Reisverslag Chicago 2017 (deel 1)
Afgelopen april heb ik, net als een paar anderen in dit topic, een reisje naar Chicago gemaakt in Business Class. Ik had het al eerder willen doen, maar hier volgt nog een verslagje over hoe het is geweest.
Inleiding
Het begon allemaal september vorig jaar met deze post van @
Evianon:
Na in eerste instantie een boeking te hebben gemaakt bij American Airlines voor half maart (met korte overstaps in New York en Miami), heb ik deze nog binnen 24 uur geannuleerd (kort telefoontje naar AA was voldoende) en deze vluchten toen geboekt nadat ik met
https://matrix.itasoftware.com een voor mij gunstiger schema had gevonden:
Ik wilde er ook wel een beetje een vakantie van maken en had nu behalve het bezoek aan Chicago ook aardig wat tijd in New York op de heenweg en in Washington op de terugweg. Ik was al 3 keer eerder in New York geweest, maar nog nooit in Washington. De stops kon ik niet langer dan 24 uur maken zonder dat de prijs flink omhoog ging, maar door de juiste vluchten te kiezen had ik toch bijna een volledige dag te besteden in beide steden. Ook vond ik het leuk een keer vanaf New York LaGuardia te vliegen, en op de terugreis vanaf Washington met een Airbus A380 omdat ik daar nog nooit in heb gezeten.
Hierna kon ik aan de slag met het uitzoeken van hotels. Via booking.com ben ik uiteindelijk uitgekomen op de volgende accomodaties:
1 nacht in New York in
Leo House voor $139,50
4 nachten in Chicago in
Loop Suites voor $316
1 nacht in Washington in
Hotel Harrington voor $121,50
Ik heb bij het uitkiezen van de hotels vooral gelet op goede bereikbaarheid met het OV en centrale ligging, omdat ik weinig tijd had in NY en Washington, wilde ik de beschikbare tijd goed kunnen benutten.
Vlucht 1
Amsterdam – London City (AMS-LCY), vlucht BA8450, vertrek 07:15
Vliegtuig: Embraer ERJ-170 (G-LCYI), stoel 02D – Club Europe
Na een nachtelijke busrit kwam ik rond 4:50 aan op Schiphol. Voor de eerste vlucht had ik thuis al ingecheckt en had een instapkaart op mijn telefoon. Ik moest nog wel even langs de incheckbalie van British Airways om mijn koffer af te geven en een instapkaart te vragen voor mijn tweede vlucht (LCY-JFK), want hiervoor lukte het niet om thuis al in te checken. De balie zou om 5:00 open moeten gaan, maar het personeel was echter nog niet zo ver met de voorbereidingen dus ik moest hier even wachten. Toen men aan het inchecken van passagiers kon beginnen waren er wat problemen met een haperend computersysteem maar uiteindelijk kon voor de vervolgvlucht een papieren instapkaart worden uitgedraaid.
Na een vrij vlotte security- en paspoortcheck (uiteraard via de priority lanes

) meldde ik mij bij de British Airways lounge. Het was toen rond 5:45 maar de lounge bleek officieel pas om 6:00 open te gaan. Gelukkig mocht ik toch al naar binnen en was de eerste gast. Na een tijdje druppelden er ook wat andere mensen binnen maar het bleef de hele tijd dat ik er was lekker rustig. Hier heb ik even ontbeten en relaxed een krantje gelezen, het was buiten toen nog steeds donker.
Tegen boardingtijd begon het licht te worden en ben ik rustig naar gate D28 gelopen en na een paar minuten konden we het toestel in. De stoel was niet bijzonder (2-2 opstelling), volgens mij gewoon dezelfde als in Economy class maar wel iets meer beenruimte. De vlucht ging verder voorspoedig, wel 1 holding-lusje voor Londen.
Vlucht 2
London City – Shannon (LCY-SNN), vlucht BA001 vertrek 9:40
Vliegtuig: Airbus A318-100 (G-EUNA), stoel 06A – Club World
Na aankomst op London City eerst door de paspoortcontrole, want er is geen mogelijkheid om als transit-passagier deze te omzeilen. Vervolgens weer door de Security om me daarna te begeven naar gate 24, waar een speciale wachtruimte/lounge is ingericht met 32 stoelen, precies het aantal stoelen dat in de A318 zit voor de bijzondere businessclass vlucht naar New York. Ik was hier ook weer als eerste in de lounge.
Hoewel de inrichting van de lounge een beetje afgeleefd/gedateerd overkomt (naar mijn idee hadden ze in een oud zaaltje maar even wat oude stoelen neergezet) was de verzorging (hapjes, drankjes, kranten en tijdschriften) wel goed.
Een minuut of 20 voor vertrek konden we een paar meter over het platform zo naar het vliegtuig lopen. Omdat de startbaan op LCY niet lang genoeg is om met een volgetankte Airbus A318 rechtstreeks naar New York te vliegen wordt er aan de Ierse westkust een tussenlanding gemaakt op vliegveld Shannon om bij te tanken voor de vlucht over de Atlantische Oceaan. Als passagier kun je niet blijven zitten, maar benut je de tijd door alvast de Amerikaanse paspoortcontrole door te gaan. Dit is mogelijk omdat er op Shannon een soort vooruitgeschoven post zit van de Amerikaanse U.S. Customs & Border Protection.
US Preclearance wordt dit genoemd. Behalve op Shannon is er ook zo’n post in Dublin. Het voordeel hiervan is dat het toestel in Amerika als binnenlandse vlucht binnenkomt en je dus niet meer door de (vaak heel drukke) paspoortcontrole op JFK hoeft!
Het vliegen met de A318 met alleen businessclass-stoelen was een unieke ervaring! De witte kuipstoelen zijn speciaal ontworpen voor de 2 A318’s waarmee BA deze dienst onderhoudt en zijn behoorlijk comfortabel, al vind ik het ontbreken van een IFE-systeem wel een behoorlijk gemis. Er worden wel (oude) iPads uitgereikt met daarop films, series en muziek maar dat komt toch een beetje vreemd over. De iPads zitten in oude versleten leren etuis en van de (noise cancelling) koptelefoon die ik erbij kreeg was de batterij na een half uurtje al leeg.
Tijdens de korte vlucht naar Shannon werd (naast een drankje) ook het voorgerecht geserveerd, ik had gekozen voor de vegetarische sushi, wat wel aardig te eten was.
Na de landing in Shannon dus op naar de US Preclearance. Kwestie van de bordjes volgen, het was wel een behoorlijke doolhof! Handbagage moest allemaal mee en ging weer door de scanstraat. Vervolgens in een andere hal de paspoortcontrole, afname vingerafdrukken en foto met webcam. Ook lieten ze me op een beeldscherm een foto zien van mijn koffer, waarbij ik moest bevestigen dat het inderdaad mijn koffer was.
Na snel nog even gekeken te hebben bij de Ierse taxfree souvenirwinkeltjes konden we weer terug de Airbus in voor de vlucht naar New York.
Vlucht 3
Shannon – New York John F. Kennedy (SNN-JFK), vlucht BA001 vertrek 11:50
Vliegtuig: Airbus A318-100 (G-EUNA), stoel 06A – Club World
De
amenity kit werd uitgedeeld en al snel na het opstijgen kregen we eerst een drankje (heb de Kir Royal gekozen) met nootjes. Daarna werd de rest van de lunch geserveerd. Een simpele salade, hoofdgerecht en kaasplankje toe. Bij de koffie/thee nog 2 luxe bonbons. Ik had voor een vegetarische maaltijd gekozen, maar vond het niet veel bijzonders. Pasta was te droog en er zat alleen een simpel tomatensausje bij. De stewardess had zelf nog wat geraspte kaas erover gedaan omdat ze het zelf eigenlijk ook nogal karig vond.
Een paar uur later was het tijd voor “high tea” (tomaat/mozzarella/pesto salade, broodje, zoete cakejes) en toen zat de vlucht er alweer op! Bij aankomst in New York bleek het zwaarbewolkt en regenachtig te zijn en pas een paar seconden voor de landing werd de grond zichtbaar. Zal vermoedelijk een autoland zijn geweest. Omdat ik in Shannon de grenscontrole al was gepasseerd was het een kwestie van even wachten op de koffer en daarna zal ik in no time in de Airtrain naar het metrostation en vervolgens naar mijn hotel.
Omdat het verslag nu al behoorlijk lang is geworden stop ik er nu even mee, de rest volgt later als ik wat meer tijd heb.

Ik heb ook nog een video van het LCY-JFK deel gemaakt, gewoon ruwe beelden en geen fancy vlog maar misschien toch leuk voor de liefhebber:
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.