Maar welke voucher moet je bij de kassa inleveren dan en kan je ook proefrijden?Jazco2nd schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:51:
Even iets heel anders. De Albert Heijn heeft voor €799 een elektrische fiets met voorwielmotor 36V/250W en accu onder de bagagedrager:
Je rekent af bij AH en krijgt een vouchercode per email of op je kassabon, waarna je hem kan bestellen bij de leverancier, waar je vervolgens de desbetreffende vouchercode invoert.Humma Kavula schreef op maandag 25 maart 2019 @ 00:25:
[...]
Maar welke voucher moet je bij de kassa inleveren dan en kan je ook proefrijden?
Hoe het werkt via AH
Proefrijden
[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 25-03-2019 08:50 ]
Ligt er aan hoeveel je rijdt.Strider schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:57:
[...]
Phoe, elke 500km je ketting spanning bijstellen? Phoe dat is vaak.
Dat is bij mij 7 werkdagen.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Ik deed toen 125-150 km/week. Dus elke maand was het wel een keer feest. Gelukkig knutsel ik al vanaf m'n 14e ofzo aan fietsen en kan ze zo'n beetje helemaal uit elkaar halen en in elkaar zetten. Dus het afstellen van een ketting is op zich geen probleem, maar was vooral vervelendBertV schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:13:
[...]
Ligt er aan hoeveel je rijdt.
Dat is bij mij 7 werkdagen.
webOS all the way!
iemand ervaring met die schwalbe airless banden? nooit meer lekke banden
https://www.schwalbe.com/nl/unplattbar.html
als ze hetzelfde comfort hebben, lijkt het mij een must
Ik denk dat je deze link bedoeltwwwmarcel schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:25:
http://www.schwalbe.com/airless-system/index.php/4.html
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik met lucht banden ook geen lekke banden krijg... De banden zijn tegenwoordig al erg goed bestand tegen scherpe objecten. Het enige voordeel van airless is dat ze (in theorie) niet zachter wroden en steeds opgepompt moeten worden.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Even eerlijk, hoe vaak krijg je nou een lekke band? Ik fiets heel veel, de laatste keer dat ik er eentje had was in 2016, maar dat was met een hard opgepompte buitenband/binnenband combinatie waarvan ik wist dat het tegen z'n einde liep.wwwmarcel schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:25:
tja, ik heb ook nog maar 1x een lekke band gehad in 6 mnd tijd..maar die ene keer kostte me wel 2 uurtjes..en dacht als dit net zo groot rijdt...dan is het het overwegen waard
3 keer in 24000km... met deze onplatbare banden.
In vergelijking met de auto natuurlijk een belachelijk slechte score.
In vergelijking met de auto natuurlijk een belachelijk slechte score.
[ Voor 43% gewijzigd door BertV op 25-03-2019 13:27 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
*knip (referral)spam*
[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 25-03-2019 13:35 ]
A person who never made a mistake never tried anything new.
Rij al 20k km zonder lekke banden . Goed opletten op wat er aan rommel op het fietspad ligt en niet de goedkoopste rotzooi banden eronder scheelt al enorm.wwwmarcel schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:25:
Idd. onplatbaarwwwmarcel schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:25:
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Dit kwam laatst ook nog voorbij van Schwalbe:

Ben benieuwd naar de rij-eigenschappen. Moet wel zeggen dat ik met mijn Schwalbe Marathon GT 365 ook nog geen lekke band heb gehad (afkloppen!)

Ben benieuwd naar de rij-eigenschappen. Moet wel zeggen dat ik met mijn Schwalbe Marathon GT 365 ook nog geen lekke band heb gehad (afkloppen!)
Voor de mensen die interesse hadden in de Cowboy: Ik heb gisterenavond zeer kort een testritje kunnen doen met het 2018 model. Enorm leuke fiets op mee te rijden. Aantal opmerkingen:
).
- Naar mijn voelen een enorm smal stuur. De persoon bij wie ik het heb getest liet mij weten dat ik de eerste was die die opmerking gaf. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik zowel op mijn koersfiets als MTB een breder stuur dan normaal heb.
- Het voorlicht is eerder om gezien te worden dan om zelf echt te zien. Ik heb door een pikdonker industrieterrein gereden en het licht was absoluut onvoldoende. Aangezien het als stadsfiets wordt verkocht, kan ik dat niet direct als een minpunt zien.
- Batterij in de 2019 versie is 350 Wh.
- Ik heb de gewoonte om bij het vertrekken recht te staan en vol kracht te zetten. Als je dat doet schiet hij de eerste keer bijna onder uw gat vandaan
. Als stadsfiets is het snel optrekken in mijn ogen wel een pluspunt (en het maakte het fietsen echt wel fun).
- Nadeel: standaard basic uitrusting. Geen pikkel, spatborden, etc. Allemaal zelf te voorzien (past niet binnen het design volgens de makers maar dat vond de persoon bij wie ik het testte BS. Hij had dit dus ook zelf voorzien.
- Zonder ondersteuning kon ik zonder veel problemen 30km/u rijden op het vlakke. Om in gang te geraken moet je uiteraard wel goed duwen. Bij de lokale brug reed ik bovenaan nog net 15km/u. Een langere/steilere brug zou problemen geven doordat je niet naar een kleiner verzet kan schakelen. De fiets is zeer licht (16 kg) waardoor het zonder ondersteuning op het vlakke zeker te doen is.
- Sportieve zit. Kan positief of negatief punt zijn afhankelijk van persoon tot persoon.
- Heeft "off-road" modus van 30km/u die je enkel mag gebruiken op privé terrein
.

Ik heb zelf vorige week ook een proefrit gemaakt op de Cowboy. Voor mij was de fiets echt te klein (ik ben 1.99m). En ik vond de verhouding erg raar (afstand stuur <--> zadel was in mijn ogen te klein).Horla schreef op maandag 25 maart 2019 @ 16:23:
Voor de mensen die interesse hadden in de Cowboy: Ik heb gisterenavond zeer kort een testritje kunnen doen met het 2018 model. Enorm leuke fiets op mee te rijden. Aantal opmerkingen:Al bij al een positieve ervaring en staat met stip op mijn nummer 1 van de shortlist. Als ik hem koop is het de bedoeling met ondersteuning aan naar het werk te fietsen en zonder ondersteuning terug (in theorie, in de praktijk ben ik misschien snel verslaafd aan die ondersteuning
- Naar mijn voelen een enorm smal stuur. De persoon bij wie ik het heb getest liet mij weten dat ik de eerste was die die opmerking gaf. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik zowel op mijn koersfiets als MTB een breder stuur dan normaal heb.
- Het voorlicht is eerder om gezien te worden dan om zelf echt te zien. Ik heb door een pikdonker industrieterrein gereden en het licht was absoluut onvoldoende. Aangezien het als stadsfiets wordt verkocht, kan ik dat niet direct als een minpunt zien.
- Batterij in de 2019 versie is 350 Wh.
- Ik heb de gewoonte om bij het vertrekken recht te staan en vol kracht te zetten. Als je dat doet schiet hij de eerste keer bijna onder uw gat vandaan
. Als stadsfiets is het snel optrekken in mijn ogen wel een pluspunt (en het maakte het fietsen echt wel fun).
- Nadeel: standaard basic uitrusting. Geen pikkel, spatborden, etc. Allemaal zelf te voorzien (past niet binnen het design volgens de makers maar dat vond de persoon bij wie ik het testte BS. Hij had dit dus ook zelf voorzien.
- Zonder ondersteuning kon ik zonder veel problemen 30km/u rijden op het vlakke. Om in gang te geraken moet je uiteraard wel goed duwen. Bij de lokale brug reed ik bovenaan nog net 15km/u. Een langere/steilere brug zou problemen geven doordat je niet naar een kleiner verzet kan schakelen. De fiets is zeer licht (16 kg) waardoor het zonder ondersteuning op het vlakke zeker te doen is.
- Sportieve zit. Kan positief of negatief punt zijn afhankelijk van persoon tot persoon.
- Heeft "off-road" modus van 30km/u die je enkel mag gebruiken op privé terrein
.
).
Ik heb daarom ook besloten om voor de QonQer te gaan. Daarvan had ik alleen de M om te testen en die fietste al beter dan deze Cowboy.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Kan je over het "beter fietsen dan de Cowboy" wat meer vertellen? Ik ga zelf namelijk ook kiezen tussen de Cowboy en de QonQer. Zelf ben ik een stuk kleiner (1.80m), dus als dit de enige reden is dat de Cowboy jouw slechter beviel, zal het bij mij misschien beter meevallen.Radeoxx schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:32:
[...]
Ik heb zelf vorige week ook een proefrit gemaakt op de Cowboy. Voor mij was de fiets echt te klein (ik ben 1.99m). En ik vond de verhouding erg raar (afstand stuur <--> zadel was in mijn ogen te klein).
Ik heb daarom ook besloten om voor de QonQer te gaan. Daarvan had ik alleen de M om te testen en die fietste al beter dan deze Cowboy.
Mijn testrit met de Cowboy staat dit weekend op het programma. Een testrit met een QonQer weet ik niet of dit mogelijk is in België...
[ Voor 9% gewijzigd door seppino op 25-03-2019 18:28 ]
De Cowboy 'fietste' gewoon minder lekker. Het is wel erg makkelijk fietsen nu je niet hoeft te schakelen, maar als je echt wat harder wil dan trap je eigenlijk net wat te snel.seppino schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:25:
[...]
Kan je over het "beter fietsen dan de Cowboy" wat meer vertellen? Ik ga zelf namelijk ook kiezen tussen de Cowboy en de QonQer. Zelf ben ik een stuk kleiner (1.80m), dus als dit de enige reden is dat de Cowboy jouw slechter beviel, zal het bij mij misschien beter meevallen.
Mijn testrit met de Cowboy staat dit weekend op het programma. Een testrit met een QonQer weet ik niet of dit mogelijk is in België...
De fiets voelt wat minder stabiel aan. Het is niet mogelijk met losse handen te fietsen.
Wat voor mij overig ook een groot minpunt is, is dat je de fiets alleen kunt aanzetten met je mobiele app.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Zelf ben ik 1m76 dus de cowboy was voor mij ok. Het 2019 model is trouwens ook een beetje groter heb ik mij laten vertellen.
. Redelijk belachelijk dus.
Mijn huidige fiets heeft/had een belt (continental belt, wordt niet meer gemaakt wegens het feit dat hij plots kan knappen
) en ik wil liefst hetzelfde omdat ik echt wel fan ben. Ik zie versnellingen vooral als een mogelijke zwakte en meer onderhoud.
Ik zit zelf te twijfelen tussen de Qonqer en de Cowboy maar neig toch meer naar de Cowboy. Deze is 10 kg lichter en dus ook mogelijk te gebruiken zonder hulp als je wat meer wilt fietsen, heeft een belt en is gratis te testen. De QonQer heeft als voordeel een grotere batterij, eigen display en optionele accessoires.
@seppino : als je in de buurt van Gent woont kunnen we misschien samen leggen om de QonQer te testen
Dat heb ik al nagevraagd. Testrit is mogelijk maar kost 99 voor een week + 49 voorrijkosten. 150 euro om een fiets te testen vind ik er een beetje over. Je kan de 99 niet aftrekken van de kostprijs want ze hebben blijkbaar speciale testfietsen. Op de site staat trouwens dat als je niet tevreden bent, je binnen de 30 dagen kan retourneren en dat je meer info kan vragen. Die info heb ik ook: je kan hem alleen retourneren als je hem niet hebt gebruiktseppino schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:25:
[...]

Mijn huidige fiets heeft/had een belt (continental belt, wordt niet meer gemaakt wegens het feit dat hij plots kan knappen

Ik zit zelf te twijfelen tussen de Qonqer en de Cowboy maar neig toch meer naar de Cowboy. Deze is 10 kg lichter en dus ook mogelijk te gebruiken zonder hulp als je wat meer wilt fietsen, heeft een belt en is gratis te testen. De QonQer heeft als voordeel een grotere batterij, eigen display en optionele accessoires.
@seppino : als je in de buurt van Gent woont kunnen we misschien samen leggen om de QonQer te testen
Ik wil graag de bagagedrager van mijn ebike beschermen ivm het gebruik van een fietstas.
Iemand een goede tip?
*Heeft er daarnaast iemand ook een goede tip voor het het verlengen van je spatbord voor? Minder zooi tegen mijn ketting is fijn
Iemand een goede tip?
*Heeft er daarnaast iemand ook een goede tip voor het het verlengen van je spatbord voor? Minder zooi tegen mijn ketting is fijn
[ Voor 37% gewijzigd door Strider op 26-03-2019 10:21 ]
BlaBlaBla
Deze ochtend voor de eerste keer in 19.000km onderweg stilgevallen en dus op eigen kracht 15km terug naar huis moeten fietsen. Het display blijft werken, maar geeft met 35V veel te weinig aan. Op basis van de Eggrider statistieken zie je het probleem vrij snel.

Na het verwijderen van de accu is goed te zien dat de connector net zoals een maand geleden slecht contact maakt. Blijkbaar was het vervangen van het 'vrouwtje' niet genoeg en veroorzaakt het 'mannetje' het probleem. Die gaan we dus vanavond ook maar vervangen. Toevallig dit weekend nieuwe connectors besteld, maar die zijn nog wel even onderweg.
Wel leuk om eens te testen hoe het zonder ondersteuning fietst met volle bepakking op mijn woon-werk route. De jas moest al snel uit, want je mist de koeling van de hogere snelheid. Het is toch nog gelukt om met een gemiddelde van 25km/u op Strava terug te fietsen, maar op de heenweg was dit 38km/u. Gelukkig heb ik geen echte speed pedelec, want met 25km/u op de rijbaan in de spits zou dit wel een interessante uitdaging zijn geworden.

Na het verwijderen van de accu is goed te zien dat de connector net zoals een maand geleden slecht contact maakt. Blijkbaar was het vervangen van het 'vrouwtje' niet genoeg en veroorzaakt het 'mannetje' het probleem. Die gaan we dus vanavond ook maar vervangen. Toevallig dit weekend nieuwe connectors besteld, maar die zijn nog wel even onderweg.
Wel leuk om eens te testen hoe het zonder ondersteuning fietst met volle bepakking op mijn woon-werk route. De jas moest al snel uit, want je mist de koeling van de hogere snelheid. Het is toch nog gelukt om met een gemiddelde van 25km/u op Strava terug te fietsen, maar op de heenweg was dit 38km/u. Gelukkig heb ik geen echte speed pedelec, want met 25km/u op de rijbaan in de spits zou dit wel een interessante uitdaging zijn geworden.
Je kunt de drager intapen of er een binnenband om doen, maar wat kost een nieuwe drager? Krassen krijg je toch wel.Strider schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:19:
Ik wil graag de bagagedrager van mijn ebike beschermen ivm het gebruik van een fietstas.
Iemand een goede tip?
Ik heb met ducttape een spatlap gemaakt. Die hangt er, tot mijn grote verbazing, al twee jaar aan.
Ik zag die onplatbare band bij de fietsenmaker, kost ongeveer 200 euro voor twee wielen incl nieuwe buitenband. Grootste nadeel is dat zo'n band erop wordt gelijmd en niet meer vervangen kan worden. Maw; als je buitenband versleten is mag je opnieuw 100 euro aftikken. En als je een spaak moet vervangen en het schroefje niet opnieuw kan gebruiken ook de boel vervangen.
Met mijn marathon plus band heb ik nog niet lek gereden na meer dan 10k km
Met mijn marathon plus band heb ik nog niet lek gereden na meer dan 10k km
Ik heb deze achterop zitten en die veroorzaakt geen beschadigingen omdat je hem vastklikt en er weinig frictie is.Strider schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:19:
Iemand een goede tip?
https://webshop.fietsvaka...ortlieb-trunk-bag-rc.html

Prima tas, maar er kan alleen niet al te veel in.

Interessante tas, tnx. Is eigenlijk precies wat ik zoekVlassie1980 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:02:
[...]
Ik heb deze achterop zitten en die veroorzaakt geen beschadigingen omdat je hem vastklikt en er weinig frictie is.
https://webshop.fietsvaka...ortlieb-trunk-bag-rc.html
[Afbeelding]
Prima tas, maar er kan alleen niet al te veel in.
[Afbeelding]
Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions
Heb hem nu een jaar in bezit en ben er zeer tevreden mee, heeft al menig hoosbui doorstaan en zit ook stevig bij mijn hoge kruissnelheden.DeOS schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:19:
[...]
Interessante tas, tnx. Is eigenlijk precies wat ik zoek
Ik ben me aan het oriënteren op een ebike met lease of termijnen (bij bijv Gazelle). Los van de rente etc, daar ben ik me van bewust, vroeg ik me af of iemand weet hoe het zit qua restwaarde bij lease.
Bij de meeste maatschappijen kan je na de leaseperiode de fiets overnemen voor een percentage van de nieuwprijs, weet iemand wat dit percentage ongeveer is? Volgens mij loont dit namelijk niet zo snel na 3/4 jaar maar het kan nooit kwaad om het in ogenschouw te nemen.
Bij de meeste maatschappijen kan je na de leaseperiode de fiets overnemen voor een percentage van de nieuwprijs, weet iemand wat dit percentage ongeveer is? Volgens mij loont dit namelijk niet zo snel na 3/4 jaar maar het kan nooit kwaad om het in ogenschouw te nemen.
Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind
Ik heb de Ortlieb Vario nu 2 maanden en die bevalt ook erg goed. Kan binnen 15 sec omgebouwd worden van rugzak naar een tas die je aan de bagagedrager klikt. Er zit een beugel op je bagagedrager en daar klik je de tas weer in. Veroorzaakt ook geen beschadigingen en voor mij ideaal zo. Ongeacht de fiets die ik pak (racefiets of (elektrische) stadsfiets) kan ik dezelfde tas gebruiken zonder alles over te moeten pakken.DeOS schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:19:
[...]
Interessante tas, tnx. Is eigenlijk precies wat ik zoek
Mijn laptop, eten en een volledige set kleding passen er prima in en hij is volledig watrdicht door de rolsluiting.

Om nog een beetje ontopic te blijven. Ik wacht helaas nog steeds op mijn QWIC MN8 belt. Hij zou in maart leverbaar zijn, maar nog geen belletje van de FM dat hij er is en op de website van QWIC staat intussen ook mei als datum genoemd... Aangezien ik in april 2,5 week op vakantie ga en in mei nog 1,5 week voor werk op reis moet naar het verre oosten laat ik de order voorlopig nog even staan.
[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 26-03-2019 14:28 ]
Gefeliciteerd! heb gemist dat je er een hebt gekocht :d Wat is het geworden?Strider schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:19:
Iemand een goede tip?
Weet er iemand wat voor een bagagedrager dit is? Zoiets zou voor mij eigenlijk al voldoende zijn en ziet er nog wel leuk en minimalistisch uit.
https://www.ortlieb.com/p...a/vario_ql31_ber_1492.jpg
https://www.ortlieb.com/p...a/vario_ql31_ber_1577.jpg
Even een ombouw vraagje. Ik ben op zoek naar jullie ervaringen met de power-bike.nl ombouwset achterwiel moter. Dit is een "Van Beijck" moter.
Wat kan ik hiervan voor ondersteuning verwachten, bijvoorbeeld in vergelijking met een Bosch active Line Plus middenmoter?
Hoe zit het met de kwaliteit / betrouwbaarheid?
Het gaat om deze: https://www.power-bike.nl/Ombouwset-Supreme-achterwiel
Wat kan ik hiervan voor ondersteuning verwachten, bijvoorbeeld in vergelijking met een Bosch active Line Plus middenmoter?
Hoe zit het met de kwaliteit / betrouwbaarheid?
Het gaat om deze: https://www.power-bike.nl/Ombouwset-Supreme-achterwiel
[ Voor 12% gewijzigd door Stephanus op 26-03-2019 19:24 ]
Het merk "Van Beijck" ken ik niet, maar een middenmotor en achterwiel motor is een wereld van verschil qua ondersteuning en comfort. Als je iets vergelijkbaars wilt met een Bosch middenmotor zoek dan eens op "Bafang" in dit draadje. Bafang is een populaire Chinese fabrikant van betrouwbare middenmotoren.
Het merk van Beijck kan heel goed een OEM product zijn wat van zijn naam is voorzien. In dat geval weet je het originele merk niet. Zo ook niet de eigenschappen en ervaringen ermee. Dit gezien hebbende lijkt het een OEM product te zijn op klantspecificaties.
Power-Bike /v. Beijck verkoopt ook ombouwsets met Bafang middenmotor
Persoonlijk vind ik alle ombouwsets stevig aan de prijs.
Power-Bike /v. Beijck verkoopt ook ombouwsets met Bafang middenmotor
Persoonlijk vind ik alle ombouwsets stevig aan de prijs.
[ Voor 21% gewijzigd door elinx op 27-03-2019 09:45 ]
Ik heb inderdaad ook veel gelezen over de bafang middenmoter. Veel ombouwers hiervan zitten voor mij te ver weg (woon in NH, in de buurt van Alkmaar). Tips voor voordelige ombouw in Noord Holland zijn welkom.wian schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:07:
Het merk "Van Beijck" ken ik niet, maar een middenmotor en achterwiel motor is een wereld van verschil qua ondersteuning en comfort. Als je iets vergelijkbaars wilt met een Bosch middenmotor zoek dan eens op "Bafang" in dit draadje. Bafang is een populaire Chinese fabrikant van betrouwbare middenmotoren.
Dat is geen 'about us' maar een 'about our product', maar ik kan uit het stukje niet opmaken hoeveel de producten zijn aangepast naar Van Beijck's specs. Dat ze fabrikanten zoeken die weten hoe ze motoren, sensors en beeldschermen moeten maken lijkt me logisch, maar dat zegt niet alles; de tweede zin in het stukje impliceert dat ze zowel qua hardware als qua software zo hun wensen hebben. Nou zullen ze niet het volume draaien om een volledig eigen ontwerp uit China te kunnen krijgen, dus de basis zal wel off-the-shelf zijn.elinx schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:30:
Dit gezien hebbende lijkt het een OEM product te zijn op klantspecificaties.
Overigens snap ik dat de website in 't Engels is (dat vergroot het bereik van zo'n site aanzienlijk) maar de naam Van Beijck is dan weer wat ongelukkig gekozen, Engelsen hebben nogal moeite met die typisch Hollandse samenklanken; ik heb ook een achternaam met een ij erin, en Engelsen hebben de onbedwingbare neiging de i en j apart uit te spreken

Google is your friendsvandijk.nl schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:23:
[...]
Ik heb inderdaad ook veel gelezen over de bafang middenmoter. Veel ombouwers hiervan zitten voor mij te ver weg (woon in NH, in de buurt van Alkmaar). Tips voor voordelige ombouw in Noord Holland zijn welkom.
e-cycle.nl/ - werkt overigens met Van Beijck en Zehus, niet met Bafang
fon.bike/fon-dealer/
[ Voor 16% gewijzigd door B64 op 27-03-2019 16:21 ]
Daar heb je echt geen specifieke ombouwer voor nodig. Iedere fietsenmaker zou dat moeten kunnen. Als je een beetje handig bent kun je het zelf doen. In 2-4 uur heb je een fiets omgebouwd.svandijk.nl schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:23:
[...]
Ik heb inderdaad ook veel gelezen over de bafang middenmoter. Veel ombouwers hiervan zitten voor mij te ver weg (woon in NH, in de buurt van Alkmaar). Tips voor voordelige ombouw in Noord Holland zijn welkom.
Hier heb ik een fietsenmaker gevonden voor het ombouwen: https://www.rat-holland.nl/
Uiteindelijk besloten om de middenmotor ombouwkit in China te bestellen, maar door de FM in te laten bouwen voor 250 euro inclusief "klein materiaal".
Niet goedkoop, maar ik ben niet handig, heb geen goed gereedschap en wil graag een veilige en goed afgestelde fiets waarmee ik veel comfortabele kilometers kan maken.
Uiteindelijk besloten om de middenmotor ombouwkit in China te bestellen, maar door de FM in te laten bouwen voor 250 euro inclusief "klein materiaal".
Niet goedkoop, maar ik ben niet handig, heb geen goed gereedschap en wil graag een veilige en goed afgestelde fiets waarmee ik veel comfortabele kilometers kan maken.
Warmerdam in Voorhout doet het voor 130,- euro en zij hebben de Bafang serie (sub-dealer R|A|T| NwHout) op voorraad. Zij hebben ook een haal- en breng service!wian schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:09:
Hier heb ik een fietsenmaker gevonden voor het ombouwen: https://www.rat-holland.nl/
[ Voor 5% gewijzigd door racinfo op 28-03-2019 09:23 . Reden: bezorging ]
250 euro lijkt me vrij prijzig. Uitgaand van een uurtarief van 50 euro betekent dat dat hij er meer dan 4 uur voor nodig heeft ?wian schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:09:
@racinfo; ik neem aan dat die prijs alleen geldt als je de spullen bij hem koopt. Dan bespaar ik misschien 120 euro op de ombouw, maar betaal ik 250 euro meer voor de spullen.
Zo niet ga ik meteen contact opnemen.
Update: ze bouwen alleen in wat ze zelf verkopen "ivm garantie".
Zo niet ga ik meteen contact opnemen.
Update: ze bouwen alleen in wat ze zelf verkopen "ivm garantie".
[ Voor 13% gewijzigd door wian op 28-03-2019 14:42 ]
Dat lijkt mij ook wel wat. De fiets is van veloheld, maar ik zie de drager op hun website niet terug. Wel geven ze aan dragers van Tubus te gebruiken.
seppino schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:28:
Weet er iemand wat voor een bagagedrager dit is? Zoiets zou voor mij eigenlijk al voldoende zijn en ziet er nog wel leuk en minimalistisch uit.
Zijn hier al ervaringen met het Zehus Smartwheel, alles in 1 motor, accu, regeneratief remmen via terugtraprem allemaal in het achterwiel. De prijs snap ik niks van.. €950..
Bedoel je dat positief of negatief? Ik vind het geen gek bedrag voor een all in one ombouwset, maar ik sla nou ook weer niet achterover van de specs.Jazco2nd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 04:02:
Zijn hier al ervaringen met het Zehus Smartwheel, alles in 1 motor, accu, regeneratief remmen via terugtraprem allemaal in het achterwiel. De prijs snap ik niks van.. €950..
30km bereik? Ja leuk dat het geïntegreerd zit in je wiel, maar dat betekent in de winter 20km en dan kom ik niet meer terug van mijn werk (15km enkele reis).
Een app nodig? Lekker hip, maar zodra er iemand in de keten failliet gaat is je fiets waardeloos.
En dan is het ook nog single speed. Ja, je kunt misschien wat modificeren om het te laten passen, maar of dat ook uitmaakt voor de ondersteuningsgraad...
Ik heb ook de QonQer besteld....kan niet wachten totdat hij er is. Woon-werk is ongeveer 28 kilometer dus dat vond ik net wat te ver worden voor mijn normale fiets.
30km in theorie. De accu is 160Wh, dus zou me verbazen als je daarmee meer dan 20km haalt. Ze leunen erg op regeneratief remmen lijkt het, maar dat levert vaak maar heel weinig op. Zeker in een vlak land.Pathogen schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 07:28:
[...]
Bedoel je dat positief of negatief? Ik vind het geen gek bedrag voor een all in one ombouwset, maar ik sla nou ook weer niet achterover van de specs.
30km bereik? Ja leuk dat het geïntegreerd zit in je wiel, maar dat betekent in de winter 20km en dan kom ik niet meer terug van mijn werk (15km enkele reis).
Een app nodig? Lekker hip, maar zodra er iemand in de keten failliet gaat is je fiets waardeloos.
En dan is het ook nog single speed. Ja, je kunt misschien wat modificeren om het te laten passen, maar of dat ook uitmaakt voor de ondersteuningsgraad...
Ben zelf erg benieuwd naar de Qonqer, ik zie op hun site nog niet al te veel recente plaatjes staan. Volgens mij zijn ze er al meerdere jaren bezig met deze fiets. Als je naar die foto's op www.qonqer.nl kijkt zie je dat de kabels nog niet netjes zijn weggewerkt terwijl dit wel zo lijkt te zijn als je naar het plaatje in de webshop kijkt.VFRRijder schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 07:56:
Ik heb ook de QonQer besteld....kan niet wachten totdat hij er is. Woon-werk is ongeveer 28 kilometer dus dat vond ik net wat te ver worden voor mijn normale fiets.
Verder is het interessant dat je er ook 32 km/u mee kunt rijden als je de US setting gebruikt
Als iemand hier een Qonqer heeft of meer foto's kan posten graag. Voor die prijs lijkt het een erg leuke fiets te zijn.
Heb je voor de 500Wh accu versie gekozen?
De kabels van de test fiets zijn zoals in de webshop staan...dus niet zoals die marketing plaatjes op de site...wel onderop dus niet weggewerkt in het frame.Vlassie1980 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:48:
[...]
Ben zelf erg benieuwd naar de Qonqer, ik zie op hun site nog niet al te veel recente plaatjes staan. Volgens mij zijn ze er al meerdere jaren bezig met deze fiets. Als je naar die foto's op www.qonqer.nl kijkt zie je dat de kabels nog niet netjes zijn weggewerkt terwijl dit wel zo lijkt te zijn als je naar het plaatje in de webshop kijkt.
Verder is het interessant dat je er ook 32 km/u mee kunt rijden als je de US setting gebruikt![]()
Als iemand hier een Qonqer heeft of meer foto's kan posten graag. Voor die prijs lijkt het een erg leuke fiets te zijn.
Heb je voor de 500Wh accu versie gekozen?
Ik heb de grotere accu genomen ja. Verwachting was half april qua levering.
Net weer een lokale rat-dealer gebeld. Deze raadt ombouw af, is veel meer werk dan je denkt. Het kwam er op neer dat de speed sensor vaak niet goed past en je zo een dag bezig bent om alles netjes te krijgen. Toch raar dat op tweakers iedereen enthousiast is en ik tegelijk geen enkele fietsenmaker heb gesproken die het ziet zitten. Een andere fietsenmaker geeft aan dat de normale frames niet zo stabiel zouden zijn...Natuurlijk ook eigen belang van de branche. Misschien is dit beter in andere delen van NL (zit nabij Alkmaar).doek55 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:30:
[...]
Daar heb je echt geen specifieke ombouwer voor nodig. Iedere fietsenmaker zou dat moeten kunnen. Als je een beetje handig bent kun je het zelf doen. In 2-4 uur heb je een fiets omgebouwd.
Aanbod wat ik nu heb liggen is Cube Kathmando Hybid Pro 500, e-bike met Bosch performance CX motor en 500 watt accu. Normale prijs 2499. Inruil Koga F3 S2.1 2017 700 euro (nieuw ca. 1200). Wat denken jullie hiervan? Ervaring met Cube e-bikes? Performance CX moter?
Het alternatief is dus een BBS01b ombouwset op de Koga, eventueel te bestellen direct in China. Ik lees ook graag ervaringen hiermee (greenbikekit)!
Als er iets makkelijk is om in te bouwen is het wel een BBS* setje. Wat een gel.l van die FM. Heb er al tientallen omgebouwd en nog nooit een probleem mee gehad. Ze verdienen er te weinig aan dat is alles.svandijk.nl schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:15:
[...]Net weer een lokale rat-dealer gebeld. Deze raadt ombouw af, is veel meer werk dan je denkt. Het kwam er op neer dat de speed sensor vaak niet goed past en je zo een dag bezig bent om alles netjes te krijgen. Toch raar dat op tweakers iedereen enthousiast is en ik tegelijk geen enkele fietsenmaker heb gesproken die het ziet zitten. Een andere fietsenmaker geeft aan dat de normale frames niet zo stabiel zouden zijn...Natuurlijk ook eigen belang van de branche. Misschien is dit beter in andere delen van NL (zit nabij Alkmaar).Aanbod wat ik nu heb liggen is Cube Kathmando Hybid Pro 500, e-bike met Bosch performance CX motor en 500 watt accu. Normale prijs 2499. Inruil Koga F3 S2.1 2017 700 euro (nieuw ca. 1200). Wat denken jullie hiervan? Ervaring met Cube e-bikes? Performance CX moter?Het alternatief is dus een BBS01b ombouwset op de Koga, eventueel te bestellen direct in China. Ik lees ook graag ervaringen hiermee (greenbikekit)!
Die fietsenmaker is blijkbaar niet zo enthousiast over ombouw. Dat gezegd hebbende ben ik wel van mening dat een fabriek af e-bike altijd beter is. Zeker als het gaat om problemen waarbij je makkelijker terug kunt vallen op de fietsenmaker en garantie hebt in plaats van dat je zelf gaat lopen kloten.svandijk.nl schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:15:
[...]
Net weer een lokale rat-dealer gebeld. Deze raadt ombouw af, is veel meer werk dan je denkt. Het kwam er op neer dat de speed sensor vaak niet goed past en je zo een dag bezig bent om alles netjes te krijgen. Toch raar dat op tweakers iedereen enthousiast is en ik tegelijk geen enkele fietsenmaker heb gesproken die het ziet zitten. Een andere fietsenmaker geeft aan dat de normale frames niet zo stabiel zouden zijn...Natuurlijk ook eigen belang van de branche. Misschien is dit beter in andere delen van NL (zit nabij Alkmaar).
Aanbod wat ik nu heb liggen is Cube Kathmando Hybid Pro 500, e-bike met Bosch performance CX motor en 500 watt accu. Normale prijs 2499. Inruil Koga F3 S2.1 2017 700 euro (nieuw ca. 1200). Wat denken jullie hiervan? Ervaring met Cube e-bikes? Performance CX moter?
Het alternatief is dus een BBS01b ombouwset op de Koga, eventueel te bestellen direct in China. Ik lees ook graag ervaringen hiermee (greenbikekit)!
Collega van mij heeft recent een Ghost Square Trekking gekocht, ook met Performance Line CX motor en die bevalt prima. Die Cube kan ik nergens echt op affikken eerlijk gezegd.
Ik vind je Koga een mooie fiets om hem om te bouwen, zou zonder meer voor een BBS01B gaan. Ik heb ook lang getwijfeld over zelfbouw maar kan nu zeggen, had ik eerder moeten doen. Hopelijk krijg je hulp van een tweaker of een handige Henkie in je eigen regio.svandijk.nl schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:15:
[...]
Net weer een lokale rat-dealer gebeld. Deze raadt ombouw af, is veel meer werk dan je denkt. Het kwam er op neer dat de speed sensor vaak niet goed past en je zo een dag bezig bent om alles netjes te krijgen. Toch raar dat op tweakers iedereen enthousiast is en ik tegelijk geen enkele fietsenmaker heb gesproken die het ziet zitten. Een andere fietsenmaker geeft aan dat de normale frames niet zo stabiel zouden zijn...Natuurlijk ook eigen belang van de branche. Misschien is dit beter in andere delen van NL (zit nabij Alkmaar).

Mijn commuter is voor alsnog helemaal naar wens. Ondertussen al weer 800km op de teller. Voor alsnog een range van ongeveer 150 km.
Maar wat hier boven gezegd wordt is deels wel waar. Mijn ombouw heeft best wat kruim gekost. Zeker de montage van de trap sensor. Verder is het wel aan te raden een torq arm te plaatsen zodat je dropouts niet helemaal rot getrokken worden door de koppel van je motor.
Grote voordeel van zelfbouw vindt ik het onafhankelijk zijn van het type accu dat je gebruikt.
Voor de fietsenmakers is het niet zo zinnig, ik snap ze heel goed. Het kost veel (slechtbetaalde) uren, telkens maatwerk, en je zal ongetwijfeld meer terugkerende klanten krijgen met problemen die ook weer (voor niks, want garantie) gefixed moeten worden. Als je zelf gaat klussen als Tweaker zit je niet met al die nadelen.svandijk.nl schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:15:
Dat normale frames (en remmen/wielen) niet bestand zijn tegen het geweld van opgevoerde ombouwsets, dat is ook helemaal waar. Laten we wel zijn, de meeste mensen stellen hun omgebouwde fiets niet af op max 250W/25 km/u.
Waar heb je jouw trap sensor/ebike kit besteld?[m]engineer schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:47:
[Afbeelding]
Mijn commuter is voor alsnog helemaal naar wens. Ondertussen al weer 800km op de teller. Voor alsnog een range van ongeveer 150 km.
Maar wat hier boven gezegd wordt is deels wel waar. Mijn ombouw heeft best wat kruim gekost. Zeker de montage van de trap sensor. Verder is het wel aan te raden een torq arm te plaatsen zodat je dropouts niet helemaal rot getrokken worden door de koppel van je motor.
Grote voordeel van zelfbouw vindt ik het onafhankelijk zijn van het type accu dat je gebruikt.
Wil je alles netjes doen, ben je snel langer bezig. Wij zijn wel een dagje bezig geweest met een bafang bbs.doek55 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:30:
[...]
Daar heb je echt geen specifieke ombouwer voor nodig. Iedere fietsenmaker zou dat moeten kunnen. Als je een beetje handig bent kun je het zelf doen. In 2-4 uur heb je een fiets omgebouwd.
Accu netjes monteren op het frame
Accu kabel ipv connector direct op de motor draden gesoldeerd.
Remhendel sensoren gemod zodat ik mooie sensors heb onder mijn hydrologische schijfremmen.
Kettingkast aangepast zodat alles een beetje past met de motor.
Gear sensor installeren.
En het hoeft geen race tegen de klok te zijn.
Crystalyte europe alleen ben ik er helaas wel achter gekomen dat de info op hun website nogal oud en tegenwoordig incorrect is.Tahref schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 15:08:
[...]
Waar heb je jouw trap sensor/ebike kit besteld?
Drie personen naar ziekenhuis nadat accu ontploft in fietsenwinkel. Ben benieuwd hoe de toekomst er uit ziet voor alle elektrisch gemotoriseerde vervoermiddelen..
https://www.ad.nl/delft/d...n-fietsenwinkel~a15abcc6/
https://www.ad.nl/delft/d...n-fietsenwinkel~a15abcc6/
Voor de Tweakers die een Bosch Performance Line CX of een Bosch Active Line Plus motor hebben.
Wat voor actieradius halen jullie op 1 volledige acculading?
Zijn er trouwens ook tweakers die de Batavus Wayz E-go® Active Plus hebben?
Vandaag een proefritje op gemaakt en hij fietste eigenlijk toch wel erg goed. De gebruikte Bosch Active Line Plus motor is echt een fijne motor. Stil, weinig weerstand en volgens de specs best zuinig. Ik stond vooral versteld van de weerstand, met de motor uit merkte je gewoon geen weerstand van de motor. Dat is bij een CX wel anders
Wat voor actieradius halen jullie op 1 volledige acculading?
Zijn er trouwens ook tweakers die de Batavus Wayz E-go® Active Plus hebben?
Vandaag een proefritje op gemaakt en hij fietste eigenlijk toch wel erg goed. De gebruikte Bosch Active Line Plus motor is echt een fijne motor. Stil, weinig weerstand en volgens de specs best zuinig. Ik stond vooral versteld van de weerstand, met de motor uit merkte je gewoon geen weerstand van de motor. Dat is bij een CX wel anders
[ Voor 57% gewijzigd door Strider op 30-03-2019 18:45 ]
BlaBlaBla
Vandaag op bezoek geweest bij de fietser in Ede. Het was mooi weer, dus lekker rustig op de testbaan. Absoluut aan te raden trouwens. Alle fietsen die ik wilde rijden waren beschikbaar in framemaat 53 en 57 en de informatie was ook goed. Echt top geregeld.
Ik kwam er eigenlijk om de Batavus dinsdag e-go te testrijden. In het echt vind ik hem wat minder dan op de foto omdat hij, ondanks framemaat 57, klein oogt. Ik weet niet hoeveel inch wielen er onder zitten. Op de Batavus website vind ik het niet terug.
De testbevindingen:
Batavus dinsdag e-go.
Ondersteuning werkt heel prettig. Zit is goed.
Stabiliteit is een twijfelgeval. Ik weet niet of het nou aan het frame ligt of doordat het stuur zo hoog staat maar in de bochten had ik het gevoel dat hij zo onderuit kon glijden.
Batavus sonar e-go
Ondersteuning werkt heel prettig. Zit is sportief.
Stabiliteit is prima. Een zeker gevoel in de bocht. Vergelijkbaar met mijn eigen fiets, gudereit LCR.
Schakelen met een derailleur vond ik niks. Lang niet zo fijn als met een naaf versnelling.
Batavus razer
Deze heb ik getest omdat het vrijwel dezelfde fiets is als de sonar e-go, maar een naafversnelling heeft i.p.v. derailleur.
Stabiliteit is prima.
Schakelen was ook hier weer jammer. Ik snap dat niet. Zit er een naafversnelling op, monteren ze dezelfde ongelukkige versnellingbediening als bij de sonar. Waarom niet de handle versnelling van de dinsdag? Die werkt prettig.
Al met al kreeg ik bij geen van de 3 fietsen het volwassen gevoel dat ik bij de gudereit wel heb. Moet er nog eens over nadenken. Evengoed wel super dat er zo’n testcenter is.
Ik kwam er eigenlijk om de Batavus dinsdag e-go te testrijden. In het echt vind ik hem wat minder dan op de foto omdat hij, ondanks framemaat 57, klein oogt. Ik weet niet hoeveel inch wielen er onder zitten. Op de Batavus website vind ik het niet terug.
De testbevindingen:
Batavus dinsdag e-go.
Ondersteuning werkt heel prettig. Zit is goed.
Stabiliteit is een twijfelgeval. Ik weet niet of het nou aan het frame ligt of doordat het stuur zo hoog staat maar in de bochten had ik het gevoel dat hij zo onderuit kon glijden.
Batavus sonar e-go
Stabiliteit is prima. Een zeker gevoel in de bocht. Vergelijkbaar met mijn eigen fiets, gudereit LCR.
Schakelen met een derailleur vond ik niks. Lang niet zo fijn als met een naaf versnelling.
Batavus razer
Deze heb ik getest omdat het vrijwel dezelfde fiets is als de sonar e-go, maar een naafversnelling heeft i.p.v. derailleur.
Stabiliteit is prima.
Schakelen was ook hier weer jammer. Ik snap dat niet. Zit er een naafversnelling op, monteren ze dezelfde ongelukkige versnellingbediening als bij de sonar. Waarom niet de handle versnelling van de dinsdag? Die werkt prettig.
Al met al kreeg ik bij geen van de 3 fietsen het volwassen gevoel dat ik bij de gudereit wel heb. Moet er nog eens over nadenken. Evengoed wel super dat er zo’n testcenter is.
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Haha, dat is toevallig, ik was daar vanmiddag ook!eisbaer schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 19:20:
Vandaag op bezoek geweest bij de fietser in Ede. Het was mooi weer, dus lekker rustig op de testbaan. Absoluut aan te raden trouwens. Alle fietsen die ik wilde rijden waren beschikbaar in framemaat 53 en 57 en de informatie was ook goed. Echt top geregeld.
Hele mooie hal met veel leuk speelgoed daar. Ik heb test gereden op de Sparta M11Ti, waarvoor ik dan ook kwam. Hele fijne fiets, die ga ik komende week dan ook bestellen.
De batavus dinsdag e-go was ik niet zo kappt van, vond de ondersteuning minder fijn, en ook de afwerking vond ik minder dan bij de sparta.
Ik ben helemaal verliefd op de sparta

Het heeft allemaal wat ik wil: riem, schijf remmen, accu in het frame, ruimte voor kinderzitje.
Hoi Foxke, hoe vind je de diefstalbeveiliging van de accu bij de Sparta? Gezien de prijs van zo'n batterij is het een geliefd object geworden voor proletarisch winkelaars
Fijn dat je meteen geslaagd bent. Dan hebben we elkaar mogelijk kort gesproken. Sparta had ik eigenlijk al uitgesloten vanwege het verhaal dat zelf de batterijen vervangen voor problemen zorgt en zelf vervangen ga ik absoluut doen zodra de accu problemen gaat geven. Misschien dat het een kwestie is van ook zelf de bms vervangen. Ben benieuwd hoe-ie straks in de praktijk bevalt.Foxke schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:18:
[...]
Haha, dat is toevallig, ik was daar vanmiddag ook!
Hele mooie hal met veel leuk speelgoed daar. Ik heb test gereden op de Sparta M11Ti, waarvoor ik dan ook kwam. Hele fijne fiets, die ga ik komende week dan ook bestellen.
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Sparta heeft al minimaal 10 jaar beveiliging op de accu, elke accu moet aan de fiets gekoppeld worden door een FM met de juiste software anders werkt hij niet.Gluten Parody schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:30:
Hoi Foxke, hoe vind je de diefstalbeveiliging van de accu bij de Sparta? Gezien de prijs van zo'n batterij is het een geliefd object geworden voor proletarisch winkelaars
Ik heb veel gelezen maar heb toch nog wat vragen.
Ik wil graag een nog te kopen 2ehandse damesfiets gaan voorzien van een Bafang middenmotor. 25 km/h is snel genoeg, belangrijker is dat er een fietskar achter de fiets komt (niet altijd, wel vaak) en dat de fiets dit makkelijk trekt. Actieradius hoeft niet enorm veel te zijn, km of 50 is al prima.
Hebben jullie tips wat betreft een 2ehands damesfiets (framemate 57cm) dit makkelijk om te bouwen is en geen problemen hierbij kent?
Moet ik bij het aanschaffen van een middenmotor veel rekening houden met de fietskar wat betreft het vermogen? Of is een 250W prima in staat dit te trekken? (letterlijk en figuurlijk
)
Ik wil graag een nog te kopen 2ehandse damesfiets gaan voorzien van een Bafang middenmotor. 25 km/h is snel genoeg, belangrijker is dat er een fietskar achter de fiets komt (niet altijd, wel vaak) en dat de fiets dit makkelijk trekt. Actieradius hoeft niet enorm veel te zijn, km of 50 is al prima.
Hebben jullie tips wat betreft een 2ehands damesfiets (framemate 57cm) dit makkelijk om te bouwen is en geen problemen hierbij kent?
Moet ik bij het aanschaffen van een middenmotor veel rekening houden met de fietskar wat betreft het vermogen? Of is een 250W prima in staat dit te trekken? (letterlijk en figuurlijk
Het is nogal persoonlijk, ik vind rapid-fire (iets) prettiger (lichter bedienen) dan een draaiversteller. Nu schakel je op een e-bike toch wat minder dan op een gewone fiets, dus ik vind dat niet zo heel erg spannend. Maar dat ben ik.eisbaer schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 19:20:
Dat jouw Gudereit LCR beter schakelt is logisch, tik maar 1000,- af voor een Rohloff versus 150 euro voor een Nexus/Alfine 8. Alles heeft een prijs.
Om deze iets duidelijker te proberen weer te geven: De Gudereit is een beetje een prijsvechter in het "enthusiasten" segment. Duurder dan VSF, maar duidelijk qua prijs onder een Velotraum/Idworkx. Daarbovenop zie je dat Duitse fietsen vaak veel beter zijn qua prijsstelling.
Prijzen vergelijken is lastig omdat ik alleen de consumenten prijzen ken, maar als je ervan uit gaat dat de marge even groot is op alle onderdelen en merken (en dat is een heel, heel dubieuze aanname, dus neem dit met een zakje zout) kan je wel een beetje natte vinger vergelijken.
- Rohloff is +/- 1000,-
- Je Gudereit LCR kost ongeveer 1200,- zonder rohloff, maar met Alfine.
- Yamaha motor set is +/- 1200 (motor kabels, bevestigingsstukken, display en accu). Dat is trouwens niet zomaar te vinden, dit zijn prijzen bij vervanging.
Ergo je Gudereit is in de richting van de Razer qua prijs. Als ik met een scheef oog naar de afmontage kijk is dat behoorlijk in de roos.
Maar je kan ook naar een e-bike met Rohloff zoeken, https://www.rohloff.de/en/service/search/bike-finder/
Vervelende is dat Victoria en Pegasus geen Rohloff fietsen meer hebben, dus de startprijs is een stuk hoger dan ik dacht.
[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 30-03-2019 22:52 ]
@--Erik-- Waarom niet gewoon een 2e hands elektrische?
Ik heb nu 2 keer via MP een elektrische aangeschaft rond de €500,-, Een Sparta RXS plus (24 versnelling derailleur, achterwielmotor, 350 Wh) met 1100 km totaal uit 2012 en een Gazelle Grenoble Innergy ( 7 versnelling naaf, voorwielmotor, 396 Wh) met Gold accu en 9000 km totaal.
Beide werken fantastisch, Sparta heeft al 3000 km erbij en de Gazelle pas een paar 100 maar die is niet zo lang geleden aangeschaft.
Beide kunnen rond de 60 km halen, standaard ECO maar middelste stand als het tegen zit. Sparta heeft een actieradius meter en die geeft 75 km aan max op eco, Gazelle heeft dat niet maar kan mee komen met de Sparta, geen harde data daarover.
Ik snap daarom het voordeel van zelf ombouwen ook niet zo goed als er prima a merk 2e hands te koop zijn. Tuurlijk daar kan je een keer mee mis kleunen maar een ombouw op een 2e hands fiets heeft meer risico/kosten miz.
Uiteraard heb ik ook een paar kleine kwaaltjes aan deze fietsen; Sparta heeft geen jasbeschermers en een kleine slag in het achterwiel ( deze wordt aangepakt bij de volgende bandenwissel ) en de Gazelle heeft een sporadisch haperend display, Hij werkt in principe maar heel soms zie je ineens niks meer, fiets blijft werken. ( €70,- voor een nieuwe dus nog even kijken of het echt nodig is)
Ik heb nu 2 keer via MP een elektrische aangeschaft rond de €500,-, Een Sparta RXS plus (24 versnelling derailleur, achterwielmotor, 350 Wh) met 1100 km totaal uit 2012 en een Gazelle Grenoble Innergy ( 7 versnelling naaf, voorwielmotor, 396 Wh) met Gold accu en 9000 km totaal.
Beide werken fantastisch, Sparta heeft al 3000 km erbij en de Gazelle pas een paar 100 maar die is niet zo lang geleden aangeschaft.
Beide kunnen rond de 60 km halen, standaard ECO maar middelste stand als het tegen zit. Sparta heeft een actieradius meter en die geeft 75 km aan max op eco, Gazelle heeft dat niet maar kan mee komen met de Sparta, geen harde data daarover.
Ik snap daarom het voordeel van zelf ombouwen ook niet zo goed als er prima a merk 2e hands te koop zijn. Tuurlijk daar kan je een keer mee mis kleunen maar een ombouw op een 2e hands fiets heeft meer risico/kosten miz.
Uiteraard heb ik ook een paar kleine kwaaltjes aan deze fietsen; Sparta heeft geen jasbeschermers en een kleine slag in het achterwiel ( deze wordt aangepakt bij de volgende bandenwissel ) en de Gazelle heeft een sporadisch haperend display, Hij werkt in principe maar heel soms zie je ineens niks meer, fiets blijft werken. ( €70,- voor een nieuwe dus nog even kijken of het echt nodig is)
[ Voor 25% gewijzigd door Humma Kavula op 30-03-2019 23:11 ]
Heb je een goed punt, financieel ook een stuk aantrekkelijker. De vraag is dan alleen, trekt zo'n fiets (deze bijvoorbeeld) een fietskar wel? (gaat om dit type fietskar)Humma Kavula schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 22:49:
@--Erik-- Waarom niet gewoon een 2e hands elektrische?
@--Erik-- Tja, geen idee. Ook geen idee bij een 2e hands fiets met ombouw.
Neem die kar mee bij het proefrijden en ervaar het zou ik zeggen.
Mijn idee is dat het elkaar weinig zal ontlopen, althans mits je een a merk 2e hands pakt.
Het voorbeeld wat je geeft is miz wat te duur wat je ervoor krijgt, gold accu is leuk maar welke km stand en staat heeft ie? Display is er niet, alleen ledjes, dan kan je ook een nieuwe Sparta voor €500 meer halen.
Het kan even tijd kosten om de juiste fiets te vinden maar trust me, het loont
Mijn Sparta heeft bv een temperatuurmeter, 2 afstand/tijd meters, vorst waarschuwing, actieve actieradiusmeter met batterij percentage weergave, rotatie en trap sensor, automatische verlichting, etc...
Mijn Gazelle mist een hoop van de Sparta goodies maar heeft iig nog een kilometerteller en verlicht display, en die was met aantoonbare kilometers, jaartal en onderhoud goedkoper dan je voorbeeld.
-edit-
Nav bovenstaand en het feit dat de tijd naar zomertijd moest vanochtend het menu van de Sparta nog eens doorgenomen en zie ik ineens een optie staan met laden, laden?
Kom ik er nu na een jaar achter dat hij ook regeneratie heeft
Het is een gimmick en zal amper opladen maar toch, het zit erop en werkt.
Neem die kar mee bij het proefrijden en ervaar het zou ik zeggen.
Mijn idee is dat het elkaar weinig zal ontlopen, althans mits je een a merk 2e hands pakt.
Het voorbeeld wat je geeft is miz wat te duur wat je ervoor krijgt, gold accu is leuk maar welke km stand en staat heeft ie? Display is er niet, alleen ledjes, dan kan je ook een nieuwe Sparta voor €500 meer halen.
Het kan even tijd kosten om de juiste fiets te vinden maar trust me, het loont
Mijn Sparta heeft bv een temperatuurmeter, 2 afstand/tijd meters, vorst waarschuwing, actieve actieradiusmeter met batterij percentage weergave, rotatie en trap sensor, automatische verlichting, etc...
Mijn Gazelle mist een hoop van de Sparta goodies maar heeft iig nog een kilometerteller en verlicht display, en die was met aantoonbare kilometers, jaartal en onderhoud goedkoper dan je voorbeeld.
-edit-
Nav bovenstaand en het feit dat de tijd naar zomertijd moest vanochtend het menu van de Sparta nog eens doorgenomen en zie ik ineens een optie staan met laden, laden?
Kom ik er nu na een jaar achter dat hij ook regeneratie heeft
Het is een gimmick en zal amper opladen maar toch, het zit erop en werkt.
[ Voor 12% gewijzigd door Humma Kavula op 31-03-2019 11:24 ]
De vergelijking met mijn fiets ging vooral om de wegligging. Het schakelen met de draaiversteller van de nexus was best oké. Misschien kan dat ook op de razer gemonteerd. En anders nog eens verder kijken. Kom ik wellicht weer bij Duits uitroffeltjes schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 22:39:
[...]
Dat jouw Gudereit LCR beter schakelt is logisch.
.. dubbelpost, sorry
[ Voor 97% gewijzigd door Valorian op 31-03-2019 14:40 ]
Hoi allemaal, ik ben even helemaal 'nieuw' in elektrische-fietsenland. Ik ben een beetje aan het orienteren, en hoewel ik in eerste instantie meer richting Speed Pedelec zat te denken ben ik daar nu toch weer een beetje van afgestapt en overweeg ik een 'gewone' elektrische fiets. Nu weet ik dat er een aantal merken waren die je via de instellingen of app op 32-35km/u kon instellen (VanMoof, Ampler Curt, etc.). Weet iemand hier of dat nog steeds kan bij nieuwe modellen, of zijn inmiddels alle fietsen die je in de EU koopt ook echt 'hard' begrenst op die 25km/u en is die 'Amerikaanse stand' niet meer mogelijk?
De VanMoof Electrified S2 lijkt mij een superfiets maar heeft wel een lange wachttijd. Verder zou ik het liefst een zo licht mogelijke fiets hebben. Zag onder andere de fietsen van Ampler, een wat onbekender merk maar in reviews wel bejubeld. Iemand nog andere top-tips?
De VanMoof Electrified S2 lijkt mij een superfiets maar heeft wel een lange wachttijd. Verder zou ik het liefst een zo licht mogelijke fiets hebben. Zag onder andere de fietsen van Ampler, een wat onbekender merk maar in reviews wel bejubeld. Iemand nog andere top-tips?
De Belgische startup Cowboy heeft een vrij lichte urban ebike (zie https://cowboy.com): 16.5 kg (incl 350 Wh batterij), en er zit een "off-road" mode op die je tot 30 km/h laat gaan. Hierboven hebben al een aantal mensen hun ervaringen gepost.Valorian schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:26:
Kwam al zoekend nog een watt fiets tegen. Achterwiel versnelling, single speed. Als je voornamelijk kortere stukjes rijdt zoals naar en door de stad, misschien wel een leuk alternatief. Vraag me wel af wat daar voor remmen op zitten.
Zijn er eigenlijk veel ebikes met afneembare accu, of is dat vrij zeldzaam? Ik kan fiets niet binnen stallen maar wel voor de gevel aan het huis... Een logische optie lijkt een fiets met afneembare accu (ook handig ivm laden op werk) maar een alternatief kan zijn een gaatje in mijn gevel en oplader daar bevestigen (binnen in stroom, buiten het laadpuntje maken). Of klinkt dat heel omslachtig 😬
Vrijwel alle elektrische fietsen hebben afneembare accusValorian schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:28:
Zijn er eigenlijk veel ebikes met afneembare accu, of is dat vrij zeldzaam? Ik kan fiets niet binnen stallen maar wel voor de gevel aan het huis... Een logische optie lijkt een fiets met afneembare accu (ook handig ivm laden op werk) maar een alternatief kan zijn een gaatje in mijn gevel en oplader daar bevestigen (binnen in stroom, buiten het laadpuntje maken). Of klinkt dat heel omslachtig 😬
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Sinds vandaag in het bezit van dit zelfbouwmonster:

Heb hem na een goede proefrit toch maar weer even in de schuur gezet tot ik een helm heb, dat ding wil wel met 1000W laten we maar zeggen
Ook gelijk maar op zoek naar een alternatieve gashendel, ik vind een halve lengte fijner en een slotje erop is ook wel gewenst zodat je er niet mee kan rommelen ook al staat ie aan de ketting.

Heb hem na een goede proefrit toch maar weer even in de schuur gezet tot ik een helm heb, dat ding wil wel met 1000W laten we maar zeggen
@Erasmo .Tijdens de proefrit ook de remmen goed getest ? Niet alleen voor jezelf, maar ook voor medeweggebruikers.
Ik zelf zou beginnen met een basis fiets met goede schijfremmen.
Ik zelf zou beginnen met een basis fiets met goede schijfremmen.
En een geveerde voorvork... en een kenteken...
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Waar ik serieus van schrik:Erasmo schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:01:
Sinds vandaag in het bezit van dit zelfbouwmonster:
Heb hem na een goede proefrit toch maar weer even in de schuur gezet tot ik een helm heb, dat ding wil wel met 1000W laten we maar zeggenOok gelijk maar op zoek naar een alternatieve gashendel, ik vind een halve lengte fijner en een slotje erop is ook wel gewenst zodat je er niet mee kan rommelen ook al staat ie aan de ketting.
- Stuurpen die er nogal Frankenstein uitziet met dubbele Ahead borging. Dat is nogal een hefboom met die hoge snelheid en ik betwijfel gezien het geknutsel echt ten zeerste of dat allemaal heel erg netjes is afgesteld (Torque etc).
- Die remmen kunnen niet op zo'n snelle fiets.
Met heel veel respect voor je technische kennis, met dat ding kan je zo de straat niet op. Dat is gewoon onverantwoordelijk.
Wat is er mis met de remmen? Ik denk dat de banden, bij nat wegdek, eerder voor problemen zorgen. Zeker icm zo'n hoog stuur waardoor de druk op het voorwiel laag is. Ik zou daarom die ahead extender er tussenuit halen.roffeltjes schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:04:
[...]
Waar ik serieus van schrik:
- Stuurpen die er nogal Frankenstein uitziet met dubbele Ahead borging. Dat is nogal een hefboom met die hoge snelheid en ik betwijfel gezien het geknutsel echt ten zeerste of dat allemaal heel erg netjes is afgesteld (Torque etc).
- Die remmen kunnen niet op zo'n snelle fiets.
Met heel veel respect voor je technische kennis, met dat ding kan je zo de straat niet op. Dat is gewoon onverantwoordelijk.
@Erasmo Welke motor en controller heb je gebruikt voor de ombouw?
V-Brakes hebben prima STOP kracht, maar heel weinig modulatie. Dat is gewoon niet veilig op een fiets met heel veel power.\
En velgremmen gaan hem ook niet worden in nat weer, zeker niet als je een keer de stad in gaat, En ja, op een racefiets gaat dat wel... maar daar zitten wat belangrijke verschillen in.
1. Racefiets gaat eigenlijk niet zo hard tenzij je in een groep rijdt (solo uurtje gemiddelde van 30kmpu is al op club niveau wedstrijden goed meedoen).
2. Zeker in de stad is een racefiets niet zo snel (en als je wel zo snel gaat ben je een debiel). Een S-pedelec is echt een stuk sneller, zowel in het rechte stuk als in het optrekken... juist in situaties waar je meer gevaar loopt: De bebouwde kom.
3. Racefiets+berijder is lichter.
4. Racefiets heeft een ander zwaartepunt waardoor je onbehoorlijk hard kan doorknijpen. Omdat je achter het stuur zit schier je niet zo snel over het stuur heem als je je rem in ramt (mensen slaan eigenlijk niet over de kop, maar vliegen over het stuur omdat ze zich niet goed schrap zetten)
5. Dual pivot velgremmen hebben een betere modulatie dan V-Brakes.
Op mijn gewone e-bike rem ik veel en veel meer dan met mijn racefiets. Ik doe op mijn trainingsfiets 10.000 km met mijn blokken (en dan zijn ze eigenlijk nog prima). Ik kom de stad nauwelijks in, rij vooral in de polder en die keren dat je snelheid moet minderen kan je met benen stil en rechtop komen heel wat oplossen. Op mijn e-bike gaat er per 2000km een setje finaal door.
Op mijn wedstrijdfiets ging het trouwens ook hard met de remblokken, dan ga je ook gewoon met regen 40km pu richting een bocht. Maar dan heb je weer geen last van verkeer, juist daar ben je vooral veel aan het moduleren (en dat vreet blokken). Zo ook heuvels/bergen, dan kan je ook om de maand een setje wisselen, zeker als je een paar buitjes meemaakt
En velgremmen gaan hem ook niet worden in nat weer, zeker niet als je een keer de stad in gaat, En ja, op een racefiets gaat dat wel... maar daar zitten wat belangrijke verschillen in.
1. Racefiets gaat eigenlijk niet zo hard tenzij je in een groep rijdt (solo uurtje gemiddelde van 30kmpu is al op club niveau wedstrijden goed meedoen).
2. Zeker in de stad is een racefiets niet zo snel (en als je wel zo snel gaat ben je een debiel). Een S-pedelec is echt een stuk sneller, zowel in het rechte stuk als in het optrekken... juist in situaties waar je meer gevaar loopt: De bebouwde kom.
4. Racefiets heeft een ander zwaartepunt waardoor je onbehoorlijk hard kan doorknijpen. Omdat je achter het stuur zit schier je niet zo snel over het stuur heem als je je rem in ramt (mensen slaan eigenlijk niet over de kop, maar vliegen over het stuur omdat ze zich niet goed schrap zetten)
Op mijn gewone e-bike rem ik veel en veel meer dan met mijn racefiets. Ik doe op mijn trainingsfiets 10.000 km met mijn blokken (en dan zijn ze eigenlijk nog prima). Ik kom de stad nauwelijks in, rij vooral in de polder en die keren dat je snelheid moet minderen kan je met benen stil en rechtop komen heel wat oplossen. Op mijn e-bike gaat er per 2000km een setje finaal door.
Op mijn wedstrijdfiets ging het trouwens ook hard met de remblokken, dan ga je ook gewoon met regen 40km pu richting een bocht. Maar dan heb je weer geen last van verkeer, juist daar ben je vooral veel aan het moduleren (en dat vreet blokken). Zo ook heuvels/bergen, dan kan je ook om de maand een setje wisselen, zeker als je een paar buitjes meemaakt
[ Voor 111% gewijzigd door roffeltjes op 01-04-2019 10:22 ]
Vanmorgen mijn omgebouwde Gazelle opgehaald bij de FM. Hij heeft er behoorlijk wat onverwacht werk aan gehad:
- diameter van gazelle trapgat en motordiameter verschilden, hij moest een tussenstuk op maat frezen
- accu beugel paste niet op de bidon busjes, hij heeft een tijdelijke oplossing verzonnen met een beugeladapter en tiewraps, maar ik moet er nog voor terugkomen
- ondanks het T44 tandwiel bleek de huidige ketting te kort, nieuwe ketting op maat gemaakt en geplaatst
- kettingkast was niet aan te passen, verwijderd en een chainrunner geplaatst
Hij nam het extra werk voor eigen rekening, dus heel netjes afgehandeld. Als iemand een fietsenmaker zoekt in de buurt van Voorburg, kan ik René Korpel aanraden (fietskorpel.nl). Hij bouwt ook bakfietsen en handfietsen om.
Ben direkt naar mijn werk gefietst en de fiets rijd heerlijk. De 250w Bafang bbs01b motor lijkt meer dan voldoende. Zelfs als je wegrijd in een hoge versnelling zit je binnen no time op max snelheid. Ik dacht dat 25km/u snel zou zijn, maar lijkt eigenlijk best langzaam. Had ook wat tegenwind, heerlijk om hier gewoon op max snelheid tegenin te rijden.
De chainrunner maakt wel wat herrie, even kijken of dat te fixen is.
- diameter van gazelle trapgat en motordiameter verschilden, hij moest een tussenstuk op maat frezen
- accu beugel paste niet op de bidon busjes, hij heeft een tijdelijke oplossing verzonnen met een beugeladapter en tiewraps, maar ik moet er nog voor terugkomen
- ondanks het T44 tandwiel bleek de huidige ketting te kort, nieuwe ketting op maat gemaakt en geplaatst
Hij nam het extra werk voor eigen rekening, dus heel netjes afgehandeld. Als iemand een fietsenmaker zoekt in de buurt van Voorburg, kan ik René Korpel aanraden (fietskorpel.nl). Hij bouwt ook bakfietsen en handfietsen om.
Ben direkt naar mijn werk gefietst en de fiets rijd heerlijk. De 250w Bafang bbs01b motor lijkt meer dan voldoende. Zelfs als je wegrijd in een hoge versnelling zit je binnen no time op max snelheid. Ik dacht dat 25km/u snel zou zijn, maar lijkt eigenlijk best langzaam. Had ook wat tegenwind, heerlijk om hier gewoon op max snelheid tegenin te rijden.
Doe eens een fotootje.wian schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:58:
Vanmorgen mijn omgebouwde Gazelle opgehaald bij de FM.
Misschien dat een hebie chainglider beter werkt dan een chainrunner. Werkt bij mij redelijk geruisloos. Soms moet je hem een klik strakker of losser zetten, maar dat is het.
[ Voor 32% gewijzigd door eisbaer op 01-04-2019 12:37 ]
Wat bedoel je precies met het trapgat? Is dit de frame opening waar normaal het crankstel doorheen gaat? (33,5mm op Bafang tekeningen?) Of bedoel je de lengte van de as? (68mm op de Bafang tekening)wian schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:58:
Vanmorgen mijn omgebouwde Gazelle opgehaald bij de FM. Hij heeft er behoorlijk wat onverwacht werk aan gehad:
Wat voor beugeladapter? Zoiets: https://www.bikester.be/f...flasche-metall/10302.html
(mijn fiets heeft geen bidonhouder en ik zoek een goede mogelijkheid zonder boren toch een frameaccu te kunnen monteren)
[ Voor 5% gewijzigd door Stephanus op 01-04-2019 12:55 ]
eisbaer schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:18:
[...]
Doe eens een fotootje.
Misschien dat een hebie chainglider beter werkt dan een chainrunner. Werkt bij mij redelijk geruisloos. Soms moet je hem een klik strakker of losser zetten, maar dat is het.

Dit is hem. Als ik van tevoren had geweten dat de accuhouder niet op de bidonbusjes past, had ik een bagagedrager accu besteld. Het fietst prima, maar vind het niet zo mooi met tywrap kunstgreep. Een 626w accu is ook wel groot voor aan het frame
Ja frame opening van crankstel, diameter was niet goed voor Gazelle frame. Weet er het fijne niet van.svandijk.nl schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:51:
[...]
Wat bedoel je precies met het trapgat? Is dit de frame opening waar normaal het crankstel doorheen gaat? (33,5mm op Bafang tekeningen?) Of bedoel je de lengte van de as? (68mm op de Bafang tekening)
Wat voor beugeladapter? Zoiets: https://www.bikester.be/f...flasche-metall/10302.html
(mijn fiets heeft geen bidonhouder en ik zoek een goede mogelijkheid zonder boren toch een frameaccu te kunnen monteren)
Zou in jouw geen frame accu nemen maar een bagagedrager accu. Bij boren heb je weer kans op scheuren e.d.
Die bidonhouder klemmen zijn ook niet bijzonder sterk hoor.
Een accu van 4 kilo vind ik zelf ook net op het randje wat je er aan kan schroeven.
Als je wil dat het er erg strak uitziet zonder klemmen of tiewraps dan moet je aan de bagagedrageraccu of fietstas accu.
Ik had zelf dat ombouwprobleem dat de accu de chainring raakte. Maar ik heb de houder iets aangepast (nieuwe gaten geboord) zodat het wel goed past. Want je wil die accu zo laag mogelijk zodat de fiets niet topzwaar wordt.
Een accu van 4 kilo vind ik zelf ook net op het randje wat je er aan kan schroeven.
Als je wil dat het er erg strak uitziet zonder klemmen of tiewraps dan moet je aan de bagagedrageraccu of fietstas accu.
Ik had zelf dat ombouwprobleem dat de accu de chainring raakte. Maar ik heb de houder iets aangepast (nieuwe gaten geboord) zodat het wel goed past. Want je wil die accu zo laag mogelijk zodat de fiets niet topzwaar wordt.
Het leuke van zo'n racefietsstuur is dat je onderin moet hangen voor maximaal remdruk. En dat betekent dat je je zwaartepunt gelijk beter hebt om dus niet over het stuur heen te vliegen. Bij MTB moet je dan achter je zadel hangen, of in geval van dropper je zadel laten vallen.roffeltjes schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:32:
V-Brakes hebben prima STOP kracht, maar heel weinig modulatie. Dat is gewoon niet veilig op een fiets met heel veel power.\
Ik zou hem wel op die buis houden, maar zo laag mogelijk plaatsen.wian schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:55:
[...]
Als ik van tevoren had geweten dat de accuhouder niet op de bidonbusjes past, had ik een bagagedrager accu besteld. Het fietst prima, maar vind het niet zo mooi met tywrap kunstgreep. Een 626w accu is ook wel groot voor aan het frame
Anderen die ervaring hebben met geschikte klemmen?Torched schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:16:
Die bidonhouder klemmen zijn ook niet bijzonder sterk hoor.
(Koga F3 heeft een soort van mini-drager met een verborgen steun onder het spatbord. Niet zo eenvoudig te vervangen door een drager met accu, frame accu is in die zin beter passend).
En zit er nog veel verschil in het gewicht van accu's en tevens de compactheid ervan?
Ik noem klemmen, ik bedoel eigenlijk die schroefgaten die er ingesoldeerd zijn.svandijk.nl schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:49:
[...]
Anderen die ervaring hebben met geschikte klemmen?
(Koga F3 heeft een soort van mini-drager met een verborgen steun onder het spatbord. Niet zo eenvoudig te vervangen door een drager met accu, frame accu is in die zin beter passend).
En zit er nog veel verschil in het gewicht van accu's en tevens de compactheid ervan?
Van die slangklemachtige constructies zijn veel sterker. Zien er alleen niet uit.
En ja, er zit zeker verschil in. De accu zoals op die gazelle fiets bestaat uit 5 rijen hoog. Ik heb zelf dezelfde soort maar dan 4 rijen hoog. Die 5rij accu is dan ook 20% zwaarder.
[ Voor 13% gewijzigd door Torched op 01-04-2019 14:53 ]
Ik vroeg mij af of de kabel naar het stuur ook door het frame heen zou kunnen. Hoe dik is die kabel? Dikker dan een normale remkabel of valt het wel mee? Kan de connector eraf?
Dat zou je kunnen proberen, maar dan zou ik alvast een reserve kabel bestellen
.
Ik had zelf geen bidonbevestiging en heb daarom met behulp van blindklinkmoeren de accu op drie plaatsen bevestigd. Dit blijft goed zitten, maar voor mijn e-MTB durf ik dat niet aan en heb ik mijn accu in een rugzak zitten.
Ik had zelf geen bidonbevestiging en heb daarom met behulp van blindklinkmoeren de accu op drie plaatsen bevestigd. Dit blijft goed zitten, maar voor mijn e-MTB durf ik dat niet aan en heb ik mijn accu in een rugzak zitten.
Soms zit het mee, soms tegen.wian schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:58:
Foto van vandaag. De bafang paste niet omdat de nok van de kabel doorvoer in de weg zit voor de motor. Maar gelukkig slijp je er zo een stukje vanaf zodat het wel past. Maar is het plug en play? Zeker niet altijd. Ik snap daarom ook wel dat je als fietsenzaak terughoudend bent voor ombouw.

Passen de kabels er nog tussen als de motor erop zit? Heb je daar ook een foto van, voor het idee?Dacuuu schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:08:
[...]
Soms zit het mee, soms tegen.
Foto van vandaag. De bafang paste niet omdat de nok van de kabel doorvoer in de weg zit voor de motor. Maar gelukkig slijp je er zo een stukje vanaf zodat het wel past. Maar is het plug en play? Zeker niet altijd. Ik snap daarom ook wel dat je als fietsenzaak terughoudend bent voor ombouw.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hehe, vandaag voor het eerst weer eens gefietst (sinds zo'n 20 jaar
, had me een brinckers granville 400 (2e kansje), gekocht 2 weken geleden. Fiets prima, en best wel lekker, zo 's ochtends op de fiets 
Had ik ff snel een vraagje, kan het kwaad om de accu (Bosch PowerPack 400) iedere (werk)dag aan de lader te hangen ? Volgens Bosch zelf kan het geen kwaad, maar je weet nooit natuurlijk.
Had ik ff snel een vraagje, kan het kwaad om de accu (Bosch PowerPack 400) iedere (werk)dag aan de lader te hangen ? Volgens Bosch zelf kan het geen kwaad, maar je weet nooit natuurlijk.
Zo even geen foto van. Maar de kabels kunnen genoeg aan de kant. De motor past netjes.svandijk.nl schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:43:
[...]
Passen de kabels er nog tussen als de motor erop zit? Heb je daar ook een foto van, voor het idee?
Beste voor je accu: tussen 20 en 80% houden, niet vol wegleggen, niet leeg wegleggen, beperk warmte (dus na fors doorrijden even af laten koelen alvorens te laden, niet in de zon laten staan). Langdurig opslaan zo rond de 40-50% en af en toe kijken of 'ie niet leeg raakt, dan bijladen.mvrhrln schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:59:
1x per 3 maanden oid volle nacht aan de lader voor balanceren is voldoende. Accu is hier na 5 jaar en 23dkm met dit regime nog altijd prima bruikbaar, merk niet eens veel verschil eigenlijk.
[ Voor 21% gewijzigd door neographikal op 01-04-2019 22:10 ]
Wie kan mij helpen met de volgende keuze:
1. Qwic RD9, demo model met 13km, € 2000 incl. BTW (nieuw accu)
+ Aantrekkelijk geprijsd
- Accu op bagagedrager. Minder mooi en niet handig voor gewichtsverdeling
- Framemaat 54
2. Qwic RD11, nieuw, € 3300 incl. BTW
+ Nieuwer, kleine verbeteringen. Betere motor van TDCM?
+ Accu in frame
- Duur
In hoeverre zijn de verbeteringen het prijsverschil waard? Of is het alleen maar marketing onzin?
Daarnaast lijkt het frame van beide fietsen in een M of L beschikbaar, respectievelijk 48 of 53 cm. Met mijn lengte lengte zou ik eigenlijk een 57 cm moeten hebben. Desondanks leek het demo model prima te passen bij een proefrit. Is een kleiner frame erg, als het zadel genoeg hoog kan voor een correcte afstand van je benen tot de pedalen?
1. Qwic RD9, demo model met 13km, € 2000 incl. BTW (nieuw accu)
+ Aantrekkelijk geprijsd
- Accu op bagagedrager. Minder mooi en niet handig voor gewichtsverdeling
- Framemaat 54
2. Qwic RD11, nieuw, € 3300 incl. BTW
+ Nieuwer, kleine verbeteringen. Betere motor van TDCM?
+ Accu in frame
- Duur
In hoeverre zijn de verbeteringen het prijsverschil waard? Of is het alleen maar marketing onzin?
Daarnaast lijkt het frame van beide fietsen in een M of L beschikbaar, respectievelijk 48 of 53 cm. Met mijn lengte lengte zou ik eigenlijk een 57 cm moeten hebben. Desondanks leek het demo model prima te passen bij een proefrit. Is een kleiner frame erg, als het zadel genoeg hoog kan voor een correcte afstand van je benen tot de pedalen?
De nacht aan de lader, wat doet dat dan? (behalve je accu opladenneographikal schreef op maandag 1 april 2019 @ 22:07:
[...]
Beste voor je accu: tussen 20 en 80% houden, niet vol wegleggen, niet leeg wegleggen, beperk warmte (dus na fors doorrijden even af laten koelen alvorens te laden, niet in de zon laten staan). Langdurig opslaan zo rond de 40-50% en af en toe kijken of 'ie niet leeg raakt, dan bijladen.
1x per 3 maanden oid volle nacht aan de lader voor balanceren is voldoende. Accu is hier na 5 jaar en 23dkm met dit regime nog altijd prima bruikbaar, merk niet eens veel verschil eigenlijk.
BMS heeft meerdere functies, onder andere bescherming tegen diepontlading (hij sluit de accu af als deze onder een bepaald voltage komt), bescherming tegen overladen (gaat over op druppelladen na bereiken van een bepaald voltage. Daarnaast zorgt het BMS ervoor dat inderdaad de cellen gebalanceerd worden. Alle cellen hebben onderling een miniem capaciteitsverschil. Pas wanneer de accu volledig geladen is, kunnen deze onderlinge verschillen bijgeladen worden. Bij volledige lading zullen er een aantal cellen op 100% zitten, maar een aantal nog niet. Deze cellen worden dan ook tot 100% geladen. Dit gebeurd uiteraard niet als je altijd maar tot 80% laadt.wian schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:15:
[...]
De nacht aan de lader, wat doet dat dan? (behalve je accu opladen) Heb even gelezen over balanceren, maar lijkt me iets dat het BMS (accu beheer systeem) continu moet doen?
[ Voor 3% gewijzigd door kleinelievewolff op 02-04-2019 09:31 ]
Dit topic is gesloten.