franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Video and photo emerging of Westjet #WS2652 from Toronto flying very low above the sea on final approach to Sint Maarten Island on March 03, 2017.
The Boeing 737-800 (reg. C-GWSV) Disney livery, was on approach to runway 09 at Sint Maarten when a go-around was initiated. The aircraft climbed to 2,500ft and entered an holding pattern for 45min before a second attempt and a safe landing.
WestJet Denies Close Call
“According to the information I have been given there was nothing unusual about the first approach,” said Lauren Stewart, a spokeswoman for the Calgary-based carrier. Citing FlightAware logs, Stewart said the plane was never lower than 500 feet before the go-around.
Visibility at the time of incident was about 2000m.

http://uk.flightaware.com/live/flight/HDA622
Alle de 2de keer in korte tijd lange vertraging met Cathay Dragon "omdat het vliegtuig er nog niet is."
En dan is het altijd zo leuk dat alles sluit dus je geen zak te doen hebt op het vliegveld
[ Voor 15% gewijzigd door Kenzi op 12-03-2017 13:20 ]
HKG-HGH is beetje moeilijk te zeggen, aangezien HKG de basis is voor Dragon en ze hierdoor elk vliegtuig kunnen inzetten (of je moet gaan kijken waar elk vliegtuig van hun vloot is..). Voor HGH-HKG kun je vrijwel zeker zeggen welk vliegtuig het is, aangezien het toestel heen-en-weer gaat.Kenzi schreef op zondag 12 maart 2017 @ 13:19:
Misschien een noob question maar is het eigenlijk mogelijk om te zien waar een vliegtuig vandaan komt?
Alle de 2de keer in korte tijd lange vertraging met Cathay Dragon "omdat het vliegtuig er nog niet is."
En dan is het altijd zo leuk dat alles sluit dus je geen zak te doen hebt op het vliegveld
Op schiphol is dat heel simpel met dit overzicht maar op HKG kan ik zoiets niet echt vinden. Als je 't staartnummer weet kom je ook al verder maar die is ook niet makkelijk te achterhalen (itt AMS waar 't gewoon op de website staat bij departures.)Kenzi schreef op zondag 12 maart 2017 @ 13:19:
Misschien een noob question maar is het eigenlijk mogelijk om te zien waar een vliegtuig vandaan komt?
Het dichtste wat ik in de buurt kom is https://www.flightradar24.com/data/airports/hkg, maar daar staat voor jouw vlucht nog geen kist bij.
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 12-03-2017 13:30 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Het werd voor jou de B-HLL, die kwam uit Xiamen. Is een kwartier voor schedule geland dus het lijkt mij dat er een swap heeft plaatsgevonden.Kenzi schreef op zondag 12 maart 2017 @ 13:19:
edit: hij is nu aan het taxiën zie ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Tourniquet op 12-03-2017 16:17 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

EDIT:
En ook alleen "lowest available fare"

[ Voor 19% gewijzigd door PWM op 13-03-2017 11:50 ]
Anders maak je toch gebruik van een reisbureau of ticket website?PWM schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:39:
Af en toe word dik wel kriebelig van de KLM site. In Augustus kon ik nog de US boeken met Economy heen en Business terug. Nu kan dat niet meerBlijft puzzelen met die gasten.
EDIT:
En ook alleen "lowest available fare"Ik ga eens bij United kijken.
Lekker weertje.... op vakantie
Kia Niro-EV 2024
AirFrance site kan 't als 't goed is wel.PWM schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:39:
Af en toe word dik wel kriebelig van de KLM site. In Augustus kon ik nog de US boeken met Economy heen en Business terug. Nu kan dat niet meerBlijft puzzelen met die gasten.
Psst, Delta.En ook alleen "lowest available fare"Ik ga eens bij United kijken.

Gelukt
EDIT:
Raar toch. Boek je via AF, heb je:
Veel beter en snellere site
Meer opties
Lagere prijzen
Meer miles
Ik vlieg nu voor 1300,- en ga lekker liggen
[ Voor 32% gewijzigd door PWM op 13-03-2017 15:15 ]
Amsterdam - Madrid - Miami - Nashville - Miami - Madrid - Amsterdam
De reden om over Madrid terug te gaan is dat het veel goedkoper is om die route Business ook 1 ticket te doen.
Uitvoerende maatschappij is Air Europa. Iemand ervaringen mee? Het is 787, de ervaringen die op zo vind is van oudere kisten.
Dat wordt dus nog even genieten van deze beesten van toestellen.SCHIPHOL - Etihad Airways vergroot in het zomerseizoen tijdelijk de stoelcapaciteit op vluchten tussen thuisbasis Abu Dhabi en Schiphol. Vanaf eind april wordt de huidige Airbus A330-200 vervangen door de grotere A340-600.
Tussen 27 april en 20 mei komt de A340-600 zeer regelmatig langs op Schiphol. Dat is waarschijnlijk voor het laatst, aangezien de luchtvaartmaatschappij het type in de loop van dit jaar vaarwel zegt. Het viermotorige toestel wordt geleidelijk vervangen door de Boeing 787 Dreamliner en de Airbus A350, die een stuk zuiniger zijn in gebruik.
De A330-200 biedt bij Etihad plaats aan 22 passagiers in Business en 250 in Economy Class. De grotere A340-600 heeft 316 stoelen, verdeeld over Economy, Business en First Class.
Denk dat er heel wat spotters heel goed de bewegingen van A6-EHJ gaan volgen.

En herinneren we ons nog het klachtenverhaal van de buren van Schiphol?
De Duitsers doen er nog een flink schepje bovenop:
FRANKFURT AIRPORT HEEFT LAST VAN 'FLUGLÄRM-TROLLE'
Het exact aantal is 5.593.806 klachten. Dat zijn er 15.325 per dag ofwel elke 6 seconden een klacht.FRANKFURT - Niet alleen Schiphol, maar ook Frankfurt Airport heeft last van een klein groepje omwonenden dat de luchthaven bestookt met klachten over geluidsoverlast. In 2016 ontving Frankfurt Airport het enorme aantal van 5,6 miljoen klachten. Dat komt neer op twaalf klachten per vliegbeweging.
Driekwart van alle klachten zijn afkomstig van slechts drie personen, door de luchthaven Fluglärm-Trolle worden genoemd.
Dat meldt de luchthaven in het jaarverslag over klachten over geluidsoverlast. De veelklagers verstoren de resultaten danig. De luchthaven wijst erop dat het aantal klagers is gedaald. In de afgelopen vijf jaar is gedaald van ruim 4. 000 naar iets meer dan 2.300. Het aantal 'veelklagers' is juist wel toegenomen.
De elfkoppige afdeling van Frankfurt Airport die zich bezighoudt met klachten over geluidsoverlast heeft het er maar druk mee. Het hoofd van de afdeling klaagt in Duitse media dat de mogelijkheid om diepgaand onderzoek naar klachten over geluidsoverlast te doen door de enorme stortvloed praktisch onmogelijk is.
Als maatregel is de norm om iemand als ‘veelklager’ aan te duiden naar beneden bijgesteld naar 3.000 klachten per jaar. Het aantal veelklagers is in 2016 daarmee gegroeid van 3 tot 96 personen, die gezamenlijk goed waren voor 97 procent van de 5,6 miljoen klachten.
Eerder deze maand bleek dat een groepje van 35 omwonenden Schiphol het afgelopen jaar heeft bestookt met 158.000 klachten over geluidsoverlast. Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) noteerde in totaal 217.000 klachten, ingediend door bij elkaar 5.900 mensen uit de omgeving van Schiphol.
En dus 3/4 van de klachten komen van 3 mensen. Dat is 1.398.451 klachten per persoon per jaar,
3831 klachten per dag, 160 klachten per uur, 2,7 klachten per minuut.
Schijnbaar stuurt een van die drie personen zo'n 5000 klachten per dag; 4x meer dan er vluchten zijn...
Hoe sneu ben je dan?
Volgens mij moeten er daar geen geluidsproblemen opgelost worden, maar meer die lui een psychiatrische behandeling aanbieden, volgens mij hebben die dat wel nodig namelijk, als je echt 150+ keer aan de bel trekt...
Kijk, dat je een keer klaagt als er écht iets aan de hand is, is prima, dat mag en is je volste recht. Maar dit is gewoon een psychiatrische aandoening die die lui hebben

Virussen? Scan ze hier!
Nou, moet wel een hele slechte Google search hebben gedaan dat ik die niet vond. Totale ticketprijs, tromgeroffel:

Zelden zo makkelijk business aangeklikt
[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 14-03-2017 16:36 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Zitten 6 vluchten in, waarvan 2 intercontinentaal hemrsar schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:47:
Wat een prijzen zeg pfffff
Lolwut. Da's een simpele idd.PWM schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:36:
[...]
Nou, moet wel een hele slechte Google search hebben gedaan dat ik die niet vond. Totale ticketprijs, tromgeroffel:
[afbeelding]
Heb ik ook wel eens gehad met een vlucht tussen Yerevan en Moscow. Heb er voor de zekerheid idd maar een screenshot van gemaakt voor bij mijn expense sheet.PWM schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:36:
[...]
[afbeelding]
ah ok dat verklaard meerPWM schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:50:
[...]
Zitten 6 vluchten in, waarvan 2 intercontinentaal he
[ Voor 19% gewijzigd door mrsar op 14-03-2017 17:49 ]
Klachtenlijn? Gewoon geautomatiseerd proces waarbij een dB-meter is gekoppeld aan een scriptje wat automatisch een klacht-email verstuurt. Er zit echt niet een heel callcenter 24/7 telefoontjes van omwonenden aan te nemen.wildhagen schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:22:
Sommige mensen hebben blijkbaar een dergelijk triest leventje dat ze serieus 150+ keer per dag aan de klachtenlijn hangen.....
Hoe sneu ben je dan?
Volgens mij moeten er daar geen geluidsproblemen opgelost worden, maar meer die lui een psychiatrische behandeling aanbieden, volgens mij hebben die dat wel nodig namelijk, als je echt 150+ keer aan de bel trekt...
Kijk, dat je een keer klaagt als er écht iets aan de hand is, is prima, dat mag en is je volste recht. Maar dit is gewoon een psychiatrische aandoening die die lui hebben
Dat zal de extreme aantallen klachten van sommige klagers ook wel verklaren. Als je zo'n automatisch proces niet slim inregelt verstuur je misschien (veel) meer dan één email per "incident".
Op die manier komt er inderdaad niet veel terecht van de policy om alleen maar economy te vliegenSanction schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:52:
[...]
Heb ik ook wel eens gehad met een vlucht tussen Yerevan en Moscow. Heb er voor de zekerheid idd maar een screenshot van gemaakt voor bij mijn expense sheet.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dit klinkt een beetje cryptisch, maar het gaat om het volgende. Vorige week woensdag vloog ik AUH-DUS met airberlin (AB7461). Die vlucht werd uitgevoerd door een A332 (CS-TQW) van Hifly, een Portugese wet leaser. Het serviceniveau lag echt ver onder de standaard van AB... in economy class beloven onze Duitse vrienden namelijk het volgende, en dat heb ik op de heenweg ook netjes gekregen:
- Een van de jongste vloten in Europa. De A332 van Hifly is 18 jaar oud.
- Uitgebreide IFE met mooie schermen. De IFE van Hifly komt uit 1999 (geen grap), is zo groot als een postzegel, niet on-demand en kent 10 kanalen met random programma's voorzien van Portugese ondertiteling en VHS-strepen (foto). Twee uur na vertrek bleek dat de cabin crew iPads met IFE uitdeelde aan passagiers die vragen hadden over de programmering. Toen ik ernaar vroeg, waren de iPads op, want ze hadden – jawel – 18 stuks aan boord
- Een usb-poort om apparaten op te laden en airberlin connect (wifi). Beiden niet bij Hifly.
- Een amenity kit. Niks van gezien bij Hifly.
- Verder was de cabin crew van Hifly onattent, onhandig en sprak nauwelijks Engels. Dit werd gelukkig enigszins gecompenseerd door 2 stewardessen van AB.

Na wat gegoogle kwam ik erachter dat het om een tijdelijk capaciteitsprobleem gaat waardoor CS-TQW een paar weken op deze route vliegt. Duitstalige media zijn ook totaal niet te spreken over dit geintje van AB, zie Air Berlin will mit "Hi fly" starten en „Air Berlin verspielt Vertrauen“.
Terug naar mijn vraag. Ik heb uiteraard een klacht ingediend, maar heb geen idee wat mijn kansen zijn. Heeft iemand ooit zoiets soortgelijks meegemaakt?
Dat is waarschijnlijk waar die iPads voor aan boord waren.jelle. schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:43:
Ik kan me niet eens voorstellen hoe bedrogen business class passagiers uit die vlucht moeten zijn gekomen
KLM introduceert nieuw schoeisel voor de stewardessen:

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 15-03-2017 04:42 ]
Wanneer IFE niet werkt of je stoelen door een storing niet lie-flat ofzo gaan of door een vliegtuig wissel er niet inzitten krijg je vaak miles en vouchers. Als dat probleem zo voor ongeveer het hele vliegtuig speelt zijn de miles al bijgeschreven voor het eind van de vlucht als je FF bent van die maatschappij. Als je geen FF bent van die maatschappij moet je er meestal om vragen en is het meestal een voucher. Tenminste dat is mijn ervaring.jelle. schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:43:
Weet iemand wat de kansen zijn op compensatie als een luchtvaartmaatschappij haar beloften niet waarmaakt qua service op een vlucht?
Terug naar mijn vraag. Ik heb uiteraard een klacht ingediend, maar heb geen idee wat mijn kansen zijn. Heeft iemand ooit zoiets soortgelijks meegemaakt?
IFE halverwege kaduuk: 10000 Skymiles en $100 voucher
Stoelen mechanische storing: 25000 Skymiles en 250 Voucher
Stoelen en IFE non-function: 40000 Skymiles en 400 voucher
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Austrian Airlines biedt blijkbaar (gratis) internet in een korte vlucht van Wenen naar München aan. Niet heel snel (Inmarsat), maar wel grappig
[ Voor 4% gewijzigd door Garyu op 15-03-2017 07:05 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Zouden ze Nike hebben gevraagd het logo weg te laten of is dit een goedkope kopie?CyBeR schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:45:
[...]
[afbeelding]
Vind het meer een Floris van Bommel achtig ontwerp. Eigenlijk wel leuke schoenen, maar niet onder die blauwe broeken.niekvandermeer schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:00:
[...]
Zouden ze Nike hebben gevraagd het logo weg te laten of is dit een goedkope kopie?
Nog even snel gezocht en ze lijken toch wel erg veel op deze.PWM schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:05:
[...]
Vind het meer een Floris van Bommel achtig ontwerp. Eigenlijk wel leuke schoenen, maar niet onder die blauwe broeken.

Ze hebben technische problemen, zit ook op mijn herboeking te wachten.PWM schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:45:
KLM heeft op mijn 3 laatste Twitter (DM) berichten niet gereageerdNormaal altijd binnen een uur, nu 2 dagen stil. Wil iemand eens een test pingetje doen
1 april?CyBeR schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:45:
[...]
Dat is waarschijnlijk waar die iPads voor aan boord waren.
[afbeelding]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Nee, maar natuurlijk niet voor het personeel
Mocht je niet in het bezit zijn van een kalender, 't is ook pas half maart.
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 15-03-2017 10:27 ]
Half maart is vroeg/laat genoeg voor 1 aprilCyBeR schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:12:
[...]
Nee, maar natuurlijk niet voor het personeelPR-ding voor zweden (denk ik): http://amsterdamsneaker.klm.com/.
Mocht je niet in het bezit zijn van een kalender, 't is ook pas half maart.
Dus het nieuwe kabinet wordt over 17 dagen beëdigd
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
wutFreee!! schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:37:
[...]
offtopic:
Dus het nieuwe kabinet wordt over 17 dagen beëdigd
Australian authorities have warned about the dangers of using battery-powered devices on flights after a woman's headphones caught fire. The woman was dozing on a flight from Beijing to Melbourne when she was woken by the sound of an explosion. She tore the headphones off to find them sparking, catching fire and beginning to melt.

Na de Note 7 en de rol van Lithium-batterijen bij crashes zou het me niet verbazen als er straks weer regels komen tegen dergelijke batterijen in de cabine,
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Afgelopen zaterdag is HL7423 van Asiana Airlines naar Tel Aviv gevlogen.
Hier zal deze 747-400 Combi worden omgebouwd naar een full-freighter 747.
Dit is op zich al opvallend nieuws gezien er de laatste jaren geen 747 is omgebouwd naar full-freighter.
Asiana heeft in december 2006(!) een order geplaatst bij het Israëlische Bedek Aviation Group voor het ombouwen van 3 toestellen met opties voor nog eens 3 toestellen. (Hun gehele 747-400M vloot dus).
In 2007 zijn de eerste drie 747's omgebouwd naar full-freighter.
In 2010 werd een van de opties omgezet naar order en werd nog een 747 omgebouwd.
Eind november 2016 is nog een 747 naar Tel Aviv gevlogen en nu dus afgelopen zaterdag de laatste.
HL7423 maakte haar laatste commerciële vlucht op 4 maart van Hanoi naar Seoul.
Dit betekent ook dat sinds die dag KLM de laatst overgebleven airline ter wereld is die nog commerciële vluchten maakt met 747-combi's.
2 jaar lang waren KLM en Asiana de laatst overgebleven airlines die 747-combi toestellen had nadat op
5 januari 2015 Eva Air de laatste vlucht ermee maakte.
Er zijn nog 3 andere 747-400M's over die mensen vervoeren; Dubai Air Wing / Royal Flight A6-COM,
CN-MBH van de Marokkaanse overheid (die het toestel in 2015 overnamen van de Abu Dhabi Amiri Flight)
en 9K-ADE van de Emir van Koeweit.
Die eerste twee zijn VIP-toestellen en vervoeren dus geen 'normale' passagiers.
De Koeweit kist wordt uitgeleend aan Kuwait Airways als de Emir het toestel niet nodig heeft.
Deze vervoert dus nog wel passagiers maar ik durf met redelijke zekerheid te stellen dat deze geen vrachtruimte meer heeft achterin. (van de Dubai en Marokkaanse 747 weet ik dat niet helemaal zeker)
Overigens is dat ook een bijzonder toestel omdat het een ziekenhuis aan boord heeft en de upper deck verboden toegang is omdat dat de persoonlijke ruimte is van de Emir (slaapkamer en kantoor).
De 10 overgebleven 747-400M's van KLM zijn dus de allerlaatste 747-Combi toestellen ter wereld;
de oudere classic-combi's meegerekend.
KLM was ook de eerste 747-400M gebruiker; op 1 september 1989 namen ze PH-BFC op in de vloot waarmee ze op 12 september de eerste 747-400M commerciële vlucht uitvoerden.
Een dag later kondigde Boeing het 747-400F programma aan.
Op 10 april werd de laatste Boeing 747-400M van de Boeing productielijn geleverd aan KLM (PH-BFY)
Boeing heeft in totaal 61 747-400M's gebouwd.
Het concept van de 747-combi is overigens ook het resultaat van KLM: tijdens de oliecrisis begin jaren '70 ondervonden zij dat hun 747-400's te groot waren. Daarop verbouwden ze een aantal 747-200's door er achterin in de lengte een scheidingswand te plaatsen; links cargo en rechts nog een rij stoelen.

Alles maar in het ruim waar je er helemaal niet bij kan tijdens de vlucht?gambieter schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:09:
Mid-flight slumber cut short by exploding headphones
Na de Note 7 en de rol van Lithium-batterijen bij crashes zou het me niet verbazen als er straks weer regels komen tegen dergelijke batterijen in de cabine,
Alles uit zetten tijdens de vlucht (al bleek dat niet afdoende te zijn)?
Of alle apparaten op accu's maar thuislaten?
Dat allemaal zie ik nog niet zo snel gebeuren.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Dit lijkt me primair een gezondheidsrisico en niet een direct gevaar voor het vliegtuig. Dat gezegd hebbende wil je dit niet in je ruim. Dus ik voorzie (mochten er al maatregelen komen) eerder een verbod van Lithium accus in het ruim dan in de cabine.gambieter schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:09:
Mid-flight slumber cut short by exploding headphones
<>
Uit het artikel:
Ben blij dat mijn NC hoofdtelefoons geen Lithium gebruiken (sowieso haat ik accus voor dit soort toepassingen -altijd leeg als je het nodig hebt - geef mij maar penlites).The report did not mention the brand of headphones, but said it believed that a fault with lithium-ion batteries was the likely cause
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Tja, bij beveiliging worden er snel overreacties gezien (denk aan de 100 ml vloeistoffen).LordSinclair schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:27:
Dat allemaal zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Brand in de cabine? Lijkt me toch meer dan alleen een gezondheidsrisico.franssie schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:48:
Dit lijkt me primair een gezondheidsrisico en niet een direct gevaar voor het vliegtuig.
Klopt.Dat gezegd hebbende wil je dit niet in je ruim. Dus ik voorzie (mochten er al maatregelen komen) eerder een verbod van Lithium accus in het ruim dan in de cabine.
Mijn Bose en vroegere Sennheiser noise-cancellation on/over-ears zijn inderdaad gewoon penlite batterij, vind ik ook fijner.Ben blij dat mijn NC hoofdtelefoons geen Lithium gebruiken (sowieso haat ik accus voor dit soort toepassingen -altijd leeg als je het nodig hebt - geef mij maar penlites).
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Op zich heb je daar wel een punt - maar een incident is nog geen ongeluk (behalve voor de vrouw in kwestie). Als ze alle Lithium gaan weren heeft het Wifi aan boord ook niet veel zin meer - gaat niet gebeuren schat ik in, al zijn er redenen om dat wel te doen of meer blusmaatregelen aan boord te hebben (als zoiets in de overhead bin gebeurt naast wat parfum/cognac oid en het duurt even voordat het wordt opgemerkt dan heb je wel een probleem te pakken).gambieter schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:59:
<>
Brand in de cabine? Lijkt me toch meer dan alleen een gezondheidsrisico.
<>
Wat me overigens opviel was dat ze een electrische brand blusten met water - het werkt in dit geval wel omdat het de temperatuur omlaag bracht waarschijnlijk - maar het is denk ik niet wat ze de cabin crew geleerd hebben in de opleiding?
Zeker wel.franssie schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:08:
[...]
Wat me overigens opviel was dat ze een electrische brand blusten met water - het werkt in dit geval wel omdat het de temperatuur omlaag bracht waarschijnlijk - maar het is denk ik niet wat ze de cabin crew geleerd hebben in de opleiding?
Het gaat niet om een elektrische brand met 220v.
Dé (enige) manier op een lithium brand te blussen is afkoelen. En dan niet met ijs, maar met vloeistoffen. In het geval van een lithium brand is de zogenaamde thermal runaway je grootste probleem. Dit zorgt ervoor dat de cellen naast de brandende batterijcel ook gaan ontbranden, wat uiteindelijk tot een "explosieve" kettingreactie kan leiden.
Halon (wat in de brandblussers aan boord zit) werkt ook om de brand te blussen, maar koelt niet voldoende om de runaway te stoppen/voorkomen. Het hele ding, indien mogelijk, in een bak met water dompelen is de beste manier. Bij niet mogelijk is het constant overgieten met vloeistof the next best thing.
https://www.fire.tc.faa.g...fLithiumBatteriesrev2.pdf
FAA
– Tests done at the FAA showed that water was effective at
extinguishing burning electrolyte from lithium-ion cells as well as
stopping the propagation of thermal runaway.
– Halon 1211 was effective in extinguishing burning electrolyte from
lithium-ion cells, but was ineffective in stopping the propagation of
thermal runaway.
– Halon 1301 was also effective in extinguishing burning electrolyte
from lithium-ion cells, but was ineffective in stopping the propagation
of thermal runaway.
– Ice was not effective at preventing thermal runaway when placed
directly on a laptop keyboard.
Duidelijk! Inderdaad dus toch water - altijd goed om te weten.
Uiteraard wordt het anders als het een elektrisch systeem aan boord betreft, in dat geval heb jij natuurlijk gelijk.franssie schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:16:
[...]
Duidelijk! Inderdaad dus toch water - altijd goed om te weten.
Ik moet mijn brandblus training gewoon eens vernieuwen blijkt - de nieuwe materialen hebben me ingehaaldFly-guy schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:22:
[...]
Uiteraard wordt het anders als het een elektrisch systeem aan boord betreft, in dat geval heb jij natuurlijk gelijk.
wat echt maf spul is, magnesium - die nood-fakkels branden onderwater gewoon door.
Bron: http://www.luchtvaartnieu...lucht-gestrand-op-curacaoEen technisch mankement zorgt ervoor dat opnieuw een KLM-vlucht is gestrand op Curaçao. De Boeing 747-400 had vandaag moeten aankomen op Schiphol, maar vliegt nu morgen pas terug. Dat bevestigt een woordvoerder aan Luchtvaartnieuws.nl.
“Er is een mankement geconstateerd dat eerst verholpen moet worden”, aldus de luchtvaartmaatschappij. Het toestel, de PH-BFH, zou aanvankelijk als vlucht KL736 om 7.00 uur op Schiphol landen. Naar verwachting wordt dat nu pas donderdagochtend op Schiphol verwacht. “Onder een ander vluchtnummer, aangezien er ook een reguliere vlucht gaat.”
Voor de passagiers is de vertraging extra zuur, omdat ze nu niet kunnen stemmen voor de Tweede Kamer. Volgens claimbureau Aviclaim is nog geprobeerd om bij de Kiesraad een oplossing te zoeken.
In januari kreeg KLM ook al te maken met een lange vertraging op Curaçao. Het betrof in dat geval een andere Boeing 747.
Virussen? Scan ze hier!
Hoe gaat dat dan wel als je een lithium brand hebt aan boord? Enige optie is om zo snel mogelijk te landen dus?Fly-guy schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:15:
[...]
Zeker wel.
Het gaat niet om een elektrische brand met 220v.
Dé (enige) manier op een lithium brand te blussen is afkoelen. En dan niet met ijs, maar met vloeistoffen. In het geval van een lithium brand is de zogenaamde thermal runaway je grootste probleem. Dit zorgt ervoor dat de cellen naast de brandende batterijcel ook gaan ontbranden, wat uiteindelijk tot een "explosieve" kettingreactie kan leiden.
Halon (wat in de brandblussers aan boord zit) werkt ook om de brand te blussen, maar koelt niet voldoende om de runaway te stoppen/voorkomen. Het hele ding, indien mogelijk, in een bak met water dompelen is de beste manier. Bij niet mogelijk is het constant overgieten met vloeistof the next best thing.
https://www.fire.tc.faa.g...fLithiumBatteriesrev2.pdf
[...]
Als het gaat om een brand in het vrachtruim, dan het standaard blussysteem gebruiken en hopen dat je op tijd op de grond staat. Probleem is dat je natuurlijk zelden weet wat de oorzaak is, maar bij elke ruim brand is landen iets wat je snel wil.upclocker schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 18:25:
[...]
Hoe gaat dat dan wel als je een lithium brand hebt aan boord? Enige optie is om zo snel mogelijk te landen dus?
Er zijn inmiddels een aantal crashes waarvan lithium branden als mogelijke oorzaak gezien worden.
Alle (KLM) FA's/piloten: ipad met lithium battery inleverengambieter schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:09:
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ja, maar dat gaat echt een enorme uitdaging worden, lithium accu's zit bijna overal al in. Maar goed, het zou best kunnen want de IATA regels zijn weer enorm aangescherpt afgelopen jaar, en dat al jaren op rij.franssie schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:48:
[...]
Dat gezegd hebbende wil je dit niet in je ruim. Dus ik voorzie (mochten er al maatregelen komen) eerder een verbod van Lithium accus in het ruim dan in de cabine.
[ Voor 13% gewijzigd door Pinin op 15-03-2017 20:18 ]
www.casarodriguillo.com
De Bluetooth-versie is dan jammer genoeg weer met een geïntegreerde batterij...gambieter schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:59:Mijn Bose en vroegere Sennheiser noise-cancellation on/over-ears zijn inderdaad gewoon penlite batterij, vind ik ook fijner.
[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 15-03-2017 20:35 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
China Eastern: €715,- retour
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| HEEN: MU772 AMS - PVG (v12:40 - a5:25 (+1)) in een A332 @ 10:45 uur -19:50 overstap te Shanghai- MU779 PVG - AKL (1:15 (+1) - 16:55 (+2)) in een A332 @ 11:40 uur TERUG: MU780 AKL - PVG (v22:00 - a05:40 (+1) in een A332 @ 12:40 uur -19:05 overstap te Shanghai- MU771 PVG - AMS (v00:45 (+2) - a 06:35 (+2)) in een A332 @ 11:50 Seat Pitch 32-33" en 17,8 á 18" width (afhankelijk van welk type 330-200 je hebt |
Cathay Pacific: €1173,- retour
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| HEEN CX270 AMS - HKG (v13:10 - a06:20 (+1)) in een B77W (777-300ER) @ 11:10 uur -14:45 overstap te Hong Kong- CX197 HKG - AKL (v21:05 (+1) - a11:40 (+2)) in een A359 @ 10:35 uur TERUG CX7402 (NZ87, word dus uitgevoerd door Air New Zealand) AKL - HKG (v23:59 - a06:30 (+1)) in een B772 (777-200ER) @ 11:31 -17:45 overstap te Hong Kong- CX271 HKG - AMS (v00:15 (+2) - a06:40 (+2) in een B77W @ 12:25 Seat Pitch 32" / 18,5 Width in de 777 en 32/18 in de 350 van Cathay tegen 31-33"/17.8 van Air NZ |
China Airways: €1094,- retour
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| HEEN CI74 AMS - TPE (v16:20 - a11:55 (+1)) in een A359 @ 13:35 -11:55 overstap te Taipei- CI53 TPE - BNE - AKL (v23:50 (+1) - a18:00 (+2) met een tussenstop van 2 uur in Brisbane in een A333 @ 8:55 + 3:10 uur (effectief dus 14:10 incluus tussenstop) TERUG CI54 AKL - BNE - TPE (v20:30 - a05:55 (+1)) in een A333 @ 4:00 + 08:55 (14:25 effectief wegens tussenstop in Brisbane van 01:30) -18:00 overstap in Taipei- CI9387 (KL808, dus uitgevoerd door KLM) TPE - AMS (v23:55 (+1) - a06:55 (+2)) in een B77W óf B772 @ 13:00 Seat Pitch 32" met 18" width in de 359 en 31-32" met 18" in de A333 voor CI, KLM heeft 31"@17,5 in beide 777's |
Thai Airways: €808,- retour vanaf Brussel

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| HEEN TG935 BRU - BKK (v13:30 - a05:35 (+1)) in een A359 @ 11:05 -13:10 overstap te Bankok- TG491 BKK - AKL (v18:45 (+1) - a10:45(+2)) in een B772 @ 11:00 TERUG TG492 AKL - BKK (v14:10 - a20:25) in een B772 -04:05 Overstap in Bankok- TG934 BKK - BRU (v00:30 (+1) - a07:40(+1) in een A359 Seat Pitch 32"@ 18 width bij de A359 en 34" @ 18 Width in de B772 |
Persoonlijk heb ik reeds evaring met zowel Hong Kong als Taipei om rond te hangen, echter ken ik Shanghai en Bangkok totaal niet en weet ik dus ook niet helemaal wat ik er van moet verwachten. Heeft iemand (los van Cathay) ervaring met een van deze maatschappijen óf met overstappen op Shanghai / Bangkok? Ik prefereer deze combinatie's met lange overstap voornamelijk aangezien je tussen 2 intercontinentale vluchten in ieder geval flink je benen kan strekken of desnoods een hotel kan pakken om even flink te slapen voordat je door gaat met de volgende leg van de trip. Daarnaast zijn de vertrektijden in Europa en in Nieuw Zeeland ook gunstig om rustig richting vliegveld te kunnen kuieren ipv in alle vroegte moeilijk te moeten gaan doen om ergens op tijd te kunnen zijn. Tevens heb ik geselecteerd op beenruimte en breedte van de stoel (ik ben 1.93 meter en fors gebouwd) en vind het redelijk belangrijk om ook daadwerkelijk lekker te kunnen zitten met behoorlijke IFE enzo.
Met name bij China Eastern ben ik bang dat je een behoorlijke You get what you pay for zetel krijgt en reviews doen mij geloven dat de beenruimte nogal tegen valt? Thai vind ik qua prijs interessant, maar aangezien ik Bangkok niet ken (volgens kennissen is het een vieze stad die de moeite niet echt waard is om te bezoeken?
Hoe dan ook, iemand nog suggestie's?
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
BKK is zeker niet de schoonste stad maar om te zeggen vies vind ik wel ver gaan als je tenminste niet in de slechtere buurten komt. Waar zowel BKK als Shanghai last van hebben zijn onbetrouwbare taxi's: overchargen, slecht/geen Engels.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
De keren dat ik met China Eastern heb gevlogen (zowel domestic als international) inderdaad te weinig beenruimte, vies / oud en cabin crew die niet echt super vriendelijk / behulpzaam was. (en vaak geen Engels sprak)
Echter is mijn ervaring dat met Cathay Dragon / Pacific het hard dezelfde kant op gaat. Cabin crew wel wat vriendelijker maar beperkt door budgetcuts etc.
Cathay Pacific books HK$575 million loss, higher salaries propel staff staff costs to HK$19.7b
http://www.thestandard.com.hk/breaking-news.php?id=86159
Ken toch redelijk wat staff daar en bij hun gebeurd juist het omgekeerde. Tjah hoger management wil graag meer.But staff costs increased to HK$19.77 billion, up by 4.1 percent, because of increased salaries and more hirings.
Heb je in je overweging meegenomen dat je voor China een visum nodig hebt (best wel wat gedoe in Nederland, al weet ik niet of ze ook transit visa hebben) en voor Thailand een (gratis) stempel krijgt?mambo No5 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 21:56:
Persoonlijk heb ik reeds evaring met zowel Hong Kong als Taipei om rond te hangen, echter ken ik Shanghai en Bangkok totaal niet en weet ik dus ook niet helemaal wat ik er van moet verwachten.
Bangkok is zeker geen Hong Kong, maar het is ook niet verschrikkelijk ofzo. De luchthaven is best prima, behoorlijk groot en ze hebben een SkyTrain die regelrecht het centrum in rijdt mocht je daar een hotel willen pakken. Heb je ook niks te maken met die taxichauffeurs zoals Chief terecht opmerkt.
Goede nieuws is dat ik een 744 KLM vlucht heb kunnen boeken met stoel 1A. Dit is meestal snel weg.
Hogere staff costs betekent niet meteen loonsverhogingen. Meer (tijdelijk) personeel in dienst zorgt immers ook voor hogere kosten. Daarnaast kan per persoon alsnog meer betaald worden zonder dat je dat op je loonstrook/bankrekening terug ziet.Kenzi schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 04:03:
Ken toch redelijk wat staff daar en bij hun gebeurd juist het omgekeerde. Tjah hoger management wil graag meer.
Shanghai is 144u visum vrij als je transit ticket hebt. (evenals een aantal andere steden in China).jelle. schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:10:
[...]
Heb je in je overweging meegenomen dat je voor China een visum nodig hebt (best wel wat gedoe in Nederland, al weet ik niet of ze ook transit visa hebben) en voor Thailand een (gratis) stempel krijgt?
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Wegens omstandigheden die verband houden met uw reis, mag u uw vlucht wijzigen zonder hiervoor wijzigingskosten te betalen. Wanneer u naar een hoger tarieftype wijzigt, kan wel het eventuele prijsverschil in rekening worden gebracht. Voor meer informatie en de regels voor omboeken, zie het laatste vliegnieuws. Klik om alternatieve vluchten te bekijken en te selecteren op de onderstaande knop ‘Vlucht wijzigen’.
Because of a system-wide outage at Air France and KLM on 14 March 2017, you were not able to request services to your reservation and flight or date changes, which could result in a possible no-show. If you have booked a flight with Air France, KLM, Delta Airlines or any other airline and the number of your ticket starts with 074 please see below rebook and refund options we can offer you. These options are only valid, if your travel date is between 14 and 17 March 2017.
hmmz, nou is kijken of het wil lukken
inchecken gewoon gelukt dus zal wel
[ Voor 16% gewijzigd door mrsar op 16-03-2017 11:54 ]
Dat is, zoals er netjes bij staat, omdat er een storing was bij KLM waardoor je bepaalde dingen niet kon regelen. Als dat een probleem voor je heeft opgeleverd (bijvoorbeeld omdat je de datum niet kon wijzigen zodat je moest noshowen) kan dat nu alsnog, gratis.mrsar schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:49:
krijg allemaal rare meldingen bij inchecken bij klm....heb ik nog niet eerder gehad,vlucht zal wat vol zitten gok ik.
Wegens omstandigheden die verband houden met uw reis, mag u uw vlucht wijzigen zonder hiervoor wijzigingskosten te betalen. Wanneer u naar een hoger tarieftype wijzigt, kan wel het eventuele prijsverschil in rekening worden gebracht. Voor meer informatie en de regels voor omboeken, zie het laatste vliegnieuws. Klik om alternatieve vluchten te bekijken en te selecteren op de onderstaande knop ‘Vlucht wijzigen’.
Because of a system-wide outage at Air France and KLM on 14 March 2017, you were not able to request services to your reservation and flight or date changes, which could result in a possible no-show. If you have booked a flight with Air France, KLM, Delta Airlines or any other airline and the number of your ticket starts with 074 please see below rebook and refund options we can offer you. These options are only valid, if your travel date is between 14 and 17 March 2017.
[ Voor 16% gewijzigd door mrsar op 16-03-2017 12:03 ]
Ge-ni-aal!!CyBeR schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:08:
Lolwut: http://www.bbc.com/news/magazine-39284294
Starten en landen in een cirkel…
Nooit meer Polderbaan, want je landt altijd in een cirkel. Wel even benieuwd hoe je meerdere landingsbanen naast elkaar wilt neerleggen.
Hier trouwens het Europese onderzoeksproject dat gereferenceerd wordt:
http://www.endlessrunway-project.eu
[ Voor 13% gewijzigd door Garyu op 16-03-2017 12:15 ]
Ik zal wel weer te dom zijn om het te snappen, maar een van de voordelen zou zijn nooit meer (flinke) zijwind. En een verbeterde efficiency.CyBeR schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:08:
Lolwut: http://www.bbc.com/news/magazine-39284294
Starten en landen in een cirkel…
Dat zie ik niet zo. Hebben we een noordenwind, dan zijn er maar twee plekken op de cirkel zonder zijwind, namelijk puur oost en west. Echter landen met flinke rugwind wil je niet, dus je houdt of alleen het westen of het oosten over, of beide maar dan rijden ze na de landing naar elkaar toe, wat niet echt gewenst is.
Daarnaast zal het een aanpassing in naderingstechnieken betekenen, zowel technisch als operationeel. Een ILS is niet meer mogelijk als er werkelijk in elke richting en op elk deel geland kan worden. Zonder altijd op het zicht te landen, moet je het aantal mogelijke richtingen en plekken dus al limiteren, ook al gebruik je een GPS nadering. Hetzelfde probleem heb je met de nu aanwezige PAPI systemen die je de laatste paar meters begeleiden qua hoogte.
Qua operationeel vraag ik me af hoe je als landende crew nu ziet waar je moet landen? Met zowel landend en vertrekkend verkeer op 1 grote ronde baan worden de marges wel heel klein. Een goaround of afgebroken start wordt erg interessant.
Ik zie het niet (snel) gebeuren, zeker niet met de huidige en nabije techniek, regels en procedures. En gezien het aantal ronde banen in de wereld is men het daar aardig mee eens.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
En wat als het glad is en je een beetje zijwind hebt. Als je dan ook nog een zwaartekracht component naar beneden hebt lijkt me dat zeer ongunstig.
Daarnaast moet je je afvragen of het echt nodig is. Vrijwel alle banen zijn zo neergelegd dat de wind gunstig is. Dus voor die paar dagen in het jaar dat het ongunstig is is het niet waard.
Waarschijnlijk zijn er nog veel meer nadelen op te noemen. Terwijl de voordelen van dit ten opzichte van de reguliere banen op een hand te tellen zijn.

Er moet iemand halverwege staan om naar de bus te wijzen, die is er dus niet. Er zit er wel 1 in een busje, maar die heeft pauze...
Nog 15 minuten.
Edit
De supervisor is er

Die mag het doen, maar vind het niet zijn taak. De captain schreeuwt inmiddels mee uit het raam.
Het is 12 meter naar de bus.
[ Voor 31% gewijzigd door PWM op 16-03-2017 13:03 ]
[ Voor 20% gewijzigd door mrsar op 16-03-2017 13:28 ]
Meen je nietPWM schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:58:
Sta nu 25 minuten op deze manier
[afbeelding]
Er moet iemand halverwege staan om naar de bus te wijzen, die is er dus niet. Er zit er wel 1 in een busje, maar die heeft pauze...
Nog 15 minuten.
Edit
De supervisor is er
[afbeelding]
Die mag het doen, maar vind het niet zijn taak. De captain schreeuwt inmiddels mee uit het raam.

Welk land en waaaaarom. Wauw.PWM schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:58:
[afbeelding]
Nog 15 minuten.
Edit
De supervisor is er
[afbeelding]

Gezien de foto het Verenigd Koninkrijk
En vanwege Verenigd Koninkrijk...
Heb dezelfde meldingen (AUH en DOH). Uiteindelijk via de app van partners en op de luchthaven ingecheckt, gaat goed daarzo lol.mrsar schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:49:
krijg allemaal rare meldingen bij inchecken bij klm....heb ik nog niet eerder gehad,vlucht zal wat vol zitten gok ik.
Welkom op BHX.PWM schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:58:
,<knipperdeknip>
Echt te zot voor woorden. Sprakeloos...
Volgende keer toch maar weer KLM?
[ Voor 12% gewijzigd door Grouchy op 16-03-2017 17:22 ]
Naar New York en vv, New York, Miami, Nashville New York, Atlanta LAX en zo een rij.
MAAR... Ik mis helaas nog 1 ritje. Die van Amsterdam naar Nashville. Over welk vliegveld, maakt mij niet zoveel uit.
Probleem: Het is een enkele reis, de terugvlucht (Nashville - New York - Amsterdam) heb ik al. En die enkele reis is gewoon niet te boeken met KLM. In plaats van 900,- voor het retour, betaal je 2800,- voor het enkeltje. In Economy met dezelfde meuk voorwaarden (ze zeggen: Is duurder, want hele andere boekingsklasse, onzin).
Een enkeltje Atlanta en met de auto verder? 2592,-, stoel 61B.
Zit nu naar een route over Dublin/IJsland te kijken met extra overstap

EDIT :
KLM gebeld, advies: "Neem gewoon een retour of gebruik cross ticketing"

Wat een ramp. KLM is wel fijner ja. Morgen vlieg ik terug, ben KLMGrouchy schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 17:15:
[...]
Heb dezelfde meldingen (AUH en DOH). Uiteindelijk via de app van partners en op de luchthaven ingecheckt, gaat goed daarzo lol.
[...]
Welkom op BHX.
Echt te zot voor woorden. Sprakeloos...
Volgende keer toch maar weer KLM?
[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 16-03-2017 19:34 ]
Oops, en bleek toch niet echt ingecheckt te zijn voor de 2e leg.
Heb nu een papieren 'BP' met wat handgeschreven zut hierzo in DOH.
"Echte BP" zou ik bij de gate moeten krijgen lol.
[ Voor 8% gewijzigd door Grouchy op 16-03-2017 20:49 ]
Gewoon een retour boeken, dat het niet de bedoeling is, is niet jouw probleem en lokken ze gewoon zelf uit.PWM schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 19:25:
[...]
KLM gebeld, advies: "Neem gewoon een retour of gebruik cross ticketing"Ja, dat was ik ook van plan, maar dat is volgens mij niet jullie bedoeling
Of een enkeltje met FB miles boeken? Betaald de baas niet, maar als platinum lid zal PWM wel in de Miles zwemmenFreee!! schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 22:05:
[...]
Gewoon een retour boeken, dat het niet de bedoeling is, is niet jouw probleem en lokken ze gewoon zelf uit.
American Express vraagbaak
http://avherald.com/h?article=4a5e80f3
Uit het artikel (niet de AV herald, maar de write off en 10k drop worden daar ook genoemd)
Hoeveel G krijgt een vliegtuig als het door turbulentie meteen afgeschreven is? Als je die wing test filmpjes ziet lijkt het dat je als persoon eerder 'out' gaat dan dat je vliegtuig meteen afgeschreven is?A short time later (1-2 minutes) the aircraft encountered wake turbulence sending the aircraft into an uncontrolled roll, turning the aircraft around at least 3 times (possibly even 5 times), both engines flamed out, the aircraft lost about 10,000 feet until the crew was able to recover the aircraft, restart the engines and divert to Muscat. The aircraft received damage beyond repair due to the G-forces, and was written off.
Als je naar deze video kijkt wat er gebeurt bij een An-2 dan kan ik me best voorstellen wat een businessjet te verduren krijgt in de wake turbulence van een A380 eigenlijk.Saus schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:02:
Ik kwam vanmorgen een artikel tegen wat over dit incident ging (kleine business jet komt A380 tegen en heeft zware wake turbulence):
Uit het artikel (niet de AV herald, maar de write off en 10k drop worden daar ook genoemd)
[...]
Hoeveel G krijgt een vliegtuig als het door turbulentie meteen afgeschreven is? Als je die wing test filmpjes ziet lijkt het dat je als persoon eerder 'out' gaat dan dat je vliegtuig meteen afgeschreven is?
Anoniem: 888777
Zoals te verwachten... het hangt af van het type. Door de fabrikant worden de structurele limieten zoals maximale flex/load factor bepaald, en als die overschreven wordt dan is het einde verhaal voor dat specifieke exemplaar. Componenten kunnen dan bijvoorbeeld te veel uitgerekt zijn om nog veilig mee te kunnen vliegen.Saus schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:02:
Hoeveel G krijgt een vliegtuig als het door turbulentie meteen afgeschreven is? Als je die wing test filmpjes ziet lijkt het dat je als persoon eerder 'out' gaat dan dat je vliegtuig meteen afgeschreven is?
Krachten hoeven niet eens zo heel extreem te zijn of lang te duren.... het is economisch al redelijk snel niet meer haalbaar om alles te inspecteren en te vervangen als de limieten zijn overschreden.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 17-03-2017 10:44 ]
Ja had dat ook gelezen. Heftig verhaal. Voor airliners en business jets geldt een maximale positive load factor van 2.5 en een negative van -1.0. Dit zijn de limit loads. Dit houdt in dat het vliegtuig deze loads moet kunnen weerstaan zonder blijvende schade.Saus schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:02:
Ik kwam vanmorgen een artikel tegen wat over dit incident ging (kleine business jet komt A380 tegen en heeft zware wake turbulence):
[...]
Naast de limit load heb je nog de ultimate load. De ultimate load is in de luchtvaart een factor 1.5 * limit load. Dus voor een airliner zijn de ultimate loads respectievelijk 3.75 g en -1.5 g voor positief en negatief.
De wet schrijft voor dat het toestel de ultimate load moet aan kunnen voor 3 seconden zonder te breken (fracture).
Als een toestel nu echter tussen de 2.5g en 3.75 g trekt dan plastisch deformeert (permanent uitgerekt) het airframe en kun je het toestel ,afhankelijk van de schade, afschrijven.
[ Voor 4% gewijzigd door upclocker op 17-03-2017 10:55 ]
Ik maak het ook wel eens mee in de kleinere KLM kisten dat de captain zijn praatje voor in de cabin geeft voor vertrek. Vind het altijd wel wat hebben.mrsar schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:06:
Hehe de gezagvoerder komt persoonlijk in de cabine (3x dus) vertellen hoe de vlucht gaat zijn omdat we 5 minuten moeten wachten op vertrek,wtf eerste keer dat ik dat meemaak,iedereen vind het wel grappig geloof ik
Heb ik zelfs een keer met KLM gehad, tijdens mijn eerste Amerika reis ooit (18 jaar geleden). 747, wel meer dan 7 passagiers, maar iedereen kon gewoon languit in de middenrij liggen.bacardicoconut schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:32:
Ik heb het een keer gehad op een vlucht van Doha naar Muscat met Lufthansa, waren maar 7 passagiers aan boord van de A330-300, die route vliegt Lufthansa dus ook niet meer....
Mijn laatste 20 Amerika vluchten kenmerkten zich helaas (nouja, economisch voor KLM wat beter
Bron: http://www.nu.nl/algemeen...iljoenenboete-kartel.htmlDe Europese Commissie heeft Air France, KLM en vrachtdochter Martinair vrijdag opnieuw beboet voor verboden prijsafspraken op het gebied van luchtvrachtvervoer.
In totaal moet de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep ruim 325 miljoen euro betalen. Ook acht andere luchtvrachtvervoerders kregen nieuwe boetes opgelegd. Eerder werd al bekend dat de Commissie van plan was om de boetes op te leggen.
Het totale boetebedrag komt op ruim 776 miljoen euro. Dat was oorspronkelijk bijna 800 miljoen euro. Lufthansa was eveneens bij het kartel betrokken, maar ontkomt aan een boete omdat het de misstanden bij de Europese Commissie aanhangig maakte.
Het is niet voor het eerst dat de luchtvrachtvervoerders voor dit vergrijp onder een vergrootglas liggen. Air France-KLM kreeg daarvoor in 2010 al een boete opgelegd van 310 miljoen euro.
Deze boete werd later echter door het Gerecht van de Europese Unie van tafel geveegd. Ook boetes die aan andere luchtvaartbedrijven eerder werden uitgedeeld werden nietig verklaard.
Elf Europese luchtvaartbedrijven zouden tussen 1999 en 2006 afspraken hebben gemaakt over hoe ze om zouden gaan met brandstof- en veiligheidstoeslagen. Ook zouden ze er op hebben toegezien dat er geen kortingen werden toegestaan.
Virussen? Scan ze hier!
Ja dat ik languit op 4 stoelen kon liggen is voor mij ook wel 20 jaar geleden. Luchtvervoer wordt steeds goedkoper en dus bereikbaarder voor steeds meer mensen.PWM schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:35:
[...]
Heb ik zelfs een keer met KLM gehad, tijdens mijn eerste Amerika reis ooit (18 jaar geleden). 747, wel meer dan 7 passagiers, maar iedereen kon gewoon languit in de middenrij liggen.
Mijn laatste 20 Amerika vluchten kenmerkten zich helaas (nouja, economisch voor KLM wat beter) voornamelijk door ramvol te zitten.
Ik had het in 2012. Van Munchen naar Dusseldorf. Enorm lachen! Persoonlijke behandeling en evenveel crew als passagiers aanboordCyBeR schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:33:
[...]
Ja dat ik languit op 4 stoelen kon liggen is voor mij ook wel 20 jaar geleden. Luchtvervoer wordt steeds goedkoper en dus bereikbaarder voor steeds meer mensen.
Bron: http://www.luchtvaartnieu...n-naar-verre-bestemmingenDe International Airlines Group, moederbedrijf van onder andere British Airways en Iberia, heeft meer details bekendgemaakt over de prijsvechter waarmee het verre vluchten vanaf Barcelona wil uitvoeren. Onder de naam Level worden vier longhaul bestemmingen aangevlogen.
Level is het antwoord op het groeiende succes van Norwegian, dat op steeds meer routes tussen Europa en Noord-Amerika actief is met goedkope tickets.
De nieuwe telg gaat in juni 2017 van start met vluchten van Barcelona naar Los Angeles, Oakland, Punta Cana en Buenos Aires.
Er wordt gevlogen met Airbus A330’s. De toestellen worden voorzien van 21 stoelen in Premium Economy en 293 in Economy Class.
Tickets worden tegen dumpprijzen aangeboden. Zo is een reis naar Los Angeles te boeken voor 99 euro, Buenos Aires gaat vanaf 159 euro. Voor zaken als catering en bagage moet apart worden bijbetaald.
IAG heeft nu vijf merken in huis: British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus en Level. "Die opereren met hun eigen strategie en onder eigen naam. Dat blijft ook na de komst van Level zo", zei IAG-topman Willie Walsh tijdens de presentatie in Barcelona.
Voor 99 euro naar LA klinkt niet slecht
Virussen? Scan ze hier!
Het komt sporadisch nog wel voor idd maar dan moet je wel echt geluk hebben, zeker op long haul.Kecin schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:36:
[...]
Ik had het in 2012. Van Munchen naar Dusseldorf. Enorm lachen! Persoonlijke behandeling en evenveel crew als passagiers aanboord. Erg gezellige vlucht gehad én veel gratis bier haha.
Volgende week naar Istanbul zal het ook wel weer druk in het vliegtuig zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Nat-Water op 17-03-2017 13:55 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Ben je in Pyongyang geweest? Je hebt er toevallig geen blog over geschreven o.i.d.?Nat-Water schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:50:
Ik heb het ook een paar keer gehad. Wat ik me kan herinneren: - 1x dat we met maar 5 man in het vliegtuig zaten, van Milaan naar Rome, en 1x dat iedereen in het vliegtuig een eigen rij voor zichzelf had van Pyongyang naar Beijing. Maar dat zijn korte vluchtjes. Op long-haul helaas nog nooit gehad - daarvoor vlieg ik (gelukkig!) ook te weinig long-haul
Volgende week naar Istanbul zal het ook wel weer druk in het vliegtuig zijn.
DPRK boeit me namelijk enorm
Dit topic is gesloten.
Let op, dit topic gaat vanaf nu alleen nog over Vliegtuigen & Techniek