Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op woensdag 30 november 2016 @ 05:46:
[...]
Je hebt twee dezelfde tweets gelinkt en ik gebruik twitter niet dus geen idee hoe je die ander makkelijk kan vinden. Ik denk dat ik hem wel heb gezien omdat hij gelinkt is aan jouw antwoord.

Maar ze als ik het goed begrijp hadden ze het in 1 bericht kunnen doen: "Het klopt, wij gaan geen laadpalen voorzien". Ik begrijp ook nooit zo goed waarom mensen een medium gebruiken wat bekend staat om korte berichten om lange berichtjes te willen tikken.

Jammer, maar wel te verwachten :|
De interface van Twitter brengt mij ook regelmatig in de war, snap er soms geen hol van :P

Het is af en toe wel lastig om je bericht in 140 tekens goed te verantwoorden, en als je dan toch twee tweets eraan moet besteden kun je net zo goed deel 2 zo goed mogelijk vullen.

Echt, een nieuwbouwwijk zonder laadpalen in een dorp waar nog niks aan infrastructuur aanwezig is, dat is toch echt een teken van gebrek aan lange termijn visie :F
[...]
Ik denk dat er heel veel plaatsen in Nederland zijn waar je die helemaal niet zo makkelijk kwijt kan. Bijna overal is het gewoon achter elkaar parkeren in de rijrichting. Een dubbele parkeerstrook haaks op de rijrichting zie je bijna nergens. Dat is meer iets voor parkeerterreinen en niet zo zeer voor in de straat parkeren.
Jup ik doel voornamelijk op parkeergarages en grote parkeerplaatsen waar alles toch al op een dubbele rij staat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:25

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
350kW SuperChargers van Tesla mogelijk op komst: https://electrek.co/2016/...olar-powerpack-elon-musk/

Grappige is, 350kW is ook precies waar CCS 2.0 zich op richt door middel van CCS 2.0: http://charinev.org/

Ik sluit dus ook helemaal niet uit dat Tesla bij hun SuperChargers ook over stapt op een CCS stekker of in ieder geval de auto's zo aan past dat het er ook in past.

CCS 2.0 gaat naar de 1000V en 350A. Ik vermoed dat Tesla dat ook gaat doen. Eindeloos maar stroom opvoeren kan niet ivm kabel dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Heeft ook te maken met langzaam maar zeker opkomende batterijstandaarden. Voorheen was alles gestandaardiseerd op 100S (~400V) zodat je relatief gemakkelijk vanaf LV kon laden, maar naarmate accu's groter worden is dat steeds minder goed te doen. Een 24kWh batterij kun je nog wel vanaf een Amerikaanse 115VAC lijn volgooien in een dag, maar 100+ kWh is niet iets wat je thuis meer kunt doen. Dus is het logisch vanuit ieder technisch perspectief (benodigde dikte van kabels onboard en offboard, EMC, etc.) om de spanning omhoog te gooien.

Ik zie het niet veel verder dan 1kV gaan trouwens, voornamelijk vanwege eisen voor veiligheid, geleiderafstand en corona discharge. Anders win je aan de ene kant wat met kleinere geleiders, maar moet je vervolgens zoveel isolatie inbouwen dat enig kosten- of gewichtsvoordeel weer teniet wordt gedaan.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
mux schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 14:54:
Heeft ook te maken met langzaam maar zeker opkomende batterijstandaarden. Voorheen was alles gestandaardiseerd op 100S (~400V) zodat je relatief gemakkelijk vanaf LV kon laden, maar naarmate accu's groter worden is dat steeds minder goed te doen. Een 24kWh batterij kun je nog wel vanaf een Amerikaanse 115VAC lijn volgooien in een dag, maar 100+ kWh is niet iets wat je thuis meer kunt doen. Dus is het logisch vanuit ieder technisch perspectief (benodigde dikte van kabels onboard en offboard, EMC, etc.) om de spanning omhoog te gooien.

Ik zie het niet veel verder dan 1kV gaan trouwens, voornamelijk vanwege eisen voor veiligheid, geleiderafstand en corona discharge. Anders win je aan de ene kant wat met kleinere geleiders, maar moet je vervolgens zoveel isolatie inbouwen dat enig kosten- of gewichtsvoordeel weer teniet wordt gedaan.
Is ook zeker zo, maar wilde even laten zien dat het er dus aan zit te komen.

Met 350kW laden is een heel stuk fijner dan de 50 ~ 100kW die ik nu vaak heb tijdens het laden.

Snelladen vind ik namelijk al serieus langzaam worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
Als kersvers lid wil ik graag even reageren op dit topic. Ik weet niet of de hier gevoerde discussie over laadinfrastructuur in de toekomst erg getuigt van toekomstvisie. Misschien wel even voor de korte termijn. Ik denk toch echt dat de elektrische auto zoals we die nu kennen over 10 jaar een uitstervend ras is geworden. Misschien voor de korte afstand en in de stad nog nuttig, maar verder niet. Mede gezien de door menig deelnemer aan deze discussie aangevoerde voorziene problemen met de laadstructuur zal mijns inziens tussen nu en 10 jaar de waterstofauto zijn opgang maken. Geen verbrandingsmotor, maar een elektromotor gevoed door een brandstofcel die op waterstof loopt. Weg problemen met de laadinfrastructuur en een enorme range. Waterstof wordt gegenereerd met behulp van elektriciteit uit windmolens en zonnepanelen. Alleen even kijken hoe we de waterstof veilig bij de pompstations en in onze auto komt, maar dat lijkt me te doen.

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Of heb ik het helemaal mis?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja :P

Waterstof is duur, inefficiënt en je kunt het thuis niet fatsoenlijk zelf produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
pmiddeld schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:57:
Als kersvers lid wil ik graag even reageren op dit topic. Ik weet niet of de hier gevoerde discussie over laadinfrastructuur in de toekomst erg getuigt van toekomstvisie. Misschien wel even voor de korte termijn. Ik denk toch echt dat de elektrische auto zoals we die nu kennen over 10 jaar een uitstervend ras is geworden. Misschien voor de korte afstand en in de stad nog nuttig, maar verder niet. Mede gezien de door menig deelnemer aan deze discussie aangevoerde voorziene problemen met de laadstructuur zal mijns inziens tussen nu en 10 jaar de waterstofauto zijn opgang maken. Geen verbrandingsmotor, maar een elektromotor gevoed door een brandstofcel die op waterstof loopt. Weg problemen met de laadinfrastructuur en een enorme range. Waterstof wordt gegenereerd met behulp van elektriciteit uit windmolens en zonnepanelen. Alleen even kijken hoe we de waterstof veilig bij de pompstations en in onze auto komt, maar dat lijkt me te doen.

Jep, helemaal mis.

Lees ook dit eens: mux' blog: State of Hydrogen - Dec. 2016

Waterstof gaat echt niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
pmiddeld schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:57:

Om het alleen maar over de elektriciteitskosten te hebben:

Elektriciteit -> Batterij -> Elektriciteit (-> Beweging) is nu eenmaal ruim 2x zo efficiënt als Elektriciteit -> Waterstof -> Elektriciteit.
Oftewel, ipv 20ct per kWh aan je laadpaal aan huis betaal je minimaal 40ct aan de waterstofpomp. Doe daar nog de exploitatiekosten bovenop en je betaald 50-60ct per kWh ipv 20.

Misschien dat andere mensen aan waterstof beginnen doordat ze niet tegen verandering kunnen. Maar ik vind het maar een dure grap ;)

En je moet weer langs een pomp langs de weg ipv elke dag wakker worden met een volle accu. Lijkt me ook geen vooruitgang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
OK, OK, misschien is waterstof wel een slecht voorbeeld (maar dat dachten ze van batterijen ook een paar jaar geleden). Er zijn nog zoveel andere brandstoffen die elektriciteit kunnen leveren in een brandstofcel. Nissan is bezig met ethanol. Ik las dat de TU Eindhoven bezig is met de verbranding van metalen (o.a. ijzer). Schijnt vooral voor vrachtwagens en schepen interessant te zijn. De elektriciteit om het verbrande ijzer weer te regenereren is best veel, maar binnen afzienbare tijd is elektriciteit spotgoedkoop, vooral in die perioden dat er overproductie is bij harde wind 's nachts. Laatst gaven ze in Duitsland bedrijven geld toe om hen elektriciteit te laten gebruiken.

Stroom thuis maken is bij de groeiende capaciteit van accu's van de elektrische auto's ook geen optie, dus dat is geen argument. Ga jij maar eens met je 12 zonnepaneeltjes laten we zeggen 25 kWh per dag maken. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
pmiddeld schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:15:
OK, OK, misschien is waterstof wel een slecht voorbeeld (maar dat dachten ze van batterijen ook een paar jaar geleden). Er zijn nog zoveel andere brandstoffen die elektriciteit kunnen leveren in een brandstofcel. Nissan is bezig met ethanol. Ik las dat de TU Eindhoven bezig is met de verbranding van metalen (o.a. ijzer). Schijnt vooral voor vrachtwagens en schepen interessant te zijn. De elektriciteit om het verbrande ijzer weer te regenereren is best veel, maar binnen afzienbare tijd is elektriciteit spotgoedkoop, vooral in die perioden dat er overproductie is bij harde wind 's nachts. Laatst gaven ze in Duitsland bedrijven geld toe om hen elektriciteit te laten gebruiken.

Stroom thuis maken is bij de groeiende capaciteit van accu's van de elektrische auto's ook geen optie, dus dat is geen argument. Ga jij maar eens met je 12 zonnepaneeltjes laten we zeggen 25 kWh per dag maken. ;w
Maar vervalt je oorspronkelijke "over 10 jaar een uitstervend ras is geworden" ook met het wegvallen van waterstof?
Batterijen zullen vast op een gegeven moment weer ingeruilt worden voor iets beters, maar 10 jaar is best kort van lab naar massaproduct (niet onmogelijk, maar toch). Voor de rest heb ik geen verstand van die nieuwe technologieën, dus ga ik niet beweren hoe snel batterijen obsolete worden.

Je laatste opmerking, is dat een respons op iemand of in het algemeen?
Ten eerste: Waarom zou je per se al je energie op je eigen dak moeten maken? Dan hebben we al die lelijke windmolens voor niets neergezet :9
Het punt in de laatste posts was vooral dat je thuis kan opladen, niet dat de energie ook per se daar werd opgewekt. Alhoewel dat dus best mogelijk is als je een groot genoeg dak hebt. Daarnaast is 25kWh wel 125km (niet al te zuinig gereden), dat rijden niet veel mensen elke dag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ongeacht welke brandstof je gebruikt in een brandstofcel: het is allemaal aanzienlijk minder efficiënt dan batterijen, en dus in gebruik proportioneel duurder. Het is momenteel misschien interessant omdat batterijen zelf nog duur zijn (er gaat gemakkelijk voor 10-20.000 euro aan batterij in een auto). Op die manier kun je zeggen: een brandstofcel van 5000 euro met 10.000 euro waterstof over zijn levensduur is nog steeds goedkoper dan een batterij van 20.000 euro en gratis elektriciteit.

Maar:
1) dit is simpelweg niet het geval. Brandstofcellen zijn nog steeds vele malen duurder dan batterijen, en hebben daarnaast nog flink grote batterijen nodig om te functioneren
2) batterijen hebben geen fundamentele prijsvloer; met andere woorden: ze kunnen min of meer zo goedkoop worden als je wilt. Brandstofcellen hebben zowel in aankoop als gebruik prijsvloeren die veel hoger liggen dan die van batterijen en elektriciteit uit het stopcontact.

Er is dus zowel op korte als lange termijn geen economisch nut voor brandstofcellen; het is een techniek die DOA is. Technisch inherent inferieur voor persoonlijke voertuigen.

Er zijn andere gebieden waarin brandstofcellen potentieel wel interessant zijn. Een batterij heeft kosten proportioneel aan de hoeveelheid opgeslagen energie, terwijl brandstofcellen kosten hebben proportioneel aan elektrisch uitgangsvermogen. Als je dus heel veel energie-opslag nodig hebt, maar dit niet snel hoeft te leveren, is een brandstofcel geniaal. Denk aan langetermijn energie-opslag: zonne-energie opslaan in de zomer en gebruiken in de winter.

Daarnaast is recent een trein getoond die op waterstof loopt. Als je weet dat elektrificatie van spoorlijnen 1-4 miljoen euro per km kost, is het opeens logisch waarom weinigbereden spoorlijntjes nog steeds diesellocs gebruiken. Als je deze wilt vervangen door iets milieuvriendelijkers met betere prestaties, is een brandstofceltrein een stuk goedkoper dan een volelektrische. Voor een paarhonderd miljoen kun je hoopjes treinen voorzien van brandstofcellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik ben http://www.rvo.nl/onderwe...n/stand-van-zaken/cijfers nog niet tegen het lijf gelopen, vandaar dat ik 'm nog even plaats. Ik ben benieuwd wat de stijgingen zijn dit jaar ivm de bijtellingen die in 2016 omhoog zijn gegaan.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pmiddeld schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:15:

Met 25 kWh kom ik 125 km ver. Dat is twee keer mijn woon-werk verkeer. Nee, ik zie het probleem niet?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Met 25 kWh kom ik 125 km ver. Dat is twee keer mijn woon-werk verkeer. Nee, ik zie het probleem niet?
Ik projecteerde het op mijn eigen situatie.En het was een reactie op Erasmo die suggereerde dat hij de elektriciteit thuis zou willen produceren.

Ik twijfel niet aan de functie en de ontwikkeling van batterijen. Waar ik wel aan twijfel is de vraag in dit topic, namelijk hoe gaan we al die talrijker en groter wordende batterijen opladen. Ik zie het niet gebeuren dat half (of heel?) Nederland opengelegd wordt om hoogspanning kabels in de grond te leggen. Daarbij is het vooralsnog common knowledge dat snelladen niet goed voor je batterij is (hoe sneller, hoe slechter). In de handleiding van mijn EV staat dat te vaak snelladen moet worden vermeden vanwege het slechter worden van de accu.
Zolang we daar geen goede oplossing voor hebben voorzie ik een groot probleem als iedereen elektrisch gaat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
pmiddeld schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:54:
[...]

Ik projecteerde het op mijn eigen situatie.En het was een reactie op Erasmo die suggereerde dat hij de elektriciteit thuis zou willen produceren.

Ik twijfel niet aan de functie en de ontwikkeling van batterijen. Waar ik wel aan twijfel is de vraag in dit topic, namelijk hoe gaan we al die talrijker en groter wordende batterijen opladen. Ik zie het niet gebeuren dat half (of heel?) Nederland opengelegd wordt om hoogspanning kabels in de grond te leggen. Daarbij is het vooralsnog common knowledge dat snelladen niet goed voor je batterij is (hoe sneller, hoe slechter). In de handleiding van mijn EV staat dat te vaak snelladen moet worden vermeden vanwege het slechter worden van de accu.
Zolang we daar geen goede oplossing voor hebben voorzie ik een groot probleem als iedereen elektrisch gaat rijden.
Maar 50% extra energie gebruiken en daar waterstof mee maken gaat wel lukken dan?

Lokale buffers met batterijen lossen veel problemen ook al op, precies dat gaat Tesla al doen bij hun Superchargers v3 die 350kW gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
[...]

Ah vandaar, voortaan even een quote dan :)
Zolang alle netwerkbeheerders (Stedin en zo) zich hier geen zorgen over maken dan doe ik dat ook niet (als ze dat wel doen dan hoor ik het graag). Zoals Snow_King al zei, het kan ook een oplossing zijn voor piekbeheer.
Dat is ook waarom dit project bestaat: https://www.eneco.nl/actie/crowdnett/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik weet natuurlijk niet wat jouw situatie is. Als je dagelijks 500 km moet rijden dan wordt het natuurlijk lastiger, maar nog altijd niet onmogelijk. Als je ziet dat je dus ook 90.000 km per jaar met een Tesla kunt rijden, en er nog altijd niet genoeg van hebt, dan is er veel mogelijk lijkt me.

Wat betreft snelladen: ook dat hangt heel erg af van je gebruikspatrook en de capaciteit van de auto. In mijn situatie zou ik standaard (voor woon-werkverkeer) dagelijks iets van 12 kWh moeten laden. Als ik dat op het werk doe dan heb ik daar 8 uur voor, dat is een laadvermogen van 1,5 kW. Niet bepaald snelladen.

En waarom zou ik het op het werk doen? Omdat dat overdag is en omdat de zonnepanelen dan flink aan het terugleveren zijn en omdat mijn werk al een flinke aansluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Maasluip schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:18:
[...]

In mijn situatie zou ik standaard (voor woon-werkverkeer) dagelijks iets van 12 kWh moeten laden. Als ik dat op het werk doe dan heb ik daar 8 uur voor, dat is een laadvermogen van 1,5 kW. Niet bepaald snelladen.

En waarom zou ik het op het werk doen? Omdat dat overdag is en omdat de zonnepanelen dan flink aan het terugleveren zijn en omdat mijn werk al een flinke aansluiting heeft.
Op dit moment gaat het allemaal prima omdat een (volledig) elektrische auto nog steeds een zeldzaamheid is op de Nederlandse wegen. Maar wat nu als al jouw collega's ook een elektrische auto hebben (ik weet niet hoeveel collega's je hebt, maar stel dat het er een stuk of wat zijn)? Krijgt dan ieder zijn eigen laadpaal? Als dan toch elektrisch rijden met een flinke batterij de toekomst is, dan denk ik dat we voor degene die veel rijdt en/of op een flatje woont laadstations krijgen (zoals we nu benzinestations hebben) waar je supersnel kan laden en na 5 minuten weer weg kunt rijden.

Maar nogmaals de vraag: wat doet snelladen met de levensduur van je batterij. Daar hoor ik toch verschillende verhalen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Meer laadcapaciteit aanleggen is niet zo het probleem, dat is een technisch iets wat op te lossen is. Voor mensen met geen eigen oprit is het natuurlijk lastiger, maar bijvoorbeeld in Finland hebben ze op veel openbare parkeerplaatsen gewoon een stopcontact. Ook als daar maar 3,6 kW uit komt heb je in een nacht heel wat bereik bijgeladen.

Wat betreft snelladen: die Tesla die 270.000 km in 3 jaar gereden heeft zal best veel bij superchargers geladen hebben en die geeft zelf aan nu zo'n 90% van de capaciteit over te hebben.

Ik vind persoonlijk ook dat je het wel erg negatief ziet. Ja, natuurlijk is de infrastructuur nu op dit moment niet toereikend dat iedereen elektrisch rijdt, maar zo was ook de infrastructuur 40 jaar geleden niet toereikend voor het volume aan verkeer dat nu rondrijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:35
pmiddeld schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:41:
[...]

Maar nogmaals de vraag: wat doet snelladen met de levensduur van je batterij. Daar hoor ik toch verschillende verhalen over.
Nu even de realiteit. Hoe vaak gebruik je een snellader als je een auto hebt die 500 km kan rijden op 1 lading, of laten we even voor het gemak 300 km gebruiken, dat is namelijk geheel realistisch gezien de komende generatie EV's die op de markt komen. Dat betekent dus in de praktijk dat je eigenlijk alleen hoeft te snelladen indien je op een dag meer dan 300 km rijd. Dat is op een enkele uitzondering na alleen van toepassing met vakantie-ritjes. Dus dan heb je het over max 10x snelladen per jaar? Dat gaat echt geen noemenswaardige impact hebben op je batterij.

Er stond vorige week een artikel in de Autoweek van een Tesla Model S van 2.5 jaar oud en 270k km op de teller. Die was ongeveer 10% capaciteit verloren, dus ook dat valt heel erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Maasluip schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:58:
Meer laadcapaciteit aanleggen is niet zo het probleem, dat is een technisch iets wat op te lossen is. Voor mensen met geen eigen oprit is het natuurlijk lastiger, maar bijvoorbeeld in Finland hebben ze op veel openbare parkeerplaatsen gewoon een stopcontact. Ook als daar maar 3,6 kW uit komt heb je in een nacht heel wat bereik bijgeladen.
Volgens mij is dat enkel en alleen een stroompunt om de auto/motor warm te houden in extreem koude omstandigheden, en die mag je ook maar een beperkt aantal uur gebruiken (bijvoorbeeld 1 uur aanzetten voordat je vertrekt) Dus die capaciteit is volgens mij erg beperkt en beperkt geschikt voor het bijladen van je accu.

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 12-01-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Er zijn ongeveer 11000 publieke oplaadpunten (geen snelladers) en 12000 semi-publiek. Ik zie gewoon een groei in het aantal oplaadpunten, dan hebben we het nog niet eens over het aantal private oplaadpunten (geschat 55000+). Ik zie de toekomst met de groei van oplaadpunten niet stagneren, daar de trend van hybride of volledig electrisch nog steeds aan het doorzetten is.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Blik1984 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:35:
[...]

Volgens mij is dat enkel en alleen een stroompunt om de auto/motor warm te houden in extreem koude omstandigheden, en die mag je ook maar een beperkt aantal uur gebruiken (bijvoorbeeld 1 uur aanzetten voordat je vertrekt) Dus die capaciteit is volgens mij erg beperkt en beperkt geschikt voor het bijladen van je accu.
Hoe dat daar wordt ingezet zegt toch niets over hoe je het hier kunt inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Maasluip schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:05:
[...]

Hoe dat daar wordt ingezet zegt toch niets over hoe je het hier kunt inzetten?
Maar het heeft wel degelijk een sterk effect op hoe het netwerk wordt gebruikt. Maakt nogal uit of ieder stopcontact slechts een uurtje wordt gebruikt om de motor op te warmen of dat het stopcontact continue gebruikt wordt om bij te laden. Ik werk voor een Fins bedrijf, en bij één van onze vestigingen hebben we een parkeerplaats met enkele honderden van die kastjes, dat heeft nogal een impact.

Neemt niet weg dat het dus verder gewoon prima technisch mogelijk is, in Finland is het gewoon onderdeel van het straatbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, weer: technische problemen kun je oplossen. Niet alle oplossingen hoeven op stel en sprong gedaan te worden. Over 10 jaar zal echt nog niet het hele wagenpark elektrisch rijden.
Natuurlijk heeft het een effect, dat zal niemand ontkennen. Dat betekent niet dat het niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op langere termijn hebben steeds minder mensen zelf een auto. Onderschat de komst van autonoom rijdende auto's niet. Dan krijg je een service dat je binnen X minuten opgehaald wordt. Die auto's zullen dan zelf ergens gaan laden op een plek waar dat het goedkoopste kan, en dat zal waarschijnlijk niet voor de deur in een drukke woonwijk zijn ;)

10 jaar is lang hoor.. 10 jaar terug werd de iPhone gelanceerd, voor die tijd had je alleen een paar brakke 'smart' phones waarmee je kon WAP'en of iMode achtig internet had.
Als het goedkoop en veilig kan dan kan het ineens heel hard gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:21

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:31:
Op langere termijn hebben steeds minder mensen zelf een auto. Onderschat de komst van autonoom rijdende auto's niet. Dan krijg je een service dat je binnen X minuten opgehaald wordt. Die auto's zullen dan zelf ergens gaan laden op een plek waar dat het goedkoopste kan, en dat zal waarschijnlijk niet voor de deur in een drukke woonwijk zijn ;)

10 jaar is lang hoor.. 10 jaar terug werd de iPhone gelanceerd, voor die tijd had je alleen een paar brakke 'smart' phones waarmee je kon WAP'en of iMode achtig internet had.
ik had sinds 2002 al een volwaardige smartphone. met echt internet.
GPS navigatie erin en alles gesyncroniseerd. (bestanden en mail).
Apple heeft alleen "apps" echt geintroduceerd, (daarvoor moest je zelf een .cab file downloaden van een website en die "instaleren"). nu gaat alles via een store en staat alles op 1 plek makkelijk doorzoekbaar.

10 jaar is erg kort.
Tevens telefoons gaan 3 jaar mee, en auto's 12 jaar. :)
maar tijd zal het leren :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:58:
Ja, natuurlijk is de infrastructuur nu op dit moment niet toereikend dat iedereen elektrisch rijdt, maar zo was ook de infrastructuur 40 jaar geleden niet toereikend voor het volume aan verkeer dat nu rondrijdt.
En als morgen iedereen wel in een FCV gaat rijden dan staan er files tot aan Maastricht voor die twee waterstofstations die we in ons land hebben. Volgens de "ja maar er is nu bijna geen infrastructuur"-redenatie kan waterstof het ook nooit gaan worden.

En ik denk dat het met de zwakte van het net wel mee valt. De elektriciteitsboeren zijn natuurlijk ook niet gek, die zien dat al van verre aankomen. In de UK kunnen ze mooi de piek in het elektriciteitsverbruik zien als men tijdens de rust allemaal tegelijk de waterkoker aanzet om thee te zetten. Of als de favoriete soap iedere werkdag is afgelopen. Ik zie niet in hoe dat heel veel anders is dan wanneer "heel Nederland" om 17:30 de auto in het stopcontact stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:59:
[...]
Volgens de "ja maar er is nu bijna geen infrastructuur"-redenatie kan waterstof het ook nooit gaan worden.
http://www.tankpro.nl/bra...tofstations-in-nederland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:59:
[...]
En als morgen iedereen wel in een FCV gaat rijden dan staan er files tot aan Maastricht voor die twee waterstofstations die we in ons land hebben. Volgens de "ja maar er is nu bijna geen infrastructuur"-redenatie kan waterstof het ook nooit gaan worden.
Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd leest. Ik zeg ook niet dat je moet wachten totdat er genoeg elektrische voertuigen zijn. Ik zeg alleen dat een redenatie van "nu werkt X niet dus X zal nooit werken" de verkeerde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Precies, dat bedoel ik. Er zijn er nu 2 en als we geluk hebben over vier jaar 20. Weet je hoeveel tankstations er zijn in Nederland? Ik ook niet precies, maar wel dat het er veel meer zijn (ik vond aantallen boven de 4k).

Er rijden trouwens ongeveer 30 van die auto's rond in Nederland.

Dus volgens jouw redenatie "wat als iedereen morgen een EV heeft" dan is dat ook zo als al mijn collega's morgen een FCV krijgen. Dan staan we dus met zijn alleen iedere week in de file bij het enige tankstation wat hier in de buurt is. En dan hebben we nog geluk dat we niet eerst anderhalf uur moeten rijden om überhaupt te kunnen tanken.
Maasluip schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:00:
Ik zeg alleen dat een redenatie van "nu werkt X niet dus X zal nooit werken" de verkeerde is.
Dat begreep ik ook, maar die persoon die dat zei noemde dan gelijk er achter aan dat waterstof het wel ging worden. Volgens zijn eigen redenatie klopt dat dus niet omdat de infrastructuur voor waterstof nog veel en veel minder ontwikkeld is dan de infrastructuur voor elektriciteit. Sorry als ik niet duidelijk genoeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Ondertussen, ergens in Amsterdam:

Dag 1:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ylwmear4dbbyw.png

Dag 2:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/agywslytsaitl.31.33.png

Dag 3:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/q7cnandibuxrw.png

Tja, zo wordt het nooit wat natuurlijk......, volgens de fotograaf is de auto niet van zijn plaats geweest..... |:(

offtopic:
[quote]CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:31:
WAP'en of iMode achtig internet had.
[/quote]

iMode......, van KPN en NTT Domoco......, volgens wiki: De dienst heeft anno 2016 nog 17 miljoen gebruikers in Japan.

[ Voor 9% gewijzigd door Tocoleaf op 14-02-2017 21:59 . Reden: verkeerde plaatje (met kenteken) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:56
Hoe is jullie visie trouwens op het elektriciteitsnet van de net beheerders met groeiende aantallen electrische auto's?

Sprak een vriend van me die bij een netbeheerder werkt en die is van mening dat het net het niet gaat trekken als de helft van de mensen straks elektrisch rijdt. Het zou velen miljarden gaan kosten als je het net aanpast naar het hogere gemiddeld gebruik van elektrisch auto bezit. Een buurt accu helpt, maar zal niet genoeg zijn om de pieken op te vangen.

Bovendien loop je (voornamelijk in de grote steden) tegen nog een zooi andere problemen aan, waar leidingen kabels en dergelijke 1 grote spaghetti zijn, wat dus nog veel duurder zal zijn om te gaan vervangen.

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Yongshi schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:52:
Hoe is jullie visie trouwens op het elektriciteitsnet van de net beheerders met groeiende aantallen electrische auto's?
Gaat goed komen!
Yongshi schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:52:
Sprak een vriend van me die bij een netbeheerder werkt en die is van mening dat het net het niet gaat trekken als de helft van de mensen straks elektrisch rijdt. Het zou velen miljarden gaan kosten als je het net aanpast naar het hogere gemiddeld gebruik van elektrisch auto bezit. Een buurt accu helpt, maar zal niet genoeg zijn om de pieken op te vangen.
Het probleem in veel plekken zijn de te dunne kabels in de grond naar woonwijken. Als iedereen daar de hele nacht 11kW staat te trekken krijgen we een probleem.

Snelladers kunnen daarmee juist veel beter werken. Zodra we met 150kW tot 300kW kunnen laden kunnen we daar bufferen, maar ook zitten die stations op 10kV aangesloten en daar liggen heel wat betere kabels.

Voor langzaam laden zie ik de kabels in de wijken wel degelijk een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er is op zich wel een grote mismatch tussen transmissie en distributie daar. In transmissienetwerken is eigenlijk al het werk al gedaan in 2016; met de Noordring en wat andere interconnectie/verzwaringsprojecten is er nu ruim voldoende overcapaciteit om 100% EVs aan te kunnen.

Op distributiegebied is dit totaal niet het geval, obviously. Menig buurt zit met 100 man aan een 3x100A leiding - en dat kun je makkelijk trekken met het opladen van een handvol auto's. Het lijkt me dan ook niet realistisch om te verwachten dat snelladers heel populair of veelvoorkomend zullen zijn in de (nabije) toekomst. De bulk van het laden zal destination charging of traagladen zijn. Het is technisch niet echt te doen om distributienetwerken voldoende te upgraden voor snelladen in ieder huis. Wil je een snellader, dan zal je een bufferaccu in je huis moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
mux schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:58:
Er is op zich wel een grote mismatch tussen transmissie en distributie daar. In transmissienetwerken is eigenlijk al het werk al gedaan in 2016; met de Noordring en wat andere interconnectie/verzwaringsprojecten is er nu ruim voldoende overcapaciteit om 100% EVs aan te kunnen.

Op distributiegebied is dit totaal niet het geval, obviously. Menig buurt zit met 100 man aan een 3x100A leiding - en dat kun je makkelijk trekken met het opladen van een handvol auto's. Het lijkt me dan ook niet realistisch om te verwachten dat snelladers heel populair of veelvoorkomend zullen zijn in de (nabije) toekomst. De bulk van het laden zal destination charging of traagladen zijn. Het is technisch niet echt te doen om distributienetwerken voldoende te upgraden voor snelladen in ieder huis. Wil je een snellader, dan zal je een bufferaccu in je huis moeten installeren.
Ik heb het over stations van Fastned of Tesla SuperChargers die direct aan de 10kV zitten en op stratische plekken staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Wat is het verschil tussen transmissie en distributie?
Als thuisaccu's noodzakelijk zijn om uiteindelijk goed overweg te kunnen met de vraag van energie voor thuisladen, dan was het dus eigenlijk geen goed idee om de salderingsregel vast te houden voor zonnepanelen. Namelijk door het salderen komen de thuisaccu's in nederland momenteel niet echt van de grond, terwijl dit bijvoorbeeld in engeland booming business is voor zover ik weet.

[ Voor 54% gewijzigd door Yongshi op 24-03-2017 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yongshi schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 15:11:
Wat is het verschil tussen transmissie en distributie?
Transmissie is elektriciteitsvervoer over grote afstanden, grote vermogens, hoge spanningen. Denk aan hoogspanningsmasten en onderzeekabels. Distributie is het verdelen van elektriciteit naar de eindgebruiker toe, dus voornamelijk ondergrondse kabels, wijkkasten, enz.
Als thuisaccu's noodzakelijk zijn om uiteindelijk goed overweg te kunnen met de vraag van energie voor thuisladen, dan was het dus eigenlijk geen goed idee om de salderingsregel vast te houden voor zonnepanelen. Namelijk door het salderen komen de thuisaccu's in nederland momenteel niet echt van de grond, terwijl dit bijvoorbeeld in engeland booming business is voor zover ik weet.
Totaal andere use case. Het soort thuisaccu voor het snelladen van je auto is een orde-grootte groter dan een Powerwall oid. Voor zover ik weet is er nog niemand die snellaad-bufferaccu's levert voor consumenten, dat is iets dat alleen in grote laadstations te vinden is. Dit is simpelweg nog toekomstmuziek, minstens vijf jaar verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Iemand al nagedacht over:
- nu nog procentueel heel weinig elektrische auto's
- straks 10, 20, 35 % is elektrisch

BELASTING centen overheid..... waar gaan ze dat dan TERUG halen en hoe ?

Linksom of rechtsom: dat geld is noodzakelijk om ons landje draaiend te houden (geldt overigens voor de meeste landen).

Inkomsten olie industrie (winstbelasting, btw) en belasting op brandstoffen (nogal wat per liter) gaan stuk verminderen.......daar vinden ze echt wel wat op, we gaan het betalen.

Ik denk dat de Shell's van deze wereld er voor gaan zorgen dat we gewoon bij de pomp kunnen gaan laden.
Zou me niks verbazen als we "speciale" snel-laad technologie gaan krijgen die alleen bij pompen staan, dan moet je naar "Shell" en kan de overheid belasting heffen. Olie industrie is al aan het investeren in laadinfrastructuur en liggen al in bed met de auto industrie en de overheid.

Thuis laden: slimme meter, extra laden kost je belasting. Zwaardere aansluitingen: nog duurder of niet meer.
Thuis alleen nog laden voor kleine stukjes en meer duurder ?
Zonnepanelen: belasting op panelen ! (we hebben al tegeltax, dus panel-tax kan ook) ?
Laadtechnologie in auto herkend waar je bent (ivm kosten en toegestane laadsnelheid) ?
Of rekeningrijden (die herkend adhv het kenteken een elektrische auto) ?
etc....

Wat het precies wordt.... geen idee, maar het geld hebben ze/we nodig.
Nu nog leuk (als je zelf kunt laden), straks niet meer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is duidelijk dat op den duur de overheid meer belasting zal moeten heffen op elektrisch rijden, want momenteel is het ook echt kunstmatig goedkoop. Geen MRB en lagere BTW/BPM is een uitzonderingssituatie om elektrisch rijden te stimuleren.

Het is niet echt waar dat brandstofaccijns noodzakelijk zijn voor ons land. Het totaal aan brandstofaccijns dat wordt opgehaald is 8,1mrd per jaar, waarvan ongeveer de helft van personenwagens en kleine bedrifswagens. Dit is minder dan 1% van ons BNP en minder dan 3% van het overheidsinkomen, dus hier kunnen we vrij gemakkelijk zonder. Er is geen imminente noodzaak om een vervanging te zoeken voor brandstofaccijns.

Daarnaast lijdt de overheid ook indirecte schade aan brandstofauto's die elektrische auto's niet veroorzaken. Met name CO2-uitstoot is een significant deel hiervan; we verstoken zo'n 15 miljard liter, oftewel zo'n 35 miljard kg CO2. Academische bronnen gooien de indirecte kosten van deze vervuiling op 50-300 euro per ton, dus dit kost de staat (aan gezondheidszorg, dijkverhogingen, sanering, enz.) zo'n 1,8-10 miljard euro. Waarschijnlijk iets minder dan de accijnzen opbrengen, maar zeker in dezelfde orde-grootte. En dat gaat dus alleen nog over CO2, we hebben het dan niet over de gezondheidseffecten van particulaten uit Dieselmotoren en andere vervuilingsbronnen, die ons ook allemaal indirect geld kosten. Ik kan zo snel geen research quoten, maar ik kan me goed voorstellen dat de volledige brandstofaccijnzen kunnen worden gecompenseerd met lagere kosten door vervuiling. De voornaamste kostenderving zit hem dan in de overgangsperiode waar deze lagere kosten nog niet tot uitdrukking komen maar de belastinginkomsten wél lager zijn.

Er is momenteel geen technische oplossing mogelijk waarbij consumenten geforceerd kunnen worden om niet thuis te laden. Sowieso gaat dit compleet tegen het gebruiksmodel van elektrische auto's in; het hele idee is juist dat je nooit meer naar de pomp hoeft (of je auto hoeft te laten onderhouden). Daarnaast zijn batterijen extreem simpel te laden, en iedereen heeft thuis grote hoeveelheden elektriciteit beschikbaar. Zelfs als er specialistische technologie in auto's wordt gestopt waardoor thuisladen niet meer mogelijk is op sommige modellen, dan zal een ander merk simpelweg een auto maken die je wél thuis kunt laden, en moet de restrictievere technologie hiermee op prijs kunnen concurreren. Ik zie geen mogelijkheid om ooit het laden te kunnen belasten als overheid.

Dus waar zal het geld vandaan moeten komen? Ik denk dat we echt moeten nadenken over rekeningrijden. Al onze snelwegen en een aanzienlijk deel van de N-wegen is al uitgerust met automatische kentekenregistratie, dus het is voor de overheid nu al mogelijk om auto's op de voet te volgen. Dan kan simpelweg weggebruik direct worden belast. We rijden met z'n allen zo'n 100 miljard kilometer per jaar, dus om 10 miljard euro binnen te krijgen zal de gemiddelde kilometerprijs zo'n 10 cent moeten worden. Waarschijnlijk zal dit voor personenauto's eerder rond de 2-3 cent komen te liggen, en moeten vrachtwagens 15-20 cent betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Als de accijns meevalt, dan is rekeningrijden wellicht een oplossing, moet ergens vandaan komen.

Wij (aantal bedrijven met eigen pand) gaan denk ik van de zaak het tankstation te maken (is nu al deels zo, aantal laad niet meer elders). Als bedrijf ben je al snel grootverbruiker (dus goedkopere KW's), kun je zwaardere aansluitingen makkelijk krijgen of heb je al, PV installatie hebben we al (ook goedkoper op de zaak) en investeringen in laadinfrastructuur zijn volledig zakelijke kosten.

Zodra de range flink is (400+ km) is het voor de meeste hier makkelijk, zijn al snel paar dagen in de week uren op de zaak: bijtanken/laden en verder thuis evt. indien nodig en snelladen publiek indien echt nodig.
Gewoon zorgen dat de auto AC op 3 fases flink kan laden (DC wordt overigens ook al snel goedkoper).

Zelfs als saldering weg is: voorjaar t/m najaar flink overcapaciteit (gratis laden), ongeveer 4-5 maanden per jaar wordt dan inkopen (nog steeds stuk goedkoper dan thuis).

Thuis dan geen zware of dure laders nodig (standaard aansluiting 3 x 25A is dan prima).

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Gratis laden op de zaak zou voor bedrijven zomaar een interessante extra arbeidsvoorwaarde kunnen worden. :)

Dat de infrastructuur niet op orde is, is mijns inziens de the least of our worries. Ja, dat is werk wat we moeten doen, maar uiteindelijk is dat iets wat we allemaal gaan dragen. Ik verwacht daarom dat het vastrecht van elektriciteit de komende jaren wel zal stijgen.
mux schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 10:41:
Het is duidelijk dat op den duur de overheid meer belasting zal moeten heffen op elektrisch rijden, want momenteel is het ook echt kunstmatig goedkoop. Geen MRB en lagere BTW/BPM is een uitzonderingssituatie om elektrisch rijden te stimuleren.

Het is niet echt waar dat brandstofaccijns noodzakelijk zijn voor ons land. Het totaal aan brandstofaccijns dat wordt opgehaald is 8,1mrd per jaar, waarvan ongeveer de helft van personenwagens en kleine bedrifswagens. Dit is minder dan 1% van ons BNP en minder dan 3% van het overheidsinkomen, dus hier kunnen we vrij gemakkelijk zonder. Er is geen imminente noodzaak om een vervanging te zoeken voor brandstofaccijns.
3% klinkt voor een huishouden weinig, maar voor de overheid is dat serieus geld. Het bezuinigingspakket in 2008 besloeg ongeveer dat bedrag, en dat deed serieus pijn voor veel Nederlanders. Daar goed over nadenken is dus noodzakelijk.

Allereerst denk ik dat er een tussenstadium komt, waarbij fossiele brandstoffen nog veel zwaarder belast gaan worden. Dat zie je nu al: de belasting op elektriciteit is de afgelopen jaren juist lager geworden, waar die op gas stijgt. Datzelfde geldt voor brandstof. Die trend zal zich nog wel even doorzetten, zeg 5 jaar lang.

Op enig moment zal de overheid ook wegenbalasting en bijtelling gaan heffen op elektrische auto's. Zodra de overheid verwacht dat stimuleren niet meer nodig is, zal dat gaan gebeuren. Dat is vermoedelijk tussen 2022 en 2025, en zal samenhangen met de datum waarop ICE's niet meer verkocht (en ingevoerd) mogen worden. Waarschijnlijk ligt dat moment 4-5 jaar daarvoor. In de tussentijd zal de belasting op benzine en diesel fors verhoogd worden.

Het kan best zo zijn dat de belasting op elektriciteit ook verhoogd zal worden, om ervoor te zorgen dat de elektrische infrastructuur minder belast wordt. Doel van de maatregel is dan dat mensen thuis (en op de zaak) een buffer gaan aanleggen, waarmee de hoeveelheid elektriciteit op het net sterk verminderd zal worden.

Een andere optie is rekening rijden, maar ik geloof daar niet zo in. Ten eerste is het huidige systeem erg eenvoudig en goedkoop. Het is niet heel eerlijk, maar de extra kosten van een systeem wat alle kilometers bijhoudt, maakt het als geheel significant duurder. Dat kan zomaar 10 euro per maand kosten, de helft van wat een kleine auto nu aan wegenbelasting afdraagt. Daarbij: juist wanneer de overheid een deeleconomie wil stimuleren is het belasten van bezit erg aantrekkelijk.

Een laatste alternatief -maar dat zie ik de overheid niet snel doen- is het verruimen van de tariefschijven van elektriciteit. Dat raakt vooral het bedrijfsleven, wat daarmee veel sterker gestimuleerd zal worden om minder elektriciteit te gebruiken. Dan hoef je meteen niet allerlei wetten van stal te halen. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• mux

mux

99% efficient!

Een systeem voor rekeningrijden is er al; automatische surveillance. Dit is zodanig accuraat en dekkend dat er in feite niks anders nodig is. Afgezien van de onderhoudskosten van het huidige systeem, welke hoe dan ook al opgebracht worden, is er dus allang niet meer een 'kastje' nodig in je auto waarmee je rekeningrijdt - zoals dat in 1999 werd voorgesteld.

Dit is waarom deze inherent veel eerlijkere methode van belastingheffing juist zo interessant begint te worden. De infrastructuur is er al.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:50
Ik moet toegeven dat ik niet alle posts heb gelezen, maar het lijkt er op dat iedereen is gefocust op de laadpaal. Daarom hier maar even een andere invalshoek.

Als in de toekomst iedereen elektrisch rijdt is dat gewoon niet meer te doen, gezien de problemen die er nu al zijn met dat handje vol EV.

Of elektrisch rijden is alleen maar een tussenfase voordat eigen vervoer helemaal wordt afgeschaft en iedereen is aangewezen op OV, of er moet een systeem komen waarbij accu's en de inbouw daarvan worden genormaliseerd en dat je bij "pomp"stations een lege accu kan omwisselen voor een volle. Net zoals dat vroeger het geval was met de paardenkoets, waarbij de koetsier bij vrijwel elk hotel en restaurant (uitspanning!) langs de weg paarden kon wisselen.
Dat is iets dat de automobiel industrie samen moet oplossen als ze in de toekomst nog auto's willen verkopen die in eigen particulier of bedrijfs bezit zijn.

Ook zie ik toekomst in een geheel andere accutechnologie, waar de stroom chemisch wordt opgewekt door samenvoeging van verschillende vloeistoffen. En dan zou je weer gewoon kunnen tanken. Die is er, geloof ik nog niet, maar het is niet ondenkbaar.

Ik zie echter ook ontwikkelingen dat de automobiel industrie geen auto's meer gaan leveren, maar mobiliteit beschikbaar stellen. Op dit moment door leaseauto's, ook steeds meer particulier, maar in de toekomst wellicht door het organiseren van autodelen, zelfrijdende auto's op afroep e.d. Het hele laadprobleem wordt daarbij overgenomen door de mobiliteitsaanbieder.

Op de huidige manier doormodderen is een doodlopende weg.

[ Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 28-12-2017 14:37 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@JukeboxBill Uit welke ervaring spreek je?
:)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Hoe bedoel je? Ervaring met de paardenkoets?
Ik heb geen EV en zal er ook niet snel eentje aanschaffen. Met name omdat het nog steeds duurder is dan fossiel en omdat je vastzit aan laadpalen. Als er gewoon een netstekker aanzit die je bij iedereen waar je op bezoek bent, ergens kan insteken, dan zou ik het eventueel gaan overwegen.

Maar ik lees kranten en technische bladen en pik dan wel eens wat op. Die toekomstideeen zijn dus niet van mij afkomstig. Hoe zeer ik het ook betreur: ik ben er van overtuigd dat in de toekomst eigen autobezit wordt afgeschaft of op z'n minst ontmoedigd. Neem hierbij ook de fileproblemen in acht.
Ook lees ik dat veel jongeren, vooral degenen die in een drukke stad wonen, niet zoveel belang stellen in het hebben van een auto.

Het zijn technische en sociale ontwikkelingen die ik in de lucht zie hangen. Dat is mijn ervaring.

Ik had er in eerste instantie overheen gelezen, maar hier wordt al een vergelijkbare opmerking geplaatst
CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:31:

Maar daar wordt niet op ingegaan en begint men af te dwalen naar de ontwikkeling van smartphones.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JukeboxBill schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:36:
[...]
Ik heb geen EV en zal er ook niet snel eentje aanschaffen.
OK, dan kan ik je opmerkingen beter plaatsen.
Als er gewoon een netstekker aanzit die je bij iedereen waar je op bezoek bent, ergens kan insteken, dan zou ik het eventueel gaan overwegen.
Die is er, vaak ook bijgeleverd, maar met pakweg 2-3 kW en een 60 kWh accu schiet dat gewoon niet op :)
Als in de toekomst iedereen elektrisch rijdt is dat gewoon niet meer te doen, gezien de problemen die er nu al zijn met dat handje vol EV.
Klinkt heel stellig, maar ik zie in de praktijk geen onoverkomelijke problemen :).
Ook zie ik toekomst in een geheel andere accutechnologie, waar de stroom chemisch wordt opgewekt door samenvoeging van verschillende vloeistoffen. En dan zou je weer gewoon kunnen tanken"
Umm... maar waarom zouden we weer willen tanken? Vind jij dat leuk, of ben je er aan gewend?
Tanken, daar moet je op wachten, maakt je afhankelijk van anderen en je hebt een inherent lagere efficiëntie - exergie is a bitch.

Minder privéautobezit zie ik ook wel gebeuren, maar verdwijnen... wellicht op lange termijn, maar een gat van 20 jaar moet wel gevuld worden.
Zakelijk bezit zie ik nog niet veel kleiner worden (servicebusjes, bezorgdiensten etc), daar heeft een landelijk/Europees snellaadnetwerk sowieso nog wel een poosje waarde.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Accutechnologie is het probleem niet, wordt gewoon opgelost (zoek maar eens op bv. grafeen accu's).
Laden wordt straks even snel als tanken en de accu wordt gewoon even zwaar als tank brandstof.

Capaciteit verdelen wordt het probleem: piek is nu ochtend en avond, alles in huis aan en straks iedereen aan de stekker met de EV in de ochtend en avond, rest van de dag overcapaciteit.
Zonnepanelen: doen het overdag, bijna niks in de ochtend en avond (winter zelfs nul).

Maar als de accu 200kw is en snel te laden (dus vaak nog range zat over)......dan schuif je het laadmoment (zijn al projecten voor die het slim laden van auto's automatisch regelen, vandebron, bmw) en kun je zelfs een deel van je accu gebruiken in de piek voor het huis (project in Utrecht).

Moeten gewoon de boel veel beter verdelen, nu gaan in de piek dure en vervuilende kolen centrales aan om de piek op te vangen.........straks hebben we een netwerk van slim verbonden accu's en kun je het mooi verdelen (wet van de aantallen.... paar Megawatt aan accu's is een centrale).

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 29-12-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
prettig schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:59:

Capaciteit verdelen wordt het probleem: piek is nu ochtend en avond, alles in huis aan en straks iedereen aan de stekker met de EV in de ochtend en avond, rest van de dag overcapaciteit.
Zonnepanelen: doen het overdag, bijna niks in de ochtend en avond (winter zelfs nul).
Dit zal ook wel meevallen aangezien er ook steeds meer laadmogelijkheden op kantoor bijkomen. Dan zal er veel minder nodig zijn bij thuiskomst. Dit i.c.m. de steeds slimmer wordende technologie (smart grids, etc.) de hogere capaciteit/efficiëntie van accu's (dus minder laden) en ik verwacht dat dat soort problemen al opgelost zijn voordat het daadwerkelijk zo ver is. Ik verwacht ook dat er over 5-10 jaar gewoon accu's in huis hangen die ook weer als buffer kunnen gaan dienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste fabrikanten en onderzoekers richten zich nu op het volproppen van auto’s en vrachtwagens met accu’s. Al die accu’s moeten natuurlijk geladen worden, en hoe sneller dat moet gebeuren hoe groter de piekbelasting op het net.

Waarom zou je al die energie met je meenemen in het voertuig zelf? Een elektriciteitsnet ontwerpen op piekbelastingen is veel duurder. In Zweden wordt er nu gewerkt aan een mooie techniek waarbij voertuigen onderweg van elektriciteit voorzien worden zodat alleen het laatste stuk van de rit op accu’s gereden hoeft te worden. Zie http://elways.se/?lang=en.

Dit systeem werkt met geleiderails in het wegdek. Dit heeft als voordeel dat het veel goedkoper is dan bijv. opladen via inductie tijdens het rijden. Ze hebben ook nagedacht over de betrouwbaarheid in alle weersomstandigheden. Met dit systeem belast je het elektriciteitsnet alleen op de momenten dat je de energie nodig hebt. De meeste voertuigen rijden overdag, dan schijnt de zon ook dus dat is mooi meegenomen.

Honda werkt momenteel aan een vergelijkbaar systeem en in Nederland heeft Rijkswaterstaat ook onderzoek gedaan naar dit systeem. Er zouden zomaar meer ontwikkelingen kunnen komen op dit gebied.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik zie dat eigenlijk als kansloos en veel te duur.

Snelladers kunnen gewoon eigen accu buffers hebben om die pieken weg te halen, geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan mag je gigantische accubuffers gaan aanleggen, zeker als heel Nederland incl. vrachtwagens en bussen gaan snelladen.

Als alle voertuigen tijdens het rijden hun elektriciteit krijgen, zijn we klaar met kleinere accu’s en minder kosten om de infrastructuur te verzwaren en snelladers en accu’s te plaatsen. Denk ik. Andere inzichten zijn welkom...

Bij een laadpaal gaan staan of tanken behoort dan tot het verleden. Zodra er voldoende elektrische rijstroken zijn kunnen de voertuigaccu’s kleiner en gaan de kosten ook omlaag, voertuigen kunnen lichter worden enz.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Beetje simplistisch, maar als we allemaal een ev hebben ziet een gemiddelde dag er voor een gemiddelde consument er zo uit:

Iedereen heeft straks een 60kWh batterij of meer (want veel range geëist door consument). Woon werk verkeer slurpt hier 10-30 kWh vanaf, deze komt dus met 30-50kWh thuis aan. Hierna kan deze de piekenergie leveren voor de oven, wasmachine en andere zaken in het huis (wat is dat, max 10kWh?).
Aan het eind van de avond gaat de auto daadwerkelijk laden van 10-40kWh weer terug naar 100% met behulp van de windmolens die anders voor niets aan het draaien zijn.

Bovendien zie ik een rol voor de centrale om dynamic load balancing op grote schaal te kunnen toe passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
ja auto's worden thuisaccu's (thuisaccu zelf is leuk als dagbuffer voor je zonnepanelen opbrengst, meer niet, heb je in de winter dus niks aan), maar als je al in z'n accu hebt in je auto die meestal thuis is.....met smartgrids kunnen je alle auto-accu's combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neemt niet weg natuurlijk dat accu’s auto’s zwaarder en duurder maken. Accu’s als energieopslag kan je dan beter ergens bij een windmolenpark neerzetten, scheelt weer kilo’s die van A naar B gaan.

Wat als je met een smart grid ineens je auto wil pakken en de accu minder vol is dan eerst omdat er toevallig energie nodig was op het net, dat lijkt me een nadeel.

[ Voor 132% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat denk je nou zelf, dat ze een beetje random auto's gaan leegtrekken? Je kan heus wel je eigen limieten bepalen, en v2g zal sowieso schaars zijn want de meeste winst zit in de auto wat langzamer te laten laden als het net het zwaar heeft en je toch pas de volgende dag weg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je levert dan wel in op je vrijheid want je moet van tevoren gaan bedenken wanneer je de auto gaat gebruiken en hoeveel kilometer je moet kunnen afleggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Bij de pilots van smart grids / v2g worden enkele procenten van je batterij gebruikt. Ze zullen dus niet 'opeens' de helft van je batterij leegtrekken.

Bovendien zal er altijd wel een optie zijn om aan te geven dat je 'zo weg moet' en dat je auto dus lekker vol blijft. En voor de overige situaties krijg je nu al 350kW laders langs de weg. Daar laadt je in 5 minuten 100km erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
gewicht, capaciteit en laadsnelheid is straks opgelost met nieuwe accutechnologie....... techniek is er kwestie van productierijp maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn wel veel ontwikkelingen gaande op het gebied van accu’s. Ik zeg ook niet dat accu’s compleet onzin zijn want met het elektrische rijstrooksysteem heb je ze nog steeds nodig voor de eerste en laatste kilometers. Qua kosten lijkt dat systeem toch goedkoper omdat je het distributienet niet overal moet verzwaren om het snelladen en thuisladen voor iedereen mogelijk te maken. Een kleiner accupakket is dan nodig en dat scheelt ook geld. Met 100% snelwegdekking en 50% N-wegdekking hoeft je auto of vrachtwagen dan nooit meer aan een lader.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2017 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:27:
Er zijn wel veel ontwikkelingen gaande op het gebied van accu’s. Ik zeg ook niet dat accu’s compleet onzin zijn want met het elektrische rijstrooksysteem heb je ze nog steeds nodig voor de eerste en laatste kilometers. Qua kosten lijkt dat systeem toch goedkoper omdat je het distributienet niet overal moet verzwaren om het snelladen en thuisladen voor iedereen mogelijk te maken. Een kleiner accupakket is dan nodig en dat scheelt ook geld. Met 100% snelwegdekking en 50% N-wegdekking hoeft je auto of vrachtwagen dan nooit meer aan een lader.
je stelt nu dat we ons netwerk moeten verzwaren, hoe kom je daar bij?

Lokale accu buffers kunnen bijna alles al opvangen. Combineer dat met slim laden.

Veel van de voertuigen laden verder toch langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie de reacties van anderen een paar posts terug. Er is te weinig netcapaciteit als een hele woonwijk nu met de traagste modus elektrische auto’s gaat laden. Dat zal vooral ‘s nachts gebeuren dus dan heb je niets aan je zonnepanelen en dan zal het moeten komen van windmolens elders en dat kan het lokale net in een woonwijk niet aan. Hetzelfde probleem speelt ook, maar in mindere mate, als heel Nederland zijn EV op het werk gaat laden, overdag is de lokale netcapaciteit hoger vanwege lokale zonnepanelen, maar ook waarschijnlijk niet toereikend als iedereen een EV heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je van het concept 'stekker' af moet als het doel is om het volledige Nederlandse wagenpark electrisch te krijgen. Dan moet je bijna al naar een contactloos/inductie achtige manier van energie voorziening gaan om al dat verkeer van energie te voorzien. Dan ben je ook af van grote accu capaciteit behoefte in de auto's omdat dan alleen nog maar de afgelegen wegen overbrugt hoeven worden.
Betalen gaat dan op basis van afname (+ de nodige belasting op mobiliteit, verzin er een mooie naam voor) en de transitie van fossiel naar electrisch kan echt van start....

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2017 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
Ik vraag me af waarom zoveel mensen denken dat heel Nederland tegelijk moet gaan laden. Als men die filosofie even overboord zet is het grootste probleem al opgelost. Ik lees hier waardes van 10-40 kWh per dag, iets wat als onzin te bestempelen valt.

Gemiddeld rijdt een auto 32 km per dag. Met 15 kWh/100km moet je dan ca. 5 kWh laden. Wij moeten onze e-Golf in de zomer eens per 3 dagen opladen. Zelfs op 5A is dat te realiseren in een nacht tijd. Over het algemeen laden we 16A, dan is het ca 2 uur laden per dag.

Die 5 kWh is overigens maar een fractie van ons totale dagelijkse verbruik. Voor vrijstaande woningen, 2 onder 1 kap en rijtjeshuizen met eigen parkeerplaats is het absoluut geen probleem om een EV te gaan tijden.

Voor grote flatcomplexen zal er anders nagedacht moeten worden. Maar als er genoeg 22kW laadmogelijkheden zijn is dit ook te overzien. Wellicht in de toekomst DC laadpalen.

Wellicht kijk ik er te nuchter naar maar als het bereik straks 500 plus km is dan lost dat ook een hoop problemen op. Dan hoeven de meeste mensen eens per 2 weken te laden.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:01

orf

Mooie discussie. Ik denk dat elektrische auto's enorm bij kunnen dragen aan een slim energienet. De accu's kunnen bijdragen door te bufferen in een energienet met energieopwekking uit zon en wind.

Hoe zou het nog verder in de toekomst kunnen zijn, met zelfrijdende auto's die op afroep beschikbaar zijn? Met veel minder bezit van een auto en meer als dienst? Auto's op strategische plekken, met waarschijnlijk ook veel hogere capaciteit accu's. Iemand daar goede ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:17
Als we inderdaad allemaal een ruimere accu hebben dan hoeven we en gaan we echt niet meer elke dag opladen. Doe ik nu al niet met mijn zoe met 22kWh accu. Als ik mijn normale woon-werk dag heb dan sluit ik hem eens in de 2-3 dagen aan. Ik heb danwel een 11kw lader maar zelfs op lagere snelheid is de accu in een nachtje vol. Je oven plus droger zorgt voor een hogere piek

Je tankt nu toch ook niet elke dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:33:
Ik denk dat je van het concept 'stekker' af moet als het doel is om het volledige Nederlandse wagenpark electrisch te krijgen. Dan moet je bijna al naar een contactloos/inductie achtige manier van energie voorziening gaan om al dat verkeer van energie te voorzien. Dan ben je ook af van grote accu capaciteit behoefte in de auto's omdat dan alleen nog maar de afgelegen wegen overbrugt hoeven worden.
Betalen gaat dan op basis van afname (+ de nodige belasting op mobiliteit, verzin er een mooie naam voor) en de transitie van fossiel naar electrisch kan echt van start....
Qualcomm heeft een interessante techniek in ontwikkeling om tijdens het rijden de auto van elektricteit te voorzien door middel van inductie.

YouTube: Dynamic Electric Vehicle Charging | Fully Charged

Ik denk dat de kosten van het conductieve systeem van Elways lager uitvallen dan dit systeem van Qualcomm. Er is meer materiaal nodig voor inductieve overdracht dan voor conductieve overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
We staan toch ook niet met z'n alle elke dag bij de pomp brandstof te tanken (ik deed dat 1x per 2 weken, met 500km bereik wordt dat hetzelfde)?

Maar kijk ook eens naar China.....grootste auto producerend land ter wereld. Maken al z'n 40-45% van alle EV's wereldwijd !

2018:
ELK MERK heeft een 8% quota voor verkochte EV's in China......(2025, 20%)
Niet halen quota: importverbod voor je merk voor ALLE modellen (ook niet EV's) !

Dus iedere autofabrikant moet aan de bak .....en gaat om aantallen, enorme markt, heel veel omzet (grootste buitenlandse markt voor bv. mercedes).

En denk dat daar nog nieuwe ideeën vandaan gaan komen .......in China heeft bijna niemand een oprit (steden allemaal hoogbouw), dus die hebben een veel groter probleem op te lossen dan hier (wij barsten relatief van de ruimte).
Bovendien wordt het goedkoper voor ons allen (aantallen die erbij komen zijn enorm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

The Wizard

Moderator Mobile
Voor de meeste mensen met de standaard woon werk is het idd voldoende om een paar keer per week op te laden. Ik rij zelf 300 tot 350 km gemiddeld per dag, EV is dus helaas nog niet haalbaar voor mij zonder lange oplaadpauzes in te plannen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:30:
Er stond vorige week een artikel in de Autoweek van een Tesla Model S van 2.5 jaar oud en 270k km op de teller. Die was ongeveer 10% capaciteit verloren, dus ook dat valt heel erg mee.
Is het bij deze accu's net als bij smartphoneaccus dat deze (economisch) versleten is als hij 20% capaciteisverlies heeft?
Dit ivm de sterke toename in interne weerstand.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Niet echt meer, hoewel die metriek nog wel gebruikt wordt simpelweg vanwege het verlies in actieradius.

Er is een kleine revolutie geweest in batterijchemie. De originele Panasonic NCR18650B/PF (vroege Model S) was nog aardig gevoelig voor koude en 'slijtage', de modernere Samsung ICR en Sanyo/Panasonic ICR21700-50 cellen behouden vrijwel proportioneel aan de capaciteit hun ontlaadsnelheid/interne weerstand. Dat is o.a. ook de verandering die de nieuwe Nissan Leaf-accus zoveel betet maakt dan de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Pakweg 75% van NL kan niet thuis laden...... dus pomp, werk (wordt een belangrijke, daar staat de auto ook vaak een hele dag), of nieuw soort laadstations (laadbedrijfjes).

Ben veel meer benieuwd hoe andere veel grotere markten dat gaan oplossen (China, India, USA....).
China verkoopt 23,4 miljoen nieuwe auto's per jaar: 8% is bijna 1,9 miljoen EV's volgend jaar ERBIJ...en rijden er al bijna 1 miljoen..... bijna 3 miljoen EV's in 2018 op de weg

Wij hebben een peanuts probleem..... en voordat we zover zijn is het elders opgelost. Vraag me alleen af wat het gaat kosten, als je kijkt naar de schaal van het probleem heb ik z'n idee dat het niet echt goedkoop wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juist voor mensen zonder eigen oprit en mensen die veel moeten rijden is een elektrisch rijstrooksysteem ideaal. Nooit meer laden.

Zolang er maar weinig EV’s zijn is het alleen niet economisch haalbaar, dus EV’s met een grote zelfstandige range zullen nodig zijn.

Als alle voertuigen elektrisch zijn is denk ik het distributienet niet geschikt als de meeste auto’s ook maar één keer per week geladen worden. Het is veel stroom per auto en er zit overboeking op het net. Dat iemand thuis een 32A-aansluiting heeft wil niet zeggen dat de helft van alle huishoudens op een trafo die 32A tegelijk kan afnemen.

Het zou wel kunnen met zwaardere trafo’s en dikkere kabels, maar dat kost een hoop. Kabels graven naar een paar wegen is goedkoper dan de kabels naar elk huis en bedrijf vervangen.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:25:
Juist voor mensen zonder eigen oprit en mensen die veel moeten rijden is een elektrisch rijstrooksysteem ideaal. Nooit meer laden.

Zolang er maar weinig EV’s zijn is het alleen niet economisch haalbaar, dus EV’s met een grote zelfstandige range zullen nodig zijn.

Als alle voertuigen elektrisch zijn is denk ik het distributienet niet geschikt als de meeste auto’s ook maar één keer per week geladen worden. Het is veel stroom per auto en er zit overboeking op het net. Dat iemand thuis een 32A-aansluiting heeft wil niet zeggen dat de helft van alle huishoudens op een trafo die 32A tegelijk kan afnemen.

Het zou wel kunnen met zwaardere trafo’s en dikkere kabels, maar dat kost een hoop. Kabels graven naar een paar wegen is goedkoper dan de kabels naar elk huis en bedrijf vervangen.
We gaan naar uurlijkse prijzen toe voor energie op termijn.

Hoge vraag? Hoge prijs. Zo ga je laden sturen.

Inductie in wegen is super duur en dan zit je ook vast aan 1 systeem.

Ik zie het niet gebeuren iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een oplossing. Als een wijktrafo de maximale capaciteit bereikt de stroomprijs lokaal omhoog laten gaan. Proeven zullen moeten bewijzen hoe dat gaat in de praktijk, gaan mensen een onvoorspelbare stroomprijs accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Laatst online: 02-08 02:49
Snow_King schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:54:
[...]
Inductie in wegen is super duur en dan zit je ook vast aan 1 systeem.

Ik zie het niet gebeuren iig.
En hoe reken je het af ? Ik zie binnen de kortste keren rijdende hennepkwekerijen in opleggers verschijnen :+

Ik zie voor woonwijken de toekomst meer in dynamische laadsystemen. Een centrale "parkeermeterachtige" zuil (of bedienen via een app) met één centrale stroomvoorziening, en bijvoorbeeld 20 parkeervakken er omheen met genummerde aansluitpunten. Als je je pas aanbiedt en je gaat alleen even een uurtje of 3 ergens op bezoek kiezen voor "premium" laden op 3x16/3x32 ampere gegarandeerd, en als je bewoner bent die om 18.00 thuis komt en pas om 8.00 uur de volgende morgen weg moet kun je kiezen voor budget-laden tegen een lager tarief, waarbij je alleen laadt op de restcapaciteit. Op die manier is de bezettingsgraad van elke stroomaansluiting hoger, en kunnen de kosten voor publiek laden ook omlaag.

Als extra voordeel kan een laadpalenexploitant nog een "bonus" verdienen bij Tennet. Die betalen grootverbruikers die snel meer of minder stroom kunnen verbruken om pieken/dips in het stroomaanbod op te vangen. Als een bedrijf op een bepaald moment 100.000 budget-laders actief heeft, en die kunnen ze terugzetten of pauzeren, kun je daarmee aardig bijsturen op pieken en dalen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oekiejoekie schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:08:
[...]

En hoe reken je het af ? Ik zie binnen de kortste keren rijdende hennepkwekerijen in opleggers verschijnen :+
Met een beveiligde transponder en kWh-meter in het voertuig, en een registratie van alle transpondernummers en het verbruik aan de infrakant om fraude automatisch op te sporen. Afrekenen kan dan via de eigen energieleverancier.

Video over de techniek van Elways:
YouTube: Elways AB promotion video
Ik zie voor woonwijken de toekomst meer in dynamische laadsystemen. Een centrale "parkeermeterachtige" zuil (of bedienen via een app) met één centrale stroomvoorziening, en bijvoorbeeld 20 parkeervakken er omheen met genummerde aansluitpunten. Als je je pas aanbiedt en je gaat alleen even een uurtje of 3 ergens op bezoek kiezen voor "premium" laden op 3x16/3x32 ampere gegarandeerd, en als je bewoner bent die om 18.00 thuis komt en pas om 8.00 uur de volgende morgen weg moet kun je kiezen voor budget-laden tegen een lager tarief, waarbij je alleen laadt op de restcapaciteit. Op die manier is de bezettingsgraad van elke stroomaansluiting hoger, en kunnen de kosten voor publiek laden ook omlaag.
Interessant idee :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
In NL hebben we geen probleem..... kunt altijd laden.

Eerst maar eens de huidige laadinfrastructuur beter gebruiken:
- Laden-en-wegwezen: is geen veredelde parkeerplaats !
- Niet laden: automatisch Boete (EV of non-EV)

We gebruiken onze huidige infrastructuur zeer inefficiënt, eerst maar eens daar naar kijken voordat we over toekomstige oplossingen gaan nadenken (sorry... maar die gaan andere landen voor ons oplossen, wij zijn veel te klein). We zijn geen speler op de wereldwijde auto-markt.

Als wij beslissen om inductief te gaan rijden en niemand doet dat in de wereld dan hebben we geen auto's die dat kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door prettig op 01-01-2018 10:52 ]

Pagina: 1 2 Laatste