Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Richh schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:49:
[...]

Ben erg benieuwd hoe snel die EV Ionic optrekt eigenlijk :) is het wat je verwacht van een full EV? Of is de Ionic gewoon enorm getemd?

Dat het geen Tesla is zal niemand verbazen, en aan binnen 3 seconden op de 100 zitten heb je imho ook niet zoveel. Maar het zou leuk zijn als auto's zoals de Hyundai Ionic een acceleratie bieden die vergelijkbaar is met de RS-versie van de Ford Focus, de GTI-versie van de Golf, de RS-versie van de Clio, etcetera...
Het is weinig bijzonders. Ik heb erin gereden en rij zelf in een Tesla en dat zit niet in de buurt (maar is ook logisch). Het is ook niet traag hoor als je hem op sport stand zet en vol gas gaat, maar komt niet in de buurt van RS of GTI's.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
tiguan schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:23:
Ik heb net een proefrit gemaakt met de Ioniq. Hij was volgeladen en begon met een actieradius van 180km (dit hoort toch 200km te zijn?). Ik heb er een ritje mee gemaakt van 17km en de actieradius was daarna nog maar 149km. Hier schrok ik wel een beetje van. Misschien komt dit doordat ik de verwarming had aan gezet?
De geschatte actieradius is altijd lastig te bepalen en blijft een benadering. Het is ook afhankelijk van hoe dit is geprogrammeerd. Op zijn allersimpelst zou je kunnen zeggen "deel de beschikbare capaciteit door het huidig verbruik". Alleen, als je dan optrekt zie je opeens nog maar 25km staan. Dat werkt dus niet. Dus er zit altijd een soort middeling in, en dat maakt het meteen lastig. Als in het begin van de rit de verwarming hard moet werken, zie je wellicht een lager getal dan je uiteindelijk zult halen. Als hij misschien een deel van de rit van gisteravond nog meerekent, dan kan het ook zomaar hoger of lager zijn. Dit is dus altijd een benadering. Als je zelf de auto regelmatig rijdt dan weet je redelijk precies hoe het uitpakt.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
kdeboois schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:52:
Eens. Maar zo veel beter dan door kachelen in een dieseltje...

Opel Ampera-e, Upgrade van de Hyundai Ioniq Electric en de Tesla Model 3 staan om de hoek... Zelfs een VW e-Golf (300km / 35.8 kWh) komt al een eind in de buurt en die is er in maart.
Die Golf betwijfel ik. Dat ding heeft de C waarde van een flatgebouw. Ik denk dat hij het op de snelweg uiteindelijk slechter doet dan een Ioniq.

Dat heeft Hyundai gewoon goed voor elkaar, de C waarde vergelijkbaar met een Model S, alleen een stuk lichter.

Ampera-e is dus nog even de vraag hoeveel er hierheen gaan komen en wanneer. Zelfde geldt voor de Tesla Model 3. En de upgrade van de Ioniq is nog niet eens officieel aangekondigd toch?

"staan om de hoek" is erg bewerkelijk, jammergenoeg.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
tiguan schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:23:
Ik heb net een proefrit gemaakt met de Ioniq. Hij was volgeladen en begon met een actieradius van 180km (dit hoort toch 200km te zijn?). Ik heb er een ritje mee gemaakt van 17km en de actieradius was daarna nog maar 149km. Hier schrok ik wel een beetje van. Misschien komt dit doordat ik de verwarming had aan gezet?
Als ik met een volle Tesla vertrek met dit weer staat er de laatste tijd 314 km. Als ik thuis ben, dat is zo'n 3 kilometer, staat er soms zelfs minder dan 300 :'( :9 maar verwarm ik hem voor en ga ik vol gas >:) Zegt dus allemaal niet zoveel, korte stukjes kosten nou eenmaal verhoudingsgewijs meer, dat is bij een ICE niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
dfrenner schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:56:
[...]

Die Golf betwijfel ik. Dat ding heeft de C waarde van een flatgebouw. Ik denk dat hij het op de snelweg uiteindelijk slechter doet dan een Ioniq.

Dat heeft Hyundai gewoon goed voor elkaar, de C waarde vergelijkbaar met een Model S, alleen een stuk lichter.

Ampera-e is dus nog even de vraag hoeveel er hierheen gaan komen en wanneer. Zelfde geldt voor de Tesla Model 3. En de upgrade van de Ioniq is nog niet eens officieel aangekondigd toch?

"staan om de hoek" is erg bewerkelijk, jammergenoeg.
Wishfull thinking... mijn lease contract loopt in april af...

Wat is zelf ervaar is dat je je rijstijl aanpast aan de afstand die je nog moet afleggen, de buitentemperatuur, de tijd die je nog hebt om er te komen en de volgende laadmogelijkheid aan past.

Voor de e-Golf zou dan gelden dat je warm gekleed rustig aan een route moet kiezen met veel Fastned stations...

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
kdeboois schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 17:00:
[...]

Wishfull thinking... mijn lease contract loopt in april af...

Wat is zelf ervaar is dat je je rijstijl aanpast aan de afstand die je nog moet afleggen, de buitentemperatuur, de tijd die je nog hebt om er te komen en de volgende laadmogelijkheid aan past.

Voor de e-Golf zou dan gelden dat je warm gekleed rustig aan een route moet kiezen met veel Fastned stations...
Ja de mijne in juni... Dat wordt dus waarschijnlijk nog een jaartje door dieselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
kdeboois schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:52:
[...]

Eens. Maar zo veel beter dan door kachelen in een dieseltje...

Opel Ampera-e, Upgrade van de Hyundai Ioniq Electric en de Tesla Model 3 staan om de hoek... Zelfs een VW e-Golf (300km / 35.8 kWh) komt al een eind in de buurt en die is er in maart.
Die e-Golf mag blij zijn wanneer hij de actieradius van de Ioniq zal halen.
De enige die echt anders zal zijn is de Ampera-E (los van Tesla).

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:38
EV-newbie schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:29:
[...]

Alleen GM heeft aangegeven dat ze de Bolt pas eind van het jaar in heel de VS kunnen leveren. Staten die EV credits geven krijgen voorrang.
Ik verwacht dat de model 3 al te koop is voordat de eerste Ampera-e in de EU wordt geleverd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:58
[...]

Hoezo? Toen ik een proefrit deed in de e-Golf was de actieradius een stuk minder afwijkend dan in de Ioniq. Ongetwijfeld zijn er allerlei omstandigheden waar dit door beinvloed wordt, maar de nieuwe e-Golf heeft sowieso een grotere accu dan de Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

EV-newbie schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:06:
[...]

Ik bedoel niet door stimuleren van de overheid maar door de eigen intentie!!

In 2013 heb ik 75% van mijn vrachtwagenpark vervangen door Euro6 (de allerschoonste diesel-motor), dit ofschoon de meeste vrachtwagens nog behoorlijk nieuw waren. Heeft mij veel geld gekost, maar geld is niet alles! Wat heb je aan geld als heg milieu waarin wij leven kapot gaat?

Eigen initiatief blijft het belangrijkste vind ik.
Dit doe je goed, als de overheid spontaan bedenkt dat Euro5 of lager het centrum niet in mag, dan ben jij spekkoper.

Ik zie het zelfde gebeuren met IPv6, daar kan Snow_King wel over meepraten. We zijn het over eens dat het nodig is, maar implementatie kost een beetje geld, dus maar niet. 8)7
Juup schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:07:
[...]

Nou dat is niet helemaal waar hoor.
Voor gemiddelde stroom is de EV ws. wel schoner maar een kolencentrale is echt een heel vies ding:
- Kolencentrales hebben een hoge radioactieve uitstoot
- Kolencentrales hebben een hoge SOx uitstoot (en zwavel zit al lang niet meer in diesel en benzine)
- Kolencentralen hebben een rendement van ~50% in NL en een dieselmotor zit rond de 40% maar daar hoeft de energie niet meer getransporteerd/opgeslagen/geconverteerd te worden

https://www.cbs.nl/nl-nl/...-in-nederland-update-2013
Laten we even oppassen niet in de stelling te vervallen dat "Auto's op kolenstroom rijden, en x (waterstof) op groene energie". Leuke website voor de monitoring van Nederland, http://energieopwek.nl

Daar kan je zien dat vooralsnog de meeste groene energie van Wind is, met plaatsing van circa 6GW over de komende jaren is het niet zo erg.

Voor mijn persoonlijke situatie, ik zit bij VanDeBron en koop de stroom in bij een windmolen in Middenmeer, het is niet de prijsknaller, maar wel een leverancier die zich inzet voor groene stroom (je hebt ook afnemers nodig). Meer dan dit kan ik met de macht die ik heb niet doen, iedereen *kan* dit doen. Wat laat je?

Het goede nieuws is, we kunnen op meerdere manier elektriciteit opwekken zonder CO2 uit te stoten tijdens productie. Dat is toch geweldig? Dat is oneindig meer keuze dan we hebben voor brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
tiguan schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:55:
[...]

Hoezo? Toen ik een proefrit deed in de e-Golf was de actieradius een stuk minder afwijkend dan in de Ioniq. Ongetwijfeld zijn er allerlei omstandigheden waar dit door beinvloed wordt, maar de nieuwe e-Golf heeft sowieso een grotere accu dan de Ioniq.
De 28 kWh van de Ioniq zijn de bruikbare kWh's. In werkelijkheid heeft de e-Golf maar ongeveer 5 kWh werkelijke bruikbare meer kWh's dan de Ioniq (35,8 kWh zijn niet de bruikbare k×h's maar het totaal. En die 5 kWh worden te niet gedaan door de cW-waarde van een koelkast.
En dan betaal je er ook eens veel meer voor.

De EPA van de e-Golf 200 km. Dat is exact gelijk als de Ioniq. Hiermee wordt mijn verhaal verder onderstreept.

[ Voor 3% gewijzigd door EV-newbie op 17-01-2017 19:37 ]

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hier een mooi overzicht van de specs van veel auto's:
Afbeeldingslocatie: https://teslamotorsclub.com/tmc/media/20160507-bev-comparison.114929/full

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:40
Juup schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:28:
Hier een mooi overzicht van de specs van veel auto's:
[afbeelding]
Zonde dat de Zoë er niet tussen staat, maar verder wel leuk overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het zijn trouwens wel de amerikaanse waarden, 3-fase AC laden wordt bv helaas geen rekening mee gehouden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Lijst klopt niet!
EPA-range van de Ioniq is 124, net als de e-Golf 2017.
De EPA-range van de i3 2017 is 114 miles.
Dus leuk handwerk van iemand, maar niet gebaseerd op werkelijke cijfers.
En zo zijn er nog meer fouten te vinden in dit overzicht.....

En daarnaast missen er heel veel zaken in dit overzicht...

[ Voor 7% gewijzigd door EV-newbie op 17-01-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
[...]

Meten is weten. Eerst maar eens zien, dan oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 08:00
Het laatste filmpje van Bjorn Nyland laat zien in een time-lapse hoe de Ioniq op 70 KW aan het opladen is. Wel raar dat het best een tijdje duurt voordat hij eindelijk de 70KW aantikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
kdeboois schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:59:
[...]

Meten is weten. Eerst maar eens zien, dan oordelen.
Zegt jou "EPA" iets??

Indien niet, dan moet je even zoeken.
Mogelijk dan ook op EPA e-Golf 2017, Ioniq en Bolt 2017.
Indien je het dan gevonden hebt, dan weet je dat jouw bijdrage nogal nutteloos is.

Om het voor jou samen te vatten; het is gemeten en er is dus te oordelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

menzo schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:06:
Het laatste filmpje van Bjorn Nyland laat zien in een time-lapse hoe de Ioniq op 70 KW aan het opladen is. Wel raar dat het best een tijdje duurt voordat hij eindelijk de 70KW aantikt.

[video]
De meeste laadstations zijn in beperkt in de maximale stroom, of de auto geeft aan wat de maximale stroom mag zijn. Uiteraard is 100 Ampere x 330 Volt minder dan 100 Ampere x 360 Volt.

Zo kom je dus aan een hoger vermogen aan het einde van de lading. Het hangt er erg vanaf in hoe verre de laadregeling dynamisch is. De Tesla voertuigen laten dit beter zien, de andere gebruiken meestal een maximale stroom, bijvoorbeeld 125 Ampere over het volledige laad bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
menzo schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:06:

[video]
Nehoor een lithium accu moet je de eerste 80% laden met een constante stroom, hierdoor stijgt de accuspanning langzaam. als de accuspanning maximaal is dan moet de stroom minder worden. Je haalt de 70 kWh alleen als de accu bijna aan zijn maximale spanning zit.

P = U x I P=vermogen, I=stroom en U is de spanning. Als de stroom een vaste waarde is kan alleen de stijging van de spanning er voor zorgen dat je bij de 70 kW komt. Je kan het vermogen niet zomaar naar binnen persen. En het laden werkt dan niet linear zoals het voltanken van een ICE auto.

Na de 80% blijft de spanning maximaal maar wordt de stroom teruggeregeld door de lader.

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenK op 17-01-2017 23:25 . Reden: Snow_King weesme op een kWh kW kW/h eenheidverwisseling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
EV-newbie schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:08:
[...]

Zegt jou "EPA" iets??

Indien je het dan gevonden hebt, dan weet je dat jouw bijdrage nogal nutteloos is.

Help me eens en laat me de EPA rating (gemeten) van de nieuwe e-Golf zien in een link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
JeroenK schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:18:
[...]

Nehoor een lithium accu moet je de eerste 80% laden met een constante stroom, hierdoor stijgt de accuspanning langzaam. als de accuspanning maximaal is dan moet de stroom minder worden. Je haalt de 70 kWh alleen als de accu bijna aan zijn maximale spanning zit.

P = U x I P=vermogen, I=stroom en U is de spanning. Als de stroom een vaste waarde is kan alleen de stijging van de spanning er voor zirgen dat je bij de 70 kWh komt. Je kan het vermogen niet zomaar naar binnen persen. En het laden werkt dan niet linear zoals het voltanken van een ICE auto.

Na de 80% blijft de spanning maximaal maar wordt de stroom teruggeregeld door de lader.
Logisch verhaal, zo had ik er nog niet over gedacht. Komt misschien omdat met lagere vermogens je wel snel aan het maximale vermogen van de lader zit, maar nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
kdeboois schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:36:
[...]

Help me eens en laat me de EPA rating (gemeten) van de nieuwe e-Golf zien in een link.
Bij deze een zinsnede van de pressrelease van Volkswagen of America inc.:
Los Angeles, CA — In a world premiere at Automobility LA today, Volkswagen of America, Inc. presented the latest generation of the e-Golf. Compared to its predecessor, the 2017 e-Golf offers an improved range, more power and new features.

For 2017, Volkswagen is using a new lithium-ion battery whose energy capacity has been increased from 24.2 kWh to 35.8 kWh. The new battery increases the range by about 50 percent, with the aim of a driving range of up to 124 miles on a single charge. The 7.2 kW on-board charger is now standard on both SE and SEL Premium trims, which enables the battery to be fully charged in less than six hours at a traditional charging station. When equipped with DC Fast Charging (optional on SE, standard on SEL Premium), the battery can be charged to 80 percent within an hour at a DC fast charging station.

En zoals het altijd via het officiële kanaal https://www.fueleconomy.gov gaat, duurt het iets langer eer men het daar vermeld.
Bij de Ioniq gingen er 2 maanden overheen.

[ Voor 7% gewijzigd door EV-newbie op 17-01-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
menzo schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:41:
[...]

Logisch verhaal, zo had ik er nog niet over gedacht. Komt misschien omdat met lagere vermogens je wel snel aan het maximale vermogen van de lader zit, maar nu niet.
Het is vooral aan de maximale stroom van de lader. Het beeld is niet veel anders bij andere laders, het enige is dat ze vaak langer met de maximale stroom kunnen doorladen.

Bij onze Doblo gaat de snellader langer door met de maximale stroom dan bij de Kia.

De laadspanning ligt lager op 255V Echter het totale vermogen van de accu is 50 kWh op basis van de 2C (de fabrikant zegt zelfs 3C) zou ik dus met 200 kWh moeten kunnen laden. (puur theoretisch, de hele bekabeling in de auto is daar nie top gemaakt, maar we hbben het even over de theorie) Dit zou resulteren in een max stroom van 400 A. Echter laad de lader maximaal met 100 A (sommige met 125 A) Omdat je het maximale laadvermogen bereikt als de accu op zijn maximale spanning is (dat is bij 80% vol) en dan de stroom langzaam teruggeregeld word kan de lader langer door laden met de maximale stroom (de 100A) voordat deze stroom ook kleiner wordt en de laadsnelheid af neemt. Bij het laden boven de 80% wordt de maximale stroomd ie de accu kan absorberen langzaam teruggeregeld. Pas als ik de 100A van dat stuk van de curve passeer gaat de snellader langzamer laden doordat de stroom lager word.

In de praktijk kan ik dus bij de snellader met c.a 25 a 26 kWh snel laden. Ik noem het ook wel sneller laden in plaats van snel laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
EV-newbie schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:42:
[...]

Bij deze een zinsnede van de pressrelease van Volkswagen of America inc.:
Los Angeles, CA — In a world premiere at Automobility LA today, Volkswagen of America, Inc. presented the latest generation of the e-Golf. Compared to its predecessor, the 2017 e-Golf offers an improved range, more power and new features.

For 2017, Volkswagen is using a new lithium-ion battery whose energy capacity has been increased from 24.2 kWh to 35.8 kWh. The new battery increases the range by about 50 percent, with the aim of a driving range of up to 124 miles on a single charge. The 7.2 kW on-board charger is now standard on both SE and SEL Premium trims, which enables the battery to be fully charged in less than six hours at a traditional charging station. When equipped with DC Fast Charging (optional on SE, standard on SEL Premium), the battery can be charged to 80 percent within an hour at a DC fast charging station.

En zoals het altijd via het officiële kanaal https://www.fueleconomy.gov gaat, duurt het iets langer eer men het daar vermeld.
Bij de Ioniq gingen er 2 maanden overheen.
Precies. Nog niets gemeten. Ik wacht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:05

Snow_King

Konijn is stoer!

JeroenK schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:18:
[...]

P = U x I P=vermogen, I=stroom en U is de spanning. Als de stroom een vaste waarde is kan alleen de stijging van de spanning er voor zirgen dat je bij de 70 kWh komt. Je kan het vermogen niet zomaar naar binnen persen. En het laden werkt dan niet linear zoals het voltanken van een ICE auto.

Kom ik even vervelend doen: 70kW, niet kWh.

Daarnaast klopt je verhaal niet helemaal. Stroom afbouwen gebeurdt eerder al. Bij een Supercharger begint mijn S met 330A te laden en bouwt al ruim voor de 80% af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja en gebeurt is met een t, als we toch gaan mierenneuken :')

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenK
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:45:
[...]

Maar dat is geen optie als ik er niet eens mee op m'n werk kom. En als ik er al wel mee op m'n werk kom, kom ik niet thuis. Ik heb daar allang naar gekeken, maar de gemiddelde range van die goedkope auto's zitten allemaal rond de 50km. En dat is gewoon te weinig.

Ik heb nog geen enkele EV gezien van rond de 10K die minimaal 200km kon rijden. Gegarandeerd.
Ik weet niet welke EV's je bekeken hebt maar zelfs je gebruikte EV's hebben ranges verder dan de 50 km die jij nu aangeeft. Heb je op je werk al wel eens gevraagt of je je EV auto zou kunnen laden?

Verder is ook de vraag of je anders wil gaan rijden dan met een ICE. Een EV is geen ICE en je zal dus de verschillen moeten accepteren, zoasl het aansluiten op een laadpaal als je ergens komt. Een heleboel mensen willen een EV laden zoals ze een ICE vol tanken en rijden zoals ze een ICE rijden. Een EV is nu eenmaal anders dan een ICE. dat blijft altijd ook al krijg je een 100 kWh accu.

Bedenk je even wat er moet gebeuren met een lader als je 80 kW in 5 minuten wil laden... Al zou de spanning van de accu 800V zijn dan heb je nog een stroom nodig van 1200A (je komt dan op een vermogen van 960 kWh kom ik op 720 mm2.... dat is een serieuze kabel, en bedenk dan dat je op je auto ook een aansluiting moet om deze vermogens (en gewicht) aan te kunnen.

Dan zullen we de warmte ontwikkelingen en dergelijke in je accu en kabels nog even buiten beschouwing laten.
Juup schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:07:
[...]

Nou dat is niet helemaal waar hoor.
Voor gemiddelde stroom is de EV ws. wel schoner maar een kolencentrale is echt een heel vies ding:
- Kolencentrales hebben een hoge radioactieve uitstoot
- Kolencentrales hebben een hoge SOx uitstoot (en zwavel zit al lang niet meer in diesel en benzine)
- Kolencentralen hebben een rendement van ~50% in NL en een dieselmotor zit rond de 40% maar daar hoeft de energie niet meer getransporteerd/opgeslagen/geconverteerd te worden

https://www.cbs.nl/nl-nl/...-in-nederland-update-2013
Ik vind je stelling van de diesel erg mooi, die komt zo uit de boden je tank in op de plek waar je het nodig hebt? En de 100% beweging die je uit de 40% diesel gehaald hebt komt dan ook 100% bij je wielen terecht?

hier wat resultaten van een onderzoek:

https://verenigingelektri...oon-is-elektrisch-rijden/

Best intressant he? Alles is er in meegenomen. Vind ik 73 gram v.s. 213 gram best behoorlijk schoon.
EV-newbie schreef op maandag 16 januari 2017 @ 18:49:
Mijn mening:

Wat een onzin om een vliegvakantie e.d. erbij te halen....

Een EV rijden is een stap in de goede richting.
Hoe je dat verder inricht is vrij aan iedereen en kan ervoor zorgen dag het voordeel van de EV te niet wordt gedaan.
Voorbeeld:
Indien ik een EV koop maar thuis de verwarming op 23 graden zet dan ben ik toch "beter" bezig dan dat er een ICE i.p.v. een EV stond.
Alle beetjes helpen.

Wij rijden straks 25dkm per jaar op onze eigen zonne-energie. Maar zitten in een situatie waarin wij dat kunnen. Als een ander dat niet kan, maakt iemand dat dan minder in zijn besparing of milieu-gedachte?
EV-newbie schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:06:
[...]

Ik bedoel niet door stimuleren van de overheid maar door de eigen intentie!!

In 2013 heb ik 75% van mijn vrachtwagenpark vervangen door Euro6 (de allerschoonste diesel-motor), dit ofschoon de meeste vrachtwagens nog behoorlijk nieuw waren. Heeft mij veel geld gekost, maar geld is niet alles! Wat heb je aan geld als heg milieu waarin wij leven kapot gaat?

Eigen initiatief blijft het belangrijkste vind ik.
Ik kan me goed vinden in de stellingen en opmerkingen. Ik heb wel eens gevraagd aan iemand die de EV afbrande of hij zijn eigen uitlaatgassen in ademt als hij rijd. Of hoe hij het vind als ik iedere keer een heel klein beetje gif in het eten van zijn kinderen doe als hij een stuk gaat rijden. (vooral het doelloos rijden)

De reacties waren niet mals tot vijandig aan toe. Echter als men in een ICE stapt (of veel andere dingne doet) dan doet men precies dat ook een heel klein beetje met de lucht die jij en in inademen. Maarja dan is het niet erg want iedereen doet het. Of moeten eerst anderen maar minderen voordat zij het doen.

We moeten eigenlijk meer ons best doen om zo min mogelijk uit te stoten, maarja grote motoren in auto's zijn nogsteeds een status. Daarom is een kilometer heffing op basis van je uitstoot ook een hele mooie stimulans om de uitstoot snel omlaag te krijgen. De goedkope vakantie aan de Turkse riviera wordt ineens heel veel duurder dat Ouddorp aan Zee ineens ook een geweldige vakantiebestemming is.

Het minder uitstoten zou eigenlijk sexy gemaakt moeten worden. Volwassenen reageren bijna allemaal negatief of met kul argumenten als ik vertel dat ik een EV rij. Jongeren en kinderen vinden het fantastisch en willen er alles van weten en mee rijden.
Roobje schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:17:
[...]

En hoewel de massa van de mensen graag een betere wereld wilt, kiezen vele mensen niet met hun hoofd of hart maar met hun portemonnee. Dat is bij auto's zo, maar ook bijvoorbeeld met zonnepanelen want daar zie je dat mensen het kiezen als het een hoog rendement heeft voor hun geld, niet per se dat het beter zou zijn voor het milieu. Alhoewel ze zich dat wel zelf aanpraten.

Uit eindelijk geloof ik dat hier de taak bij de overheid ligt, niet door EV goedkoper te maken maar door fossiele brandstoffen duurder te maken. Maar zolang dat niet EU-breed wordt gedaan, wilt geen EU-regering z'n eigen economie de kop in drukken.
Ik denk dat je een andere belangrijke factor vergeet, men kiest lang niet altijd met de portemonee, maar ook op basis van de auto van de buurman/familie/collega's.
Voor veel mensen is de auto een status symbool Als men met de portemonee zou kiezen dan zouden er veel meer Dacia Logan MCV's rond rijden. O-) O-)

Ik vraag me wel eens af of veel mensen wel iets zouden willen doen om een betere leefomgeving te krijgen. En dan bedoel ik simpele dingen, accepteren dat ze niet harden dan 120 km/h kunnen rijden. Of dat ze minder ver/minder vaak op vakantie gaan. Het probleem is dat maar heel weinig mensen verworven luxe en ervaringen wil inleveren. Het moet altijd beter zijn dan ze hadden.

Mijnauto is niet groot, kan geen caravan trekken en kan geen 1000 km op een lading rijden. Ik krijg dan ook altijd de vraga over de vakanties. Als eerste merk ik dan op dat de gene die het aankaart bijna altijd op een vliegvakantie gaat, en dus ook niet met de auto.

Verder krijg ik dan opmerkingen dat de auto te klein is voor de vakantie, dan kunnen de spullen niet allemaal er in. Dus ik geef aan dat je de andere 49 weken per jaar een te grote auto rijd omdat je slechts 3 weken op vakantie gaat met de auto. Dus meer uitgeeft aan de auto, brandstof, verzekering, afschrijving, wegenbelasting, file's onnodig langer maakt, meer uitstoot e.d. voor 3 weken vakantie? das ook raar?!?!

Wat is er dan mis om voor die 3 weken een auto te huren. Vaak hoor ik dan "weet je wel wat dat kost?!?!?" nee ik heb geen idee jij wel? Dan wordt het stiller en volgt er een antwoord als een hoop geld.

Uit ervaring weet ik dat je het best even kan bellen of langsgaan bij een autoverhuur bedrijf, via de website is het vaak kostbaarder dan als je langs gaat. (voor vakantie 2017 een Ford Mondeo station huren kost Euro 1400,00 incl verzekering 2de bestuurder en 3100 vrije kilometers en zonder voordeel of aanbieding bij een gernomeerde europese autoverhuurder(en ik durf te wedden dat je met een beetje zoeken onder de 1000 Euro komt). Je kan ook eens je garage houder vragen of hij wat betekenen kan in de huur van een auto. vaak hebben ze een grotere afname contract. Ook hebben veel verhuur bedrijven gunstige aanbiedingen voor de zomer periode.

Het kan wel en goed ook, veel willen er niets voor doen. Het moet komen aanwaaien. Net als met overstappen op een andere internet provider, zorg verzekeraar, energie aanbieder of andere dingen.

Om aan te sluiten bij een commercial van een EV bouwen, je moet een doener zijn, denkers die denken doeners die doenhet gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
EV-newbie schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:08:
[...]

Zegt jou "EPA" iets??

Hoe kan je iets meten van een model dat nog niet uit is? De Ioniq is nu uit en meetbaar. De nieuwe e-Golf is nog niet uit, kan dus ook niet gemeten worden.

Verder zei je in een vorige post dat de accu capaciteit van de e-Golf niet volledig beschikbaar is om mee te rijden, maar bij de Ioniq wel. Heb je hier bronnen van? Ik zou 't wel raar vinden als de ene fabrikant met andere specs kan werken, als de rest.

[ Voor 18% gewijzigd door tiguan op 17-01-2017 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Snow_King schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:32:
[...]

Kom ik even vervelend doen: 70kW, niet kWh.

Daarnaast klopt je verhaal niet helemaal. Stroom afbouwen gebeurd eerder al. Bij een Supercharger begint mijn S met 330A te laden en bouwt al ruim voor de 80% af.
Geeft niet, je hebt gelijk mbt tot de eenheid.

Echter ben ik niet eens dat mijn verhaal niet klopt.

Misschien niet geheel voor jou Tesla maar voor mijn Doblo en Kia zeker wel. Als je gaat zoeken hie het laden werkt van een Lithium accu dan kom je dit tegen het IUo laden of CCCV (Constante stroom, constante spanning (Continue Current, Continue Voltage). De samenstelling van de accu kan er iets verandering in brengen, maar met ruimschoots denk ik dat het al bij 50% moet zijn. Misschien heeft de warmte ontwikkeling er ook wel invloed in dat de BMS de hoeveelheid stroom naar beneden bijstelt voordat je bij de 80% bent. Zo ook nu met de lage temperaturen kan dit ook een negatieve invloed hebben op de laadsnelheid.

Het ligt er aan waar je naar kijkt, wat voor accu je hebt en hoe men zelf de laadcurve gemaakt heeft. Ik ken de samenstelling van de Tesla accu niet, en kan er verder gene oordeel over vellen.

Bij de Kia zie je dat hij boven de 80% doorlaad in de continue stroom laad fase en pas bij 80% overgaat naar de constante spanning. Echter als je kijkt in de BMS zie je dat dat bij 83% is. De vraag die je daarbij moet stellen is waar je naar kijkt, kijk je naar je beschikbare vermogen of naar het totale vermogen in je accu. Daar zit ook bij een Tesla een verschil in. De Kia geeft als je niet meer verder kan 0% aan terwijl dat de accu nog 20% zou hebben

Hier een grafiek:

http://www.batteryuniversity.com/_img/content/new.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
tiguan schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 23:21:
[...]

Hoe kan je iets meten van een model dat nog niet uit is? De Ioniq is nu uit en meetbaar. De nieuwe e-Golf is nog niet uit, kan dus ook niet gemeten worden.
Voordat de geproduceerde auto's aan ons kopers aangeboden worden, worden ze (verplicht) naar de testorganisaties gestuurd; zo gaat dat altijd. Daarom weet VW de uitslag al en wist Hyundai de uitslag van de Ioniq EV ook eerder dan de auto te koop was. Of vertrouw je VW niet meer??
[...]

Verder zei je in een vorige post dat de accu capaciteit van de e-Golf niet volledig beschikbaar is om mee te rijden, maar bij de Ioniq wel. Heb je hier bronnen van? Ik zou 't wel raar vinden als de ene fabrikant met andere specs kan werken, als de rest.
Dat is inderdaad wat raar, maar wel waar. Het verschilt per merk. Kia en Hyundai zitten bij de merken die alleen het bruikbare deel aangeven. De echte capaciteit bij de Ioniq EV is 31 kWh, heb ik uit Zuid-Koreaanse bron vernomen. En als je de gerapporteerde cijfers ziet vanuit de praktijk, zie je ook dat er echt 28 kWh ingestopt en uitgehaald wordt. Bij de nieuwste Nissan Leaf 30 is dat bijvoorbeeld 27 kWh, dus net wat minder dan bij de Ioniq. Nissan zit bij de merken die de totale capaciteit (30 kWh in dat geval) aangeven. Voor een vergelijkende test onder winterse omstandigheden rond Praag, zie hier. Onder zomerse omstandigheden op Jeju Island in Zuid-Korea, zie hier.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan Treur op 18-01-2017 06:03 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:18

Wailing_Banshee

You're Next

Roobje schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:42:
[...]

Eigen initiatief is natuurlijk nog beter, maar waarom alleen van bedrijven en niet van particulieren? Het is natuurlijk zo, dat sommige bedrijven veel meer km's per jaar rijden dan particulieren en het daardoor zinniger is. Maar aan de andere kant rijden wij thuis veel meer km's per jaar als de pool auto's op m'n werk.
Daarnaast zijn de eisen van bedrijven anders, die gaan niet met de sleurhut naar zuid frankrijk.
Het grote verschil is dat bedrijven over het algemeen daar wat meer budget voor hebben dan een gemiddeld Nederlands gezin. En vaak ook nog wat meevallers door bijv. meer aftrek van belastingen.
Die Zoe's hebben sowieso meer. Maar misschien is dichterbij je werk wonen of dichterbij je woning werken een betere optie (En dan niet alleen voor het milieu, ook voor je vrije tijd)?
Ik woon nu 33km van m'n werk, ben zo'n 45 minuten onderweg (als alles tegenzit). En een huis in de stad kopen zou zeer slecht zijn voor mijn gezondheid (stress) en zou zelfs het aantal kilometers wat ik maak nog verhogen (ontsnappen uit die drukke omgeving, toen ik nog in die nieuwbouw wijk woonde wilde ik altijd weg, nu ik buiten de stad woon is die drang naar vakantie een heel stuk minder).

(en ik zou wel willen dat bedrijven niet alleen maar panden neerzetten in dichtbevolkte gebieden!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 07:48:
[...]

Het grote verschil is dat bedrijven over het algemeen daar wat meer budget voor hebben dan een gemiddeld Nederlands gezin. En vaak ook nog wat meevallers door bijv. meer aftrek van belastingen.

[...]

Ik woon nu 33km van m'n werk, ben zo'n 45 minuten onderweg (als alles tegenzit). En een huis in de stad kopen zou zeer slecht zijn voor mijn gezondheid (stress) en zou zelfs het aantal kilometers wat ik maak nog verhogen (ontsnappen uit die drukke omgeving, toen ik nog in die nieuwbouw wijk woonde wilde ik altijd weg, nu ik buiten de stad woon is die drang naar vakantie een heel stuk minder).

(en ik zou wel willen dat bedrijven niet alleen maar panden neerzetten in dichtbevolkte gebieden!)
Wat is dan het probleem om een EV te kopen die slechts 50 km halen te kopen? De meeste in die lijst halen sowieso de 66 km en aangezien je niet in de stad woont, moet thuis laden ook geen probleem zijn. Daarnaast zijn er ook genoeg elektrische scooters of zelfs fiets en/of pedelecs waarmee 33 km eenvoudig me te overbruggen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenK schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 23:22:
[...]

Geeft niet, je hebt gelijk mbt tot de eenheid.

Echter ben ik niet eens dat mijn verhaal niet klopt.

Misschien niet geheel voor jou Tesla maar voor mijn Doblo en Kia zeker wel. Als je gaat zoeken hie het laden werkt van een Lithium accu dan kom je dit tegen het IUo laden of CCCV (Constante stroom, constante spanning (Continue Current, Continue Voltage). De samenstelling van de accu kan er iets verandering in brengen, maar met ruimschoots denk ik dat het al bij 50% moet zijn. Misschien heeft de warmte ontwikkeling er ook wel invloed in dat de BMS de hoeveelheid stroom naar beneden bijstelt voordat je bij de 80% bent. Zo ook nu met de lage temperaturen kan dit ook een negatieve invloed hebben op de laadsnelheid.

Het ligt er aan waar je naar kijkt, wat voor accu je hebt en hoe men zelf de laadcurve gemaakt heeft. Ik ken de samenstelling van de Tesla accu niet, en kan er verder gene oordeel over vellen.
De Tesla accu bestaat uit standaard 18650 lithium cellen.
Bij de Kia zie je dat hij boven de 80% doorlaad in de continue stroom laad fase en pas bij 80% overgaat naar de constante spanning. Echter als je kijkt in de BMS zie je dat dat bij 83% is. De vraag die je daarbij moet stellen is waar je naar kijkt, kijk je naar je beschikbare vermogen of naar het totale vermogen in je accu. Daar zit ook bij een Tesla een verschil in. De Kia geeft als je niet meer verder kan 0% aan terwijl dat de accu nog 20% zou hebben

Hier een grafiek:

http://www.batteryuniversity.com/_img/content/new.jpg
Dat is een grafiek voor 1C laden. Je ziet dat hij daar constant-stroom tot 65% gaat. Als je een 50 kWh accu met 25 kW laadt, dan laad je met 0,5C en kun je nog langer op constante stroom laden.
Tesla laadt met meer dan 1,5C en dan moet de stroom al veel eerder dalen. Bijvoorbeeld in dit filmpje zie je dat bij de 70 kWh Tesla de stroom de eerste 4 minuten redelijk stabiel is en dan al begint in te zakken. Dat is met goed 12% capaciteit. Daarna daalt de stroom met dezelfde curve als in dat plaatje.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Roobje schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:10:
[...]

Wat is dan het probleem om een EV te kopen die slechts 50 km halen te kopen? De meeste in die lijst halen sowieso de 66 km en aangezien je niet in de stad woont, moet thuis laden ook geen probleem zijn. Daarnaast zijn er ook genoeg elektrische scooters of zelfs fiets en/of pedelecs waarmee 33 km eenvoudig me te overbruggen is.
Als het om minder reistijd gaat, moet je zeker niet met de fiets 1 1/2 uur rijden als het met de auto maximaal 45 minuten is (als het rustig is 35).

Daarnaast, we rijden meer dan 66km. Als ik onze dagelijkse route pak, zit ik op 76,1km. We carpoolen, dus er wordt iets meer gereden dan alleen thuis-werk-thuis. Het is thuis-werk1-werk2-werk1-thuis. En als we boodschappen doen, kom ik op 80km. Dat is wat hij dus gegarandeerd minimaal moet kunnen rijden, ook als het -10 is. Zonder laden op het werk, want dat is veel te veel een gok of er wel een laadpaal beschikbaar is. En dan zouden we niet even nog naar Duitsland kunnen om bijv. booschappen te doen, want dan is het totaal 150km. Daarom ga ik ook pas een EV kopen als ik er minimaal gegarandeerd 200km mee kan rijden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Dan kun je inderdaad beter nog even wachten, tot er zijn die 350 km (of 220 mile) scoren bij de EPA test.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 18-01-2017 09:19 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
De prijs van de Ioniq premium is zo te zien ook even verhoogd.
Volgens mij was het verschil tussen een de comfort en premium 1000 euro, nu is het een gat van 3500 euro.
Dan kan deze direct van mijn lijstje af. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:30:
[...]

Als het om minder reistijd gaat, moet je zeker niet met de fiets 1 1/2 uur rijden als het met de auto maximaal 45 minuten is (als het rustig is 35).

Daarnaast, we rijden meer dan 66km. Als ik onze dagelijkse route pak, zit ik op 76,1km. We carpoolen, dus er wordt iets meer gereden dan alleen thuis-werk-thuis. Het is thuis-werk1-werk2-werk1-thuis. En als we boodschappen doen, kom ik op 80km. Dat is wat hij dus gegarandeerd minimaal moet kunnen rijden, ook als het -10 is. Zonder laden op het werk, want dat is veel te veel een gok of er wel een laadpaal beschikbaar is. En dan zouden we niet even nog naar Duitsland kunnen om bijv. booschappen te doen, want dan is het totaal 150km. Daarom ga ik ook pas een EV kopen als ik er minimaal gegarandeerd 200km mee kan rijden.
Mee eens. Ik denk dat de sweet spot voor Nederland ook 200km werkelijk bereik is. Dat maakt alle bestemmingen tot 90 km vanaf je huis bereikbaar zonder extern te laden. Buiten thuis laden is leuk, maar op dit moment IMHO nog te onbetrouwbaar. Ik ben nog steeds aan het wachten op een EV in het D-segment voor <50k euro, met > 200km range. Maar fabrikanten zien blijkbaar meer in b-segment EVs voor een (voor het b-segment) veel te hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Crxtreem schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:30:
Volgens mij was het verschil tussen een de comfort en premium 1000 euro, nu is het een gat van 3500 euro.
Bij mijn weten was het verschil altijd al zo groot, daarom heb ik gekozen voor 'maar' de Comfort uitvoering, waar overigens ook heel veel in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Z___Z schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:36:
[...]

Mee eens. Ik denk dat de sweet spot voor Nederland ook 200km werkelijk bereik is.
Het begrip 'werkelijk bereik' is een onduidelijk begrip, want het hangt erg sterk af van de omstandigheden. In de wintermaanden bij temperaturen onder 0 zal het 'werkelijk bereik' wel 30 tot 40% kunnen verschillen van het 'werkelijk bereik' in de rest van het jaar. Je bedoelt hier waarschijnlijk zoiets als minimaal winterbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Bij veel snelwegkilometers ben ik overtuigd van een Ioniq als betere keuze, juist vanwege de c waarde.

Maar lees ik het goed dat de snellader van de Ioniq een groot voordeel is? De snelllader van 100 kW tegenover 50kW snellader voor de e-golf. Als ik snellaad, moet dat het liefst zo snel mogelijk, liever 10 minuten en door in plaats van 20 minuten wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik heb toevallig een lease offerte van 17-10-2016, toen was de premium: 34.995 euro inclusief btw en bpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Jan Treur schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:54:
[...]

Het begrip 'werkelijk bereik' is een onduidelijk begrip, want het hangt erg sterk af van de omstandigheden. In de wintermaanden bij temperaturen onder 0 zal het 'werkelijk bereik' wel 30 tot 40% kunnen verschillen van het 'werkelijk bereik' in de rest van het jaar. Je bedoelt hier waarschijnlijk zoiets als minimaal winterbereik.
Ja precies, minimale winterbereik op de snelweg bij 120/130 km/h. Aangezien bijna niemand in Nederland 100 km gaat rijden over provinciale wegen, of op de rechter rijbaan met 90 km/h tussen de vrachtwagens op een paar hypermilers na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
kdeboois schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:26:
[...]

Precies. Nog niets gemeten. Ik wacht af.
Mijn beste kdeboois.

Ik probeer het nog 1 keer.

Ga eens naar media.vw.com/release/1304/
Dan kom je op de officiële pressrelease van VW over de e-Golf 2017.
Daarin staat (net als mijn eerdere bericht) duidelijk aangegeven dat de "driving range up to 124 miles on a single charge" is.

In Amerika zijn de autoproducenten !verplicht! om hun actieradius in EPA cijfers te vermelden. Dus niet een onzinding zoals de NEDC in Europa.
Het feit dat VW dus 124 miles aangeeft is dus op basis van de EPA, dat is een feit en dus ook gemeten!! Anders mogen ze dit ook niet vermelden.

Doe er mee wat je wilt, maar dit zijn de feiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dat verschil was altijd al €3500. Waarom zouden ze twee uitvoeringen uitbrengen die maar €1000 verschillen??

€ 34.995 en € 31.495. Op de officiële site zijn de prijzen hoger omdat die incl. laadpaal zijn dacht ik.
[...]

De Ioniq heeft zo'n 30 kwh en de nieuwe e-Golf 36 kwh. Dat is 20% meer voor de Golf, maar de Ioniq is veel zuiniger door lagere cw-waarde e.d. (en daarom ook lelijker aan de achterkant, helaas) en daardoor is het best goed mogelijk dat je een hogere range haalt in de Ioniq dan de Golf. Dat zal je dan vooral op de snelweg merken, bij alleen ritjes door de binnenstad zal de Golf vast wel wat meer range hebben, maar goed dan praten we over 20% max.

[ Voor 53% gewijzigd door YoshiBignose op 18-01-2017 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EV-newbie
[...]

Omdat die waarden gemeten worden voordat een wagen de markt op gaat. Dat is bij een EV gelijk als bij een ICE. De autoproducenten moeten voor die tijd het verbruik opgeven. En in Amerika zijn ze verplicht daarvoor EPA te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
EV-newbie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:33:
[...]

Mijn beste kdeboois.

Ik probeer het nog 1 keer.

Ga eens naar media.vw.com/release/1304/
Dan kom je op de officiële pressrelease van VW over de e-Golf 2017.
Daarin staat (net als mijn eerdere bericht) duidelijk aangegeven dat de "driving range up to 124 miles on a single charge" is.

In Amerika zijn de autoproducenten !verplicht! om hun actieradius in EPA cijfers te vermelden. Dus niet een onzinding zoals de NEDC in Europa.
Het feit dat VW dus 124 miles aangeeft is dus op basis van de EPA, dat is een feit en dus ook gemeten!! Anders mogen ze dit ook niet vermelden.

Doe er mee wat je wilt, maar dit zijn de feiten!
Het woordje "Aim" wordt gebruikt bij die up to range. Vrij vertaald staat er dat ze daar op mikken... Ik mik er op volgende week miljonair te worden. ;)

Onder aan het pers bericht: "Fuel economy based on manufacturer estimates. Individual mileage will vary and depends on several factors including driving habits and vehicle condition."

"Estimates" vertaal ik als schattingen.

Je lijkt op een persoonlijke quest om mij te overtuigen van hoe geweldig de Hyundai Ioniq Electric is en wat voor een drama voertuig de VW e-Golf gaat worden en ik heb nieuws voor je... ik sta aan jouw kant. Op mijn shortlist staat de Ioniq op de gedeelde eerste plaats met de onbereikbare Tesla Model S 60 kWh. Maar ik ga toch echt proberen de e-Golf een kans te geven op basis van EPA ratings en mijn eigen ervaring.

De Opel Ampera-e lijkt voor mij helaas af te vallen maar ik kan niet wachten tot er ergens één in een showroom staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
YoshiBignose schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:34:

De Ioniq heeft zo'n 30 kwh en de nieuwe e-Golf 36 kwh. Dat is 20% meer voor de Golf, maar de Ioniq is veel zuiniger door lagere cw-waarde e.d. (en daarom ook lelijker aan de achterkant, helaas) en daardoor is het best goed mogelijk dat je een hogere range haalt in de Ioniq dan de Golf. Dat zal je dan vooral op de snelweg merken, bij alleen ritjes door de binnenstad zal de Golf vast wel wat meer range hebben, maar goed dan praten we over 20% max.
In zijn geval heeft hij natuurlijk gereden met de huidige e-Golf. En die heeft maar een range van 83 miles (132 km) volgens EPA.
Die e-Golf wordt qua actieradius verslagen door Leaf (30 kWh), i3 en Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Jan Treur schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:38:
[...]

Bij mijn weten was het verschil altijd al zo groot, daarom heb ik gekozen voor 'maar' de Comfort uitvoering, waar overigens ook heel veel in zit.
Dan mis je dacht ik o.a. de warmtepomp en accu verwarming. Ik ga voor een premium.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
kdeboois schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:47:
[...]

Het woordje "Aim" wordt gebruikt bij die up to range. Vrij vertaald staat er dat ze daar op mikken... Ik mik er op volgende week miljonair te worden. ;)

Onder aan het pers bericht: "Fuel economy based on manufacturer estimates. Individual mileage will vary and depends on several factors including driving habits and vehicle condition."

"Estimates" vertaal ik als schattingen.

Je lijkt op een persoonlijke quest om mij te overtuigen van hoe geweldig de Hyundai Ioniq Electric is en wat voor een drama voertuig de VW e-Golf gaat worden en ik heb nieuws voor je... ik sta aan jouw kant. Op mijn shortlist staat de Ioniq op de gedeelde eerste plaats met de onbereikbare Tesla Model S 60 kWh. Maar ik ga toch echt proberen de e-Golf een kans te geven op basis van EPA ratings en mijn eigen ervaring.

De Opel Ampera-e lijkt voor mij helaas af te vallen maar ik kan niet wachten tot er ergens één in een showroom staat.
Mij maakt het allemaal niet uit wat iedereen wil kopen en wat ze gaan doen.

Maar nogmaals: de fabrikant heeft de verplichting om EPA te hanteren, ook VW!! Prima dat jij het allemaal anders wil uitleggen, maar dat zijn de feiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
janesh schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:57:
[...]

Dan mis je dacht ik o.a. de warmtepomp en accu verwarming. Ik ga voor een premium.
Volgens de info die ik bij mijn dealer kreeg, zitten die er wel in in de Comfort. Zoniet, dan zou ik ook upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
EV-newbie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:58:
[...]

Maar nogmaals: de fabrikant heeft de verplichting om EPA te hanteren, ook VW!! Prima dat jij het allemaal anders wil uitleggen, maar dat zijn de feiten.
Maar hier hanteren ze geen EPA, ze geven alleen aan wat ze verwachten dat de EPA zal gaan zijn. Dat is toch wezenlijk iets anders. Wie weet valt de echte EPA meting wel tegen (of mee, zoals in het geval van de Bolt).
Ik zou zelf ook gewoon dit getal pakken, maar ik kan me voorstellen dat iemand dan ook de echte cijfers zal gaan willen checken om een eerlijke vergelijking te kunnen maken en niet na zijn aankoop (edit: beslissing, gezien de EPA natuurlijk al bekend is bij de aankoop) horen dat de EPA rating toch 10mile minder was dan VW verwachtte van de EPA.

[ Voor 4% gewijzigd door Nivve op 18-01-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
EV-newbie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:58:

Wat is het effect van de snellader dan? 50 vs 100 kW
Ik zou liever een iets lager bereik hebben met een veel snellere snellader dan andersom, tenzij het bereik echt veel groter is natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 18-01-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Hier zie je trouwens de verschillen tussen Ioniq EV Comfort en Premium in detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Jan Treur schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:10:
[...]

Volgens de info die ik bij mijn dealer kreeg, zitten die er wel in in de Comfort. Zoniet, dan zou ik ook upgraden.
Geloof idd dat alleen de allerkaalste uitvoering dit heeft maar dat die niet in NL wordt verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
dfrenner schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:15:
[...]

Bij veel snelwegkilometers ben ik overtuigd van een Ioniq als betere keuze, juist vanwege de c waarde.

Maar lees ik het goed dat de snellader van de Ioniq een groot voordeel is? De snelllader van 100 kW tegenover 50kW snellader voor de e-golf. Als ik snellaad, moet dat het liefst zo snel mogelijk, liever 10 minuten en door in plaats van 20 minuten wachten...
De snellader zit niet in de auto maar staat bij het laadstation. Op dit moment leveren de meestal snelladers 50 kWh. Ook al kan de Ioniq meer is er gewoon niet meer beschikbaar. De Kia Soul heeft dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
dfrenner schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:15:
[...]

Wat is het effect van de snellader dan? 50 vs 100 kW
Ik zou liever een iets lager bereik hebben met een veel snellere snellader dan andersom, tenzij het bereik echt veel groter is natuurlijk.
Dan zal er een andere accu techniek gebruikt moeten worden. Lithium-ion heeft voor en nadelen. Een nadeel voor EV's is dat je ze niet heel snel kan laden. Een LTO accu kan je wel heel snel laden maar heeft een minder gunstige energiedichtheid. Die LTO accu's kan je binnen 10 minuten op 80% hebben.

Tenminste als je een snellader hebt die voldoende vermogen leveren kan met de juiste spanningen en stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Jan Treur schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:25:
Hier zie je trouwens de verschillen tussen Ioniq EV Comfort en Premium in detail.
Ze hebben ondertussen een nieuwe prijslijst voor 2017. Verschillen tussen Comfort en Premium zijn o.a.:

• LED-koplampen
• Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
• Zonnedak, schuif/kantel
• Deurgrepen, in geborsteld chroomlook
• Stoelverstelling bestuurder elektrisch, met geheugen-functie
• Stoelen verwarmd, voor en achter
• Stuurwiel verwarmd
• Dodehoekdetectie (BSD)
• Rear Cross Traffic Alert (RCTA)
• Parkeersensoren voor en achter
• Draadloos opladen smartphone**

Er zijn nog een paar kleinere verschillen die me opvielen. Bijvoorbeeld een ventilatierooster voor de achterbank en een automatisch dimmende binnenspiegel.

[ Voor 8% gewijzigd door YoshiBignose op 18-01-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JeroenK schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:35:
De snellader zit niet in de auto maar staat bij het laadstation. Op dit moment leveren de meestal snelladers 50 kWh. Ook al kan de Ioniq meer is er gewoon niet meer beschikbaar. De Kia Soul heeft dit ook.
Is dit niet een kwestie van tijd? Tesla heeft het toch al over 150kW laders?
JeroenK schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:40:
Dan zal er een andere accu techniek gebruikt moeten worden. Lithium-ion heeft voor en nadelen. Een nadeel voor EV's is dat je ze niet heel snel kan laden. Een LTO accu kan je wel heel snel laden maar heeft een minder gunstige energiedichtheid. Die LTO accu's kan je binnen 10 minuten op 80% hebben.

Tenminste als je een snellader hebt die voldoende vermogen leveren kan met de juiste spanningen en stromen.
Dus stel er is een snellader van 100 kW beschikbaar, dan laadt deze een Ioniq niet sneller op dan een 50 kW lader!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:47:
Dus stel er is een snellader van 100 kW beschikbaar, dan laadt deze een Ioniq niet sneller op dan een 50 kW lader!?
Jawel. De Ioniq kan tot 100 kW aan om te laden. Dus die zal hij dan ook gebruiken. In tegenstelling tot de meeste auto's die tot 50 kW aankunnen. Voor die andere heeft een 100 kW lader dus geen meerwaarde maar voor de Ioniq wel.

Het is natuurlijk wel zo dat ook de Ioniq geen natuurkundige wetten kan breken :) Om de accu te beschermen moet je langzamer gaan laden wanneer hij vol begint te worden. Dus ook voor de Ioniq geldt dat als de batterij vol begint te worden, de laadstroom omlaag moet. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je het eerste deel van het laadproces enorm voordeel hebt van het hogere vermogen dat hij aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mddd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:56:
[...]

Jawel. De Ioniq kan tot 100 kW aan om te laden. Dus die zal hij dan ook gebruiken. In tegenstelling tot de meeste auto's die tot 50 kW aankunnen. Voor die andere heeft een 100 kW lader dus geen meerwaarde maar voor de Ioniq wel.

Het is natuurlijk wel zo dat ook de Ioniq geen natuurkundige wetten kan breken :) Om de accu te beschermen moet je langzamer gaan laden wanneer hij vol begint te worden. Dus ook voor de Ioniq geldt dat als de batterij vol begint te worden, de laadstroom omlaag moet. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je het eerste deel van het laadproces enorm voordeel hebt van het hogere vermogen dat hij aankan.
En laat je nu juist snelladen als hij bijna leeg is, en vaak genoeg wil hebben om thuis aan te kunnen komen.
Dus groot voordeel voor de Ioniq, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:59:
En laat je nu juist snelladen als hij bijna leeg is, en vaak genoeg wil hebben om thuis aan te kunnen komen.
Dus groot voordeel voor de Ioniq, lijkt mij.
Inderdaad. Zo gauw die laders op grotere schaal beschikbaar komen natuurlijk. Maar het is duidelijk dat de betrokken partijen daaraan werken want 50 kW is te weinig om echt snel te zijn voor massa gebruik en bij toenemende accu capaciteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Nivve schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:12:
[...]

Maar hier hanteren ze geen EPA, ze geven alleen aan wat ze verwachten dat de EPA zal gaan zijn. Dat is toch wezenlijk iets anders. Wie weet valt de echte EPA meting wel tegen (of mee, zoals in het geval van de Bolt).
Ik zou zelf ook gewoon dit getal pakken, maar ik kan me voorstellen dat iemand dan ook de echte cijfers zal gaan willen checken om een eerlijke vergelijking te kunnen maken en niet na zijn aankoop (edit: beslissing, gezien de EPA natuurlijk al bekend is bij de aankoop) horen dat de EPA rating toch 10mile minder was dan VW verwachtte van de EPA.
EPA is leuk, maar het zit ook in de praktische details zoals de elektrisch verwarmde voorruit. Nu moet ik de airco vol aanzetten in een koude auto om mijn voorruit 'veilig' te houden tijdens hypermilen, maar zo'n optie kan je echt kilometers bereik schelen op een 'anxiety' rit.

De Hyundai moet zo'n optie missen. Voor de volledigheid hier de e-Golf prijslijst voor NL.

Beide prijslijsten geven een gemiddeld verbruik op en die ontlopen elkaar niet zo veel. Natuurlijk wint de Ioniq dit met 11.5 kWh / 100 km maar de e-Golf doet het niet slecht met 11.9 kWh / 100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Jan Treur schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:54:
[...]

De Renault Zoe de we proefreden had met rond het nulpunt en winterweer een verwacht bereik van 206km, nu was de accu niet helemaal vol, er stond al 33 km op. Dus lijkt mij dat elektrische auto's gewoon 3 keuzes moeten krijgen van 40, 60 of 80kWh aan accu waar denk ik de maatschappij wel mee uit de voeten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
kdeboois schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:14:
[...]

EPA is leuk, maar het zit ook in de praktische details zoals de elektrisch verwarmde voorruit. Nu moet ik de airco vol aanzetten in een koude auto om mijn voorruit 'veilig' te houden tijdens hypermilen, maar zo'n optie kan je echt kilometers bereik schelen op een 'anxiety' rit.

De Hyundai moet zo'n optie missen.
Nee joh! Dat moet je, in het geval van een EV niet zo negatief zijn.

Als eerste: Voorverwamring. Hangt de wagen aan het stroom en is de accu voor meer dan 80% geladen dan zal de EV kunnen voorverwarmen. Dat kan een Leaf, een Zoë en de Ioniq en de huidige e-Golf ook. Dus geen krabben wanneer je aan de stekker hangt (normaal gesproken).

Als tweede: De warmtepomp. De Ioniq heeft die (in Nederland) standaard aan boord. Daarmee wordt de auto (ook in deze temperaturen) binnen luttele minuten snikheet van binnen. Na 1 minuut is het warm. Deze pomp verbruikt zeer weinig energie.
Overigens kan je die ook op de e-Golf bestellen a € 906,00 incl btw.

Heb de e-Golf 2017 op basis van jouw prijslijst eens op het niveau gebracht van een Ioniq Premium EV. De laatste kost € 38.450,00.
Een vlotte rekensom laat de prijs van de e-Golf oplopen tot boven de € 45.000,00.

Dat is serieus geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:46:
[...]

De Renault Zoe de we proefreden had met rond het nulpunt en winterweer een verwacht bereik van 206km, nu was de accu niet helemaal vol, er stond al 33 km op. Dus lijkt mij dat elektrische auto's gewoon 3 keuzes moeten krijgen van 40, 60 of 80kWh aan accu waar denk ik de maatschappij wel mee uit de voeten kan.
Ik heb nu 85kWh in mijn Model S, maar daar is maar 78kWh van bruikbaar als ik tot het gaatje ga.

Ik zou heel graag wel 90kWh of 100kWh echt voor rijden beschikbaar hebben. Dat heeft mij een realistisch bereik van 400 ~ 500km.

Ik rij echt veel en dan is 40 of 60kWh (bruikbaar) echt te weinig. 80kWh bruikbaar zou al goed zijn, maar zoals ik aan gaf, veel is wel fijner.

Nu ben ik denk ik niet de 'normale gebruiker' van een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik zit nog even de offertes van leaseplan door te nemen, wat ik erg apart vind:
E-golf heeft een maximaal kilometerage van 100.000 kilometer in 24 maanden. De Ioniq maxinaal 160.000 in 24 maanden.

Waar ligt dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
EV-newbie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:47:
[...]

Nee joh! Dat moet je, in het geval van een EV niet zo negatief zijn.

Als eerste: Voorverwamring. Hangt de wagen aan het stroom en is de accu voor meer dan 80% geladen dan zal de EV kunnen voorverwarmen. Dat kan een Leaf, een Zoë en de Ioniq en de huidige e-Golf ook. Dus geen krabben wanneer je aan de stekker hangt (normaal gesproken).

Als tweede: De warmtepomp. De Ioniq heeft die (in Nederland) standaard aan boord. Daarmee wordt de auto (ook in deze temperaturen) binnen luttele minuten snikheet van binnen. Na 1 minuut is het warm. Deze pomp verbruikt zeer weinig energie.
Overigens kan je die ook op de e-Golf bestellen a € 906,00 incl btw.

Heb de e-Golf 2017 op basis van jouw prijslijst eens op het niveau gebracht van een Ioniq Premium EV. De laatste kost € 38.450,00.
Een vlotte rekensom laat de prijs van de e-Golf oplopen tot boven de € 45.000,00.

Dat is serieus geld!
Beste Newbie, Ik rij al sinds 2012 elektrisch. Ik wil in een koude auto (zonder warmtepomp ingeschakeld, dus duurzaam koud) om me heen kunnen kijken.

Niets negatiefs maar uit eigen ervaring.

Verder krijg ik overgebleven leasebudget niet uitbetaald. Wat de opties kosten is pas bij een budgetoverschrijding interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door kdeboois op 18-01-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Da's idd een optie die de e-Golf wel heeft, verwarmbare voorruit. En de traffic jam / file assistent.

[ Voor 5% gewijzigd door tiguan op 18-01-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
tiguan schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:30:
Da's idd een optie die de e-Golf wel heeft, verwarmbare voorruit. En de traffic jam assist.
En de traffic jam assist heeft de Ioniq ook alleen heet dat anders (zoals eerder besproken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Ik heb het gisteren expliciet aan de dealer gevraagd. hij zij dat beneden de 20km/u de ACC niks meer doet op de Ioniq. Geen idee of hij gelijk heeft verder?

[ Voor 4% gewijzigd door tiguan op 18-01-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
kdeboois schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:29:
[...]

Beste Newbie, Ik rij al sinds 2012 elektrisch. Ik wil in een koude auto (zonder warmtepomp ingeschakeld, dus duurzaam koud) om me heen kunnen kijken.

Niets negatiefs maar uit eigen ervaring.
Ik zeg slechts: Brrrrrrrrrrr.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EV-newbie
tiguan schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:31:
Ik heb het gisteren expliciet aan de dealer gevraagd. hij zij dat beneden de 20km/u de ACC niks meer doet op de Ioniq. Geen idee of hij gelijk heeft verder?
Dat zat die dealer er expliciet naast. En dat vertel ik je uit ervaring.
Alleen hebben niet alle uitvoeringen (zowel hybride als EV) die optie. Maar ik vergelijk immers met de duurste Ioniq EV en die heeft dat alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
EV-newbie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:31:
[...]

Ik zeg slechts: Brrrrrrrrrrr.....
Je komt er nog wel achter :) Als je ver moet en er op tijd moet zijn, zijn dat de keuzes die je maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
kdeboois schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:36:
[...]

Je komt er nog wel achter :) Als je ver moet en er op tijd moet zijn, zijn dat de keuzes die je maakt.
In jouw geval nog een tip: Gebring heated clothing uit Apeldoorn! Blijf je lekker warm.

In mijn geval:

De EV is tweede auto naast een ICE. Die is voor mij altijd beschikbaar en dan maak ik mij geen zorgen over de actieradius. De EV is alleen beschikbaar wanneer mijn vrouw 'm niet gebruikt.

Maar dan nog; crisis zeg... wat lever je dan veel in om schoon te rijden. Petje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
dfrenner schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:47:
[...]

Is dit niet een kwestie van tijd? Tesla heeft het toch al over 150kW laders?

[...]

Dat klopt het is een kwestie van tijd voordat er met grotere vermogens geladen kan worden. Het is echter de vraag of de hogere vermogens laders downwards compatibel zijn met de huidige EV's. De protocollen zijn nog niet beschikbaar. En de techniek uit de Ioniq lijkt grotendeels het zelfde als uit de Kia Soul, en die is er ook al even.

Even uitgaan dat het wel het geval is zal de laadtijd korter worden maar niet halveren. Dit omdat de hogere stromen al snel terug geregeld moeten worden voor het volgen van de laadcurve. Als je accu ver leeg is merk je het het meeste er van.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenK op 18-01-2017 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Gaan we weer: http://www.rtlz.nl/busine...extra-in-waterstof-pompen
Fossiele industrie gaat miljarden extra in waterstof pompen
Dertien bedrijven die je niet direct associeert met schone technologie gaan de krachten bundelen om waterstof de brandstof van de toekomst te maken. Ook Shell is van de partij.
Doodzonde van de tijd en geld. Bouw van die miljarden een mooi snellaad netwerk en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Snow_King schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:06:

Doodzonde van de tijd en geld. Bouw van die miljarden een mooi snellaad netwerk en klaar ben je.
Vraag:
Is het mogelijk om alle auto's op de wereld te vervangen voor een EV op accu, waarbij de accu minimaal 100kW is.

Dan heb ik het over grondstoffen voor de accu's en betaalbaarheid ivm schaarste.

Is het mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Snow_King schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:06:

Het grootste probleem is opslag en vervoer. Waterstof is makkelijker op te slaan en vervoeren dan stroom. We hebben in Nederland een heel mooi leiding net wat heel veel gas kan verstouwen. Dus het een hoeft het andere niet uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:15:
[...]

Het grootste probleem is opslag en vervoer. Waterstof is makkelijker op te slaan en vervoeren dan stroom. We hebben in Nederland een heel mooi leiding net wat heel veel gas kan verstouwen. Dus het een hoeft het andere niet uit te sluiten.
Daarnaast hebben we wereldwijd meer dan 1 miljard auto's. We hebben dus als structurele en permanente oplossing voor het probleem personenvervoer (nog geen bussen en vrachtwagens meegerekend). 100.000.000.000 kW aan accu's nodig. Geen idee hoeveel lithium hiervoor nodig is en of dit kán.

Als het niet haalbaar is, zullen er naast accu rijden ook andere vormen van schoon rijden nodig zijn. Een minder efficiënte manier kan nog altijd schoner zijn dan benzine en diesel, dus geen enkel probleem om dat door te zetten.

Daarbij ligt er al een complete infrastructuur aan tankstations en raffinaderijen, als je die kunt aanpassen voor het gebruik van waterstof, zie ik hier geen enkel probleem in.

Die partijen zijn echt niet dom, ze gooien echt geen miljarden weg. uiteindelijk moeten ze zich verantwoorden aan aandeelhouders die maar één doel hebben: rendement op investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:38
[...]

We hebben ook een mooi transport netwerk voor elektriciteit hoor :P
Daarnaast is juist opslag van waterstof een groot knelpunt.

Prima dat ze investeren in onderzoek naar waterstof. Een totale verspilling als ze nu al infrastructuur gaan aanleggen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Waterstof is makkelijker op te slaan en vervoeren dan stroom.
Opslaan ok. Hoewel het nog best lastig is om gasdichte tanks voor waterstof te maken. De moleculen zijn zo klein, je komt er niet met dezelfde tanks als voor andere soorten brandstoffen, zelfs gasvormige.

Maar vervoer? Het stroomnet brengt zeer efficient en tegen lage kosten energie naar elke plek in het land. Waterstof ga je echt niet zomaar overal krijgen. Het bestaande gasnet is er niet voor geschikt. Waterstof distributie zal veel meer lijken op benzinedistributie. En dat is net waarom de bestaande partijen het graag zouden zien. Dan behouden ze hun positie in de distributieketen net zoals ze nu voor benzine hebben. Hét belangrijke voordeel van waterstof vergeleken met stroom is dat de fossiele brandstofindustrie veel minder controle heeft over stroom dan over het proces van fysieke distributie van gas of olie.
dfrenner schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:19:
Die partijen zijn echt niet dom, ze gooien echt geen miljarden weg. uiteindelijk moeten ze zich verantwoorden aan aandeelhouders die maar één doel hebben: rendement op investeringen.
Exact. Ze hebben enorme bedragen zitten in hun raffinage, tankwagens, tankstations enzovoort. Als iedereen op stroom gaat rijden dan verliezen ze veel geld. Beter de mensen maar laten overschakelen van benzine naar waterstof - dan kunnen zij hun businessmodel voortzetten.

Waterstof is al tientallen jaren 'de brandstof van de toekomst'. Maar in werkelijkheid is het eerder een poging van de fossiele industrie om innovatie te remmen dan een serieuze inzet op vergroening.

[ Voor 27% gewijzigd door mddd op 18-01-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

RocketKoen schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:27:
[...]

We hebben ook een mooi transport netwerk voor elektriciteit hoor :P
Daarnaast is juist opslag van waterstof een groot knelpunt.

Prima dat ze investeren in onderzoek naar waterstof. Een totale verspilling als ze nu al infrastructuur gaan aanleggen.
Stel, dat elke benzine auto in Nederland morgen vervangen zou worden door een electrische. Dan zouden we een heel groot probleem hebben. De huidige hoogspanningnetten zitten aardig vol. Daar kan niet veel energie meer bij. Ik weet dat Tennet het net behoorlijk heeft moeten uitbreiden vanuit de Eemshaven.

Als je dan ook bedenkt dat de hoeveelheid gebruikt gas afneemt en er ook een heel netwerk van leidingen onder de grond ligt, wat heel goed gas kan vervoeren, zou het stom zijn om dat niet te gebruiken.
mddd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:30:
[...]

Maar vervoer? Het stroomnet brengt zeer efficient en tegen lage kosten energie naar elke plek in het land. Waterstof ga je echt niet zomaar overal krijgen. Het bestaande gasnet is er niet voor geschikt.
https://www.gasunie.nl/le...r-energy/hernieuwbaar-gas
Waterstof kan in de toekomst een belangrijke vorm van hernieuwbaar gas worden. Het kan geproduceerd worden via power-to-gas (P2G) uit wind- of zonnestroom waarvoor op dat moment of die locatie de vraag kleiner is dan het aanbod. De ontwikkeling van een waterstofmarkt vergt nog een langdurig voorbereidingstraject. Waarschijnlijk sneller rendabel zijn de P2G-projecten waarbij CO2-reststromen worden samengevoegd met duurzame waterstof uit P2G tot methaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mddd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:30:
Exact. Ze hebben enorme bedragen zitten in hun raffinage, tankwagens, tankstations enzovoort. Als iedereen op stroom gaat rijden dan verliezen ze veel geld. Beter de mensen maar laten overschakelen van benzine naar waterstof - dan kunnen zij hun businessmodel voortzetten.

Waterstof is al tientallen jaren 'de brandstof van de toekomst'. Maar in werkelijkheid is het eerder een poging van de fossiele industrie om innovatie te remmen dan een serieuze inzet op vergroening.
Het remmen om het remmen levert geen geld op uiteraard.
Ik kan mij voorstellen dat er ook nog aardig wat haken en ogen zitten aan het op grote schaal laten rijden op stroom van auto's.

Het is nu leuk dat een aantal mensen EV rijdt en kan zeggen dat ze groen bezig zijn, maar zo lang deze oplossing niet wereldwijd op grote schaal, zelfs tot 100% van de auto's in de toekomst, kan worden neergezet, zullen we nu alvast naar alternatieven moeten kijken.

Regeren is vooruit zien. Anticiperen op de problemen van morgen, of zelfs op de problemen van over 20 jaar lijkt mij geen slechte zaak in dit geval. Anders blijven we opgescheept zitten met de fossiele verbranding....

Het doel is niet dat 5% op aarde EV gaat rijden, nee het doel is uiteindelijk de fossiele brandstoffen uit te bannen. Dus 100% van de auto's moet over op een schone vorm van aandrijving.

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 18-01-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:34:
Stel, dat elke benzine auto in Nederland morgen vervangen zou worden door een electrische. Dan zouden we een heel groot probleem hebben. De huidige hoogspanningnetten zitten aardig vol. Daar kan niet veel energie meer bij. Ik weet dat Tennet het net behoorlijk heeft moeten uitbreiden vanuit de Eemshaven.
Dat gebeurt ook niet allemaal van de ene op de andere dag. Onderhoud en uitbreiding van het net is juist omdat de verwachting is dat stroomgebruik toeneemt.
Als je dan ook bedenkt dat de hoeveelheid gebruikt gas afneemt en er ook een heel netwerk van leidingen onder de grond ligt, wat heel goed gas kan vervoeren, zou het stom zijn om dat niet te gebruiken.
[...]
Dat artikel zegt nergens dat de bestaande structuur zomaar gebruikt kan worden voor waterstof.
Het artikel gaat juist hoofdzakelijk over andere soorten gas - opgewekt met biomassa e.d.
Dat zijn gassen die qua samenstelling veel meer op aardgas dan op waterstof lijken.

Ja, waterstof wordt genoemd maar vooral in de context van 'hier kunnen we ooit naar toe maar het is nog heel ver weg'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

Ahum, gas != waterstof.

Het gasnet in Nederland is volstrekt ongeschikt om waterstof door te transporteren. Als je dat zou doen, zou het overgrote deel niet eens op bestemming aankomen omdat het domweg vervliegt.

Zoals je misschien weet is waterstof het kleinste element op aarde. Het gaat dus vrijwel overal doorheen. Waterstof door een stalen leiding vervoeren is ongeveer hetzelfde als water vervoeren door een zeef. :P Niet voor niets is één van de grootste uitdagingen van Toyota geweest om een waterstoftank te ontwikkelen die het waterstof enigszins vasthoud. En dan kun je alsnog om de 2 weken gaan tanken als je niet rijdt, omdat het waterstof in die tank alsnog vervlogen is.

Mocht je wat meer argumenten willen lezen: mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 1

Ik zal niet zeggen dat er helemaal geen fuel cells zullen rondrijden in de toekomst, maar het is onwaarschijnlijk dat BEV's het zullen verliezen van FCV's.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]

Eigenlijk pleit je dus niet voor waterstof-infra maar voor meer onderzoek naar LPG-brandstofcellen :)

Waterstof is vervelend op te slaan (500 bar compressor) en lastiger te vervoeren (koud en/of hoge druk en/of verwoestend effect op staal).

De hypothese 'morgen is alles elektrisch met de techniek van vandaag' is... onwaarschijnlijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
https://www.nuon.com/nieu...raak-publieke-laadpunten/

Bij NUON palen in Limburg en Noord-Brabant ga je 22cent per kWh betalen met een minimale afname van 1kW om zo het onnodig bezet houden van laadpalen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mddd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:41:
Dat gebeurt ook niet allemaal van de ene op de andere dag. Onderhoud en uitbreiding van het net is juist omdat de verwachting is dat stroomgebruik toeneemt.
Maar kan het het uiteindelijk aan in het toekomstperspectief!?
Net als lithium, leuk dat het de komende jaren geen enkel probleem is, maar kan uiteindelijk iedereen een EV rijden op basis van een lithium accu en hoeveel lithium kun je terugwinnen door recyclen? Is het voor 100% recyclebaar of gaat er een (groot) deel verloren door gebruik.

Op basis van een levensduur van 10 jaar voor een accu is dit essentiële informatie die ik nergens kan terugvinden.

Niet belangrijk voor de komende 30 jaar misschien, maar wel op de vraag of een EV op basis van lithiumaccu's een toekomstvaste oplossing is voor de aarde en haar bewoners.

Het gaat daarbij niet alleen om de vraag wat nu de beste oplossing is, maar ook straks. Heel cru, maar we hebben niets aan een oplossing die we slechts voor 40% van de auto's op aarde kunnen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
menzo schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:54:
https://www.nuon.com/nieu...raak-publieke-laadpunten/

Bij NUON palen in Limburg en Noord-Brabant ga je 22cent per kWh betalen met een minimale afname van 1kW om zo het onnodig bezet houden van laadpalen tegen te gaan.
Dat is nog eens goed nieuws!
Hopelijk worden de palen van EVnetNL in onze wijk snel overgenomen door een andere partij!

Ik krijg sterk het idee dat ze subsidie hebben ontvangen voor het plaatsen en het verder wel prima vinden dat niemand er ooit laadt. Aangezien de rest van de palen in de wijk een stuk goedkoper zijn en geen starttarief kennen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:09:
Niet belangrijk voor de komende 30 jaar misschien, maar wel op de vraag of een EV op basis van lithiumaccu's een toekomstvaste oplossing is voor de aarde en haar bewoners.
Waarom lithium? Als er over 5 of 10 jaar een betere accu op de markt komt, gebruiken we die toch. Het mooie van elektrisch rijden is de flexibiliteit. Het maakt niet uit hoe je de stroom maakt: kolen, gas, wind, zon: stroom is stroom. Vervolgens maakt het ook niet uit hoe je die in de auto opslaat. De ene auto kan een ander type accu hebben dan de ander. Dit kan allemaal door de tijd veranderen, zonder dat het centrale punt - het distributiesysteem - fundamenteel verandert.

Heel anders dan bij benzine: omdat alle benzine gelijk is, zijn alle motoren ook min of meer gelijk. Onder andere om die kip-en-ei reden komt waterstof ook zo moeilijk van de grond. Leuk dat je er op kunt rijden maar niet handig als je het nergens kunt tanken. Het feit dat stroom zoveel makkelijker te distribueren is, heeft ervoor gezorgd dat in 5 jaar tijd EV-rijden al vele malen groter is geworden dan waterstof-rijden. En dat fundamentele aspect verander je niet zomaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Helaas geen duidelijke bronnen in de omschrijving. Maar Robert laat zien dat Lithium niet het probleem zal zijn. En goed recyclebaar.
YouTube: Solar Road & Lithium Anxiety | Fully Charged News

Ik denk dan dat permanente magneten een grotere bedreiging zijn, maar daar zijn magneetlose oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:30:
[...]

Koop een basis uitvoering van de Renault Zoe voor 10k (of zelfs iets minder!)

Met -5 graden haal ik nog altijd minimaal 88-96km (volgens de GoM) met de 22kWh batterij (eerder 100+ km bij normale rijstijl) in de aankomende maanden kan je voor ongeveer 3500 euro er een 41kWh batterij in laten zetten. (In totaal ben je dan 10k + 3.5k kwijt, iets meer als je een luxere uitvoering koopt)

Deze doet 400km volgens "het boekje" in de praktijk zal dan 200km+ Zeker haalbaar moeten zijn..?

Ja het is wennen... maar er zijn naast het milieu ook andere voordelen, goedkoper onderhoud, soepeler rijden, accelleratie/koppel, rust etc.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:31

HeroS

SmartHome Nerd

Stef87 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:59:
[...]

Koop een basis uitvoering van de Renault Zoe voor 10k (of zelfs iets minder!)

Met -5 graden haal ik nog altijd minimaal 88-96km (volgens de GoM) met de 22kWh batterij (eerder 100+ km bij normale rijstijl) in de aankomende maanden kan je voor ongeveer 3500 euro er een 41kWh batterij in laten zetten. (In totaal ben je dan 10k + 3.5k kwijt, iets meer als je een luxere uitvoering koopt)

Deze doet 400km volgens "het boekje" in de praktijk zal dan 200km+ Zeker haalbaar moeten zijn..?

Ja het is wennen... maar er zijn naast het milieu ook andere voordelen, goedkoper onderhoud, soepeler rijden, accelleratie/koppel, rust etc.
Die 10.000 en 3.500 zijn alleen voor de versie met batterij huur.

Koop gaat eerder richting de 14.000 en 8.000 voor de accu volgens mij.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Hyundai zet er vaart achter als je electrec mag geloven.

https://electrek.co/2017/...ge-suv-prototype-spotted/

[ Voor 10% gewijzigd door janesh op 18-01-2017 17:10 ]

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

dfrenner schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:09:
[...]

Vraag:
Is het mogelijk om alle auto's op de wereld te vervangen voor een EV op accu, waarbij de accu minimaal 100kW is.

Dan heb ik het over grondstoffen voor de accu's en betaalbaarheid ivm schaarste.

Is het mogelijk?
100kWh accu's bedoel je denk ik? Ik ken alle cijfers niet, maar als ik diverse bronnen door de jaren moet geloven is dat geen probleem.
[...]

Sorry, maar dat is echt totale onzin. Wat eerder ook al wordt aangegeven, waterstof gaat overal doorheen en tast zelfs metalen leidingen aan.

Gaat niet werken.
Super! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
HeroS schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 17:08:
[...]

Die 10.000 en 3.500 zijn alleen voor de versie met batterij huur.

Koop gaat eerder richting de 14.000 en 8.000 voor de accu volgens mij.
Dat klopt, maar neemt niet weg dat dat ook een optie is of kan zijn.

Voor ons is het incl. Batterijhuur nog steeds minimaal 50% goedkoper rijden dan een vergelijkbare auto waar diesel in moet :)

(Tijdelijk geen MRB, opladen via eigen zonpanelen, grote beurt incl interieur filter kost bij renault 99euro, iets lagere verzekering omdat het een EV was, geen ANWB wegenwacht meer nodig etc.)

------
[...]

Het kost ook veel meer geld (maar ook stroom) om waterstof op te slaan in dure tanks, in de praktijk rijd een auto op waterstof ook elektrisch omdat er een kleine(re) batterij word gebruikt om de energie te gebruiken.

Tip: zoek eens op Youtube naar "Fully Charged" erg interessante videos.

** edit**

Batterijen in EV's bestaan maar uit een relatief klein beetje Lithium (wat tevens wel 100% recyclebaar is)

[ Voor 37% gewijzigd door Stef87 op 18-01-2017 17:38 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik heb sinds vanmiddag mijn auto voor de deur:

Afbeeldingslocatie: https://www.few.vu.nl/~treur/auto.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Kentekens gaan hard zeg, of zijn de L en M geskipped?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
In het specifieke forum over de Ioniq Electric meld ik wat meer ervaringen en zal dat blijven doen.

Pagina: 1 ... 18 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.