Na wat snel zoekwerk lijkt het erop dat een 747
kan vliegen met twee van de vier motoren (ook: bij uitval van beide op één vleugel). Ik kan niet vinden of het gecertificeerd is. Ik verwacht dat dat niet haalbaar is (go-around in ongunstige omstandigheden).
Als je dat wél gecertificeerd kreeg dan kan het maximumgewicht omhoog, totdat je geen performance meer "over" hebt die verder gaat dan de wettelijke eisen. Bij een commercieel bedrijf verwacht ik dat ze dat dan doen.
Het is in ieder geval een stuk fijner dat er 2/4 uitvallen dan 2-2

De hele originele reden voor ETOPS is dat bij een twin je bij 1 failure direct in een situatie zit dat er niet nog een engine uit kan vallen, terwijl bij een quad er dan juist nog marge over is.
Ondertussen is ETOPS gegeneraliseerd naar alle toestellen (
Extended Operations). Het is een andere manier van kijken naar betrouwbaarheid, met een statistische benadering, waar je kijkt naar de betrouwbaarheid van een toestel als geheel.
Wat bij twinjets erg belangrijk is voor de betrouwbaarheid is dat fouten onafhankelijk van elkaar zijn (c.f. gecorreleerd). De kans op twee onafhankelijke fouten is minimaal ("op hetzelfde moment voor twee loterijen het winnende ticket kopen").
De kans op gecorreleerde fouten is groot. Denk aan bij de bijlmerramp waar één onderliggend probleem voor het verlies van twee motoren en een stuk vleugel zorgt. Of in een ETOPS situatie met de BA 777 bij Heathrow waar een gevolg van gedeeltelijk bevriezende brandstof niet voorzien was.
[
Voor 6% gewijzigd door
ANdrode op 15-11-2016 18:44
]