upclocker schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:24:
[...]
Daar heb je wel een punt inderdaad. Maar persoonlijk vind ik dat het niet volgens de instructies handelen van de gezagvoerder niet zwaarder mag wegen in zijn uitspraak dan het feit dat de passagiers zich misdragen. Zo wordt hij in feite de slachtoffer in deze zaak. Mishandeld worden en dan ook nog eens benadeeld worden door de rechter.
Persoonlijk wordt hij niet in het ongelijk gesteld, er wordt gezegd dat zijn baas de problemen had moeten oplossen. Dat lukte uiteraard niet, dus compensatie.
Zelf heb ik, zoals vele collega's, vroeger regelmatig geholpen met het in- en uitladen van handbagage om zo de passagiers sneller hun spullen terug te geven. Ik denk dat als ik daardoor door mijn rug gegaan zou zijn en daardoor mijn terugvlucht niet uit kon voeren, er een soortgelijke uitspraak zou zijn.
De vlucht wordt geannuleerd door een actie die niet standaard is voor de werkzaamheden en is dus een reden voor de maatschappij om dat op te lossen.
Maar dan nog is de uitspraak dat unruly pax nou eenmaal bij de werkzaamheden hoort wel een beetje apart. Dat is een beetje alsof de rechter zou zeggen dat rellen nou eenmaal bij voetbal hoort en alle schade die daarbij komt kijken normaal is.
Dat is inderdaad een beetje raar en lijkt erop te duiden dat als er aan boord zoiets gebeurt was, de maatschappij ook had moeten betalen. Dat verbaasd me, maar misschien zie ik er iets verkeerds in.
In de praktijk heeft hij natuurlijk wel gelijk, op een groot gedeelte van mijn vluchten zijn er wel een of meerdere passagiers die op zijn minst toegesproken moeten worden helaas (meestal alcohol) een rellen bij een voetbal wedstrijd zijn ook niet zeldzaam. Maar het blijft wel een rare uitspraak zo zonder verdere context.