Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.939 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Chrasher schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:11:
[...]Dan rij je wel met een behoorlijk zware tandwielverhouding wat de extra grote stappen verklaart tussen de versnellingen. Welk voor- en achtertandwiel zit er nu op? Met de Alfine 11 kan je dan gemakkelijk een veel kleinere verhouding nemen om toch die topsnelheid te halen, maar zit alles veel dichter bij elkaar.
16T:42T, eigenlijk zou het 16:52 moeten zijn. De 1,2,3,4e versnelling gebruik ik bijna nooit. Zit nu steeds in 6,7 of 8e versnelling. Ik rij altijd weg in 5 maar die versnelling is veel te kort.
http://www.gear-calculato...I8&KB2=42&RZ2=16&UF2=2200

[ Voor 35% gewijzigd door bgttje op 21-05-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
True schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:23:
Het valt mij op hoeveel effect de temperatuur heeft op de accu van mijn Razer (okt 2018)
Dat is toch vrij algemeen bekend dacht ik? Ik vind die afname nog wel meevallen eigenlijk (al hebben we natuurlijk een winter van niks achter de rug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Dreamvoid schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:43:
[...]

Dat is toch vrij algemeen bekend dacht ik? Ik vind die afname nog wel meevallen eigenlijk (al hebben we natuurlijk een winter van niks achter de rug).
25% is niet mis, temperaturen waren niet eens extreem laag.
De enige andere, potentieel nog grotere Wh-vreter is tegenwind.

edit: idd, over het algemeen minder kans op wind met mooier/ warmer weer.

Vanochtend; 430Wh @ 36km, hoogste ondersteuning.
Beetje in de lijn der verwachting.

[ Voor 15% gewijzigd door BertV op 21-05-2019 11:36 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
En laat het nou net in de winter harder waaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Dreamvoid schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:32:
En laat het nou net in de winter harder waaien :)
Wind is idd de grootste energie vreter als je rechtop zit en dwars door weilanden met de wind tegen fietst.
Die energie behoefte zorgt er soms voor dat jouw accu heeeel snel leeg is en je nog geen 30km haalt terwijl je normaal makkelijk 60-80km doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49
Hello all,

Heb me de laatste tijd georiënteerd op een elektrische fiets. Proefritten gemaakt met verschillende modellen en ik ben uitgekomen op drie modellen

de Batavus Razer Mat 8, de Victoria eTREKKING 7.7 M en nog steeds heb ik ergens een zwak voor de Vanmoof Electrified S2.

De Yamaha motor beviel mer erg goed, fietsen was prettig. De Victoria was ook erg prettig in het proefritje. De Vanmoof heeft een turbo knop en die miste ik bij de andere twee en de voorwielmotor geeft wel een ‘hand van god’ gevoel.

Wat ga ik er mee doen? Dagelijks een van deze routes heen en weer rijden. Tenzij het pokkenweer is. ;)

Mijn vraag aan jullie is: kunnen jullie me helpen om een keuze te maken? De Batavus heeft een iets betere versnelling, de Victoria heeft een band ipv ketting waar de fietsenmaker erg positief over was. Ik neig zelf naar de Batavus, maar ben heel benieuwd naar jullie commentaar. :)

edit: en toen kwam er een outsider voorbij...
zeef schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:16:
Vandaag nog gespot bij de fietsenmaker: Union E-lite. Scheelt best qua prijs. Iemand ervaring mee?
En na lang wikken en wegen is het de Union geworden. *O*

[ Voor 11% gewijzigd door zeef op 27-05-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:02

Chrasher

Tevree met z'n PS5

bgttje schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:28:
[...]

16T:42T, eigenlijk zou het 16:52 moeten zijn. De 1,2,3,4e versnelling gebruik ik bijna nooit. Zit nu steeds in 6,7 of 8e versnelling. Ik rij altijd weg in 5 maar die versnelling is veel te kort.
http://www.gear-calculato...I8&KB2=42&RZ2=16&UF2=2200
Met een Alfine 11 kan je dan gemakkelijk 42/20 of 42/21 gebruiken, scheelt ook weer slijtage op je achtertandwiel vanwege de grotere maat.
Rij zelf met een 38/20, maar ik gebruik hem ook niet als speed-pedelec. Vanaf stilstand wegfietsen doe ik in 4/5 en 6/7/8 (af en toe 9) zijn dan verder de meest gebruikte versnellingen.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-10 17:49
Is dat merk een beetje bekend? Reserve onderdelen makkelijk te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@zeef als Razer eigenaar kan ik je eigenlijk maar een ding aanraden, al helemaal wetende dat de Yamaha motor in het 2019 model nog stiller is. In vergelijking met een Bosch heb je zo veel kracht in de (proef)ritten die ik gemaakt heb. Ik dacht dat de Alfine puur en alleen op olie loopt in plaats van zonder, wat volgens sommigen juist ook weer erg goed is voor de smering ik las hier daar ook iets over: https://www.sheldonbrown.com/nexus8.shtml De Razer heb ik bij een FM kunnen krijgen met een fikse korting t.o.v. de adviesprijs, ik weet niet in hoeverre dat jouw uitmaakt, maar als ik dan zie dat er 3300€ staat voor zo'n lomp rechttoe rechtaan gelast framepje met veel te grote banden :+ snap ik er al snel geen hout meer van.

Als laatste vind ik de +3 jr garantie voor (ik dacht) 190€ meerprijs te voldoen ergens in de eerste 2 jr ook zeker een pluspunt bij de Accell Group.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 13:30
zeef schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:14:
Hello all,

Heb me de laatste tijd georiënteerd op een elektrische fiets. Proefritten gemaakt met verschillende modellen en ik ben uitgekomen op drie modellen

de Batavus Razer Mat 8, de Victoria eTREKKING 7.7 M en nog steeds heb ik ergens een zwak voor de Vanmoof Electrified S2.

De Yamaha motor beviel mer erg goed, fietsen was prettig. De Victoria was ook erg prettig in het sproefritje. De Vanmoof heeft een turbo knop en die miste ik bij de andere twee.

Wat ga ik er mee doen? Dagelijks een van deze routes heen en weer rijden. Tenzij het pokkenweer is. ;)

[html]<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m28!1m12!1m3!1d49101.92304706266!2d4.370898491613313!3d52.11841874229466!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!4m13!3e1!4m5!1s0x47c5c68142675405%3A0xe01e530eaa84b898!2sRoomburgerlaan%2C+Leiden!3m2!1d52.152083!2d4.510070799999999!4m5!1s0x47c5b7b80208f5e9%3A0xba8a58674101afb0!2sWorld+Trade+Center%2C+Prinses+Beatrixlaan%2C+Den+Haag!3m2!1d52.079001399999996!2d4.3364104!5e0!3m2!1sen!2snl!4v1558451477294!5m2!1sen!2snl" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>[/html]

Mijn vraag aan jullie is: kunnen jullie me helpen om een keuze te maken? De Batavus heeft een iets betere versnelling, de Victoria heeft een band ipv ketting waar de fietsenmaker erg positief over was. Ik neig zelf naar de Batavus, maar ben heel benieuwd naar jullie commentaar. :)
Mag ik vragen waar jij de Victoria eTREKKING 7.7 M hebt getest? En tegen wat voor prijs hij te koop stond? :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:36:
Iemand die iets zinnigs kan zeggen over de verschillen tussen de Aldi en Lidl e-bike?
Voor mijn gevoel zijn ze (bijna) identiek.
Aldi is 48 inch framemaat en Lidl 46
Ik ben maar 1.63m zou 48inch te groot zijn?
Verder zag ik dat de motor 250w en 50nmh was en Lidl 250w en 36v is dat hetzelfde?
Verder geeft Aldi 2 jaar garantie op de batterij en Lidl maar 1 jaar.
De display van de Aldi is veel kleiner. Ik kan bij beide niet zien of ze eraf te halen om veilig mee te nemen bij het stallen van de fiets. Iemand die dat weet?
Zie ik iets over het hoofd wat de beslissing kan vergemakkelijken?
Lekkere informatie bij Aldi... Op de plaatjes staat een andere fiets als in het filmpje. De fiets op de plaatjes lijkt sprekend op de Lidl fiets (hebben we hier staan), maar de fiets in het filmpje heeft een ander display met USB laadfunctie, kortere range en minder felle koplamp. Sowieso een Bafang bbs01b motor. Op het plaatje staat een bafang DP-C11 display. Waarschijnlijk kun je niet de max snelheid verhogen via het display. Je kunt wel via een speciale kabel de Bafang motor programmeren. Zoek maar even terug in het topic.

Hier goede ervaringen met de Lidl fiets. Aldi fiets lijkt ook veel waar voor het geld.

Maar 130km ga je nooit halen met een 13Ah accu, reken op max de helft (geldt zowel voor Lidl als Aldi fiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Strider schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:51:
[...]

Mag ik vragen waar jij de Victoria eTREKKING 7.7 M hebt getest? En tegen wat voor prijs hij te koop stond? :+
Bij een lokale fietswinkel in Leiden: https://vanrossumtweewielers.nl Prijs was geloof ik 2999 maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 8% gewijzigd door zeef op 21-05-2019 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
zeef schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:24:
[...]

Bij een lokale fietswinkel in Leiden: https://vanrossumtweewielers.nl Prijs was geloof ik 2999 maar dat weet ik niet zeker.
Wat vind je de fiets waard?

En heb je toevallig ook naar de Sparta M8TB gekeken?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Strider schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:47:
[...]

Wat vind je de fiets waard?
Ik heb geen idee van prijzen tbh. Ik wil iets degelijks wat ik voor woonwerkverkeer kan gebruiken en de fietsen liggen allemaal in ongeveer dezelfde bandbreedte. Zelfs de Vanmoof met de early bird korting.
En heb je toevallig ook naar de Sparta M8TB gekeken?
Nee, maar ziet er zeker uit als een model waar ik even naar moet kijken. Tnx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wian schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:01:
[...]

Lekkere informatie bij Aldi... Op de plaatjes staat een andere fiets als in het filmpje. De fiets op de plaatjes lijkt sprekend op de Lidl fiets (hebben we hier staan), maar de fiets in het filmpje heeft een ander display met USB laadfunctie, kortere range en minder felle koplamp. Sowieso een Bafang bbs01b motor. Op het plaatje staat een bafang DP-C11 display. Waarschijnlijk kun je niet de max snelheid verhogen via het display. Je kunt wel via een speciale kabel de Bafang motor programmeren. Zoek maar even terug in het topic.

Hier goede ervaringen met de Lidl fiets. Aldi fiets lijkt ook veel waar voor het geld.

Maar 130km ga je nooit halen met een 13Ah accu, reken op max de helft (geldt zowel voor Lidl als Aldi fiets).
Het verschil tussen filmpje en foto was me ook opgevallen. Ik ga er van uit dat het qua specs ongeveer dezelfde fiets is. Bij Lidl komen er verzendkosten bij. Dus ik ga morgen proberen de Aldi versie te kopen. Mocht dat niet lukken dan ga ik voor de Lidl.

Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Hello all,Heb me de laatste tijd georiënteerd op een elektrische fiets. Proefritten gemaakt met verschillende modellen en ik ben uitgekomen op drie modellen Mijn vraag aan jullie is: kunnen jullie me helpen om een keuze te maken? De Batavus heeft een iets betere versnelling, de Victoria heeft een band ipv ketting waar de fietsenmaker erg positief over was. Ik neig zelf naar de Batavus, maar ben heel benieuwd naar jullie commentaar. :)
Sowieso geen fiets met voorwiel motor. Is echt te veel compromis. Wel lekker simpele bedrading...…...behalve dat stuk dat bij het voorwiel naar binnen gaat. Ook het verlies in de bedrading is te groot. Waar die naar binnen gaat(in de voorwiel naaf) is vaak veel dunner dan het eigenlijk had moeten zijn. Liever middenmotor of evt. achterwiel motor(heeft alleen weer zo weinig koppel maar wel meer dan een voorwielmotor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:41
Vandaag even een update van de QonQer fietsen. Ze staan nog bij de douane......hopelijk komen ze er snel doorheen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hello all,

De Yamaha motor beviel mer erg goed, fietsen was prettig. De Victoria was ook erg prettig in het proefritje. De Vanmoof heeft een turbo knop en die miste ik bij de andere twee en de voorwielmotor geeft wel een ‘hand van god’ gevoel.

[html]<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m28!1m12!1m3!1d49101.92304706266!2d4.370898491613313!3d52.11841874229466!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!4m13!3e1!4m5!1s0x47c5c68142675405%3A0xe01e530eaa84b898!2sRoomburgerlaan%2C+Leiden!3m2!1d52.152083!2d4.510070799999999!4m5!1s0x47c5b7b80208f5e9%3A0xba8a58674101afb0!2sWorld+Trade+Center%2C+Prinses+Beatrixlaan%2C+Den+Haag!3m2!1d52.079001399999996!2d4.3364104!5e0!3m2!1sen!2snl!4v1558451477294!5m2!1sen!2snl" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>[/html]

Ik doe bijna hetzelfde traject maar dan de andere kant op op een Giant Entour E+ (Yamaha) naar redelijke tevredenheid.
Ik komt van iets dieper (Vruchtenbuurt DH, maar over enkele weken vanuit het Haagse stadscentrum) en moet ergens binnen de grachten in Leiden zijn.

Dit traject heb ik in het verleden jaren gedaan op een sportfiets maar nu ik thuis niet meer alleen ben en dus wat meer energie wil bewaren om eventueel nog wat te ondernemen na werk doe ik dat op een e-bike sinds enkele maanden.
Qua concrete problemen op elektrisch vlak geen klachten, ik had wel een kettingbreuk maar de fietsenmaker was er wel van overtuigd dat dat gewoon een niet goed vastgeklikt schakeltje was. Kan een argument zijn voor een riem.
Ik ben zelf een zware jongen (120/130kg) dus ik weet persoonlijk niet wat ik vind van een fietsframe met zo'n onderbreking in het framedeel die het hardst moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:32

nFo

Strider schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:14:
[...]

Wat vond je zo prettig aan de Sparta M8TB en wat vond je fijner aan de Sparta in vergelijking met de Dinsdag? Ik wacht zelf al een tijdje op de Sparta M8TB, jammer van de lange levertijd voor maat 60.

Wat betreft de belt aangedreven fietsen vind ik de Victoria eTrekking 7.7 ook nog wel interessant:

[Afbeelding]
https://www.victoria-fahr...l/victoria-etrekking-7-7/

Redelijk gelijk in specificaties en prijs (vaak veel meer onderhandelingsruimte in de prijs), minder mooi afgewerkte accu plaats, maar wel Shimano remmen en een stuur wat in hoogte verstelbaar is.
Vond de Conway eUrban City ook niet verkeerd; voor € 2399,-
https://www.conway-bikes.de/nl/modell/eurban-city/
Moet alleen een chainguard op en de stuurpen iets hoger misschien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xk6ccnZ3QQuQW1qtBfP970i8/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door nFo op 23-05-2019 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-10 20:26
Het verschil tussen filmpje en foto was me ook opgevallen. Ik ga er van uit dat het qua specs ongeveer dezelfde fiets is. Bij Lidl komen er verzendkosten bij. Dus ik ga morgen proberen de Aldi versie te kopen. Mocht dat niet lukken dan ga ik voor de Lidl.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik heb hem zelf vanochtend gehaald, maar moet er nog uitgebreid naar kijken. Wel moet je zelf nog redelijk wat doen om klaar voor gebruik te maken. Bij mij was de versnellingskabel bijvoorbeeld losgeschoten en zat de bagagedrager niet recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fagao schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:03:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik heb hem zelf vanochtend gehaald, maar moet er nog uitgebreid naar kijken. Wel moet je zelf nog redelijk wat doen om klaar voor gebruik te maken. Bij mij was de versnellingskabel bijvoorbeeld losgeschoten en zat de bagagedrager niet recht.
Ik ga hem morgen terug brengen. Het is toch de versie van de plaatjes. Niet die van de film. Maar hij is te groot voor mij. Ik twijfel nu of ik de Lidl versie moet proberen. Die zou 2cm kleiner moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vandaag, na 3 maanden wachten, eindelijk mijn QWIC MN8 Belt op kunnen halen. Leverdatum was al snel na het plaatsen van de bestelling begin februari opgeschoven van maart naar mei.

Maar gisteren kreeg ik dan eindelijk het telefoontje dat hij klaar stond om afgehaald te worden.
Heb nog geen tijd gehad om hem uitgebreid te testen, want mijn vrouw nam hem na een kort testritje al over om naar haar werk te rijden 8 km verderop.

Eerste indruk:
- Nette fiets die er degelijk uit ziet en aanvoelt.
- 8 versnellingen, riemaandrijving en schijfremmen
- Fatsoenlijke set banden met profiel waarmee je het hele jaar de weg op kunt
- Heb de ondersteuning voorlopig ingesteld op 32 km/h ipv de 28 km/h waarop hij a fabriek stond. Net dat kleine beetje extra wat ik mis bij de meeste fietsen.
- De belt rijdt lekker soepel.
- Ook de motor is stiller dan ik verwacht had. Heb het idee dat de motor op de MN7 waarop ik heb proefgereden meer geluid maakte.
- Ook met de ondersteuning compleet uit reed ik vrij makkelijk 18-20 km/h.
- Ondersteuning even op stand 1 of 2 om een brug of dijk op te rijden
- Het doel om zoveel mogelijk zelf te blijven trappen en waar nodig (bij tegenwind) wat ondersteuning te hebben tot 30-32 km/h lijkt goed haalbaar

Zal binnenkort wat ervaringen posten als ik hem een tijdje in gebruik heb.

Ik rij momenteel 2 a 3 dagen per week met de racefiets naar werk. Ritje van 25 km waar ik zo'n 50 min over doe afhankelijk van de wind. De overige dagen momenteel met de auto ivm ophalen zoontje bij opvang die vanuit huis nog 8 km de andere kant op is.
Hopelijk kan ik vanaf nu op die dagen de e-bike naar werk pakken en dan alleen vanuit huis naar de opvang nog met de auto.
E-bike ipv racefiets scheelt vooral omkleden en op dagen met tegenwind een hogere gemiddelde snelheid.

[ Voor 14% gewijzigd door Farmerwood op 23-05-2019 21:13 . Reden: toevoeging erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Vandaag nog gespot bij de fietsenmaker: Union E-lite. Scheelt best qua prijs. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-10 20:26
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:27:
[...]

Ik ga hem morgen terug brengen. Het is toch de versie van de plaatjes. Niet die van de film. Maar hij is te groot voor mij. Ik twijfel nu of ik de Lidl versie moet proberen. Die zou 2cm kleiner moeten zijn.
Vind toch raar dat je hem te groot vind. Weet niet wat je lengte is, maar ik heb hem voor mijn dochter gekocht. Die is eind groep 8 (gemiddelde lengte) en kon er goed op fietsen. Stuur en zadel iets aangepast uiteraard.
De geometrie van het frame is wel even wennen, maar de kleur van de fiets icm met bruin zadel geeft het wel een mooie uitstraling. Ze was er erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
@eisbaer of andere WATT fietsgebruikers, weten jullie wie de fabrikant van de motor is?
Ik ben benieuwd of een een bediening zonder display voor deze motor bestaat, die je evt zelf kan kopen en gebruiken ipv de geleverde bediening met display. Ik had WATT al gemaild maar geen antwoord gehad.

Wat mij verbaasd bij de ontwikkelingen van fietsen: een draadloos knopje op je stuur om voor/achterlicht aan te zetten. Bij ebikes waarbij de verlichting op de accu werkt zie je dit tegenwoordig. Maar bij verlichting op batterijen kan het natuurlijk net zo goed. Wel zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:12
De reden waarom je eigenlijk 52-16 wil rijden op je inter-8 naaf is de volgende website met grafiek.
https://www.cyclingabout....-testing-gearbox-systems/

De 5e versnelling is het meest efficient, dus eigenlijk wil je je kruissnelheid in die versnelling hebben.
Anders laat je veel power in je naaf als warmte achter. En dat is toch zonde.
Wat je verliest is je vermogen om heuvels te klimmen maarja, daar heb je in nederland geen last van, en anders installeer je tijdelijk een 20t tandwiel.

@Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:21

B64

Jazco2nd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:37:

Wat mij verbaasd bij de ontwikkelingen van fietsen: een draadloos knopje op je stuur om voor/achterlicht aan te zetten. Bij ebikes waarbij de verlichting op de accu werkt zie je dit tegenwoordig. Maar bij verlichting op batterijen kan het natuurlijk net zo goed. Wel zo makkelijk.
Draadloos? Op mijn e-bike is dat gewoon bedraad hoor.
Icm batterijverlichting lijkt het me sowieso geen bruikbare oplossing, tegen de tijd dat je je licht nodig hebt zijn je batterijen leeg.

Beter oplossing: naafdynamo die stroom levert aan zowel voor- als achterlicht, allebei voorzien van schemerschakelaars zodat ze automatisch aan- en uitschakelen. Die techniek bestaat gewoon, dat niet alle fietsen ermee zijn uitgerust is puur een centenkwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
B64 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:02:
[...]

Draadloos? Op mijn e-bike is dat gewoon bedraad hoor.
Icm batterijverlichting lijkt het me sowieso geen bruikbare oplossing, tegen de tijd dat je je licht nodig hebt zijn je batterijen leeg.

Beter oplossing: naafdynamo die stroom levert aan zowel voor- als achterlicht, allebei voorzien van schemerschakelaars zodat ze automatisch aan- en uitschakelen. Die techniek bestaat gewoon, dat niet alle fietsen ermee zijn uitgerust is puur een centenkwestie.
Het woordje draadloos is hier verdwaald :) ik bedoel gewoon 1 knopje aan het stuur om de boel aan te zetten. met sensor is natuurlijk ideaal maar duurder. Gewoon een simpel knopje.
Ik ben altijd anti batterijen en pro dynamo geweest maar een naafdynamo voegt onnodig gewicht toe en is gewoon duur. Gewoon heel zuinige lampjes met een zonnepaneel erop werkt al heel goed, en als backup stroom via de ebike accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Jazco2nd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:13:
[...]

Het woordje draadloos is hier verdwaald :) ik bedoel gewoon 1 knopje aan het stuur om de boel aan te zetten. met sensor is natuurlijk ideaal maar duurder. Gewoon een simpel knopje.
En een knopje (met bevestigingsmateriaal en snoertjes naar voor- en achterlicht) is goedkoper dan een sensor in de lichtunit?
Ik ben altijd anti batterijen en pro dynamo geweest maar een naafdynamo voegt onnodig gewicht toe en is gewoon duur. Gewoon heel zuinige lampjes met een zonnepaneel erop werkt al heel goed, en als backup stroom via de ebike accu.
Een e-bike fabrikant die batterij-lampjes op een fiets monteert doet dat puur om een paar centen uit te sparen. beetje zot om er vervolgens allerlei toeters en bellen aan te hangen om die centraal aan te kunnen sturen.

Overigens kost een naafdynamo de wereld niet hoor, en op het gewicht van een e-bike plus berijder zal het extra gewicht van een naafdynamo niet heel veel schelen. De belangrijkste reden om een e-bike niet uit te rusten met een naafdynamo: die zorgt voor extra weerstand (ook als het licht uit staat), dus bij gelijke snelheid levert de accu van de e-bike de energie om de dynamo aan te drijven die daarmee het licht laat branden. Dat kan efficienter... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door B64 op 24-05-2019 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torched
Jazco2nd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:13:
[...]

En ik ben anti dynamo op een ebike omdat het toch van de gekken is dat je eerst energie omzet in beweging en vervolgens die beweging weer naar energie omzet. Ga fatsoenlijk met je accu pack om en het is echt geen probleem. Moet je niet vervolgens bijna 30w aan lampen op je fiets zetten natuurlijk :+

Draadloze schakelaars op het stuur kan prima natuurlijk, zo'n schakelaar moet makkelijk 2 jaar meekunnen op een cr2032 oid. Je zit wel met draden die langs een draaipunt moeten, en dat is altijd breekbaar, dus minder draad naar het stuur is altijd beter.

[ Voor 13% gewijzigd door Torched op 24-05-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Torched schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 18:12:
[...]

En ik ben anti dynamo op een ebike omdat het toch van de gekken is dat je eerst energie omzet in beweging en vervolgens die beweging weer naar energie omzet. Ga fatsoenlijk met je accu pack om en het is echt geen probleem. Moet je niet vervolgens bijna 30w aan lampen op je fiets zetten natuurlijk :+

Draadloze schakelaars op het stuur kan prima natuurlijk, zo'n schakelaar moet makkelijk 2 jaar meekunnen op een cr2032 oid. Je zit wel met draden die langs een draaipunt moeten, en dat is altijd breekbaar, dus minder draad naar het stuur is altijd beter.
Zal het niet te maken hebben met regelgeving?. Ik weet niet of dit een regel is hoor, maar stel je accu is helemaal op, kan je op eigen kracht nog wel fietsen, als je verlichting op je accu aangesloten is heb je dus geen licht. Van mij mogen ze de verlichting ook op de accu aansluiten. Maar wellicht dus dat regelgeving dat in de weg staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Torched schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:46:
De reden waarom je eigenlijk 52-16 wil rijden op je inter-8 naaf is de volgende website met grafiek.
https://www.cyclingabout....-testing-gearbox-systems/

De 5e versnelling is het meest efficient, dus eigenlijk wil je je kruissnelheid in die versnelling hebben.
Anders laat je veel power in je naaf als warmte achter. En dat is toch zonde.
Wat je verliest is je vermogen om heuvels te klimmen maarja, daar heb je in nederland geen last van, en anders installeer je tijdelijk een 20t tandwiel.

@Chrasher
Dat vind ik zo jammer aan de meeste belt systemen, die hebben een 20T tandwiel achter & 50T tandwiel voor.
Dat is geen ideale verhouding om in je 5e versnelling constant 25/27 km/h te fietsen.

Maar een belt tandwiel + riem vervangen is schrikbarend duur.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fagao schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:55:
[...]

Vind toch raar dat je hem te groot vind. Weet niet wat je lengte is, maar ik heb hem voor mijn dochter gekocht. Die is eind groep 8 (gemiddelde lengte) en kon er goed op fietsen. Stuur en zadel iets aangepast uiteraard.
De geometrie van het frame is wel even wennen, maar de kleur van de fiets icm met bruin zadel geeft het wel een mooie uitstraling. Ze was er erg blij mee.
Ik had het zadel op het laagste staan en kon niet met mijn voeten bij de grond. Niet eens bijna. Ik ben ongeveer 1,63m misschien iets kleiner. Meet mezelf nooit :-) Ik vond het een prachtige fiets! Zou er heel blij mee geweest zijn. Maar vooral met kind in stoeltje achterop denk ik wel dat het belangrijk is stabiel op de fiets te kunnen.

Ik denk nu over de elops 900 van decathlon. Die is er ook in een kleiner model. En ik kan eerst gaan proefrijden. Iemand hier ervaring mee?

Of de Lidl fiets die zou ook 2cm lager moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2019 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:03
Dacuuu schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 19:18:
[...]

Zal het niet te maken hebben met regelgeving?. Ik weet niet of dit een regel is hoor, maar stel je accu is helemaal op, kan je op eigen kracht nog wel fietsen, als je verlichting op je accu aangesloten is heb je dus geen licht. Van mij mogen ze de verlichting ook op de accu aansluiten. Maar wellicht dus dat regelgeving dat in de weg staat?
Nee hoor, er zijn plenty fietsen te koop met verlichting van uit de accu. Ik heb er hier 2: een Batavus quip e-go en een Riese en Muller Nevo, beide dus met Bosch systeem. Het laatste beetje energie in de accu is nog voldoende voor een paar uur licht, terwijl de trapondersteuning niet meer werkt.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-10 00:51

R2L

Sparta M10TI

Zo, de kogel is hier door de kerk! Vandaag voor de tweede keer naar de fietser in Ede geweest en ik ben daar wederom werkelijk voortreffelijk geholpen!

Mijn keuze is gevallen op de in dit forum nog niet besproken Sparta M10TI Smart (met ION motor). Waarom ik tot deze keuze ben gekomen, kun je hieronder lezen:

In eerste instantie ging ik naar Ede voor de M8TB of M9TB. De M9TB stond daar nog niet, maar men was zo vriendelijk om het herenmodel (wat ik persoonlijk toch het mooiste vind) uit het magazijn te halen. Deze was nog niet geschikt om op te fietsen, maar dan kon ik alvast een indruk krijgen hoe die fiets eruit zag en kon de adviseur gelijk kijken welke maat fiets ik zou moeten bestellen. Hier kwam overigens een verrassende uitslag naar voren, namelijk een iets kleinere framemaat dan ikzelf in eerste instantie had gedacht. Beide maten zouden goed zijn, maar de iets kleinere fiets stond beter, omdat het zadel dan niet op de allerlaagste stand hoefde.

Gezien de (volgens mijn lokale FM) te verwachten lange levertijd van de M9TB heb ik ook gelijk naar alternatieven gekeken en een proefrit gemaakt op de M8TB (Bosch motor) en de M10TI Smart met Sparta ION ondersteuning (Yamaha motor).

De Bosch motor was een fractie stiller en de ondersteuning voelde iets vloeiender aan, maar de ION ondersteuning voelde in de hoogste stand weer wat krachtiger aan (80NM voor de ION tegen 50NM voor de Bosch). Het ION display met veel meer functies vond ik (als "mister gadget" zijnde) mooier dan het Intuvia display van Bosch.

De M10TI Smart had over het algemeen een wat "luxere" uitstraling dan de M8TB & M9TB en de afwerking (bijvoorbeeld de koplamp) was iets mooier, al kunnen smaken hierover natuurlijk verschillen. De accu zit op een wat slimmere manier in het frame, waardoor die iets gemakkelijker erin en eruit te halen is. Met dezelfde sleutel van het fietsslot haal je direct de hele accu eruit. Bij de M8TB & M9TB moet je eerst het afdekkapje eraf schuiven en dan pas kun je de accu verwijderen. Niet heel moeilijk, maar toch een extra handeling.

De keuze tussen de drie modellen zou voor mij heel moeilijk zijn geweest, echter blijkt het herenmodel van de M10TI Smart als enige van de drie binnen één of twee weken leverbaar.

Het herenmodel van de M9TB is op z'n vroegst in augustus leverbaar en het herenmodel van de M8TB pas ergens in september!! En dan is de zomer voor deze mooi weer fietser alweer bijna voorbij... :)

Mocht iemand in dit forum deze fiets al hebben, dan ben ik heel erg benieuwd naar je ervaring! En mocht ik de eerste zijn, dan zal ik binnenkort in deze topic een korte review over deze fiets schrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door R2L op 25-05-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik zit met de keuze tussen de LIDL ebike, en de Batavus Fonk e Go.

Zouden jullie kenners kunnen helpen om de knoop door te hakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 21:40

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 01:56:

Wat zijn je eigen ideeën over de 2 modellen. Dit is wel heel minimaal.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-10 17:35

eisbaer

Zie signature

Op beide zou ik een rondje willen rijden en dan beslissen.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L

R2L

Dit zijn nogal fundamenteel verschillende fietsen! Voorwielmotor voor de Batavus vs middenmotor voor de fiets van de Lidl.

Qua motorconcept zou ik persoonlijk voor de middenmotor gaan, maar aan de andere kant zou ik in verband met de aftersale en service toch liever gaan voor een fiets die je bij de lokale FM koopt. Ga eerst eens proefrijden op een fiets met middenmotor en voorwielmotor, dan snap je precies wat ik bedoel.

[ Voor 8% gewijzigd door R2L op 25-05-2019 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
R2L schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:36:
[Afbeelding: Sparta M10TI]

Zo, de kogel is hier door de kerk! Vandaag voor de tweede keer naar de fietser in Ede geweest en ik ben daar wederom werkelijk voortreffelijk geholpen!

Mijn keuze is gevallen op de in dit forum nog niet besproken Sparta M10TI Smart (met ION motor). Waarom ik tot deze keuze ben gekomen, kun je hieronder lezen:

In eerste instantie ging ik naar Ede voor de M8TB of M9TB. De M9TB stond daar nog niet, maar men was zo vriendelijk om het herenmodel (wat ik persoonlijk toch het mooiste vind) uit het magazijn te halen. Deze was nog niet geschikt om op te fietsen, maar dan kon ik alvast een indruk krijgen hoe die fiets eruit zag en kon de adviseur gelijk kijken welke maat fiets ik zou moeten bestellen. Hier kwam overigens een verrassende uitslag naar voren, namelijk een iets kleinere framemaat dan ikzelf in eerste instantie had gedacht. Beide maten zouden goed zijn, maar de iets kleinere fiets stond beter, omdat het zadel dan niet op de allerlaagste stand hoefde.

Gezien de (volgens mijn lokale FM) te verwachten lange levertijd van de M9TB heb ik ook gelijk naar alternatieven gekeken en een proefrit gemaakt op de M8TB (Bosch motor) en de M10TI Smart met Sparta ION ondersteuning (Yamaha motor).

De Bosch motor was een fractie stiller en de ondersteuning voelde iets vloeiender aan, maar de ION ondersteuning voelde in de hoogste stand weer wat krachtiger aan (80NM voor de ION tegen 50NM voor de Bosch). Het ION display met veel meer functies vond ik (als "mister gadget" zijnde) mooier dan het Intuvia display van Bosch.

De M10TI Smart had over het algemeen een wat "luxere" uitstraling dan de M8TB & M9TB en de afwerking (bijvoorbeeld de koplamp) was iets mooier, al kunnen smaken hierover natuurlijk verschillen. De accu zit op een wat slimmere manier in het frame, waardoor die iets gemakkelijker erin en eruit te halen is. Met dezelfde sleutel van het fietsslot haal je direct de hele accu eruit. Bij de M8TB & M9TB moet je eerst het afdekkapje eraf schuiven en dan pas kun je de accu verwijderen. Niet heel moeilijk, maar toch een extra handeling.

De keuze tussen de drie modellen zou voor mij heel moeilijk zijn geweest, echter blijkt het herenmodel van de M10TI Smart als enige van de drie binnen één of twee weken leverbaar.

Het herenmodel van de M9TB is op z'n vroegst in augustus leverbaar en het herenmodel van de M8TB pas ergens in september!! En dan is de zomer voor deze mooi weer fietser alweer bijna voorbij... :)

Mocht iemand in dit forum deze fiets al hebben, dan ben ik heel erg benieuwd naar je ervaring! En mocht ik de eerste zijn, dan zal ik binnenkort in deze topic een korte review over deze fiets schrijven.
ION motors zijn niet heel populair, oudere generatie Yamaha motoren en geen mogelijkheid tot chippen.

Daar staat wel tegenover dat de Sparta MXXTi serie best mooi uitgevoerd is, als je voor een ION motor zou willen gaan zou ik zelf eerder naar de M11TI gaan kijken. Daar zit een alfine 11 naaf + belt op. Volledig onderhoudsvrij en ik verwacht uiteindelijk ook een betere restwaarde.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L

R2L

Strider schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:50:
[...]

ION motors zijn niet heel populair, oudere generatie Yamaha motoren en geen mogelijkheid tot chippen.

Daar staat wel tegenover dat de Sparta MXXTi serie best mooi uitgevoerd is, als je voor een ION motor zou willen gaan zou ik zelf eerder naar de M11TI gaan kijken. Daar zit een alfine 11 naaf + belt op. Volledig onderhoudsvrij en ik verwacht uiteindelijk ook een betere restwaarde.
Was sowieso niet van plan om 'm te gaan chippen en de M11TB had ik bij mijn vorige bezoek al gereden, maar die schakelde aanmerkelijk slechter dan een fiets met derailleur. Verder vond ik' m wat stugger fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
R2L schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:09:
[...]

Was sowieso niet van plan om 'm te gaan chippen en de M11TB had ik bij mijn vorige bezoek al gereden, maar die schakelde aanmerkelijk slechter dan een fiets met derailleur. Verder vond ik' m wat stugger fietsen.
Ik vind een derailleur ook heerlijk schakelen, behalve als ik stil sta :+

Maar goed, als je een mooi weer fietser bent zou ik trouwens ook voor een derailleur gaan. Overigens begrijp ik nog steeds niet waarom Sparta met Tektro remmen werkt. Tektro is low budget, de goedkoopste Shimano schijfrem is stukken beter. Minder onderhoudsgevoelig, makkelijker te bleeden etc. Waarschijnlijk zal het wel om de 10 euro meer winst gaan :F

Ik ga dadelijk de MT8B herenmodel uitproberen.

[ Voor 19% gewijzigd door Strider op 25-05-2019 13:42 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik worstel ook een beetje met wat nu aan te schaffen.

Case:
Fietsen naar het werk. Is niet al te ver 15km enkele reis. Paar keer op gewone fiets gedaan, maar zeker bij tegenwind in open veld, is dat net te intensief in colbert. Colbert opfrommelen en in de tas niet echt een optie.

Dus kijken naar ebike. Catch? Is een tijdelijke job (vooralsnog). Heb contract tot 1 juli volgend jaar en ben zelf ook wat rond aan het kijken voor wat anders.

Toch zit ik wel te denken aan e-bike.

Bij LBS kan ik een 2de hansje kopen, zonder garantie (en contact) voor 350. Deze zou op accu op en neer moeten kunnen, maar garantie tot aan de deur. Mag hem wel 1x meenemen om te proberen.

Dan staan er nog diverse 2de handjes bij de verschillende FM hier in de buurt. Gemiddeld tussen de 750 en 1000 euro en dan beperkt garantie op de accu.

Of een fiets van de decatlon (700 - 1000 euro), dan wel Lidl.

Wat is wijsheid? Is een lidl elektrische fiets naar een jaar ook nog redelijk te verpatsen?
Lees hier dat deze lidl een motor heeft die ook nog wat op te voeren is? 30km/h zou perfect zijn...

Iemand enige advies?

Buiten woon-werk zou ik hem niet veel gebruiken. Binnen mijn eigen woonplaats doe ik nu alles op de gewone fiets en wil dat ook zo houden. Ga ook minimaal 1x per week met de MTB weg (in de bossen). Dus zie niet in waarvoor ik deze fiets buiten het woon-werk zou pakken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OgWok schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 08:10:
[...]

Wat zijn je eigen ideeën over de 2 modellen. Dit is wel heel minimaal.
De batavus heb ik getest, en fietste OK, soms wat stug door dat deze geen vering heeft. Maar dat kun je oplossen met een andere zadelpen.
De lidl fiets geen ervaring mee, als dat deze betere specificaties schijnt te hebben op papier.
Wil de fiets aanschaffen voor dagelijks verkeer 20 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik twijfel nu tussen de Lidl fiets (die mogelijk ook te groot is) en de decathlon elops 900 van 1099 euro.
Grootste verschillen die ik zie (ik ben geen fietsexpert dus vergeef me als ik iets zeg wat niet klopt)
Decathlon heeft schijfremmen Lidl v-brakes
Decathlon derailleur en Lidl naaf versnellingen
Decathlon heeft de accu een optimale radius van max 70km en Lidl 120 km
Decathlon heeft een koppel van 30nm en Lidl 50nm
Decatlon heeft normale banden en Lidl anti lek/lekstop banden.
Decatlon heeft een achteraandrijving en Lidl een middenmotor volgens mij beide prima.
Wat betreft de frame hoogte de Aldi fiets zou 48cm zijn en die paste me dus niet. De Lidl fiets zou 46cm zijn ik hoop dat die 2cm net genoeg zijn.
De decathlon fiets is in 2 maat uitvoeringen en de kleinste past me (vanochtend geprobeerd) zadel hoeft zelfs niet eens op de laagste stand.
Wat is nu de beste fiets voor me? Prijs is zo gelijk dat die niet meetelt.
Ik fiets alleen recreatief, met kind achterop in zitje. Soms naar het werk dat is ongeveer 8km enkele reis.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L

R2L

Strider schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:27:
[...]

Ik vind een derailleur ook heerlijk schakelen, behalve als ik stil sta :+

Maar goed, als je een mooi weer fietser bent zou ik trouwens ook voor een derailleur gaan. Overigens begrijp ik nog steeds niet waarom Sparta met Tektro remmen werkt. Tektro is low budget, de goedkoopste Shimano schijfrem is stukken beter. Minder onderhoudsgevoelig, makkelijker te bleeden etc. Waarschijnlijk zal het wel om de 10 euro meer winst gaan :F

Ik ga dadelijk de MT8B herenmodel uitproberen.
Leuk! MT8B is ook een hele mooie fiets. Schakelt net als de M11Ti iets stroever dan een fiets met derailleur, maar niet persé storend. Vond 'm heel comfortabel. Waarom ze Tektro remen gebruiken? Waarschijnlijk omdat ze de fiets min of meer overnemen van Winora. Zo is de M9TB een clone van de Winora Sinus i9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Verwijderd schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:29:
Ik twijfel nu tussen de Lidl fiets (die mogelijk ook te groot is) en de decathlon elops 900 van 1099 euro.
Grootste verschillen die ik zie (ik ben geen fietsexpert dus vergeef me als ik iets zeg wat niet klopt)
Decatlon heeft een achteraandrijving en Lidl een middenmotor volgens mij beide prima.
Wat betreft de frame hoogte de Aldi fiets zou 48cm zijn en die paste me dus niet. De Lidl fiets zou 46cm zijn ik hoop dat die 2cm net genoeg zijn.
De decathlon fiets is in 2 maat uitvoeringen en de kleinste past me (vanochtend geprobeerd) zadel hoeft zelfs niet eens op de laagste stand.
Ik fiets alleen recreatief, met kind achterop in zitje. Soms naar het werk dat is ongeveer 8km enkele reis.
Neem je de kruitvat fiets ook mee in je beslissing?
https://www.kruidvat.nl/d...e-6speed-e-bike/p/4761338

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat is een voorwiel motor. En ook 49cm frame. Dat gaat zeker te groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
R2L schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:36:
[...]

Leuk! MT8B is ook een hele mooie fiets. Schakelt net als de M11Ti iets stroever dan een fiets met derailleur, maar niet persé storend. Vond 'm heel comfortabel. Waarom ze Tektro remen gebruiken? Waarschijnlijk omdat ze de fiets min of meer overnemen van Winora. Zo is de M9TB een clone van de Winora Sinus i9.
Je hebt gelijk, de MT8B is gewoon een goedkope variant van de Winora Sinus iR8 i500Wh

Waarschijnlijk nemen ze alleen het frame af en bouwen ze hem zelf iets goedkoper op:

Winora Sinus iR8 i500Wh
+ Shimano 445 schijfremmen
+ Andere zadelpen. Sparta heeft een XLC
+ Een algehele betere afwerking

Op het eerste gezicht is de Sparta best een mooie fiets, maar vooral de kabelafwerking vond ik erg matig. Ik begrijp niet dat je dit bij een fiets van 3000 euro niet ff mooi afwerkt.

Voor de geïnteresseerde, achter zit een Gates 24T tandwiel en voor een 50T.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/f4g2eg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2sbs661.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2hdnw9z.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:29:
Je kan de Lidl fiets nemen en dan de verende zadelpen vervangen voor een normale zadelpen. Scheelt je 3-5cm. Of je kan een verende zadelpen kopen waarbij het bovengedeelte lager zit dan de bovenkant van de zadelpen. Scheelt je ook een paar cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
@Verwijderd onze buurvrouw is 1m55 en kon op de Lidl fiets goed uit de voeten (zadel even op laagste stand gezet). Ze vond hem alleen te zwaar, maar ze rijdt zelf op een niet-electrische fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wian schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:14:
@Verwijderd onze buurvrouw is 1m55 en kon op de Lidl fiets goed uit de voeten (zadel even op laagste stand gezet). Ze vond hem alleen te zwaar, maar ze rijdt zelf op een niet-electrische fiets.
Kijk daar kan ik wat mee :-)
Te zwaar gaat het voor mij niet snel zijn, ik ben een bakfiets gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L

R2L

Strider schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 16:37:
[...]

Je hebt gelijk, de MT8B is gewoon een goedkope variant van de Winora Sinus iR8 i500Wh

Waarschijnlijk nemen ze alleen het frame af en bouwen ze hem zelf iets goedkoper op:

Winora Sinus iR8 i500Wh
+ Shimano 445 schijfremmen
+ Andere zadelpen. Sparta heeft een XLC
+ Een algehele betere afwerking

Op het eerste gezicht is de Sparta best een mooie fiets, maar vooral de kabelafwerking vond ik erg matig. Ik begrijp niet dat je dit bij een fiets van 3000 euro niet ff mooi afwerkt.
Inderdaad, hoe moeilijk kan het zijn om er een heel klein stukje kabelslang omheen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
R2L schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:54:
[...]

Inderdaad, hoe moeilijk kan het zijn om er een heel klein stukje kabelslang omheen te doen?
Dit snap ik dus ook niet. Nog erger: fietsen van meer dan €2000 die niets meer zijn dan een bestaand niet-elektrisch model met een andere bagagedrager zodat een accu eronder geschoven kan worden en een accu in een wiel.

Daarom vind ik de WATT fietsen bijzonder. Voor €1350 een fiets met verwisselbare accu in het frame. Waarom zou je meer betalen? Ok, er is bezuinigd op verlichting. Maar het is tenminste een dedicated frame (met redelijk goed weggewerkte kabels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Heeft er iemand de lidl fiets van 2019 al?

Wat ik had wat vraagjes, die wat lastig zijn te beantwoorden zonder hem te bestellen. Het staat ook niet in de handleiding en de helpdesk geeft niet zo veel respons... (of ik ben te ongeduldig, maar snel zijn ze niet).

Zover ik kan vinden (en online) heeft de Lidl fiets een krachtsensor omdat dit een bafang middenmotor is met krachtsensor (klopt dat?)
De lidl fiets van 2019 heeft geen mogelijkheid tot het verhogen van de snelheid, ook al koop je de kabelboom en de bijbehorende kabeltje?

Wat zou een dergelijke Lidlfiets na 1 jaar nog waard zijn bij 2de handsverkoop? Gewoon particulier?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Cyberpope schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:29:
Heeft er iemand de lidl fiets van 2019 al?

Wat ik had wat vraagjes, die wat lastig zijn te beantwoorden zonder hem te bestellen. Het staat ook niet in de handleiding en de helpdesk geeft niet zo veel respons... (of ik ben te ongeduldig, maar snel zijn ze niet).

Zover ik kan vinden (en online) heeft de Lidl fiets een krachtsensor omdat dit een bafang middenmotor is met krachtsensor (klopt dat?)
De lidl fiets van 2019 heeft geen mogelijkheid tot het verhogen van de snelheid, ook al koop je de kabelboom en de bijbehorende kabeltje?

Wat zou een dergelijke Lidlfiets na 1 jaar nog waard zijn bij 2de handsverkoop? Gewoon particulier?
De Bafang middenmotor heeft een rotatiesensor, geen trapkrachtsensor!
En zoals hier is gepost, krijg je de snelheid niet harder dan 25 km/h
Restwaarde, tja wat een gek er voor geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loots
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-06 22:00
De lidl e-bike die op dit moment op de website staat is niet exact hetzelfde als de e-bike die een tijdje terug werd verkocht.https://www.lidl-shop.nl/...hete-E-bike-28/p100236406

Deze heeft een ander display, op deze zou de snelheid wel te verhogen moeten zijn. Echter zal iemand dit moeten checken.

[ Voor 4% gewijzigd door Loots op 26-05-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loots schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:56:
De lidl e-bike die op dit moment op de website staat is niet exact hetzelfde als de e-bike die een tijdje terug werd verkocht.https://www.lidl-shop.nl/...hete-E-bike-28/p100236406

Deze heeft een ander display, op deze zou de snelheid wel te verhogen moeten zijn. Echter zal iemand dit moeten checken.
Ik krijg hem volgende week binnen dan kan ik het met zekerheid zeggen. Maar ik heb contact gehad met Fietsned zij verzorgen de garantie en onderhoud voor Aldi en Lidl Prophete fietsen. Die vertelden me dat de Aldi fiets gelijk is aan het Lidl model dat een poos terug verkocht werd. Dit is dan de versie met de kleine display die niet via de display is te versnellen.
Maar de fiets die Lidl nu aanbied is eigenlijk de 2018 versie, en waarschijnlijk dus wel via de display aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
We hebben de Lidl fiets vorige maand gekocht voor 1079 ex. verzending. Wij hebben het 2019 model met nieuw display. Op motor en display staat "Blaupunkt". Motor is eigenlijk een Bafang bbs01b en de display is eigenlijk een Bafang DP-C11. De snelheid kan niet via het display aangepast worden.

Wat Lilya zegt klopt volgens mij wel. Het model wat nu op de Lidl site staat met groter display voor 1049 ex. lijkt idd op de 2018 versie. Ben benieuwd of hierop de snelheid nog aan te passen is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stephanus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-08 22:26
Eind maart en begin april heb ik op het forum verschillende vragen gesteld over het ombouwen van mijn Koga F3 S2.1 fiets uit 2017. Inmiddels heb ik de fiets omgebouwd.

Foto's: https://photos.app.goo.gl/uJoPcUCqqefZSud17

Onderdelen (Greenbikekit):
  • Bafang/8fun 36V BBS01B Kit, inclusief shift sensor, C965 display, 46T tandwiel
  • Frame battery DA-5C-36V 36V14.5AH(10S5P) by NCR18650PF
De ombouw tot een rijdende e-bike is mij erg meegevallen. Ondanks de verdikking in het Koga frame paste de motor zonder aanpassingen. De shift sensor heb ik niet gemonteerd, lijkt mij niet nodig. De gashendel heb ik ook niet gemonteerd. Totale kosten van de ombouw inclusief van extra gereedschap van Decatlon was ca. 700 euro.

Wat erg tegenviel was de levertijd en verzending van Greenbikekit. De bestellingen was op 9 april, bevestiging verzending op 13 april en aankomst op (!) 13 mei.

Volgende stap is netjes wegwerken van de kabels. Ik wil de battery kabel van de BBS01b direct op het battery frame solderen, want deze is nu wat te lang. Verder wil ik de EB-BUS vier in één kabel vervangen door een kabel door het frame. Dit zou dan een drie in één kabel kunnen zijn, want ik gebruik geen gashendel. De vraag is even waar ik het beste connectoren en/of kabel vandaan kan halen. Wie heeft hier ervaring mee?
( ik heb vragen uitstaan bij fietsunie, FON en e-bike-technologies.de )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th_mas
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-09 13:33
Goedendag, sinds kort ben ik in de markt voor een elektrische fiets, in de prijscategorie van circa € 2000 tot € 2500. Inmiddels heb ik al heel wat ervaring opgedaan op internet en heb ik voor mijzelf een shortlist opgesteld. Bovenaan staat de Cannondale Mavaro Neo 2. Wat mij echter opvalt, in negatieve zin, is dat deze fiets, zoals vele anderen, ronduit slecht verkrijgbaar is. Ik woon in Friesland en wil ik deze fiets graag ergens uitproberen, dit betekent dat ik genoodzaakt ben zo’n beetje het halve land af te reizen. Via internet bestellen is eigenlijk ook haast niet mogelijk. Dit is voor mij een fikse teleurstelling en zorgt ervoor dat mijn enthousiasme rondom de mogelijke aanschaf toch wat aan het verdwijnen is. Ik lees hier dat veel mensen naar de lokale fietsverkoper refereren maar het aanbod is dan toch altijd erg karig lijkt mij.

Klinkt dit herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:54

bert pit

asdasd

@Th_mas Vroeger had je een stuk of 6 merken fietsen en elk merk had 5 of 10 types. Elke fietsenmaker had alles staan van een paar merken. Het aantal types per merk is sterk omhoog gegaan en daarbij is de e-bike markt geëxplodeerd.

Allerlei nieuwe toetreders met nieuwe merken en concepten betreden de markt. Het is een lucratieve markt, want een e-bike is twee keer zo duur en er worden er al meer verkocht dan gewone fietsen. Niet vreemd dus, dat wanneer je iets specifieks wilt, het niet altijd om de hoek verkrijgbaar is, zeker als je in een uithoek woont.

Wat ik je aan zou raden is om met die specificaties naar de fietsenmaker te gaan en het probleem bij hem neer te leggen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

svandijk.nl schreef op zondag 26 mei 2019 @ 16:05:
Eind maart en begin april heb ik op het forum verschillende vragen gesteld over het ombouwen van mijn Koga F3 S2.1 fiets uit 2017. Inmiddels heb ik de fiets omgebouwd.

Foto's: https://photos.app.goo.gl/uJoPcUCqqefZSud17

Onderdelen (Greenbikekit):
  • Bafang/8fun 36V BBS01B Kit, inclusief shift sensor, C965 display, 46T tandwiel
  • Frame battery DA-5C-36V 36V14.5AH(10S5P) by NCR18650PF
De ombouw tot een rijdende e-bike is mij erg meegevallen. Ondanks de verdikking in het Koga frame paste de motor zonder aanpassingen. De shift sensor heb ik niet gemonteerd, lijkt mij niet nodig. De gashendel heb ik ook niet gemonteerd. Totale kosten van de ombouw inclusief van extra gereedschap van Decatlon was ca. 700 euro.

Wat erg tegenviel was de levertijd en verzending van Greenbikekit. De bestellingen was op 9 april, bevestiging verzending op 13 april en aankomst op (!) 13 mei.

Volgende stap is netjes wegwerken van de kabels. Ik wil de battery kabel van de BBS01b direct op het battery frame solderen, want deze is nu wat te lang. Verder wil ik de EB-BUS vier in één kabel vervangen door een kabel door het frame. Dit zou dan een drie in één kabel kunnen zijn, want ik gebruik geen gashendel. De vraag is even waar ik het beste connectoren en/of kabel vandaan kan halen. Wie heeft hier ervaring mee?
( ik heb vragen uitstaan bij fietsunie, FON en e-bike-technologies.de )
Nu nog even opnieuw programmeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 15:31
Ik ben van plan 20000 te gaan fietsen per jaar, i.p.v. auto pak ik de fiets 40 kilometer enkele reis dus 400 per week kom ik dan op plus priveverkeer. Je hebt dan op een highspeed bike in een paar jaar tijd heel wat kettingen e.d. die vervangen moeten worden en een accu gaat ook geen zestigduizend mee. Lease heeft geen kilometer beperking, is dit dan idd veel aantrekkelijker in mijn situatie ? Ik ben geen fan van lease, maar kan moeilijk een andere conclusie trekken. Goedkoop is het niet, je betaalt voor een private lease auto met stickers ongeveer hetzelfde, maar dat is niet met onbeperkte kilometers.... het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar ik heb navraag gedaan, geen kilometer beperking, onderhoud zit er bij in. Hoe kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
el flaco schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:55:
Ik ben van plan 20000 te gaan fietsen per jaar, i.p.v. auto pak ik de fiets 40 kilometer enkele reis dus 400 per week kom ik dan op plus priveverkeer. Je hebt dan op een highspeed bike in een paar jaar tijd heel wat kettingen e.d. die vervangen moeten worden en een accu gaat ook geen zestigduizend mee. Lease heeft geen kilometer beperking, is dit dan idd veel aantrekkelijker in mijn situatie ? Ik ben geen fan van lease, maar kan moeilijk een andere conclusie trekken. Goedkoop is het niet, je betaalt voor een private lease auto met stickers ongeveer hetzelfde, maar dat is niet met onbeperkte kilometers.... het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar ik heb navraag gedaan, geen kilometer beperking, onderhoud zit er bij in. Hoe kan dat?
Ik denk dat jij met 80km per dag ook een uitzondering bent ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 23:16
Cyberpope schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:29:
Ik worstel ook een beetje met wat nu aan te schaffen.

Iemand enige advies?
Een (tweedehands) ligfiets is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik zou nog eens goed nadenken, 40 km enkele reis is ontzettend veel, ook op een speed-pedelec. Dat ben je binnen een week goed zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 15:31
gop1 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:19:
[...]

Ik zou nog eens goed nadenken, 40 km enkele reis is ontzettend veel, ook op een speed-pedelec. Dat ben je binnen een week goed zat.
Met de auto 45 minuten inclusief files, met speed-pedelec ongeveer een uur, 38 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

[...]

Ik doe 33, enkel, met normaal weer door het bos, 36.
Of het veel is ligt ook erg aan de route.

Deze afstand in stedelijk gebied, en ik zou gek worden. (stoplichten, meer drukte etc)
Landelijk, prima!
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar ik heb navraag gedaan, geen kilometer beperking, onderhoud zit er bij in. Hoe kan dat?
Omdat in de praktijk het gros na een tijdje toch niet veel meer rijdt. De contracten lopen zo maar 4 jaar.
Veel mensen zijn uiteindelijk luxe-poppetjes. Regen? Wind? Sneeuw? Hagel? Hoge temperaturen? en dan veel km's...daar zullen ze er maar een paar van hebben.

Ik kreeg van de fietsenmaker te horen dat de leasemaatschappij al erg onder de indruk was van mijn 20.000 in 1.5 jaar.

[ Voor 38% gewijzigd door BertV op 26-05-2019 22:14 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Als je iets met een speedbike wil gaan doen, koop een Stromer of iets dergelijks met een achterwielmotor. Of een elektrische brommer, dat kan ook natuurlijk.
Middenmotor met kettingen wordt niet grappig, tenzij je investeert in een rohloff naaf met een ombouwkit erbij dan kan je het wel redelijk wegzetten denk ik zo.

En je mag ook gelijk proberen iets van 1000Wh aan accuvermogen te krijgen. 500Wh gaat nooit genoeg zijn om die 40 te halen als het weer wat kouder wordt.
[...]

Valt mee, ik heb een halfjaar lang 60 gereden, daarna 70 p/dag. Het scheelt aanzienlijk in benzine. En zoals BertV vertelt, je wil geen stadsverkeer, de kortste routes die ik had gingen ook door centra heen maar als je maar 2 km hoeft om te rijden om dat te missen doe je dat graag.

Zodra het over lange routes gaat zonder kruisingen waar je moet stoppen is het prima te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Torched op 26-05-2019 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanus
Tafkar schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:53:
[...]

Nu nog even opnieuw programmeren :)
De programmeerkabel had ik besteld bij AliExpress en was al drie weken binnen. Na de eerste proefrit heb ik wat aanpassingen gedaan.

Ik heb nog wel iets aparts met de c965. Volgens de handleiding zou ik ook wielmaat 700c moeten kunnen instellen, maar mijn c965 kent die waarde niet. Hierdoor klopt de snelheid niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iemand die de Lidl 2018 versie heeft die de bagagedrager voor me kan opmeten? Ik probeer een kinderzitje te vinden dat er op gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjwater
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-01 13:49
Ik beb nu 2000 km op de M11Ti gereden. Het is een prima fiets. De tektro remmen bevallen me veel beter dan shimano (die altijd piepen). De shimano 11 speed naaf heeft nog geen 1 keer gehaperd. Dit valt me ook erg mee. Het grootste nadeel vind ik de herrie uit de motor. Volgens de fietsenmaker schijnt dat normaal te zijn voor deze motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:31:
Is er iemand die de Lidl 2018 versie heeft die de bagagedrager voor me kan opmeten? Ik probeer een kinderzitje te vinden dat er op gaat passen.
En als het niet past, voor Bobike heb je zon montagebeugel voor aan je zadelstang. Ik rij er al heel lang mee, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

KleineJoop schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:15:
[...]

Een (tweedehands) ligfiets is ook een optie.
nee, te veel ruimte beslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
zeef schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:16:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacuuu schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:18:
[...]

En als het niet past, voor Bobike heb je zon montagebeugel voor aan je zadelstang. Ik rij er al heel lang mee, werkt prima.
Dat gaat bij mij niet omdat mijn zadel te ver naar beneden moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-10 17:35

eisbaer

Zie signature

zeef schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:58:
[...]
Laat even weten hoe hij bevalt als je er wat op rond hebt gereden.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
eisbaer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:35:
[...]
Laat even weten hoe hij bevalt als je er wat op rond hebt gereden.
Uiteraard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Vanmorgen weer eens in de regen gereden. Wat maken de schijfremmen van m'n Qwic RD10 een teringherrie als ze nat zijn zeg... Alle kippen zijn weer van de leg.
Ik heb er bij de FM al eens over geklaagd, volgens hem is 't normaal, en inderdaad is het na een paar keer stevig remmen weg, maar het is een aanslag op m'n trommelvliezen.

Is dat normaal voor Magura MT5e's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:43
B64 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:57:
Vanmorgen weer eens in de regen gereden. Wat maken de schijfremmen van m'n Qwic RD10 een teringherrie als ze nat zijn zeg... Alle kippen zijn weer van de leg.
Ik heb er bij de FM al eens over geklaagd, volgens hem is 't normaal, en inderdaad is het na een paar keer stevig remmen weg, maar het is een aanslag op m'n trommelvliezen.

MT4 hier maar zelfde verschijnsel. Geeft heel veel herrie. Alsof er een vrachtwagen stevig moet remmen. Maar goed. Voordeel is dat ik niet hoef te bellen als ik ergens langs wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Mijn nieuwe QWIC MN8 heeft MT4 schijfremmen. Vindt ze tot nu toe erg stil al hoor je ze soms zachtjes wat schuren als er even tussen komt.
Was vanmorgen gelukkig voorbereid en ben voor de regen uit gefietst, maar wellicht kan ik je vanavond vertellen of ze herrie maken in de regen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is dat normaal voor schijfremmen.
Had ik op mijn Mountainbike ook geregeld last van, dat ging bij mij ook altijd met een dusdanig volume dat ik dat een beetje gênant vond.
Als je een beetje achter nietsvermoedende mensen rijd en je gooit in één keer de ankers uit schrikken ze zich ook een dubbele hartverlamming.
Alles wat er aan beesten in de buurt zit, zoals eenden en duiven, gaan er ook met een bloedgang vandoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider

Helaas is daar niet veel aan te doen. Je zou nog wel andere remblokken kunnen proberen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Torched schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:06:
Als je iets met een speedbike wil gaan doen, koop een Stromer of iets dergelijks met een achterwielmotor. Of een elektrische brommer, dat kan ook natuurlijk.
Met zulke afstanden en voor meerdere jaren zou ik idd eerder een elektrische scooter pakken, en dan een goeie, Govecs S2.6 ofzo niet die Chinese rommel met flut accu's die je voor de helft koopt. Daar zit je ook wat comfortabeler op (beenkleed in de winter, etc) en die dingen zijn gemaakt voor 10.000en kilometers met lage onderhoudskosten. Geen idee wat de lease kost, maar de aankoopprijs van die dingen zijn zoveel als een leuke Stromer.

Of als je een sportievere zit wil, zo'n elektrische brommer met extra tweede accu (3600 Wh totaal).

Vloeken in de kerk, in dit e-bike topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowichan
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-10 18:43
Vandaag de Aldi fiets die ik vorige week heb gekocht in elkaar gezet. Ik ben specifiek voor de Aldi versie gegaan vanwege de grotere framemaat (48) t.o.v. die van de Lidl (46). Ben toch verbaasd hoe groot de fiets eigenlijk is; hij is vooral erg lang. Heb liever dat ik, zoals het een stadsfiets betaamt, met een verticale rug kan fiets ipv 'hangen'. Met het zadel op de laagste stand en het stuur zo dicht mogelijk bij de berijder is dit echter prima te doen voor mij (1.72m).

Motor is ook echt daadwerkelijk stil (itt wat sommige merken adverteren) en fietsen zonder aandrijving gaat ook prima.

Bij de levering was er wel een kabeltje aan de binnenkant van het achterspatbord (waarom zit dit hier?) dat loshing en daardoor aanliep. Met wat tiewraps opgelost. Ik adviseer wel deze kabel nog voordat ie het spatbord in loopt aan het linker framedeel vast te zetten met tiewraps anders kan ie daar ook de band raken.

Al met al wel tevreden over de fiets. Voor 1050 euro een mooie, relatief onderhoudsvrije fiets met kwalitatief goede motor en accu. Equivalent kost zeker 600-800 euro meer.

[ Voor 8% gewijzigd door cowichan op 28-05-2019 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
cowichan schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:26:
Met het zadel op de laagste stand en het stuur zo dicht mogelijk bij de berijder is dit echter prima te doen voor mij (1.72m).
Zit je dan wel ergonomisch goed met je 1.72m? Mijn moeder heeft bv precies dezelfde lengte en die rijdt met een 5-10cm hogere zadelhoogte.
Je been moet in ieder geval lichtjes gebogen zijn als de trapper in de laagste stand staat. Als dat niet zo is, is dat zeer slecht voor je knieen en krijg je hier na verloop van tijd ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowichan
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-10 18:43
silmaril8 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:39:
[...]

Zit je dan wel ergonomisch goed met je 1.72m? Mijn moeder heeft bv precies dezelfde lengte en die rijdt met een 5-10cm hogere zadelhoogte.
Je been moet in ieder geval lichtjes gebogen zijn als de trapper in de laagste stand staat. Als dat niet zo is, is dat zeer slecht voor je knieen en krijg je hier na verloop van tijd ook last van.
Ja zit opzich prima, althans denk ik. In de laagste stand zijn mijn knieen inderdaad gebogen, denk zo'n 165-170 graden ongv; zeker niet gestrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08 16:42

Lappieboy

voltijd nerd

zeef schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:58:
[...]

Wat is uiteindelijk de doorslag geweest om de Union te kopen?
Toen ik dit net las meteen even wezen zoeken online en ziet er prima uit ook kwa uitrusting.
Heb je hem met riem gekocht of met de ketting?
Ziet er namelijk uit als een goed alternatief op de sparta r5te die op mijn keuze lijstje staat. :)

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-10 19:33
Beste allemaal,

Mijn vriendin heeft een 2e hands Babboe Curve bakfiets gekocht, niet elektrisch.
Jullie raden het al, deze moet worden omgebouwd.

Mechanisch zal het wel meevallen, en met alle posts hier zal het programmeren ook wel goed gaan, maar de eerste stap is om de juiste set aan te schaffen.

Daarom de korte vraag, welke ombouwset kan ik het beste aanschaffen voor deze bakfiets? De bakfiets weegt leeg immers al 65kg, en de maximale belading is nog eens 200kg. De versies die vanuit de fabriek worden geleverd hebben de volgende elektrische configuratie:
- Actieradius 40-60km
- Accu 32.85V 374Wh 11,4Ah
- Motor 36V 250W onderhoudsvrije motor
- Accu oplader 42,1V 2,08Ah

We wonen in NH, dus nagenoeg alles is vlak. Het hoeft ook niet bloedsnel te gaan. De actieradius mag natuurlijk wel een tikkie beter...want als de theoretische actieradius al zo klein is zal die in de praktijk nog minder zijn. De bakfiets heeft een Shimano Nexus 7 naafversnelling en géén bagagedrager (als de set een bagagedrager+accu bevat is dat geen probleem.

Ik lees hier heel veel over Bafang, en dat spreekt me wel aan.

Mijn vragen:

- Welke ombouwset (merk, specs) kan ik op dit moment het beste aanschaffen?
- Waar kan ik die op dit moment het beste (voordeligst) kopen? Een paar weken levertijd is geen probleem, dus Azië ook niet.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 07-10 11:17
Van mijn fiets gaat de inbouwbout op de krank steeds los. Iemand een idee hoe ik die permanent vast kan zetten?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanus
Laro schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:01:
Beste allemaal,

Mijn vriendin heeft een 2e hands Babboe Curve bakfiets gekocht, niet elektrisch.

Mechanisch zal het wel meevallen, en met alle posts hier zal het programmeren ook wel goed gaan, maar de eerste stap is om de juiste set aan te schaffen.

Daarom de korte vraag, welke ombouwset kan ik het beste aanschaffen voor deze bakfiets? De bakfiets weegt leeg immers al 65kg, en de maximale belading is nog eens 200kg. De versies die vanuit de fabriek worden geleverd hebben de volgende elektrische configuratie:
- Actieradius 40-60km

We wonen in NH, dus nagenoeg alles is vlak. Het hoeft ook niet bloedsnel te gaan. De actieradius mag natuurlijk wel een tikkie beter...want als de theoretische actieradius al zo klein is zal die in de praktijk nog minder zijn. De bakfiets heeft een Shimano Nexus 7 naafversnelling en géén bagagedrager (als de set een bagagedrager+accu bevat is dat geen probleem.

Mijn vragen:

- Waar kan ik die op dit moment het beste (voordeligst) kopen? Een paar weken levertijd is geen probleem, dus Azië ook niet.

Misschien is dit wel een aardige link:
https://fon.bike/voorbeelden-van-omgebouwde-fietsen/babboe-elektrisch-maken/babboe-big-met-bafang-bbs-ombouwset/

De vraag is natuurlijk of de motor past zonder aanpassingen aan het frame. Handige informatie zoals tekeningen vind je op https://www.fietsunie.nl/gratis-handleidingen.html.

Ik had zelf voor mijn gewone fiets een set besteld bij Greenbikekit.com. Deze set is prima, maar het duurde wel erg lang (ca. 5 weken).

[ Voor 3% gewijzigd door Stephanus op 29-05-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-10 19:33
@svandijk.nl Dankje voor je reactie. Ik had die ombouwpagina inderdaad gevonden, maar de handleidingenpagina nog niet, bedankt!

Het lijkt erop alsof ze aan de onderkant een stuk hebben moeten wegslijpen, dus dat de buis niet te "dik" maar "te hoog" was. Dit zal wel een hobbeltje zijn in het ombouwproces, maar niet onoverkomelijk. Ik heb een draaibankje, freesbankje en lasapparatuur...dus uiteindelijk komen we er wel.

Voor nu gaat het me er even om welke model (configuratie) ik het beste kan kopen, en wáár ik dat prijstechnisch gezien het beste kan kopen. Greenbikekit kom ik vaker tegen, dat is een betrouwbare, prijsgunstige webshop?

Voltage, wattage, sensoren, schakelaars, display, lader etc?

Lijkt me in ieder geval een leuk project!

Edit: De link naar het project is een Babboe Big, met grote buizen. De Babboe curve lijkt een eleganter frame te hebben, waardoor aanpassing wellicht niet nodig is.

[ Voor 13% gewijzigd door Laro op 29-05-2019 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-09 11:26
Laro schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:01:
Beste allemaal,

- Actieradius 40-60km

Mijn vragen:

Ik heb mijn BBS01B besteld bij PSWPower.com in Duitsland en de accu bij Enerprof.de in Berlijn. Beide onderdelen waren binnen 5 dagen binnen, was voor mij snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
12gobiking heeft t/m 1 juni mooie inruilkortingen, dus deze week besloten om zaterdag een Kalkhoff Endeavour 5 (Bosch active line plus of Shimano E6100) Belt 2019 58cm te gaan kopen, hoor ik net dat ze bij de fabrikant volledig zijn uitverkocht.

Ongelooflijk, het is nog niet eens juni en Kalkhoff kan bepaalde fietsen al niet meer leveren, wil je nu fietsen verkopen of niet :'). Ik bedoel het is een fiets van € 3800/3900, daar zit toch aardig wat marge voor hun op.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:33
Artbij schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:22:
Van mijn fiets gaat de inbusbout op de krank steeds los. Iemand een idee hoe ik die permanent vast kan zetten?
Loctite 243 (blauw, dat kun je eventueel nog weer loshalen.)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 07-10 11:17
Puch-Maxi schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:24:
[...]

Loctite 243 (blauw, dat kun je eventueel nog weer loshalen.)
Is dat normaal? Dat locktite nodig is?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 22:53
Artbij schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:37:
[...]

Is dat normaal? Dat locktite nodig is?
Mwag. Op mijn vroegere ATB's ook gezet. Nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Hier schijnbaar wat nieuws over de Bosch motoren uit 2020.
https://electrek.co/2019/...bike-motor-and-batteries/

TLDR:
  • First of all, the original small sprocket is gone, replaced with mounting hardware for a true chainring.
  • The housing for the new motor appears to be entirely redesigned as well.
  • The motor is said to weigh just 2.9 kg (6.4 lb). That’s a weight savings of over 25% compared to the previous model, which tipped the scales at 4 kg (8.8 lb).
  • Early reports also indicate that the motor has lower resistance when not in use.
  • Max 600 Wh accu - The battery is growing not only in capacity but also in length, measuring around 67 mm or 2.6 inches.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EUo3Mut.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Dacuuu schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:42:
Hier schijnbaar wat nieuws over de Bosch motoren uit 2020.
https://electrek.co/2019/...bike-motor-and-batteries/

TLDR:
  • First of all, the original small sprocket is gone, replaced with mounting hardware for a true chainring.
  • The housing for the new motor appears to be entirely redesigned as well.
  • The motor is said to weigh just 2.9 kg (6.4 lb). That’s a weight savings of over 25% compared to the previous model, which tipped the scales at 4 kg (8.8 lb).
  • Early reports also indicate that the motor has lower resistance when not in use.
  • Max 600 Wh accu - The battery is growing not only in capacity but also in length, measuring around 67 mm or 2.6 inches.
[Afbeelding]
Dit zat er ook al aan te komen. De Performance Line en CX zijn ook echt klaar om vervangen te worden. Te rumoerig, te veel interne weerstand, te klein tandwiel + niet efficiënt.

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 100 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.