Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 07:44
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:54:
[...]

We gaan al 10 jaar naar Hongarije, en in die 10 jaar is het nog maar 1 keer voorgekomen dat we niet binnen een half uur van de geplande aankomsttijd aan zijn gekomen (ongeluk bij Neurenberg en bij Passau, totaal 4 uur vertraging...).

Ik ben tot nu toe 1x met het vliegtuig binnen Europa op vakantie geweest (Malaga, geen auto gehuurd, mijn schoonmoeder woont daar). En dat beviel heel slecht. Spontaan ontplofte er een vulkaan in IJsland waardoor we de hele week in spanning hebben gezeten of we wel weer naar huis konden :P

Ik vind het heel leuk om op de bonnefooi op vakantie te gaan, geen stress om planningen, tijden, afstanden, etc. En, helaas, is dat met een EV nog niet het geval. Voor woon/werk verkeer begint het nu eindelijk een beetje te komen. Maar er zijn zoveel factoren... (afstand, prijs, beschikbaarheid van laadmogelijkheden, benodigde tijd om "vol te gooien")

[...]

https://www.google.nl/fli...d=2017-03-02;r=2017-03-14

(daarom zei ik ook: als ik vanaf het vliegveld bij mij in de buurt zou vetrekken, puur afzetterij natuurlijk, want het is goedkoper om dat twee tickets te kopen: naar Kopenhagen en dan naar Boedapest.)
Is geen afzetterij is kwestie van vraag en aanbod en er is geen directe vlucht vanaf Groningen. Maar laten we dit maar rusten, gaat nergens toe leiden heb mijns inziens genoeg alternatieven aangedragen die én sneller zijn én dichterbij en goedkoper, en dit topic gaat over elektrische auto's.
[...]

Ewwwwwww. Italiaans ontwerp vind ik zelfs uitgesproken lelijk!
Ik vind de Zoë wel mooi. Als die op de markt was geweest, met die nieuwe Z.E.40 batterij, toen we onze Yaris wilden vervangen (2012), hadden we die mogelijk gekocht.
Nu is het waarschijnlijk nog een paar jaar wachten totdat de eerste jong-tweede-hands op de markt komen...
Vandaar ook "ik weet niet wat jij mooi vindt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Maasluip schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:54:
[...]

Serieus? 50 km tunnel met alleen ventilatie vanuit de eindpunten met auto's (met verbrandingsmotoren?).
Dat is twee keer zo lang dan wat nu de langste wegtunnel is.
Daarbij zou je voor een tweebaansweg ook niet wegkomen met de huidige tunneldiameter. Die zal al minstens 20% groter hebben moeten zijn.
En dan de risicoafwegingen voor bij ongevallen...
Oh haha, nu je het zo zegt is het inderdaad wel logisch.... :$

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

YoshiBignose schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:48:
[...]

Oh haha, nu je het zo zegt is het inderdaad wel logisch.... :$
Die echt lange tunnels zijn eigenlijk altijd trein tunnels.

Je electrische auto op de electrische trein, kun je hem dan ook onderweg opladen? :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:54:
[...]

Je electrische auto op de electrische trein, kun je hem dan ook onderweg opladen? :p
Kon m'n auto niet in de trein opladen helaas, dat zou wel efficiënt zijn. Sterker nog het was best krap. Maar ze hadden wel superchargers in zowel Calais als Folkestone dus dat ging verder wel prima.

Dan ga ik er vanuit dat ventilatie het grootste probleem is (en veiligheid) bij zo'n tunnel. In de toekomst met elektrische auto's moet het dus wel haalbaar zijn :P Is een brug wel mogelijk? Of is 50km te lang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:06
Even een update over m'n offerte van de e-Golf, die is €52,- lager geworden uiteindelijk. In totaal €562,- per maand.

prijs is ex btw. 25.000km /4 jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door tiguan op 13-02-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ex. of incl. BTW? Hoeveel kilometers en jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:30

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik was afgelopen week in Luxemburg voor een zakenreis. Bij de klant waar ik in de parkeergarage stond, hing een laadpunt voor 2 voertuigen van Powerdale. Ik was in mijn nopjes, maar helaas ging het feest niet door. New Motion heeft nog geen contract/overeenkomst met Powerdale en dus kon ik niet laden.

Ik heb New Motion gevraagd en zij geven aan dat er voorlopig nog geen contract is. Ik moet de nieuwsbrieven in de gaten houden. <fingers crossed>

Iemand misschien een idee of het mogelijk is een laadpas van Powerdale te verkrijgen? Ik moet nog een aantal keer terug en het doet gewoon zeer aan mijn hart dat ik naast een laadpunt sta en er niet kan laden. Voor de rest zijn de palen nogal dungezaaid in Luxemburg, dus dat was een slechte beurt voor mij aldaar. :(

[ Voor 10% gewijzigd door MrScratch op 13-02-2017 14:31 ]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

Via de Twitter van Spanje, naar de klantenafdeling in NL (die naar een kenteken vragen) uiteindelijk dit antwoord.
Ten vervolge van uw zaak, berichten wij u voor de goede orde als volgt.

Wij hebben navraag gedaan bij de desbetreffende afdeling en kunnen u mededelen dat er momenteel geen informatie is of er een 3 fase lader komt voor de Ampera-E.

Wij adviseren u hiervoor onze website in de gaten te houden, waarvan bijgaand de link.

www.opel.nl

In het vertrouwen u met het bovenstaande naar behoren te hebben geïnformeerd, verblijven wij,

Met vriendelijke groet,

GENERAL MOTORS NEDERLAND B.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MrScratch schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:26:

Iemand misschien een idee of het mogelijk is een laadpas van Powerdale te verkrijgen? Ik moet nog een aantal keer terug en het doet gewoon zeer aan mijn hart dat ik naast een laadpunt sta en er niet kan laden. Voor de rest zijn de palen nogal dungezaaid in Luxemburg, dus dat was een slechte beurt voor mij aldaar. :(
:o Dat geeft wel een beetje aan hoe onprofessioneel en onvolwassen de markt is. Ik dacht "powerdale.lu" toch? Nee, dat bestaat niet. Powerdale blijkt een Belgisch bedrijf met een .info domein te zijn. Maar daar vind ik ook niets over laadpassen. Ze verwijzen wel naar www.nexxtender.com maar ook dat lijken alleen maar laadpalen te zijn. Na een beetje zoeken vind ik dat die palen zijn geïnstalleerd door ENGIE Cofely Luxemburg. Daar dan? Nou, ze fournitureren veel in energie, maar voor auto's lijken ze weinig oog te hebben.

Eh... staat het niet op de laadpaal? Weet de klant het niet? (of is het niet zijn parkeergarage).
Ik vind het vervelend om te zeggen, maar ik heb er nog niet van gehoord dat ik bij een tankstation geweigerd word omdat ik geen abonnement bij hun heb. Klandizie is klandizie. |:( Blijkbaar werkt dat bij elektriciteitboeren anders.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Maasluip schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:02:
[...]

:o Dat geeft wel een beetje aan hoe onprofessioneel en onvolwassen de markt is. Ik dacht "powerdale.lu" toch? Nee, dat bestaat niet. Powerdale blijkt een Belgisch bedrijf met een .info domein te zijn. Maar daar vind ik ook niets over laadpassen. Ze verwijzen wel naar www.nexxtender.com maar ook dat lijken alleen maar laadpalen te zijn. Na een beetje zoeken vind ik dat die palen zijn geïnstalleerd door ENGIE Cofely Luxemburg. Daar dan? Nou, ze fournitureren veel in energie, maar voor auto's lijken ze weinig oog te hebben.

Eh... staat het niet op de laadpaal? Weet de klant het niet? (of is het niet zijn parkeergarage).
Ik vind het vervelend om te zeggen, maar ik heb er nog niet van gehoord dat ik bij een tankstation geweigerd word omdat ik geen abonnement bij hun heb. Klandizie is klandizie. |:( Blijkbaar werkt dat bij elektriciteitboeren anders.
Hier heb ik via New Motion een link naar het persbericht gekregen:

http://www.engie.com/en/j...public-charging-stations/

Inderdaad is het van Engie, zoals je reeds had geconstateerd.

Ik vroeg het bij de receptie van De Europese Investerings Bank, maar die wisten niet dat er een laadpunt was in hun garage. Verder geen idee waar ik moet doorvragen, dus dat spoor loopt dood.

Op de laadpaal zelf was een scherm met daarin de info dat ik op www.powerdale.info kon kijken voor meer informatie. Tevens een emailadres info@powerdale.com, dus misschien dat ik daar voor informatie kan kijken. Dat ga ik nog wel even doen.

Maar inderdaad, het blijft behelpen.

Update:
Net gemaild met Powerdale en ze zijn in ieder geval snel met antwoorden. De publieke laadpalen zullen pas vanaf April 2017 operationeel zijn. Ik ben dus een beetje te vroeg, geloof ik. Hopelijk gaan ze dus snel open en belangrijker, sluit NewMotion een contract met ze, zodat ik daar lekker kan gaan laden.

[ Voor 8% gewijzigd door MrScratch op 13-02-2017 16:59 . Reden: Update nav mailtje van Powerdale ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicJager
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-05 10:47
Ik kreeg bericht van Hyundai dat er software update voor onze Ioniq Electric gedaan moet worden, zijn er meer op dit forum die dit bericht hebben gekregen? En weet iemand wat doel is of wat je eventueel extra krijgt (ik had weinig tijd om door te vragen toe ik vanmiddag op werk gebeld werd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Roobje schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:21:
[...]
Het is vaak zo dat, als een bedrijf het kip-ei probleem probeert op te lossen, krijgen ze veel wind van voren. En op het moment dat het wel lukt, dat dezelfde mensen ineens zeggen: "Ik wist vanaf het begin al dat het zou lukken."
Ik blijf optimistisch voor Fastned. Als het ze lukt ook buiten Nederland te starten, zijn ze in ieder geval interessanter voor grote investeerders of automakers.
Aardig artikel, ik maakte wel een account aan :-)

Ze zijn nu idd bezig om een probleem op te lossen dat er nog niet is.
De vraag is hoe lang ze dit nog met verlies vol kunnen houden.........

Als het marktaandeel 2.5% wordt ipv 1% zijn ze al een heel eind.
En bij Tesla kan je nu niet altijd meer gratis laden.......

75% van de huishoudens kan niet thuis laden voor de deur.......
Vieze diesels worden geweerd uit de steden (daar waar je die parkeerplek voor de deur dus niet hebt.........)

Een co2-akkoord en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Maar zo zullen er ook nog wel wat argumenten zijn waarom ze het niet zouden redden...... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:28
MicJager schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:40:
Ik kreeg bericht van Hyundai dat er software update voor onze Ioniq Electric gedaan moet worden, zijn er meer op dit forum die dit bericht hebben gekregen? En weet iemand wat doel is of wat je eventueel extra krijgt (ik had weinig tijd om door te vragen toe ik vanmiddag op werk gebeld werd)
Wellicht eens navragen op het Ioniq topic 😉

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik heb (nog) geen bericht gehad.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Tocoleaf schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:51:
[...]

Aardig artikel, ik maakte wel een account aan :-)

Ze zijn nu idd bezig om een probleem op te lossen dat er nog niet is.
De vraag is hoe lang ze dit nog met verlies vol kunnen houden.........
Niet specifiek aan jou gericht hoor, maar het artikel en de hele discussie of Fastned echt succesvol wordt of niet hoort trouwens beter in dit topic thuis:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1714899

Edit: Overigens komt er gelukkig misschien wel een wat genuanceerde versie van het artikel.
"Beste Niels,
De aanpak Gooskens mag je ruw noemen, dat klopt ook. Zijn door mij goedgekeurde methode behelst een analyse van publiek bekend gemaakte gegevens en die wordt zomaar opeens uitgeserveerd. Het doel is een discussie daarover in de openbaarheid, niet achter gesloten deuren.
Ik nodig jullie bij deze uit om de (denk)fouten in het artikel van Gooskens uit te lichten. Mooie volzinnen en oud-Nederlandse tegelwijsheden spreken mij aan, maar hier zien we antwoord toch het liefst een solide onderbouwing met cijfers over toekomstige omzet, cashflow en financiering. En uiteraard zou een ruime blik op het onderliggende fundament van de waardering van Fastned van harte welkom zijn.
Hartelijke groet,
Eric Smit"

[ Voor 40% gewijzigd door Nivve op 14-02-2017 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wailing_Banshee schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:54:
[...]

Hmm het is wel een goede extra service ja. Ik weet niet of er wcd's zijn in de compartimenten van de autotrein?
MrScratch schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:18:
[...]

Hier heb ik via New Motion een link naar het persbericht gekregen:

http://www.engie.com/en/j...public-charging-stations/

Inderdaad is het van Engie, zoals je reeds had geconstateerd.

Ik vroeg het bij de receptie van De Europese Investerings Bank, maar die wisten niet dat er een laadpunt was in hun garage. Verder geen idee waar ik moet doorvragen, dus dat spoor loopt dood.

Op de laadpaal zelf was een scherm met daarin de info dat ik op www.powerdale.info kon kijken voor meer informatie. Tevens een emailadres info@powerdale.com, dus misschien dat ik daar voor informatie kan kijken. Dat ga ik nog wel even doen.

Maar inderdaad, het blijft behelpen.

Update:
Net gemaild met Powerdale en ze zijn in ieder geval snel met antwoorden. De publieke laadpalen zullen pas vanaf April 2017 operationeel zijn. Ik ben dus een beetje te vroeg, geloof ik. Hopelijk gaan ze dus snel open en belangrijker, sluit NewMotion een contract met ze, zodat ik daar lekker kan gaan laden.
Da's bagger ja. Ik moet binnenkort ook in Luxemburg zijn en hoop dat met de e-motor te doen. Heb je voor de rest nog wat laadpalen in het wild gezien?
databeestje schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:37:
Via de Twitter van Spanje, naar de klantenafdeling in NL (die naar een kenteken vragen) uiteindelijk dit antwoord.

[...]
Ga ook maar eens een mailtje tikken, ben geen autorijder maar een beetje extra vraag creëren kan geen kwaad ;)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Erasmo schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:29:
Da's bagger ja. Ik moet binnenkort ook in Luxemburg zijn en hoop dat met de e-motor te doen. Heb je voor de rest nog wat laadpalen in het wild gezien?
[...]

Ga ook maar eens een mailtje tikken, ben geen autorijder maar een beetje extra vraag creëren kan geen kwaad ;)
Newmotion gaf trouwens aan met een flink aantal partijen al wel contracten te hebben gesloten:

Overigens kunt u in Luxemburg al wel bij Estonteco, Sudstroum, Enovos en RWE terecht.

In de newmotion app vond ik in het centrum 2 plekken met laadpalen. 1x een parkeergarage bij het Theater in Luxemburg stad. Waren 2 plekken waarvan 1 voor een deelautoplan. Dus bleef 1 over, maar daar stond een Tesla S te laden. Dat feest ging niet door. Bij de 2e plek (in de buurt van het station), ben ik niet geweest.In de buitenwijken zijn nog wel enkele laders, maar vooral in parkeergarages, heb ik de indruk.

Overigens: het Novotel in de wijk Kirchberg heeft een laadpaal aan de muur hangen. Toen ik daar logeerde mocht ik mijn auto gewoon tegen de gevel parkeren en kon ik gratis volgooien. Maar dat is alleen als je daar logeert, denk ik.

Via de plugshare app heb ik ook nog naar laadpalen gekeken, daar was wel overlap met NewMotion, maar die gaf meer info over waar in de garage de paal dan stond. Kan ook nog het bekijken waard zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door MrScratch op 14-02-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 18:47
Ik ben benieuwd wat dit doet voor de Ampera-E:
http://www.nu.nl/economie...t-wil-opel-overnemen.html
Lijkt erop dat Peugeot de techniek achter de Bolt in handen wil krijgen door Opel te kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:33:
Ik ben benieuwd wat dit doet voor de Ampera-E:
http://www.nu.nl/economie...t-wil-opel-overnemen.html
Lijkt erop dat Peugeot de techniek achter de Bolt in handen wil krijgen door Opel te kopen.
Interessant inderdaad. Op zijn minst zullen ze wel wat knowhow hebben voor de Ampera-E. Maar ik ben benieuwd of de techniek niet simpelweg van GM is, incl alle patentjes en dergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Nivve schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:40:
[...]

Interessant inderdaad. Op zijn minst zullen ze wel wat knowhow hebben voor de Ampera-E. Maar ik ben benieuwd of de techniek niet simpelweg van GM is, incl alle patentjes en dergelijk.
Daar zullen ze nu wel over in onderhandeling zijn.
Peugeot heeft natuurlijk niks aan Opel als dat betekent dat ze de Ampera-E niet meer mogen bouwen.
Aan de andere kant is het voor de Europese markt wel heel leuk als hij straks met een Peugeot en een Citroën badge op de markt komt (net als de Aygo, C1, 107). Want dat betekent veel meer productie capaciteit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
YoshiBignose schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:31:
Probeerde gisteren nog even in de sneeuw te spelen maar dat gaat lastiger met de Tesla. Is ook wel erg zwaar dus je durft niet echt veel en de traction control is erg goed.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Haha... maar ik zie nergens bij de instellingen hoe ik de traction control uit kan zetten. Misschien nog even beter kijken dan, want anders is dat niet te doen.

Helaas schijnt de zon alweer ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
YoshiBignose schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 16:40:
Haha... maar ik zie nergens bij de instellingen hoe ik de traction control uit kan zetten. Misschien nog even beter kijken dan, want anders is dat niet te doen.

Helaas schijnt de zon alweer ;(
De optie heet "slip start" als je een dual motor model hebt.
https://www.manualslib.co...esla-Model-S.html?page=54

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nivve schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:40:
[...]
Ik heb begrepen dat de Bolt eigenlijk een LG badge moet hebben ;)
http://www.chevybolt.org/...n/4202-bolt-parts-lg.html

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:56

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Zit toch sterk te kijken naar de egolf als nieuwe leaseauto. Ik ben benieuwd wat het daadwerkelijke bereik is met warmtepomp (+) & temperatuur rond vriespunt (-) *. Hoop dat de vernieuwde egolf snel bij de dealer staat, dan kan ik het zelf testen. Als het bereik dan tenminste 180km is, dan wordt de kans groot dat dit het wordt.

* en wellicht met 17 inch velgen achteraf ipv die standaard lelijke 16 inch, maar wellicht vraag ik dan echt teveel van de accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hmm daar staat dat je het bij normale versies (geen D, ik heb alleen RWD) je het gewoon uit kan zetten. Misschien toch niet goed gekeken dan bij de instellingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
YoshiBignose schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:22:
[...]

Hmm daar staat dat je het bij normale versies (geen D, ik heb alleen RWD) je het gewoon uit kan zetten. Misschien toch niet goed gekeken dan bij de instellingen....
Tenzij Tesla het natuurlijk heeft veranderd in een update. Die site heeft gewoon de ingescande owners manual.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Vandaag de VIN mogen ontvangen van de dealer, de wagen is dus geproduceerd.

Helaas kan Hyundai Nederland niet meer informatie verstrekken.
Dus de grootste Ioniq EV-dealer van Duitsland gevraagd (hij is erg actief op Goingelectric.de, dan met name dus in het Ioniq subforum.)

Daardoor weet ik nu dat de wagen op 31-01-2017 op de boot is gegaan. 16-03-2017 Aankomst Rotterdam.

Toch klein feestje.

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Prijsverschil is bekend in de USA voor Bolt en Ioniq: $ 7.100,00

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ioniq Electric best verkochte stekkerauto in Nederland:
http://www.egear.be/hyundai-ioniq-verkoop-nederland/

[ Voor 48% gewijzigd door Jan Treur op 15-02-2017 06:51 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
EV-newbie schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:39:

Dus de grootste Ioniq EV-dealer van Duitsland gevraagd (hij is erg actief op Goingelectric.de, dan met name dus in het Ioniq subforum.)
Dit mogen meer dealers doen (hint naar Renault Aalsmeer O-) ). Beetje betrokkenheid bij je afzetmarkt is nog nooit zo makkelijk geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
EV-newbie schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:39:
Vandaag de VIN mogen ontvangen van de dealer, de wagen is dus geproduceerd.

Helaas kan Hyundai Nederland niet meer informatie verstrekken.

Daardoor weet ik nu dat de wagen op 31-01-2017 op de boot is gegaan. 16-03-2017 Aankomst Rotterdam.

Toch klein feestje.
Ik krijg door van leaseplan: De leaseauto die u bij ons heeft besteld is ook definitief besteld bij de fabrikant. De fabrikant verwacht uw leaseauto te kunnen leveren vanaf week 15.

Betekent dat dat de auto nu pas besteld is 8)7

Naja week 15 is prima daar niet van. Midden april ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Goed nieuws via Electrek: Mercedes bouwt een grote verbrandingsmotorfabriek (19000 personeel) om naar electrisch en Smart wordt alleen nog als electrisch verkocht in de VS. Een serieuze omschakeling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
EV-newbie schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 23:23:
Prijsverschil is bekend in de USA voor Bolt en Ioniq: $ 7.100,00
Geen geld. Hier een behoorlijk in-depth video review / interview met een van de lead engineers van het design team.

Blijft een bijzondere auto die Bolt. Kan niet wachten tot Opel Nederland eens wat laat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
kdeboois schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:57:
[...]

Geen geld. Hier een behoorlijk in-depth video review / interview met een van de lead engineers van het design team.

Blijft een bijzondere auto die Bolt. Kan niet wachten tot Opel Nederland eens wat laat horen.
Geen geld?? Er vanuit gaande dat de prijzen dan $37k en $30k voor de Ioniq zijn, lijkt dat best op de prijzen hier. Dat zou betekenen dat de Bolt minstens €40k wordt. De auto is iets kaler en (van wat ik nu kan zien dan) cheaper en kleiner van binnen. Ja 7k voor een dubbel zo grote accu klinkt natuurlijk als een koopje, maar het betekent geen dubbel zo grote range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

Er is een Franse prijs voor de Ampera-e voorbij gekomen van 35,850. Geen idee of dat de waarheid zou worden, het ligt wel in lijn met de prijzen van Noorwegen geloof ik (voor het instapmodel).

Daarnaast op het ev-sales blog gelezen dat er 13 stuks Ampera-e geleverd zijn in Duitsland in januari. Dat zullen wel de demo auto's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
YoshiBignose schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:18:
[...]

Geen geld?? Er vanuit gaande dat de prijzen dan $37k en $30k voor de Ioniq zijn, lijkt dat best op de prijzen hier. Dat zou betekenen dat de Bolt minstens €40k wordt. De auto is iets kaler en (van wat ik nu kan zien dan) cheaper en kleiner van binnen. Ja 7k voor een dubbel zo grote accu klinkt natuurlijk als een koopje, maar het betekent geen dubbel zo grote range.
Dan kijk je alleen naar die 7k. Als je totale prijs per mile range bekijkt is het echt een koopje.

Beide komen uit Korea en volgens mij is de Bolt groter van binnen (wat betreft bagageruimte).
Als je kijkt naar de 'Amerikaanse' Passenger volume scheelt het 2 cu ft (56 liter) wat niet gigantisch is.

Wat betreft de uitrusting is er nog niet veel van te zeggen tot Opel de prijslijst bekend maakt en we alle zinnige en minder zinnige opties naast elkaar kunnen zetten.

PS: Hij is ook nog eens een stuk sneller.

[ Voor 20% gewijzigd door kdeboois op 15-02-2017 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Prijs per range is zelden interessant. Als de range van de Ioniq voldoet, is dubbele range alleen geen €7k waard.
Voldoet hij niet, dan is de prijs van de Ioniq irrelevant.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Proton_ schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:14:
Prijs per range is zelden interessant. Als de range van de Ioniq voldoet, is dubbele range alleen geen €7k waard.
Hyundai zelf heeft de 200 mijls plus versie al aangekondigd en denkt dus zelf dat het huidige bereik niet genoeg ik. Afwachten wat daar de prijs van wordt in 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Proton_ schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:14:
Eens, komt nog bij dat adaptive cruise control en lane assist niet eens als optie verkrijgbaar is op de bolt en ampera e, en standaard op de Ioniq EV.
ACC en ook lane assist is momenteel een must-have op iedere EV en truck op onze wegen.

Zie hieronder ook een commentaar op electrec

IONIQ also has some other nice standard features like adaptive cruise, lane departure warning, etc. Adaptive cruise is almost a must-have in EVs, yet its weirdly missing in some (Zoe, Bolt, Leaf). The Ioniq is great value for an EV at this price.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Dat de ampera-e geen ACC heeft vind ik ook een behoorlijke misser. Zou niet snel een auto zonder kopen.

Ampera-E heeft ook geen navigatie. Dat moet je via je smartphone doen. Ook zo een bagger iets. Wie verzint dat in hemelsnaam? Moet je weer met kabeltjes en troep aan de gang. Of draadloos streamen ten koste van je accu (op onze e-golf moet je alles bedraad doen).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Rene schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 19:51:
Dat de ampera-e geen ACC heeft vind ik ook een behoorlijke misser. Zou niet snel een auto zonder kopen.

Ampera-E heeft ook geen navigatie. Dat moet je via je smartphone doen. Ook zo een bagger iets. Wie verzint dat in hemelsnaam? Moet je weer met kabeltjes en troep aan de gang. Of draadloos streamen ten koste van je accu (op onze e-golf moet je alles bedraad doen).
Ach ja. Bij de meeste merken wil je die ingebouwde navigatie ook niet.
Die kaarten krijgen nooit updates. Of je betaalt er de hoofdprijs voor.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Even vraag tussendoor, ik kan voor niet al teveel geld deze paal laten installeren:

https://www.evcompany.eu/laadpaal/laadpalen/icu-compact/

Vraag aan jullie, is dit een goede paal voor een Leaf 30Kw?

Voorbaat _/-\o_

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Ook hier even posten.

Ondertussen, ergens in Amsterdam:

Dag 1:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ylwmear4dbbyw.png

Dag 2:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/agywslytsaitl.31.33.png

Dag 3:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/q7cnandibuxrw.png

Tja, zo wordt het nooit wat natuurlijk......, volgens de fotograaf is de auto niet van zijn plaats geweest..... |:(

offtopic:
[quote]CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:31:
WAP'en of iMode achtig internet had.
[/quote]

iMode......, van KPN en NTT Domoco......, volgens wiki: De dienst heeft anno 2016 nog 17 miljoen gebruikers in Japan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MrScratch schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:26:
Ik was afgelopen week in Luxemburg voor een zakenreis. Bij de klant waar ik in de parkeergarage stond, hing een laadpunt voor 2 voertuigen van Powerdale. Ik was in mijn nopjes, maar helaas ging het feest niet door. New Motion heeft nog geen contract/overeenkomst met Powerdale en dus kon ik niet laden.

Ik heb New Motion gevraagd en zij geven aan dat er voorlopig nog geen contract is. Ik moet de nieuwsbrieven in de gaten houden. <fingers crossed>

Specifieke situatie ken ik niet maar hierin gaat 'de markt' wel een aardige slag maken komende Jaar.

Dan te bedenken dat Nederland het eigenlijk nog erg goed voor elkaar heeft. In veel andere landen heeft men niet eens roaming binnen de landsgrenzen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
YoshiBignose schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:59:
[...]

Ik krijg door van leaseplan: De leaseauto die u bij ons heeft besteld is ook definitief besteld bij de fabrikant. De fabrikant verwacht uw leaseauto te kunnen leveren vanaf week 15.

Betekent dat dat de auto nu pas besteld is 8)7

Naja week 15 is prima daar niet van. Midden april ofzo...
Nee joh.
Is dus allang geproduceerd en deze week de boot op gegaan, dan pas wk 15.
De Ioniq van mijn vrouw zal week 13 geleverd worden door de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:58

Snow_King

Konijn is stoer!

Tocoleaf schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:05:
Even vraag tussendoor, ik kan voor niet al teveel geld deze paal laten installeren:

https://www.evcompany.eu/laadpaal/laadpalen/icu-compact/

Vraag aan jullie, is dit een goede paal voor een Leaf 30Kw?

Voorbaat _/-\o_

:)
Gaat prima werken met een 30kWh Leaf!

32A zou helemaal mooi zijn als ze dat voor je kunnen fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
RocketKoen schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 20:43:
[...]

De navi in onze golf is helemaal top. Daar kan CarPlay vooralsnog niet tegenop. kaartupdatrs komen ook geregeld en kost helemaal niets.

Ik vind het anno 2017 behoorlijk ouderwets dat een auto van 35-40K geen navi heeft ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Tocoleaf schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:06:
Ook hier even posten.

Dag 1:

[afbeelding]

Dag 2:

[afbeelding]

Dag 3:

[afbeelding]

Tja, zo wordt het nooit wat natuurlijk......, volgens de fotograaf is de auto niet van zijn plaats geweest..... |:(

offtopic:
[/quote]

iMode......, van KPN en NTT Domoco......, volgens wiki: De dienst heeft anno 2016 nog 17 miljoen gebruikers in Japan.
Vervelend is dat ja. Afgelopen week ook een BMW plugin hybrid die hem gewoon op de laadplek had geploft en de stekker erin had gedaan maar niet stond te laden (alsin pas niet aangeboden), ik vind dat zo sneu. Dag daarna stond er een Outlander gewoon geparkeerd zonder de stekker, die deed niet net alsof, maar is wel een eikelige actie. Stop die stekker erin en ga laden als je op zo'n plek wilt staan...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
RocketKoen schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 20:43:
[...]

Valt mee, bij de Zoe van benelux naar europa voor ik meen 100 euro. En klein half jaar later gratis europa update nogmaals

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Jan Treur
Bij de Ioniq de eerste 5 jaar gratis updates tijdens het onderhoud.

• YoshiBignose
Shapeshifter schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 07:38:
[...]

Vervelend is dat ja. Afgelopen week ook een BMW plugin hybrid die hem gewoon op de laadplek had geploft en de stekker erin had gedaan maar niet stond te laden (alsin pas niet aangeboden), ik vind dat zo sneu. Dag daarna stond er een Outlander gewoon geparkeerd zonder de stekker, die deed niet net alsof, maar is wel een eikelige actie. Stop die stekker erin en ga laden als je op zo'n plek wilt staan...
Bij mij stonden er laatst 2 ICE's op de plekken. Begrijp het aan de ene kant wel, er wordt verbouwd waardoor er nog minder plekken zijn en er staat bijna nooit een EV. Soms een Golf GTE, dus dan zou je uit beleefdheid 1 plek misschien kunnen pakken maar 2 stuks is natuurlijk wel een probleem als hij thuis komt en kan niet laden.

Mogen parkeerwachters gewoon boetes uitdelen daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
YoshiBignose schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:10:
[...]

Bij mij stonden er laatst 2 ICE's op de plekken. Begrijp het aan de ene kant wel, er wordt verbouwd waardoor er nog minder plekken zijn en er staat bijna nooit een EV. Soms een Golf GTE, dus dan zou je uit beleefdheid 1 plek misschien kunnen pakken maar 2 stuks is natuurlijk wel een probleem als hij thuis komt en kan niet laden.

Dan zou ik als eigenaar van een EV vrij snel geneigd zijn de auto op de weg te laten staan, zeer strak langs de beide ICE's te parkeren zodat ze er niet uit kunnen en de EV inpluggen.

Maar dat zal dan wel weer asociaal zijn van mij, en niet van de eigenaar van de ICE...

• YoshiBignose
Blik1984 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:32:
[...]

Dan zou ik als eigenaar van een EV vrij snel geneigd zijn de auto op de weg te laten staan, zeer strak langs de beide ICE's te parkeren zodat ze er niet uit kunnen en de EV inpluggen.

Maar dat zal dan wel weer asociaal zijn van mij, en niet van de eigenaar van de ICE...
Natuurlijk en dat is ook weer terecht. Maar daarna krijg jij eieren ;( en dan moet je dus banden lek gaan prikken of ruiten inslaan. >:)

• RocketKoen
YoshiBignose schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:10:
[...]

http://www.nhnieuws.nl/ni...adpaal-dit-zijn-de-regels
Als het juiste verkeersbord er staat dan is het een boeten van €90 als je er met een niet-elektrische auto staat. Of als je geen stekker hebt aangesloten.

TheS4ndm4n#1919

• Jan Treur
Blik1984 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:32:
[...]

Leuke actie als je dan ook nog een briefje met je telefoonnummer achter je ruit legt. Dan kunnen ze je niet ontlopen.

[ Voor 41% gewijzigd door Jan Treur op 16-02-2017 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Wordt het niet gewoon tijd om plugin hybrides ook de toegang tot dergelijke parkeerplekken te ontnemen.
Alleen voor EV's...

Youtube: DashcamNL

• YoshiBignose
dfrenner schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:46:
Wordt het niet gewoon tijd om plugin hybrides ook de toegang tot dergelijke parkeerplekken te ontnemen.
Alleen voor EV's...
Natuurlijk niet. Dat zijn juist de auto's die die plekken het meeste nodig hebben om efficiënt te rijden. Ik sta zelden op een EV parkeerplaats. Uiteindelijk zullen die plugin hybrids ook wel verdwijnen hoor omdat de voordelen (bijtelling, mrb) weg zijn gevallen.
RocketKoen schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:44:
[...]

http://www.nhnieuws.nl/ni...adpaal-dit-zijn-de-regels
Als het juiste verkeersbord er staat dan is het een boeten van €90 als je er met een niet-elektrische auto staat. Of als je geen stekker hebt aangesloten.
Maar ze mogen dus sowieso een boete geven aan ICE's. Volgens mij gebeurt dat veel te weinig als ik zie hoe vaak mensen nog op EV plekken staan. Ze spreken in het artikel over politie, maar mogen parkeerwachters dus ook die boetes gewoon uitdraaien?

[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 16-02-2017 09:50 ]

• RocketKoen
Alleen voor EV's...
Toen ik ging googlen naar de regels kwam ik ook boze posts tegen op flitsservice van mensen die bij dat "Alleen voor elektrische voertuigen" bord stonden met een plug-in of een EV met REX. En die toch een boete kregen.

Of je een boete krijgt ligt er maar net aan hoe actief parkeerbeheer is. Bij mij in de straat zijn tegenwoordig ook 2 laadplekken. En parkeerbeheer rijdt 2x per dag langs met zo'n scanauto. Maar bij mijn vorige werkgever kon je rustig op de stoep parkeren zonder ooit een boete te krijgen.

TheS4ndm4n#1919

• kdeboois

Dacht even dat je mij op de korrel had. Kon een week niet lopen en mijn plugin hybrid heeft ook de hele week aan de paal gestaan. M.a.w. je weet niet altijd wat er aan de hand is.
Alleen voor EV's...
In het geval van mijn vaak gebruikte laadpaal, dankzij deze plugin hybrid rijder staat die paal daar. Zonder mijn aanvraag was er niets.

Dus ben het niet helemaal met je eens.

[ Voor 33% gewijzigd door kdeboois op 16-02-2017 11:10 ]

• RocketKoen
Zo heb ik wel eens 3 maanden met gips gezeten. Kon en mocht geen auto rijden. Zelfs niet 10m om ergens anders te parkeren.
Gelukkig stond ik ergens waar ik gewoon een vergunning heb.
Alleen na 3 maanden stil staan was de (12V) accu wel leeg :(

TheS4ndm4n#1919

• Tocoleaf
Snow_King schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:02:
[...]
Gaat prima werken met een 30kWh Leaf!

32A zou helemaal mooi zijn als ze dat voor je kunnen fixen.
kWh idd........... :o _/-\o_

Hoe zouden ze dat kunnen fixen? En waarom zou dat mooi zijn?
(zei de neewbeee) :')
We hebben nu 3x 25A aansluiting in n nieuwbouwhuis....., is dat handig?

Voorbaat _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YoshiBignose
kdeboois schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:08:
[...]

Dacht even dat je mij op de korrel had. Kon een week niet lopen en mijn plugin hybrid heeft ook de hele week aan de paal gestaan. M.a.w. je weet niet altijd wat er aan de hand is.
RocketKoen schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:35:
Zo heb ik wel eens 3 maanden met gips gezeten. Kon en mocht geen auto rijden. Zelfs niet 10m om ergens anders te parkeren.
Gelukkig stond ik ergens waar ik gewoon een vergunning heb.
Alleen na 3 maanden stil staan was de (12V) accu wel leeg :(
Als het je echt geïnteresseerd had je ook wel even iemand anders je auto weg kunnen laten zetten...

[ Voor 30% gewijzigd door YoshiBignose op 16-02-2017 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 18:17
RocketKoen schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:52:
[...]

Toen ik ging googlen naar de regels kwam ik ook boze posts tegen op flitsservice van mensen die bij dat "Alleen voor elektrische voertuigen" bord stonden met een plug-in of een EV met REX. En die toch een boete kregen.

Of je een boete krijgt ligt er maar net aan hoe actief parkeerbeheer is. Bij mij in de straat zijn tegenwoordig ook 2 laadplekken. En parkeerbeheer rijdt 2x per dag langs met zo'n scanauto. Maar bij mijn vorige werkgever kon je rustig op de stoep parkeren zonder ooit een boete te krijgen.
Ik had laatst ergens gelezen dat parkeerwachters geen boete mogen uitschrijven voor auto's op de stoep omdat ze niet in een parkeervak staan. Een parkeerboete is een belasting naheffing en niet een echte boete.
http://www.telegraaf.nl/d...oor_foutparkeerder__.html

• kdeboois
YoshiBignose schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:59:
[...]

[...]

Als het je echt geïnteresseerd had je ook wel even iemand anders je auto weg kunnen laten zetten...
Ik zie het toch een beetje als 'mijn' laadpaal. Kan er vaak niet zelf terecht en gebruik het dan ook een beetje als motivatie voor de overige gebruikers om ook een paal aan te vragen... Ik mag er namelijk maar één aanvragen en er zijn er echt meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

kdeboois schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:04:
[...]

Ik zie het toch een beetje als 'mijn' laadpaal. Kan er vaak niet zelf terecht en gebruik het dan ook een beetje als motivatie voor de overige gebruikers om ook een paal aan te vragen... Ik mag er namelijk maar één aanvragen en er zijn er echt meer nodig.
Ga dan met de andere gebruikers in gesprek. Nu ga je mensen lopen irriteren in de hoop dat ze een paalaanvraag doen. Misschien weten ze wel niet hoe dat moet en kun jij ze hier mooi op wijzen en bij helpen. Iedereen blij, want meer palen en meer ruimte en er meteen meer begrip voor elkaar omdat iedereen graag wil kunnen laden.

• kdeboois
MrScratch schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:30:
[...]

Ga dan met de andere gebruikers in gesprek. Nu ga je mensen lopen irriteren in de hoop dat ze een paalaanvraag doen. Misschien weten ze wel niet hoe dat moet en kun jij ze hier mooi op wijzen en bij helpen. Iedereen blij, want meer palen en meer ruimte en er meteen meer begrip voor elkaar omdat iedereen graag wil kunnen laden.
Ben ze nog nooit zelf tegengekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:22
Tsja, laadpalen zijn een schaars goed en we zijn afhankelijk van sociaal gedrag van anderen... Ik merk dat PHEV's over het algemeen een soort mensen aantrekt die daar minder goed in zijn.

Veel te lang laten staan, zodanig in het vak zetten dat het andere vak bijna niet meer in te parkeren is, enz.

Kwam laatst bij Snow Planet, enorme Volvo XC90 neergepleurd, niet ingeplugd.

Dit soort volk draagt er wel behoorlijk aan bij dat ik waarschijnlijk ga stoppen met EV. Als 'duif' met je goede gedrag wordt je gewoon gepiepeld door de 'haviken'.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Tsja, ik ben bang dat je gelijk hebt. Er zijn een hoop PHEV'ers die het alleen voor de lage bijtelling hebben gedaan. Ikzelf heb zelf ook een PHEV, maar probeer altijd plaats te maken zodra mijn auto vol is. En parkeer een paar blokjes verder, als ik daar aan de laadpaal kan. Ik vind het juist weer een sport om zoveel mogelijk electrisch te rijden. Het kost inderdaad extra moeite en wordt regelmatig meewarig aangekeken als ik in de lunchpauze zeg dat ik "even" mijn auto ga verplaatsen zodat de laadplek weer vrij is. Het zij zo.

Ik weiger de handdoek in de ring te gooien, omdat er mensen zijn die de boel willen verpesten. Dat hou je toch met alles.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Tocoleaf schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:52:
[...]

kWh idd........... :o _/-\o_

Hoe zouden ze dat kunnen fixen? En waarom zou dat mooi zijn?
(zei de neewbeee) :')
We hebben nu 3x 25A aansluiting in n nieuwbouwhuis....., is dat handig?

Voorbaat _/-\o_
Met 3x25A gaat dat niet lukken. Dat wordt dan lader op 16A/3,7kW.

Het probleem is gewoon de Leaf die geen 3-fase lader heeft. Anders had je thuis gewoon met 3x16A/11kW kunnen laden. Dat kunnen de nieuwe BMW i3 en alle Tesla's probleemloos.

Dat is gewoon een stomme, hele stomme zet van Nissan, Opel/GM en de andere EV makers.

Stop nou gewoon een 3x16A lader in een EV die je in Europa uit brengt.

• UniMatrix
MrScratch schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:52:
Tsja, ik ben bang dat je gelijk hebt. Er zijn een hoop PHEV'ers die het alleen voor de lage bijtelling hebben gedaan. Ikzelf heb zelf ook een PHEV, maar probeer altijd plaats te maken zodra mijn auto vol is. En parkeer een paar blokjes verder, als ik daar aan de laadpaal kan. Ik vind het juist weer een sport om zoveel mogelijk electrisch te rijden. Het kost inderdaad extra moeite en wordt regelmatig meewarig aangekeken als ik in de lunchpauze zeg dat ik "even" mijn auto ga verplaatsen zodat de laadplek weer vrij is. Het zij zo.

Ik weiger de handdoek in de ring te gooien, omdat er mensen zijn die de boel willen verpesten. Dat hou je toch met alles.
Ik weet zeker dat er ook meer zijn zoals jij hoor, die zoveel mogelijk elektrisch rijden.

Ik rijd echter rond met een eerste generatie Leaf met '1 streepje kwijt', dus een degradatie van 15%. In de praktijk kom het er op neer dat ik bijna na elke rit wel MOET laden, ook een korte, omdat ik de volgende ochtend weer naar het werk moet b.v.

Heb gebrek aan bereik op zich is niet zo heel erg, maar wel het gevolg dat je constant MOET laden en soms ook niet het risico kunt nemen om ermee te wachten omdat als het dan niet lukt, je ECHT een probleem hebt.

Met lange range EV's speelt dit veel minder, je hebt meer keuzes, maar deze zijn er niet en/of onbetaalbaar. Zeker nu aankoopsubsidie van de baan is.

Een PHEV wil ik zeker niet aan omdat je dan zeker elke 40km aan de paal mag, wil je elektisch rijden.

Een gewone hybride (Prius :X , Auris, Ioniq hybrid) lijkt nu de meest betaalbare en praktische optie.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

• kdeboois
UniMatrix schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:02:
[...]

Ik weet zeker dat er ook meer zijn zoals jij hoor, die zoveel mogelijk elektrisch rijden.

Ik rijd echter rond met een eerste generatie Leaf met '1 streepje kwijt', dus een degradatie van 15%. In de praktijk kom het er op neer dat ik bijna na elke rit wel MOET laden, ook een korte, omdat ik de volgende ochtend weer naar het werk moet b.v.

Heb gebrek aan bereik op zich is niet zo heel erg, maar wel het gevolg dat je constant MOET laden en soms ook niet het risico kunt nemen om ermee te wachten omdat als het dan niet lukt, je ECHT een probleem hebt.

Met lange range EV's speelt dit veel minder, je hebt meer keuzes, maar deze zijn er niet en/of onbetaalbaar. Zeker nu aankoopsubsidie van de baan is.

Een PHEV wil ik zeker niet aan omdat je dan zeker elke 40km aan de paal mag, wil je elektisch rijden.

Een gewone hybride (Prius :X , Auris, Ioniq hybrid) lijkt nu de meest betaalbare en praktische optie.
Er zou eigenlijk een app moeten komen die anonieme communicatie tussen gebruikers en reviews van deze gebruikers mogelijk maakt. Dan is men denk ik veel eerder bereid plaats te maken.

• UniMatrix
Volgens mij is deze discussie vaker geweest, maar een paal 'weet' wanneer er niet meer geladen wordt. Ook is n.a.v. de pas bekend wie er staat. daar is van alles mee te doen...

B.v. een uur na stoppen laden wordt de indicatie-verlichting rood en mag iemand van stadstoezicht een bekeuring uitschrijven...

De stekker aan de paalkant wordt ontgrendeld en kan verwijderd worden.

Er gaat een bericht naar een meldkamer.

Er wordt een administratieve sanctie / naheffing opgelegd.

Er gaat een tijdstarief lopen.

enz. enz. enz.

• kdeboois
UniMatrix schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:26:
Volgens mij is deze discussie vaker geweest, maar een paal 'weet' wanneer er niet meer geladen wordt. Ook is n.a.v. de pas bekend wie er staat. daar is van alles mee te doen...

B.v. een uur na stoppen laden wordt de indicatie-verlichting rood en mag iemand van stadstoezicht een bekeuring uitschrijven...

De stekker aan de paalkant wordt ontgrendeld en kan verwijderd worden.

Er gaat een bericht naar een meldkamer.

Er wordt een administratieve sanctie / naheffing opgelegd.

Er gaat een tijdstarief lopen.

enz. enz. enz.
Als ik om 22:00 des avonds thuis kom en de auto is des nachts om 3 uur klaar met laden... dan verwacht jij dat ik voor 4:00 AM hem weg heb gehaald ? Rij je zelf ook elektrisch en maak je thuis gebruik van een publieke laadpaal ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
kdeboois schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:33:
[...]

Ben ze nog nooit zelf tegengekomen.
Briefje onder de ruit doet wonderen.
Ik deed het altijd in mijn oude woonplaats omdat daar veel PHEVs onnodig aan de paal stonden. Na een maand al veel minder PHEVs aan de paal zonder te laden en als ik echt moest laden kon ik de meeste bellen als zij al vol waren, kwamen ze de auto wegzetten.

Ik heb in dat opzicht toch vooral goede ervaringen met PHEVs. Hoe irritant het ook is dat jij het echt nodig hebt en het voor hun een 'luxe' is om ergens te kunnen laden.

• kdeboois
Nivve schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:42:
[...]

Briefje onder de ruit doet wonderen.
Ik deed het altijd in mijn oude woonplaats omdat daar veel PHEVs onnodig aan de paal stonden. Na een maand al veel minder PHEVs aan de paal zonder te laden en als ik echt moest laden kon ik de meeste bellen als zij al vol waren, kwamen ze de auto wegzetten.

Ik heb in dat opzicht toch vooral goede ervaringen met PHEVs. Hoe irritant het ook is dat jij het echt nodig hebt en het voor hun een 'luxe' is om ergens te kunnen laden.
Ik heb die noodzaak wat minder omdat er op redelijke loopafstand (10 minuten of minder) genoeg alternatieven zijn.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ook hier even posten.

Dag 1:

[afbeelding]

Dag 2:

[afbeelding]

Dag 3:

[afbeelding]

offtopic:
[/quote]

Briefje achter de ruitenwisser waarop staat ''Laadplaats, geen parkeerplaats!'' oid. Heb laatst een serie visitekaartjes laten drukken met dergelijke teksten, in het roze voor extra opval/schaamfactor.
UniMatrix schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:02:
[...]

Niet mag maar kan, met een PHEV heb je wel een stukje extra flexibiliteit als je dat wilt. Al laad je alleen maar thuis en bv. op je werk, dan doe je toch alweer 80-100km per dag elektrisch en je hebt nog steeds de voordelen van een normale hybride.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• UniMatrix
kdeboois schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:42:
[...]

Als ik om 22:00 des avonds thuis kom en de auto is des nachts om 3 uur klaar met laden... dan verwacht jij dat ik voor 4:00 AM hem weg heb gehaald ? Rij je zelf ook elektrisch en maak je thuis gebruik van een publieke laadpaal ?
Neeeeeeee, uiteraard kun je tijden afspreken waarbinnen het redelijk is dat de auto mag blijven staan.

Ja ik rij elektrisch en ja ik gebruik een publieke laadpaal op 200m van mijn huis.

5 uur thuis, ca 2 uur en de 7kWh die ik verstookt heb zijn weer bijgeladen en dan haal ik hem weg, tijdens het sportjournaal b.v. :P

En ja, tijdens de vorstperiode heb ik hem wel eens een nachtje laten staan om 's ochtends te de-icen. Ik ga om 7 uur 's ochtends weg.

Ik heb er nog nooit een andere BEV zien staan, alleen maar PHEV.

Heel grappig dat ik dan na 2 uur weer op 80% accu zit (op 1 100% lading heen en weer haal ik toch niet) en de PHEV's met hun kleine accu;s die er al stonden staan er nog als ik hem weghaal.

Van de week kwam ik om 18:30 terug van zwemles met de kids en wilde ik wel laden en stonden er 2 PHEV's. De volgende ochtend om 08:15 (kids naar school) stonden ze er nog. Om negen uur waren ze weg en kon ik laden. Hierdoor kon ik die ochtend iets niet met de auto doen wat ik wilde doen. Weer een druppel in de emmer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
en daarom is een EV zonder thuis / werk laadpaal een risico aangelegendheid en moet je dit gezeik er een beetje voor over hebben, totdat publieke laadinfrastructuur een beetje goed geregeld en verzadigd is.

De reden dat ik nu pas een ev heb gekocht nu ik verhuisd ben naar een huis waar ik een eigen laadpaal kan neerzetten. zonder had ik waarschijnlijk nog een goedkope ice gekocht en gewacht tot de 60kWh accu's in de 2e hands markt zitten

• kdeboois
UniMatrix schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:53:
[...]

Neeeeeeee, uiteraard kun je tijden afspreken waarbinnen het redelijk is dat de auto mag blijven staan.

Ja ik rij elektrisch en ja ik gebruik een publieke laadpaal op 200m van mijn huis.

5 uur thuis, ca 2 uur en de 7kWh die ik verstookt heb zijn weer bijgeladen en dan haal ik hem weg, tijdens het sportjournaal b.v. :P

En ja, tijdens de vorstperiode heb ik hem wel eens een nachtje laten staan om 's ochtends te de-icen. Ik ga om 7 uur 's ochtends weg.

Ik heb er nog nooit een andere BEV zien staan, alleen maar PHEV.

Heel grappig dat ik dan na 2 uur weer op 80% accu zit (op 1 100% lading heen en weer haal ik toch niet) en de PHEV's met hun kleine accu;s die er al stonden staan er nog als ik hem weghaal.

Van de week kwam ik om 18:30 terug van zwemles met de kids en wilde ik wel laden en stonden er 2 PHEV's. De volgende ochtend om 08:15 (kids naar school) stonden ze er nog. Om negen uur waren ze weg en kon ik laden. Hierdoor kon ik die ochtend iets niet met de auto doen wat ik wilde doen. Weer een druppel in de emmer...
Ik heb gewoon geen 9-5, kom altijd des avonds laat aan en moet meestal op zoek naar een 'verre' paal. Dat is moeite genoeg vind ik zelf. Mijn auto heeft 4 - 6 uur nodig daar ik altijd met lege batterij aankom. 16 kWh met 10 kWh effectief bruikbaar en toch het streven om altijd, maar dan ook altijd te laden, want benzine verbruiken is no-go. Daar heb ik mijn 0% bijtelling voor gekregen en daar doe ik dat graag voor.

Plan is om dit jaar naar BEV te gaan en krijg is wellicht soort gelijke emoties...

• UniMatrix
Yongshi schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:59:
en daarom is een EV zonder thuis / werk laadpaal een risico aangelegendheid en moet je dit gezeik er een beetje voor over hebben, totdat publieke laadinfrastructuur een beetje goed geregeld en verzadigd is.

De reden dat ik nu pas een ev heb gekocht nu ik verhuisd ben naar een huis waar ik een eigen laadpaal kan neerzetten. zonder had ik waarschijnlijk nog een goedkope ice gekocht en gewacht tot de 60kWh accu's in de 2e hands markt zitten
Toch wordt dit soort gezeik op den duur vervelend als na bijna een jaar het nieuwtje er af is en het weer een gebruiksvoorwerp wordt.

Ik denk zelf dat de laadpaalinfra achter gaat blijven bij het aantal BEV en PHEV's en je dan met een 'oude' BEV best in de problemen kan komen.

Thuis laden zou zeker schelen, ook in de kosten.

Wensenlijstje;
  • Meer palen
  • Thuis laden - of - publiek en thuis laden ongeveer even duur
  • 250km echt bereik (niet hypermilen zonder kachel aan maar, laten we zeggen: de middenbaan)
  • Aanschafprijs ca. 25.000 - of - aanschafsubsidie voor particulieren

• Nivve
  • Niet online
kdeboois schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:44:
[...]

Ik heb die noodzaak wat minder omdat er op redelijke loopafstand (10 minuten of minder) genoeg alternatieven zijn.
Begrijpelijk. Bij mij was het de enige paal dus dan moet je wel :+

• UniMatrix
Nivve schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:17:
[...]

Begrijpelijk. Bij mij was het de enige paal dus dan moet je wel :+
Dichtsbijzijnde alternatief ligt in gebied met betaald parkeren en een andere wat verder weg is van EVNet met een starttarief van 60 cent en 35ct/kWh. Beide niet heel aantrekkelijk :)

• Tocoleaf
Snow_King schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:57:
[...]

Waarmee zou het dan wel lukken om sneller te kunnen laden?

3x40A? :o

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Tocoleaf schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:24:
[...]

Ja, maar dan zit je vast aan EUR 700,00 per jaar aan extra vastrecht op je aansluiting. Dat wil je denk ik niet.

• UniMatrix
Snow_King schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:35:
[...]

Ja, maar dan zit je vast aan EUR 700,00 per jaar aan extra vastrecht op je aansluiting. Dat wil je denk ik niet.
Precies, dat soort kosten verdien je niet gauw terug als je b.v. 10ct/kWh goedkoper kan laden dan publiek.

10 uur laden (nacht) op 3,7kW levert je 37kWh op (weinig auto's hebben een accu waar zoveel in kan...)

Zeg 185km rijden.

Ik zou daar zelf genoegen mee nemen, gezien de kosten van aansluiting, aanpassen meterkast, laadpaal enz.

Er zijn zelfs losse laadkabels met lader op een CEE stekker ("camping") die 16A kunnen laden. (Charge Amps Spark en Ray b.v.)

CEE buitenstopcontact op een aparte 16A groep en je bent klaar.

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Over aansluitingen gesproken geloof ik dat de huidige trend van automakers een probleem gaat worden voor veel netbeheerders. Als iedereen slechts op 1 fase 25 of 35 A kan laden en toevallig hebben een paar mensen in de zelfde wijk allemaal hun oplaadpaal op fase-1 aangesloten gaat dit voor een enorme onbalans zorgen. Deze moet door de netbeheerder worden opgelost. Ik kan me voorstellen dat, net als in volgens mij Oostenrijk, er een heffing komt op onbalans. Bijvoorbeeld dat de onbalans niet groter mag zijn dan 20%. Hierdoor worden automakers gedwongen om 3-fase laders in te bouwen. Wellicht dat een standaard of wetgeving nodig, maar dat zou een laatste redmiddel moeten zijn.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
kdeboois schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:04:
[...]

Feit: Het is niet je eigen laadpaal. Je zegt dat je er zelf vaak niet kan laden?

Oorzaak: mensen die (net als jou) de auto te lang laten staan..

In een jaar tijd heb ik nog nooit langer dan maximaal 1uur (onnodig) mijn auto laten staan. Gewoon netjes ophalen zodra die vol is indien je aan een openbare laadpaal staat..

Er is tevens een app "social charging" waarmee je (soms) andere gebruikers kan aanspreken/vragen om de auto te verplaatsen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• RocketKoen
Roobje schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:35:
Over aansluitingen gesproken geloof ik dat de huidige trend van automakers een probleem gaat worden voor veel netbeheerders. Als iedereen slechts op 1 fase 25 of 35 A kan laden en toevallig hebben een paar mensen in de zelfde wijk allemaal hun oplaadpaal op fase-1 aangesloten gaat dit voor een enorme onbalans zorgen. Deze moet door de netbeheerder worden opgelost. Ik kan me voorstellen dat, net als in volgens mij Oostenrijk, er een heffing komt op onbalans. Bijvoorbeeld dat de onbalans niet groter mag zijn dan 20%. Hierdoor worden automakers gedwongen om 3-fase laders in te bouwen. Wellicht dat een standaard of wetgeving nodig, maar dat zou een laatste redmiddel moeten zijn.
Onbalans wordt pas een probleem in het onderstation. En die hebben een vermogen in de orde van grootte van 10 tot 100 MVA.
Dat is dus al snel een aansluiting of 1000. De kans dat alle laadpalen dan op dezelfde fase komen is statistisch heel klein.
Dan neem ik wel even aan dat ze tot aan het onderstation gewoon een retourstroom geleider hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
Briefje achter de ruitenwisser waarop staat ''Laadplaats, geen parkeerplaats!'' oid. Heb laatst een serie visitekaartjes laten drukken met dergelijke teksten, in het roze voor extra opval/schaamfactor.
Nee!
gewoon wat meer tekst gebruiken, vriendelijk blijven, de andere partij net zo serieus nemen als je zelf genomen zou willen worden, enzovoorts.
Je kunt op jouw kaartjes prima in een paar woorden uitleggen dat de laadpaal voor jou essentieel is omdat je 100% electrisch rijdt, en dat je daarom graag zou zien dat zij hun PHEV even wegzetten als hun accu's vol zijn. Als je met 'roze schaampapiertjes' en uitroeptekens gaat werken, dan irriteert dat vooral en dan laten mensen hun auto eerder staan. Heb je je doel dus ook niet bereikt. :(

• kdeboois
Stef87 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:45:
[...]

Feit: Het is niet je eigen laadpaal. Je zegt dat je er zelf vaak niet kan laden?

In een jaar tijd heb ik nog nooit langer dan maximaal 1uur (onnodig) mijn auto laten staan. Gewoon netjes ophalen zodra die vol is indien je aan een openbare laadpaal staat..

Er is tevens een app "social charging" waarmee je (soms) andere gebruikers kan aanspreken/vragen om de auto te verplaatsen.
Dat snap ik. ;)

Die zijn dan aan het laden, waar ik groot voorstander van ben. Hoe meer, hoe beter

Leuk voor jou, maar doe je dat ook 's nachts ? En ook al het 10 minuten lopen is ? Wellicht moet je je hond uitlaten, maar ik zit dan gewoon warmpjes voor de buis of ben in diepe slaap.

Link ?

• Tocoleaf
Snow_King schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:35:
[...]
Hangt van de snelheidswinst af, we gaan er twee auto's mee opladen, dus wellicht wegen de kosten op tegen de baten = sneller laden.

Heeft iemand enig idee hoeveel sneller dat zou kunnen zijn? _/-\o_

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Tocoleaf schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:56:
[...]

Hangt van de snelheidswinst af, we gaan er twee auto's mee opladen, dus wellicht wegen de kosten op tegen de baten = sneller laden.

Heeft iemand enig idee hoeveel sneller dat zou kunnen zijn? _/-\o_
2x zo snel kan je dan laden. Je hebt dan 32A ipv 16A.

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Snow_King schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:57:
[...]

Het probleem is gewoon de Leaf die geen 3-fase lader heeft. Anders had je thuis gewoon met 3x16A/11kW kunnen laden. Dat kunnen de nieuwe BMW i3 en alle Tesla's probleemloos.

Dat is gewoon een stomme, hele stomme zet van Nissan, Opel/GM en de andere EV makers.

Stop nou gewoon een 3x16A lader in een EV die je in Europa uit brengt.
Hij kan ook kijken of de EVSE ingesteld kan worden op 24 a 25 A dan heeft hij niet de maximale laad capaciteit van de auto maar nog altijd c.a. 5,5 kW.

• RocketKoen
JeroenK schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 18:32:
[...]

Hij kan ook kijken of de EVSE ingesteld kan worden op 24 a 25 A dan heeft hij niet de maximale laad capaciteit van de auto maar nog altijd c.a. 5,5 kW.
Over het algemeen heb je op een 3x25A aansluiting groepen van 16A ivm selectiviteit.
Als je een 25A groep maakt en de hoofdzekering is ook 25A, dan heb je een 50% kans dat je hoofdzekering eruit knalt bij kortsluiting of overbelasting.

TheS4ndm4n#1919

• JeroenK
Tocoleaf schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:24:
[...]

Ja, al weet ik niet of die optie er is. 3x 35 zou theoretisch ook lukken. Maar ik denk eerder 3x50A maar alles boven de 3x 25 tikt behoorlijk aan in het vast recht.

• UniMatrix
Stef87 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:45:
[...]

Bijna niemand gebruikt die app en dan kun je ook niet 'appen'.

Vanmiddag dus weer, A3 e-tron, typisch patser bakkie voor jonge gastjes, midden in het vak, kon mezelf met 10 keer steken er net tussen wurmen.

Volgens die Social charging app bezette hij de plek sinds 08:30.

Loop ik net heen om mijn volle auto weg te halen MET BRIEFJE VOOR ONDER DE RUITENWISSER, is hij weg, volgens de app 6 minuten voor ik afkoppelde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
UniMatrix schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:44:
[...]

Precies, dat soort kosten verdien je niet gauw terug als je b.v. 10ct/kWh goedkoper kan laden dan publiek.
Het gaat niet altijd om terug verdienen. Ook om de mogelijkheid te hebben om sneller te laden. Ik doe s'avonds nog wel eens wat en dan is het best fijn om sneller te kunnen laden dan 3,7 kW.

Wij hebben geen ICE's meer alleen EV. Dus ja de andere auto pakken is dan moeilijker.

Verder hebben wij de mogelijkheid om te laden op eigen terrein daardoor kunnen anderen de publieke laadpaal gebruiken.

En met 10ct/kW aan meer vast recht is het nog altijd 27 ct/kW en dat is voordeliger dan de 35ct/kW aan de publieke laadpaal.

• JeroenK
Roobje schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:35:
Ik verwacht dat er snel 3 fase laders in EV's in de toekomst ga komen. Het zijn nu veel EV's vooral gericht op de VS.
Pagina: 1 ... 25 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.