed, als je dat wel heel vaak hebt dan is het wellicht toch nog een nuttige tijdbesteding.
Het ligt er misschien ook aan hoe vaak dit gebeurd. Als je al weet dat je dat de komende vijf jaar gaat rijden dan is het heel anders dan wanneer het maar voor een paar maanden is (fijnste is dan als je het kan plannen dat het in de zomer is en niet in de winter).
Ja, en als je pech hebt verhuizen er drie mensen en is het ineens dringen met de GTE's aan de paalStoffa schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:38:
Bij ons in de straat had Allego al een laadpaal geplaatst waar geen hond ooit gebruik van maakt. Is eigenlijk onze privepaal geworden daardoor.

Je moet er wat dat betreft wel rekening mee houden dat je er niet op kan rekenen dat je die paal altijd kan blijven gebruiken
Ook je verhaal over dat laden aan een paal een flink nadeel is tov thuisladen gaat misschien op als je de auto zoals jij prive rijdt, maar is voor de leaserijder totaal niet interessant (want tank/laadpas). En laten we eerlijk zijn: gezien de stimulering van elektrisch rijden op de zakelijke markt, vs het totaal niet stimuleren op de particuliere markt is de kans dat iemand een elektrische auto zakelijk overweegt een "tikkie" groter.
[ Voor 19% gewijzigd door Stoffa op 03-05-2017 12:51 ]
Het punt is natuurlijk dat mijn tank (aangenomen dat ie vol zit) pas veel later leeg is dan de batterijen van de gemiddelde EV.JeroenE schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:42:
[...]
[...]
Ehm, ja dat is met een accu ook. Als die niet leeg is zit je prima!
Yep, de EV is superieur op alle vlakken behalve energieopslag. Dat gat is gewoon heel groot vooralsnog. Ik weet niet hoeveel energie je kwijt kunt in een accu met dezelfde afmetingen als een brandstoftank van zeg 50l, maar dat is vooralsnog wel de achilleshiel. Maargoed, misschien heb je die hiel niet nodig en dan is het nadeel te verwaarlozen.[...]
Ja, dat is ook een groot nadeel van de brandstofauto's. Die gooien de meeste energie weg terwijl in een EV de meeste energie wel nuttig wordt besteed (nog steeds niet alles).
Het hangt uiteindelijk af van meer dan de actieradius; als de accu mij niet meer dan 200km ver brengt, maar ik kan overal opladen (op de plekken waar de auto het meest stilstaat: op het werk of thuis), dan is het in de praktijk nog steeds goed te doen. Idealiter zou ik overdag niet willen moeten laden maar dat wil niet zeggen dat een auto die dat net niet haalt niet alsnog voldoet.[...]
Je lijstje is een beetje vreemd. De meeste EV's vallen sowieso af want je wil per se 300km reel bereik. Daarvan zijn er nu maar heel weinig en ik zou er als ik jou was niet op rekenen dat dit over anderhalf jaar ineens heel anders is. Als die er al zijn dan zijn ze aardig aan de prijs; geen Tesla Model S prijzen maar ik denk toch wel ver in de 40k (net zoals de Ampera E gaat zijn).
En die hele infrastructuur heeft ook nog anderhalf jaar de tijd om te groeien. En als het dan na anderhalf jaar zo is dat ik nog een half jaar zou moeten wachten op dé perfecte EV, dan rij ik gewoon een halfjaar in een poolauto, en wacht ik nog even.
Ik weet niet precies in hoeverre dit een showstopper zou zijn; zou het duurder zijn per km dan de diesel die ik nu tank? Als ik er even vanuit ga dat ik niet kan laden aan een stopcontact thuis, wat zou dan de prijs per km ongeveer zijn?[...]
Dat is echt een groot nadeel. De EV is het meest voordelig als je zelf de elektriciteit er in kan stoppen en je dit niet openbaar hoeft te doen. Die prijzen zijn ongeveer 2 keer zo duur als je zelf betaald (want: aanleg, onderhoud, afschrijving van de infrastructuur). Dan reken ik natuurlijk wel je eigen aansluitkosten niet mee (want je huis heeft al elektriciteit) en ook de aanschaf en installatie van een laadpaal niet (want die kan je ook voor de volgende auto gebruiken etc).
Wat @Stoffa schrijft is voor mij ook van toepassing: ik heb een brandstofpas en ik heb een leasecontract waar de brandstof bij zit. Het gaat me er niet om dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten, maar uiteraard zou het geweldig zijn om zelf m'n opgewekte energie in de auto te kunnen stoppen. Aangezien ik iets minder tot ongeveer net zoveel opwek als ik verbruik is dat geen vereiste ofzo verder. Of ik moet me echt heel erg vergissen in de kosten, ik heb daar niet zo'n goed beeld van.
'k Heb wel even gekeken op het portaal van de leasemaatschappij en daar werd ik wel vrolijk van; een Ioniq is bijvoorbeeld niet duurder dan mijn huidige diesellocomotief, die heeft 14% bijtelling, maar die zou nu veel duurder zijn omdat het nu 22% zou zijn. Uiteindelijk wil ik gewoon van de verbrandingsmotor af dus dat is het streven tegen die tijd. Het lijkt me niet onrealistisch!
[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 03-05-2017 12:55 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Let bij de overwegingen ook op het verschil tussen de AC laadmogelijkheden. Een EV met 3-fase capaciteit (i3, Model S/X, Zoe) is een stuk bruikbaarder dan een EV met gelijkwaardig accupakket die maar 1-fase kan laden.Cyphax schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:51:
[...]
Het hangt uiteindelijk af van meer dan de actieradius; als de accu mij niet meer dan 200km ver brengt, maar ik kan overal opladen (op de plekken waar de auto het meest stilstaat: op het werk of thuis), dan is het in de praktijk nog steeds goed te doen. Idealiter zou ik overdag niet willen moeten laden maar dat wil niet zeggen dat een auto die dat net niet haalt niet alsnog voldoet.
Ik heb 'maar' 140 km range in mijn Zoe, maar 3-fase laden heeft ervoor gezorgd dat er heel wat stress-momentjes* zijn voorkomen de afgelopen 2 jaar, door de volle 11-22kw stroom te kunnen pakken uit niet-snellaadpalen
*of simpelweg snellere ritten doordat ik op tussenbestemmingen snel kon bijladen
Note: Op een 11kw paal (alle 'normale' laadpalen) pakt een 1-fase ladende EV maar 3,6kW en op een 22kW paal (relatief zeldzaam, vooral bedrijven e.d.) maar 7,2kW (als de auto deze optie überhaupt heeft).
[ Voor 9% gewijzigd door Nivve op 03-05-2017 13:33 ]
Sure, maar als de gemeente daar wel snel op reageert dan zullen ze hem ook wel snel komen maken. Hier riep de gemeente gewoon: je moet bij de aanbieder van de paal zijn en die deed de hele tijd niets (want: "hij staat niet in mijn database"Stoffa schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:45:
@JeroenE Als ie stuk gaat staan er hier binnen een straal van een paar honderd meter nog een aantal palen, dus ik kan me er niet al te druk over maken. En als er meerdere elektrische auto's bijkomen heeft de gemeente er zo nog een paal bijgezet, geen punt.

Wij hebben prive EV's, maar de Soul is van mijn werkgever.Ook je verhaal over dat laden aan een paal een flink nadeel is tov thuisladen gaat misschien op als je de auto zoals jij prive rijdt, maar is voor de leaserijder totaal niet interessant (want tank/laadpas).
En die vindt het wel interessant dat ik zo veel mogelijk thuis en op de zaak laadt want dat is goedkoop. Als ik overal publiek en/of snel laadt dan is de prijs per km al snel in het gebied van een diesel auto. En aangezien die een stuk goedkoper in aanschaf zijn dan is het gewoon over en uit met de Soul.
Vind jouw werkgever het niet interessant voor welk bedrag er aan energie in je auto gaat?
Je zou dan bijna een laadpaal laten plaatsen en de prijs per kWh op 4 euro zetten en de opbrengst lekker op je eigen rekening zien groeien

Snap ik, maar mijn punt is dat het niet uitmaakt zolang je niet met een lege tank of accu zit. Je kan een EV op meer plekken laden dan dat je een ICE kan voltankenCyphax schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:51:
Het punt is natuurlijk dat mijn tank (aangenomen dat ie vol zit) pas veel later leeg is dan de batterijen van de gemiddelde EV.
Alleen moet je wel een plek hebben in de buurt van eindbestemmingen (liefst natuurlijk op de parkeerplaats er naast). Anders is het niet minder zo leuk omdat het laden veel langer duurt dan tanken en het ook niet grappig is om een half uur te wandelen van je auto naar de plek waar je moet zijn. Nouja, voor een keertje kan dat wel (als het mooi weer is) maar anders ben je dat snel zat.
Er zit meer om een accu dan alleen de opslag van een accu en ik weet die verhouding niet. Als ik dit wikipedia artikel moet geloven zit er 300 Wh in een liter, dus 15 kWh in 50 liter. Dat is dan zonder alles er om heen. Daar zou je dan zeg maar 75 km mee kunnen rijden tegen zeg 1000 km voor benzine (als je 1 op 20 rijdt).Ik weet niet hoeveel energie je kwijt kunt in een accu met dezelfde afmetingen als een brandstoftank van zeg 50l, maar dat is vooralsnog wel de achilleshiel.
Waarom zou je overdag niet willen laden?Idealiter zou ik overdag niet willen moeten laden maar dat wil niet zeggen dat een auto die dat net niet haalt niet alsnog voldoet.
Dat ligt natuurlijk ook aan het gebruik van je auto. Als je op 1 kWh 5 km kan rijden dan kost dat bij thuis laden ongeveer 4 cent als je per kWh 20 cent betaald (afhankelijk van je contract).Ik weet niet precies in hoeverre dit een showstopper zou zijn; zou het duurder zijn per km dan de diesel die ik nu tank? Als ik er even vanuit ga dat ik niet kan laden aan een stopcontact thuis, wat zou dan de prijs per km ongeveer zijn?
Bij een openbare laadpaal betaal je al snel het 35 cent per kWh (exclusief transactiekosten voor je laadpas) en bij een snellader al snel richting de 60 a 70 cent per kWh.
Dus dan is het 4 cent per km, 7 cent per km of 12 tot 14 cent per km. Het eerste is wel interessant, maar de tweede nauwelijks en de laatste al helemaal niet.
Ja, maar die brandstof of energie moet natuurlijk ook gewoon betaald worden. Als dat de pan uit rijst dan is het lease bedrag navenant hoger (en dus buiten bereik van je lease budget) of komt vanzelf de boekhouder langs om te vragen waarom je zo duur aan het laden bent en je niet gewoon in een diesel rijdt zoals de rest van het bedrijf.Wat @Stoffa schrijft is voor mij ook van toepassing: ik heb een brandstofpas en ik heb een leasecontract waar de brandstof bij zit.
Nee, dat vindt hij gek genoeg niet interessant (net zoals veel werkgevers het ook niet uitmaakt of je op de tankpas tanks langs de snelweg, of de veel goedkopere stationnetjes verder van de snelweg af gebruikt). Ik moet wel zeggen dat we ook wel eens via krachtstroom laden (en dus de werkgever dan niet betaalt voor de kilometers die we maken), of superchargen (onbeperkt gratis bij de auto in). Maar al met al, nee het interesseert de werkgever geen fluit. Sterker nog, ik heb 1 pas voor onbeperkt laden bij alle palen in NL, en dan 1 pas voor onbeperkt laden bij Fastned (ben ik zelfs nog nooit geweest).JeroenE schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:40:
Vind jouw werkgever het niet interessant voor welk bedrag er aan energie in je auto gaat?
Je zou dan bijna een laadpaal laten plaatsen en de prijs per kWh op 4 euro zetten en de opbrengst lekker op je eigen rekening zien groeien
Nog grappiger vond ik trouwens dat, als ik een prive laadpaal wilde meeleasen, ik daarvoor zelf extra moest bijbetalen middels een hoger leasebedrag, terwijl dat juist de werkgever ten bate zou komen middels een veel gunstiger tarief voor de stroom die ik laad. Maar goed, lekker vanaf gezien dus

[ Voor 23% gewijzigd door Stoffa op 03-05-2017 14:09 ]
Er zit duidelijk een mentaliteitsverschil (wellicht verschil groot bedrijf en mkb of werknemers die altijd door het hele land rijden ipv vast woon-werk verkeer) want mijn werkgever interesseert het ook zeker waar je tankt. Er zijn maar een paar mensen met een tankpas die ze overal kunnen gebruiken en de rest (ik destijds ook) kan alleen tanken bij goedkope stations.Stoffa schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:05:
Nee, dat vindt hij gek genoeg niet interessant (net zoals veel werkgevers het ook niet uitmaakt of je op de tankpas tanks langs de snelweg, of de veel goedkopere stationnetjes verder van de snelweg af gebruikt).
Je kan bij FastNed niet met een pas laden?! Je kan wel de factuur via bepaalde passen laten lopen, dat dan weer wel. Maar het laden gaat altijd via je mobiel (app of sms).en dan 1 pas voor onbeperkt laden bij Fastned (ben ik zelfs nog nooit geweest).
Je had die paal gewoon terug kunnen verdienen door het tarief hoger te zetten...Nog grappiger vond ik trouwens dat, als ik een prive laadpaal wilde meeleasen, ik daarvoor zelf extra moest bijbetalen middels een hoger leasebedrag, terwijl dat juist de werkgever ten bate zou komen middels een veel gunstiger tarief voor de stroom die ik laad. Maar goed, lekker vanaf gezien dus
Ben je een van de eerste met een EV?
Nou geen idee hoor, ik heb die pas gekregen, en die moest dan bij Fastned worden geactiveerd...dat heb ik echter nog niet geprobeerd en die pas ligt nog ergens in een la. Zal er nog eens naar kijken later op de dag.JeroenE schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:17:
Je kan bij FastNed niet met een pas laden?! Je kan wel de factuur via bepaalde passen laten lopen, dat dan weer wel. Maar het laden gaat altijd via je mobiel (app of sms).
Ja, en dan lekker ontslagen worden in t geval mijn werkgever daar ooit achterkomtJe had die paal gewoon terug kunnen verdienen door het tarief hoger te zetten...
Nee, deze werkgever is een grote corporate met een enorme vloot aan Teslas (Tesla gaf bij levering aan dat zij in NL de grootste klant van ze zijn).Ben je een van de eerste met een EV?
Het contrast tussen hoe de auto hier waar ik woon tussen de Cliootjes staat, en als ik parkeer bij het hoofdkantoor (Amsterdam) kan dan ook niet groter zijn: daar is de auto "one of many" en valt hij eigenlijk nauwelijks op.
[ Voor 11% gewijzigd door Stoffa op 03-05-2017 14:27 ]
Dat wil ik wel, als dat gewoon kan, maar als dat niet kan ben ik mogelijk weer in de aap gelogeerd. Onderweg bijladen is dan natuurlijk een optie, al is het maar genoeg om thuis te komen ipv een volle lading. Ik heb niet zo'n goed beeld van wat wel en niet kan. Het is wel duidelijk dat het in geen geval onmogelijk is.
Met de diesel rij ik ongeveer 1 op 24 (gecombineerd). Als een liter diesel nou 118ct kost, dan is het puur qua brandstof ong. 5ct/km? Dat is goedkoper dan ik had verwacht, of eigenlijk is de stroom veel duurder dan ik had verwacht.[...]
Dat ligt natuurlijk ook aan het gebruik van je auto. Als je op 1 kWh 5 km kan rijden dan kost dat bij thuis laden ongeveer 4 cent als je per kWh 20 cent betaald (afhankelijk van je contract).
Bij een openbare laadpaal betaal je al snel het 35 cent per kWh (exclusief transactiekosten voor je laadpas) en bij een snellader al snel richting de 60 a 70 cent per kWh.
Dus dan is het 4 cent per km, 7 cent per km of 12 tot 14 cent per km. Het eerste is wel interessant, maar de tweede nauwelijks en de laatste al helemaal niet.
Maar het gaat me er zeker niet om dat ik er nou veel goedkoper mee af ben. Het belangrijkste is voor mij het principe. Ik wil gewoon graag electrisch rijden, het hoeft voor mij geen cent goedkoper te zijn. Als het me iets meer kost overweeg ik het ook gewoon nog steeds.
Even puur gekeken naar de (on)mogelijkheid; als ik mijn huidige auto (andere uitvoering, dezelfde motor, ongeveer dezelfde prijs) vergelijk met een 30kWh Leaf en een e-Golf met 38kWh, en ik negeer even de actieradius (laten we zeggen dat die hoog genoeg is for now), dan kom ik uit op:

Bij een Ioniq Premium zou de eigen bijdrage ongeveer -107 euro zijn. Daar gaat dan de bijtelling nog af geloof ik, maar het is wel incl. brandstof. Of dat voor electrisch rijden gewoon hetzelfde is als met diesel weet ik niet. Ik vermoed dat ze kijken naar een standaardprijs per kW en naarmate ik duurder of goedkoper "tank" gaat het leasebedrag dan omhoog of omlaag, zoals bij diesel en benzine nu het geval is.
(Voor een Tesla Model S zou de eigen bijdrage overigens 815 euro zijn voor de instapper, tot aan 2,158.35 voor de ludicrous P100D
En dan verwacht ik dat het aanbod over een jaar wat groter is. De Ampera E staat er nog niet tussen. ik geloof dat Ford nog met een electrische Focus komt die iets van 37000 euro zou moeten kosten. En misschien is de Model 3 dan ook wel beschikbaar intussen. 't Zit bij elkaar in de buurt allemaal, door die lage bijtelling maakt het ook relatief niet zoveel uit als bij een brandstofauto op 22%.
Als ik jou was zou de Ioniq bovenaan mijn lijstje staan. Hij is goedkoop, comfortabel, groot, en heeft een degelijk bereik, alle reviews zijn ook lovend.
[ Voor 6% gewijzigd door Stoffa op 03-05-2017 14:58 ]
Die eigen bijdrage is tov een leasebudget van bijna 890 euro. Dus dat is exorbitant. Then again: ik zit niet aan Alphabet vast. Kan ook Athlon zijn of... Leaseplan als ik me niet vergis, maar dat kon ook een andere leasemij zijn met "lease" in de naam.
De Ioniq staat idd bovenaan de lijst, erg interessante wagen. De e-golf lijkt me ook wel een interessante optie. En afhankelijk van de leaseprijzen is misschien een Ampera E ook een mooie tegen die tijd.
[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 03-05-2017 15:10 ]
Facts don't care about your feelings
Heb je hem weer.
@Cyphax Bij mij was t voor de Tesla als volgt: leasebedrag 775, daarop kreeg ik 248 euro voor een klimaatneutrale auto (dus 1023 totaal).
De Tesla was, na Milieu Investerings Aftrek, 1003 euro in de lease. Ik kreeg dus nog twee tientjes terug (toen maar de leren stoelen erbij gedaan). Bijtelling was iets van 90 euro ofzo, werd uiteindelijk iets van 115 per maand totaal.
[ Voor 50% gewijzigd door Stoffa op 03-05-2017 15:24 ]
Even puur op dat punt, 20 kWh/100 km is niet heel zuinig, dat is wat ik gebruik als ik 120 op de snelweg rijd met de Zoe. Mijn normale rit (Haarlem-Vleuten, 50 km waarvan 43 km snelweg) heeft een gemiddeld gebruik van ongeveer 15 kWh/100 km. Dus als je B-wegen rijdt is het nog een stukje zuiniger.Cyphax schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:52:
Met de diesel rij ik ongeveer 1 op 24 (gecombineerd). Als een liter diesel nou 118ct kost, dan is het puur qua brandstof ong. 5ct/km? Dat is goedkoper dan ik had verwacht, of eigenlijk is de stroom veel duurder dan ik had verwacht.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Aha, op die manier.Cyphax schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:52:
Dat wil ik wel, als dat gewoon kan, maar als dat niet kan ben ik mogelijk weer in de aap gelogeerd.
Als je thuis kan laden hoef je bij een snellader inderdaad maar lang genoeg te staan om thuis te komen (of op welke andere laadlocatie ook natuurlijk).Onderweg bijladen is dan natuurlijk een optie, al is het maar genoeg om thuis te komen ipv een volle lading.
je hoeft dus geen twintig minuten te wachten tot je accu vol is (of 80% vol). Je kan na 5 minuten weer verder als je dan genoeg kWh's hebt om bij de volgende lader te komen.
Kijk eens op wat websites of apps en kijk waar er overal laadpalen zijn in de buurt van de plekken waar je wil komen. En als het lukt rij er dan ook eens langs om te zien hoe het zit.Ik heb niet zo'n goed beeld van wat wel en niet kan. Het is wel duidelijk dat het in geen geval onmogelijk is.
Ja, diesel is goedkoop per km (maar weer duurder in aanschaf) dan benzine.Met de diesel rij ik ongeveer 1 op 24 (gecombineerd). Als een liter diesel nou 118ct kost, dan is het puur qua brandstof ong. 5ct/km?
Elektriciteit is niet eens zo duur op zich. Er zit verhoudingsgewijs meer heffingen op elektriciteit dan op brandstof.Dat is goedkoper dan ik had verwacht, of eigenlijk is de stroom veel duurder dan ik had verwacht.
Dat is mooiHet belangrijkste is voor mij het principe. Ik wil gewoon graag electrisch rijden, het hoeft voor mij geen cent goedkoper te zijn. Als het me iets meer kost overweeg ik het ook gewoon nog steeds.
Er is al sinds 2012 een elektrische Focus in de USA (en daar nog niet eens overal!), maar die kan je in Nederland niet kopen. Het is maar de vraag of dat met de nieuwe wel gaat gebeuren. Het nieuwe model 2017 heeft een accu van 35 kWh en een EPA range van 185 km. Dat is dus 15 km minder dan de Ioniq die je nu al kan kopen in Nederland. DusEn dan verwacht ik dat het aanbod over een jaar wat groter is. De Ampera E staat er nog niet tussen. ik geloof dat Ford nog met een electrische Focus komt die iets van 37000 euro zou moeten kosten.
Tuurlijk scheelt dat weinig. Aan de andere kant maakt het voor een brandstofauto dus ook niet meer uit hoe (on)zuinig die is. Je betaalt toch altijd 22%.'t Zit bij elkaar in de buurt allemaal, door die lage bijtelling maakt het ook relatief niet zoveel uit als bij een brandstofauto op 22%.
De catalogus waarde van de Soul is anderhalf keer die van mijn vorige (hybride zonder stekker). Maar mijn bruto bijtelling werd minder dan de helft.
Dat is waar, als je langzamer rijdt is het zuiniger. Maar dat is met een diesel natuurlijk ook als je 90 achter een vrachtwagen rijdt. Maar ik had het er beter bij kunnen zetten dat dat ongustig is gerekend. Als je zuinig rijdt en 6,5 km op 1 kWh (ongeveer 15 kWh per 100 km) kan rijden is het net iets meer dan 3 cent per km als je thuis kan laden voor 20 cent per kWh.mddd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:35:
Even puur op dat punt, 20 kWh/100 km is niet heel zuinig, dat is wat ik gebruik als ik 120 op de snelweg rijd met de Zoe.
Ja en nee. Op de stroomprijs wel, afhankelijk van de kale energieprijs is zo'n 70% belastingen. Bij benzine is dat 64%, bij diesel 55% en LPG zelfs maar 39%.JeroenE schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 09:55:
[...]
Elektriciteit is niet eens zo duur op zich. Er zit verhoudingsgewijs meer heffingen op elektriciteit dan op brandstof.
Maar: elke burger krijgt € 377,08 heffingskorting (officieel "vermindering energiebelasting") op zijn stroomrekening, en dat compenseert voor 3467 kWh aan energiebelasting (ex BTW).
Dus dan betaal je alleen nog maar BTW van 21% (waardoor maar 17% van de stroomprijs uit belastingen bestaat). En als je minder dan 3467 kWh verbruikt (zonnepanelen?) dan krijg je dus gratis geld van de overheid.
Hmm, waarom hebben ze die heffingskorting niet opgelost als "je betaalt geen energiebelasting onder 3467 kWh"? Dat is veel voordeliger voor de overheid en eigenlijk ook eerlijker.
Signatures zijn voor boomers.
Ik ben de eerste plug-in rijder bij mijn werkgever en deze heeft voor elektrisch gewoon hetzelfde brandstofbudget aangehouden als voor benzine-auto's. Bij mijn werkgever is er een mobiliteitsbudget welke bestaat uit brandstofbudget + leasebudget, brandstofbudget is afhankelijk van brandstofsoort en meer/minder verbruik is op kosten/voordeel van de werkgever. Laadpaal heb ik zelf aangeschaft (wel via de bv van de werkgever vanwege subsidies) en deze staat gewoon op een normaal openbaar tarief. De "winst" die ik hierop maak betaalt de laadpaal terug en is compensatie voor de derving van inkomsten door een veel te hoog vast brandstofbudget. Heb ook een keer de Outlander aan een snellader gehangen, gewoon omdat die chademo aansluiting er toch op zitJeroenE schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:40:
[...]
. Laadpalen zijn er inmiddels gewoon heel erg veel.
[...]
Nou......, hangt er vanaf waar je klanten zitten. Wel eens in Wolderdrop geweest?

Of Warfum? Veendam is ook zo een fijne hoek..........
En om dan een paar kilometer te gaan lopen.........
In Wervershoof zit er precies 1, en dat is precies genoegTocoleaf schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:35:
[quote]Stoffa schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:38:
[...]
[...]
Nou......, hangt er vanaf waar je klanten zitten. Wel eens in Wolderdrop geweest?
[afbeelding]
Dan pak je onderweg een kwartiertje een Fastned of een Supercharger... Of je kijkt of je klant een normaal stopcontact heeft waar je de werkdag aan mag hangen. Uberhaupt vraag ik me af hoeveel klanten zich in dergelijke uithoeken bevinden, komt een beetje over alsof je de uitzondering zoekt die de regel bevestigt zo imo.Tocoleaf schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:35:
[quote]Stoffa schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:38:
[...]
[...]
[afbeelding]
We kunnen de proef overigens wel eens op de som nemen hoor als @Cyphax eens de plaatsnaam van zijn klant geeft. Ik zet mijn geld alvast in op een laadpaal op redelijke afstand (of laden bij de klant zelf).
[ Voor 10% gewijzigd door Stoffa op 05-05-2017 11:20 ]
Op bijv. de Maasvlakte zijn de palen ook schaars. Er zitten daar heel veel bedrijven maar met elektrische auto's zijn ze niet te bereiken. Is helaas ook wel logisch in het hart van de fossiele industrie.Stoffa schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:17:
Dan pak je onderweg een kwartiertje een Fastned of een Supercharger... Of je kijkt of je klant een normaal stopcontact heeft waar je de werkdag aan mag hangen. Uberhaupt vraag ik me af hoeveel klanten zich in dergelijke uithoeken bevinden, komt een beetje over alsof je de uitzondering zoekt die de regel bevestigt zo imo.
We kunnen de proef overigens wel eens op de som nemen hoor als @Cyphax eens de plaatsnaam van zijn klant geeft. Ik zet mijn geld alvast in op een laadpaal op redelijke afstand (of laden bij de klant zelf).
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
1000 euro per maand voor een auto van 90 mille is ongekend goedkoop, dat lukt je alleen met een minimaal jaarkilometrage of een extreem lange looptijd (of financial lease constructies). Leasebedrijven adverteren wel met een 75 kWh Business Economy uitvoering vanaf 1000 euro per maand maar ik heb geen idee wat voor uitvoering dat is (oud modeljaar?). Bij leaseplandirect kun je die voor 976 per maand ex btw ex energievoorschot krijgen als je kiest voor 60 maanden en 10k per jaar, zonder opties en met het kaalst mogelijke leasepakket zonder vervangend vervoer. Als je zo weinig rijdt kun je beter een Uber nemen, dat heeft een lagere kilometerprijs.Stoffa schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:57:
Wat vreemd dat de Model S bij jou zo'n gigantische eigen bijdrage heeft zeg. Totale leasebedrag is (naar ik me herinner) toch iets boven de 1000 euro per maand? Hoe kan er dan 800+ euro eigen bijdrage overblijven? Die van mij heeft nog een cataloguswaarde van 83000, en nu is t vanaf 92000, maar dan nog,..
Als ik jou was zou de Ioniq bovenaan mijn lijstje staan. Hij is goedkoop, comfortabel, groot, en heeft een degelijk bereik, alle reviews zijn ook lovend.
Een 'normale' 75D met een werkbaar aantal kilometers per jaar en een normaal leasepakket begint zonder opties en energievoorschot nog altijd bij zo'n 1350 per maand. Ik heb een S85 en die zit boven de 1600/mnd (hoewel Athlon zeker niet de goedkoopste is)
Makkelijk gezegd, maar er zijn daar ook geen snelladers in de buurt. Vanuit het land richting Groningen stad kom je de laatste tegen bij Marum en Assen. Stad uitwaarts staat er alleen één bij Haren richting zuiden (dus niet richting westen). De enige snellader in Groningen zelf is buiten gebruik tot 2018 (die heb ik zelf aan PlugShare toegevoegd).Stoffa schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:17:
[...]
Dan pak je onderweg een kwartiertje een Fastned of een Supercharger... Of je kijkt of je klant een normaal stopcontact heeft waar je de werkdag aan mag hangen. Uberhaupt vraag ik me af hoeveel klanten zich in dergelijke uithoeken bevinden, komt een beetje over alsof je de uitzondering zoekt die de regel bevestigt zo imo.
Boven Zwolle is het een ramp voor niet-Tesla's...
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
https://fastned.nl/nl/locatiesVeneficus schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:46:
[...]
Makkelijk gezegd, maar er zijn daar ook geen snelladers in de buurt. Vanuit het land richting Groningen stad kom je de laatste tegen bij Marum en Assen. Stad uitwaarts staat er alleen één bij Haren richting zuiden (dus niet richting westen). De enige snellader in Groningen zelf is buiten gebruik tot 2018 (die heb ik zelf aan PlugShare toegevoegd).
Boven Zwolle is het een ramp voor niet-Tesla's...
Ik zie echt niet in waarom het boven Zwolle een ramp zou zijn met de huidige Fastned locaties. Zeker niet met een dergelijk lange commute dat je dus ver buiten de locatie van je klant ook kunt snelladen.
De snelladers staan maar aan één kant van de wegStoffa schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:00:
[...]
https://fastned.nl/nl/locaties
Ik zie echt niet in waarom het boven Zwolle een ramp zou zijn met de huidige Fastned locaties. Zeker niet met een dergelijk lange commute dat je dus ver buiten de locatie van je klant ook snelladen.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Je komt er op de heenweg, en de terugweg van je commute langs, dus als het goed is heb je beide kanten van de weg gezienVeneficus schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:02:
[...]
De snelladers staan maar aan één kant van de weg
Anyway, wordt nu wel erg een wellus-nietus verhaal dus ik hou m weer voor gezien. Mijn put is dat het met een range van 200km+ elektrische auto redelijk te doen moet zijn om een commute te doen naar een enkele ver weg gelegen klant (let wel, ik bedoel dus niet dat je dit gaat doen jaar in jaar uit met een commute van 300km per dag, ik bedoelde dat ene half jaar als uitzondering).
Zoek een laadpaal, vraag de klant om een stopcontact, pak een snellader. Je opties zijn legio.
@Daniel De totaalwaarde van mijn Tesla staat, incl opties, op 81000. Dit komt door een aantal zaken:
A De MIA is verwerkt in de prijs van de wagen.Edit: Is verwerkt in het leasetarief, maar niet in de catalogusprijs
B De referral code is verwerkt.
C De Model S was een half jaar geleden nog een stuk goedkoper dan nu.
[ Voor 63% gewijzigd door Stoffa op 05-05-2017 15:31 ]
Dat zou je bijna denken inderdaadStoffa schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:17:
[...]
Waarop ik in mijn Leaf stap en (soms een paar keer per jaar per klant, afhankelijk van de vraag/klant) naar de klanten toe rij............., van Valkenburg aan de Geul tot Warfum, van Den Helder tot onderin Zeeland, van Den Haag tot Enschede en alles ertussen.

En tja, dan kom je inderdaad regelmatig op plekken waar:
- je niet kan bellen, dus maar gaat appen
- 3g het maximale is, dus Skype-Hangout kan je vergeten
- je de mensen in de lokale supermarkt niet kan verstaan
- ik soms door Belgie/Duitsland rij
En tuurlijk snellader is dan een prima oplossing. Zeker als je, zoals ik, zelf je afspraken kan/mag inplannen en dus zelf je reis- en dus laadtijd kan bepalen.
Maar als je vijf dagen in de week ergens om 8.00/8.30 wordt verwacht en elke dag daar gemiddeld om 18.00/18.30 weggaat.
Dan begint het echt wel irritant te worden. want bovenop de reistijd van 3 uur (280 km per dag), komt dan nog x laadtijd bij en dat bovenop je werktijd van 10 uur. Heb je daar dan zin in.....?
Blijft het stopcontact over. Maar op de parkeerplaatsen waar ik kom zijn die er niet.
(then again, ik heb het ook niet nodig)
Ja, dat dacht ik laatst ook in Epe, helaas was die toen bezet door een Hybride-auto.databeestje schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 07:01:
[...]
In Wervershoof zit er precies 1, en dat is precies genoeg

Ik vind het ook vrij goedkoop, maar hij heeft wel zo'n zielige 60 héDaniel schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:41:
[...]
1000 euro per maand voor een auto van 90 mille is ongekend goedkoop, dat lukt je alleen met een minimaal jaarkilometrage of een extreem lange looptijd (of financial lease constructies). Leasebedrijven adverteren wel met een 75 kWh Business Economy uitvoering vanaf 1000 euro per maand maar ik heb geen idee wat voor uitvoering dat is (oud modeljaar?). Bij leaseplandirect kun je die voor 976 per maand ex btw ex energievoorschot krijgen als je kiest voor 60 maanden en 10k per jaar, zonder opties en met het kaalst mogelijke leasepakket zonder vervangend vervoer. Als je zo weinig rijdt kun je beter een Uber nemen, dat heeft een lagere kilometerprijs.
Een 'normale' 75D met een werkbaar aantal kilometers per jaar en een normaal leasepakket begint zonder opties en energievoorschot nog altijd bij zo'n 1350 per maand. Ik heb een S85 en die zit boven de 1600/mnd (hoewel Athlon zeker niet de goedkoopste is)
Ik ben ook €1000 pm kwijt, maar dat is gewoon een krediet van 50k. Ben benieuwd naar de restwaarde over 5 jaar...
Trouwens, jij had toch ook next gen leren stoelen? Ik merkte bij ons dat de bolsters aan de zijkanten eigenlijk na twee maanden al uit begonnen te drogen doordat je er constant overheen schuurt met je broek bij het instappen. Heb de stoelen nu behandeld met Glipton conditioner en dat scheelt echt stukken, best een aanrader als je wilt dat je stoelen er nog een beetje uitzien over een paar jaar.YoshiBignose schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:21:
[...]
Ik vind het ook vrij goedkoop, maar hij heeft wel zo'n zielige 60 hé![]()
Ik ben ook €1000 pm kwijt, maar dat is gewoon een krediet van 50k. Ben benieuwd naar de restwaarde over 5 jaar...
Ja, zie ik bij mij ook al. Hoe moet ik dat behandelen precies doen? En wat voor doek?Stoffa schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:40:
[...]
Trouwens, jij had toch ook next gen leren stoelen? Ik merkte bij ons dat de bolsters aan de zijkanten eigenlijk na twee maanden al uit begonnen te drogen doordat je er constant overheen schuurt met je broek bij het instappen. Heb de stoelen nu behandeld met Glipton conditioner en dat scheelt echt stukken, best een aanrader als je wilt dat je stoelen er nog een beetje uitzien over een paar jaar.
Deze?
https://www.autotoebehore...G-EzVrh8-nOpygaAiHF8P8HAQ
Ik heb m hier gehaald, met applicatorpad:YoshiBignose schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:59:
[...]
Ja, zie ik bij mij ook al. Hoe moet ik dat behandelen precies doen? En wat voor doek?
Deze?
https://www.autotoebehore...G-EzVrh8-nOpygaAiHF8P8HAQ
https://www.carclean.nl/p...__250ml_GT11_250ml_101624
https://www.carclean.nl/p...oen_10x15cm_87_102_101160
Je bent er eigenlijk in 5 minuutjes mee klaar als je stoelen verder niet vies zijn ofzo.
Ok besteldStoffa schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:24:
[...]
Ik heb m hier gehaald, met applicatorpad:
https://www.carclean.nl/p...__250ml_GT11_250ml_101624
https://www.carclean.nl/p...oen_10x15cm_87_102_101160
Je bent er eigenlijk in 5 minuutjes mee klaar als je stoelen verder niet vies zijn ofzo.
Nou ja, het rijdt wel heerlijk en het is helemaal groen. Iets dat mijn werkgever ook belangrijk vindt.Stoffa schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:38:
@Tocoleaf De situatie die jij schetst is echt zo extreem, en (imo) zo absurd om met een Leaf te doen dat je nog altijd de uitzondering bent die de regel bevestigt. Wel respect dat je het uberhaupt in je hoofd haalt dergelijke commutes met een Leaf te doen, lijkt me zeer onhandig.
Daarnaast kan ik met die 4% bijtelling voor 56,- per maand niet in een dergelijke auto rijden.
En last but not least, ik ben van de rustig reizen en kan in mijn functie van vertegenwoordiger vanuit de auto natuurlijk prima werken.
- Nagenoeg geen wagens beschikbaar (staan er 120 op de boot en er zijn er 4000 ge pre-ordered).
- Kapaciteit in de fabriek is absoluut niet in staat om de vraag te produceren.
- Nu bestellen is een auto medio 2019!!!!!
- Prijs voor modeljaar 2018 is met 1700 euro gestegen. Dit geldt ook voor reeds afgesloten koopovereenkomsten (vanwege montage 360 kamera).
Lekker bezig bij Opel. Denk dat ze een gigantisch orderverlies kunnen verwachten. Ampera-E kost hier nu evenveel als een e-golf met alle opties. Dan kan je kiezen uit:
- Een e-golf, geleverd na de zomervakantie, alle opties, ACC, betere afwerking. Minus 200 km minder bereik (maar met warmtepomp).
- Ampera-E; geleverd ergens "hopelijk" Q3 2019. Techniek van 2015 en een nieuwe Franse eigenaar welke vast en zeker innovatief te werk zal gaan (ahum).
Kan me echt niet voorstellen dat men zo idioot is om ruim 2 jaar op een Opel ta gaan wachten. Tegen de tijd dat je je auto krijgt kan je waarschijnlijk kiezen uit de nieuwe Leaf, Ioniq met grote batterij, nieuwe I3 wellicht e-golf met grotere batterij en niet te vergeten model 3 (als die niet dezelfde levertijden als Opel krijgt).
Wat een blamage van Opel 👎👎👎
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Tsja. Daar was ik al bang voor. In de VS heb je dezelfde soap met de Bolt. Ze winnen daar meer "auto can het jaar" prijzen dan dat ze de auto weten te produceren.Rene schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 23:41:
Het begint een aardige soap te worden met de Ampera-e. Hier in Noorwegen beginnen de gemoederen aardig op te lopen.
- Nagenoeg geen wagens beschikbaar (staan er 120 op de boot en er zijn er 4000 ge pre-ordered).
- Kapaciteit in de fabriek is absoluut niet in staat om de vraag te produceren.
- Nu bestellen is een auto medio 2019!!!!!
- Prijs voor modeljaar 2018 is met 1700 euro gestegen. Dit geldt ook voor reeds afgesloten koopovereenkomsten (vanwege montage 360 kamera).
Lekker bezig bij Opel. Denk dat ze een gigantisch orderverlies kunnen verwachten. Ampera-E kost hier nu evenveel als een e-golf met alle opties. Dan kan je kiezen uit:
- Een e-golf, geleverd na de zomervakantie, alle opties, ACC, betere afwerking. Minus 200 km minder bereik (maar met warmtepomp).
- Ampera-E; geleverd ergens "hopelijk" Q3 2019. Techniek van 2015 en een nieuwe Franse eigenaar welke vast en zeker innovatief te werk zal gaan (ahum).
Kan me echt niet voorstellen dat men zo idioot is om ruim 2 jaar op een Opel ta gaan wachten. Tegen de tijd dat je je auto krijgt kan je waarschijnlijk kiezen uit de nieuwe Leaf, Ioniq met grote batterij, nieuwe I3 wellicht e-golf met grotere batterij en niet te vergeten model 3 (als die niet dezelfde levertijden als Opel krijgt).
Ik heb mijn geld op de model3 gezet.
Wat een prutsers, maar had het al verwacht. Ioniq doet hetzelfde hier in NL. Het laat duidelijk zien dat de grote bedrijven er nog niet klaar voor zijn. Helaas, want op papier klinkt het allemaal goed. Wilde eerst nog wachten op de Ampera maar heb toch voor de Ioniq gekozen en ben nu blij.Rene schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 23:41:
Het begint een aardige soap te worden met de Ampera-e. Hier in Noorwegen beginnen de gemoederen aardig op te lopen.
Heel simpel. Klimaatbeheersing.juupke schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 10:28:
[...]
Tegelijkertijd lees ik op forums uitspraken die puur op basis van de accucapaciteit beweren dat het bereik niet meer dan een km of 170 kan zijn; vind ik vreemd, er spelen toch, nog los van weersomstandigheden en rijgedrag, nog meer factoren mee zoals gewicht van de wagen en efficiëntie van energiegebruik? Of zie ik dat verkeerd?
Zou hier graag jullie ideeën over horen!
Een EV is kwa aandrijflijn zeer efficiënt, met als klein nadeel dat er geen bak met restwarmte de bestuurders cabine ingeblazen kan worden. Dus een ieder die de airco op 'auto' zet en een temperatuur op 21 graden Celsius moet doorhebben dat hier een warmtepomp of verwarmingsspiraal voor aan de bak moet. Ik kom met mijn plug-in hybrid op zo'n 5 kWh / 100 km bij de temperaturen van de laatste dagen puur voor de verwarming. Wegens mijn ienieminie batterij staat deze dus ook meestal uit.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Het is een Model S, wellicht voor autonomie testen of steer by wire. (is niet toegestaan in NL)mrmrmr schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 01:10:
Er is nu schijnbaar ook een Model 3 met 2 stuurwielen gesignaleerd.
Het gerucht dat op Electrek gaat is dat "10k verlies per auto" wellicht wel reeel is, maar door GM grotendeels gecompenseerd wordt door de waarde van de ZEV credits die ze hiermee verdienen. In dat opzicht is het verkopen van de auto buiten de CARB staten in Amerika dan ook niet voordelig.YoshiBignose schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 09:17:
[...]
Wat een prutsers, maar had het al verwacht. Ioniq doet hetzelfde hier in NL. Het laat duidelijk zien dat de grote bedrijven er nog niet klaar voor zijn. Helaas, want op papier klinkt het allemaal goed. Wilde eerst nog wachten op de Ampera maar heb toch voor de Ioniq gekozen en ben nu blij.
Ik kan me goed voorstellen dat er met het 2018 model jaar een winst is geboekt op het terrein van kosten waardoor het economisch interessant is om deze overal te verkopen.
Allerlei puzzelstukjes beginnen langzaam op zijn plaats te vallen.
- Uitverkocht in Zuid-Korea (400 stuks!)
- Geen RHD uitvoering op voorhand
- Extreem lange en onzekere levertermijnen, duurste uitvoering eerst.
- Beschikbaarheid in Amerikaanse niet CARB staten is minimaal of niet, wel gepland
- Voorraad in de CARB staten is goed te noemen
- Geplande productie aantallen van 30k stuks voor 2017 wereldwijd
Zoals Musk in de aandeelhouder vergadering toelichte is de waarde van de ZEV credits voor een conventionele fabrikant de volle waarde. Voor Tesla is elke auto een ZEV credit maar kunnen ze deze bijna niet op de markt kwijt, niet voor de volle waarde in ieder geval.
De rare situatie die ontstaat is dus dat er net zoveel ZEV credit auto's gebouwd worden om aan hun eigen eisen te voldoen, niet om er zoveel mogelijk op de markt te zetten.
[ Voor 70% gewijzigd door databeestje op 06-05-2017 10:32 ]
Zelfde verhaal was er ook toen de Volt gelanceerd werd. Je kan als auto fabrikant gewoon niet vanuit het niets ineens miljoenen auto's maken. Stel ze zouden het wel kunnen en doen, denk dan ook eens aan de financieele risico's die ze dan zouden nemen....databeestje schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 10:19:
[...]
Het is een Model S, wellicht voor autonomie testen of steer by wire. (is niet toegestaan in NL)
[...]
Het gerucht dat op Electrek gaat is dat "10k verlies per auto" wellicht wel reeel is, maar door GM grotendeels gecompenseerd wordt door de waarde van de ZEV credits die ze hiermee verdienen. In dat opzicht is het verkopen van de auto buiten de CARB staten in Amerika dan ook niet voordelig.
Ik kan me goed voorstellen dat er met het 2018 model jaar een winst is geboekt op het terrein van kosten waardoor het economisch interessant is om deze overal te verkopen.
Allerlei puzzelstukjes beginnen langzaam op zijn plaats te vallen.
- Uitverkocht in Zuid-Korea (400 stuks!)
- Geen RHD uitvoering op voorhand
- Extreem lange en onzekere levertermijnen, duurste uitvoering eerst.
- Beschikbaarheid in Amerikaanse niet CARB staten is minimaal of niet, wel gepland
- Voorraad in de CARB staten is goed te noemen
- Geplande productie aantallen van 30k stuks voor 2017 wereldwijd
Zoals Musk in de aandeelhouder vergadering toelichte is de waarde van de ZEV credits voor een conventionele fabrikant de volle waarde. Voor Tesla is elke auto een ZEV credit maar kunnen ze deze bijna niet op de markt kwijt, niet voor de volle waarde in ieder geval.
De rare situatie die ontstaat is dus dat er net zoveel ZEV credit auto's gebouwd worden om aan hun eigen eisen te voldoen, niet om er zoveel mogelijk op de markt te zetten.
Nu in retrospectief blijkt dat de Volt verantwoordelijk is voor de meest gereden elektrische Miles in de US.
De markten waar de subsidies gelden zijn nu eenmaal ook de markten waar de meest liberale en progressieve mensen wonen.
Verder pakken Hyundai en VW het conservatiever aan door een model te nemen wat ook met ICE of in Plug-in en normale hybrid te koop is.
[ Voor 3% gewijzigd door kdeboois op 06-05-2017 10:47 . Reden: Toevoeging ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
https://electrek.co/2017/...-bolt-ev-europe-ampera-e/
Straks kan je beter een electrische XC40 gaan preorderen
[ Voor 20% gewijzigd door anessie op 06-05-2017 13:25 ]

Gefeliciteerd, ik kijk serieus naar deze auto dus ben erg benieuwd naar je ervaringen.tiguan schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 14:53:
Net door dealer gebeld, ik mag a.s. vrijdag m'n e-Golf komen ophalen
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Sorry als ik hier nu een groot aantal vragen neer gooi, maar ik heb het idee dat velen interesse hebben in een EV. Maar weinigen durven de knoop door te hakken; omdat de brandstofmotor nog zo in het systeem van mensen zit.
Aangezien het geschikt moet zijn voor een jong gezin blijft er dan al vrij snel maar 1 model over wat ook betaalbaar is op de 2e hands markt: Nissan Leaf. Betrouwbaar Japans heeft ook wel de voorkeur moet ik eerlijk toegeven.
Dagelijks kom ik 10-tientallen Tesla's tegen. Woon immers in Tilburg, waar ze in elkaar worden geschroefd. Helaas voor particuliere gebruikers met modaal inkomen onbereikbaar.
Aantal kilometers van 150km op een volle lading is realistisch voor een Leaf toch? Met het normale 24kWh pakket. Voor dagelijks woon-werk (3 dagen in de week) is een retourtje voor ons minder als 100km. Dus kan allemaal prima. Even een dagje uit naar Rotterdam wordt dan meer een uitdaging, maar ik begrijp uit dit topic dat opladen op steeds meer plaatsen gemeengoed wordt. Dus een dagje Blijdorp doen met een halve lading op de heenweg en we kunnen daar dan gewoon opladen; tegen vergoeding toch?
We hebben voor de woning een 1-fase (35A) aansluiting. En opladen in 6 en half uur is prima te doen. Een hiervoor geschikte wall-box kan in de garage komen hangen net achter de roldeur. Auto staat altijd op de oprit geparkeerd en de kabel kan onder de roldeur door (flexibele rubberen onderrand) naar de auto. Wat kost een dergelijke wall-box eigenlijk?
[ Voor 38% gewijzigd door Noord27 op 07-05-2017 00:35 ]
https://www.laadpaal24.nl/LS24-Laadpaal-mode-3-universeel
En dit is een standaard uitvoering voor de Nissan Leaf:
https://www.laadpaal24.nl/Laadpaal-Nissan-Leaf
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Nee, heb krachtstroom in de garage 3x25A en voor de lader 3x16A.Noord27 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 00:38:
@BenEco
11kW laden met een 1-fase (35 Ampere) huisaansluiting?
Weet nu nog niet wat een volgende elec. wagen voor laadprotocol zal hebben maar ben er alvast een beetje op voorbereid op deze manier. Kosten zijn maar ietsje hoger dan de standaard versie voor een Nissan Leaf .
6,6kW zal misschien wel lukken met jou 35A aansluiting mits de Nissan deze optie aan boord heeft.
[ Voor 39% gewijzigd door BenEco op 07-05-2017 00:50 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Bij de oudere Leaf (zonder warmtepomp) met verwarming ingeschakeld is 75-100km (geloof ik) realistischer bij slech(s)te weersomstandigheden. Je moet ook iets rekening houden met capaciteitsverlies van de accu (zeg 10%)Noord27 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 00:26:
Aantal kilometers van 150km op een volle lading is realistisch voor een Leaf toch? Met het normale 24kWh pakket. Voor dagelijks woon-werk (3 dagen in de week) is een retourtje voor ons minder als 100km. Dus kan allemaal prima.
Bij ideale omstandigheden zal met meer 110-135km zijn (als je niet te hard rijdt)
Misschien is een nieuwere Leaf met een warmtepomp een optie? Als je een Leaf koopt, zorg even dat je zeker weet dat die kan snelladen, dat was een optie (in sommige landen? weet ik niet zeker)
Als je de kabels laat leggen/trekken voor een lader: hou alvast rekening met de kabel die de grond in moet bijv: zorg dat die 3 fasen aan kan en/of 11/22kw (al kan de nissan leaf thuis enkel op 1fase laden)
Ik zou gewoon een laadpaal/wallbox buiten hangen i.p.v. de kabel onder de garagedeur te doen. Met of zonder vaste laadkabel. (Laadpaal24 die genoemd is hebben wij ook)
En: het is wennen maar het zeker waard een EV!
EDIT:
protip:
Neem contact op met Gerrit Bleeker (handelaar), handelaar in hybride auto's en EV's! Meerdere mensen hebben al tevreden zaken met deze man gedaan. Heeft geen (actief gebruikte) website met wel een dik aanbod en scherpe prijzen, via autoscout24 omg. Purmerend(Zoe's, Leafs etc)
[ Voor 13% gewijzigd door Stef87 op 07-05-2017 01:37 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
ANWB zegt betrouwbaar, maar erg complexe auto (dwz, veel wat kapot kan).
Ze lijken momenteel voor ongeveer 10k te gaan en zijn goede auto's.
Grootste voordeel vind ik dat het een "echte" EV is en niet zo'n hybride. Maar je valt ook niet stil.
(je zou bijvoorbeeld de snelwegkilimeters wel op benzine kunnen doen)
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Wel eens aan een Kia Soul EV of Renault Zoë of Kangoo EV gedacht?Noord27 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 00:26:
Inmiddels komen wij er achter dat we toch wel een hoeveelheid stroom over gaan houden per jaar. Dat in combinatie met dat onze huidige auto de afgelopen 2 jaar toch wel wat mankementen heeft vertoond en we een dergelijk grote bolide (Skoda Superb combi) niet meer nodig hebben; serieus aan het orienteren op een jonge gebruikte EV.
Sorry als ik hier nu een groot aantal vragen neer gooi, maar ik heb het idee dat velen interesse hebben in een EV. Maar weinigen durven de knoop door te hakken; omdat de brandstofmotor nog zo in het systeem van mensen zit.
Aangezien het geschikt moet zijn voor een jong gezin blijft er dan al vrij snel maar 1 model over wat ook betaalbaar is op de 2e hands markt: Nissan Leaf. Betrouwbaar Japans heeft ook wel de voorkeur moet ik eerlijk toegeven.
Dagelijks kom ik 10-tientallen Tesla's tegen. Woon immers in Tilburg, waar ze in elkaar worden geschroefd. Helaas voor particuliere gebruikers met modaal inkomen onbereikbaar.
Aantal kilometers van 150km op een volle lading is realistisch voor een Leaf toch? Met het normale 24kWh pakket. Voor dagelijks woon-werk (3 dagen in de week) is een retourtje voor ons minder als 100km. Dus kan allemaal prima. Even een dagje uit naar Rotterdam wordt dan meer een uitdaging, maar ik begrijp uit dit topic dat opladen op steeds meer plaatsen gemeengoed wordt. Dus een dagje Blijdorp doen met een halve lading op de heenweg en we kunnen daar dan gewoon opladen; tegen vergoeding toch?
We hebben voor de woning een 1-fase (35A) aansluiting. En opladen in 6 en half uur is prima te doen. Een hiervoor geschikte wall-box kan in de garage komen hangen net achter de roldeur. Auto staat altijd op de oprit geparkeerd en de kabel kan onder de roldeur door (flexibele rubberen onderrand) naar de auto. Wat kost een dergelijke wall-box eigenlijk?
Verder zou ik kijken of je over kan naar 3x 25A als je thuis gaat laden is dat wel handig. De Soul en Leaf laden op slechts 1 fase de Zoë en de Kangoo op 3.
De uitdaging valt wel mee. Je zal in het begin wel moeten wennen. Andere plekken om te (snel)laden en wat vooruit kijken waar je heen gaat hoe je rijd en waar je je auto kan aansluiten.
Ook is de vraag hoe hard je rijd. Met een lagere snelheid haal je meer km afstand uit je accu. Rij je graag de maximale snelheden of meer dan gaat het hard met de energie uit je accu en sta je snel weer te laden. Wij rijden niet vaak harder dan 100 km/u. Dat deden wij in de ICE's die we hadden ook niet. We hadden daar meerdere redenen voor:
1 We moesten zelf de brandstof betalen.
2 Sponsoren de overheid al genoeg.
3 tijdwinst was minimaal.
4 milieu, minder uitstoot.
5 het rijd ontspannender.
Met de auto van de zaak viel punt 1 af de rest bleef.
Nu hebben wij geen ICE's meer alleen EV's. Het kan heel goed, je moet wel rekening houden dat het anders is dan een ICE.
Als wij ergens heen gaan dan kijken we niet alleen naar de heenreis maar ook naar de terug reis. Waar kan je snelladen en is het nodig. Als we snelladen nemen we voldoende stroom om thuis te komen en daar laden we hem altijd op.
Als je ergens laden kan, altijd doen.
Het is net alsof je voor het eerst in Nederland bent en ook niet direct de tank stations weet.
Als je een thuis laadpunt neem neem er een die 3 fase kan en tot 32A. Laat hem dan lager instellen op bijvoorbeeld 16A. Als je een Leaf if Soul neemt reserveer dan 1 fase voor het laden en stel die in op 24A* dan ben je wat sneller vol dan met 16A. Dat is wel erg fijn als je thuis komt en wat later nog even weg moet voor boodschappen en of sport/familie bezoek. Het ideaal plaatje dat je snachts laad klopt niet helemaal. Meestal doe je in de avond ook nog dingen.
* volgens de regels mag je geen 25A groep op een 25A aansluiting hebben. Dit mag max 16A zijn. Omdat je met een 25A groep eventueel de hoofdzekering eerder er uit klapt dan de zekering automaat.
Een zwaardere net aansluiting dan 3x 25A kost ook veeeel meer.
Hoe werkt dit daarna met de pechhulp?
Of hang je de auto achter vrachtwagen en laat je regeneratief de accu opladen?
* Falcon overweegt een lease-ev via nieuwe werkgever
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Heb jij ooit weleens met een lege tank op de snelweg gestaan?
Een Kangoo ZE laadt zover ik weet gewoon 1-fase. Maar misschien dat dat alleen in oudere modellen was...JeroenK schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:20:
[...]
Wel eens aan een Kia Soul EV of Renault Zoë of Kangoo EV gedacht?
Verder zou ik kijken of je over kan naar 3x 25A als je thuis gaat laden is dat wel handig. De Soul en Leaf laden op slechts 1 fase de Zoë en de Kangoo op 3.
De Chef on the spot zei dat iig eens tegen mij toen ik ze vroeg naar hun Kangoo's.
Mwah, dat is pushing the limit hoor, er vanuit gaande dat je onderweg net wilt opladen.Noord27 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 00:26:
Aantal kilometers van 150km op een volle lading is realistisch voor een Leaf toch? Met het normale 24kWh pakket. .
Je kan twee pagina's terug mijn rondje Nederland zien met 30kWh, zonder verwarming aan, zonder harde wind en wel een nat wegdek kwam ik uit op 164 km.
In de winter wordt dat al minder, omdat het dan koud is en de verwarming aan is.
Handigst zou zijn opladen op het werk, dus mochten de meeste bedrijven gaan investeren in laadpalen bij de parkeerplaatsen, dan krijg je straks dat om 9 uur 's ochtends er een enorme piek ineens komt op het energienet als iedereen aankomt op werk en auto inplugt. Hoe wordt dat opgevangen?
En wat zou zoiets voor de werkgever kosten eigenlijk? Gaan we regelingen krijgen dat als je elektrisch rijd je ipv volledige reiskosten vergoeding nog maar een deel krijgt en de rest gecompenseerd wordt door gebruik van de laadpaal? Zou zuur zijn voor de mensen die een duurdere elektrische auto aanschaffen met het idee dat ze dan 0 hoeven te betalen aan 'brandstof' als ze op werk kunnen stekkeren.
Ik zie in dit topic ook mensen blij zijn met een laadpaal in de straat op 100m die ze voor zichzelf hebben, maar dat kan in 1.5 jaar over zijn. Zal er dan bij elke plek een paal staan tegen die tijd of komen er lastige situaties?
De ev wereld ziet er zeer waarschijnlijk over enige jaren heel anders uit.Hertog_Martin schreef op zondag 7 mei 2017 @ 14:00:
Als over enkele jaren veel nieuwe auto's elektrisch zijn mag ik hopen dat er al goede plannen liggen voor de infrastructuur.
Handigst zou zijn opladen op het werk, dus mochten de meeste bedrijven gaan investeren in laadpalen bij de parkeerplaatsen, dan krijg je straks dat om 9 uur 's ochtends er een enorme piek ineens komt op het energienet als iedereen aankomt op werk en auto inplugt. Hoe wordt dat opgevangen?
En wat zou zoiets voor de werkgever kosten eigenlijk? Gaan we regelingen krijgen dat als je elektrisch rijd je ipv volledige reiskosten vergoeding nog maar een deel krijgt en de rest gecompenseerd wordt door gebruik van de laadpaal? Zou zuur zijn voor de mensen die een duurdere elektrische auto aanschaffen met het idee dat ze dan 0 hoeven te betalen aan 'brandstof' als ze op werk kunnen stekkeren.
Ik zie in dit topic ook mensen blij zijn met een laadpaal in de straat op 100m die ze voor zichzelf hebben, maar dat kan in 1.5 jaar over zijn. Zal er dan bij elke plek een paal staan tegen die tijd of komen er lastige situaties?
YouTube: TOEKOMSTVERKEER: Tank jij straks uit je stopcontact?
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Soul is te lelijk en Zoe te klein.
Vastrecht 1x35A en 3x25A is gelijk. We hebben 1x35A, dus er kan er 25A groep achter.
Woon-werk is grotendeels 100km/h. Verder klein stukje 120 en een wat groter stuk 80.
@qadn
Opel Ampera staan er ook genoeg te koop idd. Maar daar moet je normale wegenbelasting mee betalen (niet dat het eeuwig gratis voor een EV blijft). En dat tikt aardig door met een zware auto.
Wat zijn de verschillen tussen type 1 en 2 van de leaf?
@BenEco Leaf die op het oog hebben heeft ook een snellader aansluiting. Is van 2013 met 35.000km op de teller. Type 1 denk ik (licht interieur).
[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 07-05-2017 15:04 ]
Warmtepomp voor verwarmen/koelen en zwart interieur zijn verschillen tussen 1e en 2e generatie Nissan Leaf. http://zerauto.nl/nissan-...gaan-we-door-met-de-rode/
[ Voor 21% gewijzigd door BenEco op 07-05-2017 15:20 ]
Bedenk dan goed dat als je je auto aansluit en met 25A laad je al een probleem hebt als je je waterkoker aam zet he... Voor de rest van je huis heb je dan 10A over.Noord27 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 14:59:
@JeroenK
Vastrecht 1x35A en 3x25A is gelijk. We hebben 1x35A, dus er kan er 25A groep achter.
Een smart laadpaal houdt je zekeringen wel heel.
Met grotendeels 100 km/h ga je geen 150 km kunnen rijden in een eerste generatie Leaf.
Maar maak vooral proefritten in Leafs, Zoe ed.
Eventueel is een Zoe te upgraden, maar daar wordt hij niet groter van.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Misschien toch beter krediet of deels krediet nemen en dan gaan voor een nieuwe generatie EV's die wel veilig de 150 km halen. Ioniq, Ampera-E, e-Golf of de nieuwe Zoe (alhoewel die wel heel veel kleiner is dan een Superb Combi ja).Noord27 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 00:26:
Inmiddels komen wij er achter dat we toch wel een hoeveelheid stroom over gaan houden per jaar. Dat in combinatie met dat onze huidige auto de afgelopen 2 jaar toch wel wat mankementen heeft vertoond en we een dergelijk grote bolide (Skoda Superb combi) niet meer nodig hebben; serieus aan het orienteren op een jonge gebruikte EV.
In het verleden al eens mee gemaakt met een vrijstelling van een diesel auto voor MRB, wat terug gedraaid werd.
[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 07-05-2017 21:25 ]
Die vrijstelling voor MRB werd nooit teruggedraaid, die werd voor slechts een periode van 3 jaar ingevoerd, maar dat laatste hoorde de meeste kopers niet... Die hoorden alleen 'vrijstelling'Noord27 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:04:
Rekensommetjes doen met regeltjes die vanuit de overheid jaarlijks kunnen veranderen; no thnx. Denk hierbij aan motorrijtuigenbelasting vrijstelling. Zeker niet als je gaat rekenen met een investering waar je lang aan vast zit.
In het verleden al eens mee gemaakt met een vrijstelling van een diesel auto voor MRB, wat terug gedraaid werd.

In aller eerste opzet was het met open einde; toen de gok genomen. Toen werd het op 2 jaar gezet (regering liep toch wel erg veel BPM mis) en toen is de regeling met 1 jaar verlengd naar in totaal 3.BB-One schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:42:
[...]
Die vrijstelling voor MRB werd nooit teruggedraaid, die werd voor slechts een periode van 3 jaar ingevoerd, maar dat laatste hoorde de meeste kopers niet... Die hoorden alleen 'vrijstelling'
Wat is de regeling voor EV voertuigen? Ligt er iets vast? Zeker bij EV hakt de MRB er aanzienlijk in vanwege het hoge gewicht door de accu's.
[ Voor 28% gewijzigd door Noord27 op 07-05-2017 22:14 ]
Tot en met 2020 vrijstelling, ook de plugin hybrides minder dan 50g/km houden tot en *met* 2020 het halve tarief.Noord27 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:10:
[...]
In aller eerste opzet was het met open einde; toen de gok genomen. Toen werd het op 2 jaar gezet (regering liep toch wel erg veel BPM mis) en toen is de regeling met 1 jaar verlengd naar in totaal 3.
Wat is de regeling voor EV voertuigen? Ligt er iets vast? Zeker bij EV hakt de MRB er aanzienlijk in vanwege het hoge gewicht door de accu's.
Even een open vraag, deze heb ik wel eerder gesteld maar is niet echt een antwoord voor. Denk je dat elektrische auto's in 2021 een hogere of lagere MRB krijgen dan respectievelijk benzine, diesel.
Hou er wel rekening mee dat die op benzine erg onzuinig rijdt, rond de 1:13 of 1:14; dat is een stuk onzuiniger dan bijvoorbeeld een Prius Plug In die eerder rond de 1:22 zit op benzine.Noord27 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:34:
Ok, dus een Ampera betaal je 50% MRB voor. Overweging waard.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Dat kan erg meevallen. Mijn Ioniq EV weegt minder dan 1500 kg.Noord27 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:10:
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
De openbare palen die er staan zijn ook niet heel handig omdat je dan vaak alsnog kilometers moet lopen naar het bedrijf waar je moet zijn. Die terreinen daar zijn uitgestrekt.ph4ge schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:25:
Op bijv. de Maasvlakte zijn de palen ook schaars. Er zitten daar heel veel bedrijven maar met elektrische auto's zijn ze niet te bereiken. Is helaas ook wel logisch in het hart van de fossiele industrie.
De laatste snellader voor de Maasvlakte zit bij de ANWB in Rhoon (maar alleen Chademo) . De dichtstbijzijnde CCS snellader weet ik niet precies, dat is of de Van der Valk in Ridderkerk of de Ikea in Barendrecht. Die zitten op ongeveer dezelfde afstand. Die hebben trouwens ook Chademo.
Er zijn ook wel wat bedrijven die hun eigen palen hebben (die dus ook niet op de apps staan), maar meestal zit daar dan de Tesla van de directeur op aangesloten en kan je er niet laden.
Nee, dat niet. Er is wel iemand aan wie je het kan vragenFalcon schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:36:
Is het jullie al eens gelukt om met lege accu op de snelweg te staan?
Er komt een meestal gele vrachtwagen die je auto optakelt en dan wegrijdt. Dit was mijn eerste hit op de zoekmachine.Hoe werkt dit daarna met de pechhulp?
Die rijdt je auto dan naar een laadpaal (bij Kia de dichtstbijzijnde) en daar mag je dan wachten tot je auto is opgeladen.
Dat is helemaal niet zinnig vanwege het relatief lage rendement en het feit dat je zo snel bij een laadpaal bent dat je op die manier geen noemenswaardige kWh's hebt geladen. Zo'n vrachtwagen gaat echt geen 200 km met jou erachter door Nederland rijden om op die manier je auto op te ladenOf hang je de auto achter vrachtwagen en laat je regeneratief de accu opladen?![]()
Daar is een ander topic over.Hertog_Martin schreef op zondag 7 mei 2017 @ 14:00:
Als over enkele jaren veel nieuwe auto's elektrisch zijn mag ik hopen dat er al goede plannen liggen voor de infrastructuur.
Te klein kan je niets aan doen, maar lelijk zit gewoon tussen je orenNoord27 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 14:59:
Maar belangrijker (denk ik dan): een Soul is tweedehands nog nauwelijks te krijgen.
Wat sowieso handig is voor je een EV gaat kopen om eens op je werk te vragen of ze daar ook een laadpaal willen neerzetten als je een EV koopt. Wellicht zelfs met laden tegen kostprijs van de stroom ipv 35 cent per kWh die het normaal kost bij openbaar laden. Dat maakt de keuze dan gelijk een stuk makkelijker omdat je dan met zo'n beetje iedere EV uit de voeten kan voor het woon-werk verkeer.
De MRB wordt gebruikt om te sturen op schoner rijden. Het zou dus nergens op slaan om hem hoger te maken. Het lijkt me zéér waarschijnlijk dat de MRB op elektrisch rijden lager zal blijven totdat fossiel rijden iets grappigs van het verleden is.databeestje schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:23:
Even een open vraag, deze heb ik wel eerder gesteld maar is niet echt een antwoord voor. Denk je dat elektrische auto's in 2021 een hogere of lagere MRB krijgen dan respectievelijk benzine, diesel.
(Of dat MRB helemaal op de schop gaat, en anders wordt bijvoorbeeld in combinatie met rekeningrijden. Maar dan nog steeds zal men de schonere voertuigen willen stimuleren t.o.v. de vuilere).
Daar zit ook maar zo'n miezerige 28 kwh accu inJan Treur schreef op maandag 8 mei 2017 @ 06:31:
[...]
Dat kan erg meevallen. Mijn Ioniq EV weegt minder dan 1500 kg.
Nee jij mist juist iets tussen je oren, dat zijn je ogenJan Treur schreef op maandag 8 mei 2017 @ 06:31:
[...]
Te klein kan je niets aan doen, maar lelijk zit gewoon tussen je orenEn als je er in zit dan zie je daar toch niets van
[ Voor 46% gewijzigd door YoshiBignose op 08-05-2017 09:24 ]
Ik persoonlijk ga altijd op de fiets of motorfiets naar het werk. Woon er 10km vandaan. Mijn vrouw moet een enkele reis maken van een km of 40 (80 retour). En gebruikt daar dus de auto voor. Ook moet de kleine man van net geen 3 jaar dan onderweg bij het kinderdagverblijf of schoonouders weg gebracht en gehaald worden.JeroenE schreef op maandag 8 mei 2017 @ 08:48:
[...]
Wat sowieso handig is voor je een EV gaat kopen om eens op je werk te vragen of ze daar ook een laadpaal willen neerzetten als je een EV koopt. Wellicht zelfs met laden tegen kostprijs van de stroom ipv 35 cent per kWh die het normaal kost bij openbaar laden. Dat maakt de keuze dan gelijk een stuk makkelijker omdat je dan met zo'n beetje iedere EV uit de voeten kan voor het woon-werk verkeer.
Wel een goed idee om eens te informeren bij de werkgever van mijn vriendin haar werkgever hoe ze daarover in staan (laadpaal). Ze werkt nu 3 dagen. Dat gaan er waarschijnlijk 4 worden over een jaar als de kleine man naar school gaat. Over circa 1 jaar.
Net zoals dat de bijtelling voor schonere auto's lager was bedoel je? Dat is nu ook niet meer, tenzij je alleen elektrisch rijdt (en dat is ook duurder geworden, het was ooit 0%).mddd schreef op maandag 8 mei 2017 @ 08:59:
De MRB wordt gebruikt om te sturen op schoner rijden. Het zou dus nergens op slaan om hem hoger te maken.
Dat Noord27 wat dat betreft niet op de overheid wil vertrouwen kan ik me best voorstellen.
Je quote verkeerd, want dat schreef ik. Maar gelukkig heb ik daar geen last van hoor. Ik loop met een brede glimlach naar de Soul toeYoshiBignose schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:22:
Nee jij mist juist iets tussen je oren, dat zijn je ogenwant niet veel mensen willen in een Soul rijden zonder iedere dag te walgen als ze naar hun auto lopen.

Het kan nooit kwaad en als het nu nog niet zo ver is dan wellicht tzt wel.Noord27 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:29:
Wel een goed idee om eens te informeren bij de werkgever van mijn vriendin haar werkgever hoe ze daarover in staan (laadpaal).
Het hoeft ook niet per se een laadpaal te zijn, met alleen een goed stopcontact aan de buitenkant kom je er ook. Maar daar heb je als bedrijf minder controle over of anders moet je heel de tijd met een schakelaar het stopcontact uit/aan zetten om te voorkomen dat er onverlaten zomaar je stroom gaan stelen. Een laadpaal is meestal wel veel handiger als je het specifiek alleen voor EV's wil gebruiken.
Hmmmm vreemd.. en dan heb ik het niet over de verkeerde quoteJeroenE schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:23:
[...]
Je quote verkeerd, want dat schreef ik. Maar gelukkig heb ik daar geen last van hoor. Ik loop met een brede glimlach naar de Soul toe
Wat was nou ook alweer de reden van die tekst onder je naam? Bij jou staat Tesla Model 3 en bij mij staat BMW. Waar heeft dit mee te maken?
Dat is toch compleet in lijn met mijn antwoord? Ik zeg nergens dat het altijd 4% zal blijven. Ik zeg enkel, dat ik denk dat elektrisch goedkoper zal blijven dan benzine of diesel. Tot op het punt waar elektrisch gewoon de standaard is. Dan is het niet meer nodig om te stimuleren.JeroenE schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:23:
Net zoals dat de bijtelling voor schonere auto's lager was bedoel je? Dat is nu ook niet meer, tenzij je alleen elektrisch rijdt (en dat is ook duurder geworden, het was ooit 0%).
Ah dus ze kijken een beetje naar de topic waar je post maar ook naar keywords in je post?Cyphax schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:38:
@YoshiBignose Dat zijn onderwerpen waar je veel vanaf weet/veel over post, diezelfde onderwerpen staan bovenaan het topic ook.
De kogel is al half door de kerk. Vrouw vind de Ampera een super mooie auto om te zien. Wat totaal niet het geval was bij een Leaf. En dat er natuurlijk, mocht er nood aan de man zijn, gewoon mee getankt kan worden (zo min mogelijk). Een 2012/2013 model met alle opties en ruim onder 100.000km op de teller staan voor schappelijke prijzen te koop.
Ik heb geen tekst onder mijn naam, maar wel badges. In de link staat de uitleg.YoshiBignose schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:25:
Wat was nou ook alweer de reden van die tekst onder je naam?
Sinds ze aan de bijtelling hebben gesleuteld is de uitstoot van nieuw verkochte auto's weer omhoog gegaan. En die regels voor de bijtelling waren immers ook om schonere auto's te stimuleren.mddd schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:41:
Dat is toch compleet in lijn met mijn antwoord?
Ik zeg dus dat ze net zo makkelijk volgend jaar de MRB regels aanpassen als het hun beter uitkomt en dan is het idee van die schonere auto's vanwege de lagere MRB ineens van tafel.
Ja voor een hybride heb je niet per se een laadpaal nodig; die verbrandt desnoods wat brandstof om de accu weer op peil te krijgenNoord27 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:04:
De kogel is al half door de kerk. Vrouw vind de Ampera een super mooie auto om te zien.
[ Voor 16% gewijzigd door JeroenE op 08-05-2017 11:06 . Reden: reactie Noord27 ]
Ga eerst maar een proefrit maken, uiterlijk is misschien nog wel oke, van binnen stukken minder en menig rijder is niet echt blij met het touchscreen en dash.Noord27 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:04:
@JeroenE
De kogel is al half door de kerk. Vrouw vind de Ampera een super mooie auto om te zien. Wat totaal niet het geval was bij een Leaf. En dat er natuurlijk, mocht er nood aan de man zijn, gewoon mee getankt kan worden (zo min mogelijk). Een 2012/2013 model met alle opties en ruim onder 100.000km op de teller staan voor schappelijke prijzen te koop.
Er is een verschil tussen BPM en MRB. BPM betaal je bij de aanschaf en MRB betaal je per kwartaal "houderschapsbelasting"). In 2009 (belastingplan 2010, maar het kan ook al een jaar eerder zijn geweest wil ik van af zijn) is door de wetgever ingezet om de BPM af te schaffen en over te stappen naar de kilometerheffing, onder de noemer 'vergroening wagenpark' (feitelijke reden is IMHO dat de jurisprudentie steeds vaker C02 uitstoot niet als basis voor belastingheffing accepteerde). Die kilometerheffing ging uiteindelijk niet door dus deze vergroening is op de langere baan geschoven.Noord27 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:10:
[...]
In aller eerste opzet was het met open einde; toen de gok genomen. Toen werd het op 2 jaar gezet (regering liep toch wel erg veel BPM mis) en toen is de regeling met 1 jaar verlengd naar in totaal 3.
Voor de MRB geldt dat bij de invoering van het kwarttarief (ingevoerd 2009) voor zeer zuinige auto's er gezegd is dat er periodiek een aanpassing zou plaats vinden van wat een "zeer zuinige auto" was, maar dat dat die aanpassing/evaluatie pas plaats zou vinden na 3 jaar en feitelijk is dat pas gebeurd na 4 jaar (kwarttarief is ingevoerd per 1-1-2009 en het kwarttarief is per 1-1-2010 (of was het april 2010?) verlaagd naar nihil, waarna de vrijstellingsnorm per 1-1-2013 hoger is geworden. Dus de vrijstelling voor de MRB is nimmer afgeschaft, alleen de norm is aangepast, de vrijstelling is nu geldig bij een C02 uitstoot van 0 gram.
Hier is volgens mij al antwoord op gegeven.Wat is de regeling voor EV voertuigen? Ligt er iets vast? Zeker bij EV hakt de MRB er aanzienlijk in vanwege het hoge gewicht door de accu's.
Als aanvulling: Het lijkt wellicht alsof ik hier de wetgever verdedig als 'betrouwbaar' en dat doe ik ook voorzover het gaat over de toezegging van de duur van deze regeling in strikt formele zin, maar persoonlijk vind ik dat de wetgever veel te veel zwalkt met het autobeleid (en eigenlijk ook elk ander beleid)
De hele discussie over het subsidiëren van de EV via MRB en BPM is natuurlijk ook een absurde discussie. De EV's worden niet gesubsidieerd, de niet EV's worden gewoon belast (de oorsprong van de heffing van MRB en BPM was gebaseerd op he3t idee dat een auto '(milieu)schade' toebracht en op basis daarvan belast moest worden (uiteindelijke heffing gebaseerd op Co2 uitstoot). Het is op basis van dat idee dan ook niet vreemd dat een EV die belasting niet betaald (en geen belasting betalen is dus niet gelijk aan subsidie!)
Wel gelukkig is DAT smaak en status maar om nu te zeggen dat een Tesla mooi is. Als je dan een bijzondere auto wil rijden waarom moet ie dan zo lijken op alle anderen? Ik vind de Soul best mooi. Maarja dat vind ik van de gen 1 van de Fiat Multipla en de C4 Cactus ook.YoshiBignose schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:22:
[...]
Daar zit ook maar zo'n miezerige 28 kwh accu in
[...]
Nee jij mist juist iets tussen je oren, dat zijn je ogenwant niet veel mensen willen in een Soul rijden zonder iedere dag te walgen als ze naar hun auto lopen.
Bij veel andere merken gaat het vooral om de "merkbeleving"...
En nee als jongen zou ik geen poster van de Tesla aan de muur gehangen hebben. Van zijn looks moet ie het niet hebben. Eerder van zijn grote accu.
Dit topic is gesloten.