• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:53

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik start dit topic als een spin-off van: Elektrische auto's

De reden is dat dit topic druk begint te worden, wat goed is, maar waardoor ook de zelfde discussie terug komt komen: Hoe gaan wij onze elektrische auto in de toekomst laden?

Ik ben zelf een EV rijder sinds 2013 (Tesla Model S) en heb op dit moment 140.000km met mijn Model S gereden. In de tijd aan heel wat laadpalen, SuperChargers en snelladers gestaan en binnen en buitenland.

Daardoor, maar ook door interesse in de problematiek en vraagstukken heb ik daar een mening rondom gevormd die denk ik interessant voer voor een discussie kan zijn.

Niet alleen mijn mening uiteraard, maar het hele vraagstuuk waar wij mee worstelen is lastig.

Mijn stelling
Ik stel vanuit mijn optiek simpelweg dat het niet realistisch gaat zijn om voor elke EV een laadplek in het publieke domein te creeëren.

Snelladers zijn niet goedkoop, maar wel stukken goedkoper dan voor elke EV een eigen laadpaal neer zetten.

Amsterdam publiceert met regelmaat hoe veel kWh er geladen wordt aan de laadpalen en als je dat volledig door rekent met de kosten kom je uit op een kWh prijs van EUR 1,00 per kWh.

Verder schalen kunnen deze palen niet, want de auto's die er aan staan zijn het meerendeel van de tijd vol, maar staan wel de paal bezet te houden.

Snelladen gaat veel sneller worden. Binnen een paar jaar zitten we op 300kW en wellicht ooit nog sneller.

Waar zie ik semi-snel (22 ~ 50kW) laders ontstaan?
- Supermarkten
- Bioscopen
- Woonboulevards
- Winkelcentra
- Stadions
- Hotels
- Parkeergarages

Plekken waar iemand 2 tot 3 uur door brengt.

Langs de A en N-wegen en grote wegen in steden zullen we ook zeer snelle laders gaan zien.

Dit is inderdaad toekomstmuziek, maar ik zie persoonlijk niet gebeuren dat we honderdduizenden laadpalen in straten gaan aanleggen.

Het lokale netwerk in de grond moet het aankunnen op LS (Laagspanning) en dat wordt op een gegeven moment ook een probleem.

Met een eigen oprit is thuis laden een no-brainer. Dat zal ook goedkoper zijn.

Daar buiten kunnen er vast slimme laadpleinen ontstaan, maar ik zie het niet gebeuren dat we elke auto elke avond aan de stekker zetten.

Hoe denken jullie hier over?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
mcDavid schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:04:
[...]

En mij lijkt het onrealistisch om te verwachten dat mensen zich over 30-40 jaar nog steeds zo verplaatsen zoals we dat nu gewend zijn.
Hoe het er wel uit gaat zien weet ik ook niet (zelfrijdende auto's die zelf een parkeerplaats met lader zoeken? Of misschien wel een car-sharing systeem waarbij vrijwel niemand nog een eigen auto heeft) maar onze huidige gedragspatronen projecteren op een elektrische toekomst lijkt me sowieso niet realistisch.
Ik denk dat onze gehele mobiliteit zeker op de schop moet!

De zelfrijdende auto die zelf naar een snellader gaat en weer terug komt is een goed voorbeeld ja. Die ga je niet aan een langzame paal zetten.
mux schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:06:
[...]

Ik vind het economisch argument juist een ontzettend zwakke. Je kunt tegen 10% van ons totale infrastructuurbudget 1 miljoen laadpalen per jaar neerzetten in NL (ca. 1 miljard, ofwel €1000 per paal gemiddeld). Het is economisch totaal haalbaar om iedere stilstandplek uit te rusten met een laadpaal, in een ontzettend korte tijdsspanne (denk 5-10 jaar).
Denk je? Een publieke laadpaal kost ongeveer het 5 voudige. Daarna komt ook onderhoud en backoffice er bij.

Die dingen zijn niet goedkoop.

Naar mijn idee economisch dus totaal niet haalbaar. Ook het LS (laagspanning) net heeft in sommige wijken al een groot capaciteits tekort.
Ook wat grondstoffen betreft is het triviaal. Een laadpaal bevat zo goed als geen zeldzame of dure grondstoffen; uitgezonderd koper. Zeg dat een laadpaal 1% van de grondstoffen bevat van een gemiddelde auto (maw: gewichtsproportioneel); dan kun je tegen de ecologische kosten van 10 000 auto's per jaar een miljoen laadpalen neerzetten. Is wederom een miniscule fractie van de ecologische voetafdruk van Nederland.
Je hebt behoorlijk wat koper nodig ja. In de paal, maar ook de kabels er heen. Maar jouw kijk daarop kan beter zijn dan de mijne.
Op je eigen argumenten is het ontzettend makkelijk om iedere parkeerplaats in Nederland te voorzien van een laadpunt.

Een beter argument is om te kijken naar de kwantitatieve verschillen tussen een snellader en langzame laadpaal bij huis. Een ABB 300kW CCS laadautomaat met buffer - ja, die zijn nog niet daadwerkelijk in het wild te vinden maar komen snel genoeg - kost in de buurt van €50 000. Daar krijg je dan volgens mij wel meteen 2 laadstekkers aan één paal voor. Zeg dat je deze langs een snelweg zet en hier 25% utilisatie uit krijgt op de lange duur (is ongeveer gemiddeld voor huidige tankstations). Je laadt dan effectief gemiddeld met 75kW voor €25000 deploymentkosten -> 3W/€ zogezegd.

Een laadpaal aan huis kan theoretisch iedere nacht gebruikt worden om een gigantische auto-accu vol te laden, maar in de praktijk rijdt men gemiddeld maar 30-60km per dag. Feitelijk laad je dus maar 6-12kWh/dag of 250-500W gemiddeld, tegen €1000 deployment -> 0.25-0.5W/€.

Als je dus de maximale hoeveelheid elektrische auto's wilt kunnen bedienen in een zo kort mogelijke tijd tegen zo weinig mogelijk geld, dan is een snellader de betere optie.
Dat is wat ik ook probeer te zeggen.

Als je naar Amsterdam kijkt met zijn openbare statistieken zie je dat de kosten nu op ongeveer EUR 1,00 per kWh liggen. Dat is veel geld.

Een snellader kan veel meer kWh per tijdseenheid leveren en zo dus goedkoper worden.

Hoe sneller je laad, hoe goedkoper de lader is.
Echter, wederom, hier zit een kink in de kabel. Voor de consument is een snellader voorlopig niet beter dan thuis laden. Accu's zijn nog klein, dus je kunt op een heel laag vermogen daadwerkelijk je hele accu volkrijgen in een nacht. En stroom is veel goedkoper thuis dan bij de snellader. Ook is thuis laden 100x gemakkelijker en praktischer voor de meeste mensen. Op korte termijn zie je dus precies wat er nu gebeurt: snelladers rukken snel op, maar staan 99% van de tijd mooi te wezen en niet daadwerkelijk auto's te bedienen.

En met een lage utilisatiefactor is een snellader níet goedkoper of beter op welke manier dan ook dan thuisladers, zéker gezien je niet eens een laadpaal nodig hebt voor de meeste auto's. Een verlengsnoer is genoeg, en dat kost tien euro.
Natuurlijk, maar moeten we de huidige EV projecteren op de toekomst? Dat is niet verstandig, want dan ga je uit van 20kW accu's die 40 min doen over snelladen voor 150km.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Allereerst: er zit een groot verschil (m.i.) tussen korte- en langetermijndenken hierin. In dit geval focus ik me vooral op de kortere termijn, gezien op de lange termijn waarschijnlijk *alles* gaat gebeuren (zowel veel gedistribueerde als veel snellaadinfra). Als je ziet hoeveel geld er in mobiliteit zit, is dat bijna gegarandeerd.
Snow_King schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:08:
Denk je? Een publieke laadpaal kost ongeveer het 5 voudige. Daarna komt ook onderhoud en backoffice er bij.

Die dingen zijn niet goedkoop.

Naar mijn idee economisch dus totaal niet haalbaar. Ook het LS (laagspanning) net heeft in sommige wijken al een groot capaciteits tekort.
Publieke laadpalen in hun huidige vorm zijn nog onnodig duur, en met goede reden; er is nog geen standaardisering (CCS bestaat, maar we hebben 10 000+ legacy laadpalen met custom zooi erin). Dit is niet inherent aan de techniek. DIt geldt overigens ook voor snelladers; de prijzen van een brede, gecoördineerde, gestandaardiseerde uitrol zitten sub-€1500 per laadpunt, en dan hebben we het over een 3-fase 11kW type (dat nagenoeg zonder elektronica op LS kan worden gehaakt).

Hiervoor is het inderdaad wel nodig om op te letten hoe zwaar je het lokale netwerk gaat belasten. Het grootste deel van de randstad is OK, maar er zijn meerdere gemeenten in de periferie die maar 600kW voor een hele postcode hebben. Daar kun je nog maar nauwelijks de huizen en bedrijven van voeden, laat staan nog eens 30+ auto's erbij hebben. Dat alleen al maakt letterlijk 'iedere parkeerplaats een laadpaal' onmogelijk. Maar je kunt wel véél hogere penetratie van écht publieke laadpalen hebben.
Je hebt behoorlijk wat koper nodig ja. In de paal, maar ook de kabels er heen. Maar jouw kijk daarop kan beter zijn dan de mijne.
In principe worden de kosten hiervan hetzelfde als een driefasenaansluiting in een huis als het vaak genoeg gebeurt. Paarhonderd euro. Niet de 3000+ van huidige laadpalen en grondwerken, dat is echt omdat het incidenteel of custom werk is.
Hoe sneller je laad, hoe goedkoper de lader is.
Dit is waar het uiteindelijk allemaal op gaat neerkomen. Want economie wint. Ik denk alleen dat de het economische argument zo duidelijk nog niet is; ik zie momenteel juist dat snelladers veel minder dan verwacht worden gebruikt en mensen een elektrische auto nemen juist omdát het zo makkelijk en goedkoop is om thuis te laden. Niet eens aan een publieke paal, gewoon hun eigen aansluiting of een paal die ze zelf neer hebben gezet bij hun (gehuurde/eigendom) parkeerplaats.
Natuurlijk, maar moeten we de huidige EV projecteren op de toekomst? Dat is niet verstandig, want dan ga je uit van 20kW accu's die 40 min doen over snelladen voor 150km.
Dit is het punt hè. In de toekomst gaan we naar 100-200kWh accu's toe. Dat is onmogelijk te doen met LS infra. Niet eens aan te beginnen. Je hebt zelf een Tesla, dus je weet dat alleen al de BMS 1kW trekt. Een toekomstige 200kWh tesla opladen aan 7.4/11kW kost je een volle dag, 24 uur. Niemand gaat dat OK vinden, ook niet zelfrijdende/zelf'tankende' auto's. In de toekomst wordt 'optoppen' iets dat je thuis of op een publieke laadplek kunt doen, maar zal de dominante technologie snelladen worden.

Ik denk echter dat het voor adoptie van EVs, met name op de plek waar het het belangrijkste is (binnen steden), heel belangrijk wordt om ook veel LS infra te hebben liggen. Dat maakt EVs zichtbaarder, neemt iedere vorm van range anxiety voor deze doelgroep weg en bouwt de markt op. We zitten nog maar met 10% EV en plug-in hybrides in NL, er is nog een hoop groei te gaan.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Snow_King schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:02:
Het lokale netwerk in de grond moet het aankunnen op LS (Laagspanning) en dat wordt op een gegeven moment ook een probleem.
Dat zou op zich niet direct het grootste probleem zijn. Nieuwere LS netten zijn zwaarder aangelegd, ouderen hebben over het algemeen al 1kW/huishouden gelijktijdig beschikbaar. Als je 's nachts op zou laden op 1kW/huis, dan kun je 8kW bijtanken, wat voor de meeste mensen genoeg zou moeten zijn. En dat is als iedereen een EV voor de deur heeft.

In theorie/simulatie is de coördinatie tussen huishoudens prima te regelen om een wijk vol EVs te kunnen coördineren. Verder in de toekomst kan je ook accu's gebruiken en gebruik maken van V2G om energie lokaal te houden in je straat. Dan ontlast je het lokale netwerk ook nog eens.

Zolang de totale belasting van alle EV's in een LS net onder de 8kWh/huishouden/dag blijft, is het in mijn ogen nog mogelijk alles op te laden. Voorlopig (tot 2025 zeg maar) verwacht ik niet veel wijken met meer dan 25% EV (Doelstelling voor heel NL is 12,5%). Dat zou dan dus zo'n 32kWh/EV/dag zijn.

Let wel, deze getallen zijn enkel moglijk als er control/coördinatie tussen EV, gebruiker, energieboer en netbeheerder is. Technisch is het prima mogelijk en simulaties die ik draai wijzen dat ook uit.

Misschien een belangrijk iets om in de gaten te houden: Auto's krijgen een grotere accu. Dat wil niet zeggen dat deze ook helemaal leeg moet ;) . Het grote voordeel aan een EV is dagelijks een beetje bijtanken in plaats van 1 of 2 keer per week de bak helemaal vol gooien.

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 25-08-2016 13:04 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:03
Waar ook over nagedacht moet worden is hoe hiermee om te gaan op grote particuliere parkeerterreinen zoals bijvoorbeeld parkeerterreinen van VVE's. Woon zelf in een huizenblok met 40 huizen met daarbij ongeveer 20 parkeerplaatsen en 15 garages. De garages is natuurlijk niet zo moeilijk om een laadpaal te realiseren, maar op die eigen parkeerplaatsen is wel een dingetje natuurlijk.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik heb nu al een hekel aan laadpalen van bedrijven (terwijl ik geen EV heb ;) )
Ze rekenen veel te veel (35 cent/kWh)
Het kost te veel (plekken reserveren, borden verfen en ieder jaar gooien ze hier nieuwe verf op die plekken.

We moeten in woonwijken met openbare parkeergelegenheid zo snel mogelijk beginnen met subsidie te verstrekken op dit soort palen:

Afbeeldingslocatie: https://www.thenewmotion.com/wp-content/uploads/2016/05/Straight-EVE-Wallkopie-web1.png
https://www.thenewmotion.com/producten/laadpalen/icu-eve/

Gewoon in prive bezit, maar verplicht opengesteld voor derden (in ruil voor aankoop subsidie).
Twee aansluitingen voor naastliggende parkeerplekken, geen gereserveerde plekken.
Als genoeg mensen met een EV zoiets overwegen, kun je overal wel laden... (twee aansluitingen per EV bezitter die dit besluit te doen). Dit houdt in dat slechts 50% tot aankoop hoeft over te gaan.

- Geen onnodige overhead in laadpartijen.
- Privé erg goedkoop laden (16cent/kWh)
- Geen verlies van parkeergelegenheid door reserveringen
- Overal beschikbaar

Enige wat nog zal moeten is wat sleuven in de stoeptegels trekken, goedkoop en simpel.

Youtube: DashcamNL

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
Op zich is iedereen het er wel mee eens dat snelladers (50+kW) waarschijnlijk het meest gebruikt gaan worden? En dat niet-snellaadpalen voor iedereen in het publieke domein het niet gaan worden?
mux schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:21:
[...]

Dit is het punt hè. In de toekomst gaan we naar 100-200kWh accu's toe. Dat is onmogelijk te doen met LS infra. Niet eens aan te beginnen. Je hebt zelf een Tesla, dus je weet dat alleen al de BMS 1kW trekt. Een toekomstige 200kWh tesla opladen aan 7.4/11kW kost je een volle dag, 24 uur. Niemand gaat dat OK vinden, ook niet zelfrijdende/zelf'tankende' auto's. In de toekomst wordt 'optoppen' iets dat je thuis of op een publieke laadplek kunt doen, maar zal de dominante technologie snelladen worden.
Naast:
GENETX schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:51:
[...]

Nieuwere LS netten zijn zwaarder aangelegd, ouderen hebben over het algemeen al 1kW/huishouden gelijktijdig beschikbaar. Als je 's nachts op zou laden op 1kW/huis, dan kun je 8kW bijtanken, wat voor de meeste mensen genoeg zou moeten zijn. En dat is als iedereen een EV voor de deur heeft.
Ook:
Hoeveel mensen gaan op een dag hun volle 150kWh (500+km) Tesla leegrijden en willen dat de volgende dag (nadat 's nachts maar de halve batterij is geladen) weer doen? Dan zit je wel heel ver weg in je normaalverdeling waar het gemiddelde iets van 80km per dag is? Dus voor de mensen die thuis kunnen laden, zullen die dat thuis doen lijkt me.
Ik denk dat half Nederland dat geen eigen laadpaal kan realiseren een groter probleem is. Voor hen volg ik jullie helemaal in het snelladen ;).
Het wordt trouwens toch een mix van beide? Thuisladen als het kan en snelladen als het nodig is.

Zelfrijdende en dus hopelijk ook zelftankende auto's kunnen toch wel redelijk prima 'uren' per dag laden, weg van thuis of werk? Hoeveel uur per dag heb je je auto nodig? Met die gemiddelde 80km per dag nog geen 2 uur, tijd zat om je auto even weg te sturen om zichzelf te laden. Met 11kW in 2 uur laden kan je weer je dagelijkse 80km. Maar dan heb je wel hele laadpleinen nodig waar heel Nederland kan laden natuurlijk. Maar die kunnen buiten de stad nieuw worden aangelegd (goedkoper dan in de stad bestaande infrastructuur aanpassen toch?), en snelladen vergemakkelijkt het ook weer.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn stelling
Verder schalen kunnen deze palen niet, want de auto's die er aan staan zijn het meerendeel van de tijd vol, maar staan wel de paal bezet te houden.
Dit wordt anders als de accu's groter worden. Een accu is dan gewoon nog niet in een nacht vol, en het is te veel moeite om de kabel elke dag uit de kofferbak te halen als dat niet nodig is.
Snelladen gaat veel sneller worden. Binnen een paar jaar zitten we op 300kW en wellicht ooit nog sneller.
Dan nog moet je er op wachten en voor omrijden, dus het zal tweede keus zijn tenzij het veel goedkoper wordt.
Met een eigen oprit is thuis laden een no-brainer. Dat zal ook goedkoper zijn.

Daar buiten kunnen er vast slimme laadpleinen ontstaan, maar ik zie het niet gebeuren dat we elke auto elke avond aan de stekker zetten.
Dat doe je nu ook al niet, en ik met mijn 22 kWh ook niet eens :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

fruitbakje schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:43:
Op zich is iedereen het er wel mee eens dat snelladers (50+kW) waarschijnlijk het meest gebruikt gaan worden? En dat niet-snellaadpalen voor iedereen in het publieke domein het niet gaan worden?
Je hebt meerdere overwegingen. We zitten in een tijd van flux, dus de komende 5-10 jaar zal thuisladen nog de primaire manier van auto's opladen zijn. Naarmate auto's autonomer worden, accu's groter en snelladers aantrekkelijker zal dit steeds meer verschuiven. Dat is redelijk logisch

Echter, je blijft altijd nog een aantal goede redenen houden voor thuisladen. Niet in het minst: grid stability; al die auto-accu's kunnen gebruiken voor het bufferen van renewables. Daarnaast is het voor mensen met zonnepanelen altijd erg gunstig om thuis te blijven laden, zeker als je slim kunt laden. Momenteel al zijn zonnepanelen effectief 3-4ct/kWh, dat gaat alleen maar omlaag. En de capaciteit is ruim voldoende. Met een paar kWp op je dak, wat zelfs op een relatief klein huis past, kun je je auto én je huis voorzien in elektriciteitsbehoefte. Kijk, als het nou maar een druppel op de gloeiende plaat was is het een ander verhaal, maar auto's of huizen gaan in de toekomst niet plotsklaps meer verbruiken, noch gaat de zon minder hard schijnen. Deze energie-berekening blijft altijd wel correct.

Wat mij betreft is er dus best veel te zeggen voor het aggressief uitrollen van low-capacity publieke- en thuislaadpunten (met evt. verplichte openbaarstelling). Nu is het nuttig voor het aanwassen van marktaandeel voor BEVs, in de toekomst wordt het een integraal onderdeel van het smart grid en blijft het aantrekkelijk voor top-ups of mensen die gewoon weinig rijden.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
fruitbakje schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:43:
Ik denk dat half Nederland dat geen eigen laadpaal kan realiseren een groter probleem is. Voor hen volg ik jullie helemaal in het snelladen
Ik niet...
Waarom zou het niet kunnen?

Juist die mooie abonnementen met pasjes waar je overal kan laden bieden hier mogelijkheid. Het maakt voor jou niet uit of je bij een publieke laadpaal laadt voor 35 cent/kWh of bij je buurman voor een gemaximaliseerd tarief van 30 cent/kWh laadt. Maar iedereen laadt het liefste thuis tegen 16 cent/kWh.

Zolang je dus eigen bezit van laadpalen stimuleert, die in ruil voor subsidie worden opengesteld voor publiekelijk gebruik. Krijg je een situatie die toekomstvast is (als 100% EV rijdt kun je niet anders). Daarnaast is het goedkoper dan overige opties en wenselijker, omdat je werkelijk overal kunt laden...

Mijn buurman had de enkele variant hiervan in zijn voortuin staan:
Afbeeldingslocatie: https://www.thenewmotion.com/wp-content/uploads/2016/05/Straight-EVE-Wallkopie-web1.png

Geen gereserveerde plek voor hem en iedereen met een EV kon de stekker er ook in steken en laden tegen 25 cent/kWh (door hem zelf te kiezen tot max 30 of 35 cent). Je kunt zelfs laadpassen van bekenden en familie opvoeren, zodat die tegen kostprijs, of zelfs gratis mogen laden.

Maar stimuleer deze dubbele uitvoering bij rijtjeswoningen en het "probleem" is binnen no-time opgelost...

Maar gereserveerde plekken is echt zonde van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Proton_ schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 19:29:
[...]

Dan nog moet je er op wachten en voor omrijden, dus het zal tweede keus zijn tenzij het veel goedkoper wordt.
Uiteraard is laden als je stil staat het beste. Dus wat ik eerder aan gaf, op slimme plekken. Supermarkt, bioscoop, winkelcentra, etc.
mux schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 19:44:
[...]

Wat mij betreft is er dus best veel te zeggen voor het aggressief uitrollen van low-capacity publieke- en thuislaadpunten (met evt. verplichte openbaarstelling). Nu is het nuttig voor het aanwassen van marktaandeel voor BEVs, in de toekomst wordt het een integraal onderdeel van het smart grid en blijft het aantrekkelijk voor top-ups of mensen die gewoon weinig rijden.
dfrenner schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:28:
[...]

Mijn buurman had de enkele variant hiervan in zijn voortuin staan:
[afbeelding]

Geen gereserveerde plek voor hem en iedereen met een EV kon de stekker er ook in steken en laden tegen 25 cent/kWh (door hem zelf te kiezen tot max 30 of 35 cent). Je kunt zelfs laadpassen van bekenden en familie opvoeren, zodat die tegen kostprijs, of zelfs gratis mogen laden.

Maar stimuleer deze dubbele uitvoering bij rijtjeswoningen en het "probleem" is binnen no-time opgelost...

Maar gereserveerde plekken is echt zonde van de ruimte.
Reactie is ook op de post van mux hier boven.

Laadpalen in een voortuin zetten zijn leuk, maar handig? Want dat praat je weer over 5 tot 10 jaar.

Recent heeft mijn gemeente aan een Tesla rijder een gereserveerde plek voor zijn huis gegeven om zo de auto te laden.

Ik heb 'bezwaar' gemaakt tegen dat besluit omdat er géén maximum termijn bij stond. Deze EV eigenaar zou zo voor altijd een eigen plek voor zijn huis kunnen houden.

Willen we straks overal paaltjes in voortuinen hebben met kabels over de stoep? Die paar EV's die er nu zijn gaat dat nog wel.

En mensen willen zekerheid. Als die plek voor hun huis niet altijd beschikbaar is neemt het genot van rijden af.

Ik ben niet tegen palen in het publieke domein, maar ik vind ze wel een erg lastige business case.

Een huisaansluiting is vaak 3x25A of 1x35A. Daar kan je een EV wel op laden, maar je moet al Smart Charging gaan toepassen of anders springt de zekering zodra de wasmachine aan gaat.

Goedkoop zijn al die oplossing daar ook weer niet.

Wat verder nog een 3e argument is: De laders in de auto zijn niet goedkoop.

11kW laders kosten rusting EUR 1.500 in een auto. Als je een EV wil van 10k dan moet je op elke euro besparen. Dan is enkel DC laden goedkoper én makkelijker.

Het blijft een verhaal waar je (zoals mux zegt) te maken hebt met 1 tot 5 jaar en alles daar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Probleem is ook dat een lader van nu over een jaar of 5 misschien obsolete is. Daar zit men thuis ook niet op te wachten. Een auto zal toch ~100kW op moeten kunnen slaan om een acceptabel bereik te hebben. Ik zie daar ook grote voordelen in om overdag zonne-energie te bufferen of je huis autonoom te kunnen draaien via de batterij van de auto.

Met een 11kW lader is dat een nachtje aan de lader, maar enkelfase duurt dan het hele weekend. Dat is gewoon geen doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 26-08-2016 12:28 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Move naar VV, het past daar beter dan in DED denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Snow_King schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:11:
Laadpalen in een voortuin zetten zijn leuk, maar handig? Want dat praat je weer over 5 tot 10 jaar.
Daar praten we sowieso wel over...
Recent heeft mijn gemeente aan een Tesla rijder een gereserveerde plek voor zijn huis gegeven om zo de auto te laden.
Kansloos en visieloos beleid...
Ik heb 'bezwaar' gemaakt tegen dat besluit omdat er géén maximum termijn bij stond. Deze EV eigenaar zou zo voor altijd een eigen plek voor zijn huis kunnen houden.
Lekker makkelijk toch...
Ik bedoel voor 106 euro koop je er zelf één:
https://www.informatiebor...01sp19-auto-laadpunt-txt/
Tekst gewoon aanpassen voor je kenteken en klaar ben je...
Willen we straks overal paaltjes in voortuinen hebben met kabels over de stoep? Die paar EV's die er nu zijn gaat dat nog wel.
Waarom niet?
En mensen willen zekerheid. Als die plek voor hun huis niet altijd beschikbaar is neemt het genot van rijden af.
Waarom, meestal is die plek beschikbaar, zo niet pak je die plek bij de buurman...
Je kunt gewoon instellen dat één aansluiting voor iedereen toegankelijk is en de andere aansluiting uitsluitend met je eigen pasje te gebruiken is...
Ik ben niet tegen palen in het publieke domein, maar ik vind ze wel een erg lastige business case.
Waarom? Vaak krijg je bij aanschaf al een lader cadeau.
Overheid mag ook gewoon met dealers afspraken maken, van mij. Velen malen effiecienter dan per persoon...
Een huisaansluiting is vaak 3x25A of 1x35A. Daar kan je een EV wel op laden, maar je moet al Smart Charging gaan toepassen of anders springt de zekering zodra de wasmachine aan gaat.
Geen idee hoe dat precies werkt, maar prima toch?
Je laat hem meestal heel de nacht staan.

3*25, zou je één fase moeten reserveren voor je laadpaal. Dat lukt wel toch?
Dan kun je met 5,5kWh laden toch? Ja als dan iemand anders ook aansluit, val je terug naar 2,8kWh per aansluiting.

Dan is het gewoon zaak om zo vaak mogelijk aan te sluiten, dat wil je sowieso wel lijkt mij.
Maar 300km op een lading, rijd je toch meestal niet op...

Af en toe zul je toch fastnet oid nodig hebben.
Wat verder nog een 3e argument is: De laders in de auto zijn niet goedkoop.

11kW laders kosten rusting EUR 1.500 in een auto. Als je een EV wil van 10k dan moet je op elke euro besparen. Dan is enkel DC laden goedkoper én makkelijker.

Het blijft een verhaal waar je (zoals mux zegt) te maken hebt met 1 tot 5 jaar en alles daar boven.
In een auto? Die heb je toch sowieso nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:55:
In een auto? Die heb je toch sowieso nodig?
Je hoeft natuurlijk niet per se thuis te kunnen laden. En dan heb je die lader in je auto dus ook niet nodig. Zeker niet als je bij wijze van spreken overal waar je regelmatig bent je auto met DC kan snelladen. Dat is in ieder geval zoals ik Snow_King begrijp.

De toekomst voorspellen vind ik lastig, hoor. Ik weet ook niet hoe het allemaal gaat lopen. Ik zit nog steeds te wachten op een Jetson-mobiel ;) Als je op iedere hoek van de straat snel met DC kan laden dan denk ik ook wel dat je auto's gaat krijgen zonder AC lader. En misschien zal dat bij de eerste auto's wel een beetje onhandig zijn. De eerste PC's waar geen floppy meer in kon maar alleen een diskette waren soms ook lastig (weet ik uit ervaring). En toen kwamen er PC's waar je ook geen diskette meer in kan steken.

Tegenwoordig heb ik nog maar 1 laptop in huis waar überhaupt een DVD speler in zit. Dat is dan voornamelijk omdat het een oude is die we ooit zelf hebben gekocht en die we nog wel eens gebruiken omdat er ook nog een echte seriële poort op zit.
Ik heb (van het werk) al minstens twee laptops geen DVD speler meer. In mijn auto kan ik nu ook geen CD meer stoppen (en dat heb ik ook al minstens 10 jaar niet meer gedaan al kon het toen nog wel). Ik zie het best nog wel gebeuren dat het met AC laders in auto's dezelfde kant op gaat.

Maar ik denk dat op de korte termijn mensen die geen handige plek hebben om thuis of op het werk te kunnen laden tegen een gunstig tarief niet snel een EV gaan kopen.

Bij publieke laadpalen (of de laadpaal van de buurman zoals hier boven geschetst) betaal je altijd veel meer dan thuis. Publiek laden is nog net niet twee keer zo duur als je zelf voor een kWh betaald, maar het scheelt niet veel.

Tenzij je een EV wil rijden voor het milieu (maar dan doe je dat nu al) is dat voor mensen dus helemaal niet gunstig. Je betaalt dan bijna net zo veel per km als je betaalt voor brandstof. Dus tenzij die prijs enorm toe neemt of het grote prijsverschil tussen een EV en brandstofauto verdwijnt is het helemaal niet economisch om dat te gaan doen.

Bovendien speelt er dan ook een psychologisch probleem. Ik heb nu geen kraantje in mijn huis waar ik benzine of diesel uit kan halen, ook al is het maar 1 liter per kwartier. Maar iedereen heeft wel elektriciteit in zijn huis liggen en weet dus (min of meer, of kan het in ieder geval nakijken) hoe duur een kWh is je thuis moet afrekenen. Als je dan weet dat dezelfde elektriciteit uit een of andere paal twee keer zo duur is waarom zou je die dan gaan kopen? Dat is toch zonde van je geld?

Ook al heb je dan thuis geen mogelijkheid om te kunnen laden (want je woont in een flat zonder eigen parkeerplek of wat dan ook) dan nog speelt dat parten omdat je gewoon weet dat je honderd meter kabel mist en dan de helft van het geld kwijt zou zijn.

Ik denk ook dat daarom een een half-prive laadpaal met meerdere aansluitingen niet zal werken. Want waarom zou jij bij de laadpaal van de buurman twee keer zo veel gaan betalen terwijl je er dan zelf ook 1 in je tuin kan zetten? Zelfs al rij je niet 40k km per jaar dan nog zal het niet heel erg lang duren (als in minder dan 5 jaar) voor je de aanschaf hebt "verdiend" door minder te betalen per kWh.

Dus tenzij je een auto hebt waar de baas de dure kWh's wil betalen zie ik dat helemaal niet zo snel gaan gebeuren. En die bazen zijn ook niet gek, die kunnen nog beter uitrekenen (of door de leasemaatschappij laten uitrekenen) dat het nu economischer is om gewoon een brandstofauto te kopen als je niet zelf laadplekken kan maken waar je wel voor "normaal" tarief kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:48
Grootste pijnpunt met laden uit zonnepanelen is het tijdstip.
Dat moet je doen wanneer de zon schijnt, dus overdag wanneer veel auto's bij bedrijven geparkeerd staan, daar moeten de laadpalen staan.

(En ja, je kunt wel zonnestroom met een kabel naar Noorwegen pompen en daar water omhoog pompen in een stuwmeer om 's nachts hetzelfde in de andere richting te doen maar de kosten en de verliezen zijn enorm.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JeroenE schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 08:20:
[...]
Je hoeft natuurlijk niet per se thuis te kunnen laden. En dan heb je die lader in je auto dus ook niet nodig. Zeker niet als je bij wijze van spreken overal waar je regelmatig bent je auto met DC kan snelladen. Dat is in ieder geval zoals ik Snow_King begrijp.

De toekomst voorspellen vind ik lastig, hoor. Ik weet ook niet hoe het allemaal gaat lopen. Ik zit nog steeds te wachten op een Jetson-mobiel ;) Als je op iedere hoek van de straat snel met DC kan laden dan denk ik ook wel dat je auto's gaat krijgen zonder AC lader. En misschien zal dat bij de eerste auto's wel een beetje onhandig zijn. De eerste PC's waar geen floppy meer in kon maar alleen een diskette waren soms ook lastig (weet ik uit ervaring). En toen kwamen er PC's waar je ook geen diskette meer in kan steken.

Tegenwoordig heb ik nog maar 1 laptop in huis waar überhaupt een DVD speler in zit. Dat is dan voornamelijk omdat het een oude is die we ooit zelf hebben gekocht en die we nog wel eens gebruiken omdat er ook nog een echte seriële poort op zit.
Ik heb (van het werk) al minstens twee laptops geen DVD speler meer. In mijn auto kan ik nu ook geen CD meer stoppen (en dat heb ik ook al minstens 10 jaar niet meer gedaan al kon het toen nog wel). Ik zie het best nog wel gebeuren dat het met AC laders in auto's dezelfde kant op gaat.

Maar ik denk dat op de korte termijn mensen die geen handige plek hebben om thuis of op het werk te kunnen laden tegen een gunstig tarief niet snel een EV gaan kopen.

Bij publieke laadpalen (of de laadpaal van de buurman zoals hier boven geschetst) betaal je altijd veel meer dan thuis. Publiek laden is nog net niet twee keer zo duur als je zelf voor een kWh betaald, maar het scheelt niet veel.

Tenzij je een EV wil rijden voor het milieu (maar dan doe je dat nu al) is dat voor mensen dus helemaal niet gunstig. Je betaalt dan bijna net zo veel per km als je betaalt voor brandstof. Dus tenzij die prijs enorm toe neemt of het grote prijsverschil tussen een EV en brandstofauto verdwijnt is het helemaal niet economisch om dat te gaan doen.

Bovendien speelt er dan ook een psychologisch probleem. Ik heb nu geen kraantje in mijn huis waar ik benzine of diesel uit kan halen, ook al is het maar 1 liter per kwartier. Maar iedereen heeft wel elektriciteit in zijn huis liggen en weet dus (min of meer, of kan het in ieder geval nakijken) hoe duur een kWh is je thuis moet afrekenen. Als je dan weet dat dezelfde elektriciteit uit een of andere paal twee keer zo duur is waarom zou je die dan gaan kopen? Dat is toch zonde van je geld?

Ook al heb je dan thuis geen mogelijkheid om te kunnen laden (want je woont in een flat zonder eigen parkeerplek of wat dan ook) dan nog speelt dat parten omdat je gewoon weet dat je honderd meter kabel mist en dan de helft van het geld kwijt zou zijn.

Ik denk ook dat daarom een een half-prive laadpaal met meerdere aansluitingen niet zal werken. Want waarom zou jij bij de laadpaal van de buurman twee keer zo veel gaan betalen terwijl je er dan zelf ook 1 in je tuin kan zetten? Zelfs al rij je niet 40k km per jaar dan nog zal het niet heel erg lang duren (als in minder dan 5 jaar) voor je de aanschaf hebt "verdiend" door minder te betalen per kWh.

Dus tenzij je een auto hebt waar de baas de dure kWh's wil betalen zie ik dat helemaal niet zo snel gaan gebeuren. En die bazen zijn ook niet gek, die kunnen nog beter uitrekenen (of door de leasemaatschappij laten uitrekenen) dat het nu economischer is om gewoon een brandstofauto te kopen als je niet zelf laadplekken kan maken waar je wel voor "normaal" tarief kan laden.
Ik ben niet heel "elektrisch" onderlegd, dus AC of DC :?

Over de rest:
Maar wel plaatsten nu palen waar we 35 cent /kWh aftikken... Dat is nu en we hebben geen garantie dat het hierbij blijft. Dan gun ik het mijn buurman méér, dan één of ander bedrijf.

Verder laadt iedereen liever thuis tegen 16 cent dan bij de buurman tegen een stuk meer. Maar als je geen eigen parkeerplek hebt en je wil toch laden, is de paal van de buurman een mooie uitkomst.

Dat heb ik persoonlijk liever dan we overal plekken gaan reserveren...

Tevens is de kans dat als ik op visite ga, ik ook ergens kan laden in een woonwijk.
Liever 35 cent/kWh bij iemand zijn buurman, dan 85 cent/kWh bij fastnet... Alles is relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:32:
[...]

Over de rest:
Maar wel plaatsten nu palen waar we 35 cent /kWh aftikken... Dat is nu en we hebben geen garantie dat het hierbij blijft. Dan gun ik het mijn buurman méér, dan één of ander bedrijf.

Verder laadt iedereen liever thuis tegen 16 cent dan bij de buurman tegen een stuk meer. Maar als je geen eigen parkeerplek hebt en je wil toch laden, is de paal van de buurman een mooie uitkomst.

Dat heb ik persoonlijk liever dan we overal plekken gaan reserveren...

Tevens is de kans dat als ik op visite ga, ik ook ergens kan laden in een woonwijk.
Liever 35 cent/kWh bij iemand zijn buurman, dan 85 cent/kWh bij fastnet... Alles is relatief.
Nou ja, of de paal nu direct door TNM is neergezet of door je buurman maakt niet heel veel uit denk ik (principieel gezien iig). De buurman zet wel de paal neer maar de backend wordt nog steeds door 'één of ander bedrijf' gedaan zoals bij de openbare palen nu.
Bij TNM is dat volgens mij 5 euro per maand die je betaald bovenop de paal zelf, en dan regelen zij dat andere mensen een sessie kunnen openen bij je paal (samen met allerlei andere features volgens mij) + facturatie e.d.

Daarnaast kan er overigens wel een verschil qua kosten zijn gezien er van een bestaande aansluiting gebruik wordt gemaakt. Dus ipv 35ct is het misschien bij 28ct al rendabel (even op de natte duim).
Hoeveel je buurman daarvan terugziet is maar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe mijn auto nepladen, heb motorverwarming, oude import auto en heb een nep kabel gemaakt. Nu kan ik tenminste dichtbij het centrum staan en hoef ik niet zover te lopen, hier zijn de laadplekken dichterbij dan de invalideplekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Nivve schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:41:
Nou ja, of de paal nu direct door TNM is neergezet of door je buurman maakt niet heel veel uit denk ik (principieel gezien iig). De buurman zet wel de paal neer maar de backend wordt nog steeds door 'één of ander bedrijf' gedaan zoals bij de openbare palen nu.
Bij TNM is dat volgens mij 5 euro per maand die je betaald bovenop de paal zelf, en dan regelen zij dat andere mensen een sessie kunnen openen bij je paal (samen met allerlei andere features volgens mij) + facturatie e.d.

Hoeveel je buurman daarvan terugziet is maar de vraag.
Alles...
Het enige dat hoe betaalt is dat abbo van 5 euro per maand.

https://www.thenewmotion..../laadpaal-diensten-thuis/
Kosten:
Plus Abonnement (particulieren)
€ 4,- excl. BTW per maand (€ 4,84 incl. BTW)
Volgens mijn buurman, werkt het perfect.
Daarnaast kan er overigens wel een verschil qua kosten zijn gezien er van een bestaande aansluiting gebruik wordt gemaakt. Dus ipv 35ct is het misschien bij 28ct al rendabel (even op de natte duim).
Wat bedoel je hier precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:08:
[...]

Alles...
Het enige dat hoe betaalt is dat abbo van 5 euro per maand.

https://www.thenewmotion..../laadpaal-diensten-thuis/

[...]

Volgens mijn buurman, werkt het perfect.

[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
Dus niet alles...
Hij moet nog steeds de backend (TNM) betalen voor de optie en dus vloeit een gedeelte van de inkomsten naar TNM. Dus als hij twee mensen ontvangt betaald hij bijna 2,50 per sessie aan TNM. Ontvangt hij 10 mensen per maand betaald hij 0,48 cent per sessie aan TNM.
(Er zitten andere features in die 5 euro, niet alleen buurmanladen, dus heel makkelijk rekenen is het niet met het prijsmodel van TNM)

Het laatste in mijn vorige post was een opmerking niet direct aan jouw gericht. Openbare palen worden nu direct op het net aangelegd en krijgen zo een eigen aansluiting met de kosten die daarbij komen kijken (vastrecht en zo?). Als TNM een bestaande aansluiting (de buurman) kan gebruiken scheelt dat dus geld => goedkoper laden.
Dat is in mijn opzicht het voordeel van het hele buurman-laden verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:32:
AC is wisselstroom, dat komt uit je stopcontact en ook aan de laadpalen die overal en nergens staan.
DC is gelijkstroom. Dat zit in je accu (of batterij voor de afstandsbediening) en komt uit de paal bij een snellader.

Als je een accu wil opladen bij een stopcontact of gewone laadpaal zit er in je auto een lader die de AC omzet naar DC voor de accu.

Als je bij een snellader staat dan zit de lader in die grote zuil/kast en komt de DC stroom al via de kabel binnen en gaat zo je accu in zonder dat je auto dit hoeft om te vormen.

Dus als je "overal" DC kan laden heb je in je auto geen AC-lader meer nodig en kan je die auto dus goedkoper produceren. Geen lader, geen aansluiting, geen kabel, geen elektronica die er voor zorgt dat er zaken gaan knipperen als het laden bezig is (of juist mislukt is) etc.
Ja, maar waarom zet je dan zelf niet je eigen paal op de openbare ruimte zodat je bij je eigen paal kan laden ipv bij de paal bij de buurman? Of snap ik niet wat je precies bedoelt? Ik ken alleen maar straten waar of iedereen zijn eigen inrit heeft (al dan niet soms omgevormd naar tuin, maar dat is een andere discussie) of straten waarbij niemand een eigen parkeerplek heeft en dus iedereen overal en nergens in de straat kan/moet parkeren.
Ik laad ook regelmatig in de woonwijk, maar ook vaak genoeg bij een snellader. Als je maar kort op visite bent (en ook nog eens een gehandicapte lader die maar op 1 fase kan laden ipv 3) dan is het laden in de woonwijk niet altijd heel nuttig. Maar bij bijvoorbeeld mijn zus laad ik lokaal: daar ben ik meestal wel een aantal uur en dan heb ik weer "precies" genoeg om terug te komen. Bij mijn schoonouders laad ik altijd een keer snel bij omdat langzaam laden op locatie sowieso niet genoeg oplevert om weer terug te kunnen komen tenzij ik langer dan tien uur blijf. Maar met alleen snelladen krijg ik de accu niet vol genoeg om weer terug te kunnen (omdat de snellader 25 km van hun huis staat) dus daarom laad ik op locatie alsnog bij zodat we thuis in 1 keer kunnen halen.
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:01:
Ik doe mijn auto nepladen, heb motorverwarming, oude import auto en heb een nep kabel gemaakt. Nu kan ik tenminste dichtbij het centrum staan en hoef ik niet zover te lopen, hier zijn de laadplekken dichterbij dan de invalideplekken.
Dat laadplekken dichterbij zijn is mij persoonlijk een doorn in het oog omdat je dit soort gedrag dan uitlokt en het nergens voor nodig is. Of alleen al die "ik heb haast, ik kijk nergens naar"-types die een plekje dichtbij menen te scoren.

Anyway, wat jij doet mag niet, naar mijn mening behoorlijk asociaal en makkelijk door iedereen te controleren door op de RDW site het kenteken in te toetsen en te zien dat je niet (gedeeltelijk) elektrisch rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:02
Op dat soort plekken staan ook vaak genoeg mensen die toevallig de hele dag in de buurt werken. Dan is de auto al uren klaar met laden maar staan ze er nog.

Daar mag wat mij betreft ook flink op gecontroleerd en beboet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
.Maarten schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:23:
Op dat soort plekken staan ook vaak genoeg mensen die toevallig de hele dag in de buurt werken. Dan is de auto al uren klaar met laden maar staan ze er nog.
Ja, dat mag officieel ook niet. Net zoals je niet op een laden/lossen plek mag blijven staan als je 1 pakje hebt "gelost" en daarna de halve dag gaat winkelen.
In principe moet je je auto weer verzetten als hij klaar is met laden. Maar je hebt wel gelijk, de meeste mensen doen dat ook niet. Ik kom ook wel eens in het weekend bij laadpalen waar dan een of andere plugin hybrid staat die met max 4 uur vol is maar daar sinds vrijdagavond 18:24 staat te "laden" en daar op zondag dus nog steeds staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Nivve schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:38:
Dus niet alles...
Hij moet nog steeds de backend (TNM) betalen voor de optie en dus vloeit een gedeelte van de inkomsten naar TNM. Dus als hij twee mensen ontvangt betaald hij bijna 2,50 per sessie aan TNM. Ontvangt hij 10 mensen per maand betaald hij 0,48 cent per sessie aan TNM.
(Er zitten andere features in die 5 euro, niet alleen buurmanladen, dus heel makkelijk rekenen is het niet met het prijsmodel van TNM)
Ben je nu die 5 euro per maand aan het bereken op het buurman laden!?
Daarnaast zitten er namelijk nog wat voordelen aan, waardoor veel mensen het toch wel willen, ongeacht of je iemand anders laat laden.

Inzicht in je verbruik en laadstatistieken.
Zakelijke verrekening met leasemij of zakelijke rekening.

5 euro per maand stelt niet zo veel voor toch?
Ik vind het een ander verhaal als ze per sessie kosten zouden berekenen, of een vast tarief per afgenomen kWh, maar dat is niet het geval.
Het laatste in mijn vorige post was een opmerking niet direct aan jouw gericht. Openbare palen worden nu direct op het net aangelegd en krijgen zo een eigen aansluiting met de kosten die daarbij komen kijken (vastrecht en zo?). Als TNM een bestaande aansluiting (de buurman) kan gebruiken scheelt dat dus geld => goedkoper laden.
Dat is in mijn opzicht het voordeel van het hele buurman-laden verhaal.
Je gebruikt gewoon je eigen aansluiting, maar je koopt de paal bij TNM. Vervolgens heb je een abbo om administrative zaken te regelen.

Dat is natuurlijk een leuke casus...
Je rekent voor je eigen stroom 35 cent / kWh en die wordt zakelijk verrekend bij leaseauto's.
JeroenE schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:10:
AC is wisselstroom, dat komt uit je stopcontact en ook aan de laadpalen die overal en nergens staan.
DC is gelijkstroom. Dat zit in je accu (of batterij voor de afstandsbediening) en komt uit de paal bij een snellader.

Als je een accu wil opladen bij een stopcontact of gewone laadpaal zit er in je auto een lader die de AC omzet naar DC voor de accu.

Als je bij een snellader staat dan zit de lader in die grote zuil/kast en komt de DC stroom al via de kabel binnen en gaat zo je accu in zonder dat je auto dit hoeft om te vormen.

Dus als je "overal" DC kan laden heb je in je auto geen AC-lader meer nodig en kan je die auto dus goedkoper produceren. Geen lader, geen aansluiting, geen kabel, geen elektronica die er voor zorgt dat er zaken gaan knipperen als het laden bezig is (of juist mislukt is) etc.
Ah, dank voor de uitleg.
Ja, maar waarom zet je dan zelf niet je eigen paal op de openbare ruimte zodat je bij je eigen paal kan laden ipv bij de paal bij de buurman? Of snap ik niet wat je precies bedoelt? Ik ken alleen maar straten waar of iedereen zijn eigen inrit heeft (al dan niet soms omgevormd naar tuin, maar dat is een andere discussie) of straten waarbij niemand een eigen parkeerplek heeft en dus iedereen overal en nergens in de straat kan/moet parkeren.
Ik woon in een rijtjeswoning, niemand heeft een eigen parkeerplek.
Wat ik bedoel is dat mensen met een EV gewoon zelf een paal neerzetten in hun voortuin en dat ze zelf gaan laden.

Maar in ruil voor een leuke subsidie (bijvoorbeeld op dubbele stekker variant), kunnen ze heb dan voor publiekelijk gebruik openstellen.

Ik zal altijd liever thuis laden, want dat is goedkoop. Maar als ik een dagje niet voor de deur kan laden, omdat de plek bezet is, wil ik best bij de buren laden.

Geen plekken weggooien, maar zo creëer je wel heel veel publiekelijk toegankelijke laadpalen. Als je dan op visite gaat is de kans ook veel groter dat je in die woonwijk ook gewoon kunt laden.
Ik laad ook regelmatig in de woonwijk, maar ook vaak genoeg bij een snellader. Als je maar kort op visite bent (en ook nog eens een gehandicapte lader die maar op 1 fase kan laden ipv 3) dan is het laden in de woonwijk niet altijd heel nuttig. Maar bij bijvoorbeeld mijn zus laad ik lokaal: daar ben ik meestal wel een aantal uur en dan heb ik weer "precies" genoeg om terug te komen. Bij mijn schoonouders laad ik altijd een keer snel bij omdat langzaam laden op locatie sowieso niet genoeg oplevert om weer terug te kunnen komen tenzij ik langer dan tien uur blijf. Maar met alleen snelladen krijg ik de accu niet vol genoeg om weer terug te kunnen (omdat de snellader 25 km van hun huis staat) dus daarom laad ik op locatie alsnog bij zodat we thuis in 1 keer kunnen halen.
Maar hoe zit dat precies met fases en je thuis aansluiting.
Is het duur om je huidige fases uit te breiden?

Wij hebben nu 3x25A, maar wat is dan een goede manier om grote capaciteit te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:05:
Ik woon in een rijtjeswoning, niemand heeft een eigen parkeerplek.
Wat ik bedoel is dat mensen met een EV gewoon zelf een paal neerzetten in hun voortuin en dat ze zelf gaan laden.
Ja, maar wat ik dan bedoel: waarom zet je dan zelf niet net zo'n paal neer om te gaan laden? Dat is (na een paar jaar) immers veel goedkoper.

En dan heb ik het nog niet over het probleem dat er op die manier ook andere mensen hun auto kunnen parkeren voor die voortuin en dus helemaal niemand kan laden. En iedereen chagrijnig is als "hun" plek is geblokkeerd omdat ze dan "duur" moeten laden bij de buurman 6 huizen verderop waar de eerste vrije plek was.

Misschien is het anders als iedereen een paal heeft en die eerste twintig buren links en rechts in zijn paal heeft zitten waardoor je tegen normaal tarief kan laden ipv het vreemden tarief. Maar ja, zie dat maar eens te organiseren... Dan kan je misschien net zo goed proberen af te spreken dat iedereen alleen voor zijn eigen huis/laadpaal parkeert.
Maar hoe zit dat precies met fases en je thuis aansluiting.
In Nederland heb je maximaal drie fases. In veel nieuwe huizen zitten die ook allemaal, maar in oudere huizen zit vaak nog maar 1 fase aangesloten.
Is het duur om je huidige fases uit te breiden?
Ja. De eenmalige aanpassing valt relatief mee, maar je jaarlijkse kosten stijgen enorm. Bij je netbeheerder kan je dit navragen. Vaak beetje verstopt op de site. Bij bijvoorbeeld Stedin kost een standaard aansluiting (tot 3x 25A) 195,82 euro per jaar. Wij hebben nu 3x 50A en dat kost 1066,09 euro per jaar. Dat is dus 870 euro per jaar extra (72,52 euro per maand). De grootste stijging zat trouwens al naar 3x 35A, maar officieel is dat dus te klein voor een 32A groep.

Een andere oplossing is "smart" laden. Dan meet de laadpaal hoeveel stroom je verbruik (of krijgt dit aangeleverd door de slimme meter) en die past dan automatisch de maximum stroom aan. Dus als je 25A hebt kan je maximaal 16A laden. Als je dan ook de waterkoker aan zet en de droger is ook al aan het draaien dan stopt de laadpaal omdat er te veel stroom wordt gebruikt. En na 2 minuten is de waterkoker klaar en kan je weer met 10A laden (omdat de droger nog bezig is).

Maar op die manier duurt het laden van je auto dus wel langer en dat wilden wij niet. Vandaar de zwaardere aansluiting.

Die hogere kosten zijn ook een reden waarom er zo weinig 22kW laadpalen zijn in Nederland. Dat is heel veel extra geld alleen maar voor de aansluiting. Dus"'overal' staat een 11kW paal met de goedkope standaard aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:05:
[...]

Ben je nu die 5 euro per maand aan het bereken op het buurman laden!?
Daarnaast zitten er namelijk nog wat voordelen aan, waardoor veel mensen het toch wel willen, ongeacht of je iemand anders laat laden.

Inzicht in je verbruik en laadstatistieken.
Zakelijke verrekening met leasemij of zakelijke rekening.

5 euro per maand stelt niet zo veel voor toch?
Ik vind het een ander verhaal als ze per sessie kosten zouden berekenen, of een vast tarief per afgenomen kWh, maar dat is niet het geval.
Wel compleet lezen, dat heb ik ook gewoon aangegeven in mijn post:
Nivve schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:38:
[...]

Dus niet alles...
Omdat alles op een hoop wordt gegooid in een maandbedrag is het nu eenmaal lastig te bepalen wat nu de prijs van de backend voor alleen het buurmanladen is. Echter een deel van dat bedrag (hoeveel dat ook is) is voor de feature om anderen op jouw paal te laten laden.
Daarnaast kost dat nu nog geen geld per sessie, want volgens mij gebruikt bijna niemand dat nog. Dan kost het TNM simpelweg meer geld om te implementeren dan er geld aan verdient wordt. Dus ja, logisch om het dan in het maandbedrag te stoppen, maar dat maakt het niet opeens gratis.
(Ik snap dan ook niet waarom de tariefvorm zo belangrijk is. Als ik bij Fastned voor 100 euro per maand betaal, is dat dan acceptabeler dan de andere vormen waarbij ik per kWh betaal maar ook 100 euro uitgeef? :? )

Daarnaast is 5 euro zeker erg schappelijk, maar dat was het snelladen bij TNM begin dit jaar ook. Tot ze opeens ruim 2x zoveel gingen vragen aan de paal omdat het gewoon onrendabel was (en de tariefvorm veranderden). In dat opzicht denk ik dat ze zeker naar een sessiebedrag gaan (zoals bij de openbare palen) als het een veelgebruikte functie wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Nivve op 29-08-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:01:
Waar doe je dat? Zal ik je even weg laten slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
JeroenE schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 08:20:
[...]
Dat is waar ik op doel.

De AC lader in een auto is best duur (die in mijn Model S was 4k!) en dat kan je uitsparen.

DC kan je direct de auto in voeren.
ASW1 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 09:06:
Grootste pijnpunt met laden uit zonnepanelen is het tijdstip.
Dat moet je doen wanneer de zon schijnt, dus overdag wanneer veel auto's bij bedrijven geparkeerd staan, daar moeten de laadpalen staan.
Daar gaan we oa ook voor bufferen met batterijen op diverse plekken. Die hebben we al in Vlissingen bijvoorbeeld:

- http://www.volkskrant.nl/...room-in-zeeland~a4098077/
- http://www.pzc.nl/regio/z...room-vlissingen-1.5734431
.Maarten schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:23:

Daar mag wat mij betreft ook flink op gecontroleerd en beboet worden.
Willen we dat echt? Dan ga je dus "angst" creëren en daarmee 'haat' tegen een EV. Want dan is die EV juist vervelend om te rijden ipv fijn.

Je benzine auto hoef je ook niet weg te halen na 4 uur op de P-plek te staan.

Waar ik naar kijk is de toekomst waar we 100.000, of zeg 200.000 EV's op de weg hebben.

Ik zie paaltjes in de voortuin dan echt niet als een handige optie voor mensen.

Ook gaat de prijs van snelladen juist omlaag denk ik. Fastned, The New Motion en andere partijen hebben vooral te maken met vaste kosten.

De overhead per kWh daalt juist wanneer de snellader meer gebruikt wordt.

Nu heb je bijvoorbeeld al de deal van Nissan en Fastned. 4 jaar gratis laden wanneer je een Leaf koopt. Zulke deals gaan we wel meer zien ontstaan denk ik.

Koop nu een VW e-Golf en laad 5 jaar lang gratis bij alle snelladers in Nederland!

Electriciteit is juist heel goedkoop en wordt alleen maar goedkoper naar mate je er meer van af neemt. Een kale kWh kost iets van 6 cent.

Ook een laadpaal thuis met zijn EUR 5,00 per maand aan backoffice kosten is weer een extra stukje kosten er bij.

We zien de prijs voor electriciteit de laatste tijd ook alleen maar dalen en dat zet denk ik nog wel flink door in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Snow_King schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:34:
Soms wel, maar in het algmeen inderdaad niet.

Maar die benzine auto kan je ook niet 8 uur op een benzinestation parkeren terwijl je aan de overkant aan het werk bent.

Omdat je nu behalve langs de snelweg (voornamelijk Fastned) geen aparte laadstations hebt maar palen die naast een (voormalige) parkeerplaats staan denkt "iedereen" wel dat het een parkeerplek is. Wellicht ook omdat je veel langer aan het laden bent dan aan het tanken. Maar het is dus helemaal geen parkeerplek (meer). Een laad/los plek is ook geen parkeerplek.
Dat denk ik ook niet, maar ik zou overal kunnen laden op iedere parkeerplek wel als ideaal. In ieder geval tot de auto zelf kan wegrijden om te laden.

Tegen die tijd is het dan maar de vraag of het wel handig is om die auto zelf in bezit te hebben of gewoon makkelijker is om alleen op de dagen dat je het nodig hebt een "taxi" te nemen. De chauffeur hoeft immers niet meer betaalt te worden, elektriciteit is misschien wel goedkoper dan thuis (want die taxi toko koopt dan in GWh in ipv kWh). Als je je ritje deelt met anderen die dezelfde richting op gaan is het misschien nog goedkoper dan zelf een auto hebben ook.
Bij Fastned zie je dat anders helemaal niet terug. Ik zou dan verwachten dat ze hun kWh prijs verlagen zodat mensen eerder langs komen. Ik gebruik het ook alleen als het niet anders kan; voor regelmatig gebruik vind ik het gewoon veel te duur (en ik hoef het niet eens zelf te betalen).
Als ze "maar" 20 cent zouden rekenen (altijd en dus niet alleen als je een abonnement neemt) dan zou ik er veel vaker staan. Maar goed, ik weet dan niet of het echt vier keer zo vaak zou zijn is dus wellicht is dit voor hun wel een gunstigere prijsstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
JeroenE schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:27:
[...]
Bij Fastned zie je dat anders helemaal niet terug. Ik zou dan verwachten dat ze hun kWh prijs verlagen zodat mensen eerder langs komen. Ik gebruik het ook alleen als het niet anders kan; voor regelmatig gebruik vind ik het gewoon veel te duur (en ik hoef het niet eens zelf te betalen).
Als ze "maar" 20 cent zouden rekenen (altijd en dus niet alleen als je een abonnement neemt) dan zou ik er veel vaker staan. Maar goed, ik weet dan niet of het echt vier keer zo vaak zou zijn is dus wellicht is dit voor hun wel een gunstigere prijsstelling.
Het volume is nu gewoon te laag.

Als straks leasemaatschappij X met 500 auto's bij hen aan klopt krijgen ze echt wel andere auto's.

Straks een EV Private leasen met electriciteit er in. één bedrag per maand voor je mobiliteit per auto.

Maar om terug te komen, ik zie de laadpaaltjes overal in de straat gewoon niet werken. Auto's staan er te lang, ze zijn te duur, worden ICEd, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:48

Daar gaan we oa ook voor bufferen met batterijen op diverse plekken. Die hebben we al in Vlissingen bijvoorbeeld:

Natuurlijk niet, die bufferaccu's hebben we al; die zitten in die auto's en die moeten dus overdag geladen worden.
Om eerst een ander pak accu's overdag op te laden om daar 's nachts de accu's van auto's weer mee te laden is het paard voor de wagen spannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Dat is waar ik op doel.

De AC lader in een auto is best duur (die in mijn Model S was 4k!) en dat kan je uitsparen.

DC kan je direct de auto in voeren.

[...]

[...]

Willen we dat echt? Dan ga je dus "angst" creëren en daarmee 'haat' tegen een EV. Want dan is die EV juist vervelend om te rijden ipv fijn.

Waar ik naar kijk is de toekomst waar we 100.000, of zeg 200.000 EV's op de weg hebben.

Ook gaat de prijs van snelladen juist omlaag denk ik. Fastned, The New Motion en andere partijen hebben vooral te maken met vaste kosten.

Nu heb je bijvoorbeeld al de deal van Nissan en Fastned. 4 jaar gratis laden wanneer je een Leaf koopt. Zulke deals gaan we wel meer zien ontstaan denk ik.

Koop nu een VW e-Golf en laad 5 jaar lang gratis bij alle snelladers in Nederland!

Electriciteit is juist heel goedkoop en wordt alleen maar goedkoper naar mate je er meer van af neemt. Een kale kWh kost iets van 6 cent.

Ook een laadpaal thuis met zijn EUR 5,00 per maand aan backoffice kosten is weer een extra stukje kosten er bij.

We zien de prijs voor electriciteit de laatste tijd ook alleen maar dalen en dat zet denk ik nog wel flink door in de toekomst.
Nofi maar een DC snellader, weet je wat dat ding kost? De kosten van de huidige EV business zitten echt niet enkel in de vaste kosten. Die kosten schalen voor een gigantisch stuk mee met de omvang zowel qua laadpalen (met AC valt het wel mee maar DC is het nog erger) maar ook met het aantal gebruikers.

Verder is de prijs van electa niet gigantisch relevant. Belasting en kosten aan het de grid zijn een enorme hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ok, maar waarom willen ze dan toch een hogere prijs vragen? Dan snij je toch ook jezelf in de vingers? Op deze manier kijken potentiële nieuwe klanten naar je website, zien dat je super duur bent en komen dus nooit langs. Als je business model is dat je minimaal x mensen per dag aan je lader hebt dan moet je dus "wachten" tot er genoeg an die mensen zijn. Als je tot die tijd zo veel voor je product vraagt dat er geen nieuwe mensen komen, dan ga je je doel nooit halen.

Ik snap ook wel dat het kopen van een EV niet alleen van de prijs bij Fastned afhangt, maar mensen kijken er natuurlijk wel naar. Als je nu een waterstof auto zou (kunnen) kopen dan kijk je toch ook hoe duur het is om te tanken? En dan ontdek je dat je maar op twee plekken in NL kan tanken en laat je het wel uit je hoofd omdat je de tank eerst half leeg moet rijden om bij het waterstofstation te komen.
Maar om terug te komen, ik zie de laadpaaltjes overal in de straat gewoon niet werken. Auto's staan er te lang, ze zijn te duur, worden ICEd, etc, etc.
En hoe moet dit niet precies hetzelfde werken voor DC laders? Die zijn trouwens nog heeeel veel duurder. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
GoldenSample schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:18:
[...]

Nofi maar een DC snellader, weet je wat dat ding kost? De kosten van de huidige EV business zitten echt niet enkel in de vaste kosten. Die kosten schalen voor een gigantisch stuk mee met de omvang zowel qua laadpalen (met AC valt het wel mee maar DC is het nog erger) maar ook met het aantal gebruikers.

Verder is de prijs van electa niet gigantisch relevant. Belasting en kosten aan het de grid zijn een enorme hap.
Een beetje snellader kost zo'n 50k (ABB Terra), maar die zijn wel te krijgen voor 40k.

De vaste kosten zijn wel degelijk de grootste posten:
- Afschrijving lader
- Net aansluiting
- Kantoor/personeel

Die kWh is echt het probleem niet.
JeroenE schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 06:53:
[...]
Ok, maar waarom willen ze dan toch een hogere prijs vragen? Dan snij je toch ook jezelf in de vingers? Op deze manier kijken potentiële nieuwe klanten naar je website, zien dat je super duur bent en komen dus nooit langs. Als je business model is dat je minimaal x mensen per dag aan je lader hebt dan moet je dus "wachten" tot er genoeg an die mensen zijn. Als je tot die tijd zo veel voor je product vraagt dat er geen nieuwe mensen komen, dan ga je je doel nooit halen.
Die mening deel ik met je. Geen idee!
JeroenE schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 06:53:
[...]
En hoe moet dit niet precies hetzelfde werken voor DC laders? Die zijn trouwens nog heeeel veel duurder. 8)
De opzet van een snellader is vaak toch wel heel anders qua positie e.d. waardoor men daar zelf ook niet veel langer wil blijven.

Ja, een snellader is duurder maar kan per 24 uur veel meer kWh leveren dan een langzaamlaadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:59:
De opzet van een snellader is vaak toch wel heel anders qua positie e.d. waardoor men daar zelf ook niet veel langer wil blijven.
Dat kan, maar dan nog kan hij geblokkeerd zijn. Dus je moet er diverse hebben staan. Tenminste ik begreep dat je idee was om die bij winkelcentra ed neer te zetten. Als er veel EV's zijn dan heb je ook veel mensen tegelijk die met een EV komen winkelen en dus ook tegelijk willen laden. Dan is het maar de vraag of het veel goedkoper is om zo veel DC laders neer te zetten ipv elders overal AC laders. Het is in ieder geval wel minder werk om aan te leggen. De vraag is dan natuurlijk ook of het voor de aansluitign wel kan. Als er ineens 20 auto's tegelijk met 50kW aan het laden zijn bij je DC laders dan heb je hele andere aansluiting(en) nodig dan als 200 auto's met 11kW aan het laden zijn verspreid over diverse straten/wijken.
Ja, een snellader is duurder maar kan per 24 uur veel meer kWh leveren dan een langzaamlaadpaal.
Maar niemand gaat midden in de nacht naar een winkelcentrum om daar 30 minuten te laden terwijl er nu wel mensen zijn die de hele nacht gebruiken om bij een langzame paal hun auto vol te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online

[...]

Die mening deel ik met je. Geen idee!
Hier ook. Ik snap dat ze nu nog geen economies of scale hebben. Maar gezien je toch wel verlies maakt (die 70k maakt niet zoveel uit bij een miljoenenverlies), zou ik gekozen hebben om alvast een tarief te hanteren op basis van wel de economies of scale (zeg, 50 cent ipv 78).
Je maakt iets meer verlies, maar je stimuleert wel je eigen markt om sneller op te komen. Overigens is het discutabel of het echt meer verlies oplevert, gezien ik nog steeds veel hoor dat mensen snelladers ontwijken door de prijs, dus ze missen nu ook afzet die ze dan misschien wel zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@^ overschat je de selection bias niet? Meeste rijd toch nogsteeds zakelijk.
[...]

Een beetje snellader kost zo'n 50k (ABB Terra), maar die zijn wel te krijgen voor 40k.

De vaste kosten zijn wel degelijk de grootste posten:
- Afschrijving lader
- Net aansluiting
- Kantoor/personeel

Die kWh is echt het probleem niet.

[...]
Ah kijk definitie verschil, de kosten per lader blijven wel redelijk gelijk. (Hoewel je de IT uitgaven niet moet onderschatten, daar zit zo veel werk in bij het opschalen). Echter moet ook het aantal snellader enorm omhoog als je van vaste AC infrastructuur af wilt, met alleen de bezettingsgraad omhoog ga je het never nooit redden. Daarom zag ik in deze context de hardware kosten niet als 'vast'

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 31-08-2016 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:04:
Hmm. Daar heb je een goed punt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ook bij zakelijk rijden zie je steeds vaker dat je niet meer overal kan tanken maar alleen bij goedkope tankstations. Het is natuurlijk wachten tot hetzelfde gebeurd met dure laders.

En ook daar zal er heus wel ergens een boekhouder mee kijken. Als je dan EN een dure auto hebt EN de prijs per km is ook nog eens hetzelfde (of duurder!) als op brandstof rijden dan wordt de volgende auto natuurlijk geen EV meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Rekenen we straks niet alleen bij fastned 85 cent/kWh, maar ook bij Eneco... Fijn...

"Voor het structurele probleem van de opslag van wind- en zonne-energie zijn superbatterijen geen oplossing, zegt ook Arjen Jongepier van de Zeeuwse netwerkbedrijf Delta. 'Deze batterij zou ongeveer achthonderd huishoudens één hele dag van stroom kunnen voorzien; dan is hij leeg.'

Accu's zijn te duur voor grootschalige en langdurige opslag, zegt hij. 'Die toekomst is waarschijnlijk aan het omzetten van stroom in gas en de opslag van water in reservoirs. Voor dat laatste heeft Nederland zelf weinig in huis, maar hebben we wel goede verbindingen met onder meer Noorwegen.'"

Wat kost die superbatterij centrale zonder subsidie? En doe dat een delen door slechts 800 huishoudens die erop kunnen draaien...

Het is al eerder aan de orde geweest, hetzelfde geldt voor de Teslawall In de winter leveren je panelen te weinig op om en je huishouden en je auto via de wall op te laten draaien. Er loopt meer uit de wall, dan erbij komt per dag.

De enige reden waarom we er nu nog niets van merken is dat we mogen salderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter

[...]

Ah kijk definitie verschil, de kosten per lader blijven wel redelijk gelijk. (Hoewel je de IT uitgaven niet moet onderschatten, daar zit zo veel werk in bij het opschalen). Echter moet ook het aantal snellader enorm omhoog als je van vaste AC infrastructuur af wilt, met alleen de bezettingsgraad omhoog ga je het never nooit redden. Daarom zag ik in deze context de hardware kosten niet als 'vast'
AC en DC sluiten elkaar niet direct uit, maar ik denk niet dat AC het laden van de toekomst is.

Ik praat dan wel over snelladers van 150 ~ 300kW. Serieuze vermogens dus waarmee je écht snel kan laden.

Geen 20kWh batterij, maar minimaal 60kWh.
JeroenE schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:06:
[...]
Ook bij zakelijk rijden zie je steeds vaker dat je niet meer overal kan tanken maar alleen bij goedkope tankstations. Het is natuurlijk wachten tot hetzelfde gebeurd met dure laders.

En ook daar zal er heus wel ergens een boekhouder mee kijken. Als je dan EN een dure auto hebt EN de prijs per km is ook nog eens hetzelfde (of duurder!) als op brandstof rijden dan wordt de volgende auto natuurlijk geen EV meer.
Daarom gok ik ook dat grote bedrijven en lease maatschappijen met gemak een akkoord kunnen maken met Fastned en bijv The New Motion. Als de schaal er eenmaal is kunnen die tegen lage tarieven kWh's inkopen.

Dus straks ook Private lease inclusief 'brandstof'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Snow_King schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:40:
[...]

AC en DC sluiten elkaar niet direct uit, maar ik denk niet dat AC het laden van de toekomst is.

Ik praat dan wel over snelladers van 150 ~ 300kW. Serieuze vermogens dus waarmee je écht snel kan laden.

Geen 20kWh batterij, maar minimaal 60kWh.

[...]
Het is sowieso en-en, voor langere afstanden is een snellader on ontbeerlijk. Feit blijft echter dat het gemiddelde 35km naar het werk is, dan uren geparkeerd staat 35km naar huis rijd en weer uren geparkeerd staat.

Een grid van 10tallen laadboxjes in een Parkeergarage die weinig piek vermogen kunnen leveren (maakt niet uit want men staat er toch wel lang) kost relatief geen drol en blijft makkelijker dan wachten op een snellader. Vergeet niet, een AC laadpaaltje is weinig meer dan een modem, socket, en een meterkastje. Elke 'sataliet' als extra socket lus je 'gewoon' door aan je masterlaadpaal. Daar heb je enkel dus nog het 'meterkastje' en socket nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
GoldenSample schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:06:
[...]

Het is sowieso en-en, voor langere afstanden is een snellader on ontbeerlijk. Feit blijft echter dat het gemiddelde 35km naar het werk is, dan uren geparkeerd staat 35km naar huis rijd en weer uren geparkeerd staat.

Een grid van 10tallen laadboxjes in een Parkeergarage die weinig piek vermogen kunnen leveren (maakt niet uit want men staat er toch wel lang) kost relatief geen drol en blijft makkelijker dan wachten op een snellader. Vergeet niet, een AC laadpaaltje is weinig meer dan een modem, socket, en een meterkastje. Elke 'sataliet' als extra socket lus je 'gewoon' door aan je masterlaadpaal. Daar heb je enkel dus nog het 'meterkastje' en socket nodig.
Ik ben het met je eens dat het heeeeel simpel lijkt. Alleen zijn al die componenten wel een paar honderd euro bij elkaar.

Er moeten serieuze slagen worden gemaakt, want bij elkaar kost zo'n ding flink wat. Even 100 plekken voorzien van laadpalen is een serieuze investering voor bedrijven.

En dan heb je ineens 150 auto's. Moet je weer laadpalen plaatsen. Parkeerplekken open halen, kabels graven, palen plaatsen, borden, lijnen.

Dat is geen goedkope business.

Kan je beter even aan de 150kW staan te tappen terwijl je boodschappen aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Snow_King schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:30:
[...]
Ik ben het met je eens dat het heeeeel simpel lijkt. Alleen zijn al die componenten wel een paar honderd euro bij elkaar.

Er moeten serieuze slagen worden gemaakt, want bij elkaar kost zo'n ding flink wat. Even 100 plekken voorzien van laadpalen is een serieuze investering voor bedrijven.

En dan heb je ineens 150 auto's. Moet je weer laadpalen plaatsen. Parkeerplekken open halen, kabels graven, palen plaatsen, borden, lijnen.

Dat is geen goedkope business.

Kan je beter even aan de 150kW staan te tappen terwijl je boodschappen aan het doen bent.
Geloof me, ik weet het :+ (hint, ik werk in die business), en een snellader tja.. dat aanleggen dat kost pas geld..

• JeroenE
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:40:
Ik verwacht wel dat AC voorlopig zal blijven. Al is het maar omdat je een AC laadpaal bij mensen thuis veel makkelijker kan aanleggen dan een DC lader. Als je ergens lang staat dan is het langzaam laden helemaal niet zo erg.
Daarom gok ik ook dat grote bedrijven en lease maatschappijen met gemak een akkoord kunnen maken met Fastned en bijv The New Motion. Als de schaal er eenmaal is kunnen die tegen lage tarieven kWh's inkopen.
Ja, als dat zo zou zijn zou het erg gunstig worden voor de bedrijven die zo'n contract kunnen afsluiten. Dan weet je helemaal precies hoeveel een auto je kost en heb je geen verrassingen meer als blijkt dat je werknemer ieder weekend een rondje door alle provincies van Nederland rijdt 8)

Fastned heeft dit natuurlijk al met sommige merken en ook als je dat zelf wil dan kan dat voor 100 euro per maand. Daar zit dan ook nu nog steeds een behoorlijke opslag op. Tenminste als je rekent dat ze de kWh voor 6 cent kunnen kopen vanwege grootverbruik zou je voor die 100 euro dus ruim 1600 kWh kunnen kopen. Daar kan je best een eindje mee rijden. Maar goed, zij kopen het natuurlijk nog niet voor 6 cent en ik weet niet voor hoeveel wel. De stations moeten ook betaald worden etc. Als je rekent met een consumentenprijs van 20 cent per kWh dan nog kan je 500 kWh krijgen en dat is nog steeds 2500 km. Dat is 30k km per jaar en dus nog steeds relatief niet duur (want station wat er staat etc). Maar ja, ik heb geen zin om iedere dag 2 keer 20 minuten ergens te gaan laden terwijl ik ook gewoon op mijn werk en thuis kan laden terwijl ik niet op het laden hoef te wachten.

Dus voor nu is dat voro mij geen alternatief. Wellicht wel als er auto's zijn met 120kWh en dat ik dan pas 1 keer in de drie dagen ergens dertig minuten moet staan (hopelijk dan inderdaad tijdens het winkelen ofzo).
GoldenSample schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:06:
Vergeet niet, een AC laadpaaltje is weinig meer dan een modem, socket, en een meterkastje.
Ik snap overigens niet dat bedrijven die een eigen terrein hebben over de afrekening nog moeilijk doen. Zoals gezegd kost een kWh in feite weinig en als je (vanwege je eigen terrein) toch al bijna zeker bent dat alleen medewerkers of klanten parkeren dan heb je niet eens een modem of meter nodig. Gewoon aanprikken, knopje duwen en laden maar.

Voor een klein bedrijfje natuurlijk niet interessant want geen eigen terrein en wellicht ook niet eens een verbruik van meer dan 10k kWh (zodat alle belastingen er af vallen). Maar er zijn toch genoeg bedrijven met meer dan een handje vol werknemers waarbij dit makkelijk zou kunnen.

Al heb je geen afgesloten terrein dan weet ik nog niet of ik er bang voor zou zijn dat vreemden stroom komen stelen. Ik bedoel: je hebt niet in vijf minuten een auto volgeladen dus die moeten dan ook uren op je terrein staan tegen een winst van 21 tot 65 cent per uur (afhankelijk of je 1 fase of 3 fase kan laden). De kans dat je ze dan kan betrappen lijkt mij zo groot dat je daar niet bang voor hoeft te zijn.

Alleen voor thuis heb je nog wel een metertje nodig als je de kWh's bij de baas wil declareren. Maar ook daar is het nergens voor nodig om een modem (plus bijbehorend duur abonnement) te nemen. Je moet dan wel eens in de zoveel tijd een meterstand opschrijven natuurlijk. Wellicht zijn er bosjes mensen die daar te lui voor zijn :+

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@^ je snapt dat de meter goedgekeurd moet zijn voor dit doel? Dus even een powerplug uitlezen, zo simpel is het niet.

Verder bij bedrijven, Neem aan dat je ook snapt dat die laadpunten niet alleen de energie kosten moeten dekken, wat denk je van aanleg (vergeet een aanpassing aan de elektrische installatie niet), aankoop & zelfs verzwaring van de netaansluiting niet.

Voor de rest men parkeerd op de gekste plekken om niet te hoeven betalen (vraag mensen die in Eindhoven wonen ergens in de richting van het vliegveld) dus ja, 100% dat er figuren zijn die mooi even komen laden en never nooit klant bij je worden.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 15:45
Leuk die elektrische auto maar teveel werk. Ik heb al moeite met het laden van de e-bike. Laat staan dat ik dat ook voor een auto moet gaan doen. Ik kan nu langer dan een week / 1000 km op 1 tank rijden. 2x per week is voor mij al no-go vanwege het gemak. Wellicht als draadloos laden voor auto's wordt ingevoerd wordt het interessant. Het is dat er zwaar gesubsidieerd wordt anders reed niemand elektrisch ,laat ik nog even alle praktische bezwaren buiten beschouwing.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• JeroenE
  • Niet online
GoldenSample schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:13:
@^ je snapt dat de meter goedgekeurd moet zijn voor dit doel? Dus even een powerplug uitlezen, zo simpel is het niet.
Ja dat weet ik. Ik heb deze in de meterkast geplaatst. Die heeft gewoon een goedkeuring en mag je dus gewoon gebruiken. Je hebt ook simpelere zoals deze, maar die kan je niet op afstand uitlezen. Dat doe ik nu trouwens ook nog niet, maar "ooit" als ik tijd heb knutsel ik wel wat in elkaar.

En dan nog, als je er 1 neemt die niet MID is gekeurd, dan is de kans dat je er door de Belastingdienst op afgerekend wordt ook niet groot (maar natuurlijk wel voor je eigen risico). Ik zou altijd een echte meter gebruiken en geen energiemeter die op ieder moment in een ander stopcontact (met een ander apparaat aangesloten) geprikt kan worden.
Verder bij bedrijven, Neem aan dat je ook snapt dat die laadpunten niet alleen de energie kosten moeten dekken, wat denk je van aanleg (vergeet een aanpassing aan de elektrische installatie niet), aankoop & zelfs verzwaring van de netaansluiting niet.
Nee dat snap ik niet. Dat is toch geld aan jezelf geven? Wat heeft het nu voor nut om bij je medewerkers 35 cent per kWh in rekening te brengen als je vervolgens zelf de rekening moet betalen aan het einde van de maand? Dat is alleen maar zonde van het geld om die rekening ook echt te krijgen. En als je bang bent dat men niet laadt dan geef je ze maar een echte EV dan kunnen ze geen brandstof meer tanken en alleen voor de bijtelling "elektrisch" rijden.
Of je moet echt zo'n groot bedrijf zijn dat afdelingen aan elkaar facturen sturen om zo te bepalen wie de meeste winst maakt enzo.

En het wordt natuurlijk nog vreemder als je je klanten wil laten betalen om bij jou langs te komen en te laden. Ik zou het "bij ons kan je gratis laden" juist gebruiken richting je klanten.
Voor de rest men parkeerd op de gekste plekken om niet te hoeven betalen (vraag mensen die in Eindhoven wonen ergens in de richting van het vliegveld) dus ja, 100% dat er figuren zijn die mooi even komen laden en never nooit klant bij je worden.
Maar dan staat je hele parkeerterrein nu dus blijkbaar ook al vol met die asociale figuren en heeft het helemaal geen zin om laadpalen neer te zetten omdat die toch geblokkeerd worden door mensen die op vakantie gaan met het vliegtuig.

Dit klinkt alleen maar meer als een reden om je terrein goed af te sluiten en er voor te zorgen dat alleen je medewerkers en klanten er op kunnen komen. En als je zo ver bent hoef je ze dus ook geen geld meer in rekening te brengen.

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:00
Ik heb een (tweedehands) Nissan Leaf en thuis een laadpaal op 200 meter afstand en kan op het werk laden. Ook heb ik zonnepanelen, ik kan wel (maar mag niet: gele onderbroken streep) voor de deur staan en dus met zonnestroom opladen. Ik heb ook wel wat gedachten over 'laden' natuurlijk. Het zijn meer losse gedachten en geen samenhangend betoog.

Snelladen mijdt ik (ook) omdat het te duur is. 20 minuten bij Allego voor een tientje waar ik 80km mee kan rijden? Of 0.79 per kWh bij Fastned? Is allebei per km nog duurder dan benzine...

Palen op aanvraag in woonwijken plaatsen bij eigenaren van Outlanders lijkt me niet de weg... Ik zou meer denken aan lokale, openbare voorzieningen zoals het parkeerterrein van het winkelcentrum(pje) wat voor iedereen wel op loopafstand is. Ik heb dat ook en 's avonds en 's nachts is het nagenoeg leeg. Ik zou daar mijn auto op kunnen laden 's nachts en overdag (als ik naar het werk ben met de auto) klanten / bezoekers. En andersom dus ook als ik ergens op bezoek ben.

Aangezien de meeste auto's overdag ca 9 uur stilstaan en 's nachts ook nog eens 12 is langzaam laden geen probleem, bij 1-fase (3,6kW) kun je dan 30 a 40 kWh laden, oftewel 150 tot 200km, lijkt me toch genoeg voor gemiddeld woon-werk verkeer en de boodschappen.

Wil je meer / verder pak je een keer een echte snellader.

Het aantal keren dat laden NODIG is zal evenredig afnemen met de capaciteit van de accu's, het beslag op palen dus ook.

Door palen slim te plaatsen kan er vanaf wel 4 tot 8 plekken mee geladen worden. Specifiek reserveren voor EV is dan niet of minder nodig.

Een laadsessie zou automatisch beeindigd moeten worden en de kabel aan laadpaalzijde vrijgegeven worden zodat een ander kan gaan laden zonder dat degene die aan het laden was er naar toe moet. Dat is gewoon niet reeel als je op het strand ligt, in een museum bent, in het zwembad ligt of halverwege een theatervoorstelling. Op het moment dat de paal maar bereikbaar is vanaf meerdere plekken zoals hierboven staat.

Afgelopen zomer ben ik met de kinderen op 'road-trip' door Nederland geweest.

Met een gehuurde ICE...

Ondanks diverse avonden puzzelen kreeg ik het niet werkbaar rond met de EV. Waarom niet?
  • Aviodrome, kun je niet laden
  • Dorpje waar we 2x overnachtten: twijfel over laadpaal op diverse sites, was er dus NIET.
  • Pieterburen, gemeentelijk parkeerterrein, kun je niet laden, 120 km heen en weer buiten bereik.
  • Gloednieuw mega-gebeuren bij Wildlands Emmen: geen laadpaal te bekennen.
  • Enz. enz. enz.
Ongelofelijk dat het nog steeds niet zo is dat men bij dit soort bestemmingen verplicht is een minimum van het projectbedrag te besteden aan laad-infrastructuur. Dit is dan ook mijn voorstel: (her)inrichting parkeervoorziening publiek of betaald: 0,x% aan laadinfrastructuur besteden met een minimum van 1 paal...

Het weer op de kaart zetten van de privaat verlengde aansluiting lijkt me ook een goed iets. Gemeente Alkmaar zegt in de eerste regel van haar beleid dat ze daar NIET aan meewerken. Ik zou hem graag hebben en betalen i.v.m. laden met zonnestroom.

Ook is er sprake van belastingheffing op stroom uit laadpalen die hoger is dan de accijns op fossiel. Een verandering hierin zou ertoe kunnen leiden dat publiek laden niet veel duurder is dan thuis laden. (Bron: YouTube: Elektrisch Rijden - Tweede kamer Hoorzitting / Rondetafelgesprek )

Gemeenten kunnen WEL elke 300m een op het stroomnet aangesluiten zuiltje vol ict plaatsen i.v.m. betaald parkeren, maar een laadpaaltje is dan weer te moeilijk...

Ik zou dus zeggen: veel en langzame laadpunten op bestemmingen en in de buurt van particulieren (ook: zonnestroom opslaan) aangevuld met snellaadstations a la tankstations. Verplichten van aanleg laadfaciliteiten bij aanleg parkeerfaciliteiten. In combinatie met het toenemende bereik denk ik dat afdoende is.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
UniMatrix schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:13:
Ondanks diverse avonden puzzelen kreeg ik het niet werkbaar rond met de EV.
Was dat dan specifiek omdat je niet langs een snellader wilde gaan?
Ik snap je sentiment wel om die te mijden hoor. Ik vind ze ook erg duur. Maar ja, als ik ergens naar toe wil dan gebruik ik ze toch. Ik hoef op zich de kosten niet zelf te betalen (want auto van de zaak), maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat mijn auto duurder in gebruik wordt tov een brandstof auto. Tot nu toe is dat ook niet zo omdat ik zo weinig gebruik maak van snelladers (en bijna altijd op de zaak of thuis) dat het bij elkaar toch nog steeds veel voordeliger per kilometer is.

Ik weet niet waar je wilde overnachten, maar soms kan je ook gewoon op een stopcontact laden. Mits je natuurlijk een voorziening daarvoor hebt. Het kan trouwens ook andersom: je overnachting uitkiezen op basis van het feit of je er kan laden of niet :+
Het weer op de kaart zetten van de privaat verlengde aansluiting lijkt me ook een goed iets. Gemeente Alkmaar zegt in de eerste regel van haar beleid dat ze daar NIET aan meewerken. Ik zou hem graag hebben en betalen i.v.m. laden met zonnestroom.
Ik denk dat het de gemeentes niet om de kosten gaat, maar om het feit dat particulieren dan een plek kunnen claimen voor zichzelf (want: zij hebben die paal betaald). Dat geeft natuurlijk veel te veel wrevel in de buurt.
Gemeenten kunnen WEL elke 300m een op het stroomnet aangesluiten zuiltje vol ict plaatsen i.v.m. betaald parkeren, maar een laadpaaltje is dan weer te moeilijk...
Lantarenpalen staan nog veel dichter op elkaar. Maar die betaal- en lantarenpalen gebruiken tov een laadpaal zo weinig stroom dat je dat echt niet met elkaar kan vergelijken.

Jouw auto laad misschien maar op 1 fase, maar de laadpalen in NL zijn altijd op 3 fasen. En aangezien er ook steeds meer auto's komen die wel op 11kW kunnen laden moet je daar dus ook rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op maandag 12 september 2016 @ 07:33:
[...]
Lantarenpalen staan nog veel dichter op elkaar. Maar die betaal- en lantarenpalen gebruiken tov een laadpaal zo weinig stroom dat je dat echt niet met elkaar kan vergelijken.

Jouw auto laad misschien maar op 1 fase, maar de laadpalen in NL zijn altijd op 3 fasen. En aangezien er ook steeds meer auto's komen die wel op 11kW kunnen laden moet je daar dus ook rekening mee houden.
Daar moet je bij de bouw van een wijk gewoon rekening mee houden. Laadoplossingen aan een lantaarnpaal bestaan ook al 5 jaar.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

In algemene zin vind ik dat een gemeente niet verantwoordelijk moet zijn voor het vullen van je auto. Een auto is een persoonlijke keuze en geen recht. Bovendien blijft een auto een luxe artikel en waarom "moet" en gemeente daar van alles mee, behalve het parkeren "beheren" ter voorkoming van chaos?

Toch zal een gemeente indirect natuurlijk een verbetering van luchtkwaliteit willen bevorderen. En een gemeente mag best effort steken daarin wat mij betreft.

De rol van de gemeente zie ik meer faciliterend in plaats van "investerend" ten aanzien van EV. Het is uiteindelijk de keuze van een persoon om een EV te kopen, dan moet de eigenaar ook primair verantwoordelijk zijn voor het vullen van die auto. Net zoals bij een ICE.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de keuze voor een EV positief wordt beïnvloed door een "eigen" laadplek. Eigen in de zin van "altijd beschikbaar" (exclusiviteit) en een eigen stekker (eenvoud, gewoon eigen lichtnet, rekening, geen pasjes en poespas).

Wanneer deze eenvoud en exclusiviteit zijn geregeld, profiteert een EV-eigenaar optimaal van de voordelen van EV;

- auto op temperatuur voor vertrek
- auto gegarandeerd geladen voor vertrek met laagste prijs/kWh

Een vrijstaandhuis/tweeondereenkap/rijtjeshuis met parkeren op eigen terrein is absoluut ideaal. Helaas heeft niet iedereen deze mogelijkheid/luxe. Een gemeente zou kunnen proberen deze luxe situatie voor zoveel mogelijk bewoners mogelijk te maken. Zonder dat dit erg ingewikkelde en kostbare procedures veroorzaakt.

Ik ben voorstander van "laden met snoer over de stoep", wanneer dit veilig kan en met een "rechte" kabel van gevel naar parkeerplaats. Een parkeerplaats die middels vergunning onttrokken wordt uit de openbare ruimte. Tegen betaling uiteraard en alleen voor de 1e auto van het gezin voor huizen zonder parkeergelegenheid op eigen terrein.

Ik ben van mening dat de procedure voor een invalidenplaats redelijk 1op1 overgenomen kan worden, de maatregel weinig tot niets kost en ook geen toename van de parkeerdruk in de wijk oplevert. De veiligheid is ook gewaarborgd wanneer er redelijke regels betreffende de laadkabel opgesteld worden, zoals een knappe kabelmat met reflectiestroken.

De ultieme luxe van een "eigen" laadplaats is niet voor iedereen te realiseren, maar ik denk dat je als gemeente wel mag meewerken deze luxe voor zoveel mogelijk mensen mogelijk te maken.

Het laadpunt moet gewoon door de particulier gekocht en geplaatst worden. Of dat nu een 1 fase 16/32A punt wordt of een 3fase/16A.

Luxe is een keuze en geen recht. Dus zeer terughoudend zijn met overal dure, openbare paaltjes neerzetten in de stad. Creëer palen bij (buurt)winkelcentra, sportverenigingen, etc. Werk mee met commerciële partijen die palen aan de rand van de stad/plaats willen neerzetten. En wees creatief in het helpen van je burgers wanneer de burgers zelf een laadpunt willen creëren.

disclaimer; natuurlijk preken voor eigen parochie gezien er een trottoir langs mijn gevel loopt en naast het trottoir, voor mijn gevel, fileparkerenplaatsen zijn...en die kan ik prima gebruiken in de door mij geschetste situatie

[ Voor 4% gewijzigd door Cheese_man op 12-09-2016 15:29 ]

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cheese_man schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:24:
In algemene zin vind ik dat een gemeente niet verantwoordelijk moet zijn voor het vullen van je auto. Een auto is een persoonlijke keuze en geen recht. Bovendien blijft een auto een luxe artikel en waarom "moet" en gemeente daar van alles mee, behalve het parkeren "beheren" ter voorkoming van chaos?
Waarom moet een gemeente dan wel parkeren beheren? Laat iedereen maar een groot genoeg grondstuk kopen waar ze hun 1, 2, 3 auto's op eigen grond kunnen parkeren.
De rol van de gemeente zie ik meer faciliterend in plaats van "investerend" ten aanzien van EV. Het is uiteindelijk de keuze van een persoon om een EV te kopen, dan moet de eigenaar ook primair verantwoordelijk zijn voor het vullen van die auto. Net zoals bij een ICE.
Je stroomnet zo maken dat laden mogelijk is is ook faciliteren. De laadpalen hoeven niet door de gemeente te worden uitgebaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Maasluip schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:42:

Waarom moet een gemeente dan wel parkeren beheren? Laat iedereen maar een groot genoeg grondstuk kopen waar ze hun 1, 2, 3 auto's op eigen grond kunnen parkeren.
In principe mee eens...maar uiteindelijk moet je ook tot een praktische toepassing kunnen komen. "We" hebben de gemeenten nu eenmaal "opdracht" gegeven om met ons geld parkeergelegenheid te realiseren...dus binnen die lijntjes probeer ik wat te verzinnen.
Je stroomnet zo maken dat laden mogelijk is is ook faciliteren. De laadpalen hoeven niet door de gemeente te worden uitgebaat.
Zolang het niet nodig is het stroomnet aan te passen....zou ik het ook niet doen. Met de aansluitingen van de huizen zelf, is het prima mogelijk (en zelfs wenselijk) om tijdens de daluren je EV te laden. Daar zijn geen ingewikkelde systemen of uitbreidingen voor nodig. Wanneer ergens rond 2035 ergens een schoen dreigt te wringen, kan je beleid altijd bijsturen. Maar redeneren vanuit een theoretische situatie van 2050, zorgt eerder voor stagnatie op de korte termijn, dan een praktische oplossing. Naar mijn mening dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cheese_man schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:52:
[...]

Zolang het niet nodig is het stroomnet aan te passen....zou ik het ook niet doen. Met de aansluitingen van de huizen zelf,
Dat is juist het probleem: veel mensen kunnen geen gebruik maken van de huisaansluiting omdat ze niet op eigen terrein kunnen parkeren. Vaak moeten ze aan de andere kant van de straat of zelfs tientallen meters van het huis parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Maasluip schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:00:
[...]

Dat is juist het probleem: veel mensen kunnen geen gebruik maken van de huisaansluiting omdat ze niet op eigen terrein kunnen parkeren. Vaak moeten ze aan de andere kant van de straat of zelfs tientallen meters van het huis parkeren.
Wanneer je geen gebruik van je huisaansluiting kunt maken...en ook niet in de situaties door mij geschetst...dan heb je in mijn ogen "pech". Je kan dan nog steeds klassiek tanken bij de pomp (snellaadstations). En op je werk of tijdens het shoppen (in parkeergarages, ikea's etc).

Als rijtjeshuisbewoner, moet ik nu ook al 10tallen, zo niet paar 100 meter ver parkeren. En dat is in een suburbia nieuwbouwwijk met 1.5 parkeerplek per huis. Dat is nu eenmaal de beperking van geen eigen parkeerterrein. In "mijn" plan, zou ik dus betalen voor de luxe voor mijn deur te kunnen parkeren en laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 12 september 2016 @ 09:44:
Daar moet je bij de bouw van een wijk gewoon rekening mee houden.
Dat zou fijn zijn, maar dat gaat echt niet gebeuren in de komende tijd. Gemeentes zien dit niet als hun taak. Ik kan ze best begrijpen, zij zitten er helemaal niet op te wachten om energieleveranciertje te worden. Dat is ook hoe de meest gemeentes het nu invullen. Ze willen best vergunningen afgeven, maar iemand anders moet de paal plaatsen, onderhouden en exploiteren.

In alle nieuwbouwwijken waar ik kom is een parkeerprobleem omdat men nog steeds rekent met (achterhaalde) normen. Gezien het feit dat zowat iedere bewoner daar over klaagt en dat al niet eens opgelost wordt denk ik niet dat je kan verwachten dat een gemeente eisen aan een projectontwikkelaar gaat stellen mbt laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij begrijpen jullie allemaal niet wat ik zeg. Nergens zeg ik dat de gemeente de laadinfrastructuur moet beheren. Maar als ik zeg dat je aan alle lantaarnpalen een oplaadpunt kunt maken krijg je de opmerking dat dat maar 6A is. Dat is infrastructuur. Je moet dus minimaal 16A kabels naar de lantaarnpalen leggen, als het even kan driefasig. Dan kun je daar laadpalen monteren die echt niet door de gemeente geëxploiteerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ik denk dat je vergeet dat de lantarenpaal wel van de gemeente is. Dus als je die dingen gaat combineren levert dat geheid problemen op tenzij de gemeente allebei in zijn eigen beheer heeft.

Wat als de laadpaal stuk is maar de lantarenpaal niet? Wie koopt dan een nieuwe? En als het andersom is?

Wie gaat al die extra netaansluitingen betalen? De toko die de laadpalen beheerd? Wat als de toko die die palen beheerd failliet gaat, moet de gemeente dan ineens 300 keer zo veel netaansluitingen gaan betalen als anders want anders worden de lantarenpalen afgesloten? Of moet de gemeente dat al sowieso gaan doen en is die laadpaal-toko de lachende derde?

Wellicht is alles op te lossen, maar waarom zou een gemeente zich al die moeite en kosten op de hals halen? Ergo hun idee: laat iemand anders die palen maar verzorgen en dan doen wij de lantarenpalen wel.

• UniMatrix
Gemeenten 'willen' duurzaam en schoon zijn en in het kader daarvan zich bezighouden met laadinfrastructuur; om dat te promoten en versnellen.

Het zal wel aan mij liggen maar de laadpaal is voor mij 300 meter ver weg, als ik dat zo lees is dat voor velen al een afstand die onoverkomelijk is,ik lees dat men de auto 'wel tientallen meters' ver weg moet zetten. Wat vreselijk om een stukje te moeten lopen!

Het is een kip - ei verhaal, omdat er te weinig mensen laden zijn palen niet commercieel aantrekkelijk (en plaatst en exploiteert de markt niet) maar omdat er (te) weinig palen zijn gaan mensen niet elektrisch rijden en laden...

Auto's staan gemiddeld 22 uur per etmaal stil, dus het is niet perse nodig om met meer dan 1 fase te laden, in 20 uur kun je ook al 70kWh binnenhalen op 3,6kW... Moet genoeg zijn voor heel veel mensen.

Pleintjes en winkelcentra is echt een veel beetr idee dan bij mensen (met een Outlander) voor de deur ergens in de wijk... Zoetermeer gaat dit doen. Zij hebben in 1x een grid over de stad getekend met elke 300m een laadpunt en het hele vergunningengedoe in 1x geregeld. Als iemand nu een paal aanvraagt wordt 'ie 'meteen' op een al ingetekend punt in de buurt geplaatst. Veel sneller dan voor elke paal alle procedures los doorlopen.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

• Nivve
  • Niet online
UniMatrix schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:19:
Gemeenten 'willen' duurzaam en schoon zijn en in het kader daarvan zich bezighouden met laadinfrastructuur; om dat te promoten en versnellen.

Het zal wel aan mij liggen maar de laadpaal is voor mij 300 meter ver weg, als ik dat zo lees is dat voor velen al een afstand die onoverkomelijk is,ik lees dat men de auto 'wel tientallen meters' ver weg moet zetten. Wat vreselijk om een stukje te moeten lopen!

Het is een kip - ei verhaal, omdat er te weinig mensen laden zijn palen niet commercieel aantrekkelijk (en plaatst en exploiteert de markt niet) maar omdat er (te) weinig palen zijn gaan mensen niet elektrisch rijden en laden...

Auto's staan gemiddeld 22 uur per etmaal stil, dus het is niet perse nodig om met meer dan 1 fase te laden, in 20 uur kun je ook al 70kWh binnenhalen op 3,6kW... Moet genoeg zijn voor heel veel mensen.

Pleintjes en winkelcentra is echt een veel beetr idee dan bij mensen (met een Outlander) voor de deur ergens in de wijk... Zoetermeer gaat dit doen. Zij hebben in 1x een grid over de stad getekend met elke 300m een laadpunt en het hele vergunningengedoe in 1x geregeld. Als iemand nu een paal aanvraagt wordt 'ie 'meteen' op een al ingetekend punt in de buurt geplaatst. Veel sneller dan voor elke paal alle procedures los doorlopen.
Ik zou 300 meter en 'tientallen meters' niet op één hoop gooien. 300 meter vind ik nog best fors. Ik moet dat ook lopen naar de laadpaal (twee keer, want laten staan als ie vol is is ook zo aso. En bij de Zoe is dat na 2 uur al) en uiteindelijk heb ik gemerkt dat even een kwartier laden bij Fastned sneller is (mits die op de route ligt). Beetje afhankelijk van hoe hard je loopt natuurlijk.

Als ik niet op mijn werk kon laden zou ikd at elke dag moeten doen => bijna 2 uur lopen per week, afhankelijk van hoeveel je rijdt in het weekend. Besteed ikzelf ook liever uit aan twee extra afleveringen Game of Thrones in de week.

Bovendien is het irritant om het bankhangen te onderbreken om mijn auto te verplaatsen. Dat vind ik nog erger dan het lopen zelf (5 uur aan de paal is 7 uur vol, dan zit ik meest net lekker op de bank met een film/serie of zo).

[ Voor 7% gewijzigd door Nivve op 15-09-2016 11:15 . Reden: dubbele quote ]

• UniMatrix
Ik doe het net zo momenteel: 5 uur thuis en auto aan de paal na 41km, bijladen tot 80% in ca 2 uur. Op het werk ook weer laden tot 80%

Dus rond 7 uur even tijdens een reclameblokje de auto weghalen. Maar goed, volgens Google Maps is de paal 165 meter van de voordeur en als ik de auto even verderop wegzet staat de dagteller op 0,2km, dus 35m van mijn voordeur, 'tientallen meters' ...

Het weghalen doe ik uit principe want anders dan ik zijn er nog geen structurele gebruikers voor zover ik het kan zien.

Heb al wel een buurman gehad die nieuwsgierig was 'waar ik nou steeds heen liep'. Die weet nu ook alles van elektrisch rijden :)

[ Voor 11% gewijzigd door UniMatrix op 15-09-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op maandag 12 september 2016 @ 07:33:
Hoeft niet per se hoor. Ik kom de laatste tijd geregeld 1 fase palen tegen, vooral Lolo's. Het zijn er dan wel vaak meerdere naast elkaar, dus ik vermoed dat iedere paal gewoon op zijn eigen fase zit.

Gemeente heeft hier trouwens een nieuw P&R aangelegd bij het treinstation, maar geen laadpaal geplaatst. Net zoals in de nieuwbouwwijk die er naast uit de grond gestampt word, dan mis je toch echt een stukje visie imho |:(

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:40:
Hoeft niet per se hoor. Ik kom de laatste tijd geregeld 1 fase palen tegen, vooral Lolo's. Het zijn er dan wel vaak meerdere naast elkaar, dus ik vermoed dat iedere paal gewoon op zijn eigen fase zit.
Hm, beetje zonde maar kan afhankelijk zijn van de plek. Als het ergens is waar mensen toch sowieso veel uren blijven staan en niet genegen zijn om de auto tussentijds te verzetten kan het op die manier wel er voor zorgen dat meer auto's kunnen laden.
Gemeente heeft hier trouwens een nieuw P&R aangelegd bij het treinstation, maar geen laadpaal geplaatst.
Dat lijkt mij ook helemaal geen handige plek. Ik ga er dan even vanuit dat je met de auto uit de buurt komt en dus niet eerst al 100 km heb gereden om bij dat station te komen.

Maar wat ik net hierboven schreef is misschien wel een idee. Gewoon meer heel langzaam laders zetten (stel ze allemaal desnoods in op 10A of zelfs 6A) en dan lopen de auto's gedurende de dag langzaam vol en kan je meer auto's bedienen zonder gelijk veel grote stroomaansluitingen te moeten realiseren.
Net zoals in de nieuwbouwwijk die er naast uit de grond gestampt word, dan mis je toch echt een stukje visie imho |:(
Je zal zien dat ze ook nog rekenen met de parkeernorm uit een ver verleden zodat er zelfs al parkeerplekken te kort zijn, laat staan dat ze laadplekken maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:52:
[...]
Hm, beetje zonde maar kan afhankelijk zijn van de plek. Als het ergens is waar mensen toch sowieso veel uren blijven staan en niet genegen zijn om de auto tussentijds te verzetten kan het op die manier wel er voor zorgen dat meer auto's kunnen laden.

[...]
Dat lijkt mij ook helemaal geen handige plek. Ik ga er dan even vanuit dat je met de auto uit de buurt komt en dus niet eerst al 100 km heb gereden om bij dat station te komen.

Maar wat ik net hierboven schreef is misschien wel een idee. Gewoon meer heel langzaam laders zetten (stel ze allemaal desnoods in op 10A of zelfs 6A) en dan lopen de auto's gedurende de dag langzaam vol en kan je meer auto's bedienen zonder gelijk veel grote stroomaansluitingen te moeten realiseren.

[...]
Je zal zien dat ze ook nog rekenen met de parkeernorm uit een ver verleden zodat er zelfs al parkeerplekken te kort zijn, laat staan dat ze laadplekken maken.
Dat ligt er natuurlijk aan of het een 'vertrek' P+R is of aan 'aankomst' P+R. Ik werk in Amsterdam en moet juist het laatste stukje met het OV en de eerste 35km met de auto. Ik gebruik dan ook regelmatig de laadpalen op P+R plekken omdat ik thuis niet kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Erasmo schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:40:
[...]

Gemeente heeft hier trouwens een nieuw P&R aangelegd bij het treinstation, maar geen laadpaal geplaatst. Net zoals in de nieuwbouwwijk die er naast uit de grond gestampt word, dan mis je toch echt een stukje visie imho |:(
Ik merk juist dat ik steeds vaker de laadpalen oversla en bij Fastned ga laden. Laptop open, mail verwerken, andere dingen en weer door.

Publieke laadpalen zijn leuk, maar te vaak bezet, ICE'd of iets anders mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Nivve schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:26:
Dat ligt er natuurlijk aan of het een 'vertrek' P+R is of aan 'aankomst' P+R.
Ik snap je verschil niet helemaal?
Ik werk in Amsterdam en moet juist het laatste stukje met het OV en de eerste 35km met de auto. Ik gebruik dan ook regelmatig de laadpalen op P+R plekken omdat ik thuis niet kan laden.
Ik denk dat de NS er meer op inzet dat je een groot gedeelte van die eerste 35 km ook met de trein doet.

Voor Amsterdam snap ik jouw redenatie natuurlijk wel, daar wil je het liefst niet met een auto komen.
Snow_King schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:28:
Ik merk juist dat ik steeds vaker de laadpalen oversla en bij Fastned ga laden. Laptop open, mail verwerken, andere dingen en weer door.
Bij alle Fastned stations waar ik tot nu toe ben geweest kan ik geen VPN opzetten (gewoon standaard Windows VPN dus niet iets exotisch) dus kan ik juist niet werken -O-
Ik heb al heel vaak gehad dat ik de tweede was die bij een station ging laden of dat er na 3 minuten iemand anders kwam die aan de andere paal ging laden.

Gisteren kon ik trouwens bij een Fastned station niet laden. De app werkte niet en bleef een geel rondje laten draaien. De wifi werkte ook niet (uw telefoonnummer is onbekend). Gebeld en na een kwartier is het ze gelukt om het zo ver te krijgen dat ik het laden kon starten via het scherm(!). Daar was wel de tweedelijns voor nodig om dit zo ver te krijgen, die kon het laden zelf ook niet van afstand starten (dat kan normaal de eerstelijns wel, maar dat lukte dus ook niet). Toch wel handig want de volgende snellader lag precies op het aantal kilometers dat mijn auto nog zei dat hij kon rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
JeroenE schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:46:
[...]
Bij alle Fastned stations waar ik tot nu toe ben geweest kan ik geen VPN opzetten (gewoon standaard Windows VPN dus niet iets exotisch) dus kan ik juist niet werken -O-
Even aan de support vragen, ze hebben voor mij ook SSH open gezet. Mijn laptop heeft echter ingebouwde 4G (Lenovo X1 Carbon), dus ik gebruik de WiFi nooit.
Gisteren kon ik trouwens bij een Fastned station niet laden. De app werkte niet en bleef een geel rondje laten draaien. De wifi werkte ook niet (uw telefoonnummer is onbekend). Gebeld en na een kwartier is het ze gelukt om het zo ver te krijgen dat ik het laden kon starten via het scherm(!). Daar was wel de tweedelijns voor nodig om dit zo ver te krijgen, die kon het laden zelf ook niet van afstand starten (dat kan normaal de eerstelijns wel, maar dat lukte dus ook niet). Toch wel handig want de volgende snellader lag precies op het aantal kilometers dat mijn auto nog zei dat hij kon rijden...
Ik heb echt nooit, maar dan ook nooit problemen bij Fastned. Daarom kies ik er altijd voor zodat ik lekker met 44kW kan laden.

Plan ook vaak mijn lunch pauze in of werk nog even door.

In de toekomst nog sneller laden zal mij alleen maar vaker bij Fastned doen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:03:
Even aan de support vragen, ze hebben voor mij ook SSH open gezet. Mijn laptop heeft echter ingebouwde 4G (Lenovo X1 Carbon), dus ik gebruik de WiFi nooit.
Mijn laptop heeft alleen wifi, dus dat kan ik niet doen. Er staat ook netjes dat ze niet alles aanbieden hoor, dus het is niet helemaal "onverwacht".

Ik zal ze eens vragen of ze voor mij wel VPN kunnen toestaan.
Ik heb echt nooit, maar dan ook nooit problemen bij Fastned. Daarom kies ik er altijd voor zodat ik lekker met 44kW kan laden.
Dit was voor mij ook de eerste keer. Wel een keer eerder gebeld om te kunnen laden, maar dat was omdat ik mijn smartphone niet bij me had (maar wel een ouderwetse waar je alleen mee kan bellen en sms'en, maar dat is natuurlijk een ander telefoonnummer).
In de toekomst nog sneller laden zal mij alleen maar vaker bij Fastned doen stoppen.
Ik dacht dat voor Tesla's de limiteit op de laadsnelheid juist in de convertor zat en niet zozeer in het lader van Fastned. Heb ik dat verkeerd onthouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
[...]
Ik snap je verschil niet helemaal?

[...]
Ik denk dat de NS er meer op inzet dat je een groot gedeelte van die eerste 35 km ook met de trein doet.

Voor Amsterdam snap ik jouw redenatie natuurlijk wel, daar wil je het liefst niet met een auto komen.
Moest snel even een naam eraan geven en dat was niet heel duidelijk. Ik bedoelde het volgende:
- Aankomst P+R: Je komt bijna aan op je werk met de auto (vandaar Aankomst) maar moet door gebrek aan parkeerplaatsen het laatste deel met het OV doen. Oftewel de situatie van Amsterdam die ik doe.
- Vertrek P+R: Je moet het beginstuk nog even met de auto doen, maar de rest doe je met OV (vandaar Vertrek, je P+R bevindt zich voor het gros van je reis). Dit is bijvoorbeeld als ik vanuit Lisse mijn auto bij Sassenheim station zet (8km verder) en dan naar Amsterdam ga met de trein. Dit is dus de situatie die jij bedoelde.

Vandaar dat ik dit onderscheid wilde aanstippen. Maar gezien je reactie heb je het wel gesnapt alleen was mijn terminologie gewoon onduidelijk :9

Edit: Overigens zet ik mijn auto niet op stations neer om mijn reis te vervolgen, dus de NS hoeft niet boos te zijn ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Nivve op 03-11-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:52:
[...]
Meestal bij een winkelcentrum of een bedrijf oid. En hebben niet de meeste auto's in Nederland niet alleen een 1 fase lader aan boord?(met dank aan die Yanken ;( )
[...]

Uit de buurt is een rekbaar begrip hier in de Achterhoek, mensen kunnen zomaar 20km van het dichtstbijzijnde treinstation wonen. En ook al is het inderdaad maar met 10A als alle palen bezet zijn, parkeren en niet de auto aftoppen is zonde imho.
[...]
Ben de gemeente al wel aan het lastig vallen hoe het zit in die nieuwbouwwijk, het liefst zo publiek mogelijk want ze proberen een duurzame uitstraling aan die wijk te greenwashen. In 2016 een nieuwbouwwijk zonder laadpalen neerzetten is gewoon 8)7
Nivve schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:54:
[...]

Moest snel even een naam eraan geven en dat was niet heel duidelijk. Ik bedoelde het volgende:
- Aankomst P+R: Je komt bijna aan op je werk met de auto (vandaar Aankomst) maar moet door gebrek aan parkeerplaatsen het laatste deel met het OV doen. Oftewel de situatie van Amsterdam die ik doe.
- Vertrek P+R: Je moet het beginstuk nog even met de auto doen, maar de rest doe je met OV (vandaar Vertrek, je P+R bevindt zich voor het gros van je reis). Dit is bijvoorbeeld als ik vanuit Lisse mijn auto bij Sassenheim station zet (8km verder) en dan naar Amsterdam ga met de trein. Dit is dus de situatie die jij bedoelde.

Vandaar dat ik dit onderscheid wilde aanstippen. Maar gezien je reactie heb je het wel gesnapt alleen was mijn terminologie gewoon onduidelijk :9

Edit: Overigens zet ik mijn auto niet op stations neer om mijn reis te vervolgen, dus de NS hoeft niet boos te zijn ;)
Allebei eigenlijk, doordeweeks staan er mensen die met de trein naar werk/school gaan in bijvoorbeeld Zutphen of Arnhem en in het weekend staat het er vol met dagjesmensen die buiten het centrum parkeren het laatste stukje met de trein pakken. In beide gevallen situaties waar je zelfs met 10A al leuk bij kan laden.
Snow_King schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:28:
[...]

Tsjah dat is toch een beetje nog een groeipijn van het elektrisch rijden, alhoewel de groei er aardig inzit is er nog steeds een tekort aan laadpalen op de populaire plekken.

En dan staat er ook nog vaak zo'n PHEV aan, wat me ook weer een gemixte mening bezorgd.
Aan de ene kant toppie dat je zo vaak mogelijk stekkert, maar een EV heeft het harder nodig. En natuurlijk is het wenselijk dat je als PHEV-er na een uurtje oid wegmugt naar een andere parkeerplaats maar je kunt moeilijk van iemand verwachten dat ie een vergadering of zakenlunch afbreekt om de auto weg te zetten.

Hopelijk is het over een paar jaar opgelost als je bij vrijwel iedere parkeerplaats kan laden.

Fastned is zeker ideaal qua laadstations maar je moet er wel toevallig net langskomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:01:
[...]

Allebei eigenlijk, doordeweeks staan er mensen die met de trein naar werk/school gaan in bijvoorbeeld Zutphen of Arnhem en in het weekend staat het er vol met dagjesmensen die buiten het centrum parkeren het laatste stukje met de trein pakken. In beide gevallen situaties waar je zelfs met 10A al leuk bij kan laden.

[...]
Tsjah dat is toch een beetje nog een groeipijn van het elektrisch rijden, alhoewel de groei er aardig inzit is er nog steeds een tekort aan laadpalen op de populaire plekken.

En dan staat er ook nog vaak zo'n PHEV aan, wat me ook weer een gemixte mening bezorgd.
Aan de ene kant toppie dat je zo vaak mogelijk stekkert, maar een EV heeft het harder nodig. En natuurlijk is het wenselijk dat je als PHEV-er na een uurtje oid wegmugt naar een andere parkeerplaats maar je kunt moeilijk van iemand verwachten dat ie een vergadering of zakenlunch afbreekt om de auto weg te zetten.

Hopelijk is het over een paar jaar opgelost als je bij vrijwel iedere parkeerplaats kan laden.

Fastned is zeker ideaal qua laadstations maar je moet er wel toevallig net langskomen ;)
De combo P+R heeft zelfs met een volledige EV een dubbel gevoel. Ik laad lekker met 3-fase dus de Zoe is altijd na 2 uur vol, echter doordat het een P+R is kan je je auto niet wegzetten. Dus vanaf 10 tot half 5 staat mijn auto ook onnodig de laadpaal te bezetten. Nadeel is dat ik ook niet zonder kan, anders kom ik niet meer naar huis/werk...
Nu zijn er op die paar plekken gelukkig niet veel plugins en beperk ik niemand om te laden (zover ik weet), maar het geeft me toch een dubbel gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nivve schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:08:
[...]

De combo P+R heeft zelfs met een volledige EV een dubbel gevoel. Ik laad lekker met 3-fase dus de Zoe is altijd na 2 uur vol, echter doordat het een P+R is kan je je auto niet wegzetten. Dus vanaf 10 tot half 5 staat mijn auto ook onnodig de laadpaal te bezetten. Nadeel is dat ik ook niet zonder kan, anders kom ik niet meer naar huis/werk...
Nu zijn er op die paar plekken gelukkig niet veel plugins en beperk ik niemand om te laden (zover ik weet), maar het geeft me toch een dubbel gevoel.
Hoe vaker er een auto aan staat hoe meer aansporing er is om een extra paal te plaatsen, dus laad lekker door zou ik zeggen ;) Gelukkig zijn de meeste laadpalen tegenwoordig voorzien van twee poorten, zo kun je eenvoudig je aanbod verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
JeroenE schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:11:
[...]

Ik dacht dat voor Tesla's de limiteit op de laadsnelheid juist in de convertor zat en niet zozeer in het lader van Fastned. Heb ik dat verkeerd onthouden?
Klopt, maar met de komst van CCS 2.0 volgend jaar hoop ik ook op een adapter die mijn Model S met 100kW kan laden.

In de toekomst (gaat dit topic over!) moet laden gewoon veeeeel sneller zodat die publieke laadpalen kunnen worden over geslagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Uit de buurt is een rekbaar begrip hier in de Achterhoek, mensen kunnen zomaar 20km van het dichtstbijzijnde treinstation wonen. En ook al is het inderdaad maar met 10A als alle palen bezet zijn, parkeren en niet de auto aftoppen is zonde imho.
Bij een P+R lijkt het me een USP voor de NS om zoiets aan te bieden. En ja, dan hoef je geen 50kW Chademo's neer te zetten omdat de mensen toch lang staan. Misschien kun je wel meeliften op de stroomaansluiting van het station (dus minder extra kosten). En met de OV-Chipkaart kun je ook de betaling regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

Waar zie ik semi-snel (22 ~ 50kW) laders ontstaan?
- Supermarkten
- Bioscopen
- Woonboulevards
- Winkelcentra
- Stadions
- Hotels
- Parkeergarages
Waar ik vooral knelpunten zie ontstaan is in de aanvoer-infrastructuur. Als je een pompstation langs de A2 bij Holendrecht hebt waar 10 van die 300kW snelladers in bedrijf zijn, dan moet je al volcontinu 3 MW aan stroom er in kunnen duwen. Dat is zelfs direct vanaf het koppelnet (400kV), op het onderstation, nog een slordige 2,5A aan stroom.

Om te vergelijken: Dat is een hoeveelheid vermogen van ongeveer 500-600 huishoudens.

Als we zelfs zo snel willen laden als we nu tanken (dus accu vol binnen een minuut) dan zit je per auto al aan een vermogen in de orde van megawatts. Dat ga je op een gegeven moment niet meer op laagspanning redden.

Met een 'snellader' van 300kW op 400V laadspanning zit je al aan 250A per fase wat de auto in moet. Dat zijn veel te dikke kabels om nog een beetje hanteerbaar te houden, en als dat vermogen straks nog verder omhoog moet dan wordt het niet meer rendabel om het op laagspanning te doen.

Als vergelijking: 1 à 2 megawatt is ongeveer het vermogen wat een stoptrein nodig heeft om te vertrekken, je zit dan dus al in het gebied van de spoorwegen qua schaal. Dan zul je de oplaadstations al direct vanaf middenspanning moeten gaan voeden om het een beetje rendabel te houden.

Wil je echt grote vermogens (>500kW) de auto in duwen dan zul je toch naar middenspanning moeten gaan, en daar komen weer een hoop andere uitdagingen (oa veiligheid) bij.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 04-11-2016 12:17 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een aantal (de meeste?) Fastned stations zit al aan middenspanning.
Accupakketten die dmv een serie-parallelschakeling op 800V opladen zijn ook in ontwikkeling, 350 kW CCS wordt gestandaardiseerd.
De technische problemen zijn niet de grootste :)
Vergeet ook niet dat er tzt wat raffinaderijen offline gaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:14:
Accupakketten die dmv een serie-parallelschakeling op 800V opladen zijn ook in ontwikkeling, 350 kW CCS wordt gestandaardiseerd.
Vergeet ook niet dat er tzt wat raffinaderijen offline gaan.
offtopic:
Ja, als dat niet zo was hadden we met de Zoe geen problemen bij die nieuwe stations :X
Edit: Ow wauw, de offtopic tags werken ook echt :+

[ Voor 4% gewijzigd door Nivve op 04-11-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Proton_ schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:14:
Heeft het geen enorme veiligheids-issues als er straks met 800V of zelfs 1600V DC geladen gaat worden, terwijl de bestuurder die kabel zelf in zijn auto moet prikken en bovenop de accu zit?

Dat zijn toch wel aardige risico's in het gebied van brandveiligheid, waterdichtheid (en explosiegevaar door elektrolyse) en elektrische isolatieveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Stoney3K schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:39:
[...]

Heeft het geen enorme veiligheids-issues als er straks met 800V of zelfs 1600V DC geladen gaat worden, terwijl de bestuurder die kabel zelf in zijn auto moet prikken en bovenop de accu zit?

Dat zijn toch wel aardige risico's in het gebied van brandveiligheid, waterdichtheid (en explosiegevaar door elektrolyse) en elektrische isolatieveiligheid.
Ze gaan naar 1000V bij CCS 2.0. Daar denken volgens mij wel knappe koppen over na, ik heb er vertrouwen in iig. Kwestie van voldoende isolatie om de 1000V goed te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zonnepanelen gaan ook tot 1kV DC. Genoeg hobbyisten die dat veilig in elkaar kunnen zetten, met de juiste spullen kan je de risico's er wel uit ontwerpen.
Wat dat betreft ben ik banger voor 500A in mijn handen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat dacht je van een magnetron? Die maakt pas een flinke piekspanning :P

Trouwens een shoutout richting Rabobank:

https://twitter.com/RabobankEH/status/795544737268764672

Geen starttarief en €0,1537 per kWh, dát zijn nog eens tarieven _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Edit: dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Erasmo op 07-11-2016 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:39:
[...]

Die risico's zijn ook van toepassing in je woning (230V AC) en dat gaat al tientallen jaren goed (uitgezonderd de woningen die door een beunhaas zijn geëlektrificeerd). Er zijn uitgebreide normen voor zowel AC als DC over veiligheid. Zolang die worden gevolgd is er niets aan de hand.

Overigens kan doorgaans alles vanaf een volt of 50 gevaarlijk zijn. Of het werkelijk gevaarlijk is, hangt ook van de stroomsterkte af. Een VanDeGraaff generator (100.000 volt) is bijvoorbeeld ongevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Skyaero schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:26:
[...]

Die risico's zijn ook van toepassing in je woning (230V AC) en dat gaat al tientallen jaren goed (uitgezonderd de woningen die door een beunhaas zijn geëlektrificeerd). Er zijn uitgebreide normen voor zowel AC als DC over veiligheid. Zolang die worden gevolgd is er niets aan de hand.
Je hebt het natuurlijk wel even over een stuk hogere stromen (tientallen tot 100A) bij DC, die in weer en wind en misschien zelfs bij aanrijdingen in bedrijf zijn. Dat zijn wel andere eisen dan in woningen.

Spanning an sich hoeft niet gevaarlijk te zijn, maar de combinatie van spanning en stroom (en dus veel vermogen, want daar ging het om) maakt het hier wel erg riskant. Brand is hier ook een veel groter risico dan iemand die "per ongeluk" even een pootje van de oplaadstekker aanraakt.

Stel zo'n circuit wordt bijvoorbeeld nat (bijvoorbeeld door een aanrijding of schade), dan kan het gewoon regenwater ontleden in waterstof en zuurstof (knalgas) zonder dat daarvan de afzekering aanspreekt. En dan kan het nogal eens knap gevaarlijk worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 07-11-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Niemand zegt dat het ongevaarlijk is, alleen dat de risico's beheersbaar zijn :)
Op het moment zijn duizenden mensen ongetraind met licht ontvlambare of explosiegevaarlijke stoffen bezig.
Dat is ook 'veilig genoeg'.

[ Voor 46% gewijzigd door Proton_ op 07-11-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:06
Ik wil een laadpunt plaatsen bij onze nieuwbouwwoning. Ben mij nu aan het inlezen in de opties. We zouden een 3-fase aansluiting krijgen van 380V/16A. De draad naar het punt die ik zou willen leggen is een 5-aderige met sectie 6mm² per draad. Best voor een mennekes type 2 wandcontactdoos gaan dan om het futureproof te houden? Zo zou ik +- 10 kW kunnen laden per uur. Als binnen een jaar of 5 de auto's 100 kW kunnen opslaan, zou laden om en bij de 10 uren duren, wat ik meer dan acceptabel vind.

Er komen ook zonnepanelen, vraag me af of er geen optie is om de DC stroom van de panelen rechtstreeks over te laden naar de DC van de auto, zo is er ook geen 2x omzettingsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ook dan heb je nog een spanningsregelaar nodig, en het verlies is eigenlijk wel acceptabel. Vergeet niet om er ook gelijk een netwerkkabel langs te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Galactic schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:48:
We zouden een 3-fase aansluiting krijgen van 380V/16A. De draad naar het punt die ik zou willen leggen is een 5-aderige met sectie 6mm² per draad
16A gaat prima over 2.5 mm², tenzij de kabel heel lang wordt (> 10 meter).
. Best voor een mennekes type 2 wandcontactdoos gaan dan om het futureproof te houden? Zo zou ik +- 10 kW kunnen laden per uur
Er moet ook een EVSE tussen om de communicatie met de auto te regelen.
Welke auto heb je op het oog?
Er komen ook zonnepanelen, vraag me af of er geen optie is om de DC stroom van de panelen rechtstreeks over te laden naar de DC van de auto, zo is er ook geen 2x omzettingsverlies.
Nee. Helaas is daar geen kant-en-klaar product voor.
Het zou ook niet veel zin hebben; omzettingsverlies houd je omdat de panelen zeldzaam precies de spanning leveren die je accu wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:06
Ik heb nog geen elektrische auto en er ook geen op het oog, maar dit is gewoon de toekomst. Verwacht het dus wel binnen een 5 tal jaar effectief te hebben (gezien het tempo van huidige vooruitgang). Bovendien is het nu zeer makkelijk te voorzien tijdens de bouwfase. Later zal het complexer zijn, en meer werk. Kabel van 6mm² hebben we al aangekocht (hadden we over, dus waarom niet meteen gebruiken :)). Die EVSE, dat kan in de meterkast toch? Verder wil ik het basic en simple houden, dit is volgens mij niet iets wat heel duur hoeft te zijn...

Afbeeldingslocatie: http://www.mennekes.de/Graphics/XPic1/00023448_0.gif

Dit moet toch gewoon kunnen niet? Dan heb ik een hoger vermogen voor opladen, en een gewone 230V voor hogedrukreiniger, stofzuiger, grasmachine etc...

[ Voor 41% gewijzigd door Galactic op 08-11-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Helaas de auto Mennekes standaard is anders gevormd:

Afbeeldingslocatie: http://www.mennekes.de/uploads/RTEmagicC_MENNEKES_Steckerschema.jpg.jpg

Je kunt tot je de auto hebt natuurlijk wel een normale krachtstroom aansluiting monteren op die plaats.

[ Voor 26% gewijzigd door Erasmo op 08-11-2016 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik was trouwens laatst toch in de buurt van de NDSM werf en kon het niet laten om te kijken wat er bij het Tweakers gebouw voor de deur stond :P

https://api.plugshare.com/view/location/98788

Beetje matig hoor :P Of er moeten in de interne parkeergarage nog wat palen zijn voor de Persgroep medewerkers....

Edit:
Even een willekeurig crewlid lokken :P

[ Voor 21% gewijzigd door Erasmo op 10-11-2016 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sim
  • Laatst online: 26-08-2024

Sim

><(((º>

Er zijn binnen in de parkeergarage nog twee oplaadplekken beschikbaar..

[ Voor 4% gewijzigd door Sim op 10-11-2016 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
En hebben niet de meeste auto's in Nederland niet alleen een 1 fase lader aan boord?(met dank aan die Yanken ;( )
Ja, helaas wel.
Ben de gemeente al wel aan het lastig vallen hoe het zit in die nieuwbouwwijk, het liefst zo publiek mogelijk want ze proberen een duurzame uitstraling aan die wijk te greenwashen. In 2016 een nieuwbouwwijk zonder laadpalen neerzetten is gewoon 8)7
Heb je al antwoord gekregen?
Aan de ene kant toppie dat je zo vaak mogelijk stekkert, maar een EV heeft het harder nodig.
Dat is wel zo en ik heb er af en toe ook last van omdat ik dan niet kan laden.

Maar ik heb eigenlijk liever dat ze dit wel doen. Als ze nooit laden komen er nooit meer palen. Nu kan de beheerder tenminste zien dat er wel gebruik van die paal wordt gemaakt. Dan kan het ook eerder "uit" om een andere paal bij te plaatsen.
En als ze er achter komen dat mensen 14 uur aangekoppeld zitten en maar 2 uur effectief laden dan komt er misschien ook wat meer druk achter om hier wat zinnigers voor te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:28

Freak187

geen

Wat is de gemiddelde afstand die een Nederlander per dag aflegt? Volgens mij zijn de huidige elektrische auto's al in staat om (met de gemiddelde afstand) heen én terug te komen zonder bij te laden. Dus volgens mij moet er ook kritisch gekeken worden naar de echte behoefte voordat je de een hele stad volzet met laadpalen. Zolang je er voor zorgt dat je thuis de batterij voldoende oplaadt, moeten we een heel eind komen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Freak187 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:12:
Zolang je er voor zorgt dat je thuis de batterij voldoende oplaadt, moeten we een heel eind komen.
.. en hoe zie je dat voor je zonder voldoende laadpalen?
Thuisladen = op straat laden = gemeentepaal nodig voor de meesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Sim schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:16:
Er zijn binnen in de parkeergarage nog twee oplaadplekken beschikbaar..
Niet slecht, puur uit interesse staat er vaak een auto aan?
JeroenE schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 08:57:
[...]
Ja, helaas wel.

[...]
Heb je al antwoord gekregen?

[...]
Dat is wel zo en ik heb er af en toe ook last van omdat ik dan niet kan laden.

Maar ik heb eigenlijk liever dat ze dit wel doen. Als ze nooit laden komen er nooit meer palen. Nu kan de beheerder tenminste zien dat er wel gebruik van die paal wordt gemaakt. Dan kan het ook eerder "uit" om een andere paal bij te plaatsen.
En als ze er achter komen dat mensen 14 uur aangekoppeld zitten en maar 2 uur effectief laden dan komt er misschien ook wat meer druk achter om hier wat zinnigers voor te verzinnen.
Jup, tweets embedden lukt me niet maar hier de links naar het antwoord:
https://twitter.com/Gem_Berkelland/status/801734162264817665
https://twitter.com/Gem_Berkelland/status/801734162264817665

Uiteraard kan een antwoord van mijn kant niet uitblijven dan:
https://twitter.com/Laadstatus/status/802866852615622656
https://twitter.com/Laadstatus/status/802866840842055681

Ondertussen ook maar de #laadpaalloos geclaimed :P

Qua PHEV's en binnenkort ook normale EV's die na het laden blijven staan in de toekomst, ik denk dat er gewoon een laadpaal in het midden komt met 4 aansluitingen die dan ook 4 parkeer/laadplaatsen kan bedienen. Een extra mennekes poort is niet zo heel duur en zo verdubbel je je capaciteit naar 4 plaatsen.
Freak187 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:12:
Wat is de gemiddelde afstand die een Nederlander per dag aflegt? Volgens mij zijn de huidige elektrische auto's al in staat om (met de gemiddelde afstand) heen én terug te komen zonder bij te laden. Dus volgens mij moet er ook kritisch gekeken worden naar de echte behoefte voordat je de een hele stad volzet met laadpalen. Zolang je er voor zorgt dat je thuis de batterij voldoende oplaadt, moeten we een heel eind komen.
Zo'n beetje iedere EV-rijder zal als het even kan inpluggen bij een paal in de buurt, daar zijn ze immers voor gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Erasmo op 29-11-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Dit gaat ergens op lijken: http://www.groen7.nl/deze...-aan-een-snellaadnetwerk/
Ford Motor, de Volkswagen Groep, de BMW Groep en Daimler bundelen hun krachten en hebben een plan om een snellaadnetwerk te bewerkstelligen langs snelwegen in Europa. De autofabrikanten doen op deze manier een eigen bedrage om de elektrische infrastructuur te verbeteren en de markt van de elektrische auto aantrekkelijker te maken.
400 350kW snelladers. Ok, eerst zien, dan geloven. Ik ben benieuwd in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:09:
Jup, tweets embedden lukt me niet maar hier de links naar het antwoord:
Je hebt twee dezelfde tweets gelinkt en ik gebruik twitter niet dus geen idee hoe je die ander makkelijk kan vinden. Ik denk dat ik hem wel heb gezien omdat hij gelinkt is aan jouw antwoord.

Maar ze als ik het goed begrijp hadden ze het in 1 bericht kunnen doen: "Het klopt, wij gaan geen laadpalen voorzien". Ik begrijp ook nooit zo goed waarom mensen een medium gebruiken wat bekend staat om korte berichten om lange berichtjes te willen tikken.

Jammer, maar wel te verwachten :|
Qua PHEV's en binnenkort ook normale EV's die na het laden blijven staan in de toekomst, ik denk dat er gewoon een laadpaal in het midden komt met 4 aansluitingen die dan ook 4 parkeer/laadplaatsen kan bedienen. Een extra mennekes poort is niet zo heel duur en zo verdubbel je je capaciteit naar 4 plaatsen.
Ik denk dat er heel veel plaatsen in Nederland zijn waar je die helemaal niet zo makkelijk kwijt kan. Bijna overal is het gewoon achter elkaar parkeren in de rijrichting. Een dubbele parkeerstrook haaks op de rijrichting zie je bijna nergens. Dat is meer iets voor parkeerterreinen en niet zo zeer voor in de straat parkeren.
Pagina: 1 2 Laatste