Dit dus:
Een nooduitgang gaat echter wel ten koste van maximum aantal passagiers in een toestel.
Je hebt verschillende types deuren en elk heeft zijn eigen max. passagiers.
Goed voorbeeld zijn de 777-300ER en 777-9. De 777-300ER heeft 10 Type A deuren (5 aan elke kant).
Voor elk paar Type A deuren mag je 110 passagiers in een toestel stoppen.
In de 777-300ER mogen dus maximaal 550 passagiers.
Bij de 777-9 komen er echter 'maar' 8 Type A deuren. Dat biedt een maximum van 440 passagiers.
Er is een optie op een Type III deur te activeren (aan linker- en rechterkant) die gezamenlijk nog eens 35 passagiers toevoegen. De 777-9 zal dus straks maximaal 475 passagiers mogen vervoeren; minder dan de 777-300ER terwijl de -9 groter is.
De reden is dat simpelweg men uitgaat van het feit dat airlines niet zoveel passagiers in een -9 gaan stoppen. En het schrappen van zo'n Type A deur scheelt geld, gewicht, ruimte in de cabine zelf.
downtime schreef op zondag 11 juni 2017 @ 00:06:
Ik kan me vergissen maar ik dacht dat de A380 gecertificeerd is voor zo'n 850 passagiers (haalbaar als je alleen economy aanbiedt). Aangezien niemand met alleen maar economy vliegt kunnen er wel wat deuren opgeofferd worden.
853 passagiers. Aangezien de A380 8 paar Type A deuren heeft (5 paar beneden, 3 paar boven) mogen daar maximaal 880 passagiers in. Airbus heeft bij de evacuatietest echter 853 personen gebruikt; en dus het maximum van de A380 is 853 personen (pax + crew)
En opofferen van exit doors gebeurt heel vaak.
Voorbeeld; hier PH-BUE (747-200), eerst met de overwing exit geactiveerd; daarna plugged.
Kon KLM mooi meer stoelen plaatsen.

Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:35:
Eigenlijk vind ik het vooral schokkend dat zoiets simpels als een kleiner trap voor en achter 34 zetels oplevert. Als je in het verleden zo met ruimte en gewicht kon omgaan dan kun je afleiden dat de A380 vanaf dag 1 veel te groot was.
Mwah, dat is gewoon verbetering/efficiënter maken wat overal gebeurd.
Ooit stopte met 3-3-3 in een 777, nu is dat 3-4-3. Of de 747 wat eerst 3-4-2 was en nu ook 3-4-3.
Een toestel wordt over de loop van de jaren efficiënter, lichter. Een Airbus A330-300 die nu van de lijn rolt is wat dat betreft niet meer te vergelijken met een -300 die 20 jaar geleden van de lijn rolde. (denk aan MTOW die met 30 ton omhoog is gegaan en een maximum range die meer dan 50% is gestegen)
Straks met 5 zetels in het midden zal de A380 zijn status van comfortabel vliegtuig snel verliezen. Dat was zo ongeveer het enige positieve dat je over dit toestel hoort. Volgens mij is dit de opmaat voor het einde van dit toestel

Tja, er vliegen honderden 777-300ER's rond met 3-4-3 en daar gaat men ook nog altijd mee de lucht in.
En die zit (theoretisch that is) krapper in de breedte dan een A380 met 3-5-3 beneden.
Echter hou je met deze vergelijking geen rekening met die ene stoel/passagier in het midden die natuurlijk anders 'zit) dan op een van de middenstoelen van 4 in een 3-4-3 opstelling.
All of our flights follow FAA Federal Aviation Regulation requirements outlined in FAR 101 and have NOTAMs filed with the FAA and coordination is performed with the local ARTCCs and airports to ensure safe operations.