Gisteren naar de Airbusfabriek in Hamburg gegaan. Toegang kost 23,90 en het is wel aan te raden vooraf te reserveren: ik was alleen en kon er daardoor nog bij.
Om je een idee te geven:
- Er morgen geen foto's en video's gemaakt worden, toestel moet uit. Ik had hem toepasselijk op vliegtuigmodus gezet

- Je begint met een verhaal dat ons hier waarschijnlijk niet zo zal interesseren: een uitleg over de verschillende modelseries van Airbus en wat waar (UK/FR/ES/DE) gemaakt wordt.
- Dan ga je de fabriek in en loopt langs de A320-lijn (de eerste lijn die opgezet is in Hamburg). Je kunt ze letterlijk aanraken, je loopt gewoon tussen de toestellen door
- Hierna naar de opbouw van de delen voor de A380 (een middendeel en een einddeel). Indrukwekkend, maar het lijkt alsof ze daar niet aan het werk zijn. In die hal zit ook nog een klein deel A320-lijn, voor extra capaciteit.
- Dit wordt gevolgd door de andere A320-lijn, de nieuwere. Grappig om de verschillen te zien in opvatting hoe een vliegtuig gebouwd dient te worden, er zit 10-15 (?) jaar tussen beide lijnen. De nieuwe is veel 'cleaner', naar mijn gevoel.
- Uiteindelijk ga je nog naar een testhal. Daar stonden 4x A380 (2x Emirates, 2x Singapore) en nog een paar A320's tussen. Die A320 lijkt echt een mug vergeleken met de A380
Daarna word je weer bij de ingang afgezet. Het duurt in totaal 2,5 uur. Ik vond het leuk om het een keer te doen, hoewel de meeste uitleg mij al bekend was. Let op: een tour in het Engels is een uitzondering, ik heb ook de Duitse mogen meemaken.