Ik zou ook voor de victoria gaan vanwege de remmen. Op de Batavus fiets zitten hydraulische velgremmen van magura. Deze zijn prima voor droge omstandigheden maar met flinke regenval is je remweg echt een stukje langer. Tevens worden mijn fietsbanden erg vies en zwart van het remstof. Wat ook nog een nadeel is, je velg slijt ook een stuk sneller door de toegepaste remmen. Ik heb zelf een speedpedelec waar ik meestal rond de 30 a 32km/h mee fiets. Ik laat mijn fiets altijd graag uitrollen maar ik heb mijn achtervelg toch al wel een stukje dunner geremd dan mijn voorvelg. Ik heb er nu ongeveer 14500 km mee gefietst en ik schat dat ik er nog zo'n 7000km bij die velg eraf kan remmen. Dan zal de slijtage echt te hoog zijn geworden en komt een vervanging van het wiel in het zicht. Nou kost dat ook niet zoveel maar die tramelant heb je niet met schijfremmen. Als ik ooit een andere electrische fiets zou aanschaffen dat ga ik toch ook voor schijfremmen.Strider schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:09:
Ik twijfel tussen 2 elektrische fietsen, ze zijn zeer verschillend maar hebben daardoor allebei hun plus- en minpunten.
Gebruik: Woon/Werk, boodschappen etc.
Victoria Etrekking 8.9
[Afbeelding]
Batavus Wayz E-go® Active Plus
[Afbeelding]
Ik heb overigens op allebei de fietsen al een paar keer gefietst, maar ik krijg de keuze maar niet gemaakt
Waar zouden jullie voor gaan?
Hier ook een e-bike puur om de MTB tracks uit te kunnen rijden, of soms een stukje te fietsen waarbij je vroeger de auto pakte, de fiets is gewoon begrenst op 27 km/h, sneller is niet nodig.
Kan het met een gewone MTB in de bossen? jahoor het duurt dan veel langer of rijdt dan alleen de korte versie.
Hier een BBS02 met 13ah accu, bevalt goed, omdat op de fiets een rotatiesensor zit is het eigenlijk niks voor op een MTB, want anticipeert niet wat er komen gaat, ik noem het ook wel "cruise control" maar dan mee trappen, op de weg prima, in het bos / offroad niet geweldig.
Een mtb met trapkracht sensor is eigenlijk wel een must.
Enige voordeel sinds de e-mtb wordt er weinig meer geschakeld, hooguit als het spannend wordt.
Kan het met een gewone MTB in de bossen? jahoor het duurt dan veel langer of rijdt dan alleen de korte versie.
Hier een BBS02 met 13ah accu, bevalt goed, omdat op de fiets een rotatiesensor zit is het eigenlijk niks voor op een MTB, want anticipeert niet wat er komen gaat, ik noem het ook wel "cruise control" maar dan mee trappen, op de weg prima, in het bos / offroad niet geweldig.
Een mtb met trapkracht sensor is eigenlijk wel een must.
Enige voordeel sinds de e-mtb wordt er weinig meer geschakeld, hooguit als het spannend wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 09-04-2019 21:44 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Zou jij nog steeds voor een derailleur gaan? Volgens mij had je daar in februari wel je twijfels overVlassie1980 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:59:
[...]
Zonder meer de Victoria
+ Motor is krachtiger qua koppel (Performance Line CX)
+ Sportieve zit (persoonlijk hou ik hier meer van)
Onderhoud valt wel mee, maar als je gaat chippen kan het wel een dingetje worden. Koop dan maar gelijk een SP zou ik zeggen. Zit je legaal ook safe
BlaBlaBla
Derailleur op een normale e-bike wel, maar op een SP zeker niet. Ben van mening dat elke fatsoenlijke SP een achterwielmotor moet hebben. Anders hebben we het gewoon over een standaard e-bike zonder begrenzerStrider schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:57:
[...]
Zou jij nog steeds voor een derailleur gaan? Volgens mij had je daar in februari wel je twijfels over
Zelf 2,5 jaar lang een Merida 410 gehad, die lijkt qua specs aardig veel op die Victoria en daarmee 26000 km gefietst. Een keer de ketting en cassette laten vervangen en verder gewoon lekker toeren. Met max 25km/u slijt alles niet zo snel.
Experts, ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Ik ben nogal lang waardoor ik nu op een 70cm frame batavus mambo rij.
Bestaan er eigenlijk wel betaalbare grote frame fietsen? Ik kan ze niet vinden, of ik zoek niet goed genoeg.
De enige optie die ik wel tegenkom is extreem dure fietsen, soms zelfs maatwerk...
Nu heb ik ook gedacht om mijn huidige mambo, bevalt prima, om te bouwen.
Ik heb echter een versie met 7 versnellingen, dat schijnt wat minder te zijn heb ik gelezen?
Mijn idee zou dan zijn een bafang middenmotor te installeren. Ik gok dan de bbs01 250w. Lijkt mij voldoende ivm af en toe woon werk, 9km enkel.
Waar ik geen wijs uit wordt is waar deze het beste te bestellen. NL webshops zijn echt duur, alie wisselt in prijs, dus ja waar doe je dan goed aan?
Ik hoop dat iemand hier met soortgelijke problemen heeft gezeten, want lange mensen en elektrische fietsen is niet altijd een beste combi geloof ik..... 😁😎
Bestaan er eigenlijk wel betaalbare grote frame fietsen? Ik kan ze niet vinden, of ik zoek niet goed genoeg.
De enige optie die ik wel tegenkom is extreem dure fietsen, soms zelfs maatwerk...
Ik heb echter een versie met 7 versnellingen, dat schijnt wat minder te zijn heb ik gelezen?
Mijn idee zou dan zijn een bafang middenmotor te installeren. Ik gok dan de bbs01 250w. Lijkt mij voldoende ivm af en toe woon werk, 9km enkel.
Waar ik geen wijs uit wordt is waar deze het beste te bestellen. NL webshops zijn echt duur, alie wisselt in prijs, dus ja waar doe je dan goed aan?
Ik hoop dat iemand hier met soortgelijke problemen heeft gezeten, want lange mensen en elektrische fietsen is niet altijd een beste combi geloof ik..... 😁😎
Daar heb je wel een punt, alhoewel hier een riem ook een goede oplossing voor zou kunnen zijn. Dat zou uiteindelijk ook weer efficiënter zijn.Vlassie1980 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:46:
[...]
Derailleur op een normale e-bike wel, maar op een SP zeker niet. Ben van mening dat elke fatsoenlijke SP een achterwielmotor moet hebben. Anders hebben we het gewoon over een standaard e-bike zonder begrenzer
Zelf 2,5 jaar lang een Merida 410 gehad, die lijkt qua specs aardig veel op die Victoria en daarmee 26000 km gefietst. Een keer de ketting en cassette laten vervangen en verder gewoon lekker toeren. Met max 25km/u slijt alles niet zo snel.
Die Merida 410 lijkt inderdaad heel veel op de Victoria, het zou zomaar een Victoria kunnen zijn
[ Voor 6% gewijzigd door Strider op 10-04-2019 14:30 ]
BlaBlaBla
Strider schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:29:
[...]
Daar heb je wel een punt, alhoewel hier een riem ook een goede oplossing voor zou kunnen zijn. Dat zou uiteindelijk ook weer efficiënter zijn.
Die Merida 410 lijkt inderdaad heel veel op de Victoria, het zou zomaar een Victoria kunnen zijn
Was een prima fietsje, ging mij alleen net even wat te langzaam soms
Maar verder heel veel kilometers mee gedraaid, motor gaf bij 16.000 km foutmelding, ik had nog een maand garantie en toen nieuwe motor gekregen.
Na 2,5 jaar ingeruild voor deze:

2 weken geleden een Speedchip-S aangeschaft voor mijn Giant syncdrive pro. Na installatie en een dag woon- werkverkeer de chip er weer uitgehaald omdat het mij toch geen goed gevoel gaf.
Nu zit ik dus met een gloednieuwe chip waar ik vanaf wil en probeer hem dus te verkopen. Ik weet niet of het mag maar als er iemand interesse heeft stuur mij dan een berichtje.
Nu zit ik dus met een gloednieuwe chip waar ik vanaf wil en probeer hem dus te verkopen. Ik weet niet of het mag maar als er iemand interesse heeft stuur mij dan een berichtje.
Ik heb net besteld bij greenbikekit.com voor mijn Koga F3. Ik heb ook overwogen om bij Junstar-eu te bestellen via Amazon.de, maar kon daar geen geschikte accu vinden. Het prijsverschil met de NL webshops vond ik te groot.TooTall_NL schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:19:
Experts, ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Met installatie heb ik nog geen ervaring. Ik heb wel de crank er al een keer afgehaald om te meten of het wel zou passen.
Als ik zo naar jouw fiets kijk, denk ik dat het misschien niet zal passen met de huidige kettingkast.
Wat voor Bulls model is dat?Vlassie1980 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:44:
Ja de kettingkast had ik ook al zo'n vermoeden van dies dicht en vrij krap. Miss een andere bescherming erop.svandijk.nl schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:39:
[...]
Ik heb net besteld bij greenbikekit.com voor mijn Koga F3. Ik heb ook overwogen om bij Junstar-eu te bestellen via Amazon.de, maar kon daar geen geschikte accu vinden. Het prijsverschil met de NL webshops vond ik te groot.
Met installatie heb ik nog geen ervaring. Ik heb wel de crank er al een keer afgehaald om te meten of het wel zou passen.
Als ik zo naar jouw fiets kijk, denk ik dat het misschien niet zal passen met de huidige kettingkast.
Ik ga even kijken op de site genoemd hebt thnx!
Bulls Green Mover E45, wordt niet meer gemaakt.
+ Zeer krachtige ondersteuning
+ Snel (hoewel een Stromer nog sneller is)
+ Goede componenten
+ Schakelt erg goed en strak
+ Achterwielmotor zorgt voor zeer weinig slijtage omdat er geen druk op de ketting staat
- Rumoerige motor
- Enorm energieverbruik, 675Wh is genoeg voor krap 30 km enkel
Volgens mij komen de frames uit dezelfde fabriek. Spatborden lijken ook echt exact hetzelfde te zijn.Vlassie1980 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:44:
[...]
[Afbeelding]
Was een prima fietsje, ging mij alleen net even wat te langzaam soms![]()
Maar verder heel veel kilometers mee gedraaid, motor gaf bij 16.000 km foutmelding, ik had nog een maand garantie en toen nieuwe motor gekregen.
[Afbeelding]
Aan de hand van jouw reactie heb ik toch nog eens rond zitten kijkenpjotter1965 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:10:
@Strider. Ik zou gaan voor de Batavus, maar dan wel de exclusive ( met CDX belt )
https://www.batavus.nl/el...n/wayz-e-go-exclusive.htm
Ik hou nu eenmaal van een comfortabele zit.

Sparta M8TB RIEM 500WH
- Bosch Active Line Plus
- Tektro Schijfremmen
- Shimano Nexus 8 --> ik denk dat dit een typfout is, een Nexus 8 gaat volgens mij niet samen met een schijfrem, dus dit zou een Alfine 8 naaf moeten zijn. Maar aan de handgreep te zijn lijkt het toch een Nexus te zijn.
€ 2999,- --> € 2699,-.
Best een interessante fiets, wel een levertijd van 6 weken

[ Voor 30% gewijzigd door Strider op 10-04-2019 16:58 ]
BlaBlaBla
Da's toch niet zo heel hoog tov andere SP's (en e-scooters/brommers, om de vergelijking te maken)?Vlassie1980 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:23:
[...]
Ik heb de laatste tijd wat gedonder met mijn Alfine 8 naaf, de 7e en 8e versnelling werken af en toe niet. De kabel loopt soepel en het selectiemechanisme draait wel gewoon, het lijkt alsof hij intern blijft hangen ofzo. Er staat nu ruim 22k km op. Ik vroeg laatst nog bij de fietsenwinkel of dat ding geen onderhoud nodig heeft na zo'n kilometerstand, maar toen stonden ze mij glazig aan te kijken...
Ik kan 'm zelf wel open maken en een oliebad geven, maar als iemand een adresje weet in omgeving Rotterdam...
Ik kan 'm zelf wel open maken en een oliebad geven, maar als iemand een adresje weet in omgeving Rotterdam...
Vandaag getest op een MN7 2019 Premium model en dan is het bij stilstand twee keer achterelkaar op info drukken en aanpassen maar.Xavier schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:15:
[...]
Euhm zo uit mijn hoofd:
Elektra uit en dan aan en stil blijven staan, tijdens fietsen gaat het niet.
3x op info, dan moet je volgens mij een code invoeren, dat is 0512 (oftewel 5 december wanneer Sinterklaas jarig isBlijft toch een NL bedrijf) en dan kom je in een ander menu waar je van alles en nog wat kan uitlezen en aanpassen. Succes, als het niet lukt geef een gil, dan probeer ik het nog even.
Mijn Qwic is besteld wel wachten tot 8 mei..😭
Een Stromer doet ongeveer 15~16 Wh per km terwijl mijn Bulls 22Wh per km doetDreamvoid schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:02:
[...]
Da's toch niet zo heel hoog tov andere SP's (en e-scooters/brommers, om de vergelijking te maken)?
Is opzich goed te doen, maar ik zou niet nog 1 of 2 km verder van het werk af moeten wonen, past precies eigenlijk.
Ik las j.l. een Duitse test over efficiency van de verschillende motoren.
In de test stond een overzicht hoeveel Wh / km het verbruik was.
Ik kan helaas de test niet meer terug vinden.
Ik weet nog wel dat active line plus de motor was met het laagste verbruik.
Als iemand de test tegen komt, stuur me aub de link
( ik was namelijk van plan om voor een brose motor te gaan, maar de efficiency van deze motor was matig in de test )
( ik was namelijk van plan om voor een brose motor te gaan, maar de efficiency van deze motor was matig in de test )
Deze? https://www.test.de/E-Bik...ste-Reichweite-5439221-0/pjotter1965 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:18:
Ik las j.l. een Duitse test over efficiency van de verschillende motoren.
Niet de test die ik had gelezen, maar ook deze test geeft wel hetzelfde beeld van de brose-motor
Volgens de dealer manual: elke 2 jaar of 5000 kilometer een beurt. Dus bij 22k lijkt verse olie geen overbodige luxe.APBaguette schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:07:
Ik heb de laatste tijd wat gedonder met mijn Alfine 8 naaf, de 7e en 8e versnelling werken af en toe niet. De kabel loopt soepel en het selectiemechanisme draait wel gewoon, het lijkt alsof hij intern blijft hangen ofzo. Er staat nu ruim 22k km op. Ik vroeg laatst nog bij de fietsenwinkel of dat ding geen onderhoud nodig heeft na zo'n kilometerstand, maar toen stonden ze mij glazig aan te kijken...
ik heb een aantal vraagjes over de cowboy ebike voor de mensen die er een hebben of er hebben op gereden.
Hoe gemakkelijk is het eigenlijk om te fietsen met deze fiets als de batterij plat is? Aangezien deze geen versnellingen heeft, neem ik aan dat alleen starten iets moeilijker gaat? En is de standard versnelling zonder assist plezant genoeg om er ergens mee heen te fietsen?
Heft iemand bluetooth problemen gehad dat deze weg viel tijdens fietsen?
En hoe groot zijn jullie? Ik kan niets over kadermaten vinden dus neem aan dat er maar 1 kader maat is? Ik ben 178cm.
Hoe gemakkelijk is het eigenlijk om te fietsen met deze fiets als de batterij plat is? Aangezien deze geen versnellingen heeft, neem ik aan dat alleen starten iets moeilijker gaat? En is de standard versnelling zonder assist plezant genoeg om er ergens mee heen te fietsen?
En hoe groot zijn jullie? Ik kan niets over kadermaten vinden dus neem aan dat er maar 1 kader maat is? Ik ben 178cm.
Ik heb een Dinsdag e-go met Nexus 8 en hydraulische schijfremmenStrider schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:57:
- Shimano Nexus 8 --> ik denk dat dit een typfout is, een Nexus 8 gaat volgens mij niet samen met een schijfrem, dus dit zou een Alfine 8 naaf moeten zijn. Maar aan de handgreep te zijn lijkt het toch een Nexus te zijn.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik zoek me een ongeluk op hun site maar kan het niet vinden verzenden zij vanuit China? Dan zou je nog wel met invoerrechten en BTW zitten.svandijk.nl schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:39:
[...]
Ik heb net besteld bij greenbikekit.com voor mijn Koga F3. Ik heb ook overwogen om bij Junstar-eu te bestellen via Amazon.de, maar kon daar geen geschikte accu vinden. Het prijsverschil met de NL webshops vond ik te groot.
Ik vind dat eigenlijk wel raar - als je uitgaat van gelijk gewicht en snelheid, dan zou je toch qua energieverbruik vrijwel dezelfde waardes moeten vinden, uiteindelijk hebben we het over rolweerstand+luchtweerstand wat je moet opheffen. Is dat niet gewoon het verschil tussen 'optimistische cijfers uit de folder' versus de praktijk, of het verschil tussen de verse af-fabriek accucapaciteit versus na een paar duizend km (als in: hoeveel van die 675 kWh heb je er werkelijk nog in zitten)?Vlassie1980 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:31:
[...]
Een Stromer doet ongeveer 15~16 Wh per km terwijl mijn Bulls 22Wh per km doet
Is opzich goed te doen, maar ik zou niet nog 1 of 2 km verder van het werk af moeten wonen, past precies eigenlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 11-04-2019 10:44 ]
Check oa de groene banner bovenaan de website. Ze geven aan te kiezen voor de verzendmethode 'EU via Netherlands' als je van het duties free channel gebruik wilt maken.MarcoL1978 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:24:
[...]
Ik zoek me een ongeluk op hun site maar kan het niet vinden verzenden zij vanuit China? Dan zou je nog wel met invoerrechten en BTW zitten.
Ik merk niet veel capaciteitsverlies van de accu na +/- 12000 km in 2 jaar tijd.Dreamvoid schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:43:
[...]
Ik vind dat eigenlijk wel raar - als je uitgaat van gelijk gewicht en snelheid, dan zou je toch qua energieverbruik vrijwel dezelfde waardes moeten vinden, uiteindelijk hebben we het over rolweerstand+luchtweerstand wat je moet opheffen. Is dat niet gewoon het verschil tussen 'optimistische cijfers uit de folder' versus de praktijk, of het verschil tussen de verse af-fabriek accucapaciteit versus na een paar duizend km (als in: hoeveel van die 675 kWh heb je er werkelijk nog in zitten)?
Die SR Suntour motor vreet gewoon veel meer stroom als een motor van Stromer / Klever.
Voor mijn afstand is dat niet erg, maar ik zou dus niet nog iets verder van het werk moeten wonen.
Op het Stromer Forum is een speciaal topic waar de gebruikers het stroomverbruik bijhouden. Ik heb die cijfers dus niet uit een foldertje
Ah ok - opmerkelijk toch, dat er anno 2019 nog zoveel verschil in efficiency zit tussen electromotoren.
Die Stromer gebruikers baseren hun verbruik op de data die uit de boordcomputer komt. De vraag is hoe betrouwbaar dat is? Het is bekend dat de kilometerteller een afwijking heeft. Ik zou verbruik alleen met een goede verbruiksmeter opmeten tijdens het laden en afstand gebaseerd op GPS data. Pas dan kun je tussen verschillende merken vergelijken.
Je kunt op hoge snelheid bij lange na niet de opgegeven capaciteit van de accu benutten dus 22Wh/km op 30km is niet mogelijk met een 675Wh accu. Ik gok eerder op 18Wh/km of lager.
Ik zit zelf op ongeveer 15Wh/km aan het stopcontact, dus incl. laadverliezen en op basis van GPS tracking.
Je kunt op hoge snelheid bij lange na niet de opgegeven capaciteit van de accu benutten dus 22Wh/km op 30km is niet mogelijk met een 675Wh accu. Ik gok eerder op 18Wh/km of lager.
Ik zit zelf op ongeveer 15Wh/km aan het stopcontact, dus incl. laadverliezen en op basis van GPS tracking.
Verwijderd
Op welke manier gaf je dit geen goed gevoel?Kupauw schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:48:
2 weken geleden een Speedchip-S aangeschaft voor mijn Giant syncdrive pro. Na installatie en een dag woon- werkverkeer de chip er weer uitgehaald omdat het mij toch geen goed gevoel gaf.
Kan uit eigen ervaring bevestigen dat er bij greenbikekit geen additionele douanekosten bijkomen. Verzenden is niet goedkoop maar spullen waren goed ingepakt. Duurde wel twee weken voordat ik de spullen in huis had en de UPS track & trace code ging pas een dag voor bezorging werken. Maar erg tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding. Heb gekozen voor een bbs01b kit en 626w accu. Scheelt heel wat geld met Nederlandse winkels, maar garantie heb je in de praktijk waarschijnlijk niet (stuur maar eens een accu naar China...)doek55 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:49:
[...]
Check oa de groene banner bovenaan de website. Ze geven aan te kiezen voor de verzendmethode 'EU via Netherlands' als je van het duties free channel gebruik wilt maken.
dubbelpost
[ Voor 98% gewijzigd door wian op 11-04-2019 12:03 ]
Verwijderd
Sinds een week ook in e-bike land voor woon werk verkeer. (25km enkel)
Gekozen voor de Giant Entour E+, damesmodel i.v.m. verhoogde baragedrager en de fiets zelf o.a. vanwege het maximum gewicht van 160 kilo. (ben 1,97m en (nog) vrij forst rond de taille dus een stevige fiets is niet onbelangrijk)
Conclusie is wel een beetje dat ik dat veel eerder had moeten doen, alleen al vanwege de stessverminderende kwaliteit van gewoon naar je werk fietsen ten aanzien van een afhankelijkheid hebben van drie OV maatschappijen (waaronder NS) en qua reistijd is in de praktijk is het nog sneller ook.
Gekozen voor de Giant Entour E+, damesmodel i.v.m. verhoogde baragedrager en de fiets zelf o.a. vanwege het maximum gewicht van 160 kilo. (ben 1,97m en (nog) vrij forst rond de taille dus een stevige fiets is niet onbelangrijk)
Conclusie is wel een beetje dat ik dat veel eerder had moeten doen, alleen al vanwege de stessverminderende kwaliteit van gewoon naar je werk fietsen ten aanzien van een afhankelijkheid hebben van drie OV maatschappijen (waaronder NS) en qua reistijd is in de praktijk is het nog sneller ook.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2019 12:09 ]
Met hoge snelheid op het fietspad door de stad. Als ik daar iemand aanrijd en mogelijk letsel toe breng dan ben je flink de pineut als je fiets gechipped is.Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:56:
[...]
Op welke manier gaf je dit geen goed gevoel?
Ja, de stad... Ik moet een klein stukje door de stad voordat ik de dijk op kan. Meestal heb ik daar de ondersteuning gewoon uit staan, of op Eco. Ik rij daar niet harder dan 20-22 ofzo, ik hou me wel eventjes in. Puur uit zelfbehoud want het lijkt wel alsof niemand nog zit op te lettenKupauw schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:18:
[...]
Met hoge snelheid op het fietspad door de stad. Als ik daar iemand aanrijd en mogelijk letsel toe breng dan ben je flink de pineut als je fiets gechipped is.
[ Voor 4% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 11-04-2019 13:36 ]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Heel verstandig. Als ik van het perron loop, rijden daar regelmatig e-bikes met volle snelheid tussen de treinreizigers door. Ongelooflijk asociaal.Ondanks dat ik zelf graag fiets en op zoek ben naar een e-bike, zou ik bijna zeggen, leg daar maar flinke verkeersdrempels aan want sommigen weten zich niet aan te passen op een snelle fiets.BeQuietAndDrive schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:36:
[...]
Ja, de stad... Ik moet een klein stukje door de stad voordat ik de dijk op kan. Meestal heb ik daar de ondersteuning gewoon uit staan, of op Eco. Ik rij daar niet harder dan 20-22 ofzo, ik hou me wel eventjes in. Puur uit zelfbehoud want het lijkt wel alsof niemand nog zit op te letten
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Tsja, maar 20-22 is ook geen garantie dat je zonder brokken thuiskomt, ben ik vorige week achter gekomen... Ik rij over 't algemeen best defensief (al zeg ik 't zelfBeQuietAndDrive schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:36:
[...]
Ja, de stad... Ik moet een klein stukje door de stad voordat ik de dijk op kan. Meestal heb ik daar de ondersteuning gewoon uit staan, of op Eco. Ik rij daar niet harder dan 20-22 ofzo, ik hou me wel eventjes in. Puur uit zelfbehoud want het lijkt wel alsof niemand nog zit op te letten
De Giant Entour E+ heeft een 400wh accu? Red jij het daarmee retour (50km) zonder op te laden?Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:08:
Sinds een week ook in e-bike land voor woon werk verkeer. (25km enkel)
Verwijderd
In het kort: Nee.Tahref schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:36:
[...]
De Giant Entour E+ heeft een 400wh accu? Red jij het daarmee retour (50km) zonder op te laden?
300,400 en 500 heb je als optie.
Ik heb inderdaad de 400.
Ik laad op werk gewoon bij, mijn werkgever heeft voorzien in een lader, dus voor mij is single trip van belang maar ik kan met een beetje deftige assistentie op een enkele lading niet helemaal heen en terug nee.
Ik heb het een keertje bij acceptabele weersomstandigheden geprobeerd maar ik kom net twee/drie kilometer te kort.
Als ik zo'n tegenwind te verduren heb als eerder deze week ga ik zomaar door 2/3e van mijn accu en is het helemaal een gelopen race.
Ik moet er ook bij nuanceren dat ik zomaar rond 120 kilo weeg (weet het niet exact).
Als je wat meer binnen de "gemiddelden norm" valt en niet te vaak maximale assistentie aanzet denk ik dat je best wel over zou kunnen komen met die 400wh accu.
Ik had achteraf gezien gewoon de groostste moeten bestellen maar het is eigenlijk prima zo.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2019 16:53 ]
Ah, die laatste alinea verklaart een hoop. Mijn vorige fiets was een Koga met 320Wh accu, daarmee had ik na 40-45 km (woon-werk vice versa) meestal nog 30-40% accu over, ook na 4 jaar. Dan reed ik meestal in de middelste ondersteuningsstand (3 van 5) maar wel zoveel mogelijk 25-27 km/u. Alleen bij temperaturen onder nul durfde ik het niet aan, dan laadde ik op 't werk even bij.Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:46:
[...]
In het kort: Nee.
300,400 en 500 heb je als optie.
Ik heb inderdaad de 400.
Ik laad op werk gewoon bij, mijn werkgever heeft voorzien in een lader, dus voor mij is single trip van belang maar ik kan met een beetje deftige assistentie op een enkele lading niet helemaal heen en terug nee.
Ik heb het een keertje bij acceptabele weersomstandigheden geprobeerd maar ik kom net twee/drie kilometer te kort.
Als ik zo'n tegenwind te verduren heb als eerder deze week ga ik zomaar door 2/3e van mijn accu en is het helemaal een gelopen race.
Ik moet er ook bij nuanceren dat ik zomaar rond 120 kilo weeg (weet het niet exact).
Als je wat meer binnen de "gemiddelden norm" valt en niet te vaak maximale assistentie aanzet denk ik dat je best wel over zou kunnen komen met die 400wh accu.
Ik had achteraf gezien gewoon de groostste moeten bestellen maar het is eigenlijk prima zo.
Ik heb een testrit gehad op de Cowboy ebike. Tijdens de testrit werd ik getracked via GPS door de vertegenwoordiger op zijn smartphone. Er hoefde dus helemaal geen bluetooth verbinding te zijn en de smartphone werd alleen gebruikt voor activatie.hurricurry schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:27:
ik heb een aantal vraagjes over de cowboy ebike voor de mensen die er een hebben of er hebben op gereden.
De fiets heb ik ook geprobeerd zonder pedal-assist. Uiteraard is het wel moeilijk op gang te komen omdat je met een single speed fiets te maken hebt en je op hogere snelheid niet als een hamster in een hamstermolen tekeer wil gaan. Als je een beetje op gang bent is het echt prima te doen. Ik ben zelf 1.82m en de maat van de fiets was prima. Ik heb echter al wel iemand gesproken van 1.90m die de fiets verkocht heeft omdat die te klein aanvoelde.
Nu is het ook wel een sportieve fiets en dat moet je ook wel liggen. Het zal uiteraard niet dezelfde ervaring zijn als op een Gazelle.
Ik twijfel echter enorm omdat deze fiets alleen maar ongebruikt teruggestuurd mag worden binnen 2 weken. Een VanMoof mag je binnen 30 dagen zonder gezeur nog terugsturen. Voor een fiets van om en nabij 2000 euro wil je die natuurlijk ook wel even testen tijdens het woon werkverkeer.
Daarbij is de support voor zover ik heb meegemaakt wel geweldig goed en zijn ze ook druk bezig met contracten afsluiten voor service en onderhoud in Nederland.
Ook ik ben aan het rondkijken naar een e-bike en bij hierbij naar fietsenwinkel.nl geweest om te kijken naar een Cortina fiets
Hier werd door de medewerker een Brinckers Boston fiets bijgezet ter vergelijking.
Op beide fietsen gefietst en persoonlijk vond ik Brinckers fijner fietsen. (beiden voorwielmotor )
Nu komt dat natuurlijk o.a. ook omdat de Brinckers wat luxer was uitgevoegd.
Ondanks het prijsverschil van zo'n 250 euro neig ik meer naar de Brinckers dan de Cortina.
Echter in vergelijking met de Cortina is er over Brinckers niet veel reviews en testen te lezen.
Behalve dat het echt een merk van fietsenwinkel.nl is en deze betreft service wel eens steken laten vallen.
Cortina E-U1 komt in mijn samenstelling uit op €1389
Brinkers Boston komt in mijn samenstelling uit op €1639
Nu moet ik erbij wel vermelden dat in tegenstelling tot anderen heb ik niet gehad dat de verkoper van fietsenwinkel.nl negatief praatte over de fiets waarvoor ik in 1e instantie kwam (Cortina)
Ook nog maar eens bij Stella gaan kijken....
Hier werd door de medewerker een Brinckers Boston fiets bijgezet ter vergelijking.
Op beide fietsen gefietst en persoonlijk vond ik Brinckers fijner fietsen. (beiden voorwielmotor )
Ondanks het prijsverschil van zo'n 250 euro neig ik meer naar de Brinckers dan de Cortina.
Echter in vergelijking met de Cortina is er over Brinckers niet veel reviews en testen te lezen.
Behalve dat het echt een merk van fietsenwinkel.nl is en deze betreft service wel eens steken laten vallen.
Nu moet ik erbij wel vermelden dat in tegenstelling tot anderen heb ik niet gehad dat de verkoper van fietsenwinkel.nl negatief praatte over de fiets waarvoor ik in 1e instantie kwam (Cortina)
Fietsenwinkel staat erom bekend om in eigen parochie te spreken. Alle andere merken affikken en je eigen Brinckers meuk aanprijzen. Maar dat zal Stella uiteraard ook doen natuurlijkprivatair schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:54:
Ook ik ben aan het rondkijken naar een e-bike en bij hierbij naar fietsenwinkel.nl geweest om te kijken naar een Cortina fiets
Verwacht in ieder geval geen objectiviteit daar...
Verwijderd
Tendens is denk ik meer dat ze hun winstbelang napraten. Als ze aan de verkoop van zo'n Brinckers meer overhouden zal dat altijd de "betere" keus zijn.privatair schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:26:
Is Brinckers echt meuk dan ?
Persoonlijk heb ik altijd argwaan voor merken met één winkel, want je kan er dus nooit een objectief oordeel over krijgen van zo'n verkoper en je hebt verder geen enkel referentiekader, maar het is maar wat voor waarde je er zelf aan hecht.
Merken als Giant, Trek, Gazelle, Batavus, Cortina, etc wordt door jan en alleman aangeboden en daar kan je dus veel meningen over krijgen gewoon door naar een paar fietswinkels te gaan.
Overigens vind ik sowieso in "dezelfde" prijsklasse het verschil tussen fietsen marginaal. Ook tussen merken.
Ik heb er vorige week eentje gekocht, zat naar 6 verschillende fietsen te kijken als optie maar als je dingen als wel/geen lasnaden en kleurtjes misschien zadeltjes enzo even buiten beschouwing laat stonden er maar twee fundamenteel anders opgebouwde fietsen waar ik tussen kon kiezen.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2019 13:24 ]
Ik heb hem ook, en ik vind het een aanrader. Ik heb een iets oudere SwissDrive motor en die hoor je niet. Nadeel is dat dat ding helemaal niet te tunen is en er maar weinig mensen zijn die hem uit kunnen lezen. Maar al zou dat niet gebeuren ben ik er toch heel blij mee. Ligt als een blok op de weg en ik heb vanmorgen met licht windje mee een tijdje 47 km/u mee gefietst volgens GPS. Ik heb wel de wielomtrek flink naar beneden gezet, en hij lijkt nu wat meer te ondersteunen dan eerst. In de bebouwde kom zet ik hem op standje 2 (van de 5) en blijf ik onder de 30 km/u. En ook dan besef je dat maar weinig mensen echt opletten in het verkeer...Vlassie1980 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:23:
[...]
+ Zeer krachtige ondersteuning
+ Snel (hoewel een Stromer nog sneller is)
+ Goede componenten
+ Schakelt erg goed en strak
+ Achterwielmotor zorgt voor zeer weinig slijtage omdat er geen druk op de ketting staat
- Rumoerige motor
[ Voor 0% gewijzigd door Japio380 op 12-04-2019 13:35 . Reden: spelling ]
Ben er zelf ook gewoon erg blij mee. Het is geen Stromer maar hij doet veel dingen toch wel erg goed. Vind sowieso een Stromer heel erg duur. Wellicht dat ik over een tijdje ga kijken naar een occasion Stromer als opvolger maar een Klever X Speed heeft ook mijn aandacht en die is nog een stukje goedkoper ook.Japio380 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:34:
[...]
Ik heb hem ook, en ik vind het een aanrader. Ik heb een iets oudere SwissDrive motor en die hoor je niet. Nadeel is dat dat ding helemaal niet te tunen is en er maar weinig mensen zijn die hem uit kunnen lezen. Maar al zou dat niet gebeuren ben ik er toch heel blij mee. Ligt als een blok op de weg en ik heb vanmorgen met licht windje mee een tijdje 47 km/u mee gefietst volgens GPS. Ik heb wel de wielomtrek flink naar beneden gezet, en hij lijkt nu wat meer te ondersteunen dan eerst. In de bebouwde kom zet ik hem op standje 2 (van de 5) en blijf ik onder de 30 km/u. En ook dan besef je dat maar weinig mensen echt opletten in het verkeer...
Mijn lengte is echter een dingetje: Ik ben 1,99 en dan is een fiets in een goede maat vinden een hele uitdaging. De Bulls heeft framemaat 60 en die zit me als gegoten
Verwijderd
Dat vind ik dan wel weer weinig energieverbuik.B64 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 19:01:
[...]
Ah, die laatste alinea verklaart een hoop. Mijn vorige fiets was een Koga met 320Wh accu, daarmee had ik na 40-45 km (woon-werk vice versa) meestal nog 30-40% accu over, ook na 4 jaar. Dan reed ik meestal in de middelste ondersteuningsstand (3 van 5) maar wel zoveel mogelijk 25-27 km/u. Alleen bij temperaturen onder nul durfde ik het niet aan, dan laadde ik op 't werk even bij.
Ik wordt wel wat lichter de komende maanden, maar veel lichter dan 110/105 ga ik niet worden.
Ik ben ongeveer 1.97m en zou dus eigenlijk ergens rond de 95/100 kilo moeten wegen als je echt naar mijn BMI gaat turen maar dan moet ik teveel lekker eten laten staan daar heb ik geen zin in.
Ik heb het effect van rijdersgewicht op de actie radius gewoon een beetje onderschat.
Als die accu gaar wordt ga ik hem wel vervangen voor een groter exemplaar.
Nee dat niet: ik heb mijn Brinckers le Mans nu ruim een jaar (6000km) en geen enkele spijt van de aankoop.privatair schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:26:
Is Brinckers echt meuk dan ?
Het is wel zo dat ze je bij Fietsenwinkel.nl richting Brinckers proberen te sturen. Even bij een andere fietsenwinkel kijken om een objectieve mening te vormen is dus wel verstandig.
Maar die andere fietsenwinkel heeft geen Brinckers dus kan daar objectief geen mening over hebben, of zal je (subjectief) naar een merk/model sturen dat in de winkel staat.dennisfr schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 18:13:
[...]
Nee dat niet: ik heb mijn Brinckers le Mans nu ruim een jaar (6000km) en geen enkele spijt van de aankoop.
Het is wel zo dat ze je bij Fietsenwinkel.nl richting Brinckers proberen te sturen. Even bij een andere fietsenwinkel kijken om een objectieve mening te vormen is dus wel verstandig.
Klopt, maar hij kan wel nogmaals de Cortina proberen en eventueel vergelijken met nog wat andere fietsen, zonder een verkoper die je in een bepaalde richting probeert te sturen.B64 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 18:58:
[...]
Maar die andere fietsenwinkel heeft geen Brinckers dus kan daar objectief geen mening over hebben, of zal je (subjectief) naar een merk/model sturen dat in de winkel staat.
Ben terug in Nederland komen wonen, aan het strand en alles alleen maar te voet en openbaar vervoer moeten doen begint er een beetje moeizaam te worden... dus zou een fiets niet zo slecht zijn (doe je alles minstens 3x zo snel; boodschappen, pakketje ophalen bij afhaalpunt e.d. maar ook gewoon rondrijden en genieten van de omgeving/natuurparken). Nu heb ik eigenlijk nooit echt aan sport gedaan en een geschiedenis met lichte astma, dus ik moet bij een zuchtje wind of een duinhelling niet meteen buiten adem zijn... toen dacht ik: e-fiets!
Natuurlijk als een brave Hollander eigenlijk betaamt niet te veel willen uitgeven (sub-€1700 zeg maar).
Kwam ik deze tegen:
- https://www.bikester.nl/o...-trapez-zwart-946308.html
Praktisch ding. Ietsjes lagere stang (ook handig om uit te lenen; strandlogees). Super prijs op zich (1499,- komt nog 10% korting bovenop nu). Middelmotor van Bosch. Shimano Acera schakelbakkie. Suntour voorvorkje. Schijfremmen. Incl. spatborden, bagagedrager en fietspomp.
Lijkt me een aardig dinkie.
Aan de andere kant dacht ik... strand, duinen, misschien iets dat een beetje sportiever is en ook op onverharde paden goed tot z'n recht komt... en zag dat Duitsers wel te spreken zijn over:
- https://www.elektrobike-o...ra-2-0.2012638.410636.htm
Beetje MTB-karakter dus leent zich meer voor offroad. Boet wel in qua praktisch aspect natuurlijk en je moet 'em op de een of andere manier uit Duitsland krijgen (1099,- bij bouwmarkt).
Zelf vind ik zo'n REX ook wel wat appeal hebben:
- https://www.rex-bike.de/d...-graveler-e9-4-51279-0111
(1.199,95 EUR)
Het liefst had ik de twee zaken gecombineerd in zo'n 'Sports utility'/SUV/crossover e-Bike... (basically een MTB met spatborden en bagagedrager), maar dan zit je meteen aan 3000+ EUR ofzo. Ik heb 3990,- betaald voor m'n Suzuki GSX-R125 motorfiets. Maar was eigenlijk niet van plan die in te ruilen tegen een fiets die net zo duur is...
Betreffende die fietsen... zou het wat zijn, c.q. toevallig iemand ervaring mee? Of vergelijkbare tips of mogelijk zelfs betere ideeën?
Kwam ik deze tegen:
Praktisch ding. Ietsjes lagere stang (ook handig om uit te lenen; strandlogees). Super prijs op zich (1499,- komt nog 10% korting bovenop nu). Middelmotor van Bosch. Shimano Acera schakelbakkie. Suntour voorvorkje. Schijfremmen. Incl. spatborden, bagagedrager en fietspomp.
Aan de andere kant dacht ik... strand, duinen, misschien iets dat een beetje sportiever is en ook op onverharde paden goed tot z'n recht komt... en zag dat Duitsers wel te spreken zijn over:
Beetje MTB-karakter dus leent zich meer voor offroad. Boet wel in qua praktisch aspect natuurlijk en je moet 'em op de een of andere manier uit Duitsland krijgen (1099,- bij bouwmarkt).
(1.199,95 EUR)
Het liefst had ik de twee zaken gecombineerd in zo'n 'Sports utility'/SUV/crossover e-Bike... (basically een MTB met spatborden en bagagedrager), maar dan zit je meteen aan 3000+ EUR ofzo. Ik heb 3990,- betaald voor m'n Suzuki GSX-R125 motorfiets. Maar was eigenlijk niet van plan die in te ruilen tegen een fiets die net zo duur is...
Betreffende die fietsen... zou het wat zijn, c.q. toevallig iemand ervaring mee? Of vergelijkbare tips of mogelijk zelfs betere ideeën?
Dit ligt toch niet aan de chip maar aan jouw rijgedrag? Mijn fietsen gaan ook 40+ maar in de stad rijd ik rustig aan.Kupauw schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:18:
[...]
Met hoge snelheid op het fietspad door de stad. Als ik daar iemand aanrijd en mogelijk letsel toe breng dan ben je flink de pineut als je fiets gechipped is.
Kust, zand, zout... Weet je zeker dat je een derailleur wilt op je, oneerbiedig gezegd, boodschappenfiets? Qua onderhoud en slijtage is dat niet de meest gunstige oplossing.Maracuja schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:31:
Ben terug in Nederland komen wonen, aan het strand en alles alleen maar te voet en openbaar vervoer moeten doen begint er een beetje moeizaam te worden... dus zou een fiets niet zo slecht zijn (doe je alles minstens 3x zo snel; boodschappen, pakketje ophalen bij afhaalpunt e.d. maar ook gewoon rondrijden en genieten van de omgeving/natuurparken). Nu heb ik eigenlijk nooit echt aan sport gedaan en een geschiedenis met lichte astma, dus ik moet bij een zuchtje wind of een duinhelling niet meteen buiten adem zijn... toen dacht ik: e-fiets!Natuurlijk als een brave Hollander eigenlijk betaamt niet te veel willen uitgeven (sub-€1700 zeg maar).
Kwam ik deze tegen:
(1.199,95 EUR)
Hum, puntje idd. Al laat ik 'em niet buiten staan, die gaat dan in de berging aan de lader. Misschien afgespoeld voor ik 'em daar parkeer telkens. Zijn niet alle fietsen in die klasse/met die prijstag sowieso niet alleen maar mét derailleur?
- ah, hum, misschien dan zoiets idd: https://www.bikester.nl/o...7-speed-zwart-553857.html
- ah, hum, misschien dan zoiets idd: https://www.bikester.nl/o...7-speed-zwart-553857.html
[ Voor 19% gewijzigd door Maracuja op 12-04-2019 21:56 ]
Dan heb je nog steeds een open ketting. Ik zou iets zoeken met een dichte kettingkast voor een fiets die je dag-in dag-uit gebruikt in een kustplaats. Ook al ben je zo gedisciplineerd dat je 'm elke dag afspoelt, tijdens het rijden vang je zand en dat 'bevordert' slijtage.Maracuja schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:50:
Hum, puntje idd. Al laat ik 'em niet buiten staan, die gaat dan in de berging aan de lader. Misschien afgespoeld voor ik 'em daar parkeer telkens. Zijn niet alle fietsen in die klasse/met die prijstag sowieso niet alleen maar mét derailleur?
Ik zou 'm daarom niet zoeken bij bikester, maar bij Nederlandse webshops als fietsvoordeelshop, fietsenwinkel, 12gotrading e.d.
Voor funtripjes door de duinen zou je evt op termijn een leuker apparaat kunnen aanschaffen, met open aandrijving die je zorgvuldig onderhoudt, maar dat lijkt me niet je eerste prioriteit...
True true. Bedankt voor de sites, ga ik eens kijken! 
- Die award winning Sparta R5Te lijkt me wel wat (alleen net als de R1e Smart 2019 zonder voorvork...), maar misschien gewoon een simpele Cortina E-U1 3V 2019 halen en dan t.z.t. eventueel iets echt leuks.
- Die award winning Sparta R5Te lijkt me wel wat (alleen net als de R1e Smart 2019 zonder voorvork...), maar misschien gewoon een simpele Cortina E-U1 3V 2019 halen en dan t.z.t. eventueel iets echt leuks.
[ Voor 76% gewijzigd door Maracuja op 12-04-2019 23:37 ]
Verwijderd
Aardig anekdotisch bewijs, collega met even oude fiets, 23dkm op beide accu's: die van hem is compleet gaar, mijn accu nog steeds meer dan primaVerwijderd schreef op maandag 1 april 2019 @ 22:07:
[...]
Beste voor je accu: tussen 20 en 80% houden, niet vol wegleggen, niet leeg wegleggen, beperk warmte (dus na fors doorrijden even af laten koelen alvorens te laden, niet in de zon laten staan). Langdurig opslaan zo rond de 40-50% en af en toe kijken of 'ie niet leeg raakt, dan bijladen.
1x per 3 maanden oid volle nacht aan de lader voor balanceren is voldoende. Accu is hier na 5 jaar en 23dkm met dit regime nog altijd prima bruikbaar, merk niet eens veel verschil eigenlijk.
Er zijn diverse gedachten over het ontvetten van je ketting.
Nu zat ik gisteren dit filmpje voorbij komen, waarbij men de ketting in zijn geheel ontvet en opnieuw invet.
Is deze methode aan te raden of hebben jullie andere ideeën.
Ik wil de ketting van mijn fiets dus in zijn geheel eens schoonmaken met de bijbehorende zaken en opnieuw invetten.
Nu zat ik gisteren dit filmpje voorbij komen, waarbij men de ketting in zijn geheel ontvet en opnieuw invet.
Is deze methode aan te raden of hebben jullie andere ideeën.
Ik wil de ketting van mijn fiets dus in zijn geheel eens schoonmaken met de bijbehorende zaken en opnieuw invetten.
2250 WP Zuid PVoutput
Open kettingkast dichtmaken, is toch niet zo moeilijk?Maracuja schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 22:18:
True true. Bedankt voor de sites, ga ik eens kijken!
https://www.google.com/search?q=chainglider
Ik probeer een beeld te krijgen van wat een hoge snelheid e-bike zou moeten kosten. Je hebt de echte pedelecs, maar je kunt ook een normale e-bike nemen en opvoeren. Het gaat me niet om legaliteit en ik zou dan sowieso een helm gaan dragen geschikt voor pedelec.
En ik snap dat pedelecs van 8000 euro o.i.d. waarschijnlijk veel beter opgebouwd zijn voor de hoge snelheden. Maar de wat goedkopere pedelecs lijken mij eerlijk gezegd veel meer op normale ebikes, en die normale ebikes zijn goedkoper en kun je opvoeren.
Is mijn beeld hiervan misschien iets te simpel?
En ik snap dat pedelecs van 8000 euro o.i.d. waarschijnlijk veel beter opgebouwd zijn voor de hoge snelheden. Maar de wat goedkopere pedelecs lijken mij eerlijk gezegd veel meer op normale ebikes, en die normale ebikes zijn goedkoper en kun je opvoeren.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Pedelec is gewoon een ander woord voor e-bike (zie wiki). Een speed pedelec is een e-bike die legaal ondersteuning tot 45 km/u biedt.!null schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:13:
Ik probeer een beeld te krijgen van wat een hoge snelheid e-bike zou moeten kosten. Je hebt de echte pedelecs, maar je kunt ook een normale e-bike nemen en opvoeren. Het gaat me niet om legaliteit en ik zou dan sowieso een helm gaan dragen geschikt voor pedelec.
Het is wel even belangrijk dat onderscheid te duiden, om verwarring te voorkomen.
Verder is het van belang te weten welke snelheid je in gedachten hebt. Hoe hoger de snelheid, hoe belangrijker het is dat zaken als remmen, banden, verlichting, framestijfheid, geometrie en vering daarop afgestemd zijn.
Sorry, ik bedoelde speed pedelec inderdaad. Ik begrijp het legale verschil, en ook de helmen bedoeld voor speed pedelec.
Ik wil eens een weekje een speed pedelec proberen. Dan kan ik vaststellen of het wat voor me is, en wat voor snelheden ik verantwoord vind om te rijden buiten de stad.
Als ik een normale e-bike zie die al wel vering en hydraulische remmen heeft, en liefst motor in achterwiel, waarom zou die niet geschikt zijn om op te voeren? Waarschijnlijk zie ik het te simpel. En als je een speed pedelec van bijvoorbeeld 8000 euro koopt zal die veel geschikter zijn. Nou ga ik die toch niet kopen. Dus als mijn budget maar 2 of 3000 is, zijn de fietsen in dat segment niet toch al opgevoerde normale e-bikes (even kort door de bocht) maar dan met juiste legale status?
Mijn woon werk verkeer is ongeveer 35 km dus snelheid moet wel een beetje hoog liggen op de lamge rechte stukken om reistijd niet te veel wil laten zijn. In geval van dagelijks gebruik.
Ik wil eens een weekje een speed pedelec proberen. Dan kan ik vaststellen of het wat voor me is, en wat voor snelheden ik verantwoord vind om te rijden buiten de stad.
Als ik een normale e-bike zie die al wel vering en hydraulische remmen heeft, en liefst motor in achterwiel, waarom zou die niet geschikt zijn om op te voeren? Waarschijnlijk zie ik het te simpel. En als je een speed pedelec van bijvoorbeeld 8000 euro koopt zal die veel geschikter zijn. Nou ga ik die toch niet kopen. Dus als mijn budget maar 2 of 3000 is, zijn de fietsen in dat segment niet toch al opgevoerde normale e-bikes (even kort door de bocht) maar dan met juiste legale status?
Mijn woon werk verkeer is ongeveer 35 km dus snelheid moet wel een beetje hoog liggen op de lamge rechte stukken om reistijd niet te veel wil laten zijn. In geval van dagelijks gebruik.
[ Voor 10% gewijzigd door !null op 13-04-2019 18:21 ]
Iemand al eens op een watt fiets gereden? Na verschillende fietsen gereden te hebben bij 12goriding en de fietser, heb ik vandaag eens een ritje gemaakt op een watt fiets. Het is een heel basic model, single speed en gewone racefiets remmen, plastic spatborden. Dat klinkt niet direct overtuigend maar ik vond de wegligging beter dan een Batavus dinsdag en de houding prettiger zitten dan een Batavus razer. Het is natuurlijk wel belangrijk waar je hem voor gaat gebruiken. 314Wh is te weinig als je wilt toeren of woon werk verkeer als je er een flink eind vandaan woont. Voor toeren heb ik mijn gewone trekking fiets en woon werk verkeer (20km) heen en weer zou prima kunnen maar dat doe ik met de trein. Als je online gaat zoeken dan kom je bij steeds mooiere en luxere fietsen uit, maar waar ga je hem nou eigenlijk echt voor gebruiken? Mijn doel is de auto laten staan voor boodschappen, ritje naar de stad, ritje naar het strand. En nee, ik heb geen zin om dat op een gewone fiets te doen.
Voordelen:
Hij ziet er stijlvol uit. Mooie fiets. Ik zeg hij, maar heb het over het damesmodel omdat die een fijnere zithouding heeft.
Achterwielmotor hoor je niet. Je ziet trouwens niet dat het een ebike is.
De ondersteuning in stand 4 of 5 is heerlijk. Je vliegt weg en rijdt zo 28,29 op de gps.
Omdat het een eenvoudige opzet is, kan er ook niet al teveel aan stuk.
Onderdelen zijn simpel vervangbaar.
Meer dan single speed heb je eigenlijk niet nodig voor mijn gebruik.
Vervangende accu is betaalbaar vergeleken bij de prijzen van de grote fietsmerken.
Je kunt de accu niet eenvoudig uitnemen. Kan dus ook niet zomaar gepikt worden.
Nadelen:
De remmen hebben niet de stopkracht die ik van mijn Magura hs33 gewend ben. Toch moet je ook niet gaan overdrijven. Waar rijden professionele wielrenners nou eigenlijk mee.
Het is geen fiets waarmee je van de stoeprand af moet denderen of waarvan je moet verwachten dat die 10 jaar nog heel is (denk ik).
Bestaat het bedrijfje Watt nog over zoveel jaar als je een elektronica probleem zou hebben?
314Wh is niet zoveel bereik en je wilt toch ondersteuning 4 minimaal gebruiken. Als ik het uitreken dan gebruiken ze 2900mAh 18650 cellen. Er zijn cellen met een hoger amperage dus misschien komen ze met een 400mAh pack.
Je kunt de accu niet een eenvoudig uitnemen. Voor opladen moet je dus een schuur of oplaadpunt bij bijv. de fietsenstalling van je werk hebben. Voor mij geen probleem.
Kortom, hij is besteld.
Voordelen:
Hij ziet er stijlvol uit. Mooie fiets. Ik zeg hij, maar heb het over het damesmodel omdat die een fijnere zithouding heeft.
Achterwielmotor hoor je niet. Je ziet trouwens niet dat het een ebike is.
De ondersteuning in stand 4 of 5 is heerlijk. Je vliegt weg en rijdt zo 28,29 op de gps.
Omdat het een eenvoudige opzet is, kan er ook niet al teveel aan stuk.
Onderdelen zijn simpel vervangbaar.
Meer dan single speed heb je eigenlijk niet nodig voor mijn gebruik.
Vervangende accu is betaalbaar vergeleken bij de prijzen van de grote fietsmerken.
Je kunt de accu niet eenvoudig uitnemen. Kan dus ook niet zomaar gepikt worden.
Nadelen:
De remmen hebben niet de stopkracht die ik van mijn Magura hs33 gewend ben. Toch moet je ook niet gaan overdrijven. Waar rijden professionele wielrenners nou eigenlijk mee.
Het is geen fiets waarmee je van de stoeprand af moet denderen of waarvan je moet verwachten dat die 10 jaar nog heel is (denk ik).
Bestaat het bedrijfje Watt nog over zoveel jaar als je een elektronica probleem zou hebben?
314Wh is niet zoveel bereik en je wilt toch ondersteuning 4 minimaal gebruiken. Als ik het uitreken dan gebruiken ze 2900mAh 18650 cellen. Er zijn cellen met een hoger amperage dus misschien komen ze met een 400mAh pack.
Je kunt de accu niet een eenvoudig uitnemen. Voor opladen moet je dus een schuur of oplaadpunt bij bijv. de fietsenstalling van je werk hebben. Voor mij geen probleem.
Kortom, hij is besteld.
[ Voor 7% gewijzigd door eisbaer op 14-04-2019 11:10 ]
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Fietsen van 2000-3000 Euro hebben doorgaans niet de motorkracht om tot hoge snelheden ondersteuning te bieden, 30-35 km/u is dan toch wel een beetje de max, waarbij het energieverbruik ook exponentieel toeneemt; een 500Wh accu kun je leegrijden op jouw afstand.!null schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:19:
Sorry, ik bedoelde speed pedelec inderdaad. Ik begrijp het legale verschil, en ook de helmen bedoeld voor speed pedelec.
Wil je harder kunnen dan heb je toch een fiets nodig met krachtiger motor, en ook een grotere accu.
Pedelecs en speed pedelecs zijn vaak inderdaad nauw verwant aan elkaar, maar het is meestal wel duidelijk waar de ontwikkeling gestart is. In de lagere prijsklassen is de basis inderdaad meestal een pedelec waar een speed-variant van gemaakt is (al dan niet met sterkere motor of zwaardere accu-opties en aangepaste remmerij), bij de duurdere is de basis een speed pedelec waar een begrensde non-speed versie van is gemaakt.
Als je ergens een week een fiets kunt lenen/huren zou ik dat zeker doen, maar kies er dan wel eentje waarvan je denkt plezier te kunnen hebben. Op 35km kom je de minpunten van een fiets vrij snel tegen (zithouding, motorkracht, stabiliteit) dus als je die afstand dagelijks wilt doen moet de fiets bij je passen. Dat lijkt me belangrijker dan de goedkoopste optie zoeken, daar krijg je namelijk geheid spijt van.
35 km is wel een flinke afstand voor een speedpedelec, als je continu op maximale snelheid wilt fietsen. Je verbruik gaat echt flink omhoog zeker met forse wind tegen. Om je een voorbeeld te geven. Windkracht 6 tegen dan fiets je met een 400Wh accu over een afstand van 17km je accu helemaal leeg. Om dan 35 km tegen windkracht 6 in te beuken heb je dus minimaal een accu van 800Wh nodig. En dan moet je hem op het werk ook nog kunnen opladen. Probeer een accu te kopen met een zo groot mogelijke capaciteit. Liefst iets van 1000Wh of in die richting. Zeker als het wat kouder is (en ik fiets elke dag op de speedpedelec) dan loopt het nog wat sneller terug. Onderschat dit gegeven echt niet.!null schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:19:
Stromer heeft grote accu's. Bulls ook en Bosch heeft dual battery mogelijkheid. Maar het is allemaal behoorlijk aan de prijs.
Ik heb zelf ook een Bosch Performance speed middenmoter. Maar als je echt zeg maar continu 40 of meer wilt aantikken, dan valt dit eigenlijk buiten beschouwing. De motor is maar 350Watt en dat is prima om 30 a 33km/h aan te houden maar dan is de soep ver op. Zeker met windkracht 6 tegen kwam ik niet sneller dan 25 km/h. Dat is echt gewoon fors mee stampen op je fiets.
Voor continu hogere snelheden moet je minimaal 500 Watt motoren hebben.
Maak ook veel proefritten met verschillende fietsen. Dan merk je snel genoeg wat je wel en niet prettig vind.
Succes met je zoektocht
Bedankt voor de antwoorden. Het geeft wat meer inzicht. Er is ook de mogelijkheid dat het te ambitieus is of dat het wel werkt maar dat ik het teveel reistijd vind. Want ik wil wel een vervoermiddel kiezen wat ik ook echt denk 90% van het jaar te kunnen gebruiken.
Ik moet inderdaad eens wat proefrijden maar dan juist met de goedkopere modellen, want ik weet toch al dat ik geen 8000 euro oid ga uitgeven.
Maarja, uiteraard zullen de goedkopere modellen minder goed presteren of minder geschikt zijn voor dit soort lang dagelijks gebruik. En dan heb ik het nog niet eens over accu capaciteit die dus eem beetje overgedimensioneerd moet zijn.
Ik moet inderdaad eens wat proefrijden maar dan juist met de goedkopere modellen, want ik weet toch al dat ik geen 8000 euro oid ga uitgeven.
Maarja, uiteraard zullen de goedkopere modellen minder goed presteren of minder geschikt zijn voor dit soort lang dagelijks gebruik. En dan heb ik het nog niet eens over accu capaciteit die dus eem beetje overgedimensioneerd moet zijn.
Ik rij 33km enkele reis.
Met een verse 500wh is dat wel te doen.
Alleen... met een beetje wind tegen moet je terug in de ondersteuning om het te halen.
Na 20.000km op deze manier werd dit steeds kritischer.
Nu met 25.000km is de actieradius belachelijk geworden, (33km standje 50% TOUR - 50% SPORT) staat weer bij de fietsenmaker, nu met de vraag om de accu te vervangen.
Met een verse 500wh is dat wel te doen.
Alleen... met een beetje wind tegen moet je terug in de ondersteuning om het te halen.
Na 20.000km op deze manier werd dit steeds kritischer.
Nu met 25.000km is de actieradius belachelijk geworden, (33km standje 50% TOUR - 50% SPORT) staat weer bij de fietsenmaker, nu met de vraag om de accu te vervangen.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Nee, jouw beeld is vrij realistisch. De prijs van een speed pedelec zit hem naar mijn mening vooral in extra marge voor de branche en niet in duurdere onderdelen. Als ik een typegoedkeuring buiten beschouwing laat kan ik voor €3.000 prima een fiets samenstellen die mee kan komen met de beste speed pedelecs.!null schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:13:
Willekeurige fiets € 1.200
BBSHD 1.000W + 910Wh accu € 1.014
Chainring adapter € 22
Remsensoren voor hydraulische remmen € 14
Belt-drive vervangen door Gates CDX met andere tandwielen en langere riem € 250
Totaal: € 2.500
Dan heb je nog €500 over om de boel te laten installeren.
Ze maken ge/misbruik van het feit dat veel aankomende speed-pedelecers iig de intentie hebben om voortaan met de fiets ipv de auto naar hun werk te gaan.
Daar staat (stond?) dus een enorme besparing tegenover.
Daar staat (stond?) dus een enorme besparing tegenover.
Als jij dagelijks een ritje doet van 35km enkel moet je gewoon goede hardware aanschaffen. 35km is serieus een lang stuk en eigenlijk al net te veel voor een "lichte speed pedelec" met bijvoorbeeld Bosch of andere middenmotor.!null schreef op zondag 14 april 2019 @ 20:57:
Bedankt voor de antwoorden. Het geeft wat meer inzicht. Er is ook de mogelijkheid dat het te ambitieus is of dat het wel werkt maar dat ik het teveel reistijd vind. Want ik wil wel een vervoermiddel kiezen wat ik ook echt denk 90% van het jaar te kunnen gebruiken.
Ik heb het over "lichte speed pedelec" omdat die motoren nagenoeg allemaal maar 350w aan vermogen hebben in plaats van de 500W achterwielmotoren van Klever, Stromer en Qwic. Dat zijn "zware speed pedelecs"
Je zou kunnen kijken naar een mooie Stromer op marktplaats, de accu's van Stromer zijn volgens mij erg goed en als je er een met 983Wh op de kop kunt tikken ga je die afstand met 2 vingers in de neus halen ondanks dat de accu al wat ouder zal zijn en wat minder actieradius heeft.
Als je niet zo veel budget hebt komt het er waarschijnlijk op naar dat je een tweede accupack erbij moet nemen zodat je in de hoogste stand kunt fietsen of je moet accepteren dat je met die 500Wh powerpack iets minder ondersteuning hebt en meer moet harken.
Ben sowieso geen fan van middenmotoren op high speeds, die vreten letterlijk je ketting op. Met een riem heb je dat probleem uiteraard niet maar dat trapt weer zwaarder
Week 26 "krijg" ik mijn R&M Supercharger met 1000wh, middenmotor + riem.
Eens met @Vlassie1980, geen middenmotor met ketting voor dit soort afstanden.
Een 350w motor blijft echt een keuze, je moet dan wel bewust een "fietsertje" zijn als je 40+ wil rijden met dit soort afstanden.
Om het even zwart-wit neer te zetten;
- ligstuur, wielrenkleding en flink in beweging
versus
- rechtop, fiets-tas, spijkerbroek en een beetje trappen.
Een 350w motor blijft echt een keuze, je moet dan wel bewust een "fietsertje" zijn als je 40+ wil rijden met dit soort afstanden.
versus
Je hebt helemaal gelijk, maar die laatste alinea wil ik wat nuanceren. Een middenmotor icm derailleur vreet inderdaad kettingen (en dan vooral bij Bosch met dat kleine voorblad). Bij een naafversnelling is dat een stuk minder en al helemaal met een dichte kettingkast.Vlassie1980 schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:34:
[...]
Als jij dagelijks een ritje doet van 35km enkel moet je gewoon goede hardware aanschaffen. 35km is serieus een lang stuk en eigenlijk al net te veel voor een "lichte speed pedelec" met bijvoorbeeld Bosch of andere middenmotor.
Ik heb het over "lichte speed pedelec" omdat die motoren nagenoeg allemaal maar 350w aan vermogen hebben in plaats van de 500W achterwielmotoren van Klever, Stromer en Qwic. Dat zijn "zware speed pedelecs"
Je zou kunnen kijken naar een mooie Stromer op marktplaats, de accu's van Stromer zijn volgens mij erg goed en als je er een met 983Wh op de kop kunt tikken ga je die afstand met 2 vingers in de neus halen ondanks dat de accu al wat ouder zal zijn en wat minder actieradius heeft.
Als je niet zo veel budget hebt komt het er waarschijnlijk op naar dat je een tweede accupack erbij moet nemen zodat je in de hoogste stand kunt fietsen of je moet accepteren dat je met die 500Wh powerpack iets minder ondersteuning hebt en meer moet harken.
Ben sowieso geen fan van middenmotoren op high speeds, die vreten letterlijk je ketting op. Met een riem heb je dat probleem uiteraard niet maar dat trapt weer zwaarder
Dat een riemaandrijving (of naafversnelling) zwaarder trapt is correct, maar dan hebben we het over enkele Watts verschil terwijl een speed pedelec al snel meer dan 600W nodig heeft om boven de 40km/u te komen. Dat verschil ga je dus niet merken in de praktijk.
Gave fiets zeg! Ik vraag me af hoelang een belt met deze setup mee gaat.BertV schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:56:
versus
BlaBlaBla
Dank. Ik voorspel dat de zwakste schakel, wat betreft onderhoud, de magura mt4 remmen zullen zijn.Strider schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:14:
[...]
Gave fiets zeg! Ik vraag me af hoelang een belt met deze setup mee gaat.
We zullen zien wat de riem doet!
Die riem zou zeker wel 20000 km mee moeten gaan denk ik. Lekker saai dus 
Vind het verder wel een mooie fiets, niet de snelste maar schijnt wel lekker comfortabel te zijn.
Vind het verder wel een mooie fiets, niet de snelste maar schijnt wel lekker comfortabel te zijn.
Mix niet de CDC en CDX varianten van de riem. CDX is minder. En dat is het enige wat gates nog uitlevert.
En die MT4 is prima, al lijkt me een 1pot variant voor wel wat minder. Had ik eerder een MT5 verwacht.
En die MT4 is prima, al lijkt me een 1pot variant voor wel wat minder. Had ik eerder een MT5 verwacht.
@Vlassie1980
Ja ik zou liefst motor in het wiel willen, nadat ik dat had gezien bij een buurman.
Hoe lang doe jij over de 33km dagelijks?
Ja ik zou liefst motor in het wiel willen, nadat ik dat had gezien bij een buurman.
Bedoel je bovenstaande als zijnde verschil tussen 350w (wielrenner etc) en 500w of hoger (spijkerbroek) of interpreteer ik het verkeerd?BertV schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:56:
versus
Welke snelheden kan je bij dit model verwachten? Deze staat op mijn lijst om binnenkort eens een testrit mee te doen (samen met de Charger oa).BertV schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:56:
versus
Bosch doet 41 op de GPS. (+/- 43 a 44 op de eigen teller)
Dit kan in de toekomst veranderen bij een firmware update.
Het schijnt te komen door duitse wetgeving: motor moet volledig zijn afgebouwd ruim voor 45km/u.

Even van een tijdje terug, met een verse accu.
Ik doelde op het feit dat tegen de begrenzer met een bosch best een sportieve(re) bezigheid kan zijn.
Dit kan in de toekomst veranderen bij een firmware update.
Het schijnt te komen door duitse wetgeving: motor moet volledig zijn afgebouwd ruim voor 45km/u.
33km incl. pontje kan met iets meer dan een uur als ik niet lang hoef te wachten.!null schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:19:
@Vlassie1980
[...]
Bedoel je bovenstaande als zijnde verschil tussen 350w (wielrenner etc) en 500w of hoger (spijkerbroek) of interpreteer ik het verkeerd?

Even van een tijdje terug, met een verse accu.
Ik doelde op het feit dat tegen de begrenzer met een bosch best een sportieve(re) bezigheid kan zijn.
[ Voor 62% gewijzigd door BertV op 15-04-2019 13:20 ]
Verwijderd
Wat maakt in jou ogen een middenmotor ongeschikt voor die afstand?Vlassie1980 schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:34:
[...]
Als jij dagelijks een ritje doet van 35km enkel moet je gewoon goede hardware aanschaffen. 35km is serieus een lang stuk en eigenlijk al net te veel voor een "lichte speed pedelec" met bijvoorbeeld Bosch of andere middenmotor.
Ik zet elke dag 2x 25 kilometer op de klok, met een normale 25 kmu e-bike dan wel dus wellicht zijn de krachten op de aandrijving anders, maar ben toch benieuwd.
Winkel waar ik dat ding kocht een paar weken terug had geen op of aanmerkingen op mijn afstand, buiten me te verzekeren dat ik niet moet besparen op een deftige accu. (ook gezien mijn formaat/massa)
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2019 10:29 ]
De krachten op de aandrijving zijn dan zoals je zelf al zegt serieus anders.Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:23:
[...]
Wat maakt in jou ogen een middenmotor ongeschikt voor die afstand?
Ik zet elke dag 2x 25 kilometer op de klok, met een normale 25 kmu e-bike dan wel dus wellicht zijn de krachten op de aandrijving anders, maar ben toch benieuwd.
Winkel waar ik dat ding kocht een paar weken terug had geen op of aanmerkingen op mijn afstand, buiten me te verzekeren dat ik niet moet besparen op een deftige accu. (ook gezien mijn formaat/massa)
En ik zeg niet dat een middenmotor niet geschikt is, maar minder geschikt.
Heb zelf ook jarenlang op een 25 km variant met Bosch gereden en dat ging prima, maar het ging me gewoon allemaal net even te langzaam.
Als mijn Bulls bij de fietsenmaker staat voor onderhoud dan krijg ik vaak een Trek XM700+ mee. Dat is een "lichte speed pedelec" met Bosch speed motor en 400Wh accu. Ik vraag altijd of ik een extra powerpack mee kan krijgen want bij 22 km is de koek bij accu 1 al op. Wanneer je boven de 30 km/u gaat fietsen schiet het verbruik aanzienlijk omhoog. Denk dat hij dan 2 keer zo veel stroom pakt als wanneer je telkens tegen de 25km/u barriere aan zit te trappen.
Zijn er al Tweakers die de 'KMC eX EPT' ketting hebben geprobeerd?
Volgens KMC is dit een speciale ketting gemaakt voor ebikes dus:
- Sterk + zelfs Anti roest.
Best wel een dure ketting, maar de paar reviews die er zijn, zijn best positief.
https://www.chainreaction...speed-chain/rp-prod120620
I have a mid-drive ebike with a motor of about 750W. I also pedal hard, so there's a lot of stress on the chain. My first chain (SRAM) snapped after only 1800km. Then I replaced it with a regular KMC chain, which lasted a decent 2300km, to 75% wear.
The X9e chain, which I just replaced, lasted over 5000 km, to 75% wear. I don't think I took an extra care of it, just a regular wipe down and lube. So I'd say it's durable.
Best wel een dure ketting, maar de paar reviews die er zijn, zijn best positief.
I have a mid-drive ebike with a motor of about 750W. I also pedal hard, so there's a lot of stress on the chain. My first chain (SRAM) snapped after only 1800km. Then I replaced it with a regular KMC chain, which lasted a decent 2300km, to 75% wear.
The X9e chain, which I just replaced, lasted over 5000 km, to 75% wear. I don't think I took an extra care of it, just a regular wipe down and lube. So I'd say it's durable.
BlaBlaBla
Ik gebruik de https://www.singlespeedbi...-halflink-ketting-oranje/ (=1300kg trekvastheid) ketting omdat ik alles stuk trek met de 500W Bafang middenmotor. Soms ging t maar 1000km mee. Ze braken dan letterlijk doormidden en verwoesten dan jouw chainglider.
De 500W Bafang neemt bij volgas bijna 1000w op. De Stromers zitten daar wel overheen anders haal je de 45 km/u niet.
De 500W Bafang neemt bij volgas bijna 1000w op. De Stromers zitten daar wel overheen anders haal je de 45 km/u niet.
[ Voor 4% gewijzigd door bgttje op 16-04-2019 12:51 ]
Ik heb onlangs een Cannondale Mavaro City gekocht, bevalt prima alleen vroeg me af of het mogelijk is om de cassette te vervangen voor een ander exemplaar. Ik gebruik eigenlijk alleen de 2 zwaarste verzetten en ik vind dat daar best veel verschil tussen zit, zou graag nog een verzet ertussen en een zwaardere willen eigenlijk.
Nu zit er een Shimano HG50, 11-36, 10-speed op, moet dan de 11 lager worden of de 36 hoger?
Als dat hoger moet worden houdt het al snel op volgens mij want ik kan ze niet vinden op mantel. Ik kijk overigens wel bij de MTB-cassettes, aangezien de geleverde deore volgens mij een mtb-set is?
Daarnaast zou ik ook overwegen de aandrijving te upgraden zodra deze op is, het gaat toch wat minder soepel dan ik gewend ben van mijn MTB. Nu snap ik dat ik geen XTR of XX nodig heb, maar het lijkt me dat SLX of gecombineerd met XT onderdelen een aardige verbetering gaat opleveren. Ik trap graag flink door en als je met deore schakelt moet je echt je benen even stil houden en zelfs oppassen dat je ketting er niet afvliegt als je schakelt tijdens het oprijden van een drempel. Dit is overigens maar 1x gebeurd toen ik flink snelheid aan het maken was voor een viaduct.
Edit: Er wordt me op het werk een groter voorblad aangeraden, kan dat uberhaubt?
Nu zit er een Shimano HG50, 11-36, 10-speed op, moet dan de 11 lager worden of de 36 hoger?
Daarnaast zou ik ook overwegen de aandrijving te upgraden zodra deze op is, het gaat toch wat minder soepel dan ik gewend ben van mijn MTB. Nu snap ik dat ik geen XTR of XX nodig heb, maar het lijkt me dat SLX of gecombineerd met XT onderdelen een aardige verbetering gaat opleveren. Ik trap graag flink door en als je met deore schakelt moet je echt je benen even stil houden en zelfs oppassen dat je ketting er niet afvliegt als je schakelt tijdens het oprijden van een drempel. Dit is overigens maar 1x gebeurd toen ik flink snelheid aan het maken was voor een viaduct.
Edit: Er wordt me op het werk een groter voorblad aangeraden, kan dat uberhaubt?
[ Voor 3% gewijzigd door Malt007 op 16-04-2019 13:09 ]
Ik heb een BBSHD, en na wat kettingen te hebben versleten heb ik eens een wat groter voorblad (52 tands) gezet. (met behulp van de chainring adapter, eerder hierboven genoemd) Wereld van verschil, en met 8 versnellingen ook prima hanteerbaar: ik zit nu veel meer in het 'middenbereik' als je begrijpt wat ik bedoel, waardoor ik niet steeds op de kleine achter-tandwieltjes rijdt. En de ketting gaat veeel langer mee. Overigens hab ik vroeger ook een BBS 500watt gehad, en de programmeering van de HD is veel beter (trek geleidelijker op). Laatste tip is niet de 'thumb gas' of hoe dat ding ook heet te installeren, daarmee trek je alles stuk.bgttje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:40:
Ik gebruik de https://www.singlespeedbi...-halflink-ketting-oranje/ (=1300kg trekvastheid) ketting omdat ik alles stuk trek met de 500W Bafang middenmotor. Soms ging t maar 1000km mee. Ze braken dan letterlijk doormidden en verwoesten dan jouw chainglider.
Overigens is mijn ritje 30KM (dus 60heen terug) wat ik op een accu (17Ah) kan halen met zo'n 30 km/h. Harder wil ik niet eens omdat het dan gewoon oncomfortabel wordt. Wel leuk om het zo nu en dan te kunnen op een leeg recht stukje... (en die ene racefietser die wil 'hangen' eens te laten werken door langzaam het tempo op te voeren ;-)
ik was overigens binnen de 2000,- klaar
nieuwe mountenbike (type hybrid) met schijfremmen 750,-
BBSHD iets van 600,-
accu 400,-
en dan nog wat los spul, spiegeltjes, mooie trappers, tandwieltje, tasje etc. veel van ali, en dan wat zoeken (lees mis-kopen) voordat je wat kwaliteit hebt gevonden
[ Voor 32% gewijzigd door Frost_Azimov op 16-04-2019 13:38 ]
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen met deze ketting. Ik heb een Bosch Performance CX (krachtigste Bosch middenmotor) en fiets daar 30à40km/u mee. Dus de ketting gaat maar een 2500km mee voordat die 1% uitgerokken is en dus dringend aan vervanging toe is. Als die X10e langer meegaat zou dat wel interessant zijn.Strider schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:08:
Om even te reageren op andere recente posts:
@Malt007 je hebt een kleinere nodig maar die ga je denk ik niet vinden (en een nog kleiner tandwiel zou echt weinig tanden hebben om de trekkracht van de ketting op te vangen en dus zeer snel slijten). Je kan beter een groter tandwiel zetten aan je trapas, dat gaat er ook voor zorgen dat je zwaarder kan trappen. Heb ik ook gedaan. Die zal dan ook wat minder snel slijten dan de originele want meer tanden om de kracht over te verdelen.
Ivm fietsbereik: Ik haal ongeveer 35 kilometer op een 500wh accu met bosch performance cx aan 30à40km/u (kruissnelheid +-38km/u)
Ivm slijtage met middenmotor: ja alles slijt vrij snel. maar ik zit continu op de kleinste tandwielen achteraan en vervang dus enkel die (€3 per stuk) ipv de hele cassette (€40à60).
Bedankt voor je antwoord. Met een grote tandwiel voor worden de stappen tussen de versnellingen wel groter, dat vind ik dan weer wat minder maar ok. Eerst maar eens kijken of het uberhaubt past en waarschijnlijk ook een nieuwe ketting nodig dan?quizzical schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:25:
[...]
Om even te reageren op andere recente posts:
@Malt007 je hebt een kleinere nodig maar die ga je denk ik niet vinden (en een nog kleiner tandwiel zou echt weinig tanden hebben om de trekkracht van de ketting op te vangen en dus zeer snel slijten). Je kan beter een groter tandwiel zetten aan je trapas, dat gaat er ook voor zorgen dat je zwaarder kan trappen. Heb ik ook gedaan. Die zal dan ook wat minder snel slijten dan de originele want meer tanden om de kracht over te verdelen.
Van je 11T naar je 13T tandwiel op je achterwiel schakelen blijft altijd 18% (=13/11-1) makkelijker, maar in absolute waarden zou je wel eens gelijk kunnen hebben.Malt007 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:37:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Met een grote tandwiel voor worden de stappen tussen de versnellingen wel groter, dat vind ik dan weer wat minder maar ok. Eerst maar eens kijken of het uberhaubt past en waarschijnlijk ook een nieuwe ketting nodig dan?
Je gaat inderdaad een langere ketting nodig hebben. Je kan je bestaande ketting eventueel verlengen, of het grotere tandwiel er pas op zetten wanneer je ketting toch aan vervanging toe is.
Ook goed opletten of het grotere tandwiel past in de plastic chainguard.
[ Voor 0% gewijzigd door quizzical op 16-04-2019 13:53 . Reden: typo ]
Ik gebruik voor mijn 1.000W BBSHD al ruim twee jaar de KMC Z1X EPT (nieuwe naam: Z1eHX EPT) ketting en haal daar tussen de 3.000 en 4.000km mee. Ik vervang deze wanneer de slijtage-indicator met 0,7 er tussen past, zodat de tandwielen langer mee gaan. Het 46T voorblad en 18T tandwiel gaan zo'n 3 kettingen mee. Dit is icm een Nexus 8 en kettingscherm door weer en wind, 60km per dag.Strider schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:08:
De KMC E101 EPT zou de beste ketting moeten zijn (10.000km garantie van KMC), maar is mij net even te duur. Dus mijn volgende ketting wordt gewoon weer de KMC Z1eHX EPT
Met een derailleur gebruik je dunnere kettingen en heb je meestal een slechtere kettinglijn waardoor de slijtage veel hoger zal zijn.
Volgens https://help.cowboy.com/n...-beschermd-tegen-diefstal gebruikt deze 2G voor doorgeven van GPS data. Lijkt me niet zo handig, omdat dit over 1½ jaar verdwijnt. Is het echt alleen maar 2G, of kan ook 3G worden gebruikt?
_██_
(ಠ_ృ)
Uhm, het antwoord staat in je link...:Atomsk schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:46:
Volgens https://help.cowboy.com/n...-beschermd-tegen-diefstal gebruikt deze 2G voor doorgeven van GPS data. Lijkt me niet zo handig, omdat dit over 1½ jaar verdwijnt. Is het echt alleen maar 2G, of kan ook 3G worden gebruikt?
Of de huidige hardware/software kan worden geüpgraded naar 3G weet alleen de fabrikant...Als uw fiets in een gebied zit zonder toegang tot een 2G netwerk, zal het geen positie kunnen verzenden.
Voor wie nog op zoek is naar een goedkope ebike: de Lidl heeft volgende week weer de Prophete ebike in de aanbieding voor 1079 euro. Maar als je geen zin hebt om ernaast te grijpen in de winkel en het niet erg vind om 29 euro verzendkosten te betalen kun je hem nu al online bestellen.

Hij heeft een Blaupunkt middenmotor en 450w Samsung accu. Een beetje zoeken leert dat de Blaupunkt zeer waarschijnlijk een Bafang bbs01b middenmotor is met een Blaupunkt labeltje erop. Zie link boven voor meer informatie.
Het is dat ik mijn Gazelle al heb omgebouwd, anders had ik deze besteld.

Hij heeft een Blaupunkt middenmotor en 450w Samsung accu. Een beetje zoeken leert dat de Blaupunkt zeer waarschijnlijk een Bafang bbs01b middenmotor is met een Blaupunkt labeltje erop. Zie link boven voor meer informatie.
Framehoogte: 46 cmwian schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:34:
Voor wie nog op zoek is naar een goedkope ebike: de Lidl heeft volgende week weer de Prophete ebike in de aanbieding voor 1079 euro. Maar als je geen zin hebt om ernaast te grijpen in de winkel en het niet erg vind om 29 euro verzendkosten te betalen kun je hem nu al online bestellen.
[Afbeelding]
Lijkt me erg klein of ??
Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"
Je ziet dat ook aan het zadel, een hele lange zadelpen. Natuurlijk lekker makkelijk voor de fabrikant, one size fits all.
Ik weet natuurlijk niet hoe lang dat model is, maar die laat de fiets ook wel klein uitzien.
Signatures zijn voor boomers.
Ziet er naast de motor en display exact hetzelfde uit als de vorige lichting. Prima fiets, wat zwaar vooral maar voor het geld absoluut geen miskoop.
Aanrader voor 18km heen 18 km terug?Pathogen schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:21:
Ziet er naast de motor en display exact hetzelfde uit als de vorige lichting. Prima fiets, wat zwaar vooral maar voor het geld absoluut geen miskoop.
Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"
Kan ik je niet vertellen, dat ligt echt aan je wensen. De actieradius van 140(!)km is iig schromelijk overdreven
Het vorige model kon je via de display "unlocken" om de ondersteuning langer door te laten gaan iig. In de praktijk stopt het dan rond de 30km/h ook als je hem op 45 zet.
Ik heb een aantal keer woon-werk gereden (15km, deels stad deels net erbuiten)
Hij wordt voornamelijk als boodschappenfiets gebruikt. Stevig zat, mis wel een middenbok als standaard met name voor de kinderzitjes. En ja, die zitten voor en achter
Ik vind het een prima stevig gebouwde fiets. Om er elke dag op naar mijn werk te fietsen vind ik hem zelf te zwaar, maar ik zou dat het liefst op een speed pedelec doen in de toekomst (rijd al jaren met de bromscooter).
Ik zou graag wat advies/meningen willen.
Ik heb juni 2017 een qwic MN7.2 met 500wh accu gekocht. Naar mijn gevoel voldoet hij niet helemaal aan wat ik verwacht had.
Hier even een kleine opsomming van wat er tot nu toe allemaal gedaan is.
Ik heb inmiddels 6 accu's "versleten"
De computer is 2 keer vervangen (de laatste keer vorige week)
Mijn remmen zijn al 7 keer bijgesteld of blokken vervangen omdat ze het niet meer deden.
Ik hem inmiddels ongeveer 5500km gefietst op de fiets.
Het bereik was toen hij nieuw was 55km maar dit liep al snel terug, sindsdien is het nooit veel meer geweest dan 35km. Ook met nieuwe accu's liep het bereik met 4 a5 weken weer terug naar 25km of minder.
Ik fiets er dagelijks 15km mee, thuis staat hij in de garage op het werk buiten, maar de accu vaak binnen i.v.m. laden van de accu.
En sinds de nieuwe computer gaat hij van half vol ineens naar helemaal leeg, als je hem uit en weer aanzet doet hij weer even. Ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee(zacht uit gedrukt), maar klopt dat of hoort het gewoon bij een elektrische fiets? Ik ga vanmiddag weer bij de fietsenmaker langs maar verwacht dat die zegt, dat hij er naar gaat kijken en dat ik weer een leenfiets mee krijg. Ik heb inmiddels bij elkaar opgeteld al ruim 12 weken op een leen fiets gefietst
Ik heb juni 2017 een qwic MN7.2 met 500wh accu gekocht. Naar mijn gevoel voldoet hij niet helemaal aan wat ik verwacht had.
Hier even een kleine opsomming van wat er tot nu toe allemaal gedaan is.
Ik heb inmiddels 6 accu's "versleten"
De computer is 2 keer vervangen (de laatste keer vorige week)
Mijn remmen zijn al 7 keer bijgesteld of blokken vervangen omdat ze het niet meer deden.
Ik hem inmiddels ongeveer 5500km gefietst op de fiets.
Het bereik was toen hij nieuw was 55km maar dit liep al snel terug, sindsdien is het nooit veel meer geweest dan 35km. Ook met nieuwe accu's liep het bereik met 4 a5 weken weer terug naar 25km of minder.
Ik fiets er dagelijks 15km mee, thuis staat hij in de garage op het werk buiten, maar de accu vaak binnen i.v.m. laden van de accu.
En sinds de nieuwe computer gaat hij van half vol ineens naar helemaal leeg, als je hem uit en weer aanzet doet hij weer even. Ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee(zacht uit gedrukt), maar klopt dat of hoort het gewoon bij een elektrische fiets? Ik ga vanmiddag weer bij de fietsenmaker langs maar verwacht dat die zegt, dat hij er naar gaat kijken en dat ik weer een leenfiets mee krijg. Ik heb inmiddels bij elkaar opgeteld al ruim 12 weken op een leen fiets gefietst
Nog even over de Lidl fiets. De accu is nu iets groter dan de vorige keren maar 140km zal je niet halen. Toch is het een heel behoorlijke fiets en zeker voor die prijs. De gebruikte blaupunkt/bafang middenmotor is van hoge kwaliteit. Snelheid is hopelijk weer in te stellen via het display. Zo niet dan is het hoogst waarschijnlijk mogelijk mbv een bafang usb kabeltje en deze software. Hiermee kun je de ondersteuning dan volledig naar je wens instellen.
Dit topic is gesloten.