Dat is zeker zo, E:D is zeker geen Freelancer, niet mee te vergelijken zelfs. Het was voor mij meer om aan te geven dat ik van space-sims houd.
Ik moet zeggen, ik heb bijna 150 uur in E:D zitten en nu begint het aan me te groeien. Het 'sandbox' idee van E:D is, zeker in het begin, best wel een dingetje.
Je hebt meer dan 8 biljoen sterrenstelsel die je kan exploren... Dat is een nummer waar je weinig mee kan. Ook had ik in het begin geen idee wat ik nu wilde, maar ik heb nu meerdere schepen en begin een beetje een vermogen op te bouwen. Dit helpt wel om een gevoel te krijgen bij wat je nu wil in het spel. Zeker de Thargoid war geeft wat meer substantie aan het spel.
Heel veel vinden Oddysee niks toevoegen aan het spel, maar ik vind het wel wat, dat je door stations en over planeten kan lopen, missies kan doen.
Ik kan echt wel genieten van landen op een planeet, in m'n scarab weg te rijden van m'n schip en daarna ff uit te stappen om wat van dichterbij te bekijken.
Ik heb nu een Logitec X52 HOTAS gekocht. Dit samen met m'n VR-bril geeft wel een hele gave immersion, naar mijn mening. Was wel een paar uur pielen, maar ik heb het nu zoals ik wil en als je dan bij een station gedocked ben, jezelf launched en in VR rond kijkt, geeft dat wel een hele andere dimensie dan als je naar je scherm zit te turen.
De beruchte 'mailslot' blijft altijd een dingetje, zeker als een of andere knuppel beslist om de 'mailslot' te blokken en jij dan de station niet kan verlaten... maar goed, E:D moet je vooral zien als een hele grote zandbak waarin jij kan doen wat jij wilt. Freelancer was echt een story driven game. Het freeroaming was, naar mijn mening, heel beperkt. Tradelanes was ook zo'n dingetje. In een sterrenstelsel kan dat helemaal niet, want de planeten draaien om een ster heen. Maar voor toen was het een heel goed concept. Ik heb zelfs nog een tijdje een prive server gehad en daar speelde ik samen met m'n broer op. Ook de campaign van begin tot het eind gespeeld en eigenlijk wel verwacht dat Juni en Trent een item zouden worden
Maar goed. Ik vermaak met goed met E:D. Ik hoop dat we weer eens een expeditie gaan doen zoals eind vorig jeer