Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:24
Probleem is dat bijvoorbeeld fietsers en voetgangers pas omkijken terwijl ze al afslaan. Ze horen niets en gaan al afslaan en tijdens het afslaan kijken ze pas achterom.
Dat wil nog wel eens voor problemen zorgen.

Maar volgens mij doen we het allemaal ongemerkt op die manier :)
Ik werd laatst op die manier "verrast" door een elektrische scooter.
Schrok me rot lol. Sindsdien kijk ik nu wel beter om me heen :)

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
YoshiBignose schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:29:
Ja dat is ook geen probleem, maar als het in de Ioniq na 3 sec. al gebeurt is het wel vrij irritant.
Dat was de E-Golf toch?
Rene schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:07:
Mooi om te lezen dat 500 km geen probleem is! Toen ik vorig weekend zei dat ik met de e-golf naar Nederland wil schrok de vrouw wel ;) rit is excact 1000 km dus dat zou op een zomerse dag 7x laden zijn. Hmmmm, misschien heeft ze gelijk en kunnen we beter met de klm reizen ;)

Wellicht dat zij het vliegtuig kan nemen en ik de golf die kant op rij.
7 keer, voor 1000km is ook wel erg veel. Hoe lang moet je dan iedere stop "wachten"?
Iusedto schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:15:
Jeetje, dit weekend aan prive kennissen en familie verteld dat ik vanaf volgende maand een elektrische auto ga rijden.
Wat een drama zeg. Mensen schieten direct in de verdediging en gebruiken (misbruiken) elk excuus om aan te geven waarom ze dat zelf nooit zouden doen.
Mooiste voorbeeld was van een huisvrouw die aangaf dat ze nooit elektrisch ging rijden omdat ze niet direct naar Parijs kon rijden. Deze dame rijdt maximaal 10 kom per dag en gaat per vliegtuig op vakantie 8)7
Aan de andere kant maken veel EV rijders het ook veel rooskleuriger dan het is natuurlijk.
Brandstof kosten in verhouding tot diesel vallen mij best tegen moet ik zeggen

Bij 0,25 cent per kWh is het iets goedkoper dan diesel, maar bij 35 cent per kWh is het al een stuk duurder dan diesel tanken.

Wat mij ook in onze wijk irriteert is dat er meerdere palen staan, waarbij de ene 25 cent kost zonder starttarief, maar de ander heeft een starttarief van 60 cent en daarna 35 cent per kWh.
Dat laatste is totaal onrendabel en daar moeten absoluut geen reguliere parkeerplekken voor opgeofferd worden. Ik mag toch hopen dat de rest verplicht 25 cent blijft en dat dit niet opeens verhoogd wordt...
YoshiBignose schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:26:
Haha ja je weet toch hoe mensen zijn. Totaal niet objectief. Ik krijg geen negatieve dingen over m'n Tesla maar goed dat is enigszins te begrijpen, want die zijn er niet ;)
De prijs? :+

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Iusedto schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:26:
Probleem is dat bijvoorbeeld fietsers en voetgangers pas omkijken terwijl ze al afslaan. Ze horen niets en gaan al afslaan en tijdens het afslaan kijken ze pas achterom.
Dat wil nog wel eens voor problemen zorgen.

Maar volgens mij doen we het allemaal ongemerkt op die manier :)
Ik werd laatst op die manier "verrast" door een elektrische scooter.
Schrok me rot lol. Sindsdien kijk ik nu wel beter om me heen :)
Kwestie van omschakelen. Benzineauto's zijn ook steeds stiller hoor. Voordeel van m'n Tesla is dat ze wel het bandengeluid horen door de brede banden, maar kan me voorstellen dat je op die smalle bandjes bij de kleinere EV's nog minder hoort.

Die elektrische scooters en karretjes zijn nog gevaarlijker ja, vooral in Amsterdam. Ik kijk wel altijd maar je doet het toch wel een beetje op geluid en die hoor je echt niet.
Nee ik las dat in de Ioniq handleiding...
De prijs? :+
Ja, dan zeg ik dat ze maar harder hadden moet studeren ;)

[ Voor 13% gewijzigd door YoshiBignose op 16-01-2017 11:00 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
-

[ Voor 99% gewijzigd door YoshiBignose op 16-01-2017 11:00 . Reden: oeps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Ik steek elke dag een weg in de bijlmer over, maar ik vind de luxe benzine of dieselwagens erger dan de elektrische auto's. De laatste geeft meest nog een piepgeluid (vooral de hybrides, slechte elektromotor of zo?), maar de echte luxe bakken, daar hoor je echt geen motor meer bij.

Heb ook in anderhalf jaar nog geen één keer gehad dat iemand me echt niet doorhad of zo. Dus dat beeld herken ik ook niet eens (en ik heb mijn pedestrian horn uit staan).*

Ik vind het dan ook altijd erg overdreven als mensen over het gebrek aan geluid beginnen en dat het o zo gevaarlijk is.

*edit: Niet helemaal waar. Heb ik een keer gehad, maar toen had diegene toch zo'n mooie Beats op zijn hoofd, dus denk niet dat het veel had uitgemaakt.

[ Voor 23% gewijzigd door Nivve op 16-01-2017 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik druk gewoon 5 sec. op de toeter als ze me niet horen, opgelost. Tokkie in een Tesla :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk stopt dit jaar mijn Elektrisch avontuur.
Mijn Fluence gaat er van de zomer uit.

Deze was 2de hands aangekocht voor een duurzaam project en na afronden van project heb ik er 2 jaar mee mogen rijden.

Nu heeft een collega een Fabia Combi en voor dat budget moet ik dus ook gaan rijden.
Heb ook het gevoel dat mijn baas ook nog niet echt achter het elektrische rijden staat, dus meer aanstuurt op een normale auto.

Hij vertrouwt de betrouwbaarheid nog niet omdat er in de Fluence ook een keer een nieuwe motor in geplaatst is.
Dus ipv kopen zou hij dan een elektrische auto willen leasen wat de kosten nog hoger maken.

Misschien nog eens kijken of ik met een berekening hem ervan kan overtuigen dat onder aan de streep het verschil klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
YoshiBignose schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:06:
Ik druk gewoon 5 sec. op de toeter als ze me niet horen, opgelost. Tokkie in een Tesla :')
Ik dacht dat jij gestudeerd had ? :P

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crxtreem schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:11:
Waarschijnlijk stopt dit jaar mijn Elektrisch avontuur.
Mijn Fluence gaat er van de zomer uit.
Dat is niet zo mooi dan. Gaat hij de hogere bijtelling ook compenseren? })
Dus ipv kopen zou hij dan een elektrische auto willen leasen wat de kosten nog hoger maken.
Volgens de diverse posts in dit topic is een Ioniq goedkoop in de lease, maar ik heb geen idee hoe zich dat verhoudt tot een Fabia Combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Ja, Ioniq is (voor mijn bedrijf) goedkoper in de lease.
Prius is nu zo rond de 730 euro en mijn Ioniq wordt 542,--.
Is wel heel snel verdient.

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik heb het nog even uitgerekend. Op basis van onze norm (35.000 kilometer per jaar).

Diesel komt op jaarbasis uit op 2310 euro
En met 80% thuis laden en 20% fastned komt elektrisch rijden uit op 2009,88 euro per jaar.

Dan ga ik nog uit van mijn huidige onzuinig veel stadskilometers. Op de snelwegen gaat het eerder richting 1:20 en dan scheelt het nog maar 100 euro per jaar. Slechts 4%...

Met het risico dat laden duurder gaat worden in de wijk...

Kijk maar:
https://1drv.ms/x/s!AjrnqH7r_4E3j-tyaWxVo5eZdIvVdw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:45:
Ik heb het nog even uitgerekend. Op basis van onze norm (35.000 kilometer per jaar).

Diesel komt op jaarbasis uit op 2310 euro
En met 80% thuis laden en 20% fastned komt elektrisch rijden uit op 2009,88 euro per jaar.

Dan ga ik nog uit van mijn huidige onzuinig veel stadskilometers. Op de snelwegen gaat het eerder richting 1:20 en dan scheelt het nog maar 100 euro per jaar. Slechts 4%...

Met het risico dat laden duurder gaat worden in de wijk...

Kijk maar:
https://1drv.ms/x/s!AjrnqH7r_4E3j-tyaWxVo5eZdIvVdw
En waar is de wegenbelasting post gebleven voor de diesel? Zelfs mijn 206 van 1030kg koste 83 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Nadeel is voor mij misschien ook dat ik maar 20.000 Km per jaar rij, dus op het verbruik kan ik geen grote klapper maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
databeestje schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:47:
En waar is de wegenbelasting post gebleven voor de diesel? Zelfs mijn 206 van 1030kg koste 83 euro per maand.
Dat betaalt mijn baas niet, die zit in het leasebedrag... Dus betaal ik die zelf...
Leasebedrag ex brandstof krijgen we allemaal. Feitelijk zal mijn baas het een worst zijn wat we daarvan kunnen rijden. Het bedrag is hetzelfde...

Brandstof is variërend natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Dat, en pak je dan even de bijzonder zuinige ioniq erbij met een verbruik van 0,17 kWh per kilometer dan wordt het plaatje heel anders.

En thuis laden voor 0,25 cent/kWh is wel heel erg duur, de energieprijs ligt tegenwoordig rond de 18 ct per kwh en dat zie ik niet snel omhoog gaan.

(of heb je geen eigen oprit? dan noem ik dat niet thuis laden, maar publiek laden. Het is dan nog goedkoper om gewoon bij fastned te snelladen met het duurste abonnement. dat scheelt €320)

Edit:
Oh wacht even, je hebt het voor jezelf uitgerekend, en niet als zijnde een berekening of elektrisch rijden überhaupt goedkoper kan zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door NovapaX op 16-01-2017 11:58 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:29

knakworst

Get more sats!

In de wijk aan laadpalen betaal ik wel een kwartje, dat is nog de goedkoopste provider (New Motion). Wel denk ik dat 20% FastNed overdreven is. En diesel adviesprijs is nu ook 1.33. Voor 1.20 kan ik hier nergens meer tanken helaas. 5.5L / 100 kilometer moet je ook niets geks doen. Verschil is dus in de praktijk wel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Iusedto schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:11:
[...]

Ik dacht dat jij gestudeerd had ? :P
Ja, maar daar hebben ze me niets geleerd over sociaal gedrag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
NovapaX schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:53:
Dat, en pak je dan even de bijzonder zuinige ioniq erbij met een verbruik van 0,16 kWh per kilometer dan wordt het plaatje heel anders.

En thuis laden voor 0,25 cent/kWh is wel heel erg duur, de energieprijs ligt tegenwoordig rond de 18 ct per kwh en dat zie ik niet snel omhoog gaan.
Er staan palen in de straat voor 25 cent per kWh.
Ik heb geen prive parkeerplek, wel openbaar voor de deur.

18 cent per kWh is voor mijzelf... Dat moet nog gescheiden worden, dat zal ook best wat geld kosten... Dan nog de paal... Dus uitgaande van 25 cent per kWh vind ik niet zo heel vreemd.
knakworst schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:57:
In de wijk aan laadpalen betaal ik wel een kwartje, dat is nog de goedkoopste provider (New Motion). Wel denk ik dat 20% FastNed overdreven is. En diesel adviesprijs is nu ook 1.33. Voor 1.20 kan ik hier nergens meer tanken helaas. 5.5L / 100 kilometer moet je ook niets geks doen. Verschil is dus in de praktijk wel groter.
Nou ik rijd nu veel stadskilometers, maar op de snelweg is 4,5l/100km prima te doen. En daar hoef ik echt geen 100 voor te gaan rijden.

Berekening is al iets ouder, dus zal hem inderdaad even aanpassen.

Ik houd de berekening bewust wat behoudend, omdat het wel in de praktijk voordeliger moet zijn voor mijn baas. Ik heb nu regelmatig een zware rechtervoet, dat zal met de EV niet anders zijn ;)

Stel dat ik volgende week opeens voor een lange opdracht naar de andere kant van het land moet, dan zal ik veel FastNed gaan laden... Dat risico is voor mijn baas en daarom is hij terughoudend...

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 16-01-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:18

Wailing_Banshee

You're Next

dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:56:
[...]
Aan de andere kant maken veel EV rijders het ook veel rooskleuriger dan het is natuurlijk.
Ik denk dat dat een beetje het grootste probleem is. De cijfers waren veel te rooskleurig (net zoals bij benzine en diesels). Maar als je een range van 100km belooft en je houdt daar nog geen 30 van over, is de drempel een heel stuk groter dan wanneer je een range van 600km belooft en daar 500 van overhoudt... Ik denk dat bij een heleboel mensen electrisch rijden daardoor een wat slechte naam heeft gekregen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:04:
[...]

Stel dat ik volgende week opeens voor een lange opdracht naar de andere kant van het land moet, dan zal ik veel FastNed gaan laden... Dat risico is voor mijn baas en daarom is hij terughoudend...
Als je anders voor 25 ct laad dan is altijd laden bij Fastned sowieso goedkoper met het duurste abonnement.
Met je huidige 35.000 kilometer scheelt het al ruim 300 euro als je altijd bij Fastned zou laden in plaats van slechts 20%.
(maargoed, dat kost wel een hoop tijd natuurlijk)

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 16-01-2017 12:11 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:29

HeroS

SmartHome Nerd

Crxtreem schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:51:
Nadeel is voor mij misschien ook dat ik maar 20.000 Km per jaar rij, dus op het verbruik kan ik geen grote klapper maken.
Ik rij ook 20.000 km p/jaar. Ik heb van te voren uitgerekend dat wij tussen de 150 > 200 per maand besparen aan brandstof door elektrisch te gaan rijden.

Uit mij berekening van de afgelopen maanden zit ik nu gemiddels op 160 euro p/mnd aan besparingen.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:04:
[...]

Er staan palen in de straat voor 25 cent per kWh.
Ik heb geen prive parkeerplek, wel openbaar voor de deur.

18 cent per kWh is voor mijzelf... Dat moet nog gescheiden worden, dat zal ook best wat geld kosten... Dan nog de paal... Dus uitgaande van 25 cent per kWh vind ik niet zo heel vreemd.
Keek laatst even op m'n afschrift en die paal bij mij in de straat is gewoon 32 cent per kWh..... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:56:
Keek laatst even op m'n afschrift en die paal bij mij in de straat is gewoon 32 cent per kWh..... :|
Dat is ongeveer even duur als diesel...

Hebben jullie ervaring met het meeleasen van een laadpaal als optie en/of accessoire?
Mag je hem daarna dan wel houden?

[ Voor 19% gewijzigd door BlakHawk op 16-01-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:59:
[...]

Maar dan zonder de uitstoot, mooi toch? Beetje gekscherend natuurlijk, er is wel winst, maar die is niet in euro's uit te drukken. Ten koste van een beetje tijd op de lange afstanden, voor mijn woon-werk verkeer is het tijdverschil nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:59:
[...]

Hebben jullie ervaring met het meeleasen van een laadpaal als optie en/of accessoire?
Mag je hem daarna dan wel houden?
Dat vinden mijn longen niet.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
databeestje schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:02:
Maar dan zonder de uitstoot, mooi toch? Beetje gekscherend natuurlijk, er is wel winst, maar die is niet in euro's uit te drukken. Ten koste van een beetje tijd op de lange afstanden, voor mijn woon-werk verkeer is het tijdverschil nihil.
Misschien zit ik in het verkeerde forumdeel, maar mijn afweging is louter financieel ;)

Uitstoot heb je misschien niet meer lokaal, maar globaal is hij nog steeds fors aanwezig door een EV. Daarnaast boeit het mij gewoon niet zo veel. Ik geloof niet zo erg in een EV toekomst als oplossing voor het uitstootprobleem.

Vervolgens pakken we vrolijk het vliegtuig naar vakantie en ben je in één klap je hele uitstootbesparing weer kwijt ten opzichte van die ICE waarmee je wél op vakantie ging...

Ik wil een EV om de lage bijtelling en het zou zonnepanelen een stuk aantrekkelijke maken.

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 16-01-2017 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Mijn reden om EV te gaan rijden zijn eigenlijk simpel :

- Ioniq is luxe en rijdt echt heerlijk
- binnen mijn functie en afstanden moet het mogelijk zijn om EV te kunnen rijden
- het is voor het bedrijf substantieel goedkoper
- 4% bijtelling. (grootste reden)

FUMES et CARNES

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:38
dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:10:
[...]
Misschien zit ik in het verkeerde forumdeel, maar mijn afweging is louter financieel ;)

Uitstoot heb je misschien niet meer lokaal, maar globaal is hij nog steeds fors aanwezig door een EV. Daarnaast boeit het mij gewoon niet zo veel. Ik geloof niet zo erg in een EV toekomst als oplossing voor het uitstootprobleem.

Vervolgens pakken we vrolijk het vliegtuig naar vakantie en ben je in één klap je hele uitstootbesparing weer kwijt ten opzichte van die ICE waarmee je wél op vakantie ging...

Ik wil een EV om de lage bijtelling en het zou zonnepanelen een stuk aantrekkelijke maken.
Er zitten hier figuren die gerust een paar duizend km naar hun vakantiebestemming rijden met een EV :P
Al zijn dat dan wel Tesla's.

En qua CO2 uitstoot zet het niet veel zoden aan de dijk zolang we hier niet 100% groene stroom hebben. Maar er is een groot verschil tussen de uitlaat van een elektriciteitscentrale met een uitgebreide rookgasbehandeling en de uitlaat van een benzine of dieselauto. De leefbaarheid in grote steden gaat niet achteruit door CO2 maar door fijnstof, nitraten en sulfiden.

Natuurlijk heeft je buurman net zoveel profijt van jouw elektrische auto als jij zelf. En hij hoeft er niet voor te betalen. Dus 99% van de Nederlanders zal vooral de financieel meest aantrekkelijke optie kiezen.
En dan helpt het wel dat je nu maar 4% bijtelling betaalt :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:10:
Uitstoot heb je misschien niet meer lokaal, maar globaal is hij nog steeds fors aanwezig door een EV. Daarnaast boeit het mij gewoon niet zo veel. Ik geloof niet zo erg in een EV toekomst als oplossing voor het
Voor het totale emissieprobleem is particulier vervoer maar een klein deel, dat is absoluut waar. Maar binnen dat kleine deel is EV rijden wel degelijk een serieuze verbetering. Zelfs een EV die op pure kolenstroom rijdt, is al schoner dan een brandstof auto. Dat komt omdat een elektromotor zoveel zuiniger is dan een brandstofmotor.

Veel leveranciers van laadstroom leveren groene stroom. Mensen die thuis laden en zonnepanelen hebben, rijden op groene stroom. Het is allemaal een stapje in de goede richting. Zelfs al is particulier vervoer maar een klein deel van de uitstoot vergeleken met luchtverkeer, fabrieken, enzovoort.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mddd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:33:
Voor het totale emissieprobleem is particulier vervoer maar een klein deel, dat is absoluut waar. Maar binnen dat kleine deel is EV rijden wel degelijk een serieuze verbetering. Zelfs een EV die op pure kolenstroom rijdt, is al schoner dan een brandstof auto. Dat komt omdat een elektromotor zoveel zuiniger is dan een brandstofmotor.

Veel leveranciers van laadstroom leveren groene stroom. Mensen die thuis laden en zonnepanelen hebben, rijden op groene stroom. Het is allemaal een stapje in de goede richting. Zelfs al is particulier vervoer maar een klein deel van de uitstoot vergeleken met luchtverkeer, fabrieken, enzovoort.
Tenzij je een Tesla wall hebt staan, is het helemaal niet waar.
Ik kom 's avonds thuis als de zon al onder is en ben voor zonsopgang weer weg.

Als ik thuis ga laden zullen het nooit de zonnepanelen zijn die mijn auto gaan opladen, helaas...

Uiteindelijk blijven we, ondanks zonnepanelen, gigantisch afhankelijk van de grijze stroom. Dat het uiteindelijk op papier net lijkt of we 100% groen zijn, betekent natuurlijk niet dat we zonder die grijze stroom kunnen.

Zelf mét Tesla wall, is al berekend dat een gemiddeld huis deze heel de winter niet vol genoeg krijgt om niet meer afhankelijk te zijn van grijze stroom. De verschillen tussen zomer en winter zijn groot... En doordat we met totaalverbruiken werken, lijkt het net of we al onze eigen stroom zelf opwekken met panelen.

Om 100% groen te zijn , moet je op ieder willekeurig gedeelte van de dag in je maximale stroombehoefte kunnen voorzien. Daar zijn we helaas nog lang niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:41:
[...]

Als ik thuis ga laden zullen het nooit de zonnepanelen zijn die mijn auto gaan opladen, helaas...

Uiteindelijk blijven we, ondanks zonnepanelen, gigantisch afhankelijk van de grijze stroom. Dat het uiteindelijk op papier net lijkt of we 100% groen zijn, betekent natuurlijk niet dat we zonder die grijze stroom kunnen.

Zelf mét Tesla wall, is al berekend dat een gemiddeld huis deze heel de winter niet vol genoeg krijgt om niet meer afhankelijk te zijn van grijze stroom. De verschillen tussen zomer en winter zijn groot... En doordat we met totaalverbruiken werken, lijkt het net of we al onze eigen stroom zelf opwekken met panelen.

Om 100% groen te zijn , moet je op ieder willekeurig gedeelte van de dag in je maximale stroombehoefte kunnen voorzien. Daar zijn we helaas nog lang niet...
Wel eens van een windmolen of een waterkrachtcentrale gehoord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
kdeboois schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:48:
[...]

Wel eens van een windmolen of een waterkrachtcentrale gehoord ?
En reken nu de behoefte eens na die er is en wat die molens en centrales maximaal leveren...

Ik kom toch even terug op CO2, aangezien de overheid daar alleen maar op let.

Ik ga nu altijd met de auto op vakantie, 1500-2200km enkele reis, op basis van de afgelopen jaren.
Met een Ioniq niet te doen, voor ons.

Dat wordt dus vliegen, voor vakantie.
4 personen, leveren op een vlucht van bijna 3 uur 2,9 ton CO2. Dat is 26308 kg CO2. Dat is dus 26308000 gram. Mijn dieseltje zeggen ze van dat hij 86 gram uitstoot, maar dat klopt niet met de werkelijkheid.

Is 120 gram CO2 per kilometer wel realistisch? Laten we eens heel gek doen en we maken er 200 gram per kilometer van, voor mijn ecodiesel...
Dan kan ik voor die ene vliegvakantie net zo goed (26308000/200)= 131.540 kilometer rijden...

Ik heb er nu in 4 jaar tijd, 113.000 op de teller gezet. Dus ik kan beter 4 jaar dieselen, dan EV gaan rijden en één keer in de 4 jaar met het vliegtuig op vakantie... Kijkende naar CO2...

Een stijgend bezit voor EV's zorgt ook voor stijgend aantal vliegreizen in mijn beleving...

Ik heb het dus enkel en alleen over CO2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
[...]
Nee. Maar de zonnepanelen die jij hebt liggen, leveren wel degelijk groene stroom aan het net. En die stroom wordt door iemand anders gebruikt. Als jij een groene stroom leverancier hebt, dan lever hij groene stroom en je laadt op met groene stroom. Dus je auto rijdt op "jouw" groene stroom.
Ja, er is met veel duurzame bronnen een probleem dat je ze niet makkelijk kunt inplannen en dat je voor het opvangen van verschillen andere bronnen nodig hebt. Maar ook daar zijn wel groene(re) alternatieven dan wat we nu doen en ook groene manieren om energie op te slaan (bv hydro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:02:
[...]

En reken nu de behoefte eens na die er is en wat die molens en centrales maximaal leveren...

Ik ga nu altijd met de auto op vakantie, 1500-2200km enkele reis, op basis van de afgelopen jaren.

4 personen, leveren op een vlucht van bijna 3 uur 2,9 ton CO2. Dat is 26308 kg CO2. Dat is dus 26308000 gram. Mijn dieseltje zeggen ze van dat hij 86 gram uitstoot, maar dat klopt niet met de werkelijkheid.

Is 120 gram CO2 per kilometer wel realistisch? Laten we eens heel gek doen en we maken er 200 gram per kilometer van, voor mijn ecodiesel...
Dan kan ik voor die ene vliegvakantie net zo goed (26308000/200)= 131.540 kilometer rijden...

Ik heb er nu in 4 jaar tijd, 113.000 op de teller gezet. Dus ik kan beter 4 jaar dieselen, dan EV gaan rijden en één keer in de 4 jaar met het vliegtuig op vakantie... Kijkende naar CO2...

Een stijgend bezit voor EV's zorgt ook voor stijgend aantal vliegreizen in mijn beleving...

2,9ton is 2900kg ;) Je zit een factor 10 te hoog.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Steefph schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:07:
[...]

2,9ton is 2900kg ;) Je zit een factor 10 te hoog.
Hij gaat van 2,9 ton naar 26308 kg. Dat is dus geen factor 10. Ik ben nu wel benieuwd wat voor tonnen dit zijn.

Maar uhm. Als met de EV op vakantie gaan niet haalbaar is hoef je natuurlijk niet met het vliegtuig. Er zijn ook bedrijven die auto's verhuren ;)
Ook financieel is dat met 4 passagiers een stuk aantrekkelijker dan vliegen.

[ Voor 28% gewijzigd door RocketKoen op 16-01-2017 14:12 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
RocketKoen schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:10:
[...]

Hij gaat van 2,9 ton naar 26308 kg. Dat is dus geen factor 10. Ik ben nu wel benieuwd wat voor tonnen dit zijn.

Maar uhm. Als met de EV op vakantie gaan niet haalbaar is hoef je natuurlijk niet met het vliegtuig. Er zijn ook bedrijven die auto's verhuren ;)
Die fout negeerde ik bewust :P

Ook die 2,9ton is raar. Als ik Amsterdam Milaan doe, kom ik op 330Kg per persoon uit :)

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

YoshiBignose schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:56:
[...]

Allego zeker?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52
Ja maar dat is uitstoot op 10 km hoogte. Dat telt niet :+

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Nee, je moet in een bepaalde periode aan je stroombehoefte kunnen voldoen. Je hoeft niet per se een persoonlijke accu te hebben, die kun je ook op wijk/dorp basis hebben staan. Maar accus zijn niet de oplossing, in mijn ogen is power to gas de oplossing. Maar dat heeft niet met dit topic te maken.
Iusedto schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:15:
Mijn reden om EV te gaan rijden zijn eigenlijk simpel :

- Ioniq is luxe en rijdt echt heerlijk
- binnen mijn functie en afstanden moet het mogelijk zijn om EV te kunnen rijden
- het is voor het bedrijf substantieel goedkoper
- 4% bijtelling. (grootste reden)
Mijn reden om EV te willen gaan rijden is eigenlijk nog simpeler: ik wil iets aan de CO2 uitstoot doen, zonder dat ik luxe moet inleveren.
Steefph schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:12:
[...]

Ook die 2,9ton is raar. Als ik Amsterdam Milaan doe, kom ik op 330Kg per persoon uit :)
Ik heb het idee dat hij het totaal van het vliegtuig gepakt heeft. En ja, dan kom je een stuk slechter uit met het vliegtuig!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:02:
[...]

Ik ga het niet nu ff narekenen, maar daarom compenseer ik al mijn vluchten ruimhartig door voor iedere ton CO2 die dat uitstoot een bedrag te investeren in een windmolenpark die deze uitstoot compenseert. Verder koop ik ook de emissiedelen op voor die ton.

Voor jouw longen (die mij wel iets interesseren want we zitten samen in een collectief kwa zorg) rij ik zo veel als mogelijk elektrisch met mijn E-REV.

[ Voor 0% gewijzigd door kdeboois op 16-01-2017 14:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Voor wat realistischere cijfers.
Een vakantie met het vliegtuig (4 stoelen) is 3 tot 4 keer zoveel CO2 uitstoot dan met de fossiel gestookte auto (4 inzittenden). bron

Dan gaan ze uit van de gemiddelde bezetting van een vliegtuig. Dus 4 personen = 4x zoveel uitstoot als 1 persoon.
Als je alleen gaat kun je dus zelfs beter het vliegtuig pakken.
Steefph schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:12:
[...]

Even gerekend met een A320 met 150 stoelen. Als 4 stoelen 2,9 ton CO2 veroorzaken, zou dat hele vliegtuig 109 ton CO2 uitstoten. Volgens mij is dat meer dan er in de kerosine tank past ;)

[ Voor 33% gewijzigd door RocketKoen op 16-01-2017 14:33 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
RocketKoen schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:10:
[...]

Grrrr natuurlijk, ik gebruikte google:
https://www.google.nl/web...ie=UTF-8#q=2.9+ton+%3D+kg

Verschil tussen 2.9 ton en 2,9 ton... US is natuurlijk 2.9

Dan passen we mijn berekening iets aan.

Een huidige EV verbruikt ongeveer 80gram CO2 op dit moment. Mijn ecodiesel zit ongeveer op de 160 gram. Dan is het verschil 80 gram, ten voordeel van de EV.

Met 2630kg voor de vliegreis, kun je daar zo'n 33.000 kilomter per jaar voor rijden.
Dus rijd je meer dan 33k per jaar in de EV, kun je beter EV rijden (als je gaat vliegen voor vakantie)
En rijd je minder dan 33k per jaar, kun je beter een ecodiesel hebben, als je zou gaan vliegen met een EV.
RocketKoen schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:30:
Voor wat realistischere cijfers.
Een vakantie met het vliegtuig (4 stoelen) is 3 tot 4 keer zoveel CO2 uitstoot dan met de fossiel gestookte auto (4 inzittenden). bron

Dan gaan ze uit van de gemiddelde bezetting van een vliegtuig. Dus 4 personen = 4x zoveel uitstoot als 1 persoon.
Als je alleen gaat kun je dus zelfs beter het vliegtuig pakken.
Ik heb hem hier ingevoerd:
https://co2.myclimate.org/en/flight_calculators/new

AMS naar OTP, 4 personen roundtrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vergeet voor het gemak niet om die vakantiekilometers van je totaal af te trekken.
Een retourtje Bucharest met de auto is 4500km. Met die 160g/km van je diesel is dat goed voor 720kg CO2.

Ongeveer vergelijkbaar met de uitstoot van 1 vliegticket dus.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:31:
[...]

Ik heb hem hier ingevoerd:
https://co2.myclimate.org/en/flight_calculators/new

AMS naar OTP, 4 personen roundtrip
Hmm, eens ingevuld (we gaan dit jaar voor het eerst weer vliegen sinds die vulkaan uitbarsting in IJsland)

2.8t voor de heenweg en 3.4t voor de terugweg (Schiphol - Miami en LAX - Schiphol). Dan vergeet ik maar even het stuk ertussen :p

Maar over vakantie gesproken: zijn er hier mensen met EV's die ook kamperen? Onze favoriete manier van vakanties is gewoon de tent achterin gooien en te trekken. Denk aan max 200-500km op een dag. Maar dat zou natuurlijk niet opschieten als je eerst elke dag een paar uur aan het stroom moet voordat je de volgende trip kunt maken...

Edit: het stuk ertussen kon ik ook uitrekeken op die site: 7.4t...

[ Voor 4% gewijzigd door Wailing_Banshee op 16-01-2017 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:46:
[...]

Hmm, eens ingevuld (we gaan dit jaar voor het eerst weer vliegen sinds die vulkaan uitbarsting in IJsland)

2.8t voor de heenweg en 3.4t voor de terugweg (Schiphol - Miami en LAX - Schiphol). Dan vergeet ik maar even het stuk ertussen :p

Maar over vakantie gesproken: zijn er hier mensen met EV's die ook kamperen? Onze favoriete manier van vakanties is gewoon de tent achterin gooien en te trekken. Denk aan max 200-500km op een dag. Maar dat zou natuurlijk niet opschieten als je eerst elke dag een paar uur aan het stroom moet voordat je de volgende trip kunt maken...
De camping is typisch zo'n plek waar iedere standplaats een laadpaal heeft. Je moet alleen wel er voor zorgen dat je binnen de vermogens grenzen blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kdeboois schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:47:
[...]

De camping is typisch zo'n plek waar iedere standplaats een laadpaal heeft. Je moet alleen wel er voor zorgen dat je binnen de vermogens grenzen blijft.
Ik zou niet eens weten wat het vermogen is van die stroompalen op een camping... Wij hebben nooit stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Uiteindelijk heeft EV nog meer emissie voordelen dan alleen CO2-uitstoot. Vooral op het gebied van fijnstof haalt een EV veel winst, wat de locale luchtkwaliteit verbeterd. En wat al aangekaart wordt, is een grijsstroom-EV beter dan een ICE. Daarnaast is de fijnstof uitstoot van gas- en kolencentrales lager én beter geregeld en gecontrolleerd dan bij EV's (dieselgate).

Gaat iedereen over naar EV, zal je het CO2 probleem in de wereld niet verhelpen, maar fijnstof- en luchtkwaliteitproblemen zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:49:
[...]

Ik zou niet eens weten wat het vermogen is van die stroompalen op een camping... Wij hebben nooit stroom.
Laagste wat ik ben tegengekomen is 6A delen met 2 aansluitingen. Meestal 1x10A of 1x16A.
Wij waren met de caravan, dus campings zonder stroomaansluiting vielen automatisch af.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
[...]

Ik heb het in Frankrijk en in Spanje gedaan. Soms met volle batterij weer rijden, soms op Euro 95...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Maar goed voorlopig mogen wij nog geen EV rijden, dus nog geen Ioniq voor mij :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:31:
Met 2630kg voor de vliegreis, kun je daar zo'n 33.000 kilomter per jaar voor rijden.
Dus rijd je meer dan 33k per jaar in de EV, kun je beter EV rijden (als je gaat vliegen voor vakantie)
En rijd je minder dan 33k per jaar, kun je beter een ecodiesel hebben, als je zou gaan vliegen met een EV.
Ik vind dit allemaal nogal een scheve vergelijking. Ik denk dat er zat mensen zijn die sowieso gaan vliegen. En andere mensen gaan niet vliegen. Onafhankelijk van wat voor auto ze rijden. De relatie die je suggereert - dat je met een EV veroordeelt bent te gaan vliegen en dat je anders met de auto zou gaan - bestaat vast voor sommigen. Maar lang niet voor iedereen.

Om nog wat andere argumenten aan te dragen: ik zou wel eens willen weten hoeveel huishoudens als enige auto een EV hebben. Ik denk dat bij een aanzienlijk deel een tweede auto aanwezig is. Dus als je niet wilt vliegen dan zou je gewoon met die tweede auto kunnen gaan. Opnieuw, niet iedereen maar wel veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kdeboois schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:53:
[...]

Ik heb het in Frankrijk en in Spanje gedaan. Soms met volle batterij weer rijden, soms op Euro 95...
Als ik een EV koop, wil ik voor 100% electrisch rijden. Dus geen range extender.

Het wordt hem dit jaar toch niet, eerst onze vreselijk vervuilende (maar oh zo geanticipeerde!) vakantie, daarna wat meer panelen, en geen EV's die aan mijn eis voldoen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Nou, dan weet je waar je de volgende keer op moet zoeken. Het lijkt me ideaal om binnen een lading van je EV naar de volgende camping te rijden en daar weer op te laden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:01:
Maar goed voorlopig mogen wij nog geen EV rijden, dus nog geen Ioniq voor mij :-(
Maar je hebt nu wel wat argumenten voor je baas. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:05:
[...]

Als ik een EV koop, wil ik voor 100% electrisch rijden. Dus geen range extender.

Het wordt hem dit jaar toch niet, eerst onze vreselijk vervuilende (maar oh zo geanticipeerde!) vakantie, daarna wat meer panelen, en geen EV's die aan mijn eis voldoen :p
Tja, toen ik deze auto koos was er nog geen keus voor Tesla Model S of andere 300 km+ EV's.

In 2018 met wat spaargeld op zak is er vast iets te koop dat aan je wensen gaat voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
kdeboois schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:06:
Maar je hebt nu wel wat argumenten voor je baas. ;)
Enige argument wat voor hem telt is geld, zelfde geldt voor mij ;)

Dus ik zal mijn excel sheet met hem delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:12:
[...]

Denk aan de zorg premie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Klopt! Zijn dat oplichters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:12:
[...]

Als jij bijtelling betaalt is het misschien interessant om een eigen bijdrage te betalen om het verschil weg te nemen. Dan maakt het financieel voor je baas niet meer uit. Maar jij betaalt misschien minder aan eigen bijdrage dan je anders kwijt zou zijn aan bijtelling. Zeker aangezien je de eigen bijdrage mag aftrekken van de bijtelling, waardoor je voor een ionic na €120 al op 0 bijtelling komt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
RocketKoen schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:39:
Als jij bijtelling betaalt is het misschien interessant om een eigen bijdrage te betalen om het verschil weg te nemen. Dan maakt het financieel voor je baas niet meer uit. Maar jij betaalt misschien minder aan eigen bijdrage dan je anders kwijt zou zijn aan bijtelling. Zeker aangezien je de eigen bijdrage mag aftrekken van de bijtelling, waardoor je voor een ionic na €120 al op 0 bijtelling komt.
Zo mochten we vroeger ook benzine rijden met een eigen bijdrage.
Helaas wil het aantal te rijden kilometers nogal eens wisselen en is er nog wel eens verloop, waardoor de baas uiteindelijk of met een auto blijft zitten, of meer aan brandstof kwijt is dan berekend.

Nu volgens ze het advies van de leasemij om boven de 25k per jaar, geen EV te kiezen.

Daar twijfel ik zelf ook nog wel eens over, blijft een Ioniq ook haalbaar met 200km per dag rijden? Ik zat destijds op 55k per jaar.

Leuk dat een Tesla het makkelijk zou redden, maar een Ioniq heeft toch een stuk kleinere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dfrenner schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:42:
[...]

Zo mochten we vroeger ook benzine rijden met een eigen bijdrage.
Helaas wil het aantal te rijden kilometers nogal eens wisselen en is er nog wel eens verloop, waardoor de baas uiteindelijk of met een auto blijft zitten, of meer aan brandstof kwijt is dan berekend.

Nu volgens ze het advies van de leasemij om boven de 25k per jaar, geen EV te kiezen.

Daar twijfel ik zelf ook nog wel eens over, blijft een Ioniq ook haalbaar met 200km per dag rijden? Ik zat destijds op 55k per jaar.

Leuk dat een Tesla het makkelijk zou redden, maar een Ioniq heeft toch een stuk kleinere accu.
200km/dag ligt er aan of je op je thuis en op je bestemming met enige zekerheid kan laden. Dan zit je op 100km enkele reis en dat haal je met gemak.
En als je elke dag een half uur bij fastned staat dan moet je je baas overtuigen dat je dan ook productief kan zijn (bijvoorbeeld mail afwerken). Of dat je dat niet onder werktijd doet. Dat gaat een stuk makkelijker als je eigen baas bent :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]
Zoals al eerder vermeld vanaf 6A maar 16A is de norm. Dus met een nachtje laden zit de gemiddelde auto wel vol.
Oplichters is een groot woord, maar ik laad ergens anders als het kan. Ze wurmen zich bij een boel gemeentes naar binnen als voorkeurspartner door vrijwel al het werk uit handen te nemen(lekker gemakkelijk voor de gemeente) maar ze vragen wel belachelijke bedragen voor laden, niet alleen per kWh maar ook vaak nog extra per tijdseenheid.

En dan langs de snelweg, waar Fastned nog een beetje moeite doet om een mooi snellaadstation neer te zetten gooit Allego een ABB unit ergens op de parkeerplaats en vindt het dan wel mooi. En dan zijn ze nog duurder ook. Niet mijn bedrijf...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Leuk om te zien hoe ver Tesla gaat met automatiseren van de aanlevering aan productie.
YouTube: Tesla Gigafactory Behind the Scenes Inside Tour

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Mijn mening:

Wat een onzin om een vliegvakantie e.d. erbij te halen....

Een EV rijden is een stap in de goede richting.
Hoe je dat verder inricht is vrij aan iedereen en kan ervoor zorgen dag het voordeel van de EV te niet wordt gedaan.
Voorbeeld:
Indien ik een EV koop maar thuis de verwarming op 23 graden zet dan ben ik toch "beter" bezig dan dat er een ICE i.p.v. een EV stond.
Alle beetjes helpen.

Wij rijden straks 25dkm per jaar op onze eigen zonne-energie. Maar zitten in een situatie waarin wij dat kunnen. Als een ander dat niet kan, maakt iemand dat dan minder in zijn besparing of milieu-gedachte?

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:51
JeroenE schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:59:
[...]
Ik heb geen Leaf, dus verder geen concrete info. Maar wel een idee: heb je de batterij van de sleutel al eens vervangen? Wellicht zijn die toch allebei te leeg en herkent de auto de sleutels daarom niet meer.
Batterij van de sleutel is inderdaad ook al vervangen, maar helaas geen verandering. (sloten kan ik ook gewoon bedienen)
Intussen staat de auto bij de dealer. Eerste probleem is een rotte 12V accu en een accuklem hiervan. Die worden nu eerst vervangen (moeten besteld worden), daarna kijken wat de status is.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wailing_Banshee schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:46:
[...]
Maar over vakantie gesproken: zijn er hier mensen met EV's die ook kamperen? Onze favoriete manier van vakanties is gewoon de tent achterin gooien en te trekken. Denk aan max 200-500km op een dag.
Zo 'ver' ben ik nog niet gekomen, maar met de Zoe is dat goed te doen. Even bellen van tevoren, zeg dat je 16A nodig hebt bij een parkeerplaats, dat lukt altijd. Twee keer had de campingbaas zelfs een paal met tussenmeter, daar stond het opladen voor €0,22/kWh op de factuur :)

Kamperen bij de boer houdt in dat ze overal krachtstroom hebben, fijn met een mobiele 11kW lader.
Een beetje camping heeft 3x63A, de meesten meer.

300 km per dag met een Zoe houdt in 2x laden, dus 1x lunch + 1x cappuchino ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
EV-newbie schreef op maandag 16 januari 2017 @ 18:49:
Mijn mening:

Wat een onzin om een vliegvakantie e.d. erbij te halen....

Een EV rijden is een stap in de goede richting.
Hoe je dat verder inricht is vrij aan iedereen en kan ervoor zorgen dag het voordeel van de EV te niet wordt gedaan.
Voorbeeld:
Indien ik een EV koop maar thuis de verwarming op 23 graden zet dan ben ik toch "beter" bezig dan dat er een ICE i.p.v. een EV stond.
Alle beetjes helpen.

Wij rijden straks 25dkm per jaar op onze eigen zonne-energie. Maar zitten in een situatie waarin wij dat kunnen. Als een ander dat niet kan, maakt iemand dat dan minder in zijn besparing of milieu-gedachte?
Ik denk dat dit een beetje uit frustratie was. De poster blijkt later gewoon geen EV te mogen kiezen van zijn baas / lease maatschappij. Soort verwerkingsproces. >:)

Wel is het zo dat de compensatie van vluchten beter moet. Maar dat is off-topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

YouTube: El ACCIONA 100% EcoPowered hace historia en el Dakar 2017
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=OkR3_wee59Y]
Daadwerkelijk de finish gehaald :)
Volgend jaar wat meer tempo, 41 uur penalty is wat gortig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Electrek.co: doe ons een P100D

Wat jammer van de journalistieke onafhankelijkheid. Patreon vind ik een veel betere manier van financiering voor een site die erg hard werkt en veel nieuws brengt en maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Erasmo schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:30:
[...]

Zoals al eerder vermeld vanaf 6A maar 16A is de norm. Dus met een nachtje laden zit de gemiddelde auto wel vol.

[...]

Oplichters is een groot woord, maar ik laad ergens anders als het kan. Ze wurmen zich bij een boel gemeentes naar binnen als voorkeurspartner door vrijwel al het werk uit handen te nemen(lekker gemakkelijk voor de gemeente) maar ze vragen wel belachelijke bedragen voor laden, niet alleen per kWh maar ook vaak nog extra per tijdseenheid.

En dan langs de snelweg, waar Fastned nog een beetje moeite doet om een mooi snellaadstation neer te zetten gooit Allego een ABB unit ergens op de parkeerplaats en vindt het dan wel mooi. En dan zijn ze nog duurder ook. Niet mijn bedrijf...
Sinds 1 januari zijn al hun prijzen toch weer per kWh? (Edit: bron bijgezocht: https://www.allego.nl/lad...ichtelijker-en-goedkoper/).
De tijdsprijzen zijn inderdaad pure diefstal (vooral 's winters), ik boycotte ze ook als de nete tot dit jaar.

Ik vind het vooral kwalijk dat ze niet onafhankelijk zijn maar van Alliander zijn (of zijn ze ondertussen wel onafhankelijk?). Eigenlijk mag het niet, maar omdat laadpalen een 'service' zijn, mag het opeens wel. Dan koop je bij een benzinepomp ook geen benzine, maar is het opeens een service die BP levert :?
Kan me niet voorstellen dat dit ze geen voordelen oplevert die Fastned niet heeft (prioriteiten bij aanleggen van infrastructuur naar hun eigen dochterpartij. Dat soort dingen)
Edit: Op hun site geven ze aan een 'afsplitsing' van Alliander te zijn. Maar dat geeft me niet heel veel uitsluitsel...

[ Voor 6% gewijzigd door Nivve op 17-01-2017 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Luchtenburger schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:50:
[...]

Intussen staat de auto bij de dealer. Eerste probleem is een rotte 12V accu en een accuklem hiervan. Die worden nu eerst vervangen (moeten besteld worden), daarna kijken wat de status is.
Dit komt wel bekend voor:

1) In november of zo ergens een keer boodschappen gaan doen, accu geparkeerd met >60% accu. Kom terug, niets doet het meer. Met de noodsleutel geopend, maar alles was dood. Pechhulp erbij (JustLease en Nissan allebei perfecte service), met hulpaccu op de 12 V de auto op de ambulance gereden. De garage kon vervolgens niets vinden (ik heb ze de auto nog een dag langer laten houden en verzocht om meer te testen). Daarna reed 'ie weer gewoon.

2) In december, weer boodschappen bij dezelfde supermarkt. Kom terug, auto gaat open, wil starten, hoor een fractie van de melodie en alles gaat ineens uit. Weer pechhulp erbij, en die was er al snel achter dat de accuklem niet goed vast zat (vonken kwamen eraf). Accutester gaf brakke 12 V aan (waarschijnlijk van het vonken trekken), dus afspraak bij de dealer voor het vervangen. Hun tester gaf vervolgens geen fouten aan, dus de accu is alsnog niet vervangen. Maar punt 1) was bij dezelfde dealer afgehandeld, dus volgens mij zijn dat gewoon een stel prutsers. De volgende keer laat ik 'm wel naar Drachten brengen, dan haal ik 'm wel op vanaf m'n werk 8)7

(overigens flinke frustratie door de Ford/Nissan dealer in Groningen: "ja, kan wel even tussendoor, accu vervangen duurt niet zo lang, reken op drie kwartier." Vervolgens 2 uur zitten wachten en hebben ze niet eens iets vervangen :( )

[ Voor 6% gewijzigd door Veneficus op 17-01-2017 09:38 ]

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
kdeboois schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:40:
Ik denk dat dit een beetje uit frustratie was. De poster blijkt later gewoon geen EV te mogen kiezen van zijn baas / lease maatschappij. Soort verwerkingsproces. >:)

Wel is het zo dat de compensatie van vluchten beter moet. Maar dat is off-topic hier.
Nou nou nou nou. Frustratie is een groot woord.

Ik had inderdaad liever minder bijtelling gehad. Ik weet nog niet voor 100% of een EV voor mij echt haalbaar is (het is jammer dat de Ioniq met 40kW accu er nog niet is, 28 is nét aan de lage kant).

Het gaat mij meer om de overheid die alles doet om CO2 omlaag te laten brengen, maar een consequentie voor ons is dat de vakanties voortaan gevlogen wordt. Met een diesel is 2200km prima te doen, met een Ioniq begin ik daar echt niet aan.

In mijn specifieke geval zal mijn footprint hierdoor toenemen... Het laat alleen maar zien hoe bekrompen de overheid bezig is.
Nivve schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 07:24:
[...]

Sinds 1 januari zijn al hun prijzen toch weer per kWh? (Edit: bron bijgezocht: https://www.allego.nl/lad...ichtelijker-en-goedkoper/).
De tijdsprijzen zijn inderdaad pure diefstal (vooral 's winters), ik boycotte ze ook als de nete tot dit jaar.

Ik vind het vooral kwalijk dat ze niet onafhankelijk zijn maar van Alliander zijn (of zijn ze ondertussen wel onafhankelijk?). Eigenlijk mag het niet, maar omdat laadpalen een 'service' zijn, mag het opeens wel. Dan koop je bij een benzinepomp ook geen benzine, maar is het opeens een service die BP levert :?
Kan me niet voorstellen dat dit ze geen voordelen oplevert die Fastned niet heeft (prioriteiten bij aanleggen van infrastructuur naar hun eigen dochterpartij. Dat soort dingen)
Edit: Op hun site geven ze aan een 'afsplitsing' van Alliander te zijn. Maar dat geeft me niet heel veel uitsluitsel...
EVnetNL is ook zo'n duurdere partij.
Ten eerste een starttarief en daarna 35 cent per kWh.

De andere palen van Alfen, zijn wel gewoon netjes 25 cent per kWh.

Resultaat is dat er nooit iemand laadt bij EVnetNL paal, maar de Alfen palen zijn vaak bezet.
Alleen zo kansloos dat de gemeente EVnetNL gewoon toelaat in de wijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
dfrenner schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:33:
[...]
Het gaat mij meer om de overheid die alles doet om CO2 omlaag te laten brengen, maar een consequentie voor ons is dat de vakanties voortaan gevlogen wordt. Met een diesel is 2200km prima te doen, met een Ioniq begin ik daar echt niet aan.

In mijn specifieke geval zal mijn footprint hierdoor toenemen... Het laat alleen maar zien hoe bekrompen de overheid bezig is.
Het is ook een beetje dom van die overheid om dat zo aan te pakken, maar dat ontslaat ons niet van normaal nadenken. Om na Dieselgate, en de stuitende manier waarmee dat onder de pet is gehouden, nog steeds voor een diesel kiezen snap ik gewoon niet zo goed. Van een automobilist als van onze overheid niet.

Verder is het zo dat je Ioniq footprint veel beter zelf in de hand te houden is. Koop wat meer groene stroom (Vandebron oid) en compenseer je vluchten. Kost wat meer, maar daarna kan je met een rechte rug in het stemhokje de juiste partij kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
kdeboois schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:13:
Het is ook een beetje dom van die overheid om dat zo aan te pakken, maar dat ontslaat ons niet van normaal nadenken. Om na Dieselgate, en de stuitende manier waarmee dat onder de pet is gehouden, nog steeds voor een diesel kiezen snap ik gewoon niet zo goed. Van een automobilist als van onze overheid niet.

Verder is het zo dat je Ioniq footprint veel beter zelf in de hand te houden is. Koop wat meer groene stroom (Vandebron oid) en compenseer je vluchten. Kost wat meer, maar daarna kan je met een rechte rug in het stemhokje de juiste partij kiezen ;)
Zoals eerder al aangegeven, ik heb geen keuze...
Bedrijfspolicy is diesel en alleen diesel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
dfrenner schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:18:
[...]

Zoals eerder al aangegeven, ik heb geen keuze...
Bedrijfspolicy is diesel en alleen diesel.
Ik werk ook bij zo'n bedrijf... Ook zo'n bedrijf moet uiteindelijk veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
kdeboois schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:13:
[...]

En hoewel de massa van de mensen graag een betere wereld wilt, kiezen vele mensen niet met hun hoofd of hart maar met hun portemonnee. Dat is bij auto's zo, maar ook bijvoorbeeld met zonnepanelen want daar zie je dat mensen het kiezen als het een hoog rendement heeft voor hun geld, niet per se dat het beter zou zijn voor het milieu. Alhoewel ze zich dat wel zelf aanpraten.

Uit eindelijk geloof ik dat hier de taak bij de overheid ligt, niet door EV goedkoper te maken maar door fossiele brandstoffen duurder te maken. Maar zolang dat niet EU-breed wordt gedaan, wilt geen EU-regering z'n eigen economie de kop in drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Roobje schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:17:
[...]

En hoewel de massa van de mensen graag een betere wereld wilt, kiezen vele mensen niet met hun hoofd of hart maar met hun portemonnee. Dat is bij auto's zo, maar ook bijvoorbeeld met zonnepanelen want daar zie je dat mensen het kiezen als het een hoog rendement heeft voor hun geld, niet per se dat het beter zou zijn voor het milieu. Alhoewel ze zich dat wel zelf aanpraten.

Uit eindelijk geloof ik dat hier de taak bij de overheid ligt, niet door EV goedkoper te maken maar door fossiele brandstoffen duurder te maken. Maar zolang dat niet EU-breed wordt gedaan, wilt geen EU-regering z'n eigen economie de kop in drukken.
Tja... is dat de oplossing? Zolang een ICE veel goedkoper in aanschaf is als een EV...

De eerste drive moet vanuit het bedrijfsleven komen (ben zelf ondernemer). Indien er in 2018 genoeg EV's zijn met 400 km actieradius, dan zal het voor die partijen interessant worden. Dan krijg je ook de inktvlek die een paar jaar later voor consumenten bereikbaar zal worden (2de hands).

Mensen vinden, over het algemeen, dat de ander het moet doen..... Heb je het hier over minder uitstoot, krijg je te horen dat ze in China eerst minder moeten gaan uitstoten en dan pas zijn wij aan de beurt :? :? 8)7

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
EV-newbie schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:57:
[...]

Tja... is dat de oplossing? Zolang een ICE veel goedkoper in aanschaf is als een EV...

De eerste drive moet vanuit het bedrijfsleven komen (ben zelf ondernemer). Indien er in 2018 genoeg EV's zijn met 400 km actieradius, dan zal het voor die partijen interessant worden. Dan krijg je ook de inktvlek die een paar jaar later voor consumenten bereikbaar zal worden (2de hands).

Mensen vinden, over het algemeen, dat de ander het moet doen..... Heb je het hier over minder uitstoot, krijg je te horen dat ze in China eerst minder moeten gaan uitstoten en dan pas zijn wij aan de beurt :? :? 8)7
Maar goedkoop voor ondernemers is met belastingvoordelen, bijtelling etc. De stimulatie van Hybride auto's heeft laten zien dat het een te kort effect heeft. Op dit moment worden er veel oud lease-hybride geëxporteerd omdat niemand ze meer wilt. En mensen kunnen prima rekenen, als je diesel auto echt zo veel duurder is dan een EV, dan komen de meeste wel over de extra aanschafkosten heen.

Het blijft er bij dat stimuleren een korter effect heeft dan afleren (vaak vooral omdat kleine potjes snel leeg raken) Ga je EU-breed brandstoftoeslagen en wegenbelasting verhogen, net als het afsluiten van steden voor dieselmotoren, dan zie je dat mensen wel naar de EV zullen gaan. Dan kan je altijd nog het potje met extra inkomsten van de overheid gebruiken om EV te stimuleren door infrastructuur uit te breiden of aankoop ondersteuning voor EV's (en dan niet alleen voor bedrijven/ondernemers) Uiteindelijk zul je dan zien dat naarmate je inkomsten uit de brandstof-toeslag afnemen, de transitie goed verloopt en daarmee heb je dus minden geld nodig voor stimulatie.

Dit zal uit eindelijk de transitie moeten versnellen, wanneer alles goed op elkaar is afgestemd. Uiteindelijk is het dan nog wel wachten op de grotere massa aan gebruikte auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Roobje schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:17:
[...]

Hoofd of niet, uiteindelijk is de portemonee degene die de beslissing maakt. Niet een kwestie van kiezen, eerder een kwestie van niets te kiezen hebben. Of ik koop een benzine auto voor 10.000 euro en kan daar mee op naar het werk, maar hij is wel slechter voor het milieu, of ik koop niets. Want 30.000 voor een EV heb ik niet. En niets kopen is geen optie, want ik heb de auto nodig. Dankzij onze overheid die alle bussen bij ons in de buurt wegbezuinigd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:28:
[...]

En niets kopen is geen optie, want ik heb de auto nodig. Dankzij onze overheid die alle bussen bij ons in de buurt wegbezuinigd heeft.
Of is het de gemeente? Of wellicht toch de commerciele vervoers'partner' die het OV-netwerk uitdunt?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

NielsTn schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:32:
[...]

Of is het de gemeente? Of wellicht toch de commerciele vervoers'partner' die het OV-netwerk uitdunt?
De overheid. Omdat ze het openbaar vervoer geprivatiseerd hebben, want snel geld!
En nu plukken ze de vruchten ervan. Alleen een goed OV rondom de grote steden, als je daar buiten woont, moet je het maar uitzoeken. En je betaalt je blauw... Het feit dat het voor ons goedkoper is om met de auto naar Schiphol te gaan (dus een tank benzine voor heen- en terugreis) dan met het OV zegt al genoeg. En een EV had het waarschijnlijk nog eens erger gemaakt, want hoe zorg je ervoor dat die auto weer vol is, als je hem twee weken op lang-parkeren laat staan?

Ik wil heel graag een EV, maar zolang de nadelen veel groter zijn dan de voordelen (prijs, afstand, voorzieningen vs goed voor het milieu) blijft bij mij gewoon het hoofd zeggen: milieu is leuk, maar ik heb er niet alles voor over. Dus komen er maar extra zonnepanelen, want die renderen beter dan geld op een spaarrekening... En dat is goed voor het milieu en het moet er ook voor zorgen dat de prijs van een EV een minder groot nadeel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:28:
[...]

Hoofd of niet, uiteindelijk is de portemonee degene die de beslissing maakt. Niet een kwestie van kiezen, eerder een kwestie van niets te kiezen hebben. Of ik koop een benzine auto voor 10.000 euro en kan daar mee op naar het werk, maar hij is wel slechter voor het milieu, of ik koop niets. Want 30.000 voor een EV heb ik niet. En niets kopen is geen optie, want ik heb de auto nodig. Dankzij onze overheid die alle bussen bij ons in de buurt wegbezuinigd heeft.
Genoeg EV's voor minder dan 10k te verkijgen in Nederland. Sommige zonder accuhuur, maar dat zal zich vaak wel terug betalen op den duur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EV-newbie
Roobje schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:16:
[...]

Maar goedkoop voor ondernemers is met belastingvoordelen, bijtelling etc. De stimulatie van Hybride auto's heeft laten zien dat het een te kort effect heeft. Op dit moment worden er veel oud lease-hybride geëxporteerd omdat niemand ze meer wilt. En mensen kunnen prima rekenen, als je diesel auto echt zo veel duurder is dan een EV, dan komen de meeste wel over de extra aanschafkosten heen.

Het blijft er bij dat stimuleren een korter effect heeft dan afleren (vaak vooral omdat kleine potjes snel leeg raken) Ga je EU-breed brandstoftoeslagen en wegenbelasting verhogen, net als het afsluiten van steden voor dieselmotoren, dan zie je dat mensen wel naar de EV zullen gaan. Dan kan je altijd nog het potje met extra inkomsten van de overheid gebruiken om EV te stimuleren door infrastructuur uit te breiden of aankoop ondersteuning voor EV's (en dan niet alleen voor bedrijven/ondernemers) Uiteindelijk zul je dan zien dat naarmate je inkomsten uit de brandstof-toeslag afnemen, de transitie goed verloopt en daarmee heb je dus minden geld nodig voor stimulatie.

Dit zal uit eindelijk de transitie moeten versnellen, wanneer alles goed op elkaar is afgestemd. Uiteindelijk is het dan nog wel wachten op de grotere massa aan gebruikte auto's
Ik bedoel niet door stimuleren van de overheid maar door de eigen intentie!!

In 2013 heb ik 75% van mijn vrachtwagenpark vervangen door Euro6 (de allerschoonste diesel-motor), dit ofschoon de meeste vrachtwagens nog behoorlijk nieuw waren. Heeft mij veel geld gekost, maar geld is niet alles! Wat heb je aan geld als heg milieu waarin wij leven kapot gaat?

Eigen initiatief blijft het belangrijkste vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mddd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:33:
Zelfs een EV die op pure kolenstroom rijdt, is al schoner dan een brandstof auto.
Nou dat is niet helemaal waar hoor.
Voor gemiddelde stroom is de EV ws. wel schoner maar een kolencentrale is echt een heel vies ding:
- Kolencentrales hebben een hoge radioactieve uitstoot
- Kolencentrales hebben een hoge SOx uitstoot (en zwavel zit al lang niet meer in diesel en benzine)
- Kolencentralen hebben een rendement van ~50% in NL en een dieselmotor zit rond de 40% maar daar hoeft de energie niet meer getransporteerd/opgeslagen/geconverteerd te worden

https://www.cbs.nl/nl-nl/...-in-nederland-update-2013

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Juup schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:07:
[...]

Voor gemiddelde stroom is de EV ws. wel schoner maar een kolencentrale is echt een heel vies ding:
- Kolencentrales hebben een hoge SOx uitstoot (en zwavel zit al lang niet meer in diesel en benzine)
- Kolencentralen hebben een rendement van ~50% in NL en een dieselmotor zit rond de 40% maar daar hoeft de energie niet meer getransporteerd/opgeslagen/geconverteerd te worden

Gelukkig komt dit dan ook bijna niet voor en zal een deel, en in de toekomst een groter deel, duurzaam worden opgewekt. Vraag maar aan Minister Kamp staatsecretaris Dijksma.

[ Voor 5% gewijzigd door kdeboois op 17-01-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:15
Juup schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:07:
[...]

Ik mis de berekening waaruit blijkt dat een EV die rijdt op kolenstroom viezer is dan een ICE. Dit zijn puur een paar one-liners die iedereen zo kan opschrijven. Als je je dan toch wilt wagen aan een statement doe het dan ook met een beetje onderbouwing

[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 17-01-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Roobje schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:04:
[...]

Genoeg EV's voor minder dan 10k te verkijgen in Nederland. Sommige zonder accuhuur, maar dat zal zich vaak wel terug betalen op den duur.
Maar dat is geen optie als ik er niet eens mee op m'n werk kom. En als ik er al wel mee op m'n werk kom, kom ik niet thuis. Ik heb daar allang naar gekeken, maar de gemiddelde range van die goedkope auto's zitten allemaal rond de 50km. En dat is gewoon te weinig.

Ik heb nog geen enkele EV gezien van rond de 10K die minimaal 200km kon rijden. Gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:51
Bij jou werkt alles weer nadat de klem weer goed op de accu is gezet?

Vannacht wordt de nieuwe accu en de klem geleverd, morgen ochtend montage. Ik ben benieuwd...

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
kdeboois schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:21:
Gelukkig komt dit dan ook bijna niet voor en zal een deel, en in de toekomst een groter deel, duurzaam worden opgewekt. Vraag maar aan Minister Kamp staatsecretaris Dijksma.
Ik ben toch heel benieuwd...
Ik monitor nu een week mijn verbruik thuis, maar eigenlijk verbruik ik heel de dag door slechts maximaal 1kWh (9:00-17:00uur)
Tussen 17:00 en 9:00 uur verbruik ik ongeveer 7kWh.
Op het moment dat ik elektrisch ga rijden, wordt het alleen maar erger, ik kom om 19:00 uur thuis en laad gemiddeld nog eens 7kWh extra op tijdstippen dat er geen zon schijnt. Dat maakt al 14kWh in de avond en nacht en slechts 1kWh overdag.

93% van mijn energiebehoefte vindt plaats op momenten dat de zon niet schijnt en slechts 7% van mijn energiebehoefte kan ik op zonne-uren genieten (op het moment dat ik elektrisch ga rijden).

Ligt dat bij anderen zo veel anders dat zonnepanelen echt zin hebben? Ook als 100% van de huizen in uitgerust met panelen?

In mijn persoonlijke geval ben ik echt volledig afhankelijk van salderen, zonder salderen is mijn business case volledig aan gort.

Salderen kan nu, omdat een klein deel van de bevolking panelen heeft. En daardoor ben je inderdaad 100% groen, echter niet minder afhankelijk van het net. Maar blijft het ook zo als ieder huis is uitgerust met panelen?

Ik kraak het niet af, natuurlijk is alles mooi meegenomen, maar we moeten wel kritisch en realistisch blijven kijken naar het vraagstuk.

Ik ben zo te zien niet de enige:
Afbeeldingslocatie: https://fritts.nl/wp-content/upload_folders/fritts.nl/2012/07/Eigenverbruik-1024x401.jpg

Die pieken buiten zonne uren zullen groter worden naar mate elektrische auto's gaan toenemen.

Oplossing:
- Opslag
- Alternatieve bronnen

Ik kan nergens plaatjes vinden van een gemiddelde dag in heel Nederland. Dus wat verbruikt heel Nederland gedurende 24 uur op welke tijdstippen gemiddeld. ls blijkt dat bedrijven overdag wel juist heel veel gebruiken is het meer toekomst vast om zonnepanelen als oplossing te gaan gebruiken.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:45:
Maar dat is geen optie als ik er niet eens mee op m'n werk kom. En als ik er al wel mee op m'n werk kom, kom ik niet thuis. Ik heb daar allang naar gekeken, maar de gemiddelde range van die goedkope auto's zitten allemaal rond de 50km. En dat is gewoon te weinig.

Ik heb nog geen enkele EV gezien van rond de 10K die minimaal 200km kon rijden. Gegarandeerd.
Dat is natuurlijk ook nog steeds het risico van een Ioniq. 200km is prima te doen in de stad, maar bij snelweg kilometers wordt dat discutabel. Tenzij je een Tesla kunt betalen, gerandeert geen enkel merk dit. De Opel Ampera-e biedt daarin wel perspectief, maar het probleem is dat het nog de vraag is hoe lang dit gaat duren en dat er al vraagtekens zijn gezet bij de productiecapaciteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16
Ik heb net een proefrit gemaakt met de Ioniq. Hij was volgeladen en begon met een actieradius van 180km (dit hoort toch 200km te zijn?). Ik heb er een ritje mee gemaakt van 17km en de actieradius was daarna nog maar 149km. Hier schrok ik wel een beetje van. Misschien komt dit doordat ik de verwarming had aan gezet?

Ik heb voornamelijk rustig gereden. Alleen het laatste stuk heb ik even de sportstand aan gezet om te kijken hoe snel die optrok tot 80km/u. Daarna heb ik 'm gelijk weer terug gezet op ECO.

Verder wel een prettige auto. Alles zit er op wat je je maar kan wensen. Ook het entertainment gedeelte is goed verzorgt en reageert vlot. De afwerking van de deurpanelen vond ik daarentegen weer een beetje minder, zeker vergeleken met een Duitse auto.

Ik neig op dit moment dus toch meer naar de e-Golf. Die heeft een grotere accu.

[ Voor 28% gewijzigd door tiguan op 17-01-2017 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
dfrenner schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:16:
[...]

Ligt dat bij anderen zo veel anders dat zonnepanelen echt zin hebben? Ook als 100% van de huizen in uitgerust met panelen?

Salderen kan nu, omdat een klein deel van de bevolking panelen heeft. En daardoor ben je inderdaad 100% groen, echter niet minder afhankelijk van het net. Maar blijft het ook zo als ieder huis is uitgerust met panelen?

Ik kraak het niet af, natuurlijk is alles mooi meegenomen, maar we moeten wel kritisch en realistisch blijven kijken naar het vraagstuk.

Die pieken buiten zonne uren zullen groter worden naar mate elektrische auto's gaan toenemen.
Je vergeet dat de duurzame energie veel vaker uit wind en water komt, maar zonne energie kan mijn inziens ook al uit.

Als auto's gaan terug leveren wordt het helemaal geweldig... maar daar zitten ook wat nadelen aan.

Je kijkt nu puur naar de hele dag rond rijden en 's avonds thuis laden, maar ik rij toch echt van huis (stekker los) naar kantoor (stekker weer vast) en dan staat hij de hele dag als het moet zonne-energie te bufferen. In een ideale wereld, die niet ondenkbaar is kan je die 7 kWh uit je auto batterij halen en de volgende dag weer er instoppen op kantoor met wat wind en zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
kdeboois schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:35:
[...]

Je vergeet dat de duurzame energie veel vaker uit wind en water komt, maar zonne energie kan mijn inziens ook al uit.

Als auto's gaan terug leveren wordt het helemaal geweldig... maar daar zitten ook wat nadelen aan.

Je kijkt nu puur naar de hele dag rond rijden en 's avonds thuis laden, maar ik rij toch echt van huis (stekker los) naar kantoor (stekker weer vast) en dan staat hij de hele dag als het moet zonne-energie te bufferen. In een ideale wereld, die niet ondenkbaar is kan je die 7 kWh uit je auto batterij halen en de volgende dag weer er instoppen op kantoor met wat wind en zon.
Dan moet er heel wat gaan veranderen aan de tarieven, ik kan hier op werk laden tegen 35 cent/kWh.
Maar thuis kost het slechts 25 cent / kWh.
En als ik bij mijn eigen laadpaal (als deze er komt) ga laden is het slechts 21 cent/ kWh.

Dat heeft altijd mijn voorkeur, omdat ik die stroom doorverkoop aan mijn baas en dan mijn baas een deel van mijn zonnepanelen betaalt (indirect doordat de terugverdientijd daardoor afneemt)

Zoals het nu met de tarieven geregeld is, zou ik nooit op werk gaan laden. Eigenlijk moet de overheid deze tarieven maximaliseren, waarbij 25 cent per kWh een mooi tarief is voor openbare parkeergelegenheden.

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 17-01-2017 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
EV-newbie schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:06:
[...]

Ik bedoel niet door stimuleren van de overheid maar door de eigen intentie!!

In 2013 heb ik 75% van mijn vrachtwagenpark vervangen door Euro6 (de allerschoonste diesel-motor), dit ofschoon de meeste vrachtwagens nog behoorlijk nieuw waren. Heeft mij veel geld gekost, maar geld is niet alles! Wat heb je aan geld als heg milieu waarin wij leven kapot gaat?

Eigen initiatief blijft het belangrijkste vind ik.
Eigen initiatief is natuurlijk nog beter, maar waarom alleen van bedrijven en niet van particulieren? Het is natuurlijk zo, dat sommige bedrijven veel meer km's per jaar rijden dan particulieren en het daardoor zinniger is. Maar aan de andere kant rijden wij thuis veel meer km's per jaar als de pool auto's op m'n werk.
Daarnaast zijn de eisen van bedrijven anders, die gaan niet met de sleurhut naar zuid frankrijk.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:45:
[...]

Die Zoe's hebben sowieso meer. Maar misschien is dichterbij je werk wonen of dichterbij je woning werken een betere optie (En dan niet alleen voor het milieu, ook voor je vrije tijd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Luchtenburger schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:50:
[...]

Bij jou werkt alles weer nadat de klem weer goed op de accu is gezet?

Vannacht wordt de nieuwe accu en de klem geleverd, morgen ochtend montage. Ik ben benieuwd...
Nou ja, afkloppen hè O-)

De vorige keer ging het ook een maandje goed voordat het weer mis ging, dus ik ben nog steeds wel zenuwachtig elke keer dat ik de auto probeer te openen :|

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
dfrenner schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:41:
[...]

Dan moet er heel wat gaan veranderen aan de tarieven, ik kan hier op werk laden tegen 35 cent/kWh.
Maar thuis kost het slechts 25 cent / kWh.
En als ik bij mijn eigen laadpaal (als deze er komt) ga laden is het slechts 21 cent/ kWh.

Dat heeft altijd mijn voorkeur, omdat ik die stroom doorverkoop aan mijn baas en dan mijn baas een deel van mijn zonnepanelen betaalt (indirect doordat de terugverdientijd daardoor afneemt)

Zoals het nu met de tarieven geregeld is, zou ik nooit op werk gaan laden. Eigenlijk moet de overheid deze tarieven maximaliseren, waarbij 25 cent per kWh een mooi tarief is voor openbare parkeergelegenheden.
Ik ben ooit eens een paar avondjes als vraagbaak / ervaringsdeskundige bij de voorloper van dit project betrokken geweest.

Daar wordt zelfs gesproken over dat je de TVT van je auto kan verkorten door je batterij beschikbaar te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
kdeboois schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:47:
[...]

Ik ben ooit eens een paar avondjes als vraagbaak / ervaringsdeskundige bij de voorloper van dit project betrokken geweest.

Daar wordt zelfs gesproken over dat je de TVT van je auto kan verkorten door je batterij beschikbaar te stellen.
Toch hebben we dan veel grotere accu's nodig dan 28 kW uit een Ioniq...
Dat maakt het ook veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:08
tiguan schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:23:
Alleen het laatste stuk heb ik even de sportstand aan gezet om te kijken hoe snel die optrok tot 80km/u. Daarna heb ik 'm gelijk weer terug gezet op ECO.
Ben erg benieuwd hoe snel die EV Ionic optrekt eigenlijk :) is het wat je verwacht van een full EV? Of is de Ionic gewoon enorm getemd?

Dat het geen Tesla is zal niemand verbazen, en aan binnen 3 seconden op de 100 zitten heb je imho ook niet zoveel. Maar het zou leuk zijn als auto's zoals de Hyundai Ionic een acceleratie bieden die vergelijkbaar is met de RS-versie van de Ford Focus, de GTI-versie van de Golf, de RS-versie van de Clio, etcetera...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

dfrenner schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:16:
[...]
Oplossing:
- Opslag
- Alternatieve bronnen
Je mist een andere: interconnects met andere tijdzones. Veel westelijker kunnen we niet, maar Marokko of Mauretanië zijn mooie kandidaten om West-Europa door de avond te helpen met betrouwbare zonne-energie.
Pakweg 4000 km heeft een rendement van ~88% (800 kV offshore HVDC).
Richting oost ben je dan al 4 tijdzones verder, in Pakistan bijvoorbeeld.
Laat je niet bang maken, als de olie-industrie terugschaalt komt er een hoop capaciteit vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
dfrenner schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:49:
[...]

Toch hebben we dan veel grotere accu's nodig dan 28 kW uit een Ioniq...
Dat maakt het ook veel duurder.
Eens. Maar zo veel beter dan door kachelen in een dieseltje...

Opel Ampera-e, Upgrade van de Hyundai Ioniq Electric en de Tesla Model 3 staan om de hoek... Zelfs een VW e-Golf (300km / 35.8 kWh) komt al een eind in de buurt en die is er in maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16
Richh schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:49:
[...]

Ben erg benieuwd hoe snel die EV Ionic optrekt eigenlijk :) is het wat je verwacht van een full EV? Of is de Ionic gewoon enorm getemd?

Dat het geen Tesla is zal niemand verbazen, en aan binnen 3 seconden op de 100 zitten heb je imho ook niet zoveel. Maar het zou leuk zijn als auto's zoals de Hyundai Ionic een acceleratie bieden die vergelijkbaar is met de RS-versie van de Ford Focus, de GTI-versie van de Golf, de RS-versie van de Clio, etcetera...
Zo snel issie ook weer niet, maar hij trekt lekker op in de sportstand. Volgens de technische gegevens doet ie 9,9 sec naar de 100km/u.
Pagina: 1 ... 17 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.