Ik ben toch heel benieuwd...
Ik monitor nu een week mijn verbruik thuis, maar eigenlijk verbruik ik heel de dag door slechts maximaal 1kWh (9:00-17:00uur)
Tussen 17:00 en 9:00 uur verbruik ik ongeveer 7kWh.
Op het moment dat ik elektrisch ga rijden, wordt het alleen maar erger, ik kom om 19:00 uur thuis en laad gemiddeld nog eens 7kWh extra op tijdstippen dat er geen zon schijnt. Dat maakt al 14kWh in de avond en nacht en slechts 1kWh overdag.
93% van mijn energiebehoefte vindt plaats op momenten dat de zon niet schijnt en slechts 7% van mijn energiebehoefte kan ik op zonne-uren genieten (op het moment dat ik elektrisch ga rijden).
Ligt dat bij anderen zo veel anders dat zonnepanelen echt zin hebben? Ook als 100% van de huizen in uitgerust met panelen?
In mijn persoonlijke geval ben ik echt volledig afhankelijk van salderen, zonder salderen is mijn business case volledig aan gort.
Salderen kan nu, omdat een klein deel van de bevolking panelen heeft. En daardoor ben je inderdaad 100% groen, echter niet minder afhankelijk van het net. Maar blijft het ook zo als ieder huis is uitgerust met panelen?
Ik kraak het niet af, natuurlijk is alles mooi meegenomen, maar we moeten wel kritisch en realistisch blijven kijken naar het vraagstuk.
Ik ben zo te zien niet de enige:
Die pieken buiten zonne uren zullen groter worden naar mate elektrische auto's gaan toenemen.
Oplossing:
- Opslag
- Alternatieve bronnen
Ik kan nergens plaatjes vinden van een gemiddelde dag in heel Nederland. Dus wat verbruikt heel Nederland gedurende 24 uur op welke tijdstippen gemiddeld. ls blijkt dat bedrijven overdag wel juist heel veel gebruiken is het meer toekomst vast om zonnepanelen als oplossing te gaan gebruiken.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:45:
Maar dat is geen optie als ik er niet eens mee op m'n werk kom. En als ik er al wel mee op m'n werk kom, kom ik niet thuis. Ik heb daar allang naar gekeken, maar de gemiddelde range van die goedkope auto's zitten allemaal rond de 50km. En dat is gewoon te weinig.
Ik heb nog geen enkele EV gezien van rond de 10K die minimaal 200km kon rijden. Gegarandeerd.
Dat is natuurlijk ook nog steeds het risico van een Ioniq. 200km is prima te doen in de stad, maar bij snelweg kilometers wordt dat discutabel. Tenzij je een Tesla kunt betalen, gerandeert geen enkel merk dit. De Opel Ampera-e biedt daarin wel perspectief, maar het probleem is dat het nog de vraag is hoe lang dit gaat duren en dat er al vraagtekens zijn gezet bij de productiecapaciteit...