Ja, busjes zijn in gebruik wel ideaal vind ik zelf. Wij hebben twee omgebouwde Fiats. Een Qubo en Doblo. Schuifdeuren voor achterin zijn geweldig om kinderen in- en uit te laden in parkeergarages en in de achterbak past heel veel spul. Veel en veel meer dan in de Soul.
Maar goed, ze hebben ook wat nadelen; ze kunnen niet heel ver rijden voor ze moeten laden en de Qubo kan niet snelladen. De Doblo kan wel snelladen maar met max 20kW en de laders van FastNed werken niet (die van Allego etc wel). Volgens de leverancier van FastNed zou de Doblo geen "start laden" commando sturen, maar waarom dit bij Allego dan wel werkt is niet duidelijk. Bij de Qubo kan je de achterbank helemaal weghalen en bij de Doblo dan ineens weer niet (wel dubbelklappen).
Vooralsnog heb ik geen spijt van de 5 jaar lease. Pas na 2019 lijken er meer betaalbare en bruikbare alternatieven op mijn 2015 Zoe te komen.
Dat dacht ik 7 jaar geleden ook. Eerst nog "even" een hybride en dan kan ik elektrisch kiezen wat ik wil. Dat viel wat tegen...
Nee, daar hoef je dat tegenwoordig niet meer voor te doen.
In een Model S moet de hond op de achterbank, verder natuurlijk een mooie ruime auto. De Model X is wat hoger, maar ook daar kan de hond niet lekker in mee.
Nee? Je kan in de S toch kinderen in de achterbak kwijt dus ik had aangenomen een hond ook wel. En de X is toch veel ruimer achterin? Of zit ik er nu zo erg naast

Een Kangoo heeft een te kleine actieradius. Verder wel een leuke auto, zeker in de 5-zits uitvoering.
Ja, daar had je het niet over gehad

Actieradius volgens opgave 212 km. In de praktijk dus minder.
Ja, ik reken op 150 km (met gunstig weer). Als het koud is (of tegenwind etc) dan zakt dat wel een beetje in. Max wat ik heb gereden is iets van 180 km. Wel in november, maar met kachel uit en 95 op de teller.
Als je 70 rijdt schijn je nog wel verder te kunnen komen dan 212 km. In Duitsland zijn een paar mensen die dat wel halen (die rijden dan op de Duitse provinciale wegen en niet op de snelweg).
Zoek even in het topic op posts van @
databeestje. Die heeft al eens een vergelijkingstool geplaatst en de laatste tijd een paar keer met info die anderen uit het topic gaven.
We willen wat groen bijdragen en verwachten ook wel wat comfort van de electrische auto.
Vooral aan de stilte raak je snel gewend. Dat geeft soms wel wat luxe problemen, hoor. Waarom is de radio op stand 2 te zacht en op 3 te hard? En waarom gaat dat überhaupt tot 30?
Zijn er aanraders om "gebruikt" particulier te kopen?
Voor de Leaf heb je een app waarmee je met een OBD-dongle de accustatus kan uitlezen. Dat schijnt wel handig te zijn (zoek op de tekst Leafspy en je vindt wat tips daar over).
Veel aanbod staat ex btw, is dat voor een particulier dus ook echt plus 21% of zijn daar weer uitzonderingen op?
Ja, ex btw is voor particulier 21% extra. Enorm irritant dat je op de diverse sites de prijzen niet in en ex kan zien.
Wat voor afstanden ga je met een EV rijden? Kan je thuis in de buurt openbaar laden of een laadpaal op eigen grond aanleggen? Op je werk? onderweg naar familie etc?