Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 103 Laatste
Acties:
  • 885.792 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-06 15:59

BertV

Handgemaakt

Harmvdw schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:50:
Ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee(zacht uit gedrukt), maar klopt dat of hoort het gewoon bij een elektrische fiets?
Ik had weinig te klagen over Bosch.
Nu pas (?) na twee jaar, problemen met uitval en een gare accu. (25000km)

Wat mij wel opvalt is dat fietsenmakers absoluut niet om kunnen gaan met problemen aan het elektrische gedeelte van de fiets. Dat begint bij iets simpels als een niet werkend remlicht, en dat eindigt met hoe te handelen bij accu problemen en een motor die het af en toe niet doet.

De man begint dan te klappen met de bovenkant van z'n handen begeleid met zeehond geluiden.

ok, dat laatste gebeurde alleen in mijn hoofd.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 12:54

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zou graag wat advies/meningen willen.

Ik heb juni 2017 een qwic MN7.2 met 500wh accu gekocht. Naar mijn gevoel voldoet hij niet helemaal aan wat ik verwacht had.
Hier even een kleine opsomming van wat er tot nu toe allemaal gedaan is.
Ik heb inmiddels 6 accu's "versleten"
De computer is 2 keer vervangen (de laatste keer vorige week)
Mijn remmen zijn al 7 keer bijgesteld of blokken vervangen omdat ze het niet meer deden.
Ik hem inmiddels ongeveer 5500km gefietst op de fiets.

Het bereik was toen hij nieuw was 55km maar dit liep al snel terug, sindsdien is het nooit veel meer geweest dan 35km. Ook met nieuwe accu's liep het bereik met 4 a5 weken weer terug naar 25km of minder.
Ik fiets er dagelijks 15km mee, thuis staat hij in de garage op het werk buiten, maar de accu vaak binnen i.v.m. laden van de accu.
En sinds de nieuwe computer gaat hij van half vol ineens naar helemaal leeg, als je hem uit en weer aanzet doet hij weer even. Ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee(zacht uit gedrukt), maar klopt dat of hoort het gewoon bij een elektrische fiets? Ik ga vanmiddag weer bij de fietsenmaker langs maar verwacht dat die zegt, dat hij er naar gaat kijken en dat ik weer een leenfiets mee krijg. Ik heb inmiddels bij elkaar opgeteld al ruim 12 weken op een leen fiets gefietst :(
Nee natuurlijk hoort dat niet! Dat je het al bijna 2 jaar zo uithoudt vind ik heel bijzonder. Zorg er vooral voor dat de FM je niet aan het lijntje houdt tot de garantie verlopen is. Dit is óf een maandagochtendmodelletje, óf een prutser van een FM.
Ja, óf je doet iets heel erg verkeerd, maar wat? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:44
Pathogen schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:06:
[...]

Nee natuurlijk hoort dat niet! Dat je het al bijna 2 jaar zo uithoudt vind ik heel bijzonder. Zorg er vooral voor dat de FM je niet aan het lijntje houdt tot de garantie verlopen is. Dit is óf een maandagochtendmodelletje, óf een prutser van een FM.
Ja, óf je doet iets heel erg verkeerd, maar wat? Geen idee.
Ik ben altijd erg geduldig, en ga uit van de goedheid in mensen(komt me wel eens duur te staan).
Nou de FM maakte al terloops een opmerking dat de remblokjes dit keer nog wel coulance waren omdat ik wel wat veel gedoe had met mijn fiets.
Ik heb geen idee wat ik er verkeerd mee doe. Ik fiets een afstand van nog geen 7,5km over een vlakke asfaltweg, waar ik maximaal 5 keer moet remmen, en dat is dan rustig afremmen i.v.m. dat het goed overzichtelijk is.
Maar dan ga ik vanmiddag wel even duidelijk maken dat ik er helemaal klaar mee ben.
Bedankt voor het bevestigen van mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:50
Het zegt weinig (n=2) maar ik heb dezelfde fiets en accu. Accu is één keer onder garantie vervangen, na 9 maanden oud voldoet hij nog prima. Met 30p/u kruissnelheid rijd ik hem 2/3e leeg op 27km, dus veel meer dan die 35km kun je misschien ook niet verwachten?

Die remmen slijten erg hard idd. Zijn vrij zacht. Bij mij zit m'n 3e setje er net op, 7000km. Vervangen kost een tientje en twee keer een paar minuten werk... daar hoef je echt niks voor te kunnen.

De overige klachten die jij ervaart horen natuurlijk niet. Ik heb wel eens die Qwic accu open gehad (was toch al kapot), van de bouwkwaliteit werd ik op z'n zachtst gezegd niet vrolijk... flimsy, plastic, plakbandjes etc. Maar dat is misschien bij 'premium' accu's wel net zo erg. Er hangt helaas wel een premium prijs aan.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 834471

BertV schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:06:
[...]

Ik had weinig te klagen over Bosch.
Nu pas (?) na twee jaar, problemen met uitval en een gare accu. (25000km)
Uitval?
Met uitzondering van 2 jaar dagelijkse laadcyclussen die een bepaalde tol uitoefenen op een accu mag ik toch hopen dat de rest wel een "iets" langer leven gegund is, anders is zo'n e-bike nog best een prijzig geintje.
Het zegt weinig (n=2) maar ik heb dezelfde fiets en accu. Accu is één keer onder garantie vervangen, na 9 maanden oud voldoet hij nog prima. Met 30p/u kruissnelheid rijd ik hem 2/3e leeg op 27km, dus veel meer dan die 35km kun je misschien ook niet verwachten?
Mijn Giant doet met een 400wh accu en mijn dikke reet van een krappe 120 kilo toch nog wel een kilometertje of 50 met stevige assistentie hoor. (weersomstandigheden even als optimaal beschouwende)
Andere fiets en dat opzicht misschien appels en peren maar als die in 9 maanden naar zo'n matige radius terugloopt zou ik garantie claimen.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 17-04-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
EvaluationCopy schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:23:
Oke, maar dan moeten ze hem niet verkopen als een fiets met actieradius 60km, maar opzich kan ik daar nog meeleven als het zo is, maar ik krijg steeds smoesjes als ja maar het waait wel hard de laatste tijd en het is wel koud momenteel en meer van dat soort dingen.
Die remmen slijten erg hard idd. Zijn vrij zacht. Bij mij zit m'n 3e setje er net op, 7000km. Vervangen kost een tientje en twee keer een paar minuten werk... daar hoef je echt niks voor te kunnen.
Ze hebben nu harder blokken gemonteerd, maar ook bij de verkoop werd gezegd dat dit model juist goed was i.v.m. de hydraulische remmen. Om te ontluchten ben ik hem een halve dag kwijt. 8)7
De overige klachten die jij ervaart horen natuurlijk niet. Ik heb wel eens die Qwic accu open gehad (was toch al kapot), van de bouwkwaliteit werd ik op z'n zachtst gezegd niet vrolijk... flimsy, plastic, plakbandjes etc. Maar dat is misschien bij 'premium' accu's wel net zo erg. Er hangt helaas wel een premium prijs aan.
Juist een qwic gekocht omdat dit een nederlands "kwaliteits"merk zou zijn. (slechte kwaliteit is ook kwaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Sja, auto's worden ook verkocht met de sticker '99g' CO2 uitstoot, en je koelkast verbruikt maar 14watt. Dat is marketing, daar moet je doorheen prikken. Niet voor niks adviseren de meeste bezoekers hier altijd een maatje extra accu. Die dan nóg duurder zijn... Goedkoop e-biken bestaat niet. Het is geen wonderproduct, de besparing op je autokosten is er maar minder hoog dan je zou willen/denken.

Die Magura HS-11 remmen zijn wel echt top, volgens mijn mountainbikende collega's. Zouden onderhoudsvrij moeten zijn (gesloten systeem). Ontluchten, waarom dan? Nieuwe HS-11's zijn ook zo duur niet (in vergelijking met maar blijven aanmodderen....)

Ik ben blij met m'n Qwic, maar toch geeft het ding me nergens het gevoel dat het een premium product is. Vooral in de afwerking zie je dat... (afschuwelijk plastic zweet 'leer' als handvatten enzo).

Qua prijs is het ook maar een middenmoter, misschien valt er niet meer van te verwachten.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die Magura HS-11 remmen zijn wel echt top, volgens mijn mountainbikende collega's. Zouden onderhoudsvrij moeten zijn (gesloten systeem). Ontluchten, waarom dan? Nieuwe HS-11's zijn ook zo duur niet (in vergelijking met maar blijven aanmodderen....)
Ik weet niet of dat spul wat ze op die e-bikes zetten op één of andere manier fundamenteel anders is maar op mijn mountainbike zijn de hydraulische (schijf) remmen het absolute tegenovergestelde van onderhoudsvrij, afgezet tegen wat je verder zou kunnen monteren.
De remkracht, en rem precisie (en het gemak waarmee je kan remmen) is ongevenaard maar voor de rest hebben ze m.i. eigenlijk alleen maar nadelen.

Volgens mij moet je voor het minst omkijken gewoon rollerbrakes hebben. Daar kun je ook zelf nog een beetje aan trekken als je een beetje handig bent.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 17-04-2019 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 07:05

B64

Harmvdw schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:32:
[...]

Oke, maar dan moeten ze hem niet verkopen als een fiets met actieradius 60km, maar opzich kan ik daar nog meeleven als het zo is, maar ik krijg steeds smoesjes als ja maar het waait wel hard de laatste tijd en het is wel koud momenteel en meer van dat soort dingen.

[...]

Ze hebben nu harder blokken gemonteerd, maar ook bij de verkoop werd gezegd dat dit model juist goed was i.v.m. de hydraulische remmen. Om te ontluchten ben ik hem een halve dag kwijt. 8)7

[...]

Juist een qwic gekocht omdat dit een nederlands "kwaliteits"merk zou zijn. (slechte kwaliteit is ook kwaliteit)
Ik zou dit ook even direct met Qwic opnemen, nu je nog garantie hebt. Met je fietsenmaker kom je er overduidelijk niet uit. Op de website staat zowel een contactformulier als een emailadres (info at qwic.nl). Gewoon al je klachten over de fiets opsommen, gedane reparaties etc. en de huidige status. Wellicht dat zij iets voor je kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 834471 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:47:
Volgens mij moet je voor het minst omkijken gewoon rollerbrakes hebben.
Terugtraprem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
EvaluationCopy schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:42:
Sja, auto's worden ook verkocht met de sticker '99g' CO2 uitstoot, en je koelkast verbruikt maar 14watt. Dat is marketing, daar moet je doorheen prikken. Niet voor niks adviseren de meeste bezoekers hier altijd een maatje extra accu. Die dan nóg duurder zijn... Goedkoop e-biken bestaat niet. Het is geen wonderproduct, de besparing op je autokosten is er maar minder hoog dan je zou willen/denken.
Ik heb de grootste accu die toen beschikbaar was voor dat type, en ik snap dat de geadverteerde actieradius nooit echt gehaald wordt maar als je niet eens de helft haal vindt ik het wel vrij ernstig.
Idd ontluchten klonk mij ook vreemd in de oren, helemaal omdat dat niet zou moeten horen. Ja ze mogen gerust onder garantie nieuwe remmen plaatsen hoor ;)
Ik ben blij met m'n Qwic, maar toch geeft het ding me nergens het gevoel dat het een premium product is. Vooral in de afwerking zie je dat... (afschuwelijk plastic zweet 'leer' als handvatten enzo).

Qua prijs is het ook maar een middenmoter, misschien valt er niet meer van te verwachten.
Ja maar qua prijs per kilometer wordt hij nu wel erg duur, ik zit op ruim 40cent per kilometer, nou daar kan ik ook wel een auto voor rijden.(maar ik wil lekker fietsen)
B64 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:47:
[...]Ik zou dit ook even direct met Qwic opnemen, nu je nog garantie hebt. Met je fietsenmaker kom je er overduidelijk niet uit. Op de website staat zowel een contactformulier als een emailadres (info at qwic.nl). Gewoon al je klachten over de fiets opsommen, gedane reparaties etc. en de huidige status. Wellicht dat zij iets voor je kunnen doen.
De FM heeft al geregeld contact met qwic(zegt ie) maar ik ga niet buiten hem om anders krijg ik daar weer gezeik mee, ik heb hem bij hem gekocht dus hij regelt het maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 17:48
Ik zou graag wat advies/meningen willen.

Ik heb juni 2017 een qwic MN7.2 met 500wh accu gekocht. Naar mijn gevoel voldoet hij niet helemaal aan wat ik verwacht had.
Hier even een kleine opsomming van wat er tot nu toe allemaal gedaan is.
Ik heb inmiddels 6 accu's "versleten"
De computer is 2 keer vervangen (de laatste keer vorige week)
Mijn remmen zijn al 7 keer bijgesteld of blokken vervangen omdat ze het niet meer deden.
Ik hem inmiddels ongeveer 5500km gefietst op de fiets.

Het bereik was toen hij nieuw was 55km maar dit liep al snel terug, sindsdien is het nooit veel meer geweest dan 35km. Ook met nieuwe accu's liep het bereik met 4 a5 weken weer terug naar 25km of minder.
Ik fiets er dagelijks 15km mee, thuis staat hij in de garage op het werk buiten, maar de accu vaak binnen i.v.m. laden van de accu.
En sinds de nieuwe computer gaat hij van half vol ineens naar helemaal leeg, als je hem uit en weer aanzet doet hij weer even. Ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee(zacht uit gedrukt), maar klopt dat of hoort het gewoon bij een elektrische fiets? Ik ga vanmiddag weer bij de fietsenmaker langs maar verwacht dat die zegt, dat hij er naar gaat kijken en dat ik weer een leenfiets mee krijg. Ik heb inmiddels bij elkaar opgeteld al ruim 12 weken op een leen fiets gefietst :(
Compleet absurd verhaal. Ik heb 2 elektrische fietsen gekocht en er een paar details die niet perfect zijn maar voor de rest geen klagen.
Ik kan er niet bij hoe je op 5500km 6 accu's kan verslijten.
Ik heb op 1 fiets 3500km gefietst en op de andere 2500km en ik twijfel of mijn bereik nu korter is dan oorspronkelijk of niet. Beide baterijen zijn dus in zeer goeie staat.
Schrijfremmen heb ik 1 keer vervangen wegens versleten (die dingen gaan uiteraard niet eeuwig mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritvA
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-05-2019
Na vier jaar trouwe dienst en 3800km heeft mijn Batavus Razer het begeven. Van de fietsenmaker begreep ik dat de krachtsensor defect is. De enige oplossing die geboden wordt is vervangen van de hele motor voor €700.-. Weet iemand of er nog een andere oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vraag me af of er niet gewoon op zijn minst iets van coulance afgedwongen kan worden als je er nog geen 4000 kilometer mee hebt gereden. Vind het toch een bijzonder magere levensduur.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 18-04-2019 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-06 17:00

eisbaer

Zie signature

GerritvA schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:39:
Na vier jaar trouwe dienst en 3800km heeft mijn Batavus Razer het begeven. Van de fietsenmaker begreep ik dat de krachtsensor defect is. De enige oplossing die geboden wordt is vervangen van de hele motor voor €700.-. Weet iemand of er nog een andere oplossing is?
Ik zou eerst eens contact opnemen met de support van batavus. Dat is toch absurd. 700 Euro omdat een sensor defect is.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 16:09
Ik zou op ebay/marktplaats zoeken naar een motor.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

ah, garantie, of het ontbreken daarvan. :|
3800km is niks, dit is niet acceptabel. edit: mocht het 38000 zijn dan begrijp ik de reactie beter.

Ik kreeg net te horen dat mijn, nog geen twee jaar oude accu 540 cycli had geladen, en dat de garantie stopt bij 500. Handig om te weten, ook voor anderen die hun fiets durven in te zetten als onbetaalbare auto-vervanger.

Bosch gaat nu kijken of ze gaan vergoeden, met een heel circus van 1x opladen bij de fietsenmaker, 1x leegrijden, meten.

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 18-04-2019 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binolirao
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-06 12:02
Ok, ik zit met een dubio wel of geen elektrische fiets aanschaffen? 4-5 keer per week ga ik (nu nog op een sportieve stadsfiets met naafversnelling) op de fiets naar het werk (15,5km enkel). Bij wat slechter weer fiets ik er +/- 45 minuten op bij normaal weer +/- 38 minuten en bij wind stil/wind mee onder de 35 minuten.

Nu heb ik afgelopen 2 dagen 2 verschillende elektrische fietsen getest, dag 1 was een Bosch active line plus middenmotor (50nm motor) met Derailleurversnelling. Hierbij merkte ik al snel dat ik constant boven de 25 aan het fietsen was en de motor dus in feite niks deed. Laten we stellen dat 5/6 van de rit de motor niks heeft gedaan.

Dag 2 kreeg ik een kalkhoff met Impulse Evo RS (80nm motor) mee met naafversnelling, deze heeft eigenlijk de gehele rit (heen en terug) op ultra gestaan en hierdoor had ik ondersteuning tot 27km/h waardoor ik dus op de heenweg er 38 minuten over heb gedaan en op de terugweg 35 minuten. Prima zou je dan toch denken? Maar ik merk als ik boven die snelheid wil fietsen dat ik dan gehinderd wordt door de motor en zwaarder moet aanzetten.

Is een elektrische fiets dan gewoon niks voor mij of zie ik iets over het hoofd? Een speed pedelec zit er qua financien op dit moment niet in en de kalkhoff die ik op het oog heb gaat al richting de 3000. Hebben jullie nog suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik lees dat je conditie nog prima is, en dat je sportief wil fietsen.
Een 25km e-bike heeft dan weinig nut, wellicht alleen bij harde wind tegen.

Als een speed-pedelec niet betaalbaar is (dat is het feitelijk voor mij ook niet zonder lease) dan zou ik lekker blijven fietsen.

Een bosch speed-pedelec is gek genoeg sportiever dan een 25 E-bike.

Als je de ondersteuning een tandje terug zet, dan kun je zeker je energie kwijt als sportievere fietser, zonder dat de motor compleet nutteloos is.

[ Voor 20% gewijzigd door BertV op 18-04-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
@GerritvA
Zonder de mopperkont uit te willen hangen zou ik 3800km absoluut niet zien als trouwe dienst.
Batavus Razer zal toch ook bedacht zijn als werkpaard?
Of is er een 0 afgevallen in je bericht en moet het 38.000km zijn?

@Bilonirao
Lachen, jij hebt gewoon te goede conditie voor een gewone E-Bike.
Een speedpedelec zul je vast kunnen waarderen, komt er een tandje adrenaline bij
en krijg je ook tijd erbij om nog een andere sport te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:15
Ik zou om coulance vragen en anders deze brief invullen en aan de fietsenmaker afgeven.
https://www.consuwijzer.n...atie-ondeugdelijk-product

Zo'n dure fiets mag, onder normale omstandigheden, niet kapot gaan binnen 4.000km, dat is gewoon een productiefout die de fietsenmaker met Batavus moet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Binolirao schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:16:
Ok, ik zit met een dubio wel of geen elektrische fiets aanschaffen? 4-5 keer per week ga ik (nu nog op een sportieve stadsfiets met naafversnelling) op de fiets naar het werk (15,5km enkel). Bij wat slechter weer fiets ik er +/- 45 minuten op bij normaal weer +/- 38 minuten en bij wind stil/wind mee onder de 35 minuten.

Nu heb ik afgelopen 2 dagen 2 verschillende elektrische fietsen getest, dag 1 was een Bosch active line plus middenmotor (50nm motor) met Derailleurversnelling. Hierbij merkte ik al snel dat ik constant boven de 25 aan het fietsen was en de motor dus in feite niks deed. Laten we stellen dat 5/6 van de rit de motor niks heeft gedaan.

Dag 2 kreeg ik een kalkhoff met Impulse Evo RS (80nm motor) mee met naafversnelling, deze heeft eigenlijk de gehele rit (heen en terug) op ultra gestaan en hierdoor had ik ondersteuning tot 27km/h waardoor ik dus op de heenweg er 38 minuten over heb gedaan en op de terugweg 35 minuten. Prima zou je dan toch denken? Maar ik merk als ik boven die snelheid wil fietsen dat ik dan gehinderd wordt door de motor en zwaarder moet aanzetten.

Is een elektrische fiets dan gewoon niks voor mij of zie ik iets over het hoofd? Een speed pedelec zit er qua financien op dit moment niet in en de kalkhoff die ik op het oog heb gaat al richting de 3000. Hebben jullie nog suggesties?
Ik tik op rechte stukken ook constant tegen de begrenzer van mijn Giant Entour aan want ik heb ook een fietsgeschiedenis en ik vind het persoonlijk prima, ik heb een kantoorbaan en dat is dan gewoon mijn dagelijkse fitness.
De fiets helpt me enorm bij optrekken, klimmen en tegenwind en dat geeft me overall gewoon veel comfort wat ik voor regulier woon werk verkeer, waar ik hem feitelijk voor heb, erg prettig vind want dan kom ik niet doorweekt van het zweet op werk.

Als je toch sneller wil moet je kijken naar speedpedelecs daar ga je mee naar 45 km/u, maar mijn inziens is het dan wel belangrijk dat je veel lange rechte stukken met veel overzicht hebt want als je oud wil worden ga je dat niet doen binnen de bebouwde kom van een drukke stedelijke omgeving. :) (mijns inziens)
Daar vind ik een normale elektrische fiets al een beetje listig op maximale snelheid, de hoeveelheid mensen die je rijsnelheid gewoon niet goed inschatten is absurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 18-04-2019 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BertV schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:15:
[...]

ah, garantie, of het ontbreken daarvan. :|
3800km is niks, dit is niet acceptabel. edit: mocht het 38000 zijn dan begrijp ik de reactie beter.

Ik kreeg net te horen dat mijn, nog geen twee jaar oude accu 540 cycli had geladen, en dat de garantie stopt bij 500. Handig om te weten, ook voor anderen die hun fiets durven in te zetten als onbetaalbare auto-vervanger.

Bosch gaat nu kijken of ze gaan vergoeden, met een heel circus van 1x opladen bij de fietsenmaker, 1x leegrijden, meten.
Ik zou me ook afvragen wat ze als laadcycle zien. Elke keer als je de plug er in doet of elke keer als er 1 hele accucapaciteit geladen is.
Ik laad mijn accu dagelijks 2x, soort van half op. (thuis en op werk)
Die garantie zou met 10 laad"cycli" per week wel achterlijk hard gaan. (er van uit gaande dat ik hem in het weekend laat staan, wat geen gegeven is)

Al heb ik trouwens geen Bosch motor, en mij is niets verteld over laadcyclussen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 18-04-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023

Heel herkenbaar, maar je zegt het zelf al, als er wind is rij je er 45' over. Zelf rij ik ook een stuk over 15 km en voordeel is dat je altijd hetzelfde tempo hebt. Op de ebike rij ik het in 35/36 minuten, wind tegen bestaat niet meer. Ik had ook het gevoel dat de ebike geen toegevoegde waarde had, totdat ik mijn gewone fiets weer pakte. Je zweet toch wat meer en op een gewone sportfiets is je gemiddelde gewoon lager en de inspanning hoger. Ik heb wel begin maart een racefiets gekocht en dat is wel echt significant sneller. Ik rij nu met wind mee over 15 km zonder heel veel inspanning gemakkelijk het ritje in 32'. Maar een ebike is gewoon heel relaxt en straks in het najaar en de winter is het gewoon geen doen op een racefiets. Maar je hebt gelijk even lekker doortrappen op een ebike is eigenlijk niet te doen. Dus je gemiddelde zal altijd rond de 25 km/u liggen, of je moet behoorlijk wind mee hebben, dan gaat hij wel makkelijk harder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
EvaluationCopy schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:42:
Hmm. Is dat zo? De achterrem van de e-bike van Mrs. Rukapul blijft namelijk issues geven. In de 2 jaar zweeft dat ding tussen aanlopenen of gebrek aan remkracht, zeer weinig km tussen vervangen van remblokken, remvloeistof al keer vervangen, etc. Toen ik laatst zelf remblokjes bij mezelf wisselde en even haar achterrem ook dacht mee te nemen, mocht ik wederom ervaren dat nieuwe remblokken daar niet eens passen 8)7 Mijn huidige hypothese is dat de stelschroef niet werkt, maar nog geen idee hoe dat te testen.

Ik ben het dus wel eens met @Harmvdw dat e-bikes kwetsbaar en potentieel duur per km zijn. Het gebrek aan serviceability op de dure onderdelen is ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Anoniem: 834471 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:27:
[...]

Ik zou me ook afvragen wat ze als laadcycle zien. Elke keer als je de plug er in doet of elke keer als er 1 hele accucapaciteit geladen is.
Het laatste. Ik heb zeker wel vaker geladen dan 500 keer.

Dat haal ik met woon-werk al bijna binnen een jaar (met 2x per dag laden).

Nu de accu "gaar" is kost dat 2 laadcycli per dag. (hij gaat tweemaal compleet leeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Rukapul schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:51:
[...]

Hmm. Is dat zo? De achterrem van de e-bike van Mrs. Rukapul blijft namelijk issues geven. In de 2 jaar zweeft dat ding tussen aanlopenen of gebrek aan remkracht, zeer weinig km tussen vervangen van remblokken, remvloeistof al keer vervangen, etc. Toen ik laatst zelf remblokjes bij mezelf wisselde en even haar achterrem ook dacht mee te nemen, mocht ik wederom ervaren dat nieuwe remblokken daar niet eens passen 8)7 Mijn huidige hypothese is dat de stelschroef niet werkt, maar nog geen idee hoe dat te testen.

Ik ben het dus wel eens met @Harmvdw dat e-bikes kwetsbaar en potentieel duur per km zijn. Het gebrek aan serviceability op de dure onderdelen is ook zoiets.
Blij om te horen dat ik niet de enige ben met gedoe.
Ik heb gister mijn fiets gebracht maar ga vanmiddag langs om even te praten over een oplossing want ik heb geen vertrouwen dat het met deze fiets ooit nog goed komt. Heb voor gesteld als mogelijke oplossing, of geld terug of een andere fiets. Zullen zien wat voor oplossing ze vanmiddag gaan aanbieden.
Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik wil wel wat positiefs inbrengen, dat mist dit topic, ook door mij, nu een beetje. :P

Afbeeldingslocatie: https://mapio.net/images-p/122435773.jpg

Ik ben enorm blij met mijn speed-pedelec, als actief en wendbaar, minimalistisch, schoon vervoermiddel.
Dwars door de Utrechtse heuvelrug (feitelijk fietspad) leukste van mijn dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoe werkt dat onverplicht fietspad? Moet je dan ook de motor uitschakelen? :+

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:55

Metro2002

Memento mori

Maasluip schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:57:
Volgens mij staat er letterlijk in de wet dat het verboden is voor (brom)fietsen met ingeschakelde verbrandingsmotor. Electrische bromfietsen en speedpedelecs zouden dus technisch gezien toegestaan zijn. Totdat die wet aan de moderne tijd wordt aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik zet hier de ondersteuning terug op TOUR, of zelfs ECO.
Maximale snelheid is, hooguit, 30 km/u op de rechte stukken.

Motor-uitzetten wordt je niet vrolijk van met een E-bike.
Ik doe het wel eens als ik achter een mountainbike zit, volgens mij trap ik dan een stuk zwaarder dan mijn voorganger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider

Perfect toch, ik zou dan sowieso voor de Active Line Plus motor gaan. Lekker zuinig voor jou, en ondersteuning op de momenten dat jij het echt nodig hebt.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-06 15:43
Hier toevallig na een vergelijkbare periode bij de fiets van mijn moeder hetzelfde defect, en hetzelfde bizarre bedrag voor een "defecte sensor".

Je zou "bijna denken" dat het een productiefout of een opzettelijkheidje is..

Ik ga 'm binnenkort eens uit elkaar schroeven om te kijken wat het problem is.
Ofwel die sensor is slecht gemaakt, ofwel er is een kabeltje stuk. Kan me haast niet voorstellen dat het een niet-vervangbaar onderdeel is..

[ Voor 11% gewijzigd door Mar.tin op 18-04-2019 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Mar.tin schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:58:
[...]

Hier toevallig na een vergelijkbare periode bij de fiets van mijn moeder hetzelfde defect, en hetzelfde bizarre bedrag voor een "defecte sensor".

Je zou "bijna denken" dat het een productiefout of een opzettelijkheidje is..

Ik ga 'm binnenkort eens uit elkaar schroeven om te kijken wat het problem is.
Ofwel die sensor is slecht gemaakt, ofwel er is een kabeltje stuk. Kan me haast niet voorstellen dat het een niet-vervangbaar onderdeel is..
Ik geloof er sowieso niet zo veel van dat het zo belabbberd gesteld is met de "repareerbaarheid" van die motorunits. Ik heb nog jaren garantie dus ik haal die van mij (nog) niet open maar ik kan er zo te zien gewoon in met een paar hex sleutels.

Ik denk dat het eerder een kennisprobleem is bij fietsenmakers omdat die opeens electronica moeten gaan troubleshooten.
Ik vind eigenlijk dat je geen electrische fietsen moet verkopen als je ze niet deftig kan servicen. Zo'n sensor moet je gewoon kunnen vervangen natuurlijk.
Als die oprecht niet vervangen kunnen worden wordt het hoog tijd dat consumentenorganisaties eens wat herrie gaan schoppen want dan kan je feitelijk electrische fietsen in asburd korte termijnen als total loss beschouwen vanwege één of ander ditje of datje.
Je heist toch ook geen nieuw blok in een auto als als één of andere gare zekering of sensor kapot is?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 18-04-2019 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 07:05

B64

Metro2002 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:06:
[...]

Volgens mij staat er letterlijk in de wet dat het verboden is voor (brom)fietsen met ingeschakelde verbrandingsmotor. Electrische bromfietsen en speedpedelecs zouden dus technisch gezien toegestaan zijn. Totdat die wet aan de moderne tijd wordt aangepast.
Onverplichte fietspaden zijn niet toegankelijk voor bromfietsen, dus ook niet voor speed pedelecs en electrische bromfietsen. Snorfietsen mogen er alleen rijden met uitgeschakelde verbrandingsmotor, dus een electrische snorfiets mag er wel rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door B64 op 18-04-2019 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

Anoniem: 834471 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:21:
Als die oprecht niet vervangen kunnen worden wordt het hoog tijd dat consumentenorganisaties eens wat herrie gaan schoppen want dan kan je feitelijk electrische fietsen in asburd korte termijnen als total loss beschouwen vanwege één of ander ditje of datje.
Exact. Als de FM met een onaanvaardbaar voorstel komt dan escaleer je het naar Batavus zelf. Als die niet acteren dan schrijf je een consumentenprogramma of de consumentengids aan met een feitelijk goed onderbouwd verhaal.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Anoniem: 834471 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:21:
[...]

Ik geloof er sowieso niet zo veel van dat het zo belabbberd gesteld is met de "repareerbaarheid" van die motorunits. Ik heb nog jaren garantie dus ik haal die van mij (nog) niet open maar ik kan er zo te zien gewoon in met een paar hex sleutels.

Ik denk dat het eerder een kennisprobleem is bij fietsenmakers omdat die opeens electronica moeten gaan troubleshooten.
Ik vind eigenlijk dat je geen electrische fietsen moet verkopen als je ze niet deftig kan servicen. Zo'n sensor moet je gewoon kunnen vervangen natuurlijk.
Je heist toch ook geen nieuw blok in een auto als als één of andere gare zekering of sensor kapot is?
Que apple, die doet dat dus ook. en blijkbaar kan dat gewoon allemaal :+
Niet repareren gewoon vervangen, binnen garantie eet je de kosten wel, buiten garantie betaalt de consument. En ja, fiets economisch total loss maar je kan niet zelf de sensor vervangen.

En volgens mij werkt het ook nog zo dat als je het wel voor elkaar krijgt als fietsenmaker raak je vrij vlot je toegang tot de software kwijt.

Er is een reden waarom ik zelfbouw/ chinees rij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:06

Chrasher

Tevree met z'n PS5

BertV schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:32:
Ik wil wel wat positiefs inbrengen, dat mist dit topic, ook door mij, nu een beetje. :P

[Afbeelding]

Ik ben enorm blij met mijn speed-pedelec, als actief en wendbaar, minimalistisch, schoon vervoermiddel.
Dwars door de Utrechtse heuvelrug (feitelijk fietspad) leukste van mijn dag.
Oh man, over 4 weken ben ik daar een drietal weken met de fiets op vakantie. Dat is een van mijn favoriete fietsroutes. Heel die omgeving is trouwens heerlijk om te fietsen. _/-\o_
Geen straf om daar jaarlijks een aantal weken rond te fietsen. 8)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-06 17:59
Een paar maanden geleden kwam ik hier eens informeren en lezen omdat ik op zoek was naar een fiets. Ik kon toen toevallig de Sparta van mijn schoonvader overnemen omdat hij een nieuwe ging kopen. Prima fiets, 5 jaar oud. Dus ik wilde voorlopig nog een paar jaar op die fiets doorfietsen en dan over een jaar of 2 een nieuwe kopen. Na een week of 5 dagelijks gebruik, sloeg het 'noodlot' toe. Het schroefdraad in het trapashuis was kapot. Er moest een nieuw frame komen. Sparta zou dit betalen en ik zou binnen 3 weken een nieuw frame hebben. Nu, ruim 5 weken later, blijkt dat het frame niet meer leverbaar is en dat ze 1000 euro geven voor de fiets.
Prima deal, inruil voor de fiets zonder het defect zou zo rond de 600 euro zijn, dus ik kan weer gaan zoeken naar een vervanger.
Nu had ik eigenlijk aan het begin van het jaar de Batavus dinsdag e-go op het oog. De leverdatum van week 20 komt nu al vrij dichtbij, dus daar kan ik wel even op wachten. Ik zag echter ook de Razer op de site van Batavus.
Kan iemand mij vertellen wat ik over het hoofd zie, ik begrijp niet waar het prijsverschil van 300 euro vandaan komt. De Razer heeft geen schijfremmen heeft een Alfine i.p.v. een nexus-naaf. Verder hebben ze volgens mij dezelfde motor en dezelfde accu, maar toch is de Razer 300 euro duurder. Zit er zoveel kwaliteitsverschil in de naaf bijvoorbeeld?

Ik vind de Razer stiekem wel mooier, maar 300 euro is het uiterlijk me ook niet waard. Ik hoop dat iemand voor opheldering kan zorgen.
Hieronder beide fietsen:

https://defietser.nl/fiet...heren/razer-8713568377195
https://defietser.nl/fiet...insdag-e-go-8713568377324

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Er wordt door de fabrikanten tegen de fietsenmakers gezegd dat ze niets zelf mogen vervangen. Een stom lager stuk betekend al nieuwe motor. Als je geen garantie meer hebt gewoon zelf open maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
@BertV Ik ben blij dat je zo geniet van je fietsroute, maar als dat het hoogtepunt van je dag is moet je op zoek naar een andere baan en/of partner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Ik wil eens een speed pedelec proberen naar mijn werk. Maar wat ik zie aan verhuur is vrij prijzig en krijg je een hele mooie dure speed pedelec, die ik zelf nooit zou kopen.

Is er iemand bereid, in omgeving Amsterdam, bereid zijn speed pedelec (of opgevoerde ebike) aan mij te verhuren of lenen trgen vergoeding voor een paar dagen?
Ik zou alleen een paar keer mee naar mijn werk willen fietsen, en kan de fiets thuis en op mijn werk binnen achter slot en grendel zetten.

Alvast bedankt.

[ Voor 80% gewijzigd door !null op 19-04-2019 08:40 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

EvaluationCopy schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 07:31:
@BertV Ik ben blij dat je zo geniet van je fietsroute, maar als dat het hoogtepunt van je dag is moet je op zoek naar een andere baan en/of partner ;)
Dat geeft in de praktijk te veel ellende. :+
Er wordt door de fabrikanten tegen de fietsenmakers gezegd dat ze niets zelf mogen vervangen. Een stom lager stuk betekend al nieuwe motor. Als je geen garantie meer hebt gewoon zelf open maken.
idd, ze mogen en kunnen niks doen. In de praktijk is dat dus meepraten met de klant, en vervolgens meepraten met bosch. (of merk y)
!null schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 07:36:
I
Is er iemand bereid, in omgeving Amsterdam, bereid zijn speed pedelec (of opgevoerde ebike) aan mij te verhuren of lenen trgen vergoeding voor een paar dagen?
Ik woon niet in omgeving A'dam...en de eerste indruk moet wel een goede zijn. :P
Mijn eerste ervaring was op een gewone E-bike. Dat beviel erg goed, op de snelheid na, dus gewoon in het diepe gesprongen met een lease-contract.
Voor veel km's dus absoluut een aanrader.

Je kunt bij gazelle wat rondjes rijden;
https://www.gazelle.nl/experience-center

[ Voor 55% gewijzigd door BertV op 19-04-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Nou ik heb gisteren met de FM overlegd over een mogelijke oplossing.
Hun voorstel is, fiets terug naar de fabriek en daar compleet na laten kijken of kijken om de fiets in te ruilen.
Nu ben ik dus aan het twijfelen wat ik moet.
Als ik hem in ga ruilen kost het me waarschijnlijk geld, nu snap ik dat een fiets minder waard wordt maar om nu alweer extra geld bij moeten leggen voelt wat wrang. Maar wat als hij naar de fabriek gaat ik hem terug krijg en hij nog steeds slecht is.
Iemand nog tips hoe hier mee om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Nu online
BertV schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:37:
[...]

Ik woon niet in omgeving A'dam...en de eerste indruk moet wel een goede zijn. :P
Mijn eerste ervaring was op een gewone E-bike. Dat beviel erg goed, op de snelheid na, dus gewoon in het diepe gesprongen met een lease-contract.
Voor veel km's dus absoluut een aanrader.

Je kunt bij gazelle wat rondjes rijden;
https://www.gazelle.nl/experience-center
Een gewone e-bike lenen moet wel lukken. Maar ik ben op zoek naar de speed pedelec ervaring om te kijken wat de realistische reistijd is, en uiteraard hoe ik het fietsen vind op zo'n snelle pedelec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 22:08
[b]berndw in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"
Kan iemand mij vertellen wat ik over het hoofd zie, ik begrijp niet waar het prijsverschil van 300 euro vandaan komt. De Razer heeft geen schijfremmen heeft een Alfine i.p.v. een nexus-naaf. Verder hebben ze volgens mij dezelfde motor en dezelfde accu, maar toch is de Razer 300 euro duurder. Zit er zoveel kwaliteitsverschil in de naaf bijvoorbeeld?
Er is inderdaad een serieus prijsverschil tussen een alfine en een Nexus.
https://www.bikester.be/s...rem-11s-zwart-644093.html
https://www.bikester.be/s...8-speed-zwart-517468.html

Volgens wat ik heb gelezen is de Alfine intern een stuk steviger en kan hij de hoge krachten bij elektrische motoren beter aan. Voor een gewone e-bike zal het waarschijnlijk niet te veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 10:25

Jij hebt denk ik zoiets nodig:

https://www.stevensbikes...._id=114&cou=DE&lang=de_DE

Afbeeldingslocatie: https://www.stevensbikes.de/2019/img/slider_res/8x_lite_tour_gent_19_55_foggy_grey_my19.jpg

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Torched schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:54:
[...]

Niet repareren gewoon vervangen, binnen garantie eet je de kosten wel, buiten garantie betaalt de consument. En ja, fiets economisch total loss maar je kan niet zelf de sensor vervangen.
True, Apple stuurt met hun "genius bar" inderdaad ook aan op vervanging van het hele apparaat, maar er zijn ook een legioen third parties reparatiecenters en legio guides die dat achterlijke beleid de troef afsteken.
Dat moeten ze ook steeds vaker met redelijk negatieve pers afkopen dus dat is nog wel een keer klaar.
En volgens mij werkt het ook nog zo dat als je het wel voor elkaar krijgt als fietsenmaker raak je vrij vlot je toegang tot de software kwijt.
Ik geloof er niet zo veel van als zo'n fietsenmaker roept dat hij geen fietsen van merk x mag repareren en daardoor zijn serviceovereenkomst kwijt is dat zo'n merk nog lang leeft. Ze hebben wat dat betreft niet bepaald hetzelfde "gewicht" als apple.
Voor elke e-bike 20 anderen (i.t.t. Apple), en dat is allemaal cookie cutter hardware tevens. Zeker in het "normale e-bike" segment geven sommige fabrikanten er wel fancy naampjes aan maar het is allemaal gewoon bosh, yamaha, shimano, panasonic hardware wat iedereen, diens hond, en diens hond's speeltje gewoon kan kopen en met genoeg kennis en tools kan servicen.
Hoe zit het met het verzekering en aansprakelijkheids aspect van zo'n hobbybob fiets?
Mag dat eigenlijk wel?
Heb wel eens overwogen om zo'n kit te kopen voor mijn mountainbike in het verleden maar die zijn o.a. niet begrenst of op wat voor manier dan ook gekeurd. Volgens mij is dat duur als oom agent moeilijk doet of als je ergens schade veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-06 20:47
Los van materiaal verschil fietst de Razor wel anders dan de e go. De Razor is sportiever.
Ik heb zelf de Razor, maar af en toe vraag ik mezelf af of ik niet beter de dinsdag had moeten kopen. Ziet er niet zo sportief uit, maar rijdt voor lange afstanden toch wel wat relaxter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
Horla schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:46:
[...]

Er is inderdaad een serieus prijsverschil tussen een alfine en een Nexus.
https://www.bikester.be/s...rem-11s-zwart-644093.html
https://www.bikester.be/s...8-speed-zwart-517468.html

Volgens wat ik heb gelezen is de Alfine intern een stuk steviger en kan hij de hoge krachten bij elektrische motoren beter aan. Voor een gewone e-bike zal het waarschijnlijk niet te veel uitmaken.
Dat is een Alfine 11 vs een Nexus 8. Er is een Alfine 8, die is grofweg 30 euro duurder dan een Nexus 8. Geen idee wat exact de verschillen zijn, maar het is meer dan een andere sticker iig. De Nexus gebruikt andere shifters en zo te zien werkt het schakelmechanisme andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik begrijp niet dat beide fietsen zijn uitgevoerd met een 400Wh accu.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Anoniem: 834471 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:54:
[...]

Hoe zit het met het verzekering en aansprakelijkheids aspect van zo'n hobbybob fiets?
Mag dat eigenlijk wel?
Heb wel eens overwogen om zo'n kit te kopen voor mijn mountainbike in het verleden maar die zijn o.a. niet begrenst of op wat voor manier dan ook gekeurd. Volgens mij is dat duur als oom agent moeilijk doet of als je ergens schade veroorzaakt.
Zolang de "hobby" inelkaarknutsel fiets begrenst is op 25 km/h (plus/mines 10%) is oom agent dik tevreden en ook de verzekering van tegenpartijen ingeval van een ongeval. Zo'n fiets behoeft ook niet gekeurd te worden en je kunt er een normale verzekering op afsluiten.

Maar het moge duidelijk zijn indien hij hoger begrenst staat dat dan alle ellende en toegebrachte schade aan derden voor je eigen rekening is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Laatst online: 23:45

menonv

Beunhazerij?

Na lang doorlezen van meerdere draadjes, ervaringen, en een fiets te hebben uitgeprobeerd met voormotor en middenmotor (bosch btw), gaat de voorkeur toch echt uit voor een fiets met middenmotor.
Gekozen voor het setje wat hier al vaker werd gepost ;

Bafang 48V750W BBS02B
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2017-61-s29r
Fietskit LG batteries kit 13Ah
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2017-7m-d4mx

Dit alles te monteren op een tot op heden onverwoestbare Gazelle Chamonix Sportive uit 2015.
De bidonhouder al gedemonteerd zodat meteen aan de slag kan worden gegaan. Hou jullie op de hoogte.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

technoaddict schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:54:
Los van materiaal verschil fietst de Razor wel anders dan de e go. De Razor is sportiever.
Ik heb zelf de Razor, maar af en toe vraag ik mezelf af of ik niet beter de dinsdag had moeten kopen. Ziet er niet zo sportief uit, maar rijdt voor lange afstanden toch wel wat relaxter.
Als ik zou moeten kiezen, en ik heb beide getest, dan zou ik voor de razor gaan maar wel met een stuurpenverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-06 15:43
Torched schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:54:
[...]

Ik vind het persoonlijk bij een telefoon / tablet nog wel een ander verhaal dan bij een fiets. Véél van de componenten in een telefoon zijn zo klein en zo geïntegreerd dat het niet meevalt om bij een defecte laadcontroller een nieuw onderdeel in te bouwen. Evenzogoed is het diagnose stellen van een dergelijk apparaat iets lastiger dan van een "ruim opgezette fiets".

Ik verwacht dat er iets relatief simpels stuk is, en dat dat voor een paar tientjes te fiksen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
@menonv met zo'n krachtige motor trek je die accu snel leeg. Hoeveel bereik heb je nodig?

Met m'n nieuwe 250w bafang en 36v/17.4A accu haal ik met stevige / volle ondersteuning 110km. Ongeveer 5,7w/km.

Ervan uitgaande dat met een 750w motor het verbruik 3x zo hoog is, kom je dan op 36km bereik met volle ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:14
Dat de motor meer accuverbruik heeft is zeker, maar om dit lineair om te zetten van 250W naar 750W lijkt me wat ver gaan. Alles valt en staat nl. met de belasting van een motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Laatst online: 23:45

menonv

Beunhazerij?

@wian @elinx
Nouuu, dat valt wel mee :p ik ben nog jong - maar het is wel handig hier in het zuiden des lands om wat extra ondersteuning te hebben bij de bergjes. De fiets wordt voor mij vervangend vervoer van & naar het werk.
750 watt zal eens leuk zijn, maar op de rechte stukken zal het op de minste stand zijn. Ik heb op het werk de mogelijkheid om op te laden.
Daarnaast ben ik een favante Ingress speler (dus erop uit met de benenwagen en fiets) waarbij je speelgebied groter wordt als je iig bergen niet meer hoeft te gaan omzeilen.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supersinga
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05-2024
wian schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 08:47:
Met m'n nieuwe 250w bafang en 36v/17.4A accu haal ik met stevige / volle ondersteuning 110km. Ongeveer 5,7w/km.
5,7 Wh/km. ;)

Singa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mijn moeders fiets met Bafang 8Fun motor (van de Aldi/Lidl) heeft een klein probleem: het voor- en achterlicht blijft altijd aanstaan. Het licht aan/uitzetten via het display werkt dus niet meer. Alleen de accu eruit halen, zorgt ervoor dat het licht uit gaat (logisch...).

Heeft iemand met een Aldi/Lidl fiets of een fiets met een Bafang/8Fun motor dit al eens een keer eerder gehad? Of weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
silmaril8 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:12:
Mijn moeders fiets met Bafang 8Fun motor (van de Aldi/Lidl) heeft een klein probleem: het voor- en achterlicht blijft altijd aanstaan. Het licht aan/uitzetten via het display werkt dus niet meer. Alleen de accu eruit halen, zorgt ervoor dat het licht uit gaat (logisch...).

Heeft iemand met een Aldi/Lidl fiets of een fiets met een Bafang/8Fun motor dit al eens een keer eerder gehad? Of weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Zet je het licht aan via je display of via de toetsen aan het stuur? Welk display heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
gop1 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:51:
Zet je het licht aan via je display of via de toetsen aan het stuur? Welk display heb je?
De lichten worden aangezet via de toetsen aan het stuur. Op het display verschijnt dan een licht icoontje. Maar nu staan de lichten dus altijd aan, vanaf het moment dat de accu in de fiets wordt geklikt.

Het is de volgende display/toetsenunit:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2mq6fyp.png

[ Voor 12% gewijzigd door silmaril8 op 20-04-2019 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 11:18
@menonv met zo'n krachtige motor trek je die accu snel leeg.
Nee hoor, heeft daar weinig mee te maken in dit geval.
@menonv et m'n nieuwe 250w bafang en 36v/17.4A accu haal ik met stevige / volle ondersteuning 110km. Ongeveer 5,7w/km.
Dan fiets je of heel langzaam op een racefiets of je levert zelf veel inspanning.
@menonv rvan uitgaande dat met een 750w motor het verbruik 3x zo hoog is, kom je dan op 36km bereik met volle ondersteuning.
Zo werkt dat niet. Mijn 750W BBS heeft bij gelijk rijgedrag hetzelfde bereik als mijn 350W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Is die 350w 36v of 48v? Wat is het bereik dan en wat is de capaciteit van je accu?

Ik fiets niet langzaam, 25-30km/u en trap zonder inspanning mee. Is 5,7Wh/km zo weinig dan? Mijn Gazelle heeft altijd licht gefietst, weet niet of dat een verschil maakt.

Iets anders; de Lidl fiets die in de aanbieding is heeft idd een bbs01b middenmotor met blaupunkt opdruk. De connector voor de bafang usb kabel is aanwezig. Samsung accu is met 13,7 iets groter dan de vorige keer. De bijgeleverde lader is nu 3A ipv 2A. Qua configuratie lijkt blaupunkt geen wijzigingen te hebben gemaakt. Voelt als de standaard bbs01b config, maar ik heb m'n usb kabel uitgeleend dus kan de config nu niet uitlezen. De blaupunkt display is anders dan de vorige, het is nog niet gelukt om de max snelheid te veranderen. Fietst fijn en voelt stevig aan. Voor 1079 een prima fiets.

[ Voor 53% gewijzigd door wian op 21-04-2019 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 599159

Goedemorgen, Ik heb een Batavus met een midden motor en Ion software. Na een kilometer of 15 fietsen geeft het display een E53 foutmelding. Op de een of andere manier krijg ik het probleem niet opgelost. Weet iemand wat het kan zijn of eventueel een oplossing voor dit vervelend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-06 09:48
Kort review over mijn fiets: Endeavour Kalkhoff 5B. (belt)
Foto"s: https://www.dropbox.com/s...3GcPZ9ESO-uT8T5wlVLa?dl=0

- Fiets rijdt goed, overschakelingen tussen versnellingen en elektrische ondersteuning gaat goed.
- Fietsondersteuning tot 26,5 km/u (had liever iets meer gehoopt, maar dat wist ik van tevoren)
- Keuzes scherm: uur - totale afstand - gemiddelde afstand - afstand van de rit (deze kan je telkens resetten) - max. km/u - walk assistence
- Batterij: gemakkelijk uitneembaar, mooi weggewerkt (groot pluspunt) - opladen kan door batterij eruit te nemen of door de batterij in te laden (klein klepje dat open kan)
- Bochten: gaat goed, al doe ik het nog redelijk rustig aan. Fiets voelt wel goed aan.
- Zand-, asfalt, kasseiwegen: alles gaat hier prima mee. Fiets ligt tussen een stadsfiets en een MBT en dat merk je ook (bv. dikkere banden)
- Motor is vrij stil, regelmatig in de natuur gereden en de vogeltjes hoor je mooi fluiten
- Licht: zeer goed licht, vrij straf wel, makkelijk aan en uit te zetten (door knop)

Enkele opmerkingen:
- Computer is afneembaar, geen zakje meegekregen (soms onhandig om weg te steken, al past het wel in mijn broekzak)
- Zadel zit voorlopig behoorlijk hard, maar vermoedelijk komt dit omdat ik zo'n zadel niet gewoon ben
- Geen fietspomp bijgekregen
- Apart nog fietstassen aangekocht (handig afneembare) + speciale binnenband gekocht (extra korting ook gekregen)

Tip:
- Mocht je een elektrische fiets in België willen komen, kan het op termijn zijn dat de btw verlaagd wordt naar 6 % ipv 21%. Nadeel: dit kan nog wel even duren.
( bron: https://www.hln.be/nieuws...t-allemaal-goed~a118558e/ )

Vraag
- Ik ben aan het denken om een trekhaak te installeren + fietsenrek aan te kopen. Kan iemand me advies of tips geven ivm deze zaken? Waarschijnlijk ga ik alles laten doen door: https://www.trekhaakdokter.be/
- Fietsrek van thule, maar met elektrische fiets. Weet niet waar ik allemaal moet opletten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
ikke87 schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:36:

- Fiets rijdt goed, overschakelingen tussen versnellingen en elektrische ondersteuning gaat goed.
- Fietsondersteuning tot 26,5 km/u (had liever iets meer gehoopt, maar dat wist ik van tevoren)
- Keuzes scherm: uur - totale afstand - gemiddelde afstand - afstand van de rit (deze kan je telkens resetten) - max. km/u - walk assistence
- Batterij: gemakkelijk uitneembaar, mooi weggewerkt (groot pluspunt) - opladen kan door batterij eruit te nemen of door de batterij in te laden (klein klepje dat open kan)
- Bochten: gaat goed, al doe ik het nog redelijk rustig aan. Fiets voelt wel goed aan.
- Zand-, asfalt, kasseiwegen: alles gaat hier prima mee. Fiets ligt tussen een stadsfiets en een MBT en dat merk je ook (bv. dikkere banden)
- Motor is vrij stil, regelmatig in de natuur gereden en de vogeltjes hoor je mooi fluiten
- Licht: zeer goed licht, vrij straf wel, makkelijk aan en uit te zetten (door knop)

Enkele opmerkingen:
- Computer is afneembaar, geen zakje meegekregen (soms onhandig om weg te steken, al past het wel in mijn broekzak)
- Zadel zit voorlopig behoorlijk hard, maar vermoedelijk komt dit omdat ik zo'n zadel niet gewoon ben
- Apart nog fietstassen aangekocht (handig afneembare) + speciale binnenband gekocht (extra korting ook gekregen)

Tip:
- Mocht je een elektrische fiets in België willen komen, kan het op termijn zijn dat de btw verlaagd wordt naar 6 % ipv 21%. Nadeel: dit kan nog wel even duren.

Vraag
- Ik ben aan het denken om een trekhaak te installeren + fietsenrek aan te kopen. Kan iemand me advies of tips geven ivm deze zaken? Waarschijnlijk ga ik alles laten doen door: https://www.trekhaakdokter.be/
- Fietsrek van thule, maar met elektrische fiets. Weet niet waar ik allemaal moet opletten
link HLN doet het niet, heb je full linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Vraag
Bij fietsendragers telt het maximale kogelgewicht en de maximale draagkracht van de drager zelf. Gewicht van de drager kan dus van belang zijn als je meer dan een e-bike mee wilt nemen.

Bij e-bikes is het tevens soms wat gepuzzel om ze direct naast elkaar te plaatsen bv omdat een middenmotor minder lege ruimte overlaat voor trappers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Vervolg van mijn ervaringen met mijn tweede Batavus Razer. (link naar: Deel 1. Deel 2 ), na een half jaar en bijna 4500 km.

Ben zeer tevreden over de Alfine-11 naaf, schakelt als boter en die versnellingen die flink dichter op elkaar zitten dan bij de Alfine-8 zorgen ervoor dat ik veel zuiniger rijd.. De Volspeed (volspeed.de) chip heb ik ingesteld op een max van 30km/u, waarbij hij langzaam afbouwt tot 33km/u. Voor mij is die 30km hard zat hier op de vrij drukke fietspaden in de randstad. :)
Heb wel mijn achtertandwiel laten vervangen door eentje met 1 tandje meer (19 > 20) om meer gebruik te kunnen maken van de 7e t/m 9e versnelling (minste interne weerstand van de naaf).
Link naar mijn huidige versnellingsverhoudingen bij 80rpm

Paar leuke feitjes van de Volspeed chip:
- Omdat hij de bandenmaat kan inlezen uit de motor-instellingen weet ik nu dat de Yamaha op de Razer 2210mm als bandenomtrek gebruikt. Dat is dus iets minder dan de 2220 mm van de "28 / 40-622" band. Dat is dus ook de reden dat mijn snelheid en afgelegde afstand maar max 2% afwijkt van bijv. de Strava app.
- Het wijzigen van de bandenomtrek op de Volspeed chip heeft alleen invloed op de snelheid die op het display wordt weergegeven. Voer ik een grotere bandenmaat in dan zal de afbouw al bij een snelheid lager dan 25km/u op het display beginnen. De motor kan je daar dus niet mee foppen. ;)
- Omdat deze chip de afstand afgelegd in een hogere snelheid dan 25km/u pas in rust doorstuurt naar de motor is de max. tripsnelheid op het display niet meer relevant (deze schiet regelmatig naar de 120km/u bij het aanzetten van het display ter compensatie van de km's) :+
- Met het verhogen van de ondersteuningssnelheid naar 30km/u kom ik nog steeds op een gemiddelde actieradius van 100-120km (woonwerk) en 140Km+ (toertocht) uit met mijn 400Wh accu's. Gebruik zelden de STD en HIGH stand, maar rijd vooral in de ECO en ECO+ stand.

Ik schakel dus liever een versnelling terug met wat tegenwind dan een hogere ondersteuning te kiezen.Vermoedelijk is de combinatie van de Alfine-11 en de nieuwe ECO+ stand zeer voordelig in het verbruik.
Wat betreft het verschil tussen de ondersteuning van de 2015 en 2018 Yamaha motor (uit een Duitse pdf):
  • Stand - 2015 - 2018
  • ECO+ - nvt - 50%
  • ECO - 90% - 100%
  • STD - 180% - 190%
  • HIGH - 270% - 280%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Chrasher schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:31:
Vervolg van mijn ervaringen met mijn tweede Batavus Razer. (link naar: Deel 1. Deel 2 ), na een half jaar en bijna 4500 km.

Ben zeer tevreden over de Alfine-11 naaf, schakelt als boter en die versnellingen die flink dichter op elkaar zitten dan bij de Alfine-8 zorgen ervoor dat ik veel zuiniger rijd.. De Volspeed (volspeed.de) chip heb ik ingesteld op een max van 30km/u, waarbij hij langzaam afbouwt tot 33km/u. Voor mij is die 30km hard zat hier op de vrij drukke fietspaden in de randstad. :)
Heb wel mijn achtertandwiel laten vervangen door eentje met 1 tandje meer (19 > 20) om meer gebruik te kunnen maken van de 7e t/m 9e versnelling (minste interne weerstand van de naaf).
Link naar mijn huidige versnellingsverhoudingen bij 80rpm

Paar leuke feitjes van de Volspeed chip:
- Omdat hij de bandenmaat kan inlezen uit de motor-instellingen weet ik nu dat de Yamaha op de Razer 2210mm als bandenomtrek gebruikt. Dat is dus iets minder dan de 2220 mm van de "28 / 40-622" band. Dat is dus ook de reden dat mijn snelheid en afgelegde afstand maar max 2% afwijkt van bijv. de Strava app.
- Het wijzigen van de bandenomtrek op de Volspeed chip heeft alleen invloed op de snelheid die op het display wordt weergegeven. Voer ik een grotere bandenmaat in dan zal de afbouw al bij een snelheid lager dan 25km/u op het display beginnen. De motor kan je daar dus niet mee foppen. ;)
- Omdat deze chip de afstand afgelegd in een hogere snelheid dan 25km/u pas in rust doorstuurt naar de motor is de max. tripsnelheid op het display niet meer relevant (deze schiet regelmatig naar de 120km/u bij het aanzetten van het display ter compensatie van de km's) :+
- Met het verhogen van de ondersteuningssnelheid naar 30km/u kom ik nog steeds op een gemiddelde actieradius van 100-120km (woonwerk) en 140Km+ (toertocht) uit met mijn 400Wh accu's. Gebruik zelden de STD en HIGH stand, maar rijd vooral in de ECO en ECO+ stand.

Ik schakel dus liever een versnelling terug met wat tegenwind dan een hogere ondersteuning te kiezen.Vermoedelijk is de combinatie van de Alfine-11 en de nieuwe ECO+ stand zeer voordelig in het verbruik.
Wat betreft het verschil tussen de ondersteuning van de 2015 en 2018 Yamaha motor (uit een Duitse pdf):
  • Stand - 2015 - 2018
  • ECO+ - nvt - 50%
  • ECO - 90% - 100%
  • STD - 180% - 190%
  • HIGH - 270% - 280%
Heb jij zelf de Alfine-8 met een Alfine-11 naaf vervangen?

En hoe is de kettingrek na 4500km :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Strider schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:55:
[...]
Heb jij zelf de Alfine-8 met een Alfine-11 naaf vervangen?
En hoe is de kettingrek na 4500km :)
Toen ik mijn oude Razer inruilde voor een nieuwe heb ik er door mijn dealer een Alfine-11 in laten bouwen..Kettingrek is tot nu toe verwaarloosbaar, maar bij de 5000km beurt gaan we dat pas echt zien. Omdat ik zelden boven de 30km/u zit en ook zelden de hogere ondersteuningen gebruik, verwacht ik dat het vergelijkbaar is met mijn oude Razer. (originele ketting + achtertandwiel vervangen na ruim 15000km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Chrasher schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:35:
[...]

Toen ik mijn oude Razer inruilde voor een nieuwe heb ik er door mijn dealer een Alfine-11 in laten bouwen..Kettingrek is tot nu toe verwaarloosbaar, maar bij de 5000km beurt gaan we dat pas echt zien. Omdat ik zelden boven de 30km/u zit en ook zelden de hogere ondersteuningen gebruik, verwacht ik dat het vergelijkbaar is met mijn oude Razer. (originele ketting + achtertandwiel vervangen na ruim 15000km)
Pas na 15.000km :o, dan ga ik echt betwijfelen wat de toegevoegde waarde van een Belt in combinatie met een naaf (Nexus/Alfine 8-11) versnelling is.

Heeft de dealer nog iets voor je Alfine 8 versnelling teruggegeven :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Onderhoud is "key" in de levensduur van ketting en tandwielen. Ik houd dit altijd goed bij, wat de levensduur zo kan verdubbelen.
En die oude Alfine-8 ligt bij het grofvuil (bijna 30000 km). Mijn oude Razer is daar gewoon voorzien van mijn omgewisselde Alfine. Heb een nette inruil gedaan waarbij hij de 8 mocht behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:30

Enkele opmerkingen:

Tip:

Vraag
Ik zie veel pluspunten bij de Kalkhoff
-Bosch Active line plus
-alfine naaf ( duimschakeling vind ik ideaal )
-CDX riemaandrijving
-70 lux verlichting
-deore T6000 remmen

En als een van de weinigen bij ebike fabrikanten
-een steekas voor ( voor mij een voorwaarde als ik voor schijfremmen ga kiezen )

TOP ;) ;) ;)

Zou zelf alleen een ander slot hebben gekozen
De axa victory is het verbeterde slot t.o.v. de axa defender

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vandaag de sparta M11ti besteld bij mijn lokale fietsenmaker :)
Afbeeldingslocatie: https://www.fietsonline.com/media/catalog/product/cache/15/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/4/04500396_01_cb08aede53.jpg

Eind juni is ie pas leverbaar -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-06 17:59
Ben 2e paasdag naar Ede gereden om bij 'de Fietser' verschillende fietsen te rijden die ik op het oog had. Zo heb ik daar de Batavus Dinsdag e-go en de Batavus Zonar e-go gereden. Ook de Sparta M8B activeline. De Sparta reed het lekkerst, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een wat sportiever model zoals bijv. de Zonar. Alleen op de Zonar en de Dinsdag zat een 70nm Yamaha motor die naar mijn mening teveel geluid maakte.

Ik zat nog in dubio over een naaf- of een derailleurversnelling, maar ik ga toch voor een wat sportievere fiets met derailleur. Koga heeft een mooie fiets (E-lement) en ik ben ook wel gecharmeerd van de Cube Touring en Kathmandu serie. Afhankelijk van welke uitvoering je neemt, zit je toch richting de 3000 euro. Dit is eigenlijk wel het maximum wat ik er voor uit wil geven.

Touring hybrid exc 500wh - EUR 2699 - shimano XT derailleur, Bosch active line 50nm
Kathmandu hybrid pro 500wh - EUR 2499 - shimano Deore derailleur, Bosch performance CX 75nm
Kathmandu hybrid exc 500wh - EUR 2999 - shimano XT derailleur, Bosch performance CX 75nm

Is het verschil tussen de laatste 2 fietsen 500 euro waard? Zelfde motor, andere afmontage.
En heb merk je in NL op het vlakke fietspad met een enkele reis van 20km het verschil tussen de active line en de performance line? Zo niet, dan is die eerste fiets ook een optie. Of kijk ik ergens overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 22:54

R2L

Foxke schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 19:54:
Vandaag de sparta M11ti besteld bij mijn lokale fietsenmaker :)
[Afbeelding]

Eind juni is ie pas leverbaar -O-
Gefeliciteerd! Ziet er geweldig uit... :P Zonder proefrit gekocht? Zo ja waar heb je ter vergelijking op gefietst?

Ikzelf twijfel tussen een Batavus Dinsdag Ego, de Sparta M8Tb Riem 500wh en de door jou bestelde Sparta M11ti. De M8Tb Riem 500wh en de M11ti hebben exact dezelfde prijs overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
R2L schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 23:32:
[...]

Gefeliciteerd! Ziet er geweldig uit... :P Zonder proefrit gekocht? Zo ja waar heb je ter vergelijking op gefietst?

Ikzelf twijfel tussen een Batavus Dinsdag Ego, de Sparta M8Tb Riem 500wh en de door jou bestelde Sparta M11ti. De M8Tb Riem 500wh en de M11ti hebben exact dezelfde prijs overigens.
Ben een aantal weken geleden ook bij de fietser in Ede geweest om een proefrit te maken. Heb daar ook op de batavus zonar en dinsdag e-go gereden, en deze fiets voelde voor mij het beste aan. Ook maakte de sparta minder geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 20-06 14:04
Grappig dat mensen kiezen op minder geluid. Ik heb een Dinsdag E-Go en hoor alleen maar wind tijdens het fietsen. De wind overstemt de moter makkelijk. Hangt misschien wel van je snelheid af B)
Alleen bij het wegrijden thuis hoor ik de moter de eerste 10 seconde.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 21:55

Metro2002

Memento mori

Strider schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:43:
[...]

Pas na 15.000km :o, dan ga ik echt betwijfelen wat de toegevoegde waarde van een Belt in combinatie met een naaf (Nexus/Alfine 8-11) versnelling is.

Heeft de dealer nog iets voor je Alfine 8 versnelling teruggegeven :+
Ik weet uit ervaring dat een ketting best lang mee kan als hij of is afgeschermd óf als je er niet mee in de regen, sneeuw, hagel, blubber etc rijdt. Dat is funest voor een ketting en dan ben je blij als je de 5k haalt ermee.
Ik hield mijn ketting ook altijd écht goed bij maar na 5k waren ze echt wel op. Vooral een winter door de pekel heen en je kan je kettingset weggooien.

Dan is een beltdrive wel lekker, dat heb ik nu op mijn fiets en alleen al het onderhoudsvrije is het al waard. En uiteraard omdat het stil is, je geen clip om je broek hoeft te doen en gewoon lekker soepel rijdt :)
Ik kan het wel aanraden in elk geval, voor mij nooit meer een ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeNoMke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-12-2022
Is er toevallig al iemand die zijn QonQer heeft ontvangen? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen :)

-insert witty signature here -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-06 16:26
VeNoMke schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:55:
Is er toevallig al iemand die zijn QonQer heeft ontvangen? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen :)
Ben ook wel benieuwd, ook naar recente plaatjes want de plaatjes op www.qonqer.nl zijn hopeloos verouderd en al lang niet meer representatief voor het huidige model.

Wanneer je op de homepage naar beneden scrollt zie je direct het verschil met de foto's en het plaatje eronder, compleet andere fiets.

[ Voor 15% gewijzigd door Vlassie1980 op 24-04-2019 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeNoMke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-12-2022
Vlassie1980 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:02:
[...]

Ben ook wel benieuwd, ook naar recente plaatjes want de plaatjes op www.qonqer.nl zijn hopeloos verouderd en al lang niet meer representatief voor het huidige model.

Wanneer je op de homepage naar beneden scrollt zie je direct het verschil met de foto's en het plaatje eronder, compleet andere fiets.
Inderdaad, er is op elke foto wel iets verschillends op te merken. Ik had ook al vernomen via het topic hier dat de fietsen waarmee een (betalende) proefrit kon gemaakt worden ook prototypes waren en dus afwijken van de modellen die geleverd zullen worden.

Ik ben enthousiast over de fiets maar het is wel allemaal wat vaag...

-insert witty signature here -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Metro2002 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:49:
[...]

Ik weet uit ervaring dat een ketting best lang mee kan als hij of is afgeschermd óf als je er niet mee in de regen, sneeuw, hagel, blubber etc rijdt. Dat is funest voor een ketting en dan ben je blij als je de 5k haalt ermee.
Ik hield mijn ketting ook altijd écht goed bij maar na 5k waren ze echt wel op. Vooral een winter door de pekel heen en je kan je kettingset weggooien.

Dan is een beltdrive wel lekker, dat heb ik nu op mijn fiets en alleen al het onderhoudsvrije is het al waard. En uiteraard omdat het stil is, je geen clip om je broek hoeft te doen en gewoon lekker soepel rijdt :)
Ik kan het wel aanraden in elk geval, voor mij nooit meer een ketting.
Ja inderdaad, maar je ziet tegenwoordig steeds meer ebikes die een Nexus 8 naaf hebben in combinatie met een belt. Het voordeel tegenover een ketting + kettingkast, want dat is goed mogelijk met een Nexus 8, zou het onderhoud moeten zijn. Maar als je bij dergelijke setups pas na 15K je ketting hoeft te vervangen heeft een Belt weinig toegevoegde waarde meer :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
De ketting van mijn Razer heb ik na 20k vervangen Dan moet je wel gelijk alles vervangen, ketting + beide kettingbladen. De tanden van het achterblad (met 18k km, originele kettingblad brak na 2k) waren niet eens heel extreem afgesleten, maar ik kon mijn achterwiel gewoon niet ver genoeg naar achteren plaatsen om nog een beetje fatsoenlijke kettingspanning te houden. De Razer heeft een Chainglider, dat werkt blijkbaar prima. Af en toe wat olie door het gaatje druppelen, de Chainglider hoeft er niet eens af.

Net weer een lekke band gehad :( Reed vorige week door een gebroken glazen bierfles, de bodem bleef letterlijk in de band zitten en draaide een heel rondje mee. Was een Continental Contact Plus E-Bike band. Hij was niet direct lek, maar er zat wel een snee tot aan het karkas in :( Natuurlijk heeft geen enkele fietsenwinkel hier die band op voorraad in de goede maat, was alleen een beetje te lui met bestellen... Nu begaf hij het dus wel.

https://imgur.com/O6fVs2t

Zou mooi zijn als mensen gewoon hun t*ringzooi in de vuilnisbak gooien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 11:18
Kodess schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:01:
Grappig dat mensen kiezen op minder geluid. Ik heb een Dinsdag E-Go en hoor alleen maar wind tijdens het fietsen. De wind overstemt de moter makkelijk. Hangt misschien wel van je snelheid af B)
Alleen bij het wegrijden thuis hoor ik de moter de eerste 10 seconde.
Mijn ervaring is ook dat nieuwe fietsen/motoren minder geluid maken dan degene die al een paar 100 of paar 1000 km hebben gelopen. Misschien is degene die nu als nieuwe erg stil is straks wel de grootste lawaaimaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:57
VeNoMke schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:21:
[...]

Inderdaad, er is op elke foto wel iets verschillends op te merken. Ik had ook al vernomen via het topic hier dat de fietsen waarmee een (betalende) proefrit kon gemaakt worden ook prototypes waren en dus afwijken van de modellen die geleverd zullen worden.

Ik ben enthousiast over de fiets maar het is wel allemaal wat vaag...
Toevallig vorige week contact gehad met ze, en toen hadden ze de verwachting om deze of volgende week de eerste uit te kunnen leveren. Ik sta zelf op de lijst dus ben ook wel erg benieuwd.

Ze vertelden me toen ik een proefrit maakte dat enkel de kleur iets afwijkt (voor de oranje variant)....maar de juiste kleur hadden ze al wel boven staan....en was iets minder fluoriserend.

Overigens kon ik gewoon een proefrit maken bij hun zonder kosten....of het ooit betaald is geweest weet ik niet..lijkt me eigenlijk ook raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Opperpanter2 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:41:
[...]

Mijn ervaring is ook dat nieuwe fietsen/motoren minder geluid maken dan degene die al een paar 100 of paar 1000 km hebben gelopen. Misschien is degene die nu als nieuwe erg stil is straks wel de grootste lawaaimaker :)
Ik onderschrijf dit punt. En niet alleen geluid, maar ook de interne weerstand kan toenemen.

Daarom zijn al die 'e-bike testen' ook zo compleet waardeloos, want af-fabriek kan zelfs de meeste gammele meuk nog wel een weekje redelijk presteren. Logischer is daarom dat ANWB & co. eens een flink aantal fietsen van een half, 1 en 2 jaar oud pakken en die goed bekijken. En dat hoeft niet eens per merk-model, maar kan veelal op basis van de gebruikte componenten.

Idem ook weer de recente waarschuwing van de brandweer over e-bike accu's. Op basis van publieke bronnen lijkt het alsof bepaalde (niet-)merken de ranglijsten aanvoeren. In plaats van dat de brandweer een statistiek opvoert (en consumenten actief met hun voeten kunnen stemmen!) komt er een vaag algemene boodschap waar veel moeilijker op te handelen valt*.

*ik moet nog eens op zoek naar een geschakeld contact die na instelbare tijd uitgaat voor dit soort oplaadtoepassingen (simpel, niet op basis van tijdstip, maar op basis van tijdsduur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

Rukapul schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:40:
[...]
*ik moet nog eens op zoek naar een geschakeld contact die na instelbare tijd uitgaat voor dit soort oplaadtoepassingen (simpel, niet op basis van tijdstip, maar op basis van tijdsduur)
Ik heb er altijd een schakelklok tussen zitten, een ansmann aes1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Opperpanter2 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:41:
[...]

Waarschijnlijk kan dat eenvoudig verholpen worden met een nieuwe smering.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:25
Ik probeer mijn crank los te krijgen maar de crankmoer gaat met geen mogelijkheid los. Het gaat om een FSA CK-745. Met een imbus 10mm tegen de klok geprobeerd los te draaien maar zit muur vast. Vannacht ingespoten met WD40 ook geen effect. Fiets is 160km oud dus een roest probleem lijkt me sterk. Iemand Tips?

Crank

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 12:54

Pathogen

Shoop Da Whoop

Stomme suggestie, maar moet je aan deze kant niet toevallig met de klok mee draaien? Of is dat alleen bij de trappers zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

edit: ik dacht dat het om het pedaal ging.
schroefdraad is hier iig wel andersom.

In het geval met het pedaal heb ik het zelf met een vlam geprobeerd, meerdere dagen W40, steeksleutel gebroken. Een kant zat te vast.

[ Voor 79% gewijzigd door BertV op 25-04-2019 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 17:28

OgWok

U.N.C.L.E.

robbinonline schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:08:
Ik probeer mijn crank los te krijgen maar de crankmoer gaat met geen mogelijkheid los. Het gaat om een FSA CK-745. Met een imbus 10mm tegen de klok geprobeerd los te draaien maar zit muur vast. Vannacht ingespoten met WD40 ook geen effect. Fiets is 160km oud dus een roest probleem lijkt me sterk. Iemand Tips?

[Afbeelding: Crank]
Daarvoor heb je een inbus dop 10mm nodig die je op een halfduims ratel zet. Daar kan je echt kracht mee zetten...

Afbeeldingslocatie: https://www.birzman.nl/bikeimages/upload/1024/bm08rwhhbs10.png

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

BertV schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:11:
edit: ik dacht dat het om het pedaal ging.
schroefdraad is hier iig wel andersom.

In het geval met het pedaal heb ik het zelf met een vlam geprobeerd, meerdere dagen W40, steeksleutel gebroken. Een kant zat te vast.
Geen idee of het hier van toepassing is, maar ik heb wel eens een keukenkraan gehad die met geen mogelijkheid los ging. Wat coca cola er overheen en ik draaide hem zo los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
robbinonline schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:08:

[Afbeelding: Crank]
Als je dit heb geprobeerd met een standaard inbus sleuteltje van 10-12 cm lang dan kan ik mij voorstellen dat je hem niet los krijgt.

Je kan proberen je inbussleutel te verlengen met een stalen pijp oid of de oplossing die OgWok aangeeft.

Als je deze moer eruit hebt en je wil je crank eraf; zorg er dan voor dat vóórdat je de trekker erop schroeft ook het ringetje hebt meegenomen, die blijft nog wel eens zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben vandaag in verband met de weersvooruitzichten maar met de trein naar werk gegaan, maar doet me wel denken, wat mag ik van mijn elektrische fiets verwachten qua waterdichtheid?

Hij staat bij mij gewoon binnen, maar als ik een uur door één of andere helse wolkbreuk fiets en er gaat wat kapot ga ik dan moeilijkheden krijgen rond garantie?
Zit ongetwijfeld een theorie en praktijk kant aan?
Ik weet bijvoorbeeld dat Samsung heel mooi zit de paraderen met watervastheid van hun telefoons maar als je daadwerkelijk waterschade gaat claimen geven ze niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Nu online
Niet gehinderd door enige kennis van zaken, zou ik toch verwachten dat je ook met een elektrische fiets door gigantische regenbuien moet kunnen fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-06 16:26
Anoniem: 834471 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:00:
Ik ben vandaag in verband met de weersvooruitzichten maar met de trein naar werk gegaan, maar doet me wel denken, wat mag ik van mijn elektrische fiets verwachten qua waterdichtheid?

Hij staat bij mij gewoon binnen, maar als ik een uur door één of andere helse wolkbreuk fiets en er gaat wat kapot ga ik dan moeilijkheden krijgen rond garantie?
Zit ongetwijfeld een theorie en praktijk kant aan?
Ik weet bijvoorbeeld dat Samsung heel mooi zit de paraderen met watervastheid van hun telefoons maar als je daadwerkelijk waterschade gaat claimen geven ze niet thuis.
In al die jaren die ik op e-bikes heb gedraaid richting mijn werk en terug heb ik nooit enige hinder gehad van vocht. Ben inmiddels met mijn 3e ebike bezig:

- 1e fiets was ombouw met FMH motor ombouwset
- 2e fiets was een Merida Espresso met Bosch
- Huidige fiets is een Bulls Green Mover E45

We praten over +/- 55.000 km en ik ga vaak door weer en wind.

Met andere woorden: Ik zou me daar totaal niet druk om maken, elektrische fietsen zijn spatwaterdicht. Zolang je niet de sloot in fietst zal het dus wel meevallen :+
Pagina: 1 ... 95 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.