Stel jij hebt een 1070 gekocht, jij hebt ook nog een 760 of zo liggen dus jij wil PhysX gebruiken.
Stel jij hebt een RX 480 en jij hebt ook nog een 760 of zo liggen dus jij wil PhysX gebruiken.
Nvidia staat dit niet toe. => gamervijandig
Iedereen die Borderlands 2 heeft gespeeld zou moeten weten dat PhysX prima gedraaid kan worden op hoge instellingen als je een AMD-kaart en een niet al te oude Intel-CPU hebt. Desalniettemin kan je die optie enkel activeren via een geheim gehouden commando in het bestand wat de waardes voor diverse variabelen bevat. De fout van de developers? Ik vermoed dat de developer dat deed in opdracht van Nvidia.
spoiler:Ze spraken af om PhysX te implementeren, de programmeurs bouwden een betere methode in (CPU + heel de grafische kaart, ongeacht welk merk er wordt gebruikt) omdat dit de ontwikkeling gemakkelijker maakte (testen en zo) maar ze konden die optie niet in het menu opnemen omdat Nvidia dan boos zou worden. Speculatie maar kom maar eens met een betere verklaring waarom die optimalisatie niet in het menu is opgenomen.
AMD had een uitstekende techniek ontwikkeld voor haareffecten, Nvidia pusht een techniek die zelfs door de 1080 niet fatsoenlijke gerenderd kan worden terwijl het spel in kwestie ten tijde van de 900-serie (en 300-serie) uitkwam. => gamervijandig
Nvidia zet de tessellataion op niveau 100 terwijl je op niveau 20 al geen verschil meer ziet, omdat Nvidia weet dat AMD-kaarten er wat zwakker in zijn (voor de 400-serie een veel minder groot probleem maar dat doet er nu even niet toe) => gamervijandig
Nvidia pusht een of andere nieuwe belichtingstechniek of iets dergelijks (waarbij het nog maar de vraag is of dat Nvidia het wel zelf heeft ontwikkeld maar let's not open that can of worms), Nvidia houdt de code geheim waardoor het voor AMD-kaarten niet gebruikt kan worden. => gamervijandig
In contrast hiermee gaf AMD alle medewerking aan Nvidia om TressFX te implementeren toen Tomb Raider uitkwam, of daarvoor al.
Nvidia zou zeer eenvoudig FreeSync-monitors kunnen ondersteunen (kwestie van wat software in de drivers) maar Nvidia weigert om dat te doen. => gamervijandig
We kunnen het ook nog over planned obsolescence hebben. Als allerlei Nvidia-kaarten die even oud zijn als bepaalde AMD-kaarten zijn ingelopen door die AMD-kaarten doordat die laatste betere ondersteuning krijgen X jaar na het debuut....
Mensen kunnen nu gaan muggenziften over details maar dat Nvidia gamervijandig handelt lijkt me wel duidelijk gestaafd.
Iedereen mag er het zijne van vinden, alleen al omwille van dit soort gedrag koop ik sowieso geen Nvidia-kaarten. Het begon voor mij bij die PhysX-onzin, op dat punt besloot ik om geen Nvidia-kaarten meer te kopen.
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 13:16:
De houding van Nvidia is minder positief voor gamers dan die van AMD. AMD heeft het alleen wel voor een deel aan zichzelf te danken dat ze het zover hebben laten komen en dat de verhouding nu 30/70 is in de markt. Daar kan je Nvidia moeilijk de schuld van geven, het is juist door die verhouding dat Nvidia de kans krijgt om vaker minder plezante dingen te doen.
Het lijkt me meer een kwestie van cultuur. AMD hoefde bijvoorbeeld niet TressFX te delen maar dat deden ze wel. Hoe dan ook, als AMD hezelfde zou doen dan zou ik uiteraard AMD links laten liggen.
[
Voor 12% gewijzigd door
Verwijderd op 04-12-2016 02:38
]