Facts don't care about your feelings
Maar mijn huidige auto (Prius) loopt in februari af en ik wil direct overstappen of tot die tijd een vervangende auto.(zonder kosten)
De dealer had er echter nog 1 op binnenkomst staat in januari. Dat was wel in een andere kleur maar die kleur was mijn tweede keus , dus geen probleem
25.000 km per jaar afgesloten.
FUMES et CARNES
Is dat voor full operational lease ?
FUMES et CARNES
Hmm, ik betaal 542,-- Ex., 25.000 km , full operational, incl laadpaal.YoshiBignose schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:47:
Yes, oh wel excl. btw trouwens€514 incl. dus
Vijf jaar.
FUMES et CARNES
Ik had hetzelfde. Begin december bestelt (Ioniq Aurora Silver - Premium) en hij staat er volgens mij al (bij de dealer). Nu nog ff in januari de kilometers oprijden van mijn huidige auto (5k km) en ergens in februari ophalen.YoshiBignose schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:37:
Tof, maar ben benieuwd over die levertijd. Bij Leaseplan gaven ze aan dat ze er wat extra hadden als actie auto en dat de rest wel lange levertijden zou hebben. Als jij nu hebt besteld en dat zou op 15-2 al geleverd moeten worden is dat op zich goed nieuws.
Hoeveel km per jaar?
Ik ben wel benieuwd wanneer Eneco contact opneemt over de laadpaal. Vooral ook omdat ik me een beetje zorgen maak over mijn huidige aansluiting. Ik heb momenteel 1x35A in m'n huis. Dat gaat nog goed met Elektrisch koken, Oven aan, en de rest van het huishouden (in twee jaar nog niet meegemaakt dat het eruit is geklapt), maar dat gaat 'm niet worden met die paal.
Ik zit er aan te denken om maar alvast 3x25A aan te vragen, dan is dat geregeld voordat Eneco komt met de schouw. Kosten volgens Liander (inschatting) 210 euro. Daar zal vast nog wel wat bij komen vermoed ik, gezien de groepen ook verdeeld moeten worden achter de meter.
Wat behoorlijk ruk is, is dat 3x35A gelijk exponentieel veel duurder is (namelijk 1100 euro om te verzwaren), plus de maandelijkse kosten gaan naar 75 (van 19). Mja, die paal kan natuurlijk niet van twee groepen wegsabbelen...
Iemand ervaring hiermee?
Met een 16A paal hoef je toch helemaal niet te verzwaren? Je kunt de Ionic toch in de nacht opladen? Je hebt meestal maar 4-6 uur nodig om hem voldoende vol te laden. Dat schijnt ook via een planner te kunnen met die auto. Dan hoef je toch geen 24-32A paal?Aerevan schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:45:
[...]
Ik had hetzelfde. Begin december bestelt (Ioniq Aurora Silver - Premium) en hij staat er volgens mij al (bij de dealer). Nu nog ff in januari de kilometers oprijden van mijn huidige auto (5k km) en ergens in februari ophalen.
Ik ben wel benieuwd wanneer Eneco contact opneemt over de laadpaal. Vooral ook omdat ik me een beetje zorgen maak over mijn huidige aansluiting. Ik heb momenteel 1x35A in m'n huis. Dat gaat nog goed met Elektrisch koken, Oven aan, en de rest van het huishouden (in twee jaar nog niet meegemaakt dat het eruit is geklapt), maar dat gaat 'm niet worden met die paal.
Ik zit er aan te denken om maar alvast 3x25A aan te vragen, dan is dat geregeld voordat Eneco komt met de schouw. Kosten volgens Liander (inschatting) 210 euro. Daar zal vast nog wel wat bij komen vermoed ik, gezien de groepen ook verdeeld moeten worden achter de meter.
Wat behoorlijk ruk is, is dat 3x35A gelijk exponentieel veel duurder is (namelijk 1100 euro om te verzwaren), plus de maandelijkse kosten gaan naar 75 (van 19). Mja, die paal kan natuurlijk niet van twee groepen wegsabbelen...
Iemand ervaring hiermee?
3fase laadt hij toch niet.
Of heb je al te veel groepen achter je huidige hoofdautomaat...dan kan ik me de switch nog voorstellen.
reserveringshouder Tesla Model 3
Op zich is 1x35A niet heel gek, daarmee kun je vermoedelijk ook laden tenzij je al een forse belasting hebt op het moment dat je wilt gaan laden. Aansluiten voor je gaat slapen en afsluiten voordat je aan het onbijt begint zou problemen kunnen vermijden.
Als je kiest voor 3x25A wil dan heeft de meterkast heeft een 3-fase hoofdschakelaar nodig en ook een aantal 3-fase zekeringen.
Als je nu al elektrisch kookt moet je controleren welk verbruik en aansluitwaarde die heeft. Als dat meer is dan 16A (3680W) dan heb je een probleem bij omzetting van 1x35A naar 3x25A. 16A is standaard de zekering bij een 3x25A aansluiting. Moderne inductiekookplaten kunnen zelfs meer dan 6000W verbruiken, maar die van jou zal vermoedelijk minder dan 5750W zijn (1x25A). De vraag is of de bestaande kookplaat op 3 fasen kan worden aangesloten. Zo niet, dan moet je de kookplaat ook vervangen. Het voordeel van 3 fasen is dat de last kan worden verdeeld. Je kunt dus de oven, wasmachine etc op aparte groepen/fasen aansluiten.
Hmm. Dat is een valide punt. In principe kan er nog een groep bij (zover ik weet).Cheese_man schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:50:
[...]
Met een 16A paal hoef je toch helemaal niet te verzwaren? Je kunt de Ionic toch in de nacht opladen? Je hebt meestal maar 4-6 uur nodig om hem voldoende vol te laden. Dat schijnt ook via een planner te kunnen met die auto. Dan hoef je toch geen 24-32A paal?
3fase laadt hij toch niet.
Of heb je al te veel groepen achter je huidige hoofdautomaat...dan kan ik me de switch nog voorstellen.
Kookplaat is volgens specificaties 1x32A of 2x16A. Met de reactie van cheeseman in ogenschouw nemend zie ik het ook wel werken wanneer ik wacht met opladen. Het gebruik van de kookplaat (de grootste bedreiger) is zeer beperkt en valt gemakkelijk buiten de reguliere laadtijden te doen.mrmrmr schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:52:
Geen ervaring, maar wel wat kennis opgedaan omtrent 3-fase meterkasten (voor zonnepaneelinstallatie).
Op zich is 1x35A niet heel gek, daarmee kun je vermoedelijk ook laden tenzij je al een forse belasting hebt op het moment dat je wilt gaan laden. Aansluiten voor je gaat slapen en afsluiten voordat je aan het onbijt begint zou problemen kunnen vermijden.
Als je kiest voor 3x25A wil dan heeft de meterkast heeft een 3-fase hoofdschakelaar nodig en ook een aantal 3-fase zekeringen.
Als je nu al elektrisch kookt moet je controleren welk verbruik en aansluitwaarde die heeft. Als dat meer is dan 16A (3680W) dan heb je een probleem bij omzetting van 1x35A naar 3x25A. 16A is standaard de zekering bij een 3x25A aansluiting. Moderne inductiekookplaten kunnen zelfs meer dan 6000W verbruiken, maar die van jou zal vermoedelijk minder dan 5750W zijn (1x25A). De vraag is of de bestaande kookplaat op 3 fasen kan worden aangesloten. Zo niet, dan moet je de kookplaat ook vervangen. Het voordeel van 3 fasen is dat de last kan worden verdeeld. Je kunt dus de oven, wasmachine etc op aparte groepen/fasen aansluiten.
Thanks voor de antwoorden.
Ok die laadpaal scheelt wel zo'n €2500 in prijs, maar ik had inderdaad geluk wat Leaseplan had een te lage prijs gerekend en die hadden ze toen gecorrigeerd maar ik kreeg de oude prijs gelukkig nog omdat ik al een offerte had opgevraagdIusedto schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:06:
[...]
Hmm, ik betaal 542,-- Ex., 25.000 km , full operational, incl laadpaal.
Vijf jaar.
Gefeliciteerd, goede keus en ook mijn idee.Iusedto schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:09:
Gisteren de Hyundai Ioniq besteld. Levering 15-2-2017.
Voor de lease, 60 maanden.
Kan niet wachten
Zou zo maar mijn i-miev kunnen inruilen voor een ioniq.
In duitsland is een dealer die er al meer dan 75 verkocht heeft met dank aan goingelectric.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Mja, ik had november bestelt, maar zit er nu nog op te wachten. "Eerste week van januari" is inmiddels ook al weer uitgesteld, omdat de installateur die de paal moet plaatsen op vakantie is.YoshiBignose schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:37:
Tof, maar ben benieuwd over die levertijd. Bij Leaseplan gaven ze aan dat ze er wat extra hadden als actie auto en dat de rest wel lange levertijden zou hebben. Als jij nu hebt besteld en dat zou op 15-2 al geleverd moeten worden is dat op zich goed nieuws.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Wat doet die ioniq ev qua actieradius?YoshiBignose schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:47:
Yes, oh wel excl. btw trouwens€514 incl. dus
Tesla is hier van de baan. Spaanse werkgever wil maar niet snappen hoe financial lease werkt.
Dus maar even weer een i3 bij de dealert opgehaald. Afgelopen jaar al eens bij wat warmer weer proefgereden, ruim 230km gehaald. Nu met +5gr nog eens gereden. Met moeite 170km. Dat wordt nog minder dus zodra het nog kouder wordt. Met regelmatig 600+km per dag toch een Nogo voor mij helaas. De ampera-e zou nog wel een optie zijn maar die laat nog te lang op zich wachten.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
https://speakev.com/threa...ectric-range.21219/page-4
Zie post #67 (en verder).
Zie ook:
http://www.ioniqforum.com...746-electric-range-6.html
Ook bij onze oosterburen is e.e.a. te vinden. Zie bijvoorbeeld
http://www.goingelectric....est-ioniq-t19459-210.html
waar bij -2 °C en 100 km/h een bereik van 175 km werd gerapporteerd.
Er wordt geclaimd dat door een goed 'battery conditioning' systeem de Ioniq EV wat minder last heeft van de bekende winterdip in het bereik: de batterij wordt bij het laden op een hogere temperatuur gebracht. Dat lijkt ook wel enigszins waargemaakt te worden als je de huidige winterervaringen ziet.
Overigens is de 28 kWh alleen het bruikbare deel van de batterij; zo geven ze dat aan bij Kia en Hyundai. Totale capaciteit bij de Ioniq EV is 31 kWh.
[ Voor 56% gewijzigd door Jan Treur op 30-12-2016 07:35 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Lijkt me duidelijk, EVBox. In dit geval EVBox businessline.cerberusss schreef op donderdag 29 december 2016 @ 23:25:
Wat is dit voor een paal? Hij is onlangs geplaatst op het parkeerterrein van m'n klant.
[afbeelding]
Signatures zijn voor boomers.
FUMES et CARNES
Aha dus dat is geen openbare paal. Ik zal eens bij de klant vragen of ik een pasje zou kunnen krijgen.Maasluip schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 08:07:
[...]
Lijkt me duidelijk, EVBox. In dit geval EVBox businessline.
In Duitsland zie ik wel met regelmaat snelladers langs de snelweg. Maar die zijn volgens mij niet heel snel. Heel vaak nog 22kw en soms 50kw. Nederland en Noorwegen zijn een walhalla voor de EV rijder; daarbuiten is het nog sabbelen (tenzij je een Tesla hebt).Iusedto schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 08:49:
Kan je eigenlijk in de ons omringende landen ook goed je auto opladen (langs de snelweg) ?
Let wel, deze kunnen ook opengezet worden voor publiek gebruik, het een sluit het ander niet uit. Mijn werkgever heeft ook een dubbele EVBox met RFID lezer maar dan in het grijs. Deze accepteert gewoon publieke passen, we hebben dan ook met enige regelmaat een Tesla rijder op bezoek die even 11kW komt lurken. Sporadisch andere lease auto's van leveranciers, onder andere een Volvo T8 Twin Engine plug in.cerberusss schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:38:
[...]
Aha dus dat is geen openbare paal. Ik zal eens bij de klant vragen of ik een pasje zou kunnen krijgen.
Daarnaast gebruik ik de paal ook met regelmaat, voornamelijk in de winter omdat de kachel vrij veel energie gebruikt. Daarnaast gebruik ik deze ook zomers als ik vanuit het werk nog ergens langs moet, dan begin ik namelijk weer gewoon met 100km bereik.
Daarnaast zijn er ook andere bezoekers die de stekker er wel in stoppen, maar niet de pas tegen de paal houden om te activeren.
Eh?? Dus je kunt niet aan de paal zien of hij openbaar is of niet? Gevoelsmatig voelt dat gek aan, maar goed, ik ben nieuw in het EV wereldje...databeestje schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:50:
[...]
Let wel, deze kunnen ook opengezet worden voor publiek gebruik, het een sluit het ander niet uit.
[ Voor 9% gewijzigd door YoshiBignose op 30-12-2016 09:55 ]
Klopt, dat maakt het ook zo lastig. Dit test ik door gewoon even mijn laadpas tegen de paal aan te houden. Zo is de laadpaal bij de werkgever van mijn vrouw niet opengesteld voor publiek gebruik. Maar dat kan wel zo ingesteld worden. In dit geval is de parkeerplek ook gereserveerd voor de plugin van de directeur, dus dat snap ik dan ook wel weer, anders staat er zo maar een i-MiEV op de parkeerplaats.cerberusss schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:52:
[...]
Eh?? Dus je kunt niet aan de paal zien of hij openbaar is of niet? Gevoelsmatig voelt dat gek aan, maar goed, ik ben nieuw in het EV wereldje...
Zowel EVBox als The New Motion palen hebben voor zakelijke gebruikers/afnemers een portaal waar dit aan en uitgezet kan worden. Je kan hier ook de tarieven voor het laden instellen of vrijstelling voor bepaalde pas nummers.
Als de paal de pas niet accepteert knippert deze rood, dit kan ook gebeuren als de paal geen verbinding heeft. Overigens kunnen palen ook bij internet storing terugvallen naar gratis laden, ook dat is instelbaar.
Gewoon even je laadpas er voor houden, dan kun je zien of ie geactiveerd wordt. Maar meestal staan ze wel open, handig voor bezoekers. En goed voor de portomonnee want voor 'vreemde passen' kun je zelf de prijs bepalencerberusss schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:52:
[...]
Eh?? Dus je kunt niet aan de paal zien of hij openbaar is of niet? Gevoelsmatig voelt dat gek aan, maar goed, ik ben nieuw in het EV wereldje...
Ik heb bijna alle laadpalen hier in de buurt in kaart gebracht en ruim 90% van de bedrijfspalen is opengesteld, meestal zijn de gesloten palen inderdaad op gereserveerde parkeerplaatsen. Twee keer ook een bordje gezien dat je een laadpas kan halen bij de receptie.
Het gaat mij met name om Belgie en DuitslandAerevan schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:49:
[...]
In Duitsland zie ik wel met regelmaat snelladers langs de snelweg. Maar die zijn volgens mij niet heel snel. Heel vaak nog 22kw en soms 50kw. Nederland en Noorwegen zijn een walhalla voor de EV rijder; daarbuiten is het nog sabbelen (tenzij je een Tesla hebt).
FUMES et CARNES
Ik kan misschien een paal plaatsen bij de meubelzaak tegenover m'n huis, maar ze willen wel automatische stroomvergoeding voor al het laad gebeuren. Dus dat hun een parkeerplaats beschikbaar maken om te laden en dat ze automatische kostenvergoeding krijgen voor het stroomverbruik. Ik kan dan een laadpaal installeren en hem openstellen voor het publiek.
Maar dat houdt dus in dat ik het dashboard beheer en de publieke prijzen bepaal etc. Weet iemand of zo'n constructie mogelijk is?
Vergelijk het gewoon met de IT afdeling. Die is bij zo'n beetje iedere MKB bedrijf uitbesteed (al dan niet aan het neefje van de caissière) en dat maakt verder ook niemand wat uit.
Voor de rest is het een klassieke win-win dan.
- Ik kan goedkoper en sneller laden dan thuis
- Als ik er niet ben kan ik nog een grijpstuiver verdienen aan andere laders
- De installatie is amper duurder dan thuis
- De zaak heeft een mooi klantenlokker en gratis 'groene reclame'
Of ziet iemand nog addertjes onder het gras?
[ Voor 5% gewijzigd door Erasmo op 30-12-2016 17:58 ]
Het enige addertje wat is zie is dat jij gaat "verdienen" terwijl de meubelzaak alleen een onkostenvergoeding krijgt (van jou neem ik aan). Dat is belastingtechnisch natuurlijk ingewikkelder dan als alles in hun hand is.
[ Voor 16% gewijzigd door JeroenE op 30-12-2016 18:07 ]
Klopt ze krijgen dan alleen onkostenvergoeding maar ze hoeven ook niet de paal te betalen natuurlijk
Ondertussen toch nog antwoord gekregen en het zou moeten kunnen, in het nieuwe jaar maar eens rond de tafel gaan zitten.
Misschien heb je wat aan onderstaande link.Iusedto schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:46:
[...]
Het gaat mij met name om Belgie en Duitsland
West duitsland is wel goed volgens mij. Mijn België en vooral Wallonië is minder, daarvoor heb ik de rex in mijn i3.
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Toen ik zo'n milieusticker ging halen bij een plaatselijke garage waren ze helemaal verbaasd over m'n auto, ze hadden nog nooit een Tesla zien rijden

[ Voor 22% gewijzigd door YoshiBignose op 31-12-2016 10:56 ]
Inmiddels 152.500km op mijn Model S en blijf nog lekker wekelijks zo'n 1.000km er bij zetten. Door veranderingen in mijn privé situatie laad ik minder thuis en meer bij publieke laadpalen en dat tikt behoorlijk aan met EUR0,35/kWh. Dan is een Model S met zijn 85kWh accu opladen niet zo leuk meer.
Zit ik snel op 9 cent per KM en dat is net iets goedkoper dan een ICE van vergelijkbaar formaat die 1:15 loopt tegen EUR 1,50/L.
Daarnaast laad ik veel bij Fastned en ook bij de SuperChargers. Die laatste halen mijn gemiddelde kostprijs lekker omlaag.
Nu merk ik wel dat de SuperChargers in Nederland DRUK zijn. Zo kwam ik laatst in Eindhoven en daar waren alle 8 de plekken vol en nog 4 wachtenden voor mij.
Gisteren kwam ik aan, 7 plekken vol en ik kon de laatste plek pakken. Nu is het nadeel van de SuperChargers dat twee auto's één lader van 130kW delen. Ik kreeg toen ik in plugte een hele spannende 35kW wat langzaam op liep tot 71kW.
Bij Fastned had ik gemiddeld gezien dus sneller kunnen laden dan bij de SuperCharger.
Gelukkig komt er in Dordrecht (A16, vd Valk) nog een SuperCharger bij met 10-stalls zodat ik er een extra laadplek bij heb: https://supercharge.info/
Wat je vooral merkt is dat het gewoon drukker wordt bij de SuperChargers. Er komen veel meer auto's bij dan er nieuwe snellaad plekken komen. Die drukte is daar in ieder geval goed te merken.
Snow_King schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:40:
Inmiddels 152.500km op mijn Model S en blijf nog lekker wekelijks zo'n 1.000km er bij zetten.
[ Voor 9% gewijzigd door cerberusss op 31-12-2016 15:19 ]
http://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kenteken
Weet iemand een dergelijke calculator die wel werkt?
Excelcerberusss schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:38:
Uit interesse probeer ik bij de ANWB de kosten te vergelijken van m'n huidige benzine auto en diverse tweedehands elektrische auto's. Telkens krijg ik de melding dat er onvoldoende data is. Bijv. vergelijken met een Leaf en een Zoe. Het is wel gelukt met een S60 maar dan laat hij veel kostensoorten weg.
http://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kenteken
Weet iemand een dergelijke calculator die wel werkt?
Maar even zonder gekheid, de data die je nodig hebt is prima online te vinden. Als je zelf dan een exceldocument in elkaar zet kan je alles vergelijken wat je wilt. Er zijn zelfs enkele exceldocumenten online te vinden waar je alles naar wens kan invoeren.
Zeker! Maar daar is een Model S een prima auto voor
Elektrisch to the max zeg maar
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Inclusief laadverlies? 190Wh/km gemiddeld dan dus.NielsTn schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:34:
Dit jaar 27.401km met de Zoe afgelegd, en 5169kWh verbruikt. And still going strong! ☺
Onze e-golf heeft de afgelopen 2000 km 17.1 kWh/100km gereden. En dat zijn alleen maar korte ritjes, veel hoogtemeters en koud weer geweest. Hoop van de zomer ergens in de 13-14 kWh/100km te landen.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Hoe heb je dat gemeten? Buiten de auto neemt namelijk laadverliezen mee. Dat kan flink oplopen.Rene schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 20:39:
Dat is best een behoorlijk verbruik! Pittige rijstijl?
Onze e-golf heeft de afgelopen 2000 km 17.1 kWh/100km gereden. En dat zijn alleen maar korte ritjes, veel hoogtemeters en koud weer geweest. Hoop van de zomer ergens in de 13-14 kWh/100km te landen.
Mijn Model S zit btw op zo'n 21kWh/100km gemiddeld.
En dan rij ik echt heel zuinig
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Grotendeels op 17 inch dat is funest, en best normale/soepele rijstijl. Eea is incl. 15% laadverlies meeberekend. Winterbanden (185/65 15 inch) rollen lichter.Rene schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 20:39:
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Nou ik haal never nooit de 190 watt per km in m'n Model S. Maar ik rij dan vooral ook korte stukjes en vooral nu met de kou is dat natuurlijk nooit winstgevend. Zet altijd ook alvast m'n verwarming aanRene schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 20:39:
Grotere banden zijn inderdaad funest. Ik wilde eerst 18 inch maar ik hou het maar bij de standaard Astana velgen.NielsTn schreef op zondag 1 januari 2017 @ 02:51:
[...]
Grotendeels op 17 inch dat is funest, en best normale/soepele rijstijl. Eea is incl. 15% laadverlies meeberekend. Winterbanden (185/65 15 inch) rollen lichter.
Onze 17,1 is overigens zonder laadverlies. Excact verlies weer ik niet, we laden gratis op mijn werk en ik krijg geen overzichten. Met 15% verlies komen we op ca 19,5 kWh/100km.
De auto heeft geen boordcomputer of iets dergelijks, ik kan enkel de kWh standen van de laadpas volgen. Ik ga er maar vanuit dat die enigszins kloppen. Alleen voor het snelladen zou het kunnen afwijken, maar dat was over het jaar maar een marginaal verschil omdat ik deze relatief weinig gebruik.
Gisteren weer op stap geweest naar Uitgeest en verrast door een laadpaal op 100 meter. Fanfare!

Moet nog wel uitzoeken hoe de Lolo op het goede laadvermogen ingesteld moet worden (geen idee ook waar hij nu op staat) maar daar hebben we nog zat tijd voor met de levertijden van de Ioniq.
Wel grappig om te zien hoeveel omstanders er opeens bij stonden, het maakt toch de mensen nieuwsgierig
[ Voor 29% gewijzigd door vhal op 01-01-2017 10:10 ]
Gaat dat niet vanuit de auto? Veel auto's geven zelf automatisch aan met welk vermogen ze geladen kunnen en willen worden. Zo'n Lolo van The New Motion past zich vanzelf aan. Ik heb er al een sinds 2013, maar zo te zien niet hetzelfde type als jij (bij mij gaat het maar tot 3.7 kW onder een 16A zekering).Mario52 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 09:51:
Bij mij is op 29-12 de Lolo Smart 7,4KW geïnstalleerd op de meterkast van de VVE voor de nog te leveren Ioniq Premium, via NewMotion alles geconfigureerd inclusief automatische verrekening met 2x een sleutelhanger pas, ziet er op het eerste gezicht erg overzichtelijk uit, wel jammer dat zij (nog) geen dag/nacht meter ondersteunen, nu dus maar ingesteld op een gemiddelde van €0,19 p.KW wat eigenlijk dag €0,195 en nacht €0,185 zou moeten zijn.
Moet nog wel uitzoeken hoe de Lolo op het goede laadvermogen ingesteld moet worden (geen idee ook waar hij nu op staat) maar daar hebben we nog zat tijd voor met de levertijden van de Ioniq.
Overigens kun je het tarief ook wel iets hoger zetten, want je kunt ook een stukje van je vaste kosten erin verrekenen. Vaak staat het op 25 ct/kWh als je rond kijkt, bij mij ook.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan Treur op 01-01-2017 10:15 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Tarief is bepaald op wat de daadwerkelijke kosten zijn die ik met de VVE automatisch verreken, paal is/wordt niet vrijgegeven omdat hij aan mijn prive (eigendom) parkeerplek staat.
Jan Treur schreef op zondag 1 januari 2017 @ 10:11:
[...]
Gaat dat niet vanuit de auto? Veel auto's geven zelf automatisch aan met welk vermogen ze geladen kunnen en willen worden. Zo'n Lolo van The New Motion past zich vanzelf aan. Ik heb er al een sinds 2013, maar zo te zien niet hetzelfde type als jij (bij mij gaat het maar tot 3.7 kW onder een 16A zekering).
Overigens kun je het tarief ook wel iets hoger zetten, want je kunt ook een stukje van je vaste kosten erin verrekenen. Vaak staat het op 25 ct/kWh als je rond kijkt, bij mij ook.
nee, de laadpaal is leidend. Daar moet je instellen wat de maximale stroom is.Jan Treur schreef op zondag 1 januari 2017 @ 10:11:
[...]
Gaat dat niet vanuit de auto? Veel auto's geven zelf automatisch aan met welk vermogen ze geladen kunnen en willen worden. Zo'n Lolo van The New Motion past zich vanzelf aan. Ik heb er al een sinds 2013, maar zo te zien niet hetzelfde type als jij (bij mij gaat het maar tot 3.7 kW onder een 16A zekering).
Is gewoon geniaal dat ze tijd stoppen in dat soort dingen. Daarom is Elon Musk een mastervhal schreef op zondag 1 januari 2017 @ 10:05:
Ik was toevallig aan het klussen in het nieuwe huis tot dat iemand op het parkeerterrein opeens aan het pimpen was met een hagelwitte Tesla Model X met die Holiday Show. Het maakte de auto wel wat lachwekkend...beetje het circus gevoel krijg ik er bij. Zet er een stormtrooper naast en je hebt voor het laatste SW-deel een prima voertuig
Wel grappig om te zien hoeveel omstanders er opeens bij stonden, het maakt toch de mensen nieuwsgierig
Snow_King schreef op zondag 1 januari 2017 @ 10:52:
[...]
nee, de laadpaal is leidend. Daar moet je instellen wat de maximale stroom is.
Om even vervelend te zijn, een laadpaal stel je in op Ampere, stroom. De paal staat dus op 16A, wat bij 230V uit komt op 3,7kW.Jan Treur schreef op zondag 1 januari 2017 @ 11:04:
OK, dan staat bij mij dat maximum blijkbaar op 3.7 kW. Voor sommige auto's laadt hij daarmee, maar soms ook met 2.1 kW of zoiets, als de auto die 3.7 niet aan kan, zoals bij mijn huidige Prius Plug In.
Geen idee, dat verschilt per paal. Kan fysieke dipswitch zijn, maar ook setting in menu.
Al gok ik dat ze hem volledig correct gemonteerd en geconfigureerd afleveren.
Reactie van NewMotion support,
Hartelijk dank voor uw e-mail. Wij zijn momenteel druk bezig met het vernieuwen van onze mobiele applicatie en website en zullen de Hyundai IONIQ zo snel mogelijk toevoegen aan de lijst met voertuigen.
Indien u het aantal ampère dat u kunt laden wilt aanpassen, kunt u ons telefonisch of per e-mail benaderen. Wij kunnen dan de instellingen van de laadpaal wijzigen. Het is wel belangrijk dat u zeker weet dat uw aansluiting een verhoging van het aantal ampère aan kan.
TNM bellen en hun vertellen waarop je 'm ingesteld wil hebben. Zij doen dat dan direct op afstand voor jou.Mario52 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 09:51:
Bij mij is op 29-12 de Lolo Smart 7,4KW geïnstalleerd op de meterkast van de VVE voor de nog te leveren Ioniq Premium, via NewMotion alles geconfigureerd inclusief automatische verrekening met 2x een sleutelhanger pas, ziet er op het eerste gezicht erg overzichtelijk uit, wel jammer dat zij (nog) geen dag/nacht meter ondersteunen, nu dus maar ingesteld op een gemiddelde van €0,19 p.KW wat eigenlijk dag €0,195 en nacht €0,185 zou moeten zijn.
Dus 16A of 35A of 23A, alles is mogelijk bij de 3.
Laat maar... 6 uur te laat...
SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!
In mijn administratie heb ik de grootboekrekening "Brandstof en Electriciteit", was eerst enkel "Brandstof", maar bij de komst van de S nieuwe naam gegeven.
In 2016 heb ik EUR 1751,00 geboekt op deze post, maar mijn Model S heeft 46.353km gereden,
Dat betekend dus dat mijn kilometer prijs op 3,78 cent per KM zat in 2016. Ik heb natuurlijk veel geladen bij SuperChargers (gratis), maar het grootste deel was thuis en op het werk.
EV-newbie schreef op zondag 1 januari 2017 @ 19:21:
[...]
TNM bellen en hun vertellen waarop je 'm ingesteld wil hebben. Zij doen dat dan direct op afstand voor jou.
Dus 16A of 35A of 23A, alles is mogelijk bij de 3.
Laat maar... 6 uur te laat...
De energiekilometerprijs. Mooi laag! Jammer dat er ook nog afschrijving etc bij moet voor de uiteindelijke prijs per kilometer. Professor Steinbuch heeft op z'n site een overzichtje van kosten.Snow_King schreef op zondag 1 januari 2017 @ 19:43:
In 2016 heb ik EUR 1751,00 geboekt op deze post, maar mijn Model S heeft 46.353km gereden,
Dat betekend dus dat mijn kilometer prijs op 3,78 cent per KM zat in 2016. Ik heb natuurlijk veel geladen bij SuperChargers (gratis), maar het grootste deel was thuis en op het werk.
Tweede hands model S wordt steeds goedkoper, nadert nu 60k incl. BTW. Ik denk dat verwarring over inclusief en exclusief BTW prijzen en aflopende 3-jarige lease contracten een rol spelen. Over nog een jaar of 2 zal er ineens veel op de markt komen. Net wanneer de Model 3 er is (voor degenen die hem gereserveerd hebben).
Zeker een lage KM-prijs. De rest van de auto is natuurlijk een ander verhaal. Al maak ik weinig kosten aan onderhoud en/of banden. Al met al een goedkope auto om rijdend de houden.mrmrmr schreef op maandag 2 januari 2017 @ 04:21:
[...]
De energiekilometerprijs. Mooi laag! Jammer dat er ook nog afschrijving etc bij moet voor de uiteindelijke prijs per kilometer. Professor Steinbuch heeft op z'n site een overzichtje van kosten.
Je hebt bij een benzine of diesel auto van een ton natuurlijk ook die afschrijvingen.Snow_King schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:08:
[...]
Zeker een lage KM-prijs. De rest van de auto is natuurlijk een ander verhaal. Al maak ik weinig kosten aan onderhoud en/of banden. Al met al een goedkope auto om rijdend de houden.
Gezien de populariteit van Tesla denk ik dat je waarschijnlijk minder afschrijft op je model S dan op een gemiddelde auto. Helemaal aangezien jij hem zakelijk hebt gekocht en dus een leuke belastingkorting hebt gehad.
Maar ik ben er blij mee
[ Voor 9% gewijzigd door YoshiBignose op 02-01-2017 14:51 ]
Dat is dus het grote verschil met Noorwegen. Onze E-Golf is even duur als een turboloze comfortline Golf.YoshiBignose schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:49:
Ik heb de rekensom voor de aanschaf ook gemaakt tov een ICE. En het is zeker gunstig (afhankelijk van wat factoren). Maar ook weer niet gratis ofzo. Bij mij kwam het er ongeveer op uit dat ik een auto van € 90.000 rij met de kosten van eentje van € 50.000. Dus je rijdt of een Model S of een A4/A5 of 3-serie / 4-serie. Daarbij zal je als plus kunnen geven dat de Model S sneller en ruimer is, maar de Duitsers hebben toch wel mooier interieur / afwerking en misschien (maar kwestie van smaak) een mooier design. Belangrijkste is dat je van elektrisch rijden en gadgets moet houden. Ook al zal het 9 van de 10 keer niet uitmaken, je bent toch iets beperkter in radius.
Maar ik ben er blij meeondanks dat er best veel in NL rondrijden is het toch wat unieker dan zo'n standaard Duitse leasebak. Is een Tesla 90k / 150k waard? Mwah... maar heb ook eens in een A6 allroad van 100k+ waar ik dat ook echt niet kon terugzien. Sterker nog ik dacht eerst dat het een A4 was
Daarbij met alle voordelen is het rekensommetje al snel behoorlijk positief.
Een energieprijs van 0,10 euro per kWh helpt natuurlijk ook mee. Zeker als je meerekent dat de benzineprijs hoger is als de Nederlandse prijs. Ik laad nu gratis op mijn werk maar als ik een laadpaal krijg ga ik niet meer in de regen staan klooien, dan laad ik wel in een warme garage
Moet die installateur wel eerst even terug van vakantie komen (dat is ie volgende week maandag), maar hopelijk is die laadpaal die week ook gelijk geregeld. (ijdele hoop, ik weet het)
Maar vergis ik me nou, of ben ik echt een van de eersten in dit topic die de Ioniq dan echt in de garage heeft staan?
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
P.S. Van een VK forum begreep ik dat er daar twee problemen waren waar meerderen mee terug moesten na de levering:
1. De multimedia-eenheid moest vervangen worden omdat bij telefoongesprekken de beller een echo kreeg
2. De remschijven achter moesten gevlakt worden omdat die schurende geluiden gaven.
Je zou nog kunnen vragen of die problemen bij de lichting die we hier krijgen al opgelost zijn, en of ze dat goed willen checken.
[ Voor 76% gewijzigd door Jan Treur op 02-01-2017 18:56 ]
Nu ben ik dus op zoek naar nieuwe kabel voor 1 fase 16A, kan ik niet gewoon 5 aderig 2,5 mm2 Neopreen kabel gebruiken? Dat is namelijk een euro of 2,5 per meter in plaats van 10
Als de kabelbreuk vlakbij een uiteinde zit kun je natuurlijk ook een paar centimeter inleveren en de kabel gewoon wat korter maken en weer aansluiten.
[ Voor 28% gewijzigd door NovapaX op 02-01-2017 19:32 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ja dat hoop ik ook, de kabel nu een stukje ontlast door er een steen op te leggen. Hij is nu in ieder geval aan het laden. Ogenschijnlijk gaat hem om het pilot signaal, de auto ziet nog steeds 211 Volt bij 14 Ampere, wat wel redelijk klopt met andere tijden voordat dit speelde.NovapaX schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:31:
Als de kabelbreuk vlakbij een uiteinde zit kun je natuurlijk ook een paar centimeter inleveren en de kabel gewoon wat korter maken en weer aansluiten.
Morgen maar even langs het installatie bedrijf, die zullen vast wel een stukje op rol hebben
Hieronder een duits draadje over het ioniq remschijven 'probleem'Jan Treur schreef op maandag 2 januari 2017 @ 18:45:
Dat lijkt er wel op. Ik heb in elk geval nog geen bericht van mijn dealer dat hij aangekomen is. Wanneer heb jij hem besteld?
P.S. Van een VK forum begreep ik dat er daar twee problemen waren waar meerderen mee terug moesten na de levering:
1. De multimedia-eenheid moest vervangen worden omdat bij telefoongesprekken de beller een echo kreeg
2. De remschijven achter moesten gevlakt worden omdat die schurende geluiden gaven.
Je zou nog kunnen vragen of die problemen bij de lichting die we hier krijgen al opgelost zijn, en of ze dat goed willen checken.
http://www.goingelectric....mes-geraeusch-t20385.html
Ik heb 'm begin november besteld.Jan Treur schreef op maandag 2 januari 2017 @ 18:45:
Dat lijkt er wel op. Ik heb in elk geval nog geen bericht van mijn dealer dat hij aangekomen is. Wanneer heb jij hem besteld?
Goede, ik zal mijn dealer er even naar vragen. Ik moet 'm toch mailen om te vragen of er een bushalte in de buurt is.P.S. Van een VK forum begreep ik dat er daar twee problemen waren waar meerderen mee terug moesten na de levering:
Bekend probleem bij krulsnoeren, daarom eigenlijk ook niet aan te raden.databeestje schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:19:
Bok, de vaste laadkabel van mijn laadpaal thuis heeft kuren. Kennelijk heeft het krulsnoer onder iets teveel spanning gestaan en is het een soort random stop start systeem geworden. Als ik hem een klein stukje anders houdt bij de stekker gaat deze uit en aan.
Nu ben ik dus op zoek naar nieuwe kabel voor 1 fase 16A, kan ik niet gewoon 5 aderig 2,5 mm2 Neopreen kabel gebruiken? Dat is namelijk een euro of 2,5 per meter in plaats van 10
De Type 2 stekker kan je ook niet zo maar vervangen, is allemaal gesmolten aan elkaar.
Je kan hier eens kijken: http://www.laadkabelwinkel.nl/laadkabels/laadkabel-type-2
Even de eenhedenpolitie uithangen: 11kW laadpaalNiek_ schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 08:55:
YesVrijdag kan ik de Zoë (Life) ophalen! Heel veel zin in, dan een paar dagen gratis bij FastNed laden om vervolgens vanaf 11-1 een 11kWh laadpunt thuis te hebben. Wordt een mooi jaar!
Ook hier: 30kWh accujinxedworld schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:53:
Ik haal zaterdag de Nissan Leaf 30KW Tekna op, ook erg leuk! Alleen mag ik hem halen in Amersfoort, en ik kom uit Assen :-P. Go leasemaatschappij... "Ja, we kunnen hem ook wel bij je thuis afleveren, maar dan duurt het nog 3 week". Nou, dan kom ik hem wel halen :-P
Dit is een vast krulsnoer met Type 1 stekker, die zou dus uit elkaar moeten kunnen. In de kabel voor in de auto heb ik een T1-T2 kabel maar die doet het prima.Snow_King schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:39:
[...]
Bekend probleem bij krulsnoeren, daarom eigenlijk ook niet aan te raden.
De Type 2 stekker kan je ook niet zo maar vervangen, is allemaal gesmolten aan elkaar.
Je kan hier eens kijken: http://www.laadkabelwinkel.nl/laadkabels/laadkabel-type-2
Hij haalt het in ieder geval wel consequent door elkaarSnow_King schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:39:
[...]
Bekend probleem bij krulsnoeren, daarom eigenlijk ook niet aan te raden.
[...]
Even de eenhedenpolitie uithangen: 11kW laadpaal
[...]
Ook hier: 30kWh accu
Ondertussen lekker laadpalen uitzoeken hier, kijken of er nog een betaalbare is met twee aansluitingen en anders wordt het waarschijnlijk een lolo.
Super. Gefeliciteerd van een mede Zoe rijderNiek_ schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 08:55:
YesVrijdag kan ik de Zoë (Life) ophalen! Heel veel zin in, dan een paar dagen gratis bij FastNed laden om vervolgens vanaf 11-1 een 11kW laadpunt thuis te hebben. Wordt een mooi jaar!
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Hebben ze "gewoon" 2 keer 3 fasen 16A over bij die meubelzaak? Dan hadden best geld kunnen besparen door een lagere aansluiting te nemen of zie ik iets over het hoofd?Erasmo schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:43:
Ondertussen lekker laadpalen uitzoeken hier, kijken of er nog een betaalbare is met twee aansluitingen en anders wordt het waarschijnlijk een lolo.
http://www.rtlz.nl/busine...batterij-elektrische-autoAuto-industrie verliest vertrouwen in batterij elektrische auto
60 procent van de auto-industrie denkt dat het einde van batterijen in elektrische auto’s in zicht is. Brandstofcellen worden een grotere toekomst toegedicht. Als de oplaadcapaciteit van elektrische auto’s niet snel wordt vergroot, zullen autofabrikanten wereldwijd helemaal afzien van dit soort batterijen en alternatieven gaan gebruiken.
Dat blijkt uit een rondvraag van consultancybedrijf KPMG onder duizend leidinggevenden wereldwijd uit de auto-industrie. Onder andere fabrikanten, leveranciers, dealers en tussenpartijen zoals financiële dienstverleners en ICT-bedrijven werden ondervraagd.
Brandstofcel
Behalve de geringe opslagcapaciteit, worden ook de lange laadtijd en het ontbreken van een goede infrastructuur - genoeg laadpalen - genoemd als gebreken van de batterij. Vier op de vijf ondervraagden noemt auto’s die rijden op brandstofcellen de meest kansrijke vorm van elektrisch vervoer voor de toekomst. En dus een waardig vervanger van de batterij.
Brandstofcellen kunnen waterstof omzetten in energie en hebben zo relatief schone uitstoot. Uit de uitlaat van een auto komt pure waterstof, maar de waterstof die wordt gebruikt in de brandstofcel wordt gemaakt uit aardgas. Daardoor is de uitstoot 40 gram CO2 per kilometer. Daarnaast kunnen de brandstofcellen energie die vrijkomt bij remmen snel en effectief opslaan en hergebruiken.
BMW is onbetwiste leider
De door KPMG ondervraagde bedrijven zien BMW als de onbetwiste leider op het gebied van elektrisch rijden. Daarnaast wordt het bedrijf als leidend genoemd op het gebied van zelfrijdende auto’s.
Tesla, dat zichzelf profileert als belangrijkste op het gebied van elektrisch rijden, volgt met afstand en neemt de tweede plek in. Toyota is weggezakt, het verloor haar leidende positie, vinden de ondervraagden.
Internet of things
Dat lijkt vooral te komen doordat Toyota minder geld investeert in het reduceren van oplaadtijd ten opzichte van concurrenten. Nog lager staan Chinese automerken. De ondervraagde executives verwachten dat traditionele westerse autobedrijven leidend zullen zijn als het gaat om vernieuwing op het gebied van elektrisch rijden.
Ook verwachten zij dat in de toekomst nauwelijks geld meer te verdienen is met de verkoop van auto’s alleen. 80 procent geeft aan met name omzet te verwachten van auto’s die volledig zijn ingericht op het digitale tijdperk. Dat zal volgens de onderzoekers ''meer omzet generen dan tien automobielen die niet verbonden zijn met de digitale wereld.''
Ouderwets rijden nog steeds belangrijk
Hoewel elektrisch rijden volop in de belangstelling staat vindt 75 procent van de ondervraagde leidinggevenden dat de klassieke motor technologisch gezien nog altijd zeer relevant is. ''Ook al is deze wijze van aandrijving, net als de dieselmotor, maatschappelijk omstreden,'' schrijft een onderzoeker.
De autoindustrie gelooft dat elektrisch rijden nu al een stille dood gestorven is en draagt een oplossing aan die niet uitstootvrij is, waar nog minder infrastructuur voor bestaat en nog steeds afhankelijk is van fossiele brandstoffen...
Edit: nu op Electrek 'Ford says electric vehicles will overtake gas in 15 years, announces all-electric 300-mile SUV, hybrid F-150, Mustang, and more'
[ Voor 52% gewijzigd door Contagion op 03-01-2017 18:48 ]
Heel raar artikel wat echt helemaal nergens op slaat. Maf.Alexander6501 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:44:
Toch een erg raar artikel dit:
[...]
http://www.rtlz.nl/busine...batterij-elektrische-auto
De autoindustrie gelooft dat elektrisch rijden nu al een stille dood gestorven is en draagt een oplossing aan die niet uitstootvrij is, waar nog minder infrastructuur voor bestaat en nog steeds afhankelijk is van fossiele brandstoffen...
Lijkt me nogal verspillend dan.Brandstofcellen kunnen waterstof omzetten in energie en hebben zo relatief schone uitstoot. Uit de uitlaat van een auto komt pure waterstof,

Signatures zijn voor boomers.
Hier staat de bron trouwens. RTLZ vindt het blijkbaar niet de moeite waard om te linken:Alexander6501 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:44:
Toch een erg raar artikel dit:
[...]
https://assets.kpmg.com/c...executive-survey-2017.pdf
Het artikel klopt wel met het rapport van KPMG...
En dan dat kopje Internet of Things, wat totaal geen relevantie heeft tot het onderwerp. Ik denk dat we een winnaar hebben voor meest hilarische artikel van 2017.Blik1984 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:27:
En BMW de leider op het gebied van elektrisch rijden noemen... why?
Tja dit soort consultants & überhaupt toko's als KPMG. De arrogante boekhouders tak kan er bizar weinig van om maar een dwarsstraat te noemen. De consultants + analyses die een paar deuren verder gemaakt worden... Die ik er van gezien heb, tja daar was ik zeer zelden van onder de indruk. Wordt veelal toch gebruikt om verantwoordelijkheid af te kunnen schuiven, voor veel geld iets een stakeholder/beslisser door de strot te kunnen rammen of door onwetenden.RocketKoen schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 20:57:
[...]
Hier staat de bron trouwens. RTLZ vindt het blijkbaar niet de moeite waard om te linken:
https://assets.kpmg.com/c...executive-survey-2017.pdf
Het artikel klopt wel met het rapport van KPMG...
Verder is de 'auto industrie' over de volle breedte hier naar vragen een typisch geval van een slager die zijn eigen vlees keurt.
Tot 2 jaar terug was de diesel ook nog het ei van Columbus.
[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 03-01-2017 22:28 ]
Blijkbaar denkt 60% van de industrie zelf dat het geen EV wordt maar waterstof omdat er geen goede oplaad infrastructuur en gebreken van een batterijen. Tevens vinden ze zelf dat BMW onbetwist leider is op het gebied van elektrisch rijden.
In het stukje komt ook naar voren dat waterstof wordt gemaakt met aardgas dus CO2 uitstoot.
Ik kan gewoon niet geloven wat ik lees. Of KPMG heeft gepraat met een paar fossielen die echt denken dat dit the wat to go is. Maar ik vind het meer een wij van wc eend verhaal en ik hoop echt niet dat het waar is want met dit soort kop in het zand geleuter komen er nog wel een paar Nokia's en BlackBerry's aan de aankomende 15 jaar.
Waarom wil je je voor je transport behoefte afhankelijk maken van gas? Terwijl je stroom van zon en wind kunt maken, waarom zou je waterstof maken van stroom als je stroom rechtstreeks in een accu kunt stoppen. Waarom zou je lokaal waterstof maken en opslaan als je zeer eenvoudig stroom kunt transporteren.
Ik vind waterstof meer geschikt voor zwaarder transport zoals vrachtauto's en boten niet voor personen auto's
Het heeft helaas niets met verslaggeving te maken, er is ook geen sprake van weerwoord in het artikel door de auteur. Vreemd.
Het project laadkabel vervanging is vooralsnog niet succesvol, de kabel is vervangen maar de auto wil er niet mee laden. De auto ziet de kabel wel, maar laad niet. Booooo.
Morgen maar even verder zoeken, de kabel was eerder gebruik en misschien niet helemaal lekker. Morgen met licht maar even kijken met de multimeter. De EVbox reageert op de ventilatiestand, dus dat is hoopvol. Het is wel duidelijk dat het niet makkelijker gemaakt wordt, EVBox had er voor gekozen om het binnenwerk van de J1772 met siliconen kit af te dichten, dat is knap lastig, want dat betekend oplassen van de kabels omdat dit er niet meer uit komt. Niet handig.
Het rapport begint met een overzicht van wie ze ondervraagd hebben.iceme schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:48:
Blijkbaar denkt 60% van de industrie zelf dat het geen EV wordt maar waterstof omdat er geen goede oplaad infrastructuur en gebreken van een batterijen. Tevens vinden ze zelf dat BMW onbetwist leider is op het gebied van elektrisch rijden.
In het stukje komt ook naar voren dat waterstof wordt gemaakt met aardgas dus CO2 uitstoot.
Ik kan gewoon niet geloven wat ik lees. Of KPMG heeft gepraat met een paar fossielen die echt denken dat dit the wat to go is. Maar ik vind het meer een wij van wc eend verhaal en ik hoop echt niet dat het waar is want met dit soort kop in het zand geleuter komen er nog wel een paar Nokia's en BlackBerry's aan de aankomende 15 jaar.
Waarom wil je je voor je transport behoefte afhankelijk maken van gas? Terwijl je stroom van zon en wind kunt maken, waarom zou je waterstof maken van stroom als je stroom rechtstreeks in een accu kunt stoppen. Waarom zou je lokaal waterstof maken en opslaan als je zeer eenvoudig stroom kunt transporteren.
Ik vind waterstof meer geschikt voor zwaarder transport zoals vrachtauto's en boten niet voor personen auto's
Slechts 20% is werkzaam bij een autofabrikant.
Er ging wel wat mis tijdens de presentatie: veel hoogdravende claims, weinig ondersteunende feiten, een live race waarbij de FF91 net 0,01s sneller was dan de Model S P100D, parkeren dat niet lukte en een onverstaanbare Chinese eigenaar die duidelijk tot vrees van de Engelse presentator ook nog wat wilde zeggen.
Een prijs werd niet gegeven, maar men zegt zo rond USD 150-200k.
[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 04-01-2017 04:57 ]
Ik zit nu 25 minuten in de presentatie, maar ik word nu al erg flauw van alle cheesy one-liners die die beste man eruit gooit. Laat staan van de houding "Wij zijn de toekomst, de rest doet t niet goed". En dan alsnog met een kar van 150k - 200k op de proppen komen. Dat is nu niet bepaald een toekomst voor iedereen
http://www.nu.nl/economie...-minder-dan-verwacht.html
76k Tesla's, toch netjes
Als ik dan het artikel van RTL Z over dat BMW de grootste speler is lees begrijp ik het helemaal niet... volgens mij hebben die sinds 2013 tot 2017 niet eens zoveel verkocht.
[ Voor 28% gewijzigd door YoshiBignose op 04-01-2017 08:45 ]
Het doet me meer aan Bagdad Bob denken...iceme schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:48:
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Paar van die eyecatchers zijn best ok om het grote publiek de ogen op te krijgen... (de boys van KPMG proberen die dan wel weer dicht te rammen, maar hoe geloofwaardig zijn die nog)YoshiBignose schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:42:
Man man man die presentatie, krijg je toch plaatselijk schaamtegevoel van. En alleen een paar van die betaalde bezoekers die klappen. De vraag is, is er echt meer vraag naar super dure en snelle EV'S? Fisker komt ook weer terug en de Chinezen.... Maar goed, je kan heel veel blaten natuurlijk, maar wat kunnen ze
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ik denk dat er wel een markt voor is, voor mensen die nu iets duur uit Italië rijden en voor wie een Tesla niet exclusief genoeg is. Ik vindt het allemaal prima, in deze markt en in de Formule-E worden de baanbrekende technieken ontwikkeld en getest.YoshiBignose schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:42:
Man man man die presentatie, krijg je toch plaatselijk schaamtegevoel van. En alleen een paar van die betaalde bezoekers die klappen. De vraag is, is er echt meer vraag naar super dure en snelle EV'S? Fisker komt ook weer terug en de Chinezen.... Maar goed, je kan heel veel blaten natuurlijk, maar wat kunnen ze echt produceren? Concurrentie is goed dus tja, laat maar komen.
Dit topic is gesloten.