Het Luchtvaart Topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 65 Laatste
Acties:
  • 419.550 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
menzo schreef op zondag 19 februari 2017 @ 09:51:
Hoeveel minuten brandstof zijn er over na zo een melding? Stel de mist was zo heftig dat ze een paar missed approaches maken, is er dan nog ruim genoeg om naar bvb eindhoven te gaan?
Ligt een beetje aan wanneer en waarom ze die melding gedaan hebben. Procedure stelt dat je mayday moet roepen als je verwacht te gaan landen met minder dan 30 minuten vliegen aan brandstof in de tanks. (Dus op het moment van roepen kan het best zijn dat je nog meer dan een uur kunt vliegen, maar dan zou het meest dichtbijgelegen vliegveld minimaal een half uur weg zijn.)

Daarmee zou je misschien nog naar Rotterdam kunnen komen, misschien ook nog wel naar Eindhoven (vanuit Amsterdam), maar dan wordt het wel heel snel heel krap. Eigenlijk heb je eerder een keuze gemaakt voor een vliegveld, bestemming of uitwijk, een die is verkeerd uitgepakt. Dus dan alsnog naar een ander veld is bijna geen optie meer.

Zoals de term mayday suggereert, is het op zich best een ernstige situatie. Je valt niet meteen uit de lucht, maar er moet niet heel veel meer fout gaan. Die 30 minuten is wel een "heilige" marge waar niemand aan wil zitten als het even kan.

En meestal met een beetje vooruit plannen kom je daar ook niet in de buurt, maar eens in de zoveel tijd valt je eerdere beslissing dermate fout dat de mayday toch gegeven moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:01
Fly-guy schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:07:
[...]

Ligt een beetje aan wanneer en waarom ze die melding gedaan hebben. Procedure stelt dat je mayday moet roepen als je verwacht te gaan landen met minder dan 30 minuten vliegen aan brandstof in de tanks. (Dus op het moment van roepen kan het best zijn dat je nog meer dan een uur kunt vliegen, maar dan zou het meest dichtbijgelegen vliegveld minimaal een half uur weg zijn.)

Daarmee zou je misschien nog naar Rotterdam kunnen komen, misschien ook nog wel naar Eindhoven (vanuit Amsterdam), maar dan wordt het wel heel snel heel krap. Eigenlijk heb je eerder een keuze gemaakt voor een vliegveld, bestemming of uitwijk, een die is verkeerd uitgepakt. Dus dan alsnog naar een ander veld is bijna geen optie meer.

Zoals de term mayday suggereert, is het op zich best een ernstige situatie. Je valt niet meteen uit de lucht, maar er moet niet heel veel meer fout gaan. Die 30 minuten is wel een "heilige" marge waar niemand aan wil zitten als het even kan.

En meestal met een beetje vooruit plannen kom je daar ook niet in de buurt, maar eens in de zoveel tijd valt je eerdere beslissing dermate fout dat de mayday toch gegeven moet worden.
Eigenlijk wel een beetje apart dat er niet een soort van holding fuel onderdeel is van je alternate fuel. Want nu verbruik je dus je alternate fuel wanneer je aan het holden bent. Terwijl als er een aanleiding is waarvoor je in een hold komt het ook niet onwaarschijnlijk is dat je misschien moet uitwijken. Of zit die 'holding fuel' in je contigency fuel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
upclocker schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:23:
[...]

Eigenlijk wel een beetje apart dat er niet een soort van holding fuel onderdeel is van je alternate fuel. Want nu verbruik je dus je alternate fuel wanneer je aan het holden bent. Terwijl als er een aanleiding is waarvoor je in een hold komt het ook niet onwaarschijnlijk is dat je misschien moet uitwijken. Of zit die 'holding fuel' in je contigency fuel?
Wettelijk moet je genoeg hebben om van A naar B te vliegen, daar na een nadering naar C te vliegen en dan die eerder genoemde 30 minuten over te houden.
Daar komt bij brandstof voor opstarten en taxiën op vertrek en de door jouw genoemde contingency fuel, wat 5% is van de A naar B brandstof of 5 minuten, wat het meeste is.
Deze brandstof is bedoeld om van alles op te vangen, iets om vliegen, wat meer tegenwind, etc. Niet per se om te holden bij aankomst.

Verwacht je dat te moeten doen (mist, drukte), dan moet je zelf beslissen meer mee te nemen.
Er kan echter iets onverwachts gebeuren (plotseling optreden of langer blijven hangen van mist, crash, ander noodgeval) waar je geen rekening mee gehouden hebt en dan heb je geen extra meer.
Dan moet er een beslissing genomen worden, ga ik wachten en verstook ik mijn uitwijk brandstof of wijk ik uit? In het eerste geval moet er dan op je bestemming niet veel meer fout gaan, anders kom je in de mayday fase, in het tweede geval moet er op je uitwijk niets fout gaan.
Achteraf is het meestal makkelijk als het "fout" ging, ze hadden meer brandstof mee moeten nemen, maar dat is niet altijd mogelijk (gewicht), of ook dat is al op gegaan, plus je wil ook niet altijd nodeloos maar extra meenemen vanwege de kosten.
Ervaring en voorzichtigheid (een geen pech) werken in 99% van de gevallen, maar heel soms valt het kwartje anders en mag de mayday uitgeroepen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:27
Incident: Jet Airways B773 near Cologne on Feb 16th 2017, loss of communication leads to intercept
A Jet Airways Boeing 777-300, registration VT-JEX performing flight 9W-118 from Mumbai (India) to London Heathrow,EN (UK), was enroute at FL360 being handed over from Bratislava (Slovakia) to Prague (Czech Republic) Center when radio contact was lost with the aircraft, that continued along its planned flight track. Germany dispatched two Eurofighters to intercept the aircraft, the fighter aircraft were already airborne when radio contact with 9W-118 was restored via the emergency frequency about 60nm north of Nuremberg (Germany). Although radio contact was re-established, the fighter aircraft continued the intercept, ATC informed 9W-118 as well as the aircraft flying above and behind 9W-118 about the pending intercept. About 20nm north of Cologne (Germany) 9W-118 was seen accompanied by two fighter aircraft. 9W-118 continued to London for a safe landing.

On Feb 19th 2017, following release of initial coverage, The Aviation Herald received information that radio contact with the aircraft had been lost on hand off from Bratislava to Prague Center, a swap of digits is being suspected (the crew tuned 132.980MHz while the correct frequency was 132.890MHz). Germany dispatched two Eurofighter Aircraft when the Boeing 777 entered Germany's Airspace. Radio contact with the aircraft was restored about 60nm north of Nuremberg, the fighter aircraft began to slow down expecting the intercept would be aborted, a decision was made however to continue and complete the intercept. Air Traffic Control informed 9W-118 as well as the other aircraft, flying above and behind 9W-118, about the pending intercept. The fighter aircraft met with 9W-118 northeast of Frankfurt (Germany) and were seen by ground observers at about 16:50Z about 20nm north of Cologne still at the side of 9W-118.
Originele video op YouTube werkt niet, dus dan maar via Dumpert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 13:10
Ik vlieg komende oktober naar Tokyo met Lufthansa, vorig jaar met SAS in een A340 gevlogen. Dit jaar wordt het een 747-8 met Lufthansa :) Ben erg benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Geen ervaring met 747-8, wel met eerdere modellen en daarbij vergeleken is een A340 toch wel een stuk stiller.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Courses schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:15:
Ik vlieg komende oktober naar Tokyo met Lufthansa, vorig jaar met SAS in een A340 gevlogen. Dit jaar wordt het een 747-8 met Lufthansa :) Ben erg benieuwd
Prima kist, vooral de premium economy is echt zijn geld waard, hele andere ervaring dan economy comfort bij bijvoorbeeld KLM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoals al eerder: premium economy en economy comfort zijn dan ook compleet andere producten.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 19-02-2017 16:26 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07

franssie

Save the albatross

Hmmbob schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:36:
[...]

Oh, Ik wist niet dat je van paracetamol (=tylenol) ging slapen.
Van paracetamol niet nee ... er zit nog iets in zie de PM erachter.
https://www.tylenol.com/p...-pm-extra-strength-caplet

edit: maar dat wist je vast al

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 21-02-2017 00:52 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:06
Aangezien hier vrij veel mensen zitten die Schiphol goed kennen: Is 55 min overstap te doen op Schiphol?
Betreft GVA-AMS-TRD. (13:40-14:35 op AMS)

De KLM site geeft 40min voor Europa aan. Wat mij niet erg veel lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Voor Schengen naar Schengen is dat meer dan genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 07:52
Fly-guy schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:07:
[...]

Om er nog even aan toe te voegen voor het algemene begrip hier.. :)

30 minuten brandstof is zodanig berekend dat je op een hoogte van 1500ft boven het veld 30 minuten kunt holden met de gear en flaps up.

Om het even in perspectief te plaatsen, 30 minuten holding fuel is op een 737 1000kg. (Het ging hier om een 787 maar dat maakt verder niet uit).

Echter een go-around gevolgd door een kort rondje vliegen en landen kost je zo 500kg terwijl je misschien maar 7 minuten extra vliegt. Daarbij moet je met weinig brandstof in tanks al rekening gaan houden met het feit dat je niet de fuel inlets droog laat komen door acceleraties en grote pitch standen.

Goed dat ze een mayday hebben gegeven, maar dit wordt wel een onderzoekje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
Brilsmurfffje schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:24:
[...]

Prima kist, vooral de premium economy is echt zijn geld waard, hele andere ervaring dan economy comfort bij bijvoorbeeld KLM.
Ik vind de Premium Economy van de KLM ook prima, echter heb ik geen budget voor onze mooie blauwe vogel :)
Freee!! schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:16:
Geen ervaring met 747-8, wel met eerdere modellen en daarbij vergeleken is een A340 toch wel een stuk stiller.
Klopt, de voorgaande 747-X modellen zijn niet altijd even stil. Ik vond de A340 qua beenruimte een erg fijne kist, ik ben bijna 1.80 en heb een heel comfortable reis gehad zowel heen als terug! Echter zat ik te twijfelen tussen een aantal carriers (SAS, BA, Swiss of Lufthansa) en BA vloog met een 777 in een 3-4-3 instelling, SAS was ineens een stuk duurder en Swiss hoorde ik wat verhalen over veel vertraging. Nu is dat natuurlijk iedereen zijn/haar eigen mening, maar de kans om een 747-8 te vliegen op budget kosten vond ik wel aantrekkelijk dus vandaar dat ik daar maar voor ben gegaan. Blijven toch mooie kisten, wel een van mijn favorieten om te zien in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Courses schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:30:
[...]

Ik vind de Premium Economy van de KLM ook prima, echter heb ik geen budget voor onze mooie blauwe vogel :)
Wat vraagt LH dan? Want hoewel de 'normale' prijs AMS-NRT bij KL in Y een euro of 800 is, hebben ze met regelmaat deals voor €500 of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
LH heb ik een retour voor oktober voor 524 euro geboekt (en dat is inclusief terugvlucht met voorkeuze op stoelen). KLM had toen ik ging boeken de werelddeals, echter had ik een ticket nodig wat strekte over 4 weken en daar vielen de Werelddealweken niet onder :) Ik vlieg nu dan ook op HND, gezien ik NRT echt te ver uit de stad vind als ik met zoveel koffers moet slepen en na 14 uur zit ik niet meer te wachten op de Express vanaf NRT.

[ Voor 24% gewijzigd door Courses op 19-02-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Courses schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:30:
[...]

KLM heeft geen Premium Economy en dat is precies waar KLM achterloopt op een aantal ander flag carriers uit omringende landen. Premium Economy is niet een beetje meer beenruimte, maar (iets) breder, meer beenruimte en vaak ook beter eten en IFE scherm. KLM doet een hoop dingen goed, maar als ik zie hoe ze bijvoorbeeld met business class omgegaan zijn (echt heel laat met full flats) dan lopen ze op dat gebied gewoon achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
Excuus, ik bedoelde Economy Comfort. Ik was even in de war door de termen die er rond gestrooid werden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
PolarBear schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:59:
[...]

KLM heeft geen Premium Economy en dat is precies waar KLM achterloopt op een aantal ander flag carriers uit omringende landen. Premium Economy is niet een beetje meer beenruimte, maar (iets) breder, meer beenruimte en vaak ook beter eten en IFE scherm. KLM doet een hoop dingen goed, maar als ik zie hoe ze bijvoorbeeld met business class omgegaan zijn (echt heel laat met full flats) dan lopen ze op dat gebied gewoon achter.
AMS is niet bepaald een premium heavy markt, dus ik betwijfel of het introduceren van Premium Economy zinvol is. Dat ze met business class achterlopen ben ik helemaal met je eens.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Mwoah. De nieuwe WBC is gewoon concurrerend met andere carriers (waarvan een groot aantal exact dezelfde B/EA Diamond en Zodiac Cirrus stoelen gebruikt), de vorige WBC in de 77W en A333 was idd een beetje "vorig seizoen" maar vliegt her-en-der nog steeds rond (o.a. AF). Het enige échte probleem is dit ding:

Afbeeldingslocatie: https://insideflyer.nl/wp-content/uploads/2015/08/oldworldbusinessclass-745x512.jpg

Dat is echt een verhaal van 20 jaar geleden waarvan ik niet snap hoe dat nog stééds in vliegtuigen zit (A332).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
Wat is dat voor gek ding? Die 'kap' maakt het een beetje ... eng.

[ Voor 53% gewijzigd door Courses op 20-02-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Die kap is voor wat privacy als je ver achteruit ligt, zodat de persoon achter je niet al te direct tegen je hoofd aan zit te staren:

Afbeeldingslocatie: http://pointmetotheplane.boardingarea.com/wp-content/uploads/2013/03/KLM-WBC-Old.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:26

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik zat in een A330 met nieuwe WBC, nog niet alles,maar wel beter dan dat :P daar gaat je stoel wel in een kuip en verder naar beneden dan dat :+

volgens mij deze:
Afbeeldingslocatie: https://images.canusa.de/img/flug/klm/business-class/interior-business-class-b777-300er-sitzreihen.cr3727x2480-0x0.800x.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door mrsar op 20-02-2017 15:44 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
mrsar schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:41:
ik zat in een A330 met nieuwe WBC, nog niet alles,maar wel beter dan dat :P daar gaat je stoel wel in een kuip en verder naar beneden dan dat :+

volgens mij deze:
[afbeelding]
Dat is de oude 77W business class. Die zijn er inmiddels allemaal uit (*O*). De A333 WBC is heel soortgelijk, maar ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5089/5376789014_baca984bcc_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CyBeR schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:26:
Mwoah. De nieuwe WBC is gewoon concurrerend met andere carriers (waarvan een groot aantal exact dezelfde B/EA Diamond en Zodiac Cirrus stoelen gebruikt), de vorige WBC in de 77W en A333 was idd een beetje "vorig seizoen" maar vliegt her-en-der nog steeds rond (o.a. AF). Het enige échte probleem is dit ding:

[afbeelding]

Dat is echt een verhaal van 20 jaar geleden waarvan ik niet snap hoe dat nog stééds in vliegtuigen zit (A332).
Het zal vast concurrerend zijn. Maar de luchtvaartsector maakt momenteel een overstap naar 1-2-1 in business class, en aangezien de huidige WBC stoel nog vrij nieuw is zie ik KLM niet snel veranderen.
mrsar schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:41:

volgens mij deze:
[afbeelding]
Ik denk niet dat een 2-3-2 optelling in de A330 past.

[ Voor 22% gewijzigd door XWB op 20-02-2017 15:51 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
XWB schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:50:
[...]

Het zal vast concurrerend zijn. Maar de luchtvaartsector maakt momenteel een overstap naar 1-2-1 in business class, en aangezien de huidige WBC stoel nog vrij nieuw is zie ik KLM niet snel veranderen.
Mja. Direct aisle access voor iedereen. Handig idd, maar imo ondergeschikt aan stoelcomfort en daar wint wmb de Diamond stoel tov de Cirrus stoel. (Hoewel dat ervaring is bij Delta -- een KLM 789 heb ik nog niet van binnen weten te bekijken.)

Overigens, als KLM met hun 2-2-2 set-up het voor elkaar krijgt om hun huidige prijsstelling te behouden, dan zeg ik, als iemand die z'n tickets uit eigen zak betaalt, dat ze dat lekker zo moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 10:26

mrsar

waar een sar is,is een wodka

CyBeR schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:47:
[...]

Dat is de oude 77W business class. Die zijn er inmiddels allemaal uit (*O*). De A333 WBC is heel soortgelijk, maar ziet er zo uit:

[afbeelding]
ah ja die inderdaad :) het leek erop inderdaad :+

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:26:

[afbeelding]

De huidige WBC is concurrend, maar dat is ook maar recent. 5-10 jaar geleden liep KLM gewoon achter. Niet erg, maar het is wel zo. Dat Amsterdam niet premium heavy is lijkt mij juist een reden om premium economy aan te bieden, brengt meer op dat economy en is betaalbaarder dan business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Boeing heeft nu ook een plaatje vrijgegeven van de eerste 787-10:

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/jeYyM_C431zk9VcAA6One.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

XWB schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:51:

[afbeelding]
Lange slanke vliegtuigen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
XWB schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:51:

[afbeelding]
Vrijdag werden ze al bekend ;)

Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 5"

Piloten Air France akkoord met oprichting Boost
PARIJS - Piloten van Air France zijn akkoord met het oprichten van een nieuwe dochtermaatschappij, die onder de werknaam ‘Boost’ tegen lagere kosten de strijd aan moet gaan met de concurrentie uit het Midden-Oosten.

De vliegers konden via een referendum hun stem laten horen. Volgens vakbond SNPL is 58 procent van de piloten akkoord met het plan.

Boost moet onder andere met Airbus A350’s gaan vliegen, die door Air France zijn besteld. Ook het personeel komt van Air France, maar door lagere salarissen bij het cabinepersoneel hoopt de luchtvaartmaatschappij de kosten aanzienlijk te verlagen ten opzichte van de eigen vluchten.
Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/144F68XIrRbFGo/giphy.gif

[ Voor 58% gewijzigd door Piet91 op 20-02-2017 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

De gif doet het hem :)

Volgens mij gaat Boost het toch niet reden als je op FR24 ziet wat voor caravans aan A380's en T7's tussen het ME en Europa vliegen.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Voor zover ik begrijp hebben de piloten groen licht gegeven om de onderhandelingen te starten. Dit kan nog alle kanten op.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:02:
Voor zover ik begrijp hebben de piloten groen licht gegeven om de onderhandelingen te starten. Dit kan nog alle kanten op.
Jup. Eind dit jaar moet Boost (of eigenlijk een nog onbekende maatschappij; 'Boost' is de werktitel van het project) al vliegen maar dat moeten we nog maar afwachten.
Maar laten we het voor het gemak nog maar even Boost noemen.

Kort gezegd:
- Boost zal de minder winstgevende AF routes overnemen en een deel nieuwe routes vliegen.
- Cockpit crew van Boost werkt voor dezelfde voorwaarden als de crew bij AF.
(In plaats van dat Boost cockpitcrew werkt voor mindere voorwaarden moet nu de gehele AF cockpitcrew hogere productiviteit leveren)
- Cabin crew wordt nieuw aangenomen tegen stuk lagere arbeidsvoorwaarden (40% minder dan AF)
- Boost vloot zal maximaal 18 narrow-body en 10 wide-body toestellen hebben.
- Eind dit jaar zal worden begonnen worden met A320's.
- In de zomer van 2018 zal de A340-300 erbij komen.
- In 2019 worden deze vervangen door A350's.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ze het met de vloot gaan doen.
De A320's zullen ze wel bij AF weghalen en de A340's zouden toch al de AF vloot verlaten in de periode 2016-2019.
Als de plannen doorzetten zal Boost dus een deel van de totale A350 vloot overnemen;
AF/KLM heeft momenteel 28 orders openstaan voor de A350 nadat ze begin deze maand officieel de resterende 2 A380's orders hebben omgezet in 3 voor de A350.
21 A350's naar AF en 7 naar KLM. Er blijven dan dus 11 A350's over voor AF als Boost 10 overneemt.
Tenzij er natuurlijk options worden omgezet naar orders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Theoretisch gezien zou Transavia dit soort vluchten kunnen overnemen, ook long-haul. Maar ja, dan trek je weer een blik wormen open :p

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saus
  • Niet online
Hier heeft iemand teveel computerspelletjes gespeeld:
[Video: https://gfycat.com/MintyCarefreeAlleycat]

Source met geluid:
https://twitter.com/HubertMelin/status/833752692241612803
ANAC reported that the video is being investigated. The pilot is a son of a Colonel and the airplane is (or was) registered to a state legislator. Piper Seneca II (PT-WBX)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Interessante cijfers over Schiphol van 2016.

Totaal vervoerde passagiers: 63.6 miljoen (stijging van 9,2% t.o.v. 2015)
(stijging vooral door AMS als begin of eindstop, Schengen passagiers is met 17% gestegen)
Totale vervoerde cargo: 1,662 miljoen ton (+ 2.5%)
Totaal aantal vliegbewegingen: 478,864 (+ 6.3%)
Gemiddelde retail uitgave per vertrekkende passagier: €13,65 (- 5,5%)
Gemiddelde uitgave aan eten/drinken per passagiers: €4,32 (+8,5%)
Totaal aantal passagiersbestemmingen: 293 (2015: 295)
Totaal aantal vrachtbestemmingen: 29 (2015: 27)
Totaal aantal bestemmingen: 322 (2015:322)
Na London Heathrow en Parijs de drukste luchthaven van Europa en nummer 12 ter wereld.
(In beide categoriën is het Frankfurt en Istanbul voorbijgestreefd)

Drukste Europese routes:

Londen Heathrow – 1.616.621 passagiers
Barcelona – 1.305.467 passagiers
Parijs Charles de Gaulle – 1.182.258 passagiers
Rome Fiumicino – 1.098.751 passagiers
Londen Gatwick – 1.068.834 passagiers
Manchester – 1.021.096 passagiers
Madrid – 992.114 passagiers
Kopenhagen – 974.884 passagiers
Dublin – 936.784 passagiers
Frankfurt – 817.512 passagiers

Drukste intercontinentale routes:

Dubai - 832.772 passagiers
Atlanta - 777.335 passagiers
New York - 677.992 passagiers
Detroit - 538.408 passagiers
Toronto - 530.147 passagiers
Tel Aviv - 511.374 passagiers
Curaçao - 470.012 passagiers
Minneapolis - 451.875 passagiers
Bangkok - 439.839 passagiers
Nairobi - 411.195 passagiers

Toesteltypes met meeste vliegbewegingen:

Boeing 737-800 – 99.821 keer
Embraer 190/195 – 72.180 keer
Airbus A320 – 51.676 keer
Boeing 737-700 – 42.010 keer
Airbus A319 – 34.209 keer
Fokker 70 – 29.306 keer
Airbus A330-300 – 12.160 keer
Airbus A321 – 11.975 keer
Embraer 170/175 – 11.097 keer
Boeing 747-400 – 10.246 keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-06 23:42
Hee allen, lees al een tijdje mee. Bij deze toch maar eens een vraag. Ga in juni (08-06 - 11-06 of 09-06 - 12-06) lang weekend naar Budapest met 4 vrienden. Wizzair (EIN-BUD) is wel okay en met prima tijden, maar KLM (AMS-BUD) is ongeveer net zo duur (vertrek 08-06). Grootste verschil: via KLM kan het vooral goedkoper via partijen zoals eDreams en SuperSaver. Zitten daar nog haken en ogen aan (heb al e.e.a. gelezen via trustpilot)?

Edit: vertrek AMS of EIN maakt trouwens niet uit (parkeren €3 p.p. goedkoper op EIN); bagage restricties maken ook niet uit. Tijden (ochtend heen, middag terug) en euro's is het belangrijkste.

Edit 2: Vind het maar wazig, als ik via Skyscanner naar supersaver.nl ga kom ik op €169 p.p. ga ik zelf zoeken dan kom ik op €185. Pff, wat is wijsheid? (Heb meer ervaring met intercontinentaal boeken).

[ Voor 31% gewijzigd door Barns op 22-02-2017 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 11:24

Garyu

WW

Die tussenhandelaren zijn deels prima betrouwbaar. Maar als het misgaat hoef je bij hun nauwelijks op coulance o.i.d. te rekenen, dat gaat allemaal voor eigen rekening. Of als ze failliet gaan of zo, zit jij met de gebakken peren. eDreams en Supersaver ken ik niet, maar heb wel vaker vergelijkbare tussenhandelaren gebruikt in ieder geval.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Barns schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:31:
Grootste verschil: via KLM kan het vooral goedkoper via partijen zoals eDreams en SuperSaver. Zitten daar nog haken en ogen aan (heb al e.e.a. gelezen via trustpilot)?
Voor zoiets simpels als een retour binnen Europa zitten daar niet echt serieuze haken en ogen aan IMO.

Ik boek zelf altijd graag via KLM zelf voor het geval dat maar ik heb laatst ook moeten uitwijken naar vliegtickets.nl voor iets wat KLM me niet kon verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Barns schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:31:
Hee allen, lees al een tijdje mee. Bij deze toch maar eens een vraag. Ga in juni (08-06 - 11-06 of 09-06 - 12-06) lang weekend naar Budapest met 4 vrienden. Wizzair (EIN-BUD) is wel okay en met prima tijden, maar KLM (AMS-BUD) is ongeveer net zo duur (vertrek 08-06). Grootste verschil: via KLM kan het vooral goedkoper via partijen zoals eDreams en SuperSaver. Zitten daar nog haken en ogen aan (heb al e.e.a. gelezen via trustpilot)?

Edit: vertrek AMS of EIN maakt trouwens niet uit (parkeren €3 p.p. goedkoper op EIN); bagage restricties maken ook niet uit. Tijden (ochtend heen, middag terug) en euro's is het belangrijkste.

Edit 2: Vind het maar wazig, als ik via Skyscanner naar supersaver.nl ga kom ik op €169 p.p. ga ik zelf zoeken dan kom ik op €185. Pff, wat is wijsheid? (Heb meer ervaring met intercontinentaal boeken).
Via tussenpartijen moet je er altijd goed naar kijken of je wel ruimbagage mee mag nemen (als je dat wilt). Vaak zit dat er niet bijberekend.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Iemand ervaring met vluchten naar Tashkent (Oezbekistan)? De opties die naar voren komen zijn Aeroflot (belachelijke tijden) en Turkish Airlines (helaas via Istanbul). Ik vernam dat Oezbekistan Airways ook vanuit Duitsland vliegt maar volgens mij hebben zij geen website (engels) waar ik vluchten kan opzoeken. Zie ze ook niet in google flights naar voren komen. Iemand suggesties waar ik vluchtinformatie / prijzen op kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nustys
  • Laatst online: 28-02 16:43
Koerski schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:24:
Iemand ervaring met vluchten naar Tashkent (Oezbekistan)? De opties die naar voren komen zijn Aeroflot (belachelijke tijden) en Turkish Airlines (helaas via Istanbul). Ik vernam dat Oezbekistan Airways ook vanuit Duitsland vliegt maar volgens mij hebben zij geen website (engels) waar ik vluchten kan opzoeken. Zie ze ook niet in google flights naar voren komen. Iemand suggesties waar ik vluchtinformatie / prijzen op kan halen?
Uzbekistan Airways vliegt vanaf Frankfurt , vlucht HY232

Gevonden op https://www.frankfurt-air...haXJsaW5lcyI6WyJIWSJdfQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ook vanaf LHR (HY202) en CDG (HY252).

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 22-02-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

CyBeR schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:31:
Ook vanaf LHR (HY202) en CDG (HY252).
Die laatste zou ik vermijden indien enigszins mogelijk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lllustrious
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Waarom worden de airbussen en boeings gedeeld door KLM en AF? KLM kan toch beter overgaan op 737 en 777/787 en AF houdt lekker de bussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 20:42
Zaterdag een lekker binnenlands vluchtje van dik 12 uur met tussenstop: AMS-BON. Volgens planning zou dat een blauwe A330-300 moeten zijn. Ben benieuwd, kan me niet herinneren daar eerder mee gevolgen te hebben.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 20:40
lllustrious schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:26:
Waarom worden de airbussen en boeings gedeeld door KLM en AF? KLM kan toch beter overgaan op 737 en 777/787 en AF houdt lekker de bussen.
Diversiteit geeft een goede onderhandelingspositie bij het kopen van nieuwe toestellen. De maatschappij kan dan makkelijker zeggen: "Dan ga ik toch ik toch naar de concurrent?"

Als de maatschappij is ingesteld op een fabrikant is dat lastiger. Andere zaken worden dan wel makkelijker. Piloten zijn makkelijker uit te wisselen, onderhoudspersoneel hoeft maar 1 merk te kennen enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
LongBowNL schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:14:
Diversiteit geeft een goede onderhandelingspositie bij het kopen van nieuwe toestellen. De maatschappij kan dan makkelijker zeggen: "Dan ga ik toch ik toch naar de concurrent?"

Als de maatschappij is ingesteld op een fabrikant is dat lastiger. Andere zaken worden dan wel makkelijker. Piloten zijn makkelijker uit te wisselen, onderhoudspersoneel hoeft maar 1 merk te kennen enzovoort.
Plus 787, 777 en A350's (en de varianten daarvan) kunnen prima binnen dezelfde vloot worden gebruikt omdat ze genoeg voors en tegens hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Koerski schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:24:
Cool, mooi land om naar toe te gaan. Wat ik meestal doe om opties te checken hoe je ergens naartoe kan vliegen is het bekijken van de wikipagina van de luchthaven waar je aan wilt komen. In dit geval bijvoorbeeld: Wikipedia: Tashkent International Airport . Hierna kan je wellicht beter zoeken op goedkopere ticketcombinaties via de door jou gewenste airlines (die er dan ook naartoe vliegen).

Ga je trouwens op reis daar of voor werk ernaartoe? Ik neem aan dat je op de hoogte bent hiervan:
http://thediplomat.com/20...anges-delayed-until-2021/ Wel jammer, maar ik ga het nog even een paar jaar uitstellen om daar naar toe te gaan ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
KLM's nieuwste aanwinst is onderweg naar Amsterdam.
PH-BVS "Darien National Park" is 28e Boeing 777 en 13e 777-300ER voor KLM.
In september volgt nog -BVU en dan is het (voorlopig?) voorbij met nieuwe 777's voor KLM.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C5TfQyZUYAAQnRk.jpg:large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C5TfQyaUkAEqnTu.jpg:large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C5TfQyhUEAAtez1.jpg:large

En Harrison Ford heeft weer een 'oeps' moment gehad in de luchtvaart.
(Had het hier nog niet genoemd):

Beelden van 'bijna-botsing' Harrison Ford duiken op
LOS ANGELES - Er zijn beelden opgedoken van de 'bijna-botsing' van Harrison Ford op John Wayne Airport in Orange County. De acteur landde met zijn eenmotorige Aviat Husky per ongeluk op een taxibaan. Daarbij scheerde hij behoorlijk laag over een taxiënde Boeing 737 van American Airlines heen.

Eerder bleek al dat de federale luchtvaartdienst FAA het onderzoekt het incident. Het onderzoek kan leiden tot een schriftelijke waarschuwing of zelfs tot intrekking van het vliegbrevet van Ford.

De 74-jarige acteur is enkele keren betrokken geweest bij (bijna-)ongelukken met vliegtuigen die hij bestuurde. In 2015 brak hij een arm toen hij met motorpech een noodlanding moest maken op een golfbaan in Santa Monica.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=SAJgC7VRpgY]

[ Voor 52% gewijzigd door Piet91 op 23-02-2017 00:41 ]

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
El Jefe schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:46:
[...]

Cool, mooi land om naar toe te gaan. Wat ik meestal doe om opties te checken hoe je ergens naartoe kan vliegen is het bekijken van de wikipagina van de luchthaven waar je aan wilt komen. In dit geval bijvoorbeeld: Wikipedia: Tashkent International Airport . Hierna kan je wellicht beter zoeken op goedkopere ticketcombinaties via de door jou gewenste airlines (die er dan ook naartoe vliegen).

Ga je trouwens op reis daar of voor werk ernaartoe? Ik neem aan dat je op de hoogte bent hiervan:
http://thediplomat.com/20...anges-delayed-until-2021/ Wel jammer, maar ik ga het nog even een paar jaar uitstellen om daar naar toe te gaan ;).
Bedankt voor de tip! Rechtstreeks vanuit Frankfurt of Londen is op zich wel aantrekkelijk. Wij gaan op vakantie, we hebben inderdaad meegekregen dat het afschaffen van de VISA is opgeschort, helaas... maar misschien blijft het daarom nog wat rustiger qua toerisme ;-)

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Hm, eind van de middag LCY-AMS met BA....ik moet nog zien of dat doorgaat :P

Best windy hier nu al, en t ergste moet nog komen....

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:27
Was deze hier al eens gepost? Even lekker een B737 MAX misbruiken :)

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 13:27

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

XWB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:44:
Theoretisch gezien zou Transavia dit soort vluchten kunnen overnemen, ook long-haul. Maar ja, dan trek je weer een blik wormen open :p
Nofi, maar ik begrijp niet wat je bedoeld. (blik wormen :? )

www.casarodriguillo.com

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
"Schiphol annuleert 90 vluchten door storm"

Hoe werkt dat? Hoe bepalen ze wie wel en niet mag landen? Trekken ze gewoon per maatschappij 2 slots in?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Pinin schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:32:
[...]

Nofi, maar ik begrijp niet wat je bedoeld. (blik wormen :? )
Een blik wormen of een beerput opentrekken, i.e. een discussie die je maar beter niet kan beginnen.

March of the Eagles

• CyBeR
  • Niet online
Pinin schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:32:
[...]

Nofi, maar ik begrijp niet wat je bedoelt. (blik wormen :? )
Wikipedia: Can of worms

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
PWM schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:36:
"Schiphol annuleert 90 vluchten door storm"

Hoe werkt dat? Hoe bepalen ze wie wel en niet mag landen? Trekken ze gewoon per maatschappij 2 slots in?
Zal wel in overleg gaan met maatschappijen lijkt me.

Ik weet dat een vroege BA vlucht van LCY naar AMS niet door is gegaan vanmorgen, maar ws is dat vrij makkelijk op te vangen door passagiers op een latere vlucht te boeken of om te boeken naar een cityflyer of klm vlucht.

Zelfde zal denk ik voor andere lijnvluchten met meerdere daily flights gelden...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• El Jefe
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/gzGcRF/Screen_Shot_2017_02_23_at_12_38_55_PM.png

EK147 DXB-AMS wijkt uit naar Frankfurt.

Is er nog geen RTV NH stream? ;)

• Freee!!

Freee!!

Ik zag hem zijn eerste landing afbreken op Casper Flights. Na de lunchpauze alle rondjes gevolgd (high speed).

• SmithNL
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-03 09:10
El Jefe schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:40:
[afbeelding]

EK147 DXB-AMS wijkt uit naar Frankfurt.

Is er nog geen RTV NH stream? ;)
In de UK is het ook mis, MAN airport heeft tijdelijk de landingen stilgelegd, hier ook een EK A380 die gaat uitwijken.

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone X -- DJI Mavic Air

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Jefe
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/de2Ctv/Screen_Shot_2017_02_23_at_12_55_23_PM.png

Heb je toch een leuke vlucht van twee uur gehad om uiteindelijk weer aan te komen in Dublin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Live stream YouTube: LIVESTREAM: #STORMDORIS at SCHIPHOL AIRPORT

[ Voor 22% gewijzigd door Badtothebone op 23-02-2017 14:04 ]

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
NH Airtime is live :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Goeie chat ernaast ook:
Dankjewel for this cam, i live to loenen aan de vecht, and ja, it start to wind

• upclocker
Alleen jammer dat de wind pal op de baan staat. >:) Is niet zo spectaculair nu.

• CyBeR
  • Niet online
upclocker schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:53:
Spectaculair genoeg voor Turkish om 2x een go-around te doen terwijl alles eromheen gewoon netjes landt alsof er niks aan de hand is.

• Piet91
  • Niet online
Zo, de live-stream op TV en FR24 op de laptop.

#Avgeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
Ja die turken en schiphol gaan nog steeds niet samen :+
Hier ook even flightradar en livestream op.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hoe vaak zal een vlucht zoals die Turkish Airlines rond kunnen voordat ze in de problemen komen qua brandstof?

• CyBeR
  • Niet online
Ik denk dat Turkish 'm nu aan de grond moet zetten of anders uitwijken. Ze komen over een minuut of drie weer.

Edit: nou 't is gelukt hoor.

Zo PH-BHG, een 789 van KL.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 23-02-2017 15:13 ]

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:54
Ze komen eerst recht over mijn huis en dan een paar seconde later op de stream. Leuk om te zien.

• Liliuokalani
  • Niet online
Hopelijk komen die twee 747s straks ook op de oost-baan :Y

• Stigandr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:34
Ik vind het wel apart dat er ook geland wordt op de polderbaan maar dat de polderbaan volgens lvnl niet in gebruik is

• CyBeR
  • Niet online
Liliuokalani schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:17:
Hopelijk komen die twee 747s straks ook op de oost-baan :Y
Gokje: approach in de 1 instantie op de oostbaan, laatste moment afbuigen en 'm neerzetten op de kaagbaan.

Wellicht toch niet in 't geval van KL898 want die hoorde ik net ILS info krijgen voor baan 22.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 23-02-2017 15:24 ]

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:54
Er komt ook een turboprop aan. Ben benieuwd of die het zwaarder gaat hebben.

• upclocker
menzo schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:24:
Er komt ook een turboprop aan. Ben benieuwd of die het zwaarder gaat hebben.
Die komt bijna niet vooruit man, 77kts groundspeed.

• CyBeR
  • Niet online
KL898 en die Saudia 744 komen zo te zien direct na elkaar over ~10 min.

Nope heeft zich een Transavia 738 tussen gewiebeld.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 23-02-2017 15:33 ]

• upclocker
Hmm die KLM 747 zit korter in de hold dan die Saudi, maar mag wel eerder er uit. Vragen ze naar de hoeveelheid brandstof als je in de hold zit of zo?

• CyBeR
  • Niet online
Saudia is een cargo kist. Ik stel me voor dat pax kisten voorrang hebben.

KL898 vliegt hier net over :P En op de oostbaan.

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 23-02-2017 15:36 ]

• Liliuokalani
  • Niet online
En binnen op de oost-baan *O*

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 22:45

Tourniquet

Hiya, fellas!

CyBeR schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:21:
[...]

Gokje: approach in de 1 instantie op de oostbaan, laatste moment afbuigen en 'm neerzetten op de kaagbaan.

Wellicht toch niet in 't geval van KL898 want die hoorde ik net ILS info krijgen voor baan 22.
Zojuist geland op 22. :7

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• CyBeR
  • Niet online
Maar die Saudia zet 'm idd last-minute op 24 zoals ik verwachtte :P

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 23-02-2017 15:40 ]

• PolarBear
  • Niet online
upclocker schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:53:
Ik denk dat de windstoten het alsnog lastig kunnen maken, als ik hoor (kantoorgebouw/gevel op het westen) wat voor vlagen wind er af en toe zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 11:44
Tweakers HQ staat haaks op de aanvliegroute. :7

office pics
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aANezt73amDaE9sWadAMVXdv/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9cGx0jqnhWnaY3DVIIBxbXQm/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WZSeWO4pJIW3cAz4H5XZ3YJk/thumb.jpg

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Zie nu een kist van FlyBe op de 22 staan, met de vleugel tegen de grond.

• El Jefe
  • Niet online
Trent900 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:07:
Zie nu een kist van FlyBe op de 22 staan, met de vleugel tegen de grond.
Broken landing gear and smoke in cabin upon landing in Amsterdam. Vlucht BE1284 EDI-AMS.

https://www.flightradar24.com/data/flights/be1284#c8c175f

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C5XJDntWYAYn8Oi.jpg:large

[ Voor 10% gewijzigd door El Jefe op 23-02-2017 17:10 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Brandweer is er inmiddels ook bij:

YouTube: LIVESTREAM: #STORMDORIS at SCHIPHOL AIRPORT

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/CW0MO_fdsfdsf.png

[ Voor 24% gewijzigd door XWB op 23-02-2017 17:16 ]

March of the Eagles

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Voor zover ik op Flightradar kan zien, zojuist ook een Vueling A320 en KLM 737 een doorstart moeten maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Hogader op 23-02-2017 17:25 ]

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:58
Vanmiddag net een vlucht met Flybe geboekt :P

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ach, een Q400 minder. Zit er regelmatig in. Krap maar verder prima. Heeft altijd wel iets, in een vliegtuig klimmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
De dash -8 heeft ook wel een reputatie op gebied van zakken door het landing gear.
The bad reputation that sticks to the Q400 is the landing gear accidents from end of 2006 to end of 2007. The worst luck happened with SAS, within 3 days, 2 Q400s had the right main landing gear collapsing, followed by another a month later. SAS decided to discontinue the use of the Q400. The right main landing gear wasn’t the only problem at the time, Augsburg Air’s Q400 landed with the nose gear up.

The landing gear issues went on. ANA’s Q400 landed in Kochi without the nose gear. Porter Airlines had a Q400 whose landing gear failed to retract while another had to have the gear extension through alternate extension. To cap 2007 off, SAS had 2 cases of the landing gear failing to retract after take off.

These accidents were blamed on severe corrosion in the main landing gear, or a blocked hole within the actuator assembly, or corrosion of a spring. Bombardier itself were aware of problems, after the ANA case, it asked operators to check the front landing gear door mechanism. But others noticed the problems early on. In 2006, Japan’s Civil Aviation Bureau (JCAB) asked Bombardier to improve the reliability of the Q400 after 52 cases of Q400s declaring emergencies or returning to the departing airport. In 2007, the Accident Investigation Board of Denmark asked for the design, certification and the maintenance program of the Main Landing Gear mechanism to be reviewed. The FAA proposed an Airworthiness Directive in 2008 mandating changes to the weight-on-wheels mechanism and various other stuff. With all this, Bombardier had little choice but to introduce modifications.

However, on 7 November 2014, we saw a new case of a Q400 having the right main landing gear collapse upon landing. This time, it was due to a tire burst and bits of rubber were visible sticking to the landing gear extension/retraction mechanism. This case is still under investigation, but the landing gear collapse saw the propeller contact the ground and almost penetrated the fuselage, right next to a passenger. Perhaps it’s time Bombardier has another look at the landing gear design of the Q400?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Al het vliegverkeer naar en van Schiphol wordt omgeleid.
Schiphol is dus nu dicht begrijp ik?
Als snap ik niet hoe je vertrekkende vluchten kan omleiden. :)
http://www.ad.nl/binnenla...gsbaan-schiphol~af3f4f3a/

• franssie

franssie

Save the albatross

Soldaatje schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:58:
[...]

Schiphol is dus nu dicht begrijp ik?
Als snap ik niet hoe je vertrekkende vluchten kan omleiden. :)
http://www.ad.nl/binnenla...gsbaan-schiphol~af3f4f3a/
yep

A0189/17 NOTAMN
Q) EHAA/QFALT/IV/NBO/A /000/999/5218N00446E005
A) EHAM B) 1702231300 C) 1702232300
E) EHAM NOT AVBL AS COMMERCIAL ALTERNATE ONLY FOR EMERGENCIES
INCLUDING MEDICAL.

edit: Hoewel ik niet zeker weet hoe ik ALTERNATE moet lezen, dus alleen als uitwijk gesloten denk ik?
edit2 ja dus, was al zo vanaf 1300

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 23-02-2017 18:09 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
op de toren is wel redelijk wat activiteit nog, er wordt iig gestart en zo nu en dan ook nog steeds geland, met af en toe een mini-interview over windshear aan de piloten.

• Liliuokalani
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:03:
[...]

yep

A0189/17 NOTAMN
Q) EHAA/QFALT/IV/NBO/A /000/999/5218N00446E005
A) EHAM B) 1702231300 C) 1702232300
E) EHAM NOT AVBL AS COMMERCIAL ALTERNATE ONLY FOR EMERGENCIES
INCLUDING MEDICAL.

edit: Hoewel ik niet zeker weet hoe ik ALTERNATE moet lezen, dus alleen als uitwijk gesloten denk ik?
Die notam stond er voor het incident ook al. Op flightradar ziet het er ook niet heel dicht uit.

• franssie

franssie

Save the albatross

Liliuokalani schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:07:
[...]

Die notam stond er voor het incident ook al. Op flightradar ziet het er ook niet heel dicht uit.
Zag ik ook net dat ie al om 1300 was uitgegeven ...

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Pagina: 1 ... 23 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat vanaf nu alleen nog over Vliegtuigen & Techniek