Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Z___Z schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:22:
[...]
Uit een 3x25A aansluiting kan je ook 400 volt krijgen door 2 fases te gebruiken ipv fase plus aarde. Dan kan je 400x25=10kw op 1 fase laden. Ik weet niet of de Ampera dit onderstent. Zou wel een goede oplossing zijn.
Klopt (afgezien dat het snel mis gaat als je aarde ipv nul gebruikt), de lader ondersteunt dat overigens niet maar daar is makkelijk omheen te werken met een autotransformator. Overigens ook niet echt goedkoop of compact voor 10 kW, en hij moet 32A secundair aankunnen.

Maar goed, als thuisladen irrelevant is voor BEVs dan kan je stellen dat waterstofauto's, al dan niet met brandstofcel, een minstens zo goede oplossing zijn.
Voor de duidelijkheid: ik ben het met beide stellingen oneens :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maasluip schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 07:35:
[...]

Als zonnepanelen maar goedkoop genoeg worden is het goed mogelijk alle daken met zonnepanelen te bedekken. Dat dan niet iedereen zonnepanelen op zijn dak heeft liggen kan heel goed zijn, bijvoorbeeld omdat je in een flat niet altijd onder het dag zit. Maar om dat nu als discussiepunt aan te voeren is een beetje kansloos.
Op huurhuizen kun je ook makkelijk genoeg zonnepanelen leggen. Ik heb op verschillende plekken al gezien dat de woningstichting zonnepanelen op hun huurhuizen heeft gelegd.
Sterker nog, PV wordt met rasse schreden even goedkoop als een pannendak. Keramische dakpannen laten leggen kost zo uit mijn hoofd €50-60m2. Zonnepanelen zijn niet eens veel duurder meer en die leveren energie, ja op het noorden veel minder maar een dakpan zal altijd op 0 blijven.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

Erasmo schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:55:
[...]

Sterker nog, PV wordt met rasse schreden even goedkoop als een pannendak. Keramische dakpannen laten leggen kost zo uit mijn hoofd €50-60m2. Zonnepanelen zijn niet eens veel duurder meer en die leveren energie, ja op het noorden veel minder maar een dakpan zal altijd op 0 blijven.
Mijn schuur heeft al 250kWh opgewekt met SF panelen als dak. Dat is 7,5m2 voor 600 euro, nog even los van de omvormer en wat installatiemateriaal. Ik kan de kWh'tjes echter goed gebruiken omdat de auto ongeveer net zoveel gebruikt als het huis in een jaar.

Hopelijk dit jaar de terrasoverkapping afmaken en dan weer een 500kWh per jaar erbij om het auto verbruik af te dekken.

Misschien dat er nog een keer een voor consumenten bruikbare opties binnen het bereik komen. Ik was stiekem al aan het gluren geweest of een 11kW lader van een Tesla te programmeren zou zijn. Het probleem is alleen dat Tesla heel ver gaat in de aansturing wat het lastiger kan maken om deze voor andere doeleinden in te zetten.

Alle elektrische auto's hebben vooralsnog de lader aan de CAN bus zitten waarmee deze de status aan de auto terugmeld, opzich mooi, maar het maakt het ook wat lastiger. Zonder een CAN aansturing wordt bijvoorbeeld de contactor in de accu ook niet aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:17
kdeboois schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:38:
[...]

Iedereen zonnepanelen op het dak al helemaal niet...

Verder kan iedereen die het nodig heeft simpelweg een mooie 3-fase -> DC inverter kopen. Mooi product idee ;) Wellicht kunnen we een UPS hacken met wat tweakers.
Je aanname dat zonnepanelen op het dak in stedelijke omgeving lijkt mij niet valide. Dat nu relatief weinig mensen om je heen dit hebben ligt niet aan fysieke onmogelijkheden. Het zal vooral zitten in:
- administratieve/juridische rompslomp zoals wie is eigenaar van het dak en de aansluiting etc

Als we de papieren rotzooi beter stroomlijnen is het echt wel haalbaar om op het overgrote deel van daken zonnepanelen te leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Erasmo schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:55:
[...]

Een zonnepaneel ipv een dakpan is echter nog geen gemeengoed. Zou ik ook niet zo snel doen. Ben benieuwd wat de prijsstelling van de geïntegreerde zonnepanelen van Solarcity gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:14
PASware schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 07:16:
[...]

Klopt, op een Model S/X zit natuurlijk vele malen meer marge dan een XL1 achtige auto. Toch is het jammer, ik ben wel te porren voor zo'n wagentje ;)
Kwestie van tijd.
Maasluip schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 07:35:
[...]

Als zonnepanelen maar goedkoop genoeg worden is het goed mogelijk alle daken met zonnepanelen te bedekken. Dat dan niet iedereen zonnepanelen op zijn dak heeft liggen kan heel goed zijn, bijvoorbeeld omdat je in een flat niet altijd onder het dag zit. Maar om dat nu als discussiepunt aan te voeren is een beetje kansloos.
Op huurhuizen kun je ook makkelijk genoeg zonnepanelen leggen. Ik heb op verschillende plekken al gezien dat de woningstichting zonnepanelen op hun huurhuizen heeft gelegd.
Wees gewoon realistisch. Wind op zee of grote PV parken zijn gewoon minder 'kansloos'.

In mijn persoonlijk situatie, die veel beter is door een eigen dak, is het al niet haalbaar. Laat staan in een flat waar tientallen gezinnen wonen.
Fr33z schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:27:
[...]

Je aanname dat zonnepanelen op het dak in stedelijke omgeving lijkt mij niet valide. Dat nu relatief weinig mensen om je heen dit hebben ligt niet aan fysieke onmogelijkheden. Het zal vooral zitten in:
- administratieve/juridische rompslomp zoals wie is eigenaar van het dak en de aansluiting etc

Als we de papieren rotzooi beter stroomlijnen is het echt wel haalbaar om op het overgrote deel van daken zonnepanelen te leggen
Dat is geen aanname maar mijn persoonlijk inzicht op basis van eigen ervaring. Ik woon in een huurwoning en heb mijn dak oppervlak zo goed als mogelijk ingezet voor PV. Daar kan ik net niet mijn eigen verbruik thuis mee afdekken en zeker niet mijn mobiliteits behoefte.

Het is gewoon vierkante meters versus kWh'tjes. Simple as that.

[ Voor 39% gewijzigd door kdeboois op 02-02-2017 13:11 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
kdeboois schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:04:
[...]

Kwestie van tijd.

[...]

Wees gewoon realistisch. Wind op zee of grote PV parken zijn gewoon minder 'kansloos'.

In mijn persoonlijk situatie, die veel beter is door een eigen dak, is het al niet haalbaar. Laat staan in een flat waar tientallen gezinnen wonen.

[...]

Dat is geen aanname maar mijn persoonlijk inzicht op basis van eigen ervaring. Ik woon in een huurwoning en heb mijn dak oppervlak zo goed als mogelijk ingezet voor PV. Daar kan ik net niet mijn eigen verbruik thuis mee afdekken en zeker niet mijn mobiliteits behoefte.

In Nederland heb je voor je mobiliteit ook veel meer aan (offshore) windparken.
Overdag kunnen die hun energie namelijk makkelijk kwijt. Maar snachts staan ze nogal eens voor jan met de korte achternaam te draaien. Bijna alle mensen liggen in bed en bijna alle bedrijven zijn gesloten.
Een heel mooi moment voor iedereen om zijn auto op te laden.

Je auto opladen met je zonnepaneeltje is ook in 1 klap zinloos als je niet meer mag salderen. Tenzij je nog een zooi accu's in de garage zet.
Dat laatste merk je nu in Australië. De energieprijs is daar de laatste jaren flink gestegen en dit jaar wordt salderen daar afgeschaft. Accu's en zonnepanelen vliegen daar nu in recordtempo over de toonbank.

[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 02-02-2017 13:26 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
RocketKoen schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:24:
[...]
Overdag kunnen die hun energie namelijk makkelijk kwijt. Maar snachts staan ze nogal eens voor jan met de korte achternaam te draaien. Bijna alle mensen liggen in bed en bijna alle bedrijven zijn gesloten.

Je auto opladen met je zonnepaneeltje is ook in 1 klap zinloos als je niet meer mag salderen. Tenzij je nog een zooi accu's in de garage zet.
Dat laatste merk je nu in Australië. De energieprijs is daar de laatste jaren flink gestegen en dit jaar wordt salderen daar afgeschaft. Accu's en zonnepanelen vliegen daar nu in recordtempo over de toonbank.
Die combinatie is ook top. Zeker als de auto ook als energie buffer in het geheel opgenomen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

kdeboois schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:04:
[...]
Een beetje huis kan 20 panelen van 325Wp herbergen. Dat levert (uitzonderingen daargelaten) meer dan 6 MWh per jaar op.
Als je daar niet mee rond komt, ben je toch een uitzondering.
"Kwestie van tijd" tot die panelen gemeengoed zijn ipv premium. Vergeet niet dat een noorddak ook nog 60% opbrengt en oost/west nu al de beste invulling van m²s zijn.

Terug ontopic: ik vind thuis/bestemmingsladen een heel waardevol uniek verkoopargument van BEVs.
Daar mag best wat meer aandacht van fabrikanten naartoe.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Proton_ schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:37:
[...]

Een beetje huis kan 20 panelen van 325Wp herbergen. Dat levert (uitzonderingen daargelaten) meer dan 6 MWh per jaar op.
"Kwestie van tijd" tot die panelen gemeengoed zijn ipv premium. Vergeet niet dat een noorddak ook nog 60% opbrengt en oost/west nu al de beste invulling van m²s zijn.

Terug ontopic: ik vind thuis/bestemmingsladen een heel waardevol uniek verkoopargument van BEVs.
Nog even OT: Plat dak, kan maximaal 6 panelen kwijt en die liggen er ook. 1.3 MWh / jaar. Zeker geen uitzondering. Duizenden mensen wonen zo.

[ Voor 0% gewijzigd door kdeboois op 02-02-2017 13:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
kdeboois schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:40:
[...]

Nog even OT: Plat dak, kan maximaal 6 panelen kwijt en die leggen er ook. 1.5 MWh / jaar. Zeker geen uitzondering. Duizenden mensen wonen zo.
Hier in de stad zijn het grootste deel van de woningen zelfs gestapeld.
Ik moet mijn dak delen met 3 andere appartementen. En niet alleen delen, me moet ook nog alle andere bewoners overtuigen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
RocketKoen schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:46:
[...]

Hier in de stad zijn het grootste deel van de woningen zelfs gestapeld.
Ik moet mijn dak delen met 3 andere appartementen. En niet alleen delen, me moet ook nog alle andere bewoners overtuigen.
Uitzondering ! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:58:
Ik zag laatst iemand heel trots in een Tesla Model X rijden, hoewel ik fan ben van de Model S (schitterende auto) moest ik hardop lachen door het hilarisch knullige design. Zeldzaam gedrocht, BMW X6 in het kwadraat. Als je voor eco enz. gaat, laat dit soort onzinnige wansmaak alsjeblieft achterwege Elon.
Ja want elektrische auto's staan bekend om hun prachtige design :'( 8)7

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
In afwachting van de komst van mijn 2e hands zoe ben ik op zoek naar een goede laadpaal (3 fase 22kW, lekker futureproof). Nou wil ik in de toekomst ook pv panelen en waarschijnlijk iets in de vorm van Maxem om dit een beetje goed in te regelen. Hiervoor heb ik dus een laadpaal nodig die in een later stadium op zo een regelaar kan worden aangesloten.

1. Moet ik dan een speciale laadpaal hebben (hoorde dat de Keba goed is)?
2. Moet er rekening mee worden gehouden tijdens de installatie van dit ding of kan zo een regelaar later 'makkelijk' ertussen geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Nog even offtopic: Maar je aanname is echt veel te positief. Allereerst zijn niet alle daken richting het zuiden geöriënteerd, ten tweede niet allemaal schaduwvrij, ten derde heeft niet iedereen een eigen dak tot zijn beschikking, laat staan dat dat dak al zo groot is om 20 panelen op kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yongshi schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:55:
1. Moet ik dan een speciale laadpaal hebben (hoorde dat de Keba goed is)?
Ja
2. Moet er rekening mee worden gehouden tijdens de installatie van dit ding of kan zo een regelaar later 'makkelijk' ertussen geplaatst worden?
Ik zou een laadpaal nemen die zelf al kan meten (al dan niet via de P1 poort van je elektriciteitsmeter) hoeveel stroom er gebruikt wordt. Dan regelt die paal het lekker zelf en hoef je geen extra apparaten aan te schaffen.

Als ik het zo lees is zo'n Maxem ding alleen interessant als je zaken als PV, WP, thuisbatterij en EV-lader hebt en je wil dat die allemaal met elkaar rekening houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

kdeboois schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:40:
[...]
Nog even OT: Plat dak, kan maximaal 6 panelen kwijt en die liggen er ook. 1.3 MWh / jaar. Zeker geen uitzondering. Duizenden mensen wonen zo.
Inderdaad, heel veel. Miljoenen zelfs.
Maar de overgrote meerderheid... niet.
Random google hit: http://www.nu.nl/lifestyl...aal-in-rijtjeshuizen.html
20% woont in een flat, 20% vrijstaand, de rest in een rijtjeshuis.

Er is een heeeel groot onbenut potentieel aan dakvlak, en een iets minder groot onbenut potentieel op thuisladen.

Ik zie bij jou allemaal platte daken, het lijkt me sterk dat je maar 6 panelen kwijt kan, maar goed, jij kent je situatie natuurlijk beter dan ik :)
6 panelen is intussen ook al 2 kWp.
Blik1984 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:59:
[...]
Nog even offtopic: Maar je aanname is echt veel te positief. Allereerst zijn niet alle daken richting het zuiden geöriënteerd, ten tweede niet allemaal schaduwvrij, ten derde heeft niet iedereen een eigen dak tot zijn beschikking, laat staan dat dat dak al zo groot is om 20 panelen op kwijt te kunnen.
De tijd dat zonnepanelen alleen op zuid zinvol waren ligt achter ons. Platte daken worden nu ook helemaal volgelegd, rijtjes naar zuid met tussenruimte zijn niet meer standaard.
Mijn nieuwe huis heb ik uitgezocht op oost/west zadeldak.
Schaduw is ook meestal minder dramatisch dan voorgesteld; stringomvormers vinden intussen standaard het globale MPP en met indirect licht is het helemaal geen issue.

Nogmaals: vlot thuisladen is belangrijk. Als ik er van uit ga dat de 20% vrijstaand in ieder geval een eigen parkeerplek heeft en dan aanneem dat pakweg de helft van de rijtjeshuizen een eigen garage of parkeerplek heeft (een snelle blik op Funda onderbouwt dit) dan zijn de Amsterdammers inderdaad de uitzondering ;)

Er is behoorlijke correlatie tussen 'mogelijkheid op thuisladen' en 'mogelijkheid tot dekkende PV'.
Yongshi schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:55:
Hoe handig ben je zelf? Leg je zelf stopcontacten aan of bel je een hulp als een lamp kapot is?
In principe hoeft alleen de EVSE vervangen te worden (de controller die met de auto babbelt en het relais stuurt).

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 02-02-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Je bericht zit vol met foutieve en/of te positieve aannames. Positief zijn is prima, maar een beetje realisme erbij kan geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
JeroenE schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:01:

Als ik het zo lees is zo'n Maxem ding alleen interessant als je zaken als PV, WP, thuisbatterij en EV-lader hebt en je wil dat die allemaal met elkaar rekening houden.
Dat is inderdaad wel het idee ja, aangezien ik pv panelen ga neerleggen later (als ik het geld heb) en een lader ga neerzetten die 11kW kan trekken en eventueel een batterij moet neerzetten in het geval salderen eruit gaat.

Doel is puur dat de optie er is en niet dat ik er later voor kies en dat de hele meterkast nog een keer overhoop moet omdat er geen rekening mee is gehouden bij het installeren van de paal.
Proton_ schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:17:
[...]

Hoe handig ben je zelf? Leg je zelf stopcontacten aan of bel je een hulp als een lamp kapot is?
In principe hoeft alleen de EVSE vervangen te worden (de controller die met de auto babbelt en het relais stuurt).
Niet handig, ik laat hem aanleggen door een lokaal elektro bedrijf. Idealiter laat ik de paal straks installeren en hoef ik er daarna niet meer aan te zitten, ook al kies ik later voor pv panelen met een regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Blik1984 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:28:
Je bericht zit vol met foutieve en/of te positieve aannames. Positief zijn is prima, maar een beetje realisme erbij kan geen kwaad.
Wil je me (evt per DM) wijzen op de foutieve en/of positieve aannames?
Ik weet dat ik notoir optimistisch ben, maar ik leer graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
RocketKoen schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:24:
[...]

Daar heb je in Australie dan ook veel meer aan.
Vergeet niet dat er tussen zomer en winter ook heeeeeel veel wordt gesaldeerd.

Al leg je in Nederland heel je dak vol met panelen, in de winter verbruik je meer dan je kunt opwekken en opslaan in de accu's.

Als salderen ophoudt, is eigen zonnepanelen, geen rendabel plan meer

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Proton_ schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:35:
[...]

Wil je me (evt per DM) wijzen op de foutieve en/of positieve aannames?
Ik weet dat ik notoir optimistisch ben, maar ik leer graag :)
Kan er wel een paar opnoemen zo:

20 panelen op een dak: Ik denk dat dit zelfs eerder uitzondering is dan regel. Een gemiddeld dak heeft wel ergens een dakraam zitten, of nog erger een dakkapel. Waardoor de ruimte enorm afneemt. En zelfs op compleet lege daken heb je nog wel een fors dak nodig om 20 stuks neer te leggen.

6 panelen levert 2 kWp op: Dit is in theorie alleen meer zo in het optimale geval bij gebruik van de panelen met de hoogste aantal Wp. Maar niet iedereen heeft optimale hellingshoek en optimale ligging op het zuiden.

Platte daken kunnen meer panelen op dan 6: Dat is enorm afhankelijk van het oppervlakte van het dak. Maar uitgaande van een vrij standaard dak van ongeveer 40 m2 dan kunnen er 6 -10 panelen op het platte dak. Afhankelijk van de ligging van het dak.

Groot onbenut potentieel aan dakvlak: Dat is misschien wel waar. Maar je onderschat hoeveel daken relatief gezien minder interessant zijn vanwege het gebruik van dakkapellen, dakramen, schoorstenen, etc.

Je benoemt de mogelijk van optimizers, en die zijn er inderdaad. Alleen wordt de oplossing al snel duurder en dus minder efficiënt en een langere tvt. Je benoemt ook dat oost-west daken ook rendabel zijn, ook hierbij geldt dat dat misschien zo is, maar als je tvt daardoor richting de 8-10 jaar gaat wordt dit ook al minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Misschien helpt dit een beetje.

Afbeeldingslocatie: https://www.few.vu.nl/~treur/rendementen.jpg

Met de huidige sterk in rendement toegenomen panelen kun je alle plaatsen benutten waar 65% of hoger staat. Dat zijn er dus heel veel.

[ Voor 41% gewijzigd door Jan Treur op 02-02-2017 15:49 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
dfrenner schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:46:
[...]

Als salderen ophoudt, is eigen zonnepanelen, geen rendabel plan meer
Gelukkig blijft salderen nog bestaan tot minimaal 2023. En de kans is groot dat er in 2023 al heel wat betere accu's op de markt zijn dan de huidige accu's. Daarmee wordt opslag waarschijnlijk een stuk interessanter en rendabeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

Zeker geen 20, denk eerder 12 tot 16 gemiddeld.

Maar zelfs al is het 20... Dan zit je in de winter maximaal aan 8kWh per dag opbrengst.
Het gaat er dus harder uit, dan je bijlaadt... In de zomer is het dan andersom, wek je met 20 panelen veel meer op dan je verbruikt.
Blik1984 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:49:
[...]

Gelukkig blijft salderen nog bestaan tot minimaal 2023. En de kans is groot dat er in 2023 al heel wat betere accu's op de markt zijn dan de huidige accu's. Daarmee wordt opslag waarschijnlijk een stuk interessanter en rendabeler
Een accu is geen oplossing voor salderen, omdat we ook tussen zomer en winter heel er veel salderen.
Je zal forse overcapaciteit moeten plaatsen, als je met accu's gaat werken en in de winter nog een beetje wat wil kunnen renderen.

Maar overcapaciteit verlengt de terugverdientijd fors. Heel fors.

[ Voor 26% gewijzigd door BlakHawk op 02-02-2017 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is dat maatgevend? Binnenkort is PV zo goedkoop dat het niet meer uitmaakt of je 50% curtailing hebt omdat je het vermogen in de zomer niet kwijt kunt. Ik snap de insteek van "het werkt niet voor x dus het werkt niet" gewoon niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Maasluip schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:54:
Is dat maatgevend? Binnenkort is PV zo goedkoop dat het niet meer uitmaakt of je 50% curtailing hebt omdat je het vermogen in de zomer niet kwijt kunt. Ik snap de insteek van "het werkt niet voor x dus het werkt niet" gewoon niet.
Als het binnenkort heel goedkoop wordt, geef ik je gelijk.
Maar wie zegt dat?

Voorlopig zie ik het nog niet.

Maar als het echt heel goedkoop wordt is dat natuurlijk super, meteen ieder dak vol leggen!

Maar dan nog, ook al leg je je hele dak vol, je zal een afrekening gaan krijgen voor de wintermaanden.

Want 70% van de stroom wordt opgewekt in de periode april tot en met september. Die andere 30% wordt opgewekt van oktober tot en met maart. De winter (maanden januari en februari) tellen voor zonnepanelen eigenlijk nauwelijks mee. Die zijn beide goed voor 3% van de totale jaaropbrengst. Een maand als juni is meestal goed voor 12% van de jaaropbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://www.zonnepanelen.net/wp-content/uploads/2014/11/Opbrengst_zonnepanelen_jaarovericht.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door BlakHawk op 02-02-2017 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
dfrenner schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:57:
Als het binnenkort heel goedkoop wordt, geef ik je gelijk.
Maar wie zegt dat?

Voorlopig zie ik het nog niet.

Maar als het echt heel goedkoop wordt is dat natuurlijk super, meteen ieder dak vol leggen!
Het is al heel goedkoop. Het kost anno 2017 nog maar één vijfde of één zesde van wat ik betaald heb in 2006 - en zelfs toen kon ik er al een redelijke case voor maken. Als je de kWh-prijs over de levensduur uitrekent kunnen Nuon/Essent/Greenchoice/e.d. daar echt niet tegenop qua prijs.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Proton_ schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:17:
[...]
20% woont in een flat, 20% vrijstaand, de rest in een rijtjeshuis.

Er is een heeeel groot onbenut potentieel aan dakvlak, en een iets minder groot onbenut potentieel op thuisladen.

Ik zie bij jou allemaal platte daken, het lijkt me sterk dat je maar 6 panelen kwijt kan, maar goed, jij kent je situatie natuurlijk beter dan ik :)
6 panelen is intussen ook al 2 kWp.
Ik woon dus in een rijtjeshuis met plat dak. Meer dan 6 kon echt niet zonder dat ik bij de buren op het dak terecht kwam. Je gaat niet je 240 Wp panelen van het dak trekken om er 300 Wp voor neer te leggen. Die waren overigens in 2012 gewoon voorhanden echter 2.5x zo duur.

Mijn collega heeft zijn dak met 16 panelen kunnen 'vol' leggen, maar komt met WP net uit. Mobiliteit past daar ook niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JeroenH schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:59:
Het is al heel goedkoop. Het kost anno 2017 nog maar één vijfde of één zesde van wat ik betaald heb in 2006 - en zelfs toen kon ik er een redelijk case voor maken. Als je de kWh-prijs over de levensduur uitrekent kunnen Nuon/Essent/Greenchoice/e.d. daar echt niet tegenop qua prijs.
Toch is mijn terugverdientijd nog altijd 8+ jaar als ik mijn verbruik doe en volledig mag salderen.
Als ik 50% extra panelen neerleg, stijgt dat naar 13+ jaar. Als je niet meer mag salderen, zal dat eerder richting de 25 jaar gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dfrenner schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:51:
Een accu is geen oplossing voor salderen, omdat we ook tussen zomer en winter heel er veel salderen.
Je zal forse overcapaciteit moeten plaatsen, als je met accu's gaat werken en in de winter nog een beetje wat wil kunnen renderen.

Maar overcapaciteit verlengt de terugverdientijd fors. Heel fors.
Overcapaciteit is alleen nodig als je je hele netaansluiting weg wilt doen.
Het is economischer als je zorgt dat je in de zomermaanden niets terug hoeft te leveren. En dan in de winter een deel van je energiebehoefte van het net halen. Het liefst door je accu op te laden voor daltarief.

En dat kan in Nederland prima, zolang je niet elektrisch gaat verwarmen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
RocketKoen schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:01:
[...]

Overcapaciteit is alleen nodig als je je hele netaansluiting weg wilt doen.
Het is economischer als je zorgt dat je in de zomermaanden niets terug hoeft te leveren. En dan in de winter een deel van je energiebehoefte van het net halen. Het liefst door je accu op te laden voor daltarief.

En dat kan in Nederland prima, zolang je niet elektrisch gaat verwarmen.
Maar dan houdt je dus nog een aardige elektriciteitsrekening, naast je panelen.
Misschien dat je uiteindelijk de helft redt.

Nu gaat iedereen met panelen uit van gratis stroom... Zo wordt het ook door iedere aanbieder verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dfrenner schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:04:
[...]

Nu gaat iedereen met panelen uit van gratis stroom... Zo wordt het ook door iedere aanbieder verkocht.
Tsja. Een "0 op de meter" huis werkt niet als iedereen het gaat doen. De energiecentrales moeten toch ergens van betaald worden. Als zonnepanelen "te populair" worden dan is salderen onhoudbaar.

Maar zo'n batterij aan je muur heeft nog wel meer voordelen.
Je kan ook aan "peak shaving" doen. Je laadt de batterij op als je weinig energie verbruikt en trekt hem leeg op momenten van piekbelasting. Bijvoorbeeld als je je auto met 22kW wilt opladen met een gewone aansluiting. 3x35A of 3x50A kan je al snel €1000 per jaar extra kosten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
dfrenner schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:01:
Toch is mijn terugverdientijd nog altijd 8+ jaar als ik mijn verbruik doe en volledig mag salderen.
Ze niet neerleggen heeft een nog langere terugverdientijd...
Als ik 50% extra panelen neerleg, stijgt dat naar 13+ jaar.
Klopt, het systeem van salderen ontmoedigt overcapaciteit. Maar het is mogelijk om zelf een beetje aan "opslag" te doen als je bv. een warmtepomp hebt. 's Zomers kun je dan met je overschot je bron regenereren (en je huis koelen). Maar inderdaad, simpel en goedkoop is het niet.
Als je niet meer mag salderen, zal dat eerder richting de 25 jaar gaan...
Hangt er van af wat er voor in de plaats komt. Als variable kWh-beprijzing er ooit nog eens komt op een manier die bedoeld is om duurzaam gedrag bij particulieren aan te moedigen (we kunnen dromen, toch?) kon dat wel eens meevallen. Ook zal de prijs van PV nog wel even blijven dalen, hoewel de prijs van de andere systeemcomponenten niet zo hard meedaalt natuurlijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yongshi schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:34:
Dat is inderdaad wel het idee ja, aangezien ik pv panelen ga neerleggen later (als ik het geld heb) en een lader ga neerzetten die 11kW kan trekken en eventueel een batterij moet neerzetten in het geval salderen eruit gaat.
Ja, maar dat is dus allemaal toekomstmuziek. De vraag is dan of die Maxem nog ondersteunt wordt en of je er nieuwe spullen op aan kan sluiten of dat je dan de Maxem 2.0 moet hebben.
Daar weet ik het antwoord natuurlijk niet op. Wel dat ik 8 jaar naar een breedbeeld TV heb gekeken en er slechts sporadisch test uitzendingen in breedbeeld waren }:|
Doel is puur dat de optie er is en niet dat ik er later voor kies en dat de hele meterkast nog een keer overhoop moet omdat er geen rekening mee is gehouden bij het installeren van de paal.
Als je nu een paal koopt die rekening houdt met het max verbruik van de rest van het huis hoef je daar later ook niets meer aan te veranderen.

Je mag van mij best zo'n Maxem kopen hoor, maar tenzij je al relatief vastomlijnde plannen hebt wanneer je de rest gaat kopen (en dus ook al weet of die spullen gaan werken met je Maxem) dan denk ik dat je (veel) te vroeg bent.
kdeboois schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:00:
Ik woon dus in een rijtjeshuis met plat dak. Meer dan 6 kon echt niet zonder dat ik bij de buren op het dak terecht kwam.
Als je die plat hebt liggen kan je er meer kwijt. Ja, dat is minder efficiënt dan maximaal. Maar je kan er wel meer waardoor je vermogen in totaal toeneemt.
Ik weet alleen niet wat je dan precies krijgt met vervuiling. Met schuine panelen spoelt er veel weer af na een regenbui. Met helemaal vlak is dat wellicht anders.
Maar goed, die details zijn waarschijnlijk interessanter om te bespreken in een topic over PV en niet in het topic over EV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Knap irritant dat de stekker van de i-MiEV niet vergrendeld kan worden, net weer een melding dat de auto gestopt is met laden. Alleen is mijn vrouw aan het werk en kan niet even weg om 50 meter verderop bij de publieke paal te kijken. Erg flauw allemaal.

Nu komt ze wel thuis met 70%, maar ik snap niet waarom mensen zo graag aan andermans spullen moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
databeestje schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:48:
Knap irritant dat de stekker van de i-MiEV niet vergrendeld kan worden, net weer een melding dat de auto gestopt is met laden. Alleen is mijn vrouw aan het werk en kan niet even weg om 50 meter verderop bij de publieke paal te kijken. Erg flauw allemaal.

Nu komt ze wel thuis met 70%, maar ik snap niet waarom mensen zo graag aan andermans spullen moeten zitten.
Waarschijnlijk iemand die zijn PHEV moest opladen :+

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
JeroenE schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:42:
Als je die plat hebt liggen kan je er meer kwijt. Ja, dat is minder efficiënt dan maximaal. Maar je kan er wel meer waardoor je vermogen in totaal toeneemt.
Ik weet alleen niet wat je dan precies krijgt met vervuiling. Met schuine panelen spoelt er veel weer af na een regenbui. Met helemaal vlak is dat wellicht anders.
Er zal vast een goede reden zijn waarom zo ongeveer niemand dat doet.
databeestje schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:48:

In 5 jaar nog nooit gehad. Zelfs hier in het beruchte Amsterdam Nieuw West blijft iedereen er netjes vanaf.

[ Voor 30% gewijzigd door kdeboois op 03-02-2017 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Zoiets geen optie:

Afbeeldingslocatie: https://evseupgrade.com/pic/?evse-lock

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
JeroenE schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:42:

Als je nu een paal koopt die rekening houdt met het max verbruik van de rest van het huis hoef je daar later ook niets meer aan te veranderen.

Je mag van mij best zo'n Maxem kopen hoor, maar tenzij je al relatief vastomlijnde plannen hebt wanneer je de rest gaat kopen (en dus ook al weet of die spullen gaan werken met je Maxem) dan denk ik dat je (veel) te vroeg bent.
Dat is het hele punt, ik koop hem niet direct, maar wil de optie open hebben voor later...zonder de hele meterkast opnieuw om te moeten gooien omdat er bij het installeren niet over is nagedacht.

Dus het enige wat ik wil weten is of ik dan nu al rekening moet houden met wat voor laadpaal ik moet aanschaffen, waar eerder bevestigend op is geantwoord en of er bij de installatie van die laadpaal daarmee rekening gehouden moet worden (nog niet duidelijk).

Maar misschien moet ik het gewoon aan de installateur vragen als hij der is. die zal het ook wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
Het lijkt me dat het tussengooien van zo'n Maxem volgende zaken zal geven:
- je wil de spanning naar de laadpaal uitschakelen (aparte zekering)
- je wil data naar de laadpaal (netwerkkabel, kan ook voor RS485 ea gebruikt worden)
- Voorzie voldoende ruimte om dat Maxem ding op te hangen en de aansluitingen te maken naar de teller, apart telwerk warmtepomp, zonnepanelen,...
- Voorzie plaats genoeg in je meterkast om de extra telwerken te plaatsen naar warmtepomp, zonnepanelen,... (denk dat laadpaal dit niet nodig heeft, maar zelf kan communiceren hoeveel hij verbruikt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:44
dfrenner schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:04:
[...]

Nu gaat iedereen sommigen met panelen uit van gratis stroom... Zo wordt het ook door iedere sommige aanbieder verkocht.
ff voor je aangepast ;)

Waar 'wij' vanaf moeten stappen is dat de wereld niet zwart of wit is. De kracht ligt in het gemiddelde en de combinatie van dingen. Alleen zonnepanelen is niet haalbaar zonder daar heel veel gemak op in te leveren bijvoorbeeld geen licht 's avonds. Alleen kolencentrales ook niet (zwarte wolken aan de horizon) even heel kort door de bocht. Het optimum ligt in het midden. Zelfde geldt voor de auto, 'we' kunnen niet nu allemaal en masse over stappen op een elektrische auto, maar we moeten met de huidige stand (en de verwachte stand?) van de techniek ook misschien niet willen dat alle vervoer elektrisch wordt. Maar laten we gewoon beginnen en dan zien waar de auto strandt ;)

Begin eens met zonnepanelen als je de ruimte hebt wat ongeveer je eigen verbruik afdekt. Dat kost je niets en levert je misschien per saldo zelfs nog wat op als je de gehele levensduur van de panelen meeneemt. op basis van 20 jaar komt mijn kWh prijs uit op ongeveer 8 cent (en dan reken ik met een opbrengst van 2000 kWh per jaar, op dit moment is het ongeveer 2500kWh per jaar, maar ik ga uit van een degradatie van max 20%). Dus per saldo zal je er waarschijnlijk op verdienen, maar in ieder geval quitte spelen. Neem daar dan nog bij dat je ondanks dat het wellicht op wereldschaal beperkt is je nog wat goeds doet voor het milieu.

(maar wat ik helemaal leuk vind is dat ik de 'brandstof'prijs voor ongeveer 60% (maar waarschijnlijk wel 80%) van mijn vervoersbehoefte voor de komende 15-20 jaar heb vastgelegd, namelijk de genoemde 8 cent per kWh en dat is dus ongeveer 1,5 eurocent per km.) Misschien dat over 5/6 jaar er nog een aanvullende investering gedaan moet worden in een thuisaccu, maar dat zien we tzt wel weer. Ik schat zo in (maar dat is natte vinger werk) dat dat mijn kWh prijs eventueel op gaat schroeven naar 10 cent (dus 2 cent er bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kdeboois schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:10:
Er zal vast een goede reden zijn waarom zo ongeveer niemand dat doet.
Misschien wel zoals er goede redenen zijn waarom nog bijna niemand in een BEV rijdt :P

Maar zoder gekheid op voertuigen liggen de panelen altijd vlak. Ok, de Nuna werd (wordt?) wel een sop zijn zijkant gezet. Maar al die boten en campers met een paar zonnepanelen erop niet. Ik zou niet weten waarom dat op een een gewoon dak niet zou kunnen.

Misschien kan je eens uitrekenen wat het verschil is in oppervlakte van je dak en de oppervlakte van de panelen die er nu op staan? Als dat meer is dan 15% dan is het voor de opwek voordeliger op ze vlak te leggen. De prijs per kWh gaat natuurlijk wel omhoog omdat je meer panelen/omvormers/kabels/etc moet kopen.
Yongshi schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:22:
of er bij de installatie van die laadpaal daarmee rekening gehouden moet worden (nog niet duidelijk).
Ja, dat zal wel moeten. De paal moet immers dan praten met de Maxem. En zo lang je die niet hebt moet hij alsnog in de meterkast kunnen meten (of uitlezen) wat het stroomgebruik os.

Ik kon zo snel niet vinden hoe die Maxem communiceert met een laadpaal, maar wellicht lees ik er over heen.

Het lijkt me sowieso handig om 1 of 2 UTP (of S/FTP) kabels er naar toe te leggen. Als je ze niet nodig hebt is het niet erg maar als je geen kabel hebt en die heb je wel nodig moet je alles weer opnieuw open maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
JeroenE schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:27:
[...]
Ja, dat zal wel moeten. De paal moet immers dan praten met de Maxem. En zo lang je die niet hebt moet hij alsnog in de meterkast kunnen meten (of uitlezen) wat het stroomgebruik os.

Ik kon zo snel niet vinden hoe die Maxem communiceert met een laadpaal, maar wellicht lees ik er over heen.

Het lijkt me sowieso handig om 1 of 2 UTP (of S/FTP) kabels er naar toe te leggen. Als je ze niet nodig hebt is het niet erg maar als je geen kabel hebt en die heb je wel nodig moet je alles weer opnieuw open maken.
Thanks for de info _/-\o_
ik zal kijken of ik kan uitvinden hoe de maxem dan precies wilt communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Blik1984 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:47:
[...]
Vooral over mijn inschatting van potentieel PV op rijtjeshuizen dus. Daar is al eea over gezegd; 10 panelen van 1m60x1m per dakvlak dus 20 totaal lijkt me nog steeds haalbaar. Er zullen huizen zijn waar het niet past, er zullen huizen zijn waar meer past, er zullen mensen zijn die ook het fietsenschuurtje volleggen.
Ik heb een klein rijtjeshuis van 80 m² waar ik 3200 Wp op ZW kwijt kan en 2000 Wp op NO. Dakraam en nokverhoging.
Nog 1 kWp op het schuurtje en zelfs ik kom op de 6 kWp.

Maar we kwamen erop via de Bolt/Ampera-e die geen driefasenlader heeft, hoewel dat niet veel extra kost.

Als (indien) het wijkgrid meer supply-driven wordt door PV, wil je dus overdag veel vermogen kunnen dumpen.
En aangezien de meeste auto's dan op een parkeerplaats bij een werkgever staan, moet dat PV overschot door de paar overgebleven auto's opgeslurpt worden.
Met AC laders dus.
Die dus een voldoende hoog vermogen moeten kunnen balanceren.
Nog een argument voor driefasen, minimaal 11 kW.

Natuurlijk zijn snelladers óók belangrijk, maar ze maken AC laders niet overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Blik1984 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:47:
[...]
Vooral over mijn inschatting van potentieel PV op rijtjeshuizen dus. Daar is al eea over gezegd; 10 panelen van 1m60x1m per dakvlak dus 20 totaal lijkt me nog steeds haalbaar. Er zullen huizen zijn waar het niet past, er zullen huizen zijn waar meer past, er zullen mensen zijn die ook het fietsenschuurtje volleggen.
Ik heb een klein rijtjeshuis van 80 m² waar ik 3200 Wp op ZW kwijt kan en 2000 Wp op NO. Dakraam en nokverhoging.
Nog 1 kWp op het schuurtje en zelfs ik kom op de 6 kWp (maar heb nu 1140Wp).

Maar we kwamen erop via de Bolt/Ampera-e die geen driefasenlader heeft, hoewel dat niet veel extra kost.

Als (indien) het wijkgrid meer supply-driven wordt door PV, wil je dus overdag veel vermogen kunnen dumpen.
En aangezien de meeste auto's dan op een parkeerplaats bij een werkgever staan, moet dat PV overschot door de paar overgebleven auto's opgeslurpt worden.
Met AC laders dus.
Die dus een voldoende hoog vermogen moeten kunnen balanceren.
Nog een argument voor driefasen, minimaal 11 kW.

Natuurlijk zijn snelladers óók belangrijk, maar ze maken AC laders niet overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Zodra je niet meer kan salderen dan hangt iedereen met zonnepanelen een accupakket aan de muur.
Zeker als de prijsdaling van accu's doorzet dan wordt dat een economische no-brainer.
Ook een hele mooie bestemming voor "versleten" accu pakketten uit EV's als de productiecapaciteit van nieuwe cellen achterblijft bij de vraag.

Het is niet voor niets dat Tesla je bij aankoop van een model s/x meteen een solar roof en powerwall probeert te verkopen ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 16:46:
Met AC laders dus.
Als het voor particulieren al interessant wordt, zou het dan niet ook voor bedrijven langzaam nuttig worden om op wijk/regionaal niveau opslag facilteiten te gaan neerzetten?

Als elke wijk een "transformator huisje" heeft vol accu's - dat moet toch haast wel effectiever zijn dan iedereen apart?

Net als met zonnepanelen zou je ook hiervoor buurtinitatieven kunnen hebben waarin buren kunnen investeren en vervolgens de opbrengst kunnen delen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mddd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 17:14:
[...]

Als het voor particulieren al interessant wordt, zou het dan niet ook voor bedrijven langzaam nuttig worden om op wijk/regionaal niveau opslag facilteiten te gaan neerzetten?

Als elke wijk een "transformator huisje" heeft vol accu's - dat moet toch haast wel effectiever zijn dan iedereen apart?

Net als met zonnepanelen zou je ook hiervoor buurtinitatieven kunnen hebben waarin buren kunnen investeren en vervolgens de opbrengst kunnen delen.
Bedrijven hebben hun piekverbruik op het moment dat de zon schijnt. Dus dan is opslag niet heel nuttig. En waarschijnlijk heeft iedereen in de toekomst zijn EV aan de lader hangen op zijn werk.

Maar Edison Power (Californië) heeft net 80MWh aan (Tesla) accu's in gebruik genomen zodat ze geen gasturbines op standby hoeven te laten staan om piekbelasting op te vangen. Dus ik denk dat het de energiebedrijven zijn die binnenkort gaan investeren in grootschalige energie opslag.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mddd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 17:14:
Het zou ook effectiever zijn om PV panelen op bedrijfspanden te leggen. Maar dit zie je helemaal niet zo vaak. Bedrijven (met grote hallen) betalen andere tarieven dan consumenten omdat ze zo veel stroom gebruiken. Als ze het al doen dan is het meer voor de reclame/uitstraling dan dat ze het doen vanwege financiële motieven.

Ik vermoed ook wel dat tzt de energiemaatschappijen zelf een opslagmethode gaan gebruiken. Zij weten immers wel wanneer ze gratis stroom kunnen krijgen elders vandaan omdat er zo'n overschot is. Als dat maar vaak genoeg gebeurd wordt het vanzelf lucratief om bij wijze van spreken een meertje vol te pompen die je dan weer leeg laat lopen als de stroomprijs hoog genoeg is.

Als losse particulier (en ook buurtinitiatief) krijg je dat niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik had toen ook verdiept in zonnepanelen op m'n kantoor, bleek die wet net veranderd te zijn waardoor je geen aftrekposten meer kreeg tenzij je meer dan een xx aantal zonnepanelen aanschafte. Balen, daarvoor was de terugverdientijd iets van 2 jaar en dat is natuurlijk heel verleidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
RocketKoen schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 16:52:
Zodra je niet meer kan salderen dan hangt iedereen met zonnepanelen een accupakket aan de muur.
Zeker als de prijsdaling van accu's doorzet dan wordt dat een economische no-brainer.
Ook een hele mooie bestemming voor "versleten" accu pakketten uit EV's als de productiecapaciteit van nieuwe cellen achterblijft bij de vraag.

Het is niet voor niets dat Tesla je bij aankoop van een model s/x meteen een solar roof en powerwall probeert te verkopen ;)
Dit is toch bij lange na niet voldoende om het verschil tussen zomer en winter op te slaan? 70% in de zomer en 30% in de winter heeft een gigantische invloed als je niet meer mag salderen.
Geen thuisaccu die dat voor je rechtzet, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dfrenner schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:58:
[...]

Dit is toch bij lange na niet voldoende om het verschil tussen zomer en winter op te slaan? 70% in de zomer en 30% in de winter heeft een gigantische invloed als je niet meer mag salderen.
Geen thuisaccu die dat voor je rechtzet, helaas...
"nul op de meter" gaat niet lukken zonder salderen nee.
Maar je kan wel de energie die je overdag opwekt zelf gebruiken in plaats van verkopen aan het net voor €0,08/kWh en dan savonds je auto opladen voor €0,25/kWh.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vanuit het oogpunt van de netbeheerder maakt het weer iets minder uit, die kan ook teren uit de opbrengsten van wind naast de PV van de thuisgebruikers. Uiteraard kan je die niet salderen, maar op wijkniveau is er best wel wat te bufferen, is de kWh/kW prijs verhouding ook wat beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kdeboois
YoshiBignose schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 19:59:
Ik had toen ook verdiept in zonnepanelen op m'n kantoor, bleek die wet net veranderd te zijn waardoor je geen aftrekposten meer kreeg tenzij je meer dan een xx aantal zonnepanelen aanschafte. Balen, daarvoor was de terugverdientijd iets van 2 jaar en dat is natuurlijk heel verleidelijk...
Nu kwam je op 3 jaar uit en daarom niet gedaan ? Dat is toch zonde van je tijd geweest om het niet te doen ? Ik snap echt niet waarom aftrekposten en subsidie de enige motivatie zijn bij dit soort zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Waarde Tweakers,

Eerst maar even een foto (want toch wel behoorlijk trots): :)
(waarschuwing, onder foto beetje longread geworden 8) )

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2nlfntdmfxufd.45.53.png

Allebei hard voor gewerkt......de rechter (30kw Tekna wit) is van mij.
Bewust gekocht iom mijn baas die hem fin leasde ter vervanging van een Citroen C1 die we operationeel leasden. (ik rij +- 40k per jaar....., grotere auto was echt wel een beetje nodig)

De boekhouder en ik waren het er over eens dat na 4 jaar rijden in deze leaf het +- even duur was als de Citroen C1.

(auto is zonder dat E4 pakket gekocht en van de gemeente Amsterdam krijg ik ook nog eens een ntb bedrag aan subsidie vanwege mijn woonwerkverkeer)

En mijn baas is een voorstander van het nieuwe werken (dus eerder weg, bij Fastned laden en dan mailen/bellen is geen probleem). Hij is ook nog eens een onverwachte fan van elektrische auto's. (ik had geen idee, hij was per direct enthousiast _/-\o_ )

De linker is een onverwacht cadeau van de baas van mijn geliefde. Haar baas zou een auto organiseren, maar ze kwam dus aan met een 30kw Acenta (inclsuief alle opties) Parelmoerwit. :Y *O* _/-\o_

Inmiddels met beide auto's in totaal 2000 km gereden en we zijn helemaal fan.

Ondertussen las ik dit draadje helemaal door en zijn velen van mijn vragen al beantwoord.
Waarvoor dank _/-\o_

Toch nog een drietal vragen waar ik niet uitkom.

We willen voornamelijk thuisladen (nieuwbouw uit 2015) en staan op het punt om twee nieuwe groepen aan te laten leggen met beide een aparte aardlekschakelaar, 2,5mm2 draden naar buiten en van buiten mbv meegeleverde EVSE-doos laden mbv een buitenstopcontact op de buitenmuur. Die dan weer in een waterdichte kast staat. (normaal gesproken zijn we 14 uur of langer thuis 's-avonds, dus laadsnelheid is geen probleem)

Eea ook voorbereidend op een of twee 'officiele oplaaddozen'.

Nu las ik dat zo een stopcontact oververhit kan raken? (met name bij oude huizen/slecht geinstalleerd materiaal?), maar er zullen toch ook wel stopcontacten zijn die prima 10A continue kunnen hebben?
Of gaat het puur om een goede installatie met correcte bekabeling?
Tot nu toe kan ik nl geen enkele warmteontwikkeling ontdekken bij het opbouwstopcontact, in de kabel die we nu gebruiken....

De kosten die ik thuis maak met opladen wil ik graag doorberekenen aan mijn werkgever, dus Kwh meter aan 'mijn' stopcontact. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat we de btw ook af kunnen trekken?
Want nu zou ik het moeten declareren.......en dan is dat niet mogelijk.

En dan laatste vraag, ik wil dus veel bij Fastned gaan laden. De combinatie van snelladen en makkelijke wifi is voor mijn werk echt ideaal.
Maar ook over deze kosten wil ik de btw kunnen laten aftrekken.
(19 ct/kwh - 21% =15,01 ct/kwh :Y )

Dus koppel je je fastned-abbo aan een kaart. En daar komt direct de volgende grote vraag, welke kaart is daar het beste voor geschikt/goedekoopst?
Hebben jullie enig idee?
En uberhaupt, welke kaart is het handigste/beste? Want ik werk in Amsterdam-Centrum en zou dus (voor 34ct/kwh) ook nog voor de deur kunnen laden, als er een plekje vrij is.

[center](tip voor alle mensen die vaak in Amsterdam komen en willen opladen. De Car2Go auto's die staan vaak te laden, kan je zelf verplaatsen. Mbv hun kaartje (geen abbo) en de app huur je zo een auto voor 5 min, koppel je hem af en zet je hem ergens anders neer. Je mag ze overal parkeren en dan kan jij laden 8)[/center]

Longread geworden, excuus daarvoor.

Maar voor degenen die hem wel doorlezen en antwoorden, alvast dank voor deze reacties/antwoorden

_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Tocoleaf schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:30:
De kosten die ik thuis maak met opladen wil ik graag doorberekenen aan mijn werkgever, dus Kwh meter aan 'mijn' stopcontact. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat we de btw ook af kunnen trekken?

En dan laatste vraag, ik wil dus veel bij Fastned gaan laden. De combinatie van snelladen en makkelijke wifi is voor mijn werk echt ideaal.
Maar ook over deze kosten wil ik de btw kunnen laten aftrekken.
(19 ct/kwh - 21% =15,01 ct/kwh :Y )
Allereerst gefeliciteerd, mooi!

mbt BTW en declareren:

Makkelijke oplossing:
laadpaal thuis: Opladen starten met een laadpas en laadpaal gekoppeld aan een serviceprovider bv ev-box.
Laadpas op naam van je werkgever, werkgever krijgt netjes eeen factuur met de geladen kWh en BTw daar op vermeld. Laadpas kan ook gekoppeld worden aan fastned account (let op niet alle laadpassen!)
Jij krijgt van de serviceprovider de vergoeding voor de geleverde elektriciteit. Nadeel: iets duurder voordeel makkelijk

Iets moeilijkere oplossing:
Maar waarschijnlijk bij jullie met twee elektrische auto's van verschillende werkgever niet echt haalbaar. Je plaatst een kWh meter, meld je aan bij de belastingdienst als btw ondernemer en stuurt maandelijks/driemaandelijks een factuur naar je werkgever voor de geleverde stroom (met twee auto's en twee werkgevers zou je ddit niet goed kunnen verdelen). Voordeel geen 'dure' backoffice. Nadeel: je zult zelf per kwartaal aangifte BTW moeten doen;

Je zult ook moeten bedenken wat het totale btw nadeel is voor je werkgever. Stel je laadt 3000 kWh per jaar thuis. 3000 * 21 cent* ( 21/121)= € 109 aan btw per jaar. Deze 109 zal dan ook nog bij je baas aftrekbaar zijn van de winst dus effectief 'nadeel' per jaar van geen btw op de stroom is ergens rond de 50-75 euro. Ik laat het aan je zelf over of het slim is om je daar druk over te maken (of eigenlijk dat je baas zich daar druk over maakt want die zal het nadeel hebben. ;)
Proton_ schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:55:
[...]

? Je werkgever trekt de BTW eraf en vergoedt jou incl btw.
Dat mag dus niet aangezien de factuur van de stroom met btw niet op naam van zijn werkgever staat.

[ Voor 6% gewijzigd door BB-One op 05-02-2017 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Toch nog een drietal vragen waar ik niet uitkom.

We willen voornamelijk thuisladen (nieuwbouw uit 2015) en staan op het punt om twee nieuwe groepen aan te laten leggen met beide een aparte aardlekschakelaar, 2,5mm2 draden naar buiten en van buiten mbv meegeleverde EVSE-doos laden mbv een buitenstopcontact op de buitenmuur. Die dan weer in een waterdichte kast staat. (normaal gesproken zijn we 14 uur of langer thuis 's-avonds, dus laadsnelheid is geen probleem)

Eea ook voorbereidend op een of twee 'officiele oplaaddozen'.

Nu las ik dat zo een stopcontact oververhit kan raken? (met name bij oude huizen/slecht geinstalleerd materiaal?), maar er zullen toch ook wel stopcontacten zijn die prima 10A continue kunnen hebben?
Elk goed stopcontact kan wel 10A hebben, 16A is meer tricky. De kabels zullen niet warm worden, de contactweerstand is het zwakke punt.
Een betere controle is direct op de stekker voelen, of beter nog de pinnen zelf (na het eruit trekken natuurlijk).
Maar wat vind je hoofdaansluiting hiervan?
Als je 3x25A hebt moet je hier wel even over na (laten) denken.
? Je werkgever trekt de BTW eraf en vergoedt jou incl btw.

Dus koppel je je fastned-abbo aan een kaart. En daar komt direct de volgende grote vraag, welke kaart is daar het beste voor geschikt/goedekoopst?
Hebben jullie enig idee?
TNM kan openbaar laden en Fastned op 1 factuur terecht laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Of gaat het puur om een goede installatie met correcte bekabeling?
Tot nu toe kan ik nl geen enkele warmteontwikkeling ontdekken bij het opbouwstopcontact, in de kabel die we nu gebruiken....
Gewone (Schuco) stopcontacten zijn gewoon niet geschikt om voor langere tijd grotere stromen te verwerken. Ik heb op zolder een stopcontact dat ik alleen voor strijken gebruik, en dat is lichtelijk zwart uitgeslagen (en dat is geen vuil). Het strijkijzer is "maar" 1750W en zo vaak strijk ik niet. Als je dagelijks gaat laden dan zou ik absoluut een CEE stopcontact monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
BB-One schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:53:
[...]

Allereerst gefeliciteerd, mooi!

Je zult ook moeten bedenken wat het totale btw nadeel is voor je werkgever. Stel je laadt 3000 kWh per jaar thuis. 3000 * 21 cent* ( 21/121)= € 109 aan btw per jaar. Deze 109 zal dan ook nog bij je baas aftrekbaar zijn van de winst dus effectief 'nadeel' per jaar van geen btw op de stroom is ergens rond de 50-75 euro. Ik laat het aan je zelf over of het slim is om je daar druk over te maken (of eigenlijk dat je baas zich daar druk over maakt want die zal het nadeel hebben. ;)
Thnx! :)

Ai, daar heb je een goed punt............, voor dat bedrag kan ik bij ons in de organisatie niemand aan de slag laten gaan, super, thnx! _/-\o_
Proton_ schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:55:
[...]

Elk goed stopcontact kan wel 10A hebben, 16A is meer tricky. De kabels zullen niet warm worden, de contactweerstand is het zwakke punt.
Een betere controle is direct op de stekker voelen, of beter nog de pinnen zelf (na het eruit trekken natuurlijk).
Maar wat vind je hoofdaansluiting hiervan?
Als je 3x25A hebt moet je hier wel even over na (laten) denken.

TNM kan openbaar laden en Fastned op 1 factuur terecht laten komen.
Super, goede tip mbt die pinnen had ik zelf kunnen bedenken
(maar dat doe je dan weer niet..... :o )

Vwb mijn hoofdsaanluiting, dat is idd 3x25A en de twee 'autogroepen' worden dan op aparte fases aangesloten.
En als we dat eenmaal voor elkaar hebben, dan gaan we de auto's instellen wanneer ze gaan opladen (sowieso 's-nachts als droger/oven/kookplaat uitstaan, het enige dat we 's-nachts gebruiken is de wasmachine, maar die gaat dan op een aparte fase).

Mijn geliefde zal wrs vaker thuisladen dan ik, want Fastned en ik kan laden in Amterdam op mijn werk.

En als een van de drie hoofdschakelaars er uit klapt, dan weten we dat ook weer en kunnen we altijd besluiten om naar 40A te gaan.....?

Vwb TNM, ik dacht dat die een starttarief hebben van 35ct per keer? Ik hoopte dat er een partij zou zijn die dat niet heeft.......? Waarbij het ook de vraag is of die 35ct ook bij Fastned zou gelden?

Maar vooral onwijze dank voor de antwoorden _/-\o_
Heel fijn d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Maasluip schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:15:
[...]

Gewone (Schuco) stopcontacten zijn gewoon niet geschikt om voor langere tijd grotere stromen te verwerken. Ik heb op zolder een stopcontact dat ik alleen voor strijken gebruik, en dat is lichtelijk zwart uitgeslagen (en dat is geen vuil). Het strijkijzer is "maar" 1750W en zo vaak strijk ik niet. Als je dagelijks gaat laden dan zou ik absoluut een CEE stopcontact monteren.
Een CEE stopcontact, die had ik idd gezien bij de Hornbach (en was ook al een punt van discussie met de elecricien :) ), maar hoe krijg je daar de EVSE in? Dat is een normaal stopcontact.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Tocoleaf schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:17:

Vwb TNM, ik dacht dat die een starttarief hebben van 35ct per keer? Ik hoopte dat er een partij zou zijn die dat niet heeft.......? Waarbij het ook de vraag is of die 35ct ook bij Fastned zou gelden?

Dat starttarief geldt ook bij Fastned, dat is waarom ik het zelf niet ben gaan gebruiken. Overigens kan je nog steeds niet de pas gebruiken om de sessie te starten, dus dat is echt alleen voor administratie.

Overigens een leuk plaatje met de twee leafs, zoiets zie je niet vaak :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vwb TNM, ik dacht dat die een starttarief hebben van 35ct per keer?
De eerste 20 keer per maand, daarna is het gratis. Je hebt ook partijen die geen startkosten rekenen, maar dan betaal je weer iedere maand een abonnementsbedrag.

Je moet dus even goed uitzoeken wat voor jou het voordeligste is. Ik laad niet zo heel vaak op bij openbare laadpalen dus voor mij is een gratis kaart met extra transactiekosten prima. Fastned gebruik ik ook, maar daar komt gewoon een aparte factuur van. Als ik de TNM kaart koppel dan moet je voor het laden bij Fastned ook de transactiekosten van TNM betalen en nu niet. Mijn baas krijgt dus hooguit 3 bedragen per maand door. Mogelijk 1 van TNM, mogelijk 1 van Fastned en altijd 1 declaratie van mij voor de kWh's die ik thuis heb geladen. Nouja, hij krijgt dat niet eens zelf, het gaat natuurlijk gewoon via de administratie.
Tocoleaf schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:20:
Een CEE stopcontact, die had ik idd gezien bij de Hornbach (en was ook al een punt van discussie met de elecricien :) ), maar hoe krijg je daar de EVSE in? Dat is een normaal stopcontact.......
Je kan je stopcontactlaadkabel daar niet op aansluiten. Je moet dan of de kabel modificeren zodat je ook een CEE-stekker hebt (maar dan kan je die kabel niet meer bij vrienden of familie gebruiken) of je moet een verloopkabel maken van CEE naar Schuko en dan heb je hetzelfde 'probleem' als gewoon gelijk een Schuko te installeren.

Ik laad op mijn werk altijd in een buitenstopcontact wat de verhuurder heeft gemonteerd (laadpaal wilden ze niet wat te lelijk volgens hun). Dat geeft tot nu toe geen problemen en die stopcontacten worden iedere werkdag gebruikt. Het is wel een "goed" stopcontact en dus niet de goedkoopste die je op aliexpress kan vinden.

Als je het niet echt nodig hebt en binnenkort toch een laadpaal krijgt dan zou ik niet nu veel moeite doen om een gewoon stopcontact te monteren. De kans is groot dat die een kortere aansluiting heeft dan de laadpaal en dan moet je weer een nieuwe stroomkabel trekken als de laadpaal komt.

Oh, bijna vergeten: gefeliciteerd met jullie EV's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59
[...]

Ik heb nu meer dan een half jaar een Leaf die ik thuis oplaad m.b.v. de bijgeleverde EVSE, standaard stopcontact dus. Hiervoor heb ik een opbouw stopcontact (huismodel van Gamma geloof ik) op de buitenmuur gemonteerd welke afgetakt is van een bestaande groep (CV zit hier o.a. op :X ). Stopcontact verkleurt niet, nog geen enkel probleem mee gehad (ik start het laden altijd om 11:10).

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Nivve schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:56:
[...]

Overigens een leuk plaatje met de twee leafs, zoiets zie je niet vaak :*)
_/-\o_ , thnx, wij moesten ook wel lachen en er nog steeds aan wennen.
Het verschil met een C1 en Citigo is best groot :+
JeroenE schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:23:
[...]
De eerste 20 keer per maand, daarna is het gratis. Je hebt ook partijen die geen startkosten rekenen, maar dan betaal je weer iedere maand een abonnementsbedrag.

Je moet dus even goed uitzoeken wat voor jou het voordeligste is.
[...]
Je kan je stopcontactlaadkabel daar niet op aansluiten. Je moet dan of de kabel modificeren zodat je ook een CEE-stekker hebt (maar dan kan je die kabel niet meer bij vrienden of familie gebruiken) of je moet een verloopkabel maken van CEE naar Schuko en dan heb je hetzelfde 'probleem' als gewoon gelijk een Schuko te installeren.

Ik laad op mijn werk altijd in een buitenstopcontact wat de verhuurder heeft gemonteerd (laadpaal wilden ze niet wat te lelijk volgens hun). Dat geeft tot nu toe geen problemen en die stopcontacten worden iedere werkdag gebruikt. Het is wel een "goed" stopcontact en dus niet de goedkoopste die je op aliexpress kan vinden.

Als je het niet echt nodig hebt en binnenkort toch een laadpaal krijgt dan zou ik niet nu veel moeite doen om een gewoon stopcontact te monteren. De kans is groot dat die een kortere aansluiting heeft dan de laadpaal en dan moet je weer een nieuwe stroomkabel trekken als de laadpaal komt.

Oh, bijna vergeten: gefeliciteerd met jullie EV's!
Thnx!
Vwb de laadpaal, dat zal niet binnenkort worden, maar is tzt een optie. Er loopt nl ook nog een optie dat mijn geliefde op haar werk kan laden. Maar daar is ze nog niet helemaal uit.

En anders moet er een nieuwe kabel getrokken worden, dat is niet het grootste probleem, de Leafjes staan in onze 'voortuin'/voordeur waarachter de meterkast staat.

TNM-passen ( 8) ) blijven gewoon bij ons, maar ik zal zakelijk inderdaad even eea gaan vergelijken d:)b

Vwb stopcontacten, zoals gezegd het huis is gloednieuw en er zijn prima materialen gebruikt (zo wist ook de onafhankelijke opzichter te vertellen).

Zelf strijk ik dagelijks overhemden, en deed dat ook al in onze soc huurwoning uit 1986, nooit problemen gehad met onze 2200w strijkbout......

Maar voor dit stopcontact ga ik ook nog even neuzen van de week bij

https://www.rexel.nl/nln/...P-ohuiG-dECFewy0wodlqsAIg

Wellicht hebben zij nog een leuke oplossing.

Ik hou jullie op de hoogte. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik weet niet precies wat voor EVSE je hebt, maar als je zoiets als onderstaand plaatje hebt dan zou ik de schuco er van af knippen, daar een CEE stekker aan maken en een CEE->schuco verloop maken voor het geval je de EVSE ergens anders gebruikt. Zo'n verloop is sowieso handig als je nog eens in gekke landen komt zoals Denemarken of Zwitserland met type J, K of L stekkers.

Afbeeldingslocatie: https://evconnectors.com/image/cache/data/DSIEC2e-EVSE-Euro-portable-charger-62196-2-schuko-2pin-plug-700x462.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Ja die hebben we, 2 om precies te zijn ;)

Maar om een van die twee nu permanent CEE te maken lijkt ook wat drastisch......? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op zondag 5 februari 2017 @ 14:35:
Ik weet niet precies wat voor EVSE je hebt, maar als je zoiets als onderstaand plaatje hebt dan zou ik de schuco er van af knippen, daar een CEE stekker aan maken en een CEE->schuco verloop maken voor het geval je de EVSE ergens anders gebruikt.
Maar wat dan het nut van het afknippen van de schuco om er daarna weer een CEE -> schuko verloop aan te maken? Dan kan je net zo goed gewoon de schuco blijven gebruiken die er aan zit. Als je een keer naar het buitenland rijdt waar ze de schuco niet in past kan je tzt wel een verloopstekker maken van 'buitenland' -> schuco.

Dei oplaadkabels zijn heus wel veilig om te gebruiken. Als dat niet zo zou zijn dan mag je ze in de EU niet verkopen. Het is niet alsof dit vage import uit China is ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
JeroenE schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:06:

Dei oplaadkabels zijn heus wel veilig om te gebruiken. Als dat niet zo zou zijn dan mag je ze in de EU niet verkopen. Het is niet alsof dit vage import uit China is ofzoiets.
Het is vage :+ import vanuit de UK, ontworpen in Japan _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tocoleaf schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:35:
Het is vage :+ import vanuit de UK, ontworpen in Japan _O-
Ok, die snap ik niet. Je hebt je auto in de UK gekocht? Of wat heeft die er in ineens mee te maken?
Met vage import uit China bedoel ik spotgoedkope elektronica waarbij men zich niet heeft gehouden aan allerlei veiligheidsregels waardoor er dingen kortsluiting maken en in de fik vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Maasluip schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:15:
[...]

Inderdaad, hier de open evse lader voorzien van CEE stekkers en verloopstekkers. De gewone wcd begon licht te verkleuren, en blijkt idd standaard (iets) te licht voor enige uren 16A (en ja de aansluiting hierachter is meermalen gecontroleerd)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
kdeboois schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:47:
[...]

Het woordje "Aim" wordt gebruikt bij die up to range. Vrij vertaald staat er dat ze daar op mikken... Ik mik er op volgende week miljonair te worden. ;)

Onder aan het pers bericht: "Fuel economy based on manufacturer estimates. Individual mileage will vary and depends on several factors including driving habits and vehicle condition."

"Estimates" vertaal ik als schattingen.

Je lijkt op een persoonlijke quest om mij te overtuigen van hoe geweldig de Hyundai Ioniq Electric is en wat voor een drama voertuig de VW e-Golf gaat worden en ik heb nieuws voor je... ik sta aan jouw kant. Op mijn shortlist staat de Ioniq op de gedeelde eerste plaats met de onbereikbare Tesla Model S 60 kWh. Maar ik ga toch echt proberen de e-Golf een kans te geven op basis van EPA ratings en mijn eigen ervaring.

De Opel Ampera-e lijkt voor mij helaas af te vallen maar ik kan niet wachten tot er ergens één in een showroom staat.
Het is officieel! Natuurlijk bekend voordat ze op de weg rijden (zoals het hoort volgens de regelgeving).

EPA=125 Miles.
Door afronding dus wel 1 mile meer dan de Ioniq.
Dus € 7,5 k meer betalen voor de Golf die op gelijk uitrustingsniveau van de Ioniq Premium is gebracht en dan feitelijk dezelfde EPA.

Typisch verschil tussen EU en Azië wagens.
In alle disciplines is de Ioniq overigens veel zuiniger dan de e-Golf. Het gemiddelde verbruik heeft een verschil van meer dan 10%.

[ Voor 4% gewijzigd door EV-newbie op 05-02-2017 18:49 ]

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Thnx! :)

Ai, daar heb je een goed punt............, voor dat bedrag kan ik bij ons in de organisatie niemand aan de slag laten gaan, super, thnx! _/-\o_

[...]

Super, goede tip mbt die pinnen had ik zelf kunnen bedenken
(maar dat doe je dan weer niet..... :o )

Vwb mijn hoofdsaanluiting, dat is idd 3x25A en de twee 'autogroepen' worden dan op aparte fases aangesloten.
En als we dat eenmaal voor elkaar hebben, dan gaan we de auto's instellen wanneer ze gaan opladen (sowieso 's-nachts als droger/oven/kookplaat uitstaan, het enige dat we 's-nachts gebruiken is de wasmachine, maar die gaat dan op een aparte fase).

Mijn geliefde zal wrs vaker thuisladen dan ik, want Fastned en ik kan laden in Amterdam op mijn werk.

En als een van de drie hoofdschakelaars er uit klapt, dan weten we dat ook weer en kunnen we altijd besluiten om naar 40A te gaan.....?

Nuon rekend gewoon prijzen 1 op 1 door en heeft geen mark-up op de laadpas.

Verder zou ik als ik jou was gewoon van die laadboxen ophangen. Neem een 3 fase aansluiting thuis en hang ze allebei op een andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:06:
[...]
Maar wat dan het nut van het afknippen van de schuco om er daarna weer een CEE -> schuko verloop aan te maken? Dan kan je net zo goed gewoon de schuco blijven gebruiken die er aan zit. Als je een keer naar het buitenland rijdt waar ze de schuco niet in past kan je tzt wel een verloopstekker maken van 'buitenland' -> schuco.
Je begrijpt de bedoeling niet. Aan de EVSE maak je een CEE stekker en thuis monteer je een CEE stopcontact. Voor onderweg neem je een CEE->schuko verloop mee.
Dan heb je thuis iig een fatsoenlijke verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:07:
Je begrijpt de bedoeling niet. Aan de EVSE maak je een CEE stekker en thuis monteer je een CEE stopcontact. Voor onderweg neem je een CEE->schuko verloop mee.
Dan heb je thuis iig een fatsoenlijke verbinding.
Nee, ik snap het inderdaad niet. Waarom is een schuco geen fatsoenlijke manier om je auto op te laden?

En als dat dan al zo is waarom zou je dan onderweg bij andere plekken dat risico wel nemen? Dat is niet logisch, dan moet je dat niet alleen thuis niet doen, maar elders ook niet.

Ik ben er juist elders meer bezorgd over omdat de meeste mensen niet weten hoe hun (buiten)wandcontactdoos is aangelegd en al helemaal niet of dat dezelfde groep is als de over, vaatwasser of wat dan ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:25:
[...]
Nee, ik snap het inderdaad niet. Waarom is een schuco geen fatsoenlijke manier om je auto op te laden?
Omdat die niet gemaakt is om continue hoge stromen (10A+) te verwerken. Zoals je kunt lezen hebben meerdere mensen ervaringen dat de stekker gewoon verkleurt door de hoge stroom. Bij mij gebeurt het zelfs al bij een strijkijzer van 1750W die ik echt niet vaak gebruik.

Natuurlijk kan het, en ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, maar bij een permanente situatie waar je weet dat je het vaak gaat gebruiken zou ik het niet doen. Dan zou ik liever een CEE stekker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Trouwens voor de Belgen, Nissan geeft tot 28/02/2017 6000€ korting op de Leaf/e-NV200, boven op de korting van de staat, dus tot 10000€ korting op een wagen, zonder wagen inruil.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
JeroenE schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:40:
[...]
Ok, die snap ik niet. Je hebt je auto in de UK gekocht? Of wat heeft die er in ineens mee te maken?
Met vage import uit China bedoel ik spotgoedkope elektronica waarbij men zich niet heeft gehouden aan allerlei veiligheidsregels waardoor er dingen kortsluiting maken en in de fik vliegen.
Hahaha, ik bedoelde dat de auto in de UK in elkaar gezet wordt, daar staat de fabriek van Nissan voor Nederlandse Leafs :)
En het ontwerp komt uit Japan 8)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Gewoon een knappe stekker aan de EVSE maken, ik gebruik een verloop naar een gewone Shuco als het echt moet.

Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/imiev/20150903_180459.jpg

Deze CEE stekkers gebruik ik ook wel eens met een verlengsnoer, is meteen weersbestendig.

Edit: Zoals wel vaker het geval is werken de Schuko stopcontacten het eerste jaar wel goed maar zullen niet de pinnen van de stekker, maar de klemmen in de wcd langzaam moe worden. Langer dan een jaar of 2 gaat het vaak niet goed. Tijdens mijn elektra stage genoeg half uitgebrande stopcontacten in de spoelkeuken gezien. Dat was knap materiaal, maar fikt uiteindelijk gewoon door.

Bij de schoonfamilie gebruikten we de Schuko naar CEE verloop (1/maand), maar de stekker was na 3 uur knap warm geworden. Gelukkig staat er nu een laadpaal om de hoek en is het een non-issue.

[ Voor 32% gewijzigd door databeestje op 05-02-2017 22:23 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
kdeboois schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:45:
[...]

Nu kwam je op 3 jaar uit en daarom niet gedaan ? Dat is toch zonde van je tijd geweest om het niet te doen ? Ik snap echt niet waarom aftrekposten en subsidie de enige motivatie zijn bij dit soort zaken.
Hoe kom je op een terugverdientijd van 3 jaar uit? Dan wil ik het zeker wel overwegen.

Het is niet de enige motivatie, maar wel de belangrijkste. Of wou je me wijs maken dat al die EV rijders het doen voor een schoner milieu :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
EV-newbie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:45:
[...]

Het is officieel! Natuurlijk bekend voordat ze op de weg rijden (zoals het hoort volgens de regelgeving).

EPA=125 Miles.
Door afronding dus wel 1 mile meer dan de Ioniq.
Dus € 7,5 k meer betalen voor de Golf die op gelijk uitrustingsniveau van de Ioniq Premium is gebracht en dan feitelijk dezelfde EPA.

Typisch verschil tussen EU en Azië wagens.
In alle disciplines is de Ioniq overigens veel zuiniger dan de e-Golf. Het gemiddelde verbruik heeft een verschil van meer dan 10%.
Knappe prestatie van de Ioniq. Maar kan je een linkje sturen van het slechte nieuws van de EPA rating van de veel te dure e-Golf ?

Google weet van niets nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
YoshiBignose schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:39:
[...]

Hoe kom je op een terugverdientijd van 3 jaar uit? Dan wil ik het zeker wel overwegen.

Het is niet de enige motivatie, maar wel de belangrijkste. Of wou je me wijs maken dat al die EV rijders het doen voor een schoner milieu :')
Ik rij ev voor milieu en met de afkabbelenfe saldering dan maar mn voiture elektrisch op te laden om milieu te sparen, brsndstof te mijden en daarmee ook de accijnzen ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
kdeboois schreef op zondag 5 februari 2017 @ 23:14:
[...]

Knappe prestatie van de Ioniq. Maar kan je een linkje sturen van het slechte nieuws van de EPA rating van de veel te dure e-Golf ?

Google weet van niets nog.
Tuurlijk!

https://www.fueleconomy.g...d=38001&id=38187&id=38549
Voor de volledigheid; dit is de site van de Amerikaanse overheidsinstelling die dit vastlegd. Dus 100% officieel.

Gelijk een vergelijk van de 3 belangrijkste concurrenten.

[ Voor 11% gewijzigd door EV-newbie op 06-02-2017 07:26 ]

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Gaan er trouwens nog mensen naar de e-parade voor het record (http://www.e-parade.nl/)?
Er zijn ondertussen al aardig wat mensen van het Renault forum die met de Zoe komen, dus denk, post het hier nog even zodat het extra gezellig wordt :9
Houd wel rekening met bezette snelladers in de omgeving als je 's ochtends daarheen rijdt O-)
(voor degene zonder Tesla/Zoe ZE40/Ioniq)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
NielsTn schreef op maandag 6 februari 2017 @ 00:41:
[...]

Ik rij ev voor milieu en met de afkabbelenfe saldering dan maar mn voiture elektrisch op te laden om milieu te sparen, brsndstof te mijden en daarmee ook de accijnzen ;)
Ongetwijfeld zitten er hier in dit topic mensen die dat doen, maar dat is bij de gemiddelde rijder niet de hoofdreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
YoshiBignose schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:01:
[...]

Ongetwijfeld zitten er hier in dit topic mensen die dat doen, maar dat is bij de gemiddelde rijder niet de hoofdreden.
Ik denk (!) dat je de gemiddelde EV-rijder verkeerd inschat. Als ik mij zelf als voorbeeld neem is het een combinatie van beiden, waarbij de oorsprong van het idee wel een milieu item was, meer door een andere vervoersbehoefte en een auto (diesel) die vervangen moest worden.
Natuurlijk is er bij mij daarna gerekend en kwam ik tot de conclusie dat een BEV mij per saldo netto per maand ruim € 200- € 300 zou schelen. (vergelijking is volgens geleerden niet helemaal correct aangezien ik daarvoor een Alfa 159 diesel reed en nu een Renault Zoe, maar afgezien van een ander segment, is mijn vervoer wel dat bedrag per maand goedkoper geworden) Dus toen was het helemaal een no-brainer. :9

Maar in de basis is het milieu bij mij wel het startpunt geweest, of beter gezegd de gedachte over efficiëntie: Kan dat nu niet op een andere manier geregeld worden?
Namelijk de gedachte: we pompen in het midden-oosten olie uit de grond, vervoeren dat de hele wereld over terwijl er hier 'gratis' stroom van de zon komt, waar ik wellicht ook op kan rijden. (En het blijkt: het kan voor *mij* inderdaad anders en het scheelt mij een bom met duiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
BB-One schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:17:
[...]

Ik denk (!) dat je de gemiddelde EV-rijder verkeerd inschat. Als ik mij zelf als voorbeeld neem is het een combinatie van beiden, waarbij de oorsprong van het idee wel een milieu item was, meer door een andere vervoersbehoefte en een auto (diesel) die vervangen moest worden.
Natuurlijk is er bij mij daarna gerekend en kwam ik tot de conclusie dat een BEV mij per saldo netto per maand ruim € 200- € 300 zou schelen. (vergelijking is volgens geleerden niet helemaal correct aangezien ik daarvoor een Alfa 159 diesel reed en nu een Renault Zoe, maar afgezien van een ander segment, is mijn vervoer wel dat bedrag per maand goedkoper geworden) Dus toen was het helemaal een no-brainer. :9

Maar in de basis is het milieu bij mij wel het startpunt geweest, of beter gezegd de gedachte over efficiëntie: Kan dat nu niet op een andere manier geregeld worden?
Namelijk de gedachte: we pompen in het midden-oosten olie uit de grond, vervoeren dat de hele wereld over terwijl er hier 'gratis' stroom van de zon komt, waar ik wellicht ook op kan rijden. (En het blijkt: het kan voor *mij* inderdaad anders en het scheelt mij een bom met duiten)
Yoshi heeft het over de gemiddelde rijder, jij noemt specifiek de gemiddelde EV-rijder. De gemiddelde EV-rijder NU zal idd voornamelijk milieu zijn (iig de particulieren). Mooi begin om langs elkaar heen te praten. Ik denk dat jullie allebei gelijk hebben: De (B)EV-rijders van nu zullen voornamelijk milieu-redenen hebben (de particulieren dan), maar de jan met de pet zal voornamelijk naar het financiële plaatje kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Nivve schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:34:
[...]

Yoshi heeft het over de gemiddelde rijder, jij noemt specifiek de gemiddelde EV-rijder. De gemiddelde EV-rijder NU zal idd voornamelijk milieu zijn (iig de particulieren). Mooi begin om langs elkaar heen te praten. Ik denk dat jullie allebei gelijk hebben: De (B)EV-rijders van nu zullen voornamelijk milieu-redenen hebben (de particulieren dan), maar de jan met de pet zal voornamelijk naar het financiële plaatje kijken.
Volgens mij had Yoshi het ook over de EV-rijder.
[...]

Maar afgezien daarvan, wat de reden ook is: "we" rijden allemaal elektrisch (of willen het gaan doen).
en vanuit mijn perspectief: Dat is goed/beter voor het milieu. en vanuit het financiële perspectief: Dat scheelt weer een boel geld. (en als je dat geld nu gebruikt om zonnepanelen/zonneboiler etc aan te schaffen _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stygeon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:12
i3 etc. in het FD; niet heel positief.

https://fd.nl/economie-po...t-op-met-elektrische-auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:06
Raar artikel. De e-Golf, e-UP en Mercedes B klasse worden zomaar vergeten in dit artikel. Audi heeft nog geen elektrische auto. Nee ok, maar de VAG groep wel dus. En volgens hun komt de eerste elektrische auto van VW pas in 2019? Verder lijkt het artikel het vooral over BMW te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door tiguan op 06-02-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Google de titel van het artikel even, dan krijg je een versie die je wel kunt lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
The Grand Tour had met hun laatste aflevering ook een "review" van de i3.
Liep niet helemaal goed doordat 2 van de 3 laadstations een storing hadden waardoor een groot deel van de rit op de REX moest. En dan is hij begrensd op 80 en werkt de verwarming niet ofzo...
Al zie ik ze er wel voor aan dat ze dat gescript hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Probeer deze link:
Duitse fabrikanten schieten nog niet op met elektrische auto
Ik kan me wel vinden in de strekking van het artikel: de Duitsers lopen achter en een mogelijke oorzaak is het gebrek aan enthousiasme van medewerkers(!) die hun expertise (engineeren van complexe ICEs) waardeloos zien worden.

De e-up en e-golf waren toen ze uit kwamen al verouderd (accu niet echt groter dan de twee jaar oudere Zoe en Leaf). Prima auto's, maar anno 2017 moet een 200 km bereik variant te leveren zijn om mee te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In discussie met mijn broer (deze werkt voor BMW) zei hij dat de accu's nog beter moesten worden. Ik gaf hem aan dat BMW er bewust voor koos om de accu kleiner te houden (gewicht). Ze kunnen wel een auto maken waar genoeg capaciteit in zit, maar kiezen er voor dat niet te doen. Zowel Tesla als Opel krijgen gewoon 60kWh of meer in een auto zonder carbon frame, BMW had daar een groot voordeel kunnen halen.

Ik zag een kwartje vallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De ondertoon van het FD artikel is gewoon waarheid: de gevestigde automobielfabrikanten willen dit niet omdat dit hun manier van werken bedreigt. EV is een disruptive technology en sommige bedrijven kunnen of willen daar niet mee omgaan.
Dit is ook precies de reden dat er steeds maar weer die waterstof en nu mierenzuuralternatieven opkomen. Alles om de bestaande infrastructuur en verdienmodel van benzineleveranciers in stand te kunnen houden. Het zijn miljardenindustrieën die zich in hun voortbestaan bedreigd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
EV-newbie schreef op maandag 6 februari 2017 @ 07:24:
[...]

Tuurlijk!

https://www.fueleconomy.g...d=38001&id=38187&id=38549
Voor de volledigheid; dit is de site van de Amerikaanse overheidsinstelling die dit vastlegd. Dus 100% officieel.

Gelijk een vergelijk van de 3 belangrijkste concurrenten.
Dank. Als ik dat kwartetje bekijk dan is er maar één echt goedkoop en dat is de Chevrolet Bolt. Wat is die i3 duur zeg. De e-Golf en Ioniq zijn natuurlijk goedkoper maar voor de range per dollar is die Bolt echt baanbrekend.
[...]

Dat was meer aan vraag aan jou. Waar kwam, zonder de gratis geld regelingen, de terugverdientijd op uit ?

Waarvoor de EV rijders het in Nederland doen interesseert me eigen niet zo veel. Dat het gunstig is voor mijn longen des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 17:03
https://electrek.co/2016/...ne-2017-opel-ampera-e-gm/

Ampera E = Bolt voor EU dus.

Wel sneu dat je moet vaststellen dat men op alles bespaard heeft om de koper toch een deftige accu te geven. Interieur is om te huilen vol met goedkoop plastic.

YouTube: 24 Hrs. With A Chevy Bolt: In-Depth Look By A Tesla Owner

[ Voor 30% gewijzigd door anessie op 06-02-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ach, ik heb nooit een auto gehad met een "premium" interieur, ik denk ook niet dat er ooit een gaat komen. Niet dat ik niet gereden heb in een auto met premium interieur, maar het heeft voor mij niet genoeg waarde.

Aan de andere kant zal ik ook geen busje gaan rijden, dat is weer een ander uiterste. Mijn eisen zijn niet zo hoog wat dat aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
databeestje schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:58:
Ach, ik heb nooit een auto gehad met een "premium" interieur, ik denk ook niet dat er ooit een gaat komen.
Ach, feature creep en zo...

Wat nu premium is, is over een paar jaar standaard.Dat is dan misschien technisch geen premium meer, maar het is maar hoe je het bekijkt...

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Pagina: 1 ... 22 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.