Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Iusedto schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:36:
Alle aanvragen zijn goedgekeurd en de Ioniq komt eraan.
15 februari kan ik hem ophalen.
Ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen, van Hybride naar elektrisch.
Ik hou jullie wel op de hoogte :)
Premium? Wanneer besteld?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik heb hier verzameld welke EV bereiken in de praktijk tot nu toe gerapporteerd zijn voor de Ioniq Electric bij verschillende temperaturen en snelheden: in post #93 een overzicht met klikbare getallen waarmee je bij de bron komt, en in post #97 in een jpg figuur die ook goed weergegeven wordt op een smartphone.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan Treur op 10-01-2017 17:24 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Bensjero schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:38:
Leuk om te zien hoe het een Tesla vergaat om veel kilometers te maken

[video]
Leuke video! Wat een aantal kilometers trouwens!

Ik heb overigens bij mij in de buurt al twee Tesla Model X staan. Wil die deuren nog eens open zien 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:24
Premium ja
Besteld vorige week dacht ik. Had mazzel dat er net twee binnenkwamen.
Een had wat rare opties en de ander was perfect :)

Krijg veel vragen/opmerking (van klanten/leveranciers en prive kennissen)over de aankoop hehe.

Zou een Tweakblog moeten maken en alles daar bijhouden cq vertellen over waar ik als zakelijke en prive elektrische rijder tegen aan loop

[ Voor 4% gewijzigd door Iusedto op 10-01-2017 20:36 ]

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Rene schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:10:
[...]

Gefeliciteerd!!!! Mooie keus gemaakt hoor.

Hier is de kogel ook door de kerk. Als alles meezit halen we morgen og donderdag onze nieuwe 2de hands E-Up op.

Dan rijden we 2 EV's in 1 huishouden :)
Gefeliciteerd Rene,

Net zoals bij ons alleen nog maar EV's. Iedereen kijkt ons gek aan, maar laatst reden en in een ICE en dat rijd dan toch anders. Wij rijden nu 18 maanden alleen EV's. Het vraagt even wegwijs worden maar daarna ben je er aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
iceme schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:48:
http://www.rtlz.nl/busine...batterij-elektrische-auto

Blijkbaar denkt 60% van de industrie zelf dat het geen EV wordt maar waterstof omdat er geen goede oplaad infrastructuur en gebreken van een batterijen. Tevens vinden ze zelf dat BMW onbetwist leider is op het gebied van elektrisch rijden.

In het stukje komt ook naar voren dat waterstof wordt gemaakt met aardgas dus CO2 uitstoot.

Ik kan gewoon niet geloven wat ik lees. Of KPMG heeft gepraat met een paar fossielen die echt denken dat dit the wat to go is. Maar ik vind het meer een wij van wc eend verhaal en ik hoop echt niet dat het waar is want met dit soort kop in het zand geleuter komen er nog wel een paar Nokia's en BlackBerry's aan de aankomende 15 jaar.

Waarom wil je je voor je transport behoefte afhankelijk maken van gas? Terwijl je stroom van zon en wind kunt maken, waarom zou je waterstof maken van stroom als je stroom rechtstreeks in een accu kunt stoppen. Waarom zou je lokaal waterstof maken en opslaan als je zeer eenvoudig stroom kunt transporteren.

Ik vind waterstof meer geschikt voor zwaarder transport zoals vrachtauto's en boten niet voor personen auto's
Ik krijg hier toch weer een iets anders belicht beeld van ditzelfde onderzoek:

"A KMPG survey of auto firm executives published in Business Green finds that 90 per cent of executives surveyed expect the electric vehicle (EV) to dominate by 2025, and 74 per cent believe that most car owners today won't want to own a vehicle in the near future. Of all those surveyed, 93 per cent said they plan to invest in EVs in the next five years."

Dus 90% denkt dat over 9 jaar EV rijden toch al domineert, hoewel op dit moment de meeste individuele autobezitters de omslag nog niet gemaakt hebben. En ze zetten in de komende jaren hun geld er al op in.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52
JeroenK schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:02:
[...]

Gefeliciteerd Rene,

Net zoals bij ons alleen nog maar EV's. Iedereen kijkt ons gek aan, maar laatst reden en in een ICE en dat rijd dan toch anders. Wij rijden nu 18 maanden alleen EV's. Het vraagt even wegwijs worden maar daarna ben je er aan gewend.
Bedankt!!! Ik moest vorig weekend een stuk in de 2008 van onze schoonouders rijden. (Bereik aan auto nr 2). Wat een kabaal was dat zeg ;) roeren met de versnellingspook, vol gaa ok hem in de toeren te jagen.

Ik hoop dat er binnen 5 jaar een station uitkomt welke minimaal 500 km kan rijden en >150 kW kan snelladen. Dan komt er bij ons nooit meer een ICE in ;).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 15:55

Snow_King

Konijn is stoer!

Rene schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:38:
[...]

Ik hoop dat er binnen 5 jaar een station uitkomt welke minimaal 500 km kan rijden en >150 kW kan snelladen. Dan komt er bij ons nooit meer een ICE in ;).
Dat moet zeker lukken. Iets van een 100kWh echt bruikbaar. Dat zit je met 22kWh/100km op zo'n 450km rijbereik. Zo'n grote accu kan ook lekker snel geladen worden.

Mijn vriendin heeft een 1 jaar oude Mini, maar wil in 2019 a 2020 graag een elektrische Mini (heeft BMW aangekondigd). Dan gaan wij ook full-electric :) Tesla en Mini aan de lader.

Ik ben gisteren naar Oxford in de UK gereden met de Model S, dat ging makkelijk! Bij Calais staat bij het wachten voor de Eurotunnel een SuperCharger (ook CCS en CHAdeMO) en daarna nog 1x moeten SuperChargen in Reading.

Ben op de weg er heen twee SuperChargers voorbij gereden. Vrijdag weer terug rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Toch wel duur als je een 1ste generatie Tesla gekocht hebt buiten de garantie. James Cooke komt er nu achter wat het allemaal kost. Het blijft natuurlijk een grote, dure, luxe auto. En als de zooi er mee stopt kost dat ook aardig wat geld.

De ECU was stuk en koste hem 500 pond, en nu is een van de handvatten gesneuveld wat hem op nog eens 700 pond zou komen. Dat voor een auto met 50k mijl en circa 2.5 jaar. Auw.

Het is wel een beetje vergelijkbaar met het 2ehands kopen van een luxe BMW of Audi, dan kom je snel voor dure grappen te staan. Mijn buurman had een Audi A6, maar van Xenon verlichting dingen tot automatische brandstof klepjes die het niet deden, ik kreeg er geen warm gevoel bij.

Het is de keerzijde van de verregaande introductie van gadgets in auto's, mooi als het werkt, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Vraagje : bij mijn lease contract staat dat ik een Travelcard-EV krijg.
Kan je daar nu overal dan je auto opladen of alleen bij een bepaald punt ?

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Snow_King schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:53:
[...]

Ik ben gisteren naar Oxford in de UK gereden met de Model S, dat ging makkelijk! Bij Calais staat bij het wachten voor de Eurotunnel een SuperCharger (ook CCS en CHAdeMO) en daarna nog 1x moeten SuperChargen in Reading.

Ben op de weg er heen twee SuperChargers voorbij gereden. Vrijdag weer terug rijden.
Tof. Ik zat daar ook aan te denken, omdat vliegtuig altijd best wel wat tijd kost op het vliegveld en je kut zit. Ben alleen beetje bang om links te rijden, of heb je dat zo door?
databeestje schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:18:

Het is wel een beetje vergelijkbaar met het 2ehands kopen van een luxe BMW of Audi, dan kom je snel voor dure grappen te staan. Mijn buurman had een Audi A6, maar van Xenon verlichting dingen tot automatische brandstof klepjes die het niet deden, ik kreeg er geen warm gevoel bij.

Het is de keerzijde van de verregaande introductie van gadgets in auto's, mooi als het werkt, dat wel.
Tja ondanks alle belastingvoordelen rij je toch een auto van rond de ton, of meer. Voordeel voor veel Tesla rijders is dan wel weer dat bijna iedereen dat ding zakelijk heeft en de Belastingdienst dus een groot deel van je onderhoud meebetaalt >:)

[ Voor 38% gewijzigd door YoshiBignose op 11-01-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 14:39
YoshiBignose schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:47:
[...]

Tof. Ik zat daar ook aan te denken, omdat vliegtuig altijd best wel wat tijd kost op het vliegveld en je kut zit. Ben alleen beetje bang om links te rijden, of heb je dat zo door?

[...]

Tja ondanks alle belastingvoordelen rij je toch een auto van rond de ton, of meer. Voordeel voor veel Tesla rijders is dan wel weer dat bijna iedereen dat ding zakelijk heeft en de Belastingdienst dus een groot deel van je onderhoud meebetaalt >:)
Links rijden gaat bijna automatisch.. Mijn ervaring is dat je alleen als je 's ochtends in de auto stapt even bewust moet nadenken "we rijden hier links, denk er aan.." en dan gaat het vanzelf. (gewoon achter de rest aanrijden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:01
Bensjero schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:38:
Leuk om te zien hoe het een Tesla vergaat om veel kilometers te maken

[video]
Dat ziet er zeker positief uit, maar je hebt natuurlijk ook al snel door dat veel zaken door de keurige bestuurder komt. Dit is bij veel auto's zo, elektrisch of niet, de bestuurder kan ervoor zorgen dat er zeer weinig slijtage optreed. Bijv de remmen: bestuurder zal weinig remmen maar juist remmen op de ''motor'' met de gedachten: accu laad op. De bestuurder zal ook weten dat je niet bij elk stoplicht je rem ingetrapt dient te houden = meer slijtage aan de schijf (bijv het krom trekken van de schijf aangezien de hitte nergens heen kan).
Wat ik wel als een groot pluspunt zie: er is weinig aanwezig (qua mechanismes), er kan dus vrij weinig stuk gaan. Of zoals de monteur/expert zegt: het is just another car eigenlijk.
Nadeel bij kopen - verkopen is natuurlijk de accu, meeste fabrikanten geven 5 jaar garantie, nja stel jij bent van plan elke 5-7 jaar een nieuwe auto te kopen en je huidige te verkopen.. Dat gaat je natuurlijk flink wat geld kosten. Of jij vervangt de accu en verkoopt de auto voor een leuke prijs, of je verkoopt hem voor een zeer lage prijs omdat de nieuwe koper weet dat de accu vervangen moet worden voor flink wat euro's.
En dit maakt het aan oa Tesla zeer lastig voor de kopers, veelal koop je een auto voor een periode van circa 5 jaar. Na die 5 jaar is de auto fors minder waard wegens de slijtage aan de peperdure accu.

Er zou eigenlijk iets van een test moeten komen waarbij ze bijvoorbeeld 50 tesla's nemen en 50 uhhh BMW's (benzine), ik noem maar iets. En dan kijken wat het onderhoud is binnen een periode van circa 5 jaar. Vervolgens kijken wat voor verlies je maakt bij de verkoop.
Aanschafkosten moeten dan wel even hoog zijn. Bijv een Tesla van 100.000 euro en een BMW van 100.000 euro.
De onderhoud zal vermoedelijk bij de BMW meer zijn dan bij de Tesla, maar dan komt dus die accu naar voren na een x aantal jaar.. Ik ben wel benieuwd naar dit soort testen :D Weet iemand of die al in omloop zijn? Dit zal wel moeilijk zijn daar waar de Tesla nog niet zo oud is natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
LopendeVogel schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:57:
[...]

Dat ziet er zeker positief uit, maar je hebt natuurlijk ook al snel door dat veel zaken door de keurige bestuurder komt. Dit is bij veel auto's zo, elektrisch of niet, de bestuurder kan ervoor zorgen dat er zeer weinig slijtage optreed. Bijv de remmen: bestuurder zal weinig remmen maar juist remmen op de ''motor'' met de gedachten: accu laad op. De bestuurder zal ook weten dat je niet bij elk stoplicht je rem ingetrapt dient te houden = meer slijtage aan de schijf (bijv het krom trekken van de schijf aangezien de hitte nergens heen kan).
Wat ik wel als een groot pluspunt zie: er is weinig aanwezig (qua mechanismes), er kan dus vrij weinig stuk gaan. Of zoals de monteur/expert zegt: het is just another car eigenlijk.
Nadeel bij kopen - verkopen is natuurlijk de accu, meeste fabrikanten geven 5 jaar garantie, nja stel jij bent van plan elke 5-7 jaar een nieuwe auto te kopen en je huidige te verkopen.. Dat gaat je natuurlijk flink wat geld kosten. Of jij vervangt de accu en verkoopt de auto voor een leuke prijs, of je verkoopt hem voor een zeer lage prijs omdat de nieuwe koper weet dat de accu vervangen moet worden voor flink wat euro's.
En dit maakt het aan oa Tesla zeer lastig voor de kopers, veelal koop je een auto voor een periode van circa 5 jaar. Na die 5 jaar is de auto fors minder waard wegens de slijtage aan de peperdure accu.

Er zou eigenlijk iets van een test moeten komen waarbij ze bijvoorbeeld 50 tesla's nemen en 50 uhhh BMW's (benzine), ik noem maar iets. En dan kijken wat het onderhoud is binnen een periode van circa 5 jaar. Vervolgens kijken wat voor verlies je maakt bij de verkoop.
Aanschafkosten moeten dan wel even hoog zijn. Bijv een Tesla van 100.000 euro en een BMW van 100.000 euro.
De onderhoud zal vermoedelijk bij de BMW meer zijn dan bij de Tesla, maar dan komt dus die accu naar voren na een x aantal jaar.. Ik ben wel benieuwd naar dit soort testen :D Weet iemand of die al in omloop zijn? Dit zal wel moeilijk zijn daar waar de Tesla nog niet zo oud is natuurlijk!
Waarom zou je een auto maar voor 5 jaar kopen? Misschien Moeten we af van het idee dat een auto een status symbool is en terug naar het feit dat het een machine is.

Nadat de garantie verlopen is wil niet zeggen dat je auto gelijk uit elkaar valt. De garantie op de meeste auto's is 2 jaar en geen 5 jaar. De gemiddelde leeftijd van de auto's die gesloopt worden is 18 jaar. Waar veel jonge auto's gesloopt worden omdat ze total löss gereden zijn. Bij oude auto's is het meer einde levensduur/afkeur APK.

Ik koop mijn auto's zelf en hoop er zeker langer mee te doen dan 5 jaar. Een voordeel van EV's is minder bewegende delen en daardoor minder slijtage op sommige delen.
Waardoor je er langer met je auto kan doen.

De accu wordt wat minder. Maar is nog lang geen 80% ( en als hij 80% is zou dat een probleem zijn in het dagelijks gebruik? Of is het vooral een emotioneel probleem?)

En anders vervang je eens de accu. De kosten voor accu's dalen snel.

Wat is er mis mee om 10 of 12 jaar met een auto te doen? Scheelt een berg geld en afval.

Ik zie de behoefte voor het vervangen van auto's van 4 a 5 jaar voor nieuwe auto's vooral bij mensen die hem niet zelf hoeven betalen (b.v. auto van de zaak). Of private lease constructies.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenK op 11-01-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 10:42
Grappig, deze autohandelaar geeft zelf '50.000km/3 jaar garantie' op het accupakket van 2 Leafs van de eerste generatie (die dus al uit de 5 jaar 'EV garantie' van Nissan zijn).

http://www.nederlandmobie...op-het-accupakket/6801610

Details van de 'garantie' worden niet gegeven. Een van de modellen is al twee streepjes kwijt.

Ik heb er een mailtje aan gewaagd :)

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
JeroenK schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:52:
[...]

Waarom zou je een auto maar voor 5 jaar kopen? Misschien Moeten we af van het idee dat een auto een status symbool is en terug naar het feit dat het een machine is.

Nadat de garantie verlopen is wil niet zeggen dat je auto gelijk uit elkaar valt. De garantie op de meeste auto's is 2 jaar en geen 5 jaar. De gemiddelde leeftijd van de auto's die gesloopt worden is 18 jaar. Waar veel jonge auto's gesloopt worden omdat ze total löss gereden zijn. Bij oude auto's is het meer einde levensduur/afkeur APK.

Ik koop mijn auto's zelf en hoop er zeker langer mee te doen dan 5 jaar. Een voordeel van EV's is minder bewegende delen en daardoor minder slijtage op sommige delen.

De accu wordt wat minder. Maar is nog lang geen 80% ( en als hij 80% is zou dat een probleem zijn in het dagelijks gebruik? Of is het vooral een emotioneel probleem?)

En anders vervang je eens de accu. De kosten voor accu's dalen snel.

Wat is er mis mee om 10 of 12 jaar met een auto te doen? Scheelt een berg geld en afval.
Nja het is niet dat ik vind dat men na 5 jaar de auto moet verkopen, maar kijkend naar alles wat je afschrijft, is dat veelal beter voor de portemonnee. Om die reden zie je veelal dat auto's na een x aantal jaar verkocht worden om plaats te maken voor een nieuwe auto.
In mijn geval is er niks mis mee om 10 of 12 jaar met een auto te doen, maar als ik binnen mijn fam kijk en uiteraard ook daarbuiten koopt iedereen een nieuwe auto die na circa 1-5 jaar weer de verkoop in gaat om weer een nieuwe te kopen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan (je wilt nieuwere dingen aan boord hebben, je wilt bepaalde zaken verbeterd zien en etc, daarnaast wil je ook nog geld krijgen voor je huidige auto bij de verkoop. Dat lukt na 10 jaar niet meer, dan is die niks meer waard).

Bij elektrische auto's heb je veelal garantie totdat de accu problemen optreden: 5 jaar. Bij overige merken is het veelal 2-3 jaar inderdaad, maar dan spreken we niet over elektrische wagens. Elektrische wagens krijgen meestal de garantie totdat de accu op is (circa 5-6 jaar). Daarna komt het vervangen van de accu = veel geld. Tesla zou circa 8 jaar garantie op de accu geven = netjes, de kleine lettertjes maken het wel weer wat twijfelachtig.
Dan kom je op het punt: wil je de accu vervangen + de rest van de onderhoud, of wil je deze verkopen? De kosten aan alle reparaties kan je ook steken in een nieuwe wagen die weer minimaal zoveel jaar garantie heeft en de nieuwste snufjes heeft.
Bij een brandstof wagen krijg je na die x aantal jaar nog een leuk bedrag terug, dit aangezien er niet een reparatie zeker weten aan gaat komen van duizenden euro's.
Althans dit is wat ik denk, ik zou niet weten waarom dit niet zo is. Echter moeten we natuurlijk nog wachten op onderzoek resultaten en etc die dit bevestigen of juist tegen spreken.

PS ik val je niet aan (omdat je in de verdediging lijkt te schieten :P ), ik vraag me dit gewoon oprecht af. Ik zeg ook nergens dat een elektrische wagen, in dit geval de Tesla, na 5 jaar uit elkaar valt. Dat zeg ik nergens, ik spreek over 1 ding en dat is de peperdure accu.

Ik weet niet hoeveel de accu nu precies kost, maar ik zie bedragen tussen de 30.000 en de 60.000 euro voor een nieuwe accu, of dat incl de reparatie is weet ik niet. Maar dit zijn toch wel bedragen waarom men graag van hun Tesla af wilt alvorens de garantie verloopt. De koper houd dat natuurlijk ook in zijn achterhoofd en gaat niet 50.000 voor een Tesla betalen die 85.000 nieuw kost. Stel je betaald 20.000 voor de Tesla, je laat vrij snel de accu vervangen omdat die dat nodig heeft is alweer minimaal 30.000 erbij, ben je 50.000 kwijt voor een 2e hands Tesla met een nieuwe accu (wel zo prettig). Veel geld als je het mij vraagt, weinig geld voor de verkoper (die schrijft even flink wat af omdat zijn auto nog maar weinig waard is).

Stel je wilt 10-15 jaar met je Tesla doen, stel in die tijd vervang je 2x de accu.
85.000 aanschafkosten, 2x 30.000 (gunstig geval mocht ik internet/tesla houders geloven) is al 145.000 zonder onderhoud / reparaties, puur de aanschaf en de accu's.
Kijkend naar de video is de draagconstructie iets waar je rekening mee mag houden (kost veul geld hoor), nja de rem set kost ook wel wat maar dat zie ik dan echt als standaard onderhoud (remmen moet je gewoon eens op de zoveel km vervangen, net als de bandjes).

Vrijwel geen 1 auto kost in 15 jaar tijd 60.000 aan reparaties (laat ik het onderhoud en etc nog erbuiten, en dan neem ik niet een accu van 54.000 euro per stuk). Oftewel, hier heb je een reden om je Tesla te verkopen binnen 5 jaar tijd. Van de andere kant, stel je maakt weinig kilometers= weinig opladen dan kan het natuurlijk zijn dat je in die 10-15 jaar maar 1x je accu vervangt. Voor zeg 30.000 euro (1 accu) kan je een brandstof wagen vrijwel levenslang blijven onderhouden (levenslang, zeg 15 jaar :D ), op dat gebied kan het dus wel lonen om je brandstof wagen gewoon 10-15 jaar te gebruiken kijkend naar de portemonnee. Elektrisch? Moa dan moet je wel echt verliefd zijn op je auto :D

Goedkoop rijden is het dus zeker weten niet VS een brandstof wagen (kijkend naar het onderhoud/reparaties), van de andere kant is het wel prettig rijden lijkt mij. Er kan maar weinig stuk gaan, je houd er rekening mee dat je elk jaar 4.000 aan de kant legt voor een nieuwe accu en na 10 jaar laat je de accu vervangen (als je dat geluk mag hebben natuurlijk), exclusief het standaard onderhoud en reparaties. Kosten op jaarbasis zijn wel duur moet ik zeggen, maar daar krijg je wel een leuke en betrouwbare auto voor terug :D

Nogmaals, let wel op want de prijzen voor een nieuwe Tesla Model S accu haal ik van internet, stel deze zijn daadwerkelijk maar bijv 1000-5000 euro dan klopt heel mijn reactie totaal niet en dan is het inderdaad relatief goedkoop op jaarbasis allemaal. Echter kan ik helaas deze lage prijzen nergens vinden en beginnen overal de prijzen iets boven de 30.000 euro die al snel verdubbeld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenK schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:52:
[...]

Ik zie de behoefte voor het vervangen van auto's van 4 a 5 jaar voor nieuwe auto's vooral bij mensen die hem niet zelf hoeven betalen (b.v. auto van de zaak). Of private lease constructies.
Wat is er mis met 5 jaar met je kleding doen? Of maar 1x per jaar uit eten? Zo ken ik er nog wel een paar. Een auto is nou eenmaal (ook) een status symbool en gemiddeld doet een mens niet 12 jaar met een auto. Als je geld wil besparen dan kan dat, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet. Sterker nog, mij is het nog niet gelukt om 5 jaar met een auto te doen :9 Ik hoop bij de Tesla wel, zie namelijk niet zo 1-2-3 iets wat echt een vooruitgang is maar goed, wie weet.

Misschien begrijp jij het niet, maar er zijn ook zat mensen die auto's leuk vinden en die auto rijden leuk vinden. Dan wil je gewoon af en toe weer wat nieuws, vooral als het budget dat toe laat. Of zelfs meerdere auto's. Als je nu kijkt naar auto's uit 2005 dan zie je een beste verandering in design (en opties, verbruik e.d.).

Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/skbyebrbp2nc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.telegraph.co.uk/cars/images/2016/06/08/2016Ford_KaPlus_front34static-xlarge_trans_NvBQzQNjv4BqZ0ZY1XfNNRK1NfG_jEfRwyMf95jrhjrMcM0UJjKJOzI.jpg

Als je toen een nieuwe Ka kocht was het misschien nog een leuk autootje, 12 jaar later rij je in een wrak >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Alles is betrekkelijk, dus smaak ook.
Als ik prive een auto koop (tweede auto dat wel) dan verwacht ik met die auto zeker 8 tot 10 jaar te doen.
Uiterlijk of design verandering in die jaren zal me dan echt worst wezen :)

FUMES et CARNES

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
LopendeVogel schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:30:
[...]

Samengevat: accu angst, de stelling dat een accu van een EV zeker na 5 jaar 'op' is.
Je claimt min of meer dat de TCO van een EV hoger is dan van een ICE omdat de accu steeds vervangen moet worden.

In het verhaal van de Tesla met 270.000km op de teller zie je dat de accu met 10% achteruit is gegaan. Dit is heel weinig. Zeker gezien het feit dat de gemiddelde nederlander vele male minder rijdt, ca. 16.000 per jaar of zo. Deze persoon rijdt 90.000 per jaar.

Eerder in het topic heb je het over remmenslijtage en dat dat aan de bestuurder ligt; het grappige is dat bij een EV altijd op de motor geremd wordt, tenzij noodstop of laatste stukje tot stilstand brengen. De keurmeester in het filmpje kijkt er dan ook van op dat de eerste set remschijven van deze Tesla nog boven de minimumwaarde zit.

Al met al komt e.e.a, niet echt ingelezen op elektrisch rijden over en gok ik dat je in de traditionele automotive industrie werkzaam bent. Dit zijn namelijk de typische angsten en vooroordelen die die sector probeert te verspreiden.

Ik zou juist wel een nieuwe EV willen kopen en daar 8 of 10 jaar mee doen, Volgens mij is de kans op dure reparaties of catastrofale motor / versnellingsbak - schade vele malen minder dan bij een ICE.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52
Over die accu's. Hier gaan 2de hands accu's (Leaf met alle streepjes intact dus >85%) als warme broodjes. Zag dat iemand een batterij voor omgerekend 250 euro had gekocht. Had deze in zijn zomerhuisje gemonteerd.

Dat loopt dus allemaal wel los.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

YoshiBignose schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:58:
[...]
Misschien begrijp jij het niet, maar er zijn ook zat mensen die auto's leuk vinden en die auto rijden leuk vinden. Dan wil je gewoon af en toe weer wat nieuws, vooral als het budget dat toe laat. Of zelfs meerdere auto's. Als je nu kijkt naar auto's uit 2005 dan zie je een beste verandering in design (en opties, verbruik e.d.).

[afbeelding]

[afbeelding]

Als je toen een nieuwe Ka kocht was het misschien nog een leuk autootje, 12 jaar later rij je in een wrak >:)
Ik vind auto rijden leuk. Dus hebben we een MX5 gekocht. Uit 1999. Mijn Yaris uit 2001 (2004 gekocht) heb ik in 2012 verkocht, omdat ik toen de auto kon vinden die ik in 2006 al wilde hebben, voor een prijs die ik er voor wilde geven. Het kon mij niet schelen dat ik geen cruise control had in die Yaris, of dat ik die raampjes nog met de hand open moest doen.

En als je na 12 jaar in een wrak rijdt, moet je toch wat voorzichtiger doen met je auto's. Die Yaris was met z'n 11 nog zeker geen wrak!

Als ik een auto koop, verwacht ik daar zeker 8 tot 10 jaar mee te doen. Tenzij ik iets tegenkom wat ik per se wil hebben, voor een prijs die ik er voor wil betalen. Ik zou zo mijn huidige Auris wegdoen (die ik dus al in 2006 wilde hebben, voordat hij op de markt kwam), als ik dan een Ampera-E kon krijgen voor tussen de 10 en 15 duizend euro (wat natuurlijk voorlopig nog niet gaat gebeuren :p).

Dat is voor mij nog steeds het grootste struikelblok: die aanschaf prijs....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Treur
Mijn Ioniq Electric is aangekomen bij de dealer (is besteld op 19 november). Ik kan hem volgende week woensdag ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Jan Treur schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:48:
Mijn Ioniq Electric is aangekomen bij de dealer (is besteld op 19 november). Ik kan hem volgende week woensdag ophalen.
Gefeliciteerd !
Ik moet (nog) een maandje wachten ;(

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

YoshiBignose schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:58:
[...]

Wat is er mis met 5 jaar met je kleding doen? Of maar 1x per jaar uit eten? Zo ken ik er nog wel een paar. Een auto is nou eenmaal (ook) een status symbool en gemiddeld doet een mens niet 12 jaar met een auto. Als je geld wil besparen dan kan dat, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet. Sterker nog, mij is het nog niet gelukt om 5 jaar met een auto te doen :9 Ik hoop bij de Tesla wel, zie namelijk niet zo 1-2-3 iets wat echt een vooruitgang is maar goed, wie weet.

[afbeelding]

[afbeelding]

Eerlijkheidshalve vind ik dat auto's voor het overgrote deel maar weinig vooruitgang hebben gekend in de afgelopen 10 jaar. Ja, ze zijn op papier zuiniger geworden. In de praktijk merken maar weinig mensen het. Ja, ze zijn veiliger geworden, maar vooral op papier: Euro NCAP geeft ook sterren voor veiligheidsvoorzieningen als ESP. De echte kooiconstructie is in veel gevallen niet heel significant verbeterd. En als je wat afstand neemt ten opzichte van de waan van de dag, zie je het ook: autofabrikanten reclyclen onderdelen niet alleen over meerdere modellen, maar tegenwoordig ook over meerdere generaties. Typisch voorbeeld is de 'nieuwe' VW Golf 6, die in feite een upgrade was van de 5. Dacia is compleet gebaseerd op deze filosofie. De enige plek waar nog serieuze progressie wordt geboekt, is het infotainmentsysteem. En ook daar is het voor veel auto's die nieuw worden gebouwd kommer en kwel, waardoor iets als Carplay een behoorlijke opmars maakt. Ander voorbeeld waar ik serieuze ontwikkelingen zie, is op het gebied van goedkope auto's (A-segment). Met slimme keuzes worden auto's lichter en beter, waardoor zelfs iets als een Toyota Aygo een prima alternatief is voor een groter model, mits je niet een kofferbak nodig hebt.

'Beter' betekent tegenwoordig vaak een meer eigentijds model. Als je daarvoor gevoelig bent, dan heb je helemaal gelijk. Wil je een vervoermiddel van A naar B, dan is een 10 jaar oude auto (zonder alle elektronica) een prima alternatief.

En omdat we hier in het EV-topic zitten: de verandering van de komende 10 jaar, is de overgang naar EV. Lijkt me een prima reden om een nieuwe auto te kopen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
UniMatrix schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:09:
[...]

Je claimt min of meer dat de TCO van een EV hoger is dan van een ICE omdat de accu steeds vervangen moet worden.

In het verhaal van de Tesla met 270.000km op de teller zie je dat de accu met 10% achteruit is gegaan. Dit is heel weinig. Zeker gezien het feit dat de gemiddelde nederlander vele male minder rijdt, ca. 16.000 per jaar of zo. Deze persoon rijdt 90.000 per jaar.

Eerder in het topic heb je het over remmenslijtage en dat dat aan de bestuurder ligt; het grappige is dat bij een EV altijd op de motor geremd wordt, tenzij noodstop of laatste stukje tot stilstand brengen. De keurmeester in het filmpje kijkt er dan ook van op dat de eerste set remschijven van deze Tesla nog boven de minimumwaarde zit.

Al met al komt e.e.a, niet echt ingelezen op elektrisch rijden over en gok ik dat je in de traditionele automotive industrie werkzaam bent. Dit zijn namelijk de typische angsten en vooroordelen die die sector probeert te verspreiden.

Ik zou juist wel een nieuwe EV willen kopen en daar 8 of 10 jaar mee doen, Volgens mij is de kans op dure reparaties of catastrofale motor / versnellingsbak - schade vele malen minder dan bij een ICE.
Sorry hoor, maar traditioneel?
Er is gewoon één autoindustrie met verschilende soorten auto's, welke merkoverstijgend zijn. Merken leveren zowel benzine, diesel als EV varianten.

Ja alleen Tesla is een merk dat enkel EV biedt, maar dat is nu even een hype voor mensen die OF veel geld hebben OF ZZPér zijn en daardoor heel wat voordelen kunnen behalen. Over 10 jaar is Tesla gewoon één van de velen. Voorsprong zegt helemaal niets. Anders hadden we nu allemaal Ford gereden (T-Ford anyone!?)
Jan Treur schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:22:
Ik heb hier verzameld welke EV bereiken in de praktijk tot nu toe gerapporteerd zijn voor de Ioniq Electric bij verschillende temperaturen en snelheden: in post #93 een overzicht met klikbare getallen waarmee je bij de bron komt, en in post #97 in een jpg figuur die ook goed weergegeven wordt op een smartphone.
Nice, valt aan de ene kant mee, aan de andere kant tegen.
Krisp schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:51:
[...]

Eerlijkheidshalve vind ik dat auto's voor het overgrote deel maar weinig vooruitgang hebben gekend in de afgelopen 10 jaar. Ja, ze zijn op papier zuiniger geworden. In de praktijk merken maar weinig mensen het. Ja, ze zijn veiliger geworden, maar vooral op papier: Euro NCAP geeft ook sterren voor veiligheidsvoorzieningen als ESP. De echte kooiconstructie is in veel gevallen niet heel significant verbeterd. En als je wat afstand neemt ten opzichte van de waan van de dag, zie je het ook: autofabrikanten reclyclen onderdelen niet alleen over meerdere modellen, maar tegenwoordig ook over meerdere generaties. Typisch voorbeeld is de 'nieuwe' VW Golf 6, die in feite een upgrade was van de 5. Dacia is compleet gebaseerd op deze filosofie. De enige plek waar nog serieuze progressie wordt geboekt, is het infotainmentsysteem. En ook daar is het voor veel auto's die nieuw worden gebouwd kommer en kwel, waardoor iets als Carplay een behoorlijke opmars maakt. Ander voorbeeld waar ik serieuze ontwikkelingen zie, is op het gebied van goedkope auto's (A-segment). Met slimme keuzes worden auto's lichter en beter, waardoor zelfs iets als een Toyota Aygo een prima alternatief is voor een groter model, mits je niet een kofferbak nodig hebt.

'Beter' betekent tegenwoordig vaak een meer eigentijds model. Als je daarvoor gevoelig bent, dan heb je helemaal gelijk. Wil je een vervoermiddel van A naar B, dan is een 10 jaar oude auto (zonder alle elektronica) een prima alternatief.

En omdat we hier in het EV-topic zitten: de verandering van de komende 10 jaar, is de overgang naar EV. Lijkt me een prima reden om een nieuwe auto te kopen. :)
Probleem blijft natuurlijk nog wel de prijs...
Accu's zijn duur en je hebt juist een grote accu nodig om een alternatief te kunnen bieden...

Ik zie de laatste tijd maar weinig nieuws op EV gebied. Na de Ioniq is er maar weinig nieuws gekomen...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:38
dfrenner schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:00:
[...]

Sorry hoor, maar traditioneel?
Er is gewoon één autoindustrie met verschilende soorten auto's, welke merkoverstijgend zijn. Merken leveren zowel benzine, diesel als EV varianten.

Ja alleen Tesla is een merk dat enkel EV biedt, maar dat is nu even een hype voor mensen die OF veel geld hebben OF ZZPér zijn en daardoor heel wat voordelen kunnen behalen. Over 10 jaar is Tesla gewoon één van de velen. Voorsprong zegt helemaal niets. Anders hadden we nu allemaal Ford gereden (T-Ford anyone!?)
Als ze een van de velen worden is dat al een hele prestatie hoor. Het is eventjes geleden dat iemand succes had met een nieuwe auto fabrikant in de VS.

En andere fabrikanten kunnen in de toekomst inderdaad ook prima elektrische auto's maken.
Het grote verschil is dat alle grote fabrikanten eigenlijk alleen maar auto's in elkaar zetten. Heel veel onderdelen kopen ze in bij derden.
Als ze allemaal elektrische auto's gaan maken lopen ze tegen een probleem aan. Er worden niet genoeg accu's gemaakt. Daarnaast maak je dus het duurste onderdeel van je auto niet eens zelf.

Omdat ze al die schaarse onderdelen moeten inkopen maken traditionele fabrikanten nu gewoon dik verlies op EV's. Terwijl een ICE ze een gezonde marge oplevert. Geen reden om de productie te verhogen. Het is alleen nuttig om aan de emissie eisen in een aantal landen/staten te voldoen.

Tesla heeft daar al rekening mee gehouden. Die gaan hun eigen accu's bouwen. Dit zorgt er niet alleen voor dat ze genoeg aanvoer hebben voor massaproductie van EV's. Door de schaalvergroting kan de prijs ook nog eens flink omlaag.
Andere fabrikanten kunnen dat voorbeeld natuurlijk volgen. Maar tot nu toe praten ze er alleen af en toe over. Nog niemand die een schep in de grond heeft gezet. En dan is Tesla straks voor de EV, wat Toyota (prius) was voor de hybride.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
De ontwikkelingen gaan inderdaad (al dan niet bewust) maar mondjesmaat en veel te langzaam.

Toen ik vorig jaar 'instapte' in elektrisch rijden had ik de verwachting dat de betaalbare 300km / 60kWh auto's dit jaar zouden komen en deze met een aanschafsubsidie en andere leuke stimuleringsmaatregelen aantrekkelijk gemaakt zouden worden voor particulieren.

Zoals het er nu naar uitziet: niets van dat alles voor 2017 en mogelijk zelfs 2018.

Een Ioniq Electric met een grotere accu voor modeljaar 2018 is vreemd genoeg mogelijk nog de meest waarschijnlijke optie.

Ben echt teleurgesteld dat Nissan niets wil of kan presenteren. Een 60kWh pack is ooit al gepresenteerd en de IDS-concept kunnen we ook al dromen...

Zo jammer dat ze de combinatie van die 2 niet kunnen of willen laten zien. Sinds de MY2013 Leaf klaar is hebben ze toch echt wel meer gedaan in die 4 jaar dan die lousy 6kWh erbij?

[ Voor 38% gewijzigd door UniMatrix op 11-01-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
UniMatrix schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:44:
De ontwikkelingen gaan inderdaad (al dan niet bewust) maar mondjesmaat en veel te langzaam.

Toen ik vorig jaar 'instapte' in elektrisch rijden had ik de verwachting dat de betaalbare 300km / 60kWh auto's dit jaar zouden komen en deze met een aanschafsubsidie en andere leuke stimuleringsmaatregelen aantrekkelijk gemaakt zouden worden voor particulieren.

Zoals het er nu naar uitziet: niets van dat alles voor 2017 en mogelijk zelfs 2018.

Een Ioniq Electric met een grotere accu voor modeljaar 2018 is vreemd genoeg mogelijk nog de meest waarschijnlijke optie.

Ben echt teleurgesteld dat Nissan niets wil of kan presenteren. Een 60kWh pack is ooit al gepresenteerd en de IDS-concept kunnen we ook al dromen...

Zo jammer dat ze de combinatie van die 2 niet kunnen of willen laten zien. Sinds de MY2013 Leaf klaar is hebben ze toch echt wel meer gedaan in die 4 jaar dan die lousy 6kWh erbij?
Maar de 30kWh versie introduceerden (edit: als in 'bekend maken dat ze hem in de pijplijn hebben') ze ook pas relatief kort voordat deze beschikbaar werd. Het zou me niets verbazen als ze dat nu weer doen om hun 30kWh model niet te kannibaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Nivve schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:09:
[...]

Maar de 30kWh versie introduceerden (edit: als in 'bekend maken dat ze hem in de pijplijn hebben') ze ook pas relatief kort voordat deze beschikbaar werd. Het zou me niets verbazen als ze dat nu weer doen om hun 30kWh model niet te kannibaliseren.
Klopt, en aangezien ze nog een 'black edition' (...) hebben gepresenteerd die tot augustus 2017 loopt, hoeven we waarschijnlijk niets te verwachten voorlopig.

Is ook een beetje mijn hoop dat 'ie ook meteen te bestellen / kopen is als hij gepresenteerd wordt.

Vrees dat Model 3 nog jaren gaat duren (zeker met een reservering die ergens tussen 400.000 en 500.000 zit :X ) en zo lang ga ik het niet redden met mijn eerste generatie Leafje met 85% accu.

[ Voor 19% gewijzigd door UniMatrix op 11-01-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
UniMatrix schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:15:
[...]

Klopt, en aangezien ze nog een 'black edition' (...) hebben gepresenteerd die tot augustus 2017 loopt, hoeven we waarschijnlijk niets te verwachten voorlopig.

Is ook een beetje mijn hoop dat 'ie ook meteen te bestellen / kopen is als hij gepresenteerd wordt.

Vrees dat Model 3 nog jaren gaat duren (zeker met een reservering die ergens tussen 400.000 en 500.000 zit :X ) en zo lang ga ik het niet redden met mijn eerste generatie Leafje met 85% accu.
Als het goed is beginnen ze eind dit jaar met de productie. En dan in 2018 proberen het grootste deel van de pre-orders te leveren. Het target staat iig op 500.000 auto's (model S, X en 3) in 2018.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Iusedto schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:35:
Vraagje : bij mijn lease contract staat dat ik een Travelcard-EV krijg.
Kan je daar nu overal dan je auto opladen of alleen bij een bepaald punt ?
In principe kun je dan in Nederland bij alle openbare palen terecht. Ook al is het soms kut qua prijs ik ben wel erg blij met het feit dat je geen halve sleutelbos met RFID-druppels hoeft mee te nemen.
BB-One schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:54:
[...]

Links rijden gaat bijna automatisch.. Mijn ervaring is dat je alleen als je 's ochtends in de auto stapt even bewust moet nadenken "we rijden hier links, denk er aan.." en dan gaat het vanzelf. (gewoon achter de rest aanrijden...)
Ben je inderdaad zo aan gewend inderdaad. Ik bedacht me pas wel bij het eerste kruispunt of hier dan ook links voorrang heeft, bleek niet zo te zijn :$
Rene schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:15:
Over die accu's. Hier gaan 2de hands accu's (Leaf met alle streepjes intact dus >85%) als warme broodjes. Zag dat iemand een batterij voor omgerekend 250 euro had gekocht. Had deze in zijn zomerhuisje gemonteerd.

Dat loopt dus allemaal wel los.
Een tweedehands Leaf batterij is een koopje voor dat geld.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
RocketKoen schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:44:
[...]

Als het goed is beginnen ze eind dit jaar met de productie. En dan in 2018 proberen het grootste deel van de pre-orders te leveren. Het target staat iig op 500.000 auto's (model S, X en 3) in 2018.
Ik ben uiteraard bekend met dit doel, maar _O-

Ze hebben dit jaar nog geen 80.000 auto's gebouwd...

Ik geloof echt in Tesla, heb € 1000 neergelegd en hoe graag ik het ook zou willen, ik geloof echt niet dat ze dat in 1 jaar tijd meer dan 6x kunnen opschalen voor 2018.

Stel dat ze de productie elk jaar kunnen verdubbelen na de start van M3 dit jaar (waar al twijfel over is gezien het verleden, maar goed)...

2017 : 80k S+X en handjevol M3's om belofte 'start productie' waar te maken.
2018 : +160k M3 (240k)
2019 : +320k M3 (560k)

Google eens op 'Tesla production analysis' om wat tegengeluiden te krijgen.

2016 51% meer productie dan 2015

[ Voor 10% gewijzigd door UniMatrix op 11-01-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
RocketKoen schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:44:
Los van de haalbaarheid, 2018 is gewoon een heel leasecontract van 24 maanden...
Erasmo schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:59:
In principe kun je dan in Nederland bij alle openbare palen terecht. Ook al is het soms kut qua prijs ik ben wel erg blij met het feit dat je geen halve sleutelbos met RFID-druppels hoeft mee te nemen.
Is de prijs afhankelijk van welke travelcard je hebt dan!?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
UniMatrix schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:01:
[...]

Ik ben uiteraard bekend met dit doell, maar _O-

Ze hebben dit jaar nog geen 80.000 auto's gebouwd...

Ik geloof echt in Tesla, heb € 1000 neergelegd en hoe graag ik het ook zou willen, ik geloof echt niet dat ze dat in 1 jaar tijd meer dan 6x kunnen opschalen voor 2018.

Stel dat ze de productie elk jaar kunnen verdubbelen na de start van M3 dit jaar (waar al twijfel over is gezien het verleden, maar goed)...

2017 : 80k S+X en handjevol M3's om belofte 'start productie' waar te maken.
2018 : +160k M3 (240k)
2019 : +320k M3 (560k)

Google eens op 'Tesla production analysis' om wat tegengeluiden te krijgen.
Ze hebben in 2016 83.922 auto's geproduceerd.
Het productieniveau op het eind van het jaar lag op 2.000 per week. Dat zou dus zonder groei 104.000 per jaar zijn. Met dezelfde groei als afgelopen jaar (64%) zouden ze er dit jaar 137.000 produceren.
Om dan het jaar erna een half miljoen te halen is nogal ambitieus ja... Maar ze investeren de laatste jaren enorm in kennis om efficiënte productielijnen op te zetten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
RocketKoen schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:13:
[...]

Ze hebben in 2016 83.922 auto's geproduceerd.
Het productieniveau op het eind van het jaar lag op 2.000 per week. Dat zou dus zonder groei 104.000 per jaar zijn. Met dezelfde groei als afgelopen jaar (64%) zouden ze er dit jaar 137.000 produceren.
Om dan het jaar erna een half miljoen te halen is nogal ambitieus ja... Maar ze investeren de laatste jaren enorm in kennis om efficiënte productielijnen op te zetten.
We gaan het zien, ik denk dat die 64% doortrekken realistischer is, tenzij ze straks a la IKEA ergens een goed lopende gigafactory-kopie neer kunnen planten en de productie verdubbelen.

Ik denk dat de 'abilty to execute' van Nissan en GM groter is, maar die doen dat pas als ze door concurrentie of regelgeving gedwongen worden.

Vandaar dat de gun-factor van mij naar Tesla toe groter is, maar als er een Nissan IDS based iets met 60kWh in de showroom staat, 2 jaar voor ik mijn M3 kan verwachten dan weet ik wel wat ik doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

M3 wordt geoptimaliseerd voor automatische fabricage, dus Tesla zou kunnen verrassen.
Iets anders: het Renault Twizy platform wordt ge-opensourced:
https://www.osvehicle.com/renaultpomsignup/
Goed nieuws voor zelfbouwers :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
[...]

Nja het is niet dat ik vind dat men na 5 jaar de auto moet verkopen, maar kijkend naar alles wat je afschrijft, is dat veelal beter voor de portemonnee. Om die reden zie je veelal dat auto's na een x aantal jaar verkocht worden om plaats te maken voor een nieuwe auto.
In mijn geval is er niks mis mee om 10 of 12 jaar met een auto te doen, maar als ik binnen mijn fam kijk en uiteraard ook daarbuiten koopt iedereen een nieuwe auto die na circa 1-5 jaar weer de verkoop in gaat om weer een nieuwe te kopen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan (je wilt nieuwere dingen aan boord hebben, je wilt bepaalde zaken verbeterd zien en etc, daarnaast wil je ook nog geld krijgen voor je huidige auto bij de verkoop. Dat lukt na 10 jaar niet meer, dan is die niks meer waard).

Bij elektrische auto's heb je veelal garantie totdat de accu problemen optreden: 5 jaar. Bij overige merken is het veelal 2-3 jaar inderdaad, maar dan spreken we niet over elektrische wagens. Elektrische wagens krijgen meestal de garantie totdat de accu op is (circa 5-6 jaar). Daarna komt het vervangen van de accu = veel geld. Tesla zou circa 8 jaar garantie op de accu geven = netjes, de kleine lettertjes maken het wel weer wat twijfelachtig.
Dan kom je op het punt: wil je de accu vervangen + de rest van de onderhoud, of wil je deze verkopen? De kosten aan alle reparaties kan je ook steken in een nieuwe wagen die weer minimaal zoveel jaar garantie heeft en de nieuwste snufjes heeft.
Bij een brandstof wagen krijg je na die x aantal jaar nog een leuk bedrag terug, dit aangezien er niet een reparatie zeker weten aan gaat komen van duizenden euro's.
Althans dit is wat ik denk, ik zou niet weten waarom dit niet zo is. Echter moeten we natuurlijk nog wachten op onderzoek resultaten en etc die dit bevestigen of juist tegen spreken.

PS ik val je niet aan (omdat je in de verdediging lijkt te schieten :P ), ik vraag me dit gewoon oprecht af. Ik zeg ook nergens dat een elektrische wagen, in dit geval de Tesla, na 5 jaar uit elkaar valt. Dat zeg ik nergens, ik spreek over 1 ding en dat is de peperdure accu.

Ik weet niet hoeveel de accu nu precies kost, maar ik zie bedragen tussen de 30.000 en de 60.000 euro voor een nieuwe accu, of dat incl de reparatie is weet ik niet. Maar dit zijn toch wel bedragen waarom men graag van hun Tesla af wilt alvorens de garantie verloopt. De koper houd dat natuurlijk ook in zijn achterhoofd en gaat niet 50.000 voor een Tesla betalen die 85.000 nieuw kost. Stel je betaald 20.000 voor de Tesla, je laat vrij snel de accu vervangen omdat die dat nodig heeft is alweer minimaal 30.000 erbij, ben je 50.000 kwijt voor een 2e hands Tesla met een nieuwe accu (wel zo prettig). Veel geld als je het mij vraagt, weinig geld voor de verkoper (die schrijft even flink wat af omdat zijn auto nog maar weinig waard is).

Stel je wilt 10-15 jaar met je Tesla doen, stel in die tijd vervang je 2x de accu.
85.000 aanschafkosten, 2x 30.000 (gunstig geval mocht ik internet/tesla houders geloven) is al 145.000 zonder onderhoud / reparaties, puur de aanschaf en de accu's.
Kijkend naar de video is de draagconstructie iets waar je rekening mee mag houden (kost veul geld hoor), nja de rem set kost ook wel wat maar dat zie ik dan echt als standaard onderhoud (remmen moet je gewoon eens op de zoveel km vervangen, net als de bandjes).

Vrijwel geen 1 auto kost in 15 jaar tijd 60.000 aan reparaties (laat ik het onderhoud en etc nog erbuiten, en dan neem ik niet een accu van 54.000 euro per stuk). Oftewel, hier heb je een reden om je Tesla te verkopen binnen 5 jaar tijd. Van de andere kant, stel je maakt weinig kilometers= weinig opladen dan kan het natuurlijk zijn dat je in die 10-15 jaar maar 1x je accu vervangt. Voor zeg 30.000 euro (1 accu) kan je een brandstof wagen vrijwel levenslang blijven onderhouden (levenslang, zeg 15 jaar :D ), op dat gebied kan het dus wel lonen om je brandstof wagen gewoon 10-15 jaar te gebruiken kijkend naar de portemonnee. Elektrisch? Moa dan moet je wel echt verliefd zijn op je auto :D

Goedkoop rijden is het dus zeker weten niet VS een brandstof wagen (kijkend naar het onderhoud/reparaties), van de andere kant is het wel prettig rijden lijkt mij. Er kan maar weinig stuk gaan, je houd er rekening mee dat je elk jaar 4.000 aan de kant legt voor een nieuwe accu en na 10 jaar laat je de accu vervangen (als je dat geluk mag hebben natuurlijk), exclusief het standaard onderhoud en reparaties. Kosten op jaarbasis zijn wel duur moet ik zeggen, maar daar krijg je wel een leuke en betrouwbare auto voor terug :D

Nogmaals, let wel op want de prijzen voor een nieuwe Tesla Model S accu haal ik van internet, stel deze zijn daadwerkelijk maar bijv 1000-5000 euro dan klopt heel mijn reactie totaal niet en dan is het inderdaad relatief goedkoop op jaarbasis allemaal. Echter kan ik helaas deze lage prijzen nergens vinden en beginnen overal de prijzen iets boven de 30.000 euro die al snel verdubbeld kunnen worden.
Roadster battery replacement & upgrade: USD 5.000

http://shop.teslamotors.com/products/roadster-3-0-upgrade

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Dat is niet voor de Model S maar de inmiddels oudere Roadster, vervolgens staat 1 regel verder het volgende:
The price of the battery upgrade is $29,000, including all labor and logistics, which is equal to Tesla's expected cost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
LopendeVogel schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:13:
[...]

Dat is niet voor de Model S maar de inmiddels oudere Roadster, vervolgens staat 1 regel verder het volgende:
The price of the battery upgrade is $29,000, including all labor and logistics, which is equal to Tesla's expected cost.
En de volgende regel staat er dat dit om hand gebouwde Roadster batterij gaat die in niets lijkt op wat er in een Model S zit.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Proton_ schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:37:
M3 wordt geoptimaliseerd voor automatische fabricage, dus Tesla zou kunnen verrassen.
Iets anders: het Renault Twizy platform wordt ge-opensourced:
https://www.osvehicle.com/renaultpomsignup/
Goed nieuws voor zelfbouwers :)
Ff wat meer vermogen erin dan kan je echt racen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YoshiBignose schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:47:
[...]

Ging echt prima, Vrijdag weer terug. Ook gratis aan de 32A kunnen laden op het terrein waar ik moest zijn. Weer een volle accu om mee terug te rijden :)

Links rijden wen je direct aan. En zoals al gezegt, jezelf er in de ochtend even aan herinneren en iets meer na denken. Gaat het prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Mitsubishi geeft 8 jaar of 150k km garantie op de accu van de i-MiEV, Peugeot en Citroen daarentegen 5 jaar en 100k km, terwijl het dezelfde auto is.

Mijn auto is van 2010 en officieel 7 jaar oud. De accu is in december 2015 onder garantie vervangen, er was 1 accu cel stuk, maar door de garage werd de gehele accu vervangen. Buiten de garantie kan er natuurlijk ook van alles gedaan worden.

Er zijn meer dan genoeg opties buiten het in het geheel vervangen van een accu, en er zijn meer opties dan enkel het plaatsen van een volledige nieuwe accu. Bij de gewone auto's is het ook gebruikelijk een revisie exemplaar te gebruiken, dit gebeurt bij elektrische auto's natuurlijk ook.

De garage waar ik de i-MiEV had gekocht heeft onder de 3 maanden garantie gewoon de accu vervangen, door de fabrieksgarantie van Mitsubishi is dit uiteraard makkelijker voor een dealer. Deze wist mij ook te vertellen dat een vervangende accu voor een Outlander plugin (12kWh) hem 2500 euro koste. Er moet natuurlijk wel verschil gemaakt worden tussen prijzen van accu's inkoop, met of zonder BTW, etc, etc.
...

De prijzen voor handelaren is heel iets anders dan wat de consument betaald. Een 2e hands auto wordt door een dealer gewoon voorzien van een gebruikt exemplaar en weer verkocht. Niet wezenlijk anders dan het "opknappen" van schade auto's. (Vraag altijd naar een WoK melding, dan is deze langer van de weg af geweest)

Het is ook veel te kort door de bocht om te stellen dat accu's per definitie na 5 jaar stuk gaan/zijn. Accu's verliezen capaciteit, maar zo lang dat nog voldoet voor het gebruik van de auto's is het natuurlijk niet gelijk te stellen aan "stuk".

Een accu van het formaat Tesla van ~80kWh met 80% resterende capaciteit geeft nog steeds bruikbaar bereik van meer dan 300km. Daarnaast heeft juist Tesla gekozen voor een chemie die een relatief lange levensduur heeft ten opzichte van de chemie bij de andere auto producenten. Dit kan Tesla doen omdat hun accu meer capaciteit heeft dan de anderen op de markt, waardoor het in combinatie met hoeveelheid gevraagd vermogen prima te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Als je bij Tesla je accu buiten de garantie laat vervangen (bijvoorbeeld omdat je van 60kWh naar 100kWh wilt) dan kun je je oude accu meteen "inruilen". Alsof je een hele nieuwe auto koopt.
Die oude accu wordt dan door Tesla zelf weer gerecycled.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
Zou dat ook bij Renault kunnen?
Ik zie wel wat in een gebruikte Kangoo ZE, maar dan zou ik ipv de oude accu graag eentje van de nieuwste generatie willen huren (komt dit voorjaar beschikbaar voor de Zoe en de Kangoo ZE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Leader98 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:46:
Zou dat ook bij Renault kunnen?
Ik zie wel wat in een gebruikte Kangoo ZE, maar dan zou ik ipv de oude accu graag eentje van de nieuwste generatie willen huren (komt dit voorjaar beschikbaar voor de Zoe en de Kangoo ZE).
Renault heeft een lease constructie bij de Zoe, als het een Kangoo ZE is met een lease contract is er wellicht een optie om deze te ruilen. Voor de Zoe is bekend dat deze midden in het jaar gewisseld kan worden voor 3500 euro.

Voor de Kangoo ZE heb ik nog niet vernomen dat hier een wisselprogramma of mogelijkheid voor komt. Het blijft overigens lastig, want de 30kWh accu van de Nissan Leaf past niet in de eNV200, terwijl daar nu een 24kWh model zit wat ook uit de Leaf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Die 3500 euro snap ik niet helemaal.
Renault rijders huren hun accu toch altijd voor een x bedrag per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Leader98 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:01:
Die 3500 euro snap ik niet helemaal.
Renault rijders huren hun accu toch altijd voor een x bedrag per maand?
Correct, maar het contract loopt voor de accu die onder de auto zit, niet een nieuwe. Als de accu onder de 70% komt kan je een andere accu krijgen, dat kan dan ook een nieuwe zijn. Ga je een nieuwe lease contract termijn aan, dan kan je dat voor een nieuwe accu doen.

Doe je dit tijdens de lease termijn, dan kost dit geld, lijkt me redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Ik ben helaas niet in de gelegenheid om een auto te kunnen leasen, vandaar dat ik keek naar een tweedehands Kangoo en hoopte op een manier om middels een modernere accu het bereik wat te kunnen vergroten.

En als je iets huurt (zonder afgesproken termijn zoals in een leasecontract) dan zou je de huur toch moeten kunnen opzeggen om een ander artikel te gaan huren (met een hogere huur en kosten voor het verwisselen uiteraard).

(of ik begrijp de constructie waarmee Renault nu de accu aan prive rijders verhuurd niet goed... is dat ook een soort leasecontract?)

[ Voor 13% gewijzigd door Leader98 op 11-01-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
[...]

Nja het is niet dat ik vind dat men na 5 jaar de auto moet verkopen, maar kijkend naar alles wat je afschrijft, is dat veelal beter voor de portemonnee.
?!?!?!?! beter voor je portemonee, wel daar moest ik even induiken. Na 10 jaar heb je 92,5% van je auto afgescheven (gaan even uit van een C segment auto) het eerste jaar schrijf je 25% af, het tweede tot en met het 4de jaar schrijf je ieder jaar nog eens 10% van het 5de tot en met het 7de jaar 7,5% per jaar af. Na 5 jaar heb je dus 62.5% afgeschreven. Dan koop je een nieuwe auto en schrijf je in 5 jaar weer 62,5% af. Dus na 10 jaar heb je totaal 125% afgeschreven doordat je 2x een nieuwe gekocht hebt en anders had je 92,5% afgeschreven. Nu ben ik zeker geen held in wiskunde maar het lijkt mij dat doorrijden voordeliger is dan inruilen na 5 jaar.

Ik zie niet in hoe inruilen van mijn auto na 5 jaar beter is voor mijn portemonee. Maar als je een toelichting wil geven, ik luister graag.
Om die reden zie je veelal dat auto's na een x aantal jaar verkocht worden om plaats te maken voor een nieuwe auto.
Zie mijn berekening hierboven, er moet altijd geld bij. Na 5 jaar heb je voor 62,5% afgeschreven. Kan je beter dat tweede stuk er mee doorrijden en die andere 30% pakken inplaast van opnieuw 62,5% afschrijven.

Omdat familie en vrienden een nieuwe kopen "moet" jij dat ook maar doen? Dat voelt erg aan als een vorm van groepsdruk.
Krisp schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:51:
[...]

Dat is mijn eravring ook, alleen een infotainmentsysteem kan een reden zijn. Maar eigenlijk prutsen de autofabrikanten dat deel maar aan, na 5 jaar is er vaak minder support of is een kaartupgrade ineens mega duur. Terwijl als ze nu een standaardisering zouden zou ineens Sony, Apple, google of Philips een Infotainment systeem kunnen maken wat in alle auto's past. Wat je na x tijd eens kan vervangen zonder de hele auto weg te doen. (wow een tablet wat je mee kan nemen of vie je foon. De meeste mensen gbruiken hem al als navi...

Klinkt een beetje als auto inruilen omdat de asbak vol is.
Bij elektrische auto's heb je veelal garantie totdat de accu problemen optreden: 5 jaar. Bij overige merken is het veelal 2-3 jaar inderdaad, maar dan spreken we niet over elektrische wagens. Elektrische wagens krijgen meestal de garantie totdat de accu op is (circa 5-6 jaar). Daarna komt het vervangen van de accu = veel geld.
Nee na het verlopen van de garantie is de accu niet slecht/aan vervanging toe.Het klinkt erg als argumenten van koudwater vrees of een argument om vooral niet over te stappen. Een versnellingsbak of motor kan ook in elkaar lopen, en het vervangen daarvan is ook geen 2 tientjes.

Ik hoor deze argumenten vaak in de discussie over EV's zo ook dat je na 100 km of na 200 kilometer niet verder kan, dan is ie leeg. Ja even laden, okee dat duurt iets langer dan brandstof tanken.

In het filmpje hoor je dat na 272K kilometer de accu 10% minder is. Je hoort nooit iemand over het terug lopen van het vermogen van een ICE bij 272K kilometer of het toenemen van het verbruik.
Tesla zou circa 8 jaar garantie op de accu geven = netjes, de kleine lettertjes maken het wel weer wat twijfelachtig.
Ik weet niet waarop je dit baseert, ik heb een 5 jaar oude EV gekocht zonder garantie die moest 100km halen nieuw en dat doet hij nu nog.

Het vervangen van mijn accu door de fabriek is duur, deze kost 8000,00 Euro voor 20 kWh. Dat best prijzig is omdat men nu al spreekt van prijzen a $145,00 per kWh voor Lithium accu's. Nu moet daar 20% bij opgeteld worden om er echt een "pack" van te maken. Maar heel schrikbarend vind ik dat weer niet. Zou voor mijn auto neerkomen op Euro 3500,00 Dan heb ik weer een hele nieuwe accu en kan ik weer tig kilometer vooruit. Voor Euro 3500,00 heb ik geen andere auto.
Als ik kijk wat de prijzen doen van gebruikte productie EV's dan zie ik weinig verschil met een ICE. Zowel voor Nissan, Kia, Renault en Tesla.

Ikzie niet in waarom je in 15 jaar 2x je accu zou laten vervangen? Hoeveel kilometer rij je er mee?

Laten we stellen dat we in 2020 op $120,00 per kWh zitten voor een accupack ($100 voor de cel, $20 voor het pack). Voor het gemak is de wisselkoers 1:1 En laten we dan ook mee wegen dat het wisselen 2 uur kost van met 2 monteurs. Dan kom je op een accu van 100 kWh op Euro 12000,00 + 1000,00 aan arbeid+klein materiaal en gebruik gereedschap.

Maar dan nemen we aan dat je de accu moet vervangen. Wat als je in al die tijd je accu niet moet vervangen? Bij 600.000 km zou de accu nog 80% zijn op basis van de bevindingen in het filmpje van 272K kilometer in 3 jaar.

Als je er van uit gaat dat je met je Tesla (daar doel je nu op) en een gelijkwaardige ICE net zoveel kilometers maakt Dan zal je ook hebben dat je automaat versleten is (250K kilometer), of je koppelingplaten, turbo, versnellingsbak, motor of wat dan ook.

Als je je ICE inruilt zit de volgende koper er ook niet op te wachten dus ook daar gaat je inruil prijs omlaag. Vandaar dat van hele grote en dure auto's de afschrijvings curve nog veel stijler is.

Een ICE is net als een EV niet onfaalbaar. Wat ik erg vind is dat een auto na relatief weinig gebruik wordt weggedaan als zijnde onbetrouwbaar/oud terwijl hij zeker nog veel langer mee gaat.

Je vervangt ook je CV ketel niet iedere 5 jaar omdat je een nieuw model wil of omdat hij zuinig wordt. (Het zuiniger worden valt vies tegen net als bij auto's). Men ploetert liever nog wat langer door met de oude ketel Die moet tenslotte wel 15 jaar mee gaan.

Je hoort wel vaak dat de (lease/zakelijke) auto er uit gaat vanwege het hoger worden van de bijtelling, nieuwe model(waar vaak ook nog subjectieve argumenten in mee spelen als status), enorme slijtage of de geweldig goede prijs die men er nog voor kreeg (er moet altijd veel geld bij, en de garage/dealer/ verkoper sponsort niet). Het enorm stijgen van de onderhoudskosten wordt wel gebruikt als argument maar kan ik slecht beperkt terug vinden, maar als ik de onderhoudskosten afzet tegen het voordeel van niet 125% afschrijven over 10 jaar(ook nieuwe auto's hebben onderhoud nodig maar vaak liggen die kosten iets lager dan bij een wat langer gebruikte auto) dan is de lichte stijging van de onderhoudskosten nogsteeds voordeliger. Zeker voor mijn portemonee.

Ik denk dat er voor een groep mensen veel emotie aan een auto zit. Veel en veel meer dan aan een CV ketel (tot ie kapot is bij -10, dan zit er vaak negatieve emotie aan).

Als je auto's erg leuk vind of zelfs je hobbie is dan maken alle argumenten voor of tegen niet heel veel uit. Het in elkaar draaien van de versnellingsbak of het vervangen van je accu accepteer je dan ook.

Ik heb onze perfect werkende en in zeer goede staat verkerende ICE ingeruilt voor een gebruikte EV. En dat was niet omdat onze auto slecht was, te klein, verkeerde kleur, of niet meer paste bij de toepassing of wat dan ook. Maar omdat ik graag elektrisch wilde rijden*.

*Dat was de eerste keer dat ik een auto inruilde omdat ik iets anders wilde (en ik voelde me er nog best een beetje schuldig over na 8 jaar trouwe dienst ineens vervangen door een EV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Leader98 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:18:
Ik ben helaas niet in de gelegenheid om een auto te kunnen leasen, vandaar dat ik keek naar een tweedehands Kangoo en hoopte op een manier om middels een modernere accu het bereik wat te kunnen vergroten.

En als je iets huurt (zonder afgesproken termijn zoals in een leasecontract) dan zou je de huur toch moeten kunnen opzeggen om een ander artikel te gaan huren (met een hogere huur en kosten voor het verwisselen uiteraard).

(of ik begrijp de constructie waarmee Renault nu de accu aan prive rijders verhuurd niet goed... is dat ook een soort leasecontract?)
In Duitsland staan een aantal Kangoo's zonder contract. Daar zou je dat mee kunnen doen. EV's hebben geen BPM dus ja die hoef je er niet te berekenen bij import en binnen de EU zijn alle goederen verder vrij van btw als deze als eens betaald zijn binnen de EU(als particulier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag had mijn vrouw de Kia Soul EV. Na 2 uurtjes terugkomen is de 12 volt accu leeg. Ze had de auto gewoon uitgezet. Dit is een meer voorkomend probleem bij de Kia Soul EV in buitenlandse forums.

Bijvoorbeeld in Duitsland.

Minder is dat we lang hebben wachten op de Kia pechhulp. Na anderhalf uur nog niemand, na bellen blijkt dat de melding bij de hulpdienst niet is doorgekomen. Uiteindelijk na 2 uur en 15 minuten pas geholpen. Hulpaccu eraan en hij had weer stroom genoeg. En dan wordt de accu snel opgeladen door de grote batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
LopendeVogel schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:57:
[...]

Aangezien een Tesla ook echt stil staat als je creep uit hebt staan en niet gaat rollen lijkt me dit niet van toepassing. Er is niks wat staat te drukken om de auto vooruit te krijgen terwijl de rem dat probeert tegen te houden. Als de auto wel weg wil rollen sta je op een heuvel en dan heb je de rem juist nodig.
Met 8 jaar garantie op de accu en een gegarandeerde restwaarde maak ik me niet zo druk om wat de auto na 5 jaar nog waard is. Als je een 8 jaar oude auto koopt dan weet je dat hij niet nieuw meer is en niet van een accu mag verwachten dat hij nog de volle capaciteit heeft.
UniMatrix schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:23:
[...]

We gaan het zien, ik denk dat die 64% doortrekken realistischer is, tenzij ze straks a la IKEA ergens een goed lopende gigafactory-kopie neer kunnen planten en de productie verdubbelen.

Ik denk dat de 'abilty to execute' van Nissan en GM groter is, maar die doen dat pas als ze door concurrentie of regelgeving gedwongen worden.

Vandaar dat de gun-factor van mij naar Tesla toe groter is, maar als er een Nissan IDS based iets met 60kWh in de showroom staat, 2 jaar voor ik mijn M3 kan verwachten dan weet ik wel wat ik doe...
Ze produceren nu nog alles in de fabriek in Fremont. Ondertussen stampen ze die gigafactory uit de grond waar ze inmiddels zijn begonnen met de productie van de batterijen. Als ze nu 64% meer produceren dan het jaar daar voor in een bestaande fabriek dan moeten ze wel op kunnen schalen door die nieuwe fabriek af te maken. Het blijft een ambitieus doel maar ik denk dat ze heel dichtbij kunnen komen.

[ Voor 20% gewijzigd door s_schimmel op 12-01-2017 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Erasmo schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:59:
[...]
Openbare palen zijn ook de palen bij Tankstations ?
En werkt het ook zo in het buitenland ?

Sorry voor de vragen maar dit is allemaal nieuw voor mij :)

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

JeroenK schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:40:
[...]

<snip>

Ik heb onze perfect werkende en in zeer goede staat verkerende ICE ingeruilt voor een gebruikte EV. En dat was niet omdat onze auto slecht was, te klein, verkeerde kleur, of niet meer paste bij de toepassing of wat dan ook. Maar omdat ik graag elektrisch wilde rijden*.

*Dat was de eerste keer dat ik een auto inruilde omdat ik iets anders wilde (en ik voelde me er nog best een beetje schuldig over na 8 jaar trouwe dienst ineens vervangen door een EV).
Je noemt precies de reden dat ik hiet liefst een jonge tweedehands auto wil. Het ergst van de afschrijving is eraf, en hij gaat nog echt wel een jaar of 7 tot 10 mee, zonder grote problemen. En ik hoop dat over 3 jaar (dan is onze Auris een jaar of 13) de eerste jonge tweedehands Ampera-E op de markt komen...

En wat je beschrijft over het kopen van een auto omdat je wat anders wilde: dat had ik ook. Mijn Yaris had nog jaren mee kunnen gaan, maar ik wilde die Auris en die konden we zo goedkoop op de kop tikken dat het bijna "too good to be true" was. Toen we de Starlet (uit '91) vervingen voor de MX5 was het een heel ander gevoel: die Starlet was echt op en moest vervangen worden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Iusedto schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:06:
[...]

Sorry voor de vragen maar dit is allemaal nieuw voor mij :)
Als deze kaart hetzelfde werkt als met een TNM pas (wat gesuggereerd werd): Ja, behalve bij Fastned (daar gaat het via hun app).
Alleen het tarief is waarschijnlijk anders. Dat verschilt per pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Het kan de moeite waard zijn om voor punten waar je regelmatig laadt even uit te puzzelen welke pas het voordeligste is en er meerdere te hebben.

Maar dat is meer voor de particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Ik ga mijn EV leasen en krijg dus een Travelcard-EV erbij maar weet (nog) niet zo goed wat ik daar allemaal mee kan :)
Het zou toch zo moeten zijn dat je daarmee ook bij Fastned zou moeten kunnen laden maar dat is blijkbaar niet zo.

Ik zal het anders eens vragen bij de dealer of Leaseplan.

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Iusedto schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:43:
Ik ga mijn EV leasen en krijg dus een Travelcard-EV erbij maar weet (nog) niet zo goed wat ik daar allemaal mee kan :)
Het zou toch zo moeten zijn dat je daarmee ook bij Fastned zou moeten kunnen laden maar dat is blijkbaar niet zo.

Ik zal het anders eens vragen bij de dealer of Leaseplan.
https://www.travelcard.nl...k-mogelijk-met-travelcard :) Google is your friend.

[Edit:] Vraag is of je werkgever ook een Fastned abonnement er op heeft gezet en of dat kan.

[ Voor 8% gewijzigd door UniMatrix op 12-01-2017 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Ja, dat had ik eigenlijk eerst moeten doen hehe.
Bedankt voor de info

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Even een rare stelling voor de onzekere toekomst, hoeveel wegenbelasting, als die in 2021 nog bestaat, zou een elektrische auto kosten.

Er is natuurlijk veel gesproken over kilometerheffing, maar ook accijns op de brandstof. Niemand heeft nog enig idee wat het gaat worden, maar er zullen vast wel ideeen zijn met betrekking tot dit onderwerp.

Mijn gedachten gang is dat in 2021 de MRB van elektrisch altijd minder zal zijn dan vergelijkbare benzine of diesel voertuigen. De hoogte hiervan is natuurlijk discutabel, wellicht een gewicht compensatie al dan niet in combinatie met een half tarief. Het lijkt mij in ieder geval sterk dat deze op gelijke voet met de huidige auto's wordt gesteld. Misschien koppelen aan verbruik en CO2/NOx uitstoot, ook een slangenkuil natuurlijk, maar misschien eerlijker, als er al zoiets bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
databeestje schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:39:
Even een rare stelling voor de onzekere toekomst, hoeveel wegenbelasting, als die in 2021 nog bestaat, zou een elektrische auto kosten.

Er is natuurlijk veel gesproken over kilometerheffing, maar ook accijns op de brandstof. Niemand heeft nog enig idee wat het gaat worden, maar er zullen vast wel ideeen zijn met betrekking tot dit onderwerp.

Mijn gedachten gang is dat in 2021 de MRB van elektrisch altijd minder zal zijn dan vergelijkbare benzine of diesel voertuigen. De hoogte hiervan is natuurlijk discutabel, wellicht een gewicht compensatie al dan niet in combinatie met een half tarief. Het lijkt mij in ieder geval sterk dat deze op gelijke voet met de huidige auto's wordt gesteld. Misschien koppelen aan verbruik en CO2/NOx uitstoot, ook een slangenkuil natuurlijk, maar misschien eerlijker, als er al zoiets bestaat.
In brandstof is in ieder geval niet te doen, omdat niemand in de grensstreken dan nog in Nederland gaat tanken.

Zolang het aandeel van EV's nog een procentje ofzo is kan het gewoon gratis blijven. Ze moeten toch die milieudoelstellingen halen. Alleen als er ooit 25% EV's rond gaan rijden dan wordt het een ander verhaal.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leader98 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:18:
Maar dat kan toch ook? Alleen zijn de kosten voor het wisselen en het feit dat je een nieuwe grote accu krijgt (ipv een oudere) dus 3500 euro. Volgens mij is nog niet helemaal duidelijk of je dit ook volledig moet betalen als je toch al een nieuwe accu zou krijgen omdat hij te veel capaciteit heeft verloren.

Bij de aanschaf zit er ook al prijsverschil tussen de grote en kleine accu. Dus Renault wil natuurlijk ook voorkomen dat iedereen de goedkope versie koopt en dan "gratis" upgrade naar de dure versie. Dus je zal vast wel een behoorlijk bedrag bij moeten blijven betalen.
Iusedto schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:06:
Ja. Het ligt er dus wel aan welke je bedoelt. De aparte Fastned laders niet, die moet je altidj starten met een app of SMS (maar kan wel via de kaart afgerekend worden). Bij andere aanbieders kan je de kaart wel gebruiken.
Bijna overal werken ze met RFID kaarten (of sleutelhangers). Maar afhankelijk van waar heb je daar weer aparte kaarten voor nodig.

Tegenwoordig wordt wel steeds meer samengewerkt, maar dat je met 1 kaart overal in de EU terecht kan is dus nog lang niet zo :(
databeestje schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:39:
Niemand heeft nog enig idee wat het gaat worden, maar er zullen vast wel ideeen zijn met betrekking tot dit onderwerp.
Dat ligt denk ik meer aan hoe groot het begrotingstekort op dat moment is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:01:

Dat ligt denk ik meer aan hoe groot het begrotingstekort op dat moment is :X
En in hoeverre het PVV/VVD kabinet nog iets aan 'climate change' wil doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Fastned heeft zijn resultaten van 2016 weer gepubliceerd: https://fastned.nl/nl/investeren/investor-relations

De omzet is niet om over naar huis te schrijven, maar ze wachten ook nog steeds op de doorbraak in elektrische auto's. Hopelijk komt die in 2017/2018. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
Interessant PR-initiatief: https://www.topdutch.com/home

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zijn ze nou top of Holland of top of Dutch? Of goes there nothing above Groningen?

Top of Holland :F Kop van Noord-Holland dan zeker.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
De beste video ooit over dat onderwerp: ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Maasluip schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:36:
Zijn ze nou top of Holland of top of Dutch? Of goes there nothing above Groningen?

Haha, dacht min of meer hetzelfde mbt de onduidelijkheid rondom top of what? , voelde ietwat 'stone coal' English aan ;)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"Top of the bill" is toch een redelijk Engelse uitdrukking? Net zoals programma's als "Top of the Pops" (wat in Nederland "TopPop" werd), etc?

Of zit ik te vast geroest in mijn eigen Dunglish?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Iusedto schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:48:
[...]
Ja, dat had ik eigenlijk eerst moeten doen hehe.
Bedankt voor de info
Leasen en travelcards en weet ik wat leggen er een extra laag overheen, maar het zou me niks verbazen als je leaseboer gewoon de backend heeft uitbesteed aan TNM ofzo. Hoe zit het eigenlijk met je vergoeding voor laden, krijg je gewoon een vast bedrag per maand om te laden ofzo?
Maasluip schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:36:

Interessant benaming inderdaad... Maar Holland gebruiken als Groningen bedoelt? 8)7
Krisp schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:11:
Fastned heeft zijn resultaten van 2016 weer gepubliceerd: https://fastned.nl/nl/investeren/investor-relations

De omzet is niet om over naar huis te schrijven, maar ze wachten ook nog steeds op de doorbraak in elektrische auto's. Hopelijk komt die in 2017/2018. :)
Het is nu een kwestie van infrastructuur bouwen ed, ondanks de bureaucratische tegenslagen weten ze nog best in een stevig tempo stations uit de grond te stampen.

[ Voor 60% gewijzigd door Erasmo op 12-01-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:52:
"Top of the bill" is toch een redelijk Engelse uitdrukking? Net zoals programma's als "Top of the Pops" (wat in Nederland "TopPop" werd), etc?

Of zit ik te vast geroest in mijn eigen Dunglish?
Geen idee, maar sommige termen lijken 1 op 1 vertaald te zijn en komen daardoor 'heikneuterig' over.
Wellicht voor de buitenlandse investeerders geen probleem, maar voor de mensen hier strijkt t ietwat tegen de nekharen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Even op de laadpassen doorgaan. Ik heb nu de Zoe al een tijdje via Snappcar verhuurt (6x gehuurd in een half jaar ongeveer). Nu heb ik een TNM pas, maar ik erger me mateloos dat ik pas anderhalve maand later de sessies weet en dus de huurders nog moet nalopen om dat bedrag over te maken.

Ik zit nu naar Plugsurfing te kijken, maar mijn vraag is dus eigenlijk: Met welke pas kan ik de prijzen van de sessies zien voordat ik de factuur in handen heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenH schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:43:
De beste video ooit over dat onderwerp: ;)

[video]
Watte :') ik zie zo vaak dat met Holland Nederland wordt bedoeld en zo gebruik ik het vaak ook. Nooit bij stil gestaan dat het gewoon Noord- en Zuid-Holland is inderdaad :9 maar waarom zou iemand die streek willen aanduiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Nivve schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:14:
Even op de laadpassen doorgaan. Ik heb nu de Zoe al een tijdje via Snappcar verhuurt (6x gehuurd in een half jaar ongeveer). Nu heb ik een TNM pas, maar ik erger me mateloos dat ik pas anderhalve maand later de sessies weet en dus de huurders nog moet nalopen om dat bedrag over te maken.

Ik zit nu naar Plugsurfing te kijken, maar mijn vraag is dus eigenlijk: Met welke pas kan ik de prijzen van de sessies zien voordat ik de factuur in handen heb?
Pffff... Ik heb 4 passen (...) GreenFlux, ANWB, Bluecorner en The New Motion en bij geen van alle is dat mogelijk, er wordt ook maar 1x per maand 'roaming' data uitgewisseld heb ik begrepen.

Ook de facturering van een aantal is rommelig (lees: niet of nauwelijks :) )

De SMOOV app laat wel geladen kWh zien, maar die werkt niet op alle laadpalen.

Kun je niet beter een gemiddelde kWh per kilometer en gemiddelde kWh prijs vaststellen en dan met kilometers werken?

Bijvoorbeeld 5km/kWh tegen € 0.35 per kWh is 7 cent per kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
UniMatrix schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:25:
[...]

Pffff... Ik heb 4 passen (...) GreenFlux, ANWB, Bluecorner en The New Motion en bij geen van alle is dat mogelijk, er wordt ook maar 1x per maand 'roaming' data uitgewisseld heb ik begrepen.

Kun je niet beter een gemiddelde kWh per kilometer en gemiddelde kWh prijs vaststellen en dan met kilometers werken?

Op zich zou dat natuurlijk wel kunnen, maar als ze dan alleen maar aan Allegosnellaadpalen hebben staan lurken dan kost dat me toch iets te veel.

Net voor de zekerheid gevraagd aan de medewerker van Flow Charging (je kan met ze chatten via de site). Blijkbaar hebben ze (meerdere laadpasproviders) vanaf april een real-time systeem. Dus ik denk dat ze dat voor alle passen straks tegelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

UniMatrix schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:25:
[...]

Krijg je geen factuur? Dat is wel ideaal! Goedkoop rijden op die manier :)

Volgens mij is het hele systeem ook zo lek als een mandje. De RFID kaarten zijn op geen enkele manier beveiligd begrijp ik er uit. Je kan zo kaarten maken met een RFID programmer en daarmee laden.

Denk als je hier een beetje tijd in steekt je ineens gratis kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Snow_King schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:51:
[...]
Krijg je geen factuur? Dat is wel ideaal! Goedkoop rijden op die manier :)

Volgens mij is het hele systeem ook zo lek als een mandje. De RFID kaarten zijn op geen enkele manier beveiligd begrijp ik er uit. Je kan zo kaarten maken met een RFID programmer en daarmee laden.

Ik heb het idee dat inkomsten per kWh niet de grootste prioriteit hebben bij de diverse aanbieders, eerder zoveel mogelijk marktaandeel pakken voordat er miljoenen EV's rondrijden...
  • The New Motion en ANWB (=EVNet) ging prima
  • Greenflux inmiddels ook, factureren per kwartaal, zijn de eerste paar maanden vergeten...
  • Blue Corner... Van de 10 maanden na enig zeuren na 6 maanden 2x een maand (een verkeerd te laag tarief) gefactureerd gekregen en nu is het alweer een tijdje stil :P
BlueCorner komt uit Belgie en is volgens mij een start-upje wat ooit een aantal palen voor MRA-e heeft mogen plaatsen in Alkmaar, waarvan 1 op 200 meter van mijn huis. Hun gratis pas is daar het goedkoopst met 32ct/kWh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pantagruel schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:13:
Geen idee, maar sommige termen lijken 1 op 1 vertaald te zijn en komen daardoor 'heikneuterig' over.
Ja, zo voelt het voor mij ook wel hoor. Maar ik zou dan niet over die term "Top of" beginnen. Het is wel inconsequent dat ze de ene keer "Dutch" en de andere keer "Holland" gebruiken. Maar ook de uitleg "We do what we promise." en dan een plaatje van Rutte er naast. Net die meneer die zo'n beetje alles wat hij heeft belooft in de vorige verkiezingen niet heeft waargemaakt. Nee, wij zijn echt betrouwbaar hoor ;)

Aan de andere kant voelt het ook een beetje aan als een ludiek bedoelde site voor een of andere afstudeeropdracht. Eigenlijk is het hele doel van die site mij niet 100% duidelijk. Het lijkt min of meer er op gericht te zijn om Tesla over te halen in NL auto's te gaan bouwen, maar zelfs dat weet ik niet eens zeker. En waarom zou je dat via een website doen :?
Snow_King schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:51:
Je kan zo kaarten maken met een RFID programmer en daarmee laden.
Probeer maar eens een andere RFID kaart er tegen aan te houden, dat werkt niet. De palen communiceren met een back-end (denk ik) en die geeft de sessie dan vrij. Daarom moet je soms ook 10 seconden wachten voor het laden begint. Ik denk in ieder geval dat dan de sessie nog opgebouwd moet worden. En ik heb ook al eens bij palen gestaan die niet online waren (weet niet waarom) en daarom kon ik dus niet laden. De helpdeskmedewerker kon de paal ook niet benaderen.
Ja, straks komen er dievenbende's die je RFID pas gaan skimmen en dan in Verweggistan allerlei auto's laden met jouw gegevens. Ze hoeven niet eens een pincode af te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

JeroenE schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:56:

[...]
Probeer maar eens een andere RFID kaart er tegen aan te houden, dat werkt niet. De palen communiceren met een back-end (denk ik) en die geeft de sessie dan vrij. Daarom moet je soms ook 10 seconden wachten voor het laden begint. Ik denk in ieder geval dat dan de sessie nog opgebouwd moet worden. En ik heb ook al eens bij palen gestaan die niet online waren (weet niet waarom) en daarom kon ik dus niet laden. De helpdeskmedewerker kon de paal ook niet benaderen.
Snap ik, maar als ik jouw pasnummer weet kan ik er zo een maken en op jouw rekening laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Ioniq EV op 19 november besteld....

Op Goingelectric.de al gelezen dat er behoorlijke leverproblemen zijn...

Zojuist van de dealer vernomen dat er geen levertijdindicaties meer in het systeem staan. Ook geen verwachte productiedatum (vanaf die dag duurt het nog 2 maanden eer de wagen bij de dealer staat).

Dus nu vroegste levering op 12 maart en dat zal nu elke dag opschuiven.....

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik ben verbaasd. Ik heb ook op 19 november een Ioniq EV besteld en krijg hem a.s. woensdag. Waarschijnlijk heb ik erg veel geluk gehad dat de uitvoering die ik wilde nog net beschikbaar was voor Nederland toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Jan Treur schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:20:
Ik ben verbaasd. Ik heb ook op 19 november een Ioniq EV besteld en krijg hem a.s. woensdag. Waarschijnlijk heb ik erg veel geluk gehad dat de uitvoering die ik wilde nog net beschikbaar was voor Nederland toen.
Dan heb jij waarschijnlijk de mazzel gehad dat de dealer die reeds besteld heeft gehad.

Welke uitvoering//kleur?

[ Voor 6% gewijzigd door EV-newbie op 12-01-2017 17:43 ]

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Jan Treur schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:20:
Importeurs bestellen vaak een vloervoorraad. Uitvoeringen die ze denken dat ze populair worden (of anders pushen ze die). Op die manier kunnen ze sneller leveren. Heb je net de verkeerde kleur gekozen dan heb je pech.

Daarnaast verdenk ik de grote fabrikanten ervan dat ze hun EV's bewust maar in beperkte oplage produceren omdat ze er geen cent op verdienen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik heb rond 2 december besteld, wit premium. Lijkt me toch wel één van populairdere keuzes. Of nemen mensen geen wit meer? Bij mij staat er alleen nog dit:

Besteld door LeasePlan bij leverancier
Verwachte levering: volgt nog

Nou ja, bij m'n Tesla had ik dat ook. Precies op dezelfde dag als iemand anders op een forum besteld en mijn auto kwam zo'n 1.5 maand eerder. Kan niet altijd mazzel hebben... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
EV-newbie schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:33:
[...]

Dan heb jij waarschijnlijk de mazzel gehad dat de dealer die reeds besteld heeft gehad.

Welke uitvoering//kleur?
Ik heb de Marina Blue met witte accenten (i.t.t. de koperkleurige accenten) in de Comfort uitvoering gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Jan Treur schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:47:
[...]

Ik heb de Marina Blue met witte accenten (i.t.t. de koperkleurige) in de Comfort uitvoering gekozen.
Voor de volledigheid: Hier Premium Phantom Black met koperkleur.....

Volgens dealer was wit alleen bij wit leverbaar..... dat is jammer... koper had niet onze koper. Ach ja; 't zal hetzelfde rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Gewoon een kwestie van een likje verf eroverheen in de kleur die je wel wilt. Ik wilde die koperkleurige lijnen ook niet. Maar over mijn idee van even overschilderen waren ze not amused bij de dealer.

Of je kunt misschien nog wel switchen nu je toch moet wachten tot hij van de band komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Zou het handig zijn om een apart topic te openen voor de Ioniq? Ik verwacht dat er steeds meer over besproken gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Jan Treur schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 06:49:
Zou het handig zijn om een apart topic te openen voor de Ioniq? Ik verwacht dat er steeds meer over besproken gaat worden.
Die is er al (voor de EV): Het grote Hyundai Ioniq Electric topic

Grappig detail dat het laatste bericht daar juist een verwijzing naar dit topic was :P

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 13-01-2017 08:56 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De Cijfers van december staan bij de Bovag online.

De populariteit van de VW Passat GTE als sedan of estate is wel het hoogtepunt met meer dan 2700 afleveringen in december. Het marktaandeel van de elektrische verkopen is wel significant gezakt van 9,2% naar 6,4% van de totale verkopen. Dat is jammer, maar wel verklaarbaar.

Er is ook goed te zien dat de nieuwe Zoe nog niet leverbaar is en de nieuwe BMW i3 33kWh wel, 2013 vs 9595 verkopen. Uitblinkers zijn de Tesla Models S met 244 en Tesla Model X met 125 stuks die beter verkopen dan alle andere vol elektrische auto's in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
databeestje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:51:
De Cijfers van december staan bij de Bovag online.

De populariteit van de VW Passat GTE als sedan of estate is wel het hoogtepunt met meer dan 2700 afleveringen in december. Het marktaandeel van de elektrische verkopen is wel significant gezakt van 9,2% naar 6,4% van de totale verkopen. Dat is jammer, maar wel verklaarbaar.

Er is ook goed te zien dat de nieuwe Zoe nog niet leverbaar is en de nieuwe BMW i3 33kWh wel, 20 vs 95 verkopen. Uitblinkers zijn de Tesla Models S met 244 en Tesla Model X met 125 stuks die beter verkopen dan alle andere vol elektrische auto's in december.
Ik denk dat de meeste VW Passat GTE's ergens op een parkeerterrein staan en alleen maar op kenteken zijn gezet. Feitelijk belasting fraude maar met fraude komt Pon vaker weg...

[ Voor 7% gewijzigd door kdeboois op 13-01-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
kdeboois schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:06:
[...]

Ik denk dat de meeste VW Passat GTE's ergens op een parkeerterrein staan en alleen maar op kenteken zijn gezet. Feitelijk belasting fraude maar met fraude komt Pon vaker weg...
Denken ? Er zijn zelfs reclamespotjes op TV met "profiteer nu van de laatste Passat's met 14% bijtelling"...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Oekiejoekie schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:08:
[...]

Denken ? Er zijn zelfs reclamespotjes op TV met "profiteer nu van de laatste Passat's met 14% bijtelling"...
Dat denken ging meer over de aantallen. Verkocht vs op kenteken gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
assje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:53:
[...]

Grappig detail dat het laatste bericht daar juist een verwijzing naar dit topic was :P
Bedankt voor de tip, ik had dit topic nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zo heeft BMW in december 1200 3 series op kenteken gezet, lijkt me dat een groot deel hiervan een 330e is. De totale jaarverkopen zijn met 5345 stuks van dien aard dat het er een beetje uit de toon valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Blijkbaar gaat Fastned nu ook actief in Duitsland worden: https://fastned.nl/en/fastned-country-head-germany

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Mooi, dat is goed nieuws.

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
databeestje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:13:
Zo heeft BMW in december 1200 3 series op kenteken gezet, lijkt me dat een groot deel hiervan een 330e is. De totale jaarverkopen zijn met 5345 stuks van dien aard dat het er een beetje uit de toon valt.
Worden ook aangeboden toen ik voor de i3 ging kijken begin januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
assje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:53:
[...]

Ik wist van het bestaan van dat topic niet af lol.
Volgens mij zijn er hier toch aardig wat mensen die er 1 besteld hebben

FUMES et CARNES

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat was al langer het plan, blijkbaar gaan ze nu echt stappen zetten.

Pagina: 1 ... 15 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.