Tsja, hier moet ik toch echt even op reageren.
databeestje schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:59:
Vandaag een proefrit gemaakt met vrouw en kind in de Renault Zoe (Intens), dit was het nieuwe model met 40kWh accu maar verder geen verschil met de vorige. De vertegenwoordiger was vriendelijk, maar
Eerste indruk, het monteren van de familyfix voor het zitje, met de voorstoel naar achteren pas dat er niet tussen. Passagier stoel een stuk naar voren en toen ging het een stuk beter. Uiteindelijk na wat morren onderweg, voelt als veel meer auto dan de MiEV, maar ook de Swift. Het hogere gewicht helpt hier ook een stuk mee.
Betreffende het rijden, de Zoe reageert direct op het pedaal, maar zodra je echt meer vermogen vraagt (lees vol gas) blijft de acceleratie toch tam. Prima om met verkeer mee te komen, laten we dat voorop stellen. Er is wel iets meer sprake van koppelstuur, als je een bocht uitkomt en iets gas geeft heeft het stuur erg de neiging om rechtuit te springen, prima aan te wennen, maar niet gewend van de andere auto's die ik hiervoor gereden heb.
Ik rij zelf sinds 2 weken de Zoe, maar vermoed dat je hem op de ecostand had staan. Als je hem niet op de ecostand hebt staan rij je zo ongeveer iedereen eruit tot 90km/h. Op de ecostand overigens ook, maar dan moet je het gaspedaal doortrappen tot op de kickdown.
Wat betreft de uitrusting kan het touch display mij gestolen worden, liever navigatie en de rest op de telefoon, maar wel integratie met bluetooth voor de radio wat erg prettig is. De cruise control werkt simpel en goed, en bedient simpel. Dat kon ons beiden wel bekoren. Een USB en audio aansluiting, vakje voor de telefoon, flesjehouder, bekerhouder, 12 Volt plug (geen askbak). De power meter in het dashboard wat alle elektrische auto's hebben zie ik geen meerwaarde in, liever een voortschrijdend verbruik oid, daarmee kan ik beter een inschatting maken van de actieradius.
Je kan inderdaad op het dashboard het actuele verbruik laten weergeven, weet dat op het dashboard altijd naar aanleiding van je rijgedrag de resterende km's worden weergegeven. Ik was daar zelf ook een beetje sceptisch over maar moet eerlijk zeggen (ik ben tot 8% gegaan) dat het behoorlijk goed overeenkomt met de werkelijkheid.
De ruimte achterin had ik toch op meer gehoopt, maar de beenruimte is niet het grootste probleem, dat is best overkoombaar. Nee, de voeten passen niet knap onder de voorstoel, zowel ik als mijn vrouw zaten met de tenen klem onder de voorstoel. Nu is dit gedeeltelijk afhankelijk van de gedragen schoenen, maar toch. Met een centimeter of 2-3 was er genoeg ruimte voor de voeten geweest, het scheelt niet veel. Toch, ik kan voorin zitten met mijn vrouw daar direct achter zonder tegen de voorstoel klem te zitten. Als de kinderen niet te groot zien is dat prima te doen voor de meeste ritjes.
Ik heb deze reactie ook gehad toen m'n ouders even een rondje mee reden, 'wat is de vloer hoog achterin' Heb zelf nog niet achterin gezeten, maar begrijp dat de vloer hoger ligt dan normaal. Het leek er wel op dat dit echt vervelend werd met de stoel in de achterste stand, in praktijk blijkt dit niet echt voor te komen (bij ons gebruik).
De feature lijst van de verschillende modellen Zoe is ook wel redelijk uitgebreid, maar als 3/4 van de opties op alle modellen beschikbaar zijn een beetje overbodig "Een laadaansluiting aan de voorzijde achter het Renault logo" Yeah, sure, why not. Net als Nissan zijn hier sommige opties voorbehouden aan de luxere modellen, zoals de 40kWh accu, de entry "mag" alleen de 22kWh.
Het is zonder meer een leuke auto, rijdt lekker comfortabel, groot genoeg (voor mij), oogt vriendelijk maar laat hier en daar wat steekjes vallen. Bij een Clio heb je de 2-3cm extra hoogte onder de voorstoelen, deze is er ook in Estate (mijn grootste gemis, opties in carosserie)
De afknapper was de batterijhuur, waar de verkoper het eerder had over 50 euro bleek dit een afgeronde 69 euro te zijn, tuurlijk. Dit gang dan ook om de 7500km variant, daar heb ik dus echt niets aan. Voor de 40kWh varianten is de huur met 10 euro hoger, dus 99 euro per maand voor 15k km. Dat is de echte dealbreaker, de auto zelf is dat zeker niet.
Ik rij wel ongeveer 25.000km per jaar met deze auto en heb daarom gekozen voor de 119 euro per maand variant. Met die 119 euro per maand heb je ongelimiteerde km's. Er zijn inderdaad kleinere pakketten, maar hier heb ik mij niet in verdiept.
Een 2e hands versie kan best interessant zijn, juist dan is de accuhuur geen nadeel. Voor de eerste 5 jaar van de aanschaf zie ik het alleen maar als een molensteen die de auto vooruit moet slepen, dat helpt niet.
Ik reed eerst een Citroen C1 en ben wagenparkbeheerder van beroep. Zaken als TCO zijn voor mij geen onbekend begrip. Ik heb dan ook alles op een rij gezet en de TCO berekend van de C1 (absoluut accuraat omdat ik al 8 jaar in meerdere C1's rijd) en van enkele interessante alternatieven. Uiteindelijk kwam het er op neer dat de Zoe goedkoper is in TCO, de drempel die je over houd is de aanschafwaarde, deze is ruim 2x zo hoog als bij een C1. Lang verhaal kort, mocht je de euro's hebben liggen (en zo niet, je kan financieren voor 1,9% rente en dan blijft het nog steeds reuze interessant) dan is de Zoe een serieus alternatief.
Momenteel met dit weer kan ik ongeveer 260km rijden. Dit loopt elke dag nog verder op omdat ik op de 'ecostand' rij. Mocht je vragen hebben, stel ze, dan beantwoord ik ze met alle plezier!