Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:
  • 888.134 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afdingen doe ik nooit bij dingen als fietsen wat voor mij toch wel een primair vervoersmiddel is, ik ga er voor naar de winkel en ik wil naar diezelfde winkel terug bij problemen en voor onderhoud dus ik hoest gewoon zonder morren de stickerprijs op.
Toevallig heeft de fietsenmaker bij mijn huidige fiets op eigen initiatief een accu upgrade gedaan maar dat was niet vanuit mijn beweging. Uiteraard sla ik dat dan niet af.

Ik heb voor de aanschaf feitelijk dus eigenlijk niet meer dan een beetje globaal gekeken wat die fiets ongeveer waard is en of ik me niet compleet laat uitnemen want dat is uiteraard ook weer niet de bedoeling.

Het is wel zo dat ik een beetje een serviceverwachting heb. Als mijn fiets stuk is en ik moet je bellen om een afspraak te maken om er naar te kijken en daar gaat dan ook nog echt wel wat tijd overheen raak ik stevig geïrriteerd.
Standaard fietsproblemen moet een beetje deftige fietsenmaker out of the blue in één of twee werkdagen m.i. gewoon kunnen herstellen.
Verwacht na de aanschaf in de eerste twee jaar ook geen significante kosten te hoeven maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2019 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Intussen de eerste 200 km gereden op mijn QWIC MN8 Belt met 735 Wh accu, dus tijd voor een korte review.

Ik heb hem nu een aantal keren gebruikt voor woon<-->werk verkeer op dagen waarop de weersverwachting regen en/of harde wind was.
Kort gezegd bevalt de fiets erg goed. Hij doet precies waarvoor ik hem gekocht heb.

Op de momenten dat ik de wind in de rug heb gaat de ondersteuning op stand 1 en trap ik zelf lekker mee. De weerstand van de motor valt me heel erg mee ten opzichte van mijn gewone herenfiets. Vanmorgen was ik na 25 km 1 streepje van de accu kwijt bij een gemiddelde snelheid van 28 km/h.
Straks op de terugweg gaat hij waarschijnlijk op standje 3 (van de 5).

Een schoon shirt gaat nog steeds mee in de rugzak, maar verder ben ik ongeveer 10-15 min sneller dan op de racefiets. Dat zit hem vooral in het omkleden, want op de racefiets rij ik net iets harder (30-31 km/h gem). Bijkomend voordeel is ook dat je minder moe op werk aan komt op dagen met tegenwind. Vooral handig op de dagen dat ik 's avonds nog ga sporten.

Vorige week 1x zowel de heenweg als de terugweg de ondersteuning maximaal gezet en met 35 km/h gemiddeld beide ritten gereden. Dit om eens te kijken wat mijn minimale reistijd is. Na die 50 km was de accu leeg en de laatste 1 a 2 km heb ik de ondersteuning bijna uit moeten zetten, dus ben blij dat ik voor de grootste gegaan ben.

2 kleine minpunten aan de fiets tot nu toe.
- Het zadel is redelijk hard, dus die ga ik misschien nog vervangen.
- Ik heb een mooie rugzak van Ortlieb, de vario, die makkelijk om te bouwen is naar een tas die aan je bagagedrager kunt hangen. Die heb ik mede voor de e-bike gekocht. Nu heb ik er bij de aanschaf niet op gelet of die er wel aan past. Niet dus... De bagagedrager zit onder het zadel vast aan het frame en aan beide zijkanten met 1 stang naar beneden. De houder voor de tas verwacht 2 schuine stangen naar beneden. Daar moet ik dus nog even op gaan puzzelen hoe ik dat ga fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:17
ik heb er nu een weekje opzitten (120km) met mijn Qwic MN7 en ik moet zeggen hij bevalt prima.
meestal gebruik ik de ondersteuning 2-3-4 en dan 4 met veel tegenwind.
vanmorgen even op ondersteuning 1 gereden maar dat viel erg tegen.
Ook is mijn kruissnelheid zo rond de 30-33 heerlijk fietsen zo. (36 is ook geen probleem in versnelling 7)
mijn enkele reis (woon/werk) is 14km en moet nog even uitvogelen hoe vaak ik heen en weer kan met mijn 625wh accu. Zal rond de 2 keer zijn schat ik zo in.

nadeeltje vind ik dat de kettingkast wel iets rammelt dat zal ik eens aangeven bij de eerste beurt.

het uiteindelijk moeten kiezen voor een showroommodel aangezien Qwic wat moeite heeft met de levertijden.

[ Voor 12% gewijzigd door Michel242186 op 05-06-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:16
Farmerwood schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:34:
Intussen de eerste 200 km gereden op mijn QWIC MN8 Belt met 735 Wh accu, dus tijd voor een korte review.

Ik heb hem nu een aantal keren gebruikt voor woon<-->werk verkeer op dagen waarop de weersverwachting regen en/of harde wind was.
Kort gezegd bevalt de fiets erg goed. Hij doet precies waarvoor ik hem gekocht heb.

Op de momenten dat ik de wind in de rug heb gaat de ondersteuning op stand 1 en trap ik zelf lekker mee. De weerstand van de motor valt me heel erg mee ten opzichte van mijn gewone herenfiets. Vanmorgen was ik na 25 km 1 streepje van de accu kwijt bij een gemiddelde snelheid van 28 km/h.
Straks op de terugweg gaat hij waarschijnlijk op standje 3 (van de 5).

Een schoon shirt gaat nog steeds mee in de rugzak, maar verder ben ik ongeveer 10-15 min sneller dan op de racefiets. Dat zit hem vooral in het omkleden, want op de racefiets rij ik net iets harder (30-31 km/h gem). Bijkomend voordeel is ook dat je minder moe op werk aan komt op dagen met tegenwind. Vooral handig op de dagen dat ik 's avonds nog ga sporten.

Vorige week 1x zowel de heenweg als de terugweg de ondersteuning maximaal gezet en met 35 km/h gemiddeld beide ritten gereden. Dit om eens te kijken wat mijn minimale reistijd is. Na die 50 km was de accu leeg en de laatste 1 a 2 km heb ik de ondersteuning bijna uit moeten zetten, dus ben blij dat ik voor de grootste gegaan ben.

2 kleine minpunten aan de fiets tot nu toe.
- Het zadel is redelijk hard, dus die ga ik misschien nog vervangen.
- Ik heb een mooie rugzak van Ortlieb, de vario, die makkelijk om te bouwen is naar een tas die aan je bagagedrager kunt hangen. Die heb ik mede voor de e-bike gekocht. Nu heb ik er bij de aanschaf niet op gelet of die er wel aan past. Niet dus... De bagagedrager zit onder het zadel vast aan het frame en aan beide zijkanten met 1 stang naar beneden. De houder voor de tas verwacht 2 schuine stangen naar beneden. Daar moet ik dus nog even op gaan puzzelen hoe ik dat ga fixen.
In welke versnelling fiets jij 35km/h? Ik neem aan in versnelling 8, weet je dan ook wat je cadence ongeveer is?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:49:
In welke versnelling fiets jij 35km/h? Ik neem aan in versnelling 8, weet je dan ook wat je cadence ongeveer is?
35 km/h is altijd in versnelling 7 of 8.
Ik heb de speed limit opgeschroefd van 28 (a fabriek) naar 32 km/h, dus ik trap er dan nog iets bij.

Cadans zal denk ik ergens rond de 80-85 liggen. Op mijn racefiets heb ik een cadans sensor en daar rij ik altijd zo tussen de 80 en 100 met 85 gem. Die 80 haal ik gevoelsmatig op de Qwic ook wel.Zal er straks op de terugweg eens op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Farmerwood schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:15:
[...]

35 km/h is altijd in versnelling 7 of 8.
Ik heb de speed limit opgeschroefd van 28 (a fabriek) naar 32 km/h, dus ik trap er dan nog iets bij.
Hoe heb je dat precies gedaan?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-08 09:30
Bij de montage van de BBS01B motor heb ik de borgmoer vast gezet met een grote verstelbare pijptang. Volgens mijn beleving heb ik daarbij voldoende kracht gezet. Helaas mocht dat niet zo zijn want nu zit hij los. Natuurlijk kan ik een Bafang sleutel bestellen maar volgens mij zet ik met een grote pijptang toch meer kracht dan met de originele montage sleutel van maar 20 cm. Of is deze https://www.toolnation.nl...vDs2SJBh9iSBoCcP8QAvD_BwE
verlengd met een stuk pijp een betere oplossing?

[ Voor 6% gewijzigd door tuppes op 05-06-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Had ik eindelijk besloten om dan maar de lidl fiets te bestellen.... is hij niet meer leverbaar op de site. :( Jammer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

tuppes schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:57:
Bij de montage van de BBS01B motor heb ik de borgmoer vast gezet met een grote verstelbare pijptang. Volgens mijn beleving heb ik daarbij voldoende kracht gezet. Helaas mocht dat niet zo zijn want nu zit hij los. Natuurlijk kan ik een Bafang sleutel bestellen maar volgens mij zet ik met een grote pijptang toch meer kracht dan met de originele montage sleutel van maar 20 cm. Of is deze https://www.toolnation.nl...vDs2SJBh9iSBoCcP8QAvD_BwE
verlengd met een stuk pijp een betere oplossing?
BIj het vastzetten drukken de bobbeltjes op de ring in het frame. Het kan zijn dat het frame te makkelijk indeukt en daardoor de ring weer los komt te zitten. Gewoon nogmaals vastzetten en kijken of hij dan beter blijft zitten.

Ik heb hem ook 2x vast moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:16
Cyberpope schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:59:
Had ik eindelijk besloten om dan maar de lidl fiets te bestellen.... is hij niet meer leverbaar op de site. :( Jammer.
Dat kun je ook wel verwachten met deze specs voor zo'n prijs.

Hoewel iemand van de klantenservice me gisteren wist te vertellen dat ze offline zijn gehaald om dat de levering door Dynalogics rampzalig is (heb ik ook meegemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 31-08 14:11
Ik erger me aan de grote fietsenfabrikanten dat ze meer dan €2000 of zelfs meer dan €3000 vragen voor een normale fiets die ze al jaren maken en verkopen maar nu dan een accu en motor en sensoren op hebben geplakt.

Ik heb gisteren de Watt fiets proefgereden bij een Fietsenwinkel. Ik vind het veel geld, maar het is vergeleken met andere ebikes een koopje voor een fiets die echt from scratch ontworpen is als ebike. Tuurlijk is de vorm heel bekend, maar de kabels zijn netjes weggewerkt, ook die van de rotatiesensor (valt me reuze mee trouwens, er zitten meerdere puntjes op een rond plaatje die langs de sensor gaan).
Dan is €1350 een koopje.

Maar dat stomme compleet nutteloze display.. een simpele ronde bediening zoals bij Shimano versnellingen was ideaal geweest. Wat ledjes voor accu status en klaar. En de lampjes op penlites..

Maar waar ik het meest moeite mee had:
De ondersteuning is van 1 tot 5 in te stellen. Op 5 zit je zo boven de 25 km/u. Ideaal want ik wil gewoon met 30km/u naar mn werk. Heb echter veel kruispunten op 50% van de route (4km). Dan zal ik telkens terugmoeten naar een lagere stand om voorliggers te ontwijken en niet tegen een voorligger aan te schieten bij stoplichten. En daarna weer naar standje 5..
Op de WATT fiets moet je je hand verplaatsen en mikken op een knopje naast het display. Dat lijkt me dood irritant. Tijdens de proefrit vond ik dat ook.

Hoe doen jullie dat? Want ik vergelijk dit met mijn normale fiets met 3 versnellingen waar je de Shimano ring bediening dat tegen het handvat aanzit kan bedienen zonder m'n hand te verplaatsen.

Mijn vraag is eigenlijk: ebikes bestaan al heel lang.. waarom is de bediening zo onhandig?

Dan het 2e probleem:
De Watt heeft dus geen versnellingen, wel een groot 'verstek'. Je kan langzaam trappen als je eenmaal op snelheid bent, dan blijf je ondersteuning krijgen, zonder dat je als een gek rotaties draait met je benen.
Maar omdat je dan zonder weerstand trapt, lukt het je niet gelijkmatig te trappen. De ondersteuning is dan vanzelfsprekend schokkend met een rotatiesensor.
Went dit? Wordt je hier beter in?

[ Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 05-06-2019 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Jazco2nd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:50:
Ik erger me aan de grote fietsenfabrikanten dat ze meer dan €2000 of zelfs meer dan €3000 vragen voor een normale fiets die ze al jaren maken en verkopen maar nu dan een accu en motor en sensoren op hebben geplakt.

Ik heb gisteren de Watt fiets proefgereden bij een Fietsenwinkel. Ik vind het veel geld, maar het is vergeleken met andere ebikes een koopje voor een fiets die echt from scratch ontworpen is als ebike. Tuurlijk is de vorm heel bekend, maar de kabels zijn netjes weggewerkt, ook die van de rotatiesensor (valt me reuze mee trouwens, er zitten meerdere puntjes op een rond plaatje die langs de sensor gaan).
Dan is €1350 een koopje.

Maar dat stomme compleet nutteloze display.. een simpele ronde bediening zoals bij Shimano versnellingen was ideaal geweest. Wat ledjes voor accu status en klaar. En de lampjes op penlites..

Maar waar ik het meest moeite mee had:
De ondersteuning is van 1 tot 5 in te stellen. Op 5 zit je zo boven de 25 km/u. Ideaal want ik wil gewoon met 30km/u naar mn werk. Heb echter veel kruispunten op 50% van de route (4km). Dan zal ik telkens terugmoeten naar een lagere stand om voorliggers te ontwijken en niet tegen een voorligger aan te schieten bij stoplichten. En daarna weer naar standje 5..

Hoe doen jullie dat? Want met mn versnellingen draai ik aan een ring, zit tegen mijn handvat aan. Nu moet ik hand van het stuur halen, naar het midden brengen en mikken op een knopje naast het display. Misschien meerdere keren. Dat lijkt me dood irritant. Tijdens de proefrit vond ik dat ook.

Mijn vraag is eigenlijk: ebikes bestaan al heel lang.. waarom is de bediening zo onhandig?

Dan het 2e probleem:
De Watt heeft geen versnellingen, wel een groot 'verstek'. Je kan langzaam trappen als je eenmaal op snelheid bent, dan blijf je ondersteuning krijgen, zonder dat je als een gek rotaties draait met je benen.
Maar omdat je dan zonder weerstand trapt, lukt het je niet gelijkmatig te trappen. De ondersteuning is dan vanzelfsprekend schokkend met een rotatiesensor.
Went dit? Wordt je hier beter in?
Je Watt fiets heeft geen versnellingen, maar je kunt aan een ring draaien die tegen je handvat zit? Wat bedoel je daarmee?

Een ebike van +/- 2500-3000 euro is tegenwoordig niet een standaard fiets meer die ze even snel elektrisch hebben gemaakt. Dat is echt verleden tijd. Iedere middenmotor heeft zijn eigen frame nodig, dus fabrikanten moeten meer investeren om deze frames te ontwikkelen. Daarnaast is de Watt fiets vrij karig afgemonteerd.
Geen hydraulische remmen, geen dempers, geen versnellingen, geen bagagedrager, geen kettingkast etc.

Om je vraag te beantwoorden, zolang je met een rotatiesensor fietst en je snelheid wilt aanpassen zul je inderdaad met je standen moeten spelen. Het went maar ideaal is het niet ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 31-08 14:11
Strider schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 23:43:
[...]

Je Watt fiets heeft geen versnellingen, maar je kunt aan een ring draaien die tegen je handvat zit? Wat bedoel je daarmee?

Een ebike van +/- 2500-3000 euro is tegenwoordig niet een standaard fiets meer die ze even snel elektrisch hebben gemaakt. Dat is echt verleden tijd. Iedere middenmotor heeft zijn eigen frame nodig, dus fabrikanten moeten meer investeren om deze frames te ontwikkelen. Daarnaast is de Watt fiets vrij karig afgemonteerd.
Geen hydraulische remmen, geen dempers, geen versnellingen, geen bagagedrager, geen kettingkast etc.

Om je vraag te beantwoorden, zolang je met een rotatiesensor fietst en je snelheid wilt aanpassen zul je inderdaad met je standen moeten spelen. Het wend maar ideaal is het niet ;)
Dank, ik heb mijn reactie verduidelijkt.. was inderdaad nogal vaag omschreven.

Van het weekend maar eens de Sparta R5Te proberen. Met 25.6KG wel een loeizware fiets, zwaarder dan de Lidl/Prophete. Maar na WATT de goedkoopste op dit moment met geïntegreerde accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strider
Jazco2nd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 23:53:
[...]

Dank, ik heb mijn reactie verduidelijkt.. was inderdaad nogal vaag omschreven.

Van het weekend maar eens de Sparta R5Te proberen. Met 25.6KG wel een loeizware fiets, zwaarder dan de Lidl/Prophete. Maar na WATT de goedkoopste op dit moment met geïntegreerde accu.
Laat die Sparta ook maar staan. Ga maar eens een fiets proberen met een Bosch Active Line Plus motor, als je eenmaal met een trapkrachtsensor hebt gefietst wil je niet meer terug naar een rotatiesensor. Helemaal niet als je ook nog aan je conditie wilt blijven werken. De eco stand ondersteund bijvoorbeeld ook t/m 25km/h. Een rotatiesensor ondersteund per stand tot een bepaalde snelheid, alleen de hoogste stand zal normaliter t/m 25 km/h ondersteunen.

Een fatsoenlijke zeer verfijnde Bosch motor is een stuk duurder dan een eenvoudige rotatiesensor motor. + je krijgt daarmee ook een Bosch batterij waarvan je zeker weet dat er fatsoenlijke cellen zijn gebruikt. Dat is bij de meeste rotatiesensor motoren ook maar de vraag.

[ Voor 14% gewijzigd door Strider op 06-06-2019 00:18 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:38

Tahref

God bless you

Strider schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 23:43:
[...]

Daarnaast is de Watt fiets vrij karig afgemonteerd.
+ een accu die kleiner is dan een gemiddelde ebike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-08 00:53
maartend schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:26:
[...]

Dat kun je ook wel verwachten met deze specs voor zo'n prijs.

Hoewel iemand van de klantenservice me gisteren wist te vertellen dat ze offline zijn gehaald om dat de levering door Dynalogics rampzalig is (heb ik ook meegemaakt)
Vond het al vreemd dat ze niet eens een tijdvak voor de bezorging kunnen aangeven, het is puur dat een bestelling "overdag" geleverd zou worden. Als je de bezorger mist zou de tweede bezorging ook nog thuis zijn, daarna mag je hem zelf op het depot ophalen...
Ik twijfelde ook om hem te halen maar heb nog geen elektrische fiets nodig, anders was het voor de prijs wel een koopje.

[ Voor 8% gewijzigd door MacorgaZ op 06-06-2019 01:39 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:49:
Gisteren even mee geteld en kwam op een cadans van +/- 80 bij 35/ km/h.
Via het display en instellingen menu. Staat intussen voldoende over beschreven in dit topic in o.a mijn eerdere reacties. Dus als je even terug zoekt vind je de beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MacorgaZ schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 01:38:
[...]

Vond het al vreemd dat ze niet eens een tijdvak voor de bezorging kunnen aangeven, het is puur dat een bestelling "overdag" geleverd zou worden. Als je de bezorger mist zou de tweede bezorging ook nog thuis zijn, daarna mag je hem zelf op het depot ophalen...
Nah, je krijgt in de ochtend een tijdvak. Iets dat tegenwoordig eigenlijk absurd is.

Maar ja, ik bestel zowiezo niks meer dat via Dna komt.
1ste fiets waren ze kwijt, 2de leverden ze gewoon niet, ze gaven aan hem niet te hebben ontvangen. Tot Lidl een levering doordrukte.
Maar ja, dit is volslagen offtopic.

Heb de 2018 fiets. Snelheid al net wat opgehoogt, tot max 28. Ook de USB kabel besteld. Wil die ondersteuning toch wel anders, dat het niet lijkt alsof je op een rem trapt als je aan de snelheid zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppino
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-08 13:52
maartend schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:18:
[...]

Heb de 2019 fiets. Snelheid al net wat pgehoogt, tot max 28. Ook de USB kabel bestel. Wil die ondersteuning toch wel anders, dat het niet lijkt alsof je op een rem trapt als je aan de snelheid zit.
Kan je de snelheid van het 2019 model van Lidl dan ook ophogen? Dacht dat dit enkel met het 2018 model kon? Kan je dit dan ook gewoon via de display op de fiets zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
seppino schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:42:
[...]

Kan je de snelheid van het 2019 model van Lidl dan ook ophogen? Dacht dat dit enkel met het 2018 model kon? Kan je dit dan ook gewoon via de display op de fiets zelf?
Typefout, zie het net ook, aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazco2nd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:50:
Niet om heel bij de hand te doen, maar een e-bike is toch ook gewoon niet meer dan een normale fiets met een motor er op geplakt? Heb je daar een andere concrete verwachting van?
Bovendien gaat dit voor fietsen met een middenmotor, die inmiddels wel een beetje de norm aan het worden zijn, sowieso niet op want daar moet een frame voor ontworpen worden.
Daar is wat meer voor nodig dan een beetje ruimte maken met een dremel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:06

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:46:
[...]

Niet om heel bij de hand te doen, maar een e-bike is toch ook gewoon niet meer dan een normale fiets met een motor er op geplakt? Heb je daar een andere concrete verwachting van?
Bovendien gaat dit voor fietsen met een middenmotor, die inmiddels wel een beetje de norm aan het worden zijn, sowieso niet op want daar moet een frame voor ontworpen worden.
Daar is wat meer voor nodig dan een beetje ruimte maken met een dremel.
Ook bij de goedkopere middenmotor fietsen (zelfs speed pedelecs) gaat het feitelijk om een normale fiets, met wat hak en zaagwerk in een bestaand frame.

Over de verwachtingen; je mag toch wel verwachten dat er een speciaal frame gemaakt wordt?
En dat niet het overgrote deel rechtstreeks van een ander model komt als je de hoofdprijs betaald.

[ Voor 12% gewijzigd door BertV op 06-06-2019 11:56 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
BertV schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:54:
[...]

Ook bij de goedkopere middenmotor fietsen (zelfs speed pedelecs) gaat het feitelijk om een normale fiets, met wat hak en zaagwerk in een bestaand frame.

Over de verwachtingen; je mag toch wel verwachten dat er een speciaal frame gemaakt wordt?
En dat niet het overgrote deel rechtstreeks van een ander model komt als je de hoofdprijs betaald.
Wat mis je dan in de huidige ebike frames?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BertV schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:54:
[...]

Maar waarin vind je dat ze met de huidige modellen concreet te kort schieten?
En wanneer is zo'n frame nieuw genoeg dat je er wél content mee bent? En is dat niet gewoon een beetje vernieuwen om het vernieuwen? Wat koop je daar voor?

Met het oog op interchangeability is een groot raakvlak toch helemaal top? Alles ze alles "speciaal voor e-bikes" gaan maken ga je daar ook een "speciaal voor e-bikes" prijs voor moeten ophoesten elke keer als er ergens een tandwiel veranderd moet worden en dat is toch deftig jammer als dat verder inhoudelijk helemaal niets toevoegt aan je fietservaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:06

BertV

Handgemaakt

Wellicht dat ik andere eisen stel met 1500km per maand.
Ik heb er als km-vreter met veel plezier op gereden, vooral ook omdat de leasemaatschappij het onderhoud betaalde.

We betalen al een "speciaal voor e-bikes prijs". Je mag het niet omrekenen, maar ik doe het toch; 10.000 gulden voor een fiets. Na die aanschaf zijn de kosten per km belachelijk hoog omdat het trapfietsen met motortjes zijn.

Ketting, derailleur, remmen, frame, lagers etc zijn ontworpen voor beenkracht en snelheden.

"fiets voor naar de hockey, noemde mijn fietsenmaker het".

Voor 3500 tot 4000 euro zou ik ook al graag een frame hebben die de accu netjes opneemt in het ontwerp (Stromer), of de motor fraai plaatst (R&M) en interne versnellingen en een riem heeft.

Uiteindelijk gaan de kosten bezoeken aan de fietsenmaker per km omlaag hopelijk met mijn nieuwe fiets, een R&M.
Kostte 14.000 gulden.

[ Voor 6% gewijzigd door BertV op 06-06-2019 15:50 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Zijn er hier nog meer mensen die rijden met een Bafang Max Drive middenmotor?
Ik voel sinds vandaag een hoogfrequente trilling in de trapas bij (weg)rijden met lage toeren en gemiddeld tot relatief hoog koppel. Heb even het getest met de ondersteuning volledig uit en dan komt de trilling niet voor.

Waarschijnlijk is er dus iets bij de motor aan de hand, maar wat?
Ik heb toevallig wel gisteren wat instellingen in de controller gewijzigd: "keep current" van 30 naar 42% en "current decay" van 4 naar 5, maar dit zou niet uit moeten maken omdat deze instelling juist (en alleen) van invloed is bij een hoge cadans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BertV schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:38:
Ik heb er als km-vreter met veel plezier op gereden, vooral ook omdat de leasemaatschappij het onderhoud betaalde.

We betalen al een "speciaal voor e-bikes prijs". Je mag het niet omrekenen, maar ik doe het toch; 10.000 gulden voor een fiets. Na die aanschaf zijn de kosten per km belachelijk hoog omdat het trapfietsen met motortjes zijn.

Ketting, derailleur, remmen, frame, lagers etc zijn ontworpen voor beenkracht en snelheden.

Voor 3500 tot 4000 euro zou ik ook al graag een frame hebben die de accu netjes opneemt in het ontwerp (Stromer), of de motor fraai plaatst (R&M) en interne versnellingen en een riem heeft.

Uiteindelijk gaan de kosten bezoeken aan de fietsenmaker per km omlaag hopelijk met mijn nieuwe fiets, een R&M.
Kostte 14.000 gulden.
Ik zet ook 1000 kilometer weg elke maand hoor.

Die omrekening naar de gulden weet ik niet zo goed wat je wil dat ik mee doe.
Die is al bijna 20 jaar passé inmiddels, dat is dermate lang geleden dat ik als 32 jarige eigenlijk al helemaal niet meer weet hoe het was om met die valuta te leven.
Een "goede" "normale" fiets die je met goed fatsoen kan gebruiken voor dezelfde afstanden kost ook zonder pardon 1000~1200 euro. Dat die electrische versie daarvan dan eventueel 2000 euro kost dunkt mij niet als heel raar. Alleen zo'n accu willen ze al 500+ euro voor zien.

Vuistregel is gewoon dat lettelijk alles duurder is geworden en dat dat niet echt in lijn staat met stijging van koopkracht.
Voor 3000 euro heb jij wel een fietsje met accu in je frame hoor, overigens.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2019 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:32

B64

Kostte 14.000 gulden.
Mijn RD10 kostte 3000 Euro, dat is een frame gebouwd op SP-gebruik, geveerde vork en hydraulische schijfremmen. Als je dat wilt omrekenen (zinlize actie, soit) kom je op 6600 gulden, dus jouw 10000 is schromelijk overdreven.

Ik wil het ook wel even voor je omdraaien: in juni 2000 betaalde ik 1300 gulden voor een Batavus herenrijwiel zonder vering, belabberde roller brakes, de allergoedkoopste banddynamo die ze konden vinden, 7 heuse Nexusversnellingen en géén antilekbanden. En dat frame was al tientallen jaren onveranderd in productie. Jij mag uitrekenen wat dat ding inclusief inflatie vandaag zou kosten, maar ik durf te stellen dat fietsen de afgelopen 10 jaar meer ontwikkeling hebben doorgemaakt dan de 50 jaar ervoor. Je betaalt niet alleen voor het metaal en plastic, maar ook voor de R&D achter de electronica; daar worden nog steeds grote investeringen gemaakt en dat moet ook betaald worden.

Daarbij komt dat jij als consument wel verwacht dat als er een probleem is, dat door de fabrikant adequaat wirdt opgelost. En de techniek van een e-bike is nou eenmaal een stuk storingsgevoeliger dan van een gewone fiets. En uiteraard betaal je daar als consument gewoon voor.

Natuurlijk mag je ebikes te duur vinden, maar niemand verplicht je er een te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-08 23:51
Helaas heeft de wang van het achterwiel van mijn Razer het begeven; een Schwalbe Marathon Supreme 42-622 (eerste en originele band, nu 6500km).

Ik gebruik de Razer intensief, kinderkar erachter, fietszitje erop, weekboodschappen mee, op de lange stukken de begrenzing eraf etc.

Tot op heden heb ik geen klachten over de band, en ik fiets het jaar rond, tenzij het écht onverantwoord is. Ik heb nog geen lekke band gehad, en ik haal regelmatig meer dan 75km op een accu.

Zijn er banden die de Marathon Supreme inmiddels zijn voorbijgestreefd, en die ik moet overwegen om nu te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:04
Ik zie dat er nu Qonqers op voorraad staan. Helaas niet de oranje, maar ben benieuwd of jullie er nu eentje kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Tafkar schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 18:34:
[...]

8A? Dan is hij aangepast door de verkoper. Standaard is 15A, maar deze motor is er ook in de 350W versie (zelfde motor), dan staat hij zelfs op 18A.

Ik zie op mijn fiets (ook BBS01B) max vermogen boven 500W uitkomen op maximale ondersteuning!

Dus snel aanpassen :)

Vergeet niet de keep current omhoog te gooien ;)
Gisteren de programmeerkabel en accu ontvangen. Dus gelijk accu netjes weggewerkt in de bak en programmeren maar!

Mijn BBS01B stond inderdaad standaard op een limit current van 8A en een keep current van 20%. Gelijk omhoog geschroeft naar 15A en 60% en daarbij de start current verlaagd van 20% naar 10%. Bizar verschil! Helling van 2% met een snelheid van +- 25km/h is geen probleem en dat met een bakfiets van ongeveer 50KG :*)

Op de lage standen fiets het wat minder fijn. Omdat we vooral op pad gaan met onze dochter in de maxi-cosi zullen we met haar er in vooral in de lage standen gaan fietsen. Denk daarbij aan snelheden van ergens tussen de 10-15km/h en de extra power gebruiken om de hellingen lekker te kunnen pakken. Het is echter nu moeilijk om langzaam te fietsen, zelfs met een current-limit van 5% op standje 1 gaat hij met gemak naar 18km/h en is het moeilijk om daar onder te blijven... Moet er wel bij zeggen dat ik alleen gebruik maak van de current limit bij alle assist stappen, speed staat op 100% om het onrustige aan/uit gedrag te voorkomen.

Misschien is het voor de bakfiets toch wel een goed idee om de keep current lager te zetten, wellicht dat ik weer eens ga proberen om die op 20% te zetten.

Is er overigens nog een instelling om de motor 'rustig' te laten stoppen? Nu hoor en voel je door de ketting heen de motor afslaan wanneer je stopt met trappen.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:27

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Laro schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:11:
Helaas heeft de wang van het achterwiel van mijn Razer het begeven; een Schwalbe Marathon Supreme 42-622 (eerste en originele band, nu 6500km).
Ik gebruik de Razer intensief, kinderkar erachter, fietszitje erop, weekboodschappen mee, op de lange stukken de begrenzing eraf etc.
Zijn er banden die de Marathon Supreme inmiddels zijn voorbijgestreefd, en die ik moet overwegen om nu te monteren?
Op mijn eerste Razer heb ik ook eens een ander model laten monteren van Schwalbe (weet niet meer exact welke, maar die zou meer grip (regen) hebben + anti-lek). Na 2 lekke banden in eerste maand :X ben ik weer snel terug naar die Supreme gegaan.
Bij die anti-lek banden is de wang wel het zwakste onderdeel. Heb je niet met een te zachte band gereden met dat extra gewicht? Dat kan dat probleem mogelijk verklaren. Rij zelf op 4,5-5 bar en op vakantie met zware bagage gaat dat naar de 5.5-6 bar.achter.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
Die Supremes gingen bij mij ook maar zo'n 5k mee, elke keer de wang van de achterband kapot. Ik denk dat de velg gewoon te smal is voor die banden.

Was overgestapt op Continental Contact Plus City, totdat ik over een gebroken bierfles reed en de bodem letterlijk in de band bleef zitten voor een heel rondje. De plaatselijke fietsenwinkel had natuurlijk niks op voorraad, dus ik heb nu een Marathon Plus 40-622 achter. Zal ongetwijfeld lekbestendig zijn, maar het rijdt als een hardhouten karrenwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zweer eigenlijk bij Marathon Plus. Ik heb nog nooit een lek gehad met deze banden.
Zit te wachten op een deftig excuus om de fabrieksbanden van mijn fiets te halen en die er weer op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:46

bert pit

asdasd

twinkey schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:21:
Ik ben aan het zoeken naar een e-bike met de onderstaande criteria, maar niemand lijkt deze combinatie schijnbaar aan te bieden. Is dat dan zo gek om deze specs als minimaal te eisen?

- hydraulische schijfremmen voor en achter
- Bosch Active Plus of Performance CX line (minimaal Bosch)
- dichte kettingkast of riemaandrijving

Hmmmzz...Zelf maar een e-bike merk gaan beginnen geloof ik, of heb ik een fiets over het hoofd gezien?
Ja, ik heb zelf al verregaand onderzoek gedaan, al diverse fora doorgespit. Nog geen vergelijkbare info gevonden.
Ik heb deze https://dutch-id.nl/infinity/
voldoet buitengewoon goed. En heeft exact wat je wil.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Al enige tijd ben ik mij aan het inlezen over een elektrische transportfiets. Ik ben sinds een paar jaar imker en het is handig als ik op de fiets een honingkamer of wat materiaal kan vervoeren. Mijn eigen fiets loopt tegen het einde aan, dus eens nadenken over een transportfiets. Radius 15KM, wil voornamelijk een elektrische fiets vanwege het gewicht.

Nu heb ik in mijn zoektocht 2 fietsen gevonden:
Cortina EU-4 1500-1700 euro
Batavus quip E-Go 1900-2100 euro

Nu zijn dit beide modellen die al een jaar + mee doen op de markt, maar op wat testen waar ze beide niet ver van elkaar scoren lees ik weinig reviews van mensen die ze hebben. Misschien een goed teken daar mensen die klagen vaak vocaal zijn. Maar mijn vraag aan jullie:

Wie heeft deze modellen, wat is de ervaring?

De EU4 is interessant vanwege de prijs, goede duur batterij maar heeft een voor motor.
De Quip heeft een middenmoter maar las dat deze zwakke ondersteuning geeft in 1 van de testen. Wat wel ideaal is voor mij is de loop ondersteuning.

Als iemand een andere suggestie heeft waar ik nog niet aan heb gedacht, laat het mij weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bert pit schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:11:
[...]

Ik heb deze https://dutch-id.nl/infinity/
voldoet buitengewoon goed. En heeft exact wat je wil.
Is de gudereit 9 EVO een beter koop
Shimano 11 Alfine 11 versnelling, riem en verder redelijk gelijk voor Euro 2.999,-

Toch euro 500 goedkoper dan de Dutch-id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
@BastiaanN Hoe bevalt de set inmiddels?

Vandaag heeft mijn vriendin een 2e hands Babboe Curve opgehaald, en deze willen we gaan ombouwen.
Ik heb een paar vragen;
- Moest jij het frame nog aanpassen? Bij de Curve zit er onder de trapas-buis nog een uitloop van een verstevigingsstrip onder het frame door.
- Wat was het originele tandenaantal van je bakfiets? De verhouding bij de Babboe Curve is 33/21. Als ik voor een standaard 44 tands blad ga, dan wijk ik wel héél erg af van de standaard ratio. Sneller dan 25km/u is voor de bakfiets geen eis. Kan ik niet gewoon beter met een BCD adapter aan de gang gaan? Ik zou ook graag de huidige kettingkast blijven gebruiken. Die kettingkast heeft overigens voldoende ruimte om een groter tandwiel te plaatsen.
- Welke setup heb je gekozen, en waar heb je hem gekocht? Ik ben met name benieuwd naar welke sensoren (schakelsensor, remsensor etc) je hebt geplaatst, welke opties (gashendel...display...) je gekozen hebt etc.
- Mis je nog steeds vermogen, of is door het wijzigen van de instellingen de motor naar verwachting?
- Hoe bevalt het schakelen inmiddels? Onze bakfiets heeft een Shimano Nexus Inter 7.

Ik heb razend veel zin om met de ombouw te beginnen, maar het uitzoeken wélke onderdelen, configuraties, type scherm etc ik nodig heb vind ik maar een redelijk ongewenste klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
init6 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:49:
.Als iemand een andere suggestie heeft waar ik nog niet aan heb gedacht, laat het mij weten.
Deze Rad Wagon?

https://radpowerbikes.eu/...wagon-electric-cargo-bike

Wel legaal gezien een snorfiets (dus blauwe plaat en verzekering) maar je krijgt er wel 750W voor terug, en (best praktisch soms) een gashendel.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 07-06-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 16:09

pvr

Bedankt voor het delen van je bericht DaLass, Ik kan hier eventueel rekening mee houden ;)
Wel balen dat dit is gebeurt :(
DaLass schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:13:
[...]

Normaal gesproken zouden zowel display als accu tegen de regen moeten kunnen. Ik haal altijd wel mijn display eraf, om eerder genoemde redenen door anderen om de fiets minder interessant te maken voor diefstal. De accu gaat er normaal gesproken alleen maar uit om op te laden.

Ondanks dat e.e.a. waterdicht zou moeten zijn, is mijn accu vorige week overleden door waterschade. Tijdens een dikke regenbui vorige week is er op een of andere manier water in de accu terecht gekomen, wat schijnbaar sluiting veroorzaakt heeft, er was duidelijk een vloeistof te zien achter het glaasje van de status LEDs als de accu op zijn kant gehouden werd.

De accu ligt nu bij de fietsenmaker, die de case bij Bosch heeft neergelegd voor een oplossing, aangezien dit niet zou mogen gebeuren. Het is nu afwachten wat eruit komt. Gelukkig een leen-accu meegekregen, zodat de fiets niet stil hoeft te staan.

Het gaat overigens om een Gazelle met Bosch middenmotor.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

BastiaanN schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:38:
[...]

Gisteren de programmeerkabel en accu ontvangen. Dus gelijk accu netjes weggewerkt in de bak en programmeren maar!

Mijn BBS01B stond inderdaad standaard op een limit current van 8A en een keep current van 20%. Gelijk omhoog geschroeft naar 15A en 60% en daarbij de start current verlaagd van 20% naar 10%. Bizar verschil! Helling van 2% met een snelheid van +- 25km/h is geen probleem en dat met een bakfiets van ongeveer 50KG :*)

Op de lage standen fiets het wat minder fijn. Omdat we vooral op pad gaan met onze dochter in de maxi-cosi zullen we met haar er in vooral in de lage standen gaan fietsen. Denk daarbij aan snelheden van ergens tussen de 10-15km/h en de extra power gebruiken om de hellingen lekker te kunnen pakken. Het is echter nu moeilijk om langzaam te fietsen, zelfs met een current-limit van 5% op standje 1 gaat hij met gemak naar 18km/h en is het moeilijk om daar onder te blijven... Moet er wel bij zeggen dat ik alleen gebruik maak van de current limit bij alle assist stappen, speed staat op 100% om het onrustige aan/uit gedrag te voorkomen.

Misschien is het voor de bakfiets toch wel een goed idee om de keep current lager te zetten, wellicht dat ik weer eens ga proberen om die op 20% te zetten.

Is er overigens nog een instelling om de motor 'rustig' te laten stoppen? Nu hoor en voel je door de ketting heen de motor afslaan wanneer je stopt met trappen.
Dan zou ik toch de speed op een aantal standen instellen. Ik heb dit ook gedaan op mijn fiets voor de momenten dat ik samen met iemand fiets die geen e-bike heeft.

Check even het forum voor mijn instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Ik was even kijken voor een hoes, voor mijn bosch accu, maar de meeste hoesjes stoppen bij de naad(accu-aansluitpunt fiets)
Het blijkt dat hier water inkomt, en lees dit vaker op internet.

Hier een reactie van een webshop:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1qml29.jpg

https://www.fietsvoordeel...-bosch-bagagedrager-zwart

Zijn er mensen die een oplossing voor dit probleem hebben.
Het is mij nog niet gebeurt, maar wil toch kijken of er een oplossing voor is.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
@Chrasher @APBaguette @Verwijderd
Dank voor jullie reacties op de banden. Het kan zeker zijn dat ik eens te laat ben geweest met oppompen, maar met een platte of héél zachte band heb ik nooit gefietst. De fietskar zelf brengt nagenoeg geen extra gewicht op de achteras, die is verbazingwekkend goed in balans. Een fietstas met boodschappen doet dat natuurlijk wél. Ik zet de banden ook graat hard; 5.5 bar ofzo.

Als ik de site van Schwalbe mag geloven, scoort de plus met name op het gebied van 'protection' en 'durability', en de supreme met name op het gebied van 'rolling' en 'road grip'. Gezien de genoemde stugheid van de plus, en het feit dat ik eigenlijk geen klachten had over de supreme's, denk ik dat ik dit weekend een Supreme ga bestellen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:27
Ik heb een bafang met een 46 tanden voor en achter 17 tanden. Welke kettingkast of chainglider kan ik nu gebruiken?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

boomsma schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:31:
[...]

Is de gudereit 9 EVO een beter koop
Shimano 11 Alfine 11 versnelling, riem en verder redelijk gelijk voor Euro 2.999,-

Toch euro 500 goedkoper dan de Dutch-id
Ik kocht hem voor 1.950 ....

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
bert pit schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:59:
[...]

Ik kocht hem voor 1.950 ....
Een Gudereit 9 EVO voor € 1950,-? In welke winkel dan? :+

Dat is € 1050,- onder de adviesprijs.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

BastiaanN schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:38:
[...]

Stel de PAS standen eens als het volgt af:
ALC1=33 - 60=Speed Limit, goed voor rustig fietsen zeg, 12 tot 16 km/h
ALC2=44 - 70 14 tot 19 km/h (70 +/- ruim laten verschillen met 1e (44) waarde)
ALC3=55 - 80 18 tot 23 km/h ,,
ALC4=64 - 90 22 tot 28 km/h ,,
ALC5=73 - 100 motor krachtig tot max 28 km/h
ALC6=85 - 100 idem nog krachtiger maar nog steeds tot max 28 km/h
ALC7=90 - 100 idem enz
ALC8=95 - 100 idem enz
ALC9=100- 100 idem enz

Desgewenst kun je 5 tm 9 waar nu 100% staat nog iets naar beneden aanpassen.
Bezoek eens mijn bestanden op dropbox:
https://www.dropbox.com/s...oT-prQbD-Rejijvi3wLa?dl=0

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 08-06-2019 13:11 . Reden: bestanden dropbox ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-09 00:18

Kostte 14.000 gulden.
Ik ben het hier volledig mee eens. Voor 12.000 euro rijd je een nieuwe VW Up!, als je eens nagaat wat je voor dat geld krijgt, is het eigenlijk schandalig hoeveel je moet betalen voor een beetje e-bike. En betrouwbaar is het dan allesbehalve; met die nieuwe Up! rijd je in de regel jaren probleemloos, met een e-bike kun je dat vergeten. Als je geluk hebt en veel tijd in het schoonmaken steekt, ja, dan wel.

Een vervoermiddel met potentie maar nog zo ontzettend onvolwassen. Dat de overheid qua regelgeving nauwelijks lijkt te weten wat ze er mee aan moeten, helpt ook niet.

Jammer dat er zo tergend traag vooruitgang wordt geboekt. Je zou al LANG betaalbare e-bikes moeten hebben met onderhoudsvrije riemaandrijving en bulletproof motor en accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:04
@Radeoxx ik heb net bericht gehad dat mijn QonQer binnen is. Ik ga hem volgende week zaterdag halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:28
Dieken Taffert schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:06:
[...]

Ik ben het hier volledig mee eens. Voor 12.000 euro rijd je een nieuwe VW Up!, als je eens nagaat wat je voor dat geld krijgt, is het eigenlijk schandalig hoeveel je moet betalen voor een beetje e-bike. En betrouwbaar is het dan allesbehalve; met die nieuwe Up! rijd je in de regel jaren probleemloos, met een e-bike kun je dat vergeten. Als je geluk hebt en veel tijd in het schoonmaken steekt, ja, dan wel.

Een vervoermiddel met potentie maar nog zo ontzettend onvolwassen. Dat de overheid qua regelgeving nauwelijks lijkt te weten wat ze er mee aan moeten, helpt ook niet.

Jammer dat er zo tergend traag vooruitgang wordt geboekt. Je zou al LANG betaalbare e-bikes moeten hebben met onderhoudsvrije riemaandrijving en bulletproof motor en accu.
Dit, jij hebt het over auto's, zo ook met motorfietsen. Voor het geld van een gemiddelde dure ebike koop je een motorfiets!

En auto's en motoren hebben honderden onderdelen, alleen in de motor al.

Tuurlijk, je kan top ebike niet aanbieden voor €100, maar zodra je naar 45 kmh bikes gaat kijken betaal je meteen de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Strider schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 00:42:
[...]

Ik heb de Dutch ID infinity met 38% korting op de kop getikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Dieken Taffert schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:06:
[...]

Ik ook eens en zo te zien niet de enige. Maar ja, er zijn mensen die 8 k neerleggen voor een SP. Ik vind dat je dan echt alle waarde van geld uit het oog bent verloren.

Het komt ook omdat er geen echte ontwikkelingen worden gedaan door de sector, maar alleen maar vernieuwingen van hetzelfde concept. Elk jaar een iets vernieuwde versie, waardoor de fabrikant mag zeggen dat die kosten draagt voor ontwikkeling.
En je betaalt niet 8k omdat er voor 8k een fiets wordt gemaakt. Je betaalt 8k omdat er mensen zijn die dat betalen.

Overigens is bovenstaande een fenomeen van de consumptie maatschappij. Het is technisch al lang mogelijk om bijvoorbeeld een auto te maken die praktisch niet kapot gaat en weinig onderhoud nodig heeft. Maar dat is niet winstgevend genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
bert pit schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:06:
[...]

Ik heb de Dutch ID infinity met 38% korting op de kop getikt.
Mooie prijs zeg, heeft jouw fietsenmaker er nog meer ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
mrpink83 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 19:23:
[...]

Ik ook eens en zo te zien niet de enige. Maar ja, er zijn mensen die 8 k neerleggen voor een SP. Ik vind dat je dan echt alle waarde van geld uit het oog bent verloren.

Het komt ook omdat er geen echte ontwikkelingen worden gedaan door de sector, maar alleen maar vernieuwingen van hetzelfde concept. Elk jaar een iets vernieuwde versie, waardoor de fabrikant mag zeggen dat die kosten draagt voor ontwikkeling.
En je betaalt niet 8k omdat er voor 8k een fiets wordt gemaakt. Je betaalt 8k omdat er mensen zijn die dat betalen.

Overigens is bovenstaande een fenomeen van de consumptie maatschappij. Het is technisch al lang mogelijk om bijvoorbeeld een auto te maken die praktisch niet kapot gaat en weinig onderhoud nodig heeft. Maar dat is niet winstgevend genoeg.
Precies, veel fabrikanten gebruiken verouderingschips zodat apparaten na zoveel jaar vanzelf stuk gaan, das omdat de economie moet draaien en die grote jongens flink winst kunnen maken :(

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
In principe prima, maakt een degelijke indruk en lekker veel in te stellen. Dat laatste is dan ook weer gelijk een nadeel want je bent er wel even zoet mee. Op dit moment alleen wat problemen met de accu als de fiets 's nachts stilstaat (zie hieronder).
Laro schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:34:
- Moest jij het frame nog aanpassen? Bij de Curve zit er onder de trapas-buis nog een uitloop van een verstevigingsstrip onder het frame door.
Nee, gelukkig niet. Bij Bakfiets.nl modellen vanaf 2008 zit de extra dikte van het frame aan de bovenkant van de trapas in plaats van er onder, dus ik kon zonder aanpassingen de motor plaatsen.
- Wat was het originele tandenaantal van je bakfiets? De verhouding bij de Babboe Curve is 33/21. Als ik voor een standaard 44 tands blad ga, dan wijk ik wel héél erg af van de standaard ratio. Sneller dan 25km/u is voor de bakfiets geen eis. Kan ik niet gewoon beter met een BCD adapter aan de gang gaan? Ik zou ook graag de huidige kettingkast blijven gebruiken. Die kettingkast heeft overigens voldoende ruimte om een groter tandwiel te plaatsen.
Ik heb wel gekeken naar een adapter maar dat vond ik er uiteindelijk niet zo mooi uitzien aangezien ik sowieso de standaard kettingkast niet meer kon gebruiken vanwege een sierdop op de trappers. Ik heb nu een chainglider, en daarbij zie je het tandwiel dus wel zitten, met een BCD adapter ziet dat er niet uit vind ik. Standaard zat er een 42 tands blad op, nu een 44 tands. Achterop de naaf zit een 20 tands.
- Welke setup heb je gekozen, en waar heb je hem gekocht? Ik ben met name benieuwd naar welke sensoren (schakelsensor, remsensor etc) je hebt geplaatst, welke opties (gashendel...display...) je gekozen hebt etc.
Ik heb gewoon een standaard bafang BBS01 ombouwset van iemand op marktplaats hier in de regio. Daar heb ik ook een 522kw frame-accu vandaan die ik heb weggewerkt in de bak. Ik heb de remhendels uit het ombouwpakket gebruikt en daarin zit al een schakelaar. Een schakelsensor heb ik nog niet gemonteerd, maar wel besteld. Work-around is om even kort de remhendel iets in te drukken voordat je schakelt. Gashendel zit wel in het pakket maar heb ik niet gemonteerd, ik wilde wel een legale build :) Als display heb ik een Bafang 850c. Verder heb ik het achterlicht vervangen voor eentje die je kunt aansluiten op 6 volt, en heb ik die samen met de koplamp aangelsoten op de motor, waardoor ik via het scherm de verlichting uit en aan kan zetten.
- Mis je nog steeds vermogen, of is door het wijzigen van de instellingen de motor naar verwachting?
Nee, het vermogen is echt perfect. De zware fiets trekt nu zonder probleem met 25km/h een 2% helling op. Ik heb de motor zelfs weer iets moeten temmen, anders ging het op de bakfiets veel te hard...
- Hoe bevalt het schakelen inmiddels? Onze bakfiets heeft een Shimano Nexus Inter 7.
Opzicht is het prima te doen door elke keer even de remhendel iets in te drukken voor het schakelen, daardoor stopt de motor gelijk. In het begin is dat even nadenken, maar na een paar ritjes denk je er al niet eens meer over na en gaat dat vanzelf.
Tafkar schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:42:
[...]

Dan zou ik toch de speed op een aantal standen instellen. Ik heb dit ook gedaan op mijn fiets voor de momenten dat ik samen met iemand fiets die geen e-bike heeft.

Check even het forum voor mijn instellingen
Thanks, dat ga ik zeker proberen :)
racinfo schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:32:
[...]

Stel de PAS standen eens als het volgt af:
ALC1=33 - 60=Speed Limit, goed voor rustig fietsen zeg, 12 tot 16 km/h
ALC2=44 - 70 14 tot 19 km/h (70 +/- ruim laten verschillen met 1e (44) waarde)
ALC3=55 - 80 18 tot 23 km/h ,,
ALC4=64 - 90 22 tot 28 km/h ,,
ALC5=73 - 100 motor krachtig tot max 28 km/h
ALC6=85 - 100 idem nog krachtiger maar nog steeds tot max 28 km/h
ALC7=90 - 100 idem enz
ALC8=95 - 100 idem enz
ALC9=100- 100 idem enz

Desgewenst kun je 5 tm 9 waar nu 100% staat nog iets naar beneden aanpassen.
Bezoek eens mijn bestanden op dropbox:
https://www.dropbox.com/s...oT-prQbD-Rejijvi3wLa?dl=0
Nice, thanks! Ga ik eens mee spelen.

Mijn fiets heeft nu het probleem dat wanneer ik de fiets 's nachts in de schuur laat staan en 's morgens weer aan wil zetten, dan doet hij het niet meer. :? Ook het capaciteitslampje op de accu doet dan niets meer. Enige oplossing is dan om de accu een keer uit en aan te zetten en dan werkt alles weer. Gek genoeg doet alles het prima onder belasting. Nu maar even weer aan het testen met de accu uit mijn stadsfiets, om te kijken of het aan de accu ligt of de ombouwset...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 07:02

eisbaer

Zie signature

HereIsTom schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:36:
[...]

Precies, veel fabrikanten gebruiken verouderingschips zodat apparaten na zoveel jaar vanzelf stuk gaan, das omdat de economie moet draaien en die grote jongens flink winst kunnen maken :(
Haha leuk verzonnen :) Alhoewel er door bijvoorbeeld printfabrikanten wel verloopdatums in inktpatronen worden geprogrammeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door eisbaer op 08-06-2019 22:53 ]

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Niks verzonnen hoor, helaas is het zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 07:02

eisbaer

Zie signature

HereIsTom schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:51:
[...]

Niks verzonnen hoor, helaanares is het zo!
Er worden wel nare truukjes uitgehaald door bijvoorbeeld printfabrikanten met verloopdatums in inktpatronen maar verouderingschips heb ik nog nooit van gehoord. Heb je voorbeelden?

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Strider schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:09:
[...]

Mooie prijs zeg, heeft jouw fietsenmaker er nog meer ;)
Mijn type momenteel niet, ik had mazzel. Maar ze hebben wel andere: https://www.internet-bikes.com/elektrische-fietsen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

[...]

Hier wil ik ook wel eens meer van weten!
Ik rijd op een oude Sparta ion rxs+ uit 2012 met originele accu.
Ok slechts 5000 km totaal gereden maar zonder problemen dus gaat deze chip af bij een bepaalde kilometerstand of leeftijd?
Want ik wordt nu wel bang als je zegt dat het zo is, moet ik nu een nieuwe kopen?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08 16:42

Lappieboy

voltijd nerd

Hoe word hier trouwens gedacht over een extra slot op/bij de fiets?
Gezien de verzekering al dekkend is wanneer er een ringslot art-2 aanwezig is. (in geval van diefstal)
Ben zelf wel van plan een extra slot bij de fiets te gaan halen maar twijfel enorm tussen een insteekslot of een kettingslot of dergelijke.
Een insteekslot heeft natuurlijk als nadeel dat hij maar op 1 positie te plaatsen is en het ringslot de zwakke plek blijft.
Echter is deze wel makkelijker in gebruik en heb je maar 1 sleutel nodig in verhouding met een ketting slot.
Hoe denken jullie hier over? en welke keuze heb je gemaakt bij de fiets en met welke reden? :)
Ben wel even nieuwsgierig hoe mijn mede tweakers hier over denken.

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Lappieboy,

Ik vond het insteekslot, ook niet optimaal.
Daarom gekozen voor een vouwslot.
Ik heb de ABUS Bordo Granit X Plus 6500 XL 110cm gekocht, en nu 2 weken in gebruik, qua lengte precies goed.
Ik vond het vouwslot ideaal, omdat deze in een houder aan mijn frame zit.

De fietssleutel van het vouwslot en het ringslot, zitten bij elkaar, en heb ik een kleurtje gegeven met een lakstift(rood en zilver) op het zwarte gedeelte van het sleutel, zodat ik de sleutels uit elkaar hou.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/1e2a8030e9f9658477f421fe372f10bec45c7fcc/?url=http%3A%2F%2Fi67.tinypic.com%2F2hqzbkl.jpg
Lappieboy schreef op zondag 9 juni 2019 @ 00:22:
Hoe word hier trouwens gedacht over een extra slot op/bij de fiets?
Gezien de verzekering al dekkend is wanneer er een ringslot art-2 aanwezig is. (in geval van diefstal)
Ben zelf wel van plan een extra slot bij de fiets te gaan halen maar twijfel enorm tussen een insteekslot of een kettingslot of dergelijke.
Een insteekslot heeft natuurlijk als nadeel dat hij maar op 1 positie te plaatsen is en het ringslot de zwakke plek blijft.
Echter is deze wel makkelijker in gebruik en heb je maar 1 sleutel nodig in verhouding met een ketting slot.
Hoe denken jullie hier over? en welke keuze heb je gemaakt bij de fiets en met welke reden? :)
Ben wel even nieuwsgierig hoe mijn mede tweakers hier over denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 05-08 11:46
[...]Niks verzonnen hoor, helaas is het zo!
Verouderings chips bestaan niet. Wat ze doen is dat ze er elcootjes inzetten die maar 3-4000 uur levensduur hebben bij een lage temp(waardoor ze ook weer korter meegaan). Als ze zoals in de Bafang motor Rubycon elco's(105C) gebruiken dan is dat top.
Wat ook helpt is zijn de weerstandjes, kool weerstanden gaan korter mee dan metaalfilm. SMD weerstandjes zijn wel goed wat dat betreft.

[ Voor 19% gewijzigd door bgttje op 09-06-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:08

SuBBaSS

-has Ryzen

Nou ik heb hier mijn fiets na bijna een maand afwezigheid ook weer terug.
Zoals al eerder hier gepost een rib uit m'n lijf, maar hij is dan ook weer helemaal pico bello. En dan is en blijft het toch een fantastisch fijne fiets die ouwe trouwe Batavus.

Eindelijk weer met losse handen fietsen (natuurlijk alleen als dat even nodig is), de ondersteuning is weer een klap krachtiger (merkte daar eerder niet veel van aangezien het geleidelijk afgenomen was) maar nu is het echt weer een duw in de rug als ik hem aanzet.
Er zit een goede vredestein band op nu en een setje goede remblokken, eigenlijk is hij weer als nieuw.
Wel de moeite waard, maar was eerlijk gezegd ook de enige optie.
Zou er qua inruil niets meer voor terugkrijgen en zou dan ook nooit zomaar weer zo'n goede fiets krijgen (-zonder flink bij te moeten lappen).

Dus wel weer een blij ei hier. Heb al een aantal flinke rondjes om gereden en dat ging niet zonder lach op m'n gezicht. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08 16:42

Lappieboy

voltijd nerd

pvr schreef op zondag 9 juni 2019 @ 07:42:
Lappieboy,

Ik vond het insteekslot, ook niet optimaal.
Daarom gekozen voor een vouwslot.
Ik heb de ABUS Bordo Granit X Plus 6500 XL 110cm gekocht, en nu 2 weken in gebruik, qua lengte precies goed.
Ik vond het vouwslot ideaal, omdat deze in een houder aan mijn frame zit.

De fietssleutel van het vouwslot en het ringslot, zitten bij elkaar, en heb ik een kleurtje gegeven met een lakstift(rood en zilver) op het zwarte gedeelte van het sleutel, zodat ik de sleutels uit elkaar hou.

[Afbeelding]
[...]
Bedankt voor je reactie! :)
Z'n slot had ik ook al voorbij zien komen, goed om te lezen dat die bevalt.
Hoe zit het met het eventueel beschadigen van het frame en het loshalen en plaatsen van het slot?
ik heb trouwens geen plek voor een bidon, is hij dan ook stevig te monteren?

[ Voor 4% gewijzigd door Lappieboy op 09-06-2019 15:43 ]

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvr

pvr

Als je het vouwslot niet kan bevestigen, via de bevestiging van je bidon, zitten er 2 stalen stripjes bij, die je om je frame plaatst.
Deze stalen strips, lijken op tie rips, alleen deze worden vast gezet met 2 schroeven.
De stalen strips kunnen je frame niet beschadigen, om dat er rubber achter zit, wat je frame beschermt.
Hier trouwens een filmpje van het zelfde slot, dat ik ook bezit.

https://www.youtube.com/watch?v=sQnz2qJotE0

Het slot zelf, heeft rubberen bescherming, zodat deze je fiets niet beschadigd.

Vandaag trouwens een fietstocht naar midwoud(braderie/tuinfair).
Wij hadden onze 2 e-bikes tegen een rvs bugel gezet.
Het vouwslot van 110 lengte, was op de mm goed.
Hoe langer des te beter >:) ;)
Lappieboy schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:42:
[...]

Bedankt voor je reactie! :)
Z'n slot had ik ook al voorbij zien komen, goed om te lezen dat die bevalt.
Hoe zit het met het eventueel beschadigen van het frame en het loshalen en plaatsen van het slot?
ik heb trouwens geen plek voor een bidon, is hij dan ook stevig te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowichan
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13:38
cowichan schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:26:
Vandaag de Aldi fiets die ik vorige week heb gekocht in elkaar gezet. Ik ben specifiek voor de Aldi versie gegaan vanwege de grotere framemaat (48) t.o.v. die van de Lidl (46). Ben toch verbaasd hoe groot de fiets eigenlijk is; hij is vooral erg lang. Heb liever dat ik, zoals het een stadsfiets betaamt, met een verticale rug kan fiets ipv 'hangen'. Met het zadel op de laagste stand en het stuur zo dicht mogelijk bij de berijder is dit echter prima te doen voor mij (1.72m).

Motor is ook echt daadwerkelijk stil (itt wat sommige merken adverteren) en fietsen zonder aandrijving gaat ook prima.

Bij de levering was er wel een kabeltje aan de binnenkant van het achterspatbord (waarom zit dit hier?) dat loshing en daardoor aanliep. Met wat tiewraps opgelost. Ik adviseer wel deze kabel nog voordat ie het spatbord in loopt aan het linker framedeel vast te zetten met tiewraps anders kan ie daar ook de band raken.

Al met al wel tevreden over de fiets. Voor 1050 euro een mooie, relatief onderhoudsvrije fiets met kwalitatief goede motor en accu. Equivalent kost zeker 600-800 euro meer.
Een update over de Aldi fiets die ik ongv 2 weken terug heb aangeschaft. Zie mijn eerste post hierover hierboven.

Op de tweede dag van gebruik merkte ik dat de motor niet meer aanging. Dit probleem was te verhelpen door de accu te los te koppelen en weer aan te sluiten. Overduidelijk niet de bedoeling. Na een aantal dagen later weer hetzelfde probleem gehad. Daarnaast werkte de pushhulp van de motor (die ik gebruik om de fiets een steile trap op te krijgen) soms wel soms niet. Gebeld met het Aldi hoofdkantoor over deze problemen. De medewerkster vertelde mij dat ze al de hele week meldingen heeft gehad over het motor-niet-aan probleem en dat ik hem zonder problemen kon terugbrengen naar de winkel. Fiets ingepakt in de grote doos en teruggebracht naar de winkel. En inderdaad, zonder moeite mijn geld terug gekregen. Er werd niet eens gecheckt of de fiets daadwerkelijk in de doos zat. Gewoon aangenomen en geld teruggekregen.

Al met al wel jammer dat de fiets niet naar behoren werkt. Had graag een goede elektrische stadsfiets gehad. Lidl fiets inmiddels ook uitverkocht dus helaas voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door cowichan op 09-06-2019 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
cowichan schreef op zondag 9 juni 2019 @ 21:49:
[...]

Een update over de Aldi fiets die ik ongv 2 weken terug heb aangeschaft. Zie mijn eerste post hierover hierboven.

Op de tweede dag van gebruik merkte ik dat de motor niet meer aanging. Dit probleem was te verhelpen door de accu te los te koppelen en weer aan te sluiten. Overduidelijk niet de bedoeling. Na een aantal dagen later weer hetzelfde probleem gehad. Daarnaast werkte de pushhulp van de motor (die ik gebruik om de fiets een steile trap op te krijgen) soms wel soms niet. Gebeld met het Aldi hoofdkantoor over deze problemen. De medewerkster vertelde mij dat ze al de hele week meldingen heeft gehad over het motor-niet-aan probleem en dat ik hem zonder problemen kon terugbrengen naar de winkel. Fiets ingepakt in de grote doos en teruggebracht naar de winkel. En inderdaad, zonder moeite mijn geld terug gekregen. Er werd niet eens gecheckt of de fiets daadwerkelijk in de doos zat. Gewoon aangenomen en geld teruggekregen.

Al met al wel jammer dat de fiets niet naar behoren werkt. Had graag een goede elektrische stadsfiets gehad. Lidl fiets inmiddels ook uitverkocht dus helaas voor mij.
OMG. Mijn Lady gaat hem morgen voor het eerst echt uitproberen. Welk model had jij? 2018 of 2019?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowichan
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13:38
maartend schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:25:
[...]

OMG. Mijn Lady gaat hem morgen voor het eerst echt uitproberen. Welk model had jij? 2018 of 2019?
Aldi verkoopt / verkocht naar mijn weten enkel het 2019 model. Die van mij had zo'n sticker met bouwjaar 2019 erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ouderdomschips zijn indianenverhalen.
In het echt zijn bedrijven veel gehaaider met planmatig ouderdom door componenten gewoon niet duurzaam te fabriceren.
Geen lagers gebruiken waar het wel zou moeten, plastic toepassen waar je eigenlijk metaal wil hebben, goedkope elco's en andere slijtagecomponenten op printplaten, etc.
Dat kunnen ze in de winkel uitleggen als kostenbesparing die naar de klant doorgaat maar het gaat er natuurlijk gewoon om dat je niet zo'n proper gefabriceert onverwoestbaar ding blijft gebruiken.

Het is niet voor niets dat al dat spul wat vroeger gewoon standaard uit kwaliteitsmaterialen vervaardigd werd een halve eeuw later vaak nog gewoon werkt.
De techniek is misschien wat complexer maar dat verklaart die hogere failure rates van van alles en nog wat slechts ter dele.

En daar komen ze dus ook mee weg want hoe iets goed geproduceert wordt heeft een grote mate van subjectiviteit en bestaan zeker geen officieele kaders voor. Aantonen dat ze iets doen om slijtage te versnellen is nagenoeg onmogelijk ook al weet iedereen met eem beetje technisch vernuft wel hoe de vork in de steel zit.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Dreamvoid schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:39:
[...]

Deze Rad Wagon?

https://radpowerbikes.eu/...wagon-electric-cargo-bike

Wel legaal gezien een snorfiets (dus blauwe plaat en verzekering) maar je krijgt er wel 750W voor terug, en (best praktisch soms) een gashendel.
Thanks! Helaas geen rijbewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willboirdt
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:01
init6 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:15:
[...]

Thanks! Helaas geen rijbewijs.
Ze zeggen dat je geen rijbewijs nodig heb. Ik heb dit alleen nog niet buiten hun om kunnen verifiëren.
Hi Rad Rider,

It's official: A driving license is no longer required to operate L1e-A electric bikes! This breakthrough for riders in the Netherlands was confirmed this week with the Dutch Minister of Infrastructuur en Waterstaat.

This means more Dutch residents can now have access to a reliable mode of transportation, like our RadRhino and RadWagon L1e-A electric bikes. This category of ebikes has more power and pedal assistance, allowing riders to travel farther, faster -- without the hassles that come with driving other vehicles.
hier staat het ook

Zit er ook over te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:17
Een vriendin is op zoek naar een elektrische fiets.
Ze heeft wat informatie gevraagd aangezien ik ook veel ben bezig geweest met de zoektocht.

Nu kwam ze op volgende fiets uit: https://www.12gobiking.nl/gazelle-orange-c8-hms-2019
Op het eerste zicht ziet de fiets er wel goed uit.

Opvallend is dat het een elektrische fiets met automatische versnellingsbak is, heb hier nog niet van gehoord. Iemand hier ervaring mee of adviezen kan geven over de fiets zelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Ik zag dat bij Dirk vd Broek ook 2 modellen e-bikes verkoopt.

https://dirk.nl/boodschap...r-e-bike-stadsfiets/52015

https://dirk.nl/boodschap...-e-bike-transporter/52016

Misschien voor iemand die een goedkope e bike zoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
cowichan schreef op maandag 10 juni 2019 @ 03:19:
[...]

Aldi verkoopt / verkocht naar mijn weten enkel het 2019 model. Die van mij had zo'n sticker met bouwjaar 2019 erop.
Shoot. Ik las Lidl. Daar komt die van mijn Lady vandaan, het 2018 model.

Pweeehhhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-08 09:30
Op de foto van dit TFT 850C Bafang 850C display, zie je in de schaalverdeling van de onderste cirkel dat het getal 5 net niet raakt. Boven die gele cirkel zie je het getal 0489w staan wat overeenkomt met die aanduiding in de gele cirkel. Mijn display echter zou bij het getal 0489w niet meer aangeven dan 2 1/2 in die gele schaalverdeling. In feite geeft mijn display maar de helft van de ampère waarde aan in de cirkel. Een fout in het display of is dit met een andere software-instelling te corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoide
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-06 22:19
De Consumetenbond heeft testresultaten voor 302 fietsen:
https://www.consumentenbond.nl/elektrische-fiets/beste

Je moet echter € 7,50 per maand betalen om ze te kunnen bekijken.

Is het de kosten waard?

[ Voor 13% gewijzigd door Zoide op 11-06-2019 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:28
tuppes schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:37:
Op de foto van dit [Afbeelding: TFT 850C] Bafang 850C display, zie je in de schaalverdeling van de onderste cirkel dat het getal 5 net niet raakt. Boven die gele cirkel zie je het getal 0489w staan wat overeenkomt met die aanduiding in de gele cirkel. Mijn display echter zou bij het getal 0489w niet meer aangeven dan 2 1/2 in die gele schaalverdeling. In feite geeft mijn display maar de helft van de ampère waarde aan in de cirkel. Een fout in het display of is dit met een andere software-instelling te corrigeren?
Verwacht dat dit niet in te stellen is via je display. Al die schermpjes komen met verschillende versies naar buiten. Geen touw aan vast te knopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Willboirdt schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:53:
[...]

Ze zeggen dat je geen rijbewijs nodig heb. Ik heb dit alleen nog niet buiten hun om kunnen verifiëren.

[...]

hier staat het ook

Zit er ook over te denken.
Heb eens gemaild, toch even meer zekerheid krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foaly
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-08 16:20
init6 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:20:
[...]

Ik hoor graag het antwoord, want op de website van de Rijksoverheid wordt over deze subcategorie niet gerept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoide
Over vijf weken ben ik verhuisd, en ik wil er zeker van zijn dat ik mijn nieuwe e-bike dan klaar heb, want mijn nieuwe woon-werkverkeer zal een beetje lang zijn (13-15 km in beide richtingen).

Hoe belangrijk is het om een fiets te kopen bij de lokale winkel? Moet ik wachten tot ik naar een lokale fietsenwinkel in de nieuwe stad kan gaan en hem daar kan kopen? Als ik hem hier in de buurt koop, krijg ik dan een slechtere service op de nieuwe plek?

Bedankt

[ Voor 9% gewijzigd door Zoide op 11-06-2019 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:38
Zoide schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 01:59:
Over vijf weken ben ik verhuisd, en ik wil er zeker van zijn dat ik mijn nieuwe e-bike dan klaar heb, want mijn nieuwe woon-werkverkeer zal een beetje lang zijn (13-15 km in beide richtingen).

Hoe belangrijk is het om een fiets te kopen bij de lokale winkel? Moet ik wachten tot ik naar een lokale fietsenwinkel in de nieuwe stad kan gaan en hem daar kan kopen? Als ik hem hier in de buurt koop, krijg ik dan een slechtere service op de nieuwe plek?

Bedankt
Gewoon niks van aantrekken. Koop waar je wilt.
Bij je nieuwe lokale fietsenmaker kan je gewoon zeggen dat je net verhuisd bent, geen enkele reden voor ze om je dan als klant te weren.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt
Uiteraard gaan andere fietsenmakers je gewoon helpen (met een deftige fiets), de service die je krijgt hangt van de integriteit en kennis van die FM af.
Wel moet je je afvragen of je echt van ver of online wil halen i.v.m. garantie... want die gaan die fietsenmakers je uiteraard niet leveren op een fiets die je niet ook daar hebt aangeschaft.

Ik ben overigens wel eens geweerd met een online fiets bij een fietsenmaker maar die had sterke bedenkingen bij de bouwkwaliteit.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Strider schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 00:42:
[...]

Ben daar ook benieuwd naar.

[ Voor 8% gewijzigd door boomsma op 11-06-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00
Ik heb net een elektrische fiets aangeschaft en zit dus na te denken over een verzekering. De verzekering van de ANWB lijkt me wel wat aangezien ze je een nieuwe fiets geven (tot 5 jaar na afsluiting) als je eigen fiets niet gevonden wordt binnen 48 uur. Om je fiets terug te vinden bouwen ze een tracker in of aan je fiets en daar gaat mijn vraag over. Ik kan namelijk nergens iets vinden over hoe dat eruit komt te zien. Is er iemand die deze verzekering ook heeft en daar iets over kan roepen of een plaatje kan laten zien?

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n tracker lijkt me alleen zinvol als je dat ding niet ziet zitten dus ik ga er van uit dat dat ergens in het frame gestopt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Mozart schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:04:
Ik heb net een elektrische fiets aangeschaft en zit dus na te denken over een verzekering. De verzekering van de ANWB lijkt me wel wat aangezien ze je een nieuwe fiets geven (tot 5 jaar na afsluiting) als je eigen fiets niet gevonden wordt binnen 48 uur. Om je fiets terug te vinden bouwen ze een tracker in of aan je fiets en daar gaat mijn vraag over. Ik kan namelijk nergens iets vinden over hoe dat eruit komt te zien. Is er iemand die deze verzekering ook heeft en daar iets over kan roepen of een plaatje kan laten zien?
In hun FAQ staat dat hij achter het ringslot wordt gemonteerd. Kom op hun site dit plaatje tegen:
Afbeeldingslocatie: https://www.anwb.nl/binaries/content/gallery/anwb/portal/verzekeringen/nieuws--tips/blijven-fietsen-v.jpg/blijven-fietsen-v.jpg/anwb%3Aw760

Lijkt me dan dat zwarte blokje op het slot te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00
BastiaanN schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:24:
[...]

In hun FAQ staat dat hij achter het ringslot wordt gemonteerd. Kom op hun site dit plaatje tegen:
[Afbeelding]

Lijkt me dan dat zwarte blokje op het slot te zijn.
Dat plaatje had ik gezien maar niet gelezen dat het bij het slot geplaatst zou worden. Het zal wel goed vast zitten omdat het anders te makkelijk te verwijderen is. Aan de andere kant, als de tracker verwijderd wordt, krijg je een nieuwe fiets :)

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
Iemand hier ook een qwic mn7 Premium?
Ik vind de kettingkast nog al klapperen als ik een hobbel overga. Ik verwacht dit niet van zo'n dure fiets. Ik ga het aangeven bij de eerste onderhoudsbeurt.

Geen idee of dit zo hoort of dat hij gewoon iets los zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Michel242186 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:28:
Ik vind de kettingkast nog al klapperen als ik een hobbel overga. Ik verwacht dit niet van zo'n dure fiets. Ik ga het aangeven bij de eerste onderhoudsbeurt.

Of een nieuwe ketting, of je moet je ketting laten aanspannen, dus je achterwiel iets naar achteren.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Bij mij wordt as vrijdag de ANWB tracker gemonteerd.
Ik zal wel daarna wel een update geven,hoe en wat ;)
Mozart schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:28:
[...]

Dat plaatje had ik gezien maar niet gelezen dat het bij het slot geplaatst zou worden. Het zal wel goed vast zitten omdat het anders te makkelijk te verwijderen is. Aan de andere kant, als de tracker verwijderd wordt, krijg je een nieuwe fiets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 10:30
Michel242186 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:28:

Bij mij is er een sterkere ketting ingekomen, de standaard ketting rekt als een malle, de kettingkast werd er de laatste keer opspannen zelfs voor uitgeslepen omdat het wiel te ver naar achteren stond om nog netjes te sluiten.

Nu geen problemen meer gehad van een klapperende ketting. Wel van andere dingetjes maar dat is een ander verhaal. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
keesroeiboot schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:00:
[...]

Bij mij is er een sterkere ketting ingekomen, de standaard ketting rekt als een malle, de kettingkast werd er de laatste keer opspannen zelfs voor uitgeslepen omdat het wiel te ver naar achteren stond om nog netjes te sluiten.

Nu geen problemen meer gehad van een klapperende ketting. Wel van andere dingetjes maar dat is een ander verhaal. :|
Dan zal het inderdaad de ketting zijn zoals strider ook al aangeeft. Ik had dit al op gemerkt bij de proefrit en dit zou opgelost worden maar niet heus dus.
Ik heb een paar ritjes gemaakt op een oude gazelle e-bike van een paar jaar oud en die gaf geen krimp bij een hobbeltje.

Voor de rest bevalt de fiets prima wat voor problemen heb je keesroeiboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-08 09:04
pvr schreef op zondag 2 juni 2019 @ 18:17:
Ik heb nu 2 dagen op mijn nieuwe Koga E-Lement gereden, en wat rijd dat mega lekker.
Ik was geen e-bike gewend, maar dit rijd top :*)
De fiets heeft een 500 watt accu, en heeft een SpeedChip-S 2.0.
Alleen op lange stukken, zet ik de SpeedChip aan.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zit nog met wat vraagjes:

Hoe zit het met regen, is de display en de accu er tegen bestemd?
Je zou zeggen dat het water er zo binnen loopt, tussen de accu, en de aansluiting waar je de accu in schuift.

En zijn er ook mensen die de Display vast gezet hebben?
Of toch eraf halen, IVM weersinvloeden, en natuurlijk tegen diefstal.
Met de speedchip vervalt de garantie neem ik aan? Ik heb de Cube Kathmandu besteld en ik twijfel ook over de speedchip, maar ik heb weinig zin in gezeur met de fabrikant over de garantie mocht er de komende 2 á 3 jaar iets gaan mankeren aan de accu of de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
init6 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:20:
[...]

Gemaild en werd naar de pagina verwezen van rad zelf, gevraagd of ze documentatie vanuit de overheid hebben. Zelf dit artikel tegen gekomen:

https://www.tweewieler.nl...bezig-aan-opmars-10133805

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvr

pvr

Mijn vrouw heeft een Gazelle Miss Grace C7 HMB 2019 gekocht bij:

https://www.aanbiedingsfi...le-miss-grace-c7-hmb-2019

Fiets werd netjes na 3 dagen afgeleverd.
Fiets kosten met 500 wh accu, € 2.189,00.

Bij 2 lokalen winkels kost deze zelfde fiets, € 2.649,00.
Dit is een verschil van: € 460,00 >:)

Wij wilde deze fiets bij fietsenwinkel.nl bestellen, maar er zat 3 weken levertijd op, vandaar aanbiedingsfiets.
Wist niet of aanbiedingsfiets was te vertrouwen, dus betaalt onder rembours.
Chauffeur kwam netjes na 3 dagen, we konden pinnen, of cash.
Fietsstuur stond recht, en ik moest alleen met een inbus het stuur en de zadel op hoogte zetten
Al met al een prima ervaring met aanbiedingsfiets.

Na 1000 km gaat mijn vrouw naar 1 van de lokale fietsenwinkel voor een service beurt.
Als je nou € 460,00 extra moet betalen voor garantie bij de lokale fietsenmaker 8)7 :+

Ik snap wel dat deze personeel heeft, en een winkel, en andere sores.
Maar aanbiedingsfiets heeft ook een winkel, en personeel.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Ze zeggen van wel, dat de garantie vervalt.
Waar ik de fiets gekocht heb, en deze heeft ook de speedchip geïnstalleerd, zei dat hij 1 keer een motor heeft gehad wat stuk was met een speedchip, maar kreeg garantie.

En hij heeft het zelfde gehad, daarbij kreeg hij geen garantie, omdat bosch dit had gezien.

Het kan natuurlijk ook bang makerij zijn ;)

Ik activeer mijn speedchip, zodra ik de display heb gemonteerd.
Ik denk zelf, als je onder het rijden , de speedchip aanzet, dit ten kosten gaat van de motor.

Zeker weten doe ik het niet, maar het geeft mij een goed gevoel, om hem te activeren, als ik begin met fietsen.
berndw schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:42:
[...]

Met de speedchip vervalt de garantie neem ik aan? Ik heb de Cube Kathmandu besteld en ik twijfel ook over de speedchip, maar ik heb weinig zin in gezeur met de fabrikant over de garantie mocht er de komende 2 á 3 jaar iets gaan mankeren aan de accu of de motor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stephanus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-08 22:26
In aanvulling op mijn eerdere bericht over de ombouw van de Koga F3 met de Bafang BBS01b motor hierbij het eindresultaat (klik op het plaatje voor full size)

Koga F3

De aanpassingen die ik nog heb gedaan zijn:
  • EB-BUS kabel door het frame in plaats van los langs het frame
  • Schakelsensor
  • Nieuwe ketting
Om de kabel door het frame te krijgen heb ik een extra kabel besteld (zonder gashendel aansluiting) bij e-bike technologies (https://www.e-bike-techno...s-without-throttle-detail). Deze moest ik zelf 'splicen'. Een instructie hiervoor is te vinden op de website, het is wel even wat werk.

De schakelsensor was toch wel nodig als je rustig wilt schakelen bij wind tegen. Deze werkt verrassend goed.

De ketting was nodig omdat de oude wat aan de korte kant was. Voorheen had de fiets een 42T blad en nu een 46T. Er zit nu opnieuw een KMC X10 Silver op, maar dan met 114 schakels ipv 112.

Ik heb er nu ca. 250 kilometer mee gereden en ben er tevreden mee. Ik kan woon-werk (24km enkele reis) vlotjes afleggen. Wind mee zonder veel kracht, wind tegen op nagenoeg volle snelheid maar met wat meetrappen.

[ Voor 21% gewijzigd door Stephanus op 11-06-2019 23:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-09 00:32

R2L

Bedankt
Ikzelf heb mijn fiets bewust bij de lokale FM gekocht. Was uiteraard duurder dan online, maar nu heb ik er 5 jaar volledige garantie op en dit geldt ook voor de accu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoide
Heeft iemand een fiets met een Shimano Steps E6100 motor gekocht? Het is een nieuw model dat lichter en efficiënter zou moeten zijn. Maar alle fietsen in de Consumetenbond tafel met die motor hebben een laag actieradius beoordeling (5,4 op 10), zelfs met 500 WH batterijen.
Pagina: 1 ... 102 103 Laatste

Dit topic is gesloten.