Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:45:
[...]
Maar dat is geen optie als ik er niet eens mee op m'n werk kom. En als ik er al wel mee op m'n werk kom, kom ik niet thuis. Ik heb daar allang naar gekeken, maar de gemiddelde range van die goedkope auto's zitten allemaal rond de 50km. En dat is gewoon te weinig.
Ik heb nog geen enkele EV gezien van rond de 10K die minimaal 200km kon rijden. Gegarandeerd.
Ik weet niet welke EV's je bekeken hebt maar zelfs je gebruikte EV's hebben ranges verder dan de 50 km die jij nu aangeeft. Heb je op je werk al wel eens gevraagt of je je EV auto zou kunnen laden?
Verder is ook de vraag of je anders wil gaan rijden dan met een ICE. Een EV is geen ICE en je zal dus de verschillen moeten accepteren, zoasl het aansluiten op een laadpaal als je ergens komt. Een heleboel mensen willen een EV laden zoals ze een ICE vol tanken en rijden zoals ze een ICE rijden. Een EV is nu eenmaal anders dan een ICE. dat blijft altijd ook al krijg je een 100 kWh accu.
Bedenk je even wat er moet gebeuren met een lader als je 80 kW in 5 minuten wil laden... Al zou de spanning van de accu 800V zijn dan heb je nog een stroom nodig van 1200A (je komt dan op een vermogen van 960 kWh kom ik op 720 mm2.... dat is een serieuze kabel, en bedenk dan dat je op je auto ook een aansluiting moet om deze vermogens (en gewicht) aan te kunnen.
Dan zullen we de warmte ontwikkelingen en dergelijke in je accu en kabels nog even buiten beschouwing laten.
Juup schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:07:
[...]
Nou dat is niet helemaal waar hoor.
Voor gemiddelde stroom is de EV ws. wel schoner maar een kolencentrale is echt een heel vies ding:
- Kolencentrales hebben een hoge radioactieve uitstoot
- Kolencentrales hebben een hoge SO
x uitstoot (en zwavel zit al lang niet meer in diesel en benzine)
- Kolencentralen hebben een rendement van ~50% in NL en een dieselmotor zit rond de 40% maar daar hoeft de energie niet meer getransporteerd/opgeslagen/geconverteerd te worden
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-in-nederland-update-2013
Ik vind je stelling van de diesel erg mooi, die komt zo uit de boden je tank in op de plek waar je het nodig hebt? En de 100% beweging die je uit de 40% diesel gehaald hebt komt dan ook 100% bij je wielen terecht?
hier wat resultaten van een onderzoek:
https://verenigingelektri...oon-is-elektrisch-rijden/
Best intressant he? Alles is er in meegenomen. Vind ik 73 gram v.s. 213 gram best behoorlijk schoon.
EV-newbie schreef op maandag 16 januari 2017 @ 18:49:
Mijn mening:
Wat een onzin om een vliegvakantie e.d. erbij te halen....
Een EV rijden is een stap in de goede richting.
Hoe je dat verder inricht is vrij aan iedereen en kan ervoor zorgen dag het voordeel van de EV te niet wordt gedaan.
Voorbeeld:
Indien ik een EV koop maar thuis de verwarming op 23 graden zet dan ben ik toch "beter" bezig dan dat er een ICE i.p.v. een EV stond.
Alle beetjes helpen.
Wij rijden straks 25dkm per jaar op onze eigen zonne-energie. Maar zitten in een situatie waarin wij dat kunnen. Als een ander dat niet kan, maakt iemand dat dan minder in zijn besparing of milieu-gedachte?
EV-newbie schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:06:
[...]
Ik bedoel niet door stimuleren van de overheid maar door de eigen intentie!!
In 2013 heb ik 75% van mijn vrachtwagenpark vervangen door Euro6 (de allerschoonste diesel-motor), dit ofschoon de meeste vrachtwagens nog behoorlijk nieuw waren. Heeft mij veel geld gekost, maar geld is niet alles! Wat heb je aan geld als heg milieu waarin wij leven kapot gaat?
Eigen initiatief blijft het belangrijkste vind ik.
Ik kan me goed vinden in de stellingen en opmerkingen. Ik heb wel eens gevraagd aan iemand die de EV afbrande of hij zijn eigen uitlaatgassen in ademt als hij rijd. Of hoe hij het vind als ik iedere keer een heel klein beetje gif in het eten van zijn kinderen doe als hij een stuk gaat rijden. (vooral het doelloos rijden)
De reacties waren niet mals tot vijandig aan toe. Echter als men in een ICE stapt (of veel andere dingne doet) dan doet men precies dat ook een heel klein beetje met de lucht die jij en in inademen. Maarja dan is het niet erg want iedereen doet het. Of moeten eerst anderen maar minderen voordat zij het doen.
We moeten eigenlijk meer ons best doen om zo min mogelijk uit te stoten, maarja grote motoren in auto's zijn nogsteeds een status. Daarom is een kilometer heffing op basis van je uitstoot ook een hele mooie stimulans om de uitstoot snel omlaag te krijgen. De goedkope vakantie aan de Turkse riviera wordt ineens heel veel duurder dat Ouddorp aan Zee ineens ook een geweldige vakantiebestemming is.
Het minder uitstoten zou eigenlijk sexy gemaakt moeten worden. Volwassenen reageren bijna allemaal negatief of met kul argumenten als ik vertel dat ik een EV rij. Jongeren en kinderen vinden het fantastisch en willen er alles van weten en mee rijden.
Roobje schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:17:
[...]
En hoewel de massa van de mensen graag een betere wereld wilt, kiezen vele mensen niet met hun hoofd of hart maar met hun portemonnee. Dat is bij auto's zo, maar ook bijvoorbeeld met zonnepanelen want daar zie je dat mensen het kiezen als het een hoog rendement heeft voor hun geld, niet per se dat het beter zou zijn voor het milieu. Alhoewel ze zich dat wel zelf aanpraten.
Uit eindelijk geloof ik dat hier de taak bij de overheid ligt, niet door EV goedkoper te maken maar door fossiele brandstoffen duurder te maken. Maar zolang dat niet EU-breed wordt gedaan, wilt geen EU-regering z'n eigen economie de kop in drukken.
Ik denk dat je een andere belangrijke factor vergeet, men kiest lang niet altijd met de portemonee, maar ook op basis van de auto van de buurman/familie/collega's.
Voor veel mensen is de auto een status symbool Als men met de portemonee zou kiezen dan zouden er veel meer Dacia Logan MCV's rond rijden.
Ik vraag me wel eens af of veel mensen wel iets zouden willen doen om een betere leefomgeving te krijgen. En dan bedoel ik simpele dingen, accepteren dat ze niet harden dan 120 km/h kunnen rijden. Of dat ze minder ver/minder vaak op vakantie gaan. Het probleem is dat maar heel weinig mensen verworven luxe en ervaringen wil inleveren. Het moet altijd beter zijn dan ze hadden.
Mijnauto is niet groot, kan geen caravan trekken en kan geen 1000 km op een lading rijden. Ik krijg dan ook altijd de vraga over de vakanties. Als eerste merk ik dan op dat de gene die het aankaart bijna altijd op een vliegvakantie gaat, en dus ook niet met de auto.
Verder krijg ik dan opmerkingen dat de auto te klein is voor de vakantie, dan kunnen de spullen niet allemaal er in. Dus ik geef aan dat je de andere 49 weken per jaar een te grote auto rijd omdat je slechts 3 weken op vakantie gaat met de auto. Dus meer uitgeeft aan de auto, brandstof, verzekering, afschrijving, wegenbelasting, file's onnodig langer maakt, meer uitstoot e.d. voor 3 weken vakantie? das ook raar?!?!
Wat is er dan mis om voor die 3 weken een auto te huren. Vaak hoor ik dan "weet je wel wat dat kost?!?!?" nee ik heb geen idee jij wel? Dan wordt het stiller en volgt er een antwoord als een hoop geld.
Uit ervaring weet ik dat je het best even kan bellen of langsgaan bij een autoverhuur bedrijf, via de website is het vaak kostbaarder dan als je langs gaat. (voor vakantie 2017 een Ford Mondeo station huren kost Euro 1400,00 incl verzekering 2de bestuurder en 3100 vrije kilometers en zonder voordeel of aanbieding bij een gernomeerde europese autoverhuurder(en ik durf te wedden dat je met een beetje zoeken onder de 1000 Euro komt). Je kan ook eens je garage houder vragen of hij wat betekenen kan in de huur van een auto. vaak hebben ze een grotere afname contract. Ook hebben veel verhuur bedrijven gunstige aanbiedingen voor de zomer periode.
Het kan wel en goed ook, veel willen er niets voor doen. Het moet komen aanwaaien. Net als met overstappen op een andere internet provider, zorg verzekeraar, energie aanbieder of andere dingen.
Om aan te sluiten bij een commercial van een EV bouwen, je moet een doener zijn, denkers die denken doeners die doenhet gewoon.