Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 97 ... 103 Laatste
Acties:
  • 711.835 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 11-10 00:24

grass460

[DPC] Division_Brabant

bbn_ldp schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:27:
Ik heb van de gazelle easy glider de achterband vernieuwd en het voortandwiel + ketting. Nu schiet bij kracht zetten op de trapper de ketting soms door. Als ik er naast fiets zie ik dat de ketting op de onderkant van het achtertandwiel er iets van af komt. Heeft iemand tips wat er fout kan zijn? Voor het vervangen reed hij als een trein
achtertandwiel vervangen, altijd alles vervangen geeft anders problemen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 20:27
Deff schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:18:
[...]

Heeft er ook iemand enig idee wat deze storing te betekenen heeft?
Wil hem ook graag resetten.
Alvast bedankt.

https://photos.app.goo.gl/V6cyWrhWRjivAUYD6
Ik ben bang dat er een cluster met accu cellen in je accu onder het absolute voltage is gekomen :-( zo snel mogelijk je fiets even een dag en een nacht aan de oplader hangen. Hopelijk kan dan je BMS van je accu de cellen weer voldoende op spanning krijgen. Als dit niet lukt dan heb je hopelijk nog garantie op je fiets. Zo snel mogelijk naar de fietsenmaker dan. Succes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20:08
bbn_ldp schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:27:
Ik heb van de gazelle easy glider de achterband vernieuwd en het voortandwiel + ketting. Nu schiet bij kracht zetten op de trapper de ketting soms door. Als ik er naast fiets zie ik dat de ketting op de onderkant van het achtertandwiel er iets van af komt. Heeft iemand tips wat er fout kan zijn? Voor het vervangen reed hij als een trein
Waarom heb je het achtertandwiel niet vervangen? Die slijt harder dan voor, dus ik denk dat je die ook had moeten vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 17:06
B64 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:01:
[...]

Waarom heb je het achtertandwiel niet vervangen? Die slijt harder dan voor, dus ik denk dat je die ook had moeten vervangen.
Had een foto bij me en was volgens fietsenmaker niet nodig. Voorblad had echt scherpe punten

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B64
bbn_ldp schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:15:
[...]

Had een foto bij me en was volgens fietsenmaker niet nodig. Voorblad had echt scherpe punten
[Afbeelding]
Zoals @grass460 ook al aangaf, voorkom je doorgaans een hoop gezeur door steeds alles tegelijk te vervangen. Slijtage van ketting en tandwielen gaat dan gelijk op, zodat ze dan, zeg maar, op elkaar inwerken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbn_ldp
B64 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:31:
[...]

Zoals @grass460 ook al aangaf, voorkom je doorgaans een hoop gezeur door steeds alles tegelijk te vervangen. Slijtage van ketting en tandwielen gaat dan gelijk op, zodat ze dan, zeg maar, op elkaar inwerken.
Oké dan ga ik die ook maar vervangen👍

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22:26
bgttje schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:06:
PS ben mijn Batavus Mambo aan t ombouwen van rollerbrake naar schijfrem.
Hoe ga je dat doen? Ook een andere voorvork? Ik ben aan het overwegen mijn voorvork te vervangen voor een goede luchtgeveerde met voorbereiding op schijfremmen, maar weet niet goed waar op te letten bij de keuze van de juiste voorvork. Ik heb nu een gewone stadsfiets vork (1 1/8") met schroefdraad. Wellicht moet ik alles vervangen door a-head?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 01:29
[...]

[Afbeelding]
Nou dan snapt die fietsenmaker er weinig van. Dit achtertandwiel is echt wel versleten. Het gaat er niet zozeer om hoe puntig de tanden zijn, maar om de afstand tussen de tanden. Oftewel, hoe zeer de ruimte tussen de tanden uitgesleten is. Als deze ruimte te groot wordt, gaat de ketting over de tanden heen en valt er niet meer netjes tussen.

Over het algemeen bij een fiets met vast tandwiel/naafversnelling; bij een versleten ketting, nieuwe ketting en nieuw achtertandwiel. Het voortandwiel kan vaak nog wel een tweede of heel soms derde ronde mee. Tenzij je echt te lang bent doorgereden met een versleten ketting. Wel altijd even de bramen aan de zijkanten van de tanden afvijlen, dan loopt de nieuwe ketting er soepeler over.

cordonbleu wijzigde deze reactie 01-05-2019 22:01 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 00:13
De enige manier waarop je er mee wegkomt is als je vroeg vervangt, dus met een kettingmeter er bovenop gaan zitten en dan bij 1% of zelfs al bij ,5% rek vervangen.

Maar als je totale combo van ketting en tandwielen 30 euro is. en een ketting daarvan 10. heeft dat niet zoveel zin en een hoop gedoe.
Dan kan je net zo goed als je alles open hebt liggen alles vervangen en langer doen met 1 set.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• combolombo
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:07
Deff schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:18:
[...]

Heeft er ook iemand enig idee wat deze storing te betekenen heeft?
Wil hem ook graag resetten.
Alvast bedankt.

https://photos.app.goo.gl/V6cyWrhWRjivAUYD6
Ik zit met een vergelijkbare storing op een Giant Prime. De fiets is in november 2e hands, gelukkig met 6 maanden garantie, aangeschaft bij een fietsenmaker. Ik ben de fiets nu al 3 maanden kwijt :-( .
Nadat de fietsenmaker geen idee had wat hij er mee aan moest, heeft hij de motor opgestuurd naar Giant.
Hij staat nu ruim 2 maanden zonder motor te wachten op een motorrevisie door Giant (of waarschijnlijk Yamaha). Bij Giant en/of Yamaha, maken ze geen haast en zijn helaas niet/slecht bereikbaar. Heb er een hard hoofd in dat het nog opgelost gaat worden.

Misschien heb je nog iets aan de service manual van Giant. Hier staan wat tests, foutcodes en oplossingen in.

Bij mijn fiets liet de zelftest van de accu ook al een storing zien bij aanschaf; lampje 1 en 3 op de accu knipperden.
Omdat de boel het gewoon deed en de fiets met garantie werd geleverd heb ik hier niet al te veel aandacht aan besteed (wel laten zien aan de fietsenmaker die daar ook niet een goed antwoord op had).
In de ca. 2,5 maand dat ik de fiets heb kunnen gebruiken heb ik een paar keer gehad dat de fiets niet meer op gang wilde komen na enige wachttijd bij het stoplicht (te verhelpen met een keer aan en uitzetten). Ook heb ik 2x uitval van de motor gehad bij (erg) nat weer, maar startte de fiets de volgende ochtend na opdrogen wel weer.
Tot de laatste storing. Fiets start niet meer op maar gaf een melding op het display vergelijkbaar met jou filmpje.

Succes met het vinden van een oplossing.

• Shivte
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 16-08 10:09
Een jaartje terug heb ik een 25km/u fiets gekocht en daarna gechipped met zo een module die de begrenzing eraf haalt zodat die ondersteuning blijft geven... Rijd wel goed enz maar makkelijk 40-45 rijden was een grote illusie die snel doorbroken werd 😂

Nu wil ik toch overstappen op een speed pedelec, maar na wat opzoekwerk kom ik eigenlijk tot de conclusie dat er eigenlijk maar 1 merk is waar je in alle omstandigheden fluitend 45 mee rijd, en dat is een Stromer? Blijkbaar is de 350w middenmotor waar het gross van de speed pedelecs mee uitgerust zijn eigenlijk gewoon niet sterk genoeg om comfortabel 45 mee te rijden zonder zelf echt al teveel te moeten werken?

Zijn er hier mensen die dat kunnen beamen of? Effe 6000€ leggen voor een stromer vind ik er wat overgaan eigenlijk :D

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 17:04
Je kan ook gewoon een scooter kopen als je niets wil doen en behoefte hebt aan een consistente hoge snelheid natuurlijk. ;)
[...]

[Afbeelding]
Het zou zomaar kunnen dat je er mee weg komt maar voor de prijs van zo'n tandwiel zou ik niet ergens onderweg toch kans willen hebben op ellende persoonlijk.

Dat je dat een keer probeert bij een dure cassette kan ik nog wel in komen maar dan moet je sowieso met een nauwlettend oog je kettingrek in de gaten houden wil er mee weg komen om alleen je ketting te vervangen.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 02-05-2019 11:11 (106%)

• Shivte
Als ik voor een scooter evengoed 200€ maandelijks bij men loon kreeg, dan reed ik inderdaad met een scooter naar het werk 😉

• bgttje
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:22
Torched schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:10:
[...]Het wiel zelf is ook 622 spec? Zou gewoon moeten passen dan. Hoe breed is de velg? 21mm?
Heb je ook andere 622 /28 inch banden?
Staat idd 622 op. Velg is idd 21mm breed. Heb al een andere band besteld, de 622-47. Kijken of die wel past :)
De 622-37 wil liefst een 19mm brede velg.

• bgttje
Shivte schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:03:
Nu wil ik toch overstappen op een speed pedelec, maar na wat opzoekwerk kom ik eigenlijk tot de conclusie dat er eigenlijk maar 1 merk is waar je in alle omstandigheden fluitend 45 mee rijd, en dat is een Stromer? Blijkbaar is de 350w middenmotor waar het gross van de speed pedelecs mee uitgerust zijn eigenlijk gewoon niet sterk genoeg om comfortabel 45 mee te rijden zonder zelf echt al teveel te moeten werken? Zijn er hier mensen die dat kunnen beamen of? Effe 6000€ leggen voor een stromer vind ik er wat overgaan eigenlijk :D
Een Stromer heeft ook een vermogen van 1200W meen ik ergens gelezen te hebben. Anders kom je niet zo gemakkelijk aan die snelheid. Ik heb een fiets met een Bafang BBS02-500W(900W volgas) maar om 45km/u te rijden moet er niets tegenzitten. Comfortabel doet ie 37-40km/u onder bijna elke omstandigheid ook bij tegenwind(ik zit rechtop en ben 1.90 mtr). Hij gebruikt dan vaak tegen de 800W.

bgttje wijzigde deze reactie 02-05-2019 11:59 (3%)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11-10 15:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nu wil ik toch overstappen op een speed pedelec, maar na wat opzoekwerk kom ik eigenlijk tot de conclusie dat er eigenlijk maar 1 merk is waar je in alle omstandigheden fluitend 45 mee rijd, en dat is een Stromer? Blijkbaar is de 350w middenmotor waar het gross van de speed pedelecs mee uitgerust zijn eigenlijk gewoon niet sterk genoeg om comfortabel 45 mee te rijden zonder zelf echt al teveel te moeten werken?
Ik zei het al eerder:
Vergis je niet in het vermogen dat je nodig hebt om 45 km/h te gaan. Vermogen gaat met de derde macht omhoog. Als je met een gewone fiets misschien 150 Watt nodig hebt om 25 km/h te gaan (en dat geeft elke elektrische fiets wel), dan heb je 875 Watt nodig om 45 km/h te gaan. Dan moet de fiets dus 725 Watt hebben om dat te kunnen halen. En dat is veel.
Een 350 Watt motor laat je dan 33 rijden. Als je zelf met 150 Watt hard meetrapt kom je tot 37.

Dus nee, met een 350 Watt motor zul je die 45 km/h niet gaan halen op een gewone fiets waar je enigszins rechtop op zit. Op een racefiets zal het waarschijnlijk wel lukken.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12-10 22:20

Metro2002

Mind explorer

Maasluip schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:04:
[...]

Ik zei het al eerder:

[...]

Een 350 Watt motor laat je dan 33 rijden. Als je zelf met 150 Watt hard meetrapt kom je tot 37.

Dus nee, met een 350 Watt motor zul je die 45 km/h niet gaan halen op een gewone fiets waar je enigszins rechtop op zit. Op een racefiets zal het waarschijnlijk wel lukken.
http://www.bikecalculator.com/

Zelfs op een racefiets, in de drops , met een gezond BMI met een superlichte racefiets en windstil heb je > 420w aan vermogen nodig om 45km/u te rijden en met een zeer matige windkracht 2 tegen is het al meer dan 620w,

Benodigd vermogen loopt echt snel op als je harder gaat. luchtweerstand is a b*tch

Metro2002 wijzigde deze reactie 02-05-2019 12:16 (4%)

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 22:56

BertV

R-L48

Maasluip schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:20:
[...]

Die afstand moet je ook niet teveel vergelijken. Je kunt op 500-1000 laadcycli rekenen, dat kan bij een fiets best maar eens 25.000 km zijn.
Uit ervaring. :Y

Bij zwaar gebruik, tweemaal opladen per werkdag, is de accu al op bij 20.000km.
(540cycli in mijn geval)

Iets om rekening mee te houden in je km-prijs berekening.
Metro2002 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:14:
[...]

http://www.bikecalculator.com/

Zelfs op een racefiets, in de drops , met een gezond BMI met een superlichte racefiets heb je > 420w aan vermogen nodig om 45km/u te rijden en met een zeer matige windkracht 2 tegen is het al meer dan 620w,

Benodigd vermogen loopt echt snel op als je harder gaat. luchtweerstand is a b*tch
Er zijn maar heel weinig wielrenners die mij in de praktijk lang bij kunnen houden.
In alle situaties gebruiken ze mij(n motortje) dus al als windvanger.

Het argument ook voor een speed pedelec voor woon-werk, zelf als je conditie prima is.
Je ego moet er maar tegen kunnen natuurlijk, want kantoor-respect krijg je niet (meer). :+

BertV wijzigde deze reactie 02-05-2019 12:19 (46%)

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

BertV schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:16:
[...]

Uit ervaring. :Y

Bij zwaar gebruik, tweemaal opladen per werkdag, is de accu al op bij 20.000km.
(540cycli in mijn geval)

Iets om rekening mee te houden in je km-prijs berekening.
Dat tikt behoorlijk aan ja. Accu kost gemiddeld zo'n 500 euro ofzo? Toch ruim 2 eurocent per kilometer alleen al aan de accu.

• Otherside1982
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13-10 12:04
Een jaartje terug heb ik een 25km/u fiets gekocht en daarna gechipped met zo een module die de begrenzing eraf haalt zodat die ondersteuning blijft geven... Rijd wel goed enz maar makkelijk 40-45 rijden was een grote illusie die snel doorbroken werd 😂

Zijn er hier mensen die dat kunnen beamen of? Effe 6000€ leggen voor een stromer vind ik er wat overgaan eigenlijk :D
Naast Stromer heb je ook nog Klever waarmee je vlot 45km/u haalt. De modellen van Klever zijn iets goedkoper dan Stromer, maar veel scheelt het niet. Bij Klever begint het rond de 5000€.

• BertV

BertV

R-L48

Metro2002 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:18:
[...]

Dat tikt behoorlijk aan ja. Accu kost gemiddeld zo'n 500 euro ofzo? Toch ruim 2 eurocent per kilometer alleen al aan de accu.
Dan heb je een goedkope te pakken. Ze staan online voor tegen de 645,-.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

[...]

Er zijn maar heel weinig wielrenners die mij in de praktijk lang bij kunnen houden.
Gezien het vermogen dat nodig is is dat ook niet zo heel vreemd natuurlijk. Een gemiddelde fietser levert ongeveer 100w aan vermogen en een tour de france rijder levert tussen de 200w (peleton) en 400w ( bergetappes) aan vermogen met uitschieters naar 1000w voor hele korte periodes tijdens bv een eindsprint.

Voor langere tijd meer dan 600w aan vermogen leveren is alleen weggelegd voor de sterkste rijders op aarde. De halfgoden zeg maar :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Torched
bgttje schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:52:
[...]

Staat idd 622 op. Velg is idd 21mm breed. Heb al een andere band besteld, de 622-47. Kijken of die wel past :)
De 622-37 wil liefst een 19mm brede velg.
Zou in principe niets uit mogen maken, kan zijn dat je band hardstikke wijd is geworden. Die 2mm maakt echt het verschil niet.
Ik heb zelf een setje velgen liggen dat 29mm intern is en daar krijg je ook wel 37mm op. Ziet er wel niet uit en goed voor de band is het niet. Maar het was grappig om te doen.

• Torched
Maasluip schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:04:
[...]

Ik zei het al eerder:

[...]

Mijn ervaring ook, met bbs02 eigenlijk alleen 45km/u gehaald met 900w gemeten.

Probleemloos 45km/u in weer en wind met 2KW ter beschikking. En dat is zegmaar 45km/u met cruise control aan. Dus motor probeert rpm vast te houden en dan rpm vastzetten op 45 gps.
En dan zie je aan het springen van je batterijvoltage dat de stroomvraag soms behoorlijk hard omhoog schiet.

• Shivte
Klever had ik ook al gezien inderdaad maja das ook zot duur en scheelt al niks met stromer bijna. Maar ok het is dus zoals het is voor de moment met speed pedelecs 😅 Zoveel geld voor een ebike ga ik niet leggen denk ik of misschien wel in de toekomst 😁

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:26
Metro2002 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:18:
[...]

Mijn SP Bosch 400Wh accu is na 22k km gereviseerd. Kostte 200 euro. Heb nu 500wh.

Wat ik wil zeggen is dat het van de accu en manier van vervangen afhangt.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voor wie hard wil gaan is deze youtuber ook wel interessant denk ik. Vooral zijn droge commentaar is wel geinig.

Open Source landkaart

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12-10 10:00
ebike batterij van de toekomst binnen handbereik.
https://www.bike-eu.com/s...154709BCCAE39A5B32B752YI4

• dennisfr
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 12-10 12:27
[...]

Het argument ook voor een speed pedelec voor woon-werk, zelf als je conditie prima is.
Je ego moet er maar tegen kunnen natuurlijk, want kantoor-respect krijg je niet (meer). :+
Dat zou mij niet echt tegen houden. Ik heb nog veel minder respect voor die spatbord klevers die ongevraagd echt op 10 cm achter je blijven fietsen om vervolgens op hun werk stoer te vertellen dat een e-bike voor mietjes is.

• Deff
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18:48
combolombo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:49:
[...]

Misschien heb je nog iets aan de service manual van Giant. Hier staan wat tests, foutcodes en oplossingen in.

Succes met het vinden van een oplossing.
Super bedankt.

Heb me lam gezocht naar deze service manual.
Blijkbaar is de Torque sensor defect.
Zal hem snel vervangen (of laten repareren).

Nogmaals dank.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:13
dennisfr schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:32:
[...]

Dat zou mij niet echt tegen houden. Ik heb nog veel minder respect voor die spatbord klevers die ongevraagd echt op 10 cm achter je blijven fietsen om vervolgens op hun werk stoer te vertellen dat een e-bike voor mietjes is.
Mja, dat vind ik wel vervelend met mij e-bike. Als ik aan het fietsen ben kom ik soms iemand anders tegen met een elektrische fiets welke ook tegen het maximum aanzit qua snelheid. Ik kan niet even snel extra trappen om de fietser in te halen, maar moet die ander echt met een traag tempo voorbij fietsen. Erg irritant...

Net in krant: https://www.ad.nl/politie...evensgevaarlijk~ab1046ed/

Ben benieuwd hoe het zit. Ik ben tot dusver niemand tegen gekomen, alleen iemand met een speed pedelec welke ook netjes een helm draagt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 23:32
President schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:38:
[...]

Ben benieuwd hoe het zit. Ik ben tot dusver niemand tegen gekomen, alleen iemand met een speed pedelec welke ook netjes een helm draagt.
Ik ook niet, het lijkt mij een non issue, en zoals een gebruiker hier re de paar dagen terug postte, 40 a 45 kmh gaan met een normale ebike is niet zo gemakkelijk, en het zuigt je accu leeg. Wel jammer dat het opvoeren steeds meer in het nieuws komt.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:13
Dacuuu schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:48:
[...]

Ik ook niet, het lijkt mij een non issue, en zoals een gebruiker hier re de paar dagen terug postte, 40 a 45 kmh gaan met een normale ebike is niet zo gemakkelijk, en het zuigt je accu leeg. Wel jammer dat het opvoeren steeds meer in het nieuws komt.
Mja, ik weet niet of het straks de nieuwe standaard wordt zoals brommer opvoeren ooit was.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dacuuu
President schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:59:
[...]

Mja, ik weet niet of het straks de nieuwe standaard wordt zoals brommer opvoeren ooit was.
Ik verwacht van niet, met een snor/scooter ervaar je nagenoeg geen ongemakken van het ontgrenzen, je krijgt er juist een fijner lopende scooter voor terug. Je 300 of 400 wh accutje zuip je leeg met 40+ kmh icm een klein beetje wind tegen. En is je accu al een tikkeltje versleten, dan kan je het helemaal vergeten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik word vaker door snorfietsen met blauw plaatje en zonder helm ingehaald met 35-40 km/h dan überhaupt door elektrische fietsen. Dus ik denk dat ze hun aandacht eens moeten verleggen.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• uiterlix
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:27
Dacuuu schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:48:
[...]

Helemaal mee eens. Zelf rij ik een Cube Kathmandu Hybrid pro 500. Met het kleine tandblad dat standaard op de CX motor zit zit je achteraan al gauw op de 11, en dan nog kom je echt niet aan de 40km/u hoor, tenzij je een ridicuul oncomfortabele kadans weet te trappen. Praktisch gezien houdt het ergens rond de 32/33 wel op als je een beetje normaal wilt trappen. Op de racefiets gaat het in de regel een stuk sneller, dus een non-issue wat mij betreft.
Ze zouden inderdaad eens wat meer naar de snorscooters mogen kijken, ik heb het idee dat 95% daarvan ruim boven de 30 rijdt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:19
Dat is dan ook de grote reden dat snorfietsen naar de rijbaan moeten in Amsterdam, het is dweilen met de kraan open.

Hoe de politie omgaat met 'snor' e-bikes met blauwe plaat (zoals deze), dat wordt dan weer interessant.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 03-05-2019 09:49 (43%)

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B64
Dreamvoid schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:48:
Dat is dan ook de grote reden dat snorfietsen naar de rijbaan moeten in Amsterdam, het is dweilen met de kraan open.

Hoe de politie omgaat met 'snor' e-bikes met blauwe plaat (zoals deze), dat wordt dan weer interessant.
Correctie: lang niet overal in Amsterdam, het is een allegaartje dat door oom agent nauwelijks te handhaven valt. Brommers moeten al jáááren op de rijbaan, daar is al nauwelijks handhaving op, dus met deze nieuwe regeling wordt het echt niet beter.

E-bikes met een blauwe plaat bestaan niet meer in Nederland, tot begin vorig jaar moesten speed pedelecs een blauwe snorfiets plaat (en mochten dan ook niet harder dan 25 km/u 8)7 ), sindsdien moeten ze een geel kenteken, helm, spiegel en always-on verlichting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
B64 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:11:
E-bikes met een blauwe plaat bestaan niet meer in Nederland, tot begin vorig jaar moesten speed pedelecs een blauwe snorfiets plaat (en mochten dan ook niet harder dan 25 km/u 8)7 ), sindsdien moeten ze een geel kenteken, helm, spiegel en always-on verlichting.
Jawel, jij hebt het over 'normale' L1e-B speed pedelecs (max 45 km/u), die hebben inderdaad een gele plaat. L1e-A (max 25 km/u) e-bikes hebben een blauwe plaat.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

President schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:59:
[...]

Wellicht in de toekomst met betere accu's.
Nu staat het gelijk aan een onbruikbare actieradius met 500wh.

Ik voorspel; de speed-pedelec gaat verbrommeren en raakt zijn trappers kwijt.
In de wet staat nu nog dat je moet meetrappen maar het maximale motorvermogen is 4000watt(!)

Precies wat er gebeurde met de brommer.

Ik zou wel willen dat iedere SP gewoon 45 op de GPS reed, ook met wind tegen.
De wilde haren ben ik kwijt, het is nu eenmaal de snelheid waar we het mee moeten doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:36:
[...]Zou in principe niets uit mogen maken, kan zijn dat je band hardstikke wijd is geworden. Die 2mm maakt echt het verschil niet.Ik heb zelf een setje velgen liggen dat 29mm intern is en daar krijg je ook wel 37mm op. Ziet er wel niet uit en goed voor de band is het niet. Maar het was grappig om te doen.
Alles is nieuw????????????dus daar zou t niet aan kunnen liggen...…….toch? De diameter van de buitenband aan de binnenkant is gewoon te groot voor de velg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 23:41
uiterlix schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:27:
[...]

Helemaal mee eens. Zelf rij ik een Cube Kathmandu Hybrid pro 500. Met het kleine tandblad dat standaard op de CX motor zit zit je achteraan al gauw op de 11, en dan nog kom je echt niet aan de 40km/u hoor, tenzij je een ridicuul oncomfortabele kadans weet te trappen. Praktisch gezien houdt het ergens rond de 32/33 wel op als je een beetje normaal wilt trappen. Op de racefiets gaat het in de regel een stuk sneller, dus een non-issue wat mij betreft.
Ze zouden inderdaad eens wat meer naar de snorscooters mogen kijken, ik heb het idee dat 95% daarvan ruim boven de 30 rijdt.
Ik heb de EXC besteld. FM stelde speedchip voor, maar ik ga het eerst even standaard proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torched
bgttje schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:48:
[...]

Alles is nieuw????????????dus daar zou t niet aan kunnen liggen...…….toch? De diameter van de buitenband aan de binnenkant is gewoon te groot voor de velg.
In dat geval is een van de 2 niet goed. Meet de omtrek van het wiel eens na? Pak anders even een ander fietswiel en vergelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 20:15
uiterlix schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:27:
[...]

Ik heb zelfs het idee, dat het 99% is (in Rotterdam). Kom ongeveer maar drie keer per jaar een snor-scooter tegen die 26 km/uur rijd.. (en dan ook tegenwoordig de Elektrische deelscooters van Felyx...) Mijn gechipte Razer fietst het lekkers bij zo,n 30 km/uur, daar waar het kan uiteraard..Heb ook nog nooit gehoord dat al die opgevoerde/onbegrensde snor-scooter berijders in de schuld sanering zitten omdat ze alle schade zelf moeten betalen..Zijn daar cijfers van?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
BertV schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:33:
Ik voorspel; de speed-pedelec gaat verbrommeren en raakt zijn trappers kwijt.
In de wet staat nu nog dat je moet meetrappen maar het maximale motorvermogen is 4000watt(!)
Dat is idd ook mijn voorspelling - als je de financiele case (voor woon/werk) maakt tussen een fatsoenlijke speed-pedelec en een e-brommer als deze, dan slaat de weegschaal vrij snel om. Een S-Pedelec heeft uiteraard enkele voordelen: als de accu leeg is kom je nog trappend thuis, en ook al lever je maar een fractie van de energie, je krijgt nog enige lichaamsbeweging, maar of dat doorslaggevend is voor de massa, ik betwijfel het. Met de dalende accukosten en hogere productievolumes de komende jaren zie ik dit soort e-brommers langzaamaan richting de ~1500 euro gaan die een benzinebrommer nu kost, dan wordt het nog lastiger voor fabrikanten als Stromer.

specs

Acties:
  • +2Henk 'm!
Dreamvoid schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:47:
[...]

Dat is idd ook mijn voorspelling - als je de financiele case (voor woon/werk) maakt tussen een fatsoenlijke speed-pedelec en een e-brommer als deze, dan slaat de weegschaal vrij snel om. Een S-Pedelec heeft uiteraard enkele voordelen: als de accu leeg is kom je nog trappend thuis, en ook al lever je maar een fractie van de energie, je krijgt nog enige lichaamsbeweging, maar of dat doorslaggevend is voor de massa, ik betwijfel het. Met de dalende accukosten en hogere productievolumes de komende jaren zie ik dit soort e-brommers langzaamaan richting de ~1500 euro gaan die een benzinebrommer nu kost, dan wordt het nog lastiger voor fabrikanten als Stromer.
Toch zal ik altijd een speed pedelec / e-bike blijven gebruiken voor mijn woon-werkafstand. Het beetje beweging vind ik veel fijner als alleen maar stilzitten op een scooter.

Je kunt jezelf in de winter ook nog een beetje warm trappen en ik vindt het gewoon fijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
idd - eigenlijk zijn de beweegredenen tussen fiets, brommer/scooter en auto ook bij elektrisch hetzelfde:
- koud maar onbezweet op je werk: brommer
- warm maar (licht) bezweet: fiets
- warm en onbezweet: auto

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 18:59
berndw schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:06:
[...]

Ik heb de EXC besteld. FM stelde speedchip voor, maar ik ga het eerst even standaard proberen.
Hier ook een Katmandu rijder. Ik heb er na een maand een chip in laten zetten en kleiner verzet. De snelheid went snel en ik vond de tijdswinst te klein. Nu, afhankelijk van de wind rij ik er 40-42.
Moet wel zeggen dat ik voornamelijk op kaars rechte paden asphalt rij tussen woon-werk steden. In de stad vind ik zo'n snelheid onverantwoordelijk.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Torched
Dzine schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:10:
[...]

Hier ook een Katmandu rijder. Ik heb er na een maand een chip in laten zetten en kleiner verzet. De snelheid went snel en ik vond de tijdswinst te klein. Nu, afhankelijk van de wind rij ik er 40-42.
Moet wel zeggen dat ik voornamelijk op kaars rechte paden asphalt rij tussen woon-werk steden. In de stad vind ik zo'n snelheid onverantwoordelijk.
Je komt er letterlijk achter dat je te weinig rem en grip/band hebt om op tijd te stoppen. En weer te weinig ruimte en tijd om te anticiperen op andere fietsers/verkeer

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Koffiebarbaar
[...]

Ik heb er toen ik nét mijn fiets kocht en nog geen e-bike ervaring had ook wel nagedacht over zo'n chip, maar toen ik daadwerkelijk een keer van ~25 km/u redelijk vluchtig tot stilstand wou komen was ik wel van dat idee genezen.
Ik zou dan in theorie de rollerbrakes kunnen vervangen voor bijvoorbeeld schijfremmen, maar dat veranderd m.i. weinig aan het hele principe dat die hele fiets er gewoon niet op is gemaakt.

Bovendien, wat ga je realistisch doen met een normale e-bike midden-motor. 30 kilometer/uur?
En wat voor extra verbruik en slijtage neem je dan op de koop toe?
En dan nog aansprakelijkheid bij ongevallen...

Met dat alles is je tijdswinst op een redelijke rit vervolgens misschien een keer 5 of 10 minuten?

Ik geloof het wel en blijf lekker binnen spec...
Zeker in de zomer is het geen straf een beetje van de buitenlucht te genieten.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 03-05-2019 13:47 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:10

eisbaer

WATT fiets

Koffiebarbaar schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:37:
[...]Ik heb er toen ik nét mijn fiets kocht en nog geen e-bike ervaring had ook wel nagedacht over zo'n chip, maar toen ik daadwerkelijk een keer van ~25 km/u redelijk vluchtig tot stilstand wou komen was ik wel van dat idee genezen. (rollerbrakes)
Toen ik nog op zoek was naar een e-bike dacht ik ook, gelijk chippen. Nu ik er op een rondrijdt heb ik die behoefte eigenlijk niet.
Als ik harder wil dan moet ik bij trappen, waarbij de ondersteuning niet weg valt. Mij onbekend of dat bij alle e-bikes zo is.

Mijn e-bike: https://bit.ly/2V4ISOS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffiebarbaar
eisbaer schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:49:
[...]

Toen ik nog op zoek was naar een e-bike dacht ik ook, gelijk chippen. Nu ik er op een rondrijdt heb ik die behoefte eigenlijk niet.
Als ik harder wil dan moet ik bij trappen, waarbij de ondersteuning niet weg valt. Mij onbekend of dat bij alle e-bikes zo is.
Het is op mijn giant met Giant/Yamaha middenmotor wel pittig lastig om écht harder te gaan dan de begrenzer, maar ik vind het behoud van een licht sportief element aan woonwerk verkeer persoonlijk prima. Ik zit de hele dag op mijn reet op kantoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• uiterlix
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:27
Koffiebarbaar schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:37:
[...]

Ik zou dan in theorie de rollerbrakes kunnen vervangen voor bijvoorbeeld schijfremmen, maar dat veranderd m.i. weinig aan het hele principe dat die hele fiets er gewoon niet op is gemaakt.
Op de gemiddelde eBike met hydraulische schijfremmen kom je in de regel een stuk stabieler tot stilstand bij een noodstap dan met de gemiddelde racefiets met 21mm bandjes. En daarop rij je al gauw 40+.

"er gewoon niet op gemaakt" vind ik daarom een matig onderbouwde opmerking. Ik denk wel dat veel e-bike rijders qua op snelheid fietsen niet zoveel ervaring hebben zijn waardoor het op het gebied van anticiperen, reactievermogen en fietsbeheersing tekort schiet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffiebarbaar
uiterlix schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:12:
[...]

Op de gemiddelde eBike met hydraulische schijfremmen kom je in de regel een stuk stabieler tot stilstand bij een noodstap dan met de gemiddelde racefiets met 21mm bandjes. En daarop rij je al gauw 40+.

"er gewoon niet op gemaakt" vind ik daarom een matig onderbouwde opmerking. Ik denk wel dat veel e-bike rijders qua op snelheid fietsen niet zoveel ervaring hebben zijn waardoor het op het gebied van anticiperen, reactievermogen en fietsbeheersing tekort schiet.
Daar ben ik het op zich niet mee oneens.
Ik snap dan ook niet waarom je er in principe ongezien mee weg komt om je te gedragen alsof je in de tour de france zit op zo'n racefiets in dit land, gewoon tussen het verkeer.

Nuance is dan weer wel dat zo'n racefiets, zeker de serieuzere, een fractie van het gewicht hebben van zo'n e-bike en hetzelfde geld voor de meeste bereiders en tevens zal van de meesten de fietservaring op een ander niveau zitten.

Als je met 40 kilometer per uur zo'n e-bike van een ruwe 25 kilogram ergens naar binnen ploegt in een moment dat je niet oplet is dat toch weer anders dan zo'n racefietsje die zich laat tegenhouden door een natte tissue.

Verder denk ik niet dat er inhoudelijk veel mis is met mijn oorspronkelijke statement dat fietsen gewoon gebouwd worden voor bepaalde use-cases.
Daar kan je een heel theorem op los laten maar frames en afmontage van veruit de meeste speed-pedelecs zijn niet op basis van puur toeval anders dan die van mijn huis tuin en keuken e-bike en ik blijf het dus wel een kutplan vinden om die opvoerkits te normaliseren in wat voor mate dan ook.
En dat is dan niet eens zozeer omdat ik denk dat die fietsen op grote schaal catastrofaal falen, maar de meeste mensen kunnen of willen gewoon niet fatsoenlijk fietsen en kunnen daar niet deftig mee om gaan. Dat je dus dingen als een rijbewijs moet hebben voor speed-pedelecs lijkt me een redelijk gezonde maatregel.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 03-05-2019 14:44 (11%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• B64
Mijn woon-werk afstand van 22 km gaat bijna voor de helft over een vrijwel kaarsrecht, kwalitatief goed 'onverplicht fietspad' aan de rand van Amsterdam. En als het er héél druk is kom ik er 3 fietsers tegen... Daar kan ik dus prima 35 km/u rijden. Op andere stukken van de route rij ik, afhankelijk van de drukte, 20-30 km/u.

Mijn Qwic RD10 kan het technisch gezien prima aan, ik had een SP-versie kunnen kiezen maar dan mocht ik niet over dat fietspad, kiezen tussen twee overtredingen dus. En voor mijn gevoel is het véél veiliger om met 35 km/u over een rustig fietspad te rijden, dan met een SP op de rijbaan tussen ongeduldige autoforenzen in de spits...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Koffiebarbaar
B64 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:46:
Mijn woon-werk afstand van 22 km gaat bijna voor de helft over een vrijwel kaarsrecht, kwalitatief goed 'onverplicht fietspad' aan de rand van Amsterdam. En als het er héél druk is kom ik er 3 fietsers tegen... Daar kan ik dus prima 35 km/u rijden. Op andere stukken van de route rij ik, afhankelijk van de drukte, 20-30 km/u.

Mijn Qwic RD10 kan het technisch gezien prima aan, ik had een SP-versie kunnen kiezen maar dan mocht ik niet over dat fietspad, kiezen tussen twee overtredingen dus. En voor mijn gevoel is het véél veiliger om met 35 km/u over een rustig fietspad te rijden, dan met een SP op de rijbaan tussen ongeduldige autoforenzen in de spits...
Hoezo kiezen tussen twee overtredingen?
Ik moet 2x per werkdag een krappe 26 kilometer fietsen waar van een kilometer of 15 over zo'n soortgelijkig fietspad en dat overbrug je prima met normale e-bike snelheden.
Volgens mij leer je het vooral jezelf aan dat dat persé sneller moet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B64
Koffiebarbaar schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:55:
[...]

Hoezo kiezen tussen twee overtredingen?
Ik moet 2x per werkdag een krappe 26 kilometer fietsen waar van een kilometer of 15 over zo'n soortgelijkig fietspad en dat overbrug je prima met normale e-bike snelheden.
Volgens mij leer je het vooral jezelf aan dat dat persé sneller moet.
Geloof me, ik heb het twee jaar met een gewone e-bike gereden en ergerde me dagelijks aan het feit dat ik continu tegen die begrenzer in zat te trappen. Daarbij win ik een minuut of 10 per rit, wat in mijn persoonlijke situatie ook zeer welkom is.

Je laatste zin snap ik niet helemaal, bij mij hoeft niet alles persé sneller, maar blijkbaar produceer ik voldoende vermogen om comfortabel harder te kunnen dan een e-bike toelaat. En dan rij ik echt niet in de hoogste ondersteuningsstand...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Zag net een mailtje van de ANWB met hun e-bike test. Voor wie het interessant vindt:

https://www.anwb.nl/fiets/test/e-bike-test-2019

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20:30
Farmerwood schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:12:
Zag net een mailtje van de ANWB met hun e-bike test. Voor wie het interessant vindt:

https://www.anwb.nl/fiets/test/e-bike-test-2019
Zo, blijkt de Stella ineens een van de duurste te zijn. Me and my wife wilden binnenkort eens gaan kijken bij Stella. Zelfs met de € 600 korting waar ze nu mee adverteren zijn er betere alternatieven. Zeker als ik er van uit ga dat andere merken vast wel wat korting geven. Adviesprijzen betalen heb ik een hekel aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

WATT fiets

Aardig dat de prijzen van de vervangende accu er ook bij staan. Dat zijn nogal bedragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B64
Meubelmaker schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:49:
[...]
Zo, blijkt de Stella ineens een van de duurste te zijn. Me and my wife wilden binnenkort eens gaan kijken bij Stella. Zelfs met de € 600 korting waar ze nu mee adverteren zijn er betere alternatieven. Zeker als ik er van uit ga dat andere merken vast wel wat korting geven. Adviesprijzen betalen heb ik een hekel aan.
Dat is nou net het nadeel van zo'n test: geen idee op welke gronden de testmodellen zijn geselecteerd. De Stella is duidelijk één van de duurste modellen in hun gamma, met o.a. automatische versnellingen. Ze hebben vast ook wel goedkopere modellen, die qua prijs/prestatie de strijd met de concurrentie wat beter aankan.

Van andere merken weet je dat er ook goedkopere, maar ook veel duurdere modellen in de line-up zitten. En waarom Sparta dan twee modellen in de test heeft - mij een raadsel.
eisbaer schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:03:
Aardig dat de prijzen van de vervangende accu er ook bij staan. Dat zijn nogal bedragen.
Mooi om dat in een overzicht te hebben inderdaad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 12-10 08:59

OgWok

U.N.C.L.E.

eisbaer schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:03:
Ja, dat zijn de "money-makers"......imho

Tyan Tiger MPX Dual Athlon 2000+, Adaptec 29320R 2x Cheetah 15K HostRaid / MacPro Core i5 750, Mac Mini

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dacuuu
Familielid van mij kijkt naar de Prophete fiets die bij de Lidl te koop is.
Weet iemand of hier de stekker voor het gashendel ook aanwezig is? Het kan zijn dat daar nu netjes een dopje op zit, maar ik ben benieuwd of ze bij prophete de standaard kabelboom gebruikt hebben met aansluiting voor het gashendel.
Snelheid is op dit display niet instelbaar? En met een programma kabel wel he? (al reeds in bezit)

Ik mention @Habra @wian @silmaril8 ook even, jullie hebben ervaring met deze fiets toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wian
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Ik heb het net geprobeerd, maar de USB kabel past niet op de nieuwe Lidl fiets. De stekker waar de USB kabel op moet heeft een extra pinnetje in het midden waardoor het niet past. Ik heb het geprobeerd met een goedkope China USB kabel en een officiele Bafang kabel. Oplossing is waarschijnlijk om tijdelijk een standaard kabelboom aan te sluiten op de motor zodat de USB kabel wel past.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dacuuu
wian schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:51:
Ik heb het net geprobeerd, maar de USB kabel past niet op de nieuwe Lidl fiets. De stekker waar de USB kabel op moet heeft een extra pinnetje in het midden waardoor het niet past. Ik heb het geprobeerd met een goedkope China USB kabel en een officiele Bafang kabel. Oplossing is waarschijnlijk om tijdelijk een standaard kabelboom aan te sluiten op de motor zodat de USB kabel wel past.
Dit is wel jammer. Is de de combinatie stekker van de kabelboom wel identiek?
Je bedoeld dit stukje kabelboom he? Mn 1e ALi hit kost €22, dat zou er dan nog wel af kunnen..

Dacuuu wijzigde deze reactie 04-05-2019 10:20 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Ja dat is hem. Het groene stekkertje op de Lidl fiets heeft een extra pinnetje in het midden. De standaard kabel heeft dit niet. Je kan hem ook bij fietsunie bestellen voor 10 euro meer, dan heb je hem in een dag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter8265
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 11-10 20:55
Ben me aan het verdiepen in elektrische fiets voor woon werk (16km enkele reis)

Bij winkel kan ik de Batavus dinsdag (2018 model) voor 1750 euro krijgen.

Ervaringen met deze fiets?
Twijfel zelf of accu voldoende is.

Evt alternatieven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B64
peter8265 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:05:

Evt alternatieven?
Volgens mij is er in dit forum genoeg over deze fiets te vinden. Even zoeken dus. Volgens mij is 't zeker geen verkeerde fiets.
400Wh is op zich voldoende voor die afstand, mits je 'm niet altijd op de hoogste ondersteuningsstand hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:42
peter8265 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:05:

Evt alternatieven?
Ik zit met hetzelfde idee te spelen. Woon-werkverkeer is 21km waarvan een groot gedeelte op 'snel' fietspad. Heb vrijdag een rondje gereden op de Vanmoof Electrified S2.... en nu wil ik er een. ;) Heb zelf een 'gewone' Vanmoof S2 en vind het design erg mooi. Inderdaad hangt er wel een prijskaartje aan...

Ondertussen wel aan het rondkijken naar alternatieven. Zoals een Giant Prime E+

zeef wijzigde deze reactie 04-05-2019 22:34 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbn_ldp
B64 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:31:
[...]

Nieuw tandwiel achter heeft alles opgelost👍 Alle reageerder bedankt👏

Acties:
  • +1Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Dacuuu schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:26:
Familielid van mij kijkt naar de Prophete fiets die bij de Lidl te koop is.

Snelheid is op dit display niet instelbaar?
Betreffende de gashendel weet ik niks. Wat ik wel weet is dat de versie Prophete fiets die mijn moeder heeft, wel de mogelijkheid heeft om de snelheid via het scherm aan te passen (code 0512). Echter las ik op dit forum dat dat bij de Prophete fiets die nu wordt verkocht (uiterlijk precies hetzelfde), dat dat nu niet meer mogelijk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

WATT fiets

zeef schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:33:
[...]
Ik zit met hetzelfde idee te spelen. Woon-werkverkeer is 21km waarvan een groot gedeelte op 'snel' fietspad. Heb vrijdag een rondje gereden op de Vanmoof Electrified S2.... en nu wil ik er een. ;) Heb zelf een 'gewone' Vanmoof S2 en vind het design erg mooi. Inderdaad hangt er wel een prijskaartje aan...

Ondertussen wel aan het rondkijken naar alternatieven. Zoals een Giant Prime E+
Qua hebberigheid zou ik voor de S2 gaan. De zithouding moet dan wel voldoen voor woon-werk afstand, rijdend niet kunnen wijzigen van ondersteuningsniveau moet geen beletsel zijn en je moet geen tas te vervoeren hebben.

eisbaer wijzigde deze reactie 05-05-2019 02:47 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:51
eisbaer schreef op zondag 5 mei 2019 @ 02:30:
[...], rijdend niet kunnen wijzigen van ondersteuningsniveau moet geen beletsel zijn en je moet geen tas te vervoeren hebben.
Wait, what?

2430Wp ZW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

WATT fiets

Eind van het filmpje op youtube, "Zo werkt het 'schopslot' van de nieuwe e-bike van VanMoof"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• berndw
B64 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:31:
[...]

Volgens mij is er in dit forum genoeg over deze fiets te vinden. Even zoeken dus. Volgens mij is 't zeker geen verkeerde fiets.
400Wh is op zich voldoende voor die afstand, mits je 'm niet altijd op de hoogste ondersteuningsstand hebt.
Inderdaad, ik ben zelf ook op zoek geweest naar deze fiets en in dit topic zijn enorm veel positieve ervaringen te vinden. Wat mij uiteindelijk heeft doen besluiten om hem niet te kopen, was de zithouding en het motorgeluid. Maar desalniettemin, een zeer complete fiets en zeker voor die prijs

Acties:
  • +4Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Zo, het is gelukt om de blaupunkt/bafang motor van de nieuwe Lidl fiets te programmeren.

De hardware revisie van de motor is een stuk hoger dan de Bafang bbs01b die ik twee maanden geleden gekocht heb. Maar de firmware versie is weer lager, geen touw aan vast te knopen.

Je hebt naast het USB kabeltje een standaard bafang kabelboom nodig, zie een stukje terug. Aansluiten is simpel. De connector direct bij de motor loshalen en hierop de hoofdstekker van de kabelboom aansluiten. Dan het groene stekkertje van de kabelboom aan de USB kabel. Hier de fabrieksinstellingen van de blaupunkt/bafang:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
[Basic]
LBP=31
LC=15
ALC0=0
ALC1=28
ALC2=37
ALC3=46
ALC4=55
ALC5=64
ALC6=73
ALC7=82
ALC8=91
ALC9=100
ALBP0=0
ALBP1=44
ALBP2=51
ALBP3=58
ALBP4=65
ALBP5=72
ALBP6=79
ALBP7=86
ALBP8=93
ALBP9=100
WD=10
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=10
CD=4
SD=0
KC=20
[Throttle Handle]
SV=11
EV=35
MODE=0
DA=0
SL=0
SC=10

Heb de snelheid (SL) en keep current (KC) aangepast. Zal het vanmiddag even testen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• doek55
Hoe zit het eigenlijk met de regelgeving van zo'n fiets? Deze '250W' motor heeft vanuit de winkel een piekvermogen van 504W (15A x 42V x 80% rendement) en kan dat langere tijd volhouden. Wat is een legaal piekvermogen als je maximaal 250W nominaal mag hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• berndw
eisbaer schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:24:
[...]

Eind van het filmpje op youtube, "Zo werkt het 'schopslot' van de nieuwe e-bike van VanMoof"
Haha, ik had het filmpje deels al gezien, maar dit stukje nog niet. Het is echt ongelooflijk als je het mij vraagt. Dus bij een flink opstekende tegenwind moet je stil gaan staan. Ga je daarna de hoek weer om, of rij je langs een gebouw, moet je weer stil gaan staan. Bizar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dacuuu
doek55 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 15:10:
Hoe zit het eigenlijk met de regelgeving van zo'n fiets? Deze '250W' motor heeft vanuit de winkel een piekvermogen van 504W (15A x 42V x 80% rendement) en kan dat langere tijd volhouden. Wat is een legaal piekvermogen als je maximaal 250W nominaal mag hebben?
Tja die 250 Watt is nominaal, en het is trouwens onzin. Een verbrandingsmotor heeft nog een vast aantal CC's
Een elektromotor heeft niet een vast iets.

Bosch, Yamaha etc doen ook niks met die 250 watt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torched
Dacuuu schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:00:
[...]

Tja die 250 Watt is nominaal, en het is trouwens onzin. Een verbrandingsmotor heeft nog een vast aantal CC's
Een elektromotor heeft niet een vast iets.

Bosch, Yamaha etc doen ook niks met die 250 watt.
Inhoud van een verbrandingsmotor zegt ook weinig als je met turbo's en intercoolers er nog meer uit kan krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doek55
Als ik mijn BBSHD begrens op 25km/u en max 11A is deze net zo legaal als een fiets van de Lidl. Ik begreep trouwens dat de 4.000W limiet voor bromfietsen niet meer wordt gecontroleerd. Alleen de maximum snelheid is relevant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dacuuu
Torched schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:31:
[...]

Inhoud van een verbrandingsmotor zegt ook weinig als je met turbo's en intercoolers er nog meer uit kan krijgen.
Daar gaat het niet om. Scooters mogen bijv max 50cc zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:51
doek55 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:32:
Als ik mijn BBSHD begrens op 25km/u en max 11A is deze net zo legaal als een fiets van de Lidl. Ik begreep trouwens dat de 4.000W limiet voor bromfietsen niet meer wordt gecontroleerd. Alleen de maximum snelheid is relevant.
Vroeger kreeg je boven de 0.5kW een boete, boven de 2kW op de rollenbank kon reden tot beslag/technisch onderzoek van je bromfiets/scooter zijn. Tegenwoordig checken ze inderdaad alleen snelheid, wat logisch is lijkt me.

2430Wp ZW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bgttje
S0epkip schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:27:
[...]Vroeger kreeg je boven de 0.5kW een boete, boven de 2kW op de rollenbank kon reden tot beslag/technisch onderzoek van je bromfiets/scooter zijn. Tegenwoordig checken ze inderdaad alleen snelheid, wat logisch is lijkt me.
Als vermogen niet meer uitmaakt is zo'n BBSHD een mooie optie. Hmmmm…….toch eens over denken, die 25km/u is makkelijk in te stellen op n Bafang systeem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yannes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13-10 13:46
Kan iemand die een fiets heeft omgebouwd met een Bafang BBS02 me vertellen hoeveel tijd dit heeft gekost?

Ik overweeg het zelf te doen met een nieuwe mountainbike, maar gezien ik de fiets op korte termijn nodig heb voor woon-werkverkeer wil ik graag weten of dit haalbaar is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

WATT fiets

bgttje schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:36:
[...]

Als vermogen niet meer uitmaakt is zo'n BBSHD een mooie optie. Hmmmm…….toch eens over denken, die 25km/u is makkelijk in te stellen op n Bafang systeem.
Vermeld vermogen maakt wel degelijk uit. "De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt.". Bron: https://www.rijksoverheid...-elektrische-fiets-e-bike

Een 250 Watt motor kan best 400 Watt leveren maar ik neem aan dat ze bij controle wel kunnen kijken wat er op de motor vermeld staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 23:10
Yannes schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:53:
Kan iemand die een fiets heeft omgebouwd met een Bafang BBS02 me vertellen hoeveel tijd dit heeft gekost?

Ik overweeg het zelf te doen met een nieuwe mountainbike, maar gezien ik de fiets op korte termijn nodig heb voor woon-werkverkeer wil ik graag weten of dit haalbaar is.
Als je de juiste tools/gereedschap hebt is het een paar uurtje werk. Als je ervaring hebt en je kwaad maakt kan het in 1,5 uur wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doek55
eisbaer schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:28:
[...]

Vermeld vermogen maakt wel degelijk uit. "De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt.". Bron: https://www.rijksoverheid...-elektrische-fiets-e-bike

Een 250 Watt motor kan best 400 Watt leveren maar ik neem aan dat ze bij controle wel kunnen kijken wat er op de motor vermeld staat.
Je bedoeld zo'n sticker op de motor: https://www.ebay.nl/sch/i...0w+Ebike+Sticker&_sacat=0
Ze hebben zelfs een 48V versie ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Yannes schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:53:

Ik zou er eerder een dag voor uittrekken. Maar als je goedkoop wilt bestellen (in China) gaat de meeste tijd zitten in het wachten totdat de ombouwkit geleverd wordt. Dit duurt makkelijk 10 dagen en als je de verkeerde leverancier kiest wacht je zo 3 weken..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

WATT fiets

doek55 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:41:
[...]
Je bedoeld zo'n sticker op de motor: https://www.ebay.nl/sch/i...0w+Ebike+Sticker&_sacat=0
Ze hebben zelfs een 48V versie ;)
:) . Zou zomaar kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12-10 10:00
Op mijn BBS01 uit 2015 is het vermogen er met een pons ingeslagen, geen sticker dus (250 Watt).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:42
eisbaer schreef op zondag 5 mei 2019 @ 02:30:
[...]
Qua hebberigheid zou ik voor de S2 gaan. De zithouding moet dan wel voldoen voor woon-werk afstand, rijdend niet kunnen wijzigen van ondersteuningsniveau moet geen beletsel zijn en je moet geen tas te vervoeren hebben.
Dat was ook wel iets wat ik raar vond. In de praktijk zal ‘ie standaard op 4 staan denk ik. Tas wordt rugzak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

WATT fiets

zeef schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:12:
[...]
Dat was ook wel iets wat ik raar vond. In de praktijk zal ‘ie standaard op 4 staan denk ik. Tas wordt rugzak.
Volgens mij ben je er uit. Je wilt die S2.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Victoria Concordia Crescit

Na wat testritjes uiteindelijk ook de knoop doorgehakt hier en een Gazelle Orange C7+ HMB 2019 besteld via de consumentenbond private lease. Prijs is 77 euro per maand voor de fiets met platina accu & het onbezorgde servicepakket (meer servicebeurten, vervangende fiets, nieuwe batterijen etc.).

De aanvraag is goedgekeurd dus hopelijk kan ik de fiets snel in ontvangst nemen :)

Arsenal - Real Madrid - Mercedes AMG Petronas

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:21
Het is een fijne fiets, ik heb hem zelf ook een paar dagen. Maar een fiets private leasen? Ik wist niet dat het kon. Is dat niet veel duurder dan hem te kopen? Is hij na de looptijd dan van jezelf of moet je hem weer inleveren?

Ping83 wijzigde deze reactie 07-05-2019 07:46 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Ping83 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:45:
Het is een fijne fiets, ik heb hem zelf ook een paar dagen. Maar een fiets private leasen? Ik wist niet dat het kon. Is dat niet veel duurder dan hem te kopen? Is hij na de looptijd dan van jezelf of moet je hem weer inleveren?
Je kunt 'm vaak kopen aan het einde van de leaseperiode voor 25% van de nieuwwaarde oid.
Of dat altijd verstandig is weet ik niet. O-)

Vaak is leasen duurder, maar niet altijd.
In mijn geval legt de leasemaatschappij flink toe (onderhoud) omdat ik de speed pedelec als woon-werk-"auto" gebruik het hele jaar door.

Ik lever mijn volledig km-vergoeding in. Ideale constructie ook voor mijn werkgever.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-09 19:09
BertV schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:36:
[...]

Je kunt 'm vaak kopen aan het einde van de leaseperiode voor 25% van de nieuwwaarde oid.
Of dat altijd verstandig is weet ik niet. O-)

Vaak is leasen duurder, maar niet altijd.
In mijn geval legt de leasemaatschappij flink toe (onderhoud) omdat ik de speed pedelec als woon-werk-"auto" gebruik het hele jaar door.

Ik lever mijn volledig km-vergoeding in. Ideale constructie ook voor mijn werkgever.
Mag je bij zo'n private lease constructie de fiets ook 24/7 buiten laten staan? Ik heb geen 'achterom' en dit weerhoudt mij een beetje om zelf een high-end elektrische fiets (al dan niet speed pedelec) te kopen, omdat een fiets van 3000+ euro in de regen laten staan toch wel een beetje zonde / riskant is. Weet je toevallig of hier iets over in het contract staat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Victoria Concordia Crescit

Ping83 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:45:
Nouja, gezien het feit dat alle beurten & de verzekering erbij in zitten zal het bij mij om het even zijn. Enige is inderdaad dat ik geen eigenaar word, maar dat vind ik niet erg. Vind dit wel een gemakkelijke constructie, hoef verder ook nergens naar om te kijken. En met mijn reiskosten verrekend kost het me nog iets van 3 tientjes per maand.

Arsenal - Real Madrid - Mercedes AMG Petronas

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Valorian schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:43:
[...]

Mag je bij zo'n private lease constructie de fiets ook 24/7 buiten laten staan? Ik heb geen 'achterom' en dit weerhoudt mij een beetje om zelf een high-end elektrische fiets (al dan niet speed pedelec) te kopen, omdat een fiets van 3000+ euro in de regen laten staan toch wel een beetje zonde / riskant is. Weet je toevallig of hier iets over in het contract staat?
Ik doe het niet. De kans op diefstal is te groot.
De fiets staat bij mij binnen, zelfs op kantoor.

De verzekeringsvoorwaarden zijn erg minimaal, je moet altijd beide sleutels (reserve) kunnen overleggen.
Het slot moet 2 sterren ART goedgekeurd zijn, geen verankering of andere eisen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-09 19:09
BertV schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:06:
[...]

Ik doe het niet. De kans op diefstal is te groot.
De fiets staat bij mij binnen, zelfs op kantoor.

De verzekeringsvoorwaarden zijn erg minimaal, je moet altijd beide sleutels (reserve) kunnen overleggen.
Het slot moet 2 sterren ART goedgekeurd zijn, geen verankering of andere eisen.
Ah, heb het net even gelezen. Eisen zijn inderdaad minimaal, zolang je de fiets op slot zet met het bijgeleverde goedgekeurde slot zit je verzekeringstechnisch al 'safe'. Als ik zoiets zou doen zou ik overigens de fiets thuis met 2 sloten aan de gevel verankeren, bij langdurig van huis zijn (vakanties e.d.) binnen zetten en op werk in parkeergarage zetten. Het is alleen zo dat bij een eigen aanschaf het wel erg zonde is om zo'n fiets in weer- en wind te laten staan. Alles slijt dan toch een stukje sneller. Geen achterom hebben is ook een reden waarom een VanMoof, Ampler, of andere design-fiets met ingebouwde accu niet interessant is voor mij: accu niet kunnen verwijderen maakt opladen lastig (zou wel kunnen met kabeltje door gevel) en accu slijt sneller bij in kou buiten laten.
Pagina: 1 ... 97 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True