☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Regen zou ik me echt geen zorgen over maken. Ben de eerste dagen in de regen tot op de onderbroek doorweekt thuis aangekomen (toen toch maar een regenpak gekocht). Sneeuw en ijs zijn vervelender, dat smelt rustig als de fiets in de binnen stalling staat en komt op plaatsen waar regen nooit komt.!null schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:09:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken, zou ik toch verwachten dat je ook met een elektrische fiets door gigantische regenbuien moet kunnen fietsen.
Heb jij hem gekocht? En bevalt deze?wian schreef op zondag 21 april 2019 @ 05:49:
Iets anders; de Lidl fiets die in de aanbieding is heeft idd een bbs01b middenmotor met blaupunkt opdruk. De connector voor de bafang usb kabel is aanwezig. Samsung accu is met 13,7 iets groter dan de vorige keer. De bijgeleverde lader is nu 3A ipv 2A. Qua configuratie lijkt blaupunkt geen wijzigingen te hebben gemaakt. Voelt als de standaard bbs01b config, maar ik heb m'n usb kabel uitgeleend dus kan de config nu niet uitlezen. De blaupunkt display is anders dan de vorige, het is nog niet gelukt om de max snelheid te veranderen. Fietst fijn en voelt stevig aan. Voor 1079 een prima fiets.
En is het je al gelukt de top snelheid iets te verhogen? (al dan niet met usb kabeltje)
Volgens mij kan je zo'n BBS01 motor, als ik het goed begrijp ook een 350W van maken (meer Ampere) omdat het dezelfde motor is?
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 25-04-2019 15:45 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
En toch, en toch... Bij de aflevering van m'n Qwic RD10 kreeg ik de waarschuwing op te passen bij plensbuien, met name het schermpje is daar niet helemaal tegen bestand; er zit dan ook een rubberen kapje bij dat je over het scherm kan doen bij hevige regenval. Nou is 't een model-specifiek scherm, dus dat zegt niks over andere fietsen, maar toch... En als er ergens een connectortje niet helemaal lekker vast zit dan kun je ook problemen krijgen.!null schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:09:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken, zou ik toch verwachten dat je ook met een elektrische fiets door gigantische regenbuien moet kunnen fietsen.
Dan doet Qwic dat toch niet helemaal netjes. Een fatsoenlijke ebike kan tegen een goede wolkbreukB64 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:01:
[...]
En toch, en toch... Bij de aflevering van m'n Qwic RD10 kreeg ik de waarschuwing op te passen bij plensbuien, met name het schermpje is daar niet helemaal tegen bestand; er zit dan ook een rubberen kapje bij dat je over het scherm kan doen bij hevige regenval. Nou is 't een model-specifiek scherm, dus dat zegt niks over andere fietsen, maar toch... En als er ergens een connectortje niet helemaal lekker vast zit dan kun je ook problemen krijgen.
Dat gezegd hebbende: Lekker weertje buiten, laten we hopen dat dit geen karma is
Eensch... De eerst plensbui heeft het ding inmiddels overleefd, dus ik denk dat het wel meevalt.Vlassie1980 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:11:
[...]
Dan doet Qwic dat toch niet helemaal netjes. Een fatsoenlijke ebike kan tegen een goede wolkbreuk
Dat gezegd hebbende: Lekker weertje buiten, laten we hopen dat dit geen karma is
Roest zit er vrij vlot in en vereist een heleboel onderhoud om het te voorkomen.
Op het moment dat je er stroom bij doet wordt het helemaal erg.
Fiets bevalt goed. Is wel zwaarder dan mijn ombouwfiets, maar rijd soepel en motor doet z'n werk uitstekend. Remmen werken goed, maar moet ze nog met regen testen om te kijken of ze het dan ook nog goed doen. M'n usb kabel heb ik nog steeds niet terug, degene die hem geleend heeft is op vakantie. Daarna ga ik de instellingen veranderen zoals @Tafkar die eerder in dit topic gepost heeft. Via het blaupunkt display lukt het me niet om de max snelheid te verhogen. Met een c965 display was dit 30 seconden werk. Wordt vervolgd...!null schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:37:
[...]
Heb jij hem gekocht? En bevalt deze?
En is het je al gelukt de top snelheid iets te verhogen? (al dan niet met usb kabeltje)
Volgens mij kan je zo'n BBS01 motor, als ik het goed begrijp ook een 350W van maken (meer Ampere) omdat het dezelfde motor is?
Mijn schoonouders hadden op een gegeven moment een fiets met water in accu, binnen een jaar na aankoop. Het was duidelijk een gevalletje wat onder garantie had moeten vallen, want de afdichting was gewoon niet goed. Verkoper deed verschrikkelijk moeilijk, want volgens zijn garantievoorwaarden zat er maar 6 maanden garantie op de accu.Anoniem: 834471 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:00:
Ik ben vandaag in verband met de weersvooruitzichten maar met de trein naar werk gegaan, maar doet me wel denken, wat mag ik van mijn elektrische fiets verwachten qua waterdichtheid?
Nu ben ik zelf ook aan het kijken naar een elektrische fiets, en de geboden garantievoorwaarden vallen me verschrikkelijk tegen. Wat ik tot nu toe gevonden heb is 2 a 3 jaar, slijtage uitgezonderd. Hoeveel slijtage dan normaal is, is nergens terug te vinden. Waarom niet zoals Tesla, x jaar of y kilometers, minimaal 70% capaciteit? Is makkelijk, als je een goed product hebt, lijkt me.
Ik vind het ronduit zot. Er staat hier een Citroen DS5 hybride met een accu zo klein, dat er e-bikes genoeg zijn met meer capaciteit, die veel meer te verduren krijgt. Immers, de accu loopt vol als je even flink doorremt, dus oplaadtijd is ~ 1 a 2 minuten, ontlaadtijd is vergelijkbaar. Echter, accu's in hybride auto's gaan ook gewoon 300.000km mee. Waarom kan een e-bike accu dat niet?
[ Voor 3% gewijzigd door ktf op 25-04-2019 20:42 ]
Na dit incident (waarbij, behalve het zichtbare zwembadje achter het display, ook de overige elektronica storing gaf door steeds te gaan spoken met de ondersteuningsstanden) is het display onder garantie vervangen. Hierna werkte alles weer een tijdje goed, maar een paar dagen geleden viel het hele systeem plotseling weer helemaal uit en was het een paar dagen (!) achterelkaar met geen mogelijkheid langer dan 5 seconden aan de praat te houden.
Volgende week wordt de fiets daarom weer onder garantie nagekeken. Als ik de symptomen google, dan denk ik zelf dat het display opnieuw kapot is en/of dat het vocht voor andere gevolgschade heeft gezorgd. Het gekke is dat het systeem nu van het een op het andere moment wel weer helemaal goed lijkt te werken.
TL;DR: Een Bafang-display kan erg slecht tegen water!
https://www.consumentenbo...nnen-nu-ook-e-bike-leasen
Omdat de ene accu de andere accu niet is.ktf schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:40:
[...]
Ik vind het ronduit zot. Er staat hier een Citroen DS5 hybride met een accu zo klein, dat er e-bikes genoeg zijn met meer capaciteit, die veel meer te verduren krijgt. Immers, de accu loopt vol als je even flink doorremt, dus oplaadtijd is ~ 1 a 2 minuten, ontlaadtijd is vergelijkbaar. Echter, accu's in hybride auto's gaan ook gewoon 300.000km mee. Waarom kan een e-bike accu dat niet?
De meeste auto accu's zijn veel en veel beter gebouwd dan de gemiddelde ebike accu. Dat is ook waarom er nu weer een filmpje op dumpert staat. Aan de andere kant zijn er ook genoeg priussen met dode accu's. Chris Fix heeft laatst nog een filmpje geplaatst hoe hij laat zien hoe je zo'n accu vervangt.
Sowieso doen alle prijsvechters lastig over garantie, dat is waarom ze prijsvechter zijn. Garantie moet je ook voor betalen.
[ Voor 7% gewijzigd door Torched op 25-04-2019 21:58 ]
Ik twijfel.. Nog even vlug een wasje draaien in mijn geleaste wasmachine, vervolgens haast ik me al bellend met mijn iPhone met duur abonnement naar de schuur, daar staan 2 voertuigen te wachten. Voor welke zou ik vandaag kiezen, voor mijn hippe private lease auto, of voor de nieuwe lease fiets?nFo schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:32:
Consumenten kunnen nu ook e-bike leasen,
https://www.consumentenbo...nnen-nu-ook-e-bike-leasen
Dit keer kies ik voor de fiets, kan ik na het drinken van een latte macchiato in mijn favoriete hippe tent nog een biertje pakken. En ondertussen maar afvragen waarom ik geen centen overhoud aan het eind van de maand.
Maar hey, ik heb geen stress! Want ja, leasen is immers zorgeloos.
Nou zit het batterijpakket van je DS5 in je auto, die haal je er niet even uit om binnen op te plaatsen laden. Je kunt 'm dus niet per ongeluk laten stuiteren of anderszins mishandelen. Je kunt 'm ook niet helemaal leeg rijden. Kortom, die accu wordt veel gecontroleerder gebruikt, wat de levensduur veel goeds doet.ktf schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:40:
[...]
Wat ik tot nu toe gevonden heb is 2 a 3 jaar, slijtage uitgezonderd. Hoeveel slijtage dan normaal is, is nergens terug te vinden. Waarom niet zoals Tesla, x jaar of y kilometers, minimaal 70% capaciteit? Is makkelijk, als je een goed product hebt, lijkt me.
Overigens zijn er ook e-bikes die bijladen bij het afremmen/freewheelen, volgens mij heb ik wel eens gelezen dat o.a. Stromers dat doen.
Omdat accu's vooral gevoelig zijn voor volledig laden en diep ontladen. En dat is wat met veel fietsaccu's dus gebeurt.ktf schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:40:
[...]
Ik weet niet hoeveel van de DS5 accu's gebruikt wordt, maar bij mijn Prius wordt de accu altijd tussen 40% en 80% gehouden. Doe dat ook met een fietsaccu en die zal heel lang meegaan.
Maar ja, dan gebruik je dus maar 40% van de capaciteit of zul je 2,5x meer accu moeten monteren, en dat is ook 2,5x zo duur.
Die afstand moet je ook niet teveel vergelijken. Je kunt op 500-1000 laadcycli rekenen, dat kan bij een fiets best maar eens 25.000 km zijn.
Signatures zijn voor boomers.
Maasluip schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:20:
Omdat accu's vooral gevoelig zijn voor volledig laden en diep ontladen. En dat is wat met veel fietsaccu's dus gebeurt.
Op een fietsaccu kan ook een chip geplaatst worden die de accu uitschakelt op 20% lading. Uiteraard wordt de accu daardoor duurder/zwaarder/groter voor hetzelfde bereik.Torched schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:57:
Omdat de ene accu de andere accu niet is.
De meeste auto accu's zijn veel en veel beter gebouwd dan de gemiddelde ebike accu. [...] Sowieso doen alle prijsvechters lastig over garantie, dat is waarom ze prijsvechter zijn. Garantie moet je ook voor betalen.
Mijn punt is, ook op fietsen van 3000-4000€ wordt geen garantie gegeven. Dat zijn geen prijsvechters, bij zo'n groot bedrag verwacht ik een goede accu, van dezelfde kwaliteit als de accu in een elektrische auto. Maar de fabrikant staat er dus niet achter, want fatsoenlijke garantievoorwaarden, ho maar.
Dan vraag ik me dus af: kunnen dit soort accu's niet voorzien worden van voldoende schokdemping, zodat dit geen probleem meer is?B64 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 22:44:
Nou zit het batterijpakket van je DS5 in je auto, die haal je er niet even uit om binnen op te plaatsen laden. Je kunt 'm dus niet per ongeluk laten stuiteren of anderszins mishandelen.
Je vergeet nog dat je voor het wassen opstond uit je geleaste boxspring.Dacuuu schreef op donderdag 25 april 2019 @ 22:31:
[...]
Ik twijfel.. Nog even vlug een wasje draaien in mijn geleaste wasmachine, vervolgens haast ik me al bellend met mijn iPhone met duur abonnement naar de schuur, daar staan 2 voertuigen te wachten. Voor welke zou ik vandaag kiezen, voor mijn hippe private lease auto, of voor de nieuwe lease fiets?
Dit keer kies ik voor de fiets, kan ik na het drinken van een latte macchiato in mijn favoriete hippe tent nog een biertje pakken. En ondertussen maar afvragen waarom ik geen centen overhoud aan het eind van de maand.
Maar hey, ik heb geen stress! Want ja, leasen is immers zorgeloos.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Oja, en na het uit bed stappen trek ik een verse boxer aan waar ik een maandelijks abonnementje op heb.rimave schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:10:
[...]
Je vergeet nog dat je voor het wassen opstond uit je geleaste boxspring.
On that ass:
Maandelijks een gloednieuwe boxershort op je deurmat voor slechts €9,99.

Oké nu ga ik weer on-topic, laat het duidelijk zijn dat ik geen fan ben van lease, huur en andere vorm van mensen arm houden.
[ Voor 14% gewijzigd door Dacuuu op 26-04-2019 09:13 ]
Alles kan. Wordt-ie alleen maar nóg groter, terwijl we 'm eigenlijk vrijwel onzichtbaar in het frame willen hebben.ktf schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:08:
Dan vraag ik me dus af: kunnen dit soort accu's niet voorzien worden van voldoende schokdemping, zodat dit geen probleem meer is?
En bovendien, waarom zou zo'n fabrikant? Mensen kopen die fietsen toch wel, ondanks belabberde garantievoorwaarden op de accu's. Bij auto's zijn die garantievoorwaarden één van de instrumenten die gebruikt worden om mensen over de streep te trekken, inruilwaarde/afschrijving wordt anders een te grote hindernis. Bij electrische fietsen speelt dat veel minder.
Anoniem: 834471
Ik denk dat je met een beetje deftige accu en een respectabele levensduur jezelf verzekerd van verdienen aan reeds verkochte fietsen, zeker bij mensen die serieuze afstanden maken met zo'n fiets. (woonwerk)
Als mijn accu dadelijk weg is na krap jaar omdat Giant dat veel gebruik vindt en dus niet meer die accu gaat garanderen ga ik echt niet Giant 500 euro geven voor een nieuwe accu als bobs-accurevisie hem ververst of zelfs vergroot voor de helft van het geld. Uiteindelijk zijn het ook maar gewoon een cluster 18650 cellen of iets in die orde van omvang dus je hebt ook geen uitzonderlijk zware kennis van zaken nodig om zo'n accu technisch weer een beetje op te poetsen.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 26-04-2019 10:42 ]
Hebben afgesproken dat ze de fiets terug naar QWIC sturen en deze hem helemaal gaan nakijken.
Dus ben waarschijnlijk weer 4 weken mijn fiets kwijt, gelukkig zijn ze er zelf ook wel een beetje klaar mee.
Maar als ie het dan nog niet goed doet komen ze met een inruilvoorstel. (klinkt als dat het me geld gaat kosten)
We gaan het zien.
Hebben ze geen leenfiets voor je?Harmvdw schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:30:
Nou gister weer bij de FM geweest.
Hebben afgesproken dat ze de fiets terug naar QWIC sturen en deze hem helemaal gaan nakijken.
Dus ben waarschijnlijk weer 4 weken mijn fiets kwijt, gelukkig zijn ze er zelf ook wel een beetje klaar mee.
Maar als ie het dan nog niet goed doet komen ze met een inruilvoorstel. (klinkt als dat het me geld gaat kosten)
We gaan het zien.
Ik moet mijn fiets volgende week ergens wegbrengen voor de eerste controle en ze gaven me bij het maken van de afspraak al de optie om een vervangende fiets mee te krijgen voor die ene dag dat ik hem kwijt ben.
Ik vraag me gelijk af of dit ebike systeem nog zal werkenVlassie1980 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:43:
[...]
In al die jaren die ik op e-bikes heb gedraaid richting mijn werk en terug heb ik nooit enige hinder gehad van vocht. Ben inmiddels met mijn 3e ebike bezig:
- 1e fiets was ombouw met FMH motor ombouwset
- 2e fiets was een Merida Espresso met Bosch
- Huidige fiets is een Bulls Green Mover E45
We praten over +/- 55.000 km en ik ga vaak door weer en wind.
Met andere woorden: Ik zou me daar totaal niet druk om maken, elektrische fietsen zijn spatwaterdicht. Zolang je niet de sloot in fietst zal het dus wel meevallen
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618
Is kennelijk van de politie gekocht en heeft in een sloot gelegen.
BlaBlaBla
Heeft iemand ervaring met deze fiets https://www.westfalia.eu/...ets-mountainbike-47cm.htm

Llobe e-bike (26 inch vouwfiets/mountainbike), framemaat 47
- vouwbaar
- achterwielaangedreven, merk motor staat er niet bij is 250W en borstelloos
- shimano RD-TX 7 met 35 versnellingen
- shimano hydraulische schijfremmen
- 7,8 Ah / 36V lithium Li-ion accu met samsung cellen
- Aluminium frame, totaalgewicht 23 kg
- Actieradius (met een korrel zout, 65 km)
Het eigenlijk precies wat ik zoek (wat nogal specifiek is), namelijk een opvouwbare e-MTB. Hij is relatief scherp geprijsd, maar ook weer niet zo goedkoop dat het echt troep lijkt.
Er staat niet bij wat voor motor erin zit, maar Shimano versnellingen, samsung accucellen en een aluminium frame klinken niet slecht. Ik kan op internet echter geen tot weinig zinnige reviews vinden over het merk Llobe. Dus iemand enig idee of dit de moeite waard kan zijn?
Het maakt mij opzich niet zoveel uit als banden of accessoires niet van de hoogte kwaliteit zijn dat kan ik eenvoudig vervangen, maar frame + motor + accu moeten natuurlijk wel goed zijn. Ik ben overigens niet van plan hier zeer intensief mee te gaan mountainbiken (gewoon af en toe wat heuvelachtig terrein) dus ik ben niet heel benauwd voor de combi van MTB + vouwframe.
[ Voor 13% gewijzigd door Silvos op 26-04-2019 16:37 ]
Dat blijkt wel jaB64 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:53:
En bovendien, waarom zou zo'n fabrikant? Mensen kopen die fietsen toch wel, ondanks belabberde garantievoorwaarden op de accu's.

Ja dat wel, heb sinds aanschaf al ruim 13 weken op een leenfiets gefiets. Nu ook weer waarschijnlijk 4 weken. Kan volgende een knappe ophalen rij nu op een oude waar van de hoogste versnellingen doorschieten.Anoniem: 834471 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:54:
[...]
Hebben ze geen leenfiets voor je?
Ik moet mijn fiets volgende week ergens wegbrengen voor de eerste controle en ze gaven me bij het maken van de afspraak al de optie om een vervangende fiets mee te krijgen voor die ene dag dat ik hem kwijt ben.
Interessant, wel handig voor reserve onderdelen voor mijn Dinsdag e-go.Strider schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:04:
[...]
Ik vraag me gelijk af of dit ebike systeem nog zal werken:
Is kennelijk van de politie gekocht en heeft in een sloot gelegen.
Vraag mij af wat dat ding op het stuur is ?
Goed, nog een kleine update na 1 jaar en 4300km verder met de Dinsdag e-go.
Eigenlijk weinig te melden, dan dat het nog prima fietst, alleen de schakel kabel draait mee in de winter.
Ik denk door vocht wat bevriest.
Verder wat kleine aanpassingen;
Koplamp vervangen voor de; Axa Blueline 50 lux
Bredere spatborden; SKS Bluemels Primus
Chainglider, Basil fietstassen en een ander zadel.
Verder nog een keer andere bredere trappers erop zetten en de achterdrager vast zetten op het frame.

Merkte dat ik de laatste tijd al veel meer ging fietsten, de snor scooter pakte ik voor de langere stukken (8km+ enkele reis)
Deze stukken ga ik nu ook mooi fietsen, daarnaast mag je hier op steeds meer plaatsen alleen nog maar fietsen (steeds meer FIETSPAD borden)
De dealer zou de fiets iets sportiever afstellen en dan levert hij trapondersteuning tot +/- 28/29km/h, ben dan sneller op mijn bestemming, heb niet steeds dat gezeur met controles en het is nog gezond ook
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Het probleem is alleen dat als de motor niet meer werkt, van de accu verwacht ik sowieso al niets meer van, de fiets eigenlijk wel zo goed als afgeschreven is. De Yamaha heeft een lichte weerstand, dus als een normale fiets ga je hem dan ook niet meer gebruiken.nFo schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:12:
[...]
Interessant, wel handig voor reserve onderdelen voor mijn Dinsdag e-go.
Goed, nog een kleine update na 1 jaar en 4300km verder met de Dinsdag e-go.
Eigenlijk weinig te melden, dan dat het nog prima fietst, alleen de schakel kabel draait mee in de winter.
Ik denk door vocht wat bevriest.
Verder wat kleine aanpassingen;
Koplamp vervangen voor de; Axa Blueline 50 lux
Bredere spatborden; SKS Bluemels Primus
Chainglider, Basil fietstassen en een ander zadel.
Verder nog een keer andere bredere trappers erop zetten en de achterdrager vast zetten op het frame.
[Afbeelding]
Dat is overigens sowieso een groot nadeel van alle middenmotor frames. Mijn 'opstap' fiets is 20 jaar oud en alles werkt nog. Zo'n leeftijd zul je een ebike niet snel zien halen. Sowieso niet als iedere midden motor een eigen bevestiging heeft. Ze zouden hier best wel een standaard in mogen aanbrengen.
BlaBlaBla
Mag ik raden, jij hebt geen (kleine) kinderen? Dat ding op het stuur is om een kinderzitje in te klikken.nFo schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:12:
[...]
Interessant, wel handig voor reserve onderdelen voor mijn Dinsdag e-go.
https://www.bright.nl/nie...eradius-van-200-kilometer
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Ja aan die verroeste schroeven te zien, is het nog maar de vraag of alles nog goed werkt inderdaad.Strider schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 00:34:
[...]
Het probleem is alleen dat als de motor niet meer werkt, van de accu verwacht ik sowieso al niets meer van, de fiets eigenlijk wel zo goed als afgeschreven is. De Yamaha heeft een lichte weerstand, dus als een normale fiets ga je hem dan ook niet meer gebruiken.
Dat is overigens sowieso een groot nadeel van alle middenmotor frames. Mijn 'opstap' fiets is 20 jaar oud en alles werkt nog. Zo'n leeftijd zul je een ebike niet snel zien halen. Sowieso niet als iedere midden motor een eigen bevestiging heeft. Ze zouden hier best wel een standaard in mogen aanbrengen.
Het is dat die fiets helemaal aan de andere kant van Nederland staat, anders had ik graag even een proefrit gemaakt.
Inderdaad geen kinderenDacuuu schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 08:09:
[...]
Mag ik raden, jij hebt geen (kleine) kinderen? Dat ding op het stuur is om een kinderzitje in te klikken.
Met de 2x 504Wh batterij optie, haal je dat wel met mooi weer.
Niet doen. Lijkt Ancheer kwaliteit en dus maar de helft waard van de prijs.Silvos schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:34:
Beste E-bike liefhebbers,
Heeft iemand ervaring met deze fiets https://www.westfalia.eu/...ets-mountainbike-47cm.htm
[Afbeelding]
Llobe e-bike (26 inch vouwfiets/mountainbike), framemaat 47
- vouwbaar
- achterwielaangedreven, merk motor staat er niet bij is 250W en borstelloos
- shimano RD-TX 7 met 35 versnellingen
- shimano hydraulische schijfremmen
- 7,8 Ah / 36V lithium Li-ion accu met samsung cellen
- Aluminium frame, totaalgewicht 23 kg
- Actieradius (met een korrel zout, 65 km)
Het eigenlijk precies wat ik zoek (wat nogal specifiek is), namelijk een opvouwbare e-MTB. Hij is relatief scherp geprijsd, maar ook weer niet zo goedkoop dat het echt troep lijkt.
Er staat niet bij wat voor motor erin zit, maar Shimano versnellingen, samsung accucellen en een aluminium frame klinken niet slecht. Ik kan op internet echter geen tot weinig zinnige reviews vinden over het merk Llobe. Dus iemand enig idee of dit de moeite waard kan zijn?
Het maakt mij opzich niet zoveel uit als banden of accessoires niet van de hoogte kwaliteit zijn dat kan ik eenvoudig vervangen, maar frame + motor + accu moeten natuurlijk wel goed zijn. Ik ben overigens niet van plan hier zeer intensief mee te gaan mountainbiken (gewoon af en toe wat heuvelachtig terrein) dus ik ben niet heel benauwd voor de combi van MTB + vouwframe.
De versie die 200km zou moeten halen kost 2500 euro. Als we puur naar de accu grote kijken (2x 500wh) is er niets bijzonders aan deze fiets.
Je weet daarnaast niet hoelang je moet wachten voordat deze naar jouw verscheept zal worden. Is het ook niet vaak voorgekomen dat dit soort projecten uiteindelijk teleurstellen en vele investeerders niets ontvangen?
Als je een beetje weet je hoe zelf een ebike kan bouwen zou je gemakkelijk iets goedkopers met dezelfde accu grote kunnen bouwen. Snel info zoeken geeft mij volgende info:
900wh samsung accu - 500 euro.
middenmotor kit - 500 euro
mountainbike - 300/750 euro
1200 - 750 euro winst + zekerheid dat je een ebike hebt.
Inmiddels rijd ik al een paar maanden naar tevredenheid rond op die fiets. Destijds is de keuze voor mij mede op deze Cube gevallen omdat het het enige model was dat binnen redelijke termijn leverbaar was.berndw schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:25:
Ik heb afgelopen vrijdag bij de FM een fiets uitgezocht. De CUBE kathmandu hybrid pro 500 is het geworden. Mits deze een beetje rap leverbaar is. Over die levertijden verbaas ik me enorm. Echt heel veel 2019 modellen zijn pas rond week 30/40 leverbaar. Waarom zorgen ze er niet voor dat er voldoende voorraad is? Heeft iemand hier inzicht in hoe dat te werk gaat? Of tips hoe ik zsm aan die fiets kan komen?
Tja dat is elk jaar zo met veel merken, sommige fietsen staan in de catalogus aan het begin van het jaar, en dan komen ze soms niet eens in het echt uit.berndw schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:25:
Ik heb afgelopen vrijdag bij de FM een fiets uitgezocht. De CUBE kathmandu hybrid pro 500 is het geworden. Mits deze een beetje rap leverbaar is. Over die levertijden verbaas ik me enorm. Echt heel veel 2019 modellen zijn pas rond week 30/40 leverbaar. Waarom zorgen ze er niet voor dat er voldoende voorraad is? Heeft iemand hier inzicht in hoe dat te werk gaat? Of tips hoe ik zsm aan die fiets kan komen?
Mijn Cube fiets was rijwel nergens leverbaar, vele dealers gebeld, niemand kon hem meer bestellen, tot ik 12Go opbelde, die konden hem wel bestellen, heel vaag maar ik blij.
Knap vervelend dat je zo lang moet wachten. Ik bestelde online op zondag en woensdag werd hij afgeleverd. (Was geen cube).berndw schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:25:
Ik heb afgelopen vrijdag bij de FM een fiets uitgezocht. De CUBE kathmandu hybrid pro 500 is het geworden. Mits deze een beetje rap leverbaar is. Over die levertijden verbaas ik me enorm. Echt heel veel 2019 modellen zijn pas rond week 30/40 leverbaar.
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Bij testritje viel mij nog wel de begrenzing tegen, helaas lijkt het voor de FM niet meer mogelijk om de max snelheid wat hoger dan die 25km te zetten, Bulls heeft dit inmiddels ook afgeknepen (met de vorige sw versie kon dit volgens de FM nog wel tot ruim 30).
BlaBlaBla
Dat duurt wel erg lang.berndw schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:25:
Bij Riese & Muller moet ik nu 16 weken wachten.
Ze maken die dingen op bestelling.
Ik lees hier over geluidsproductie.
Mijn wat oudere Bosch maakt volgens alle partijen het meeste geluid, maar storend vind ik het niet.
Zoiets is ook erg persoonlijk.
Het is vooral met accelereren aanwezig. Eenmaal op snelheid valt het erg mee.
[ Voor 16% gewijzigd door BertV op 29-04-2019 11:08 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Volgens mij zijn dat een soort reflectiestrips, net zoals de witte rand om de band, alleen lijken die strips een veel groter oppervlak aan licht te reflecteren als het wiel ronddraait.Strider schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:49:
Weet er iemand wat die grijze dingen om de spaken zijn? Zag dit toevallig op het stromerforum voorbij komen vroeg me af wat de functie is.
[Afbeelding]
Blijkt dus dat @GerritvA mijn moesje is met de kapotte fietsGerritvA schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:39:
Na vier jaar trouwe dienst en 3800km heeft mijn Batavus Razer het begeven. Van de fietsenmaker begreep ik dat de krachtsensor defect is. De enige oplossing die geboden wordt is vervangen van de hele motor voor €700.-. Weet iemand of er nog een andere oplossing is?
Na een reset van de (fiets)computer is het euvel (voorlopig?) verholpen.
Op mijn opmerking dat ik de reparatie wel voor de helft wilde doen als de fietsenmaker werd helaas niet ingegaan.
YouTube: code 28 E-bike Yamaha error 28 reset , error löschen
Letterlijk 2 minuten werk, en werkt nu alweer ruim een week prima.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Ja, zou deze week moeten komen....ben ook erg benieuwd of ze het halen. Ik heb een oranje maat L besteld met grote accu....welke jij?Radeoxx schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:13:
Ik heb ook de QonQer besteld (5 weken geleden ongeveer). Indicatieve levertijd was eerst rond 14 april. Toen werd het eind april (werd pas bij navraag geïnformeerd). Ik ben benieuwd.
Zo, die band is stuk.Strider schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:49:
Weet er iemand wat die grijze dingen om de spaken zijn? Zag dit toevallig op het stromerforum voorbij komen vroeg me af wat de functie is.
[Afbeelding]
Kleine accu, maat L, zwart.VFRRijder schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:28:
[...]
Ja, zou deze week moeten komen....ben ook erg benieuwd of ze het halen. Ik heb een oranje maat L besteld met grote accu....welke jij?
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Sparta M8i Gekocht in 1916, is dus nu drie jaar oud.
Verlengingsvoorstel van mijn verzekeraar gekregen: 65 euro voor het komende jaar.
Toen gekocht voor 2800 euro. Weer verzekerd voor 2800 euro.
Prima toch?
Laat vooral wat foto's van de fiets zien als hij binnen is. Nog steeds geïnteresseerd in dat modelVFRRijder schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:28:
[...]
Ja, zou deze week moeten komen....ben ook erg benieuwd of ze het halen. Ik heb een oranje maat L besteld met grote accu....welke jij?
wwiilleemm schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:44:
Het kan blijkbaar nog, een goedkope rijwielverzekering.
Sparta M8i Gekocht in 1916, is dus nu drie jaar oud.
Verlengingsvoorstel van mijn verzekeraar gekregen: 65 euro voor het komende jaar.
Toen gekocht voor 2800 euro. Weer verzekerd voor 2800 euro.
Prima toch?
Ik zit een beetje te twijfelen om een electrisch ondersteunde fiets te kopen. Ik fiets vrij weinig, maar kan me zo voorstellen dat ik dat wel meer ga doen met een goede fiets; mijn werk zit op 27 km afstand, dus dat kan in de zomermaanden best op een E-bike. In principe niet nodig met een lease-auto, maar wel leuk.
Ik heb nu alleen een best fraaie Cube LTD Pro mountainbike met 26" banden die in principe door kan schuiven naar mijn zoon. Ik doe overigens helemaal niet (meer) aan mountainbiken en heb deze fiets inmiddels voorzien van Schwalbe Big Apple straatbanden. Op basis van mijn zeer beperkte ervaring denk ik aan de volgende eisen:
- fiets beetje sportief urban-achtig;
- minimalistisch design. Wat er niet op zit, kan niet kapot;
- een riem i.p.v. ketting;
- baggagemogelijkheden niet nodig of beperkt;
- verlichting klik ik graag los er op;
- ik wil zelf de ombouw doen; het is toch vooral een beetje hobbymatig allemaal. Het lijkt me een leuk project om uit te voeren en ik heb ook geen serieus geld over voor een serieus goede fiets...
Ik kwam op de volgende fiets uit:
https://www.12gobiking.nl/cube-hyde-pro-2018
Deze heeft de 8-traps Shimano Nexus; volgens mij is dat de naaf die je moet hebben. Plan is eerst de fiets te kopen en dan later hier een Bafang-aandrijving aan toe te voegen. Fiets lijkt me robuust genoeg voor een ombouw; redelijk dikke banden. Ik hoop wel dat het zadel comfortabel genoeg is voor wat langere ritten.
Goed plan?
Welke aandrijving precies? welke accu?
Tips?
Beren op de weg?
Betere opties qua fiets beschikbaar?
Half mei vertelden ze mij bij navraag.Radeoxx schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:13:
Ik heb ook de QonQer besteld (5 weken geleden ongeveer). Indicatieve levertijd was eerst rond 14 april. Toen werd het eind april (werd pas bij navraag geïnformeerd). Ik ben benieuwd.
Singa
Die Cube Hyde heeft een eccentrische trapas. Als je daar al een Bafang BBS in krijgt kun je de riem niet meer spannen. Beter kun je een fiets zoeken met kettingspanners bij de achteras. Houd er ook rekening mee dat de Gates CDN niet bepaald robuust is, maar als je een zwaardere overbrenging wilt zul je toch de tandwielen en riem moeten vervangen en kun je er direct CDX opleggen. Ben je wel zo weer €200 verder.DJD1972 schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:38:
Allen,
Ik zit een beetje te twijfelen om een electrisch ondersteunde fiets te kopen. Ik fiets vrij weinig, maar kan me zo voorstellen dat ik dat wel meer ga doen met een goede fiets; mijn werk zit op 27 km afstand, dus dat kan in de zomermaanden best op een E-bike. In principe niet nodig met een lease-auto, maar wel leuk.
Ik heb nu alleen een best fraaie Cube LTD Pro mountainbike met 26" banden die in principe door kan schuiven naar mijn zoon. Ik doe overigens helemaal niet (meer) aan mountainbiken en heb deze fiets inmiddels voorzien van Schwalbe Big Apple straatbanden. Op basis van mijn zeer beperkte ervaring denk ik aan de volgende eisen:
- fiets beetje sportief urban-achtig;
- minimalistisch design. Wat er niet op zit, kan niet kapot;
- een riem i.p.v. ketting;
- baggagemogelijkheden niet nodig of beperkt;
- verlichting klik ik graag los er op;
- ik wil zelf de ombouw doen; het is toch vooral een beetje hobbymatig allemaal. Het lijkt me een leuk project om uit te voeren en ik heb ook geen serieus geld over voor een serieus goede fiets...
Ik kwam op de volgende fiets uit:
https://www.12gobiking.nl/cube-hyde-pro-2018
Deze heeft de 8-traps Shimano Nexus; volgens mij is dat de naaf die je moet hebben. Plan is eerst de fiets te kopen en dan later hier een Bafang-aandrijving aan toe te voegen. Fiets lijkt me robuust genoeg voor een ombouw; redelijk dikke banden. Ik hoop wel dat het zadel comfortabel genoeg is voor wat langere ritten.
Goed plan?
Welke aandrijving precies? welke accu?
Tips?
Beren op de weg?
Betere opties qua fiets beschikbaar?
Oef! Die zag ik niet aankomen! Heel veel dank! Ik zoek even verder...doek55 schreef op maandag 29 april 2019 @ 20:41:
[...]
Die Cube Hyde heeft een eccentrische trapas. Als je daar al een Bafang BBS in krijgt kun je de riem niet meer spannen. Beter kun je een fiets zoeken met kettingspanners bij de achteras. Houd er ook rekening mee dat de Gates CDN niet bepaald robuust is, maar als je een zwaardere overbrenging wilt zul je toch de tandwielen en riem moeten vervangen en kun je er direct CDX opleggen. Ben je wel zo weer €200 verder.
YouTube: Deze strakke e-bike heeft een heerlijke trapondersteuning🚲
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Geen spatborden en bagagedrager als optie --> Big failKodess schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:00:
Cowboy video review van Bright:
YouTube: Deze strakke e-bike heeft een heerlijke trapondersteuning🚲
Verder wel een mooi vormgegeven fiets overigens maar ze moeten niet doorslaan met een bepaalde minimalistische filosofie. Zonder versnellingen is hij overigens puur urban en wil je er met een beetje wind echt niet in de polder mee fietsen
Ik heb weer een mooie mijlpaal bereikt en zal daarom mijn recente ervaringen met jullie delen. Mijn vorige ervaringen zijn hier terug te vinden: 15.000km / 8.000km / 5.000km / 1.000km
Op een aantal defecten na zijn de afgelopen 20.000km perfect verlopen. Ik ben één keer stilgevallen met controller problemen bij de BBS02b en één keer met een versleten accu-connector. Eén eenzijdige valpartij op nat wegdek in het begin, maar de echte noodstoppen zijn gelukkig op één hand te tellen. Het grootste risico zijn automobilisten die je lijken aan te kijken, maar je toch niet zien en fietsers die zonder kijken en richting aangeven links afslaan.
Ik fiets iedere dag heerlijk door de frisse lucht naar het werk en de auto wordt alleen nog maar in uiterste gevallen gebruikt. Het verbruik van de BBSHD ligt nog steeds rond de 14Wh/km, gemeten aan de lader en een gemiddelde GPS snelheid van 39km/h. De accu met NCR18650GA cellen heeft nog steeds een prima capaciteit.
Uitgaven van 15.000km tot 20.000km:
Upgrades:
Eggrider V2 display (15.030km €99)
Platte platformpedalen (17.640km €17)
Defecten:
Spaaknippel (17.640km €1)
Nexus 8 kogelring en conus links (17.640km €8)
Remkabel achter (17.640km €7)
Nexus shifter en kabel (17.640km €14)
Nexus schakelunit (17.640km €4)
Accu connector vrouw (18.335 €7)
Accu connector man (19.202 €7)
Onderhoud:
Ketting KMC Z1X EPT (17.084km €11)
Remblokken Rim Wrangler 2 (17.084km €6)
Tandwiel Alfine 18T (17.640km €8)
Achterband Schwalbe Energizer Plus 47-622 (17.640km €0 eerder gebruikt op voorwiel)
Kosten per km sinds de ombouw eind 2016 en 20.000km:
Ombouw/upgrades: € 0,09/km
Defecten: € 0,014/km
Onderhoud: € 0,014/km
Ik heb deze keer redelijk wat defecten moeten verhelpen, maar niets verrassends met deze km-stand en ik hoop dat de fiets nu weer een tijdje onderhoudsvrij is. Na een oliebad, nieuw vet en vervanging van wat onderdelen schakelt mijn Nexus 8 naaf beter dan deze ooit heeft gedaan. Zwakke plek in het systeem blijft de linker conuslager in de naaf. Deze kan de krachten van de BBSHD net aan en was na 11.000km aardig versleten.
De onderhoudskosten zijn sterk gedaald, maar er zitten een nieuwe ketting (€13) en voorblad (€10) aan te komen. Nieuwe banden zijn voorlopig niet nodig, want de Conti Top Contact Winter II op het voorwiel gaat, met inmiddels 14.000km, boven verwachting lang mee.
Toevallig deze ochtend voor de eerste keer langere afstand achter een Stromer ST2 gefietst. Deze ging 42,5 km/u over 5km. Met lichte wind tegen had ik buiten de slipstream rond de 700W input nodig om dezelfde snelheid aan te houden.
Interessant om te lezen! Leuk dat je alles zo goed bijhoud. Ik rij zelf ook een 60KM commute, maar ben wel een mooi-weer fietser, dus het aantal KM's wat jij fietst haal ik bij lange niet... Daarom des te mooier om zo'n gedetailleerd verslag te lezen.doek55 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:37:
Bafang BBSHD/BBS02b 20.000km in 28 maanden:
Ik heb weer een mooie mijlpaal bereikt en zal daarom mijn recente ervaringen met jullie delen. Mijn vorige ervaringen zijn hier terug te vinden: 15.000km / 8.000km / 5.000km / 1.000km
Ik ben zelf ook van de bbs02 naar een bbshd overgestapt, mijn ervaring is dat deze betrouwbaarder blijkt (so far). Ik heb overigens wel mobile grease liggen, maar nog niets vervangen; ook nog geen geluids-vermeerdering gehoord, dus ik hou het even zo. (if it aint broke...)
Wat geeft die eggrider nu aan meerwaarde?
https://bitbucket.org/eggpower/eggriderv2/wiki/Home
https://www.facebook.com/groups/450084075353528/
Grootste meerwaarde is dat er twee motorprofielen mogelijk zijn die via het display gewisseld kunnen worden. Verder kun je alle Bafang settings via een app op je telefoon instellen, dus heb je geen USB-kabel en laptop meer nodig voor aanpassingen. Het display is een stuk kleiner, dat heeft voor- en nadelen. Het maakt veel ruimte vrij op je stuur, maar de kleine letters zijn moeilijk leesbaar op een hobbelige weg.
Het display is nog volop in ontwikkeling en er worden regelmatig nieuwe features toegevoegd.
Hmm, jammer dat ik dat nog niet van ze gehoord heb (heb nog niet gevraagd deze week)....
Heb jij er al eentje besteld?
[ Voor 6% gewijzigd door VFRRijder op 30-04-2019 11:56 ]
Singa
Hoe stop je het laden bij 90%, eigenlijk?doek55 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:16:
Aan de bijna 2 jaar oude 840Wh accu, welke ik 2x per dag van ~40% tot ~90% oplaad, merk ik nauwelijks slijtage.
[/quote]
Ik zou ook graag tot 90% willen laden (met standaard Shimano Steps lader) maar kom nog niet verder dan een tijdklok en dat is natuurlijk niet accuraat genoeg en erg afhankelijk van het start percentage.
Dat is het nadeel van een merkfiets, die hebben allemaal hun eigen lader / stekker / protocol. Je betaald een vermogen voor een lader die niets kan. Het is ook niet in het belang van de fabrikant dat een accu veel langer dan twee jaar mee gaat.
Ik vind dat belang voor die fabrikant wel wat kort door de bocht geredeneerd aangezien de accu-revisie shopjes van die e-bike accu's steeds meer in de spotlight komen.doek55 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:33:
Ja dan is er geen automatische stop, maar een keer meer laden is ook niet erg als je de accu daarna maar snel gebruikt.
Dat is het nadeel van een merkfiets, die hebben allemaal hun eigen lader / stekker / protocol. Je betaald een vermogen voor een lader die niets kan. Het is ook niet in het belang van de fabrikant dat een accu veel langer dan twee jaar mee gaat.
Die accu's zijn verder niet veel meer dan een laadcircuit met een batterij cellen van een bepaald type.
Die shopjes reviseren je accu dus gewoon naar een staat waarin hij functioneel min of meer nieuw is, en leveren garantie op dat werk, maar dat scheelt je zomaar 200 euro ten aanzien van een "echt" nieuw exemplaar.
Dat is geld direct uit de handen van de fietsbouwers.
Ik vind het getuigen van weinig lange termijn visie als je er op aan gaat sturen dat zo'n accu gewoon dood is na twee jaar en serieus denkt dat je er onbeperkt mee gaat wegkomen om nieuwe accu's van 500+ euro te verkopen zonder dat er tussenin iemand gaat opstaan die je gewoon je kaas van je brood vreet door hetzelfde te leveren voor minder.
Dus jij denkt dat Bosch, yamaha etc voor de grap hun accu's beveiligen? Iedereen weet dat laden tot 4.2v erg slecht is voor de levensduur. En toch blijven ze het vrolijk doen. Waarom? Omdat je verder kan fietsen met een kleinere accu, en de levensduur is korter.Anoniem: 834471 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:42:
[...]
Ik vind dat belang voor die fabrikant wel wat kort door de bocht geredeneerd aangezien de accu-revisie shopjes van die e-bike accu's steeds meer in de spotlight komen.
Die accu's zijn verder niet veel meer dan een laadcircuit met een batterij cellen van een bepaald type.
Die shopjes reviseren je accu dus gewoon naar een staat waarin hij functioneel min of meer nieuw is, en leveren garantie op dat werk, maar dat scheelt je zomaar 200 euro ten aanzien van een "echt" nieuw exemplaar.
Dat is geld direct uit de handen van de fietsbouwers.
Ik vind het getuigen van weinig lange termijn visie als je er op aan gaat sturen dat zo'n accu gewoon dood is na twee jaar en serieus denkt dat je er onbeperkt mee gaat wegkomen om nieuwe accu's van 500+ euro te verkopen zonder dat er tussenin iemand gaat opstaan die je gewoon je kaas van je brood vreet door hetzelfde te leveren voor minder.
En de accu revisie bedrijven reverse engineren het betreffende protocol, er is geen een Bosch of yamaha dealer die zegt van "ik raad je aan om een accu revisie te laten doen bij een revisie bedrijfje"
Nee, maar HP zegt je ook niet dat je maar aftermarket cartridges in je printer moet stoppen.Dacuuu schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:40:
[...]
Dus jij denkt dat Bosch, yamaha etc voor de grap hun accu's beveiligen? Iedereen weet dat laden tot 4.2v erg slecht is voor de levensduur. En toch blijven ze het vrolijk doen. Waarom? Omdat je verder kan fietsen met een kleinere accu, en de levensduur is korter.
En de accu revisie bedrijven reverse engineren het betreffende protocol, er is geen een Bosch of yamaha dealer die zegt van "ik raad je aan om een accu revisie te laten doen bij een revisie bedrijfje"
Dat dat een ding is wordt op een goed moment gewoon "common knowledge" en kost geld.
En dan zit je opeens met je geblokkeerde firmware..Anoniem: 834471 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:50:
[...]
Nee, maar HP zegt je ook niet dat je maar aftermarket cartridges in je printer moet stoppen.
Dat dat een ding is wordt op een goed moment gewoon "common knowledge" en kost geld.
nieuws: HP blokkeert met firmware-update huismerkcartridges bij Officejet-pri...
En dan maar te zwijgen over de garantie van Bosch als ze zien dat je een 'imitatie' accu gebruikt.
Als je fiets van een leeftijd is dat de accu vernieuwd moet worden hoef je sowieso niet op garantie te rekenen.Dacuuu schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:08:
[...]
En dan zit je opeens met je geblokkeerde firmware..
nieuws: HP blokkeert met firmware-update huismerkcartridges bij Officejet-pri...
En dan maar te zwijgen over de garantie van Bosch als ze zien dat je een 'imitatie' accu gebruikt.
En Bosch mag dan evengoed ook nog wel even een causaal verband gaan aanleggen tussen jou handelen (in dit geval het gebruik van een gereviseerde accu) en het defect.
Of die actie van HP verder helemaal gaat vliegen moet nog maar blijken, ze zijn er al eerder op teruggefloten.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 30-04-2019 16:19 ]
Wij gaan het niet eens worden, we zullen zien hoe het loopt in de toekomst.Anoniem: 834471 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:16:
[...]
Als je fiets van een leeftijd is dat de accu vernieuwd moet worden hoef je sowieso niet op garantie te rekenen.
En Bosch mag dan evengoed ook nog wel even een causaal verband gaan aanleggen tussen jou handelen (in dit geval het gebruik van een gereviseerde accu) en het defect.
Of die actie van HP verder helemaal gaat vliegen moet nog maar blijken, ze zijn er al eerder op teruggefloten.
Van de 8 versnellingen gebruik ik er 3. Namelijk 5-6-7.
Maar ik vindt dat 6 en 7 te ver van elkaar af zitten. Ofwel, in 7 trap ik te langzaam en op 6 te snel. Dat is met name tegen de wind in. Ik zou er iets tussen willen hebben.
Nu had ik gedacht om een kleiner tandwiel achter te monteren en dan bijvoorbeeld 4-5-6 te gebruiken. Maar wat is wijsheid?
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Probeer het eens. Hoeveel zit er nu achter (tanden) en wat zou je erop willen zetten?bert pit schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:31:
Vraagje, ik heb de Dutch ID Infinity met de met de Shimano Alfine 8 naaf, deze naaf heeft 307% bereik.
Maar ik vindt dat 6 en 7 te ver van elkaar af zitten. Ofwel, in 7 trap ik te langzaam en op 6 te snel. Dat is met name tegen de wind in. Ik zou er iets tussen willen hebben.
Nu had ik gedacht om een kleiner tandwiel achter te monteren en dan bijvoorbeeld 4-5-6 te gebruiken. Maar wat is wijsheid?
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
https://www.cube.eu/nl/20...-exc-500-blacknblue-2019/
Ik heb op mijn laders een draaiknopje gemaakt met 35/39/40/41/42V standen. Ik gebruik 40V t meest als bovenste laadpunt. Ik rij m ook niet verder leeg dan 34V. Daardoor gaat de accu idd lang mee. Storage op 35V.doek55 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:33:
Ik rij de Bafang al sinds 2014 en de 1ste motor doet t nog steeds goed:-)
Storingen die ik de laatste 5 jaar heb gehad(met de 3 Bafang BBS01/02 motoren) zijn voornamelijk de chainglider/tandwielen/ketting/spaken.
[ Voor 9% gewijzigd door bgttje op 30-04-2019 22:02 ]
BlaBlaBla
Ik zou het niet gokken. Heb 3 weken geleden een nieuwe RD10 gekocht en sinds afgelopen week valt de ondersteuning steeds weg. De fietsenmaker gaat er een nieuwe trapas inzetten.Strider schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:17:
Voor de Qwic RD10 gebruikers, zouden jullie een gebruikte RD10 zonder garantie kopen? Of is dat te risicovol ivm de trapas en soms motor problemen?
Je kosten zijn niet helemaal eerlijk. Je rekent de verzendkosten niet mee. Bijvoorbeeld de verzendkosten van de nexus schakelunit zijn 11 euro. Dat is 2 keer zoveel als het onderdeel zelfdoek55 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:37:
Bafang BBSHD/BBS02b 20.000km in 28 maanden:
Op een aantal defecten na zijn de afgelopen 20.000km perfect verlopen. Ik ben één keer stilgevallen met controller problemen bij de BBS02b en één keer met een versleten accu-connector. Eén eenzijdige valpartij op nat wegdek in het begin, maar de echte noodstoppen zijn gelukkig op één hand te tellen. Het grootste risico zijn automobilisten die je lijken aan te kijken, maar je toch niet zien en fietsers die zonder kijken en richting aangeven links afslaan.
Ik fiets iedere dag heerlijk door de frisse lucht naar het werk en de auto wordt alleen nog maar in uiterste gevallen gebruikt. Het verbruik van de BBSHD ligt nog steeds rond de 14Wh/km, gemeten aan de lader en een gemiddelde GPS snelheid van 39km/h. De accu met NCR18650GA cellen heeft nog steeds een prima capaciteit.
Uitgaven van 15.000km tot 20.000km:
Upgrades:
Eggrider V2 display (15.030km €99)
Platte platformpedalen (17.640km €17)
Defecten:
Spaaknippel (17.640km €1)
Nexus 8 kogelring en conus links (17.640km €8)
Remkabel achter (17.640km €7)
Nexus shifter en kabel (17.640km €14)
Nexus schakelunit (17.640km €4)
Accu connector vrouw (18.335 €7)
Accu connector man (19.202 €7)
Onderhoud:
Ketting KMC Z1X EPT (17.084km €11)
Remblokken Rim Wrangler 2 (17.084km €6)
Tandwiel Alfine 18T (17.640km €8)
Achterband Schwalbe Energizer Plus 47-622 (17.640km €0 eerder gebruikt op voorwiel)
Kosten per km sinds de ombouw eind 2016 en 20.000km:
Ombouw/upgrades: € 0,09/km
Defecten: € 0,014/km
Onderhoud: € 0,014/km
Ik heb deze keer redelijk wat defecten moeten verhelpen, maar niets verrassends met deze km-stand en ik hoop dat de fiets nu weer een tijdje onderhoudsvrij is. Na een oliebad, nieuw vet en vervanging van wat onderdelen schakelt mijn Nexus 8 naaf beter dan deze ooit heeft gedaan. Zwakke plek in het systeem blijft de linker conuslager in de naaf. Deze kan de krachten van de BBSHD net aan en was na 11.000km aardig versleten.
De onderhoudskosten zijn sterk gedaald, maar er zitten een nieuwe ketting (€13) en voorblad (€10) aan te komen. Nieuwe banden zijn voorlopig niet nodig, want de Conti Top Contact Winter II op het voorwiel gaat, met inmiddels 14.000km, boven verwachting lang mee.
Toevallig deze ochtend voor de eerste keer langere afstand achter een Stromer ST2 gefietst. Deze ging 42,5 km/u over 5km. Met lichte wind tegen had ik buiten de slipstream rond de 700W input nodig om dezelfde snelheid aan te houden.
Ligt ook aan de prijs natuurlijk, en de kilometerstand. Weet je of de trapas al eens vervangen is?Strider schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:17:
Voor de Qwic RD10 gebruikers, zouden jullie een gebruikte RD10 zonder garantie kopen? Of is dat te risicovol ivm de trapas en soms motor problemen?
De bedragen zijn werkelijk betaalde bedragen incl. verzendkosten. Ik bestel vaak meerdere onderdelen tegelijk waardoor ik de verzendkosten kan verdelen. De prijzen op de websites variëren en het kan dus zijn dat ik een ander bedrag heb betaald dan nu op de website staat.B2B2 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:31:
[...]
Je kosten zijn niet helemaal eerlijk. Je rekent de verzendkosten niet mee. Bijvoorbeeld de verzendkosten van de nexus schakelunit zijn 11 euro. Dat is 2 keer zoveel als het onderdeel zelf
Na wat proeffietsen met verschillende motoren wist ik wel dat het een middenmotor ging worden.
Verder heb ik een voorkeur voor derailleur versnelling (fiets ik al jaren mee) en schijfremmen.
Zodoende kwam ik qua prijs/prestatie, sportief model en (de aanwezigheid van regionale dealers) uit op een Cube of Scott fiets.
Na lang wikken en wegen is het uiteindelijk de Scott Sub Sport eRide geworden. met Bosch Performance Line CX.
De reden is dat de Scott een verstelbaar stuur heeft en de Cube niet en ik de Scott net wat meer afgewerkt vind.
Ik heb de fiets nu een kleine maand en ben er super tevreden over.
Zijn er hier nog meer Scott gebruikers en wat zijn de ervaringen over de langere termijn?
Dan nog een vraag over het opladen:
Ik gebruik de fiets af en toe voor woon/werk verkeer. (30 km enkele reis). De accu is dan na een werkdag circa 50% leeg. Een tweede keer durf ik dan niet aan omdat ik bang ben met lege accu te komen staan.
(Zodat ik dan de accu maar eerst leeg fiets door wat in de omgeving rondjes te maken.)
Fietsen jullie de accu altijd helemaal leeg of kan tussentijds opladen (lees accu nog 50% vol) geen kwaad mbt accu levensduur?
Arriving Somewhere but not here....
Let wel op dat de stap tussen 6 en 7 kleiner is dan tussen 5 en 6. Dus het kan best wel eens een ander effect hebben dan je verwacht.bert pit schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:31:
Vraagje, ik heb de Dutch ID Infinity met de met de Shimano Alfine 8 naaf, deze naaf heeft 307% bereik.
Ik doe even een paar aannames:
Stel een 28" wiel (223 cm omtrek) en 32 tanden voor en 22 tanden achter en 80 rpm dan doe je in de 6e 19,0 km/h en in de 7e 22,1 km/h.
Als je achter naar 18 tanden gaat dan doe je in de 5e 19,0 km/h en in de 6e 23,3 km/h. Negatief resultaat!
Je zou bijvoorbeeld naar 21 kunnen gaan, dan is de 7e altijd te langzaam maar de 6e misschien precies goed.
https://www.sheldonbrown.com/nexus8.shtml voor de ratios, snelheid is ratio * wielomtrek * kadans * voortandwiel / achtertandwiel.
Kadans is in rpm, dus nog eens * 0.06 en je hebt km/h.
Signatures zijn voor boomers.
Met die calculator kun je uitrekenen welk verschil de nieuwe situatie zou zijn ten opzichte van de huidige
Gaat om deze:B64 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:07:
[...]
Ligt ook aan de prijs natuurlijk, en de kilometerstand. Weet je of de trapas al eens vervangen is?
BlaBlaBla
Voor een accu is het juist slecht om hem helemaal leeg te fietsen. De levensduur schijnt het grootst te zijn als je de accu constant tussen de 20% en 80% houdt. Is opladen op je werk geen optie? Je zou dan drie ritten kunnen maken op een acculading, waarbij je de accu niet onder de 20% komt.Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:29:
...
Dan nog een vraag over het opladen:![]()
Ik gebruik de fiets af en toe voor woon/werk verkeer. (30 km enkele reis). De accu is dan na een werkdag circa 50% leeg. Een tweede keer durf ik dan niet aan omdat ik bang ben met lege accu te komen staan.
(Zodat ik dan de accu maar eerst leeg fiets door wat in de omgeving rondjes te maken.)
Fietsen jullie de accu altijd helemaal leeg of kan tussentijds opladen (lees accu nog 50% vol) geen kwaad mbt accu levensduur?
[ Voor 36% gewijzigd door dennisfr op 01-05-2019 10:26 ]
Ik laad m elke dag op. Maakt niet uit hoe leeg/vol die is. Maar...…………..ik ontlaad m nooit beneden de 34V. En aan de bovenkant liefst tot 39/40V opladen en af en toe, 1x p/mnd, ff laten "balanceren" op 42V. En ik doe dit al jaren zonder veel verlies van de accu capaciteit.Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:29:Dan nog een vraag over het opladen:Ik gebruik de fiets af en toe voor woon/werk verkeer. (30 km enkele reis). De accu is dan na een werkdag circa 50% leeg. Een tweede keer durf ik dan niet aan omdat ik bang ben met lege accu te komen staan.(Zodat ik dan de accu maar eerst leeg fiets door wat in de omgeving rondjes te maken.)Fietsen jullie de accu altijd helemaal leeg of kan tussentijds opladen (lees accu nog 50% vol) geen kwaad mbt accu levensduur?
PS ik gebruik liever 2 accu's(kan op mijn fiets) die ik gedeeltelijk ontlaad(34V-40V) dan 1 compleet leegrijden.
[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 01-05-2019 12:08 ]
Hoe kan dit? Is dit wiel hier niet geschikt voor. Als ik de fabriek in Duitsland benader sturen zij mij door naar de Belgische importeur/dealer van Exal wielen maar ik vind het vreemd dat ze hier geen uitsluitsel over kunnen geven. De Belgische dealer beveelt wel bredere, 622-47/50, banden aan om te proberen.
PS ben mijn Batavus Mambo aan t ombouwen van rollerbrake naar schijfrem.
[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 01-05-2019 12:09 ]
Thnx,dennisfr schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:25:
[...]
Voor een accu is het juist slecht om hem helemaal leeg te fietsen. De levensduur schijnt het grootst te zijn als je de accu constant tussen de 20% en 80% houdt. Is opladen op je werk geen optie? Je zou dan drie ritten kunnen maken op een acculading, waarbij je de accu niet onder de 20% komt.
Ja ik kan op het werk wel bijladen, dus dat is het probleem niet.
En dat van die 20-80% wist ik niet. Goede tip.
Arriving Somewhere but not here....
20 / 80%Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:39:
[...]
Thnx,
Ja ik kan op het werk wel bijladen, dus dat is het probleem niet.
En dat van die 20-80% wist ik niet. Goede tip.
Niet helemaal leeg, helemaal vol.
Als het kan op kamertemperatuur laden, niet in de winter in een houten schuurtje aub.
Verder niet je accu lang in de zon laten staan op een hete zomerdag.
Zijn we nog wat vergeten? Veel fietsplezier!
Ik ben vandaag ook even in Ede langs gegaan voor een paar proefritje en er zeer prettig geholpen! Heb gereden op de Sparta R5Te, Batavus Zonar E-go, Sparta M11Ti en tenslotte op de Sparta M8TB Riem. De eerste valt af door het ontbreken van een trapkrachtsensor. Dat was echt merkbaar een groot verschil! De laatste (de Sparta M8TB RIEM) vond ik persoonlijk het lekkerste rijden. Iets stiller dan de Sparta M11Ti en de verende voorvork en zadelpen vond ik erg comfortabel.Foxke schreef op woensdag 24 april 2019 @ 06:47:
[...]
Ben een aantal weken geleden ook bij de fietser in Ede geweest om een proefrit te maken. Heb daar ook op de batavus zonar en dinsdag e-go gereden, en deze fiets voelde voor mij het beste aan. Ook maakte de sparta minder geluid.
Mijn lijstje ziet er ongeveer hetzelfde uit maar ik moet nog proefritjes maken:
Sparta M11Ti
Sparta M8TB Riem
Batavus Dinsdag E-Go
Voor woon-werkverkeer (16 km enkel) en regelmatig wat ritjes met kinderzitje zowel voor- als achterop. Vooral voor dat laatste moet ik nog goed bekijken of dat op alle 3 zou passen.
Het wiel zelf is ook 622 spec?bgttje schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:06:
Ff iets heel geks...………...ik probeer een ander wiel op mn Batavus Mambo te installeren maar de Schwalbe Marathon Plus Tour 28"(622-37) past niet op n nieuw Exal ML21 E wiel. Hij plopt eruit als ik m oppomp.
Hoe kan dit? Is dit wiel hier niet geschikt voor. Als ik de fabriek in Duitsland benader sturen zij mij door naar de Belgische importeur/dealer van Exal wielen maar ik vind het vreemd dat ze hier geen uitsluitsel over kunnen geven. De Belgische dealer beveelt wel bredere, 622-47/50, banden aan om te proberen.
PS ben mijn Batavus Mambo aan t ombouwen van rollerbrake naar schijfrem.
Zou gewoon moeten passen dan. Hoe breed is de velg? 21mm?
Heb je ook andere 622 /28 inch banden?
Trapas en motor is al eens vervangen, je kunt vragen of de trapas de nieuwe versie is die minder problemen oplevert, en of de fiets nu probleemloos is. Kilometerstand is niet erg hoog en er zit nog een paar maanden garantie op voor het geval dat...
Is het een risico? Ja, zoals altijd met tweedehands, er kan van alles stuk gaan, je weet niet hoe er met de fiets is omgegaan.
Hallo,Anoniem: 324818 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:47:
[...]
Aangezien hier in huis waarschijnlijk de eerste B'Twin Elops 920-e van dit topic staat even een korte review. De fiets is van de vrouw dus het betreft het vrouwenmodel:
Pluspunten:Nadelen:
- Motor is echt stil en heeft voldoende power
- Kwaliteit van de fiets valt echt reuze mee, geen Gazelle maar doet niet veel onder
- Prijs/kwaliteit is op dit moment enorm goed (1500 waarbij we het slot en fietstassen gratis kregen)
- In eco modus tot nu toe effectief >90km range, dus voldoet aan meer dan de opgegeven waarden
- Perfect voor dorp & stadsverkeer met af en toe een uitstapje
- Schijfrem voor
- Ingebouwde fietslampen zijn zo/zo (smal lichtbeeld)
- Onderhoud alleen bij Decathlon i.v.m. garantie en de gratis 1 jaar ANWB wegenwacht
- Velgrem achter
Wij overwegen serieus de aanschaf van de elops 920e.
Bevalt hij u nog steeds?
Ik vroeg me af;
-hoe bevalt ie na langere periode
-Ondersteuning tot 25 of ietsje meer?
-wel voorvork demper, geen achterdek ping, geen irritatie?
-actieradius in de 3 standen?
Heeft er ook iemand enig idee wat deze storing te betekenen heeft?Mar.tin schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:45:
[...]
Na een reset van de (fiets)computer is het euvel (voorlopig?) verholpen.
Letterlijk 2 minuten werk, en werkt nu alweer ruim een week prima.
Wil hem ook graag resetten.
Alvast bedankt.
https://photos.app.goo.gl/V6cyWrhWRjivAUYD6
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Dit topic is gesloten.