Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Klopt, o.a. wat ik zo snel kan bedenken;EV-newbie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:32:
[...]
En zo zitten er dan mogelijk nog meer zaken in de Ioniq die de e-Golf moet missen.
Tja... het verschil zal dus nog veel groter zijn wanneer je de wagens op een gelijk niveau zal willen brengen (wil jij niet, dat weet ik).
Keyless entry en start/stop knop.
warmtepomp zoals al vernoemd.
lederen stoelen / elektrisch verstelbaar
Als je al die opties er ook nog bij gaat nemen komt ie denk wel op €50k. Als ik zelf zou kopen zou ik ongetwijfeld ook voor de Ioniq gaan trouwens. Bovendien is het nog niet definitief, ik kan nog steeds voor de Ioniq kiezen.
Wanneer je de auto helemaal leeg rijd met een verbruik van 170Wh/km (is echt serieus genereus gerekend; zekers voor trip met veel snelweg), dan kom je max op: 35/0.170 = 205kmEV-newbie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:34:
[...]
Qua actieradius op 1 lading heeft de e-Golf een EPA van 125 miles. Dus bij "normaal" gebruik toch eenvoudig over de 180 km.
Alleen zal je niet zo ontzettend scherp aan de wind zeilen. Zeker niet op een lange trip waar je gaat DC snelladen van 5-10% SoC naar 80% SoC. Dan kom je in het bereik wat ik aangaf.
reserveringshouder Tesla Model 3
Als je niet zo'n grote auto nodig hebt, en geld speelt niet zo'n grote rol, kun je voor de Ampera-e kiezen zodat je weinig hoeft te laden onderweg. Wil je een wat grotere auto, waar bijvoorbeeld ook een grote fiets helemaal in past, dan zou ik voor de Ioniq gaan. De Golf is wat dat betreft ook kleiner.tiguan schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:36:
[...]
Klopt, o.a. wat ik zo snel kan bedenken;
Keyless entry en start/stop knop.
warmtepomp zoals al vernoemd.
lederen stoelen / elektrisch verstelbaar
Als je al die opties er ook nog bij gaat nemen komt ie denk wel op €50k. Als ik zelf zou kopen zou ik ongetwijfeld ook voor de Ioniq gaan trouwens. Bovendien is het nog niet definitief, ik kan nog steeds voor de Ioniq kiezen.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Hij is voorlopig nog niet te koop in Nederland.tiguan schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:50:
Heeft de Ampera dan geen leveringsproblemen? Zoiets had ik begrepen.
https://electrek.co/2017/...2-chevy-bolt-evs-january/tiguan schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:50:
Heeft de Ampera dan geen leveringsproblemen? Zoiets had ik begrepen.
Er zijn er nog niet heel veel gemaakt. Maar of het opschalen tegenvalt, of dat het aantal bewust is....who knows. Ik las dat de Ampera-e vanaf april hier moest zijn, nu lees ik eind dit jaar. Er zouden 20.000 dit jaar van de band moeten rollen in de VS. Verder veel speculatie...
Mitsubishi i-MiEV (2010) doet 36kW (16kWh) aan de Chademo maar loopt dan hard terug vanaf 60%.Cheese_man schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:29:
[...]
Er zijn dus twee verschillende laadsnelheden gepubliceerd. Eentje van max 40kW (in de FAQ) en die ik noemde in de prijslijst. Bij de max 40kW, haal je dus ongeveer 36kW gemiddeld als jouw waarde klopt. 28-36kW zijn geen spectaculaire waardes om over naar huis te schrijven.
Ja dat is dus het punt, ik heb niet zo'n zin om te wachten daar op eigenlijk.Cheese_man schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:54:
[...]
https://electrek.co/2017/...2-chevy-bolt-evs-january/
Er zijn er nog niet heel veel gemaakt. Maar of het opschalen tegenvalt, of dat het aantal bewust is....who knows. Ik las dat de Ampera-e vanaf april hier moest zijn, nu lees ik eind dit jaar. Er zouden 20.000 dit jaar van de band moeten rollen in de VS. Verder veel speculatie...
Omdat je bij een beetje middenklasser-brandstofauto altijd een minimale range van 700 km hebt en sommige diesels meer dan 1000 en het bijtanken 5 minuten duurt.EV-newbie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:22:
Hoe bijzonder is het eigenlijk dat waarschijnlijk 95% van de autokopers zich niet bekommert over de grote van zijn brandstoftank en hoe ver de auto kan rijden op 1 tank.
Maar die EV; die moet minimaal ..... kilometer rijden.. Altijd weer dat thema.
Als je met zo'n auto naar Zuid-Frankrijk rijdt en 4x een uur moet laden dan voelt dat al langzaam aan.Natuurlijk duurt het tanken onderweg langer. Daar staat echter tegenover dat je (in de meeste gevallen) altijd met een volle tank zal vertrekken vanaf thuis.
En indien je kan opladen op het werk//bij je afspraak, dan kost het je ook helemaal geen tijd.
Waarom zijn wij allemaal dan zo panisch over accu's die kleiner zijn dan (pak 'm beet) 40 kWh.
Een Zoë (met grootste accu) legt eenvoudig 250 kilometer af, een Ioniq 200 km. Dat is toch heel wat.
Vergeet dat je kunt rusten in die tijd, daar denken mensen niet aan. Het is een andere vorm van rijden waar je je aan moet gewennen.
Signatures zijn voor boomers.
Ik merk nu met m'n Tesla (zeg 350 km range bij 100%) dat het totaal geen probleem is op vakantie. Je moet een beetje plannen langs de superchargers enzo, maar meestal moet je toch wel pissen of is het lekker om even de benen te strekken. Bij 200 km wordt het vervelender en bovendien zijn er minder snelladers te vinden (denk ik?). Maar dan ga je gewoon met het vliegtuig op vakantie, is in veel gevallen nog goedkoper ook. Of je ruilt je auto 2 weekjes om met je buurman, heb jij z'n stinkdiesel en kan hij eens ervaren hoe het is om elektrisch te rijden
Facts don't care about your feelings
Gelukkig hebben zakelijke rijders allang bewezen te denken met hun portemonnee. De actieradius van de Zoë, Ampera-e, en model 3, voldoet in Nederland. Alleen op vakantie moet je dus met snelladers aan de slag. Dat is dus voor de meesten 2 (alleen zomervakantie) tot 4 dagen (zomer- en wintervakantie) schipperen. Het voordeel voor deze aanpassing, 4 in plaats van 22 %. Op een cataloguswaarde van EUR 50.000 voor een mooie middenklasser is dat EUR 4.500 netto voordeel op jaarbasis. Daar willen mensen best wel een tussenstop voor maken.Maasluip schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 08:39:
[...]
Omdat je bij een beetje middenklasser-brandstofauto altijd een minimale range van 700 km hebt en sommige diesels meer dan 1000 en het bijtanken 5 minuten duurt.
[...]
Als je met zo'n auto naar Zuid-Frankrijk rijdt en 4x een uur moet laden dan voelt dat al langzaam aan.
Vergeet dat je kunt rusten in die tijd, daar denken mensen niet aan. Het is een andere vorm van rijden waar je je aan moet gewennen.
Een ev voldoet voor veel mensen maar niet voor alle zakelijke rijders in NL, ik heb het serieus onderzocht tijdens meerdaagse proefritten. Ik heb vrij regelmatig dagen van 600+ km, zomers met een i3 met een actieradius van 230km is dat 2x25 minuten laden welke ik ook nog eens kan benutten door wat "kantoorwerk" te doen is voor MIJ acceptabel. Echter heb ik met buitentemp 0-3gr nog even weer getest. 175km met moeite, heb vmax 110 aangehouden net als in de zomer en pre-conditioning. Hoe jammer ik het ook vindt voor mij is 3 tot 4x snelladen per dag gedurende 3-4 maanden helaas een nogo. Alleen een tesla was nog een optie echter deze was qua operational lease niet te behappen met 50k km per jaar. Helaas voor mij is een EV nog niet haalbaar, ben uiteraard nog wel erg geinteresseerd naar jullie ervaringen. En prive hebben we binnen nu en 2 jaar ook een ZOE.knakworst schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:25:
[...]
Gelukkig hebben zakelijke rijders allang bewezen te denken met hun portemonnee. De actieradius van de Zoë, Ampera-e, en model 3, voldoet in Nederland. Alleen op vakantie moet je dus met snelladers aan de slag. Dat is dus voor de meesten 2 (alleen zomervakantie) tot 4 dagen (zomer- en wintervakantie) schipperen. Het voordeel voor deze aanpassing, 4 in plaats van 22 %. Op een cataloguswaarde van EUR 50.000 voor een mooie middenklasser is dat EUR 4.500 netto voordeel op jaarbasis. Daar willen mensen best wel een tussenstop voor maken.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Verwijderd
De versie waar ik voor gekozen heb is de "Executive" in Polar White. Kijk er enorm naar uit destemeer omdat het mijn eerste EV is.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Verwijderd
Inderdaad een behoorlijk lange tijd. Sterkte!Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:32:
Ziezo, ook ik heb de Ioniq EV besteld. Gisteren de bestelbon getekend, levering voorzien eind juli. Het gaat een lang half jaar worden
De versie waar ik voor gekozen heb is de "Executive" in Polar White. Kijk er enorm naar uit destemeer omdat het mijn eerste EV is.
Intussen, om de tijd te doden, kun je je vermaken met dit topic en misschien ook andere forums zoals dit.
Verwijderd
En niet te vergeten, deze MultiMediamanual.
[ Voor 31% gewijzigd door Jan Treur op 09-02-2017 11:58 ]
Voor een mobiele Chademo lader? Wat zou hij mogen kosten?
Ik ben er enige tijd geleden mee bezig geweest. Er zijn er met 10 kWh en 20 kWh
Wow eerst klagen dat de EV's er allemaal raar uit zien t.o.v. een ICE. Dan maken ze een EV waar je aan wat kleine accentjes kan zien dat het een EV is en voor de rest is het een gewone auto. Is het weer niet goed.....YoshiBignose schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:25:
Maar vooral bij een Golf vind ik de aanschaf van zo'n E-golf een beetje vreemd. €40.000 voor een Golf dat voelt gewoon niet goed... en daarbij lijkt je auto (behalve wat blauwe accenten) precies op al die andere golfjes. De Ioniq is dan nog standaard een hybride, voor wat het waard is.
Ik niet begrijp niet
Als deze nieuwe e-Golf met 36kWh pack inderdaad maar met 28-36kW laadt, dan zal een 28kWh Ioniq sneller zijn gemiddeld bij een lange trip (lager verbruik en DC laden gaat met meer vermogen 40-60kW).
Ook de e-Golf "duur" ten opzichte van concurrenten...maar dat is VW eigenlijk altijd. Het is maar net wat je belangrijk vindt en waar de auto voor gebruikt gaat worden.
Deze e-Golf is een prima forenzen auto en geschikt voor dagtrips met de mogelijkheid tot laden op locatie of rekening houdend met langere laadsessies.
Ik begrijp je punt. Maar die kritiek is volgens mij meer op dat een EV er vaak bijzonder uitziet zonder op een normale auto te lijken. Zoals bijvoorbeeld de i3.JeroenK schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:21:
[...]
Wow eerst klagen dat de EV's er allemaal raar uit zien t.o.v. een ICE. Dan maken ze een EV waar je aan wat kleine accentjes kan zien dat het een EV is en voor de rest is het een gewone auto. Is het weer niet goed.....
Ik niet begrijp niet
De i3 is de Multipla onder de EV's...Blik1984 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:35:
[...]
Ik begrijp je punt. Maar die kritiek is volgens mij meer op dat een EV er vaak bijzonder uitziet zonder op een normale auto te lijken. Zoals bijvoorbeeld de i3.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Stoer door absurdheid of lelijkheid??Nivve schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:04:
[...]
Vind hem altijd nog stoerder dan de Miev of de Leaf
Of nog een andere optie?
SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!
De leaf en miev hebben een beetje een "schattig koekblikje" uiterlijkEV-newbie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:45:
[...]
Stoer door absurdheid of lelijkheid??
Of nog een andere optie?![]()
Maar dat krijg je nogal snel in dat formaat. Zie bijvoorbeeld de aygo of twingo.
De i3 is een maatje groter en daardoor wat minder schattig. (maar wel lelijk)
Ja je houd er van of je haat hem.
.... Geweldige auto de eerste versie Multipla .... En toen kreeg ik autominnend Nederland over me heen.
Als je de Multipla mooi vond, dan is de i3 de auto voor jouJeroenK schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:18:
[...]
Ja je houd er van of je haat hem.
.... Geweldige auto de eerste versie Multipla .... En toen kreeg ik autominnend Nederland over me heen.
Ik vind de i3 ook zeker een mooie auto. Helaas moet ik het doen met mijn Qubo en Doblo.RocketKoen schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:33:
[...]
Als je de Multipla mooi vond, dan is de i3 de auto voor jou
Eind deze maand begint de 1e (pre)productie-run van de model 3.
Dit zijn over het algemeen een paar honderd auto's die bedoeld zijn voor crashtest, beta testing en proefritjes voor de pers.
Hoe lang duurt zo'n run, oftwel, waneer zien we de resultaten?RocketKoen schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:21:
Leuk Tesla nieuwtje trouwens.
Eind deze maand begint de 1e (pre)productie-run van de model 3.
Dit zijn over het algemeen een paar honderd auto's die bedoeld zijn voor crashtest, beta testing en proefritjes voor de pers.
Zal sterk afhangen van de temperaturen en het samenspel met de DC lader. Volgens mij heeft bv Fastned nu overal 50 kW laders staan en zal het verschil in tijd kleiner zijn dan bij een 100 kW lader.Cheese_man schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:33:
Als deze nieuwe e-Golf met 36kWh pack inderdaad maar met 28-36kW laadt, dan zal een 28kWh Ioniq sneller zijn gemiddeld bij een lange trip (lager verbruik en DC laden gaat met meer vermogen 40-60kW).
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
4x een uur? 1 uur laden is dan 250km rijden? Met 1000km ben ik net halverwege mijn vakantie bestemming als ik naar het zuiden ga... Dus dat is dan 7 tot 8 uur laden.Maasluip schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 08:39:
[...]
Omdat je bij een beetje middenklasser-brandstofauto altijd een minimale range van 700 km hebt en sommige diesels meer dan 1000 en het bijtanken 5 minuten duurt.
[...]
Als je met zo'n auto naar Zuid-Frankrijk rijdt en 4x een uur moet laden dan voelt dat al langzaam aan.
Als wij naar het zuiden rijden (Hongarije in mijn geval), stoppen we geen 7 keer, eerder 3 tot 4 keer (om te tanken), totaal dus ongeveer een uur (we rijden om en om). Dat scheelt nogal wat...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ja, dat scheelt wat. Het is echter maar 2 keer per jaar. De rest van het jaar hoef je niet tot nauwelijks meer te tanken bij een tankstation, omdat je altijd thuis vertrekt met een volle auto.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:35:
[...]
4x een uur? 1 uur laden is dan 250km rijden? Met 1000km ben ik net halverwege mijn vakantie bestemming als ik naar het zuiden ga... Dus dat is dan 7 tot 8 uur laden.
Als wij naar het zuiden rijden (Hongarije in mijn geval), stoppen we geen 7 keer, eerder 3 tot 4 keer (om te tanken), totaal dus ongeveer een uur (we rijden om en om). Dat scheelt nogal wat...
Het alternatief is gewoon een vliegtuig pakken en daar een auto huren. Kost ook de wereld niet en scheelt een hele lange dag (of 2) in de auto zitten
[ Voor 9% gewijzigd door Blik1984 op 10-02-2017 10:56 ]
Ik denk dat we (begin) maart een presentatie mogen verwachten van het pre-productie model.dfrenner schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:22:
[...]
Hoe lang duurt zo'n run, oftwel, waneer zien we de resultaten?
Als alles goed gaat tenminste.
Ik zou dan ook lekker het vliegtuig pakken. Eventueel ter plekke een auto huren.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:35:
[...]
4x een uur? 1 uur laden is dan 250km rijden? Met 1000km ben ik net halverwege mijn vakantie bestemming als ik naar het zuiden ga... Dus dat is dan 7 tot 8 uur laden.
Ik ging vroeger altijd met de auto op vakantie. Maar de middellandse zee was toch wel 2 dagen in de auto zitten. Laatste keer met het vliegtuig gegaan en dan duurt het ineens nog maar 3 uur (+2 uur vantevoren inchecken) en kon ik ondertussen een filmpje kijken. Gaf een veel beter vakantiegevoel dan de hele dag in de file staan.
Oh, het weerhoudt mij er niet van om een Ampera-E te kopen zodra ik er één kan vinden voor een prijs die ik ervoor kan betalen. Maar hij zal niet gebruikt gaan worden voor vakanties. En we willen nog wel eens wat vaker gaan (mijn moeder woont er). Maar ook tripjes naar de rest van de familie zullen er niet mee gemaakt worden (200-300km vanaf ons). Ik heb geen zin om onderweg een uur stil te gaan staan en ik wil al helemaal niet aan mijn broers vragen of ik even bij hun kan "tanken". Daar hebben we dan die tweede auto wel voor.Blik1984 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:49:
[...]
Ja, dat scheelt wat. Het is echter maar 2 keer per jaar. De rest van het jaar hoef je niet tot nauwelijks meer te tanken bij een tankstation, omdat je altijd thuis vertrekt met een volle auto.
Het is gewoon een feit dat "we" er gewoon nog niet klaar voor zijn om 100% over te gaan naar electrisch.
Vliegtuig is geen optie. Ik moet dan eerst bij een vliegveld zien te komen die richting Hongarije vliegt (Rotterdam is 300km rijden, andere vliegvelden zijn geen optie, die prijzen zijn gewoon belachelijk (1500+ euro...)). En dan nog eens 300km rijden van Boedapest naar m'n bestemming.RocketKoen schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:54:
[...]
Ik zou dan ook lekker het vliegtuig pakken. Eventueel ter plekke een auto huren.
Ik ging vroeger altijd met de auto op vakantie. Maar de middellandse zee was toch wel 2 dagen in de auto zitten. Laatste keer met het vliegtuig gegaan en dan duurt het ineens nog maar 3 uur (+2 uur vantevoren inchecken) en kon ik ondertussen een filmpje kijken. Gaf een veel beter vakantiegevoel dan de hele dag in de file staan.
Dus 3 uur rijden (en hopen dat het in 1 "tankbeurt" kan en dat je hem op de parkeerplaats kunt opladen), 2 uur van te voren aankomen, dan 2 uur vliegen, dan een auto zien te krijgen om 4 uur te rijden naar m'n plaats van bestemming te komen. Dan rijd ik liever 15 uur (ervaringscijfers).
Vliegtuig is leuk (vind het vliegen persoonlijk wel leuk, vind het minder leuk dat je vast zit aan vaste tijden), maar zeker niet de oplossing voor alles.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Jammer dat je in Parijs of Düsseldorf op moet stappen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Daar had ik nog niet aan gedacht.. dat is wel een uitkomst om met je eigen EV op vakantie te gaan! Dusseldorf is goed te bereizen vanuit Nederland. Met een Opel Ampera-e is dat 1 lading en andere auto's moeten even tussendoor laden. Met zo een trein ben je vrij snel in zuid frankrijk of verder, terwijl je gewoon kan slapen of lezen.Proton_ schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:16:
Ik vind de autotrein een mooie oplossing (op papier), nog nooit gedaan maar het lijkt me ideaal.
Voor vakanties onder de 1000km van huis lijkt het mij ook wel heel relaxed om gewoon met een EV te rijden. Het verplichte kopje koffie (van 1 uur) lijkt mij eigenlijk wel een goede manier om in de vakantiestemming te komen..
Houdt er wel rekening mee dat je lang niet overal even makkelijk kunt komen.Yailen schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:27:
[...]
Daar had ik nog niet aan gedacht.. dat is wel een uitkomst om met je eigen EV op vakantie te gaan! Dusseldorf is goed te bereizen vanuit Nederland. Met een Opel Ampera-e is dat 1 lading en andere auto's moeten even tussendoor laden. Met zo een trein ben je vrij snel in zuid frankrijk of verder, terwijl je gewoon kan slapen of lezen.
Voor vakanties onder de 1000km van huis lijkt het mij ook wel heel relaxed om gewoon met een EV te rijden. Het verplichte kopje koffie (van 1 uur) lijkt mij eigenlijk wel een goede manier om in de vakantiestemming te komen..
Als je binnen Frankrijk gaat is t doorgaans eerst naar Parijs kachelen en dan verder met de trein tot in de buurt van waar je moet/wilt zijn.

Onze route zou zijn Leiden-75 km buiten Narbonne, dat is ca. 1300 km rijden (zo'n ca. 13h door stampen zonder pauzes).
Alternatief auto+autotrein; Leiden-Parijs ca 6h rijden en dan in Parijs-Bercy op de trein richting Narbonne. afhankelijk of je een TGV of normale trein neemt komt er x uur bij.
De TGV is natuurlijk sneller dan de (nacht) trein, dus dan zit je op zich langer 'vast' in Narbonne in afwachting van je auto (want die gaat met t boemeltje
Met betrekking tot t kostenplaatje (pas op!, berekening op een viltje
Als ik kijk naar de periode midden tot einde juli kost het voor 5 personen en een auto vanaf ca. €600,= (TGV 2e klas, ca 5h treinreis), tel er evt. een overnachting bij (200 a 300 euro) en je bent €800 a €900 verder. Met de ICE in gedachten ben ik dan min of meer net zo snel, en meteen op de bedoelde eindbestemming. Ik kan dus heen-, terug- en nog zo'n 1400 km in de buurt rond rijden voor de geplande bezienswaardigheden (natte vinger berekening op basis van t GLA van Euro95 1.679 euro de liter en ca. 1 op 10 verbruik).
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Zonder te weten waar je woont (300 km van rotterdam beperkt de richting weliswaar tot 3 windrichtingen) maar woon je ten oosten van Rotterdam: vanaf Dortmund vlieg je voor een bedrag tussen 35 euro en 140 euro enkele reis naar Budapest (in juli 2017) met Wizzair.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:06:
[...]
Oh, het weerhoudt mij er niet van om een Ampera-E te kopen zodra ik er één kan vinden voor een prijs die ik ervoor kan betalen. Maar hij zal niet gebruikt gaan worden voor vakanties. En we willen nog wel eens wat vaker gaan (mijn moeder woont er). Maar ook tripjes naar de rest van de familie zullen er niet mee gemaakt worden (200-300km vanaf ons). Ik heb geen zin om onderweg een uur stil te gaan staan en ik wil al helemaal niet aan mijn broers vragen of ik even bij hun kan "tanken". Daar hebben we dan die tweede auto wel voor.
Het is gewoon een feit dat "we" er gewoon nog niet klaar voor zijn om 100% over te gaan naar electrisch.
[...]
Vliegtuig is geen optie. Ik moet dan eerst bij een vliegveld zien te komen die richting Hongarije vliegt (Rotterdam is 300km rijden, andere vliegvelden zijn geen optie, die prijzen zijn gewoon belachelijk (1500+ euro...)). En dan nog eens 300km rijden van Boedapest naar m'n bestemming.
Woon je 300 km ten zuiden van Rotterdam dezelfde soort bedragen vanaf Brussel Charleroi.
Woon je ten noorden dus bijvoorbeeld op een van de waddeneilanden, tja, dan ben je wellicht aangewezen op Bremen maar dat weet ik zo niet. Amsterdam is dan ook weer een optie en dan ben je rond de 150 retour kwijt met KLM. Tenzij je dus met tien man vliegt kom je niet aan 1500 euro.
(als je met wizzair de boel een beetje in de gaten houdt (lees: op tijd boekt) kun je vaak voor rond de 40 euro p.p. retour (!!) vliegen soms zelfs minder)
Dortmund was voorheen 45 minuten vantevoren aankomen, laatste tijd iets meer tijd nodig ivm verbouwing daar bij de securitycheck. Auto in boedapest kun je vooraf reserveren, staan ze je op te wachten met de sleutels.Dus 3 uur rijden (en hopen dat het in 1 "tankbeurt" kan en dat je hem op de parkeerplaats kunt opladen), 2 uur van te voren aankomen, dan 2 uur vliegen, dan een auto zien te krijgen om 4 uur te rijden naar m'n plaats van bestemming te komen. Dan rijd ik liever 15 uur (ervaringscijfers).
Vliegtuig is leuk (vind het vliegen persoonlijk wel leuk, vind het minder leuk dat je vast zit aan vaste tijden), maar zeker niet de oplossing voor alles.
De manier van reizen is heel anders, maar dat wil niet zeggen dat we er niet klaar voor zijn.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:06:
[...]
Oh, het weerhoudt mij er niet van om een Ampera-E te kopen zodra ik er één kan vinden voor een prijs die ik ervoor kan betalen. Maar hij zal niet gebruikt gaan worden voor vakanties. En we willen nog wel eens wat vaker gaan (mijn moeder woont er). Maar ook tripjes naar de rest van de familie zullen er niet mee gemaakt worden (200-300km vanaf ons). Ik heb geen zin om onderweg een uur stil te gaan staan en ik wil al helemaal niet aan mijn broers vragen of ik even bij hun kan "tanken". Daar hebben we dan die tweede auto wel voor.
Ik moet wel opmerken dat Tesla op dit vlak een enorme voorsprong heeft.
Mij valt op dat de vakantie al begint bij het vertrekken in plaats van pas op de bestemming.
En positief valt op dat een uitgebreidere stop iedere paar uur enorm ontspannend werkt.
Zo heb ik een trip gemaakt door Scandinavie, 8 dagen en bijna 6000km, met mijn elektrische auto.
Precies 1 keer was het laden vervelend (op elkaar wachten) waarbij ik het veer moest missen (half uurtje vertraging).
Zoiets dachten wij ook, dus komende zomer naar de Vendee in Fr met de Leaf........Yailen schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:27:
[...]
Als ik terug ben zal ik een verslag posten. Maar komende tijd ook hier nog wel wat vragen stellen.
As for vormgeving, onze Leafs zijn spuuglelijk, niet om aan te zien......., maar het rijdt heerlijk, grote auto's.
En die 4% over de catalogusprijs van 38k (en dat dus keer twee!) dan begint het financieel toch wel interessant te worden.
Vwb laden onderweg, het vereist iets meer planning merk ik nu na 2k km, maar bij Fastned wifi aan, radio/verwarming aan......en voordat ik het wist was ik na 52 min mailen en bellen weer helemaal vol (100%).
Prima te doen.
Feit is wel dat ik gemiddeld 3/4 afspraken per week in den lande heb (in onderwijs, dus door de bank genomen 's-middags na de lessen op locatie van de school).
Een, max twee per dag. En deze afspraken zijn over het algemeen zonder haast/urgentie, dus deze mag en kan ik zelf indelen/plannen.
Op op de heen- en de terugreis dus alle tijd van de wereld, 15 min laden heen en 15 min laden terug is dan geen enkel probleem, want ik het mail en belwerk zat.
Dat is het ook een beetje idd, hoe erg is het om 15/30 min te moeten wachten......? Of in mijn geval, eerder weg te gaan en die tijd in de auto ipv op kantoor te werken.PimEffting schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:15:
[...]
Zo heb ik een trip gemaakt door Scandinavie, 8 dagen en bijna 6000km, met mijn elektrische auto.
Precies 1 keer was het laden vervelend (op elkaar wachten) waarbij ik het veer moest missen (half uurtje vertraging).
Zeker straks in de zomer. De Wifipunten van Fastned zijn niet de lulligste heb ik gemerkt. Lekker buiten in het zonnetje bellen/mailen ipv op kantoor...........
In de zomer is het minder vervelend dan met het weer van nuTocoleaf schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:19:
[...]
Dat is het ook een beetje idd, hoe erg is het om 15/30 min te moeten wachten......? Of in mijn geval, eerder weg te gaan en die tijd in de auto ipv op kantoor te werken.
Zeker straks in de zomer. De Wifipunten van Fastned zijn niet de lulligste heb ik gemerkt. Lekker buiten in het zonnetje bellen/mailen ipv op kantoor...........
RocketKoen schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:39:
[...]
In de zomer is het minder vervelend dan met het weer van nu

Maar je moet nu ook niet buiten gaan zitten.......
[ Voor 11% gewijzigd door Tocoleaf op 10-02-2017 18:56 ]
Londen was ook prima te doen. Links rijden is even wennen en de Tesla is wat breed voor sommige wegen maar goed. Gelukkig zijn er op een paar plekken superchargers te vinden zodat je altijd wel een route kan plannen langs een charger. Daarna kun je met 350 km wel weer even vooruit. In het centrum van Londen is er Congestion Charge en moet je dokken door de weeks als je erin wilt. Dit moet je vooraf online doen. EV's zijn gratis, maar dan moet je wel eerst registreren en een week wachten.
Tot nu toe zie ik de EV niet als hinder bij dit soort trips en ik ben ook helemaal niet vermoeid na zo'n lange reis (maar je bent het wel zat na een tijdje). MAAR als je enkele dagen gaat dan is het vliegtuig toch wel efficiënter.
Zou je deze trip willen maken met een EV die 200 km range heeft en geen superchargers dan denk ik dat het niet zo makkelijk zal gaan. Geen idee of iemand ervaring heeft met reizen door Europa in een dergelijke auto?
[ Voor 3% gewijzigd door YoshiBignose op 10-02-2017 20:51 ]
Zijn snelladers niet gewoon superchargers en vice versa? Of mis ik als ev-newbie nu iets?YoshiBignose schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 20:50:
Zou je deze trip willen maken met een EV die 200 km range heeft en geen superchargers
Want dat is richting Londen toch niet zo slecht?

(krijg het plaatje even iet beter, maar idee is duidelijk toch? )
snellader is 50kW meestal. Supercharger 125 (en tesla only).Tocoleaf schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:02:
[...]
Zijn snelladers niet gewoon superchargers en vice versa? Of mis ik als ev-newbie nu iets?![]()
![]()
Want dat is richting Londen toch niet zo slecht?
[afbeelding]
(krijg het plaatje even iet beter, maar idee is duidelijk toch? )
En supercharger is gratis (niet meer voor nieuwe).
Maar lees geregeld verhalen van rijders die vanaf Noorwegen naar Berlijn/Parijs etc rijden. Daar komt steevast de volgende conclusie:
Gaat prima, geen snelweg, lekker met het raampje open door alle dorpjes en B wegen heen. De instelling moet zijn: genieten, geen haast. Dan gaat het allemaal prima.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
De nieuwe Nissan Leaf rijd in de rondte in vermomming, en ziet eruit als een Nissan Leaf met een nieuwe fascia. De deurstijl lijnen zijn verreweg de grootste overeenkomst.
http://www.autoblog.com/2...-spy-shots/#slide-4436005
[ Voor 47% gewijzigd door databeestje op 11-02-2017 10:14 . Reden: Edit: Leaf refresh gespot ]
Ik heb het over 1 uur laadtijd.
De snelladers die je langs de snelweg e.d. zal aantreffen laden een normale EV vol binnen 30 minuten.
Dus een reis van 750 kilometer met een Ioniq zal 1,5 uur laadtijd opleveren.
Die reis met een Ampera-E zal je waarschijnlijk 1 uur laadtijd opleveren (zal iets minder zijn gok ik).
In mijn ogen valt dat toch mee.
SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!
1 uur laadtijd is helemaal niet zo erg... maar daar moet wel genoeg range tegenover staan om niet te vaak te staan laden. Bovendien moet je met een EV toch vaak max 100 / 110 rijden, waar je met een diesel of benzine op de goede stukken 130+ kan.
is dus muv de kosten hetzelfde, batterij snelladen tot 80%, toch?RocketKoen schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:05:
[...]
snellader is 50kW meestal. Supercharger 125 (en tesla only).
En supercharger is gratis (niet meer voor nieuwe).
Alleen kan n tensla dan verder rijden n zal n leaf of andere ev vaker moeten stoppen.
PreciesEV-newbie schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:50:
De snelladers die je langs de snelweg e.d. zal aantreffen laden een normale EV vol binnen 30 minuten.
Dus een reis van 750 kilometer met een Ioniq zal 1,5 uur laadtijd opleveren.
Die reis met een Ampera-E zal je waarschijnlijk 1 uur laadtijd opleveren (zal iets minder zijn gok ik).
In mijn ogen valt dat toch mee.

Andere vraag, wat voor effect hebben winterbanden op het verbruik? Mijn geliefde heeft nl allweathers van firestone er onder gekregen van dr baas, (label E)............
En dat lijkt t verbtuik niet ten goede te komen

[ Voor 47% gewijzigd door Tocoleaf op 11-02-2017 18:00 ]
Laten wij ons aan de verkeersregels in NL houden.YoshiBignose schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:18:
.........Bovendien moet je met een EV toch vaak max 100 / 110 rijden, waar je met een diesel of benzine op de goede stukken 130+ kan.
Voorbeeld aan de hand daarvan:
Je moet 130 km afleggen. Toevallig ligt het start- en eindpunt op de snelweg en kan je ook daadwerkelijk legaal constant 130 kmh. Dan heb je dus 1 uur nodig.
Doe je dit met een EV a 110 kmh, dan heb je er 70 minuten voor nodig... Dat verschil is m.i. eigenlijk niet eens noemenswaardig.
Tijd winnen door hard te rijden zit hoofdzakelijk tussen de oren en valt in werkelijkheid erg tegen.
Ik ben al blij als ik harder dan 50 kan op de snelweg in de spitsEV-newbie schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:18:
[...]
Laten wij ons aan de verkeersregels in NL houden.
Je moet 130 km afleggen. Toevallig ligt het start- en eindpunt op de snelweg en kan je ook daadwerkelijk legaal constant 130 kmh. Dan heb je dus 1 uur nodig.
Doe je dit met een EV a 110 kmh, dan heb je er 70 minuten voor nodig... Dat verschil is m.i. eigenlijk niet eens noemenswaardig.
Tijd winnen door hard te rijden zit hoofdzakelijk tussen de oren en valt in werkelijkheid erg tegen.
We hebben het nu toch over lange afstanden rijden met een EV? Het is één van de nadelen die op een rit van 1000 km echt wel meetellen. Iedere 150 km laden, je kan niet harder dan 110, je moet goed je route plannen langs snelladers en die zijn ook nog eens niet goedkoop. Ik zie geen enkel voordeel tov een benzine/diesel eerlijk gezegd.EV-newbie schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:18:
[...]
Laten wij ons aan de verkeersregels in NL houden.
Met de Tesla is het leuk omdat (los van het feit dat het een comfortabele auto is met auto pilot e.d.) je range relatief groot is en het laden snel gaat en gratis is. Het is nog niet optimaal, maar het is wel redelijk goed te combineren met plas- en vreetpauzes. Maar je moet het ook wel leuk vinden. Met de Ampera zal het ook te doen moeten zijn uiteraard, maar je moet nog meer op je snelheid letten met zo'n cw-waarde.
Oh nog iets ten nadele van de Tesla (misschien andere rijders daar ook ervaring mee) maar die navigatie is echt ruk. Heeft me al meerdere malen langs bizarre routes geleid. Bovendien werkt het in het buitenland soms ook traag, waardoor het onduidelijk is als je zo'n rotonde in Londen met 5 rijbanen en 6 afslagen moet nemen. Ik heb vaak genoeg m'n telefoon met Google Maps erbij moeten houden voor een betrouwbaardere en snellere route.
Ja, met andere woorden het is in geen enkel opzicht hetzelfdeTocoleaf schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:46:
[...]
is dus muv de kosten hetzelfde, batterij snelladen tot 80%, toch?
Alleen kan n tensla dan verder rijden n zal n leaf of andere ev vaker moeten stoppen.
De voorbanden van mijn MiEV zijn Vredestein Quattrac 5, ze zingen bij 42 en 84km/u, maar doen het verder wel prima. Er is net een paar centimeter sneeuw hier gevallen en ik kan duidelijk merken dat de voorbanden wel sturen en remmen, dat is fijn (ook al zijn ze maar 145 breed).Tocoleaf schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:46:
Andere vraag, wat voor effect hebben winterbanden op het verbruik? Mijn geliefde heeft nl allweathers van firestone er onder gekregen van dr baas, (label E)............![]()
En dat lijkt t verbtuik niet ten goede te komen![]()
De achterbanden daarentegen zijn Contintental Ecocontact, die konden er geen kaas van maken, wegrijden was voornamelijk met wielspin, ook bij afremmen op de motor sloegen ze regelmatig door. In stand B was het regeneratief remmen gewoon te zwaar voor de gebrekkige grip.
Voor de langere termijn gaan er achter ook all-season banden op, het verschil is gewoon te groot. Ik stel het tot stilstand kunnen brengen van mijn auto bijzonder op prijs.
Overigens kan je met 66pk en 180Nm ook prima driften met een MiEV
Nu weet ik niet uit mijn hoofd wat het label van de Vredestein was, maar in ieder geval beter dan E. Ik merk er eerlijk gezegd niet zo heel erg veel van in het gebruik. Maar dat is meer omdat de kachel meer indruk maakt op het verbruik.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Meeste meerverbruik licht in de kachel en de rechtervoet
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ik zie het al helemaal voor me, zo'n schattig klein dingetje met 100 driften door een bochtdatabeestje schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:25:
Overigens kan je met 66pk en 180Nm ook prima driften met een MiEV
Heh, meer iets van 15km/u, maar je voelt je net de Stig.Nivve schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:48:
Ik zie het al helemaal voor me, zo'n schattig klein dingetje met 100 driften door een bocht
Altijd een voorwielaangedreven auto gereden in de winter, dus dit is wel even nieuw. Niets dan lof voor het ESP van de MiEV, die houd de boel knap in het gareel, ook de tractiecontrole is best wel redelijk, die fuelsavers hebben gewoon geen grip.
Die 4 seizoen banden zijn wel prettig, het is geen winterband, maar duidelijk beter, ook als het gewoon koud en nat is. Mijn eerste ervaring met winterbanden was een helse rit naar Oostenrijk over ijs en sneeuw en daarna met de 206 een 15% helling in z'n 2 omhoog rijden met sneeuw.
Ik had echt iets van WTH. Zo veel maakt dat kleine stukje rubber dat de grond raakt dus uit.
Omdat de bandenmaten van deze auto bijzonder zijn (type smart) en de velg offset apart is besloten maar gewoon 4 seizoenen te rijden.
[b]RocketKoen schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:33:
Ik ben al blij als ik harder dan 50 kan op de snelweg in de spits

(zelf gelukkig, bijna, nooit last van, woon en werk in Amsterdam en tegen de files in
Nou....., dat hangt een beetje van je perspectief af denk ik.....YoshiBignose schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:41:
[...]
Ik zie geen enkel voordeel tov een benzine/diesel eerlijk gezegd.
[...]
Ik reed dus voor de Leaf in een Citroen C1, Operational Lease voor 500,- per maand, 40k km/jaar inclusief benzine.
Samen met onze boekhouder berekende ik dat rijden in de Leaf, financial lease dat dan wel, vwb de kosten voor mijn werkgever +- net zo hoog zijn tov rijden in een C1.
(Ik betaal iets meer prive bij, maar onder aan de streep nog steeds 50,- minder bijtelling dan de C1, dus ik hou ook prive geld over)
En dan is de Leaf, vergeleken met een C1, ineens een zo veel meer comfortabele auto (betere stoelen, betere zitpositie), met climate control, ingebouwde nav (die het tot nu toe prima doet overigens......, lijkt een standaard nissan navigatie met laadpalenoptie?), stoel/stuurlverwarming, van te voren verwarmbaar en een gigantische hoeveelheid meer ruimte, etc, enz.YoshiBignose schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:41:
Met de Tesla is het leuk omdat (los van het feit dat het een comfortabele auto is met auto pilot e.d.) je range relatief groot is en het laden snel gaat en gratis is. Maar je moet het ook wel leuk vinden. Met de Ampera zal het ook te doen moeten zijn uiteraard, maar je moet nog meer op je snelheid letten met zo'n cw-waarde.
En vwb range, de C1 had een range van 500 km en dan moest ik echt tanken, nu is mijn range 170/200 km.
Als je een diesel neem van 1075,- per maand (3/5-serie Touring?) of je least een Model S60 voor hetzelfde bedrag per maand dan 'keldert' je bereik van 1000km(?) naar 408 nedc (320 echte km).
Net zoals bij mij.
Maar bovenal is het leuk!

Hebben we het even niet over het milieu, waar we het eigenlijk allemaal voor doen
databeestje schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:25:
Nu weet ik niet uit mijn hoofd wat het label van de Vredestein was, maar in ieder geval beter dan E. Ik merk er eerlijk gezegd niet zo heel erg veel van in het gebruik. Maar dat is meer omdat de kachel meer indruk maakt op het verbruik.
Rene schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:46:
Meeste meerverbruik licht in de kachel en de rechtervoet
Dank voor de antwoorden. Ben ik toch benieuwd waar het dan in zit......
De Acenta Leaf van mijn geliefde krijg ik nl niet onder de 18.9 kW/100 km......
(ik heb de teller ook al gereset)
Terwijl ik in mijn Leaf, n Tonka, en verbruik heb van 17.8/9 Kw/100 km.
Ik doe dus verder alles hetzelfde, verwarming aan, in B rijden, vooruitzien, veel regeneratief remmen...
Allebei 30kW batterij alleen verschillende banden, all weather tov de standaard ecoband die onder mijn Leaf zit....
Iemand enig idee hoe dit kan?
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Ja dat geloof ik ook wel. Heb voor mijn werknemer dezelfde rekensom gemaakt met een Kia Rio (die hij nu rijdt) tov een Hyundai Ioniq. Hij rijdt zo'n 30.000 km per jaar en de Rio gaat in juni van dit jaar niet meer in de 14% maar naar 22%. Uiteindelijk kwamen de lasten (dus hij iets meer eigen bijdrage door de lagere bijtelling) en ik iets hogere maandelijkse kosten (maar geen wegenbelasting, minder brandstof) om en nabij wel op hetzelfde uit. En dan rijd je inderdaad een VEEL betere en luxere auto.Tocoleaf schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:12:
[...]
![]()
![]()
![]()
(zelf gelukkig, bijna, nooit last van, woon en werk in Amsterdam en tegen de files in)
[...]
Nou....., dat hangt een beetje van je perspectief af denk ik.....
Ik reed dus voor de Leaf in een Citroen C1, Operational Lease voor 500,- per maand, 40k km/jaar inclusief benzine.
Samen met onze boekhouder berekende ik dat rijden in de Leaf, financial lease dat dan wel, vwb de kosten voor mijn werkgever +- net zo hoog zijn tov rijden in een C1.![]()
(Ik betaal iets meer prive bij, maar onder aan de streep nog steeds 50,- minder bijtelling dan de C1, dus ik hou ook prive geld over)
Ik had het nu ook alleen over zo'n auto voor vakanties in Europa, dus het rijden van langere afstanden. Dat is gewoon met de huidige range nog niet optimaal. Met een Tesla is het te doen, maar ik zou het met een Leaf echt niet willen.En dan is de Leaf, vergeleken met een C1, ineens een zo veel meer comfortabele auto (betere stoelen, betere zitpositie), met climate control, ingebouwde nav (die het tot nu toe prima doet overigens......, lijkt een standaard nissan navigatie met laadpalenoptie?), stoel/stuurlverwarming, van te voren verwarmbaar en een gigantische hoeveelheid meer ruimte, etc, enz.
En vwb range, de C1 had een range van 500 km en dan moest ik echt tanken, nu is mijn range 170/200 km.
Als je een diesel neem van 1075,- per maand (3/5-serie Touring?) of je least een Model S60 voor hetzelfde bedrag per maand dan 'keldert' je bereik van 1000km(?) naar 408 nedc (320 echte km).
Net zoals bij mij.
Maar bovenal is het leuk!, het rijdt heerlijk en vwb opladen dat bij Tesla gratis is, dat zit bij mij in mijn privebijdrage, dus daar merk ik eigenlijk niets van........, ik ben gewoon in loondienst en zie een bedrag gestort worden waar ik prima van kan leven en ook nog eens een fatsoenlijke (wat een C1 eigenlijk niet is) auto rij
![]()
Hebben we het even niet over het milieu, waar we het eigenlijk allemaal voor doen
Maar inderdaad, het rijdt veel beter dan een ICE. Ik denk ook niet dat ik ooit terug ga. Nou zijn de Leaf en Zoe bijv. misschien de eerste meters snel maar daarna houdt het op. Met de i3 en Ampera-E (en Tesla uiteraard) heb je echt gewoon veel vermogen, wat het nog leuker maakt.
Probeerde gisteren nog even in de sneeuw te spelen maar dat gaat lastiger met de Tesla. Is ook wel erg zwaar dus je durft niet echt veel en de traction control is erg goed. Gelukkig heb ik nog een 3-serie uit 98, daarmee ging het prima
Ik lette er ook even op tijdens mijn rit naar Londen en als ik tussen de 100-120 reed op de snelwegen, kwam ik gemiddeld uit op 20 Kw/100 km.HeroS schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:05:
Ik zit nu met de Leaf 30 Kw (op de bord comp.) op 16.2 Kw/100 km. Rij 1400 km per maand, veel 80km wegen. Verwarming altijd op 16 graden en bij koudweer gebruik ik de stoel/stuur verwarming.
[ Voor 6% gewijzigd door YoshiBignose op 12-02-2017 11:33 ]
Lange afstanden 1000km+ is inderdaad lastig. Aan de andere kant, zoals iemand dat hier ook al meldde, dat is voor ons slechts 2x per jaar het geval (heen- en terugreis).YoshiBignose schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:31:
Ik had het nu ook alleen over zo'n auto voor vakanties in Europa, dus het rijden van langere afstanden. Dat is gewoon met de huidige range nog niet optimaal. Met een Tesla is het te doen, maar ik zou het met een Leaf echt niet willen.
Probeerde gisteren nog even in de sneeuw te spelen maar dat gaat lastiger met de Tesla. Is ook wel erg zwaar dus je durft niet echt veel en de traction control is erg goed. Gelukkig heb ik nog een 3-serie uit 98, daarmee ging het prima
Daarnaast hebben we een smurf van 4 en die wilt er, terecht, ook een keer in de zoveel tijden even uit.
Zou prima te combineren moeten zijn deze zomer......, we gaan het meemaken
Wij rijden 'gewoon', veel snelweg, dus ons verbruik is hoger.HeroS schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:05:
Ik zit nu met de Leaf 30 Kw (op de bord comp.) op 16.2 Kw/100 km. Rij 1400 km per maand, veel 80km wegen. Verwarming altijd op 16 graden en bij koudweer gebruik ik de stoel/stuur verwarming.
(16.2 = keurig btw
En wij doen wel de verwarming aan, incl stoel- en stuurverwarming, geen probleem.
Maar hoe kan het dat ik dat verbruik niet verder omlaag kan krijgen......., zelfde auto, zelfde manier van rijden, verbruik gereset en toch dat verschil.

[ Voor 25% gewijzigd door Tocoleaf op 12-02-2017 11:53 ]
YouTube: February 9 2017 Model 3 Updates and rumours? | Model 3 Owners Club
Ik wacht geduldig ... Kan ik mooi de CO2 uitstoot van mijn huidige V70 gaan compenseren
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Klinkt alsof de roadster 2 misschien op het frame van de model 3 komt.Falcon schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:57:
Laatste nieuws over de Tesla Model 3:
YouTube: February 9 2017 Model 3 Updates and rumours? | Model 3 Owners Club
Ik wacht geduldig ... Kan ik mooi de CO2 uitstoot van mijn huidige V70 gaan compenseren
Hopelijk wel met een eigen design/neus.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ook gespot via PushEVs, lijkt erop dat de neus en de achterkant anders zijn en het middengedeelte hetzelfde.databeestje schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:20:
De nieuwe Nissan Leaf rijd in de rondte in vermomming, en ziet eruit als een Nissan Leaf met een nieuwe fascia. De deurstijl lijnen zijn verreweg de grootste overeenkomst.
http://www.autoblog.com/2...-spy-shots/#slide-4436005
Zal niet zo aerodynamisch efficient zijn als de Ioniq of Model 3 maar wellicht beter dan de Ampera-e. Erg benieuwd naar de accu, eigen AESC of toch LG-Chem, verwarmd / gekoeld??? Nu echt een 'reveal' in Geneve???
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Tegenwind en buitentemperatuur.Tocoleaf schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:19:
[...]
[...]
![]()
Dank voor de antwoorden. Ben ik toch benieuwd waar het dan in zit......
De Acenta Leaf van mijn geliefde krijg ik nl niet onder de 18.9 kW/100 km......
(ik heb de teller ook al gereset)
Terwijl ik in mijn Leaf, n Tonka, en verbruik heb van 17.8/9 Kw/100 km.
Ik doe dus verder alles hetzelfde, verwarming aan, in B rijden, vooruitzien, veel regeneratief remmen...
Allebei 30kW batterij alleen verschillende banden, all weather tov de standaard ecoband die onder mijn Leaf zit....
Iemand enig idee hoe dit kan?
Maar daar zou ik met mijn leaf ook 'last van van moeten hebben.....?
Ik ga zo weer een bekend stukje rijden, kijken of ik het omlaag kan brengen
Als het langdurig gemiddelde ook zo afwijkt is het raar.Tocoleaf schreef op zondag 12 februari 2017 @ 13:55:
[...]
Maar daar zou ik met mijn leaf ook 'last van van moeten hebben.....?
Ik ga zo weer een bekend stukje rijden, kijken of ik het omlaag kan brengen
Heeft de één niet een weerstands verwarming en de ander een warmtepomp ?
Hier:

Staat het ene gemiddelde, die staat dus op 18.9Kw/100 km
Maar hier
[url=hier het adres]

Kan je ook een gemiddelde ophalen en die stond op 16.2Kw/100 km

Het verschil snap ik niet helemaal, maar de afgelopen 100 km was dus 16.2Kw/100 km.
De batterij is 30Kw, dus ik zou op dit moment 185 km range hebben?
[ Voor 21% gewijzigd door Tocoleaf op 12-02-2017 17:31 ]
[ Voor 36% gewijzigd door Jan Treur op 12-02-2017 19:55 ]
Meestal begint de vakantie voor ons ook als we de deur op slot draaien. Behalve als we even naar m'n moeder gaan. En ja, die woont 1500km hier vandaan.PimEffting schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:15:
[...]
De manier van reizen is heel anders, maar dat wil niet zeggen dat we er niet klaar voor zijn.
Ik moet wel opmerken dat Tesla op dit vlak een enorme voorsprong heeft.
Mij valt op dat de vakantie al begint bij het vertrekken in plaats van pas op de bestemming.
En positief valt op dat een uitgebreidere stop iedere paar uur enorm ontspannend werkt.
Nee, ik ook niet. Wel voor het gros van de kilometers die worden gemaakt, maar niet voor de langere reizen (die je dus in één keer wilt rijden).YoshiBignose schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:41:
[...]
We hebben het nu toch over lange afstanden rijden met een EV? Het is één van de nadelen die op een rit van 1000 km echt wel meetellen. Iedere 150 km laden, je kan niet harder dan 110, je moet goed je route plannen langs snelladers en die zijn ook nog eens niet goedkoop. Ik zie geen enkel voordeel tov een benzine/diesel eerlijk gezegd.
Als het alleen om benzine prijzen gaat, is de (benzine) auto gewoon het goedkoopst. 5x tanken is (laten we even heel duur doen en zeggen dat de gemiddelde prijs 1,60 per liter is, Oostenrijk en Hongarije zijn echter veel goedkoper). Dan zijn we zo'n 400 euro aan benzine kwijt. Dus 200 euro per persoon. En dan kunnen we gewoon bagage meenemen, inclusief vloeistoffen. En kost ons ongeveer 14-15 uur per enkele reis.BB-One schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:09:
[...]
Zonder te weten waar je woont (300 km van rotterdam beperkt de richting weliswaar tot 3 windrichtingen) maar woon je ten oosten van Rotterdam: vanaf Dortmund vlieg je voor een bedrag tussen 35 euro en 140 euro enkele reis naar Budapest (in juli 2017) met Wizzair.
Woon je 300 km ten zuiden van Rotterdam dezelfde soort bedragen vanaf Brussel Charleroi.
Woon je ten noorden dus bijvoorbeeld op een van de waddeneilanden, tja, dan ben je wellicht aangewezen op Bremen maar dat weet ik zo niet. Amsterdam is dan ook weer een optie en dan ben je rond de 150 retour kwijt met KLM. Tenzij je dus met tien man vliegt kom je niet aan 1500 euro.![]()
(als je met wizzair de boel een beetje in de gaten houdt (lees: op tijd boekt) kun je vaak voor rond de 40 euro p.p. retour (!!) vliegen soms zelfs minder)
[...]
Dortmund was voorheen 45 minuten vantevoren aankomen, laatste tijd iets meer tijd nodig ivm verbouwing daar bij de securitycheck. Auto in boedapest kun je vooraf reserveren, staan ze je op te wachten met de sleutels.
[...]
Het vliegtuig is sneller (uur of 8-9), maar duurder. Zeker als je wel bagage wilt meenemen (rekening houdend dat we ook sowieso één tank benzine kwijt zijn naar het vliegveld, en nog voor een week een auto in Hongarije). Voor electrisch geldt hetzelfde: nog steeds die (benzine!) auto in Hongarije en 2 "tankbeurten" om naar het vliegveld te gaan.
Als het om het milieu gaat, zal het misschien iets anders zijn.
Hmm, is eens interesant om te kijken... Van Hamburg naar Wenen met de trein en dan met de auto verder naar het zuiden (we rijden nu ook altijd al via Wenen als we naar Hongarije gaan).Proton_ schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:16:
Ik vind de autotrein een mooie oplossing (op papier), nog nooit gedaan maar het lijkt me ideaal.
Het wachten blijft nog steeds op een betaalbare EV met een redelijk bereik die ik ook nog eens mooi vind (ja, ik koop alleen auto's die ik mooi vind, ik wil geen auto op m'n oprit hebben die ik lelijk vind)
Conclusie: vooral niet in investeren als je het geld nog nodig hebt. Heb je al geïnvesteerd? Beschouw het als verloren.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Fastned is een risico, een groot risico. Tesla stond jaren geleden ook op klappen en niemand wilde ze geld lenen.Krisp schreef op maandag 13 februari 2017 @ 08:42:
Follow the money is even losgegaan op Fastned: https://www.ftm.nl/artike...ut-van-de-familie-lubbers
Conclusie: vooral niet in investeren als je het geld nog nodig hebt. Heb je al geïnvesteerd? Beschouw het als verloren.
Het is en blijft een flink risico. Zijn ze te vroeg? Pakken ze het verkeerd aan? Of juist heel goed? Dat is lastig te zeggen.
Ik denk nog steeds dat op een gegeven moment een reus gewoon 100 miljoen op tafel gooit en de boel koopt om het 'op te lossen'. Denk aan een Shell, Eneco, BP, wie dan ook.
Ben ik mijn geld kwijt? Nee, maar ik had het 'over', dus ik kan het missen.
Laten we dan zeggen dat auto vs vliegen evenveel kost (ik persoonlijk denk dat vliegen goedkoper is). Maar vliegen naar Hongarije kost dus geen 1500 euro p.p.. Wat je altijd kan doen is elektrisch naar het vliegveld...Wailing_Banshee schreef op maandag 13 februari 2017 @ 08:21:
[...]
Meestal begint de vakantie voor ons ook als we de deur op slot draaien. Behalve als we even naar m'n moeder gaan. En ja, die woont 1500km hier vandaan.
[...]
Nee, ik ook niet. Wel voor het gros van de kilometers die worden gemaakt, maar niet voor de langere reizen (die je dus in één keer wilt rijden).
[...]
Als het alleen om benzine prijzen gaat, is de (benzine) auto gewoon het goedkoopst. 5x tanken is (laten we even heel duur doen en zeggen dat de gemiddelde prijs 1,60 per liter is, Oostenrijk en Hongarije zijn echter veel goedkoper). Dan zijn we zo'n 400 euro aan benzine kwijt. Dus 200 euro per persoon. En dan kunnen we gewoon bagage meenemen, inclusief vloeistoffen. En kost ons ongeveer 14-15 uur per enkele reis.
Het vliegtuig is sneller (uur of 8-9), maar duurder. Zeker als je wel bagage wilt meenemen (rekening houdend dat we ook sowieso één tank benzine kwijt zijn naar het vliegveld, en nog voor een week een auto in Hongarije). Voor electrisch geldt hetzelfde: nog steeds die (benzine!) auto in Hongarije en 2 "tankbeurten" om naar het vliegveld te gaan.
Wij hebben op dit moment naast de Zoe ook een diesel staan (Bijna letterlijk! Alleen als we beiden naar het werk gaan rijdt de diesel ook, die woon-werk afstand zou ook elektrisch kunnen). Financieel gezien is het nog niet "de tijd" om de diesel weg te doen. Bijna geen bijzonder onderhoud, dus goedkoper kun je bijna niet rijden. Maar ik schat in gezien de leeftijd van de diesel (7 jaar) dat tussen nu en ongeveer 2 jaar de tijd komt om afscheid te nemen. Ik weet wel dat wij dan 100% elektrisch gaan rijden. Voor de gevallen waarin elektrisch niet handig is huur ik dan wel een ICE, maar gezien mijn ervaringen van de afgelopen 2-3 jaar met elektrisch rijden, schat ik zo in dat dat niet heel vaak zal gebeuren... Dus laten we dan zeggen dat wij dan in ieder geval 99% elektrisch rijden.
Als je vliegen al te duur vindt moet je eens kijken wat de autotrein kost...Als het om het milieu gaat, zal het misschien iets anders zijn.
[...]
Hmm, is eens interesant om te kijken... Van Hamburg naar Wenen met de trein en dan met de auto verder naar het zuiden (we rijden nu ook altijd al via Wenen als we naar Hongarije gaan).
Ik weet natuurlijk niet wat je mooi vindt maar ik denk dat je de komende jaren wel aan je trekken zal komen, de elektrische auto wordt steeds meer gemeengoed. (Als ik voor mezelf spreek: Het wordt tijd dat een italiaans merk met een elektrische auto komt, hoewel Italianen en elektrische installaties in een autoHet wachten blijft nog steeds op een betaalbare EV met een redelijk bereik die ik ook nog eens mooi vind (ja, ik koop alleen auto's die ik mooi vind, ik wil geen auto op m'n oprit hebben die ik lelijk vind)

Mijn inschatting is dat de grote oliegiganten alleen voor de vorm wat investeren in wind- en zonneenergie, zonder dit te zien als een oplossing voor de mobiliteit. Zij zijn IMHO meer geïnteresseerd om hun historische investeringen te kunnen behouden: de hele productiefaciliteiten en distributie van vloeibare brandstoffen. Die investeren liever in GTL's en plantaardige brandstoffen.
Ik zie Tesla nog wel een move maken dat ze hun oplaadnetwerk openstellen voor derden. Daar is maar een kleine investering voor nodig en zolang ze onder de kWh prijzen van Fastned blijven is het een flinke concurrentie, ook al zijn de locaties van Tesla nog maar beperkt.
Heb het artikel niet gelezen (geen idee of het het waard is mijn e-mailadres te gegenMaasluip schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:50:
Als iemand Fastned gaat overnemen dan wordt het denk ik een netbeheerder. Die heeft dan minder last van de kosten van een aansluiting dan een derde partij.
Mijn inschatting is dat de grote oliegiganten alleen voor de vorm wat investeren in wind- en zonneenergie, zonder dit te zien als een oplossing voor de mobiliteit. Zij zijn IMHO meer geïnteresseerd om hun historische investeringen te kunnen behouden: de hele productiefaciliteiten en distributie van vloeibare brandstoffen. Die investeren liever in GTL's en plantaardige brandstoffen.
Ik zie Tesla nog wel een move maken dat ze hun oplaadnetwerk openstellen voor derden. Daar is maar een kleine investering voor nodig en zolang ze onder de kWh prijzen van Fastned blijven is het een flinke concurrentie, ook al zijn de locaties van Tesla nog maar beperkt.
Het SC-netwerk van Tesla is al open voor derden, in 2015 (geloof ik) heeft Elon de patenten vrijgegeven voor andere fabrikanten met de voorwaarde dat zij dan ook meebetalen aan de uitrol van het netwerk. En dan natuurlijk zelf de energiekosten (laten) betalen. Geen idee of een fabrikant al heeft toegebeten.
Roobje schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:01:
[...]
Heb het artikel niet gelezen (geen idee of het het waard is mijn e-mailadres te gegen)
Was €250 kwijt voor een retourtje door de Eurotunnel.... echt zware oplichting.BB-One schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:45:
Als je vliegen al te duur vindt moet je eens kijken wat de autotrein kost...

Waarom hebben ze niet gewoon een autotunnel gemaakt? Ik snap het nut niet echt van zo'n trein...
Wat ik een groot nadeel van vliegen blijf vinden, zijn de onmogelijke vertrektijden. Ik vind het zo zonde als een vliegtuig pas in de avond vliegt. Heel je dag weg... Met de auto kan ik zorgen dat ik precies om 14:00 uur aankom op bestemming om de spullen uit te laden en nog even boodschappen te doen.Wailing_Banshee schreef op maandag 13 februari 2017 @ 08:21:
[...]
Meestal begint de vakantie voor ons ook als we de deur op slot draaien. Behalve als we even naar m'n moeder gaan. En ja, die woont 1500km hier vandaan.
[...]
Nee, ik ook niet. Wel voor het gros van de kilometers die worden gemaakt, maar niet voor de langere reizen (die je dus in één keer wilt rijden).
[...]
Als het alleen om benzine prijzen gaat, is de (benzine) auto gewoon het goedkoopst. 5x tanken is (laten we even heel duur doen en zeggen dat de gemiddelde prijs 1,60 per liter is, Oostenrijk en Hongarije zijn echter veel goedkoper). Dan zijn we zo'n 400 euro aan benzine kwijt. Dus 200 euro per persoon. En dan kunnen we gewoon bagage meenemen, inclusief vloeistoffen. En kost ons ongeveer 14-15 uur per enkele reis.
Als het om het milieu gaat, zal het misschien iets anders zijn.
[...]
Hmm, is eens interesant om te kijken... Van Hamburg naar Wenen met de trein en dan met de auto verder naar het zuiden (we rijden nu ook altijd al via Wenen als we naar Hongarije gaan).
Het wachten blijft nog steeds op een betaalbare EV met een redelijk bereik die ik ook nog eens mooi vind (ja, ik koop alleen auto's die ik mooi vind, ik wil geen auto op m'n oprit hebben die ik lelijk vind)
Dreamweaver doet wonderen, bedankt voor de tip.Maasluip schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:05:
[...]
Ik zat met Lynx te lezen en kreeg daardoor geen popup. Ik zie dat de tekst van het artikel gewoon in de source staat, dus op die manier is het nog wel te lezen.
In ieder geval erg kort door de bocht, moet ik zeggen. Tja het is een groot risico, maar dat wat het vanaf het begin. En misschien zijn die aandelen zonder stemrecht, zoals hij schrijft, ook niet het beste. Maar wie weet wat de toekomst brengt.
Het is vaak zo dat, als een bedrijf het kip-ei probleem probeert op te lossen, krijgen ze veel wind van voren. En op het moment dat het wel lukt, dat dezelfde mensen ineens zeggen: "Ik wist vanaf het begin al dat het zou lukken."
Ik blijf optimistisch voor Fastned. Als het ze lukt ook buiten Nederland te starten, zijn ze in ieder geval interessanter voor grote investeerders of automakers.
Met een gezin is met de auto bijna altijd goedkoper.BB-One schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:45:
Laten we dan zeggen dat auto vs vliegen evenveel kost (ik persoonlijk denk dat vliegen goedkoper is). Maar vliegen naar Hongarije kost dus geen 1500 euro p.p.. Wat je altijd kan doen is elektrisch naar het vliegveld...
In mijn geval zeker, leaseauto, waarbij ook brandstofkosten in het buitenland worden vergoed. Ben alleen tol en vignetten kwijt.
Veiliger?YoshiBignose schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:08:
Was €250 kwijt voor een retourtje door de Eurotunnel.... echt zware oplichting.![]()
Waarom hebben ze niet gewoon een autotunnel gemaakt? Ik snap het nut niet echt van zo'n trein...
Fastned, tja...
Zijn ze net te vroeg begonnen, of hadden ze verwacht dat de autoindustrie al wel wat antwoorden zou hebben op Tasla?
Fastned moet gewoon even volhouden... Alleen dat "even" kan zomaar nog een paar jaar duren...
Serieus? 50 km tunnel met alleen ventilatie vanuit de eindpunten met auto's (met verbrandingsmotoren?).YoshiBignose schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:08:
[...]
Dat is twee keer zo lang dan wat nu de langste wegtunnel is.
Daarbij zou je voor een tweebaansweg ook niet wegkomen met de huidige tunneldiameter. Die zal al minstens 20% groter hebben moeten zijn.
En dan de risicoafwegingen voor bij ongevallen...
Je vliegtuig kun je uitkiezen hoor. Al is die op een onmogelijke tijd misschien (daarom juist) goedkoper.dfrenner schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:12:
[...]
Wat ik een groot nadeel van vliegen blijf vinden, zijn de onmogelijke vertrektijden. Ik vind het zo zonde als een vliegtuig pas in de avond vliegt. Heel je dag weg... Met de auto kan ik zorgen dat ik precies om 14:00 uur aankom op bestemming om de spullen uit te laden en nog even boodschappen te doen.
En ik zou het heel knap vinden als jij 1500km kan rijden met de auto en precies voorspellen hoe laat je aankomt. Daarbij kom je dan waarschijnlijk ook op onmogelijke vertrektijden. En je moet al die tijd nog alert blijven ook. In een vliegtuig kun je slapen of een filmpje kijken.
Ik ben vorig jaar voor het eerst met het vliegtuig op vakantie geweest en ik ga voorlopig niet meer met de auto.
Alleen nog als de auto vol zit. 4 of 5 tickets is veel duurder dan met de auto. Of als ik zo'n mooie Tesla zou hebben die gratis kon laden
Moet je hem bijna vacuum trekken, maar oplossing is makkelijk: alleen toegankelijk voor BEV's!Maasluip schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:54:
[...]
Serieus? 50 km tunnel met alleen ventilatie vanuit de eindpunten met auto's (met verbrandingsmotoren?).
Met halverwege wellicht een snellader.
Vacuüm trekken mag ook. Maar dan met treintje. Dan heb je een hyperloopBB-One schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:11:
[...]
Moet je hem bijna vacuum trekken, maar oplossing is makkelijk: alleen toegankelijk voor BEV's!![]()
Met halverwege wellicht een snellader.
We gaan al 10 jaar naar Hongarije, en in die 10 jaar is het nog maar 1 keer voorgekomen dat we niet binnen een half uur van de geplande aankomsttijd aan zijn gekomen (ongeluk bij Neurenberg en bij Passau, totaal 4 uur vertraging...).RocketKoen schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:08:
[...]
En ik zou het heel knap vinden als jij 1500km kan rijden met de auto en precies voorspellen hoe laat je aankomt. Daarbij kom je dan waarschijnlijk ook op onmogelijke vertrektijden. En je moet al die tijd nog alert blijven ook. In een vliegtuig kun je slapen of een filmpje kijken.
Ik ben vorig jaar voor het eerst met het vliegtuig op vakantie geweest en ik ga voorlopig niet meer met de auto.
Ik ben tot nu toe 1x met het vliegtuig binnen Europa op vakantie geweest (Malaga, geen auto gehuurd, mijn schoonmoeder woont daar). En dat beviel heel slecht. Spontaan ontplofte er een vulkaan in IJsland waardoor we de hele week in spanning hebben gezeten of we wel weer naar huis konden
Ik vind het heel leuk om op de bonnefooi op vakantie te gaan, geen stress om planningen, tijden, afstanden, etc. En, helaas, is dat met een EV nog niet het geval. Voor woon/werk verkeer begint het nu eindelijk een beetje te komen. Maar er zijn zoveel factoren... (afstand, prijs, beschikbaarheid van laadmogelijkheden, benodigde tijd om "vol te gooien")
https://www.google.nl/fli...d=2017-03-02;r=2017-03-14BB-One schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:45:
[...]
Laten we dan zeggen dat auto vs vliegen evenveel kost (ik persoonlijk denk dat vliegen goedkoper is). Maar vliegen naar Hongarije kost dus geen 1500 euro p.p..
(daarom zei ik ook: als ik vanaf het vliegveld bij mij in de buurt zou vetrekken, puur afzetterij natuurlijk, want het is goedkoper om dat twee tickets te kopen: naar Kopenhagen en dan naar Boedapest.)
Ewwwwwww. Italiaans ontwerp vind ik zelfs uitgesproken lelijk!BB-One schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:45:
Ik weet natuurlijk niet wat je mooi vindt maar ik denk dat je de komende jaren wel aan je trekken zal komen, de elektrische auto wordt steeds meer gemeengoed. (Als ik voor mezelf spreek: Het wordt tijd dat een italiaans merk met een elektrische auto komt, hoewel Italianen en elektrische installaties in een auto)
Ik vind de Zoë wel mooi. Als die op de markt was geweest, met die nieuwe Z.E.40 batterij, toen we onze Yaris wilden vervangen (2012), hadden we die mogelijk gekocht.
Nu is het waarschijnlijk nog een paar jaar wachten totdat de eerste jong-tweede-hands op de markt komen...
Dit topic is gesloten.