Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-06 11:28
Ik ben aan het nadenken over opslagruimte binnen de Leaf, ik wil de kabels zo min mogelijk in de kofferbak hebben (Type 2 kabel en EVSE oma-lader nemen ruimte in, natte vieze kabels maken je kofferbak ook vies). Ik dacht, wat nu als je het onder de motorkap duwt, veel warmte zal daar niet gegenereerd worden. Ik was niet de eerste die hier aan dacht:

https://speakev.com/threa...torage-ideas.19497/page-2

Heeft iemand hier ideeën over? Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:52:
[...]
Hebben ze "gewoon" 2 keer 3 fasen 16A over bij die meubelzaak? Dan hadden best geld kunnen besparen door een lagere aansluiting te nemen of zie ik iets over het hoofd?
Nee ik bedoelde een paal die twee mennekes aansluitingen heeft met load balancing.

Maar het feest gaat helaas niet door, de huurder en beherend makelaar willen het in principe graag maar de pandeigenaar zeg nee. -O- De huurder is daar ook niet blij mee, een paal voor de deur zou hun geschat 2% extra winkelbezoek zou opleveren omdat er slechts 3 openbare palen in de stad zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jinxedworld schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:48:
Ik ben aan het nadenken over opslagruimte binnen de Leaf, ik wil de kabels zo min mogelijk in de kofferbak hebben (Type 2 kabel en EVSE oma-lader nemen ruimte in, natte vieze kabels maken je kofferbak ook vies).
In de Soul is er eigenlijk weinig plek onder de motorkap, dus daar past het niet. Bovendien zit je dan ook weer altijd een motorkap open en dicht te gooien en dat maakt redelijk lawaai.

Ik heb ook nog geen goede oplossing bedacht. Het special ontworpen opbergvak in de kofferbak gebruik ik niet zo vaak. Ten eerste vind ik dat onhandig bedacht; het opbergvak is wel "netjes" weggewerkt onder de laadvloer, maar als je spullen achter in het staan kan je er dus gelijk niet meer bij zonder eerst alles uit te moeten laden. Ten tweede moet je het dan altijd redelijk precies er in leggen en ben je soms meer tijd kwijt met oprollen, netjes in de bak leggen en het deksel/vloer dicht te krijgen.

Dus mijn oplossing tot nu toe is om de kabels gewoon op de grond tussen de bestuurdersstoel en de achterbank te leggen. Daar is meer plek in de lengte richting dus met 3 keer dubbel (ipv 6 keer ofzo) past het ook. Als de kabels nat zijn dan schud ik ze een beetje droog, maar meer niet. Als er iemand gaat zitten met natte schoenen dan wordt het daar net zo nat. En als bijkomend voordeel hoef je zeker een meter minder ver te lopen :P
Ik dacht, wat nu als je het onder de motorkap duwt, veel warmte zal daar niet gegenereerd worden.
De warmte zal wel meevallen, maar de motor en invertor worden ongetwijfeld in een Leaf ook watergekoeld Elektrisch rijden is wel efficiënt, maar niet 100% en je hebt dus nog steeds warmteproductie. Maar ik vermoed niet dat je motor ineens zal oververhitten.
Erasmo schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:26:
Nee ik bedoelde een paal die twee mennekes aansluitingen heeft met load balancing.
Oh, op die manier. Dat heb ik nog nergens bij een openbare laadpaal gezien, maar in principe kan het natuurlijk prima.
Maar het feest gaat helaas niet door, de huurder en beherend makelaar willen het in principe graag maar de pandeigenaar zeg nee.
Klinkt bekend, dat was bij mijn zaak ook zo. Uiteindelijk mochten gewone stopcontacten wel. Maar wij zitten op een afgelegen terrein waar alleen gericht mensen komen en geen mensen die een rondje aan het rijden zijn of aan het winkelen of wat dan ook.

We kunnen de stopcontacten ook binnen uit/aan zetten. In jouw geval natuurlijk niet handig omdat je vast ook wil laden als de meubelzaak al dicht is.

De enige reden die ik kreeg te horen was dat een laadpaal niet "mooi" was. Dat vond ik bijzonder gezien de uitstraling van de rest van het pand, maar ja :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:06:
Oh, op die manier. Dat heb ik nog nergens bij een openbare laadpaal gezien, maar in principe kan het natuurlijk prima.
[...]
Klinkt bekend, dat was bij mijn zaak ook zo. Uiteindelijk mochten gewone stopcontacten wel. Maar wij zitten op een afgelegen terrein waar alleen gericht mensen komen en geen mensen die een rondje aan het rijden zijn of aan het winkelen of wat dan ook.

We kunnen de stopcontacten ook binnen uit/aan zetten. In jouw geval natuurlijk niet handig omdat je vast ook wil laden als de meubelzaak al dicht is.

De enige reden die ik kreeg te horen was dat een laadpaal niet "mooi" was. Dat vond ik bijzonder gezien de uitstraling van de rest van het pand, maar ja :X
Beter kijken, de meeste dubbele palen in het (semi)openbaar delen dezelfde aansluiting, bijvoorbeeld de 'eitjes' van EV-box:

Afbeeldingslocatie: https://www.alternergy.co.uk/store/media/catalog/product/cache/1/image/800x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/a/large-businessline_dpaal_donkergrijs_left_light_1.jpg

En natuurlijk de dubbele lolo. Ik kan het alleen maar toejuichen, zo kun je met dezelfde middelen veel meer punten aanleggen.

Een stopcontact kan ik helaas niet zo veel mee, dan kan ik net zo goed de stekker uit m'n klapraam hangen. Volgens mij kan het de eigenaar sowieso weinig schelen wat er met de huurders gebeurt, het barst in het gebouw ook nog van het enkel glas :/
Qua locatie is het ideaal hier, het centrum zit op loopafstand en iedere zaterdag staat het hier vol met parkerende Duitsers.

Zucht, dan maar weer terug naar stap 1 en opnieuw een aanvraag indienen bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:28:
Beter kijken, de meeste dubbele palen in het (semi)openbaar delen dezelfde aansluiting, bijvoorbeeld de 'eitjes' van EV-box:
In het openbaar zie ik meestal enkele laadpalen. Ik heb wel eens een dubbele gezien, maar die was niet bebord en daarom stonden er andere auto's. Daar heb ik dus niet daadwerkelijk geladen. Dat was trouwens een buitenkast (net zoals je ze wel ziet staan van de CAI of KPN etc) maar dan iets donkerder grijs en met twee Mennekes stopcontacten. Ik weet zo 1-2-3 niet welk merk het was.

Maar bij die palen kan het dus ineens anderhalf tot drie keer zo lang duren als iemand anders zijn auto ook gaat staan laden en 'mijn' kant van de paal terugschakelt naar 10A of zelfs 6A?

Ik vind zelf dat je er dan (als elektrische rijder) helemaal niet zo veel mee opschiet. Hooguit als je weet dat de ander nog 10 uur aangeprikt blijft maar na 4 uur al vol is en jij je auto daarna ook in een paar uur vol kan krijgen (of dus allebei op 10A laden en dan in 10 uur vol). Maar als je dat weet dan weet je ook wie de ander is en kan je dat ook op een ander moment regelen.

Ik zou er in ieder geval niet vlij van worden als ik denk in 4 uur vol te laden en bij terug komst blijkt dat ik nog niet de helft heb geladen omdat iemand anders de andere kant van de paal is gaan gebruiken.
Een stopcontact kan ik helaas niet zo veel mee, dan kan ik net zo goed de stekker uit m'n klapraam hangen.
Waarom maak je niet een stopcontact aan de buitenkant van je huis dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Het plot van de niet ladende kabel wordt dikker, vanochtend alles doorgemeten met de multimeter en alles zag er goed uit. Toen de stekker in de auto gestoken en meteen laden. Even een boodschapje gedaan, terug gekomen en toen deed de stekker het weer niet. Even een paar tikjes tegen de zijkant gegeven, opnieuw geplaatst en toen pakte die in 1 keer.

Inmiddels heb ik een nieuwe theorie. Bij de Type-1 stekker zit er een schakelaar in de stekker om te signaleren dat deze verwijderd wordt. Waarschijnlijk is die niet lekker meer. Het is ook heel erg vreemd, de gehele stekker is met weather-sealed componenten, maar de schakelaar is een gewone micro switch.

Wordt vervolgd, beetje flauw als een 15 cent micro switch het probleem veroorzaakt. Gelukkig is die verdwenen voor de Type-2 Mennekes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:01:
[...]
Maar bij die palen kan het dus ineens anderhalf tot drie keer zo lang duren als iemand anders zijn auto ook gaat staan laden en 'mijn' kant van de paal terugschakelt naar 10A of zelfs 6A?
Hoeft niet, ligt er gewoon aan welke uitvoering je aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:19:
Wordt vervolgd, beetje flauw als een 15 cent micro switch het probleem veroorzaakt. Gelukkig is die verdwenen voor de Type-2 Mennekes.
Voor Type 1 is hij ook vaak niet aangesloten, vooral als je een goedkope kabel hebt. Als dat het probleem is zou ik hem er tussen uit halen als ik jou was.
harrytasker schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:31:
Hoeft niet, ligt er gewoon aan welke uitvoering je aanschaft.
Dat snap ik, maar volgens Erasmo zijn veel dubbele openbare palen dus geïnstalleerd als palen die de stroom delen en niet als palen die allebei de stopcontacten vol kunnen gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door JeroenE op 04-01-2017 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

Jan Treur schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 07:58:
Ik heb hem op 19 november besteld; ik vraag me af of we in dezelfde bulk zitten. De dealer zij toen dat de auto begin januari aan zou komen in Nederland, dus misschien wel tegelijk met die van jou.
Ik heb net een mail teruggekregen (ik heb ook even in dit topic rondgeneusd, en ik zie dat ik 'm eind oktober had bestelt). Het antwoord luid:
"Uw vragen over de multimedia en remschijven kan ik het volgende over vertellen:
Er heeft inderdaad een serie tussen gezeten (eerste serie, voornamelijk Hybride) die een of beide constateringen hadden.
We hebben op basis van het chassisnr van uw nieuwe auto gekeken of hier recalls (terug roep campagnes) op open staan, maar dit is voor beide niet het geval."

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 14:39
JeroenE schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:06:
[...]
In de Soul is er eigenlijk weinig plek onder de motorkap, dus daar past het niet. Bovendien zit je dan ook weer altijd een motorkap open en dicht te gooien en dat maakt redelijk lawaai.

Ik heb ook nog geen goede oplossing bedacht. Het special ontworpen opbergvak in de kofferbak gebruik ik niet zo vaak. Ten eerste vind ik dat onhandig bedacht; het opbergvak is wel "netjes" weggewerkt onder de laadvloer, maar als je spullen achter in het staan kan je er dus gelijk niet meer bij zonder eerst alles uit te moeten laden. Ten tweede moet je het dan altijd redelijk precies er in leggen en ben je soms meer tijd kwijt met oprollen, netjes in de bak leggen en het deksel/vloer dicht te krijgen.

Dus mijn oplossing tot nu toe is om de kabels gewoon op de grond tussen de bestuurdersstoel en de achterbank te leggen. Daar is meer plek in de lengte richting dus met 3 keer dubbel (ipv 6 keer ofzo) past het ook. Als de kabels nat zijn dan schud ik ze een beetje droog, maar meer niet. Als er iemand gaat zitten met natte schoenen dan wordt het daar net zo nat. En als bijkomend voordeel hoef je zeker een meter minder ver te lopen :P
Ik heb in de zoe deze box staan:
http://www.ikea.com/de/de/catalog/products/60239584/
bij de action stoffen schildershandschoenen voor 80 cent gekocht en ik kan dus met schone handen de natte en smerige kabel in de auto leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb een mandje van Curver achter in de auto staan, daar past de kabel opgerold net in samen met een koffertje gereedschap, een verbanddoos en een paar handschoenen.
https://www.curverwebshop...style-opbergmand-s/35886/

Deze was gelukkig klein genoeg dat de kinderwagen ook nog in de achterbak past :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
unclero schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:38:
[...]

Ik heb net een mail teruggekregen (ik heb ook even in dit topic rondgeneusd, en ik zie dat ik 'm eind oktober had bestelt). Het antwoord luid:
"Uw vragen over de multimedia en remschijven kan ik het volgende over vertellen:
Er heeft inderdaad een serie tussen gezeten (eerste serie, voornamelijk Hybride) die een of beide constateringen hadden.
We hebben op basis van het chassisnr van uw nieuwe auto gekeken of hier recalls (terug roep campagnes) op open staan, maar dit is voor beide niet het geval."
Ik heb ook even contact gehad met mijn dealer. Op mijn vraag of de auto, als destijds aangegeven, al in Nederland aangekomen is, schrijven ze terug:

"De auto is nog niet gearriveerd op locatie maar zal hier snel zijn. Zodra de auto er is laat ik het u weten."

Dit lijkt er op te wijzen dat we in dezelfde lichting zitten.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 07:35
Pfff, zal nog ff duren voordat ik de Ioniq Electric heb :(

Wij hebben contact gehad met Marcel van Spil van AutoPalace Zwolle.

Hij geeft aan dat de verwachte levertijd eind april 2017 is. Dit is het geval wanneer de auto nieuw besteld gaat worden.

Er zijn eventueel mogelijkheden waardoor de levering sneller zou kunnen plaats vinden. De Hyundai dealers hebben hier echter geen enkele invloed op.

De Hyundai dealers hebben alle voorraadauto’s moeten inleveren bij de importeur. Het is mogelijk dat de specificatie van de door u bestelde auto overeen komt met één van deze auto’s en door de importeur aan u toegekend wordt.
Er is mogelijkerwijs nog een vrije productieplaats.

Wij vertrouwen erop u hiermee voorlopig van dienst te zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52
databeestje schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:54:
Ik heb een mandje van Curver achter in de auto staan, daar past de kabel opgerold net in samen met een koffertje gereedschap, een verbanddoos en een paar handschoenen.
https://www.curverwebshop...style-opbergmand-s/35886/

Deze was gelukkig klein genoeg dat de kinderwagen ook nog in de achterbak past :D
Ik leg de kabel met shucko onder de vloer (deze gebruik ik zelden). De type 2 kabel ligt tussen de stoelen op de achterbank. Nat of droog maakt me niet zoveel uit.

Vandaag ook wat mailtjes de deur uitgedaan voor een E-up als boodschappenwagentje en woon-werk auto nr 2. Nu mijn vrouw uit haar zwangerschapsverlof is merken we direct dat we een auto extra nodig hebben. Dit gaat voor 90 procent zeker een e-up worden. Liefst met open dak en cruise control. Heb nog gekeken naar een focus electric, even duur en meer plek. Durf het echter niet aan aangezien er weinig electrics rondrijden. Lees ook verschillenden verhalen over technische problemen. Ongeacht hoop ik dat we voor februari 2 EV's hebben :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
BB-One schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:36:
[...]

Ik heb in de zoe deze box staan:
http://www.ikea.com/de/de/catalog/products/60239584/
bij de action stoffen schildershandschoenen voor 80 cent gekocht en ik kan dus met schone handen de natte en smerige kabel in de auto leggen...
Zo opgelost: https://www.renewable-ene...modificatie-kofferruimte/

Scheelt wel dat de kofferbak diep genoeg is :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Mario52 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:40:
Pfff, zal nog ff duren voordat ik de Ioniq Electric heb :(

Wij hebben contact gehad met Marcel van Spil van AutoPalace Zwolle.

Hij geeft aan dat de verwachte levertijd eind april 2017 is. Dit is het geval wanneer de auto nieuw besteld gaat worden.

Er zijn eventueel mogelijkheden waardoor de levering sneller zou kunnen plaats vinden. De Hyundai dealers hebben hier echter geen enkele invloed op.

De Hyundai dealers hebben alle voorraadauto’s moeten inleveren bij de importeur. Het is mogelijk dat de specificatie van de door u bestelde auto overeen komt met één van deze auto’s en door de importeur aan u toegekend wordt.
Er is mogelijkerwijs nog een vrije productieplaats.

Wij vertrouwen erop u hiermee voorlopig van dienst te zijn geweest.
Wanneer had jij de auto besteld?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rene schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:00:
[...]

Ik leg de kabel met shucko onder de vloer (deze gebruik ik zelden). De type 2 kabel ligt tussen de stoelen op de achterbank. Nat of droog maakt me niet zoveel uit.
Onze "thuis laadkabel" hangt in een tas met 15 meter verleng snoer. Ik heb blauwe CEE camping stekkers aan zowel het verlengsnoer als het laadsnoer waardoor ik deze gewoon buiten kan laten liggen. Nu er een laadpaal in Uitgeest om de hoek is hoeft die ook niet meer mee. Alternatief is er altijd nog een snellader :D
Vandaag ook wat mailtjes de deur uitgedaan voor een E-up als boodschappenwagentje en woon-werk auto nr 2. Nu mijn vrouw uit haar zwangerschapsverlof is merken we direct dat we een auto extra nodig hebben. Dit gaat voor 90 procent zeker een e-up worden. Liefst met open dak en cruise control. Heb nog gekeken naar een focus electric, even duur en meer plek. Durf het echter niet aan aangezien er weinig electrics rondrijden. Lees ook verschillenden verhalen over technische problemen. Ongeacht hoop ik dat we voor februari 2 EV's hebben :)
Ik had gekeken naar de e-Up! op autoscout maar viel stijl achterover van de 2e hands prijzen. Voor dat geld kan je beter een Nissan Leaf 2013 kopen. De Focus viel mij ook net zo tegen, mijn grootste manco is die kofferbak, volkomen belachelijk, daar heb ik met een kinderwagen echt helemaal niets aan.

Een Nissan Leaf is gewoon praktisch met ruimte voor kinderwagen e.d. De range is meh, maar voor de prijs, en geen accu huur is het best aantrekkelijk. We rijden nu een Suzuki Swift 2008 als 2e auto die op zich prima voldoet, ik kan jouw verhaal dan ook beamen. Toch wel apart dat het goedkoper is om een veel groter Nissan Leaf te rijden dan een Suzuki Swift, nu nog fondsen en dan ben ik om.

Al 2 pogingen gewaagd om met vrouw en kind naar de Zoe te kijken, maar helaas is het er nog niet van gekomen. De niet in delen neerklapbare achterbank is wel een doorn in het oog. Het is iets dat we zowel met de Swift als de MiEV veel gebruiken. De Zoe is zelfs met accu huur circa 200 euro per jaar goedkoper om te rijden, circa 2200 euro voor 15k km volgens mijn berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Wij hebben ook naar een 2de hands Leaf gekeken. Qua prijs ongeveer gelijk aan een E-up. Maar het is een auto nr 2 en die willen we zo klein mogelijk hebben. Vermoed dat de running costs van een Leaf meer zijn als die van een up. Ook is een up slechts 3,5 meter lang, ideaal voor de stad en kleine parkeerplekken.

Hier kost een 2de hands up ongeveer 14.000 euro. Op het exemplaar wat ik op het oog heb zitten alle toeters en bellen en een set winterbanden op LM erbij. Als de beste man bereid is iets te zakken dan denk ik dat we hem kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De ééndelige achterbank is inderdaad jammer van de Zoe. Een Twingo-achtige achterbank (die was ook verschuifbaar) blijft voor mij ideaal :)
Maar (een optie op) 41 kWh blijft ook een sterk argument. Nu nog CCS en misschien is mijn volgende auto weer een Renault.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Proton_ schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:54:
De ééndelige achterbank is inderdaad jammer van de Zoe. Een Twingo-achtige achterbank (die was ook verschuifbaar) blijft voor mij ideaal :)
Maar (een optie op) 41 kWh blijft ook een sterk argument. Nu nog CCS en misschien is mijn volgende auto weer een Renault.
Het gebrek aan css is een groot manco vind ik. Hier in Noorwegen wordt het snellaadnetwerk voor de Zoë niet meer uitgebreid / afgebouwd. Dit betekent in de praktijk dat lange trips lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Net voor de kerstdagen.
YoshiBignose schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:47:
[...]

Wanneer had jij de auto besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Rene schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:25:
Wij hebben ook naar een 2de hands Leaf gekeken. Qua prijs ongeveer gelijk aan een E-up. Maar het is een auto nr 2 en die willen we zo klein mogelijk hebben. Vermoed dat de running costs van een Leaf meer zijn als die van een up. Ook is een up slechts 3,5 meter lang, ideaal voor de stad en kleine parkeerplekken.

Hier kost een 2de hands up ongeveer 14.000 euro. Op het exemplaar wat ik op het oog heb zitten alle toeters en bellen en een set winterbanden op LM erbij. Als de beste man bereid is iets te zakken dan denk ik dat we hem kopen.
Denk dat het verschil in onderhoud wel mee valt. Van die leafs rijden er simpelweg veel meer.
[...]
In het openbaar zie ik meestal enkele laadpalen. Ik heb wel eens een dubbele gezien, maar die was niet bebord en daarom stonden er andere auto's. Daar heb ik dus niet daadwerkelijk geladen. Dat was trouwens een buitenkast (net zoals je ze wel ziet staan van de CAI of KPN etc) maar dan iets donkerder grijs en met twee Mennekes stopcontacten. Ik weet zo 1-2-3 niet welk merk het was.

Ik vind zelf dat je er dan (als elektrische rijder) helemaal niet zo veel mee opschiet. Hooguit als je weet dat de ander nog 10 uur aangeprikt blijft maar na 4 uur al vol is en jij je auto daarna ook in een paar uur vol kan krijgen (of dus allebei op 10A laden en dan in 10 uur vol). Maar als je dat weet dan weet je ook wie de ander is en kan je dat ook op een ander moment regelen.

Ik zou er in ieder geval niet vlij van worden als ik denk in 4 uur vol te laden en bij terug komst blijkt dat ik nog niet de helft heb geladen omdat iemand anders de andere kant van de paal is gaan gebruiken.
Euhm enig idee wat een netaansluiting (+aanleggen) kost? (€350/jaar) Je kan t ook andersom zien. Je kan ook gewoon op de helft van de snelheid laden maar als je alleen laad dan kun je dubbel zo hard laden.

Verder zitten de meeste publieke palen van de afgelopen jaren op 3x25a. Maw 5.7kW per fase. De fases zitten verdraaid (pin 1 op socket 1 zit op een andere fase dan pin 1 op socket 2) -> met 2 plug-in of 1 fase ladende auto's (veel Aziatisch/Amerikaanse auto's of zuinig gebouwde Europese) kun je beide de max uit de paal trekken mogelijk op 1 fase.

Verder als 1 van beide op 3 fases rijd gaat je vermogen door de helft tot de andere auto vol zit. Dit is vooral een issue voor 1 fase full EV's welke dan 2.875kW overhouden. De 3 fase ladende auto gaat namelijk alsnog op (3x25x230)/2 = 8.6kWh. zelfs bij een Tesla is een sneller AC lader sneller dan 11kWh een optie. Maw enkel een Zoë rijder merkt het.

De andere opties zijn dus: A) altijd langzamer laden door het overschot van een gedeelde netaansluiting bij enkel 1 ladende auto niet te gebruiken. B) veel duurdere infra kosten door 2 netaansluitingen (en een dubbele zekering).

Kiezen maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
GoldenSample schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:28:
[...]

Denk dat het verschil in onderhoud wel mee valt. Van die leafs rijden er simpelweg veel meer.

[...]
Die snap ik niet helemaal? Er rijden hier ook meer Tesla's dan E-ups. Toch denk ik dat je van 1 tesla bandenset de up een paar jaar kan onderhouden.

Een up is een (veredelde) A-segmenter. Een Leaf een C-segmenter. Daardoor zullen de meeste komponenten duurder zijn.

Of bedoelde je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Rene schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:47:
[...]

Die snap ik niet helemaal? Er rijden hier ook meer Tesla's dan E-ups. Toch denk ik dat je van 1 tesla bandenset de up een paar jaar kan onderhouden.

Een up is een (veredelde) A-segmenter. Een Leaf een C-segmenter. Daardoor zullen de meeste komponenten duurder zijn.

Of bedoelde je wat anders?
Bedoel meer dat EV specifieke componenten mogelijk van de E-UP eerder duur worden dan van de Nissan. Omdat de E-UP relatief zeldzaam is is het weinig interessant voor OEM gelijke delen/je te verdiepen in model specifieke reparaties. Ook is Nissan als autobouwer met een stuk meer toewijding de Leaf gaan maken dan VW de up. Ook dat kan zijn weerslag hebben in de onderhoudwaarheid. De up blijft toch een 'normale' auto waar de aandrijflijn en brandstof tank uit geamputeerd zijn waarna een elektromotor + batterij terug gestopt is.

Het is absoluut koffiedik kijken maar ik denk dat dat in de toekomst kan compenseren voor de grotere/duurdere bandjes, remmen, ophanging etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Gisteravond de Type-1 stekker opengewerkt en de schakelaar er tussenuit gehaald (maar wel laten zitten) door de 2 witte draden op 1 pool te solderen van de schakelaar. Enige benodigheden zijn een soldeerbout en een driehoek schroevendraaier.

Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/evbox/20170103_200531_th.jpg

De schakelaar is normaal gesproken gesloten en door de knop in te drukken komt de 330 ohm normaal gesproken in serie waardoor de auto weer naar standby gaat. Helaas was de weerstand van deze schakelaar te hoog geworden waardoor het niet goed meer werkte.

Makkelijk opgelost dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 10:42
Uit het feit dat hier niemand het hier heeft over de Nissan keynote @CES2017 mag ik denk ik concluderen dat de EV volgers hier het net zo waardeloos vonden als ik of niet eens de moeite waard vonden om te volgen... :O

Hoop geklets over toekomstige autonomous enzovoort maar een nieuwe Leaf... Nope: "in the near future"

On stage de inmiddels bekende IDS concept car en een zelfrijdende test-Leaf met wat ander body-work.

Het geruchtencircuit dat er sinds de Parijs autoshow structureel naast zit heeft het nu over 9 januari in Detroit.

Ik ga er niet meer voor opblijven in ieder geval. :(

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]
Zo een?
https://api.plugshare.com/view/location/25365

Valt redelijk mee, aangezien de meeste auto's toch maar met 1 fase tegelijk laden. Een beetje goede dubbele paal heeft 11/22kW en kan zo verdelen dat als er twee 1 fase voertuigen aan het laden zijn ze allebei hun eigen fase toebedeelt krijgen. Pas als er bv twee Tesla's/Zoë's aan hangen dan zal er sprake zijn van reductie.
Het scheelt voornamelijk gedoe als er bijvoorbeeld een bijna vol EV aanhangt of een Plug-in waarvan je weet dat ie toch met een uurtje vol zit. Een extra mennekes aansluiting op een publieke paal is peanuts qua meerkosten.
Maar goed ik zie net dat GoldenSample het wat helder neer kan zetten dan ik :P
Waarom maak je niet een stopcontact aan de buitenkant van je huis dan?
Heb er binnen een naast het raam zitten, kan ik als ik weg rijd gewoon weer de laadkabel door hetzelfde raampje naar binnen tieven :P En in een huis wat bijna 125 jaar oud is levert zo'n operatie vaak ook nog extra onvoorziene geintjes op.
databeestje schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:19:
Gisteravond de Type-1 stekker opengewerkt en de schakelaar er tussenuit gehaald (maar wel laten zitten) door de 2 witte draden op 1 pool te solderen van de schakelaar. Enige benodigheden zijn een soldeerbout en een driehoek schroevendraaier.

[afbeelding]

De schakelaar is normaal gesproken gesloten en door de knop in te drukken komt de 330 ohm normaal gesproken in serie waardoor de auto weer naar standby gaat. Helaas was de weerstand van deze schakelaar te hoog geworden waardoor het niet goed meer werkte.

Makkelijk opgelost dus.
Dat is wel een matig ontwerp inderdaad, van welk merk is de kabel?
Rene schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 21:25:
[...]
Het gebrek aan css is een groot manco vind ik. Hier in Noorwegen wordt het snellaadnetwerk voor de Zoë niet meer uitgebreid / afgebouwd. Dit betekent in de praktijk dat lange trips lastig worden.
Zijn de meeste palen daar wel 3-fase?
UniMatrix schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:45:
Uit het feit dat hier niemand het hier heeft over de Nissan keynote @CES2017 mag ik denk ik concluderen dat de EV volgers hier het net zo waardeloos vonden als ik of niet eens de moeite waard vonden om te volgen... :O

Hoop geklets over toekomstige autonomous enzovoort maar een nieuwe Leaf... Nope: "in the near future"

On stage de inmiddels bekende IDS concept car en een zelfrijdende test-Leaf met wat ander body-work.

Het geruchtencircuit dat er sinds de Parijs autoshow structureel naast zit heeft het nu over 9 januari in Detroit.

Ik ga er niet meer voor opblijven in ieder geval. :(
Toen het duidelijk werd dat er geen nieuwe Leaf zou komen heb ik weggezapt.

Ik kwam vandaag trouwens deze wel heel creatieve constructie tegen :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IpLRSYk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Nu het toch over laadpalen gaat..... http://www.hybridcars.com...s-400-kw-dc-fast-charger/

http://insideevs.com/char...-400-kw-dc-fast-charging/

hoewel de meerderheid van de auto indutrie ziet meer in waterstof. http://www.hybridcars.com...es-over-battery-electrics

Hier nog een hyundai gadget voor ioniq bezitters.

[ Voor 17% gewijzigd door janesh op 06-01-2017 17:50 ]

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
400kw, daar zullen je accu's niet van opknappen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mario52 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:44:
Valt wel mee, koeling is van belang tijdens laden en bij snelladen met warm weer is de kortere tijd belangrijker dan het vermogen. Dit in verband met lithium kristal afzetting tijdens het laden, wat normaal is, maar wat je zo kort mogelijk wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Proton_ schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:54:
CCS betekent Combined Charging Standard, zo lees ik. Maar wat is dat? Heeft Fastned dat? En een Zoe heeft dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

cerberusss schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:03:
[...]

CCS betekent Combined Charging Standard, zo lees ik. Maar wat is dat? Heeft Fastned dat? En een Zoe heeft dat niet?
Correct, de CCS stekker is de huidige Mennekes Type-2 stekker maar met 2 grote extra pinnen voor DC snelladen. Per 1-1-2017 is het de verplichte standaard geworden voor auto's in Europa geloof ik.

Fastned heeft gewoon alle pluggen, ChaDeMO, CCS, en 43kW AC.

In het geval van de Zoe heeft deze wel de Mennekes Type-2, maar mist het CCS deel, de 2 grote pinnen voor DC snelladen. Dat is jammer, want met de 40kWh accu ben je nu beperkt tot laden met 22 of 43kW AC. Met de grote accu ben je dan beperkt tot 1 of 2 uur laden op zijn snelst.

Bij de opvolger van de huidige Zoe komt deze wel en is 150kW snelladen met CCS standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
databeestje schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:11:
[...]

In het geval van de Zoe heeft deze wel de Mennekes Type-2, maar mist het CCS deel, de 2 grote pinnen voor DC snelladen. Dat is jammer, want met de 40kWh accu ben je nu beperkt tot laden met 22 of 43kW AC. Met de grote accu ben je dan beperkt tot 1 of 2 uur laden op zijn snelst.
O_o

Wat een ronduit bizarre situatie. Met de nieuwe Zoe maakt dat een ritje van hier naar Parijs een zenuwtergende aangelegenheid, of zie ik dat verkeerd?

Ik pak de prijslijst van de Zoe er even bij en zie daar staan: "Life uitvoering: specifiek ZOE LIFE Quickcharge: Caméléon lader met een vermogen van maximaal 43 kW". Wat is dat dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:38
Mario52 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:44:
Ligt er ook aan hoe groot je accu is.
De nieuwe elektrische bussen in Eindhoven laden al met 600kW.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:23
Het gaat niet zozeer om met hoeveel vermogen je laad, maar om met hoeveel vermogen per capaciteit je laad.

Als je een 1kWh batterij met 1kW helemaal van leeg naar vol laad duurt dat een uur. Zo'n laadcycli heeft daarmee een snelheid van C. Stop ik er 2kW in wordt het 2C, 0.1kW 0.1C etc. De laadtijd is daarmee 1/C in uren.

Als je 400kW op een 100kWh accu zet dan slijt deze langzamer dan dat je 100kW op een 20kWh accu zet. In het eerste geval is het namelijk 4C, in het tweede geval 5C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

cerberusss schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:48:
[...]

O_o

Wat een ronduit bizarre situatie. Met de nieuwe Zoe maakt dat een ritje van hier naar Parijs een zenuwtergende aangelegenheid, of zie ik dat verkeerd?
Dat is afhankelijk van je zenuwen :)
De grotere accu houdt opladen met 43 kW langer vol (als de accu 80% vol is, mag hij niet meer zo snel opgeladen worden..
Als je met een volle accu wegrijdt, zal je na 135 minuten ~230 km weer op moeten laden. Als je dat drie kwartier doet (lunch ofzo) heb je 43 kW *0.75 = 32.25 kWh geladen, ruim voldoende voor 170 km. Dat dan nog een keer herhalen tot je in Parijs bent.
De reis wordt dus pakweg 90 minuten langer door het laden.
Ik pak de prijslijst van de Zoe er even bij en zie daar staan: "Life uitvoering: specifiek ZOE LIFE Quickcharge: Caméléon lader met een vermogen van maximaal 43 kW". Wat is dat dan precies?
Dat is een lader die krachtstroom (driefase wisselstroom) op 3x63 ampère gebruikt om de accu op te laden. CCS is gelijkstroom tot 350 A.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Balance schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:22:
Als je 400kW op een 100kWh accu zet dan slijt deze langzamer dan dat je 100kW op een 20kWh accu zet. In het eerste geval is het namelijk 4C, in het tweede geval 5C.
Onderzoek van oa Tesla heeft aangetoond dat 'tijd doorgebracht op hoge spanning' en celtemperatuur de grootste factoren zijn bij accuslijtage.
Snelladen tot pakweg 80% is, bij een goed gekoeld pack, dus gunstig (!) voor de levensduur.

Maar: een kleiner pack is moeilijker koel te houden dan een grotere als je er 400 kW in blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
Proton_ schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:32:
[...]

Onderzoek van oa Tesla heeft aangetoond dat 'tijd doorgebracht op hoge spanning' en celtemperatuur de grootste factoren zijn bij accuslijtage.
Snelladen tot pakweg 80% is, bij een goed gekoeld pack, dus gunstig (!) voor de levensduur.

Maar: een kleiner pack is moeilijker koel te houden dan een grotere als je er 400 kW in blaast.
Ik denk dat je bij te snel laden toch lokaal hotspots krijgt. Het is geen homogene massa zo'n batterij. Maar ik heb denk ik dezelfde lezing gezien en je kon beter kort op hogere temperatuur zitten dan te langzaam op te hoge spanning idd.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Proton_ schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:27:
Als je met een volle accu wegrijdt, zal je na 135 minuten ~230 km weer op moeten laden. Als je dat drie kwartier doet
Jemig, dat is toch een enorm verschil met bijv. een Tesla die in 20 minuten klaar is? En de Nissan Leaf dan, kan die wel in 20 minuten laden?
Dat is een lader die krachtstroom (driefase wisselstroom) op 3x63 ampère gebruikt om de accu op te laden. CCS is gelijkstroom tot 350 A.
OK maar waar kan ik die Caméléon lader dan gebruiken? Is dat een lader die je thuis aan de muur hangt? Of een ingebouwd kastje waarmee je aan de snelweg snellaadt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

cerberusss schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:00:
[...]
Jemig, dat is toch een enorm verschil met bijv. een Tesla die in 20 minuten klaar is?
Als je in 20 minuten klaar wil zijn, koop je de Zoe met een kleinere accu ;)
Maar inderdaad, Tesla laadt met een hoger vermogen (tot 120 kW aan het begin geloof ik).
En de Nissan Leaf dan, kan die wel in 20 minuten laden?
Die heeft een kleinere accu dan de 41 kWh van de Zoe, en is dus eerder vol, ja.
[...]
OK maar waar kan ik die Caméléon lader dan gebruiken? Is dat een lader die je thuis aan de muur hangt? Of een ingebouwd kastje waarmee je aan de snelweg snellaadt?
Allebei, de lader zit in de auto.
Fastned stekkers geven je de volle 43 kW, thuis en op het werk sluit ik 'm aan op een 11 kW lader.
Bij het vakantiehuisje heb ik 'm aan een stopcontact gehangen, dan gebruikt hij maar 2.3 kW (en dan duurt het een hele nacht voordat-ie vol is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Proton_ schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:32:
[...]

Bij de accu's die geladen worden aan een snellader word voornamelijk met stroom geladen de bms geeft de stroom en spanning aan de lader. Een lithium accu laad je met een continue stroom tot 80%. De spanning loopt dan op. Na de 80% heb je de maximale spanning bereikt en wordt de stroom minder je bent nu in de continue spanning fase. Die blijft dus maximaal en de stroom neemt af. Als de laadstroom onder een grens komt dan stopt de bms de lader en ben je volgeladen.

Afhankelijk van de mogelijkheid van zowel de lader als de accu bepalen uiteindelijk hoe snel je kan laden. Je "transfert" met een 400 kWh lader niet zomaar vermogen. Die zijn altijd afhankelijk van een spanning en stroom. En de mogelijkheid van de accu om de stroom te absorberen.

Stel je hebt een 400 kWh lader en een auto met een 100 kWh accu. Dan kan je niet stellen dat je met een kwartier "vol" bent.
Als de snellader een maximum spanning van 1000V en 400A kan geven maar de accu 500V en 100A kan hebben dan kan je nooit meer fan 50 kWh laden. De lader kan niet meer energie er in persen. Andersom werkt het ook zo.

Ik heb een Doblo EV met een 48 kWh accu en een Chademo lader. De maximale spanning die de accu kan hebben is 255V. Bij de snellader haal ik nooit meer dan ongeveer 26,5 kWh omdat de meeste snelladers niet meer stroom kunnen leveren dan 110A. Ook al kan de lader 50 kWh leveren. Zelfs met de snellader haal ik maar 0,5C. Voor mij had het handiger geweest als ze een 510 V accu hadden gebruikt. Maarja dat kan de rijregeling niet aan. Al hadden ze alleen maar de accu's in serie geschakeld bij het snelladen had super geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenK schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:11:
[...]

Bij de accu's die geladen worden aan een snellader word voornamelijk met stroom geladen de bms geeft de stroom en spanning aan de lader. Een lithium accu laad je met een continue stroom tot 80%. De spanning loopt dan op. Na de 80% heb je de maximale spanning bereikt en wordt de stroom minder je bent nu in de continue spanning fase. Die blijft dus maximaal en de stroom neemt af. Als de laadstroom onder een grens komt dan stopt de bms de lader en ben je volgeladen.
Klopt helemaal.
Daarom: snelladen tot 80% minimaliseert de tijd op hoge spanning.
Van 80 to 100% duurt nog eens zo lang (en is dus niet meer interessant voor snelladen), en al die tijd is de spanning maximaal.
Als je de temperatuur weet te beperken is snelladen dus niet slecht voor de accu.

eenhedenpolitie: laadsnelheid is vermogen is in kW, niet kWh: kWh wordt gebruikt voor energie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

cerberusss schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:00:
[...]

Jemig, dat is toch een enorm verschil met bijv. een Tesla die in 20 minuten klaar is? En de Nissan Leaf dan, kan die wel in 20 minuten laden?
Let wel, een Tesla met een 60, 75, 90 of 100 kWh accu laden in circa 30 minuten is een aanzienlijk grotere aantal kilometers dan een Nissan Leaf met 24 of 30kWh in 30 minuten. ;)

Dat is dus het verschil tussen laden met 50kW of 120kW, dat is even plat gezegd 250km per uur laden of 600km per uur laden. Je moet het dan ook even in die context zien.
Het is niet alleen maar een nadeel, je kan dus wel bij vrijwel alle publieke palen laden met 3 fasen en 11kW, bij Fastned 43kW of Allego palen 22kW. In dit geval is de Zoe Quickcharge met 43kW dus niet zo heel veel anders als de 50kW van de Nissan Leaf. Beide zeg maar 200km per uur laden dus.

Alleen laad een Tesla 2 keer zoveel kilometers in dezelfde tijd _/-\o_ (door de grotere accu, en dus potentieel laadvermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Proton_ schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:07:
[...]

Als je in 20 minuten klaar wil zijn, koop je de Zoe met een kleinere accu ;)
Maar inderdaad, Tesla laadt met een hoger vermogen (tot 120 kW aan het begin geloof ik).
Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is, wiens definitie van snelladen "anderhalf uur" is. Ik had altijd het idee dat Tesla gewoon een heerlijke patserbak was, maar nu komt het op me over alsof het vooral ook een praktische keuze is.
Fastned stekkers geven je de volle 43 kW, thuis en op het werk sluit ik 'm aan op een 11 kW lader.
Aha. Klopt het dan dat zo'n Fastned charger eigenlijk niet te vergelijken is met een Tesla Supercharger?

Fastned + gemiddelde elektrische auto -> even in 20 minuten nog wat bijtanken om thuis te komen
Supercharger + Tesla -> even in 20 minuten nog wat bijtanken om van hier naar Warschau te scheuren

Klopt dat ruwweg?
databeestje schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:34:
Het is niet alleen maar een nadeel, je kan dus wel bij vrijwel alle publieke palen laden met 3 fasen en 11kW, bij Fastned 43kW of Allego palen 22kW
Aha, dat is verhelderend, zo had ik het nog niet bekeken. Ik vind het behoorlijk complex allemaal. Ik begrijp ook niet waarom een Renault in vredesnaam de boel complexer wil maken door niet zo'n QuickCharge module bij te leveren.

[ Voor 20% gewijzigd door cerberusss op 07-01-2017 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
cerberusss schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 08:19:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is, wiens definitie van snelladen "anderhalf uur" is. Ik had altijd het idee dat Tesla gewoon een heerlijke patserbak was, maar nu komt het op me over alsof het vooral ook een praktische keuze is.
Laten we het op beide houden >:)

Nou moet ik zeggen dat bij mijn ervaring de superchargers er toch langer over doen dan je hoopt. Ik kom er meestal aan met zo'n 50 km over (range op 80% is 325) en dan moet ik er toch vaak wel 30 a 40 min. staan. Is ook afhankelijk van of het druk is of niet maar goed.

[ Voor 25% gewijzigd door YoshiBignose op 07-01-2017 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
YoshiBignose schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 09:27:
[...]

Laten we het op beide houden >:)
Tesla. Voor praktische patsers.

OK Mr. Musk, you got this one for free. Run with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
[...]

Aha, dat is verhelderend, zo had ik het nog niet bekeken. Ik vind het behoorlijk complex allemaal. Ik begrijp ook niet waarom een Renault in vredesnaam de boel complexer wil maken door niet zo'n QuickCharge module bij te leveren.
Er is geen QuickCharge module, of wat je ook bedoelt. Ik neem even aan dat je CCS bedoelt. Dat Tesla's sneller kunnen laden komt door hun eigen protocol en hun eigen Tesla laders die 120kw leveren. Geen andere elektrische auto kan daaraan laden, dus dat is niet specifiek Renault, want een Nissan/VW/KIA zou daar ook niet kunnen laden.
Alle niet-Tesla snelladers zijn maximaal 50kw tot nu toe en zullen dus je VW (CCS) even snel opladen als je Renault (AC). Dus al zou Renault er een CCS inbouwen, zou dat op dit moment nog niets uitmaken omdat er geen lader in nederland is die hoger dan 50kw aanbiedt.
Het enige nadeel dat ik zie, is dat de laadpaal bouwers nog geen incentive hebben om 100kw palen neer te zetten omdat er dus nog steeds weinig auto's zijn die meer dan 50kw ondersteunen. Daar had een nieuwe Zoe met CCS wat invloed op kunnen hebben.

In de praktijk is de Renault (Zoe) voor de rest juist simpeler. Tot 43kw trekt ie gewoon wat een paal aanbiedt. Het kost me altijd juist erg veel moeite om aan mensen uit te leggen waarom een Leaf aan een 11kw paal maar 3,7 kw afneemt. Dat 1/3-fase verschil is voor velen toch juist een erg complex verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Nivve op 07-01-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Nivve schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:32:
Er is geen QuickCharge module, of wat je ook bedoelt.
Sorry, bedoelde de Caméléon lader. Ik klaagde dat die standaard had moeten zijn, maar goed, het hele idee van een basismodel Zoe is natuurlijk zo goedkoop mogelijk.
Alle niet-Tesla snelladers zijn maximaal 50kw tot nu toe en zullen dus je VW (CCS) even snel opladen als je Renault (AC). Dus al zou Renault er een CCS inbouwen, zou dat op dit moment nog niets uitmaken omdat er geen lader in nederland is die hoger dan 50kw aanbiedt.
Aha, verhelderend... Dus CCS is een nieuwere standaard?
In de praktijk is de Renault (Zoe) voor de rest juist simpeler. Tot 43kw trekt ie gewoon wat een paal aanbiedt. Het kost me altijd juist erg veel moeite om aan mensen uit te leggen waarom een Leaf aan een 11kw paal maar 3,7 kw afneemt. Dat 1/3-fase verschil is voor velen toch juist een erg complex verhaal.
Samenvattend:
- Tesla: eigen type lader, de enige geschikt voor grote (Europese) afstanden
- Aziatische auto's zoals Nissan: enkelfasig, duurt ellenlang op standaard laadpaal en enigszins okay bij Fastned
- Europese auto's met CCS zoals Volkswagen: goed bij standaard laadpaal, enigszins okay bij Fastned, goed voorbereid op toekomst
- Europese auto's zonder CCS zoals Renault: goed bij standaard laadpaal, enigszins okay bij Fastned, matig voorbereid op toekomst

Klopt dat zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Helaas de meeste CCS auto's hebben ook maar 1 fase. CCS is niks meer dan dan de DC plug onder de Mennekes/Yazaki en wat extra communicatie tussen laadpaal en voertuig.

Tesla is een geval apart, die hebben in Mennekes landen gewoon een Mennekes poort met wat extra modificaties voor DC en daarbuiten hebben ze hun eigen standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 01:26

_V_

cerberusss schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:58:
Aha, verhelderend... Dus CCS is een nieuwere standaard?
De standaarden zijn allemaal ongeveer even oud (2009-2011), maar belangrijker is dat zowel voor CCS en Chademo er aankondigingen geweest zijn van nieuwere versies van de standaarden die het mogelijk maken sneller te laden dan 50kW (mits de auto het aankan natuurlijk).
Samenvattend:
- Tesla: eigen type lader, de enige geschikt voor grote (Europese) afstanden
Precies wat Erasmo zegt
Erasmo schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:12:
Tesla is een geval apart, die hebben in Mennekes landen gewoon een Mennekes poort met wat extra modificaties voor DC en daarbuiten hebben ze hun eigen standaard.
Teslas kunnen dus ook gewoon met AC laden (zelfs tot 10 kW meen ik gelezen te hebben), maar voor sneller laden met DC zijn ze of toegewezen tot Teslas eigen SuperCharger netwerk of Chademo (met een adapter)
- Aziatische auto's zoals Nissan: enkelfasig, duurt ellenlang op standaard laadpaal en enigszins okay bij Fastned
Laadstations zoals bij Fastned ondersteunen meerdere standaarden. Dus als deze vervangen worden door versies die de nieuwere versies (>50kW) van de standaarden ondersteunen, is de kans zeker aanwezig dat Chademo aaanwezig blijft en ook de gebruikte Chademo versie nieuwer is.
- Europese auto's met CCS zoals Volkswagen: goed bij standaard laadpaal, enigszins okay bij Fastned, goed voorbereid op toekomst
Hoe snel de auto laad bij een standaard laadpaal kan nogal wisselen van laadpaal tot laadpaal en autotype tot autotype; kan goed ook ellenlang duren (geen probleem als je aan het werk bent of ligt te slapen of wat dan ook, maar vervelend als je erop moet wachten)
- Europese auto's zonder CCS zoals Renault: goed bij standaard laadpaal, enigszins okay bij Fastned, matig voorbereid op toekomst
De Renault Zoe is een van de weinige die met een vermogen tot 43kW kan laden. Andere modellen zonder CCS en zonder Chademo zitten daar meestal flink onder (meestal, maar niet onmogelijk dat ze tot 11 kW of 22 kW ondersteunen). Dus ook hier kan laden bij een standaard laadpaal kan nogal wisselen van laadpaal tot laadpaal en autotype tot autotype.

Ik weet niet of dit duidelijk was, maar als de laadpaal meer vermogen kan leveren dan dat de auto aankan, dan zorgt de communicatie tussen auto en laadpaal ervoor dat het vermogen beperkt blijft tot wat de auto aankan.

[ Voor 3% gewijzigd door _V_ op 07-01-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Proton_ schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:20:
[...]

Klopt helemaal.
Daarom: snelladen tot 80% minimaliseert de tijd op hoge spanning.
Van 80 to 100% duurt nog eens zo lang (en is dus niet meer interessant voor snelladen), en al die tijd is de spanning maximaal.
Als je de temperatuur weet te beperken is snelladen dus niet slecht voor de accu.

eenhedenpolitie: laadsnelheid is vermogen is in kW, niet kWh: kWh wordt gebruikt voor energie :)
Er zijn diverse studies die snelladen of op 100% geladen zijn als niet slecht aangeven. Temperatuur is echt een belangrijke factor in schade aan je batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
_V_ schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:47:
[...]

[...]

De standaarden zijn allemaal ongeveer even oud (2009-2011), maar belangrijker is dat zowel voor CCS en Chademo er aankondigingen geweest zijn van nieuwere versies van de standaarden die het mogelijk maken sneller te laden dan 50kW (mits de auto het aankan natuurlijk).

[...]

Precies wat Erasmo zegt

[...]

Teslas kunnen dus ook gewoon met AC laden (zelfs tot 10 kW meen ik gelezen te hebben), maar voor sneller laden met DC zijn ze of toegewezen tot Teslas eigen SuperCharger netwerk of Chademo (met een adapter)

[...]

Laadstations zoals bij Fastned ondersteunen meerdere standaarden. Dus als deze vervangen worden door versies die de nieuwere versies (>50kW) van de standaarden ondersteunen, is de kans zeker aanwezig dat Chademo aaanwezig blijft en ook de gebruikte Chademo versie nieuwer is.

[...]

Hoe snel de auto laad bij een standaard laadpaal kan nogal wisselen van laadpaal tot laadpaal en autotype tot autotype; kan goed ook ellenlang duren (geen probleem als je aan het werk bent of ligt te slapen of wat dan ook, maar vervelend als je erop moet wachten)

[...]

De Renault Zoe is een van de weinige die met een vermogen tot 43kW kan laden. Andere modellen zonder CCS en zonder Chademo zitten daar meestal flink onder (meestal, maar niet onmogelijk dat ze tot 11 kW of 22 kW ondersteunen). Dus ook hier kan laden bij een standaard laadpaal kan nogal wisselen van laadpaal tot laadpaal en autotype tot autotype.

Ik weet niet of dit duidelijk was, maar als de laadpaal meer vermogen kan leveren dan dat de auto aankan, dan zorgt de communicatie tussen auto en laadpaal ervoor dat het vermogen beperkt blijft tot wat de auto aankan.
1 juni 2016 heeft Chademo het nieuwe protocol aangekondigd voor het laden tot 150 kWh op 1 stekker. In 2017 worden de eerste stations verwacht. Men bestudeerd vermogens tot 350 kWh.

http://www.chademo.com/chademo-announces-150kw-protocol/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
[...]

[...]

Aha. Klopt het dan dat zo'n Fastned charger eigenlijk niet te vergelijken is met een Tesla Supercharger?

Fastned + gemiddelde elektrische auto -> even in 20 minuten nog wat bijtanken om thuis te komen
Supercharger + Tesla -> even in 20 minuten nog wat bijtanken om van hier naar Warschau te scheuren

Klopt dat ruwweg?

[...]

Met de huidige dekking en techniek is de Zoe vaak het meest flexibel. Ga je een uur (of twee) op bezoek bij je familie o.i.d. Dan is de auto bij vrijwel elke laadpaal wel vol.

Heb je een leaf, imiev of een Soul, dan heb je 3x langzamer geladen in het meest ongunstigste geval.

Snelladen op AC43kw is net zo snel als DC50kw, plus je kan ook de batterij boven de 80/83% opladen als dat nodig is of goed uit komt. Bij een leaf bijvoorbeeld stopt het laden.

Alles heeft zijn voor en nadelen, ac43kw is ook in frankrijk te vinden bij elke snellader (ex: tesla superchargers uiteraard)

Vanaf mei kan je rond de 3500 euro ook je accu laten omruilen voor een actieradius van 300 ipv +\- 150 (met "zomer" weer) dankzij de accuhuur constructie.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag op stap geweest en bij Renault Alkmaar een kijkje genomen bij de Renault Zoe, de kofferbak valt me alles me. De verkoper wist mij ook te vertellen dat de prijzen van de accu huur zouden gaan dalen naar circa 50 euro per maand ongeacht kilometers. Ik ben benieuwd wanneer dat officieel gaat worden, het zou een ommekeer kunnen zijn.

Over het vervangen van de 22kWh accu voor een 40 bij minder dan 70% kon de man geen duidelijkheid geven maar acht het wel waarschijnlijk. We zullen het zien, geeft in ieder geval een beter gevoel voor de lange termijn dat de nieuwere accu's ook in de huidige Zoe passen.

Tevens even bij de Kia dealer er tegenover gelopen om daar even de Soul te bekijken. De achterbak kreeg ik niet open met het handvat, en ik zag zo snel geen knopje op het dashboard. Wat me wel opviel was de erg korte zitting op de achterbank en dat ik met 1,89 letterlijk met opgetrokken benen zat. Dat is niks voor langere ritten. Mijn vrouw kon het zicht niet bekoren door de ver doorlopende daklijn, een beetje zelfde ding als de Mini, lastig met stoplichten. De auto zag er aardig uit, dat wel, en zeker met genoeg luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
databeestje schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:06:
De verkoper wist mij ook te vertellen dat de prijzen van de accu huur zouden gaan dalen naar circa 50 euro per maand ongeacht kilometers.
Dat zou heel interessant zijn. Dan krijg je bij de Zoe dus een zeer hoge capaciteit tegen een heel aardige prijs. Het is dan mijns inziens de goedkoopste EV van dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
cerberusss schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:15:
[...]

Dat zou heel interessant zijn. Dan krijg je bij de Zoe dus een zeer hoge capaciteit tegen een heel aardige prijs. Het is dan mijns inziens de goedkoopste EV van dit moment.
Ik ben zeer benieuwd of dit echt waar is? Had de verkoper ook gezegd waar hij die informatie vandaan had? Dat maakt het erg interessant.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Laatst online: 22:22

Aight!

'A toy robot...'

Even een vraagje, met dit gladde weer van van vandaag, hoe houd een elektrische auto zich dan? Omdat ze altijd vol koppel hebben, wheelspin all over the place?

Of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:26
Vaak zijn ze er juist heel goed in om de wielen individueel aan te sturen, waardoor je weinig kans hebt om de controle helemaal kwijt te raken.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-06 11:28
Gisterochtend de Leaf opgehaald in Amersfoort :-). Was een spannende rit, met 80km van Assen naar Amersfoort gereden, maar die wagen moest er gewoon komen. En qua gladheid, de Peugeot 308 waarin ik heen ben gereden (en daar heb achtergelaten :) ) had meer last van de gladheid dan de Leaf op de terugweg.

Op de terugrit even bij FastNed aan de beademing gehangen, maar uiteindelijk bleek het niet nodig te zijn. De rit begon met 100% lading, bij FastNed aangekomen heb ik hem van 50% weer naar 80% geladen, maar in Assen aangekomen zat ik weer op 40% . Had het theoretisch dus zonder bijladen kunnen doen. Erg netjes voor een rit van 150 kilometer met vriespunt temperaturen!

Afbeeldingslocatie: https://www.wintermistmusic.nl/wp-content/uploads/2017/01/IMG-20170107-WA0011.jpeg

[ Voor 10% gewijzigd door jinxedworld op 08-01-2017 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Aight! schreef op zondag 8 januari 2017 @ 01:51:
Even een vraagje, met dit gladde weer van van vandaag, hoe houd een elektrische auto zich dan? Omdat ze altijd vol koppel hebben, wheelspin all over the place?

Of juist niet?
Dat valt reuze mee. De motor begrenst het koppel als dat nodig is. En uiteraard hulp van de ESP/ASC.

Een EV is veel zwaarder wat ook meehelpt.

Hier in Noorwegen gaat het allemaal prima. Vandeweek maar het lokale skiresort gereden en kon prima door de sneeuw ploeteren. (Wel met goede winterbanden).

Zou me daar dus niet al te druk over maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik heb een Tesla met 19" zonder winterbanden en alleen RWD, niets aan de hand. Ja vol gas gaat niet meer goed :P maar goed, het is nog niet echt winter. Als er overal sneeuw ligt moet ik toch wel voorzichtiger gaan rijden. Kan helaas niet zo goed meer spelen in de sneeuw als met m'n oude BMW ;( durf dat ook niet echt eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met de Zero moet ik het wat rustiger aan doen met optrekken, maar daarvoor werkt de Eco-stand prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 17-09 12:36
databeestje schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:06:
Vandaag op stap geweest en bij Renault Alkmaar een kijkje genomen bij de Renault Zoe, de kofferbak valt me alles me. De verkoper wist mij ook te vertellen dat de prijzen van de accu huur zouden gaan dalen naar circa 50 euro per maand ongeacht kilometers.
Mijn informatie geeft eerder een maandhuur van ca 119 eur p mnd en onbeperkte km's.

Ga er vanuit dat van de 40kW capaciteit er een 36 beschikbaar zijn. De huidige 22kW is eigenlijk ca 26kW groot

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 08-01-2017 11:17 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Idem voor de Zoe, de ecobandjes slippen al snel door bij vol koppel en nat weer.
Bij gladheid de Eco modus, dat scheelt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Laatst online: 22:22

Aight!

'A toy robot...'

YoshiBignose schreef op zondag 8 januari 2017 @ 10:30:
Ik heb een Tesla met 19" zonder winterbanden en alleen RWD, niets aan de hand. Ja vol gas gaat niet meer goed :P maar goed, het is nog niet echt winter. Als er overal sneeuw ligt moet ik toch wel voorzichtiger gaan rijden. Kan helaas niet zo goed meer spelen in de sneeuw als met m'n oude BMW ;( durf dat ook niet echt eigenlijk...
En hoe werken dan die autopilot en zo? Want als hij ineens een noodstop maakt, remt hij als een malle, slippen en dan glij je door?

Al denk ik ook wel dat het allemaal wel mee valt. Zolang je rustig rijdt en afstand houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Op de snelweg heb je natuurlijk weinig sneeuw en ijs. Mij is altijd geleerd als je ABS enzo hebt, gewoon zo hard mogelijk remmen :P zal de autopilot ook wel doen.

Wat me opvalt is dat hij meer afstand houdt als het regent, denk ik. Misschien in samenwerking met automatische ruitenwissers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

Snow_King

Konijn is stoer!

NielsTn schreef op zondag 8 januari 2017 @ 11:10:
[...]

Mijn informatie geeft eerder een maandhuur van ca 119 eur p mnd en onbeperkte km's.

Ga er vanuit dat van de 40kW capaciteit er een 36 beschikbaar zijn. De huidige 22kW is eigenlijk ca 26kW groot
Kom ik weer als eenheden politie: accu capaciteit druk je uit in kWh, je praat dus over een 40kWh accu of een 22kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Aight! schreef op zondag 8 januari 2017 @ 01:51:

Of juist niet?
Perfect! Ik ben nu al 2x met mijn Model S naar Noorwegen en Zweden geweest. -24C, bergen sneeuw, maar rijd perfect. Elektromotor doseert veel beter dan een ICE doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Snow_King schreef op maandag 9 januari 2017 @ 00:27:
[...]

Perfect! Ik ben nu al 2x met mijn Model S naar Noorwegen en Zweden geweest. -24C, bergen sneeuw, maar rijd perfect. Elektromotor doseert veel beter dan een ICE doet.
Het is ook niet koppel dat voor wielspin zorgt, het zijn de toeren.
Daarom moet je bij een ICE bij glad weer ook in de 2e versnelling optrekken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
RocketKoen schreef op maandag 9 januari 2017 @ 00:55:
[...]

Lijkt me niet. Het is afhankelijk van koppel, vermogen en de versnelling. Maar uiteindelijk zorgt koppel voor wielspin. In m'n oude wrak van een BMW met slecht afgesteld LPG kon ik hem in de eerste versnelling naar 7000 rpm rammen maar krijg geen wielspin. Bij m'n Tesla (zonder tractiecontrole e.d.) hoef ik maar een klein dotje gas te geven en je voelt het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Wielspin krijg je door te veel koppel per wiel. Wegdek en de band bepalen hoeveel de combinatie aan kan.

Met een ICE heb je twee grote verschillen. Ten eerste is het koppel met wegrijden potentieel groter door de koppelversterker (ook wel versnellingsbak genoemd) en ten tweede is de tractie controle veel indirecter. Nu kan de elektronica direct in de regeling ingrijpen waar bij de ICE de remmen, ontsteking en/of inspuiting dit veel indirecter moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Snow_King schreef op maandag 9 januari 2017 @ 00:27:
[...]

Ik ben nu al 2x met mijn Model S naar Noorwegen en Zweden geweest
Wow... moet echt fantastische rit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
cerberusss schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:33:
[...]

Staat een heel blog op de website van SnowKing (zie zijn profiel).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Beetje verwarrend persbericht van Samsung SDI, ik kan het de redactie ook niet kwalijk nemen dat ze de units niet uit elkaar houden. De genoemde afstand in het artikel slaat namelijk nergens op.

nieuws: Samsung komt met accu waarmee auto na 20 minuten laden 500km rijdt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

RocketKoen schreef op maandag 9 januari 2017 @ 00:55:
[...]

Sure? Toeren leveren toch koppel op ivm een vertraging wat de 1e versnelling is?

Wat ik gewoon merk is dat je met een Model S heel soepel kunt versnellen. Door deze dosering kan je heel gemakkelijk in de kou er mee rijden.
cerberusss schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:33:
[...]

Super gave rit: https://blog.widodh.nl/20...just-tesla-superchargers/
RocketKoen schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:01:
[...]

Staat een heel blog op de website van SnowKing (zie zijn profiel).
Jep! Post ik hier boven. Met mijn collega's die beide een Model 3 hebben besteld semi afgesproken zodra we ze hebben de eerste winter er direct mee naar Noorwegen te rijden.

Tesla gaat in 2017 richting Tromso en Alta ook SuperChargers bouwen, kunnen we nog verder rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Snow_King schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:14:
Jep! Post ik hier boven. Met mijn collega's die beide een Model 3 hebben besteld semi afgesproken zodra we ze hebben de eerste winter er direct mee naar Noorwegen te rijden.

Tesla gaat in 2017 richting Tromso en Alta ook SuperChargers bouwen, kunnen we nog verder rijden :)
Wel niet meer gratis dan :P Tenminste, lijkt er op dat de model3 geen onbeperkt supercharger gebruik meer krijgt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

RocketKoen schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:29:
[...]

Wel niet meer gratis dan :P Tenminste, lijkt er op dat de model3 geen onbeperkt supercharger gebruik meer krijgt.
Klopt! Maar dat maakt de rit echt niet minder leuk :)

Zie verder ook: nieuws: Samsung komt met accu waarmee auto na 20 minuten laden 500km rijdt

Dan heb je toch snel 300kW laden nodig. Dat wordt dan snel CCS 2.0 met 800V en 350A.

[ Voor 34% gewijzigd door Snow_King op 09-01-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Snow_King schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:08:
[...]

Klopt! Maar dat maakt de rit echt niet minder leuk :)

Zie verder ook: nieuws: Samsung komt met accu waarmee auto na 20 minuten laden 500km rijdt

Dan heb je toch snel 300kW laden nodig. Dat wordt dan snel CCS 2.0 met 800V en 350A.
Tegen de tijd dat je model 3 binnen is, zijn de superchargers misschien ook al geupgrade naar v3. Die volgens Elon Musk de CCS 2.0 laders doen lijken op kinderspeelgoed.

Een model 3 met 50kWh zou op de huidige superchargers trouwens ook al binnen 20 min op 80% zitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het punt met batterijladen is niet het vermogen dat de lader kan leveren maar het vermogen dat een accu kan opnemen. Ik heb niets gehoord van nieuwe een technologie in accutechniek bij de model 3, dus ga maar gewoon uit van dezelfde relatieve laaddtijden als bij een model S. Dus 80% in 40 minuten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

RocketKoen schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:48:
[...]

Tegen de tijd dat je model 3 binnen is, zijn de superchargers misschien ook al geupgrade naar v3. Die volgens Elon Musk de CCS 2.0 laders doen lijken op kinderspeelgoed.

Een model 3 met 50kWh zou op de huidige superchargers trouwens ook al binnen 20 min op 80% zitten.
Het klinkt echt verwend, maar een Model S 85kWh laden vind ik langzaam. Bij minder dan 100kW raak ik al geirriteerd en bij 50kW denk ik: "duurt lang".

Wel leuk om te zien dat de Model S P90D en P100D door nieuwe accu technieken langer op hoog vermogen kunnen laden, op YouTube een filmpje van de 100D: YouTube: Supercharging P100D to 90 %

Nu doet deze er een uur over om tot 90% te komen. Dat is dan wel ~90kWh, maar dat maximaal 450km rij bereik. Daar gaan we het niet mee redden.

Een 100kWh accu van Tesla kan je nu 70kWh laden in 45 min, mijn 85kWh doet daar 1 uur over. We zijn nu dus al 25% sneller (15 min) geworden dan daar voor.

70kWh is echt maximaal 350km, maar eerder 300km. Dat is gewoon te langzaam.

We hebben echt hogere snelheden nodig en daarvoor is onder andere ook andere accu techniek nodig en koeling.

Maar er zijn nog veel factoren die de snelheid van het snelladen beinvloeden:

- Temperatuur van de accu
- Drukte bij de snellader

Zeker nu in de winter merk je dat als de accu koud is het laden veel, veel langzamer gaat. Zo kreeg ik vorige week maar 16kW aan laad snelheid omdat mijn accu 4C was.
Maasluip schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:03:
Het punt met batterijladen is niet het vermogen dat de lader kan leveren maar het vermogen dat een accu kan opnemen. Ik heb niets gehoord van nieuwe een technologie in accutechniek bij de model 3, dus ga maar gewoon uit van dezelfde relatieve laaddtijden als bij een model S. Dus 80% in 40 minuten.
Zeker wel! Tesla is begonnen met de productie van de 2170 cellen, een nieuw type: https://electrek.co/2017/...tion-gigafactory-model-3/

Musk zegt zelf:
just as it is with the battery cell. We have the best cell in the world that is also the cheapest cell
Hoe snel het laden gaat worden weet niemand nog, maar ook Tesla begrijpt dat 100kW laden, ook 150kW gewoon niet genoeg is.

We moeten echt naar een snelheid om zeg 50kWh te laden in 10 min. Dat is ongeveer 300kW. Dan kan een Model S zo'n 250km rijden en een kleinere EV al snel over de 300km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
kdeboois schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:52:
Wielspin krijg je door te veel koppel per wiel. Wegdek en de band bepalen hoeveel de combinatie aan kan.

Met een ICE heb je twee grote verschillen. Ten eerste is het koppel met wegrijden potentieel groter door de koppelversterker (ook wel versnellingsbak genoemd) en ten tweede is de tractie controle veel indirecter. Nu kan de elektronica direct in de regeling ingrijpen waar bij de ICE de remmen, ontsteking en/of inspuiting dit veel indirecter moet doen.
Ook bij een EV zit er een koppelomvormer in. Een elektromotor drijft niet direct de wielen aan. Verder komt er bij een elektromotor het totale koppel al vrij bij zeer lage omwentelingen. Bij een ICE heb je dat niet daar moet je in de toeren om genoeg koppel te krijgen.

Veel EV's hebben een curve die er voor zorgt dat niet het volledige koppel gelijk beschikbaar komt. De rest van de auto kan het hoge koppel bij het wegrijden slecht hebben.

Inderdaad is het een voordeel dat er bij EV's directer ingegrepen kan worden. Waarschijnlijk zal er ook meer gewicht op de banden drukken bij een EV tov een ICE. EV's zijn vaak veel zwaarder waardoor je meer en langer grip hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:27:
Zeker wel! Tesla is begonnen met de productie van de 2170 cellen, een nieuw type:
Natuurlijk moet je een lader hebben die het vermogen kan leveren. Maar dat is een redelijk opgelost probleem, is wat Maasluip bedoelt. Laders opschalen is technisch niet zo interessant. Maar je hebt er pas wat aan als je accu's hebt die het vermogen kunnen opnemen. Om een sprong te maken in oplaadsnelheid moeten er accu's zijn die de hogere stromen aankunnen zonder al te nadelige effecten. 1 manier is om gewoon meer capaciteit te hebben. Je verdeelt de stroom over meer cellen. Laden kan dan "vanzelf" sneller (tot aan de grens van het vermogen van de lader). Maar dat is natuurlijk wel duur en je komt al snel op een punt dat het niet nuttig/nodig is om nog heel veel meer accu in een auto te stoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door mddd op 09-01-2017 14:55 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenK schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:36:
[...]

Ook bij een EV zit er een koppelomvormer in. Een elektromotor drijft niet direct de wielen aan. Verder komt er bij een elektromotor het totale koppel al vrij bij zeer lage omwentelingen. Bij een ICE heb je dat niet daar moet je in de toeren om genoeg koppel te krijgen.
Bij een koppelomvormer denk ik aan zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.transmissionrepaircostguide.com/wp-content/uploads/2016/07/Torque-Converter-Separated.jpg

Dat zit er bij een elektrische auto dus niet in, het is een rechtstreekse vertragingsbak van 5:1 tot 7:1. Alle koppelbeperking en vermogensbeperking vindt plaats in de software van de motorcontroller. De manier waarmee vermogen afgegeven wordt door een elektromotor en een benzine motor is wezenlijk verschillend.

Ter illustratie, veel grotere elektromotoren hebben meer dan 20 polen, dit geeft een relatief mooi gelijkmatig draaibeeld, via de Hall sensoren weten we precies waar de rotor zich bevindt, zo is kruipen super eenvoudig. Een bezine motor ontsteekt afhankelijk van het model met 4-8 keer per omwenteling van de krukas voordat deze de vertraging van de bak in gaat.

Slow motion beelden van een achterwiel onder acceleratie laat soms mooi het schokken zien in de band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Snow_King schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:27:
[...]

Het klinkt echt verwend, maar een Model S 85kWh laden vind ik langzaam. Bij minder dan 100kW raak ik al geirriteerd en bij 50kW denk ik: "duurt lang".

Wel leuk om te zien dat de Model S P90D en P100D door nieuwe accu technieken langer op hoog vermogen kunnen laden, op YouTube een filmpje van de 100D: YouTube: Supercharging P100D to 90 %
80% in 51 minuten. Dat is zelfs slechter als wat Tesla zelf zegt: 80% in 45 minuten.
Nu doet deze er een uur over om tot 90% te komen. Dat is dan wel ~90kWh, maar dat maximaal 450km rij bereik. Daar gaan we het niet mee redden.

Een 100kWh accu van Tesla kan je nu 70kWh laden in 45 min, mijn 85kWh doet daar 1 uur over. We zijn nu dus al 25% sneller (15 min) geworden dan daar voor.
Ja, omdat een grotere accu nu eenmaal sneller laadt dan een kleinere. Maar relatief zul je nog altijd die 80% lading in 45-50 minuten zien. Alleen is 80% lading bij een 100 kWh accu 80kWh en bij een 85 kWh accu 68 kWh.
[...]

Zeker wel! Tesla is begonnen met de productie van de 2170 cellen, een nieuw type: https://electrek.co/2017/...tion-gigafactory-model-3/
Zelfde technologie in een ander jasje. Ik heb nog niet gelezen dat die sneller laadt per C(apaciteit).
Hoe snel het laden gaat worden weet niemand nog, maar ook Tesla begrijpt dat 100kW laden, ook 150kW gewoon niet genoeg is.

We moeten echt naar een snelheid om zeg 50kWh te laden in 10 min. Dat is ongeveer 300kW. Dan kan een Model S zo'n 250km rijden en een kleinere EV al snel over de 300km.
Klopt, maar met de huidige techniek zit je gewoon aan maximaal 2C bij een lege accu. En geen 2C bij een 80% volle accu (zoals je bij je eigen Tesla ook merkt).
Zoals je in dat filmpje wat je linkt kunt zien heeft een 100 kWh Tesla wel profijt van een lader met meer capaciteit, ik zie hem op 110 kW aftoppen. Als je dat met 200 kW kunt doen dan kun je sneller laden en haal je misschien wel die 80% in 45 minuten. Maar dan zul je ook zien dat de laadsnelheid heel snel inzakt als de accu vol begint te raken.
Je ziet hier een 100 kWh accu die met 110 kW aan het laden is tot 45% en dan zakt het in. Toevallig is dat het punt dat je op 2C zit.
Hier heb je een filmpje waar het laden van een 70 kWh Model S tegen een 85 kWh wordt afgezet, en wat zien we?

85 kWh accu laadt met 115 kW tot 90 van 400 km.
70 kWh accu laadt met 115 kW tot 50 van 340 km.
Bij allebei is dat de grens dat je ongeveer op 2C zit. Dat is met de huidige technologie gewoon de grens. Sneller dan 2C lukt gewoon niet. En dat betekent dus ook dat je een 100 kWh accu die half vol zit maar met 100 kW kunt laden, en bij 75% vol haal je nog maar 50 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

mddd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:54:
[...]

Natuurlijk moet je een lader hebben die het vermogen kan leveren. Maar dat is een redelijk opgelost probleem, is wat Maasluip bedoelt. Laders opschalen is technisch niet zo interessant. Maar je hebt er pas wat aan als je accu's hebt die het vermogen kunnen opnemen. Om een sprong te maken in oplaadsnelheid moeten er accu's zijn die de hogere stromen aankunnen zonder al te nadelige effecten. 1 manier is om gewoon meer capaciteit te hebben. Je verdeelt de stroom over meer cellen. Laden kan dan "vanzelf" sneller (tot aan de grens van het vermogen van de lader). Maar dat is natuurlijk wel duur en je komt al snel op een punt dat het niet nuttig/nodig is om nog heel veel meer accu in een auto te stoppen.
Correct, maar de 100kWh accu van Tesla zou al nieuwe techniek bevatten en ook een nieuw cell design met andere koeling.

Voor Model 3 zijn de verwachtingen in ieder geval hoog.
Maasluip schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:03:

Klopt, maar met de huidige techniek zit je gewoon aan maximaal 2C bij een lege accu. En geen 2C bij een 80% volle accu (zoals je bij je eigen Tesla ook merkt).
Zoals je in dat filmpje wat je linkt kunt zien heeft een 100 kWh Tesla wel profijt van een lader met meer capaciteit, ik zie hem op 110 kW aftoppen. Als je dat met 200 kW kunt doen dan kun je sneller laden en haal je misschien wel die 80% in 45 minuten. Maar dan zul je ook zien dat de laadsnelheid heel snel inzakt als de accu vol begint te raken.
Je ziet hier een 100 kWh accu die met 110 kW aan het laden is tot 45% en dan zakt het in. Toevallig is dat het punt dat je op 2C zit.
Hier heb je een filmpje waar het laden van een 70 kWh Model S tegen een 85 kWh wordt afgezet, en wat zien we?

85 kWh accu laadt met 115 kW tot 90 van 400 km.
70 kWh accu laadt met 115 kW tot 50 van 340 km.
Bij allebei is dat de grens dat je ongeveer op 2C zit. Dat is met de huidige technologie gewoon de grens. Sneller dan 2C lukt gewoon niet. En dat betekent dus ook dat je een 100 kWh accu die half vol zit maar met 100 kW kunt laden, en bij 75% vol haal je nog maar 50 kW.
Zeker, zeker, ik ben het met je eens dat een grotere accu relatief sneller kan laden.

Wel zijn er cellen die 4C kunnen laden, maar hun Wh/KG is weer lager wat voor automotive weer niet leuk is.

Wat ik hier boven ook al aan gaf is dat de 100kWh accu al een nieuw ontwerp met andere koeling zou hebben om zo langer op hoog vermogen te kunnen laden.

Je hoeft niet perse een grotere accu in een EV, als je hem naar zeer snel kan laden. Alleen nu is het zo dat een grotere accu ook gelijk staat aan sneller laden. Zou mooi zijn als we dat konden doorbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
JeroenK schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:36:
[...]

Veel EV's hebben een curve die er voor zorgt dat niet het volledige koppel gelijk beschikbaar komt. De rest van de auto kan het hoge koppel bij het wegrijden slecht hebben.

Inderdaad is het een voordeel dat er bij EV's directer ingegrepen kan worden. Waarschijnlijk zal er ook meer gewicht op de banden drukken bij een EV tov een ICE. EV's zijn vaak veel zwaarder waardoor je meer en langer grip hebt.
Ik heb het van de e-Golf en een GTI met DSG vergeleken en ondanks het feit dat de motor karakteristiek slecht te vergelijken is heb je het bij de e-Golf 2015 over 280 Nm met een totale overbrenging van 1:9.7 is dit in de eerste versnelling bij de GTI 1:12.6 bij 350 Nm.

Door dat je geleerd hebt altijd wat gas te geven voor je de koppeling op laat komen is ook daar bijna maximaal koppel voor handen.

Ik weet wel waar de wieltjes eerder gaan spinnen met een gladde ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Snow_King schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:17:
[...]

Correct, maar de 100kWh accu van Tesla zou al nieuwe techniek bevatten en ook een nieuw cell design met andere koeling.
Maar nogmaals, dat is geen andere technologie. Dat is de huidige technologie optimaliseren. Zorgen dat je de cellen goed koelt betekent dat je de laadstroom niet hoeft te beperken vanwege te hoge temperaturen, dat zorgt er niet voor dat je algemeen hogere laadcapaciteiten mogelijk maakt.

De Model 3 gaat nu in productie, nieuwe technologie is daar te laat voor. De model 3 komt met de huidige technologie op de markt en met de huidige laadmogelijkheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Leuk, een positief verhaal van een van de eerste Tesla Model S modellen in Nederland bij de Autoweek in klokje rond. 270k km.

http://www.autoweek.nl/vi...85-271452-km-klokje-rond/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ben wel blij om te zien dat het met de auto wel goed zit. Nou is dat ook nog eens 1 van de eerste modellen, dus verwacht bij mijn geen motor of aandrijflijn die vervangen hoeft te worden. Ik rij denk ik maar zo'n 20k per jaar dus na 5 jaar gok ik dat ie nog als nieuw is. Zal ik van het leer denk ik niet kunnen zeggen maar ach, daar zit je toch op :P

Ik denk dat het met de restwaarde ook wel mee gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De lichting Model S uit 2013 is nu op de ex-lease markt. De prijs is nu vanaf ca. 60k. Veel aanbieders smokkelen door de prijs zonder BTW te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Wij gaan vanmiddag naar een E-up kijken. 02-2014 met 52000 km oude klok. Zijn er nog aandachtspunten bij een up?

Ben een beetje huiverig voor de km stand. Maar er zit nog 5 jaar garantie op de batterij. De huidige eigenaar heeft hem ca 20x aan de snellader gehangen. Prijs is ook best scherp ivht andere E-ups. Hij zegt dar hij geen verlies in bereik merkt.

Heb met iemand gepraat welke een Up met 90.000 km had. Deze had ook nog perfect bereik volgens de eigenaar.

Link:

https://www.finn.no/88772390

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de mensen die mij een plastic box aanraden: ja, die had ik in mijn vorige auto ook altijd staan (met verbandtrommel, krabber, sleepkabel, driehoek etc). Die rommel heb ik nu wel allemaal onder de laadvloer liggen. Dat is dus ook niet heel handig als je dat nodig hebt als je onderweg bent en je hebt spullen in de kofferbak staan. Maar ja, ik was juist een beetje blij dat ik die bak niet meer had. Ik moet nog even verzinnen wat ik precies ga doen. Als er een bak in de achterbak staat dan past de buggy en campingbedje weer niet handig er naast.
Al met al is het niet superhandig allemaal, maar wel duidelijk First-World-problems natuurlijk.

Afgelopen vrijdag zag ik trouwens (weer) een Ioniq rijden, deze keer wel met stickers van een garage. En langs de A15 zie 's middags ik steeds vaker mensen laden bij Fastned en af en toe zelfs twee tegelijk. Ik ben zelf ook weer een paar keer de tweede geweest (laatst stond een Zoe al te laden bij Harmelen, maar de berijder heb ik niet gezien). Dus niet alleen de superchargers worden drukker, bij Fastned lijkt het (van af mijn optiek) ook steeds drukker.
Stef87 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:51:
Via Renault nederland krijgen wij een nieuwe lader gemonteerd op de auto.
Sorry voor de wat late reactie, maar hoe moet ik dit nu zien? Bij de Zoe gaat het laden toch juist via de motor? Krijg je nu dus een andere motor in je auto?
GoldenSample schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:28:
Euhm enig idee wat een netaansluiting (+aanleggen) kost? (€350/jaar)
Tuurlijk, ik heb een 3x 50A aansluiting dus ik weet heus wel dat het geld kost.
Je kan t ook andersom zien. Je kan ook gewoon op de helft van de snelheid laden maar als je alleen laad dan kun je dubbel zo hard laden.
Dat kan je ook zo zien, maar dan moet je in de "apps" dan IMHO ook niet opgeven dat je met 11kW kan laden als dat ook zo maar 4kW kan zijn. Dan moet je er in zetten "4kW minimaal, maximaal 11kW indien niemand anders laadt op het andere stopcontact).

Als ik thuis een aansluiting heb van 50A krijg ik toch ook niet ineens maar maximaal 25A omdat de buurman zijn sauna en jacuzzi heeft aangezet?

Als ik niet altijd 50A gebruik dan is dat toch ook niet "zonde van de capaciteit van het net"?
Nee, een andere. Het was al donker dus de plaatjes zijn niet geweldig.

Ik heb daar nu wel geladen; de paal dichterbij mijn bestemming was weer bezet. Deze keer in ieder geval wel door iemand die daadwerkelijk aan het laden was.

Bij deze dubbele paal staat nog steeds geen bord, maar ik kon op de vierde plek naast de paal wel parkeren (foto is mislukt door miezerregen).

De met de auto meegeleverde kabel is dan twee meter te kort, maar gelukkig had ik ooit al eens een langere gekocht.

Het enige nadeel was dat de auto uiteindelijk langzamer heeft geladen dan normaal. Dat kan ook nog aan de kabel liggen, die heb ik niet eerder geprobeerd (maar het zou gewoon een goede kabel moeten zijn).

Zoals gewoonlijk staat de data nog niet in de apps dus eea is een beetej geschat aan de hand van de percentages van de accu. Het was ongeveer 10 kWh in 3,5 uur. Dus ongeveer 3 kWh per uur en dat is dus ruim 12A (ipv 16A). Hm, dat is wel wel heel dicht bij de helft van 25A...

Er was maar 1 auto aangesloten (die van mij). De kans dat er een ander heeft gestaan in die paar uur dat ik er niet bij was schat ik niet zo hoog. Er was geen andere plek om te parkeren namelijk.
Een extra mennekes aansluiting op een publieke paal is peanuts qua meerkosten.
Je hebt wel meer nodig dan alleen een mennekes; je hebt ook extra groepen nodig, stroommeters om te meten hoeveel stroom (per fase) er wordt gebruikt etc.

Het enige wat ik vind is dat je als je dat doet je dit wel goed moet melden zodat mensen weten dat de laadsnelheid niet is gegarandeerd en dat ze dus zo maar ineens veel langer nodig hebben om te laden als iemand anders dat ook gaat doen aan dezelfde paal.
Rene schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 07:15:
Wij gaan vanmiddag naar een E-up kijken. 02-2014 met 52000 km oude klok. Zijn er nog aandachtspunten bij een up?
Ik heb verder geen verstand van problemen bij een up. Op de foto's ziet hij er goed uit, hopelijk in het echt ook!
Ben een beetje huiverig voor de km stand.
Er zit toch maar 50k op de auto? Dat is net wat meer dan 15k per jaar. Lijkt mij toch niet zo vreemd? Het zal vast geen boodschappen autootje zijn geweest, maar juist van iemand die 30 km van zijn werk woont (woonde?) ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

JeroenE schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 08:49:

Afgelopen vrijdag zag ik trouwens (weer) een Ioniq rijden, deze keer wel met stickers van een garage. En langs de A15 zie 's middags ik steeds vaker mensen laden bij Fastned en af en toe zelfs twee tegelijk. Ik ben zelf ook weer een paar keer de tweede geweest (laatst stond een Zoe al te laden bij Harmelen, maar de berijder heb ik niet gezien). Dus niet alleen de superchargers worden drukker, bij Fastned lijkt het (van af mijn optiek) ook steeds drukker.
Merk ik ook. Ik laad ook best vaak bij Fastned en sta met enige regelmaat samen met een Leaf of i3 ergens te laden.

De SuperChargers zijn vele malen drukker, maar ook Fastned stijgt. Dat is goed!

Ik vermoed dat met de komst van de Bolt/Ampera-e en andere EV's met grotere accu's het nog drukker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Rene schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 07:15:

Ben een beetje huiverig voor de km stand. Maar er zit nog 5 jaar garantie op de batterij.
Belangrijk is om te checken hoe die garantie werkt. Bij welk percentage capaciteit wordt 'ie onder garantie nog vervangen, en kun je met dat percentage nog uit de voeten?

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Veneficus schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:24:
[...]

Belangrijk is om te checken hoe die garantie werkt. Bij welk percentage capaciteit wordt 'ie onder garantie nog vervangen, en kun je met dat percentage nog uit de voeten?
Na 8 jaar 70%. Hij is gebruikt om te pendelen (wat opzich niet negatief is). Wij zullen er ongeveer 10K per jaar mee rijden. Oa pendelen woon-werk en boodschappen.

In worst case scenario gaat er dus 3,75 per jaar vanaf (garantie). Echter zijn er vele andere die rapporteren dat het in de praktijk wel maanden minder is. (het is bijvoorbeeld geen Arizona waar de wagen heel de dag in 35+ staat ;))

Ga vanmiddag even kijken. Wilde het liefst een zonnedaken erop maar als alles verder prima is kan ik hem prima overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
databeestje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:55:
[...]

Bij een koppelomvormer denk ik aan zoiets als dit:
[afbeelding]

Dat zit er bij een elektrische auto dus niet in, het is een rechtstreekse vertragingsbak van 5:1 tot 7:1. Alle koppelbeperking en vermogensbeperking vindt plaats in de software van de motorcontroller. De manier waarmee vermogen afgegeven wordt door een elektromotor en een benzine motor is wezenlijk verschillend.

Ter illustratie, veel grotere elektromotoren hebben meer dan 20 polen, dit geeft een relatief mooi gelijkmatig draaibeeld, via de Hall sensoren weten we precies waar de rotor zich bevindt, zo is kruipen super eenvoudig. Een bezine motor ontsteekt afhankelijk van het model met 4-8 keer per omwenteling van de krukas voordat deze de vertraging van de bak in gaat.

Slow motion beelden van een achterwiel onder acceleratie laat soms mooi het schokken zien in de band.
Ok ik had het een reductor moeten noemen. Een gevolg daarvan is dat de toeren om laag gaan en de kracht(koppel) toeneemt. Net als bij een versnellingsbak.

De rijregeling en motor controller hebben daar direct invloed in. Dat is maar goed ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:49

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Leuk om te zien hoe het een Tesla vergaat om veel kilometers te maken

[ Voor 45% gewijzigd door Bensjero op 10-01-2017 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:24
Alle aanvragen zijn goedgekeurd en de Ioniq komt eraan.
15 februari kan ik hem ophalen.
Ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen, van Hybride naar elektrisch.
Ik hou jullie wel op de hoogte :)

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Mooi! Ik ben ook benieuwd!

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
Iusedto schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:36:
Alle aanvragen zijn goedgekeurd en de Ioniq komt eraan.
15 februari kan ik hem ophalen.
Ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen, van Hybride naar elektrisch.
Ik hou jullie wel op de hoogte :)
Gefeliciteerd!!!! Mooie keus gemaakt hoor.

Hier is de kogel ook door de kerk. Als alles meezit halen we morgen og donderdag onze nieuwe 2de hands E-Up op.

Dan rijden we 2 EV's in 1 huishouden :)

Pagina: 1 ... 14 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.