franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Lees verder;quote: http://Luchtvaartnieuws.nlSCHIPHOL - Een Bombardier Q400 van Flybe is tijdens de landing op Schiphol door het rechter landingsgestel gezakt. Daardoor is de Oostbaan, de enige baan die voor landingen in gebruik was vanwege de storm, geblokkeerd. Het gaat om vlucht BE1284 uit Edinburgh.
http://www.luchtvaartnieu...gestel-gezakt-op-schiphol
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
(Zit op flightradar te kijken)
[ Voor 4% gewijzigd door mambo No5 op 23-02-2017 18:20 ]
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Ik volg die vlucht ook. Valt niet mee. TK6309 ging ook even de andere kant op.hjs schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:16:
KLM1330 gaat aan zijn volgende rondje beginnen, landing al zeker 2x afgebroken?
(Zit op flightradar te kijken)
De volgende is een 787 KLM voor de eerste poging, die land ook gewoon.
[ Voor 3% gewijzigd door Soldaatje op 23-02-2017 18:33 ]
Volgens mij was het best wel een harde landing.franssie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:10:
Lijkt verder beheerste landing, dus landing gear probleempje weer?
wel hard maar niet heel erg onbeheerst (voorzover dat waarneembaar is vanaf achter een PC) en ook niet echt knetterhard http://www.nhnieuws.nl/ni...l-bij-landing-op-schipholupclocker schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:47:
[...]
Volgens mij was het best wel een harde landing.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Cargo ipv passagiers misschien?
Hm. Bij jets zorgen ze ervoor dat als zoiets gebeurt, de motoren niet zomaar tegen de grond aan kunnen komen. Bij deze prop is dat niet gelukt zie ik… Nasty.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
edit zelf ook even wezen zoeken nu het eten op is http://www.mirror.co.uk/n...capes-death-after-4602246
[ Voor 47% gewijzigd door franssie op 23-02-2017 20:33 ]
Yep:franssie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:05:
Dit was toch ook het type waarbij eens een blad van de prop de cabine inkwam?

https://aviation-safety.n...php?id=20141106-0&lang=nl
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Twee keer nose gear en een aantal gevallen van het rechterwiiel, nu weer rechts. Ze lijkt haar reputatie nog steeds waar te maken.upclocker schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:50:
De dash -8 heeft ook wel een reputatie op gebied van zakken door het landing gear.
[...]
Als bij een 737 het gear collapsed komt die ook op de motor te liggen hoor. Bij andere jets is dit ook wel het geval waarschijnlijk, behalve bij toestellen met de motor in de staart natuurlijk. Of bedoel je de fanbladen?[b]CyBeR schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:48:
Hm. Bij jets zorgen ze ervoor dat als zoiets gebeurt, de motoren niet zomaar tegen de grond aan kunnen komen. Bij deze prop is dat niet gelukt zie ik… Nasty.
[ Voor 51% gewijzigd door upclocker op 23-02-2017 21:26 ]
Ik was in de war met een net iets andere situatie ja, bij een MLG collapse gebeurt dat bij een 737 ook idd.upclocker schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:20:
[...]
Als bij een 737 het gear collapsed komt die ook op de motor te liggen hoor.
Mmm

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 23-02-2017 22:42 ]
Nou, die ging dus nietkamstra schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:16:
Hm, eind van de middag LCY-AMS met BA....ik moet nog zien of dat doorgaat
Best windy hier nu al, en t ergste moet nog komen....
Als die FlyBE nou niet op de baan was gestuiterd op AMS dan denk ik dat we wel gegaan waren, maar dit gooide flink roet in het eten

Snel weer naar huis, in de DLR nog een treinticket geboekt voor de Eurotunnel, auto gepakt en weggecrosst.
Nu met een goeie 3,5u vertraging alsnog in Den Bosch...moest wel flink doortrappen op de snelweg om het tijdsverschil nog enigszins te beperken

Had liever morgen gevlogen, maar de eerstvolgende mogelijkheid was pas om 14.20 morgenmiddag vanaf LHR ipv LCY...leuk joh, al die gestrande reizigers
Die heb ik maar ff overgeslagen dus.
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Delta's eerste 350?
Sometimes you need to plan for coincidence
Gaaf dat mobiele internet niet?kamstra schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 00:26:
[...]
Snel weer naar huis, in de DLR nog een treinticket geboekt voor de Eurotunnel, auto gepakt en weggecrosst.
Als je wifi aan boord hebt, kan je jezelf zien landen op rtvnh

Hmmbob schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 00:37:
Delta's eerste 350?

BA en wifi aan boord...nope...franssie schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 00:39:
[...]
Gaaf dat mobiele internet niet?
Verbaasde me er wel over toen ik in december naar Jo'burg vloog in een A380 en terug in een 747. Zelfs daar helemaal 0.0 internet...ah well, dan niet

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Wifi on board en streaming gaan anders niet samen op de US domestic carriers... Internationaal wel dan?franssie schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 00:39:
[...]
Gaaf dat mobiele internet niet?
Technisch gezien zou streaming het eerste zijn wat ik zou proberen de nek om te draaien als ik wifi zou moeten aanbieden met een kleine uplink...Hmmbob schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 04:06:
[...]
Wifi on board en streaming gaan anders niet samen op de US domestic carriers... Internationaal wel dan?
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Er staat in de voorwaarden wel 'de annuleringsvoorwaarden van uw originele ticket blijven gelden' maar dat bevestigt voor mij niet helemaal of ik in V geboekt blijf. De vriendelijke dame aan de telefoon durfde het ook niet met zekerheid te bevestigen, wellicht heeft iemand hier first-hand ervaring?
https://www.klm.com/trave..._business_class/index.htm
Als u deze upgrade met korting koopt, profiteert u van de voordelen van Business Class.Het aantal Miles dat u spaart en uw bagagevrijstelling blijven echter gelijk aan wat er in de bevestigingsmail van uw oorspronkelijke boeking staat.
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Yep: dat blijft hetzelfde. Zowel de hoeveelheid bagage die je mee mag nemen als de miles.Tim_R schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:24:
Heeft iemand hier ervaring met het bieden op een Business Class upgrade bij KLM en de gevolgen voor de verstrekte Award Miles? Ik heb deze week een vlucht naar MEX en het bieden wordt natuurlijk een stuk aantrekkelijker als mijn ticket ook wordt omgeboekt in J, zodat ik iets meer miles krijg dan die schamele 25%.
Wat wel verandert:
• De stoel
• SkyPriority
• Lounge-toegang
Wel aan te raden verder hoor. WBC voor de prijs die je kunt halen met dat bieden is een prima deal imo.
Typisch Telegraaf huilverhaal.PWM schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:51:
Vlucht vertrekt om 14.00. Je komt om 13.59 aan de gate en meld dat je op tijd bent (terwijl je dus 19 minuten te laat bent). En dan klagen dat je er niet in mag: http://www.telegraaf.nl/b...onstant_overboekt___.html
[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 27-02-2017 11:14 ]
Die vriendelijke dame moet beter weten. Zoals je en mrsar al schreef, het staat gewoon in de KLM 'Voorwaarden voor upgrades van Economy Class naar Business Class'[b][message=50382983,noline]
Er staat in de voorwaarden wel 'de annuleringsvoorwaarden van uw originele ticket blijven gelden' maar dat bevestigt voor mij niet helemaal of ik in V geboekt blijf. De vriendelijke dame aan de telefoon durfde het ook niet met zekerheid te bevestigen, wellicht heeft iemand hier first-hand ervaring?
1.2 Na de aankoop van uw upgrade naar Business Class voor een deel van uw reis geniet u op dat deel van uw reis dezelfde voordelen als elke andere Business Class-passagier. Alleen de bagagevrijstelling en het aantal Miles dat u spaart blijven hetzelfde als op uw oorspronkelijke Economy Class-ticket staat vermeld.
In de praktijk krijg je gewoon de award miles die horen bij de V fare (uitzondering in de praktijk; nieuwe boeking na IRROPS na kopen upgrade)
Dat en typische PR airline reactie.CyBeR schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:07:
Typisch Telegraaf huilverhaal.
AMS afgelopen vrijdag (en zeker de wachtrijen) was weer een drama, zeker voor de non-FF/bussiness class pax.
[ Voor 33% gewijzigd door Grouchy op 27-02-2017 11:42 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
[ Voor 241% gewijzigd door Grouchy op 27-02-2017 11:28 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Vrijdag was het erg druk bij de beveiliging inderdaad, maar ben het wel met de KLM eens dat te laat bij de gate verschijnen meestal door nonchalance komt van de passagiers zelf. Die vrijdag was ik toevallig aan het werk bij een tui vlucht. 95% van de passagiers was gewoon op tijd geboord, maar die laatste 5% stond nog te wachten bij de beveiliging. Dan ga je mij niet vertellen dat het niet hun eigen schuld is. Uiteindelijk besloot tui wel om 20 minuten te wachten en konden ze alsnog wel mee. Voor de KLM zal dit een ander verhaal zijn, aangezien ze een veel strakkere planning hebben.Grouchy schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:09:
Dat en typische PR airline reactie.
AMS afgelopen vrijdag (en zeker de wachtrijen) was weer een drama, zeker voor de non-FF/bussiness class pax.
Wel jammer dat die passagiers dan weer gaan huilen bij de media.
Probleem is dat mensen de ervaring hebben dat als ze ruimt op tijd komen veel moeten wachten en de volgende keer dus wel wat later kunnen komen. Echter als er iets onverwachts gebeurd zoals nu, dan heb je een probleem. Op tijd komen blijft je eigen verantwoordelijkheid. De trein wacht ook niet op personen die te laat komen doordat de brug openstond.
Ik wil in September naar SLC en 3,5 week later vanaf SFO terug vliegen. Vreemd genoeg laat de KLM site mij wel de directe vlucht van SFO naar AMS zien, maar de directe Delta vlucht niet. Dan heb ik allemaal pis overstaptijden (1,5 uur op een US airport is behoorlijk krap heb ik mij laten vertellen).
Direct via Delta is er geen probleem, kan gewoon mijn KLM nummer invullen.
K to the KillaZ
Geen enkel probleem, heb destijds betaald met mijn Nederlandse CC geen enkel probleemKillaZ schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:08:
Iemand ervaring hier met direct boeken bij Delta?
Ik wil in September naar SLC en 3,5 week later vanaf SFO terug vliegen. Vreemd genoeg laat de KLM site mij wel de directe vlucht van SFO naar AMS zien, maar de directe Delta vlucht niet. Dan heb ik allemaal pis overstaptijden (1,5 uur op een US airport is behoorlijk krap heb ik mij laten vertellen).
1.5 uur immigratie & overstap tijd zou normaal geen probleem mogen zijn @SLC. De andere vluchten zijn binnenlandse vluchtenen (neem ik aan) en in dat geval is het gewoon een kwestie van aankomst gate naar vertrek gate lopen.
De overstap is op JFK, CDG of Detroit richting SLC. Dat lijkt mij wat krapjes? Zeker als we op Labor Day willen gaan vliegen.

[ Voor 17% gewijzigd door KillaZ op 27-02-2017 13:00 ]
K to the KillaZ
KLM vliegt rechtstreeks op zowel SLC als SFO dus waarom wil je Delta er bij?KillaZ schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:08:
Iemand ervaring hier met direct boeken bij Delta?
KL609/KL606.
[ Voor 56% gewijzigd door CyBeR op 27-02-2017 12:53 ]
K to the KillaZ
JFK gaat iig denk ik echt krap worden waneer je geen STE+ en/of global entry/TSA pre hebt.KillaZ schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:44:
Thanks @Brilsmurfffje en @Grouchy
De overstap is op JFK, CHD of Detroit richting SLC. Dat lijkt mij wat krapjes? Zeker als we op Labor Day willen gaan vliegen.
CHD aiport is (niet degene in India denk ik
K to the KillaZ
Welke data?KillaZ schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:53:
@CyBeR Omdat de terugvlucht van SFO naar AMS dus vreemd genoeg niet getoond wordt bij mijBij Delta wel.

K to the KillaZ
Maar op welke dagen dus? Labor day is 4 sept, maar welke dag terug?
[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 27-02-2017 13:02 ]
Schema, A330 vs 787, betere CS/meer coulance bij IRROPS/schedule change, TSA precheck.CyBeR schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:49:
[...]
KLM vliegt rechtstreeks op zowel SLC als SFO dus waarom wil je Delta er bij?
KL609/KL606.
Heb je al geprobeerd te bellen met de KLM service desk, die kunnen hem waarschijnlijk wel zien en boeken.KillaZ schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:53:
@CyBeR Omdat de terugvlucht van SFO naar AMS dus vreemd genoeg niet getoond wordt bij mijBij Delta wel.
Ik kan zowel CDG-AMS-SLC/SFO-AMS-CDG als AMS-SLC/SFO-AMS gewoon vinden hoor. Uiteraard suggereert 'ie iets anders bij de CDG opties aangzien daar ook gewoon non-stop vluchten van AF en Delta zijn:KillaZ schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:05:
@CyBeR Grappig, switchen van CDG naar een directe vlucht en SFX naar AMS wordt gewoon getoond in de KLM kalender. Brakke siteGing om 4/09 en 29/09

en naar Ams:

(Never mind dat er Parijs staat -- da's een bug in de site.)
SFX invoeren gaat overigens wel een probleem opleveren
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 27-02-2017 13:41 ]
Als het toestel niet vol zit en dag van vertrek nadert, zou dat dan nog zakken?
In het verleden heb ik hier een openingsbod van €250 voorbij zien komen. Maar wellicht was die vlucht korter.
Ik ben wel tempted eigenlijk, maar nog niet over de streep.
Wel is 't mogelijk dat je een OLCI-aanbieding krijgt die lager ligt. Maar die kans is vrij klein.
Thanks, helder. De OLCI (online check-in, voor diegene die het net zoals mij even moesten opzoeken) optie zal ik wel niet krijgen. Ik ben niet echt een frequent flyer en de werkgever boekt eigenlijk alles Delta (slechts 3x retour de plas over in de laatste 12 maanden). KLM zal me in dat opzicht niet echt als 'vaste klant' bestempelen. Deze vlucht heb ikzelf geboekt, vandaar.CyBeR schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:03:
Wel is 't mogelijk dat je een OLCI-aanbieding krijgt die lager ligt. Maar die kans is vrij klein.
Maargoed, ik heb nog een paar dagen, ik ga het even in de gaten houden. €390 voor een keer WBC is t misschien ook wel waard. Al ben ik wel bang dat daarna alles wat economy wordt vervelend zal worden.
KL 606 0 SFO
03/03/17 14:35 AMS
03/04/17 9:55 789
J0 C0 D0 I0 Z0 Y2 B2 M2 U2 K2 H0 L0 Q0 T0 E0 N0 R0 V0 G0 X0
Maar daar is dus geen pijl op te trekken of je die krijgt. Het bieden op zich garandeert ook niks he; de enige manier om een C stoel te garanderen is de volle mep betalen.
Overigens, aangezien SFO-AMS een nachtvlucht is zou ik zeker die €390 bieden.
[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 27-02-2017 14:40 ]
En zoals hierboven, voor 400 eiuro zou ik het wel doen voor nachtvlucht
[ Voor 29% gewijzigd door mrsar op 27-02-2017 14:45 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Ok interessant (wat is EF?). M'n bieding is geaccepteerd, maar hou er dan rekening mee dat het waarschijnlijk toch niets wordt.Grouchy schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:39:
Raar vrees dat alles up front al vol zit en je hebt nog steeds de mogelijkheid om te bieden voor een upgrade? EF shows namelijk;
KL 606 0 SFO
03/03/17 14:35 AMS
03/04/17 9:55 789
J0 C0 D0 I0 Z0 Y2 B2 M2 U2 K2 H0 L0 Q0 T0 E0 N0 R0 V0 G0 X0
Thanks allemaal.
Vloog van de zomer met een 772 van KLM, en daar viel het me niet zo op, was zelfs positief over de beenruimte. Maar nu kon ik mijn draai echt niet vinden, en zat schouder aan schouder met mijn buurman/vrouw. Recline was echt een lagertje, met maar een paar cm. Was niet iets beter dan stijf rechtop zitten. Ben nu 12 uur na thuis komst nog steeds stram, en heb lage rugpijn.
Econ Comfort is ook geen optie, want daar heb je dezelfde krappe stoelen met alleen wat meer beenruimte.
Heeft iedereen tegenwoordig dig Recaro slim line stoelen?
[ Voor 5% gewijzigd door Stinger_Ventura op 27-02-2017 20:37 ]
American Express vraagbaak
't zijn wel dezelfde stoelen in de 772 en 77W, maar die in de 772 zijn al ouder en misschien wat 'ingewerkt'? Welk toestel zat je in?
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 27-02-2017 22:23 ]
Heen PH-BVO en terug PH-BVN, beide keren me kapot geergerd aan de smalheid van de stoelen het gebrek aan zachte ondersteuning.CyBeR schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:21:
't zijn wel dezelfde stoelen in de 772 en 77W, maar die in de 772 zijn al ouder en misschien wat 'ingewerkt'? Welk toestel zat je in?
Vloog vorig jaar met een Britisch Airways 747, en die had tenminste nog echt "zetels" waarin je lekker weg zakte en wat kon schuiven. KLM heeft meer (straf)banken.
Hm dat zijn qua nieuwe inrichting de oudste twee 77W's (af-fabriek zo geleverd) dus dat was 't niet dan…Stinger_Ventura schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 04:32:
[...]
Heen PH-BVO en terug PH-BVN, beide keren me kapot geergerd aan de smalheid van de stoelen het gebrek aan zachte ondersteuning.
Had je een dag of een nachtvlucht want dar vind ik zelf nogal een verschil maken. Als ik goed moe ben kan ik overal wel even een paar uurtjes de ogen dichtdoenStinger_Ventura schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:37:
Zojuist 12+ uur in een KLM 773 gezeten met de slim line stoelen. Mijn god, wat een strafbanken zijn dat!
Vloog van de zomer met een 772 van KLM, en daar viel het me niet zo op, was zelfs positief over de beenruimte. Maar nu kon ik mijn draai echt niet vinden, en zat schouder aan schouder met mijn buurman/vrouw. Recline was echt een lagertje, met maar een paar cm. Was niet iets beter dan stijf rechtop zitten. Ben nu 12 uur na thuis komst nog steeds stram, en heb lage rugpijn.
Econ Comfort is ook geen optie, want daar heb je dezelfde krappe stoelen met alleen wat meer beenruimte.
Heeft iedereen tegenwoordig dig Recaro slim line stoelen?
Dat heb ik 1,5 uur geleden gehad. Hun tip was om een nieuwe aanvraag te doen en te hopen dat hij op tijd goedgekeurd is.
Gelukkig heb ik de tablet bij om het te regelen. Maar man wat een gestress.
Overigens voor mijn gevoel gaat alles veel langzamer sinds die automatische poortjes.
[ Voor 12% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-02-2017 10:36 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
pfft...volgende keer maar weer voor de zekerheid m'n ESTA uitprinten en meenemen naar de luchthaven.
Wel ooit de melding gehad: Helaas is het niet mogelijk om in te checken omdat we geen bevestiging hebben dat uw ESTA aanvraag toegekend is.
Heeft u ESTA aangevraagd? Controleer dan alstublieft of ESTA is toegekend. Als deze is toegekend dan kunt u inchecken door contact op te nemen met KLM".
Vloog echter van HKG naar AMS

[ Voor 59% gewijzigd door Grouchy op 28-02-2017 11:19 ]
2x de nacht vlucht met de 77W. De 772 was een dagvlucht van 10 uur. Dus eerder het tegenovergestelde??Brilsmurfffje schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:00:
[...]
Had je een dag of een nachtvlucht want dar vind ik zelf nogal een verschil maken. Als ik goed moe ben kan ik overal wel even een paar uurtjes de ogen dichtdoen
24 uur later nog steeds lagere rugpijn van de stoel.
Weet iemand of je dan van te voren al een economy comfort seat kan reserveren?
KLM Twitter zegt van niet. Maar dat kan ook komen omdat ik niet bij hen geboekt heb.
Zelfde probleem gehad op LHR, bij een overstap van AMS naar JFK. Bij mij bleek het dat ik een (letter) O had ingevuld bij de ESTA en die niet voorkomt in het paspoort en het dus het cijfer 0 bleek te zijn. Dat was behoorlijk wat stress inderdaad.icecreamfarmer schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:29:
Mensen hier wel eens gehad dat de esta goedgekeurd is maar het systeem je toch niet kan inchecken.
Dat heb ik 1,5 uur geleden gehad. Hun tip was om een nieuwe aanvraag te doen en te hopen dat hij op tijd goedgekeurd is.
Gelukkig heb ik de tablet bij om het te regelen. Maar man wat een gestress.
Overigens voor mijn gevoel gaat alles veel langzamer sinds die automatische poortjes.

Uitprinten helpt niet, had een digitale kopie bij.Grouchy schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:16:
Op de luchthaven? Naam issues?
pfft...volgende keer maar weer voor de zekerheid m'n ESTA uitprinten en meenemen naar de luchthaven.
Wel ooit de melding gehad: Helaas is het niet mogelijk om in te checken omdat we geen bevestiging hebben dat uw ESTA aanvraag toegekend is.
Heeft u ESTA aangevraagd? Controleer dan alstublieft of ESTA is toegekend. Als deze is toegekend dan kunt u inchecken door contact op te nemen met KLM".
Vloog echter van HKG naar AMS
Ben overigens net door de immigratie gekomen in Dublin. Eind goed, al goed.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Ws niet bij CI zelf maar probeer eens in te loggen bij KLM met je PNR?Halldor schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:14:
Ik heb een KLM vlucht geboekt via China Airlines met een CI vlucht code.
Weet iemand of je dan van te voren al een economy comfort seat kan reserveren?
KLM Twitter zegt van niet. Maar dat kan ook komen omdat ik niet bij hen geboekt heb.
Vlucht is automatisch zichtbaar in de KLM app en website.CyBeR schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:21:
[...]
Ws niet bij CI zelf maar probeer eens in te loggen bij KLM met je PNR?
Echter is de stoel selectie niet beschikbaar.
Ik wacht dan maar tot de online check in.
Ticket via CI was 450 euro goedkoper dan via KLM (zelfde vluchten)
[ Voor 14% gewijzigd door Halldor op 28-02-2017 16:55 ]
[ Voor 43% gewijzigd door CyBeR op 28-02-2017 17:01 ]
CI9388 = KL807 op 16-04CyBeR schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 16:56:
Welke vlucht op welke dag en zie je nog stoelen open in die rijen?
Als ik kijk in het bookings gedeelte van KLM zijn er nog een berg stoelen vrij.
Ik zie enkel rij 40-42 op de website van CI, deze zijn op de KLM website weergegeven als bezet.
Right. Het mechanisme daar is dat KL die drie rijen stoelen aan CI heeft verkocht, waarna CI daar zelf de fare buckets van kan indelen. Dat verklaart ook het prijsverschil tov KL. Ik weet nu niet wat er gebeurt als je in gaat checken eigenlijk.Halldor schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 17:08:
[...]
CI9388 = KL807 op 16-04
Als ik kijk in het bookings gedeelte van KLM zijn er nog een berg stoelen vrij.
Ik zie enkel rij 40-42 op de website van CI, deze zijn op de KLM website weergegeven als bezet.

Echt onvoorstelbaar dat KLM anno 2017 dit product - dat bij de introductie 10 jaar geleden al achterliep, de concurrentie was toen al druk bezig lie-flat in te voeren - nog voor premium prijzen durft te verkopen. Eerst zouden de A332's niet eens de nieuwe WBC krijgen maar ik heb begrepen dat ze ze toch gaan upgraden - vanaf 2018.
Er zijn wel twee 332's met iets nieuwere stoel (PH-AOM en PH-AON) die je niet zo sterk het gevoel geeft halverwege de jaren 90 te zitten maar de kans dat je die treft is minimaal.

Gelukkig is het een dagvlucht (terug vliegen we met AF via CDG en die leveren in de A340 dezelfde stoel als in de nieuwere A332's van KLM) maar 't is apart dat er zo'n verschil in ervaring kan zitten binnen 'hetzelfde' product dat voor vergelijkbare prijzen wordt verkocht.
Volgens mij is de 77W-conversie iets voor schema afgerond dus dat kon ook wel 's dit jaar gaan gebeuren. Wel raar dat 't zo lang duurt idd want de 772 en 747 hadden ook dat product aan boord en die zijn daarom juist als eerste vervangen.Daniel schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:29:
Eerst zouden de A332's niet eens de nieuwe WBC krijgen maar ik heb begrepen dat ze ze toch gaan upgraden - vanaf 2018.
Ik hoop voor je dat je een van die twee betere A332's treft
[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 01-03-2017 11:36 ]
Ik heb natuurlijk geen zicht op de onderhoudsschema's van KLM maar ik vind sowieso dat ze er vrij lang over doen. Ze zijn in de zomer van 2013 begonnen met de upgrades, en toen zeiden ze dat ze in 2015 klaar zouden zijn. Van de 773's zijn de nieuwste (vanaf de PH-BVN) al met de nieuwe stoelen geleverd, dus in totaal hebben ze nu 9 (773) + 15 (772) + 19 (747) = 43 toestellen gedaan, in 3,5 jaar.CyBeR schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:33:
[...]
Volgens mij is de 77W-conversie iets voor schema afgerond dus dat kon ook wel 's dit jaar gaan gebeuren. Wel raar dat 't zo lang duurt idd want de 772 en 747 hadden ook dat product aan boord en die zijn daarom juist als eerste vervangen.
Ik hoop voor je dat je een van die twee betere A332's treftKL729 wordt wel degelijk af en toe met die kisten uitgevoerd dus d'r is een kans.
't was logischer om de 332/333 voor de nieuwere 773's te doen maar daar zullen waarschijnlijk nog tig andere factoren meegespeeld hebben
[ Voor 7% gewijzigd door Daniel op 01-03-2017 12:06 ]
Tot mijn grote verbazing (en irritatie) kwamen die in mijn reisschema te staan. Vond ik slordig. Nu is de eerste vlucht geweest en krijg ik de QF en punten voor deze vluchten

Damn, ik heb zat vluchten voor broer en moeder geboekt, en die nooit toegekend gekregenPWM schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:23:
Ik heb voor collega's 15 tickets geboekt. Dit heb ik gedaan onder mijn account. Bij de laatste stap pas ik dan de naam aan op het ticket en betaal.
Tot mijn grote verbazing (en irritatie) kwamen die in mijn reisschema te staan. Vond ik slordig. Nu is de eerste vlucht geweest en krijg ik de QF en punten voor deze vluchtenDat lijkt me niet de bedoeling. Maar de irritatie is wel weg
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
De 777 vliegen op premium bestemmingen en de KLM haalt wereldwijd ook een van de hoogste utilisaties op hun 777 vloot dus het zijn wel echt de moneymakers voor de maatschappij. De bussen worden grotendeels gebruikt voor lage load routes en voor nieuwe routes met dus nog een vrij lage bezetting.Daniel schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:05:
[...]
Ik heb natuurlijk geen zicht op de onderhoudsschema's van KLM maar ik vind sowieso dat ze er vrij lang over doen. Ze zijn in de zomer van 2013 begonnen met de upgrades, en toen zeiden ze dat ze in 2015 klaar zouden zijn. Van de 773's zijn de nieuwste (vanaf de PH-BVN) al met de nieuwe stoelen geleverd, dus in totaal hebben ze nu 9 (773) + 15 (772) + 19 (747) = 43 toestellen gedaan, in 3,5 jaar.
't was logischer om de 332/333 voor de nieuwere 773's te doen maar daar zullen waarschijnlijk nog tig andere factoren meegespeeld hebben
Dat zal waarschijnlijk ook alles te maken hebben met onderhoudsschema's en -intervallen. Als er over 1 of 2 jaar groot onderhoud uitgevoerd moet worden, wacht je daar mee tot die tijd. Een vliegtuig dat op de grond blijft staan kost bakken met geld.Daniel schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:05:
[...]
Link dan gewoon meteen naar het origineelnustys schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 16:59:
And now something completely different;
http://www.dumpert.nl/med...niet_sneller_vliegen.html
Op dat kanaal staan trouwens nog meer leuke/interessante video's over vliegen (kostenverdeling van vliegen, hoe budget airlines werken)
Tijdens een luchtvaartnieuws-interview (dat werd gepubliceerd op 15 januari 2017) gaf Pieter Elbers aan dat er nog 2 A330's uitgefaseerd zouden worden.Daniel schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:05:
Ik heb natuurlijk geen zicht op de onderhoudsschema's van KLM maar ik vind sowieso dat ze er vrij lang over doen. Ze zijn in de zomer van 2013 begonnen met de upgrades, en toen zeiden ze dat ze in 2015 klaar zouden zijn. Van de 773's zijn de nieuwste (vanaf de PH-BVN) al met de nieuwe stoelen geleverd, dus in totaal hebben ze nu 9 (773) + 15 (772) + 19 (747) = 43 toestellen gedaan, in 3,5 jaar.
Intern moest hij er later op gewezen worden dat de plannen waren gewijzigd en dit niet zou gebeuren.
Kortom; men wist op dat moment waarschijnlijk maar half wat ze met de A330-vloot van plan waren; en vermoedelijk neigde men naar een uitfasering.
Daarnaast zoals hierboven ook al wordt aangestipt; de A330's worden niet op de premium markten ingezet; zie bijvoorbeeld de ombouw van de A330-200's die straks een kleinere Business-cabin krijgen (en dus meer economy)
Dinsdag is de eerste A350 aan Air Caraibes geleverd (en daarmee ook de eerste A350 voor een Franse maatschappij).
Het bijzondere van dit toestel is de cabine; het is de eerste A350 met 10 stoelen naast elkaar (3-4-3) in plaats van het gangbare 3-3-3.

Met 18 Business, 45 Economy Plus en 326 Economy en een totaal van 389 stoelen is het dus ook de volste A350 tot nu toe. Ook 51 stoelen onder het maximum aantal stoelen.
En ik gok nog altijd zo'n 39 stoelen meer dan bij de toekomstige KLM A350's.
(Die best veel stoelen in een toestel kunnen stoppen)
En nu Economy steeds minder wordt; begint Swiss ook maar met Business te verminderen...
D'r zijn nog een paar maatschappijen die dit soort dingen doen met business en dat vind ik dus extreem storend. Je betaalt je al blauw en dan kun je nog eens éxtra betalen ook.Piet91 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 00:58:
[...]
En nu Economy steeds minder wordt; begint Swiss ook maar met Business te verminderen...
[ Voor 72% gewijzigd door CyBeR op 02-03-2017 08:59 ]
Anoniem: 888777
Je hebt nog steeds genoeg keuze om een raam/gangpad stoel te kiezen zonder bij te betalen....
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 02-03-2017 09:26 ]
@CyBeR ik weet ook niet waar ik die 14u vandaan heb, ik heb het nog es gecheckt en vanuit BRU is het inderdaad 11:25
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ja, plus er is natuurlijk zero concurrentie op deze route. Naast AF/KLM heb je alleen Tuifly, Air Caraibes en XL Airways. Dus waarom zou je er je premium materiaal op inzetten?Piet91 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 00:58:
[...]
Daarnaast zoals hierboven ook al wordt aangestipt; de A330's worden niet op de premium markten ingezet; zie bijvoorbeeld de ombouw van de A330-200's die straks een kleinere Business-cabin krijgen (en dus meer economy)
Bijbetalen voor een duidelijk beter product vind ik op zich nog wel verdedigbaar. Zo'n throne-stoel heeft meer privacy en meer ruimte dan een gewone stoel. Het zou matiger zijn als - net zoals bij economy - zaken die eerst inbegrepen waren ineens alleen nog tegen bijbetaling verkrijgbaar zijn.CyBeR schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 08:52:
D'r zijn nog een paar maatschappijen die dit soort dingen doen met business en dat vind ik dus extreem storend. Je betaalt je al blauw en dan kun je nog eens éxtra betalen ook.
Aan de andere kant, een gemiddeld long haul business ticket zit in de 2000-3000 euro range. Dan moet er niet geneuzeld gaan worden over een paar euro meer of minder. Etihad doet dat ook, als je een business saver tarief boekt zit ineens de chauffeurservice er niet meer bij, je kunt niet upgraden met miles etc.
Ja dat is precies mijn punt. Als 't nou een paar honderd euro meer was dan economy dan was dat nog tot daar aan toe maar je betaalt rustig 2k voor een business stoel en dan heb je al een "deeply discounted ticket". Dan nog éxtra vragen aan alleenreizende passagiers voor privacy is gewoon niet kies. (D'r zijn ook zat mensen die met z'n tweeën reizen en dus juist graag twee stoelen naast elkaar willen maar die betalen niks extra.)Daniel schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:43:
[...]
Bijbetalen voor een duidelijk beter product vind ik op zich nog wel verdedigbaar. Zo'n throne-stoel heeft meer privacy en meer ruimte dan een gewone stoel. Het zou matiger zijn als - net zoals bij economy - zaken die eerst inbegrepen waren ineens alleen nog tegen bijbetaling verkrijgbaar zijn.
Aan de andere kant, een gemiddeld long haul business ticket zit in de 2000-3000 euro range. Dan moet er niet geneuzeld gaan worden over een paar euro meer of minder. Etihad doet dat ook, als je een business saver tarief boekt zit ineens de chauffeurservice er niet meer bij, je kunt niet upgraden met miles etc.
Een niet-zo-kort reisverslag.
Vlucht was van BRU via BKK naar KBV, en weer retour.
De heenvlucht naar BKK (TG935, HS-TKZ, een 777-300ER) verliep eigenlijk zeer goed, geen noemenswaardige incidenten gehad. Sterker nog, ik had een 'gewone' stoel (68C), en omdat ik iets forser gebouwd ben vroegen ze of ik op een bulkhead-seat wilde zitten met meer beenruimte (61D was dat geloof ik, not sure...) omdat die toch vrij was. Nou, dat wilde ik wel. So far geen klachten.
Het drama begon bij de tweede vlucht, de TG241, van BKK naar KBV. Dit was een A330-300 (HS-TET). Het boarden begon, zonder enige communicatie, al een halfuur te laat (terwijl de kist er al 1+ uur stond, en er ook gewoon crew aan boord was). Vervolgens ging het totaal chaotisch, de boarden-medewerkers liepen werkelijk als kippen zonder kop rond, en liepen elkaar continue voor de voeten. Afijn, we zaten op een gegeven moment allemaal aan boord, en met een uur vertraging gingen we toch vertrekken. Hoopten we dan. Niet dus.... de kist was net aan de take-off run begonnen, toen ik een keiharde BANG hoorde vanuit het main landing gear (ik zat op 47D, ongeveer boven het landing gear). En meteen ging het hele toestel schokken en naar één kant toe trekken. Dat was dus mijn eerste rejected take-off ooit.... ons is niets gecommuniceerd, anders dan "Technical Problems" (no shit, Sherlock? Ik dacht dat die klap erbij hoorde....?). Maar ik kan natuurlijk wel een educated guess doen... klapbandje?
Anyway, na een hoop gesoebat en geschreeuw tussen cabin en flightcrew over de PA (lekker profesioneel, het ging er niet vriendelijk aan toe...) is er een mobiele stairway tegen het toestel geprikt en werden we middels een shuttlebus naar een andere A330-300 gebracht (HS-TBE). En toen vertrokken wel dus.
Nou, ik weet niet wie bij Airbus de stoelen ontwerpt, maar volgens mij is het een leerling van een middeleeuwse martelaar geweest ofzo. Volgens mij waren de stoelen van beton of hout, met een heel dun laagje textiel eroverheen. De vlucht duurde maar 65 minuten, maar dat waren er 70 teveel, ik zag sterretjes toen ik eruit kwam....
Dan de terugvlucht gisteravond, met TG250, wederom een A330-300 (HS-TEL). Wel, als ik dit plaatje laat zien weet je waar ik hiernaartoe wil denk ik?

75 minuten vertraging op een vlucht van 65 minuten...
Gelukkig had ik BKK nog ruim 2 uur de tijd, want het was zo druk dat je door de mensenmassa de luchthaven niet meer kon zien...
Vlucht van BKK naar BRU, een 777-300ER, namelijk de HS-TKR. Dit was een oudere 777 dan de HS-TKZ die ik op de heenweg had, met een waardeloze IFE (de IFE op de HS-TKZ was prima in orde). Hopeloos verouderd model, had de snelheid van een 80286, en je moet met je volle gewicht op het scherm rammen voor die reageerde. En niet alleen bij mij, dat zag ik bij meer mensen. Deze vlucht vertrok verder wel netjes op tijd (nou ja, 5 minuten te laat, maar daar val ik niet over). Dan hebben we nu alle positieve dingen wel gehad...
Paar tips voor de cabin crew van Thai op deze laatste vlucht
- Mag de airco was consequenter? Ten eerste stond het ding absurd hard te blazen, bijna orkaankracht ofzo. En voor in de cabine hingen de ijspegels aan het plafond en liepen er penguins rond, terwjl we achterin ik had seat 69H) in onze zwembroek liepen te puffen

- Als je collega's in de afgelopen 10 minuen al 5x de seatbelts gecontroleerd hebben, is het niet nodig om het nog een 6e of een 7e keer te doen... je kunt het overdrijven zeg maar.
- Als je met je trolley rondgaat met thee en koffie, is het wellicht een handig idee om ook een theepot op je trolley te zetten, niet alleen koffie pot. Dat scheelt een hoop heen en weer rennen iedere keer... en rennen hoeft niet hoor, we gaan niet dood als het 5 seconden langer duurt...
- Ik zou het heel erg waarderen dat je, als je thee uitschenkt, even niet met je collega roddelt, maar je aandacht meer op je werk richt. Dat had namelijk voorkomen dat ik dat hete water over mijn armen kreeg (AUW!!!). Grrr.....
- Als ik vraag om orange juice, wil ik graag orange juice, en geen water. En als ik water vraag, bedoel ik ook gewoon water, geen thee...
Neem 10 jaar geleden was Thai Airways imho goed, maar ze zijn helaas geen schim meer van wat ze toen waren.
BKK zelf was overigens weer prima te doen, blijft toch een prima luchthaven hoor, hoewel toch wel erg druk soms.
KBV was een drama. Totaal onderbemeten, je hebt maar 6 gates (2 jetbridges, 4 remote stands, en 2 kleine lounges. Als daar mensen op 3 verschillende vluchten zitten te wachten (in dit geval Bangkok Airways, Thai Airways en Air Asia) moeten ze mensen horizontaal op elkaar gaan stapelen anders past het niet.
Dan BRU... wat zal ik er van zeggen? Ik werd afgezet op de nieuwe drop-off zone (mooi dat die er weer is), en je gaat dan via een tunneltje naar het terminal-gebouw. Probleem is wel dat je dan op het alleroudste deel van het vliegveld binnenkomt. Geen mooi uithangbord, wat het zag er qua uitstraling en qua onderhoud echt uit als een Sovjet-vliegveld uit de jaren 60 dat na die tijd ook nooit meer onderhoud gehad heeft

Virussen? Scan ze hier!
Dat is enkel maar om een goedkopere vanaf prijs te krijgen, waarna je het zelf zo duur kan maken als je wilt. Je koopt een ticket en je krijgt een stoel toegewezen voor de laagste prijs. Daarna kan je voor een paar euro je stoel kiezen (let op; dit is niet verplicht) en daarna kan je nog bepalen of je ruimbagage mee wilt (let op; ook dit is niet verplicht), wil je eerder dan de rest aan boord kan dit je dit ook bijkopen (let op; dit is niet verplicht).Borromini schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:27:
Ik vind die toeslagen voor seating e.d. ook erover in business. Het is al genant genoeg dat ze je vragen om te betalen voor een stoel in eco, maar goed... race to the bottom enzo...
In plaats dat iedereen de hoofdprijs betaald voor opties waar deze persoon niet op zit te wachten betaald nu enkel nog diegene die er wel gebruik van wilt maken.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Oh en natuurlijk is "stoel selecteren" iets wat luchtvaartmaatschappijen geen énkele drol kost. Die stoelen worden niet on-demand bij gezet.
Niemand. Stoelen worden door de airlines aangeschaft bij fabrikanten zoals Recaro, B/E Aerospace, Zodiac Airospace, etc.LordSinclair schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:07:
[...]
Nou, ik weet niet wie bij Airbus de stoelen ontwerpt
[ Voor 118% gewijzigd door CyBeR op 02-03-2017 10:18 ]
Maar het is genuanceerder.... net zoals voor eco zijn er voor de business class stoelen meerdere prijzen, en daar hoort een verschillend aanbod bij zoals wijzigen/annuleren en nu komt daar stoel selectie bij.Daniel schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:43:
[...]Aan de andere kant, een gemiddeld long haul business ticket zit in de 2000-3000 euro range. Dan moet er niet geneuzeld gaan worden over een paar euro meer of minder. Etihad doet dat ook, als je een business saver tarief boekt zit ineens de chauffeurservice er niet meer bij, je kunt niet upgraden met miles etc.
En ze bieden voor een (beperkt) bedrag aan om één van die functies alsnog bij te bestellen, net zoals je dat kan doen voor additionele bagage.
Niet prettig dat het eerst gratis was en nu niet meer, maar het model dat je betaald op basis van extra's bestaat al lang.
En ik prefereer dit t.o.v. van bijvoorbeeld BA waar je zonder bijbetaling (en status) geen enkele business class stoel kan reserveren. Bij Swiss gaat het alleen om de significant betere stoelen. Hoewel zelfs de dubbele stoelen geen straf zijn.
Zou het wellicht kunnen zijn dat het niet de reserveringsfunctie is waar je voor betaald maar voor de specifieke (betere) stoel die je erdoor gaat krijgen?CyBeR schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:11:
Oh en natuurlijk is "stoel selecteren" iets wat luchtvaartmaatschappijen geen énkele drol kost. Die stoelen worden niet on-demand bij gezet.
Hoe is die stoel duurder, precies?Anoniem: 888777 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:17:
[...]
Zou het wellicht kunnen zijn dat het niet de reserveringsfunctie is waar je voor betaald maar voor de specifieke (betere) stoel die je erdoor gaat krijgen?
D'r is geen enkele manier om dit niet uit te leggen als een ordinaire cash grab.
[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 02-03-2017 11:21 ]
Dit topic is gesloten.
Let op, dit topic gaat vanaf nu alleen nog over Vliegtuigen & Techniek