Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:27

aip

YoshiBignose schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 18:27:
Kentekens gaan hard zeg, of zijn de L en M geskipped?
L is voor eendags kentekens (behoudens LM, dat was defensie toch?) en M is ook niet in de reeks. Maar inderdaad, het lijkt wel hard te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:31
aip schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:17:
[...]

L is voor eendags kentekens (behoudens LM, dat was defensie toch?) en M is ook niet in de reeks. Maar inderdaad, het lijkt wel hard te gaan.
LM is niet meer voor de landmacht met de nieuwe kenteken reeksen. Defensie gebruikt nu DM in de drie letter combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
menzo schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:21:
[...]

LM is niet meer voor de landmacht luchtmacht met de nieuwe kenteken reeksen. Defensie gebruikt nu DM in de drie letter combinatie.
Fixed that for you ;)
(landmacht had o.a. KL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

dfrenner schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:09:
[...]

Vraag:
Is het mogelijk om alle auto's op de wereld te vervangen voor een EV op accu, waarbij de accu minimaal 100kW is.

Dan heb ik het over grondstoffen voor de accu's en betaalbaarheid ivm schaarste.

Is het mogelijk?
Dat is een hele goed vraag, voor accu's kan ik deze niet beantwoorden, voor waterstof wel. Er is niet genoeg platinum op de wereld om zoveel brandstofcellen te maken (PEM, niet SOFC). Daarnaast is dat alleen al goed voor circa 1000$ voor de circa 30 gram die er gebruikt wordt. De huidige capaciteit van de Platinum mijnen is op dit moment afdoende voor de markt, een verhoogde vraag zou ook een significante prijsverhoging kunnen betekenen (vraag en aanbod enzo).

Even een snelle Google kwam ik in ieder geval deze tegen.
https://electrek.co/2016/...ries-possible-bottleneck/

Er zijn dus andere materialen die een groter probleem zijn, zoals Cobalt, maar vooralsnog de meeste oplosbaar. Lithium hydroxide is ook te vormen vanuit zeewater, dit is nog niet op grote schaal gedaan, maar dit hangt af van de markt prijs :)

Een van de andere artikelen is deze
https://www.greentechmedi...the-Lithium-Ion-Battery-M

Hier is wel duidelijk dat met de huidige hoeveelheid Lithium die gedolven wordt dit 365 jaar zou kunnen, maar met de vraag van 100 * 35GWh (GF1) dit maximaal 17 jaar zou zijn.

Een betere vraag zou zijn of we binnen 17 jaar een andere accu hebben, als het net zo snel gaat als het verloop van NiCd naar NiMh en Li-Ion, dan kan dat best snel. Uiteraard moet er ook de vraag gesteld worden hoe India en China dit gaan doen, echter kunnen we hier voorzichtig wel stellen dat hier voor een groot deel van de tijd car-sharing gedaan zal worden. (Ik heb het zelf in India 2005 gezien 8) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
mddd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:30:
[...]

Waterstof is al tientallen jaren 'de brandstof van de toekomst'. Maar in werkelijkheid is het eerder een poging van de fossiele industrie om innovatie te remmen dan een serieuze inzet op vergroening.
Dat argument gebruik ik ook regelmatig in de EV discussie. 30 jaar geleden was bij natuurkunde de waterstof auto ook al de auto van de toekomst. 30 jaar later rij ik al in een EV en kan ik op heel veel plaatsen laden. Er zijn nu 2 waterstof auto's en 5 tankstations, tegen 2020 moeten dat er wel 20 zijn. Gelukkig is de waterstof auto nogsteeds de auto van de toekomst zeg ik dan.

Wat ik me verder afvraag is hoe ze de waterstof gaan maken. Uit gas winnen, hoe dan met de CO2? d.m.v. elektriciteit? wat is de efficientie van elektriciteit naar waterstof en terug naar elektriciteit gaat zijn. Ik laat alle problemen van de opslag, tanken, vervoer e.d. even buiten beschouwing, die hebben anderen al aangetipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 15:31
Fully Charged over de 50kWh Renault Zoë

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:08
Prostate exam WTF? :o En tot twee keer toe. Hij heeft er zelf één gehad, ik weet het zeker.

Over de Zoe: dat gaat echt de goede kant op; volgend jaar de 60kWh Leaf, straks de Bolt en Model 3 op de weg. Binnen Nederland is actieradius dan gewoon geen probleem meer.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Stef87 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:59:
[...]

Koop een basis uitvoering van de Renault Zoe voor 10k (of zelfs iets minder!)

Met -5 graden haal ik nog altijd minimaal 88-96km (volgens de GoM) met de 22kWh batterij (eerder 100+ km bij normale rijstijl) in de aankomende maanden kan je voor ongeveer 3500 euro er een 41kWh batterij in laten zetten. (In totaal ben je dan 10k + 3.5k kwijt, iets meer als je een luxere uitvoering koopt)

Deze doet 400km volgens "het boekje" in de praktijk zal dan 200km+ Zeker haalbaar moeten zijn..?

Ja het is wennen... maar er zijn naast het milieu ook andere voordelen, goedkoper onderhoud, soepeler rijden, accelleratie/koppel, rust etc.
14K is toch wat anders dan minder dan 10K. En dan heb ik nu een meest luxe uitvoering, en niet een basis uitvoering waar ik waarschijnlijk opties op ga missen die ik de afgelopen jaren heel erg veel ben gaan waarderen.

Daarbij, 88-96 km is gewoon twee keer te weinig. Ik heb dan gewoon helemaal geen reserve voor als we eens niet in één keer naar huis rijden maar even een omweg moeten maken. Daarom zei ik ook, milieu is leuk, maar niet ten koste van alles.
Stef87 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 17:32:
[...]
(Tijdelijk geen MRB, opladen via eigen zonpanelen, grote beurt incl interieur filter kost bij renault 99euro, iets lagere verzekering omdat het een EV was, geen ANWB wegenwacht meer nodig etc.)
Die wegenwacht service blijft nodig, want die MX5 gaat niet weg!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:34:
Stel, dat elke benzine auto in Nederland morgen vervangen zou worden door een electrische. Dan zouden we een heel groot probleem hebben.
En als we alle auto's morgen zouden vervangen voor een waterstof auto dan zouden we geen groot probleem hebben? Want dat kan je wel overal ruim tanken 8)7
aip schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:17:
De M is voor motorfietsen bedoeld dacht ik. Maar ik dacht dat ze die tegenwoordig nog steeds uitgeven in de oude reeks omdat die nog niet "op" zijn.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 07:58:
Daarbij, 88-96 km is gewoon twee keer te weinig. Ik heb dan gewoon helemaal geen reserve voor als we eens niet in één keer naar huis rijden maar even een omweg moeten maken. Daarom zei ik ook, milieu is leuk, maar niet ten koste van alles.
Als ik een keer wat langer rijd dan sta ik even stil bij een snellader. Voor die paar keer is mij dat zeker waard. Ik hoef namelijk ook nooit meer naar een benzinestation toe te rijden om daar te gaan tanken. Maar goed, die moet je dan wel op een handige locatie hebben zitten. Hier zit er 1 op 2 km, maar die heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt omdat ik na een ritje naar huis nog veel verder wilde rijden.

Volgens mij schreef je ook al een keer dat je niet wil rekenen met laden op je werk omdat er misschien anderen aan het laden zijn. Bij mijn werk zijn drie stopcontacten (niet eens laadpalen!). Die worden tegenwoordig ook gebruikt door werknemers van buurbedrijven. Die rijden dan wel allemaal in een hybride dus die zijn met 3 uur laden allemaal weer vol. Als de een klaar is dan haalt hij de auto weg en de ander zet hem dan neer. Meestal doen ze dat net voor de lunchpauze, maar in theorie zouden ze elkaar ook kunnen bellen en dan kan je waarschijnlijk nog een derde ook weer bijna vol krijgen. Er was ook iemand in het topic waarbij de bewaking rond belt met de melding dat de auto's vol zijn en weg gehaald moeten worden voor de volgende op de lijst. Daar kan je dus ook proberen een mouw aan te passen. Vooral op een werkplek waar in het algemeen dezelfde mensen laden is het niet heel ingewikkeld om met hun in contact te komen. Leg desnoods een briefje onder de ruitenwisser ofzoiets.

Waar doe je boodschappen in Duitsland? In Leer kan je zelfs gratis laden. Dus even laden terwijl je boodschappen aan het doen bent en dan weer naar huis. En anders ga je gewoon boodschappen doen met je MX5 , die heeft het probleem van de range niet :P :+

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenE op 19-01-2017 10:13 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
JeroenE schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:54:
[...]

Waar doe je boodschappen in Duitsland? In Leer kan je zelfs gratis laden. Dus even laden terwijl je boodschappen aan het doen bent en dan weer naar huis. En anders ga je gewoon boodschappen doen met je MX5 , die heeft het probleem van de range niet :P :+
Precies, en bijna elke Aldi in Duitsland met een eigen dak en parkeerplaats heeft al een snellader staan. Lidl en andere supermarkten zoals REWE en Edeka komen er nu ook steeds meer mee.

Ik heb het idee dat Wailing_Banshee überhaupt geen consessies wilt doen om elektrisch te rijden, dan heeft het ook geen zin om hem op andere ideeën te brengen, net als leeuwendeel van de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JeroenE schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:54:
[...]
Als ik een keer wat langer rijd dan sta ik even stil bij een snellader. Voor die paar keer is mij dat zeker waard. Ik hoef namelijk ook nooit meer naar een benzinestation toe te rijden om daar te gaan tanken. Maar goed, die moet je dan wel op een handige locatie hebben zitten. Hier zit er 1 op 2 km, maar die heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt omdat ik na een ritje naar huis nog veel verder wilde rijden.
Er zit hier langs de snelweg niets. Dus ik zou van de snelweg af moeten, een dorp in gaan en dan maar hopen dat ze daar een snellader zit...
Volgens mij schreef je ook al een keer dat je niet wil rekenen met laden op je werk omdat er misschien anderen aan het laden zijn. Bij mijn werk zijn drie stopcontacten (niet eens laadpalen!). Die worden tegenwoordig ook gebruikt door werknemers van buurbedrijven. Die rijden dan wel allemaal in een hybride dus die zijn met 3 uur laden allemaal weer vol. Als de een klaar is dan haalt hij de auto weg en de ander zet hem dan neer. Meestal doen ze dat net voor de lunchpauze, maar in theorie zoude ze elkaar ook kunnen bellen en dan kan je waarschijnlijk nog een derde ook weer bijna vol krijgen. Er was ook iemand in het topic waarbij de bewaking rond belt met de melding dat de auto's vol zijn en weg gehaald moeten worden voor de volgende op de lijst. Daar kan je dus ook proberen een mouw aan te passen vooral op een werkplek waar in het algemeen dezelfde mensen laden is het niet heel ingewikkeld om met hun in contact te komen. Leg desnoods een briefje onder de ruitenwisser ofzoiets.
Hier hebben ze 2 palen, met elk 2 aansluitingen, geen snelladen. Op het terrein van m'n partner hebben ze 1 paal, 2 aansluiting met 22kWh (dus ook geen snelladen). En dat is een semi openbare plek. Het terrein bij mijn werk is gesloten.
Die MX5 heeft ook niet het laadvermogen voor de boodschappen die we dan halen in Duitsland :D

En helaas is de Famila in Leer dicht (of gaat binnenkort dicht), dus we moeten nog een nieuwe locatie zoeken. Ik vind die in Bunde niet prettig.
Roobje schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:13:
[...]

Precies, en bijna elke Aldi in Duitsland met een eigen dak en parkeerplaats heeft al een snellader staan. Lidl en andere supermarkten zoals REWE en Edeka komen er nu ook steeds meer mee.

Ik heb het idee dat Wailing_Banshee überhaupt geen consessies wilt doen om elektrisch te rijden, dan heeft het ook geen zin om hem haar op andere ideeën te brengen, net als leeuwendeel van de bevolking.
Ik ben wel bereid consessies te doen. Maar niet in mijn dagelijkse routine. Ik wil zonder gezeur van huis naar m'n werk en weer naar huis kunnen zonder elke dag te moeten kijken of ik het wel haal. En met onder de 100km range is dat gewoon niet het geval. Dat ik niet in één keer naar mijn familie in het zuiden kan rijden, vind ik niet erg. Dat ik misschien twee dagen nodig heb om naar m'n moeder te gaan, nou en. Maar ik heb geen behoefte aan extra stress in mijn dagelijkse routine.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:19:

[...]

Hier hebben ze 2 palen, met elk 2 aansluitingen, geen snelladen. Op het terrein van m'n partner hebben ze 1 paal, 2 aansluiting met 22kWh (dus ook geen snelladen). En dat is een semi openbare plek. Het terrein bij mijn werk is gesloten.
Je hebt op je werk helemaal geen snelladen nodig, ik neem aan dat je langer dan 30 minuten moet werken. 22 kW (geen kWh), of voor de meeste auto's 11 kW, is genoeg om in een paar uur je accu weer vol te laden. Zeker als je van de 100 km nog geen 40 hebt gebruikt. Daar zal het probleem niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Roobje schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:30:
[...]

Je hebt op je werk helemaal geen snelladen nodig, ik neem aan dat je langer dan 30 minuten moet werken. 22 kW (geen kWh), of voor de meeste auto's 11 kW, is genoeg om in een paar uur je accu weer vol te laden. Zeker als je van de 100 km nog geen 40 hebt gebruikt. Daar zal het probleem niet zijn.
Nee, vast niet. Je moet hem alleen wel kunnen laden. En om nou elk uur te gaan kijken of de paal weer vrij is, heb ik ook niet zoveel behoefte aan. Dat is wat ik bedoel met extra stress. Ik ben iemand die tankt als er nog zo'n 15 liter benzine in de tank zit (en dus nog ruim 200km kan rijden). Dus als ik een electrische auto ga kopen, moet ik, minimaal, gegarandeerd 200km kunnen rijden. Ik heb die zekerheid gewoon nodig, puur voor mijn gezondheid, omdat ik anders ga stressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:05

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Er zit hier langs de snelweg niets. Dus ik zou van de snelweg af moeten, een dorp in gaan en dan maar hopen dat ze daar een snellader zit...
Tijdelijk :) Toen ik 3 jaar geleden elektrisch ging rijden (vol overtuiging) waren er echht bijna geen snelladers.

Fastned heeft echt gigantisch geholpen in mijn mobiliteit en vrijheid en maakt het steeds beter. We zijn er nog niet, maar het gaat heel goed de juiste kant op!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roobje schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:13:
Ik heb het idee dat Wailing_Banshee überhaupt geen consessies wilt doen om elektrisch te rijden, dan heeft het ook geen zin om hem op andere ideeën te brengen, net als leeuwendeel van de bevolking.
Ik wilde hem niet heel persoonlijk aanvallen, maar dit soort argumenten hoor ik inderdaad continu. Hij heeft in ieder geval nog argumenten over plekken waar hij met enige regelmaat naar toe gaat. Dat is al beter dan de "Nee, nee, kan niet want als ik nu eens een keer besluit spontaan naar Parijs te rijden dan gaat dat niet zo makkelijk" redenatie die ik ook vaak hoor. Dat die mensen echt nog nooit spontaan naar Parijs zijn gereden vergeten ze dan maar even.

Aan de andere kant snap ik het ook prima. Ik had ook veel liever een EV gehad waarmee ik 900 km kan rijden en die in een kwartier weer volgeladen is (eigenlijk zou ik nog veel liever gebruik maken van een transporter a la Star Trek). En als er een EV zou zijn die 500 km kan rijden, in twintig minuten vol zit en 20k kost dan zou waarschijnlijk 75% van Nederland er 1 nemen. Maar ja, die zijn er nu eenmaal niet. Daar kan ik helaas ook niets aan veranderen.

De target verschuift ook steeds. Eerst moest 100 km altijd gehaald moest worden. Oh nee, toen was het 120 voor als je om moet rijden en daarna eigenlijk ook gelijk nog verder kunnen rijden om in het buitenland boodschappen te doen dus moet het zeker 180 km in 1 keer zijn.

Tja, als er dan een auto is die dat kan dan wil hij zeker ook af en toe naar de Biesbosch rijden om daar te genieten van de natuur en moet hij dus minimaal 500 km kunnen rijden
Dat hoef je niet te hopen, die kan je gewoon opzoeken op internet of een of andere app (je hebt er diverse). Die zitten daar niet, de dichtstbijzijnde is in de stad Groningen (die is ook gratis volgens mij) maar die is nu tijdelijk buiten gebruik. De kans dat er in een dorpje ineens spontaan een snellader staat kan je echt wel op 0 zetten.
22 kW is anders al een behoorlijke snelheid om te laden. Veel auto's kunnen daar helaas geen gebruik van maken omdat ze maar 1 fase gebruiken maar voor al die auto's is sowieso de max die ze kunnen laden 6,6 kW. Bij een 22 kW laadpaal is zo'n auto in een uurtje of 4,5 weer vol (als je helemaal leeg aan komt). Dus als je maar 50 km hebt gereden vanaf je huis is je accu nog voor de helft over hebt ben je die in zeg 3 uur weer volgeladen. Dan kan je daarna dus zonder problemen naar Duitsland rijden.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met semi-openbaar, maar je kan sowieso eens een paar keer langs rijden om te zien of er veel geladen wordt en of het ook steeds dezelfde auto's zijn.

Laden op je eigen werk is dan misschien handiger aangezien dat een gesloten terrein is. Dan weet je snel genoeg van wie die auto's zijn en kan je met je collega's afspraken maken. Mijn Soul is na 90 km meestal nog boven de 30% vol. Afgelopen weken 1 keer gehad dat ik met 18% aankwam (heel koud en flinke tegenwind). Toen zat hij (met 3,7 kW laden) in 6 uur weer vol. Dat is ruimschoots binnen mijn normale werktijden. Met 10A (standaard stekker lader) zou dat 9 uur zijn geweest. Dat is dan net iets langer dan ik op de zaak zou moeten zijn. Maar met 94% kom ik ook makkelijk weer thuis.
Die MX5 heeft ook niet het laadvermogen voor de boodschappen die we dan halen in Duitsland :D
Ik zou een boze brief aan Mazda schrijven dat ze dat nu eens een keer moeten fixen zodat je die auto wel kan gebruiken om net zoveel boodschappen te doen als er in de station van de buurman passen 8)
En helaas is de Famila in Leer dicht (of gaat binnenkort dicht), dus we moeten nog een nieuwe locatie zoeken. Ik vind die in Bunde niet prettig.
In de buurt van Papenburg zit er ook 1 en in Emden ook. Maar daar moet je wel betalen. Je kan ook nog splitsen dat de een boodschappen doet en de ander ondertussen de auto gaat laden, natuurlijk.
Ik ben wel bereid consessies te doen. Maar niet in mijn dagelijkse routine.
Sorry, maar dit hele verhaal vertaal ik dus gewoon als "ik wil geen concessies doen". Dat is natuurlijk je goed recht, daar niet van. Je hoeft van mij die MX5 ook echt niet weg te doen. Maar dat is natuurlijk een auto die je alleen kan gebruiken om jezelf en iemand anders te vervoeren en ik vermoed dat je die voornamelijk gebruikt voor "plezierritjes". Mag van mij best, maar dan moet je natuurlijk niet tegelijkertijd doen dat je wel voor het milieu een EV zou willen rijden maar dat het echt niet kan.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:40:
Nee, vast niet. Je moet hem alleen wel kunnen laden. En om nou elk uur te gaan kijken of de paal weer vrij is, heb ik ook niet zoveel behoefte aan.
Dat moet je ook niet gaan doen. Gewoon afspreken met de collega dat hij hem weghaalt als 'ie vol is en dat hij jou dan belt (en andersom natuurlijk ook). Is dat ook een EV of een PHEV? Die laatste zitten met 3 uur weer vol.
Ik ben iemand die tankt als er nog zo'n 15 liter benzine in de tank zit (en dus nog ruim 200km kan rijden). Dus als ik een electrische auto ga kopen, moet ik, minimaal, gegarandeerd 200km kunnen rijden. Ik heb die zekerheid gewoon nodig, puur voor mijn gezondheid, omdat ik anders ga stressen.
Wellicht kan je aan dat stressen dan beter eerst wat doen, dat is gewoon niet goed voor je gezondheid (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het). Maar je gaat toch ook niet na iedere rit je auto voltanken voor het geval dat? En als je een lange rit maakt ga je dan vervolgens ook iedere anderhalf uur tanken omdat je anders "te leeg" raakt?

Je went er aan trouwens, een auto die veel beter aangeeft dan een ICE hoe ver hij kan rijden is veel relaxter.
Snow_King schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:49:
Fastned heeft echt gigantisch geholpen in mijn mobiliteit en vrijheid en maakt het steeds beter. We zijn er nog niet, maar het gaat heel goed de juiste kant op!
Volgens mij heeft Fastned geen plannen om in de buurt van Delfzijl een station neer te zetten. Wel ooit richting de Duitse grens geloof ik, maar ze willen tegenwoordig niet meer vertellen waar ze gaan bouwen en wanneer en echt hard vind ik het allemaal niet meer gaan met die nieuwe stations van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Snow_King schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:49:
[...]

Tijdelijk :) Toen ik 3 jaar geleden elektrisch ging rijden (vol overtuiging) waren er echht bijna geen snelladers.

Het probleem van Fastned is dat die zich behoorlijk concentreert op snelwegen. En er zijn geen snelwegen van mij naar m'n werk. Ik kom wel langs 2 benzinestations, zonder dat ik daar een meter voor hoef om te rijden en 1 waarvoor ik een klein stukje van de weg af moet (en dan heb ik het over 500m max). Daarom wil ik perse dat ik thuis pas weer aan de lader hoef, want daar ben ik zeker dat ik een aansluiting heb (met m'n eigen oprit).
JeroenE schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:55:
[...]
Ik wilde hem niet heel persoonlijk aanvallen, maar dit soort argumenten hoor ik inderdaad continu. Hij heeft in ieder geval nog argumenten over plekken waar hij met enige regelmaat naar toe gaat. Dat is al beter dan de "Nee, nee, kan niet want als ik nu eens een keer besluit spontaan naar Parijs te rijden dan gaat dat niet zo makkelijk" redenatie die ik ook vaak hoor. Dat die mensen echt nog nooit spontaan naar Parijs zijn gereden vergeten ze dan maar even.

Aan de andere kant snap ik het ook prima. Ik had ook veel liever een EV gehad waarmee ik 900 km kan rijden en die in een kwartier weer volgeladen is (eigenlijk zou ik nog veel liever gebruik maken van een transporter a la Star Trek). En als er een EV zou zijn die 500 km kan rijden, in twintig minuten vol zit en 20k kost dan zou waarschijnlijk 75% van Nederland er 1 nemen. Maar ja, die zijn er nu eenmaal niet. Daar kan ik helaas ook niets aan veranderen.

De target verschuift ook steeds. Eerst moest 100 km altijd gehaald moest worden. Oh nee, toen was het 120 voor als je om moet rijden en daarna eigenlijk ook gelijk nog verder kunnen rijden om in het buitenland boodschappen te doen dus moet het zeker 180 km in 1 keer zijn.
Mijn target is nooit verschroven. Toen we twee jaar geleden op zoek waren naar een nieuwe auto als vervanger voor de Starlet, zat ik ook al te zoeken naar een electrische auto met minimaal 200km range. Gewoon omdat de voorzieningen in bepaalde delen van het land niet heel erg goed zijn (en ik toevallig in zo'n deel van het land woon, waar de afstanden tussen voorzieningen ook nog eens groter zijn).
Tja, als er dan een auto is die dat kan dan wil hij zeker ook af en toe naar de Biesbosch rijden om daar te genieten van de natuur en moet hij dus minimaal 500 km kunnen rijden
Nee, daarom zei ik: als ik niet in één keer naar mijn familie in het zuiden kan rijden, vind ik dat niet erg. En als we weer naar de Biesbosch zouden gaan, zou ik er toch weer een weekendje weg van maken...
Dat hoef je niet te hopen, die kan je gewoon opzoeken op internet of een of andere app (je hebt er diverse). Die zitten daar niet, de dichtstbijzijnde is in de stad Groningen (die is ook gratis volgens mij) maar die is nu tijdelijk buiten gebruik. De kans dat er in een dorpje ineens spontaan een snellader staat kan je echt wel op 0 zetten.
Juist, een hele goede reden om een fatsoenlijke range te hebben, want de kans dat je niets kunt vinden is heel groot!
Ik weet niet wat je precies bedoelt met semi-openbaar, maar je kan sowieso eens een paar keer langs rijden om te zien of er veel geladen wordt en of het ook steeds dezelfde auto's zijn.
Ik heb ook geen idee wat dat betekend, maar dat is wat die website waar ik op zocht om te kijken waar er laadmogelijkheden waren aangaf.
Laden op je eigen werk is<snip>
wil ik niet doen. Punt.
Ik zou een boze brief aan Mazda schrijven dat ze dat nu eens een keer moeten fixen zodat je die auto wel kan gebruiken om net zoveel boodschappen te doen als er in de station van de buurman passen 8)
Nee, ze moeten daar een electrische versie van uitbrengen! Je schijnt al wel kits te kunnen kopen voor zo'n 15K (zonder auto) (als ik het geld had...)

http://www.autoevolution....20-mile-range-112522.html

Wel als tweede natuurlijk, want we rijden gemiddeld wat meer dan 120 mijl als we een leuke rit maken :p
Sorry, maar dit hele vertaal ik dus gewoon als "ik wil geen concessies doen". Dat is natuurlijk je goed recht, daar niet van. Je hoeft van mij die MX5 ook echt niet weg te doen. Maar dat is natuurlijk een auto die je alleen kan gebruiken om jezelf te vervoeren en ik vermoed dat je die voornamelijk gebruikt voor "plezierritjes". Mag van mij best, maar dan moet je natuurlijk niet tegelijkertijd doen dat je wel voor het milieu een EV zou willen rijden maar dat het echt niet kan.
Die MX5 is een gewone dagelijks auto. Maar hij wordt ook voor pleziertjes gebruikt. In de zomer, met mooi weer, pakken we gewoon de MX5 om naar het werk te gaan. En je kunt er meer mee vervoeren dan jezelf, we zijn afgelopen zomer met de tent door de alpen gereden. Het probleem is dat die tent niet in de kofferbak past, maar op de kofferbak. En dat gaat met boodschappen een heel stuk lastiger. Als we in de zomer onze wekelijkse boodschappen doen met de mazda is het altijd al behoorlijk proppen. Terwijl we op vakantie een tent, twee matjes, twee stoeltjes en genoeg andere troep mee hadden.

En als ik op 1 vlak geen concessies wil doen, maar op andere vlakken wel, is het gelijk "geen concessies doen"? Ik heb er vrede mee dat ik nooit in één keer naar m'n familie kan rijden en altijd ergens onderweg minimaal een half uur moet "tanken". En, tenzij ik op m'n plaats van bestemming kan aftoppen, 2 keer op de terugweg. Ik heb er vrede mee dat ik minimaal 2 dagen nodig zal hebben om naar m'n moeder te gaan (1400km op 1 dag lukt met benzine, maar ik denk niet met electrisch).
Wellicht kan je aan dat stressen dan beter eerst wat doen, dat is gewoon niet goed voor je gezondheid (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het). Maar je gaat toch ook niet na iedere rit je auto voltanken voor het geval dat? En als je een lange rit maakt ga je dan vervolgens ook iedere anderhalf uur tanken omdat je anders "te leeg" raakt?
Bij elke rit, als hij net het derde streepje kwijt is (en er dus nog zo'n 15 liter in de tank zit) gaan we tanken. Of het nou een korte of een lange rit is. En met benzine is het meestal geen probleem (we hebben op de Duitse Autobahn wel eens even misgerekend, toen bleek dat het volgende station na de afslag was...) want je hebt genoeg tankstations als je even van de weg afgaat (we zaten toen net in de reserve toen we bij het eerste tankstation aan kwamen).

PS: het is "haar".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Gisteren 18/01/2017 ben ik naar het autosalon in Brussel geweest.
Enkel gefocust op zuiver elektrische auto's.

Hieronder mijn bevindingen. Let op: enkel over het zicht :) nog geen enkele testrit gedaan :(

Bij Toyota zat er bij een bepaalde hybride blijkbaar een even grote batterij in als bij Tesla.
Iedereen weet dat niet zo is. Zeker niet als je dat achteraf zegt dat je 2 km zuiver elektrisch kan rijden. Spijtig dat niet iedereen zijn of haar les goed kende.

Belgische release van Opel Ampera-e staat op schema voor eind 2017 / begin 2018 met een releaseprijs van ongeveer 33k. Dit zou wel bijzonder goed geprijsd zijn, gezien ik de basisprijs meer naar 40k zie gaan.

Ioniq Electric is natuurlijk zeer zuinig. Dit lezen we ook uit de bevindingen in dit topic. Enige tegenvaller vond ik de koffer. Deze was behoorlijk veel minder diep als bij de hybride. Blijkbaar liggen de batterijen achter de achterzetels?

Bij KIA hadden ze weinig over de toekomst van de SOUL te melden. Ik was daar wel degelijk onder de indruk van de kofferruimte.

Bij Nissan stond ook een dame speciaal bij de Leaf. Ze zag dat ik geïnteresseerd was maar ik gaf duidelijk mee dat ik de capaciteit van de batterij te laag vond. En dat de concurrenten toch met meer cap voor het geld aanstormen. Zij vertelde me doodleuk dat de nieuwe leaf met een hogere capaciteit nog dit jaar verschijnt. Ik weet zelf dat dit natuurlijk de geruchten alleen maar aanmoedigt en vertraagt. Maar ik vond deze dame toch wel heel overtuigend overkomen. ( Vele anderen waren dat vooral niet)

Renault stond sterk in hun schoenen om te zeggen dat zij als enige waren die een auto met deftige cap nu al kan leveren. Maar ik had de ZOE me toch iets groter ingeschat.

Tot zover mijn persoonlijke ervaringen van het autosalon. Geen grote bijdrage maar ik wou het toch even meedelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
gerre1 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:44:
Gisteren 18/01/2017 ben ik naar het autosalon in Brussel geweest.
Enkel gefocust op zuiver elektrische auto's.

Hieronder mijn bevindingen. Let op: enkel over het zicht :) nog geen enkele testrit gedaan :(

Bij Toyota zat er bij een bepaalde hybride blijkbaar een even grote batterij in als bij Tesla.
Iedereen weet dat niet zo is. Zeker niet als je dat achteraf zegt dat je 2 km zuiver elektrisch kan rijden. Spijtig dat niet iedereen zijn of haar les goed kende.

Belgische release van Opel Ampera-e staat op schema voor eind 2017 / begin 2018 met een releaseprijs van ongeveer 33k. Dit zou wel bijzonder goed geprijsd zijn, gezien ik de basisprijs meer naar 40k zie gaan.

Ioniq Electric is natuurlijk zeer zuinig. Dit lezen we ook uit de bevindingen in dit topic. Enige tegenvaller vond ik de koffer. Deze was behoorlijk veel minder diep als bij de hybride. Blijkbaar liggen de batterijen achter de achterzetels?

Bij KIA hadden ze weinig over de toekomst van de SOUL te melden. Ik was daar wel degelijk onder de indruk van de kofferruimte.

Bij Nissan stond ook een dame speciaal bij de Leaf. Ze zag dat ik geïnteresseerd was maar ik gaf duidelijk mee dat ik de capaciteit van de batterij te laag vond. En dat de concurrenten toch met meer cap voor het geld aanstormen. Zij vertelde me doodleuk dat de nieuwe leaf met een hogere capaciteit nog dit jaar verschijnt. Ik weet zelf dat dit natuurlijk de geruchten alleen maar aanmoedigt en vertraagt. Maar ik vond deze dame toch wel heel overtuigend overkomen. ( Vele anderen waren dat vooral niet)

Renault stond sterk in hun schoenen om te zeggen dat zij als enige waren die een auto met deftige cap nu al kan leveren. Maar ik had de ZOE me toch iets groter ingeschat.

Tot zover mijn persoonlijke ervaringen van het autosalon. Geen grote bijdrage maar ik wou het toch even meedelen.
JA het schiet niet echt op, helaas...
Zoe en Leaf zijn voor veel mensen veel te klein.

Ioniq is acceptabel, maar had direct met 40kWh+ accu geleverd moeten worden.

Ampera-e en Tesla Model 3 gaan nog wel minimaal 2 jaar duren voordat hij hier goed leverbaar is zonder inschrijving...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:22
@gerre1: dank voor je verslag

Ik hoop dat de Ampera-e ook in Nederland 33k gaat kosten...

Ampera-e is geen inschrijving maar zal wel opgeslokt worden door leasemaatschappijen.

Ik ben het wachten op Nissan ook al aardig zat, wil keuzes hebben en mijn financiele planning daar op af kunnen stemmen.

Hoop namelijk dat een nieuwe Nissan EV door batterijhuur betaalbaarder wordt dan de Ampera-e en Model 3 (uitgaande van 35~40k voor de laatste twee).

Uitblijven van een NL prijs voor de Ampera-e vind ik ook vervelend trouwens.

[ Voor 70% gewijzigd door UniMatrix op 19-01-2017 11:54 ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:25:
Mijn target is nooit verschroven. Toen we twee jaar geleden op zoek waren naar een nieuwe auto als vervanger voor de Starlet, zat ik ook al te zoeken naar een electrische auto met minimaal 200km range.
Misschien is het voor jou niet verschoven, maar zou is het bij mij wel overgekomen. In eerste instantie ging het over 33 km naar je werk. Toen kwam er carpoolen bij en moest het minimaal 80 km zijn en daarna boodschappen in Duitsland en moest het 150 km zijn.
Ik heb ook geen idee wat dat betekend, maar dat is wat die website waar ik op zocht om te kijken waar er laadmogelijkheden waren aangaf.
Aha, dan betekent het dat de laadpaal niet op een parkeerplek langs de straat zit, maar op een parkeerterrein bij een bedrijf (kantoor, maar ook winkel etc). Dan is het dus altijd even nakijken of je daar zonder problemen kan laden. Meestal wel, maar er zijn ook bedrijven waar je alleen mag parkeren als je er iets te zoeken hebt.
wil ik niet doen. Punt.
Als je niet wil dan wil je niet. Mag best. Moet je alleen niet doen alsof het niet mogelijk is.
Nee, ze moeten daar een electrische versie van uitbrengen!
Zo'n soort auto bestaat al, de Tesla Roadstar. Die is alleen nog veel duurder.
Het probleem is dat die tent niet in de kofferbak past, maar op de kofferbak. En dat gaat met boodschappen een heel stuk lastiger.
Als je een tent op de kofferbak kan vastbinden snap ik niet waarom dat met boodschappen niet ook zou kunnen. Je moet alleen wel een goede koffer of tas hebben om die spullen in te doen, lijkt mij?
En als ik op 1 vlak geen concessies wil doen, maar op andere vlakken wel, is het gelijk "geen concessies doen"?
Ja, wel als het een het ander uitsluit. Als je voor je dagelijkse routine helemaal niets wil aanpassen dan heeft het geen zin om te zeggen dat je het voor sommige dingen die niet vaak gebeuren wel wil. Tenminste, ik neem nu even aan dat je niet iedere week 3 keer naar je ouders gaat.

Dat is net zoiets als zeggen dat je wel van een iPhone naar Android zou willen overstappen (of andersom) maar dat je er in de dagelijkse praktijk absoluut niets mag veranderen en je zeker ook geen andere apps wil gaan gebruiken. Maar het is echt niet erg als je toch af en toe in de Play Store (of Apple Store) moet zijn om een hele nieuwe app te installeren.

Maar waarom zou je dan wel een EV willen rijden? Ik begrijp niet goed waarom je dat wel zou willen als je verder helemaal niets wil aanpassen. Een EV is nu eenmaal niet hetzelfde als een ICE. Je komt er mee van A naar B, maar verder is er gewoon heel veel anders. Met een iPhone en een Android toestel kan je allebei bellen. Maar alles er omheen is totaal anders.
Bij elke rit, als hij net het derde streepje kwijt is (en er dus nog zo'n 15 liter in de tank zit) gaan we tanken.
Pfff, ik word er nu al moe van. Misschien kan je hem aanraden om een aanhangertje met tank te kopen. Scheelt enorm met stoppen om benzine te tanken.
PS: het is "haar".
Sorry, ik ga op deze site meestal uit van het tegenovergestelde. Ik had wel op je profiel gekeken maar daar heb je dat veld niet ingevuld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

JeroenE schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 12:28:
Maar waarom zou je dan wel een EV willen rijden? Ik begrijp niet goed waarom je dat wel zou willen als je verder helemaal niets wil aanpassen. Een EV is nu eenmaal niet hetzelfde als een ICE. Je komt er mee van A naar B, maar verder is er gewoon heel veel anders. Met een iPhone en een Android toestel kan je allebei bellen. Maar alles er omheen is totaal anders.
Ik noem dit soort discussies altijd de 'Sneller-paard-drogreden'.
Als je consumenten in de tijd van Henry Ford had gevraagt wat ze graag zouden willen hebben, was het antwoord geweest: "een sneller paard". Oftewel, een paar voordelen van de automobiel (sneller rijden) gecombineerd met alle nadelen van het paard (regelmatig voer erin gooien, kammen, poep scheppen, beslaan).
Mensen willen dat omdat ze niet anders gewent zijn, en denken dat iedere aantasting van hun gewoontes een stap achteruit is. Totdat iemand erop wijst dat het wel degelijk voordeel oplevert als je niet meer poep hoeft te scheppen en dagelijks hooi en haver in de trog hoeft te gooien. Dan is het hek van de dam.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Tja, sinds een week kan ik niet meer op mijn werk laden en thuis kan het ook niet. Dus het is altijd toch weer een beetje moeite extra om de auto geladen te krijgen.
Ik kan me bij deze dan ook goed voorstellen dat Wailing_Banshee eist dat de auto op de dagelijkse ritten altijd thuis moet kunnen komen op een accu. Helemaal als een EV nu eenmaal niet je hobby is (zoals bij mij) maar simpelweg een milieuvriendelijke tool om van A naar B te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:22
unclero schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:37:
[...]

Ik noem dit soort discussies altijd de 'Sneller-paard-drogreden'.
Als je consumenten in de tijd van Henry Ford had gevraagt wat ze graag zouden willen hebben, was het antwoord geweest: "een sneller paard". Oftewel, een paar voordelen van de automobiel (sneller rijden) gecombineerd met alle nadelen van het paard (regelmatig voer erin gooien, kammen, poep scheppen, beslaan).
Mensen willen dat omdat ze niet anders gewent zijn, en denken dat iedere aantasting van hun gewoontes een stap achteruit is. Totdat iemand erop wijst dat het wel degelijk voordeel oplevert als je niet meer poep hoeft te scheppen en dagelijks hooi en haver in de trog hoeft te gooien. Dan is het hek van de dam.
http://mountaintownnews.n...ew-of-market-disruptions/

Hek van de dam: in 3 jaar bijna geen paard en wagen meer in New York.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:44:
Tja, sinds een week kan ik niet meer op mijn werk laden en thuis kan het ook niet.
Waarom kan dat niet meer? Je hebt toch een Zoe die altijd via de motor laadt? Heb ik iets gemist?
Ik kan me bij deze dan ook goed voorstellen dat Wailing_Banshee eist dat de auto op de dagelijkse ritten altijd thuis moet kunnen komen op een accu.
Dat je dat wil snap ik prima. Onderweg laden is nou eenmaal minder leuk (ook al kan je dan wel mail checken, appen, netflixen of wat dan ook).

Maar ik snap dat niet dat ze dan niet wil dat er op haar werk geladen wordt terwijl er wel gewoon laadpalen zijn. Dat komt bij mij dan net zo over als "ik wil van Groningen naar Marseille rijden en terug met mijn ICE" + "ik wil alleen hier vlak bij huis op het dorp tanken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:03:
[...]
Waarom kan dat niet meer? Je hebt toch een Zoe die altijd via de motor laadt? Heb ik iets gemist?
De laadpalen zijn naar 6A geschakeld (meer palen bijgezet maar aansluiting is hetzelfde gebleven), de Zoe trekt dit dus niet meer.
Als ik straks genoeg geld heb gaat de meterkast overhoop en komt er thuis een laadpaal, maar dat duurt nog even :9
[...]
Dat je dat wil snap ik prima. Onderweg laden is nou eenmaal minder leuk (ook al kan je dan wel mail checken, appen, netflixen of wat dan ook).

Maar ik snap dat niet dat ze dan niet wil dat er op haar werk geladen wordt terwijl er wel gewoon laadpalen zijn. Dat komt bij mij dan net zo over als "ik wil van Groningen naar Marseille rijden en terug met mijn ICE" + "ik wil alleen hier vlak bij huis op het dorp tanken".
Ligt een beetje aan haar motivatie, die kon ik niet goed uit haar posts destilleren. Maar voor mezelf weet ik het wel, thuis weet je iig zeker dat je altijd kan blijven laden omdat je er zelf controle over hebt. Afhankelijk zijn van laders op je werk is in dat opzicht een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:08:
De laadpalen zijn naar 6A geschakeld (meer palen bijgezet maar aansluiting is hetzelfde gebleven), de Zoe trekt dit dus niet meer.
Wat onhandig. Nu heb je wel meer palen, maar doet iedereen er ruim 2,5 keer langer over om te laden dus uiteindelijk kan je "netto" niet meer laden. Dat kan alleen als je de aansluiting vergroot. Of waren het al 10A palen? Staat er wel een openbare paal in de buurt waar je kan laden?
Als ik straks genoeg geld heb gaat de meterkast overhoop en komt er thuis een laadpaal, maar dat duurt nog even :9
Ah, je kon thuis ook al niet laden. Dat was me even ontschoten.
Maar voor mezelf weet ik het wel, thuis weet je iig zeker dat je altijd kan blijven laden omdat je er zelf controle over hebt. Afhankelijk zijn van laders op je werk is in dat opzicht een risico.
Ja, dat is zo. Ik heb ook wel makkelijk praten misschien. Als ik er niet achter aan was gegaan waren die stopcontacten er ook nooit geweest en bovendien ik ben eigenlijk altijd als eerste op de zaak dus ik weet zeker dat ik altijd kan laden. En anders is het nog niet zo'n probleem omdat iedereen weet dat ik echt de stroom nodig heb om thuis te komen terwijl zij altijd nog een tank met benzine hebben. Dat is wellicht anders als jij als 23e met een EV aankomt en er al gedoe is over wie wanneer kan laden. Maar goed, dat is voor zover ik begrijp ook niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
Hier hebben we EV-boxen die met z'n zessen een 11kW aansluiting delen.
Als de plug-in hybrides eindelijk klaar zijn met hun éénfase druppelladers heb ik 120 emails van mislukte laadsessies in mijn inbox en blaast Zoe toch in een uurtje de accu weer vol.

Is zoiets ook niet bij jou aan de gang, dat laden wegens load balancing niet lukt? Anders is dat misschien een acceptabele oplossing voor je baas. Power als het kan, druppelen als het moet.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 19-01-2017 14:55 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:16
[...]

Die palen zijn voor alle collega's met een plug-in?
Maar de Zoe kan zich dus niet limiteren op 6A? En je baas gaat ook niet een paal op een hogere automaat zetten zodat je wel kan laden? Want nu is een verlengsnoer uit het raam nog sneller :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Zoe Quickcharge wil volgens mij minimaal 10A op één fase of 13 driefase, minder lust-ie niet. Hij is immers gebouwd op 3x63A en zo ver daaronder is het rendement vrij beroerd.
Zoe R kan al anders zijn, die is gebouwd voor lage laadvermogens (max 3x32A).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:40:
[...]
Nee, vast niet. Je moet hem alleen wel kunnen laden. En om nou elk uur te gaan kijken of de paal weer vrij is, heb ik ook niet zoveel behoefte aan. Dat is wat ik bedoel met extra stress. Ik ben iemand die tankt als er nog zo'n 15 liter benzine in de tank zit (en dus nog ruim 200km kan rijden). Dus als ik een electrische auto ga kopen, moet ik, minimaal, gegarandeerd 200km kunnen rijden. Ik heb die zekerheid gewoon nodig, puur voor mijn gezondheid, omdat ik anders ga stressen.
Je hebt trouwens diverse apps die precies vertellen of en wanneer een laadpaal beschikbaar word/is. De genoemde 88-96km is een zeldzaamheid, in de praktijk en bij een voorverwarmde auto (op de oprit) of gewoon hogere temperaturen is 120-150km range echt niet onrealistisch bij de ''oude'' Zoe met slechts 22kWh in de batterij.

Het is in het begin wennen maar de GoM (Guess-o-Meter'') doe zeer goed zijn werk. Staat er 15km? Dan kan je minimaal ook echt 15km rijden, dit is goed te combineren met de ingebouwde navigatie die je als het moet zelfs naar een laadpaal kan sturen.

Mag ik vragen op welke snelheden je naar je werk rijd? (Als je namelijk 70/80/90 wegen rijd is je actieradius trouwens bijna dubbel zo groot)

Als voorbeeld: bij een temperatuur van +/-15 graden ben ik vanuit zuid-oost Eindhoven helemaal doorgereden tot aan de Zee (midden Zeeland) en weer +/-15km terug omdat wij verkeerd waren gereden, bij aankomst laadpaal hadden wij nog 17% lading over en toen dus 150+ km gereden voor wij gingen/moesten laden.

Ik daag je uit om een keer een dagje een proefrit te maken in een Renault Zoe =) De problemen die je ziet vallen dan waarschijnlijk eigenlijk best wel mee! Heb je er ooit wel eens in gereden? :D

De genoemde afstand woon/werk verkeer incl. eigen oprit is namelijk ideaal voor een EV, tevens kan de Zoe bij een 22kw laadpaal de lege accu in een uur opladen. In de praktijk ben je misschien zelfs wel minder tijd kwijt aan het opladen, dan je normaal aan tanken besteed.

Mocht de 22kWh batterij toch echt niet genoeg blijken te zijn, kan je in (relatief) korte tijd van de besparingen er een nieuwe accu in laten mikken (wel even narekenen of dat voor jou/jullie ook veel in de kosten scheelt)

**EDIT**
Die MX-5 moet je ook zeker houden! Toevallig lid van de MX-5 club nederland? Mijn ouders zetten regelmatig (vrijwillig) leuke ritten uit in diverse landen en rijden met 30-60 auto's hele mooie routes.

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 19-01-2017 16:04 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ja dit las ik al eerder in de krant, maar klein detail is dat Tesla rijders wel veel boetes rijden, maar vaak kleine bedragen. Waarschijnlijk doordat de km-teller niet zo'n grote afwijking heeft met de realiteit.

Ik heb nog geen boete gehad met m'n Tesla en ik rij echt niet langzaam >:)

Schades tja.... brede auto. Zie toch veel oudere mensen erin, kunnen gewoon niet rijden :>

[ Voor 13% gewijzigd door YoshiBignose op 19-01-2017 16:12 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Stef87 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:42:
[...]

Je hebt trouwens diverse apps die precies vertellen of en wanneer een laadpaal beschikbaar word/is. De genoemde 88-96km is een zeldzaamheid, in de praktijk en bij een voorverwarmde auto (op de oprit) of gewoon hogere temperaturen is 120-150km range echt niet onrealistisch bij de ''oude'' Zoe met slechts 22kWh in de batterij.

Het is in het begin wennen maar de GoM (Guess-o-Meter'') doe zeer goed zijn werk. Staat er 15km? Dan kan je minimaal ook echt 15km rijden, dit is goed te combineren met de ingebouwde navigatie die je als het moet zelfs naar een laadpaal kan sturen.

Mag ik vragen op welke snelheden je naar je werk rijd? (Als je namelijk 70/80/90 wegen rijd is je actieradius trouwens bijna dubbel zo groot)

Als voorbeeld: bij een temperatuur van +/-15 graden ben ik vanuit zuid-oost Eindhoven helemaal doorgereden tot aan de Zee (midden Zeeland) en weer +/-15km terug omdat wij verkeerd waren gereden, bij aankomst laadpaal hadden wij nog 17% lading over en toen dus 150+ km gereden voor wij gingen/moesten laden.

Ik daag je uit om een keer een dagje een proefrit te maken in een Renault Zoe =) De problemen die je ziet vallen dan waarschijnlijk eigenlijk best wel mee! Heb je er ooit wel eens in gereden? :D

De genoemde afstand woon/werk verkeer incl. eigen oprit is namelijk ideaal voor een EV, tevens kan de Zoe bij een 22kw laadpaal de lege accu in een uur opladen. In de praktijk ben je misschien zelfs wel minder tijd kwijt aan het opladen, dan je normaal aan tanken besteed.

Mocht de 22kWh batterij toch echt niet genoeg blijken te zijn, kan je in (relatief) korte tijd van de besparingen er een nieuwe accu in laten mikken (wel even narekenen of dat voor jou/jullie ook veel in de kosten scheelt)
De zoe hebben we toen wel naar gekeken toen we een nieuwe tweede auto zochten. Was gewoon te duur (hoewel ik het een heel leuk autootje vind!) En dus zijn we toen voor de mazda gegaan. Want onze situatie is zeker uitermate geschikt voor een EV, helemaal mee eens. Met één kanttekening: gebrek aan openbare laadpalen. En dat is gewoon heel simpel de reden dat ik een minimale gegarandeerde range wil hebben.
We zouden ook plugin-hybride kunnen rijden maar dat vind ik persoonlijk dan weer net niets. En toen ik hoorde wat een gebruik die benzine hulp motor van die Ampera van m'n broer was, viel die ook af... Mijn Auris is zuiniger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Grrr, denk test eens de fastned app... Even kijken wat ik ervoor moet doen, zodat ik ook een proefrit van meerdere dagen kan gaan proberen te regelen...

Nou dan gaat dus direct een maand gratis laden in, waar ik nu nog niets aan heb...

Dus ik neem contact op met FastNed, dat het niet zo handig was wat ik deed en of ik hem niet kan deactiveren en activeren zodra ik ga proefrijden.

Dat kan dus niet. Maand gaat nu in, ook al heb ik er niets aan... Ik heb maar het verzoek gedaan om mijn account te verwijderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
dfrenner schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:41:
Grrr, denk test eens de fastned app... Even kijken wat ik ervoor moet doen, zodat ik ook een proefrit van meerdere dagen kan gaan proberen te regelen...

Nou dan gaat dus direct een maand gratis laden in, waar ik nu nog niets aan heb...
Blijkbaar was het dus wel makkelijk genoeg voor je ;)

Ze hebben het simpel genoeg gehouden zodat je ter plekke alles nog kan regelen...

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:08
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:11:
En toen ik hoorde wat een gebruik die benzine hulp motor van die Ampera van m'n broer was, viel die ook af... Mijn Auris is zuiniger!
Dat is echt heel erg afhankelijk van hoe je hem gebruikt, hoe je rijdt en hoe trouw je laadt hoor. Zeer weinig benzine verbruiken met een Ampera is niet heel moeilijk.* Ik zou onder goede omstandigheden nét heen en weer kunnen rijden naar mijn werk, dus dan zou ik de benzinemotor voor die ritten nauwelijk gebruiken, alleen bij slechte omstandigheden. Als ik op het werk zou laden zou ik voor mijn dagelijkse ritten echt geen druppel benzine gebruiken. Met zo'n basissituatie moet je naast het forensen wel heel veel lange ritten maken, en heel onzuinig rijden, wil je op een hoog verbruik uitkomen.

Ik zou hem overwegen (gebruikt) als het een vijfzitter was geweest. Ik heb net even te vaak vijf personen in de auto dat ik die mogelijkheid niet wil inleveren.

* Heel veel verbruiken trouwens ook niet B)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:45
Zo een kleine 3 dagen onderweg met de Zoe R90 Intens met een NEDC actieradius van 400km.
Vandaag een rit gehad van meer dan 100km en nog een acceptabele actieradius over. Met zo'n elektrisch voertuig word je deels gedwongen om rustiger te rijden, maar dat bevalt tot nu toe prima.

Afbeeldingslocatie: https://i6.photobucket.com/albums/y243/safrane/IMG_3381.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AnthonyR schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 18:34:
Zo een kleine 3 dagen onderweg met de Zoe R90 Intens met een NEDC actieradius van 400km.
Lange proefrit of is het voor de komende jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
JeroenE schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:31:
[...]
Lange proefrit of is het voor de komende jaren?
Als die verkocht wordt zal ik mogelijk weer een ander exemplaar gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AnthonyR schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:40:
Als die verkocht wordt zal ik mogelijk weer een ander exemplaar gaan rijden.
Nee, dat maakt het natuurlijk een stuk duidelijker :S

Werk je bij een Renault garage en is dit de demo auto ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
Bij Renault werkzaam inderdaad, mijn vorige reactie was niet helemaal duidelijk. Dit is mijn demo.

[ Voor 10% gewijzigd door AnthonyR op 19-01-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:26:
[...]
Wat onhandig. Nu heb je wel meer palen, maar doet iedereen er ruim 2,5 keer langer over om te laden dus uiteindelijk kan je "netto" niet meer laden. Dat kan alleen als je de aansluiting vergroot. Of waren het al 10A palen? Staat er wel een openbare paal in de buurt waar je kan laden?
De Zoe was normaal in 2 uur vol, dus het waren juist lekker goede 11kw palen. Af en toe een foutmelding als een andere EV aankoppelde, maar dat was eigenlijk het enige.
Het is in A'dam Zuid Oost... Dus nee, andere openbare palen geen optie...
[...]
Ah, je kon thuis ook al niet laden. Dat was me even ontschoten.

[...]
Ja, dat is zo. Ik heb ook wel makkelijk praten misschien. Als ik er niet achter aan was gegaan waren die stopcontacten er ook nooit geweest en bovendien ik ben eigenlijk altijd als eerste op de zaak dus ik weet zeker dat ik altijd kan laden. En anders is het nog niet zo'n probleem omdat iedereen weet dat ik echt de stroom nodig heb om thuis te komen terwijl zij altijd nog een tank met benzine hebben. Dat is wellicht anders als jij als 23e met een EV aankomt en er al gedoe is over wie wanneer kan laden. Maar goed, dat is voor zover ik begrijp ook niet aan de orde.
Zo is iedereen zijn situatie weer anders.
Mijn eigen werk is een bedrijf met 20.000 werknemers. Dan houdt het op als 'laadpaal' niet op het aanvraagformulier van de parkeervergunning staat :+
Nu een vergunning aangevraagd vandaag voor de 'backup' parkeerplaats, want ik weet toevallig dat ze daar wel laadpalen hebben. Iets verder lopen, maar dat heb ik er persoonlijk wel voor over. Groot recht stuk, dus misschien naar een skateboard kijken 8)
Proton_ schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:34:
[...]

Hier hebben we EV-boxen die met z'n zessen een 11kW aansluiting delen.
Als de plug-in hybrides eindelijk klaar zijn met hun éénfase druppelladers heb ik 120 emails van mislukte laadsessies in mijn inbox en blaast Zoe toch in een uurtje de accu weer vol.

Is zoiets ook niet bij jou aan de gang, dat laden wegens load balancing niet lukt? Anders is dat misschien een acceptabele oplossing voor je baas. Power als het kan, druppelen als het moet.
Dat zou je denken, maar het is echt vast 6A afgesteld. Niemand aan de palen en alsnog weigering. EV Box meneer zei ook dat ze het ongebruikelijk laag staan afgesteld.
AnthonyR schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 18:34:
Vandaag een rit gehad van meer dan 100km en nog een acceptabele actieradius over. Met zo'n elektrisch voertuig word je deels gedwongen om rustiger te rijden, maar dat bevalt tot nu toe prima.

[afbeelding]
Blijft een raar gezicht om mijn eigen auto te zien en dan te horen dat ie 300km kan rijden. Wat groeit ze toch snel op! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je kan in die ev-box gevallen zowel een min als een max laadvermogen inzetten. Bij veel boxen op 2 aansluiting gaan er dan gewoon boxen in de wacht maar houd je dus wal altijd je vermogen. Bij een Zoë kan je t beste 12.5A aanhouden als minimum op 1 fase. Dan schiet de Cameleon lader nooit in de stress vanwege de elektrische characteristic.

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 20-01-2017 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:54:
[...]

Dat is echt heel erg afhankelijk van hoe je hem gebruikt, hoe je rijdt en hoe trouw je laadt hoor. Zeer weinig benzine verbruiken met een Ampera is niet heel moeilijk.* Ik zou onder goede omstandigheden nét heen en weer kunnen rijden naar mijn werk, dus dan zou ik de benzinemotor voor die ritten nauwelijk gebruiken, alleen bij slechte omstandigheden. Als ik op het werk zou laden zou ik voor mijn dagelijkse ritten echt geen druppel benzine gebruiken. Met zo'n basissituatie moet je naast het forensen wel heel veel lange ritten maken, en heel onzuinig rijden, wil je op een hoog verbruik uitkomen.
We hadden het erover, en hij kan in de zomer volledig electrisch rijden (van en naar werk), maar in de winter redt hij dat dus niet (hij kan of wil niet op z'n werk laden, dat weet ik niet). Toen vroeg ik hoe groot de range totaal was, zei hij "zo'n 500km" (ze gaan soms wel eens een avondje stappen in Antwerpen, Parijs niet zo vaak :p). Dus ik vroeg hoe groot de benzine tank was: 35l. Dat viel me heel erg tegen. Ik had verwacht dat hij met zo'n range max 10 liter zou verbruiken.

Dus ik heb het niet over het totale verbruik van benzine + electrisch, maar wat kost hij als je geen stroom meer in je accus hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, dat geeft al aan dat de technische uitvoering gewoon prut is, net zoals de PHEV Outlander en Volkswagens. Zo gauw de accu leeg is verbruik je evenveel (en zelfs meer, vanwege het gewicht) dan een vergelijkbare gewone auto. En dat terwijl Toyota laat zien dat het dus wel goed kan.
Alleen heeft Toyota dus op andere vlakken weer verkeerde gedachten (willen geen fatsoenlijke PHEV maken, zetten in op waterstof).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Als je vaak 50 km of minder rijdt en soms ook hele grote afstanden, dan is de tweede generatie Prius Plug In een goede optie. Komt over een aantal maanden en kost ergens tussen €35.000 en €40.000. Dan rij je de korte afstanden op stroom en de lange afstanden 1 op 24 of daaromtrent. Dat is heel wat anders dan rond 1 op 14 zoals bij de Ampera, Outlander, etc..

[ Voor 11% gewijzigd door Jan Treur op 20-01-2017 09:56 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Wat is jullie ervaring met het plaatsen van een eigen laadpaal?
Ik wil een goedkope paal, maar wel één die ondersteuning biedt voor het doorberekenen van laadsessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Als je dat wilt dan ben je gebonden aan een laadpaal met servicecontract/koppeling met backend. Verschillende aanbieders kunnen dit voor je verzorgen. Goedkoopste die ik in m'n zoektocht ben tegengekomen is Greenflux (nee, ik heb geen aandelen), al waren de verschillen niet heel groot. Blijf wel weg van de grote energieboeren dit ook roepen dat ze een paadlpunt kunnen verzorgen, deze zijn vaak extreem duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

dfrenner schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:59:
Ik wil een goedkope paal, maar wel één die ondersteuning biedt voor het doorberekenen van laadsessies.
Vooral die laatste eis maakt het echt duur. Werkt een simpele kWh meter er tussen niet?

De Tesla Wall Connector bijv is goedkoop, €500, maar bied geen pasjes ofzo. Werkt op elke 3-fase auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Snow_King schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:12:
[...]

Vooral die laatste eis maakt het echt duur. Werkt een simpele kWh meter er tussen niet?

De Tesla Wall Connector bijv is goedkoop, €500, maar bied geen pasjes ofzo. Werkt op elke 3-fase auto.
Ik wil kunnen doorbelasten aan mijn baas tzt, of aan gasten etc.
Ik keek nu naar the green motion, maar dat was rond de 1500 euro voor 1 fase en 1700 voor 3 fase

Inclusief installatie

[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 20-01-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:30:
[...]

Ik keek nu naar the green motion, maar dat was rond de 1500 euro voor 1 fase en 1700 voor 3 fase

Inclusief installatie
Die heb ik ook (the new motion ;) ), valt toch wel mee qua kosten? Ik was €1577 ex. btw kwijt incl. montage (3-fase).

[ Voor 6% gewijzigd door YoshiBignose op 20-01-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:36:
[...]

Die heb ik ook (the new motion ;) ), valt toch wel mee qua kosten? Ik was €1577 ex. btw kwijt incl. montage (3-fase).
Welke paal heb je dan daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik heb gewoon die Home Advanced 11 - 22kW. Staat aan de muur dus geen paal nodig en ook geen vaste kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Inclusief installatie
Dat verschil van 1000 euro ga je niet heel snel aan kWh kosten terug verdienen. Ik zou met je baas gewoon proberen een afspraak te maken voor geschatte kosten (mag van belastingdienst) en voor een goedkope paal zonder poespas gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Snow_King schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:47:
Dat verschil van 1000 euro ga je niet heel snel aan kWh kosten terug verdienen. Ik zou met je baas gewoon proberen een afspraak te maken voor geschatte kosten (mag van belastingdienst) en voor een goedkope paal zonder poespas gaan.
Misschien kan ik tegen die tijd regelen dat het uit mijn restant leasebudget komt.
Ik heb toch liever een pasjes systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:26:
Mijn eigen werk is een bedrijf met 20.000 werknemers. Dan houdt het op als 'laadpaal' niet op het aanvraagformulier van de parkeervergunning staat :+
Oh, dus eigenlijk was je illegaal van die laadpalen gebruik aan het maken? Dat veranderd de zaak natuurlijk :P
Voor de baas heb ik er een kWh meter tussen zitten (MID gekeurd, voor die paar euro extra kan je dat net zo goed doen). Die gebruik ik dan om de de kWh's te declareren.

Voor de prive auto hebben we een andere laadpaal dus die kan evt door gasten gebruikt worden, daar reken ik niets voor (ze hoeven ook niet voor de thee, koffie of koekje te betalen). Maar ja, die hebben tot nu toe allemaal nog een ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
Ik heb een ABB Wallbox hangen met een MID gecertificeerde kWh meter er bij. Één keer per maand zelf een factuurtje opstellen en ik ben klaar. Staat mijn data niet bij een ander en mijn laadpaal is niet te bereiken vanaf het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Elke MID gekeurde tussenmeter van twee tientjes voldoet. Als je het hip wil, koop je er een Youless bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Proton_ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 18:39:
[...]

Elke MID gekeurde tussenmeter van twee tientjes voldoet. Als je het hip wil, koop je er een Youless bij :)
Twee tientjes voor 1 fase, als je naar een 3-fase variant gaat dan zit je rond de 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 18-09 09:37
Maasluip schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:22:
Ja, dat geeft al aan dat de technische uitvoering gewoon prut is, net zoals de PHEV Outlander en Volkswagens. Zo gauw de accu leeg is verbruik je evenveel (en zelfs meer, vanwege het gewicht) dan een vergelijkbare gewone auto. En dat terwijl Toyota laat zien dat het dus wel goed kan.
Alleen heeft Toyota dus op andere vlakken weer verkeerde gedachten (willen geen fatsoenlijke PHEV maken, zetten in op waterstof).
Oneens. Natuurlijk heeft hij met een lege batterij dezelfde nadelen, maar verder is het een echt elektrisch te rijden plug-in hybrid. Toyota, Mitsubishi, VW, Audi en noem maar op hebben allemaal de benzine motor nodig voor maximaal vermogen of snelheden boven zeg 105 km/h.

Alleen de i3 REX kan dat ook, maar dat is ook echt een BEV.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 16:22
Ik ben even langs het autosalon hier in Brussel geweest (gratis kaartjes via werkgever, en is op 10 minuten rijden van mijn werk). Na anderhalf uur verveelde ik me dood, want ik had alle elektrische auto's gezien. Wat indrukken:
  • e-Golf: Knap ding. Ik was echt verrast door de kwaliteit. Deuren dichtslaan klinkt fantastisch. Leuke zetels, aangenaam interieur, veel ruimte, erg knappe lichten (vooraan en achteraan). Wel aan de dure kant (ongeveer 42k met de opties die ik zou nemen).
  • i3: Funky ding. Qua interieur veruit het meest futuristisch van alle e-auto's die ik heb gezien. Looks-wise speciaal, valt wel direct op. Wel comfortabel, heel ruimtelijk gevoel. Maar niet echt mijn ding.
  • Leaf: Meh? Ik blijf vinden dat de Leaf er vreemd uitziet langs achter. Het was ook de enige waarvan ik echt hier en daar in het interieur gewoon een goedkoop gevoel krijg (tacky glanzend plastic elementen, ...).
  • Zoe: Leuk! Ziet er in 't echt leuker uit dan op foto. Veel te trage animaties in infotainment, daar zou ik niet mee kunnen leven. Het model waar ik in ben gaan zitten had geen aanpasbaar stuur (of ik vond de hendel niet) dus het was erg oncomfortabel. Ik snap de appeal wel.
  • IONIQ: Holy shit value for money. Een belachelijk compleet uitgeruste IONIQ is goedkoper dan een e-Golf of i3 zonder opties, met vrijwel dezelfde range. Ziet er beter uit in 't echt, maar blijft een bulky ding langs achter. Aangenaam snel infotainment.
  • B250e: Lol. Zo duur voor zo weinig range? #nope. Lelijk infotainment, verder wel aangenaam hoog en comfortabel.
  • Model S / X: A man can dream.
Verder viel het me ook op dat vrijwel alle merkmensen waarmee ik gepraat heb minder over de elektrische wagens wisten dan ik.

De e-Golf blijft bij mij toch op de eerste plaats op mijn lijstje staan. Sure, minder goed uitgerust dan de IONIQ, maar ik kan het design en de degelijkheid van de e-Golf wel appreciëren. Ik heb in ieder geval testritten gevraagd met de e-Golf/i3/Leaf/Zoe/IONIQ, dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 21:52
Als prijs en range de belangrijkste argumenten zijn dan is de ioniq beslist de beste keuze.

Zijn performance en hip zijn de belangrijkste argumenten dan is de i3 de beste keuze.

Is een bekend design met prima afwerking en de mogelijkheid om 4 personen van 1.80 met baggage te vervoeren de belangrijkste keuze dan zou ik voor de golf gaan.

Wij rijden e-golf (1. Generatie). Zou ik nu moeten kiezen dan zou ik wederom een golf kiezen. Waarom geen ioniq: geen app klimaregulering en geen LED grootlicht. Buiten dat is de ioniq een schitterende wagen.

Edit: een extra reden voor ons: dakdragers. Als we gaan skiën is het fijn om die op het dak te kunnen plaatsen (in de zomer de racefiets).

[ Voor 11% gewijzigd door Rene op 21-01-2017 08:57 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kdeboois schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 00:01:
[...]

Oneens. Natuurlijk heeft hij met een lege batterij dezelfde nadelen, maar verder is het een echt elektrisch te rijden plug-in hybrid. Toyota, Mitsubishi, VW, Audi en noem maar op hebben allemaal de benzine motor nodig voor maximaal vermogen of snelheden boven zeg 105 km/h.
Verklaar dan maar eens waarom je met een Ampera, Golf PHEV, Audi e-tron 1:14 rijdt als de accu leeg is en met een Prius niet. Dat ligt niet aan die 200 kg extra gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Dat komt o.a. doordat bij de Prius direct de wielen aangedreven worden door de ICE. Bij die andere types gaat dat volgens mij alleen met een omweg via het elektrische systeem (inclusief de accu), wat extra verliezen met zich meebrengt.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat zeg ik dus: "dat de technische uitvoering gewoon prut is".
Je maakt een auto die dan wel stukjes elektrisch kan rijden, maar als hij op benzine rijdt is hij niet zuiniger dan een andere benzine.
En door dat soort ongein moeten Priusrijders nu ook een hoger tarief betalen. "Want hybride en PHEV werkt niet".
Nee, de gekozen technische oplossing werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Laatst online: 18-09 23:56
Jan Treur schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 09:45:
Dat komt o.a. doordat bij de Prius direct de wielen aangedreven worden door de ICE. Bij die andere types gaat dat volgens mij alleen met een omweg via het elektrische systeem (inclusief de accu), wat extra verliezen met zich meebrengt.
De outlander PHEV heeft wel een directe aandrijving. Zo rond de 70 to 80km/h en daarboven.

Verder is het vaak juist dat de omweg via het elektrische systeem minder verliezen met zich meebrengt. Een ICE motor heeft een heel beperkte efficiente rpm range voor een bepaald gevraagd vermogen. In een niet elektrische auto probeert met dat met versnellingen er in te houden, maar dat werkt niet helemaal lekker. Daarom gebruikt de PHEV de directe aandrijving alleen maar bij bepaalde snelheden.

Een ICE via elektrische motoren kan maar zo veel zuiniger zijn dan het direct te verbinden, simpel weg omdat je de ICE verliezen veel beter kan beperken, en het elektrische gedeelte veel minder verliezen heeft.

(Ja als je het prut doet kan het natuurlijk ook verkeerd uitpakken... Volgens mij doet een outlander het nog helemaal zo gek niet als je bedenkt wat een bak van een auto het is... Disclaimer: Ik heb nog een outlander PHEV nog een andere PHEV dus spreek niet uit ervaring)

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, ook de Prius doet dat, het opslaan van extra energie in de accu om de benzinemotor efficienter te laten werken, naast het aandrijven van de wielen.

Zit het verschil met de Outlander dan vooral in gewicht en stroomlijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Geen idee hoe het technisch zit maar ik heb een klant met een Outlander zonder laadpaal en die rijdt 1 op 9 en die motor klinkt als een tractor :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Van horen zeggen begrijp ik dat de Outlander PHEV met gemiddelde rijstijl iets van 1:13 rijdt op enkel benzine, dat is voor 2000kg 4x4 niet slecht naar mijn mening. Tuurlijk is dat geen 1:30 fabrieksopgaaf met gemengd elektrisch gebruik, maar voor 2 liter benzine motor zonder turbo lang niet verkeerd.

Overigens gebruikt de nieuwe Honda Accord Hybrid een vergelijkbare constructie, de primaire aandrijving is elektrisch met de benzine motor als generator, en kan rechtstreeks aankoppelen boven de 70 km/h. Feitelijk dezelfde constructie als de nieuwe Nissan Note e-Power aandrijflijn, maar dan zonder de koppeling.

Als je de reviews van de nieuwe Honda Accord Hybrid erbij pakt is vrijwel iedereen universeel enthousiast over de combinatie van verbruik, maar ook de soepelheid en acceleratie. De opgaves lopen dan wel uiteen van 7l/100km tot 5l/100km. Wellicht de beter geaccepteerde hybride, zonder extreme impact op de rij eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Jammer dat Honda alleen maar vreemde auto's hier op de markt zet en geen normale sedan zoals in de USA e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 14:16
Toch nog maar even een update geven:
Na proefgereden te hebben in een i3 en een tesla helemaal EV fan geworden. Helaas is mijn werkgever iets minder groen dan ze doen voorkomen, we geven nogal wat multinationals duurzame adviezen namelijk. Helaas staat het financial lease gedeelte hunnie niet aan. Een een EV voor 40.000-60.000km per jaar is operational lease niet interessant meer.

Ik heb in september al proefgereden met een i3 94Ah, ruim 200km, zelfs 235km, dat was in de zomer dus. 4-5 weken terug nog maar eens proefgereden met dezelfde auto, met pijn en moeite 175km :( erg jammer want in de zomer had de i3 mij helemaal verrast. 175km actieradius en 600-700km per dag rijden zie ik helaas niet zitten, ik wil max 2x30 minuten snelladen per dag. Die tijd kan ik namelijk nuttig invullen.

De tesla was voor mij het ultieme geweest echter wordt dit zonder opgave van reden geweigerd, ja financial lease willen ze niet, maar ik denk dat de echte reden is dat de grote baas helemaal teslaholic is en er geen kan rijden omdat Spanje nog niet van voldoende superchargers is voorzien. Dus die werknemer in NL krijgt er dan ook geen :P

Privé komt er wel een ZOE binnen nu en 2 jaar.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Maasluip schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 09:27:
[...]

Verklaar dan maar eens waarom je met een Ampera, Golf PHEV, Audi e-tron 1:14 rijdt als de accu leeg is en met een Prius niet. Dat ligt niet aan die 200 kg extra gewicht.
Welke Ampera rijdt 1:14 ? Grote verschil met de Prius is dat die inmiddels 5th gen is en Atkinson cycle gebruikt. Ampera kan ook 1:20 halen. Dat 1 op 14 verhaal komt uit de Autoweek die ermee naar Parijs knalde.

Verder heeft GM er een veel grotere batterij en een extra grote 100 kW motor ingegooid om hem echt een EV te maken. Lastig te vergelijken. De EPA rating geeft denk ik goed aan wat ik bedoel en de bergen Volt en Ampera rijders die ruim onder de 2 liter / 100 km komen.

[ Voor 21% gewijzigd door kdeboois op 21-01-2017 18:15 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:14
Rene schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 08:41:
.... Waarom geen ioniq: geen app klimaregulering en geen LED grootlicht. Buiten dat is de ioniq een schitterende wagen.

Edit: een extra reden voor ons: dakdragers. Als we gaan skiën is het fijn om die op het dak te kunnen plaatsen (in de zomer de racefiets).
Er is inmiddels wel een dakrek verkrijgbaar :) https://www.rameder.eu/ro...-tema-118791-36715-9.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Er is alleen twijfel over hoeveel kg erop toegestaan is. In de UK wordt bijvoorbeeld max 0 kg aangegeven. De Ioniq is gebouwd met lichte materialen overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Net telefoon gehad van de lokale Hyundai-dealer. De IONIQ EV zou in België pas eind dit jaar leverbaar zijn. Zwak if you ask me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Importeer hem uit nederland.
De dealer bij mij om de hoek heeft er nog 11 staan.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Zo, dat is een behoorlijk aantal. Elders in Nederland zijn er lange levertijden.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan Treur op 21-01-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:53:
Van horen zeggen begrijp ik dat de Outlander PHEV met gemiddelde rijstijl iets van 1:13 rijdt op enkel benzine, dat is voor 2000kg 4x4 niet slecht naar mijn mening.
Mijn collega heeft een Outlander PHEV. Hij rijdt op benzine zo'n 1 op 9. Hij rijdt wel prima door trouwens en doet niet zijn best om zuinig te rijden. Hiervoor had hij ook een Oulander (maar dan zonder PHEV) en daar reed hij ook 1 op 9 mee. Dus voor hem maakt het geen verschil.

Ik meende dat hij elektrisch tot 120 km/u kon rijden, mits hij rustig op snelheid kwam. Als je het pedaal flink intrapt springt de ICE altijd bij. En als je harder rijdt dan gaat de ICE ook altijd aan.
Appie Heijn schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:34:
Helaas is mijn werkgever iets minder groen dan ze doen voorkomen, we geven nogal wat multinationals duurzame adviezen namelijk.
Oh, van die figuren die wel de weg kunnen wijzen maar hem zelf niet nemen. "Do as I say, not as I do"...
maar ik denk dat de echte reden is dat de grote baas helemaal teslaholic is en er geen kan rijden omdat Spanje nog niet van voldoende superchargers is voorzien.
Dat kan natuurlijk ook. Je hoort wel vaker dat directeuren het niet kunnen verkroppen als werknemers mooiere of betere spullen hebben dan zij (zelfs al hebben ze die privé gekocht met een erfenis of wat dan ook).
Je hebt geen supercharger nodig om een Tesla te kunnen rijden. Je kan ze ook bij gewone laadpalen laden of bij Chademo snelladers (met adapter). Die zijn er niet heel veel (behalve bij Barcelona en Madrid) maar ze zijn er wel.
Privé komt er wel een ZOE binnen nu en 2 jaar.
Wie weet welke mooie EV's er over twee jaar te krijgen zijn. Hopelijk veel meer dan nu :9
janesh schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:01:
Wel jammer dat je dan bij het model Ioniq moet kiezen en er geen aparte optie is voor de Ioniq EV. Die is er namelijk wel voor de Ioniq Hybrid. Maar goed, fijn dat je het even meldt. Misschien kan iemand die langer moet wachten nog een auto herkennen die (bijna?) hetzelfde is als besteld en er sneller 1 krijgen op die manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
janesh schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:01:
Importeer hem uit nederland.
Pffff.... Heeft gewoon de auto staan die wij willen hebben en in november hebben besteld.
En die komt pas in maart (op z'n vroegst).

En allemaal omdat deze dealer zijn "op voorraad bestelde" auto niet af wilde staan.

Overigens zijn goed recht!!! Maar voor ons jammer.

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Snap echt niet dat je dan een goede EV op de markt brengt en er zo weinig kan produceren. Nu al klaar met die kut Koreanen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
De vraag in Zuid-Korea is te groot. Er zijn er daar al duizenden besteld o.a. door taxibedrijven en zoveel mogelijk geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Lever het dan niet in Europa of pas op een later tijdstip. Wat hebben we hier in NL aan 150 stuks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
YoshiBignose schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:56:
Snap echt niet dat je dan een goede EV op de markt brengt en er zo weinig kan produceren. Nu al klaar met die kut Koreanen....
Relaxxxxx!!!

Mijn vorige Benz bestelde ik in september 2007. Was destijds het eerste weekend dat de (destijds nieuwe) C Estate in de showroom stond.

Uiteindelijke levering: 07-05-2008!!!

Gebouwd in Duitsland door Duitsers..... En toch 8 maanden wachten...

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

EV-newbie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:45:
[...]

Pffff.... Heeft gewoon de auto staan die wij willen hebben en in november hebben besteld.
En die komt pas in maart (op z'n vroegst).

En allemaal omdat deze dealer zijn "op voorraad bestelde" auto niet af wilde staan.

Overigens zijn goed recht!!! Maar voor ons jammer.
Dat klopt, hij kon er genoeg kwijt aan collega dealers, maar verkoopt ze zelf.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ach, de Peugeot 206 die ik in 2002 kocht had ook meer dan 2 maanden levertijd, en het model was niet eens nieuw op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
YoshiBignose schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:04:
Lever het dan niet in Europa of pas op een later tijdstip. Wat hebben we hier in NL aan 150 stuks...
Dat is precies wat er in de VS gebeurt. De mensen klagen daar dan ook weer steen en been over op de forums. Zie bijvoorbeeld hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
YoshiBignose schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:04:
Dat is toch de nieuwste mode??

Kijk naar de Ampera-E en de e-Golf die komen.
Exact hetzelfde gezanik.

Voor NL waren er 260 EV's beschikbaar... in Dld heeft een dealer er nu al 102 verkcoht sedert 09-2016. Dld kreeg er ook niet heel veel.
Denk dat men de vraag totaal verkeerd heeft ingeschat of toch bewust de keuze gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
databeestje schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:29:
Ach, de Peugeot 206 die ik in 2002 kocht had ook meer dan 2 maanden levertijd, en het model was niet eens nieuw op dat moment.
Dat was in die periode erg snel. Mensen die een Golf bestelde moesten langer wachten op de auto dan hun kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
EV-newbie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:56:
[...]

Dat is toch de nieuwste mode??

Kijk naar de Ampera-E en de e-Golf die komen.
Exact hetzelfde gezanik.

Voor NL waren er 260 EV's beschikbaar... in Dld heeft een dealer er nu al 102 verkcoht sedert 09-2016. Dld kreeg er ook niet heel veel.
Denk dat men de vraag totaal verkeerd heeft ingeschat of toch bewust de keuze gemaakt?
Ik denk dat dat een bewuste keuze is. Toen de Mitsubishi Outlander PHEV uitkwam zijn er hele schepen met auto's van bestemming veranderd om maar voor 01-01 te leveren in verband met de toen nog gunstige bijtelling. Mensen in andere landen hadden gewoon het nakijken en kregen te horen dat hun auto later kwam. Het schip zette koets naar de Rotterdamse haven, Nederland ging voor.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenK op 21-01-2017 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
EV-newbie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:08:
[...]

Relaxxxxx!!!

Mijn vorige Benz bestelde ik in september 2007. Was destijds het eerste weekend dat de (destijds nieuwe) C Estate in de showroom stond.

Uiteindelijke levering: 07-05-2008!!!

Gebouwd in Duitsland door Duitsers..... En toch 8 maanden wachten...
Breek me de bek niet open over die moffen. Nou ja, achteraf wel blij met m'n Tesla, die had ik al in iets meer dan 2 maanden. Leek ook even 4 maanden te gaan duren maar opeens werd ik gebeld dat hij toch al klaar stond O+ Dat was de mooiste dag van m'n leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Net ook nog telefoon gehad van een Renault-dealer ivm een proefrit met de Zoe, blijkbaar hebben er maar een paar dealers in België er eentje staan (omdat Renault stevige voorwaarden heeft voor de dealers ze mogen tentoonstellen).

So far is de Leaf dus de enige EV waarmee ik in België wat vlot een testrit kan maken. Misschien de BMW i3 ook nog. Je krijgt bijna het gevoel dat de automerken je gewoon geen EV willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
AmbroosV schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:21:
Net ook nog telefoon gehad van een Renault-dealer ivm een proefrit met de Zoe, blijkbaar hebben er maar een paar dealers in België er eentje staan (omdat Renault stevige voorwaarden heeft voor de dealers ze mogen tentoonstellen).

So far is de Leaf dus de enige EV waarmee ik in België wat vlot een testrit kan maken. Misschien de BMW i3 ook nog. Je krijgt bijna het gevoel dat de automerken je gewoon geen EV willen verkopen.
Tesla al geprobeerd? Al is het misschien buiten je budget.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
RocketKoen schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:23:
[...]

Tesla al geprobeerd? Al is het misschien buiten je budget.
Ik ben eind februari pas 25, ik ga proberen op mijn verjaardag een testrit te doen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 21:52
Af en toe wordt je hier ook moe van heel de beste EV discussie. Iedereen is hier overtuigd dat de Ampera-E helemaal het einde is. Als ik dan vraag waarom ik er nog nooit 1 op de weg heb gezien is het stil. Ja hij is er nog niet wordt er dan gezegd.

Dan stel ik de vraag welk merk doet het dan het beste?
Wel in Noorwegen zijn de meest populaire modellen de E-Golf, I3 en Leaf. Alleen in 2015 werden er al 9000 E-golfs verkocht. 6000 leafs en een paar duizend i3's. Allemaal leuk een aardig dat we op kunnen scheppen met 500 km bereik, als ik daar eerst 10 maanden op moet wachten is dat geen optie. Het hangt voor mij dus ook van de beschikbaarheid af.

Hoop dat Hyundai hier een aardige slag kan maken. Op dit moment de meest waar voor je geld. Maar als blijkt dat er onder de streep 500 in een jaar beschikbaar zijn zal het weinig doen met de marktdominantie.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Rene schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:51:
Af en toe wordt je hier ook moe van heel de beste EV discussie. Iedereen is hier overtuigd dat de Ampera-E helemaal het einde is. Als ik dan vraag waarom ik er nog nooit 1 op de weg heb gezien is het stil. Ja hij is er nog niet wordt er dan gezegd.

Dan stel ik de vraag welk merk doet het dan het beste?
Wel in Noorwegen zijn de meest populaire modellen de E-Golf, I3 en Leaf. Alleen in 2015 werden er al 9000 E-golfs verkocht. 6000 leafs en een paar duizend i3's. Allemaal leuk een aardig dat we op kunnen scheppen met 500 km bereik, als ik daar eerst 10 maanden op moet wachten is dat geen optie. Het hangt voor mij dus ook van de beschikbaarheid af.

Hoop dat Hyundai hier een aardige slag kan maken. Op dit moment de meest waar voor je geld. Maar als blijkt dat er onder de streep 500 in een jaar beschikbaar zijn zal het weinig doen met de marktdominantie.
Een fabrikant moet een auto toch eerst op de markt zetten voordat je hem kan kopen en zien rond rijden. Dat is niet zo heel raar. Ook niet zo raar is het dat ze dan niet vanaf het begin er duizenden per week kunnen leveren. Ze zullen de productiecapaciteit vergroten tot dat de capaciteit voldoende is voor de vraag.

Verder wordt er natuurlijk zo efficiënt mogelijk gewerkt wat zoveel betekend als geen enkele voorraad, bij de fabrikant, maar ook bij alle half fabrikaat leveranciers. Met dit soort complexe producten is dit allemaal niet zo eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Dan wil ik toch graag even een balletje opgooien voor de nieuwe Zoë, prima rijbereik en enigszins 'betaalbaar', ook voor de particulier (me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
De Zoe is een prima auto, maar was voor mijzelf geen optie vanwege de grootte (te klein). Hetzelfde geldt voor de Bolt of Ampera-e. Als je een wat grotere EV auto wil, dan is de Ioniq EV de betere optie, veel waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Mwah, vind de prijzen allemaal wel dicht bij elkaar zitten en dan heb je bij de Zoe een stuk minder auto. Volgens mij zijn de vanafprijzen zoiets (voor de versies met nieuwe accu):

Up 26k
Leaf 29k
Zoe 32k
Ioniq 32k
BMW 37k
E-golf 38k
Ampera-E 38k (?)
Model 3 40k (?)
Tesla 78k

[ Voor 15% gewijzigd door YoshiBignose op 22-01-2017 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik vraag me af wat op afzienbare termijn (ca. 2018) het resultaat wordt van protectionisme van de VS voor de prijzen in Europa van Tesla. Wachten totdat hier een fabriek staat is geen optie. Straks wordt het toch nog een VW (ik vind de concept auto's niet verkeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mrmrmr schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:27:
Ik vraag me af wat op afzienbare termijn (ca. 2018) het resultaat wordt van protectionisme van de VS voor de prijzen in Europa van Tesla. Wachten totdat hier een fabriek staat is geen optie. Straks wordt het toch nog een VW (ik vind de concept auto's niet verkeerd).
Ligt er aan of de EU ook grote importbelastingen gaat heffen op producten uit de VS.
Overigens heeft Tesla als een prima manier om auto's goedkoper te importeren. Door de eindassemblage in Tilburg te doen.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 19 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.