Lappieboy schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:32:
Dat de trapkracht sensor ontbreekt is voor mij niet zozeer een probleem.
Vind het 'boost' effect op zich geen nadeel maar juist een leuke toevoeging.
Denk dat ik hier een uitzondering in ben.
Verder nog iets toe te voegen? algemene indruk was dus positief?

Ik heb de E-lite nu een week in bezit. Gekocht om mee naar werk te kunnen fietsen van Delft naar Rotterdam (13km enkele reis).
Pluspunten:
Fietst licht door de riem (Gates CDX) en lage gewicht van de fiets, ook zonder ondersteuning.
Dikke banden zorgen voor een prima wegligging en wegen van klinkers voelen aan als asfalt.
De motor (Shimano Steps E5000) is onhoorbaar. Bovendien lijkt deze efficiënt, de tweede dag naar werk vertrokken met een volle accu en kwam thuis met 60-80% batterij over. Ik fiets het meest op de normale stand. In de stad op eco ivm drukte op de fietspaden.
Fiets voelt zeer degelijk, geen gekraak of rammelende onderdelen.
Minpunten:
Motor is geen krachtpatser en komt bij het optrekken laat op gang. Voor mij geen probleem, want ik hou er ook van om zelf nog een beetje inspanning te leveren en de beloning is het boost effect wanneer de motor besluit bij te springen.
De banden zijn zo dik dat ze niet altijd in een fietsenrek passen. Van de fietsenmaker begreep ik dat dit sowieso geen goed idee is om een slag in het wiel te voorkomen. Wel voelen de voelen de wielen dermate stevig aan, dat je flink je best moet doen om er een slag in te krijgen.
Het display is erg klein en basic, maar bevat alle benodigde informatie.
Om de batterij op te laden los van de fiets wordt er een verloopstekker meegeleverd. Een onderdeel die je kwijt kan raken en duur is (80 euro).
Al met al ben ik erg blij met de fiets. Het voelt voor mij als heel veel value voor money.