Ook even mijn ervaringen met de business class van KLM delen. Ben twee weken geleden naar Sint Maarten gevlogen met één van de A330-200's met de oude glijbaanstoelen. Eigenlijk viel het me nog niet eens tegen. Voor een nachtvlucht lijkt het me de hel maar voor een dagvlucht is het best goed te doen. Je hebt flink de ruimte, de stoel is breed en comfortabel, de A330 zelf is lekker stil en de service van het KLM-personeel was meer dan uitstekend. Nu was de cabine ook maar 2/3e gevuld, dus men had genoeg tijd, maar de verzorging was van zeer hoog niveau, het eten meer dan prima en ongeveer elk uur kwam men langs met een nieuwe snack (ijs, appeltaart, nootjes etc).
Grootste minpunt is misschien nog wel het gebrek aan privacy (maar again, op een dagvlucht niet zo boeiend) en de matige kwaliteit van het IFE. De selectie is vrij recent (hoewel niet zo groot), maar de kwaliteit van het scherm is belabberd, en het is ook een nadeel dat het opgeborgen moet worden in de armleuning. Dat zorgt ervoor dat je tijdens opstijgen en landen er geen gebruik van kunt maken. Het is dan ook maar goed dat deze toestellen binnenkort ook de nieuwe business class krijgen, want je kunt hier eigenlijk niet met droge ogen premium tarieven voor vragen.
Voor de terugweg zouden we met een Air France Airbus A340 terugvliegen via Parijs. Deze vlucht werd echter geannulleerd wegens een technisch defect. Dat verhaal is ook een hele rant op zich, want AF vond dat met een omboeking naar een vlucht 3 (!!) dagen later de zaak was opgelost. Gelukkig snapte de KLM-klantenservice ook wel dat wij het niet echt een optie vonden om met meer dan 70 uur vertraging thuis te komen (er zijn zaken zoals werk, vrije dagen, huisdieren etc) dus er werd een alternatieve route gevonden via Panama City - zo kom je nog eens ergens
Daarmee vond de terugvlucht plaats met een KLM 777-200 met de nieuwe world business class. Dit keer wel een nachtvlucht, en dat gaat op full flat een stuk beter dan op een angled seat. Ook op deze vlucht weer uitstekende service van het KLM-personeel: professioneel, vriendelijk, pro-actief en ondanks een volle cabine altijd snel beschikbaar. Eten was redelijk goed - maar duidelijk minder dan wat je vanuit Amsterdam meekrijgt, zeker het ontbijt - maar de IFE is nog steeds vrij beperkt en had bij zowel mijzelf als m'n reisgenote last van haperingen in beeld en geluid. De stoel zelf is prima, genoeg ruimte in de lengte en vrij zacht, maar je hebt door de 2-2-2 layout alleen in het midden directe toegang tot het gangpad. Als je alleen reist zou ik dus altijd kiezen voor een stoel in het midden.
Door de iets gedraaide opstelling heb je op de windowseat vrij veel privacy. Dat zorgt er dan ook wel voor dat sommige stoelen (ik had 1H) niet goed uitgelijnd zijn ten opzichte van het IFE-scherm. De reverse herringbone-layout die tegenwoordig populair is (en KLM ook gebruikt in de 787) is wat dat betreft een stuk fijner. Ook verstrekt KLM geen matrassen tijdens een nachtvlucht, en de inhoud van het verzorgingspakketje is van een dusdanig draconisch lage kwaliteit dat ze het net zo goed kunnen laten zitten. Er zijn nog een paar andere kleine dingetjes, zoals het feit dat de aansluiting voor de hoofdtelefoon rechts achter je zit, maar de kabel op de hoofdtelefoon binnenkomt aan de linkerkant. Je zit dus altijd met de nogal korte kabel voor je langs. De opbergruimte rechts zit ook meer achter je dan naast je, qua ergonomie is er soms niet heel goed over nagedacht. Het viel me verder op dat er al behoorlijk wat beschadigingen te vinden waren op de stoel, voor een toestel dat ongeveer anderhalf jaar geleden van het nieuwe interieur is voorzien.
Al met al best een prima ervaring, met name door de prettige service van de crew. Qua hard product valt er met wat kleine verbeteringen nog wel wat te winnen. De concurrentie met de betere ME en Asian carriers kan KLM niet aan - die investeringen zijn gewoon niet op te brengen - maar binnen Europa en US kan het er prima mee door. Zorg alleen dat je niet 's nachts in zo'n A330 terechtkomt.