Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 09:44
Beste mensen,

ik neem in zekere zin afscheid van het topic. Ik heb een jaar lang en ca. 15.000km in een Nissan Leaf van de eerste generatie met 20% accu-degradatie gereden en hoewel het qua comfort en kosten prima was, begonnen de nadelen steeds meer de overhand te krijgen. De auto beperkte me toch om dingen te ondernemen en gaf niet die vrijheid die je van een auto verwacht.

Om die nadelen op te heffen zou ik straks een nieuwe auto aan moeten schaffen van ca, 40.000 euro. Ik heb besloten dat dit het niet waard is. Het is namelijk echt geld weggooien als je dit zelf als particulier moet betalen. Ik heb in 1 jaar 6000 euro verloren op de Leaf. Waarschijnlijk was hij over een jaar helemaal niks meer waard geweest en ermee doormodderen had ik ook geen zin in.

Ik kreeg er als particuliier werkelijk niets meer voor bij inruil omdat de BTW niet meer verrekenbaar was. Die 20% ben je dus kwijt. Net als de 20% die je sowiezo al minder krijgt dan de gemiddelde occasion prijs. Volgens autotelex was hij nog ca 10.500 waard. Dit krijg je echter nergens, niet eens op een nieuwe auto.

Ook de komende generatie EV's wordt straks weer massaal zakelijk aangeschaft, met flinke subsidies. De particulier die zo gek is dat hij er ook een koopt komt er over een paar jaar achter dat al die zakelijke subsidies 1 op 1 van zijn inruilwaarde af gaan.

Dus om even uit de 'bubble' van het EV wereldje te gaan:
  • 40.000 euro is niet betaalbaar voor de massa (inderdaad ANWB -> Ampera-e)
  • Wat wel betaalbaar is (max 15~20k) heeft 80-100 km bereik en je moet constant laden, is echt alleen als "tweede auto" geschikt en het liefst nog als je thuis kunt laden.
  • Elektrisch rijden voor de particulier gaat echt nog lang niet doorbreken, pas als de komende generatie (Leaf 2, Ampera-e, Model 3) voor tussen die 15 en 20k tweedehands te koop is (en de accu's nog OK zijn).
  • Alleen doen als je teveel geld hebt, het zakelijk of van de baas kan. Als partticulier: nope!
Ik zal wel een hoop over me heen krijgen, maar goed, back to the dark side...

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
JeroenK schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:13:
[...]

Wel gelukkig is DAT smaak en status maar om nu te zeggen dat een Tesla mooi is. Als je dan een bijzondere auto wil rijden waarom moet ie dan zo lijken op alle anderen? Ik vind de Soul best mooi. Maarja dat vind ik van de gen 1 van de Fiat Multipla en de C4 Cactus ook.

Bij veel andere merken gaat het vooral om de "merkbeleving"...

En nee als jongen zou ik geen poster van de Tesla aan de muur gehangen hebben. Van zijn looks moet ie het niet hebben. Eerder van zijn grote accu.
Jaja, we weten dat over smaak niet te wisten valt.... Laat ik het erop houden dat ik een soort gemiddelde pak van wat een normaal mens vindt. En ik kan je garanderen dat veel meer mensen een Tesla mooi vinden dan een Soul, Multipla of Cactus.

Het is ook een zinloze discussie want hij geeft zelf aan de Soul lelijk te vinden, so be it dan toch?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 17:30
UniMatrix schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:24:
Beste mensen,

ik neem in zekere zin afscheid van het topic. Ik heb een jaar lang en ca. 15.000km in een Nissan Leaf van de eerste generatie met 20% accu-degradatie gereden en hoewel het qua comfort en kosten prima was, begonnen de nadelen steeds meer de overhand te krijgen. De auto beperkte me toch om dingen te ondernemen en gaf niet die vrijheid die je van een auto verwacht.

Om die nadelen op te heffen zou ik straks een nieuwe auto aan moeten schaffen van ca, 40.000 euro. Ik heb besloten dat dit het niet waard is. Het is namelijk echt geld weggooien als je dit zelf als particulier moet betalen. Ik heb in 1 jaar 6000 euro verloren op de Leaf. Waarschijnlijk was hij over een jaar helemaal niks meer waard geweest en ermee doormodderen had ik ook geen zin in.

Ik kreeg er als particuliier werkelijk niets meer voor bij inruil omdat de BTW niet meer verrekenbaar was. Die 20% ben je dus kwijt. Net als de 20% die je sowiezo al minder krijgt dan de gemiddelde occasion prijs. Volgens autotelex was hij nog ca 10.500 waard. Dit krijg je echter nergens, niet eens op een nieuwe auto.

Ook de komende generatie EV's wordt straks weer massaal zakelijk aangeschaft, met flinke subsidies. De particulier die zo gek is dat hij er ook een koopt komt er over een paar jaar achter dat al die zakelijke subsidies 1 op 1 van zijn inruilwaarde af gaan.

• Wat wel betaalbaar is (max 15~20k) heeft 80-100 km bereik en je moet constant laden, is echt alleen als "tweede auto" geschikt en het liefst nog als je thuis kunt laden.
  • Elektrisch rijden voor de particulier gaat echt nog lang niet doorbreken, pas als de komende generatie (Leaf 2, Ampera-e, Model 3) voor tussen die 15 en 20k tweedehands te koop is (en de accu's nog OK zijn).
  • Alleen doen als je teveel geld hebt, het zakelijk of van de baas kan. Als partticulier: nope!
De hoge afschrijving is een beetje het resultaat van het aanbod dat heel snel beter wordt.
De huidige generatie EV's in dezelfde prijsklasse heeft een 2x zo groot bereik. En het bereik is op het moment verkoopargument #1.

Maar het is niet specifiek iets van EV's. De Tesla Model S heeft namelijk de hoogste inruilwaarde in zijn klasse. Simpelweg omdat het bereik van de 1e generatie model S niet veel slechter is dan de nieuwste generatie auto's.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchitectOfDoom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03-2023
Beste mensen,

Ik kan me hier heel goed in vinden (als EV rijder). Als enige auto is een EV niet handig en het een en ander is nog niet goed gestandaardiseerd.

Drie zaken die in de komende jaren hopelijk hun beslag vinden zijn:

Bereik
De Tesla Model S heeft een goed bereik; ten minste, dat zou de ondergrens moeten zijn over 6 jaar.

Beschikbaarheid infrastructuur
In Nederland is het wel goed geregeld. Ik wilde laatst een weekend weg naar de Ardennen en daar zijn dus nauwelijks laadpalen te vinden. Op een camping met 10A aansluiting vond ik het wat te krap worden om dan daar een 24 uur aan de lading te zetten. In principe prima, maar weer hetzelfde, als je geen Tesla hebt is het laden in het buitenland voor A ) avonturiers en anders B ) is het als rijden door de Sahara.

Het fase gezeik
Je weet het pas als je het meemaakt, maar een groot gemis op mijn huidige auto vind ik dat deze niet 3-fase kan laden (Ioniq). Dat is jammer, want heel veel palen hebben 11kW (3x 3,7kW); dan duurt het volledig opladen van je Ioniq dus ongeveer 9 uur. Gelukkig zijn er behoorlijk wat snelladers langs de snelweg, maar ideaal is het niet.

Ik hoop dat in de toekomst hier wat meer afspraken over volgen en het een en ander z'n beslag vind.

Resumerend

Ik ben blij dat mijn vriendin nog een benzine auto heeft. Voor m'n werk en binnen Nederland is het allemaal prima; voor ritjes naar de familie ook (pak en beet 110 of 140km enkele reis; laden op locatie en meestal is een snellader dan niet nodig).

Met de prijs van de EVs op dit moment is het voor de meeste mensen onzinnig om een EV te rijden. Het is geen one-size fits all concept op dit moment. Ik begrijp dat evangelisme van sommige EV rijders (zie de Electrek community daarvoor) ook niet; ja het is een goede ontwikkeling en ja het gaat de goede kant uit; maar voor heel veel mensen zou een EV niet praktisch zijn en is de techniek bij lange na nog niet waar het moet zijn. Ondanks dit alles ben ik er zelf wel happy mee; een Leaf met een gemankeerd bereik zou ik ook niet kunnen rijden zonder diep ongelukkig te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
Aerevan schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:39:
[...]

Met de prijs van de EVs op dit moment is het voor de meeste mensen onzinnig om een EV te rijden. Het is geen one-size fits all concept op dit moment. Ik begrijp dat evangelisme van sommige EV rijders (zie de Electrek community daarvoor) ook niet; ja het is een goede ontwikkeling en ja het gaat de goede kant uit; maar voor heel veel mensen zou een EV niet praktisch zijn en is de techniek bij lange na nog niet waar het moet zijn. Ondanks dit alles ben ik er zelf wel happy mee; een Leaf met een gemankeerd bereik zou ik ook niet kunnen rijden zonder diep ongelukkig te worden.
Probleem is bij dit soort nieuwe dingen dat je altijd 2 kampen krijgt, de mensen die EV heilig vinden en alles goed praten en de mensen die anti EV zijn en ieder flut argument bijeen rapen om het af te kraken. Maar als je gewoon naar de feiten kijkt dan zie je dat een EV in veel situaties wel kan lonen en je dan heerlijk rijdt, maar er ook zat situaties zijn waar het alleen maar nadelen biedt. En als het dan financieel ook weinig scheelt blijft alleen het milieu argument over en dat is bij de meeste mensen weinig waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArchitectOfDoom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03-2023
YoshiBignose schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:42:
[...]

Probleem is bij dit soort nieuwe dingen dat je altijd 2 kampen krijgt, de mensen die EV heilig vinden en alles goed praten en de mensen die anti EV zijn en ieder flut argument bijeen rapen om het af te kraken. Maar als je gewoon naar de feiten kijkt dan zie je dat een EV in veel situaties wel kan lonen en je dan heerlijk rijdt, maar er ook zat situaties zijn waar het alleen maar nadelen biedt. En als het dan financieel ook weinig scheelt blijft alleen het milieu argument over en dat is bij de meeste mensen weinig waard.
Yes, true. Je zult, op dit moment, ergens concessies op moeten doen. If it looks like a duck and quaks like a duck, that doesn't make it a duck. EVs hebben heel erg veel potentie en hebben ook met de energietransitie een belangrijke positie, maar we zijn nog in de aanloopfase.

Dat maakt het an sich nog niet verkeerd; ik ben happy met mijn Ioniq (rijdt lekker, werkt goed, bereik is voldoende voor me - meer mag altijd ;) ), maar mensen zijn wel eens verbaasd als ik 'm vervolgens niet aanraadt aan ze. Een ICE auto is als een hakbijl; je kan er van alles mee, zowel de heg als de buren kan je ermee beteugelen. Een Elektrische auto is als een heggentrimmer; handig, maar als je 'm eenmaal in de buren zet loopt 'ie vast. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Aerevan schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:50:
[...]

Dat maakt het an sich nog niet verkeerd; ik ben happy met mijn Ioniq (rijdt lekker, werkt goed, bereik is voldoende voor me - meer mag altijd ;) ), maar mensen zijn wel eens verbaasd als ik 'm vervolgens niet aanraadt aan ze. Een ICE auto is als een hakbijl; je kan er van alles mee, zowel de heg als de buren kan je ermee beteugelen. Een Elektrische auto is als een heggentrimmer; handig, maar als je 'm eenmaal in de buren zet loopt 'ie vast. :X
Ja m'n werknemer rijdt ook een Ioniq, perfect autootje, maar alleen omdat de rekensom die ik maak het gunstig maakt door de lage bijtelling en de besparing in brandstofkosten. Als mensen dan horen dat die auto 36.000 kost schrikken ze zich rot. Nou ja, niet dat het dat niet waard is, maar het is heel veel geld voor de gemiddelde mens. Ik ken bijna niemand die een nieuwe auto heeft gekocht, laat staan voor zo'n bedrag. Maar misschien ken ik alleen maar sloebers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 10:31
Aerevan schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:50:
[...]
Een ICE auto is als een hakbijl; je kan er van alles mee, zowel de heg als de buren kan je ermee beteugelen. Een Elektrische auto is als een heggentrimmer; handig, maar als je 'm eenmaal in de buren zet loopt 'ie vast. :X
Mooie analogie _/-\o_

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:49

databeestje

Von PrutsHausen

Beste mensen,

ik neem in zekere zin afscheid van het topic.
<snip>

Ik begrijp het wel, de auto die ik 2e hands heb gekocht ga ik op rijden om zeker te weten dat er dan niets van de waarde over is. Ik was bij de aanschaf al bewust dat het financieel een lastig verkoopbaar verhaal zou worden.

In dat opzicht is mijn financiele investering kleiner geweest, maar ook minder risicovol. We hebben namelijk een 2e auto, en die is benzine, daar past ook een dakkoffer op. Als enkele auto denk ik niet dat ik het gekozen zou hebben.

Hopelijk zien we je ter zijner tijd weer terug als de wind gedraaid is. Het is niet onmogelijk, maar nu nog te ongemakkelijk. Mijn voorkeur gaat ook uit naar iets in de vorm van een Ioniq die 200km actieradius heeft, maar voordat die voor 10k euro 2e hands beschikbaar is zijn we minimaal 4 jaar verder.

Mijn mazzel is geweest dat de accu onder garantie vervangen is bij de 2e hands aankoop. Je zou dan kunnen spreken van een geluk bij een ongeluk. Het maakt mij wel een stuk voorzichtiger om een andere elektrische auto aan te schaffen. Daarentegen, juist de Renault Zoe is door de accu huur dan weer een stuk zekerder.

Heb je al enig idee wat je wil gaan rijden? Een benzine, hybride, of diesel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Beste mensen,

Het is jammer dat het zo is tegen gevallen. Dat het je beperkt in he doen en laten. Het werk voor jou niet. Vooral de afschrijving op de auto vind ik enorm veel. Het is een kostbaar experiment geweest, jammer dat het tegen valt.

Ja 40K is veel te veel voor een particulier voor een auto. Je argumenten zijn helder.

Ik hoop dat je meer plezier beleeft van je nieuwe auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:52
YoshiBignose schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:28:
[...]

Jaja, we weten dat over smaak niet te wisten valt.... Laat ik het erop houden dat ik een soort gemiddelde pak van wat een normaal mens vindt. En ik kan je garanderen dat veel meer mensen een Tesla mooi vinden dan een Soul, Multipla of Cactus.

Het is ook een zinloze discussie want hij geeft zelf aan de Soul lelijk te vinden, so be it dan toch?
Haha de "groene jongens" in dit topic zie ik met regelmaat het uiterlijk van Teslas afzeiken, en dat van de boodschappenwagentjes de hemel in prijzen onder het mom van smaak.

Zou het allicht iets te maken hebben met de (voor hen) onbereikbaarheid van een Tesla denk je? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Stoffa schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:40:
[...]

Haha de "groene jongens" in dit topic zie ik met regelmaat het uiterlijk van Teslas afzeiken, en dat van de boodschappenwagentjes de hemel in prijzen onder het mom van smaak.

Zou het allicht iets te maken hebben met de (voor hen) onbereikbaarheid van een Tesla denk je? :X
In het ICE tijdperk was de beste manier om een zuinigere auto te maken een kleiner effectief oppervlakte en een lager gewicht.
De model S is een 5/7-zits met een gewicht van 2,5 ton. En meestal zit er maar 1 persoon in (voor woon-werk verkeer).
Wat dat betreft is de Renaul Twizzy de toekomst en niet de auto's die Tesla maakt.

Het lastige is dat een goede EV gewoon een flinke accu nodig heeft. En in een auto van het formaat Twizzy kun je voorlopig nog geen 100kWh kwijt. In een Model S/X wel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
RocketKoen schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:04:
[...]

In het ICE tijdperk was de beste manier om een zuinigere auto te maken een kleiner effectief oppervlakte en een lager gewicht.
De model S is een 5/7-zits met een gewicht van 2,5 ton. En meestal zit er maar 1 persoon in (voor woon-werk verkeer).
Wat dat betreft is de Renaul Twizzy de toekomst en niet de auto's die Tesla maakt.

Het lastige is dat een goede EV gewoon een flinke accu nodig heeft. En in een auto van het formaat Twizzy kun je voorlopig nog geen 100kWh kwijt. In een Model S/X wel.
Dus? We hadden het over het uiterlijk/design van de wagens, en jij haalt er iets heel anders bij? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
Ki
[...]

Je kan natuurlijk een hoop zeggen maar het uiterlijk van de Tesla valt natuurlijk in het niets bij het Italiaanse design en rij-eigenschappen van mijn elektrische Fiat Doblo.

Maar jij hebt vast de Tesla privé gekocht en vanwege het milieu. En niet toevallig op kosten van de zaak omdat er een gunstige bijtelling op zit (voor jou prive) en een zeer gunstige financiële regelingen speciaal voor afschrijvingen voor bedrijven. Waardoor je een veel duurdere auto kan rijden dan anders.

Want ja daar werden de Toyota Prius plugins en Mitsubishi Outlander PHEV ook gekocht vanwege hun uiterlijk. Andere belangen speelde er totaal niet bij.

Met de aangepaste bijtelling regels voor EV's per 01-01-2018 worden de Model S en X ineens minder intressant voor velen. Nu nog hopen dat ze ook aan de afschrijving regels gaan knoeien.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenK op 08-05-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
RocketKoen schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:04:
[...]

Je zal me ook niet horen zeggen dat een Tesla zo efficiënt is :P maar ik weet niet of je ooit in een Twizzy gereden hebt? Daar moet nog wel heel wat aan gebeuren voordat je dat een auto kan noemen hoor. Doet me beetje denken aan de canta van m'n opa, alleen dan zonder getril :'( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNNoZeLe
  • Laatst online: 16-09 07:36
is er iemand die ervaring heeft met het importeren van een BMW i3 uit de VS?

ik heb het forum doorzocht, maar ook google is niet m'n vriend, in beide gevallen weinig nuttige info gevonden...

Ik kan mij namelijk voorstellen dat er, net zoals met de leaf, bepaalde zaken zijn die het niet prettig maken om een auto uit de VS mee te nemen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
YoshiBignose schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:08:
[...]

Je zal me ook niet horen zeggen dat een Tesla zo efficiënt is :P maar ik weet niet of je ooit in een Twizzy gereden hebt? Daar moet nog wel heel wat aan gebeuren voordat je dat een auto kan noemen hoor. Doet me beetje denken aan de canta van m'n opa, alleen dan zonder getril :'( :P
Je vergelijk heeft wel wat ja. Aan de andere kant vind ik het wel een mobiteitsconcept wat we niet zomaar moeten afserveren.

Het probleem zit hem meer tussen de oren en dat heet status. Mensen hangen status aan een auto. Waardoor papa met de grote gezinsauto naar het werk gaat. De auto is een belangrijk status symbool bij velen. Zeker bij directeur/eigenaren, managers en verkopers.

Wil de twizzy succesvoller zijn zouden ze hem iets winddichter moeten maken. Aan de andere kant denk ik dat je voor het geld niet heel veel andere vervoersmiddelen kopen kan.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenK op 08-05-2017 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Waarom zou je dat willen? De auto is daar niet eens zoveel goedkoper (niet ten opzichte van een Mustang bijvoorbeeld) en de transport is vrij prijzig. Oke, er zit geen BPM op (bij een REX wel misschien?), maar je moet waarschijnlijk hier nog wat dingen ombouwen (lichten, aansluitingen?).

Is importeren uit bijv. Duitsland niet logischer?
JeroenK schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:17:
[...]

Je vergelijk heeft wel wat ja. Aan de andere kant vind ik het wel een mobiteitsconcept wat we niet zomaar moeten afserveren.

Het probleem zit hem meer tussen de oren en dat heet status. Mensen hangen status aan een auto. Waardoor papa met de grote gezinsauto naar het werk gaat. De auto is een belangrijk status symbool bij velen. Zeker bij directeur/eigenaren, managers en verkopers.
Je ziet dat verkeerd. Nou ja, het is deels wel status, maar ook vooral luxe en comfort. Meestal rijdt een nieuwere, duurdere, grotere auto nou eenmaal beter, dus als je meer geld te besteden hebt dan koop je een betere auto. Net zoals je een groter huis koopt en vaker (of luxer) op vakantie gaat. Natuurlijk zijn er altijd mensen die liever het geld aan iets anders uitgeven dan een ander, maar gemiddeld gezien werkt het nou eenmaal zo. Ik ken iemand die een wrak van een auto rijdt met iedere keer wel problemen... dat doet ie echt niet omdat auto's hem niet interesseren.. hij heeft gewoon het geld niet.

Het concept van de Twizzy vind ik zeker niet verkeerd. Heb er een proefrit in gemaakt en vond het best grappig (wel de versie met een soort raampjes van plastic en die 80 km/u kan). Maar het is net iets TE... eigenlijk meer een scooter dan een auto. Toch kan ik begrijpen dat als je in Amsterdam woont en nauwelijks uit de stad rijdt, je liever zoiets hebt dan een Tesla waar je bijna niet door de straatjes komt.
JeroenK schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:08:

Met de aangepaste bijtelling regels voor EV's per 01-01-2018 worden de Model S en X ineens minder intressant voor velen. Nu nog hopen dat ze ook aan de afschrijving regels gaan knoeien.
Dat woordje hopen betekent dus echt dat je gewoon jaloers bent op mensen die een Tesla rijden? Ik hoop dat je wel begrijpt dat een Tesla een enorme boost heeft gegeven in hele EV wereld... of je het die mensen nou gunt of niet, dat heeft zeker mee geholpen dat andere automerken nu ook zien dat ze snel stappen moeten gaan maken met EV's.

[ Voor 83% gewijzigd door YoshiBignose op 08-05-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
YoshiBignose schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:08:
[...]

Ik bedoelde het meer dat het "transport van de toekomst" een 1 persoons voertuig had moeten zijn.
Of in ieder geval dat je geen auto met 5 stoelen gebruikt met maar 1 passagier.

De vooruitgang is alleen de andere kant op gegaan omdat er een grote accu in moet. Maar het kan goed dat we in de toekomst alsnog in een 1p-wagen zitten. Als de accutechniek een stuk verder is en alle auto's zelfrijdend zijn.
En dan neem je de 1p taxi naar je werk. En de 5p versie als je het hele gezin mee moet nemen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
JeroenK schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:08:
Ki
[...]

Je kan natuurlijk een hoop zeggen maar het uiterlijk van de Tesla valt natuurlijk in het niets bij het Italiaanse design en rij-eigenschappen van mijn elektrische Fiat Doblo.

Maar jij hebt vast de Tesla privé gekocht en vanwege het milieu. En niet toevallig op kosten van de zaak omdat er een gunstige bijtelling op zit (voor jou prive) en een zeer gunstige financiële regelingen speciaal voor afschrijvingen voor bedrijven. Waardoor je een veel duurdere auto kan rijden dan anders.

Want ja daar werden de Toyota Prius plugins en Mitsubishi Outlander PHEV ook gekocht vanwege hun uiterlijk. Andere belangen speelde er totaal niet bij.

Want je moet een elektrische auto per se rijden vanwege het milieu ofzo? 8)7
Heb je er al eens goed bij stil gestaan dat de EV inmiddels verder is dan slechts een zelfkastijdingsmiddel voor diegenen die iets voor het milieu willen doen?
JUIST door Tesla zien we landen doelstellingen hanteren als "over X jaar mogen er alleen nog maar elektrische auto's worden verkocht". Dat komt doordat, in tegenstelling tot al die lullige boodschappenautootjes met al hun beperkingen, Tesla heeft aangetoond dat elektrisch rijden simpelweg BETER is dan ICE rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNNoZeLe
  • Laatst online: 16-09 07:36
[quote]YoshiBignose schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:17:
Waarom zou je dat willen? De auto is daar niet eens zoveel goedkoper (niet ten opzichte van een Mustang bijvoorbeeld) en de transport is vrij prijzig. Oke, er zit geen BPM op (bij een REX wel misschien?), maar je moet waarschijnlijk hier nog wat dingen ombouwen (lichten, aansluitingen?).

Is importeren uit bijv. Duitsland niet logischer?

[...]

Als ik naar de prijs kijk dan is de goedkoopste i3 26.000 euro in nederland, op dit moment op autoscout.
de occasions die ik rond orlando zie is de goedkoopste 17.000 dollar.

Nu ben ik, toen ik mijn vraag stelde, vergeten dat de dollar/euro koers minder gunstig geworden is. Dus dat drukt de pret.

maar voor 1000 euro heb ik hem van florida hier in de haven en als er verder geen ombouw nodig is kost het alleen de btw en de rdw nog. Dan is ie nog altijd goedkoper dan de huidige occasion-aanbod..

Je hebt wel gelijk, ik heb nog niet gekeken naar Duitsland.. ga dat nu meteen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-09 07:13
Beste mensen,

ik neem in zekere zin afscheid van het topic.

Snip]

Jammer, maar zoals eerder gemeld zijn er inderdaad nog steeds veel omstandigheden waarin een ev niet het ideale transportmiddel is.

Daarnaast is de betaalbaarheid voor de particulier (tov zakelijke subsidies) enkel een politieke keuze wat je de ev niet zou moeten aanrekenen.

Alle innovatie is in het begin duur, dan moet je het inderdaad hebben van de early innovators die de nadelen op de koop toe nemen. Daar ben ik er 1 van. Zonnepanelen waren 10 jaar geleden ook pauperduur, maar tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld.

Ten slotte vind ik het wel respect dat je gekozen hebt voor een ev. Ook al is het experiment niet geslaagd. Hiermee behoor je zeker wel tot de light side 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-09 12:10
[...]

Noem je een Multipla een boodschappenwagentje? >:)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:37
Hoho, Multipla's zijn pure cult. En die gekke dingen rijden ook nog behoorlijk goed.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Hey jongens ik vind Multipla's anders vet mooi, en over smaak valt niet te twisten dus......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tiguan schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 14:53:
Net door dealer gebeld, ik mag a.s. vrijdag m'n e-Golf komen ophalen *O*
@tiguan Nice!! Wanneer heb je besteld? Ik heb hem laatste week van april besteld dus zal nog wel even duren ben ik bang. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:59
Verwijderd schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:13:
[...]

@tiguan Nice!! Wanneer heb je besteld? Ik heb hem laatste week van april besteld dus zal nog wel even duren ben ik bang. |:(
18 februari werd ie besteld door de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

tiguan schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:14:
[...]

Oke ja dan ben je waarschijnlijk 1 van de eerste. Ik heb hem in Oryx white pearl genomen en verder alle opties alleen dodehoek assistent en file assistent enzo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Had 'm achteraf ook in 't wit willen nemen, maar ja, blauw is ook mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
tiguan schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:14:
[...]

Heel gaaf, gefeliciteerd! Kan me nog herinneren dat we m allebei overwogen. Ben uiteindelijk bij Tesla geëindigd, maar lijkt me nog steeds een heel fijne keuze :)

Ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tiguan schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:28:
Had 'm achteraf ook in 't wit willen nemen, maar ja, blauw is ook mooi.
Blauw is zeker mooi. Heb proef gereden in de blauwe. Wel de vorige e golf.

Ben benieuwd wat je er van vind. Is het je eerste EV? Voor mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Dit is inderdaad ook mijn eerste EV. Heb zelf ook proefritten gemaakt in de 1st gen e-Golf en ook in de Ioniq. De eerste EV ervaring was iig erg leuk, dat zeker. Hoe het dagelijks gebruik gaat bevallen moet ik nog afwachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja proefrit was leuk. De hele rit zonder radio gereden. Lekker stil haha.

Ik ga er dagelijk van Den Haag naar de Maasvlakte mee rijden. zo'n 100km heen en terug. Geen laadmogelijkheid op werk nog dus zal thuis moeten laden, maar dat red hij makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 22:26
Cool. Dan ben ik binnenkort niet meer de enige e-golf rijder in dit topic! Heb overwogen om hem in te ruilen op een gen2 maar ik kan het met ons rijpatroon niet veroorloven.

Dat gezegd te hebben gaan we waarschijnlijk een Audi e-tron (q6) reserveren 🍾

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Rene schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:59:
Cool. Dan ben ik binnenkort niet meer de enige e-golf rijder in dit topic! Heb overwogen om hem in te ruilen op een gen2 maar ik kan het met ons rijpatroon niet veroorloven.

Dat gezegd te hebben gaan we waarschijnlijk een Audi e-tron (q6) reserveren 🍾
Is überhaupt al bekend want die Q6 gaat kosten? Vraag me af of ze 2018 kunnen waarmaken...
tiguan schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:51:
Dit is inderdaad ook mijn eerste EV. Heb zelf ook proefritten gemaakt in de 1st gen e-Golf en ook in de Ioniq. De eerste EV ervaring was iig erg leuk, dat zeker. Hoe het dagelijks gebruik gaat bevallen moet ik nog afwachten :)
Wat was de afweging om toch voor de e-Golf te gaan tov de Ioniq?

Over de Ioniq gesproken, m'n werknemert reed vandaag op de snelweg 150 km/u het hele stuk (of zo goed als) en dat is zo'n 40 km, maar de range ging maar met 30 km omlaag. Is ie zo zuinig zelfs bij 150 km/u? Kan het bijna niet voorstellen. Nou zijn de weersomstandigheden vandaag wel optimaal... en misschien had ie wind mee :P

[ Voor 16% gewijzigd door YoshiBignose op 08-05-2017 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
@YoshiBignose Ik ben al heel lang VW fan, dus de e-Golf had een voordeel t.o.v. de Ioniq voor mij. Ik vind 't wel een mooie auto en zeker voor dat geld zeer rijk uitgerust. Maar ik weet zeker dat als ik die had genomen, dat ik dan uiteindelijk toch spijt zou krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenK
YoshiBignose schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:17:
Dat woordje hopen betekent dus echt dat je gewoon jaloers bent op mensen die een Tesla rijden? Ik hoop dat je wel begrijpt dat een Tesla een enorme boost heeft gegeven in hele EV wereld... of je het die mensen nou gunt of niet, dat heeft zeker mee geholpen dat andere automerken nu ook zien dat ze snel stappen moeten gaan maken met EV's.
Ik gun iedereen zijn auto. Ook de Tesla rijders hun Tesla. Wat mij wel steekt is dat als hij bedrijfsmatig gekocht wordt er enorme afschrijvingsvoordelen zijn (net als met de Mishubishi Outlander PHEV is geweest) voor bedrijven voor een EV, naarmate hij duurder is is het gunstiger die niet gelden voor andere auto's en al helemaal niet voor privé personen. Over de BTW zal je mij niet horen dat is iets wat een ondernemer heeft, de BPM en MRB voordeel heeft een ieder die een EV koopt. Maar de andere afschrijvingen niet.

Het is raar dat de o.a. de Tesla en Outlander zakelijk zoveel voordelen hebben (hadden). Er zijn maar heel weinig Tesla's en PHEV's van privé personen. Als je de PHEV 5 jaar had was hij uiteindelijk voordeliger dan een polo. Ik ben er van overtuigd dat als die voordelen er niet waren Tesla's en PHEV's een bijzondere verschijning waren in het straatbeeld.

De bijtelling vind ikeen andere discussie. Zeker de regels rond de EV boven de 50k. Hierin zie je dat de andere fabrikanten toch wat afgunst hadden. En daar nog wel eens de nadelen van ondervinden. Ik verwacht dat deels terug te zien in de verkopen van de Tesla.

Het is wel pijnlijk dat mensen met een bovengemiddeld salaris dan nog eens gesponsord worden door de overheid met hun autokeuze. Dat krijg je niet uitgelegd.

Tesla heeft zeker bijgedragen aan het versnellen van de EV acceptatie en het aanzetten van andere fabrikanten.

Ik ben er van overtuigd dat het aanschaf van Model X en S niet gedaan zou zijn door vele als er geen enorm voordeel te halen zou zijn. Nu wordt er veel geld weggedragen naar Mitsubishi en Tesla. Echter heeft de maatschappij er niets aan. Als en voor particulieren dezelfde afschrijf constructies zouden gelden als zakelijk dat het dan een eerlijkere constructie is. Onze land bestuurders zijn niet de meest slimme mensen. Anders hadden ze wel Tesla gereden en een bedrijf gehad of voor een baas gewerkt die ze

Ze hadden de afschrijving ook kunnen maximaliseren of voor iedereen beschikbaar maken in dezelfde schijf.

Dan bereik je veel meer mensen die er voordeel van kunnen hebben. Het nadeel is wel dat waarschijnlijk er minder keuze in modellen was. Het doel lijkt verwezenlijkt. Dus de afschrijvingsvoordelen kunnen worden teruggebracht.

Een goedkope EV met redelijk bereik zie ik nu nog niet direct gebeuren. Een Dachia kost zonder belastingen c.a. €6000,00 als je kijkt dat 1 kWh aan capaciteit wil hebben aan Lithium accu de prijs in grote aantallen € 125,00 is ben je voor een goedkope EV met een redelijk bereik nu al € 6250,00 aan inkoop kwijt alleen aan de accu.

Je ziet nu al dat zowel Tesla als GM aan een soort deel auto systeem werken om een vorm van terugverdiend model voor je EV te maken. Voor veel particulieren is de aanschaf gewoon te kostbaar. Kijk maar naar de Ampera-e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Buu
YoshiBignose schreef op maandag 8 mei 2017 @ 18:05:
[...]

Over de Ioniq gesproken, m'n werknemert reed vandaag op de snelweg 150 km/u het hele stuk (of zo goed als) en dat is zo'n 40 km, maar de range ging maar met 30 km omlaag. Is ie zo zuinig zelfs bij 150 km/u? Kan het bijna niet voorstellen. Nou zijn de weersomstandigheden vandaag wel optimaal... en misschien had ie wind mee :P
Dat is waar het was vandaag een gunstige dag. Maar dan nog vind ik het een enorm goede score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Te mooi om waar te zijn?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 01:27
JeroenK schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:27:
[...]
Het is wel pijnlijk dat mensen met een bovengemiddeld salaris dan nog eens gesponsord worden door de overheid met hun autokeuze. Dat krijg je niet uitgelegd.
Dit is de kern van je probleem, toch? De overheid mag er alleen voor de armen zijn?

Ten eerste, aan wie hebben we dat probleem te danken? Aan Tesla, of aan onze overheid? In je vorige reacties lijk je het vooral Tesla kwalijk te nemen.
Ik ben er van overtuigd dat het aanschaf van Model X en S niet gedaan zou zijn door vele als er geen enorm voordeel te halen zou zijn.
Ik denk dat je dat overschat. Tesla heeft ook een beetje de 'gadget-factor' a la Apple weten te creëren. Daar zullen ze heel veel sales aan hebben verdiend. Bovenal: er zijn talloze landen waar minder of nog veel meer voordeel geboden wordt, dan hier in Nederland.
Nu wordt er veel geld weggedragen naar Mitsubishi en Tesla. Echter heeft de maatschappij er niets aan. Als en voor particulieren dezelfde afschrijf constructies zouden gelden als zakelijk dat het dan een eerlijkere constructie is. Onze land bestuurders zijn niet de meest slimme mensen. Anders hadden ze wel Tesla gereden en een bedrijf gehad of voor een baas gewerkt die ze

Ze hadden de afschrijving ook kunnen maximaliseren of voor iedereen beschikbaar maken in dezelfde schijf.

Dan bereik je veel meer mensen die er voordeel van kunnen hebben. Het nadeel is wel dat waarschijnlijk er minder keuze in modellen was. Het doel lijkt verwezenlijkt. Dus de afschrijvingsvoordelen kunnen worden teruggebracht.

Een goedkope EV met redelijk bereik zie ik nu nog niet direct gebeuren. Een Dachia kost zonder belastingen c.a. €6000,00 als je kijkt dat 1 kWh aan capaciteit wil hebben aan Lithium accu de prijs in grote aantallen € 125,00 is ben je voor een goedkope EV met een redelijk bereik nu al € 6250,00 aan inkoop kwijt alleen aan de accu.

Je ziet nu al dat zowel Tesla als GM aan een soort deel auto systeem werken om een vorm van terugverdiend model voor je EV te maken. Voor veel particulieren is de aanschaf gewoon te kostbaar. Kijk maar naar de Ampera-e.
Hier leg je heel mooi de reden uit waarom 'mensen met een bovengemiddeld salaris' 'gesponsord' worden om een EV te kopen. Auto's zijn namelijk zo ontzettend duur dat enkel die bovengemiddelde verdieners nieuwe modellen kopen. Het zijn de leasebakken die massaal tweedehands gekocht worden waarna ze pas bereikbaar worden bij consumenten.

Wil je meer schone auto's op de weg, dan zal je de autokopers hier een voordeel op moeten bieden. Volgens mij zijn er niet echt andere mogelijkheden.

Oh, en geld weggedragen aan Mitsubishi en Tesla? Dat is niet het geval, hier in Nederland maken we geen geld over naar autobedrijven als korting. Je betaald vooral ontzettend veel minder belasting dan op een ICE :P en je krijgt er aftrekposten bij. Er is geen subsidie voor autobedrijven, het is een korting op de belasting die je moet betalen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UniMatrix
Dank voor alle reacties op mijn "afscheid" (-; Uiteraard blijf ik eea volgen en ik ben zeker geen EV-hater geworden. Denk dat er voor de particulier echt nog een weg te gaan is.

Inmiddels is er sinds vrijdag een... Ehhhh... Prius+ (Wagon)... Ruimte en bereik zeg maar. Ex-lease, 10-2012, veel km maar lekker alles er op en er aan, leer, keyless, regen en lichtsensor, pano-dak, adaptive cruise control, stoelverwarming. Al die dingen die je verpesten als je het eenmaal gehad hebt!

Kijken of ik met mijn EV ervaring een beetje zuinig met het ding kan rijden. Toch de sport om hem zo vaak en lang mogelijk in EV-mode te krijgen. Na 170km zegt de boordcomputer 5,1/100km, niet verkeerd lijkt me.

Ik blijf meelezen hoor!

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Richh schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:54:
[...]

Dit is de kern van je probleem, toch? De overheid mag er alleen voor de armen zijn?
Nee, maar ze hebben wel een zorg taak en plicht, verder moeten we wel zorgen voor een gelijk speelveld en dat is er niet. Dat had wel gekunt. Wat ik een gemiste kans vind.
Ten eerste, aan wie hebben we dat probleem te danken? Aan Tesla, of aan onze overheid? In je vorige reacties lijk je het vooral Tesla kwalijk te nemen.
Nee ik kan het Tesla (of Mitsubishi, Toyota) niet kwalijk nemen. Ze maken gebruik van de mogelijkheden. Dat die misschien (ongewenste) bij effecten hebben is iets wat onze overheid hand moeten inzien/voorkomen toen men de regeling maakte.
Ik denk dat je dat overschat. Tesla heeft ook een beetje de 'gadget-factor' a la Apple weten te creëren. Daar zullen ze heel veel sales aan hebben verdiend.
Ja ze hebben zeker een gasget gehalte gecreerd en dat hebben ze goed gedaan. Dat moet toegegeven worden. De gatget is is erg leuk, en het poets het status op. Als er geen maandbetalingen/sponsoring op de Iphone zat was het ook niet zo'n succes geworden, Ik denk dat dat ook geld voor de Tesla's en eerdere PHEV's.

Lease maatschappijen hebben wel eens uitgezocht dat de gemiddelde zakelijke rijder 11000 Euro meer uitgeeft aan een auto voor de zaak dan als hij hem prive moest kopen.

Dat zal in het hogere segment zeker meer zijn. Vooral als men de kosten kan afwentelen op anderen (Niets menselijk is ons vreemd).
Bovenal: er zijn talloze landen waar minder of nog veel meer voordeel geboden wordt, dan hier in Nederland.
Ja en in de landen waar meer geboden word begint het gevoel van onrecht/misbruik ook groter te worden.
Hier leg je heel mooi de reden uit waarom 'mensen met een bovengemiddeld salaris' 'gesponsord' worden om een EV te kopen. Auto's zijn namelijk zo ontzettend duur dat enkel die bovengemiddelde verdieners nieuwe modellen kopen. Het zijn de leasebakken die massaal tweedehands gekocht worden waarna ze pas bereikbaar worden bij consumenten.
JA dat de lease bakken door gaan naar de consumenten markt klopt, echter loopt het niet over van de grote lease bakken, vooral van de middelasser en er net onder. De grotere wagens worden geexporteerd. De Tesla's model S en X die betaalbaar gaan worden voor de middenklasse zijn inmiddels ook zo ver opgereden dat je er niet veel meer aan hebt op de consumenten markt. Want wat doent een gebruikte Tesla van 5 jaar met 120.000 km. Dat noem ik nogsteeds niet betaalbaar voor de consument.
Wil je meer schone auto's op de weg, dan zal je de autokopers hier een voordeel op moeten bieden. Volgens mij zijn er niet echt andere mogelijkheden.
Ja maar hoe groot moet het voordeel zijn, Er is een steeds grotere groep mensen die overtuigd is dat het geboden voordeel te groot is.
Oh, en geld weggedragen aan Mitsubishi en Tesla? Dat is niet het geval, hier in Nederland maken we geen geld over naar autobedrijven als korting. Je betaald vooral ontzettend veel minder belasting dan op een ICE :P en je krijgt er aftrekposten bij. Er is geen subsidie voor autobedrijven, het is een korting op de belasting die je moet betalen
Dus schiet de belasting er nogsteeds bij in. Ons land wordt draaiende gehouden met belasting geld. Als het ergens niet opgebracht wordt (belasting op winst bij bedrijven) dan moet het ergens ansders opgebracht worden of door bezuinigingen of door meer belasting op andere plaatsen die andere mensen moeten opbrengen,

Even aantekenen dat indien de afschrijf regeling/aftrekpost er niet was niethet gelijke bedrag aan belastingen had opgebracht, men had dan minder dure auto's gekocht waardoor er minder belasting opbrengsten waren. Echter zou het dan niet zijn dat er geen belasting opbrengsten zijn. Echter minder dan het bedrag aan afschrijvingen/aftrekposten.

En als er dan een gelijk speelveld zou zijn dan kon de consument ook genieten van een aftrekpost. Dat kan nu niet en dat maakt voor mij de regeling scheef.

Het voordeel op de MRB en de BPM is voor iedereen beschikbaar. De afschrijfregelingen/aftrelposten niet die zijn alleen voor bedrijven.

De bijtellingsregeling van een EV in 2018 vind ik ook een apparte ik snap niet dat de RAI dit voorgesteld heeft. (ik begrijp wel waarom de overheid ja heeftgezegd = meer belasting inkomsten) Het is een duidelijke vorm van Tesla pesten/jaloezie van de andere autofabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Het is ook allemaal een poppenkast, vooral van de overheid. Regeltjes maken is één ding, maar constant lopen wijzigen is gewoon belachelijk. Maar goed, de voordelen op de Tesla (en Outlander e.d.) waren ook wel erg groot. Het begon met 0% bijtelling, KIA 28%, MIA 36%, VAMIL (en geen MRB). Nu is het alleen nog 4% bijtelling, MIA tot 50k, VAMIL en binnenkort bijtelling 4% tot 50k. Uiteindelijk zal ook de MRB wel weer terugkomen boven een x gewicht. In dat opzicht heb jij je zin... het voordeel voor de mensen met wat meer geld verdwijnt grotendeels. Het blijft wel gunstig om een EV te kopen, maar dan onder de 50k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 01:27
JeroenK schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:26:
Nee, maar ze hebben wel een zorg taak en plicht, verder moeten we wel zorgen voor een gelijk speelveld en dat is er niet. Dat had wel gekunt. Wat ik een gemiste kans vind.
Er zijn volgens mij allerlei topics waar we over de politiek kunnen praten. Laten we dat daar doen, en niet hier. Doe eens een zoekopdracht op 'kilometerheffing' als je geen zin meer in het leven hebt :P [TK] 2017 Formatietopic
Nee ik kan het Tesla (of Mitsubishi, Toyota) niet kwalijk nemen. Ze maken gebruik van de mogelijkheden. Dat die misschien (ongewenste) bij effecten hebben is iets wat onze overheid hand moeten inzien/voorkomen toen men de regeling maakte.
De autofabrikanten maken er geen gebruik van. De bedrijven en werknemers, die maken gebruik van de mogelijkheden.
Als er geen maandbetalingen/sponsoring op de Iphone zat was het ook niet zo'n succes geworden
[...]
Lease maatschappijen hebben wel eens uitgezocht dat de gemiddelde zakelijke rijder 11000 Euro meer uitgeeft aan een auto voor de zaak dan als hij hem prive moest kopen.
Kopen op afbetaling zorgt ervoor dat mensen meer geld uitgeven. En dus alleen aan BTW al ontzettend veel extra geld uitgeven. Super goed voor de economie dus!
En in beide gevallen kost het onze staat helemaal niks.
JA dat de lease bakken door gaan naar de consumenten markt klopt, echter loopt het niet over van de grote lease bakken, vooral van de middelasser en er net onder. De grotere wagens worden geexporteerd. De Tesla's model S en X die betaalbaar gaan worden voor de middenklasse zijn inmiddels ook zo ver opgereden dat je er niet veel meer aan hebt op de consumenten markt. Want wat doent een gebruikte Tesla van 5 jaar met 120.000 km. Dat noem ik nogsteeds niet betaalbaar voor de consument.
Wat doet een gebruikte BMW of Audi met een waarde van een ton, na 5 jaar met 120k op de klok? Ook die kost nog tienduizenden euro's en is onbereikbaar voor de consument. Daar is het dan ook een auto van een ton voor. Het zou ook een beetje gek zijn als auto X van 100k na 5 jaar en 120k op de klok net zoveel waard zou zijn als auto Y van 20k na 5 jaar met 120k op de klok.

Nogmaals, wat is je probleem nou precies? Moet een batterijwagen meer afschrijving kennen ofzo, wil je dat kunstmatig gaan forceren? Nou, dat gaat een aanzuigende werking hebben op de verkoop van EV-modellen... Not!

De consumentenmarkt gaat pas interesse tonen als de hele dure auto's een jaar of 10-15 zijn en over de 200k zijn gelopen. Sowieso: de consumentenmarkt krijgt pas interesse als de Model 3 een keer 5 jaar oud is met 120k op de teller.

Verdiep je eens in het hele meerjarenplan van Tesla als je wil weten waarom de prijzen op dit moment zo zijn. Het kán gewoon niet anders dan dit.

En anders dan hoor ik graag een alternatief van je in plaats van dat je enkel roept 'ja maar de politiek moet het anders doen!!1' - hoe dan wel? Of gaat het je puur (zoals je hieronder noemt) om het principe dat de aftrekposten niet voor consumenten gelden? Want dat ben ik met je eens, maar dat gaat natuurlijk niks uitmaken omdat EV's onbereikbaar zijn voor de gemiddelde consument.
Ja maar hoe groot moet het voordeel zijn, Er is een steeds grotere groep mensen die overtuigd is dat het geboden voordeel te groot is.
Ik heb geen idee hoe groot dit voordeel tegenwoordig is (ik ben geen leaserijdert (en al helemaal geen Teslabezitter -O- )). Kan je me vertellen hoe veel belastingvoordeel een modaalverdiener kan krijgen als hij een Tesla van 80k koopt?

Volgens mij valt het tegenwoordig allemaal wel mee namelijk, ik lees hier ook weinig mensen op jou na die zeggen dat er teveel voordeel is. Ik zie nog bijzonder weinig Tesla's op de weg bovendien.
En als er dan een gelijk speelveld zou zijn dan kon de consument ook genieten van een aftrekpost. Dat kan nu niet en dat maakt voor mij de regeling scheef.

Het voordeel op de MRB en de BPM is voor iedereen beschikbaar. De afschrijfregelingen/aftrelposten niet die zijn alleen voor bedrijven.
En hier ben ik het mee eens :) Wat mij betreft zouden ze het ook moeten laten gelden voor de consument. Dat is fair.
Niet dat het iets gaat uitmaken, de auto's zijn nog altijd te duur voor de gemiddelde consument :P Maar verder kan ik me daar wel in vinden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
JeroenE schreef op maandag 8 mei 2017 @ 08:48:
Nee, dat niet. Er is wel iemand aan wie je het kan vragen :+
_O- _O- _O- :') :') :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoffa
@Richh Ik kan je heel kort uitleggen wat het probleem van @JeroenK precies is: hij is stikjaloers dat hij als particuliere rijder niet (in zijn ogen) dezelfde voordelen krijgt als de zakelijke rijder.
En dat kan ik ergens ook niet geheel met hem oneens zijn, ik zou me misschien ook wel zo voelen als @YoshiBignose weer eens niet wilde stoppen met lullen over zn peperdure wagen terwijl ik t met een koelblik op wielen moest stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:45
tiguan schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 14:53:
Net door dealer gebeld, ik mag a.s. vrijdag m'n e-Golf komen ophalen *O*
Ook ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met deze auto, ik zal dit topic dan ook zeker met wat extra aandacht blijven volgen vanaf vrijdag. In augustus mag ik een nieuwe auto bestellen en wil ook graag elektrisch gaan rijden. De e-Golf heeft tot nu toe mijn aandacht (ga 'm ook proefrijden binnenkort).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Stoffa schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 00:08:
@Richh Ik kan je heel kort uitleggen wat het probleem van @JeroenK precies is: hij is stikjaloers dat hij als particulier rijder niet (in zijn ogen) dezelfde voordelen krijgt als de zakelijke rijder.
En dat kan ik ergens ook niet geheel met hem oneens zijn, ik zou me misschien ook wel zo voelen als @YoshiBignose weer eens niet wilde stoppen met lullen over zn peperdure wagen terwijl ik t met een koelblik op wielen moest stellen.
Het gras is altijd groener...
Ik rijd zelf ook in een koekblikje dat minder waard is dan 1 maandsalaris. Maar ik vind het juist fijn als mensen vertellen over auto's die ik interessant vind, maar zelf nog niet kan betalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Beste mensen,

Ik rijd inmiddels ruim 3 jaar in mijn LEAF en heb er zo'n 115.000 km op gezet. Hij heeft nu 3 streepjes verloren dus ik heb nog zo'n 70% capaciteit over. Dat begin ik wel wat meer te merken dan toen ik hem net gekocht had, maar is nog niet onoverkomelijk. Voorlopig is hij, alles bij elkaar, goedkoper dan wanneer ik 3 jaar terug in mijn brandstofauto was blijven rijden en een stuk luxer ook nog.

Met een derde op komst ben ik om me heen gaan kijken of dit een goed moment is om een andere auto te kopen. Als het kan blijf ik graag elektrisch rijden, daarom staat een Ioniq EV hoog op het lijstje. Toch wilde ik me daar niet op blindstaren en heb ik geprobeerd te kijken naar tweedehands brandstofauto's. Ik zoek naar een betrouwbare (= weinig onderhoud) en zuinige auto omdat ik veel kilometers maak. Beetje in het rijtje Volvo V40, Ford Focus/Mondeo, Toyota Yaris/Auris, Toyota Prius Wagon, ... Echter zijn de variabele lasten van deze auto's veel hoger dan ik dacht. Zelfs met een aanschaf van ~30k€ heb ik met een Ioniq na 4 jaar uiteindelijk evenveel uitgegeven en daarna is hij goedkoper.

In die zin ben ik het dus ook weer niet helemaal met je eens dat het voor een particulier onbetaalbaar is, je moet hem echter niet na een jaar weer willen verkopen. Ik had wel gehoopt nog wat terug te krijgen voor mijn LEAF bij inruil, maar ik ga a.s. zaterdag maar eens een offerte laten maken zodat het plaatje wat duidelijker is. Als het qua kosten niet uit kan rijd ik gewoon nog een jaartje door en kijk ik dan wel weer.
UniMatrix schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:59:
Dank voor alle reacties op mijn "afscheid" (-; Uiteraard blijf ik eea volgen en ik ben zeker geen EV-hater geworden. Denk dat er voor de particulier echt nog een weg te gaan is.

Inmiddels is er sinds vrijdag een... Ehhhh... Prius+ (Wagon)... Ruimte en bereik zeg maar. Ex-lease, 10-2012, veel km maar lekker alles er op en er aan, leer, keyless, regen en lichtsensor, pano-dak, adaptive cruise control, stoelverwarming. Al die dingen die je verpesten als je het eenmaal gehad hebt!

Kijken of ik met mijn EV ervaring een beetje zuinig met het ding kan rijden. Toch de sport om hem zo vaak en lang mogelijk in EV-mode te krijgen. Na 170km zegt de boordcomputer 5,1/100km, niet verkeerd lijkt me.

Ik blijf meelezen hoor!
Mag ik vragen hoeveel je daar nou voor kwijt was en hoeveel je denkt dat je maandelijks kwijt gaat zijn? Bij mij was een Ioniq namelijk half zo duur om te rijden (niet om aan te schaffen obviously), maar misschien komt dat doordat ik aardig wat kilometers maak. Heb je nog andere auto's overwogen en waarom heb je die dan niet gekozen?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Shapeshifter schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 08:23:
[...]
Ik rijd inmiddels ruim 3 jaar in mijn LEAF en heb er zo'n 115.000 km op gezet. Hij heeft nu 3 streepjes verloren dus ik heb nog zo'n 70% capaciteit over. Dat begin ik wel wat meer te merken dan toen ik hem net gekocht had, maar is nog niet onoverkomelijk. Voorlopig is hij, alles bij elkaar, goedkoper dan wanneer ik 3 jaar terug in mijn brandstofauto was blijven rijden en een stuk luxer ook nog.
Ik had wel gehoopt nog wat terug te krijgen voor mijn LEAF bij inruil, maar ik ga a.s. zaterdag maar eens een offerte laten maken zodat het plaatje wat duidelijker is. Als het qua kosten niet uit kan rijd ik gewoon nog een jaartje door en kijk ik dan wel weer.
Met 3 streepjes verlies kun je volgens mij onder de garantie de accu laten vervangen? Of was 'ie niet nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Veneficus schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 08:51:
[...]

Met 3 streepjes verlies kun je volgens mij onder de garantie de accu laten vervangen? Of was 'ie niet nieuw?
Hij is ten eerste niet nieuw (2011 model), ten tweede zat ik toen al wel over de 100.000 kilometer en ten derde gaat de garantie over meer dan 3 streepjes verlies binnen 5 jaar en binnen een ton km...

[ Voor 13% gewijzigd door Shapeshifter op 09-05-2017 08:59 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:27
Shapeshifter schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 08:57:
[...]

Hij is ten eerste niet nieuw (2011 model), ten tweede zat ik toen al wel over de 100.000 kilometer en ten derde gaat de garantie over meer dan 3 streepjes verlies binnen 5 jaar en binnen een ton km...
Kun je in Nederland een nieuwe accu in je Leaf laten zetten? In Amerika kon het wel, dan kun je weer een flinke tijd mee vooruit, voor 5500 dollar. Dat is toch goedkoper dan een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Cijfers Bovag April

BMW i3, 80 (323)
BMW i8, 6 (10)
Hyundai Ioniq, 129 (622)
Nissan Leaf, 18 (312)
Opel Ampera-E, 11 (11)
Renault Zoe, 29 (204)
Tesla Model S, 48 (486)
Tesla Model X, 31 (261)

Zo zie je maar weer, maak een knappe auto en mensen zijn best geinterreseerd, de Hyundai Ioniq lijkt dit te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-09 00:15
Shapeshifter schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 08:57:
[...]

Ahh dat is wel jammer dat het er net buiten valt. Is het een beetje gebruikelijk dat de Leaf na 100-130.000 km al bij 70% zit?

Ik ga mij ook af vragen wat onze zoe doet. Onze zoe staat nu op 60.000km +\- en daar is ook al 10% vanaf (90%SoH nu)
Vorig jaar mei stond de teller op 38700 en leek er rond deze tijd/temp nog zeker iets meer actieradius op de GoM te staan (ik lijk al verschil te merken) alleen toen wist ik nog niet wat de SoH was

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 09-05-2017 12:39 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
@databeestje Wel vreemd dat de Ampera-E al bij de verkoop cijfers staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
tiguan schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:41:
Kunnen dit de demo-auto's van dealers zijn? Die gaan volgens mij vaak meteen de boeken in voor een kenteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:13
databeestje schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:26:
Cijfers Bovag April

BMW i3, 80 (323)
BMW i8, 6 (10)
Hyundai Ioniq, 129 (622)
Nissan Leaf, 18 (312)
Opel Ampera-E, 11 (11)
Renault Zoe, 29 (204)
Tesla Model S, 48 (486)
Tesla Model X, 31 (261)

Zo zie je maar weer, maak een knappe auto en mensen zijn best geinterreseerd, de Hyundai Ioniq lijkt dit te bevestigen.
Tussen haakjes is jaarvolume?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:28
tiguan schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:41:
Dat kan niet. Die worden pas in Q3 2019 geleverd :+

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Blik1984 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:52:
[...]

Tussen haakjes is jaarvolume?
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Veneficus schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:46:
[...]

Kunnen dit de demo-auto's van dealers zijn? Die gaan volgens mij vaak meteen de boeken in voor een kenteken?
Ik denk importeur auto's. Mijn dealer gaf aan dat er in september pas showroom auto's waren.

Morgen wel uitgenodigd voor een Opel Ampera-e event in NL. Neem aan dat er daar 1 of meerdere van deze auto's te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
databeestje schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:26:
Cijfers Bovag April

BMW i3, 80 (323)
BMW i8, 6 (10)
Hyundai Ioniq, 129 (622)
Nissan Leaf, 18 (312)
Opel Ampera-E, 11 (11)
Renault Zoe, 29 (204)
Tesla Model S, 48 (486)
Tesla Model X, 31 (261)

6 stuks i8 in april verbaast me wel, zie ze echt nooit rijden. Maar vind het ook niet echt tellen als een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

haaibaa2 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:25:
[...]

Kun je in Nederland een nieuwe accu in je Leaf laten zetten? In Amerika kon het wel, dan kun je weer een flinke tijd mee vooruit, voor 5500 dollar. Dat is toch goedkoper dan een nieuwe.
Heb het een jaar geleden gevraagd aan de dealer en toen zou dat €9.000 moeten kosten. Dan wordt de 24kWh accu vervangen door... een nieuwe 24kWh accu, de nieuwe 30kWh kan namelijk niet in het 2011 model gezet worden :')_!
Stef87 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:37:
[...]

Ahh dat is wel jammer dat het er net buiten valt. Is het een beetje gebruikelijk dat de Leaf na 100-130.000 km al bij 70% zit?

Ik ga mij ook af vragen wat onze zoe doet. Onze zoe staat nu op 60.000km +\- en daar is ook al 10% vanaf (90%SoH nu)
Vorig jaar mei stond de teller op 38700 en leek er rond deze tijd/temp nog zeker iets meer actieradius op de GoM te staan (ik lijk al verschil te merken) alleen toen wist ik nog niet wat de SoH was
Mja, oordeel zelf: http://www.electricvehicl...rld_Battery_Capacity_Loss

Op het begin degraderen ze het snelst he, dat gaat niet lineair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
De Tesla daarentegen verliest maximaal zo'n 10% na 150.000 km >:)

Heeft dit te maken met de grootte, of zit er gewoon betere batterijen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Nevermind

[ Voor 90% gewijzigd door tiguan op 09-05-2017 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tussen haakjes ja, maar dat eerste getal is alleen april, dus 6 stuks vind ik veel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
YoshiBignose schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:40:
De Tesla daarentegen verliest maximaal zo'n 10% na 150.000 km >:)

Heeft dit te maken met de grootte, of zit er gewoon betere batterijen in?
Andere chemische samenstelling en temperatuur management. Dat ontbreek volgens mij in de 1st gen Leaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Grootte ook wel. Hoe groter de accu, hoe minder cycli deze ondergaat voor een bepaalde afstand.
Dus bij dezelfde levensverwachting (1000 cycli), kan de Tesla 1000*400 is 400.000 km rijden, terwijl de leaf al op is bij 1000*130 is 130.000 km.

Zo begreep ik het althans altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 14:39
Niemand die je tegenhoudt om een onderneming te starten en dezelfde aftrekposten te krijgen. Vijf minuten bij de KVK en €25,- inschrijfgeld en het is geregeld. :-)

Zonder de extra voordelen voor de Tesla had ik nu niet elektrisch maar diesel gereden. EV's zijn nu nog duur door de fase van de ontwikkeling waar ze in zitten. Wil je dan de overstap naar elektrisch een handje helpen dan heb je dit soort regelingen nodig.

Het aantal consumenten dat een nieuwe auto koopt is laag. De meeste nieuwe auto's worden zakelijk aangeschaft en dus zijn de stimuleringsregelingen ook gericht op de zakelijke markt.

De ISDE regeling voor duurzame energie kan je als consument bijvoorbeeld wel gebruik van maken en is gelijk aan die voor zakelijke gebruikers. Eigenlijk heb je daar als consument weer meer voordeel omdat kleinere installaties meer subsidie ontvangen dan grotere die de zakelijke gebruikers meer zullen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
s_schimmel schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:04:
[...]

Niemand die je tegenhoudt om een onderneming te starten en dezelfde aftrekposten te krijgen. Vijf minuten bij de KVK en €25,- inschrijfgeld en het is geregeld. :-)
:X

Als de regeltjes zo makkelijk zouden zijn. Wie zou er dan nog BTW betalen?

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 09-05-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Zo makkelijk is het niet want je moet wel officieel ondernemer zijn. Bovendien hebben de aftrekposten natuurlijk het meeste zin als je in de 52% belastingschijf zit. Maar goed schimmel heeft wel gelijk dat je omgerekend een Tesla van 90k misschien evenveel kost als een 5-serie van 50k. Die 5-serie met stinkdiesel is slechter voor het milieu, dus het is toch een win-win :P

Ik zou ook nooit een nieuwe auto hebben gekocht en al helemaal niet met krediet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-09 12:10
[...]

Ik rijd inmiddels ruim 3 jaar in mijn LEAF en heb er zo'n 115.000 km op gezet. Hij heeft nu 3 streepjes verloren dus ik heb nog zo'n 70% capaciteit over. Dat begin ik wel wat meer te merken dan toen ik hem net gekocht had, maar is nog niet onoverkomelijk.
Ik heb altijd begrepen dat het eerste streepje verlies 5% is en de volgende streepjes 2,5% per streepje. Dat zou betekenen dat je maar 10% verlies hebt.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
pmiddeld schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 19:58:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat het eerste streepje verlies 5% is en de volgende streepjes 2,5% per streepje. Dat zou betekenen dat je maar 10% verlies hebt.
Nee, 15% voor de eerste en dan 6.25% per streepje (bron: de handleiding). 3 streepjes weg is dus 72.5 tot 66.25% over.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:21
Heeft er hier iemand al een poging gedaan een Ampera-E te bestellen/leasen? Nu bestellen is een levering in mei 2018 volgens Alphabet, maar uiteraard geen garanties...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 08:02

apt

Ik heb bijna het hele topic gelezen. Ik wil heel graag electrisch gaan rijden. Prive, ik heb geen mogelijkheid tot zakelijke lease. Ik ben even bij een Ioniq wezen kijken, mooi, maar te duur naar mijn zin. Private lease is gaat richting 600 euro per maand. Toen heb ik een Zoe overwogen, eventueel tweedehands met accu lease. Een nieuwe in private lease is ook al weer richting 600 euro. De 30 kWh leaf in accenta uitvoering kost private lease 425 euro voor 2 jaar en 16.000 km, wel met reclame voor mijndomein. Vind ik heel netjes. Hij lijkte me net wat groter dan de Zoe en private lease prijs is veel beter.

Ik rijd nu een ford focus 2.0 tdci. Engenlijk een vrij vlotte auto, met alle luxe erop en goede radio, maar een tractor om te rijden, met tractorachtige uitstoot. Helaas kan ik hem niet echt weg doen. Kamperen met twee kleine kinderen en aanhangwagen. Die zal nog maar een paar duizend kilometer per jaar gaan maken. Wegenbelasting voor een vergelijkbare benzine auto is ca 700 euro per jaar minder. Maar om voor dat bedrag een andere station met trekhaak te kopen? Ik heb wat kosmetische schades en 300k km, dus veel waarde heeft hij niet meer. Als ik er 2000 bij leg ben ik drie jaar verder voor het terugverdient is. Dan hou ik hem maar denk ik.

Dus eigenlijk sta ik op het punt 2 jaar Leaf te gaan rijden. Daarna een model 3 met autopilot? Autopilot is echt mijn droom. Ik laat me graag rijden. Goed voor de bloeddruk.

De keuze voor de Leaf is dus echt een financiele, het is voor mij de goedkoopste electrische auto als private lease. Aan de andere kant is het helemaal geen financiele keuze: blijven rijden in de afgeschreven diesel is goedkoper. Maar niet leuk en slecht voor het milieu. We doen de tweede auto, een oude fiesta, weg. Netto betalen we dan ca 200 euro per maand meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Apt
Heb je echt 2 auto's nodig? Wil je private lease of zelf aanschaffen? 2e hands schrijven EV's toch aanzienlijk af en zijn ze te koop voor schappelijke prijzen.

Zeker als je maar 2 jaar wilt gaan rijden is private lease toch behoorlijk kostbaar? Je bent dan €10.000,- kwijt. Een Leaf kost je aan 'brandstof' bij 16.000km op jaarbasis ongeveer €500,-.

[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 10-05-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Of we twee auto's nodig hebben daar denken we regelmatig over na. Soms een poosje niet. Maar ik moet een trekhaak.

Ik zou inderdaad overwegen 12 a 15 k euro contant uit te geven aan een gebruikte. Daarom had ik de Zoe ook op het oog, met batterijlease. Maar ik vind het ook wel prettig om een private lease te hebben als deze. Dan blijft het geld beschikbaar. Ik ben me ervan bewust dat het op lange termijn wat duurder is. Namelijk nieuw leasen versus gebruikt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
[...]

Met een derde op komst ben ik om me heen gaan kijken of dit een goed moment is om een andere auto te kopen. Als het kan blijf ik graag elektrisch rijden, daarom staat een Ioniq EV hoog op het lijstje. Toch wilde ik me daar niet op blindstaren en heb ik geprobeerd te kijken naar tweedehands brandstofauto's. Ik zoek naar een betrouwbare (= weinig onderhoud) en zuinige auto omdat ik veel kilometers maak. Beetje in het rijtje Volvo V40, Ford Focus/Mondeo, Toyota Yaris/Auris, Toyota Prius Wagon, ... Echter zijn de variabele lasten van deze auto's veel hoger dan ik dacht. Zelfs met een aanschaf van ~30k€ heb ik met een Ioniq na 4 jaar uiteindelijk evenveel uitgegeven en daarna is hij goedkoper.

In die zin ben ik het dus ook weer niet helemaal met je eens dat het voor een particulier onbetaalbaar is, je moet hem echter niet na een jaar weer willen verkopen. Ik had wel gehoopt nog wat terug te krijgen voor mijn LEAF bij inruil, maar ik ga a.s. zaterdag maar eens een offerte laten maken zodat het plaatje wat duidelijker is. Als het qua kosten niet uit kan rijd ik gewoon nog een jaartje door en kijk ik dan wel weer.

[...]

Mag ik vragen hoeveel je daar nou voor kwijt was en hoeveel je denkt dat je maandelijks kwijt gaat zijn? Bij mij was een Ioniq namelijk half zo duur om te rijden (niet om aan te schaffen obviously), maar misschien komt dat doordat ik aardig wat kilometers maak. Heb je nog andere auto's overwogen en waarom heb je die dan niet gekozen?
Ik rijd iets meer dan 15000km/per jaar, zeg 17.000km.

De Prius wagon is flink duurder in vaste lasten: € 67,- MRB per maand en de ANWB autoverzekering is ca € 20,- euro per maand duurder omdat je bij de ANWB 30% premiekorting krijgt voor een volledige EV.

Qua brandstof zal het als ik de 1:20 haal een paar tientjes meer zijn, ook omdat ik afhankelijk was van publiek laden wat natuurlijk duurder is dan thuis, zeker met zonnepanelen.

Ik wilde sowieso niet terug naar een ICE die 1:11 of 1:15 rijdt maar ook een ruime auto (gescheiden vader, twee mannetjes 7&8, kinderfietsen,strandspullen, inflatable SUP board enz.) Er blijft dan niet veel over behalve een Auris touring sports of een Prius Wagon. Tweedehands met flink wat km's goed betaalbaar.

Voor de Leaf moet je rekenen dat je tussen de 8500~9500 terug krijgt (1e generatie, ton gelopen). De dealers gaan hem nooit zelf verkopen maar hij gaat de handel in... Je kunt hem beter zelf proberen te verkopen voor een scherpe prijs maar daar had ik ook weer niet de fut voor.

En ja, als ik hem langer had gehouden was de afschrijving relatief lager geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022
apt schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:12:
Of we twee auto's nodig hebben daar denken we regelmatig over na. Soms een poosje niet. Maar ik moet een trekhaak.

Ik zou inderdaad overwegen 12 a 15 k euro contant uit te geven aan een gebruikte. Daarom had ik de Zoe ook op het oog, met batterijlease. Maar ik vind het ook wel prettig om een private lease te hebben als deze. Dan blijft het geld beschikbaar. Ik ben me ervan bewust dat het op lange termijn wat duurder is. Namelijk nieuw leasen versus gebruikt kopen.
Wij rijden momenteel een Leaf via MijnDomein. Voordeel is wel dat je gratis kunt laden bij Fastned gedurende je leasecontract. Als dit geografisch enigszins past in jou situatie kun je de laadkosten aardig binnen de perken houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MR0522 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 17:37:
Wij rijden momenteel een Leaf via MijnDomein. Voordeel is wel dat je gratis kunt laden bij Fastned gedurende je leasecontract. Als dit geografisch enigszins past in jou situatie kun je de laadkosten aardig binnen de perken houden.
Weet je het zeker?
De laadpas krijg je gratis van ons, je betaald alleen de laadkosten.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

MR0522 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 17:37:
[...]

Goede ervaringen? Ik heb net met ze gebeld, kreeg een goede indruk van de communicatie. Spelfoutje kan gebeuren. Mij tenminste wel.

Fastned zal lastig zijn, niet aan mijn regelmatige route. Wel makkelijk in het weekeinde bij familiebezoek. Dan deden we toch al eens een pauze onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR0522
Juup schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 18:18:
[...]

Weet je het zeker?

[...]
Heel zeker! :) Je krijgt inderdaad er nog een laadpas bij van de EV-company waarmee je openbaar kunt laden. Die kosten betaal je zelf. Maar dat zijn keuzes. Daarnaast wordt er een account bij Fastned aangemaakt met een ruim tegoed om ten alle tijde snel en gratis te kunnen laden. Dat was voor ons ook een reden om te gaan voor deze aanbieder. Als ik ons overzicht bekijk van Fastned van het aantal laadbeurten en de bijbehorende prijs, dan was het voor ons niet rendabel geweest om een EV te gaan rijden als we dit nog allemaal erbij hadden moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Zo word verstandig/goedkoop toch opeens prijzig om een EV te rijden. Gewoon lekker thuis opladen. Kost de wereld niet; zeker niet als je zonnepanelen hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR0522
apt schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 18:36:
[...]

Goede ervaringen? Ik heb net met ze gebeld, kreeg een goede indruk van de communicatie. Spelfoutje kan gebeuren. Mij tenminste wel.

Fastned zal lastig zijn, niet aan mijn regelmatige route. Wel makkelijk in het weekeinde bij familiebezoek. Dan deden we toch al eens een pauze onderweg.
Wij leasen inmiddels meer dan 4 jaar via MijnDomein. Hebben hiervoor twee ICE voertuigen gereden met wisselend plezier.

Ervaringen zijn wisselend, ze zijn goed in het geven van een eerste indruk. Lees de reviews maar op het net, die wisselen nogal. Pluspunt is wel: wat MijnDomein schrijft komen ze na, de contracten zijn glashelder en duidelijk. Alles staat ook transparant op hun website vermeld. Geen addertjes of verborgen zaken. What you see is what you get.

Wat ik echter jammer vindt: het groeit ze allemaal een beetje boven hun hoofd. Dat kan op den duur wat irritatie gaan geven als er zaken niet helemaal goed gaan. Mijn tip is ook, blijf met ze communiceren en leg alles vast zowel mondelijk als schriftelijk. Uiteindelijk lossen ze alles naar tevredenheid op.

Wat de Leaf betreft, het is lastig om het energieverbruik onder de knie te krijgen. Daarentegen rij je ongemerkt meer kilometers dan je lief is. Het gaat allemaal zo makkelijk :)
Succes met het maken van de juiste afwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

MR0522 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:04:
[...]
Ervaringen zijn wisselend, ze zijn goed in het geven van een eerste indruk. Lees de reviews maar op het net, die wisselen nogal. Pluspunt is wel: wat MijnDomein schrijft komen ze na, de contracten zijn glashelder en duidelijk. Alles staat ook transparant op hun website vermeld. Geen addertjes of verborgen zaken. What you see is what you get.

Wat ik echter jammer vindt: het groeit ze allemaal een beetje boven hun hoofd. Dat kan op den duur wat irritatie gaan geven als er zaken niet helemaal goed gaan. Mijn tip is ook, blijf met ze communiceren en leg alles vast zowel mondelijk als schriftelijk. Uiteindelijk lossen ze alles naar tevredenheid op.
Goed te horen, daarmee durf ik het wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Ondertussen was het bedrijf van mijn vrouw ook verder aan het kijken, dus zag het er bij ons ipv twee keer Leaf nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/67pqhz.png

Ook een stuk in gereden en dan toch heel blij zijn met je Leaf, hoe fijn is dat d:)b d:)b oOo oOo :Y :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Tocoleaf schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:02:
Ondertussen was het bedrijf van mijn vrouw ook verder aan het kijken, dus zag het er bij ons ipv twee keer Leaf nu zo uit:

[afbeelding]

Ook een stuk in gereden en dan toch heel blij zijn met je Leaf, hoe fijn is dat d:)b d:)b oOo oOo :Y :Y
Is dat een Ioniq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Is een Leaf nou zo groot, of lijkt 't maar zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zat ook even te kijken maar het moet toch gezichtsbedrog zijn. De Leaf is 2,5 cm korter en 5 cm smaller maar wel 10 cm hoger.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
Tom Paris schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:03:
Heeft er hier iemand al een poging gedaan een Ampera-E te bestellen/leasen? Nu bestellen is een levering in mei 2018 volgens Alphabet, maar uiteraard geen garanties...
Vanavond op uitnodiging van Kyotolease een Sneak Peek bijgewoond. Hier wat foto's met die ik met mijn telefoon in de drukte en het slechte licht heb gemaakt.

Prima auto wat mij betreft, maar een onvoorwaardelijke lease topper gaat het niet 123 worden schat ik zo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Zaterdag gaan we kijken bij een gebruikte Opel Ampera. Volledige EV als enige auto is nog niet te doen voor ons helaas. Zoveel en zo vaak mogelijk die stekker inpluggen natuurlijk met onze zonnepanelen.

Auto heeft bij 59.000km groot onderhoud gehad en staat nu 64.000km op de teller (6 maanden garantie).

Zijn er nog zaken om op te letten bij deze bolide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
kdeboois schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:54:
[...]

Vanavond op uitnodiging van Kyotolease een Sneak Peek bijgewoond. Hier wat foto's met die ik met mijn telefoon in de drukte en het slechte licht heb gemaakt.

Prima auto wat mij betreft, maar een onvoorwaardelijke lease topper gaat het niet 123 worden schat ik zo in.
Daar zijn die 11 Ampera's die op kenteken zijn gezet :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
kdeboois schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:54:
[...]

uit interesse, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Blik1984 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:10:
[...]

uit interesse, waarom niet?
Lees maar eens mee in het lease auto topic.

De 'premium' boys gaan hier niet in rijden is mijn inschatting. Het is echt een B categorie met C binnenruimte en de leasemarkt heeft toch veel C/D nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:47
Vergis je niet hoor, de bijtelling is vaak de beslissende factor en dan is 4% wel erg prettig met een heel net bereik zelfs bij hogere (lease) snelheden

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Noord27 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:04:
Zaterdag gaan we kijken bij een gebruikte Opel Ampera. Volledige EV als enige auto is nog niet te doen voor ons helaas. Zoveel en zo vaak mogelijk die stekker inpluggen natuurlijk met onze zonnepanelen.

Auto heeft bij 59.000km groot onderhoud gehad en staat nu 64.000km op de teller (6 maanden garantie).

De wegenwacht zegt: electra. https://www.anwb.nl/auto/...011-05-01/2016-05-02/2411

Meer dan normaal aan te raden om het onderhoud goed en regelmatig te laten uitvoeren.

Ook het oplaad-klepje etc. bekijken dus.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Noord27 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:04:
Als alle recall aanpassingen en het onderhoud netjes zijn gedaan en je nog aanspraak kan maken op de 8 jaar garantie op de batterij zijn het alleen de kleine dingetjes van de ANWB waar je op moet letten.

Onderhoud ook altijd bij Opel gedaan geeft ook een mobiliteits garantie certificaat. Kan ook handig zijn.

5 jaar en 160k km lang zeer veel plezier van gehad en de grootste problemen waren beperkt tot het feit dat na 40-80 km de ICE begon te draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door kdeboois op 11-05-2017 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
kdeboois schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:19:
[...]

Lees maar eens mee in het lease auto topic.

De 'premium' boys gaan hier niet in rijden is mijn inschatting. Het is echt een B categorie met C binnenruimte en de leasemarkt heeft toch veel C/D nu.
Met een bijtelling van 4% over laten we zeggen 45.000, betaal je dus 1800 euro bijtelling bruto. Dat is dus minder dan 100 euro per maand. Die andere 200 euro per maand die ik bespaar leg ik dan wel opzij voor een huurauto voor de vakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Met een Ampera-e kan je prima op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Als je een vakantie met zuipen aantrekkelijk vindt...
(en dan bedoel ik niet van jezelf)

[ Voor 24% gewijzigd door Jan Treur op 11-05-2017 09:49 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
kdeboois schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:47:
Met een Ampera-e kan je prima op vakantie.
Ik bedoel dan meer qua ruimte (ik heb 2 kinderen), qua range moet je een aardig eind kunnen komen inderdaad

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 11-05-2017 09:52 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.