Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Zo te zien is bij de belastingdienst het tarief voor de energiebelasting bij oplaadpunten per 1-1-2017 verlaagt naar 4,9 cent per kWh.

"*2017 € 0,04901 verlaagd tarief voor elektriciteit die is geleverd aan oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
databeestje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:57:
Zo te zien is bij de belastingdienst het tarief voor de energiebelasting bij oplaadpunten per 1-1-2017 verlaagt naar 4,9 cent per kWh.

"*2017 € 0,04901 verlaagd tarief voor elektriciteit die is geleverd aan oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen"
Klopt, Allego heeft de tarieven ook al verlaagd om dit voordeel door te geven. Ik ben wel benieuwd hoe andere partijen dit gaan doorgeven. Ik zal Nuon eens bellen. Die exploiteren de laadpaal bij mij in de straat :)
En, als je thuis een laadpaal hebt en apart een meter hebt die bijhoudt hoeveel er in gaat.. zou je dan ook iets kunnen regelen? Wel ingewikkeld aangezien het via je leverancier gaat - maar theoretisch heb je dan wel recht op dat lagere tarief zou ik zeggen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 10:42
databeestje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:57:

Tsja, dit is de enige conreet geworden maatregel om elektrisch rijden te stimuleren, ook voor particulieren. Het is al heel lang bekend dat dit gaat gebeuren.

Helaas past bijna niemand de tarieven aan.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
mddd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:01:
[...]

Klopt, Allego heeft de tarieven ook al verlaagd om dit voordeel door te geven. Ik ben wel benieuwd hoe andere partijen dit gaan doorgeven. Ik zal Nuon eens bellen. Die exploiteren de laadpaal bij mij in de straat :)
En, als je thuis een laadpaal hebt en apart een meter hebt die bijhoudt hoeveel er in gaat.. zou je dan ook iets kunnen regelen? Wel ingewikkeld aangezien het via je leverancier gaat - maar theoretisch heb je dan wel recht op dat lagere tarief zou ik zeggen.
Hou ons op de hoogte aub :)
Er staat op de site niets over dat het alleen voor bedrijven zou gelden, dus als particulier zou ik eventueel energiebelasting terug moeten kunnen krijgen als ik aannemelijk kan maken dat het in mijn auto gaat, al dan niet met aparte meter...

Ik kan bijvoorbeeld al laten zien dat mijn elektriciteitsrekening praktisch verdubbeld is na de komst van de LEAF. Dan zou ik over dat bedrag de helft van het belastingbedrag terug moeten krijgen.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
UniMatrix schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:05:
Helaas past bijna niemand de tarieven aan.
Het gaat om een substantiële verlaging. Lijkt me van belang dat alle gebruikers van laadpalen bij hun leveranciers gaan vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
mddd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:25:
[...]

Het gaat om een substantiële verlaging. Lijkt me van belang dat alle gebruikers van laadpalen bij hun leveranciers gaan vragen!
Probleem is dat het alleen geldt voor laadpalen 'met een eigen aansluiting' en dat zijn blijkbaar niet alle palen. Overal tarief verlagen zou dus eigenlijk verlies zijn.

Het idee was dat 'de business case' voor laadpalen hiermee beter werd en er daardoor meer palen zouden komen en daar weer door meer particulieren elektrisch zouden gaan rijden...

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Het gaat inderdaad om palen met een eigen aansluiting, thuisladen gaat hiermee niet goedkoper worden. (dat is natuurlijk vragen om frauderen anders... gewoon een driefasen laadpaal en dan de rest van de meterkast met een mennekes daarop aansluiten O-) )
Overigens zijn bijna alle publieke laadpalen op de openbare weg voorzien van een eigen aansluiting vziw.

[ Voor 16% gewijzigd door NovapaX op 13-01-2017 11:40 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
UniMatrix schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:29:
Probleem is dat het alleen geldt voor laadpalen 'met een eigen aansluiting' en dat zijn blijkbaar niet alle palen. Overal tarief verlagen zou dus eigenlijk verlies zijn.
Een paal aan je huis of bedrijfspand is dat dus niet. Maar ik neem toch aan dat palen in de openbare ruimte op zijn minst een eigen meter erop hebben zitten en dat dit daarvoor zou kunnen/moeten gelden.
Het idee was dat 'de business case' voor laadpalen hiermee beter werd en er daardoor meer palen zouden komen en daar weer door meer particulieren elektrisch zouden gaan rijden...
Zo kun je het ook zien. Er zijn echter volgens mij nog vrij weinig bedrijven die op eigen initatief palen gaan plaatsen. In de meeste gevallen gaat dit in opdracht van de gemeente. Ik weet niet hoezeer die plaatsing dan ook betaald wordt door de gemeente. Als dat zo is, en de energieleverancier dus niet echt de investering doet, dan is het 'business case' verhaal ook een beetje weg vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Erasmo schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:40:
[...]

Dat was al langer het plan, blijkbaar gaan ze nu echt stappen zetten.
Daar was ik van op de hoogte, van daar ook dat ik zei actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Een aansluiting op het electriciteitsnet is gewoon heel duur, en dat vastrecht is volgens mij niet minder voor laadpalen. 11kW laden kan op een standaard 3X25a aansluiting, 2x11kW met load-balancing (effectief zo'n 8,5kW per aansluiting)

Vastrecht is zo'n €230,- incl btw per jaar.
Als de palen nu flink veel gebruikt worden (zeg 10x per week, 200kw / week = 10.400 kWh per jaar) dan is dat 2,3ct/kWh
Maar als een paal vooral niets staat te doen (50kWh per week of zelfs minder) dan is dat al zo'n 9ct per kWh.

Dan nog de kosten van de paal zelf, inclusief afschrijving, beheer, aansluiting op mobiele netwerk etc. kost dat ook al snel €200 per jaar denk ik. (misschien wel meer)

Naarmate de laadinfrastructuur meer gebruikt zal worden hoop ik dat de zgn. 'infrastructuurcomponent' wat omlaag gaat. Maar de aanbieders/beheerders van de palen (bijv. Allego) hebben nog heel wat kosten terug te verdienen en leningen terug te betalen denk ik, dus dat kan nog wel even duren.
https://vandebron.nl/asse...o/openbare-laadpalen.html

Het is dus m.i. wel goed dat ze wat minder belasting heffen, maar reken er maar op dat dat voordeel in eerste vooral naar de laadpaal beheerders zal gaan. Overigens zullen de consumenten er uiteindelijk ook wel van prifoteren, niet qua prijs misschien, maar in de beschikbaarheid van het aantal palen (hoop ik)

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 13-01-2017 12:02 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
kdeboois schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:09:
[...]

Dat denken ging meer over de aantallen. Verkocht vs op kenteken gezet
Bij mijn weten zijn er momenteel geen auto's met lagere bijtelling meer. De auto's waar ze nu op televisie reclame voor maken, moeten dus inderdaad op voorraad staan en (eind) vorig jaar op kenteken gezet zijn.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Zorg: stijgende prijzen bij laadpalen
Een punt van zorg blijven de stijgende laadprijzen bij openbare laadpunten. Dit wordt veroorzaakt door
commerciële exploitatie, lage afzetvolumes, netwerkkosten en energiebelasting. Deze is voor laadpalen
nog gelijk aan het hoogste thuistarief voor kleinverbruikers. In de uitvoering van de motie-Van Weyenberg/
Grashoff is besloten tot een tijdelijke belastingkorting van 5 cent per kWh, vooral om de business case van
laadpunten te verbeteren. Het is de vraag in hoeverre exploitanten van laadpalen deze belastingverlaging
doorberekenen aan hun klanten (elektrisch rijders)
Uit het rapport 'Maak elektrisch rijden Groot'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

Jan Treur schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:20:
Ik ben verbaasd. Ik heb ook op 19 november een Ioniq EV besteld en krijg hem a.s. woensdag. Waarschijnlijk heb ik erg veel geluk gehad dat de uitvoering die ik wilde nog net beschikbaar was voor Nederland toen.
Ik had 'm in oktober bestelt, maar nu heb ik 'm eindelijk :D

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15977576_10211506526399941_8258839296766383367_n.jpg?oh=1649d7a432b19e0f11bad2a05f714e40&oe=59111FF5

En hij heet Marshmallow :)
Toen ik 'm destijds zag, zei ik: "ik ga die Olaf noemen" (mijn blauwe Suzuki Jimny heet Elsa) maar toen we 'm proefreden zij mijn vriendin dat het toch meer een Marshmallow is, vandaar ;)

Edit: nu die laadpaal nog ;(
Halverwege december zijn ze wezen kijken, en zouden ze een calculatie maken en een offerte uzw. Maar toen ik vorige week Eneco toch maar even mailde om een statusupdate, kreeg ik terug: "Ja, de installateur is nog met vakantie, zodra die terug is, gaat hij een calculatie make, offerte dichten, enzovoorts" :F
Ik dacht nog even dat die installateur misschien een eenpitter was, die het misschien wel heel erg druk had. Maar toen ik zijn website bekeek, bleek het een beursgenoteerde firma met 23K FTE te zijn. Hoe lang kun je doen over een calculatie? Alsof ik om de sterkteberekening van het landingsgestel van de SpaceX Marslander heb gevraagd 8)7.
Maar zowel de dealer als de leasemaatschappij hebben het stokje overgenomen, en zitten nu zowel Eneco als de installateur achter de vodden.

[ Voor 32% gewijzigd door unclero op 13-01-2017 12:58 ]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Gefeliciteerd, ziet er mooi uit!

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unclero schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:50:
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:24
Wow, hij is eigenlijk erg mooi in het wit, zeker met die velgen.
IK had eerst zwart besteld en is nu grijs geworden.

Heb nog geen naam verzonnen voor de auto lol :)

[ Voor 44% gewijzigd door Iusedto op 13-01-2017 13:11 ]

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@unclero Zeker mooi. Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Iusedto schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:06:
Wow, hij is eigenlijk erg mooi in het wit, zeker met die velgen.
Die witte velgen zijn standaard bij de elektrische versie, was mij vertelt ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Ik had het gelezen. Een erg schappelijk prijs. Natuurlijk niet zo goed als gratis, maar dat is goed te verdedigen (heeft Telsa ook gedaan). Vooral de 'boete' vind ik erg slim van Tesla.

Wel jammer dat ze dan in Duitsland per minuut gaan/moeten rekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Roobje op 13-01-2017 15:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hTLP2eKlgC7725Tdi1rfMmz3/full.jpg
Wazige foto (m'n telefoon had er niet heel veel zin in), maar daar staat 'ie dan :)
Nu nog uit zien te vinden hoe ik de melding van de bandenspanningsensoren eruit krijg (el-cheapo me, heb gekozen voor winterbanden zonder de sensoren, nu blijft de auto de melding geven...) en dan ben ik helemaal gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Roobje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:03:
[...]

Ik had het gelezen. Een erg schappelijk prijs. Natuurlijk niet zo goed als gratis, maar dat is goed te verdedigen (heeft Telsa ook gedaan). Vooral de 'boete' vind ik erg slim van Tesla.

Wel jammer dat ze dan in Duitsland per minuut gaan/moeten rekenen.
Mee eens, ik was aangenaam verrast (als Model 3 reserveerder). Evenveel als thuis zorgt ervoor dan mensen die thuis of op het werk zouden kunnen laden dat waarschijnlijk ook zullen doen en anderzijds, als je snel meer bereik nodig hebt, is het beschikbaar zonder extra kosten. Het maakt berekeningen over kosten e.d. ook makkelijker.

@Niek_

Nice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Laatst online: 18-09 16:22
De fleet manager is sinds vandaag officieel aan het zien of ik een e-Golf (2017) kan leasen! Kan niet klagen van mijn Audi A1, maar het is naar mijn mening tijd om volledig elektrisch te beginnen rijden. Het is sowieso mijn beurt om in de loop van de volgende paar maanden een nieuwe wagen te bestellen, dus liever niet voor 3 jaar vast aan diesel.

Kan nog een uitdaging worden want ik kan thuis niet opladen (appartement), maar tussen opladen op het werk, de occasionele openbare paal en af en toe bij mijn ouders op een gewoon stopcontact zou toch moeten volstaan.

Thuis > werk is 30km, thuis > ouders 60km (allebei ongeveer 3/4de autostrade).

De route waar ik het meest bang voor ben is de volgende: werk (laden) > thuis > ouders (beetje laden) > thuis > werk. Ik kan op de route thuis > ouders ook een kortere route over gewone gewestwegen nemen (50/70 km/u) om wat energie te sparen (is gewoonlijk 3 minuten langer rijden). Met de nieuwe e-Golf zou dat toch vlot moeten lukken denk ik dan, niet?

[ Voor 7% gewijzigd door AmbroosV op 13-01-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
mddd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:01:
[...]

Het moet een separate aansluiting zijn en mag NIET aan een installatie die gebouw gebonden is zitten. Een geijkte meter is geen oplossing zijn. Verder moet je verklaren het alleen gebruikt voor het laden van een auto.

Je moet dus echt een losse apprte aansluiting hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

AmbroosV schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:12:
De fleet manager is sinds vandaag officieel aan het zien of ik een e-Golf (2017) kan leasen! Kan niet klagen van mijn Audi A1, maar het is naar mijn mening tijd om volledig elektrisch te beginnen rijden.
De afmetingen van de Golf zijn natuurlijk wel een stukje groter dan de A1, maar is zeker geen stap terug.
Kan nog een uitdaging worden want ik kan thuis niet opladen (appartement), maar tussen opladen op het werk, de occasionele openbare paal en af en toe bij mijn ouders op een gewoon stopcontact zou toch moeten volstaan.

De route waar ik het meest bang voor ben is de volgende: werk (laden) > thuis > ouders (beetje laden) > thuis > werk. Ik kan op de route thuis > ouders ook een kortere route over gewone gewestwegen nemen (50/70 km/u) om wat energie te sparen (is gewoonlijk 3 minuten langer rijden). Met de nieuwe e-Golf zou dat toch vlot moeten lukken denk ik dan, niet?
Ik denk niet dat dit een probleem is, in jouw geval gaat het dan om de e-Golf met 35kWh accu, goed voor zeker 200km bereik. En als je 100 aanhoud op de snelweg gaat dat prima. Mocht je binnendoor gaan dan zal je zien dat je ook voorbij de 200km bereik kan komen.

Wellicht is het een optie om bij jouw ouders een laadpunt te maken die je daar aan de wand hangt. Die is nu voor jouw auto, maar wellicht dat met de tijd deze nog andere auto's gaat laden. Altijd handig, 2e hands misschien eentje aanschaffen en aan de wand schroeven zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:38
De e-golf is op het moment niet leverbaar (in Nederland tenminste).
Maar met een NEDC bereik van 300km (de nieuwe versie) kun je realistisch 220km verwachten. Afhankelijk van je rechtervoet natuurlijk.

Waarom de keuze voor de golf eigenlijk? Ik heb het idee dat de Zoë en Ioniq een stuk beter zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
AmbroosV schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:12:
De fleet manager is sinds vandaag officieel aan het zien of ik een e-Golf (2017) kan leasen! Kan niet klagen van mijn Audi A1, maar het is naar mijn mening tijd om volledig elektrisch te beginnen rijden. Het is sowieso mijn beurt om in de loop van de volgende paar maanden een nieuwe wagen te bestellen, dus liever niet voor 3 jaar vast aan diesel.

Ik zou de Ioniq nog eens bekijken als ik jou was, levert nu gewoon de beste betaalbare EV.
Door zijn lage CW waarde is hij juist op de snelweg één van de zuinigste EV's...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16
De e-Golf is vanaf mei weer leverbaar. Zoë is veel kleiner. Ioniq zou ik ook nog eens goed over moeten nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 07:35
Mooie bak hoor!!

Heb de zelfde besteld maar dan met een black-pack ) grijze delen zijn dan zwart.

Lolo Smart 7,4kW laadpaal heb ik bij EV Company zelf geregeld en was na twee weken gemonteerd, scheelt ook nog eens zo'n €1000 tov de zogenaamde deal van Hyundai (Eneco) ;)
unclero schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:50:
[...]

[afbeelding]

En hij heet Marshmallow :)
Toen ik 'm destijds zag, zei ik: "ik ga die Olaf noemen" (mijn blauwe Suzuki Jimny heet Elsa) maar toen we 'm proefreden zij mijn vriendin dat het toch meer een Marshmallow is, vandaar ;)

Edit: nu die laadpaal nog ;(
Halverwege december zijn ze wezen kijken, en zouden ze een calculatie maken en een offerte uzw. Maar toen ik vorige week Eneco toch maar even mailde om een statusupdate, kreeg ik terug: "Ja, de installateur is nog met vakantie, zodra die terug is, gaat hij een calculatie make, offerte dichten, enzovoorts" :F
Ik dacht nog even dat die installateur misschien een eenpitter was, die het misschien wel heel erg druk had. Maar toen ik zijn website bekeek, bleek het een beursgenoteerde firma met 23K FTE te zijn. Hoe lang kun je doen over een calculatie? Alsof ik om de sterkteberekening van het landingsgestel van de SpaceX Marslander heb gevraagd 8)7.
Maar zowel de dealer als de leasemaatschappij hebben het stokje overgenomen, en zitten nu zowel Eneco als de installateur achter de vodden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag langs een Opel Dealer geweest, maar deze was niet bar enthousiast met betrekking tot de Opel Ampera-E. Hij gaf zelf ook aan er verder niet veel mee te hebben, desalnietemin heeft hij wel mijn nummer en email genoteerd dus ben ik benieuwd wanneer ik wat hoor.

Beetje gemopper over noodzakelijke investeringen die ze moeten doen voor elektrische modellen. Ik kan me goed voorstellen dat ze hier terughoudend mee zijn, de Opel Ampera was geen succes. Overigens had deze man nog niet eerder mijn auto gezien, en herkende deze ook niet meteen als een elektrische auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:07

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:19:
Vandaag langs een Opel Dealer geweest, maar deze was niet bar enthousiast met betrekking tot de Opel Ampera-E. Hij gaf zelf ook aan er verder niet veel mee te hebben, desalnietemin heeft hij wel mijn nummer en email genoteerd dus ben ik benieuwd wanneer ik wat hoor.

Beetje gemopper over noodzakelijke investeringen die ze moeten doen voor elektrische modellen. Ik kan me goed voorstellen dat ze hier terughoudend mee zijn, de Opel Ampera was geen succes. Overigens had deze man nog niet eerder mijn auto gezien, en herkende deze ook niet meteen als een elektrische auto :)
Dan gaat hij toch lekker failliet over een paar jaar omdat hij niet met de tijd mee is gegaan?

Veel autoverkopers staan maar af te geven op EV's en willen ze niet verkopen, snappen er zelf niets van e.d.

Nee, investeren hoort er als bedrijf nu eenmaal bij. Stilstaan is achteruit gang.

Ik ken dan juist weer autobedrijven die nu al wél laadpalen hebben staan ookal verkopen ze bijna geen EV's, maar was bij de verbouwing net zo makkelijk om direct te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Snow_King schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:28:
[...]
Dan gaat hij toch lekker failliet over een paar jaar omdat hij niet met de tijd mee is gegaan?

Veel autoverkopers staan maar af te geven op EV's en willen ze niet verkopen, snappen er zelf niets van e.d.

Nee, investeren hoort er als bedrijf nu eenmaal bij. Stilstaan is achteruit gang.

Ik ken dan juist weer autobedrijven die nu al wél laadpalen hebben staan ookal verkopen ze bijna geen EV's, maar was bij de verbouwing net zo makkelijk om direct te doen.
Grappig dat je dat stelt, ik denk dat het wel zo werkt. Als ik naar mijn broer kijk, die BMW verkoopt, dan zie ik wel degelijk verandering. Een jaar geleden maakte hij de exact zelfde opmerking die ik vandaag ook hoorde "Ik heb hem nog nooit zien rijden" == onbekend, onbemind.

Nu een jaar later heeft hij het nodige opgepikt van mijn uitleg en tips, even laten zien hoe de apps werken, algemeen gebruik tips, laadlabels e.d. Dat helpt een boel. Ook dat ik al een jaar lang elektrisch rij is iets wat onbewust mee speelt.

Wat wel enorm lastig blijft is de situatie met laden, het verwoorden hier van blijf ik ook zelf lastig vinden.
"Deze auto kan laden met maximaal 1/3 fase laden op 16A (3/11kW) bij publieke palen", "Deze auto kan met maximaal 1/3 fase laden met 16A (3/11kW) op een thuisaansluiting".

In het geval van een Opel Ampera-E/Hyundai Ioniq zou er dan moeten staan "Deze auto kan laden met maximaal 1 fase en 16A (3kW) op openbare laadpalen en thuis aansluitingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Snow_King schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:28:

Zoiets noem ik de 'trekschuit-mentaliteit'. Komt niet alleen bij autoverkopers voor hoor ;).

De dealer waar ik vanochtend was vertelde me dat dit de eerste elektrische auto was die hij had verkocht, en zei dat hij verwachtte dat over 5 jaar 80% van de auto's die hij verkoopt elektrisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52
RocketKoen schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:20:
De e-golf is op het moment niet leverbaar (in Nederland tenminste).
Maar met een NEDC bereik van 300km (de nieuwe versie) kun je realistisch 220km verwachten. Afhankelijk van je rechtervoet natuurlijk.

Waarom de keuze voor de golf eigenlijk? Ik heb het idee dat de Zoë en Ioniq een stuk beter zijn.
Als je puur en alleen naarder bereik kijkt heb je gelijk. Echter kan je een Zoë nou niet vergelijken met een golf als het om afwerking en bouwkwaliteit gaat. Ruimte is volgens mij ook een stuk minder.

Afwerking van de ioniq vind ik iets minder dan de Golf. Wel heeft de ioniq stuurverwarming wat een plus is. Wat de ioniq IMO naar beneden haalt is het gebrek aan app, halogeen grootlicht en geen mogelijkheid tot dakdragers. Echter ben ik zou eerlijk om te zeggen dat het voor de prijs een betere optie is als de Golf. Als emotie mee komt kijken had ik de nieuwe golf gekozen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Een optie op de e-Golf die ik heel graag wil hebben is trafficjam assist. Is een dergelijke optie ook op de ioniq? Ik kan op de site zelf niets er over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
tiguan schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 18:53:
Een optie op de e-Golf die ik heel graag wil hebben is trafficjam assist. Is een dergelijke optie ook op de ioniq? Ik kan op de site zelf niets er over vinden.
Geen idee, maar wel op iedere smartphone / 4G tablet of TomTom van een paar tientjes.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Traffic jam assist is geen verkeers informatie. De Golf rijdt automatisch mee in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
tiguan schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 18:58:
Traffic jam assist is geen verkeers informatie. De Golf rijdt automatisch mee in de file.
Ah zo... Ik kon op de NL site van VW geen e-Golf info vinden. Met een goede navigatie kom je niet in de file dacht ik...

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Het traject wat ik elke dag rij kan je niet om de file heen. Dus dan heb ik liever een traffic jam assist, zodat het zo aangenaam mogelijk wordt gemaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
tiguan schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:28:
Het traject wat ik elke dag rij kan je niet om de file heen. Dus dan heb ik liever een traffic jam assist, zodat het zo aangenaam mogelijk wordt gemaakt :)
De ioniq heeft "advanced smart cruise control". pretty much hetzelfde.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Is Adaptive Cruise Control ook weer een synoniem voor hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Geen idee. Maar met de ACC op de golf is filerijden geen probleem. Auto remt af naar 0 en geeft weer gas als je voorganger begint te rijden. Duurt het te lang dan moet je hem zelf in gang zetten. Dat kan vanaf het stuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Laatst online: 18-09 16:22
dfrenner schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:22:
[...]

Ik zou de Ioniq nog eens bekijken als ik jou was, levert nu gewoon de beste betaalbare EV.
Door zijn lage CW waarde is hij juist op de snelweg één van de zuinigste EV's...
Helaas. Mijn werkgever stelt wel wat voorwaarden, de auto moet een 'professioneel karakter' hebben, wat luxe uitstralen etcetera. En een redelijk stevige minimumuitrusting. Plus, hij mag enkel aangekocht worden bij één van de voorkeursdealers (zit een hoop extra stuff bij, voor alle service laten we de auto gewoon achter bij ons op de parking, ze komen 'm halen en 's avonds staat hij er terug, of een vervangwagen). De merken waar we binnen kunnen kiezen: VW, Audi, BMW, Volvo, Mercedes, Ford, Renault, Opel.

Ioniq valt dus af. Anders had ik 'm wel overwogen (al vind ik het niet bepaald een knappe auto, vooral langs achter). De ZOE, mja, nee. Dat interieur is een hard pass. En wanneer ik alles uit de minimumconfiguratie erin smijt zit ik ook aan 35k+ met batterijaankoop. Dan liever wat meer voor een e-Golf. De i3 heb ik ook overwogen, maar die is denk ik aan de opvallende kant voor mij.

De nieuwe e-Golf ziet er gewoon goed uit, heeft een goed bereik, Android Auto, enorme berg opties zijn standaard, ... HR ziet die ook 't liefst de parking oprijden (ze hebben altijd een voorkeur voor VW/Audi/BMW/Mercedes/Volvo). Ik vind het wel interessant dat je niveau's hebt op het gebied van regenererend remmen. Volgens de leasingmaatschappij ben ik een redelijk goede eco-rijder, van alle A1's in ons bedrijf rij ik het zuinigst (en ik probeer er ook wel echt op te letten), en het schijnt dat kunnen coasten zonder regen brake je dan nog wel een beetje extra bereik kan geven.

Ook al even bij de dealer nagevraagd, rond deze periode bestellen = levering begin juni. Not too bad denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Nivve schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:23:
Is Adaptive Cruise Control ook weer een synoniem voor hetzelfde?
Ja, zo wordt het ook genoemd.
Rene schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:53:
Geen idee. Maar met de ACC op de golf is filerijden geen probleem. Auto remt af naar 0 en geeft weer gas als je voorganger begint te rijden. Duurt het te lang dan moet je hem zelf in gang zetten. Dat kan vanaf het stuur.
Dat is inderdaad wat het doet. Na 5 minuten stilstaan schakelt hij uit.
Zie ook hoofdstuk 5, pagina 5-79 van de Ioniq EV Owners Manual.

[ Voor 61% gewijzigd door Jan Treur op 14-01-2017 06:55 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Jan Treur schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 04:16:
[...]

Dat is inderdaad wat het doet. Na 5 minuten stilstaan schakelt hij uit.
Zie ook hoofdstuk 5, pagina 5-79 van de Ioniq EV Owners Manual.
Ik zie wel dit staan:

In verkeer stopt uw auto wanneer uw voorligger stopt. En wanneer uw voorligger wegrijdt, gaat uw auto ook rijden. Als de auto echter langer dan 3 seconden stilstaat, moet u het gaspedaal intrappen of de tuimelschakelaar omhoog (RES+) bewegen om te gaan rijden.

En dit:

Sommige voertuigen in uw rijstrook kunnen niet door de sensor worden herkend: -Smalle voertuigen, zoals
motorfietsen of fietsen

Maar goed dat zal er wel gewoon staan om zichzelf in te dekken. Lijkt me sterk dat het systeem geen motorrijders detecteert.

Wel cool om te zien dat die smart cruise control het gewoon nog doet tot 190 km/u.... Bij m'n Tesla kan ik maar 150 km/u max :'( :*)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
OK, dus je moet wel even blijven opletten steeds bij stilstaan. Bij hoe lang stilstaan is dat bij de e-Golf?

[ Voor 26% gewijzigd door Jan Treur op 14-01-2017 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 17:23
Jan Treur schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:34:
OK, dus je moet wel even blijven opletten steeds bij stilstaan. Bij hoe lang stilstaan is dat bij de e-Golf?
Tijdens mijn proefrit gaf de Ioniq zelf op het schermpje naast de snelheidsmeter aan dat ik het pedaal moest aanraken om weer te gaan volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
Overigens is ACC niet de meest economische manier van rijden omdat je daarmee het bekende harmonica-effect bevestigt en doorgeeft. Daardoor varieert je snelheid steeds nogal met je voorganger mee, en dat geef je ook weer door aan je achterliggers. Economischer is als de afstand met je voorganger niet vast is maar variabel: kleiner wanneer er voor je vaart geminderd wordt (waarbij je je laat uitrijden) en groter bij versnellen (waarbij je wat minder snel optrekt). Daarmeee kun je je snelheid net wat constanter houden, en net wat minder remmen, en dat is nu eenmaal economischer. Ik heb gelezen dat mensen tot zo'n 10% voordeel behaalden op deze manier.

[ Voor 15% gewijzigd door Jan Treur op 14-01-2017 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:19:

Heb je andere Opel dealers in de buurt? Wellicht zijn die wel wat meer geëlektrificeerd, zo'n fossiel(dubbele betekenis in dit geval :D ) zou ik de omzet niet gunnen als het even kan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Erasmo schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:32:
[...]

Heb je andere Opel dealers in de buurt? Wellicht zijn die wel wat meer geëlektrificeerd, zo'n fossiel(dubbele betekenis in dit geval :D ) zou ik de omzet niet gunnen als het even kan.
Het is wel een mooi voorbeeld van Tesla's argument om hun auto's niet bij "gewone" dealers aan te bieden.
Zelfs als dat betekent dat ze in een aantal landen en staten geen auto's mogen verkopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Jan Treur schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:57:
Overigens is ACC niet de meest economische manier van rijden omdat je daarmee het bekende harmonica-effect bevestigt en doorgeeft. Daardoor varieert je snelheid steeds nogal met je voorganger mee, en dat geef je ook weer door aan je achterliggers. Economischer is als de afstand met je voorganger niet vast is maar variabel: kleiner wanneer er voor je vaart geminderd wordt (waarbij je je laat uitrijden) en groter bij versnellen (waarbij je wat minder snel optrekt). Daarmeee kun je je snelheid net wat constanter houden, en net wat minder remmen, en dat is nu eenmaal economischer. Ik heb gelezen dat mensen tot zo'n 10% voordeel behaalden op deze manier.
Economischer voor je eigen geest wel, want je hoeft bijna niet meer op te letten. Vind ik belangrijker >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Jan Treur schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:57:
Volgens mij doet de Ioniq dat ook. En je kunt ook de gewenste afstand instellen. Hoe het precies zit weet ik niet, want ik rij nog maar 2 dagen rond ;).
YoshiBignose schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:11:
Economischer voor je eigen geest wel, want je hoeft bijna niet meer op te letten. Vind ik belangrijker >:)
Nou, het is niet zo economisch voor je geest als je auto pas in beweging komt als het licht net op oranje springt ;(. Dat leverde bij mij toch wel een eye-twitch op :/. Maar in de file zal ik hier van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik gebruik auto-pilot ook echt niet bij stoplichten enzo hoor, dat is toch gevaarlijk? Gewoon op snelwegen en files en lange saaie N-wegen. Soms geeft m'n Tesla ook aan dat je gaspedaal moet intrappen als je een tijdje stil staat in de file, maar ik weet nog niet echt waarom. Ik heb het echt zelden gehad. Misschien moet je echt een paar minuten stil staan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

YoshiBignose schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:19:
Ik gebruik auto-pilot ook echt niet bij stoplichten enzo hoor, dat is toch gevaarlijk? Gewoon op snelwegen en files en lange saaie N-wegen.
Voor mij was het gewoon om te proberen. Maar ik denk dat ik het gebruik van de SCC zal beperken tot de langere stukken.

Overigens gaf 'ie gisteren wel keurig allerlei meldingen, zowel visueel als audio, en begon hij af te remmen toen de voorkant ingesneeuwd was (ik reed tijdens de dichte sneeuwval op een N-weg).
Soms geeft m'n Tesla ook aan dat je gaspedaal moet intrappen als je een tijdje stil staat in de file, maar ik weet nog niet echt waarom. Ik heb het echt zelden gehad.
Misschien om te testen of je niet in slaap gesukkelt bent ;). Een beetje zoals die dingen voor treinmachinisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja dat is ook geen probleem, maar als het in de Ioniq na 3 sec. al gebeurt is het wel vrij irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

YoshiBignose schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:29:
Ja dat is ook geen probleem, maar als het in de Ioniq na 3 sec. al gebeurt is het wel vrij irritant.
Dat duurt wel iets langer, maar dan is gewoon een tikje met je duim tegen het cruise-control regelaartje, en dan begint ie weer te rijden.
Als iemand die tot een paar dagen geleden nog in een puur mechanische wagen reed, waarbij je al je ledematen een workout geeft tijdens het filerijden, vind ik dat een enorme sprong voorwaarts ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Hieronder voor de liefhebber een link naar het ioniq topic van goingelectric over de assistenzsysteme in de ioniq.

http://www.goingelectric....istenzsysteme-t20912.html

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 07:35
Productie filmpje Ioniq Electric.

YouTube: 2017 Hyundai Ioniq production 360°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niek_ schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:11:
Wazige foto (m'n telefoon had er niet heel veel zin in), maar daar staat 'ie dan :)
Gefeliciteerd!
Nu nog uit zien te vinden hoe ik de melding van de bandenspanningsensoren eruit krijg (el-cheapo me, heb gekozen voor winterbanden zonder de sensoren, nu blijft de auto de melding geven...) en dan ben ik helemaal gelukkig.
Volgens mij kan je dat niet uitzetten, dit is een Europese verplichting. Ik heb op de winterbanden ook geen originele TPMS sensoren zitten, maar "after market". Dat was ongeveer 50 euro per band (origineel was drie keer zo duur meen ik).

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 14-01-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag een proefrit gemaakt met vrouw en kind in de Renault Zoe (Intens), dit was het nieuwe model met 40kWh accu maar verder geen verschil met de vorige. De vertegenwoordiger was vriendelijk, maar

Eerste indruk, het monteren van de familyfix voor het zitje, met de voorstoel naar achteren pas dat er niet tussen. Passagier stoel een stuk naar voren en toen ging het een stuk beter. Uiteindelijk na wat morren onderweg, voelt als veel meer auto dan de MiEV, maar ook de Swift. Het hogere gewicht helpt hier ook een stuk mee.

Betreffende het rijden, de Zoe reageert direct op het pedaal, maar zodra je echt meer vermogen vraagt (lees vol gas) blijft de acceleratie toch tam. Prima om met verkeer mee te komen, laten we dat voorop stellen. Er is wel iets meer sprake van koppelstuur, als je een bocht uitkomt en iets gas geeft heeft het stuur erg de neiging om rechtuit te springen, prima aan te wennen, maar niet gewend van de andere auto's die ik hiervoor gereden heb.

Wat betreft de uitrusting kan het touch display mij gestolen worden, liever navigatie en de rest op de telefoon, maar wel integratie met bluetooth voor de radio wat erg prettig is. De cruise control werkt simpel en goed, en bedient simpel. Dat kon ons beiden wel bekoren. Een USB en audio aansluiting, vakje voor de telefoon, flesjehouder, bekerhouder, 12 Volt plug (geen askbak). De power meter in het dashboard wat alle elektrische auto's hebben zie ik geen meerwaarde in, liever een voortschrijdend verbruik oid, daarmee kan ik beter een inschatting maken van de actieradius.

De ruimte achterin had ik toch op meer gehoopt, maar de beenruimte is niet het grootste probleem, dat is best overkoombaar. Nee, de voeten passen niet knap onder de voorstoel, zowel ik als mijn vrouw zaten met de tenen klem onder de voorstoel. Nu is dit gedeeltelijk afhankelijk van de gedragen schoenen, maar toch. Met een centimeter of 2-3 was er genoeg ruimte voor de voeten geweest, het scheelt niet veel. Toch, ik kan voorin zitten met mijn vrouw daar direct achter zonder tegen de voorstoel klem te zitten. Als de kinderen niet te groot zien is dat prima te doen voor de meeste ritjes.

De feature lijst van de verschillende modellen Zoe is ook wel redelijk uitgebreid, maar als 3/4 van de opties op alle modellen beschikbaar zijn een beetje overbodig "Een laadaansluiting aan de voorzijde achter het Renault logo" Yeah, sure, why not. Net als Nissan zijn hier sommige opties voorbehouden aan de luxere modellen, zoals de 40kWh accu, de entry "mag" alleen de 22kWh.

Het is zonder meer een leuke auto, rijdt lekker comfortabel, groot genoeg (voor mij), oogt vriendelijk maar laat hier en daar wat steekjes vallen. Bij een Clio heb je de 2-3cm extra hoogte onder de voorstoelen, deze is er ook in Estate (mijn grootste gemis, opties in carosserie)

De afknapper was de batterijhuur, waar de verkoper het eerder had over 50 euro bleek dit een afgeronde 69 euro te zijn, tuurlijk. Dit gang dan ook om de 7500km variant, daar heb ik dus echt niets aan. Voor de 40kWh varianten is de huur met 10 euro hoger, dus 99 euro per maand voor 15k km. Dat is de echte dealbreaker, de auto zelf is dat zeker niet.

Een 2e hands versie kan best interessant zijn, juist dan is de accuhuur geen nadeel. Voor de eerste 5 jaar van de aanschaf zie ik het alleen maar als een molensteen die de auto vooruit moet slepen, dat helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RocketKoen schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:03:
[...]

Het is wel een mooi voorbeeld van Tesla's argument om hun auto's niet bij "gewone" dealers aan te bieden.
Zelfs als dat betekent dat ze in een aantal landen en staten geen auto's mogen verkopen.
Sowieso dat hele dealer gedoe, blegh. Waarom kan ik niet gewoon m'n keuze in een winkelwagentje doen en afrekenen.
Zero had wat demo-modellen in de uitverkoop maar geen van de Nederlandse dealers wou ze aanbieden. Uiteindelijk een Duitse dealer gevonden die hem graag wilde verkopen. Toen is de motor geëxporteerd bij de RDW, op een vrachtwagen naar Zuid-Duitsland gezet(kwam op 10km m'n huis voorbij), kon ik er met de aanhanger achter aan rijden om het ding op te halen en hem daarna weer te importeren 8)7
Waarom moet het zo moeilijk en kan ik dat ding niet gewoon bestellen dat ie dan wordt thuisbezorgd.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
databeestje schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:59:
Vandaag een proefrit gemaakt met vrouw en kind in de Renault Zoe (Intens), dit was het nieuwe model met 40kWh accu maar verder geen verschil met de vorige. De vertegenwoordiger was vriendelijk, maar

Eerste indruk, het monteren van de familyfix voor het zitje, met de voorstoel naar achteren pas dat er niet tussen. Passagier stoel een stuk naar voren en toen ging het een stuk beter. Uiteindelijk na wat morren onderweg, voelt als veel meer auto dan de MiEV, maar ook de Swift. Het hogere gewicht helpt hier ook een stuk mee.
Nog een beetje de range kunnen testen van de nieuwe accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:57:
[...]

Niet echt, de Zoe had 206km op de teller toen ik deze meenam en 33km op de teller, deze was echt gloednieuw. Uiteindelijk grotendeels een rondje ring Alkmaar gedaan en dwars door het centrum terug. Bij terugkomst had ik 187km over geloof ik en een km of 14 afgelegd. Het was wel 2 graden met winterse buien, dus de kachel moest zijn best doen. Wat een verademing met de kachel van de MiEV.

De boordcomputer gaf een verbruik van circa 22kWh/100km aan, wat misschien nog niet eens zo gek is met de kachel op 19 graden. Wel lof dat er voor zowel de radio als de kachel gewoon draaiknoppen zijn.

Het zou dan een circa 230km zijn in het slechtste geval, in mijn ogen is dat een prima bereik waar ik niet 2 keer over zou peinzen. 40kWh is imho genoeg. Meer is leuk, maar ach, ik maak niet genoeg kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
Tsja, hier moet ik toch echt even op reageren.

Betreffende het rijden, de Zoe reageert direct op het pedaal, maar zodra je echt meer vermogen vraagt (lees vol gas) blijft de acceleratie toch tam. Prima om met verkeer mee te komen, laten we dat voorop stellen. Er is wel iets meer sprake van koppelstuur, als je een bocht uitkomt en iets gas geeft heeft het stuur erg de neiging om rechtuit te springen, prima aan te wennen, maar niet gewend van de andere auto's die ik hiervoor gereden heb.
Ik rij zelf sinds 2 weken de Zoe, maar vermoed dat je hem op de ecostand had staan. Als je hem niet op de ecostand hebt staan rij je zo ongeveer iedereen eruit tot 90km/h. Op de ecostand overigens ook, maar dan moet je het gaspedaal doortrappen tot op de kickdown.
Wat betreft de uitrusting kan het touch display mij gestolen worden, liever navigatie en de rest op de telefoon, maar wel integratie met bluetooth voor de radio wat erg prettig is. De cruise control werkt simpel en goed, en bedient simpel. Dat kon ons beiden wel bekoren. Een USB en audio aansluiting, vakje voor de telefoon, flesjehouder, bekerhouder, 12 Volt plug (geen askbak). De power meter in het dashboard wat alle elektrische auto's hebben zie ik geen meerwaarde in, liever een voortschrijdend verbruik oid, daarmee kan ik beter een inschatting maken van de actieradius.
Je kan inderdaad op het dashboard het actuele verbruik laten weergeven, weet dat op het dashboard altijd naar aanleiding van je rijgedrag de resterende km's worden weergegeven. Ik was daar zelf ook een beetje sceptisch over maar moet eerlijk zeggen (ik ben tot 8% gegaan) dat het behoorlijk goed overeenkomt met de werkelijkheid.
De ruimte achterin had ik toch op meer gehoopt, maar de beenruimte is niet het grootste probleem, dat is best overkoombaar. Nee, de voeten passen niet knap onder de voorstoel, zowel ik als mijn vrouw zaten met de tenen klem onder de voorstoel. Nu is dit gedeeltelijk afhankelijk van de gedragen schoenen, maar toch. Met een centimeter of 2-3 was er genoeg ruimte voor de voeten geweest, het scheelt niet veel. Toch, ik kan voorin zitten met mijn vrouw daar direct achter zonder tegen de voorstoel klem te zitten. Als de kinderen niet te groot zien is dat prima te doen voor de meeste ritjes.
Ik heb deze reactie ook gehad toen m'n ouders even een rondje mee reden, 'wat is de vloer hoog achterin' Heb zelf nog niet achterin gezeten, maar begrijp dat de vloer hoger ligt dan normaal. Het leek er wel op dat dit echt vervelend werd met de stoel in de achterste stand, in praktijk blijkt dit niet echt voor te komen (bij ons gebruik).
De feature lijst van de verschillende modellen Zoe is ook wel redelijk uitgebreid, maar als 3/4 van de opties op alle modellen beschikbaar zijn een beetje overbodig "Een laadaansluiting aan de voorzijde achter het Renault logo" Yeah, sure, why not. Net als Nissan zijn hier sommige opties voorbehouden aan de luxere modellen, zoals de 40kWh accu, de entry "mag" alleen de 22kWh.

Het is zonder meer een leuke auto, rijdt lekker comfortabel, groot genoeg (voor mij), oogt vriendelijk maar laat hier en daar wat steekjes vallen. Bij een Clio heb je de 2-3cm extra hoogte onder de voorstoelen, deze is er ook in Estate (mijn grootste gemis, opties in carosserie)

De afknapper was de batterijhuur, waar de verkoper het eerder had over 50 euro bleek dit een afgeronde 69 euro te zijn, tuurlijk. Dit gang dan ook om de 7500km variant, daar heb ik dus echt niets aan. Voor de 40kWh varianten is de huur met 10 euro hoger, dus 99 euro per maand voor 15k km. Dat is de echte dealbreaker, de auto zelf is dat zeker niet.
Ik rij wel ongeveer 25.000km per jaar met deze auto en heb daarom gekozen voor de 119 euro per maand variant. Met die 119 euro per maand heb je ongelimiteerde km's. Er zijn inderdaad kleinere pakketten, maar hier heb ik mij niet in verdiept.
Een 2e hands versie kan best interessant zijn, juist dan is de accuhuur geen nadeel. Voor de eerste 5 jaar van de aanschaf zie ik het alleen maar als een molensteen die de auto vooruit moet slepen, dat helpt niet.
Ik reed eerst een Citroen C1 en ben wagenparkbeheerder van beroep. Zaken als TCO zijn voor mij geen onbekend begrip. Ik heb dan ook alles op een rij gezet en de TCO berekend van de C1 (absoluut accuraat omdat ik al 8 jaar in meerdere C1's rijd) en van enkele interessante alternatieven. Uiteindelijk kwam het er op neer dat de Zoe goedkoper is in TCO, de drempel die je over houd is de aanschafwaarde, deze is ruim 2x zo hoog als bij een C1. Lang verhaal kort, mocht je de euro's hebben liggen (en zo niet, je kan financieren voor 1,9% rente en dan blijft het nog steeds reuze interessant) dan is de Zoe een serieus alternatief.
YoshiBignose schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:57:
[...]

Momenteel met dit weer kan ik ongeveer 260km rijden. Dit loopt elke dag nog verder op omdat ik op de 'ecostand' rij. Mocht je vragen hebben, stel ze, dan beantwoord ik ze met alle plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Wow, dat is echt een prima bereik. Dan kan je ongeveer van zuid Limburg naar Den-Helder rijden!!! Doe je dan nog wat speciaals?

Gisteren de E-up even aan de lader gehangen. Na 60 km had ik nog 30% over. Het moet wel gezegd worden dat de temperatuur -8 was en ik alleen maar door de sneeuw heb geploeterd. Bereik in de winter is dus een kilometer of 80. Wellicht dat ik de 100 had gehaald als ik op eco had gereden en het wegdek droog was.

Afbeeldingslocatie: http://a66.tinypic.com/25plq54.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Niek_ schreef op zondag 15 januari 2017 @ 01:21:

[...]

Ik rij zelf sinds 2 weken de Zoe, maar vermoed dat je hem op de ecostand had staan. Als je hem niet op de ecostand hebt staan rij je zo ongeveer iedereen eruit tot 90km/h. Op de ecostand overigens ook, maar dan moet je het gaspedaal doortrappen tot op de kickdown.
Dat kan ik moeilijk geloven. De Zoe heeft 92 pk en 220 nm koppel en volgens de specs in 13,5 sec naar de 100. Ja, de eerste meters heb je altijd een voordeel met een EV, maar dat je 90% eruit rijdt tot 90 km/u lijkt me sterk. Of er rijden alleen maar bejaarden om je heen.
Ik reed eerst een Citroen C1 en ben wagenparkbeheerder van beroep. Zaken als TCO zijn voor mij geen onbekend begrip. Ik heb dan ook alles op een rij gezet en de TCO berekend van de C1 (absoluut accuraat omdat ik al 8 jaar in meerdere C1's rijd) en van enkele interessante alternatieven. Uiteindelijk kwam het er op neer dat de Zoe goedkoper is in TCO, de drempel die je over houd is de aanschafwaarde, deze is ruim 2x zo hoog als bij een C1. Lang verhaal kort, mocht je de euro's hebben liggen (en zo niet, je kan financieren voor 1,9% rente en dan blijft het nog steeds reuze interessant) dan is de Zoe een serieus alternatief.
Dit kan ik eerlijk gezegd ook nauwelijks geloven, tenzij je opties misschien doorrekent en de duurste C1 vergelijkt. Ik heb ook TCO berekeningen gedaan voor de aanschaf van m'n Tesla maar ik ben een ondernemer dus je rekent wat anders en je hebt veel meer voordelen. Als particulier zijn de enige voordelen geen wegenbelasting en stroom ipv brandstof.

[ Voor 41% gewijzigd door YoshiBignose op 15-01-2017 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52

HeroS

SmartHome Nerd

Ben zelf ook aan het rekenen geweest om een Kia Picanto om te wisselen voor een Renault Zoe 2de hands uit 2016.

Wij zouden dan zo'n 800/900 euro kunnen besparen per jaar aan brandstof , wegenbelasting en onderhoud.

Opzich intressant maar vind het bereik van de Zoe te weinig. De auto word ook 1 a 2 per maand voor lange ritten gebruikt.

Als over 2 jaar de nieuwe generatie Zoe, 2de hands op de markt komen gaan we zeker over. Maar niet om heel erg rijk van te worden maar meer om deze aardkloot te redden.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 17-09 12:36
HeroS schreef op zondag 15 januari 2017 @ 09:44:
Ben zelf ook aan het rekenen geweest om een Kia Picanto om te wisselen voor een Renault Zoe 2de hands uit 2016.

Wij zouden dan zo'n 800/900 euro kunnen besparen per jaar aan brandstof , wegenbelasting en onderhoud.

Opzich intressant maar vind het bereik van de Zoe te weinig. De auto word ook 1 a 2 per maand voor lange ritten gebruikt.

Als over 2 jaar de nieuwe generatie Zoe, 2de hands op de markt komen gaan we zeker over. Maar niet om heel erg rijk van te worden maar meer om deze aardkloot te redden.
Dankzij snelladers is die 1-2x p maand peanuts lijkt me. 2x snelladen en ik sta van Limburg zo in Friesland

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
NielsTn schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:05:
[...]

Dankzij snelladers is die 1-2x p maand peanuts lijkt me. 2x snelladen en ik sta van Limburg zo in Friesland
Ligt er inderdaad aan wat een "lange rit" is.
Doe een schatting hoeveel uur je elk jaar extra bij een snellader zou staan. (bovenop wat je normaal als rust neemt op een lange rit). Zet dat af tegen de financiele voordelen. En dan heb je in ieder geval voor het financiele plaatje duidelijk hoeveel geld je per uur ongemak bespaart.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
RocketKoen schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:25:
[...]

Ligt er inderdaad aan wat een "lange rit" is.
Doe een schatting hoeveel uur je elk jaar extra bij een snellader zou staan. (bovenop wat je normaal als rust neemt op een lange rit). Zet dat af tegen de financiele voordelen. En dan heb je in ieder geval voor het financiele plaatje duidelijk hoeveel geld je per uur ongemak bespaart.
Alsof je niets ksn tijdens snelladen:
Ff mail checken,
Social media checken,
Beentjes strekken,
Gesprekken voeren met mede inzittenden
Telefoontjes afhandelen.
Kop koffie halen

Wel je mindset breder maken: snelladen is pauze met alternatieven genoeg

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kun je verklaren waarom dit niet in de leaseprijzen terug te zien is?
Voor 10.000km/jaar en 4 jaar vraagt men:
Zoe: 459,- incl "brandstof"voorschot
C1: 237,- incl brandstofvoorschot

bron: directlease.nl

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NielsTn schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:13:
[...]

Alsof je niets ksn tijdens snelladen:
Ff mail checken,
Social media checken,
Beentjes strekken,
Gesprekken voeren met mede inzittenden
Telefoontjes afhandelen.
Kop koffie halen

Wel je mindset breder maken: snelladen is pauze met alternatieven genoeg
Beter dan wat je kunt doen als je aan het (benzine) tanken bent: het tankpistool vasthouden in de kou en de regen (of hitte) ;( naar de kassa lopen ;( wachten om af te rekenen ;(

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IjZBnyQ0Dxjx44H2AqwpEvrl/full.gif
Superchargers in Europa. Gepland in 2015 --> Vandaag --> Gepland in 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

NielsTn schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:05:
[...]

Tuurlijk maar uit ervaring (heb een leaf) moet je 3x snelladen en ben je in totaal zo'n 1.5 uur langer onder weg. En 1.5 uur extra met 2 kinderen in de auto hoeft van mij niet.

Daarnaast is 6x snelladen is ook niet heel goedkoop.

We wachten nog wel ff tot er meer bereik Is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
HeroS schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:09:
[...]

Tuurlijk maar uit ervaring (heb een leaf) moet je 3x snelladen en ben je in totaal zo'n 1.5 uur langer onder weg. En 1.5 uur extra met 2 kinderen in de auto hoeft van mij niet.

Daarnaast is 6x snel ook niet heel goedkoop.

We wachten nog wel ff tot er meer bereik Is.
Gewoon zorgen dat je bij plaats van bestemming weer kan laden, scheelt veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 14:39
HeroS schreef op zondag 15 januari 2017 @ 09:44:

Waarom niet nu een tweedehands kopen, over 2 maanden (!) nieuwe accu er in laten lepelen en klaar ben je. Kost je 3500 extra, tel die dus op bij de aanschaf prijs van een tweedehands Zoe en in mijn beleving ben je dan spekkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

BB-One schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:16:
[...]

Waarom niet nu een tweedehands kopen, over 2 maanden (!) nieuwe accu er in laten lepelen en klaar ben je. Kost je 3500 extra, tel die dus op bij de aanschaf prijs van een tweedehands Zoe en in mijn beleving ben je dan spekkoper.
Yup, dat zou een optie kunnen zijn.

Maar eerst zien of het werkelijk 3.500 gaat kosten. Die 3.500 is waarschijnlijk ook voor de huurversie. Voor de koop versie zal het eerder richting de 8.000 gaan. Wat het al minder interessant maakt.

[ Voor 14% gewijzigd door HeroS op 15-01-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
HeroS schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:29:
[...]

Yup, dat zou een optie kunnen zijn. Maar eerst zien of het werkelijk 3.500 gaat kosten.
Zal wel ex btw zijn die accu upgrade.. let er ook bij op, heb dat bedrag al vaker gezien maar ex btw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Balance schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:02:
[afbeelding]
Superchargers in Europa. Gepland in 2015 --> Vandaag --> Gepland in 2017
Zijn dit universele snelladers of specifiek de Tesla snelladers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Superchargers, dus Tesla only.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:01
Ik ga vanaf dinsdag met een nieuwe Zoe Intens rijden. Ik zal mijn ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Rene schreef op zondag 15 januari 2017 @ 08:48:
Wow, dat is echt een prima bereik. Dan kan je ongeveer van zuid Limburg naar Den-Helder rijden!!! Doe je dan nog wat speciaals?
Ik rij dan met de ecostand aan, verder geen gekke dingen.
YoshiBignose schreef op zondag 15 januari 2017 @ 09:17:
Dat kan ik moeilijk geloven. De Zoe heeft 92 pk en 220 nm koppel en volgens de specs in 13,5 sec naar de 100. Ja, de eerste meters heb je altijd een voordeel met een EV, maar dat je 90% eruit rijdt tot 90 km/u lijkt me sterk. Of er rijden alleen maar bejaarden om je heen.
Nee, rond de tijd dat die de weg op gaan ben ik al op m'n werk ;) Mogelijk dat de overstap van m'n C1 naar de Zoë ook mee speelt, maar ik ben toch echt gewoon sneller.
Dit kan ik eerlijk gezegd ook nauwelijks geloven, tenzij je opties misschien doorrekent en de duurste C1 vergelijkt. Ik heb ook TCO berekeningen gedaan voor de aanschaf van m'n Tesla maar ik ben een ondernemer dus je rekent wat anders en je hebt veel meer voordelen. Als particulier zijn de enige voordelen geen wegenbelasting en stroom ipv brandstof.
Niet de duurste C1, wel een 5-deurs met de meest gangbare opties. Wegenbelasting van de C1 was 20 euro per maand en qua brandstof scheelt het ongeveer 65%. TCO overigens berekend op 30.000km per jaar.
Juup schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:21:
Kun je verklaren waarom dit niet in de leaseprijzen terug te zien is?
Voor 10.000km/jaar en 4 jaar vraagt men:
Zoe: 459,- incl "brandstof"voorschot
C1: 237,- incl brandstofvoorschot

bron: directlease.nl
Ik vermoed dat dit met de restwaarde te maken heeft.
AnthonyR schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:56:
Ik ga vanaf dinsdag met een nieuwe Zoe Intens rijden. Ik zal mijn ervaringen delen.
Vanwaar de keuze voor de Zoë? Ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dat was het idee, het is hier, hopelijk, geen afsteken van monologen.
Goeie vraag, tenzij deze standaard aan staat, denk ik het niet. Ik trapte het pedaal volledig in, en het pedaal voelde progressief. Ik denk dus dat deze uit stond.
Ik heb deze reactie ook gehad toen m'n ouders even een rondje mee reden, 'wat is de vloer hoog achterin' Heb zelf nog niet achterin gezeten, maar begrijp dat de vloer hoger ligt dan normaal. Het leek er wel op dat dit echt vervelend werd met de stoel in de achterste stand, in praktijk blijkt dit niet echt voor te komen (bij ons gebruik).
Je zou het eens moeten proberen, ik kreeg hetzelfde gevoel als met een Opel Ampera. Niet iedereen kan even goed tegen beklemt zitten als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik rij wel ongeveer 25.000km per jaar met deze auto en heb daarom gekozen voor de 119 euro per maand variant. Met die 119 euro per maand heb je ongelimiteerde km's. Er zijn inderdaad kleinere pakketten, maar hier heb ik mij niet in verdiept.
Ah, dat verklaart e.e.a. bij genoeg kilometers is het zonder meer rendabel te maken. Bij minder kilometers weegt de huurprijs zwaarder op de som. De huidige huur is even duur als de wegenbelasting van de 206 diesel die ik hiervoor had, dat is best wel pittig. Als deze bedragen de helft waren geweest van de huidige tarieven met 25-50 euro per maand was het een no-brainer.
Wat is dan de TCO van een 2e hands MiEV van 10k euro ten opzichte van de C1? ;)

Ten opzichte van de Suzuki Swift is de Zoe 200 euro per jaar goedkoper om te rijden, dat verschil is niet genoeg om de aanschafprijs te rechtvaardigen. Dan zou ik eerder nog een 2e gen Nissan Leaf 2013 op de kop tikken en dan een paar duizend opzij leggen voor een andere (refurbished) accu. Later dit jaar maar verder kijken.
Momenteel met dit weer kan ik ongeveer 260km rijden. Dit loopt elke dag nog verder op omdat ik op de 'ecostand' rij. Mocht je vragen hebben, stel ze, dan beantwoord ik ze met alle plezier!
Dat is wel een stukje beter dan mijn MiEV, 86km met het huidige weer. Maar het maakt niet zo veel uit, we komen waar we moeten zijn, droog en uit de wind met een beetje kachel.

Een 2e hands Zoe uit Frankrijk is 9000 euro, met import van circa 1000 euro haalbaar, maar een contract erbij is wel pittig. Een Leaf is een stuk groter, maar kost bijna net zoveel om te rijden. De accu upgrades van de Zoe zijn overigens wel iets bijzonders, geen andere fabrikant samen met BMW doet het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06
Vanochtend een kleine 10km met een volle accu gereden en mijn Leaf (2011) geparkeerd. Na een uur of 3 wilde ik weer wegrijden, maar bij het 'starten' gaf de auto de foutmelding "I-Key system fault". Melding is vergelijkbaar met afbeelding op volgende link, maar bij mij blijft de rest van het display uit (ik zie dus alleen de foutmelding).:
http://www.leaftalk.co.uk.../15318-I-key-system-fault

Automatische deurvergrendeling en interieurverlichting werken wel
Als ik de voet op het rempedaal zet klinkt er een melodie en het rempedaal begint te schokken (soort van force feedback...)
Er brand een icoon van een rode auto met een sleutel erin en er knippert een oranje driehoek met een uitroepteken.
Ik heb contact gehad met de helpservice van van Nissan (zeer behulpzaam!). We hebben geprobeerd een reset procedure uit te voeren (P knop indrukken, rempedaal indrukken, sleutel bij de startknop en daarna zonder rempedaal op start drukken), dit heeft helaas niet geholpen.
Reserve sleutel geeft hetzelfde resultaat.
Door Nissan is toen een sleepservice geregeld. Deze heeft nog geprobeerd om de 12V accu even te ontkoppelen, maar ook geen verandering.
Een lader op de 12V accu mocht ook niet baten.
Wegslepen lukte niet omdat de vrachtauto de voorwielen optilt, maar de achterwielen staan op de handrem (die er niet af wil, gezien dit elektronisch werkt).
Morgen wordt de auto op een andere vrachtauto gezet en naar de dealer gebracht.
Ik kan op dit moment via de Leaf manager app wel de status opvragen (ik heb nog een rijbereik van 90km).

Ik heb even gegoogled, maar dat heeft nog niet veel opgeleverd. Ik kwam iets tegen dat de I-Key manager vervangen zou moeten worden, maar dat was niet heel duidelijk.

Heeft hier iemand meer informatie over dit probleem (ben bang dat de dealer ook wel even zoet is met de oplossing....)?

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luchtenburger schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:21:
Heeft hier iemand meer informatie over dit probleem (ben bang dat de dealer ook wel even zoet is met de oplossing....)?
Ik heb geen Leaf, dus verder geen concrete info. Maar wel een idee: heb je de batterij van de sleutel al eens vervangen? Wellicht zijn die toch allebei te leeg en herkent de auto de sleutels daarom niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iusedto
Jeetje, dit weekend aan prive kennissen en familie verteld dat ik vanaf volgende maand een elektrische auto ga rijden.
Wat een drama zeg. Mensen schieten direct in de verdediging en gebruiken (misbruiken) elk excuus om aan te geven waarom ze dat zelf nooit zouden doen.
Mooiste voorbeeld was van een huisvrouw die aangaf dat ze nooit elektrisch ging rijden omdat ze niet direct naar Parijs kon rijden. Deze dame rijdt maximaal 10 kom per dag en gaat per vliegtuig op vakantie 8)7

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Haha ja je weet toch hoe mensen zijn. Totaal niet objectief. Ik krijg geen negatieve dingen over m'n Tesla maar goed dat is enigszins te begrijpen, want die zijn er niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iusedto schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:15:
Mooiste voorbeeld was van een huisvrouw die aangaf dat ze nooit elektrisch ging rijden omdat ze niet direct naar Parijs kon rijden. Deze dame rijdt maximaal 10 kom per dag en gaat per vliegtuig op vakantie 8)7
Ja, mooi is dat. Tenminste dat vind ik ondertussen _O-

Ik wil nog wel eens vertellen waarom het voor mij/ons wel gewoon kan, maar tegenwoordig laat ik het er ook soms maar bij. Ik heb niet altijd zin om alles uit te gaan leggen. Het is ook geen kritiek op andere mensen natuurlijk, ik snap ook wel dat dat lang niet altijd zo maar kan. Maar soms lijken mensen dat wel gelijk als persoonlijke kritiek op te vatten. Je voelt je soms net een vegetariër :+

Toen ik van de week weer allerlei filmpjes voorbij zag komen uit de jaren negentig waarom men echt absoluut geen mobiele telefoon zou willen hebben want "dan gaan ze je bellen terwijl je aan het fietsen bent" of "ze bellen me maar lekker thuis" moest ik er wel een beetje aan denken.

NB, ik heb de lange kabel pas geprobeerd bij de Ikea in Amersfoort en daar vond de auto dat 11% wel in 30 minuten geladen zou kunnen worden. Dat is ongeveer 3 kWh en zou dus laden met 6kW zijn. Aan het eind laad hij toch altijd wat rustiger dus dit komt prima overeen met de max die de Soul kan laden op 1 fase.
Het grootste verschil was natuurlijk wel dat de kabel nu gewoon voor de auto lag en niet 8 meter uitgestrekt. Dat ga ik dan een andere keer nog eens proberen. Maar het lijtk er in eider geval op dat die ene laadpaal in Spijkenisse dus niet helemaal lekker bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-06 11:28
Vorige week de Leaf opgehaald, staat nu 1000KM op de teller. Geheel vlekkeloze kilometers :-)

Langste rit was een uitstapje naar de Efteling toe (2 dagen & 1 nacht), ging perfect (500km retour). De temperaturen, wind en neerslag waren bar en boos (heb het op -4 gezien terwijl we aan het rijden waren) en twee keer op de heenweg, en twee keer op de terugweg bij FastNed geladen. Uiteraard ook bij het Efteling hotel. Hier hebben ze Mennekes pluggen onder de bosjes verstopt, en verloop kabels zijn te krijgen bij de receptie. Toen ik weer thuis kwam heb ik zelf ook maar even zo'n kabel in elkaar geschroefd, toch handig om overal je oma-lader aan te kunnen prikken.

Tot nu toe erg tevreden! Zolang je er rekening mee houd dat je bereik bij zeer lage temperaturen een stuk minder is, en je bijtijds even bij Fastned aanklopt, geen centje pijn! En het rijd heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
JeroenE schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:35:
[...]
Ik wil nog wel eens vertellen waarom het voor mij/ons wel gewoon kan, maar tegenwoordig laat ik het er ook soms maar bij. Ik heb niet altijd zin om alles uit te gaan leggen. Het is ook geen kritiek op andere mensen natuurlijk, ik snap ook wel dat dat lang niet altijd zo maar kan. Maar soms lijken mensen dat wel gelijk als persoonlijke kritiek op te vatten. Je voelt je soms net een vegetariër :+
Lol, klopt.
Ik vond het gewoon raar dat ik me moest verdedigen voor het feit dat ik elektrisch ga rijden.
Heel raar. :X

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
jinxedworld schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:39:
Vorige week de Leaf opgehaald, staat nu 1000KM op de teller. Geheel vlekkeloze kilometers :-)

Langste rit was een uitstapje naar de Efteling toe (2 dagen & 1 nacht), ging perfect (500km retour). De temperaturen, wind en neerslag waren bar en boos (heb het op -4 gezien terwijl we aan het rijden waren) en twee keer op de heenweg, en twee keer op de terugweg bij FastNed geladen. Uiteraard ook bij het Efteling hotel. Hier hebben ze Mennekes pluggen onder de bosjes verstopt, en verloop kabels zijn te krijgen bij de receptie. Toen ik weer thuis kwam heb ik zelf ook maar even zo'n kabel in elkaar geschroefd, toch handig om overal je oma-lader aan te kunnen prikken.

Tot nu toe erg tevreden! Zolang je er rekening mee houd dat je bereik bij zeer lage temperaturen een stuk minder is, en je bijtijds even bij Fastned aanklopt, geen centje pijn! En het rijd heerlijk :)
Mooi om te lezen dat 500 km geen probleem is! Toen ik vorig weekend zei dat ik met de e-golf naar Nederland wil schrok de vrouw wel ;) rit is excact 1000 km dus dat zou op een zomerse dag 7x laden zijn. Hmmmm, misschien heeft ze gelijk en kunnen we beter met de klm reizen ;)

Wellicht dat zij het vliegtuig kan nemen en ik de golf die kant op rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Betreffende het rijden, de Zoe reageert direct op het pedaal, maar zodra je echt meer vermogen vraagt (lees vol gas) blijft de acceleratie toch tam. Prima om met verkeer mee te komen, laten we dat voorop stellen.
Ik denk dat jullie beide een beetje gelijk hebben :) Ik ben het eens met Niek_ als hij dit bedoelt: als je wegrijdt (bijvoorbeeld bij een oprit van de snelweg) en je geeft vol gas dan ben je meestal wel als eerst op snelheid. Dus als je optrekt van 0-90 dan ben je vaak sneller dan de rest.

Maar als je eenmaal op snelheid bent en je geeft dan vol gas, dan is het effect niet zo spannend meer (boven de 80 km ofzo).

Dat is ongeveer mijn ervaring. Het best is om al op gang te zijn (20-30 km/u) en dan door naar 80, dat vinden mijn kinderen in elk geval het leukste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Iusedto schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:51:
[...]

Lol, klopt.
Ik vond het gewoon raar dat ik me moest verdedigen voor het feit dat ik elektrisch ga rijden.
Heel raar. :X
Nou ja het staat nog redelijk in de kinderschoenen dus veel mensen zijn sceptisch. Het is goed als je iemand kan overtuigen dat het werkt. Natuurlijk zijn er zat boeren die bij hun standpunt blijven. Ze hebben ook wel deels gelijk, het is namelijk een achteruitgang qua range en mens willen nou eenmaal dat alles alleen maar meer en beter wordt. Laat ze een keer in zo'n auto rijden en de meeste zullen het wel mooi vinden denk ik. Heb tot nu toe pas 1 iemand gehad die de Tesla niet lekker vond rijden (een vrouw die normaal een Polo TDI rijdt). Die vond het echt vervelend dat ze niets hoorde en niet hoeft te schakelen enzo. Ach ja, voor ieder wat wils >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Ik kreeg van een "oudere" meneer het verwijt dat ik een gevaar op de weg zou worden omdat mensen mij niet meer aan horen komen in een elektrische auto.

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
Iusedto schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:57:
Ik kreeg van een "oudere" meneer het verwijt dat ik een gevaar op de weg zou worden omdat mensen mij niet meer aan horen komen in een elektrische auto.
Mooi is dat, tijd voor nieuwe gehoorapparaatjes :-).

De Leaf piept irritant als je achteruit rijd (hoor je echt wel, ik zie ook hoofden draaien om te kijken wat er gebeurd). En tot 30km p/u word er een bijgeluid geproduceerd zodat je hem gewoon hoort. Laat staan het bandengeknars in de sneeuw op dit moment.

Die beste man struikelt vast ook altijd over fietsers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

Hij heeft wel een punt, gedeeltelijk.
Wij hadden in het dorp iemand wonen die blind is. Hij liep elke morgen met de hond een stukje, en stoepen kennen ze bij ons niet. Maar als hij een auto hoorde aankomen, ging hij altijd naar de berm om daar even te wachten. Als je de auto niet meer kunt horen, hebben dat soort mensen wel een probleempje. Mensen in een hele stille auto moeten daar wel iets meer rekening mee houden.

Aan de andere kant kun je hetzelfde hebben als je in een benzine auto achter een paar fietsers rijdt, die de wind op kop hebben. Die horen door het geruis van de wind de auto ook bijna niet aankomen...
jinxedworld schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:59:
[...]
En tot 30km p/u word er een bijgeluid geproduceerd zodat je hem gewoon hoort. Laat staan het bandengeknars in de sneeuw op dit moment.

Die beste man struikelt vast ook altijd over fietsers?
Wij wonen aan een 30km weg. Maar er is (helaas) practisch niemand die zich daar aan houdt...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Afgelopen vrijdag reed ik achterop 2 vrouwen met paarden, de paarden hadden het wel in de gaten, de vrouwen niet. Even het raampje naar beneden gedraaid en gevraagd of ik er langs mocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:04:
[...]
Wij wonen aan een 30km weg. Maar er is (helaas) practisch niemand die zich daar aan houdt...
Bekend probleem, bij ons rossen mensen ook de straat door. Ik hou mezelf er altijd wel netjes aan, er is (vaak) een goede reden dat een weg 30km is. En ja, het is irritant langzaam. Maar ik vind het nog irritanter als ik opeens iemand onder m'n banden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:04:
Hij heeft wel een punt, gedeeltelijk.
Ja, dat begrijp ik.
Ik merk het zelf ook wel als ik met mijn Prius in een parkeer garage of zo rijdt. Vanwege de lage snelheid rij je dan elektrisch en ik heb al meerdere malen mensen bijna tegen de auto gehad.
Veel mensen gebruiken hun gehoor meer dan hun ogen .

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

Iusedto schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:14:
[...]

Ja, dat begrijp ik.
Ik merk het zelf ook wel als ik met mijn Prius in een parkeer garage of zo rijdt. Vanwege de lage snelheid rij je dan elektrisch en ik heb al meerdere malen mensen bijna tegen de auto gehad.
Veel mensen gebruiken hun gehoor meer dan hun ogen .
ik heb geen ogen in m'n achterhoofd :D

Ik heb het hier op de parkeerplaats ook wel eens gehad. Een hybride die electrisch reed op de parkeerplaats. Ik hoorde hem alleen toen hij pal achter mij reed, door het geluid van de banden. Dat was trouwens wel het moment dat ik had: ik wil een electrische auto!

Maar zoals gezegd, heb ik het ook wel eens gemerkt met mijn benzine, achter een paar fietsers aan. Die horen je vaak pas als je vlak achter ze rijdt (plattelandsweggetje). Dus houd ik me in, totdat ik weet dat ze me opgemerkt heb, voordat ik ga inhalen. Lijkt me logisch dat je dat met een electrische auto ook doet.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Pagina: 1 ... 16 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.