Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 98 99 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 16:19

BertV

R-L48

Nood breekt wet.
Een Gazelle Cityzen til je wel een trap op.
Een Stromer, dat wil je niet iedere dag doen.

Stromer ST1x

Acties:
  • 0Henk 'm!

• London
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online

London

Victoria Concordia Crescit

Heb een fietsenstalling bij mijn appartementencomplex. Op het werk ook een overdekte stalling :)

Arsenal - Real Madrid - Mercedes AMG Petronas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 18:01
Ping83 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:45:
Het is een fijne fiets, ik heb hem zelf ook een paar dagen. Maar een fiets private leasen? Ik wist niet dat het kon. Is dat niet veel duurder dan hem te kopen? Is hij na de looptijd dan van jezelf of moet je hem weer inleveren?
Je mag er wel van uit gaan dat je er op inlegt ja want die medewerkers van die leasemaatschappij willen ook eten. Maar je moet even een rekensommetje maken voor jezelf en wat de eventuele zekerheden van leasen je waard is en wat voor fiets je op gaat rijden.
Het kan best interessant zijn als je erg veel fietst of gewoon niet weer ik hoeveel duizend euro wil uitgeven.
Fiets moet je inderdaad weer inleveren of afkopen aan het eind.

Zat zelf ook te denken aan lease van een normale e-bike maar met verval van OV kosten a 200 euro per maand verdient mijn fiets zich in een klein jaar terug dus als dat ding helemaal gaar is over drie jaar is dat in bekeken venuit een excelletje cijfermatig oké.
De motor en de batterij zijn de enige serieus dure componenten en dat zijn gewoon garantie componenten en aan de fiets zelf verwacht ik niet hele absurde onderhoudskosten. Uiteindelijk besloten dat een fiets leasen voor 70 euro per maand niet veel winst zou gaan geven.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 07-05-2019 10:57 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-05 11:37
Opperpanter2 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:31:
[...]Als je de juiste tools/gereedschap hebt is het een paar uurtje werk. Als je ervaring hebt en je kwaad maakt kan het in 1,5 uur wel.
mee eens:-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:05
BertV schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:46:
Nood breekt wet.
Een Gazelle Cityzen til je wel een trap op.
Een Stromer, dat wil je niet iedere dag doen.
Iedere dag een fiets de trap op tillen lijkt mij sowieso niet relaxed, los van het gewicht. Bij mij kan ie wel binnen staan op begane grond maar dat is in een jaren 20 woonhuis met smalle gang, staat dan enorm in de weg en is nauwelijks naar buiten te krijgen zonder het stucwerk of hout van trap te raken en te beschadigen. Om de hoek zit een stalling en er zijn ook van die fietstrommels maar die zijn allemaal vol.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21:20

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik woon in nogal heuvelachtig gebied in Zuid-Limburg, en ga regelmatig met de fiets naar mijn werk. Er zit 1 echt flinke heuvel tussen werk en thuis die ik zonder veel eigen inspanning kan opfietsen doordat ik een ION motor met 50nm koppel in mijn achterwiel heb zitten (Sparta ION, 500Wh, hydraulische remmen, automatische verlichting, 21 versnellingen, Vredestein lekvrije banden etc. etc.). Normaal loop je in de begrenzer als je 27,5km/h fietst en die berg op blijf ik op een stabiele 25km/h steken. Ik fiets 9/10 elektrische fiets in ieder geval nog met ruime snelheid en zichtbaar veel minder moeite langs.

Blijft altijd wel leuk, maar het was dan ook alles behalve een goedkope fiets. Hij is nu 2 of 3 jaar oud meen ik, en ik kreeg laatst een aanbod van de verzekering om de verzekering nog eens te verlengen met 2 jaar voor een totaalbedrag van 180,- voor een verzekerde waarde van 2749,-... Dat is echt niks, als je je bedenkt dat ik eerst 11 euro per maand betaalde tegen een verzekerde waarde van 3200,-. Viel me dan ook op hoe enorm weinig die fiets volgens de verzekering is afgeschreven.

Verder echt een prima fiets, hydraulische remmen zijn geweldig en hij staat eigenlijk altijd in de hoogste versnelling, ook vanaf stilstand. Misschien niet geweldig voor de techniek maar dat merk ik over een paar jaar wel. (of niet).

i7 6700K - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
Kuusj schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:37:
Ik woon in nogal heuvelachtig gebied in Zuid-Limburg, en ga regelmatig met de fiets naar mijn werk. Er zit 1 echt flinke heuvel tussen werk en thuis die ik zonder veel eigen inspanning kan opfietsen doordat ik een ION motor met 50nm koppel in mijn achterwiel heb zitten (Sparta ION, 500Wh, hydraulische remmen, automatische verlichting, 21 versnellingen, Vredestein lekvrije banden etc. etc.). Normaal loop je in de begrenzer als je 27,5km/h fietst en die berg op blijf ik op een stabiele 25km/h steken. Ik fiets 9/10 elektrische fiets in ieder geval nog met ruime snelheid en zichtbaar veel minder moeite langs.

Blijft altijd wel leuk, maar het was dan ook alles behalve een goedkope fiets. Hij is nu 2 of 3 jaar oud meen ik, en ik kreeg laatst een aanbod van de verzekering om de verzekering nog eens te verlengen met 2 jaar voor een totaalbedrag van 180,- voor een verzekerde waarde van 2749,-... Dat is echt niks, als je je bedenkt dat ik eerst 11 euro per maand betaalde tegen een verzekerde waarde van 3200,-. Viel me dan ook op hoe enorm weinig die fiets volgens de verzekering is afgeschreven.

Verder echt een prima fiets, hydraulische remmen zijn geweldig en hij staat eigenlijk altijd in de hoogste versnelling, ook vanaf stilstand. Misschien niet geweldig voor de techniek maar dat merk ik over een paar jaar wel. (of niet).
Kijkt de verzekering daarbij eigenlijk nog naar aantal km’s die je gemaakt hebt? En hoeveel km is jouw woon-werk verkeer en hoe lang fiets je daar over (deur tot deur)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Valorian schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:40:
[...]

Kijkt de verzekering daarbij eigenlijk nog naar aantal km’s die je gemaakt hebt? En hoeveel km is jouw woon-werk verkeer en hoe lang fiets je daar over (deur tot deur)?
Nee daar hebben ze niet naar gevraagd. Woon-werk is 12km enkel. Heen een daling van 100 meter hoogte, terug stijging van 100 meter. Bergaf ga ik tegen de 45/50km/h en ben dan in 28 minuten daar, terug doe ik er ongeveer 36 minuten over.

Enige partij die een zier om de KM-stand gaf/geeft (moet eigenlijk weer eens gaan voor een beurt..) is de fietsenwinkel. Ik had garantie bijgekocht, maar die was enkel geldig als uit de uitgelezen data van de accu te zien was dat deze altijd aan de lader hing als er niet mee gefietst werd. Heb dat altijd wel raar gevonden maar het zij zo.

Edit: ik lees dat nieuwe ION systemen de fiets 6km op geheel eigen kracht kunnen laten rijden met behulp van de 'gashendel', en dat dit altijd te upgraden is door een nieuwe computer aan te schaffen. Mijn gashendel is enkel voor de 'power boost' (die overigens gewoon zorgt dat de motor maximumvermogen levert of je nu hard trapt of niet). Toch eens inlezen want dat zou voor mij ideaal zijn.

Kuusj wijzigde deze reactie 07-05-2019 10:47 (18%)

i7 6700K - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Met gashendel valt-ie niet meer onder de standaard e-fietsen maar onder cat L1e-A of L1e-B, dus kenteken & verzekering.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Dreamvoid schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:51:
Met gashendel valt-ie niet meer onder de standaard e-fietsen maar onder cat L1e-A of L1e-B, dus kenteken & verzekering.
Da's apart, want ik zie dit op vrij veel fietsen :+ In ieder geval van Sparta.
Of bedoel je dat het 'automatisch rijden' een kenteken nodig maakt? Dit zou ik wel begrijpen omdat het de fiets in principe een elektrische soort moderne Puch snorscooter maakt haha.

Kuusj wijzigde deze reactie 07-05-2019 10:54 (13%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Nu online
Dat zijn dan oude modellen van voor de huidige wetgeving of handige ombouw, maar legaal zijn ze niet. In Europa moet je het in de 'vrije' categorie (max 250W, max 25 km/u) met enkel trapondersteuning doen, geen gashendel.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffiebarbaar
Die "gashendel" op mijn fiets is alleen maar voor loopassistentie m.i.
Mijn fiets doet helemaal niets als ik dat ding niet al dan niet vooruit druk, of trap.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 07-05-2019 11:00 (38%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Koffiebarbaar schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:59:
Die "gashendel" op mijn fiets is alleen maar voor loop assistentie m.i.
Loopassistentie ook inderdaad, maar ik kan het ding ook gebruiken om de fiets vanuit stilstand meteen zijn volle vermogen te laten leveren of ik nu 1% trap of 100% (druksensor). Ik hoef letterlijk enkel de pedalen rond te draaien zonder enige noemenswaardige druk om zo vol vooruit te gaan. Met 100% eigen kracht in een lage versnelling trappen incl. vol motorvermogen raad ik trouwens af, grote kans op een koprol achterover :+

De acceleratie is op deze manier (ook vanuit de hoogste versnelling) vrij aanzienlijk en ik ben meestal binnen een seconde of 5/6 bij de 27,5km/h.

We hebben overigens 2 van deze fietsen (1 vrouwenmodel, 1 mannen) die hetzelfde gedrag vertonen. De andere fiets heeft ongeveer dubbel zo veel KM's gelopen dan die van mij en dat zie je ook best wel in de accuduur terug. Waar ik op hoogste ondersteuning en verlichting en dergelijke ongeveer 45 KM kan halen, haalt de andere nog 'maar' 35km.

Kuusj wijzigde deze reactie 07-05-2019 11:14 (26%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Nu online
Klopt, 'loopassistentie' of 'push start' vanaf stilstand tm 5 km/u mag wettelijk wel, maar idd een volwaardige gashendel niet. Er zijn overigens wel goedkope e-fietsen met gashendel op de markt, die van Rad bijvoorbeeld - maar wel met blauwe plaat.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Dreamvoid schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:14:
Klopt, 'loopassistentie' of 'push start' vanaf stilstand tm 5 km/u mag wettelijk wel, maar idd een volwaardige gashendel niet. Er zijn overigens wel goedkope e-fietsen met gashendel op de markt, die van Rad bijvoorbeeld - maar wel met blauwe plaat.
Werkt bij mij gewoon van 0 t/m 27,5km/h :+ Ik denk dat het bij mijn fiets wel 'mag' omdat je nog steeds de pedalen rond moet draaien. Er zal wel nergens in de wetgeving staan met hoe veel kracht je dan zelf nog moet leveren. Ik hoeft in ieder geval echt niet meer inspanning te leveren dan puur het ronddraaien van de pedalen. Maakt mij ook niet uit, ik zou het niet anders willen.

Ik denk dat als je een minder krachtige fiets hebt je gewoon zelf nog moet bijtrappen om fatsoenlijk vooruit te komen, maar dat de motor in die van mij in principe krachtig genoeg is om dit op zichzelf te doen.

Ik heb er ook aan gedacht om een elektrische scooter te kopen, maar die dingen zijn echt schreeuwend duur. Je hebt natuurlijk de bekende mindere merken, maar daar kosten nog steeds een paar duizend euro. Mijn oog valt in dat geval op de NIU N1s, maar ik heb werkelijk geen idee waar je daar nu mee mag rijden en niet (iets met scooterrijbewijs bij de autorijbewijs krijgen 8)7 ). Voorlopig maar lekker fietsen :)

Kuusj wijzigde deze reactie 07-05-2019 11:24 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
Kuusj schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:20:
[...]

Werkt bij mij gewoon van 0 t/m 27,5km/h :+ Ik denk dat het bij mijn fiets wel 'mag' omdat je nog steeds de pedalen rond moet draaien. Er zal wel nergens in de wetgeving staan met hoe veel kracht je dan zelf nog moet leveren. Ik hoeft in ieder geval echt niet meer inspanning te leveren dan puur het ronddraaien van de pedalen. Maakt mij ook niet uit, ik zou het niet anders willen.

Ik denk dat als je een minder krachtige fiets hebt je gewoon zelf nog moet bijtrappen om fatsoenlijk vooruit te komen, maar dat de motor in die van mij in principe krachtig genoeg is om dit op zichzelf te doen.

Ik heb er ook aan gedacht om een elektrische scooter te kopen, maar die dingen zijn echt schreeuwend duur. Je hebt natuurlijk de bekende mindere merken, maar daar kosten nog steeds een paar duizend euro. Mijn oog valt in dat geval op de NIU N1s, maar ik heb werkelijk geen idee waar je daar nu mee mag rijden en niet (iets met scooterrijbewijs bij de autorijbewijs krijgen 8)7 ). Voorlopig maar lekker fietsen :)
Maar die 45/50 km/uur bergaf haal je dus volledig op eigen kracht (+ beetje zwaartekracht ;) ) met een fiets van 20+ kg?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Valorian schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:25:
[...]

Maar die 45/50 km/uur bergaf haal je dus volledig op eigen kracht (+ beetje zwaartekracht ;) ) met een fiets van 20+ kg?
Ja, zoals ik zei is het best een flink heuveltje :+ Is ook een geheel gescheiden fietspad en een kaarsrechte weg dus weinig gevaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Nu online
Als je zelf moet trappen, wat is dan de zin van een gashendel?

Wettelijk is de max van de ondersteuning 250W, dus inderdaad mag een fiets gewoon dat vermogen op de pedalen zetten, zolang je meetrapt.

Zo duur zijn elektrische scooters toch niet? Voor 1500 euro heb je een simpele e-snorscooter, maar dat ben je zo'n beetje ook wel kwijt aan een e-fiets.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
Dreamvoid schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:28:

Wettelijk is de max van de ondersteuning 250W, dus inderdaad mag een fiets gewoon dat vermogen op de pedalen zetten, zolang je meetrapt.

Zo duur zijn elektrische scooters toch niet? Voor 1500 euro heb je een simpele e-snorscooter, maar dat ben je zo'n beetje ook wel kwijt aan een e-fiets.
Zo werkt het volgens mij niet. Als je max vermogen op de pedalen zet (en dan 25km/u haalt ) gaat dat vermogen laag zodra je harder gaat trappen. Dus lever je zélf genoeg trapvermogen voor 20 km/u dan zal de fiets nauwelijks nog iets bijdragen. En wil je harder dan 25-30 dan zal dat volledig op eigen kracht moeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Dreamvoid schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:28:

Best veel imo, als ik hem normaal in de hoogste ondersteuning heb staan moet ik zelf nog best wat inspanning leveren om op snelheid te blijven omdat de motor niet zijn maximale vermogen vrij geeft als je niet hard genoeg op de pedalen staat. Met die gashendel doet hij dat wel, terwijl ik bij wijze van spreken de pedalen met mijn kleine teen kan ronddraaien. Ronddraaien kost mij geen moeite, trappen wel :)

En daar heb je wel gelijk in, misschien ook een beetje hypocriet dat ik dat zeg met mijn e-bike. Alleen vervalt het nut van de e-bike als ik zo'n scooter koop en dan is de aankoop van 3500,- voor de fiets en dan nog eens 3000,- voor de scooter best zonde. Fiets staat niks te doen en heeft dan relatief veel geld gekost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:20
Die ion is gewoon een rotatie sensor. En ja dan gebeurt wat @Kuusj beschrijft. Je hoeft niet echt te trappen alleen rond te draaien. En die gashendel werkt tot 6km/u.

Ja dat is allemaal legaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 16:17
Ik zie op de site van de QonQer dat ze alle verwijzingen naar 32km/u hebben weggehaald...lijkt me ook slim omdat het natuurlijk eigenlijk niet kan. Ook is de optie voor het slot aangepast naar een "Trelock"....geen idee wat daar anders aan is dan een Abus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VeNoMke
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 15:34
Ik heb vorige week kort een testrit gemaakt op een Sparta R5TE welke een achterwielmotor heeft, een (volgens de specs) rotatiesensor en een gashendel (waarmee je tijdelijk de ingestelde ondersteuning kan verhogen tot het maximum). Heel gelijkaardig aan de ION van Kuusj hierboven dus.

Mijne enige andere e-bike ervaring is een QWIC damesfiets hier op het werk met een voorwielmotor (comfortabele fiets maar de ondersteuning slaat alle kanten uit). Wat mij vooral opviel bij de R5TE is hoe soepel alles ging, vooral met het gashendel was het heel makkelijk om snel de 27-28 km/h te halen. Ik merkte ook niet echt een lange "delay" bij het starten uit stilstand tot wanneer de motor hulp bood. Op een klein stukje zelfs 30 km/u gehaald zonder al te veel moeite of extra weerstand.
Ook het beperkt aantal versnellingen vond ik een meerwaarde en op de hoogste versnelling was de kadans eigenlijk ideaal.

Ik snap het nut van E-bikes met 11 versnellingen niet echt, op de duur ben je meer bezig met schakelen dan met trappen. Vanuit technische oogpunt snap ik eigenlijk ook de voorkeur voor middenmotoren niet echt (misschien dat iemand een goed betoog heeft om dit te verdedigen?):
- rendementsverlies door extra overbrengingen (in de motor zelf + dan nog de versnellingen)
- extra slijtage omdat er continue aan de ketting en tandwielen getrokken word
- het oogt minder mooi (alhoewel dit persoonlijk is)
- Ik had ook ergens gelezen dat door de tandwiel-overbrenging het koppel bij hogere snelheden niet volledig wordt omgezet op het achterwiel?

Als ik puur naar de specs kijk heeft de R5Te wel enkele nadelen:
- Rotatiesensor i.p.v. trapkrachtsensor: alhoewel ik nog niet aan de lijve heb kunnen ondervinden wat nu net het grote verschil is. Ik vermoed de "vertraging" bij het wegrijden uit stilstand?
- een motor van 40 Nm: maar wel achterwiel dus minder rendementsverlies? Is een hoger koppel een merkbaar verschil?

-insert witty signature here -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Nu online
Dmv de versnellingen heb je met een middenmotor meer trekkracht bij lage snelheden, en je zit direct op de trapas dus is een krachtsensor veel makkelijker/goedkoper te implementeren.

Maar idd, daarom zie je bij Speed-Pedelecs ook vrijwel alleen maar achterwielmotoren. Beter op hoge snelheid, onderhoudsarmer.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 07-05-2019 12:37 (9%)

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lecram24
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:31
Het enige voordeel wat ik heb gemerkt met een middenmotor is dat de wielen er gemakkelijk uit te halen zijn.
Zeker als je een snelkoppeling heb, en hem wat vaker wil vervoeren in een auto, nadelen zijn inderdaad de hogere slijtage aan de ketting en tandwielen,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:23
Volgens mij fietsenmaker is de Shimmy die ik ervaar bij het loslaten van mijn stuur op de QWIC RD10 een bijkomstigheid van de achterwiel motor. Klopt dit? Of zit er een fout in de fiets?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21:22
BasvanS schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:12:
Volgens mij fietsenmaker is de Shimmy die ik ervaar bij het loslaten van mijn stuur op de QWIC RD10 een bijkomstigheid van de achterwiel motor. Klopt dit? Of zit er een fout in de fiets?
Weet ik niet, ik hou gewoon m'n handen aan m'n stuur >:)

Het kan best zijn dat de pulsfrequentie van de motor het effect versterkt. Maar zoals gezegd, ik rij altijd met minimaal één hand aan het stuur, en ik heb nog geen shimmy gevoeld op m'n RD10.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-05 09:01
VeNoMke schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:28:
Ik heb vorige week kort een testrit gemaakt op een Sparta R5TE welke een achterwielmotor heeft, een (volgens de specs) rotatiesensor en een gashendel (waarmee je tijdelijk de ingestelde ondersteuning kan verhogen tot het maximum). Heel gelijkaardig aan de ION van Kuusj hierboven dus.

Mijne enige andere e-bike ervaring is een QWIC damesfiets hier op het werk met een voorwielmotor (comfortabele fiets maar de ondersteuning slaat alle kanten uit). Wat mij vooral opviel bij de R5TE is hoe soepel alles ging, vooral met het gashendel was het heel makkelijk om snel de 27-28 km/h te halen. Ik merkte ook niet echt een lange "delay" bij het starten uit stilstand tot wanneer de motor hulp bood. Op een klein stukje zelfs 30 km/u gehaald zonder al te veel moeite of extra weerstand.
Ook het beperkt aantal versnellingen vond ik een meerwaarde en op de hoogste versnelling was de kadans eigenlijk ideaal.

Ik snap het nut van E-bikes met 11 versnellingen niet echt, op de duur ben je meer bezig met schakelen dan met trappen. Vanuit technische oogpunt snap ik eigenlijk ook de voorkeur voor middenmotoren niet echt (misschien dat iemand een goed betoog heeft om dit te verdedigen?):
- rendementsverlies door extra overbrengingen (in de motor zelf + dan nog de versnellingen)
- extra slijtage omdat er continue aan de ketting en tandwielen getrokken word
- het oogt minder mooi (alhoewel dit persoonlijk is)
- Ik had ook ergens gelezen dat door de tandwiel-overbrenging het koppel bij hogere snelheden niet volledig wordt omgezet op het achterwiel?

Als ik puur naar de specs kijk heeft de R5Te wel enkele nadelen:
- Rotatiesensor i.p.v. trapkrachtsensor: alhoewel ik nog niet aan de lijve heb kunnen ondervinden wat nu net het grote verschil is. Ik vermoed de "vertraging" bij het wegrijden uit stilstand?
- een motor van 40 Nm: maar wel achterwiel dus minder rendementsverlies? Is een hoger koppel een merkbaar verschil?
@VeNoMke
Ik weet niet of je in de gelegenheid bent om eens in Ede bij https://defietser.nl/ langs te gaan? Ik ben daar geweest en heb diverse fietsen mogen uitproberen waaronder de R5Te. Ik vond het ontbreken van de krachtsensor toch wel een gemis. Je merkt het vooral met optrekken, maar ook bij het nemen van een helling. Krachtsensor kwam bij mij veel natuurlijker over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragonlords1
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23:08
Ik vroeg me af hoe ik deze gegevens moet interpreteren.

Ik heb bijvoorbeeld de active line plus motor van Bosch en ik rij op eco-stand.

Het ondersteuningsniveau is 40. Wil dit dan zeggen dat ik 40% meer kracht krijg?

https://imgur.com/a/eyLAhhe

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wian
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
wian schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:21:
Heb de snelheid (SL) en keep current (KC) aangepast. Zal het vanmiddag even testen.
Helaas, de motor stopt de ondersteuning nog steeds bij 25km/uur. Het lijkt alsof het display de in de motor ingestelde max snelheid overschrijft ofzo. De keep current instelling werkt overigens wel.

De display lijkt een Bafang DP-C11 te zijn. Helaas staat in deze handleiding niet beschreven hoe de snelheid op de display te verhogen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20-05 08:16

Tafkar

3600 Wp

wian schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:17:
[...]

Helaas, de motor stopt de ondersteuning nog steeds bij 25km/uur. Het lijkt alsof het display de in de motor ingestelde max snelheid overschrijft ofzo. De keep current instelling werkt overigens wel.

De display lijkt een Bafang DP-C11 te zijn. Helaas staat in deze handleiding niet beschreven hoe de snelheid op de display te verhogen.
Kan je niet een ander display proberen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 23:30
wian schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:17:
[...]

Als je door het menu heen scrollt, kom je dan een pagina tegen waarbij je een wachtwoord moet invoeren? Daar kan je namelijk de snelheid instellen, indien in je controller "by display's command" staat ingesteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

dragonlords1 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:03:
Ik vroeg me af hoe ik deze gegevens moet interpreteren.

Ik heb bijvoorbeeld de active line plus motor van Bosch en ik rij op eco-stand.

Het ondersteuningsniveau is 40. Wil dit dan zeggen dat ik 40% meer kracht krijg?

https://imgur.com/a/eyLAhhe
Ze zien dat als het percentage boven op je eigen kracht inderdaad.

Stromer ST1x

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15:57

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik ga waarschijnlijk een Sparte R5E Ltd 500wh voor 1899 euro kopen, ik ga er relatief kleine afstanden mee fietsen. Zo'n 7km heen en 7km terug naar het kantoor maar ik moet deze rit waarschijnlijk twee keer op de dag maken. Dus dan fiets ik al bijna zo'n 30km per dag. Verder haat ik fietsen, op het OV na mijn minst favoriete manier van transportatie, en na 14 maand dit te fietsen met tegenwind en een slechte fiets ben ik het aardig zat.

Gister een proefrit gedaan op de R5e en het is bijna genieten. Brug omhoog? Geen probleem. Tegen wind? Pfff. Dus dat ik een e-bike wil daar ben ik wel over uit, maar of het de R5Te gaat worden daar ben ik nog niet over uit.

Redenen voor de R5e: motor in achterwiel waardoor het fietsen natuurlijker is. Dichte kettingskast waardoor er minder kans is op "gedoe".

Wat denken jullie? Nog suggesties voor andere fietsen in een goedkoper segment?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Ik zou niet goedkoper gaan, dat gaat vaak ten koste van "iets".
Je haat fietsen? Hopelijk is dat motortje voldoende om dit vol te houden, regen blijft nat. :P
Ik haat fietsen zeker niet, maar zonder motortje is mijn woon-werk afstand te lang.

De meest natuurlijke ondersteuning geeft (gek genoeg) de middenmotor.
Misschien wel een optie om dit te testen, al lijkt het mij dat je al positief genoeg bent over de sparta.

Stromer ST1x

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:20
Als je fietsen haat zou ik juist niet voor een middenmotor gaan. Een middenmotor geeft het meest natuurlijke fietsgevoel. En het lijkt mij dat je dat niet zoekt.

Maar het kan zeker geen kwaad om even een andere fiets te proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 15:57

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

BertV schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:59:
Ik zou niet goedkoper gaan, dat gaat vaak ten koste van "iets".
Je haat fietsen? Hopelijk is dat motortje voldoende om dit vol te houden, regen blijft nat. :P
Ik haat fietsen zeker niet, maar zonder motortje is mijn woon-werk afstand te lang.

De meest natuurlijke ondersteuning geeft (gek genoeg) de middenmotor.
Misschien wel een optie om dit te testen, al lijkt het mij dat je al positief genoeg bent over de sparta.
Ik had het verkeerde model gelinkt. Ik bedoelde de R5e Ltd 500wh. Veel mensen zeggen trouwens dat ik niet fietsen haat, maar de fiets waarmee ik fiets :p. Dus een goeie fiets zou hier al veel ergernissen wegnemen. 1900 euro is al aan de budget kant? Ik heb inderdaad wel duurdere modellen gezien, maar niet veel goedkopere.

Ik eis niet veel want ik fiets niet voor mijn lol. Althans, nog niet ;). Alle e-bikes zijn tot 25km begrenst en ik moet ook nog een paar minuten langs het station dus daar kan ik sowieso niet harder. Ik fiets kleine stukjes dus de accu maak ik mij ook niet druk om.

Ik ga straks nog even vragen of ik een middenmotor fiets kan proberen. Goeie tip.

Overigens fiets ik liever in de regen dan met wind tegen ;). Die ellendige wind... grrr.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 21:32
Is er geen goedkopere 400wh beschikbaar dan, bijvoorbeeld? Voor 7km natuurlijk zat.

2430Wp ZW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15:42
MrVegeta schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:16:
[...]

Ik had het verkeerde model gelinkt. Ik bedoelde de R5e Ltd 500wh. Veel mensen zeggen trouwens dat ik niet fietsen haat, maar de fiets waarmee ik fiets :p. Dus een goeie fiets zou hier al veel ergernissen wegnemen. 1900 euro is al aan de budget kant? Ik heb inderdaad wel duurdere modellen gezien, maar niet veel goedkopere.

Ik eis niet veel want ik fiets niet voor mijn lol. Althans, nog niet ;). Alle e-bikes zijn tot 25km begrenst en ik moet ook nog een paar minuten langs het station dus daar kan ik sowieso niet harder. Ik fiets kleine stukjes dus de accu maak ik mij ook niet druk om.

Ik ga straks nog even vragen of ik een middenmotor fiets kan proberen. Goeie tip.

Overigens fiets ik liever in de regen dan met wind tegen ;). Die ellendige wind... grrr.
Ja 1900 euro is voor een goede ebike ‘goedkoop’.
Dus als je ‘m fijn vindt fietsen en je krijgt er goede service bij dan moet je het gewoon doen.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 01:33

eisbaer

WATT fiets

MrVegeta schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:51:
Wat denken jullie? Nog suggesties voor andere fietsen in een goedkoper segment?
Mijn e-bike is 1350 euro. Ik ben er lovend over. Rijdt lekker en haalt zo’n 28. Woon werk verkeer doe ik overigens niet fietsend. Ik gebruik een e-bike meer voor boodschappen doen, naar de stad, naar het strand i.p.v. de auto.

eisbaer wijzigde deze reactie 08-05-2019 17:37 (7%)

Mijn e-bike: https://bit.ly/2V4ISOS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 21:41
eisbaer schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:50:
Iemand al eens op een watt fiets gereden? Na verschillende fietsen gereden te hebben bij 12goriding en de fietser, heb ik vandaag eens een ritje gemaakt op een watt fiets. Het is een heel basic model, single speed en gewone racefiets remmen, plastic spatborden. Dat klinkt niet direct overtuigend maar ik vond de wegligging beter dan een Batavus dinsdag en de houding prettiger zitten dan een Batavus razer. Het is natuurlijk wel belangrijk waar je hem voor gaat gebruiken. 314Wh is te weinig als je wilt toeren of woon werk verkeer als je er een flink eind vandaan woont. Voor toeren heb ik mijn gewone trekking fiets en woon werk verkeer (20km) heen en weer zou prima kunnen maar dat doe ik met de trein. Als je online gaat zoeken dan kom je bij steeds mooiere en luxere fietsen uit, maar waar ga je hem nou eigenlijk echt voor gebruiken? Mijn doel is de auto laten staan voor boodschappen, ritje naar de stad, ritje naar het strand. En nee, ik heb geen zin om dat op een gewone fiets te doen.

Voordelen:
Hij ziet er stijlvol uit. Mooie fiets. Ik zeg hij, maar heb het over het damesmodel omdat die een fijnere zithouding heeft.
Achterwielmotor hoor je niet. Je ziet trouwens niet dat het een ebike is.
De ondersteuning in stand 4 of 5 is heerlijk. Je vliegt weg en rijdt zo 28,29 op de gps.
Omdat het een eenvoudige opzet is, kan er ook niet al teveel aan stuk.
Onderdelen zijn simpel vervangbaar.
Meer dan single speed heb je eigenlijk niet nodig voor mijn gebruik.
Vervangende accu is betaalbaar vergeleken bij de prijzen van de grote fietsmerken.
Je kunt de accu niet eenvoudig uitnemen. Kan dus ook niet zomaar gepikt worden.

Nadelen:
De remmen hebben niet de stopkracht die ik van mijn Magura hs33 gewend ben. Toch moet je ook niet gaan overdrijven. Waar rijden professionele wielrenners nou eigenlijk mee.
Het is geen fiets waarmee je van de stoeprand af moet denderen of waarvan je moet verwachten dat die 10 jaar nog heel is (denk ik).
Bestaat het bedrijfje Watt nog over zoveel jaar als je een elektronica probleem zou hebben?
314Wh is niet zoveel bereik en je wilt toch ondersteuning 4 minimaal gebruiken. Als ik het uitreken dan gebruiken ze 2900mAh 18650 cellen. Er zijn cellen met een hoger amperage dus misschien komen ze met een 400mAh pack.
Je kunt de accu niet een eenvoudig uitnemen. Voor opladen moet je dus een schuur of oplaadpunt bij bijv. de fietsenstalling van je werk hebben. Voor mij geen probleem.

Kortom, hij is besteld.
Heb je hem inmiddels al in gebruik en zo ja, hoe bevalt hij? Zit er voor mijn vrouw aan te denken.

Edit: had jouw laatste post hierboven niet gezien 8)7
Misschien toch een iets uitgebreidere recensie? O+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

WATT fiets

NielsOo schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:36:
[...]

Heb je hem inmiddels al in gebruik en zo ja, hoe bevalt hij? Zit er voor mijn vrouw aan te denken.

Edit: had jouw laatste post hierboven niet gezien 8)7
Misschien toch een iets uitgebreidere recensie? O+
Hij bevalt mij super. Er staat wat meer over in het vanmoof topic en ik verwacht dat bright wel met een test gaat komen op youtube. Je weet pas echt of een fiets je bevalt als je er een stukje op gereden hebt. Bij "de fietser" en 12gobiking kan dat op fietsen van een aantal reguliere merken. Op de watt website staan wel adressen waar je een proefrit kan maken. Ik ben naar een fietsenmaker in Haarlem geweest, vlakbij het station.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brvlaeth
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20-05 20:23
Ik wil even beroep op de kennis aanwezig hier in dit topic: heb mijn fiets zelf omgebouwd met tsdz2. Op normale wegen rijdt de fiets geweldig.

Alleen zit ik met het volgende probleem: wanneer ik over een serieuze hobbel rij of over heel slecht wegdek, dan schakelt de batterij zichzelf uit. Als dat gebeurt en ik duw op de batterijlading indicatie knop, licht er geen leds op. Wanneer ik de batterij schakelaar eens uit/aan zet, werkt alles weer zoals het hoort en kan ik verder fietsen.
Momenteel is de batterij bevestigt op de onderbuis aan de drinkbus-gaten.

Zijn er nog mensen die dit hebben voorgehad?
Wat voor opties zijn er om dit te verhelpen: ik zat evt te denken aan een triangle battery bag en daarin de batterij in bubble wrap wikkelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bgttje
brvlaeth schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:28:
Ik wil even beroep op de kennis aanwezig hier in dit topic: heb mijn fiets zelf omgebouwd met tsdz2. Op normale wegen rijdt de fiets geweldig. Alleen zit ik met het volgende probleem: wanneer ik over een serieuze hobbel rij of over heel slecht wegdek, dan schakelt de batterij zichzelf uit. Als dat gebeurt en ik duw op de batterijlading indicatie knop, licht er geen leds op. Wanneer ik de batterij schakelaar eens uit/aan zet, werkt alles weer zoals het hoort en kan ik verder fietsen.Momenteel is de batterij bevestigt op de onderbuis aan de drinkbus-gaten.Zijn er nog mensen die dit hebben voorgehad?Wat voor opties zijn er om dit te verhelpen: ik zat evt te denken aan een triangle battery bag en daarin de batterij in bubble wrap wikkelen?
Connector probleem. Ff meten waar t uitvalt bij een schok.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:51
Ik zit zo even te grasduinen bij Sparta (mooie modellen voor een redelijke prijs trekt me altijd aan) maar hebben ze nou helemaal géén 45km/h bikes?

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:23
Wat voor een Jas/trui/windvanger hebben jullie aan met dit weer, de eerste 5-10 KM kunnen echt niet zonder jas en daarna zweet ik me te pletter..

• BertV

BertV

R-L48

Ik heb een fietsjack, met daaronder een fietsshirt met korte mouwen.

strak als in wielrenner. Geen geklapper en minder windvangen.

BertV wijzigde deze reactie 09-05-2019 09:16 (27%)

Stromer ST1x

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21-05 12:22
Ik wil even beroep op de kennis aanwezig hier in dit topic: heb mijn fiets zelf omgebouwd met tsdz2. Op normale wegen rijdt de fiets geweldig.

Alleen zit ik met het volgende probleem: wanneer ik over een serieuze hobbel rij of over heel slecht wegdek, dan schakelt de batterij zichzelf uit. Als dat gebeurt en ik duw op de batterijlading indicatie knop, licht er geen leds op. Wanneer ik de batterij schakelaar eens uit/aan zet, werkt alles weer zoals het hoort en kan ik verder fietsen.
Momenteel is de batterij bevestigt op de onderbuis aan de drinkbus-gaten.

Zijn er nog mensen die dit hebben voorgehad?
Wat voor opties zijn er om dit te verhelpen: ik zat evt te denken aan een triangle battery bag en daarin de batterij in bubble wrap wikkelen?
Indien je de batterij-indicator op het accupack zelf bedoelt zou het aan de BMS schakeling in de batterij kunnen liggen.
Bedoel je de batterij indicator op het display dan zal zoals bggtje al opmerkte het een connectorfout kunnen zijn.

• eisbaer

eisbaer

WATT fiets

Alleen zit ik met het volgende probleem: wanneer ik over een serieuze hobbel rij of over heel slecht wegdek, dan schakelt de batterij zichzelf uit. Momenteel is de batterij bevestigt op de onderbuis aan de drinkbus-gaten.
Ik zou eerst kijken naar de connectie van accu naar accuhouder. Als het mee zit dan zit die te los.

• tuppes
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 23:41
Heeft iemand van jullie ook het probleem dat bij de BBS01B motor trillingen voelbaar zijn via de trappers? Je voelt het via de pedalen als een vibratie die alleen in bepaalde cadans voorkomt. Als je sneller of langzamer rijdt is het verdwenen, . Als je naar een andere versnelling schakelt of van motorvermogen verandert, is het ook verdwenen. De vibratie is al relatief sterk. De motor is goed als nieuw, raakt de onderbuis niet. Heb het al een paar keer mogen ervaren maar kan het niet thuisbrengen.
Iemand misschien een idee wat dat zou kunnen zijn?

• Koffiebarbaar
BasvanS schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:00:
Wat voor een Jas/trui/windvanger hebben jullie aan met dit weer, de eerste 5-10 KM kunnen echt niet zonder jas en daarna zweet ik me te pletter..
Ik doe niet aan fietskleding en draag op de fiets dus gewoon een hoodie nu want een jas is inderdaad te warm.
Ik vertrek s'ochtens om iets voor 7 om via de sportschool naar werk te gaan.
Die "initieele kou" waar je het over hebt incasseer ik altijd maar gewoon want het is best wel sjor om de hele dag met zo'n jast te slepen die je idd maar een half uur nodig hebt.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 09-05-2019 12:28 (9%)

• S0epkip
  • Laatst online: 21:32
Koffiebarbaar schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:21:
[...]

Ik doe niet aan fietskleding en draag op de fiets dus gewoon een hoodie nu want een jas is inderdaad te warm.
Ik vertrek s'ochtens om iets voor 7 om via de sportschool naar werk te gaan.
Die "initieele kou" waar je het over hebt incasseer ik altijd maar gewoon want het is best wel sjor om de hele dag met zo'n jast te slepen die je idd maar een half uur nodig hebt.
Deze past in je zak (van je hoodie):

2430Wp ZW

• eisbaer

eisbaer

WATT fiets

S0epkip schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:24:
[...]
Deze past in je zak (van je hoodie):

[Afbeelding]
Zulk soort jasjes hebben ze bij decathlon tussen de 15 en 20 euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 20-05 20:01
tuppes schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:04:
Heeft iemand van jullie ook het probleem dat bij de BBS01B motor trillingen voelbaar zijn via de trappers? Je voelt het via de pedalen als een vibratie die alleen in bepaalde cadans voorkomt. Als je sneller of langzamer rijdt is het verdwenen, . Als je naar een andere versnelling schakelt of van motorvermogen verandert, is het ook verdwenen. De vibratie is al relatief sterk. De motor is goed als nieuw, raakt de onderbuis niet. Heb het al een paar keer mogen ervaren maar kan het niet thuisbrengen.
Iemand misschien een idee wat dat zou kunnen zijn?
Ik heb dat ook een keer met mijn bosch speedpedelec gehad. Toen bleek de ketting te ver uitgerekt te zijn. Dus nieuwe ketting erop leggen, eventueel ook je tandwielen als die ver versleten zijn en een ketting slijtage meter kopen. Mag gewoon zo'n mal zijn die 0,5 en 0,75% rek aangeeft.

• tuppes
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 23:41
zonnefreak schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 18:59:
[...]

Ik heb dat ook een keer met mijn bosch speedpedelec gehad. Toen bleek de ketting te ver uitgerekt te zijn. Dus nieuwe ketting erop leggen, eventueel ook je tandwielen als die ver versleten zijn en een ketting slijtage meter kopen. Mag gewoon zo'n mal zijn die 0,5 en 0,75% rek aangeeft.
Oké, ik woon dan wel in een heuvelige regio maar met in totaal 530 gereden kilometers op de teller van een half jaar oud systeem en nu al ketting en tandwielen vervangen is wel erg snel. :-(

Dan is mijn eigenbouw e-bike duurder in onderhoud dan mijn auto. :(

• jbhc
  • Laatst online: 21:01
Omdat het toch wel mooi weer begint te worden en electrisch fietsen een mooie besparing op de reiskosten is ben ik aan het kijken naar een Bafang BBS01b 250W motor zodat ik mijn extreem zeldzaam gebruikte fiets hiervoor in kan gaan zetten.
De afstand is ongeveer 35km enkele reis. (Met de auto tenminste...)
Op mijn werk is er een mogelijkheid tot opladen.

Ik zit met de volgende vragen:

- Is de BBS01 nog de juiste keuze of zijn er ondertussen ook andere aanraders?
- Wat voor accu capaciteit zouden jullie aanraden? Is 36v / 15Ah voldoende?
- Welke van de 3 display's zouden jullie adviseren?
- Heeft de plek van de accu nog een voorkeur?
- Kun je elke willekeurige 36V accu gebruiken op zo'n motor? En hoe zit het eigenlijk met bijvoorbeeld de loadbalancing van de cellen in die accu's?

/edit: https://www.lidl-shop.nl/...hete-E-bike-28/p100236406 hmmm, hier krijg je een complete fiets erbij :+

jbhc wijzigde deze reactie 09-05-2019 20:42 (23%)

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 23:30
jbhc schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:24:
Omdat het toch wel mooi weer begint te worden en electrisch fietsen een mooie besparing op de reiskosten is ben ik aan het kijken naar een Bafang BBS01b 250W motor zodat ik mijn extreem zeldzaam gebruikte fiets hiervoor in kan gaan zetten.
De afstand is ongeveer 35km enkele reis. (Met de auto tenminste...)
Op mijn werk is er een mogelijkheid tot opladen.

Ik zit met de volgende vragen:

- Is de BBS01 nog de juiste keuze of zijn er ondertussen ook andere aanraders?
- Wat voor accu capaciteit zouden jullie aanraden? Is 36v / 15Ah voldoende?
- Welke van de 3 display's zouden jullie adviseren?
- Heeft de plek van de accu nog een voorkeur?
- Kun je elke willekeurige 36V accu gebruiken op zo'n motor? En hoe zit het eigenlijk met bijvoorbeeld de loadbalancing van de cellen in die accu's?

/edit: https://www.lidl-shop.nl/...hete-E-bike-28/p100236406 hmmm, hier krijg je een complete fiets erbij :+
35 km enkele reis is wel redelijk veel om dagelijks te doen, maar 2-3 keer per week is te doen.
Afhankelijk van je snelheid, ondersteuningsniveau en de wind zal 15 Ah net aan voldoen, maar je moet dan tussendoor sowieso opladen.

• BertV

BertV

R-L48

voor dit soort (woon-werk) afstanden heb je een speed-pedelec nodig... duurt anders echt te lang.

BertV wijzigde deze reactie 09-05-2019 22:00 (6%)

Stromer ST1x

• jbhc
BertV schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:59:
voor dit soort (woon-werk) afstanden heb je een speed-pedelec nodig... duurt anders echt te lang.
Dat is een mening. Nu zit ik elke dag een uur heen en een uur terug in de auto ik heb er best een half uur extra voor over om dat zonder heftige instanning op de fiets te doen, ik heb namelijk geen bezwaren tegen fietsen, ik heb het zelfs een tijd als sport gedaan maar het onbreekt me tegenwoordig aan tijd.

Ik ga niet op een pedelec met een bromfietsplaatje, verzekering en helm tussen de auto's rijden.

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk hoeveel W/uur je nodig hebt om de afstand te kunnen overbruggen met de max toegestane snelheid.

• bgttje
jbhc schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:59:
[...]Dat is een mening. Nu zit ik elke dag een uur heen en een uur terug in de auto ik heb er best een half uur extra voor over om dat zonder heftige instanning op de fiets te doen, ik heb namelijk geen bezwaren tegen fietsen, ik heb het zelfs een tijd als sport gedaan maar het onbreekt me tegenwoordig aan tijd. Ik ga niet op een pedelec met een bromfietsplaatje, verzekering en helm tussen de auto's rijden.Mijn belangrijkste vraag seigenlijk hoeveel W/uur je nodig hebt om de afstand te kunnen overbruggen met de max toegestane snelheid.
Als je 35km in 1.5 uur doet moet je gemiddeld 23.3 km/u fietsen. Dat ga je met die 25km/u niet halen. Je kan de Bafang BBS01/250 natuurlijk ook ontgrendelen en dan haalt je dat mogelijkerwijs wel als er niet teveel tegenzit. Met de BBS02/500 haal je dat makkelijk, wat voor weer t ook is.
Hoeveel W/uur je gebruikt...……..ligt aan weg/weer/ondersteuning.

bgttje wijzigde deze reactie 09-05-2019 23:43 (5%)

• bgttje
BertV schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:59:
Of een ontgrendelde Bafang. Met mn BBS02A/500 haal je makkelijk een gemiddelde van 30-35 km/u.

bgttje wijzigde deze reactie 09-05-2019 23:45 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21-05 04:22
Binnenkort begin ik aan een nieuwe baan op 12 km van mijn huis en hiervoor wil ik een elektrische fiets aanschaffen. Belangrijkste criterium tot nu toe is dat ie een beetje mooi is, bijv: https://www.bikester.nl/985808.html. Richtprijs 2500 euro.

Verder heb ik geen idee waar ik op moet letten bij elektrische fietsen, wat goede merken zijn. Iemand tips hoe je je het beste kunt orienteren hierop? De kwaliteit van de derailleurs en de remmen zal toch altijd wel in orde zijn voor een prijs van 2500 euro?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Laatst online: 20-05 23:11
jbhc schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:59:
[...]

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk hoeveel W/uur je nodig hebt om de afstand te kunnen overbruggen met de max toegestane snelheid.
Het zou aan heel veel dingen moeten liggen, maar ik kom eigenlijk altijd uit op ongeveer 12Wh/km en dan rijd ik ongeveer 30km/u. Dit was zo met een voorwielmotor maar ook met mijn huidige BBS02 750W.
Op de mountainbike heb ik ook een BBS02 750W en daar kom ik op 13-14Wh/km uit ivm de kleinere, bredere en zware banden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20-05 20:23
zoefies schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:49:
Binnenkort begin ik aan een nieuwe baan op 12 km van mijn huis en hiervoor wil ik een elektrische fiets aanschaffen. Belangrijkste criterium tot nu toe is dat ie een beetje mooi is, bijv: https://www.bikester.nl/985808.html. Richtprijs 2500 euro.

Verder heb ik geen idee waar ik op moet letten bij elektrische fietsen, wat goede merken zijn. Iemand tips hoe je je het beste kunt orienteren hierop? De kwaliteit van de derailleurs en de remmen zal toch altijd wel in orde zijn voor een prijs van 2500 euro?
Als je op dat criterium een fiets gaat uitzoeken, kun je weleens van een koude kermis thuiskomen. Belangrijker is in mijn ogen is de zithouding goed is en of hij lekker fietst. Maar dat zul je ongetwijfeld met me eens zijn. Maar er zijn zo vreselijk veel zaken waar je op zou kunnen letten. Denk aan:

Aandrijving: ketting of riem
Schakel systeem: derailleur of naaf
Motor: voor-, midden- of achtermotor
Accucapaciteit voor de actieradius
Remmen: velg- of schijfremmen

Ga zo maar door.

Voor het budget wat jij noemt, is best een hoop te koop.

Veel lezen, veel kijken en goed proefrijden als je eenmaal iets op het oog hebt. Tip: ga naar de Fietser in Ede en test daar een aantal verschillende fietsen.

Succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:36
BasvanS schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:12:
Wat is een shimmy? Een trilling?

BlaBlaBla

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:51
Strider schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:13:
[...]

Het heen en weer bewegen van het stuur zodra je het stuur los laat. En hoe langer je het stuur los laat, hoe heviger het het stuur gaat bewegen. En dat heeft te maken met het gewicht aan de achterkant van de fiets.

Dat is shimmen in mijn ogen. :P

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B64
Strider schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:13:
[...]

Een trilling in het frame dat wordt uitvergroot bij een bepaalde snelheid en gewichtsverdeling door de rotatiefrequentie van het voorwiel. Racefietsen kunnen er bergaf last van krijgen, maar ebikes doen het ook, waarschijnlijk door motortrillingen.
De ANWB heeft shimmyen getest als onderdeel van hun 2019 e-bike test, als graadmeter voor de stabiliteit van een fiets. Daar denk ik dan zo het mijne van, een hevig shimmyende fiets (met handen los) kan best mooi stabiel rijden met twee handen aan het stuur.

Als je wilt weten hoe het eruit ziet, er staan wel filmpjes op YouTube die dat goed laten zien.

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 00:56
mbt de genoemde ANWB 2019 ebike test, wordt genoemd dat de Bafang middenmotor de minst prettige ondersteuning geeft en dan vooral heuvelopwaarts. De Bosch wordt al meest prettig ervaren.

Mijn vraag is of dit een gevolg is van de toepassing van een PAS vs Torque sensor, of door de afstelling van de Bafang. Zou in dat laatste geval eea te verbeteren zijn dmv andere instellingen?
Ik vraag dit omdat ik van plan ben om een relatief lichte fiets voor de vakantie samen stellen waarmee ik juist meer ondersteuning in heuvelachtig landschap verwacht. Mijn keus was de Bafang BBS01b.
Maar als het om torque gaat overweeg ik de Tsdz2 (evt. met custom FW) toe te passen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met andere middenmotoren, maar ik vind de bbs01b uitstekend rijden. Zet keep current op 60% (KC=60) en max snelheid op 100% vanaf standje 5 (ALBP5 t/m ALBP9=100) en het rijdt heerlijk.

• grubby
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:56
@stephan-v Heb je inmiddels een keuze gemaakt? Ik twijfel ook tussen de VM S2 en de Cowboy. Binnenkort een testritje maken met de Cowboy, de S2 ken ik al.

• Opperpanter2
grubby schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:35:
@stephan-v Heb je inmiddels een keuze gemaakt? Ik twijfel ook tussen de VM S2 en de Cowboy. Binnenkort een testritje maken met de Cowboy, de S2 ken ik al.
"uitstekend rijden" en "het rijdt heerlijk" is zeer persoonlijk. Ik ben het met je eens, maar er zijn ook mensen die een BBS verschrikkelijk vinden vanwege het gebrek aan torquesensor, de hoge cadans, etc.
Uitproberen dus @elinx !

• elinx
@wian
Bedankt voor het delen van je ervaring om de instellingenaan te passen voor meer fietsplezier.

@Opperpanter2
Ik begrijp dat de keus tussen PAS en Torque een persoonlijke keus zal zijn.
Maar ik vond het opvallend dat alle e-bikes met een Bafang motor, in de ANWB test, door een meerderheid van 50 personen als minst prettige ondersteuning werd ervaren, heuvelopwaarts.

Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de bouwkwaliteit van Bafang dan van Thongsheng, vandaar de voorkeur voor de BBS01b, maar dan moet hij wel voldoen in heuvelachtig gebied.
De Tsdz2 met custom firmware benaderd de eigenschappen van een Bosch motor, waarvan de ondersteuning door het testpanel heuvelopwaarts juist als beste ervaren werd.
Het gaat niet om uitproberen, de keus zal definitief zijn. Vandaar mijn vraag mbt ervaringen.

elinx wijzigde deze reactie 11-05-2019 23:48 (15%)

• bgttje
Opperpanter2 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:38:
[...]"uitstekend rijden" en "het rijdt heerlijk" is zeer persoonlijk. Ik ben het met je eens, maar er zijn ook mensen die een BBS verschrikkelijk vinden vanwege het gebrek aan torquesensor, de hoge cadans, etc.
Uitproberen dus @elinx !
Dat ze de Bafang in de ANWB test als niet krachtig ervaren zou kunnen betekenen dat de fietsen met Bosch motoren waarschijnlijk anders ingesteld staan. Ik weet, uit ervaring, dat de BBS01/250W genoeg koppel heeft om goed tegen een helling op te gaan. Ik heb m op mn vouwfiets en die neem ik altijd mee op vakantie en als ik in de bergen rijd. Geen enkel probleem. Met mn BBS02/500W trek ik elke Bosch eruit, daar zit toch een stuk minder vermogen in dan de BBS02. Ze komen mij tegen de wind in al helemaal niet voorbij. Alleen de Stromers gaan sneller.

bgttje wijzigde deze reactie 12-05-2019 00:01 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opperpanter2
elinx schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:34:
@wian
Bedankt voor het delen van je ervaring om de instellingenaan te passen voor meer fietsplezier.

@Opperpanter2
Maar ik vond het opvallend dat alle e-bikes met een Bafang motor, in de ANWB test, door een meerderheid van 50 personen als minst prettige ondersteuning werd ervaren, heuvelopwaarts.

Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de bouwkwaliteit van Bafang dan van Thongsheng, vandaar de voorkeur voor de BBS01b, maar dan moet hij wel voldoen in heuvelachtig gebied.
De Tsdz2 met custom firmware benaderd de eigenschappen van een Bosch motor, waarvan de ondersteuning door het testpanel heuvelopwaarts juist als beste ervaren werd.
Het gaat niet om uitproberen, de keus zal definitief zijn. Vandaar mijn vraag mbt ervaringen.
De meeste mensen vinden dat inderdaad. "Minst prettig" is iets anders dan "niet voldoende" ondersteuning.
Nogmaals, ga het uitproberen anders is het allemaal theoretisch. Je zal de eerste niet zijn die op basis van andermans ervaringen iets koopt en dan niet tevreden is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wian
  • Niet online
@Opperpanter2 je hebt helemaal gelijk. Het is een persoonlijke mening en mijn enige referentie qua middenmotor is de bafang met af fabriek instellingen. Ik heb nog nooit op een fiets met Bosch motor gefietst.

Maar het gedrag van de motor kun je aanpassen aan je persoonlijke voorkeuren. Als je kijkt naar de review van de tdsz2 custom firmware (snelheid van starten en stoppen ondersteuning, geleidelijkheid van ondersteuning) etc. Dit zijn parameters die je ook op de bbs01x motoren kunt aanpassen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Opperpanter2
Je kan inderdaad vanalles aanpassen, doe ik ook. Maar het essentiele verschil tussen enkel een rotatiesensor en een torquesensor gaat nooit helemaal weg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dacuuu
elinx schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:20:
mbt de genoemde ANWB 2019 ebike test, wordt genoemd dat de Bafang middenmotor de minst prettige ondersteuning geeft en dan vooral heuvelopwaarts. De Bosch wordt al meest prettig ervaren.

Mijn vraag is of dit een gevolg is van de toepassing van een PAS vs Torque sensor, of door de afstelling van de Bafang. Zou in dat laatste geval eea te verbeteren zijn dmv andere instellingen?
Ik vraag dit omdat ik van plan ben om een relatief lichte fiets voor de vakantie samen stellen waarmee ik juist meer ondersteuning in heuvelachtig landschap verwacht. Mijn keus was de Bafang BBS01b.
Maar als het om torque gaat overweeg ik de Tsdz2 (evt. met custom FW) toe te passen.
De bafang bbs serie (pas) rijd leuk, maar kwa gevoel natuurlijk niet te vergelijken met Bosch, yamaha. Hun kracht sensor voelt heel natuurlijk aan.

Bafang heeft ook nog een max middenmotor, maar hier heb je dus ook een aangepast frame voor nodig. Wellicht zijn ook fiets fabrikanten die de bafang max gebruiken? Deze heeft ook een kracht sensor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elinx
Ik heb al eerder zowel met torque als met pas ondersteuning gereden, maar nimmer op gelet hoe de kracht werd opgebouwd. Bij het wegrijden vanuit stilstand voelde ik met name het verschil.

De verschillen heuvelopwaarts kan ik alleen verklaren dat de rotatiesnelheid van je voorblad (plotseling) terugloopt zodra je heuvelopwaarts gaat. Met een torque systeem zal je meer kracht gaan zetten en meer ondersteuning krijgen, met een pas systeem zal je terug moeten schakelen om de rotatiesnelheid op peil te houden..
Zoals @bgttje aangeeft hoeft het heuvelopwaarts geen probleem op te leveren met een Bafang en ik ben het met @Opperpanter2 eens dat er een verschil is tussen "minst prettig" en "onvoldoende" ,

Aangezien het een recreatiefiets betreft wil ik eea zo eenvoudig mogelijk houden.
Ik heb zowel Bafang, Tsdz2 en Lingbei overwogen. Waar in de eerste instantie de Lingbei veelbelovend was met een gecombineerde pas/torque sensor, heb ik nu een voorkeur voor de bewezen kwaliteit van Bafang. Ook omdat Lingbei tot nu toe tekort schiet in ontwikkeling en verkrijgbaarheid en van de Tsdz2 het probleem van de "blauwe tandwielen" mij afschrikte.
Echter de custom FW van de Tsdz2 is dusdanig veelbelovend, dat ik getriggerd ben door de ANWB test deze weer in overweging te nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Strider
R2L schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:34:
@Msniekers De dinsdag E-Go stond er ook, maar die fietst opzich aardig het zelfde als de Zonar... Verschil zit 'm meer in de versnellingen. (Zonar heeft een derailleur en de Dinsdag een naafversnelling). De Batavus fietste overigens ook goed, maar ik vond' m persoonlijk iets minder dan de Sparta M8TB Riem. Ben benieuwd naar jouw ervaring!
Wat vond je zo prettig aan de Sparta M8TB en wat vond je fijner aan de Sparta in vergelijking met de Dinsdag? Ik wacht zelf al een tijdje op de Sparta M8TB, jammer van de lange levertijd voor maat 60.

Wat betreft de belt aangedreven fietsen vind ik de Victoria eTrekking 7.7 ook nog wel interessant:

https://www.victoria-fahr...l/victoria-etrekking-7-7/

Redelijk gelijk in specificaties en prijs (vaak veel meer onderhandelingsruimte in de prijs), minder mooi afgewerkte accu plaats, maar wel Shimano remmen en een stuur wat in hoogte verstelbaar is.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 09:19:
Je kan inderdaad vanalles aanpassen, doe ik ook. Maar het essentiele verschil tussen enkel een rotatiesensor en een torquesensor gaat nooit helemaal weg.
Is idd ook zo. Het fijne van de Bafang is dat je helemaal vrij bent om m in te stellen zoals jij dat wil zowel hard als software matig. Het verschil is dan minimaal en als je er 1x aan gewend bent wil je ook niks anders meer. Het is idd iets meer schakelen(level 0-9) maar het plezier wat je ervoor terugkrijgt is het belangrijkste. Ik wou eigenlijk een nieuwe fiets maar bouw mn bestaande Batavus om naar 1 met schijfremmen. Het stijve frame van de Mambo is eigenlijk de hoofdoorzaak dat ik op deze fiets wil doorrijden. Met mn nieuwe Suntour (MTB)verende(100mm) voorvork(met schijfrem) rijdt ie weer heerlijk. Het Lingbei motortje dat hier ligt moet ik nog testen maar dat komt na de vakantie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21-05 12:22
@bgttje , van een vouwfiels zijn de wielen aanzienlijk kleiner en zul je dus meer koppel hebben van de BBS01 motor dan bij 28" wielen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jossie67
  • Laatst online: 17:09
Ik loop tegen een issue aan, de accu is vol en een kleine 2 jaar oud.
In eens stop alles, display gaat uit en alles is dood
Ik heb de accu geopend en kan geen issue's vinden.
Als ik een Volt meter direct aansluit op de accu, wel nog via de BMS, meet ik 40 a 41 Volt.
Zet ik de fiets aan en de motor draait, zie dat de spanning heel langs lager wordt. Lijk mij logisch aangezien de accu belast is. Maar in eens, meestal na 1 of 2 min zakt de spanning meteen terug naar de 10 of 11 Volt. Display gaat uit.
Als de kabels nog vast zitten loopt de spanning langzaam weer op.
Disconnect ik de kabels naar de Accu, en sluit ik deze weer aan. Hup meteeen weer terug naar de 40 Volt.
Wat kan de oorzaak zijn, een defecte BMS, of toch de accu zelf die stuk is?
De fiets wordt niet zo vaak gebruikt, gemiddeld 1x per week

Ik heb al van alles proberen na te lezen, zoeken zonder resultaat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B64
jossie67 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 16:22:
Als ik een Volt meter direct aansluit op de accu, wel nog via de BMS, meet ik 40 a 41 Volt.
Zet ik de fiets aan en de motor draait, zie dat de spanning heel langs lager wordt. Lijk mij logisch aangezien de accu belast is. Maar in eens, meestal na 1 of 2 min zakt de spanning meteen terug naar de 10 of 11 Volt. Display gaat uit.
Disconnect ik de kabels naar de Accu, en sluit ik deze weer aan. Hup meteeen weer terug naar de 40 Volt.

Klinkt als een accu die "op" is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dacuuu
jossie67 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 16:22:

Je kan na het volledig opladen van je accu, alle cel groepen doormeten om te kijken of er een afwijkende groep is. Zo ja, dat groepje cellen allemaal individueel even meten. Als er een paar cellen zijn die erg afwijken, kan je ze individueel opladen. Soms kan het voorkomen dat het groep verschil te groot is, en dat kan de bms niet meer gelijk trekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opperpanter2
B64 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 16:49:
[...]

Lijkt me wat voorbarige conclusie. Het kan één enkele cel zijn die "op" is of gewoon te ver leeg of in ieder geval van een veel lager voltage dan de rest. Ik heb iets soortgelijks gehad maar dan kon ik nog wel ongeveer 75% van de reikwijdte rijden voordat de accue er mee ophielt. Die heb ik toen opengemaakt en er was een van de 10 cellen (LifePo4 pouches) die 0.5V lager was dan de rest. Bij gebrek aan een lader voor 1 pouch heb ik toen de andere 9 pouches met een 6W fietslampje wat leeg laten lopen totdat ze alle 10 weer hetzelfde voltage hadden. Daarna volgeladen en nachtje aan de lader en ik haalde weer 100%.
In dit geval klinkt het iets ernstiger, dus wellicht 1 (of meer) cellen die echt stuk/op zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-05 09:01
Strider schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:14:
[...]

Wat vond je zo prettig aan de Sparta M8TB en wat vond je fijner aan de Sparta in vergelijking met de Dinsdag? Ik wacht zelf al een tijdje op de Sparta M8TB, jammer van de lange levertijd voor maat 60.

Wat betreft de belt aangedreven fietsen vind ik de Victoria eTrekking 7.7 ook nog wel interessant:

[Afbeelding]
https://www.victoria-fahr...l/victoria-etrekking-7-7/

Redelijk gelijk in specificaties en prijs (vaak veel meer onderhandelingsruimte in de prijs), minder mooi afgewerkte accu plaats, maar wel Shimano remmen en een stuur wat in hoogte verstelbaar is.
@Strider Ik vond de M8TB wat natuurlijker, stabieler en comfortabeler fietsen dan de Batavus. Mogelijk komt dit mede door de geveerde voorvork, zadelpen en belt in plaats van ketting?

De Victoria E-trekking ziet er trouwens ook heel mooi uit! Accu inderdaad minder mooi weggewerkt, maar aan de andere kant is dit weer een voordeel. Valt er gemakkelijker af te halen als je binnen wilt opladen. Dat is bij de M8TB toch weer een stukje lastiger. Weet alleen niet of de Victoria E-trekking bij de lokale FM te koop is? Dit is bij de Sparta en Batavus namelijk wel het geval en voor mij persoonlijk zeer belangrijk. Wil niet moeilijk lopen doen als er iets met de fiets aan de hand is.

Waar ik binnenkort trouwens ook nog even op wil fietsen is de Stella Trekking Premium MDB. Is weliswaar niet bij elke lokale FM te koop, maar Stella heeft servicebusjes door het land rijden. Prijs is ongeveer hetzelfde als de Dinsdag EGO.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:34:
@bgttje , van een vouwfiels zijn de wielen aanzienlijk kleiner en zul je dus meer koppel hebben van de BBS01 motor dan bij 28" wielen.
Is mij niet opgevallen. Had deze 1st op mn gewone fiets en merkte daar geen verschil met de vouwfiets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:11:
[...]Lijkt me wat voorbarige conclusie. Het kan één enkele cel zijn die "op" is of gewoon te ver leeg of in ieder geval van een veel lager voltage dan de rest.
Ik ben dit ook tegengekomen bij slechte accu's. Het enige is...……….als dit al een tijdje aan de gang is gaat de boel behoorlijk broeden van binnen=te heet worden. Wat je daarna meestal vindt zijn meerdere aangetaste cellen door de troep die uit zo'n cel komt. Ik breng zo'n pakket ook gelijk bij het chemisch afval v.d. gemeente en vernieuw de binnenkant. Ik ben nog geen enkele Panasonic/Sanyo18650GA cel tegengekomen die rot was/is=gewoon goed spul.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jbhc
Opperpanter2 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:56:
[...]

Het zou aan heel veel dingen moeten liggen, maar ik kom eigenlijk altijd uit op ongeveer 12Wh/km en dan rijd ik ongeveer 30km/u. Dit was zo met een voorwielmotor maar ook met mijn huidige BBS02 750W.
Op de mountainbike heb ik ook een BBS02 750W en daar kom ik op 13-14Wh/km uit ivm de kleinere, bredere en zware banden.
Bedankt voor de informatie. :)

Ondertussen maar eens de ANWB fietsrouteplanner erbij gepakt en er achter gekomen dat het "maar" 29KM is met de fiets terwijl het normaal 35 is met de auto _/-\o_ . Het kan zelfs nog korter maar dan moet ik 2 pontjes pakken :X

Ik heb er dus even een worst/kaas berekening voor gemaakt. 30KM * 15Wh = 450Wh.
Nou weet ik dat er bij koud weer minder energie uit de accu komt en er uiteindelijk accudegradatie gaat ontstaan dus ik heb een wat dikkere accu nodig.
Zodoende kwam ik bij deze set uit op Ali:

https://www.aliexpress.co...042311.0.0.3da24c4dY8MXV3

Ik heb de 17Ah accu gekozen en denk dat het best een mooie prijs is.
Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Strider
R2L schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:59:
[...]

@Strider Ik vond de M8TB wat natuurlijker, stabieler en comfortabeler fietsen dan de Batavus. Mogelijk komt dit mede door de geveerde voorvork, zadelpen en belt in plaats van ketting?

De Victoria E-trekking ziet er trouwens ook heel mooi uit! Accu inderdaad minder mooi weggewerkt, maar aan de andere kant is dit weer een voordeel. Valt er gemakkelijker af te halen als je binnen wilt opladen. Dat is bij de M8TB toch weer een stukje lastiger. Weet alleen niet of de Victoria E-trekking bij de lokale FM te koop is? Dit is bij de Sparta en Batavus namelijk wel het geval en voor mij persoonlijk zeer belangrijk. Wil niet moeilijk lopen doen als er iets met de fiets aan de hand is.

Waar ik binnenkort trouwens ook nog even op wil fietsen is de Stella Trekking Premium MDB. Is weliswaar niet bij elke lokale FM te koop, maar Stella heeft servicebusjes door het land rijden. Prijs is ongeveer hetzelfde als de Dinsdag EGO.
De eTrekking 7.7 kun je nieuw wel voor € 2400,- kopen, dat zal bij de M8TB denk ik niet lukken :P

Die Stella heeft een open kettingkast, dat maakt het toch wel een ander soort klasse fiets.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jossie67
  • Laatst online: 17:09
B64 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 16:49:
[...]

Dacuuu schreef op zondag 12 mei 2019 @ 16:52:
[...]

Je kan na het volledig opladen van je accu, alle cel groepen doormeten om te kijken of er een afwijkende groep is. Zo ja, dat groepje cellen allemaal individueel even meten. Als er een paar cellen zijn die erg afwijken, kan je ze individueel opladen. Soms kan het voorkomen dat het groep verschil te groot is, en dat kan de bms niet meer gelijk trekken.
Opperpanter2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:11:
[...]

Lijkt me wat voorbarige conclusie. Het kan één enkele cel zijn die "op" is of gewoon te ver leeg of in ieder geval van een veel lager voltage dan de rest. Ik heb iets soortgelijks gehad maar dan kon ik nog wel ongeveer 75% van de reikwijdte rijden voordat de accue er mee ophielt. Die heb ik toen opengemaakt en er was een van de 10 cellen (LifePo4 pouches) die 0.5V lager was dan de rest. Bij gebrek aan een lader voor 1 pouch heb ik toen de andere 9 pouches met een 6W fietslampje wat leeg laten lopen totdat ze alle 10 weer hetzelfde voltage hadden. Daarna volgeladen en nachtje aan de lader en ik haalde weer 100%.
In dit geval klinkt het iets ernstiger, dus wellicht 1 (of meer) cellen die echt stuk/op zijn.
bgttje schreef op zondag 12 mei 2019 @ 22:30:
[...]

Ik ben dit ook tegengekomen bij slechte accu's. Het enige is...……….als dit al een tijdje aan de gang is gaat de boel behoorlijk broeden van binnen=te heet worden. Wat je daarna meestal vindt zijn meerdere aangetaste cellen door de troep die uit zo'n cel komt. Ik breng zo'n pakket ook gelijk bij het chemisch afval v.d. gemeente en vernieuw de binnenkant. Ik ben nog geen enkele Panasonic/Sanyo18650GA cel tegengekomen die rot was/is=gewoon goed spul.
Ik heb er Samsung accu's in zitten

Heb weer wat te doen, ik ga alle cellen maar eens doormeten

Thanks voor de tips

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 20:41
jbhc schreef op zondag 12 mei 2019 @ 22:45:
[...]

Bedankt voor de informatie. :)

Ondertussen maar eens de ANWB fietsrouteplanner erbij gepakt en er achter gekomen dat het "maar" 29KM is met de fiets terwijl het normaal 35 is met de auto _/-\o_ . Het kan zelfs nog korter maar dan moet ik 2 pontjes pakken :X

Ik heb er dus even een worst/kaas berekening voor gemaakt. 30KM * 15Wh = 450Wh.
Nou weet ik dat er bij koud weer minder energie uit de accu komt en er uiteindelijk accudegradatie gaat ontstaan dus ik heb een wat dikkere accu nodig.
Zodoende kwam ik bij deze set uit op Ali:

https://www.aliexpress.co...042311.0.0.3da24c4dY8MXV3

Ik heb de 17Ah accu gekozen en denk dat het best een mooie prijs is.
Ik ben benieuwd :)
Je moet er rekening mee houden dat je in de praktijk nooit de opgegeven capaciteit kunt gebruiken, dat is al snel 20% minder. Met die accu ga je 29km met maximaal 35km/u wel redden. Wel opladen op het werk en dus een extra lader bestellen.

Als je sneller wilt heb je een grotere accu nodig, maar met een BBS01 zul je ook niet sneller willen/kunnen.
Met 15Wh/km heb je een kruissnelheid van ~40km/u.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doek55
elinx schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:20:

De drie fietsen in de ANWB test met Bafang motor hebben volgens mij allemaal de Bafang Max Drive M400 met torque sensor. Deze zijn dus helemaal niet te vergelijken met de Bafang BBSxx lijn. Bij de BBSxx lijn heb je maximaal 9 vermogensstanden, waarbij je onder andere kan instellen vanaf welke cadans en/of snelheid het vermogen met een x percentage moet afbouwen. Echter, als je rustig met iemand mee wilt fietsen zul je wat meer moeten schakelen tussen de 9 standen dan bij een motor met torque sensor.

Let bij de TSDZ2 op de maximale cadans van de motor. Die is namelijk beperkt ten opzichte van een BBS02/HD.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Opperpanter2 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:56:
[...]

Het zou aan heel veel dingen moeten liggen, maar ik kom eigenlijk altijd uit op ongeveer 12Wh/km en dan rijd ik ongeveer 30km/u.
Dat klinkt als een aardig verbruik voor "maar" 30km/u.

Maar er zijn veel variabele inderdaad, ik draag strakke fietskleding, 1,78 met wel 85kg, zit wel erg rechtop nu.

Mijn (tijdelijke) Stromer St1x geeft dit aan op z'n schermpje.
Met 45km/u en maximale ondersteuning is het verbruik 12,9Wh/km.

Ik kan me voorstellen dat bij een boomlang en breed figuur het verbruik omhoog schiet.

BertV wijzigde deze reactie 13-05-2019 11:20 (9%)

Stromer ST1x

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opperpanter2
BertV schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:46:
[...]

Dat klinkt als een aardig verbruik voor "maar" 30km/u.

Maar er zijn veel variabele inderdaad, ik draag strakke fietskleding, 1,78 met wel 85kg, zit wel erg rechtop nu.

Mijn (tijdelijke) Stromer St1x geeft dit aan op z'n schermpje.
Met 45km/u en maximale ondersteuning is het verbruik 12,9Wh/km.

Ik kan me voorstellen dat bij een boomlang en breed figuur het verbruik omhoog schiet.
Ik trap zelf niet mee, dus rijd alles met alleen de gashendel dus verbruik wat meer inderdaad.
Die stromers zijn op de een of andere manier heel zuinig ja, zie je vaker, terwijl ze toch veel ondersteuning leveren heb ik horen zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Opperpanter2 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:26:
[...]

Ik trap zelf niet mee, dus rijd alles met alleen de gashendel dus verbruik wat meer inderdaad.
Die stromers zijn op de een of andere manier heel zuinig ja, zie je vaker, terwijl ze toch veel ondersteuning leveren heb ik horen zeggen.
Bosch middenmotoren + derailleur zijn het zuinigste, maar het valt me inderdaad mee met die Stromer.

De Stromer geeft veel meer ondersteuning dan de Bosch.

edit: Ik heb net mijn energiemeter aan de oplader gehangen;

550Wh per 33km. (=16,67Wh per km) Dat is dus ook nog eens inclusief de laadverliezen.
De accu zelf is 618 Wh.

BertV wijzigde deze reactie 13-05-2019 12:22 (14%)

Stromer ST1x

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elinx
@doek55
Bedankt voor je aanvulling. Ik was in de veronderstelling dat het een pas sensor betrof. In dat geval gaat de vergelijking niet op en betreft het verschillende afstellingen, waarbij Bosch zijn zaakjes het beste voor elkaar heeft.
Mbt de tdsz2, weet ik van de beperking tav de hoogst mogelijke cadans. Dit is juist één van de punten die de open source firmware heeft aangepakt. Default was ca. 90, maar voor die tijd was er al een afbouw in ondersteuning. Dat is dan instelbaar tot 120 (36V). Deze FW is daarom een aantrekkelijke optie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maracuja
  • Laatst online: 16:20

Maracuja

Fruitig 3.1

wian schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:21:
Zo, het is gelukt om de blaupunkt/bafang motor van de nieuwe Lidl fiets te programmeren.

[..]

De hardware revisie van de motor is een stuk hoger dan de Bafang bbs01b die ik twee maanden geleden gekocht heb. Maar de firmware versie is weer lager, geen touw aan vast te knopen.

Je hebt naast het USB kabeltje een standaard bafang kabelboom nodig, zie een stukje terug. Aansluiten is simpel. De connector direct bij de motor loshalen en hierop de hoofdstekker van de kabelboom aansluiten. Dan het groene stekkertje van de kabelboom aan de USB kabel. Hier de fabrieksinstellingen van de blaupunkt/bafang:
[..]

Zal het vanmiddag even testen.
Nog gelukt en happy mee? Nog tips qua aanpassen van waardes? :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doek55
BertV schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:54:
[...]

Bosch middenmotoren + derailleur zijn het zuinigste, maar het valt me inderdaad mee met die Stromer.

De Stromer geeft veel meer ondersteuning dan de Bosch.

edit: Ik heb net mijn energiemeter aan de oplader gehangen;

550Wh per 33km. (=16,67Wh per km) Dat is dus ook nog eens inclusief de laadverliezen.
De accu zelf is 618 Wh.
Wat is je kruissnelheid op GPS daarbij? Varieert dat nog veel afhankelijk van de wind of zit je altijd tegen de begrenzer? Ik zit gemiddeld op 14Wh/km (425Wh per 30km) bij een kruissnelheid tussen de 40-50km/u.

Het display van Bafang geeft trouwens zo'n 25% teveel ampère/vermogen aan (alleen een stand met Limited Current = 100% lijkt wel juist). Mijn eerste BBS02b controller (2016 firmware) leek veel beter het juiste ampère aan te geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wian
  • Niet online
@Maracuja Programmeren is gelukt maar het verhogen van de max snelheid niet. De ondersteuning houdt op boven 25km/u. Zoek even mijn posts terug in dit topic voor details.

Ik heb besloten om mijn met bbs01b omgebouwde Gazelle te houden, voornamelijk ivm de framehoogte en de grotere accu. Mijn vrouw is heel tevreden met de Lidl fiets met aangepaste instellingen :) Ze vindt 25km/u ook snel zat. Al met al krijg je bij de Lidl heel veel fiets krijgt voor je geld incl. 2 jaar garantie op de accu.

Ik heb geen bijzonder hoge verwachtingen van de Lidl garantie afhandeling (maar nog geen ervaring mee). Worst case heb je altijd de optie om goedkoop een nieuwe 36v accu te kopen.

wian wijzigde deze reactie 13-05-2019 13:40 (7%)

Pagina: 1 ... 98 99 100 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True