Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.936 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:56
Vraag.

De LIDL e-bike die nu op hun site staat voor 1049, is dat een andere dan die van 1079 van 3 weken gelden?

Ik vraag dat omdat ik die van 1079 heb besteld, het bedrijf dat hem zou leveren heeft hem kwijtgemaakt en nu hebben ze een nieuwe verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:52
Strider schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:06:
[...]

Dit zat er ook al aan te komen. De Performance Line en CX zijn ook echt klaar om vervangen te worden. Te rumoerig, te veel interne weerstand, te klein tandwiel + niet efficiënt.
Dat kleine voortandwiel was ook vaak oorzaak van meer slijtage.

En mooi dat ze een 20% upgrade voor de interne accu hebben, maar die zijn dus helaas niet backwards compatible. Ze zijn groter qua maat. Alle fietsfabrikanten mogen het frame aan gaan passen. 600Wh is wel een lekkere hoeveelheid power.

Riese und Muller Supercharger met 1200 Wh straks _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30
Vlassie1980 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:49:
[...]

Dat kleine voortandwiel was ook vaak oorzaak van meer slijtage.

En mooi dat ze een 20% upgrade voor de interne accu hebben, maar die zijn dus helaas niet backwards compatible. Ze zijn groter qua maat. Alle fietsfabrikanten mogen het frame aan gaan passen. 600Wh is wel een lekkere hoeveelheid power.

Riese und Muller Supercharger met 1200 Wh straks _/-\o_
In dat opzicht is de Pegasus Opero Evo 10 opzich ook wel een interessante fiets. Shimano E8000 (groot tandwiel voor) + 2x 375Wh=750Wh Accu.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 00:06
maartend schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:34:
Vraag.

De LIDL e-bike die nu op hun site staat voor 1049, is dat een andere dan die van 1079 van 3 weken gelden?

Ik vraag dat omdat ik die van 1079 heb besteld, het bedrijf dat hem zou leveren heeft hem kwijtgemaakt en nu hebben ze een nieuwe verzonden.
Ja, die van 1079 is het 2019-model met een nieuwere motor en kleiner display. Dat is dezelfde als die de Aldi nu aanbiedt, link). Die van 1049 is het 2018-model met groter display en blijkbaar eenvoudig op te voeren via een instelling in het display, waar dat bij de 2019-versie niet kan. Verder verschil weet ik zo niet, mijn info komt uit het topic van anderen die dit hebben nagevraagd bij o.a. de reparatiedienst die voor het merk alles regelt.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@MacorgaZ
Thnx, dus even goed in de gaten houden als hij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08 16:42

Lappieboy

voltijd nerd

Iemand hier aanwezig in het bezit van een Sparta R5TE die zijn ervaringen tot dusver wil delen?
Zit er namelijk sterk over na te denken er 1 aan te schaffen. :)

@zeef Heb je de Union e-lite al in je bezit?
Zoja, hoe bevalt het de eerste dagen?

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Een tijdje geleden melde ik vol trots dat ik een Stella e-bike had gekocht en wel het nieuwe model.
Dat was volgens mij in maart.

Na de aflevering zijn er vele dingen mis gegaan. Schade bij aflevering, monteurs die schade maken tijdens reparaties, en een fiets die voor mijn gevoel gewoon niet lekker fietste.

Reparatieafspraken die last minute werden afgezegd ivm niet leverbare onderdelen. Nee het gevoel wat de Stella reclames mij zouden moeten geven had ik bij lange na niet.

Al tijden voelde ik gewoon dat de fiets inhield, en ik wel heel snel op het einde van de trapondersteuning zat, en gewoon niet goed door Stella werden opgepakt.

Na een 2e poging dit aanhangig te maken en ik met een iPhone GPS app een vergelijking had gemaakt, kwam ik tot de conclusie dat de fietssnelheid 6 km/u afweek ten opzichte van de GPS snelheid.

De monteur in kwestie gaf aan dat een GPS altijd afwijkt. Dat was ik wel met hem eens, maar niet zoveel. Pas toen ik aangaf dat mijn snelheid over 200km "maar" 9 kilometer was begon de monteur ook te twijfelen.

Na een vervanging van een controller-unit (wat dat ook moge zijn) heb ik een betere rij-ervaring.

Ik denk dat ik een soort van maandagmorgen fiets had, het merk is denk ik in te korte tijd te groot geworden en kan de vraag gewoon niet aan.

Uiteindelijk zijn al mijn issues opgelost, maar of ik Stella aan kan raden bij anderen, nee dat niet echt.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-10 00:51

R2L

Lappieboy schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:17:
Iemand hier aanwezig in het bezit van een Sparta R5TE die zijn ervaringen tot dusver wil delen?
Zit er namelijk sterk over na te denken er 1 aan te schaffen. :)

@zeef Heb je de Union e-lite al in je bezit?
Zoja, hoe bevalt het de eerste dagen?
Ik heb er niet een in bezit, maar wel uitgebreid mee proefgereden bij De Fietser in Ede (kan ik je echt aanraden!). Wat ik met name miste was de trapkracht sensor. Dit was voor mij de reden om voor een fiets te gaan met midden motor, omdat dit veel natuurlijker aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

R2L schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:13:
[...]

Ik heb er niet een in bezit, maar wel uitgebreid mee proefgereden bij De Fietser in Ede (kan ik je echt aanraden!). Wat ik met name miste was de trapkracht sensor. Dit was voor mij de reden om voor een fiets te gaan met midden motor, omdat dit veel natuurlijker aanvoelt.
Dat de trapkracht sensor ontbreekt is voor mij niet zozeer een probleem.
Vind het 'boost' effect op zich geen nadeel maar juist een leuke toevoeging.
Denk dat ik hier een uitzondering in ben. :9
Verder nog iets toe te voegen? algemene indruk was dus positief? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:35

eisbaer

Zie signature

Slasher schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:12:
De monteur in kwestie gaf aan dat een GPS altijd afwijkt. .
Het geboden signaal heeft voor snelheidsmeting een afwijking van zo’n 0,02 km/u. Afhankelijk van omstandigheden kan de afwijking van je ontvanger groter zijn. Ik betwijfel dat je gps noemenswaardig afwijkt. Die zou wel eens op de km/u nauwkeurig kunnen zijn in de open buitenlucht.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Afgelopen week op pad geweest voor een Ebike voor mijn vrouw :). Ik moet zeggen, fabrikanten maken het behoorlijk complex. Zelfs de verkopers wisten op een gegeven moment niet meer hoe en wat.
Uiteindelijk de Gazelle Orange C7 HMS (Shimano) 2019 gekocht
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Deze zat van alle fietsen het beste :). Shimano ipv Bosch want voelt net wat beter aan + LCD in het midden. Ik zou zelf op een totaal andere fiets zijn uitgekomen, maar soit :P (qua prijs/specs zijn er betere fietsen verkrijgbaar volgens mij)

In principe voor mijn vrouw haar woon-werk 40km per dag, maar ik denk dat ik er in 't weekend ook weleens op spring ;).

[ Voor 51% gewijzigd door Sport_Life op 31-05-2019 23:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2L

R2L

Lappieboy schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:32:
[...]

Reed verder prima! Mooie fiets voor een leuke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Sport_Life schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:01:
Afgelopen week op pad geweest voor een Ebike voor mijn vrouw :). Ik moet zeggen, fabrikanten maken het behoorlijk complex. Zelfs de verkopers wisten op een gegeven moment niet meer hoe en wat.
Uiteindelijk de Gazelle Orange C7 HMS (Shimano) 2019 gekocht
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Deze zat van alle fietsen het beste :). Shimano ipv Bosch want voelt net wat beter aan + LCD in het midden. Ik zou zelf op een totaal andere fiets zijn uitgekomen, maar soit :P (qua prijs/specs zijn er betere fietsen verkrijgbaar volgens mij)

In principe voor mijn vrouw haar woon-werk 40km per dag, maar ik denk dat ik er in 't weekend ook weleens op spring ;).
Ik hoop dat je meer geluk hebt dan wij met deze Gazelle, bij ons wat net na de garantie de accu’s stuk.
Geen coulange, maar we konden wel voor 600 euro een nieuwe accu kopen, toen hetzelfde tijdje later bij de tweede fiets was, maar een Qwic MN7 gekocht en die fiets een stuk beter dan de Gazelle!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HereIsTom schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:27:
[...]

Ik hoop dat je meer geluk hebt dan wij met deze Gazelle, bij ons wat net na de garantie de accu’s stuk.
Geen coulange, maar we konden wel voor 600 euro een nieuwe accu kopen, toen hetzelfde tijdje later bij de tweede fiets was, maar een Qwic MN7 gekocht en die fiets een stuk beter dan de Gazelle!
Dat heeft denk ik weinig met Gazelle te maken, maar met Shimano. Ik had het er trouwens niet bij laten zitten in jouw geval, je mag ervan uitgaan dat een accu langer dan een jaar (?) meegaat.
Overigens nemen we een fietsverzekering (verplicht ivm WKR-werkgever) die ook de accu vergoed indien het deffect een gevolg is van een storing in de accu of aandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Sport_Life schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:37:
[...]

Dat heeft denk ik weinig met Gazelle te maken, maar met Shimano. Ik had het er trouwens niet bij laten zitten in jouw geval, je mag ervan uitgaan dat een accu langer dan een jaar (?) meegaat.
Overigens nemen we een fietsverzekering (verplicht ivm WKR-werkgever) die ook de accu vergoed indien het deffect een gevolg is van een storing in de accu of aandrijving.
Je wil niet weten wat wij en de fietsenmaker hier allemaal hebben geprobeerd, de garantie was twee jaar.
Volgens de fietsenmaker was het een veel voorkomend probleem, hij verkoopt nu ook geen Gazelle meer omdat ie anders geen klanten meer overhoudt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Met de beperkte kennis die ik van E-Bikes heb opgedaan vind ik het vrij rigoreus / ongeloofwaardig van een fietsenmaker om alle Gazelle fietsen te weren omdat een Shimano accu blijkbaar na 2 jaar de geest geeft ;).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 31-05-2019 23:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bobbika
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-10 18:43
Lappieboy schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:32:
Ik heb de E-lite nu een week in bezit. Gekocht om mee naar werk te kunnen fietsen van Delft naar Rotterdam (13km enkele reis).
Pluspunten:
Fietst licht door de riem (Gates CDX) en lage gewicht van de fiets, ook zonder ondersteuning.
Dikke banden zorgen voor een prima wegligging en wegen van klinkers voelen aan als asfalt.
De motor (Shimano Steps E5000) is onhoorbaar. Bovendien lijkt deze efficiënt, de tweede dag naar werk vertrokken met een volle accu en kwam thuis met 60-80% batterij over. Ik fiets het meest op de normale stand. In de stad op eco ivm drukte op de fietspaden.
Fiets voelt zeer degelijk, geen gekraak of rammelende onderdelen.

Minpunten:
Motor is geen krachtpatser en komt bij het optrekken laat op gang. Voor mij geen probleem, want ik hou er ook van om zelf nog een beetje inspanning te leveren en de beloning is het boost effect wanneer de motor besluit bij te springen.
De banden zijn zo dik dat ze niet altijd in een fietsenrek passen. Van de fietsenmaker begreep ik dat dit sowieso geen goed idee is om een slag in het wiel te voorkomen. Wel voelen de voelen de wielen dermate stevig aan, dat je flink je best moet doen om er een slag in te krijgen.
Het display is erg klein en basic, maar bevat alle benodigde informatie.
Om de batterij op te laden los van de fiets wordt er een verloopstekker meegeleverd. Een onderdeel die je kwijt kan raken en duur is (80 euro).

Al met al ben ik erg blij met de fiets. Het voelt voor mij als heel veel value voor money.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Slasher schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:12:

Na een 2e poging dit aanhangig te maken en ik met een iPhone GPS app een vergelijking had gemaakt, kwam ik tot de conclusie dat de fietssnelheid 6 km/u afweek ten opzichte van de GPS snelheid.

De monteur in kwestie gaf aan dat een GPS altijd afwijkt.
Dan heeft jou monteur geen idee waar hij het over heeft. De GPS is altijd nauwkeuriger dan het ding van je fiets, behalve als je ondergornds rijdt of verschrikkelijk dikke bebossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Bobbika schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 08:57:
[...]

Ik heb de E-lite nu een week in bezit. Gekocht om mee naar werk te kunnen fietsen van Delft naar Rotterdam (13km enkele reis).
Pluspunten:
Fietst licht door de riem (Gates CDX) en lage gewicht van de fiets, ook zonder ondersteuning.
Dikke banden zorgen voor een prima wegligging en wegen van klinkers voelen aan als asfalt.
De motor (Shimano Steps E5000) is onhoorbaar. Bovendien lijkt deze efficiënt, de tweede dag naar werk vertrokken met een volle accu en kwam thuis met 60-80% batterij over. Ik fiets het meest op de normale stand. In de stad op eco ivm drukte op de fietspaden.
Fiets voelt zeer degelijk, geen gekraak of rammelende onderdelen.

Minpunten:
Motor is geen krachtpatser en komt bij het optrekken laat op gang. Voor mij geen probleem, want ik hou er ook van om zelf nog een beetje inspanning te leveren en de beloning is het boost effect wanneer de motor besluit bij te springen.
De banden zijn zo dik dat ze niet altijd in een fietsenrek passen. Van de fietsenmaker begreep ik dat dit sowieso geen goed idee is om een slag in het wiel te voorkomen. Wel voelen de voelen de wielen dermate stevig aan, dat je flink je best moet doen om er een slag in te krijgen.
Om de batterij op te laden los van de fiets wordt er een verloopstekker meegeleverd. Een onderdeel die je kwijt kan raken en duur is (80 euro).

Al met al ben ik erg blij met de fiets. Het voelt voor mij als heel veel value voor money.
Bedankt voor de toelichting!
Daar kunnen we wat mee. :)
Heb jij er de advies prijs voor moeten betalen of was er iets ruimte om te onderhandelen?

Jammer genoeg is de dichtstbijzijnde union dealer 25km verderop ondanks dat er in directe omgeving meerdere fietsenwinkels zitten.
Zijn er meer mensen die een fiets op 'afstand' hebben gekocht?
Ik denk dan direct; 'als er dan iets is, zit het niet om de hoek'
Ik ben namelijk niet in het bezit van een auto.

Hoe word hier over gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbika
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-10 18:43
Lappieboy schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 09:42:
[...]

Bedankt voor de toelichting!
Daar kunnen we wat mee. :)
Heb jij er de advies prijs voor moeten betalen of was er iets ruimte om te onderhandelen?

Jammer genoeg is de dichtstbijzijnde union dealer 25km verderop ondanks dat er in directe omgeving meerdere fietsenwinkels zitten.
Zijn er meer mensen die een fiets op 'afstand' hebben gekocht?
Ik denk dan direct; 'als er dan iets is, zit het niet om de hoek'
Ik ben namelijk niet in het bezit van een auto.

Hoe word hier over gedacht?
Op de prijs zit natuurlijk wat marge, zie Marktplaats waar een aanbieder ze met 10% korting verkoopt. Ik heb er zelf 100 euro korting, plus een gratis fietstas en kettingslot erbij gekregen.
Ik heb dan wel de luxe van een dealer in de buurt en dat is voor mij ook een bewuste keuze om daar te bestellen om precies de reden die jij aangeeft, even langs wanneer er iets mis is.
Overigens is een proefrit wel aan te bevelen. Anders zou ik blind een 57 frame hebben besteld, maar bij het proefrijden bleek de 61 maat beter geschikt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Bobbika schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:02:
[...]

Op de prijs zit natuurlijk wat marge, zie Marktplaats waar een aanbieder ze met 10% korting verkoopt. Ik heb er zelf 100 euro korting, plus een gratis fietstas en kettingslot erbij gekregen.
Ik heb dan wel de luxe van een dealer in de buurt en dat is voor mij ook een bewuste keuze om daar te bestellen om precies de reden die jij aangeeft, even langs wanneer er iets mis is.
Overigens is een proefrit wel aan te bevelen. Anders zou ik blind een 57 frame hebben besteld, maar bij het proefrijden bleek de 61 maat beter geschikt voor mij.
Bedankt voor de info, goed om te weten. ;)
Wil sowieso nog gaan proefrijden op beide.
De Sparta r5te had ik al op gezeten maar een keer extra kan geen kwaad.

Lastige keuze zo, een Sparta r5te een wijk verder ophalen of een union e-lite maar dan op een afstandje... :X

Mocht iemand nog iets willen toevoegen aan dit ' dilemma' dan hoor ik dat graag. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Zie nu dat de Sparta M8b ook is toegevoegd aan het lease-collectief van de consumentenbond.

Schijnbaar de e-bike van het jaar. Geen idee of dat wat waard is want meen laatst ergens gelezen te hebben dat fietsenwinkel.nl al die testen beïnvloedt (en daarom vaak die Brinckers dingen winnen :P) maar soit.

Bij fietsvoordeelshop.nl kost dit model met de 500Wh accu 2689 euro. Doe je er een zorgeloos servicepakket a 159,95 en een verzekering a 7,83p/m bij dan betaal je in 3 jaar (de looptijd van de lease) 2689+159,95+36*7,83 = 3130.83.

Bij de consumentenbond private lease je de fiets met 500Wh accu en ontzorgd pakket (wat zowel servicebeurten als verzekering bevat) 79 euro per maand. Dat maakt 79*36 = 2844 euro.

Enige puntje is dat je geen eigenaar bent of zal worden (tenzij je de fiets naderhand overneemt :+ )

[ Voor 39% gewijzigd door London op 01-06-2019 11:25 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Sport_Life schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:51:
Met de beperkte kennis die ik van E-Bikes heb opgedaan vind ik het vrij rigoreus / ongeloofwaardig van een fietsenmaker om alle Gazelle fietsen te weren omdat een Shimano accu blijkbaar na 2 jaar de geest geeft ;).
Gazelle probeert de markt te domineren en leggen fietsenmakers allerlei restricties op, zoals het vooraan plaatsen en aanbevelen van hun fietsen.
Veel fietsenmakers zijn daar niet blij mee hoor, als je dan ook nog veel problemen hebt met de service dan wil je er wel vanaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
London schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:04:
Zie nu dat de Sparta M8b ook is toegevoegd aan het lease-collectief van de consumentenbond.

Schijnbaar de e-bike van het jaar. Geen idee of dat wat waard is want meen laatst ergens gelezen te hebben dat fietsenwinkel.nl al die testen beïnvloedt (en daarom vaak die Brinckers dingen winnen :P) maar soit.

Bij fietsvoordeelshop.nl kost dit model met de 500Wh accu 2689 euro. Doe je er een zorgeloos servicepakket a 159,95 en een verzekering a 7,83p/m bij dan betaal je in 3 jaar (de looptijd van de lease) 2689+159,95+36*7,83 = 3130.83.

Bij de consumentenbond private lease je de fiets met 500Wh accu en ontzorgd pakket (wat zowel servicebeurten als verzekering bevat) 79 euro per maand. Dat maakt 79*36 = 2844 euro.

Enige puntje is dat je geen eigenaar bent of zal worden (tenzij je de fiets naderhand overneemt :+ )
Het is inderdaad een mooie deal als je daarna ook automatisch eigenaar zou worden.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een E bike gaat toch veel langer mee dan 3 jaar? Ik begrijp het voordeel van PL met e bikes niet helemaal, tenzij je het geld niet hebt liggen (maar koop dan een goedkopere e bike).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Sport_Life schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:47:
[...]

Een E bike gaat toch veel langer mee dan 3 jaar? Ik begrijp het voordeel van PL met e bikes niet helemaal, tenzij je het geld niet hebt liggen (maar koop dan een goedkopere e bike).
Nouja, het frame wel maar de batterij wordt natuurlijk wel steeds minder.

Met een beetje goeie zorg en onderhoud lijkt het mij ook wel dat een batterij het meer dan 3 jaar moet uithouden maar goed voor mensen die na 3 jaar graag een nieuwe fiets (en dus ook een nieuwe batterij) willen is dit een mooie uitkomst.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benefit
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
Lappieboy schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:21:
[...]

Bedankt voor de info, goed om te weten. ;)
Wil sowieso nog gaan proefrijden op beide.
De Sparta r5te had ik al op gezeten maar een keer extra kan geen kwaad.

Lastige keuze zo, een Sparta r5te een wijk verder ophalen of een union e-lite maar dan op een afstandje... :X

Mocht iemand nog iets willen toevoegen aan dit ' dilemma' dan hoor ik dat graag. :+
@Lappieboy

https://fietstest.nl/fiet...-fietsen/union-e-lite-h8/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 23:51

Dat is nogal een punt. Je betaalt 300 euro minder voor een fiets die na 3 jaar een veelvoud daarvan nog aan restwaarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:03
Hulp gevraagd, ik kan de info van Shimano even niet meer vinden.
Het gaat om het volgende :
Ik zie fiietsen op internet voorbij komen met zeer krachtige middenmotor icm een Nexus of Alfine naaf..
Zoals een Brose ( 90 Nm ) of Bosch Performance CX ( 75 Nm )
Ik weet dat het hier gaat om maximale koppels.

Mijn vraag is : wat is volgens Shimano het maximale toegestane koppel voor een Nexus of Alfine 8 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Gezien ik in de directe omgeving geen Union E-lite kan aanschaffen word de keuze waarschijnlijk een Sparta r5te.
Komende week ga ik even een uitgebreidere testrit doen om deze eventuele keuze te bevestigen.
Iedereen bedankt voor de input, als hij op de stoep staat laat ik het weten. :)

PS: iemand een idee/tip wat een redelijke aanschaf prijs is gezien de fietsenmaker de adviesprijs hanteert en online de prijs €200 euro lager ligt? wat is redelijk, gezien een fietsenmaker meer 'nodig' heeft dan een webshop? (advies prijs is €1999 vs €1799-1899 online)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R2L

R2L

Vanmorgen werd ik door de FM gebeld dat mijn fiets klaar stond. Na de verplichte zaterdagklusjes snel naar de FM gelopen om 'm op te halen. Alles werd netjes uitgelegd en het zadel en stuur op de juiste hoogte gesteld. De accu was voor 100% gevuld, dus ik kon gelijk via een mooie toeristische route naar huis toe fietsen. Eerste indruk is in een woord: gewéldig! Wat een fijne fiets is dit. Rijdt erg soepel en comfortabel. Het motorgeluid valt bijzonder mee. Totaal niet storend / amper hoorbaar. Bij De Fietser in Ede reed je binnen en leek het geluid harder.

Sparta M10TI

Nadat ik de meegeleverde spulletjes (snellader en afdekkap als je zonder accu zou willen fietsen) had thuis gebracht, de Sparta verzekering geactiveerd (kan nu op mijn telefoon in de Sparta App zien welke routes ik heb gereden en waar de fiets is) en een iOttie telefoonhouder voor de fiets had gemonteerd, gelijk nog een mooie route gereden van bijna 30 kilometer. Zelfs voor een ongeoefende fietser zoals ik, was dit (op wat zadelpijn na) een fluitje van een cent. Kortom hier lees je de eerste indrukken van een hele blije (elektrische) fietser... :)

Heb vanavond in verband met de zadelpijn voorlopig maar wel even het "air comfort zadel" van mijn oude fiets op de M10Ti gemonteerd, om te kijken of de zadelpijn minder wordt... :)

Heb je vragen of tips & tricks?? Deze zijn altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:47:
[...]

Gelukkig begrijp je het niet helemaal, ik ook niet. Je bent in mijn ogen ook niet echt slim bezig als je zo'n fiets least. Na 3 jaar betaal je een fiets af, en dan sta je met lege handen..

Als je als argument aankomt van ja anders moet ik het hele bedrag in 1x aftikken.
Dan koop je A: of een goedkopere fiets.
B: financiële lease, zodat de fiets wel gewoon van jou is aan het eind van de rit.
Optie A is de beste optie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:54

bert pit

asdasd

Lappieboy schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:13:
Gezien ik in de directe omgeving geen Union E-lite kan aanschaffen word de keuze waarschijnlijk een Sparta r5te.
Komende week ga ik even een uitgebreidere testrit doen om deze eventuele keuze te bevestigen.

PS: iemand een idee/tip wat een redelijke aanschaf prijs is gezien de fietsenmaker de adviesprijs hanteert en online de prijs €200 euro lager ligt? wat is redelijk, gezien een fietsenmaker meer 'nodig' heeft dan een webshop? (advies prijs is €1999 vs €1799-1899 online)
Voor 5 tot 10% verschil zou ik altijd naar de fietsenmaker gaan. Testrit, service, afstelling et cetera. Wel zou ik er een accu verhoging uit proberen te halen of iets dergelijks.

Bij mij was het verschil 38%! Dat verschil vond ik de gok wel waard.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Lappieboy schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:13:

Als het een goede fietsenmaker bij je in de buurt is, is het het verschil wel waard.
De service van de meeste online fietsverkopers valt in de praktijk vaak tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Iemand tips voor een goede 8 speed cassette?

Na een een jaar woon-werk verkeer is mijn cassette versleten, de 2 hoogste versnellingen that is.
Ik zoek nu de stevigste optie met vaste tandwielen, sommige exemplaren hebben namelijk dat de 2 laatste los zitten, dit is niet bevorderlijk voor de as xD

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 19:54
Ik ben aan het zoeken naar een e-bike met de onderstaande criteria, maar niemand lijkt deze combinatie schijnbaar aan te bieden. Is dat dan zo gek om deze specs als minimaal te eisen?

- hydraulische schijfremmen voor en achter
- Bosch Active Plus of Performance CX line (minimaal Bosch)
- dichte kettingkast of riemaandrijving

Hmmmzz...Zelf maar een e-bike merk gaan beginnen geloof ik, of heb ik een fiets over het hoofd gezien?
Ja, ik heb zelf al verregaand onderzoek gedaan, al diverse fora doorgespit. Nog geen vergelijkbare info gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
twinkey schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:21:
Ik ben aan het zoeken naar een e-bike met de onderstaande criteria, maar niemand lijkt deze combinatie schijnbaar aan te bieden. Is dat dan zo gek om deze specs als minimaal te eisen?

- hydraulische schijfremmen voor en achter
- Bosch Active Plus of Performance CX line (minimaal Bosch)
- dichte kettingkast of riemaandrijving

Hmmmzz...Zelf maar een e-bike merk gaan beginnen geloof ik, of heb ik een fiets over het hoofd gezien?
Ja, ik heb zelf al verregaand onderzoek gedaan, al diverse fora doorgespit. Nog geen vergelijkbare info gevonden.
Die zijn er meer dan genoeg, check de 12GoBiking shop maar eens, daar kun je makkelijk filteren.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
pjotter1965 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:51:
Hulp gevraagd, ik kan de info van Shimano even niet meer vinden.
Het gaat om het volgende :
Ik zie fiietsen op internet voorbij komen met zeer krachtige middenmotor icm een Nexus of Alfine naaf..
Zoals een Brose ( 90 Nm ) of Bosch Performance CX ( 75 Nm )
Ik weet dat het hier gaat om maximale koppels.

Mijn vraag is : wat is volgens Shimano het maximale toegestane koppel voor een Nexus of Alfine 8 ?
Waarom wil je dat weten? Ik kan je alleen melden dat ik er al duizenden kilometers 130Nm op los laat en de Nexus 8 naaf heeft er geen probleem mee. Ik vertrek wel altijd in een zo laag mogelijke versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 08:42

pvr

Ik heb nu 2 dagen op mijn nieuwe Koga E-Lement gereden, en wat rijd dat mega lekker.
Ik was geen e-bike gewend, maar dit rijd top :*)
De fiets heeft een 500 watt accu, en heeft een SpeedChip-S 2.0.
Alleen op lange stukken, zet ik de SpeedChip aan.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2hqzbkl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/a3o41x.jpg
Ik zit nog met wat vraagjes:

Hoe zit het met regen, is de display en de accu er tegen bestemd?
Je zou zeggen dat het water er zo binnen loopt, tussen de accu, en de aansluiting waar je de accu in schuift.

En zijn er ook mensen die de Display vast gezet hebben?
Of toch eraf halen, IVM weersinvloeden, en natuurlijk tegen diefstal.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:12
Ongeveer 2 jaar geleden heb ik de Batavus Razer via fietsenwinkel.nl gekocht. in de package had ik 1 onderhoudsbeurt meegenomen.
Een jaartje geleden vroeg ik hun wanneer die onderhoudsbeurt zou gebeuren. Zij zeiden dat ik bericht zou krijgen als ik langs kon komen.
Heeft iemand hier ook zo iets erbij gekocht, en ben jij benaderd? Ik geloof er geen zak van dat zij mij nog gaan benaderen voor een onderhoudsbeurt.
Ik kan natuurlijk na al die tijd weer contact opnemen met hun, maar ben wel benieuwd naar soortgelijke ervaringen alhier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
doek55 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:33:
[...]

Waarom wil je dat weten? Ik kan je alleen melden dat ik er al duizenden kilometers 130Nm op los laat en de Nexus 8 naaf heeft er geen probleem mee. Ik vertrek wel altijd in een zo laag mogelijke versnelling.
Ik zag namelijk een prachtige MC prestige met Brose / Alfine 8 te koop. En mezelf afvraag of dit een ideale combinatie is
https://www.multicycle.nl...ke/prestige/prestige-emb/

Ik las namelijk het volgende :
Het sterk aanspreken is minder goed voor de Nexus versnellingsnaven van Shimano. Deze gaan helaas vaak stuk bij zowel de active als de performance. Een Bosch motor kan daardoor het beste worden gecombineerd met een " open" derailleur versnelling of met een "gesloten" Rohloff of NuVinci versnellingsnaaf

Hier nog een waarschuwing van 12gobiking :
E-bikes met krachtige motoren hebben meestal geen versnellingsnaaf, omdat de naaf de kracht van de motor niet altijd aankan. Dit is ook een keerzijde van de combinatie van een sterke Brose motor met een naafversnelling.

Ps......welke motor gebruik je voor de 130 Nm ?

[ Voor 21% gewijzigd door pjotter1965 op 02-06-2019 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
pvr schreef op zondag 2 juni 2019 @ 18:17:
Ik heb nu 2 dagen op mijn nieuwe Koga E-Lement gereden, en wat rijd dat mega lekker.
Ik was geen e-bike gewend, maar dit rijd top :*)
De fiets heeft een 500 watt accu, en heeft een SpeedChip-S 2.0.
Alleen op lange stukken, zet ik de SpeedChip aan.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Je zou zeggen dat het water er zo binnen loopt, tussen de accu, en de aansluiting waar je de accu in schuift.

De accu en het display zijn goed waterbestendig hoor. Ik heb al 3 jaar bosch performance systeem op mijn speedpedelec zitten en zelfs stortbuien zijn geen probleem. Ik haal wel altijd en overal mijn display eraf. De fiets word onaantrekkelijker voor een fietsendief en je heb ook minder kans op beschadigingen van je display. De contacten zijn verguld en kunnen prima tegen vocht.
Als het echt heet weer is (net als vandaag) dan zou ik de fietsaccu niet in de brandende zon zetten. De temperatuur kan namelijk dan te hoog oplopen en schakelt zijn eigen dan uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:05
technoaddict schreef op zondag 2 juni 2019 @ 18:24:
Ongeveer 2 jaar geleden heb ik de Batavus Razer via fietsenwinkel.nl gekocht. in de package had ik 1 onderhoudsbeurt meegenomen.
Een jaartje geleden vroeg ik hun wanneer die onderhoudsbeurt zou gebeuren. Zij zeiden dat ik bericht zou krijgen als ik langs kon komen.
Heeft iemand hier ook zo iets erbij gekocht, en ben jij benaderd? Ik geloof er geen zak van dat zij mij nog gaan benaderen voor een onderhoudsbeurt.
Ik kan natuurlijk na al die tijd weer contact opnemen met hun, maar ben wel benieuwd naar soortgelijke ervaringen alhier.
Ik had ook één onderhoudsbeurt bij mijn fiets van fietsenwinkel.nl. Dat was een 'afleverbeurt': na zo'n 3 maanden is mijn fiets naar een service punt geweest waar alles is nagekeken en afgesteld. Volgens mij heb ik op eigen initiatief die afspraak gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:26
Hulp gevraagd,

Van het weekend mijn Batavus Zonar omgebouwd naar elektrisch MBV een Bafang middenmotor.

Nu paste het natuurlijk weer niet in één keer, omdat er onderop het frame een plastic bruggetje was geschroefd voor mijn versnellingskabel, ik heb dat bruggetje er vanaf gehaald, en toen paste het allemaal maar net, nu werkt alleen mijn versnelling niet meer naar behoren.
Als ik de fiets vrij van de grond heb schakelt hij keurig van hoog naar laag en weer terug, als ik echter op de fiets ga zitten dan schakelt die dus niet meer, ja twee tandwielen en dat was het wel.

Nu denk ik dat de kabel toch een beetje klem zit tussen de motor en het frame, nu is mijn vraag kan ik deze of een nieuwe kabel geheel buitenlangs laten lopen?

Of is er iets anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

svandijk.nl

Ik vond dit top, het ombouwen van je Koga F3 S2.1.
Ik had hiervoor een Koga F3 6.0 met snaar.

Alleen vraag ik me af, is je frame hier tegen bestand?
svandijk.nl schreef op zondag 26 mei 2019 @ 16:05:
Eind maart en begin april heb ik op het forum verschillende vragen gesteld over het ombouwen van mijn Koga F3 S2.1 fiets uit 2017. Inmiddels heb ik de fiets omgebouwd.

Foto's: https://photos.app.goo.gl/uJoPcUCqqefZSud17

Onderdelen (Greenbikekit):
  • Bafang/8fun 36V BBS01B Kit, inclusief shift sensor, C965 display, 46T tandwiel
  • Frame battery DA-5C-36V 36V14.5AH(10S5P) by NCR18650PF
De ombouw tot een rijdende e-bike is mij erg meegevallen. Ondanks de verdikking in het Koga frame paste de motor zonder aanpassingen. De shift sensor heb ik niet gemonteerd, lijkt mij niet nodig. De gashendel heb ik ook niet gemonteerd. Totale kosten van de ombouw inclusief van extra gereedschap van Decatlon was ca. 700 euro.

Wat erg tegenviel was de levertijd en verzending van Greenbikekit. De bestellingen was op 9 april, bevestiging verzending op 13 april en aankomst op (!) 13 mei.

Volgende stap is netjes wegwerken van de kabels. Ik wil de battery kabel van de BBS01b direct op het battery frame solderen, want deze is nu wat te lang. Verder wil ik de EB-BUS vier in één kabel vervangen door een kabel door het frame. Dit zou dan een drie in één kabel kunnen zijn, want ik gebruik geen gashendel. De vraag is even waar ik het beste connectoren en/of kabel vandaan kan halen. Wie heeft hier ervaring mee?
( ik heb vragen uitstaan bij fietsunie, FON en e-bike-technologies.de )

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-08 22:26
pvr schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:51:
svandijk.nl

Ik vond dit top, het ombouwen van je Koga F3 S2.1.
Ik had hiervoor een Koga F3 6.0 met snaar.

Alleen vraag ik me af, is je frame hier tegen bestand?

[...]
Aan het frame heb ik geen aanpassingen gedaan. Het voelt allemaal nog steeds stevig aan en de accu zit op de bestaande bidon nokken. Heb jij mindere ervaringen met dit frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bubba76 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:29:

Nu denk ik dat de kabel toch een beetje klem zit tussen de motor en het frame, nu is mijn vraag kan ik deze of een nieuwe kabel geheel buitenlangs laten lopen?

Of is er iets anders aan de hand.
Als je een goede buitenkabel pakt kun je gewoon buitenlangs je frame lopen. Vastzetten met tie-raps en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
technoaddict schreef op zondag 2 juni 2019 @ 18:24:
Ik heb een jaar geleden mijn e-bike bij Fietsenwinkel gekocht ook met alleen de de eerste onderhoudsbeurt.
Bij aflevering werd mij verteld dat die eerste beurt voor 500km moest gebeuren anders vervalt de garantie.
Gebeld en inderdaad daar zeiden ze hetzelfde. Dus bij 500km maar de servicebeurt aangevraagd.
Ben wel blij dat ik niet het uitgebreide pakket heb genomen, want bij mijn fietsenmaker is een uitgebreide servicebeurt maar €55,-

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1884/44674353241_b5678a3444_z.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door HereIsTom op 02-06-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
pjotter1965 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 18:39:
[...]

Ik zag namelijk een prachtige MC prestige met Brose / Alfine 8 te koop. En mezelf afvraag of dit een ideale combinatie is
https://www.multicycle.nl...ke/prestige/prestige-emb/

Ik las namelijk het volgende :
Het sterk aanspreken is minder goed voor de Nexus versnellingsnaven van Shimano. Deze gaan helaas vaak stuk bij zowel de active als de performance. Een Bosch motor kan daardoor het beste worden gecombineerd met een " open" derailleur versnelling of met een "gesloten" Rohloff of NuVinci versnellingsnaaf

Hier nog een waarschuwing van 12gobiking :
E-bikes met krachtige motoren hebben meestal geen versnellingsnaaf, omdat de naaf de kracht van de motor niet altijd aankan. Dit is ook een keerzijde van de combinatie van een sterke Brose motor met een naafversnelling.

Ps......welke motor gebruik je voor de 130 Nm ?
90Nm is helemaal niet zoveel. Dat is hetzelfde als iemand van 54kg die op één trapper staat. Daarnaast zal dit maximale koppel van de motor alleen bij lage toerentallen beschikbaar zijn. Hoe hoger de cadans hoe minder Nm er op de naaf komt. Als de motor bij een cadans van 80 rpm 90Nm kan leveren heeft deze een vermogen van 750W, het koppel zal dus een stuk lager moeten liggen.

Ik merk bij mijn Bafang BBSHD dat de Nexus 8 alleen last heeft van het hoge koppel als ik kort na het schakelen zelf ook veel kracht zet. Dan wil hij wel eens slippen. Als de naaf goed in zijn versnelling zit slipt deze nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:14

BertV

Handgemaakt

doek55 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:50:
[...]

90Nm is helemaal niet zoveel. Dat is hetzelfde als iemand van 54kg die op één trapper staat.
Ik heb koppel nog nooit begrepen... als in, ik snap dat het de kracht op een "arm" is, maar hoe kan een fiets nu evenveel koppel hebben als een Aygo?

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:12
BertV schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:15:
[...]

Ik heb koppel nog nooit begrepen... als in, ik snap dat het de kracht op een "arm" is, maar hoe kan een fiets nu evenveel koppel hebben als een Aygo?
Een aygo die in z'n vrij staat rol je ook erg makkelijk weg. Dus die heeft inderdaad niet zoveel koppel nodig. En rpm speelt ook mee he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Torched schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:17:
[...]

Een aygo die in z'n vrij staat rol je ook erg makkelijk weg. Dus die heeft inderdaad niet zoveel koppel nodig. En rpm speelt ook mee he.
Dus "3000 keer 90nm" versus "x?" keer 90nm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, vermogen is koppel x omwentelingssnelheid. Met een fiets doe je misschien 80 omwentelingen per minuut, met een auto 3000. Dat is dan dus ook 37,5x meer vermogen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
De hoeveelheid koppel van een middenmotor is niet vergelijkbaar met het koppel van een automotor, omdat bij een auto het koppel aan de krukas wordt gemeten (zonder overbrenging). Bij de middenmotor van een fiets wordt het koppel aan de trapas gemeten en dat is inclusief de overbrenging in de middenmotor.

De Bafang BBSHD als voorbeeld heeft maximaal 160Nm koppel en een overbrenging van 1:21,9. Het koppel van de elektromotor is dus maximaal 7,3Nm.

Het komt er op neer dat koppel nauwelijks relevant is als je niet weet bij hoeveel toeren dat geleverd wordt. Aangezien geen enkele fabrikant een koppel/vermogen vs toerental grafiek geeft zul je zelf in de praktijk moeten voelen wat een motor doet, want een cijfertje met maximaal Nm is waardeloos.

Dit artikel geeft een duidelijke uitleg over koppel en vermogen:
https://www.autoblog.nl/a...-of-vermogen-wat-is-beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
doek55 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:15:
De hoeveelheid koppel van een middenmotor is niet vergelijkbaar met het koppel van een automotor, omdat bij een auto het koppel aan de krukas wordt gemeten (zonder overbrenging). Bij de middenmotor van een fiets wordt het koppel aan de trapas gemeten en dat is inclusief de overbrenging in de middenmotor.

De Bafang BBSHD als voorbeeld heeft maximaal 160Nm koppel en een overbrenging van 1:21,9. Het koppel van de elektromotor is dus maximaal 7,3Nm.

Het komt er op neer dat koppel nauwelijks relevant is als je niet weet bij hoeveel toeren dat geleverd wordt. Aangezien geen enkele fabrikant een koppel/vermogen vs toerental grafiek geeft zul je zelf in de praktijk moeten voelen wat een motor doet, want een cijfertje met maximaal Nm is waardeloos.

Met andere woorden, de ebikes moeten op de vermogensbank 8)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Nee, ik heb geen ervaringen met het frame, of het wel of niet sterk genoeg is.
Maar ik had zo mijn gedachten hierover(twijfels).

Ik zou zeggen, lekker ervan genieten, zolang het goed gaat.

En het is een ervaring om mee te nemen ;)

Ik vind je ombouw van je Koga mega top svandijk.nl _/-\o_ ;)
svandijk.nl schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:17:
[...]

Aan het frame heb ik geen aanpassingen gedaan. Het voelt allemaal nog steeds stevig aan en de accu zit op de bestaande bidon nokken. Heb jij mindere ervaringen met dit frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:09

SuBBaSS

-has Ryzen

Mijn Batavus staat nog steeds bij de fietsenmaker (al ruim 3 weken).
Helaas zijn er ook problemen met het balhoofd en de naaf in het achterwiel gevonden waardoor de totale prijs voor reparaties op 380 euro komt te liggen.
Was even slikken toen ik het vrijdag te horen kreeg (in eerste instantie was de inschatting dat het 200 euro zou gaan kosten).

Heb overwogen om het ding maar helemaal de deur uit te doen, maar besef dat ik dan alsnog niet zo snel iets heb dat net zo goed is en waar ik zoveel plezier van heb.
Dus toch maar even 'bloeden', kan ie weer jaren vooruit.

Voor de 'grap' maar even gevraagd wat een nieuwe accu evt. zou gaan kosten (verwacht dat die nu al eerste gaat nl.); dik 480 euro. :D
Doen we dus maar niet, dan zou ik beter naar eentje van de aldi kunnen kijken aangezien die nieuw ongeveer net zoveel zou kosten als de totale reparatie incl. accu.
Punt is natuurlijk dat ik hier ook geen drol voor terug ga krijgen mocht ik hem willen verkopen/inruilen dus alsnog de beste oplossing zo (ben helaas niet zo kapitaalkrachtig).

Hij was dus in veel slechtere staat dan in eerste instantie leek.
En eerlijk is eerlijk: ik ben alleen gammele bakkies gewend dus dat ik bijv. niet met losse handen kon fietsen vond ik niet zo'n issue. Dat dat aan het gare balhoofd lag was niet eens in me opgekomen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
doek55 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:15:

En kan je met een bbshd een agyo vooruit krijgen? Ja natuurlijk, alleen je maximum snelheid is niet zo hoog want die wordt meer bepaald door het aantal pk of Watt wat je motor kan leveren.

En met een overbrenging(versnellingsbak) kan je kW inruilen voor Nm met wat wrijvingsverlies.
Eerlijk gezegd gaat het uiteindelijk meer om hoeveel je kW je hebt bij contact band en weg. Maar dat verschilt weer per versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
Torched schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:07:
[...]

En kan je met een bbshd een agyo vooruit krijgen? Ja natuurlijk, alleen je maximum snelheid is niet zo hoog want die wordt meer bepaald door het aantal pk of Watt wat je motor kan leveren.

En met een overbrenging(versnellingsbak) kan je kW inruilen voor Nm met wat wrijvingsverlies.
Eerlijk gezegd gaat het uiteindelijk meer om hoeveel je kW je hebt bij contact band en weg. Maar dat verschilt weer per versnelling.
Een Aygo weet ik niet, maar een Audi R8 lukt in ieder geval wel 8)
YouTube: Audi - Ebike towed up and down Block by Luna Cycle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Kruidvat heeft nu ook een e-bike, weliswaar met voorwielmotor maar wel een krachtige 461 Wh accu (37V) .
6 Versnellingen, 'n jaar gratis ANWB pechhulp en korting op de 1e onderhoudsbeurt !!

Zie ook:
https://www.elektrischefi...en-kopen-bij-de-kruidvat/

[ Voor 61% gewijzigd door racinfo op 03-06-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
racinfo schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:10:
Kruidvat heeft nu ook een e-bike, weliswaar met voorwielmotor maar wel een krachtige 461 Wh accu (37V) .
6 Versnellingen, 'n jaar gratis ANWB pechhulp en korting op de 1e onderhoudsbeurt !!

https://www.kruidvat.nl/d...m_content=btn_bekijkActie
Zou je die link willen opschonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nu een fiets van het werk bij me. Een Trek C3 met Bosch motor. Die fietst wel erg lekker moet ik zeggen.
Simpele fiets maar volgens mij met krachtsensor.

Maar kan hem absoluut niet vinden op de Trek site. Of kijk ik er volledig langs.

Op deze manier ben ik wellicht wel om. Even kijken of ik die van de Lidl zal bestellen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49
Lappieboy schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:16:
[...]

Wat is uiteindelijk de doorslag geweest om de Union te kopen?
Toen ik dit net las meteen even wezen zoeken online en ziet er prima uit ook kwa uitrusting.
Heb je hem met riem gekocht of met de ketting?
Ziet er namelijk uit als een goed alternatief op de sparta r5te die op mijn keuze lijstje staat. :)
Met riem. Met name de prijs, het merk en de uitrusting. Ben wel tevreden alleen het zadel zit voor mij niet goed. Maar da's zo persoonlijk, daar kan je de fiets niet op afserveren. Heb nu een kilometer of 50 gedaan. Wat me tegenviel is dat met de tapondersteuning op high je zo'n kilometer of 40-45 doet. Bij het verkoopgesprek werd er meer voorgespiegeld.
Bobbika schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 08:57:
[...]

Je kan via de Shimano app een dashboard op je telefoon laten zien met alle waarden die je wilt.
Eens. Is het de perfecte fiets? Vast niet. maar prijs/kwaliteit gezien een prima match.

Ben wel aan het kijken of de begrenzer kan worden 'aangepast'.

[ Voor 30% gewijzigd door zeef op 03-06-2019 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
wian schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:21:
Zo, het is gelukt om de blaupunkt/bafang motor van de nieuwe Lidl fiets te programmeren.
Even voor mij. Is dit gedaan op de Lidl fiets van 2018? Via het geheime menu heb ik de snelheid opgehoogt, maar wil dus idd ook nog trapondersteuning aanpasssen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Laatst online: 17:01
maartend schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:49:
[...]

Even voor mij. Is dit gedaan op de Lidl fiets van 2018? Via het geheime menu heb ik de snelheid opgehoogt, maar wil dus idd ook nog trapondersteuning aanpasssen enzo.
Volgens mij was die blaupunkt juist het 2019 model, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
CasterTroy schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:04:
[...]

Volgens mij was die blaupunkt juist het 2019 model, toch?
Dat is het hem juist, ik weet het werkelijk totaal niet meer. Wat ik wel weet is dat ik vandaag het 2018 odel kreeg en dat ik de snelheid mbv display heb kunnen ophogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Laatst online: 17:01
maartend schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:06:
[...]

Dat is het hem juist, ik weet het werkelijk totaal niet meer. Wat ik wel weet is dat ik vandaag het 2018 odel kreeg en dat ik de snelheid mbv display heb kunnen ophogen.
Zojuist ff gecontroleerd. Mijn vrouw heeft 1079 betaald voor het Blaupunkt model. (Als het goed is het 2019 model dat niet meer beschikbaar is nu)

Dat is het Prophete model zonder Crivit of zoiets :)

[ Voor 6% gewijzigd door CasterTroy op 03-06-2019 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
CasterTroy schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:14:
[...]

Zojuist ff gecontroleerd. Mijn vrouw heeft 1079 betaald voor het Blaupunkt model. (Als het goed is het 2019 model dat niet meer beschikbaar is nu)

Dat is het Prophete model zonder Crivit of zoiets :)
Bij mij staat 2018 op de gegevens. Prijs is bij mij niet meer relevant na een hoop gedonder met Dynalogis (1ste fiets kwijt, nieuwe verzonden, mara geen idee welke dus ; 1079, 1049?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 00:06
Zo moeilijk is het denk ik niet ;)
2018=1049=Crivit=Opvoerbaar via display
2019=1079=Blaupunkt=Niet opvoerbaar via display

Beide van het bedrijf Prophete.
Mocht je dus alsnog 1079 hebben betaald zonder geld terug te krijgen of andere regelingen heb je 30 euro teveel betaald en mogelijk een onjuiste factuur wat qua garantie later onhandig kan zijn.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MacorgaZ schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:37:
Zo moeilijk is het denk ik niet ;)
2018=1049=Crivit=Opvoerbaar via display
2019=1079=Blaupunkt=Niet opvoerbaar via display

Beide van het bedrijf Prophete.
Mocht je dus alsnog 1079 hebben betaald zonder geld terug te krijgen of andere regelingen heb je 30 euro teveel betaald en mogelijk een onjuiste factuur wat qua garantie later onhandig kan zijn.
Dat opvoeren wist ik, is gelukt via display. Verschil in prijs krijg ik terug van Lidl (onafhankelijk van model).

Dus ik kan de instellingen veranderen van de 2018 met de USB kabel, de kabelboom en dat programma. Dacht ik te begrijpen.

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 03-06-2019 22:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Sinds onze dochter is geboren zochten we al een hele tijd naar een degelijke bakfiets. Eerst waren we van plan om een nieuwe te kopen, maar gezien de zwakke knie van mijn vriendin moest dat dus een elektrische worden. Nieuw vonden we die veel te duur, dus hebben we besloten om op zoek te gaan naar een tweedehands fiets en deze zelf om te bouwen naar elektrisch. *O*

Een voorwielmotor viel af, omdat ik verwacht dat dit bij een bakfiets een vervelend gevoel tijdens het sturen geeft aangezien het voorwiel zo ver van je af zit. Uiteindelijk een Bafang BBS01B middenmotor gekozen met een 44T tandwiel, die met wat opvulringen perfect in de trapas past (anders komt de motor zelf tegen de achterkant van het frame). De accu werk ik uiteindelijk weg in de bak, en dan is het een mooi discreet geheel.

De ombouw viel mij echt 100% mee. De oude trapas kwam er zonder al te veel moeite van af en de kettingkast heb ik vervangen voor een Hebie Chainglider. Alleen een goedkope fietsketting bij de bouwmarkt gekocht, benieuwd hoe lang die heel blijft... :+

Bakfiets Ombouw

Werkt prima! Alleen mis ik voor mijn gevoel wat vermogen om bijv de brug over te kunnen, volgens het display komt de motor nooit boven de 160 watt aan vermogen uit. Ik begreep van de verkoper dat mijn 250 watt versie standaard begrensd is op 8A terwijl dit volgens mij bij de meeste 15A is. Dus programmeerkabeltje besteld om het geheel wat aan te passen. :*)

Daarnaast zit ik nog te kijken naar een gearsensor om de versnellingsnaaf te sparen. De huidige workaround is om de remhendel iets in te knijpen voordat je schakelt, maar dat vergeet vriendinlief nog wel eens.

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 04-06-2019 08:09 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:19
VFRRijder schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:43:
Vandaag even een update van de QonQer fietsen. Ze staan nog bij de douane......hopelijk komen ze er snel doorheen :).
Maandag 27 mei kreeg ik bericht dat ze werden verzonden en de vertraging te wijten was aan de douane. Sindsdien niets meer vernomen.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:30
Radeoxx schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:36:
[...]

Maandag 27 mei kreeg ik bericht dat ze werden verzonden en de vertraging te wijten was aan de douane. Sindsdien niets meer vernomen.
Op de site staan er nu wel lady modellen bij en de levertijd van de kleuren (muv oranje) staat nu op 1 week. Communicatie had idd wel iets meer gemogen, maar hoop dat het wachten het waart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
BastiaanN schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:08:
Sinds onze dochter is geboren zochten we al een hele tijd naar een degelijke bakfiets. Eerst waren we van plan om een nieuwe te kopen, maar gezien de zwakke knie van mijn vriendin moest dat dus een elektrische worden. Nieuw vonden we die veel te duur, dus hebben we besloten om op zoek te gaan naar een tweedehands fiets en deze zelf om te bouwen naar elektrisch. *O*

Een voorwielmotor viel af, omdat ik verwacht dat dit bij een bakfiets een vervelend gevoel tijdens het sturen geeft aangezien het voorwiel zo ver van je af zit. Uiteindelijk een Bafang BBS01B middenmotor gekozen met een 44T tandwiel, die met wat opvulringen perfect in de trapas past (anders komt de motor zelf tegen de achterkant van het frame). De accu werk ik uiteindelijk weg in de bak, en dan is het een mooi discreet geheel.

De ombouw viel mij echt 100% mee. De oude trapas kwam er zonder al te veel moeite van af en de kettingkast heb ik vervangen voor een Hebie Chainglider. Alleen een goedkope fietsketting bij de bouwmarkt gekocht, benieuwd hoe lang die heel blijft... :+

[Afbeelding: Bakfiets Ombouw]

Werkt prima! Alleen mis ik voor mijn gevoel wat vermogen om bijv de brug over te kunnen, volgens het display komt de motor nooit boven de 160 watt aan vermogen uit. Ik begreep van de verkoper dat mijn 250 watt versie standaard begrensd is op 8A terwijl dit volgens mij bij de meeste 15A is. Dus programmeerkabeltje besteld om het geheel wat aan te passen. :*)

Daarnaast zit ik nog te kijken naar een gearsensor om de versnellingsnaaf te sparen. De huidige workaround is om de remhendel iets in te knijpen voordat je schakelt, maar dat vergeet vriendinlief nog wel eens.
Je weet dat je bij een versnellingsnaaf moet stoppen met trappen als je schakelt? Netzoals je bij een auto moet koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Torched schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:21:
[...]
Je weet dat je bij een versnellingsnaaf moet stoppen met trappen als je schakelt? Netzoals je bij een auto moet koppelen?
Ja, dat weet ik. Maar als je een beetje snelheid hebt en je stopt met trappen dan schakelt de motor langzaam af. Als je dan gelijk na het stoppen met trappen van versnelling wisselt dan zit de motor er dus nog aan te sjorren :) Een gear-sensor onderbreekt gelijk de motor bij het schakelen.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Swapfiets gaat nu ook elektrische fietsen aanbieden in Amsterdam en andere steden in Europa.

https://www.parool.nl/ams...en-in-amsterdam~b44c2a61/

Voor het luttele bedrag van 75 euro per maand. 8)7
Maar als je zoals een aantal van ons hier meer dan 1000km per maand rijdt, er wel winst uit te halen moet zijn met slijtage van de motor en de accu, al denk ik niet dat dat de doelgroep zal zijn >:)

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 00:10
mark de man schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:01:
Swapfiets gaat nu ook elektrische fietsen aanbieden in Amsterdam en andere steden in Europa.

Maar als je zoals een aantal van ons hier meer dan 1000km per maand rijdt, er wel winst uit te halen moet zijn met slijtage van de motor en de accu, al denk ik niet dat dat de doelgroep zal zijn >:)
Oh, thanks voor het delen! Ik moet voor mijn coschappen soms ver reizen maar soms ook weer in mijn eigen stad. Dit biedt een uitkomst voor mij zodat ik voor de verre maanden de abbo kan nemen en daarna weer afzeggen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

https://swapfiets.nl/ebike

Ik zie zojuist dat hij ook allang op de website staat. Ziet er op zich niet eens heel verkeerd uit, met middenmotor en hydraulische schijfremmen.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:44

Het is wel een mooie manier om voor 75 euro eens een maand te testen of zoiets iets voor je is. Of om zonder 'gedoe' van kopen/verkopen bijvoorbeeld alleen voorjaar en zomer lekker woon-werk te cruisen en dan je abo weer op te zeggen. Jammer dat Utrecht nog niet meedoet, zou het best eens een maandje willen proberen. Bij mij kan de fiets niet binnen staan, waardoor ik een eigen fiets niet zo aantrekkelijk vind (want slijt dan toch wel hard, zo buiten in weer en wind).

Wel een kanttekening: de 'service' waar het hele swapfiets-model op gebaseerd is, het daadwerkelijke swappen bij problemen, is alleen van toepassing in je eigen stad. Dus ga je hem gebruiken voor woon-werk en heb je een lekke band 10km verderop dan moet je even teruglopen of zelf aan de plak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ze hebben de hete adem van de steps in de nek: https://siliconcanals.nl/...barcelona-at-just-e22-39/

Die gammele 20 km/u steps zijn voor mij persoonlijk niet zo interessant, maar ik zou graag 100 euro p/m neerleggen voor een elektrische 45 km/u scooter of een speed pedelec bijvoorbeeld.

[ Voor 33% gewijzigd door Dreamvoid op 04-06-2019 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:35

eisbaer

Zie signature

Valorian schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:16:
[...]Jammer dat Utrecht nog niet meedoet, zou het best eens een maandje willen proberen. Bij mij kan de fiets niet binnen staan, waardoor ik een eigen fiets niet zo aantrekkelijk vind (want slijt dan toch wel hard, zo buiten in weer en wind).
Wel flexibel dat je er niet meteen een jaar aan de swapfiets vast zit.

Wat betreft buiten laten staan, moet je niet die accu een keer vergeten eruit te halen. Op hun site staat,

"Als je Swapfiets wordt gestolen, zorgen we dat je snel weer een nieuwe krijgt. Ook doen we samen aangifte bij de politie. Daarnaast geldt er een eigen risico €220,- euro voor het verlies van de Power 7 en €500,- voor het verlies van de accu. Bij verlies van zowel de sleutel, de fiets en de accu is er een eigen risico van €2000,-."

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:44
eisbaer schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:52:
[...]

Wel flexibel dat je er niet meteen een jaar aan de swapfiets vast zit.

Wat betreft buiten laten staan, moet je niet die accu een keer vergeten eruit te halen. Op hun site staat,

"Als je Swapfiets wordt gestolen, zorgen we dat je snel weer een nieuwe krijgt. Ook doen we samen aangifte bij de politie. Daarnaast geldt er een eigen risico €220,- euro voor het verlies van de Power 7 en €500,- voor het verlies van de accu. Bij verlies van zowel de sleutel, de fiets en de accu is er een eigen risico van €2000,-."
Dat zag ik ook staan ja. Dat geeft ook te denken: zit er wel iets van een slotje op de accu of ligt die er gewoon los in? Het lijkt mij ook weer niet comfortabel als je bij elke supermarktstop die accu mee naar binnen moet slepen omdat je bang bent dat iemand hem eraf haalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikkallenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-01-2022
Even een vraagje: moet je bij deze fiets heel hard trappen om 45/u te halen? Het ligt niet in de buurt, dus is lastig voor mij om een proefrit te maken.

https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
erikkallenberg schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:44:
Even een vraagje: moet je bij deze fiets heel hard trappen om 45/u te halen? Het ligt niet in de buurt, dus is lastig voor mij om een proefrit te maken.

Hard trappen om lang 45 km/u te rijden. 350 watt middenmotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
erikkallenberg schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:44:

Ik heb exact dezelfde fiets echter met 400Wh accu. Als er een klein beetje wind staat, en je hebt deze mee dan kun je ongeveer 40km/h halen. Hoger ondersteund hij echt niet. Ik heb het dan wel over GPS gemeten snelheid. Als je een beetje wind tegen hebt dan fiets je ongeveer 30 a 33 km/h zonder zware inspanningen te leveren. Ik heb ook wel eens in de open vlakte windkracht 6 pal op kop gehad, dan is het maximale 24 a 25 km/h en dan moet je echt al flink meetrappen. Dit model zorg er voor dat je rechtop op je fiets zit, daarom is het wel een windvanger. Met droog weer zijn de remmen erg goed, echter met regen dan verdubbeld je remweg. Ik zou dan ook geen 40km/h er mee fietsen op dat moment. Je moet ook nog een goedgekeurde speedpedelec helm (100 euro zeg maar) en een WA verzekering afsluiten voor je speedpedelec. Zou wel even je velgdikte achter vergelijken met voor. Door de hydraulische remmen slijt dit wel op die afstanden. De standaardverlichting die er op zit is erg slecht. Het overige verkeer ziet jou wel goed aankomen maar zelf word je behoorlijk verblind ermee. Dus reken op 100 euro extra om er wel een goede niet verblindende koplamp erop te zetten. Sls je nog meer vragen hebt laat het maar weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
doek55 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:50:
[...]

90Nm is helemaal niet zoveel. Dat is hetzelfde als iemand van 54kg die op één trapper staat. Daarnaast zal dit maximale koppel van de motor alleen bij lage toerentallen beschikbaar zijn. Hoe hoger de cadans hoe minder Nm er op de naaf komt. Als de motor bij een cadans van 80 rpm 90Nm kan leveren heeft deze een vermogen van 750W, het koppel zal dus een stuk lager moeten liggen.

Ik merk bij mijn Bafang BBSHD dat de Nexus 8 alleen last heeft van het hoge koppel als ik kort na het schakelen zelf ook veel kracht zet. Dan wil hij wel eens slippen. Als de naaf goed in zijn versnelling zit slipt deze nooit.
Dank voor jouw uitleg,
Ik vond ondertussen nog een goede uitleg over koppel tov trepfrequentie.
YouTube: TestKees | Hoog vs laag koppel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet natuurlijk wel garantie meetellen in die overweging. Ik zat namelijk met datzelfde dubio rond eventuele lease voordat ik mijn fiets kocht maar als je je bedenkt dat je de eerste twee jaar bij dure dingen als motor en accu defecten wel een beetje op garantie mag rekenen ziet dat er toch een beetje anders uit.

Als je uitgaat van 2000 euro voor een fiets rijdt je over de periode van 2 jaar voor 83 euro per maand op iets wat gewoon je eigendom is en wat in grote lijnen gegarandeerd werkt.
In mijn geval maakt de besparing in OV kosten de investering dusdanig dat die fiets zichzelf in ruwweg een jaar terugverdient dus alle maanden die die fiets daarna zonder dure defecten functioneert is feitelijk gewoon winst.
De overige kosten aan zo'n fiets zijn identiek aan elke andere fiets en kan je als je een beetje handig bent wellicht zelfs wel zelf doen.

Met zo'n huurfiets bespaar ik overigens nog steeds wel maar of dat beter is dan gewoon zo'n fiets hebben, ik moet het nog even meemaken. 75 euro aan onderhoud aan een fiets verbranden elke maand is erg veel geld. Ook bij zwaar gebruik. Ik had aan mijn mountainbike op jaarbasis ongeveer 200~250 euro aan kosten aan slijtage onderdelen bij ruwweg 1000 kilometer per maand. (montage deed ik zelf)
Dus zelfs als die e-bike al compleet verloren is na 3 of 4 jaar kan je je afvragen of je niet gewoon moet blijven kopen vanuit economisch oogpunt. (al zou ik dat een absurd korte levensduur vinden)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2019 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

8A? Dan is hij aangepast door de verkoper. Standaard is 15A, maar deze motor is er ook in de 350W versie (zelfde motor), dan staat hij zelfs op 18A.

Ik zie op mijn fiets (ook BBS01B) max vermogen boven 500W uitkomen op maximale ondersteuning!

Dus snel aanpassen :)

Vergeet niet de keep current omhoog te gooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

zeef schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:43:
[...]

Met riem. Met name de prijs, het merk en de uitrusting. Ben wel tevreden alleen het zadel zit voor mij niet goed. Maar da's zo persoonlijk, daar kan je de fiets niet op afserveren. Heb nu een kilometer of 50 gedaan. Wat me tegenviel is dat met de tapondersteuning op high je zo'n kilometer of 40-45 doet. Bij het verkoopgesprek werd er meer voorgespiegeld.

[...]
Je kan via de Shimano app een dashboard op je telefoon laten zien met alle waarden die je wilt.
[...]
Eens. Is het de perfecte fiets? Vast niet. maar prijs/kwaliteit gezien een prima match.

Ben wel aan het kijken of de begrenzer kan worden 'aangepast'.
Mooi om te lezen dat de fiets bevalt. :*)
Vind de range nog niet zo heel gek die je benoemt.
De r5te heeft met 500wh ook 'maar' 30 - 60 km range op de hoogste ondersteuning modus.
Zie bij veel vergelijkbare modellen redelijk het zelfde.

(Jammer genoeg had ik niet de gelegenheid om een e-lite in de buurt aan te schaffen, anders was dat hem wellicht geworden.)

Ik heb een aanbetaling gedaan op de r5te en ga komende vrijdag heen om de deal af te ronden.
Heb er nog mooi wat vanaf kunnen praten en zit met de dikste accu €100 boven de goedkoopste webaanbieder.
Vind ik lang niet gek, al zeg ik het zelf. 8)
Als hij hier op de stoep staat laat ik mijn bevindingen hier wel achter voor een eventuele geïnteresseerde! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Lappieboy schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:56:
[...]

Ik heb een aanbetaling gedaan op de r5te en ga komende vrijdag heen om de deal af te ronden.
Heb er nog mooi wat vanaf kunnen praten en zit met de dikste accu €100 boven de goedkoopste webaanbieder.
Vind ik lang niet gek, al zeg ik het zelf. 8)

Als hij hier op de stoep staat laat ik mijn bevindingen hier wel achter voor een eventuele geïnteresseerde! :D
Tips and tricks hiervoor zijn altijd welkom 8)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

@Strider Wil je daadwerkelijk weten hoe ik dat gefixt heb? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikkallenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-01-2022
Iemand hier ervaring met deze fiets? https://radpowerbikes.eu/...ke?variant=19529894723677

Lijkt een mooie prijs voor een nieuwe fiets met bafang 750w middenmotor en accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

erikkallenberg schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:41:
Iemand hier ervaring met deze fiets? https://radpowerbikes.eu/...ke?variant=19529894723677

Lijkt een mooie prijs voor een nieuwe fiets met bafang 750w middenmotor en accu.
Geen middenmotor, maar achterwiel motor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Lappieboy schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:54:
@Strider Wil je daadwerkelijk weten hoe ik dat gefixt heb? :p
Tuurlijk, iedereen wil toch de laagste prijs ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foaly
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-08 16:20
erikkallenberg schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:41:

Geen ervaring, maar ziet er qua prijs en wat je er voor krijgt zeker goed uit. Wat ik persoonlijk jammer vind is dat het officieel een snorfiets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Inderdaad, ze kunnen op deze manier een sterkere motor monteren en een gashendel, maar dat betekent vervolgens wel een blauwe plaat + verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

@Strider U vraagt wij draaien! ;)

Ondanks dat ik zelf niet het idee heb iets heel bijzonders gedaan te hebben met het onderhandelen en het contact met de fietsenmaker/dealer zal ik hier onder neerzetten hoe het is verlopen.

Zitten hier meerdere fietsendealers/makers in een straal van 5km.
Een aantal vielen al af i.v.m. kleine assortiment of een negatieve ervaring.
Toevallig bleef de grootste en nieuwste locatie over dus ik ben daar maar eens wezen kijken.
Zeer goede keuze want 5+ merken elektrisch en z'n 30 modellen als het er niet meer waren.

Direct met de eigenaar in gesprek gekomen over wat ik zocht en wat ik er zo leuk/mooi aan vond.
Oftewel, niet straight to the point!
Meerdere testritjes gedaan en direct vanaf het begin mijn 'grenzen' aangegeven.
Ik had namelijk (jammer genoeg) geen 5k+ over voor een fiets. :p
In een tijdsbestek van 2-4 week ben ik meerdere malen langs geweest om even mijn hoofd te laten zien, iets te vragen enz.
Afgelopen week een definitieve test rit gedaan en hierna aangegeven dat de r5te het moest worden.

Over het handjeklap gebeuren;

Duidelijk aangegeven wat mijn maximale bedrag was en ook wat ik online had gezien.
Hiernaast meteen benoemt dat ik begrijp dat de online prijzen voor hem niet relevant zijn maar dat er zeker dus wat speling aanwezig is.
Hij kwam er mee aanzetten dat ik de upgrade naar de dikste accu er voor niks bij kon krijgen.
Volgens de fietsendealer had ik zelfs meer korting... maar dat was op zijn vage manier berekend. 8)7
Blijkbaar als je van accu A -> C gaat moet je B ook betalen... :+
Echter met gezond verstand komt het verschil dus uit op €100 (volgens de fietsendealer €250)
Voor mijn gevoel dus niet veel bijzonders gedaan maar als ik het moet formuleren:
  • Denk niet dat je als wild vreemde meteen (dikke) korting kan pakken. (laat je gezicht een paar keer zien)
  • Pak het luchtig aan, hoeft niet direct straight to the point.
  • Wees redelijk, een dealer heeft nou eenmaal meer nodig dan een webwinkel.
  • Doe je research! kijk online naar de prijzen en opties, ga heen als je eigen expert.
  • Laat merken dat je enthousiast bent! :)
Naar mijn idee heb ik dus niet zoveel geks gedaan... :9
Dat was het wel zo ongeveer, mocht iemand nog meer willen weten... roept u maar. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik heb een hekel aan afdingen. Ik doe dat dus bijna nooit.
Toch laatst gedaan, bij mijn vaste fietsenmaker, voor de aankoop van een 6k+ fiets.

@Lappieboy zo'n beetje met jouw tips dus, al was ik niet zo luchtig en enthousiast waarschijnlijk. :P
Wat een taaie voor die korting van een paar procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

BertV schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:39:
Ik heb een hekel aan afdingen. Ik doe dat dus bijna nooit.
Toch laatst gedaan, bij mijn vaste fietsenmaker, voor de aankoop van een 6k+ fiets.

@Lappieboy zo'n beetje met jouw tips dus, al was ik niet zo luchtig en enthousiast waarschijnlijk. :P
Wat een taaie voor die korting van een paar procent.
Is ook niet bepaald mijn favoriete ding... echter zijn er grenzen.
Wat ik hierboven ook al zeg; een winkel gun ik echt wel wat meer dan een online aankoop.
Ik ga ook met een reden naar een winkel toe, anders had ik het online wel besteld.
Maar (bijvoorbeeld) als ik een wasmachine of een fiets wil kopen in de winkel i.v.m. de service en de prijs is elders gewoon 20% lager dan krap ik mij wel achter de oren. 8)7

Maar zoals ik het hierboven heb omschreven, zo pak ik het meestal aan.
Misschien niet de beste manier maar het past bij mij als persoon en het boekt meestal wel (iets) aan resultaat. :*)

Moet ook eerlijk zijn dat als een paar procent al niet kan zoals jij schetst ik gewoon vertrek.
Dan koop ik de boel wel ergens anders...maar dat moet je kunnen. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 18:00
pvr schreef op zondag 2 juni 2019 @ 18:17:
...

Normaal gesproken zouden zowel display als accu tegen de regen moeten kunnen. Ik haal altijd wel mijn display eraf, om eerder genoemde redenen door anderen om de fiets minder interessant te maken voor diefstal. De accu gaat er normaal gesproken alleen maar uit om op te laden.

Ondanks dat e.e.a. waterdicht zou moeten zijn, is mijn accu vorige week overleden door waterschade. Tijdens een dikke regenbui vorige week is er op een of andere manier water in de accu terecht gekomen, wat schijnbaar sluiting veroorzaakt heeft, er was duidelijk een vloeistof te zien achter het glaasje van de status LEDs als de accu op zijn kant gehouden werd.

De accu ligt nu bij de fietsenmaker, die de case bij Bosch heeft neergelegd voor een oplossing, aangezien dit niet zou mogen gebeuren. Het is nu afwachten wat eruit komt. Gelukkig een leen-accu meegekregen, zodat de fiets niet stil hoeft te staan.

Het gaat overigens om een Gazelle met Bosch middenmotor.

Mijn advertenties op V&A

Pagina: 1 ... 101 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.