Het Luchtvaart Topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 65 Laatste
Acties:
  • 419.561 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:08
Thijs8472 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:04:
En dan te bedenken dat die kisten uit Brazilië komen, toch al niet de meest koele plek op aarde.

Vraagje, ik moet binnenkort naar de UK, in de buurth van Northampton om precies te zijn. Ik heb twee opties vanaf AMS, via LHR en dan 2 uur met trein (eerst naar Kings Cross en dan naar het noorden0 of LTN en dan 1 uur met trein, no brainer zou je zeggen maar hoe 'snel' is de paspoortcontrole op LTN, ik lees nogal slechte verhalen.
Je kan met KLM en Flybe ook goedkoop van AMS naar BHX vliegen. Dat zou ik persoonlijk doen dan is het nog maar een directe verbinding naar Northampton met de trein 49 minuutjes zonder overstappen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:12

Daniel

Kapitein NCC-1701
KoRnboy112 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:04:
Hebben we nog recht op een vergoeding? De vlucht was via TUI fly. Ik zie op internet ook bedrijven welke de claim voor je uit handen nemen. Wat is wijsheid?
Ja, je hebt recht op 400 euro per persoon (meer dan 5 uur vertraging op een reis tussen 1500 en 3500 km). Defect aan het toestel is geen overmacht. Je kunt dit zelf gemakkelijk regelen door contact op te nemen met de klantenservice van de airline, normaal gesproken weten ze heel goed waar ze toe verplicht zijn en wordt dat netjes afgehandeld. Zo'n bureau pakt een flink percentage van het geld voor iets dat doorgaans niets meer is dan een standaardbriefje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 19:39
Is dat enkel voor volwassen en of ook voor de kinderen (1 en 5). Kleinste had geen eigen stoel.
Moeten ze nog bepaalde zaken weten dan van ons?
Daniel schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:20:
[...]

Ja, je hebt recht op 400 euro per persoon (meer dan 5 uur vertraging op een reis tussen 1500 en 3500 km). Defect aan het toestel is geen overmacht. Je kunt dit zelf gemakkelijk regelen door contact op te nemen met de klantenservice van de airline, normaal gesproken weten ze heel goed waar ze toe verplicht zijn en wordt dat netjes afgehandeld. Zo'n bureau pakt een flink percentage van het geld voor iets dat doorgaans niets meer is dan een standaardbriefje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geen ticket = geen recht op compensatie.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667

Piet91 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:00:

En herinneren we ons de bijna ramp op de luchthaven van San Francisco nog met een Air Canada A320 die bijna op de taxibaan landde waar 4 toestellen stonden te wachten?

Gisteren heeft de NTSB (National Transportation Safety Board) foto's vrijgegeven die nog eens duidelijk maken hoe weinig het heeft gescheeld:
ATC radioverkeer. Opvallend rustig..

YouTube: Air Canada A320 nearly lands on taxiway! | Close Call at SFO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:16
KoRnboy112 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:04:
Goedemorgen,

een goede week terug vanuit Turkije op de terugweg 24 uur vertraging gehad. Brokken met het vliegtuig. Wel keurig opgelost, eerst met z'n alle opgevangen bij een hotel in de buurt van de luchthaven incl. eten drinken etc. matras voor als je moe was.

Daarna om 20:00 weer overgeplaatst naar 3 verschillende hotels, wij hadden een luxe hotel met 2 kamers een voor ons en 1 voor de kinderen.Vliegtuig terug was ook van Comfort klasse. Al met al prima geregeld maar wel weer een hoop gedoe en in feite een dag kwijt van de vakantie door dat reizen. Met 2 kleine kinderen is dat ook alles behalve ideaal.

Hebben we nog recht op een vergoeding? De vlucht was via TUI fly. Ik zie op internet ook bedrijven welke de claim voor je uit handen nemen. Wat is wijsheid?

De kosten voor het reserveren van de stoelen hebben we al wel terug gestort gekregen vrijwel direct.
Gewoon een bericht sturen, 9 van de 10 keer krijg je bij jouw situatie meteen geld. Als het echt niet lukt om het zelf te doen, moet je een club zoals EUclaim gebruiken.

Ik had een ingewikkelde vertraging met een gemiste overstap, ik kwam er toen zelf niet door bij de KLM, maar uit eindelijk via EUclaim wel geld gehad omdat die gingen procederen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wat verwacht je dan van ATC? Oh my god, oh my god, oh my god, you're going to dieeee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CyBeR schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:28:
Geen ticket = geen recht op compensatie.
Ook voor zo'n baby zonder eigen stoel is er een ticket nodig en vaak moet daarvoor nog wel luchthavenbelasting betaald worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:12

Daniel

Kapitein NCC-1701
KoRnboy112 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:23:
Is dat enkel voor volwassen en of ook voor de kinderen (1 en 5). Kleinste had geen eigen stoel.
Moeten ze nog bepaalde zaken weten dan van ons?
[...]
De richtlijn van de EU waar deze vergoeding op gebaseerd is stelt dat je geen vergoeding krijgt als je gratis reist (of op een niet publiek toegankelijk gereduceerd tarief, zoals voor eigen personeel). In dit geval heb je dus geen recht op vergoeding voor de 1-jarige, maar wel voor het kind van 5.

Ik zou gewoon even bellen met Tuifly, zij kunnne je vertellen op welke wijze je aanspraak kunt maken op de vergoeding. Normaal gezien hebben ze alleen de reserverings/boekingscode, de passagiersgegevens en de vluchtgegevens nodig, plus je bankrekeningnummer. Op https://www.ilent.nl/onde...ging-of-annulering-vlucht kun je checken of jouw vlucht viel onder “buitengewone omstandigheden” - vrijwel zeker is dat niet zo. Als dat inderdaad niet zo is kan Tui zich daar in ieder geval al niet meer achter verschuilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstoel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 15:15
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:35:
[...]

39c in Florence en 34c in Pisa.
Maakt dat nou zoveel uit voor een E190?
Lijkt me sterk, de Embraer is gecertificeerd tot ISA+35, dat betekent voor Florence dus 49 graden.
Ik kan me voorstellen dat de performance een probleem is, omdat de baan daar niet zo lang is, maar dan kan je in het slechtste geval een aantal passagiers laten staan, ipv de hele vlucht te cancellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

PWM in "Luchtvaart topic splitsen?"
PWM schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 07:49:
Ik heb genoeg info. We gaan splitsen. Maar wil wel even de beste manier bekijken. Geef het even 2 weekjes.
Aangezien dat topic op slot is gedaan kan ik daar niet meer reageren als eenvoudige GoTter, maarre... het is nu dus al over de 4 weekjes. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Binnenkort weer een staking bij KLM?
Vakbond voor cabinepersoneel VNC overweegt over te gaan tot acties tegen KLM in het conflict over een nieuwe cao.

De bond laat weten dat de leden unaniem hebben ingestemd met acties. Waar die uit bestaan is nog niet bekend.

De onderhandelingen over een nieuwe cao verlopen volgens VNC ''uitermate" moeizaam. KLM zou zich schuldig maken aan chantage om bezuinigingen door te voeren.

Een eerder ingevoerde maatregel om minder personeel op sommige vluchten in te zetten zou een drukmiddel zijn in de onderhandelingen. Het afbouwen van die maatregel is uitgesteld van 1 september naar 1 oktober.
Bron: http://www.nu.nl/economie...weegt-acties-bij-klm.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:02

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Daniel schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:11:
[...]

De airline is verplicht het bij je thuis af te leveren, maar het is natuurlijk hoogseizoen dus er kan best wat tijd zitten tussen dat je koffer aankomt en het moment dat ze tijd hebben om hem af te leveren. Als je in de buurt van Schiphol woont is het waarschijnlijk sneller om er zelf heen te rijden zodra je ziet dat je koffer is aangekomen. Via deur 16 (het rode koffertje bij Arrivals 2 op https://www.schiphol.nl/n...IlBjratsQyE8GCqW2wG4i.pdf) kun je weer in de bagage-reclaim area komen (wel paspoort mee!) en daar zelf weer naar het Aviapartner-kantoor gaan zodat je je koffer uit hun magazijn kunt vissen.
Oeh!

code:
1
Delayed Bag 1 Status    RECEIVED AT AIRPORT / 04JUL

Lijkt er op dat de koffer terecht is. (al gok ik dat die 04JUL gewoon 04AUG moet zijn :+)
Heeft het zin om er gewoon heen te rijden en naar dat rode koffertje te lopen? :P Is ~30 min rijden maar.

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 04-08-2017 16:50 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Je kunt ze ophalen ja. Moet je dat wel even aangeven. Ik zou ze lekker laten afleveren eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

CyBeR schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:55:
Je kunt ze ophalen ja. Moet je dat wel even aangeven. Ik zou ze lekker laten afleveren eigenlijk.
Gezien het feit dat m'n vrouw nu nauwelijks kleding heeft is het wel handig om hem eerder te halen, anders duurt het tot minimaal na het weekend :P Heb m'n vrouw gevraagd om even te bellen of we hem kunnen ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Weet niet hoe TAP werkt maar bij KLM worden ze dezelfde dag thuis bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667

downtime schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:52:
[...]

Wat verwacht je dan van ATC? Oh my god, oh my god, oh my god, you're going to dieeee!
Het was niet meer of minder dan een feitelijke constatering. Wat ik verwacht is absoluut niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:22

Grouchy

meep meep

Angeloonie schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:48:
[...]

Oeh!

code:
1
Delayed Bag 1 Status    RECEIVED AT AIRPORT / 04JUL

Lijkt er op dat de koffer terecht is. (al gok ik dat die 04JUL gewoon 04AUG moet zijn :+)
Heeft het zin om er gewoon heen te rijden en naar dat rode koffertje te lopen? :P Is ~30 min rijden maar.
Kon m'n baggage in het verleden niet ophalen. Die service was alleen voor FB leden volgens de agent, weet niet of dit in Augustus 2017 nog steeds zo is. Baggage heeft vervolgens 3 dagen op Schiphol gestaan voordat ie afgeleverd werd.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lekker weer KLM, ik vlieg met KLM op een Delta ticket, heb Delta platinum en geen status meer bij KLM sinds ik in US woon. Inchecken bij Delta kon niet, check-in bij KLM stripte me van mn delta status zelfs na het forceren van delta skymiles nummer... zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:11:
De vervangende terugvlucht uit Florence vertrekt ook niet. Te warm...

Als enige weer. Wat stopt KLM allemaal in zijn toestel.
Elke vlucht was dat, zie op fr24 en klm.com geen uitgevallen vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Helikopercrash live gefilmd in Oostenrijk, een reddingshelikoper op de Grossglockner afgelopen dinsdag:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=t_oNPokIibo]

Gelukkig liep het vrij goed af allemaal, slechts één lichtgewonde, de rest is ongedeerd gebleven. Het helpt natuurlijk dat de snelheid beperkt was, en hij net een paar meter boven de grond hing.

Maar wat gaat hier nou eigenlijk precies fout? Je ziet bij het opstijgen de hele helikoper werkelijke alle kanten op vliegen, tot een halve looping aan toe....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:19:
[...]
Maar wat gaat hier nou eigenlijk precies fout? Je ziet bij het opstijgen de hele helikoper werkelijke alle kanten op vliegen, tot een halve looping aan toe....
Het lijkt er bijna op dat hij zijn staartrotor kwijt is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Freee!! schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:36:
[...]

Het lijkt er bijna op dat hij zijn staartrotor kwijt is.
Lijkt me onwaarschijnlijk als reden, een MD900/902-heli heeft immers van fabriek al geen staartrotor ;)

Edit: oorzaak al gevonden:
Benauwde momenten voor de inzittenden van een reddingshelikopter in Oostenrijk. Hun toestel raakte tijdens een missie in de problemen en verongelukte op een berghelling. Zowel bemanning als passagier kwamen met de schrik vrij.

Het ongeluk gebeurde donderdag. Een McDonnell Douglas MD902 was opgestegen richting de Grossglockner om een patiënt op te halen met hartproblemen.

Volgens de piloot zorgde een stevige windvlaag er, in combinatie met de ijle lucht, voor dat de helikopter uit balans raakte. Te zien is hoe een bemanningslid dat zojuist de patiënt aan boord hielp moet wegduiken om niet door de helikopter te worden geraakt.

De piloot, zijn collega, de arts en de patiënt kwamen er redelijk ongeschonden van af. Van de helikopter kan niet hetzelfde worden gezegd.
Zie https://www.luchtvaartnie...sht-tijdens-reddingsactie

[ Voor 62% gewijzigd door wildhagen op 04-08-2017 19:41 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 17-06 11:44
wildhagen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:38:
[...]

Lijkt me onwaarschijnlijk als reden, een MD900/902-heli heeft immers van fabriek al geen staartrotor ;)
Elke heli heeft een anti-torque systeem en zo te zien hield dat NOTAR systeem ermee op. Of was het niet voldoende in staat om de windvlaag te corrigeren.

[ Voor 8% gewijzigd door zeef op 04-08-2017 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
zeef schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:54:
[...]

Elke heli heeft een anti-torque systeem en zo te zien hield dat NOTAR systeem ermee op. Of was het niet voldoende in staat om de windvlaag te corrigeren.
Anti-torque systeem ja, maar geen staartrotor dus.

De MD-902 heeft die namelijk simpelweg niet.
The MD Explorer features the NOTAR anti-torque system, with benefits including increased safety, far lower noise levels and performance and controllability enhancements. Instead of an anti-torque tail rotor, a fan exhaust is directed out of slots in the tail boom, using the Coandă effect for yaw control.
.

Wat ook vrij duidelijk te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b2/%28cropped%29_London_Air_Ambulance_G-EHMS.jpg/800px-%28cropped%29_London_Air_Ambulance_G-EHMS.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 17-06 11:44
wildhagen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:01:
[...]

[...]
.

[afbeelding]
Ik ben bekend met NOTAR. ;) Aan de rotaties te zien is er gewoonweg te weinig tegendruk vanuit de staart en daarna is de enige optie met beleid de rotorbladen stoppen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-06 06:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:04
Onzin. Volg de lijn maar eens. ;-)

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

*O*

Tijdens het bellen met Aviapartner werd m'n vrouw gebeld door hen, koffer is uiteindelijk een uurtje geleden bezorgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:01:
[...]

[...]
.

[afbeelding]
Hier wel, op dat filmpje niet. En ik ken niet alle helicoptertypes uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fly-guy schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:30:
[...]

Elke vlucht was dat, zie op fr24 en klm.com geen uitgevallen vluchten.
Hij is uiteindelijk na een uur vertraging toch gaan boarden. Zal zo ff vluchtnummer pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

mstoel schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:47:
[...]

Lijkt me sterk, de Embraer is gecertificeerd tot ISA+35, dat betekent voor Florence dus 49 graden.
Ik kan me voorstellen dat de performance een probleem is, omdat de baan daar niet zo lang is, maar dan kan je in het slechtste geval een aantal passagiers laten staan, ipv de hele vlucht te cancellen.
Hoge temperaturen in combinatie met staartwind en een behoorlijk korte baan (met een berg aan de andere kant) kunnen er op FLR helaas al snel voor zorgen dat ze net kunnen opstijgen met voldoende brandstof, laat staan dat er dan nog performance over is voor passagiers.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 23:43:
[...]

Hij is uiteindelijk na een uur vertraging toch gaan boarden. Zal zo ff vluchtnummer pakken.
Waarschijnlijk de 1642/4. En, zoals al gesuggereerd, was het geen kwestie van niet gaan, maar niet alle passagiers mee kunnen nemen vanwege de hoge temperaturen. Is vandaag ook het geval en waarschijnlijk zolang de hitte aanhoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De 2 TransAero 747-8i's worden definitief de vervangers van de Boeing VC-25 "Air Force One":

Air Force awards contract for two 747-8s to be modified as future Air Force One aircraft
WASHINGTON (AFNS) -- The Air Force awarded a Boeing contract modification Aug. 4, 2017, to purchase two commercial 747-8 aircraft for future modification to replace the two aging VC-25A Boeing 747-200 presidential support aircraft.

This contract modification follows a set of awards in 2016 for risk reduction activities. The Air Force has already requested Boeing to provide proposals to design, modify, test and field two Presidential mission-ready aircraft. These efforts will be awarded via future contract modifications. The program expects to begin aircraft modifications in 2019 and reach initial operational capability in 2024.

"This award is a significant step toward ensuring an overall affordable program," said Ms. Darlene Costello, the principal deputy assistant secretary of the Air Force for acquisition. "As we move forward, we will continue to seek and implement cost savings opportunities."

These aircraft will start providing worldwide presidential airlift support in 2024, after a series of modifications and tests. Boeing will modify their Federal Aviation Administration-certified commercial 747-8 aircraft to meet presidential operational requirements to help ensure an affordable program.

In March 2017, following a series of requirements reviews, the White House reaffirmed the minimum set of requirements necessary to meet presidential mission needs. The modifications to the aircraft will include incorporating a mission communications system, electrical power upgrades, a medical facility, an executive interior, a self-defense system and autonomous ground operations capabilities.

"Purchasing these aircraft is a huge step toward replacing the aging VC-25As," said Maj. Gen. Duke Richardson, the Presidential Airlift Recapitalization program executive officer. "This award keeps us on track to modify and test the aircraft to become presidential mission-ready by 2024."

Since the aircraft were purchased through commercial contracting procedures, price and other related details are commercial-competition sensitive, meaning the negotiated price paid is not releasable. However, the price will be part of the overall program cost baseline once set and will be released in accordance with the contract publication requirements.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2442/32809184105_967028b6fe_c.jpg2 Transaero NTU's by Woodys Aeroimages, on Flickr

De ironie...

En Delta Airlines gaat vanaf 30 maart 2018 dagelijks tussen Orlando en Amsterdam vliegen met een Boeing 767.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Betekend dus wel dat het zo een beetje over en uit is met de 747-8, wellicht dat de vrachtversie nog gebouwd wordt maar met dit nieuws is het onwaarschijnlijk dat er nog nieuwe worden gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
PolarBear schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:00:
Betekend dus wel dat het zo een beetje over en uit is met de 747-8, wellicht dat de vrachtversie nog gebouwd wordt maar met dit nieuws is het onwaarschijnlijk dat er nog nieuwe worden gebouwd.
Met de huidige orders heeft Boeing nog een jaar of 2 aan productie te gaan.
Daarna hangt het af van het aantal opties dat in orders worden omgezet.
EDIT: en eventueel nieuwe orders.

Denk dat Boeing wel blij is dat ze deze 2 toestellen kwijt zijn.
Ze hebben nu alleen nog een 747-8BBJ en de Lufthansa 747-8i over. Die BBJ lijkt ook verkocht te zijn.
Want Boeing is ook niet blij met nieuw geproduceerde toestellen die ze niet kwijt kunnen raken.

Geeft wel te denken. Als deze 2 in 2024 in service gaan en zo'n 30 jaar gebruikt zullen worden (lees: uitfasering rond 2054) dan zijn dit zeker weten de laatste 747's in gebruik.
De -400's zijn dan uiteraard overal al decennia uitgefaseerd (freighters incluis) en Lufthansa, Korean en China Airlines vliegen de -8i dan ook niet meer.
Hooguit her en der misschien een freighter maar dat is ook bedenkelijk.

Is dus zeer de vraag of deze 2 toestellen wel zo lang mee zullen gaan; want qua onderhoud e.d. zitten ze met een groot probleem als deze 2 toestellen als enige van dit type overblijven...

[ Voor 30% gewijzigd door Piet91 op 05-08-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Waarom heeft Lufthansa die laatste 748 geannuleerd eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Piet91 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:09:
[...]

Is dus zeer de vraag of deze 2 toestellen wel zo lang mee zullen gaan; want qua onderhoud e.d. zitten ze met een groot probleem als deze 2 toestellen als enige van dit type overblijven...
Zelfde probleem hebben ze nu met de 747-200's die nu als AF1 gebruikt worden. Maar in 2054 zijn er vast nog wel wat Derde Wereld-airlines die met de 747-8 vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Al die alarmberichten in het VK over topdrukte op EU vliegvelden en dat het strafmaatregelen waren voor Brexit. Kom net met flinke vertraging aan op Schiphol vanaf Gatwick, alle poortjes vrij :p . Zelfs bagage kwam relatief snel.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Arthur-M. schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:23:
Waarom heeft Lufthansa die laatste 748 geannuleerd eigenlijk?
Boeing heeft dit toestel gebruikt als testtoestel en is daardoor ondertussen flink afwijkend van de andere 19 Lufthansa toestellen. Daardoor niet echt handig in hun vloot.
Boeing en Lufthansa hebben toen afgesproken dat dit toestel bij Boeing zal blijven als dedicated testtoestel.
Lufthansa heeft daardoor niet de volledige 20 toestellen die het had besteld, laat staan 20 van hun opties.
downtime schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:25:
Zelfde probleem hebben ze nu met de 747-200's die nu als AF1 gebruikt worden. Maar in 2054 zijn er vast nog wel wat Derde Wereld-airlines die met de 747-8 vliegen.
Met het verschil dat de -200 nog heel lang heeft rondgevlogen sinds de VC-25's hun diensttijd begonnen; nu nog steeds. En van de -200 zijn honderden gemaakt; van de -8 slechts ruim 100.
En de VC-25 is ook niet bepaald een 747-200; om te beginnen waren het twee van de laatst geproduceerde -200's (de -300 werd ondertussen ook al gebouwd en de eerste 747-400 was ook zo goed als begonnen).
Daarnaast heeft veel meegekregen van de -300 en -400. (o.a. qua vleugels en motoren)
Daarnaast zijn electronica, avionics e.d. zijn in de loop der jaren uiteraard vernieuwd, net zoals commerciële maatschappijen dat deden/doen.

Dat is wel iets dat men moet onthouden; men ziet de verschillende types vaak als compleet andere toestellen; maar deze scheiding is in de praktijk lang niet zo sterk. Technieken/constructies van nieuwe versies worden al gebruikt in vorige versies e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Delta heeft hun eerste A350 in ontvangst genomen, hier na aankomst in ATL:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/np9991o5s2ez.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Luchtvaartmaatschappijen kunnen miljarden besparen door in te zetten op technologie waarbij vliegtuigen uiteindelijk zonder piloot de lucht in kunnen. Volgens de Zwitserse bank UBS zouden vliegtuigen die volledig door een automatische piloot worden bestuurd niet alleen goedkoper maar ook veiliger zijn.

De Britse zakenkrant Financial Times citeert maandag uit het rapport van de Zwitsers. UBS spreekt van een uiteindelijke besparing van circa 35 miljard dollar per jaar. Naast de lagere personeelskosten, zal ook de rekening voor verzekeringspremies en brandstof lager uitvallen.

Vliegtuigmaker Boeing gaf onlangs al aan dat de basis voor dergelijke technologie aanwezig is. Nu al kunnen vliegtuigen automatisch landen en opstijgen en ook andere functies worden al door computers uitgevoerd.

Volgens UBS zou een vliegtuig met één piloot aan boord en een piloot op afstand op de grond een goede eerste stap zijn. De meeste passagiers zouden het echter nog niet zien zitten om bij een pilootloos vliegtuig aan boord te stappen.
Bron: https://www.luchtvaartnie...oor-vliegen-zonder-piloot

Ben er wel voor. Denk alleen niet dat we dat gaan terugzien in lagere ticketprijzen....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:07

Garyu

WW

wildhagen schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:22:
[...]

Ben er wel voor. Denk alleen niet dat we dat gaan terugzien in lagere ticketprijzen....
Ik werk zelf in de branche (vliegtuigelectronica voor flight controls etc), maarreh, nee - dit gaat de komende tijd nog (lang) niet gebeuren. Hoewel de technologie erg ver gestandaardiseerd is en vliegen procedureel in principe heel erg gedetailleerd is vastgelegd, zijn vliegtuigen al enorm geautomatiseerd, maar kunnen ze echt nog (lang) niet zonder piloten. Piloten zijn er juist nodig voor de gevallen waar die electronica niet naar behoren werkt. Ook betwijfel ik of de kosten van de piloot echt veel gewicht in de schaal leggen ten opzichte van de overige operationele kosten.

Op zich zou ik het toejuichen aangezien het voor ons vooral meer werk zou betekenen, maar ik zie het de komende tijd nog niet gebeuren.

[ Voor 9% gewijzigd door Garyu op 07-08-2017 11:43 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik vlieg zo met Easyjet, kreeg een notificatie over hun nieuwe(?) dienst: handsfree travel. £5, handbagage inleveren bij bagdrop en dan ligt die als eerste op de band.

Ik kan me voorstellen dat ze mensen willen ontmoedigen handbagage te hebben ivm dat geklooi bij de bagagebakken in het vliegtuig, maar hier op vertrouwen? Nee, die priority tag van KLM of BA werkt ook nooit, de bagagehandlers letten er toch niet op :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 20-06 15:17
Afgelopen dinsdag bij aankomst op schiphol van LAX was de priority tag de "als laatste op de band" tag. Letterlijk.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

[...]

Nee dank u. Je zult het niet zo gauw horen maar er zijn de afgelopen jaren honderden (militaire) drones gecrashed. Kom regelmatig bij Grand Forks AFB, daar vanuit vliegen ze Global Hawks en Predators.
Een lost link, accu probleempje ofzo en zeg maar toedeledoekie tegen je Global Hawk en 220 miljoen USD,

Zodra er mensenlevens mee gaan tellen gaat niemand dit soort hoeveelheden aan crashes accepteren.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:28:
[...]

Nee dank u. Je zult het niet zo gauw horen maar er zijn de afgelopen jaren honderden (militaire) drones gecrashed. Kom regelmatig bij Grand Forks AFB, daar vanuit vliegen ze Global Hawks en Predators.
Een lost link, accu probleempje ofzo en zeg maar toedeledoekie tegen je Global Hawk en 220 miljoen USD,

Zodra er mensenlevens mee gaan tellen gaat niemand dit soort hoeveelheden aan crashes accepteren.
Die worden centraal bestuurd, niet? Da's iets anders dan autonoom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:07
[...]

Zou voor Air France wel een uitkomst zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

FastFred schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:35:
[...]

Zou voor Air France wel een uitkomst zijn
Dan ook de luchtverkeersleiding automatiseren anders kom je van de regen in de drup. Zo ook Duitsland...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

CyBeR schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:30:
[...]

Die worden centraal bestuurd, niet? Da's iets anders dan autonoom.
IDD, probleem zullen echter veelal hetzelfde zijn omdat er niemand kan ingrijpen in een geval van een 'computer says no' issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:00
CyBeR schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:49:
Delta heeft hun eerste A350 in ontvangst genomen, hier na aankomst in ATL:
[afbeelding]
Enig idee op welke route deze in gebruik wordt genomen?

@Hogader heeft de stiekeme hoop dat hij met de A350 naar USA vliegt in september >:) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nou, de paspoortcontrol op Schiphol voor vertrek (na de handbagage check) is inderdaad een puinhoop, zeg. Compleet niet georganiseerd, geen scheiding van soorten paspoorten, en maar 1 mannetje dat mensen moet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Garyu schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:42:
Ook betwijfel ik of de kosten van de piloot echt veel gewicht in de schaal leggen ten opzichte van de overige operationele kosten.
Waarom denk je dat steeds meer maatschappijen beknibbelen op hun personeel?
KLM dat op een paar routes een cabin crew minder mee wil en dat ze daar al maandenlang mee overhoop liggen?
De kosten van arbeid is juist datgene wat bijvoorbeeld Emirates als grootste troef heeft.

En ik zie commerciële vliegtuigen zonder piloten nog wel gebeuren 'in our lifetime'.
Van auto's, trams, treinen etc. werd ook ooit gedacht dat het nooit zal gebeuren; maar het gebeurt nu.
Tuurlijk; het gaat nog wel een hele tijd duren, maar de ontwikkelingen gaan ook rap.

Gewoon een van de vele sectoren waar banen gaan verdwijnen (lees: automatiseren) zonder dat er evenveel banen voor terug komen; hoewel men altijd beweert dat er nieuwe banen door deze automatisering gecreëerd worden:

Hogader schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:40:

@Hogader heeft de stiekeme hoop dat hij met de A350 naar USA vliegt in september >:) :P
Transpacific flights; vanaf Detroit naar Seoul, Beijing en Tokio.
Deze hoef je dus niet in reguliere service naar Amsterdam te verwachten; maar vast wel als inval af en toe.
(Net zoals hun 777's en 747's hier ook wel eens komen)

[ Voor 51% gewijzigd door Piet91 op 07-08-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Daar zou ik niet op rekenen, de A350 moet transpacific vliegen. Transatlantic is voor de A330.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Piet91 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:48:
[...]

KLM dat op een paar routes een cabin crew minder mee wil en dat ze daar al maandenlang mee overhoop liggen?

En ik zie commerciële vliegtuigen zonder piloten nog wel gebeuren 'in our lifetime'.
Van auto's, trams, treinen etc. werd ook ooit gedacht dat het nooit zal gebeuren; maar het gebeurt nu.
Tuurlijk; het gaat nog wel een hele tijd duren, maar de ontwikkelingen gaan ook rap.

Gewoon een van de vele sectoren waar banen gaan verdwijnen (lees: automatiseren) zonder dat er evenveel banen voor terug komen; hoewel men altijd beweert dat er nieuwe banen door deze automatisering gecreëerd worden:

[video]

[...]

Deze hoef je dus niet in reguliere service naar Amsterdam te verwachten; maar vast wel als inval af en toe.
Autonome treinen zie ik ook nog niet zo snel gebeuren, hoewel het veel makkelijker is dan autonoom vliegen. Ja er rijden een paar autonome treintjes rond (denk aan metro's), maar echt lange afstnaden zie je nergens. De reden is simpel - het bespaart nauwelijks kosten. De machinist is er immers ook voor allerlei gevallen (geweest) om kleine maintenance on the spot uit te voeren, handmatig een wissel om te zetten, etc. Als je dergelijk personeel niet meer aan boord hebt, moet je wachten tot er maintenance personeel ingereden wordt, wat langzaam gaat en duur is. De NS heeft dat ook al gemerkt sinds ze machinisten niet meer aan de wissels laten zitten. Vliegen in 3D is een flinke factor complexer dan 1D treinrijden, en een enkel foutje heeft catastrofale gevolgen.

Daarnaast: de complexiteit van de algoritmes betekent dat ze nauwelijks vooraf te verificeren zijn, en dat gaat een EASA of FAA zeker niet accepteren. De ARP 4754 specificeert een kans op een fout met catastrofale gevolgen op 10 ^ -9 fouten per uur, voor een systeemfout (software en hardware samen). Kan je dat niet bewijzen, dan mag je met dat systeem de lucht niet in. Better safe than sorry zeg maar. Deel-autonoom: prima. Heel-autonoom: weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
[...]

DTW-NRT/ICN/PEK met name, aldus hun nieuwsbericht daarover.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 07-08-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Heeft er hier wellicht iemand al met een Sunwing-TUI vlucht gevlogen? Ik vraag me af of TUI het interieur aangepast heeft, of dat Sunwings stoelen er nog in zitten met hun indeling.

Kan er bijzonder weinig over vinden, behalve dat het een wet-lease is en dat een Sunwing-piloot een tijd geleden beschonken in de cockpit zat.

[ Voor 3% gewijzigd door Liliuokalani op 07-08-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:00
[...]

XWB schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:49:
[...]

Daar zou ik niet op rekenen, de A350 moet transpacific vliegen. Transatlantic is voor de A330.
Helaas de ijdele hoop tegen beter weten in dus.. :'(

Gelukkig komt hij iig steeds meer in service, want is voor mij op dit moment toch de favoriet voor long haul vergeleken met het oudere spectrum en ook de 787.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Liliuokalani schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:12:
Heeft er hier wellicht iemand al met een Sunwing-TUI vlucht gevlogen? Ik vraag me af of TUI het interieur aangepast heeft, of dat Sunwings stoelen er nog in zitten met hun indeling.

Kan er bijzonder weinig over vinden, behalve dat het een wet-lease is en dat een Sunwing-piloot een tijd geleden beschonken in de cockpit zat.
Nee, maar ga er maar van uit dat het interieur niet aangepast is. Zeker bij wet-lease. Da's namelijk nogal een kostbare operatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Garyu schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:02:
[...]

Autonome treinen zie ik ook nog niet zo snel gebeuren, hoewel het veel makkelijker is dan autonoom vliegen. Ja er rijden een paar autonome treintjes rond (denk aan metro's), maar echt lange afstnaden zie je nergens.
Maar wat is "niet snel"? Er zijn namelijk veel ontwikkelingen gaande omtrent autonome treinen. Paar recente artikelen:

ProRail en NS willen in debat met machinist over zelfrijdende trein
ProRail wil zelfrijdende trein in 2018 testen
SNCF: autonome hogesnelheidstrein rijdt in 2023

etc

Als de proefritten straks succesvol zijn zie ik over 10 jaar op heel veel plekken autonome treinen rondrijden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

gambieter schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:45:
Nou, de paspoortcontrol op Schiphol voor vertrek (na de handbagage check) is inderdaad een puinhoop, zeg. Compleet niet georganiseerd, geen scheiding van soorten paspoorten, en maar 1 mannetje dat mensen moet sturen.
Ben van mening dat het hier meer een kwestie is van Schiphol laten groeien en een KMar/defensie die de laatste jaren kapot bezuinigd is.
[...]

Die gaan we voorlopig zien op Transpacific vluchten:
DTW-ICN Nov. 16, 2017 Detroit (DTW) to Incheon (ICN)
DTW-NRT Oct. 30, 2017 Detroit (DTW) to Narita (NRT)
DTW-PEK Jan. 17, 2018 Detroit (DTW) to Beijing (PEK)
ATL-ICN Mar. 24, 2018 Atlanta (ATL) to Incheon (ICN)
en van te voren waarschijnlijk op ATL-DTW/MSP ofzo. Met 25's A350 zullen we hem zeker gaan zien in Europa.

Zullen ook wat teleurgestelde pax zijn nu er geen EC+ meer inzit & economy 18 in/31-32 in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:34:
[...]

Zullen ook wat teleurgestelde flying pax zijn nu er geen EC+ meer inzit.
Dat viel mij ook al op toen ik de seat map bekeek. Alleen Premium Economy ipv C+. Alleen gaat W een stuk duurder zijn dan C+ lijkt me, hoewel Delta al een tijdje pretendeert dat C+ hetzelfde is als W.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 07-08-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

CyBeR schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:37:
[...]

Dat viel mij ook al op toen ik de seat map bekeek. Alleen Premium Economy ipv C+. Alleen gaat W een stuk duurder zijn dan C+ lijkt me, hoewel Delta al een tijdje pretendeert dat C+ hetzelfde is als W.
Inderdaad, waar veel C+ pax vroeger voor 'niks' extra beenruimte etc hadden dankzij hun FF status mogen de Diamonds en Plats nu mijlen, geld of GUC's op tafel leggen.

Delta ziet Premium Select toch echt als iets anders, een hoop marketing natuurlijk want stoelen voor niks weggeven is een niet zo optimaal businessmodel ;) :
https://content.delta.com...parison-chart-desktop.gif

Als je trouwens Delta Premium Select boekt wordt je voor de domestic flight in first geplaatst. Weet niet of dat een fare bug was of inderdaad de bedoeling was.

[ Voor 5% gewijzigd door Grouchy op 07-08-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

XWB schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:33:
[...]

Maar wat is "niet snel"? Er zijn namelijk veel ontwikkelingen gaande omtrent autonome treinen. Paar recente artikelen:

ProRail en NS willen in debat met machinist over zelfrijdende trein
ProRail wil zelfrijdende trein in 2018 testen
SNCF: autonome hogesnelheidstrein rijdt in 2023

etc

Als de proefritten straks succesvol zijn zie ik over 10 jaar op heel veel plekken autonome treinen rondrijden.
Een paar autonome treinen zou best kunnen hoor, maar op grote schaal denk ik eerder aan 2035-2040. Kijk maar eens wat er qua infrastructuur voor nodig is, hoe langzaam de invoering van ERTMS in Europa verloopt, en op welk niveau dat technologisch gebeurt. Dan duurt dat echt nog heel erg lang.

[ Voor 9% gewijzigd door Garyu op 07-08-2017 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:00:
[...]

Delta ziet Premium Select toch echt als iets anders,
Duidelijk ja, maar 't is meer dat (itt AFKL) ze C+ als apart fare product verkopen waar AFKL dat als een seat-optie doet.
een hoop marketing natuurlijk want stoelen voor niks weggeven is een niet zo optimaal businessmodel ;) :
En toch doen ze dat, en daar willen ze wellicht zo zachtjes aan van af zonder dat al te duidelijk te maken: domestic F wordt gratis vergeven aan status pax.
Als je trouwens Delta Premium Select boekt wordt je voor de domestic flight in first geplaatst. Weet niet of dat een fare bug was of inderdaad de bedoeling was.
Dat lijkt me de bedoeling, als een manier om W meer te verkopen op internationale routes met domestic connecties. Die F stoelen zitten nu toch grotendeels vol met Y-ticketed status pax, dus waarom dan niet die stoelen verkopen als onderdeel van een ander premium product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

CyBeR schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:19:
[...]

Duidelijk ja, maar 't is meer dat (itt AFKL) ze C+ als apart fare product verkopen waar AFKL dat als een seat-optie doet.

[...]

En toch doen ze dat, en daar willen ze wellicht zo zachtjes aan van af zonder dat al te duidelijk te maken: domestic F wordt gratis vergeven aan status pax.

[...]

Dat lijkt me de bedoeling, als een manier om W meer te verkopen op internationale routes met domestic connecties. Die F stoelen zitten nu toch grotendeels vol met Y-ticketed status pax, dus waarom dan niet die stoelen verkopen als onderdeel van een ander premium product.
Zelfde verhaal/gedachte denk ik dan als achter de complentary upgrades & FCM zit. Waarom gratis iets weggeven als jer ook iets aan kan verdienen.
Nu ontvang je nog als 360, Diamond of Plat direct na ticketing een upgrade als er ruimte beschikbaar is. In de toekomst bepaald revenue managment het meer en meer en zul je situaties zien dat je pas een upgrade krijgt wanneer je bijvoorbeeld incheckt/of de gate agent het afhandeld.

Oftewel: Monetize everything

[ Voor 46% gewijzigd door Grouchy op 07-08-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Nieuwe BA safety video, met wat grappen en grollen want dat hoort tegenwoordig anders let niemand op:

http://creativity-online....irways-safety-video/52325

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

CyBeR schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:59:
Nieuwe BA safety video, met wat grappen en grollen want dat hoort tegenwoordig anders let niemand op:

http://creativity-online....irways-safety-video/52325
Stuk beter dan die saaie filmpjes.... Die van de KLM is leuk op dit moment. Die van volgens mij Malasyan airlines was ook grappig :) Ik let iig een stuk beter op ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:30:
[...]

Nee, maar ga er maar van uit dat het interieur niet aangepast is. Zeker bij wet-lease. Da's namelijk nogal een kostbare operatie.
Dat vermoeden had ik al, maar als er nog iemand is met ervaringen, dan hoor ik ze graag.

Als het niet aangepast is, wat ik hoop, dan heb ik gelukkig wel 35-inch seat pitch i.p.v. 32-inch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:45
[...]

De kosten van arbeid is juist datgene wat bijvoorbeeld Emirates als grootste troef heeft.

[video]

[...]

Ik was vorig jaar bij een lezing die ging ook over de automatisering van vliegtuigen. Volgens een van de professoren gaat het nog wel 50 jaar duren voordat er volledig autonoom wordt gevlogen. Het probleem is dat er te veel known unknowns zijn in de luchtvaart. We weten dat er veel scenario's kunnen voor doen, maar hoe ze eruit zien weten we niet. Een zelf lerende ai kan een uitkomst bieden. Echter is het maar de vraag of dit wenselijk is. Op een gegeven moment weten de engineers/mensen niet meer hoe de systemen aan boord werken dan.

Daarnaast is het probleem van vliegtuigen dat die niet zomaar even kunnen stoppen als er iets loos is. Je moet altijd een paar stappen vooruit denken.

Als laatste staan de autoriteiten easa en faa staan ook niet echt bekend als lekker progressief.

Het zal allemaal niet met zo'n vaart gaan. Veertig jaar geleden dachten ze dat we nu met mach 2 de wereld over zouden vliegen, maar sukkelen we ondertussen nog steeds met snelheden onder de geluidssnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
upclocker schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 18:20:
Ik was vorig jaar bij een lezing die ging ook over de automatisering van vliegtuigen. Volgens een van de professoren gaat het nog wel 50 jaar duren voordat er volledig autonoom wordt gevlogen. Het probleem is dat er te veel known unknowns zijn in de luchtvaart. We weten dat er veel scenario's kunnen voor doen, maar hoe ze eruit zien weten we niet. Een zelf lerende ai kan een uitkomst bieden. Echter is het maar de vraag of dit wenselijk is. Op een gegeven moment weten de engineers/mensen niet meer hoe de systemen aan boord werken dan.

Daarnaast is het probleem van vliegtuigen dat die niet zomaar even kunnen stoppen als er iets loos is. Je moet altijd een paar stappen vooruit denken.

Als laatste staan de autoriteiten easa en faa staan ook niet echt bekend als lekker progressief.

Het zal allemaal niet met zo'n vaart gaan. Veertig jaar geleden dachten ze dat we nu met mach 2 de wereld over zouden vliegen, maar sukkelen we ondertussen nog steeds met snelheden onder de geluidssnelheid.
Daarom zeg ik ook dat het nog wel een hele tijd gaat duren. Gok dat net afgestudeerde piloten nog niet direct hoeven te vrezen dat hun baan wordt geautomatiseerd.
Maar het is ook nog niet te overzien IMHO; de ontwikkelingen gaan zo ontzettend snel.

Enne 50 jaar hè?
Met de gemiddelde levensverwachting in het achterhoofd is dat inderdaad nog in 'my lifetime'. :P
Scheelt niet heel veel, maar toch.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 07-08-2017 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:07
Wie weet stapt Piet op z'n ouwe dag wel op de farewell flight van de laatste bemande KLM vlucht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met zo'n karretje met zuurstof :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Piet91 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:05:
[...]

Daarom zeg ik ook dat het nog wel een hele tijd gaat duren. Gok dat net afgestudeerde piloten nog niet direct hoeven te vrezen dat hun baan wordt geautomatiseerd.
Maar het is ook nog niet te overzien IMHO; de ontwikkelingen gaan zo ontzettend snel.

Enne 50 jaar hè?
Met de gemiddelde levensverwachting in het achterhoofd is dat inderdaad nog in 'my lifetime'. :P
Scheelt niet heel veel, maar toch.
Maar zo snel gaan de ontwikkelingen dan ook weer niet. Bedenk dat een autofabrikant de ontwikkelingskosten kan uitsmeren over miljoenen voertuigen, of in het geval van toeleveranciers soms zelfs over tientallen miljoenen voertuigen. Boeing is blij als ze een paar honderd vliegtuigen per jaar kan verkopen, hetzelfde geldt voor de gemiddelde treinbouwer. Ik vrees dat het zo'n vaart niet gaat lopen - hoewel 50 jaar inderdaad waarschijnlijk wel een goede inschatting zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:12

Freak187

geen

Garyu schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:02:
[...]
3D is een flinke factor complexer dan 1D treinrijden, en een enkel foutje heeft catastrofale gevolgen.

Daarnaast: de complexiteit van de algoritmes betekent dat ze nauwelijks vooraf te verificeren zijn, en dat gaat een EASA of FAA zeker niet accepteren. De ARP 4754 specificeert een kans op een fout met catastrofale gevolgen op 10 ^ -9 fouten per uur, voor een systeemfout (software en hardware samen). Kan je dat niet bewijzen, dan mag je met dat systeem de lucht niet in. Better safe than sorry zeg maar. Deel-autonoom: prima. Heel-autonoom: weinig kans.
Eens.

Echter (advocaat van de duivel): als de piloot er alleen zit ter confirmatie van de computers... is zijn salaris gerechtvaardigd?
Dat is natuurlijk waar de airlines op willen sturen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Freak187 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:03:
[...]

Eens.

Echter (advocaat van de duivel): als de piloot er alleen zit ter confirmatie van de computers... is zijn salaris gerechtvaardigd?
Dat is natuurlijk waar de airlines op willen sturen.
Helaas is het een nogal specifiek slag mensen die dit goed kunnen doen, met de daarbij behorende training, tests en ervaring die bewijst dat ze in kritieke situaties snel en accuraat de juiste beslissingen kunnen nemen. Helaas voor de airliners zijn zulke experts gewoon relatief duur ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-06 11:51
Liliuokalani schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:39:
[...]

Dat vermoeden had ik al, maar als er nog iemand is met ervaringen, dan hoor ik ze graag.

Als het niet aangepast is, wat ik hoop, dan heb ik gelukkig wel 35-inch seat pitch i.p.v. 32-inch :)
Ik heb enkele weken geleden met ze gevlogen, interieur is volgens mij niet aangepast. Alles was wel gewoon netjes.

Ik zat zelf bij de nooduitgang en heb een erg comfortabele vlucht gehad, zeker vergeleken met TUI partner Surinam Airways welke ik op de terugvlucht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Garyu schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:30:
[...]

Helaas is het een nogal specifiek slag mensen die dit goed kunnen doen, met de daarbij behorende training, tests en ervaring die bewijst dat ze in kritieke situaties snel en accuraat de juiste beslissingen kunnen nemen. Helaas voor de airliners zijn zulke experts gewoon relatief duur ;).
De vraag is of je twee piloten nodig hebt. We kunnen ook naar een tussenvorm; 1 piloot bijvoorbeeld of 1 piloot op de grond voor een x-aantal vliegtuigen enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03:53
Garyu schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:30:
[...]

Klopt, vandaar dat het niet uit te sluiten is dat steeds meer geautomatiseerd gaat worden. Zulke experts zijn de grootste personele kosten van een airline. Voor de airline zou het heel prettig zijn als daar minder aan uitgegeven zou kunnen worden. Vroeger had je een BWK aan boord, die is inmiddels vervangen door computers. Ver daarvoor had je zelfs nog een radio man. Al deze mensen waren ooit hard nodig maar zijn vervangen door techniek. Ik zal dan ook niet snel zeggen dat het nooit zal gebeuren dat de piloot nooit vervangen zal worden. Maar op welke termijn? en niet geheel onbelangrijk, wanneer is de passagier er klaar voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 12:35

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Valt blikseminslag onder overmacht als het op de inkomende vlucht voor je was? Door de zomer heeft KLM geen extra kisten en ik ben nu omgeboekt van een 9AM vlucht naar een 5PM vlucht. Op een vlucht naar Copenhagen is dat een behoorlijke vertraging (en dat is met platinum en flex ticket - vraag me af wat ze doen met de andere 200 pax).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

KL 1131 vertrekt op 14h20 en heeft:

J3 C0 D0 I3 Z0 Y0 B0 M0 P0 U0 F0 K0 W0 H0 S0 L0 A0 Q0 T0 E0 N0 R0 V0 X0 G0

maar die is misschien ook overboekt zijn in Y? Of laat KLM hem liever vertrekken met lege EBC plaatsen ipv van IRROPS pax over te boeken?

Kl 1133 (je vlucht) en 1139 zitten al vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:45
Stond vandaag toevallig een stuk over pilotless aircraft op aviation week. Zij verwachten best wel aanzienlijke besparingen door pilootloze vliegtuigen.
The flying public may not be so interested in it—yet—but pilotless commercial airplanes could be a boon to the aerospace industry and some financial analysts see a natural evolution in that direction coming.

“Meaningful savings can be generated via mission optimization, greater predictability and reduced flight crew and training costs,” a new report from UBS aerospace, airlines and logistics sector analysts. “Younger (18-34) and more educated respondents were found to be more willing to fly on a pilotless plane. This bodes well for the technology as the population ages.”

The analysts see a potential profit opportunity worth about $35 billion for the aviation and aerospace manufacturing sectors. That includes:

More than $26 billion in pilot cost savings for the airlines that UBS covers.
Up to $3 billion in similar savings for the business jet industry.
$2.1 billion for civil helicopters.
Fight optimization savings of more than $1 billion, or 1% of carriers’ $133 billion fuel bill globally in 2016.
More than $3 billion per year in savings from lower insurance premiums (safer flights) and pilot training costs.
Revenue increases from increased utilization rates (cargo and commercial).
“We believe the biggest potential beneficiaries among suppliers would be those exposed to avionics and communications: Thales, Rockwell Collins and Honeywell,” UBS said. But original equipment manufacturers (OEM), airlines and others also would benefit, of course.

“With increased technology breakthroughs and lower costs, Airbus and Boeing could increase the appeal of their future aircraft programs,” UBS continued. And, assuming commercial airlines retain all of the profit uplift from pilotless airplanes, those that could see the greatest pretax earnings boost are: Thai Airways (about 90%); China Eastern (80%); American Airlines (200%); United Airlines (100%); EasyJet (60%); and Air France-KLM (50%).

Cargo carriers FedEx and UPS also could see a potential boost of $1 billion. Analysts said they expect cargo carriers to be on the forefront of adoption.

Technically, remotely controlled aircraft for carrying passengers and cargo could appear by around 2025, UBS surmised. But analysts admit it would take heavy lifting in rewriting regulations, and an even greater turn in consumer sentiment. UBS surveyed around 8,000 people and found 54% were unlikely to take such a flight. Just 17% said they would so. By nationality, French and German respondents were the most unlikely to take a pilotless flight.

Still, those aged 18-34 were found to be more willing to fly on a pilotless airplane, around 30% of polled, so UBS concludes acceptance should grow with time.

The analysts also see industry already moving in that direction, at least to cut down pilot workload in the face of a dwindling traditional pilot pipeline. “Last week, Boeing announced that it would step into avionics to make aircraft controls and electronics, underpinning our view on that market’s appeal,” UBS said.

Meanwhile, Boeing reportedly is getting ready to test pilotless technology next year, with artificial intelligence making some decisions. At the same time, Airbus has three initiatives revolving around urban air mobility—the Vahana, CityAirbus and Skyways projects—as well as testing its Sagitta unmanned jet.
Bron:[url]commercial-aviation/pilotless-commercial-aircraft-follow-money?NL=AW-05&Issue=AW-05_20170808_AW-05_938&sfvc4enews=42&cl=article_1&utm_rid=CPEN1000001745753&utm_campaign=11212&utm_medium=email&elq2=0f35685d97b743f3916ff6cac14e8649[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 12:35

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Grouchy schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:03:
KL 1131 vertrekt op 14h20 en heeft:

J3 C0 D0 I3 Z0 Y0 B0 M0 P0 U0 F0 K0 W0 H0 S0 L0 A0 Q0 T0 E0 N0 R0 V0 X0 G0

maar die is misschien ook overboekt zijn in Y? Of laat KLM hem liever vertrekken met lege EBC plaatsen ipv van IRROPS pax over te boeken?

Kl 1133 (je vlucht) en 1139 zitten al vol
Toen ik bij T2 stond was er lichte paniek aangezien alles vol zat. Volgens de balie waren ze in gesprek met SAS voor extra stoelen. Alles was dus mogelijk qua overstap vluchten. Ik kon wel eerder vliegen over Billund maar dan was ik ook pas om 3u in Copenhagen. Dan vlieg ik dus liever later maar direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Vuurs schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:41:
[...]

Ik heb enkele weken geleden met ze gevlogen, interieur is volgens mij niet aangepast. Alles was wel gewoon netjes.

Ik zat zelf bij de nooduitgang en heb een erg comfortabele vlucht gehad, zeker vergeleken met TUI partner Surinam Airways welke ik op de terugvlucht had.
Ah, mooi. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

upclocker schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:38:
Stond vandaag toevallig een stuk over pilotless aircraft op aviation week. Zij verwachten best wel aanzienlijke besparingen door pilootloze vliegtuigen.

[...]

Bron:[url]commercial-aviation/pilotless-commercial-aircraft-follow-money?NL=AW-05&Issue=AW-05_20170808_AW-05_938&sfvc4enews=42&cl=article_1&utm_rid=CPEN1000001745753&utm_campaign=11212&utm_medium=email&elq2=0f35685d97b743f3916ff6cac14e8649[/url]
Interessant dat 'younger and more educated'. De anti-vaxxers zijn ook het grootst in getale in 'younger and more educated' publiek. Er staat niet bij waarin ze educated zijn.
Vraag me ook af wie dat onderzoek heeft bekostigd en hoe onafhankelijk het is.

Het lijkt me wel redelijk om te zeggen dat in de toekomst alle verkeersvliegtuigen volledig autonoom worden, maar ik zie het zelf in de komende 50 jaar ook niet gebeuren.
Van alle transportmodes zijn ze in de luchtvaart het vroegst begonnen met volledige automatie, maar als je kijkt hoeveel geld daar dus achter zit en dat ze nog steeds niet zover zijn dat het volledig autonoom is. Het is gewoon een enorm ingewikkelde kwestie. Zoals voorheen geopperd is een trein vele malen makkelijker en die zijn ook nog niet autonoom voor de massa.
Met auto's zijn ze nu heel ver, maar die laatste stappen van 90% naar 100% autonoom blijken enorm moeilijk te zijn.

Het punt blijft gewoon als de automatische piloot er mee op houdt, dat je op 11km hoogte zit in een buis met 300+ passagiers. Daar moet de piloot niet alleen de computers in de gaten houden, maar in sommige gevallen ook grotendeels vervangen.
Bij een trein als de automatische piloot er mee op houdt is een automatische motoronderbreking bijna al voldoende en sta je stil op een spoor zonder directe andere gevaren. Ander verkeer even terzijde gelaten.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

upclocker schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:38:

[...]

Een analist vindt besparen altijd een goed idee. Vraag de Britten is hoe goed dat gewerkt heeft voor hun spoorwegnet. En voor de NHS...

Zolang de techniek nog niet zo ver is is dit gewoon gebakken lucht; en piloten moeten nog met de regelmaat van de klok zelf het toestel overnemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Borromini op 08-08-2017 15:07 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-06 20:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37
Probeert die idioot daar nu op te stijgen :?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-02 11:52
Gisteren naar de Airbusfabriek in Hamburg gegaan. Toegang kost 23,90 en het is wel aan te raden vooraf te reserveren: ik was alleen en kon er daardoor nog bij.

Om je een idee te geven:
- Er morgen geen foto's en video's gemaakt worden, toestel moet uit. Ik had hem toepasselijk op vliegtuigmodus gezet ;)
- Je begint met een verhaal dat ons hier waarschijnlijk niet zo zal interesseren: een uitleg over de verschillende modelseries van Airbus en wat waar (UK/FR/ES/DE) gemaakt wordt.
- Dan ga je de fabriek in en loopt langs de A320-lijn (de eerste lijn die opgezet is in Hamburg). Je kunt ze letterlijk aanraken, je loopt gewoon tussen de toestellen door
- Hierna naar de opbouw van de delen voor de A380 (een middendeel en een einddeel). Indrukwekkend, maar het lijkt alsof ze daar niet aan het werk zijn. In die hal zit ook nog een klein deel A320-lijn, voor extra capaciteit.
- Dit wordt gevolgd door de andere A320-lijn, de nieuwere. Grappig om de verschillen te zien in opvatting hoe een vliegtuig gebouwd dient te worden, er zit 10-15 (?) jaar tussen beide lijnen. De nieuwe is veel 'cleaner', naar mijn gevoel.
- Uiteindelijk ga je nog naar een testhal. Daar stonden 4x A380 (2x Emirates, 2x Singapore) en nog een paar A320's tussen. Die A320 lijkt echt een mug vergeleken met de A380 :)

Daarna word je weer bij de ingang afgezet. Het duurt in totaal 2,5 uur. Ik vond het leuk om het een keer te doen, hoewel de meeste uitleg mij al bekend was. Let op: een tour in het Engels is een uitzondering, ik heb ook de Duitse mogen meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nustys
  • Laatst online: 28-02 16:43
alexbl69 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:09:
Probeert die idioot daar nu op te stijgen :?
Any take-off you can walk away from is a good take-off 8) :+ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
nustys schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:59:
[...]

Any take-off you can walk away from is a good take-off 8) :+ 8)7
Dat betreft landingen. Hier is toch echt iets niet goed gegaan :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nustys
  • Laatst online: 28-02 16:43
CyBeR schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:05:
[...]

Dat betreft landingen. Hier is toch echt iets niet goed gegaan :P
Uit bovenstaande video blijkt dat die regel universeel toepasbaar is 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

don_jorg schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:34:
Gisteren naar de Airbusfabriek in Hamburg gegaan.
Heb zo'n tour eens in Frankrijk gehad bij Airbus, indrukwekkend met name de hoeveelheid pompnagels... Was wel 15 jaar geleden. En op een vrijdag dus geen personeel... Gekke Fransen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor 25 € zou ik het ook wel doen... Al zit daar geen ticket in natuurlijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
nustys schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:09:
[...]

Uit bovenstaande video blijkt dat die regel universeel toepasbaar is 8)
Nou ja nee want kijk 't gaat om de intentie. Bij het landen is de intentie dat je uit de lucht, op de grond komt. Als je weg kunt lopen is dat dus per definitie gelukt. Bij het opstijgen echter is weg kunnen lopen precies het tegenovergestelde van wat je probeerde te mislukken. Dus dan is 't just faliekant mislukt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:12

Freak187

geen

don_jorg schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:34:
Gisteren naar de Airbusfabriek in Hamburg gegaan. Toegang kost 23,90 en het is wel aan te raden vooraf te reserveren: ik was alleen en kon er daardoor nog bij.

Om je een idee te geven:
- Er morgen geen foto's en video's gemaakt worden, toestel moet uit. Ik had hem toepasselijk op vliegtuigmodus gezet ;)
- Je begint met een verhaal dat ons hier waarschijnlijk niet zo zal interesseren: een uitleg over de verschillende modelseries van Airbus en wat waar (UK/FR/ES/DE) gemaakt wordt.
- Dan ga je de fabriek in en loopt langs de A320-lijn (de eerste lijn die opgezet is in Hamburg). Je kunt ze letterlijk aanraken, je loopt gewoon tussen de toestellen door
- Hierna naar de opbouw van de delen voor de A380 (een middendeel en een einddeel). Indrukwekkend, maar het lijkt alsof ze daar niet aan het werk zijn. In die hal zit ook nog een klein deel A320-lijn, voor extra capaciteit.
- Dit wordt gevolgd door de andere A320-lijn, de nieuwere. Grappig om de verschillen te zien in opvatting hoe een vliegtuig gebouwd dient te worden, er zit 10-15 (?) jaar tussen beide lijnen. De nieuwe is veel 'cleaner', naar mijn gevoel.
- Uiteindelijk ga je nog naar een testhal. Daar stonden 4x A380 (2x Emirates, 2x Singapore) en nog een paar A320's tussen. Die A320 lijkt echt een mug vergeleken met de A380 :)

Daarna word je weer bij de ingang afgezet. Het duurt in totaal 2,5 uur. Ik vond het leuk om het een keer te doen, hoewel de meeste uitleg mij al bekend was. Let op: een tour in het Engels is een uitzondering, ik heb ook de Duitse mogen meemaken.
Ik heb vorig jaar de Airbus fabriek in Toulouse bezocht. Die viel tegen. Je gaat met een bus naar de A380 hangaar, je gaat met een lift omhoog en eenmaal boven sta je achter glas naar beneden te kijken terwijl de gids wat dingen uitlegt. Je mag dus niet tussen vliegtuigen doorlopen...
Het museum wat erbij hoort is trouwens wel heel gaaf, met een Concorde, A300, A400M en talloze kleinere toestellen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Freak187 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:22:
[...]

Ik heb vorig jaar de Airbus fabriek in Toulouse bezocht. Die viel tegen. Je gaat met een bus naar de A380 hangaar, je gaat met een lift omhoog en eenmaal boven sta je achter glas naar beneden te kijken terwijl de gids wat dingen uitlegt. Je mag dus niet tussen vliegtuigen doorlopen...
Het museum wat erbij hoort is trouwens wel heel gaaf, met een Concorde, A300, A400M en talloze kleinere toestellen.
Ja agree, ik heb ze beide gedaan (Hamburg en Toulouse) en als je eerst Hamburg doet is Toulouse daarna een behoorlijke tegenvaller. In Hamburg kon je op een hoop plaatsen, mag je dingen aanraken en lijkt het heel open. In Toulouse sta je ergens op een platform achter glas en stelt het in zijn geheel niet zoveel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Vlieg binnenkort van Muscat naar Amsterdam via Abu Dhabi. Transit tijd is één uur (Etihad Muscat > Abu Dhabi, KLM > Amsterdam). Vorige keer ging dat grandioos mis door laat vertrek uit Muscat. Is dat een uitzondering of moet ik toch maar via Dubai vliegen met een transit tijd vanca. 3 uur. En ja, is één ticket en nee, ik kan me voorstellen dat deze route niet veel gevlogen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:33
Sanction schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:02:
Vlieg binnenkort van Muscat naar Amsterdam via Abu Dhabi. Transit tijd is één uur (Etihad Muscat > Abu Dhabi, KLM > Amsterdam). Vorige keer ging dat grandioos mis door laat vertrek uit Muscat. Is dat een uitzondering of moet ik toch maar via Dubai vliegen met een transit tijd vanca. 3 uur. En ja, is één ticket en nee, ik kan me voorstellen dat deze route niet veel gevlogen wordt.
Zoek even de desbetreffende vlucht op Flightradar24 op, dan zie je of de vlucht vaak vertraging heeft.

Kun je niet met KLM MCT-DMM-AMS vliegen? Zit je ook nog eens op hetzelfde vliegtuig, dus missen kan je 'm eigenlijk ook niet. (Ja, het kan technisch gezien wel...). En het is ook nog eens even snel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Hoeveel tijd zouden jullie inplannen voor een non-connecting Schengenvlucht op Barcelona? 2u genoeg? Flightradar laat alleen zien dat de laatste twee vluchten on-time waren, meer informatie uit het verleden kan ik er schijnbaar niet uithalen (geen dagelijkse vlucht).

Pagina: 1 ... 63 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat vanaf nu alleen nog over Vliegtuigen & Techniek