Rene schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:47:
Weet iemand hoe je de batterijdegradatie kan berekenen?
Ik kan momenteel zowat alle waardes uit de accu halen. Maar ik krijg de berekening niet helemaal rond.
[...]
Of maak ik ergens een elementaire fout in mijn berekening?
Je aanname is dat de spanning evenredig is met de beschikbare capaciteit van de accu. Ik vraag me af of dat zo is.
Even een simpel voorbeeld: stel dat je accu bestaat uit 10 AA batterijen van 1.2 V. Die staan parallel. De spanning over het totaal is 1.2 V. Als 1 van de 10 stuk is heb je nog maar 90% over. 10% degradatie. Maar de spanning is nog altijd 1.2 V. Je kunt niet zomaar op basis van statische gegevens iets uitrekenen over de batterij.
Daarnaast is het natuurlijk zo dat die 68 Ah niet de exacte waarde van jouw batterij is. Elke batterij is anders. Dus je moet de waarde door de tijd heen vergelijken en niet met de theoretische waarde, om een werkelijk beeld te hebben van de degradatie door de tijd.
Aanvulling
Je auto (en je telefoon, enzovoort) weet hoeveel lading er in de batterij zit door continu bij te houden hoeveel er in en uit gaat. Als je continu meet hoe hoog de spanning en stroom zijn, kun je simpel bijhouden hoeveel energie er uit gaat (of in gestopt wordt). Als je dit doet vanaf een bekend punt (helemaal vol of helemaal leeg) dan heb je een behoorlijk accuraat beeld van de energie in de batterij.
Als dit door veel laden en ontladen uit de pas gaat lopen kun je dat oplossen door te calibreren. Simpel gezegd: leeg te maken en weer geheel te laden. Dan weet je opnieuw hoeveel er in kan tussen "leeg" en "vol".
Als je op deze manier werkt, hoef je dus nooit op een directe manier te
meten wat de staat is. Je volgt gewoon het gedrag, en op geen gegeven moment zie je dat er tussen vol en leeg nog maar 55 Ah zit in plaats van 68 Ah. Voila.
Vervolgvraag is natuurlijk: wat is dan 'vol' en 'leeg'. Wanneer de accu bijna leeg raakt gaat de spanning sneller dalen. Evenzo als hij bijna vol is en je blijft er stroom in stoppen dan gaat de spanning duidelijk stijgen. Wanneer je de stroomsterktes verlaagt ga je dit tegen (daarom laden snelladers langzamer als de accu vol raakt), maar het effect blijft en bij een zekere grens zegt de software 'okee ik ben vol'.
[
Voor 38% gewijzigd door
mddd op 08-02-2017 15:13
]