Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.977 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Al sinds 2016 zijn graphene accus te koop voor quadcopters etc, maar de beloftes mbt gewicht en capaciteit worden vooralsnog niet waargemaakt. De eerste reviews in 2016 waren razend enthousiast, maar die bleken of door de fabrikanten gesponsord te zijn (hobbyking/turnegy), of de testers hadden van de fabrikant speciaal geselecteerde exemplaren toegestuurd gekregen. Als je vandaag graphene accus besteld bij hobbyking doen ze het nauwelijks beter dan LiPo accus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Radeoxx schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:59:

https://fietspolis.eu/ biedt voor 75,- / jaar een dekking voor de fiets van 2000 euro met zeer goede polisvoorwaarden...
Vindt persoonlijk alleen het nadeel dat je dan meteen aan 5 jaar vast zit. Ik heb nog maar weinig fietsen 5 jaar gereden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:07
[m]engineer schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:36:
[...]

Vindt persoonlijk alleen het nadeel dat je dan meteen aan 5 jaar vast zit. Ik heb nog maar weinig fietsen 5 jaar gereden :9
Na 1 jaar opzegbaar. Zie FAQ

Ik wil mijn verzekering opzeggen, hoe doe ik dat?
Natuurlijk kunt u uw fietsverzekering beëindigen. U kunt dat doen door een mailtje sturen naar info@kingpolis.nl met vermelding van uw polisnummer. Houdt rekening met de opzegtermijn.

Na het eerste jaar zijn alle doorlopende verzekeringen dagelijks opzegbaar met een maand opzegtermijn.

En ik heb dit ook nog nagevraagd per e-mail:

Geachte heer xxxx,

Het is een doorlopende verzekering van maximaal 5 jaar. De polis is na 1 jaar dagelijks opzegbaar met een maand opzegtermijn.

Indien u verder nog vragen en/of opmerkingen heeft dan vernemen wij dit graag van u.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 23% gewijzigd door radeoxx op 13-03-2019 15:01 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Radeoxx schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:00:
[...]

Na 1 jaar opzegbaar. Zie FAQ

Ik wil mijn verzekering opzeggen, hoe doe ik dat?
Natuurlijk kunt u uw fietsverzekering beëindigen. U kunt dat doen door een mailtje sturen naar info@kingpolis.nl met vermelding van uw polisnummer. Houdt rekening met de opzegtermijn.

Na het eerste jaar zijn alle doorlopende verzekeringen dagelijks opzegbaar met een maand opzegtermijn.

En ik heb dit ook nog nagevraagd per e-mail:

Geachte heer xxxx,

Het is een doorlopende verzekering van maximaal 5 jaar. De polis is na 1 jaar dagelijks opzegbaar met een maand opzegtermijn.

Indien u verder nog vragen en/of opmerkingen heeft dan vernemen wij dit graag van u.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Ah, zo ver had ik niet door gekeken. :D Ik zag alleen een looptijd van 60 maanden op de website staan. Toen dacht ik: nahh. Ik ga deze nu wel even serieus overwegen voor mijn ebike. Dan wordt het deze of de anwb (met iets minder goede voorwaarden).

--edit--
Ik heb de polis even snel door gekeken van fietspolis.eu en een ding staat me totaal niet aan.
In de polis staat vermeld dat de uitkering alleen in natura is en dat wanneer de fiets gestolen wordt er door hun een fiets geleverd wordt met een waarde van het verzekerde bedrag. Waarschijnlijk baseren ze zich op de catalogus waarden op dat moment en ga je dus altijd het schip in.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/io0qqp.png

[ Voor 16% gewijzigd door [m]engineer op 13-03-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 17:22
[m]engineer schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:19:
[...]

Ah, zo ver had ik niet door gekeken. :D Ik zag alleen een looptijd van 60 maanden op de website staan. Toen dacht ik: nahh. Ik ga deze nu wel even serieus overwegen voor mijn ebike. Dan wordt het deze of de anwb (met iets minder goede voorwaarden).

--edit--
Ik heb de polis even snel door gekeken van fietspolis.eu en een ding staat me totaal niet aan.
In de polis staat vermeld dat de uitkering alleen in natura is en dat wanneer de fiets gestolen wordt er door hun een fiets geleverd wordt met een waarde van het verzekerde bedrag. Waarschijnlijk baseren ze zich op de catalogus waarden op dat moment en ga je dus altijd het schip in.

[Afbeelding]
Volgens mij verzeker je je ook altijd voor de catalogus waarde van de fiets. Dan is er toch niks aan de hand?

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:52:
Dat ligt niet aan de display of het kind, maar aan opvoedskills.
Zo'n kind geef je eventueel gewoon een taak in het proces: aanzetten, uitzetten, licht aan, licht uit :P
Daar hebben we een ander topic voor om opvoedzaken te bespreken. :+
(Die opmerking van mij was trouwens niet 100% serieus bedoeld. Al is het wel een aandachtspuntje natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006

B64

Zo, vanmiddag de groene Qwic RD10 gekocht waar ik zaterdag een proefrit mee gemaakt heb. Heb er wel de 735Wh accu bij besteld, dus zodra die binnen is kan ik 'm ophalen. Hopelijk in het weekend al...

Die grotere accu denk ik wel nodig te hebben, woon-werk is 22km en ik wil ook bij kouder weer op een acculading heen en weer kunnen. En anders is 't alvast een voorschot op de degradatie die komen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 07:26
3 jaar geleden een Victoria Manufactur 10.7 gekocht (dames wave model) met bosch performance motor en een BPX key laten inbouwen (met druk op de verlichting toets in het display gaat deze aan en halveert de snelheid in de display) voor woon werk verkeer. Ik rij daarmee meestal rond de 30km per uur. Echt een geweldige fiets geweest de afgelopen jaren.
Aangezien ik veel terugkrijg via mijn werkgever om de 3 jaar nu weer een nieuwe Victoria gekocht. Deze keer een 8.9 trekking met Bosch performance CX motor. Hier komt in de toekomst de zogenaamde Speedkey V2 in. Deze laat de juiste snelheid zien in het display en is programmeerbaar via usb en software.
Beiden fietsen gekocht bij The Hybrid store in Geleen (voorheen Zermath). De prijzen daar zijn echt een stuk lager dan elders en online. Ik ging eigenlijk voor een demo 8.9 2018 fiets van de winkel voor 1900 euro maar die was echt te groot voor mij met een 58cm frame. Nu heb ik een 2019 heren model met een 53cm frame gekocht.
Victoria is voor veel mensen een onbekend merk maar in Duitsland een echt A merk. Dus als je een kwaliteitsfiets zoekt dan is dit merk een goede optie om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Nav de ervaringen in dit topic heb ik besloten om mijn Gazelle fiets om te bouwen naar elektrisch. Ik heb gekozen voor een kant-en-klare 250w Bafang BBS01B middenmotor kit van greenbikekit.com met panasonic accu. Hopelijk wordt het simpele C965 display minder snel gestolen dan een kleuren exemplaar.

Nu blader ik net door de pdf handleiding van de C965 en lijkt het alsof je de maximale snelheid van de motor instellen. Gewoon met de ingebouwde functionaliteit van de display. Klopt dit?

Het is niet echt belangrijk, 25km/u is voorlopig prima, maar het zou wel fijn zijn om naar 30km/u te gaan. Sneller wil ik niet omdat mijn remmen daar niet op toegerust zijn.

Ik dacht dat je hiervoor een Bafang USB programmeer kabel voor nodig had?

[ Voor 3% gewijzigd door wian op 14-03-2019 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
wian schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:11:
Nav de ervaringen in dit topic heb ik besloten om mijn Gazelle fiets om te bouwen naar elektrisch. Ik heb gekozen voor een kant-en-klare 250w Bafang BBS01B middenmotor kit van greenbikekit.com met panasonic accu. Hopelijk wordt het simpele C965 display minder snel gestolen dan een kleuren exemplaar.
Nu blader ik net door de pdf handleiding van de C965 en lijkt het alsof je de maximale snelheid van de motor instellen. Gewoon met de ingebouwde functionaliteit van de display. Klopt dit?Het is niet echt belangrijk, 25km/u is voorlopig prima, maar het zou wel fijn zijn om naar 30km/u te gaan. Sneller wil ik niet omdat mijn remmen daar niet op toegerust zijn.
Ik dacht dat je hiervoor een Bafang USB programmeer kabel voor nodig had?
De motoren zijn meestal zo geprogrammeerd dat het display de ingestelde snelheid bepaalt. Dus geen kabel voor nodig als ie goed staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
@Tafkar ik las net je post met BBS01B instellingen. Weet je of die nog steeds geldig zijn voor BBS01B motoren die nu verkocht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeNoMke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-12-2022
Hey allen,

Ik lurk ondertussen al een tijdje mee in het topic. Binnenkort ga ik ook aan het elektrisch fietsen slaan (o.a. omwille van de drukke spits die ik beu ben, anderzijds voor het mooi extralegaal voordeel van €0,24/km als Belg zijnde) .

Ik heb het hier al een aantal keer de nieuwe fiets van QonQer besproken zien worden, maar weinig concrete info. Ik heb gisteren eens gemaild naar QonQer om te zien hoe een en ander in elkaar zit. Mochten er nog mensen geïnteresseerd zijn in deze e-fiets en ook met dezelfde vragen zitten dan geef ik hier graag samengevat mee wat ik als antwoord gekregen heb:

- De verwachte levertijd is half april, er wordt een voorschot gevraagd van €100 om zeker te zijn van een fiets uit de eerste batch;
- op de site staat:
* 24/7 pech hulp & All Risk verzekering & diefstalverzekering -> dit alles wordt geregeld via "ENRA"
* Altijd een vervangende QonQer -> wordt aangeboden in geval van schade, onderhoud of reparatie.
* Onderhoud en levering bij jou thuis of op je werk -> wordt geregeld met een mobiele werkplaats
- Leasing is ook mogelijk in België, het te verwachten restbedrag op het einde van de leasetermijn zou ongeveer €275 moeten bedragen
- De motor ondersteunt effectief tot 32 km/u (zoals hier al reeds aangehaald, hoe dit wettelijk mag wordt niet verduidelijkt)
- Het accu kan verwijderd worden voor opladen

Prijs/kwaliteit lijkt mij dit nog steeds een heel interessante optie. Alle andere ebikes welke ik tot nu toe op mijn shortlist heb staan zijn allen ofwel een pak duurder ofwel minder "mooi" afgewerkt.

-insert witty signature here -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

wian schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:41:
@Tafkar ik las net je post met BBS01B instellingen. Weet je of die nog steeds geldig zijn voor BBS01B motoren die nu verkocht worden?
Zou niet weten waarom niet.
Als je vragen hebt over de instellingen kan je me een pm sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Radeoxx schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:14:
Wat denken jullie van deze fiets?

https://nl.cowboy.com/pages/bike

Zit verder geen versnelling op. Maar hij fietst 'heerlijk' heb ik me zojuist telefonisch laten vertellen. Morgen komen ze langs bij mij thuis met de bike voor een proefrit.
Heb je ondertussen een proefrit gehad?
Het grootste euvel lijkt mij dat er geen versnellingen op zitten. Daarnaast is de accu 'maar' 350 wh. Lijkt me best problematisch als je accu onverwachts leeg is.

(Ik heb zelf eens overwogen om mijn fiets om te bouwen naar een fixie wanneer ik hem ombouwde naar electrisch maar heb ik gelukkig niet gedaan. Ik ben er wel achter gekomen dat ik minimaal drie versnellingen nodig heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Al is het alleen maar om je motor te ontlasten, normaal te rijden en snel te rijden. Fixed gear lijkt me echt zwaar ellendig op een ebike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 14:31
Ik heb onlangs een tweedehands fiets aangeschaft die is omgebouwd naar een voorwielaandrijving. Dit is gedaan door v-fiets, heb er nog de handleiding bijgekregen. Helaas is die website uit de lucht, dus kan niet navragen wat voor (merk) motor het is. Het enige dat ik aan de zijkant ingegraveerd zie staan is wat cijfers letters en ik kan 190rpm ontdekken. Het is een mini motor.

Betekend die 190rpm dat ik maximaal 25 km/u kan fietsen met deze motor? Dat haal ik nu namelijk zonder actief meetrappen.

Zonder wind tegen fiets ik al gauw iets harder en merk dan dat de motor eigenlijk tegenwerkt. Als ik de motor dan uitschakel, verlies ik iets weerstand. Ik vermoed omdat de motor op 25 km/u blijft draaien en ik ervoor zorg dat hij meer rpm gaat maken.

Is er een mogelijkheid om deze voorwielmotor iets op te voeren naar 28-29 km/u? Wellicht via een e-dr display of met een programmeerkabel? Er zit nu een minimalistische display op met ledjes.

Verder wel tevreden over het e-biken. Ik ging als het goed weer was met de racefiets naar het werk. Dit gaat uiteraard iets sneller, maar was het zat om bezweet aan te komen met wind tegen (geen douche) en om de fiets schoon te moeten maken na een rit door de regen of over nat wegdek (geen spatborden).

De fiets bevalt ook goed, weegt ongeveer 18,5 kg met een 522W 36V accu.

Ben wel van plan om een klein voorrekje te monteren en daar een waterdichte bak op te maken waar ik de accu en controller in wil monteren. Dan heb ik alleen een draad van de trapsensor naar die bak en een draad naar de motor. Dan is het makkelijk om het wiel te wisselen voor een normaal wiel op dagen zonder wind.

Hieronder twee (slechte) foto's van de fiets, het is een Cannondale T1000 toerfiets uit 1995 of 1996:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y45Q5M8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IioCs9H.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door kleinelievewolff op 15-03-2019 10:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:29
Waarschijnlijk niet, snelheid van de motor wordt bepaald door de winding en het voltage. Als je sneller wil moet je dus voltage omhoog.

Dat betekent een nieuwe controller en een nieuwe accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:40
VeNoMke schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:26:
Hey allen,

Ik lurk ondertussen al een tijdje mee in het topic. Binnenkort ga ik ook aan het elektrisch fietsen slaan (o.a. omwille van de drukke spits die ik beu ben, anderzijds voor het mooi extralegaal voordeel van €0,24/km als Belg zijnde) .

….
- De motor ondersteunt effectief tot 32 km/u (zoals hier al reeds aangehaald, hoe dit wettelijk mag wordt niet verduidelijkt)
….

Prijs/kwaliteit lijkt mij dit nog steeds een heel interessante optie. Alle andere ebikes welke ik tot nu toe op mijn shortlist heb staan zijn allen ofwel een pak duurder ofwel minder "mooi" afgewerkt.
Bedankt voor de info. Inderdaad blijf ik benieuwd naar die 32 km. Ik hoef niet altijd zo hard, vooral niet in de stad, maar wil niet dat je opeens door de overheid met terugwerkende kracht dingen verplicht gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-10 10:24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hm. Een linkdropje naar een nietszeggende headline met alleen een prijs, die vervolgens uitkomt op een pagina waar niks geschreven wordt? Nodigt niet echt uit om een video te bekijken over een fiets met een laadrekje op de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
Pathogen schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:45:
Hm. Een linkdropje naar een nietszeggende headline met alleen een prijs, die vervolgens uitkomt op een pagina waar niks geschreven wordt? Nodigt niet echt uit om een video te bekijken over een fiets met een laadrekje op de voorkant.
Hmm. gewoon een linkje naar Bright...en wat is er mis met een voorrekje? Er kunnen volgens de tester twee kinderzitjes op, wordt hier op het forum nog wel eens over gesproken..maar ik zal in het vervolg dit soort "nietszeggende" linkjes niet meer delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 15:07
Pathogen schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:45:
Zou ik wel doen. Zijn leuke video's van Davids Uitpakparty.
Mooie fiets ook, alleen reteduur en qua specs ook de prijs niet echt waardig.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nou ja, een beetje saus had wel gemogen, van jou of van Bright. Een Duits merk waar ik nog nooit van gehoord heb presenteert een ebike van 4400 euro?
Bij 4400 euro verwacht ik een premium model, high performance oid en een laadrekje is daar niet echt een eerste indicator van. Misschien had het geholpen als iemand had geschreven waarom zij denken dat een prijs van 4400 euro normaal is (of niet) en waarom zij denken dat die prijs gerekend wordt?
zebsite schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:54:
[...]

Hmm. gewoon een linkje naar Bright...en wat is er mis met een voorrekje? Er kunnen volgens de tester twee kinderzitjes op, wordt hier op het forum nog wel eens over gesproken..
Kijk, dit zegt dus niemand vooraf. Valt ook niet aan de kop, pagina of video still af te lezen.
maar ik zal in het vervolg dit soort "nietszeggende" linkjes niet meer delen.
Je hoeft niet meteen in de verdediging te schieten, maar zowel jij als Bright houden geen rekening met mensen die niet zomaar elk filmpje aanzetten. Een beetje argumentatie waarom het interessant voor het publiek waar je je linkje deelt zou mijns inziens wel op zijn plek zijn op GoT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

offtopic:
Ik heb een hekel aan videoreviews. Ik kijk ze vrijwel niet. Ze kosten te veel tijd en je loopt de kans een video te zien die verschrikkelijk slecht ge-edit is of waar gewoon niets nuttigs gezegd wordt. Doorspoelen is ook onmogelijk zonder dingen te missen (en je weet ook niet welke dingen je mist).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 15:07
Maasluip schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:11:
offtopic:
Ik heb een hekel aan videoreviews. Ik kijk ze vrijwel niet. Ze kosten te veel tijd en je loopt de kans een video te zien die verschrikkelijk slecht ge-edit is of waar gewoon niets nuttigs gezegd wordt. Doorspoelen is ook onmogelijk zonder dingen te missen (en je weet ook niet welke dingen je mist).
Ik houd van videoreviews! Ik kijk ze vaak op Youtube voordat ik iets koop. 8) _/-\o_

Maar die Duitse fiets uit de review...
Dat is gewoon een bagagerek voorop de fiets. Geen laadrekje.
Qua design is het wel een mooie fiets en dat komt met een prijs.
Staan wel meer mooie fietsjes op hun site: https://www.schindelhauerbikes.com.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Strakke fiets inderdaad! Vraag me wel af hoeveel draagvermogen die achterdrager heeft. Zo te zien hangt die hele constructie inclusief spatbord op 1 bevestigingspunt bij de achteras en loopt die stang ook niet door van links naar rechts. Vermoedt dat je spatbord op een gegeven moment scheef gaat zitten als je er veel gewicht aanhangt aan 1 kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [m]engineer
@kleinelievewolff Waarschijnlijk betekend de 190RPM inderdaad het maximale toerental van de motor. Er vanuit gaande dat je 28 inch wielen hebt en een 700cc band komt dat op omgerekend 24 kilometer per uur. Dit is best aannemelijk.

Het is inderdaad zo dat sommige fietsen met behulp van een controller in het scherm begrensd worden. Maar dit kan alleen als de rest van je setup dus een hogere snelheid kan behalen. Deze topsnelheid is afhankelijk van het type motor, het aantal windingen en de spanning welke op je motor staat. (En nog een hoop andere parameters maar we houden het even eenvoudig.)

Zeker op een fiets met een sportieve zit is het makkelijk de 25km/u te halen wanneer het wind stil is. Dit is dan ook het grote nadeel van een standaard electrische fiets.

Ik heb mijn zelfbouw fiets netjes begrenst op de 25/250 watt. Maar het kriebelt soms wel om hem sneller te zetten. Zeker als het windstil is. Maarja, voor mijn gebruik is dat niet echt nodig. Ik heb meestal niet zo veel haast :)

Ik heb afgelopen weekend wel een testje gedaan. Toen was de topsnelheid 62 op slechts 500 watt (met mee trappen) van de 1750 :+ (disclaimer: om hem sneller te zetten heb ik een laptop nodig en het was op eigen terrein :9 )

[ Voor 4% gewijzigd door [m]engineer op 15-03-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 12:18

Tahref

God bless you

kleinelievewolff schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:19:
Ik heb onlangs een tweedehands fiets aangeschaft die is omgebouwd naar een voorwielaandrijving. Dit is gedaan door v-fiets, heb er nog de handleiding bijgekregen. Helaas is die website uit de lucht, dus kan niet navragen wat voor (merk) motor het is. Het enige dat ik aan de zijkant ingegraveerd zie staan is wat cijfers letters en ik kan 190rpm ontdekken. Het is een mini motor.

Betekend die 190rpm dat ik maximaal 25 km/u kan fietsen met deze motor? Dat haal ik nu namelijk zonder actief meetrappen.

Zonder wind tegen fiets ik al gauw iets harder en merk dan dat de motor eigenlijk tegenwerkt. Als ik de motor dan uitschakel, verlies ik iets weerstand. Ik vermoed omdat de motor op 25 km/u blijft draaien en ik ervoor zorg dat hij meer rpm gaat maken.

Is er een mogelijkheid om deze voorwielmotor iets op te voeren naar 28-29 km/u? Wellicht via een e-dr display of met een programmeerkabel? Er zit nu een minimalistische display op met ledjes.

Verder wel tevreden over het e-biken. Ik ging als het goed weer was met de racefiets naar het werk. Dit gaat uiteraard iets sneller, maar was het zat om bezweet aan te komen met wind tegen (geen douche) en om de fiets schoon te moeten maken na een rit door de regen of over nat wegdek (geen spatborden).

De fiets bevalt ook goed, weegt ongeveer 18,5 kg met een 522W 36V accu.

Ben wel van plan om een klein voorrekje te monteren en daar een waterdichte bak op te maken waar ik de accu en controller in wil monteren. Dan heb ik alleen een draad van de trapsensor naar die bak en een draad naar de motor. Dan is het makkelijk om het wiel te wisselen voor een normaal wiel op dagen zonder wind.

Hieronder twee (slechte) foto's van de fiets, het is een Cannondale T1000 toerfiets uit 1995 of 1996:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet verkeerd. Wat denk je dat jouw accu radius is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kleinelievewolff
@[m]engineer Dat is een flinke snelheid! Dat ga ik niet halen ben ik bang ;) Ik denk dat mijn setup ook niet zondermeer geschikt is voor een hogere snelheid. Ik zie dat er van die mini hub motoren ook nog een "FX" versie is die minder koppel levert, maar wel meer toeren maakt (300RPM). Die zal waarschijnlijk wel sneller kunnen, al vraag ik me af of die ook aan de 300RPM (bijna 40 km/u) zal komen

(komt jouw naam trouwens van dat fietsenmerk in het noorden?)

@Tahref Ik heb er nu alleen nog maar mee gereden met de harde wind van afgelopen dagen. Dan was de accu op de laatste 2 streepjes van de 5 na 50km in de hoogste ondersteuning. De vorige eigenaar zegt er 200 km mee te kunnen rijden, maar ik heb niet gevraagd met welke snelheid dat was. En de accu zal in de loop der jaren ook wel wat slechter zijn geworden. Voor mijn woon-werk afstand (2*20 km) is het in ieder geval ruim voldoende om zonder tussentijds laden heen en weer te geraken.

[ Voor 3% gewijzigd door kleinelievewolff op 15-03-2019 14:08 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 23:35

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hoe lang doen jullie met jullie remblokken eigenlijk? Hier zijn ze om de 4.000 km gewoon op. Ik heb 3 rempunten op mijn totale route (enkele reis 15 km, 95% dijk). M.a.w. om de 6 maanden nieuwe blokken. Betreft een Gazelle normale stads-ebike.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
[quote]kleinelievewolff schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:07:
@[m]engineer Dat is een flinke snelheid! Dat ga ik niet halen ben ik bang ;) Ik denk dat mijn setup ook niet zondermeer geschikt is voor een hogere snelheid. Ik zie dat er van die mini hub motoren ook nog een "FX" versie is die minder koppel levert, maar wel meer toeren maakt (300RPM). Die zal waarschijnlijk wel sneller kunnen, al vraag ik me af of die ook aan de 300RPM (bijna 40 km/u) zal komen

(komt jouw naam trouwens van dat fietsenmerk in het noorden?)

haha nee, en heb ook totaal geen idee welk fietsenmerk je bedoelt :)

Je zou even kunnen kijken wat er op de controller staat (in je zadeltasje) en kijken of daar een type nummer op staat. Dan kan je eventueel je snelheid begrenzen met een scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:48:
Hoe lang doen jullie met jullie remblokken eigenlijk? Hier zijn ze om de 4.000 km gewoon op. Ik heb 3 rempunten op mijn totale route (enkele reis 15 km, 95% dijk). M.a.w. om de 6 maanden nieuwe blokken. Betreft een Gazelle normale stads-ebike.
Ik denk dat dat best redelijk is. Zeker als je wat zachtere blokjes hebt. Ik heb een sensor op mijn remmen zitten waardoor ik regeneratief een op de motor. Dus mijn blokjes slijten niet zo snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:45
Zo iets, ik zit nu op 3600km en heb ze net moeten vervangen.
Mijn reis is ook enkele reis 15km. Helaas niet 95% dijk, maar 95% woonwijk waar scholieren met zijn 4-en naast elkaar fietsen.

Dus veel defensief remmen, bellen, remmen, nog een keer bellen :/

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Laatst online: 10:40
[m]engineer schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 07:37:
[...]

Heb je ondertussen een proefrit gehad?
Het grootste euvel lijkt mij dat er geen versnellingen op zitten. Daarnaast is de accu 'maar' 350 wh. Lijkt me best problematisch als je accu onverwachts leeg is.

(Ik heb zelf eens overwogen om mijn fiets om te bouwen naar een fixie wanneer ik hem ombouwde naar electrisch maar heb ik gelukkig niet gedaan. Ik ben er wel achter gekomen dat ik minimaal drie versnellingen nodig heb.)
Ook benieuwd, maar lijkt geen optie te hebben voor spatborden en bagagedrager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supersinga
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05-2024
Radeoxx schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:59:
Even een update vanuit mijn kant betreffende de QonQer e-bike

https://shop.qicq.nl/qonq...2km-uur.html?id=175635470

Ik heb een aanbetaling gedaan voor de e-bike.

Op mijn verzoek doen ze het volgende nog;
- Zadelpen wordt niet uitgeleverd met quick-release
- Montage kleinere casette achterwiel i.v.m. voorkomen overtollige slijtage bij nagenoeg uitsluitend gebruik kleinste tandwiel.
- monteren kettingbeschermer

Qua verzekering heb ik nog geen informatie. Vorige keer vertelden ze mij dat je nog wel een "zeer minimale" premie moest betalen en een klein stuk eigen risico hebt. Wat de tekst op de site betekent 'Gratis vervangende e-bike" weet ik niet precies. Immers kun je voor een laag bedrag dit risico ook verzekeren.

https://fietspolis.eu/ biedt voor 75,- / jaar een dekking voor de fiets van 2000 euro met zeer goede polisvoorwaarden...
Bij een kleinere cassette heb je minder slijtage van een tandwiel, omdat die dan van een sterker materiaal is?

Singa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Supersinga schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:24:
[...]

Bij een kleinere cassette heb je minder slijtage van een tandwiel, omdat die dan van een sterker materiaal is?
Nee, je zit minder in dezelfde versnelling waardoor je de slijtage beter verdeelt over de beschikbare tandwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ter compensatie, om snel slijten van oa. het kleinste tandwiel heb ik voor een groter tandwiel geplaatst (52T) waardoor ik juist de kleinere tandwielen ontziet.
Voor mijn gevoel heb ik nu ook meer profijt van de rest van mijn 9 tandwielen achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

racinfo schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:33:
Ter compensatie, om snel slijten van oa. het kleinste tandwiel heb ik voor een groter tandwiel geplaatst (52T) waardoor ik juist de kleinere tandwielen ontziet.
Voor mijn gevoel heb ik nu ook meer profijt van de rest van mijn 9 tandwielen achter.
Heb ik ook gedaan. Beste ingreep ooit.
Je ketting loopt minder schuin, en de slijtage wordt verdeeld over meerdere tandwielen.

...alleen mocht je motor uitvallen mis je de trap-fiets-versnellingen.
De lichtste versnelling is nu te zwaar.
prijk schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:22:
[...]

Volgens een heleboel onderzoeken is dat niet evident (zie dit artikel van de fietsersbond). Het is met een e-bike verdomd lastig om ook maar in de buurt te komen van de inspanning die gewoon fietsen kost.
Veel variabelen per merk en type.

Ik fiets (oudere bosch speed pedelec) tegen de begrenzer met (GPS) 40 a 41 km/u.
De inspanning is gelijk aan 20km/u op een stadsfiets.

...maar als ik de snelheid laat zakken naar 30km/u hoef ik vrijwel niets te doen.

[ Voor 35% gewijzigd door BertV op 18-03-2019 11:38 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:38
Velg of schijfremmen?

Ik doe met Magura velgremmen +/- 2000km in de stad, maar eigenlijk vind ik ze na 1500km al op (teveel slag in de hendel wat niet meer te compenseren is met de stelschroef). Ik rij door tot ik mijn achterremhendel echt tegen het handvat dreig te trekken, anders wordt het echt te begrotelijk. Omdat je remkracht eigenlijk alleen voor zit heb ik dan nog wel meer dan genoeg stopkracht, maar ideaal is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

magura mt4, zo'n 3000km in de zomer. In de winter wel wat korter.

Ik heb eigenlijk vaker problemen met de remdruk met die dingen.
Er is al een revisie op geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
Met gevaar voor commentaar: Ik denk dat je met deze fiets, en met wat tuning, heel veel lol kan beleven!
https://www.bright.nl/tes...e-mountainbike-cannondale (PAS OP, is een zg. video film.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

zebsite schreef op maandag 18 maart 2019 @ 17:40:
[...]

Met gevaar voor commentaar: Ik denk dat je met deze fiets, en met wat tuning, heel veel lol kan beleven!
https://www.bright.nl/tes...e-mountainbike-cannondale (PAS OP, is een zg. video film.)
Ben niet zo into MTB'en, maar ik kan me zo voorstellen dat ondersteuning tot 25 km/u de pret een beetje bederft. Maar goed, ik zou voor een fysieke sport als MTB'en sowieso geen electrische ondersteuning willen, je gaat zo hard als je kunt, en als dat niet zo hard is - so be it. Zijn argument van 'ik ben wat ouder, dus m'n conditie is wat minder en met dit ding kan ik nog meekomen' snap ik (ik ben ook niet meer helemaal piep) maar als dat je grenzen zijn dan is dat zo. Zeker bij een sport als MTB waarbij reactievermogen en soepelheid nog belangrijker zijn dan snelheid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het idee is op zich dat je met een elektrische MTB veel langere ritten kan maken, zeker in de bergen - voor veel mensen is het rijden in de natuur de lol ervan, niet zozeer de fysieke inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 15:21
[...]

Niets bijzonders toch?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
B64 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:52:
[...]
Ben niet zo into MTB'en
Dat blijkt wel uit je reactie :) Heerlijk toch als mensen door middel van een elektrische fiets weer lekker tochtjes kunnen maken. Ik zelf kan ook niet meer fietsen, iets wat ik vroeger maar te graag deed. Door een elektrische fiets en MTB kan ik nu weer tochtjes maken. Een echte lifechanger voor mij en hopelijk voor vele anderen die door alle vooroordelen heen kunnen prikken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
B64 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:52:
[...]

Ben niet zo into MTB'en, maar ik kan me zo voorstellen dat ondersteuning tot 25 km/u de pret een beetje bederft. Maar goed, ik zou voor een fysieke sport als MTB'en sowieso geen electrische ondersteuning willen, je gaat zo hard als je kunt, en als dat niet zo hard is - so be it. Zijn argument van 'ik ben wat ouder, dus m'n conditie is wat minder en met dit ding kan ik nog meekomen' snap ik (ik ben ook niet meer helemaal piep) maar als dat je grenzen zijn dan is dat zo. Zeker bij een sport als MTB waarbij reactievermogen en soepelheid nog belangrijker zijn dan snelheid...
Niet zozeer, ik zie de plek voor elektrische mtb vooral in de uplift. En dat heb je in Nederland nu net niet echt. Waar je bij een plek als Winterberg iets van een skilift hebt voordat je je afdaling hebt kan je dus nu een elektromotor meesjouwen die helpt met klimmen. Dat is handig, want je hebt niet overal een skilift.

Beter voor het milieu, omdat je geen maatje met een bus vol fietsen naar boven laat rijden en leeg weer terug laat rijden. En bij lang klimmen is elke hulp echt fijn, en op de afdaling staat de motor meestal uit.
Dus haal je van je enkele afdaling opeens 3 afdalingen.

Binnen Nederland vind ik dit soort fietsen een beetje apart, langere tochten ja, maar we kennen hier veel korte afdalingen en sprintjes en dan ga je die 25 of 27,5 km/u wel echt voelen. Wat dan weer een zekere motivatie geeft om de fiets op te voeren en dan krijg je dat iedere route verantwoordelijke instantie alle ebikes bant vanwege trail schade ed. In de USA speelt dit wat meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Torched op 18-03-2019 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [m]engineer
[...]

Dit is pas mooi:
(mijn volgende project)
Afbeeldingslocatie: https://qulbix.com/media/com_eshop/products/resized/image_5aae48c0bd0aa_Qulbix-Q76R-4-cr-805x529.png

Er zitten zelfs trappers op :D

[ Voor 3% gewijzigd door [m]engineer op 19-03-2019 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Opperpanter2 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:12:
[...]

Dat blijkt wel uit je reactie :) Heerlijk toch als mensen door middel van een elektrische fiets weer lekker tochtjes kunnen maken. Ik zelf kan ook niet meer fietsen, iets wat ik vroeger maar te graag deed. Door een elektrische fiets en MTB kan ik nu weer tochtjes maken. Een echte lifechanger voor mij en hopelijk voor vele anderen die door alle vooroordelen heen kunnen prikken!
Dit. :)
Een voor de speed pedelec geldt dat dagelijks, voorheen onmogelijk, grote afstanden mogelijk worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sP2Pzvd.jpg

_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zebsite
[m]engineer schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 07:42:
[...]

Dit is pas mooi:
(mijn volgende project)
[Afbeelding]

Er zitten zelfs trappers op :D
Das zeker mooi, lijkt op een beetje op mijn vroegere Beta trailmotor..alleen had die een stinkende 2-takt benzinemotor, trommelremmen en was wat zwaarder.. :*)

[ Voor 9% gewijzigd door zebsite op 19-03-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Zondagavond de accu opgeladen van mijn Bulls Green mover. Gisteren besloten om niet met de fiets naar het werk te gaan en dus een dagje niet gefietst. Vanmorgen klik ik de accu op zijn plek en is de capaciteit gedaald naar 95%

Is dit normaal of begint de accu nu al kuren te vertonen? Accu is een jaar geleden voorzien van nieuwe cellen. Het is een accu van BMZ en dat is niet de eerste de beste accu-fabrikant..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reksho
  • Laatst online: 08-10 23:43
Iemand al de nieuwe Xiaomi Himo C20 elektrische fiets gezien? Zeer strak design met 80km range en voor rond de €350. Zal vast omhooggaan als het buiten China komt door transportkosten en belastingen maar zelfs dan lijkt het een mooi ding :9~

Afbeeldingslocatie: https://fscl01.fonpit.de/userfiles/7561351/image/xiaomi-w782.jpg

Het heeft zelfs een ingebouwde luchtpomp. :o

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.priceboon.com/wp-content/uploads/2019/03/HIMO-C20-4.png?resize=696%2C927&ssl=1

Hier meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:12:
Zondagavond de accu opgeladen van mijn Bulls Green mover. Gisteren besloten om niet met de fiets naar het werk te gaan en dus een dagje niet gefietst. Vanmorgen klik ik de accu op zijn plek en is de capaciteit gedaald naar 95%

Is dit normaal of begint de accu nu al kuren te vertonen? Accu is een jaar geleden voorzien van nieuwe cellen. Het is een accu van BMZ en dat is niet de eerste de beste accu-fabrikant..
Allereerst de vraag of de meter wel 100% aangeeft indien je hem direct na het laden op de fiets schuift. Want als dat zo zou zijn wijst dat op aftoppen van de EMK en dat kan heel goed slijtage zijn.

Wat ikzelf ondervind met mijn 2 jaar oude accu is, dat hij na volgeladen te zijn (41.7 volt) al na 2 km tot 40.4 volt zakt (onbelast).

[ Voor 44% gewijzigd door racinfo op 19-03-2019 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
@Rezk bedankt voor het nieuws. Zie dat hij aangeboden wordt voor 795 euro exclusief douane / import kosten. Op deze pagina zie je meer plaatjes.

Hij is maar 1m06 hoog, dus niet voor lange mensen. En ik geloof nooit dat je met een 10AH accu 80KM bereik hebt.

Iig een leuke ontwikkeling. Normaal gesproken staat Xiaomi wel voor kwaliteit.

Specs
Brand: Xiaomi HIMO
Type: Electric moped bicycle
Model: C20
Color: Gray
Specification
Front and Rear Wheel Center Distance: 965mm
Maximum Design Speed: 25km / h
Electric Moped Continuous Sailing Mileage: ≥80km
Only Electric Continuous Sailing Mileage: ≈50km
100 km Power Consumption: 0.72kw·h / 100km
Load Capacity: ≈100kg
Battery Type: lithium ion battery
Battery Capacity: 10AH
Battery Voltage: 36V
Undervoltage Protection: 31V
Overcurrent Protection: 15A
Weight & Size Product Weight: 21.1kg
Package Weight: 21.5kg
Product Size(L x W x H):1470×610×1060mm
Package Size(L x W x H):1540*320*780mm
Package Contents
1 x Xiaomi HIMO C20 Electric Moped Bicycle
1 x User Maual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Laatst online: 08-10 23:43
@wian Ja, die prijs is waarschijnlijk opgeblazen doordat het net nieuw is en zij de enigen zijn die het verkopen. Xiaomi's eerste fiets, de Himo V1, was ook duur aan het begin maar is inmiddels voor 300-400 euro te koop. Het is wachten totdat het officieel te koop is in Europa. In ieder geval inderdaad een leuke ontwikkeling in het budget-segment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

wian schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:31:
@Rezk En ik geloof nooit dat je met een 10AH accu 80KM bereik hebt.
Hier lees ik dat-ie een 18,650 mAh accu heeft. Maar ook daarmee lijkt 80km aan de optimistische kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:55
Vlassie1980 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:12:

Het is wel zo dat de accu tot een vrij hoge spanning wordt opgeladen. Dus ik kan me voorstellen dat de spanning ondanks niet gebruikt toch een stukje in elkaar zakt. Is gewoon een eigenschap die de cellen hebben. Wat je misschien kunt proberen is om een keer 2 dagen niet te fietsen. Dus stel bijvoorbeeld op vrijdagavond helemaal vol laden en dan kijken wat hij dan op zondagavond nog aangeeft. Als hij dan nog maar 90% aangeeft dan zou ik me terecht ook zorgen gaan maken om de accu, maar vermoed dat het ergens tussen de 95% en de 100% wel zal uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
B64 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:47:
[...]

Hier lees ik dat-ie een 18,650 mAh accu heeft. Maar ook daarmee lijkt 80km aan de optimistische kant.
Dat zou bijzonder zijn voor 355 euro. Daarvoor koop je normaliter niet eens een 36V18Ah accu. Volgens het artikel weegt de accu 2,5kg, dus dat kan nooit 18Ah zijn. De fiets zelf weegt 21kg staat er, wat belachelijk veel is voor zo'n kleine fiets. Mijn 65cm hybride met BBS02 48V750W weegt dat ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:09
B64 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:47:
..............
Hier lees ik dat-ie een 18,650 mAh accu heeft.........
Ik denk een foutje van de journalist. "18650" is de maat van de li-ion cellen waarmee dergelijke accu's worden samengesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japio380
  • Laatst online: 04-09-2022
Interessant topic.
wat ik mij afvraag: als ik zelf mijn fiets ombouw naar een speed-pedelec, hoe kom ik dan aan een ketekenbewijs en plaatje? Dan moet hij toch gekeurd worden door RDW?

[ Voor 0% gewijzigd door Japio380 op 20-03-2019 11:59 . Reden: spellingcorrectie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Japio380 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:58:
.......als ik zelf mijn fiets ombouw naar een speed-pedelec, hoe kom ik dan aan een ketekenbewijs en plaatje? .....
In dat geval is er geen type goedkeuring en moet er een individuele goedkeuring worden aangevraagd bij RDW.

bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
luckyjan schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:23:
3 jaar geleden een Victoria Manufactur 10.7 gekocht (dames wave model) met bosch performance motor en een BPX key laten inbouwen (met druk op de verlichting toets in het display gaat deze aan en halveert de snelheid in de display) voor woon werk verkeer. Ik rij daarmee meestal rond de 30km per uur. Echt een geweldige fiets geweest de afgelopen jaren.
Aangezien ik veel terugkrijg via mijn werkgever om de 3 jaar nu weer een nieuwe Victoria gekocht. Deze keer een 8.9 trekking met Bosch performance CX motor. Hier komt in de toekomst de zogenaamde Speedkey V2 in. Deze laat de juiste snelheid zien in het display en is programmeerbaar via usb en software.
Beiden fietsen gekocht bij The Hybrid store in Geleen (voorheen Zermath). De prijzen daar zijn echt een stuk lager dan elders en online. Ik ging eigenlijk voor een demo 8.9 2018 fiets van de winkel voor 1900 euro maar die was echt te groot voor mij met een 58cm frame. Nu heb ik een 2019 heren model met een 53cm frame gekocht.
Victoria is voor veel mensen een onbekend merk maar in Duitsland een echt A merk. Dus als je een kwaliteitsfiets zoekt dan is dit merk een goede optie om mee te nemen.
Ik ken John idd. Maar hij wil geen fietsen verzenden. Dan is het een eind rijden vanaf den haag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

Hoi, wat gebruiken jullie als fietsslot?

Ik had ongeveer 11 maanden een ''Abus Fietsslot Iven Chain 8210'' 110cm
Afbeeldingslocatie: https://images.internetstores.de/products//286082/02/113b49/Steel-O-Chain_Iven_8210_85%5B280x280%5D.jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true&useTrim=true
Na 9 maanden werd hij heel erg stroef en nauwelijks nog open en dicht te krijgen. Na 11 maanden was het minuten lang aan het ding trekken en duwen, dus tijd voor een nieuwe.

Heb hem opnieuw gekocht omdat hij voor de rest heel robuust was. Na 1 maand alweer een stroef slot...

Ben nu van plan een Abus Fietsslot Ionus 8800 Kettingslot 120cm te kopen
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/14766/files/227184791/450x450x2/abus-ionus-kettingslot-type-8800-rood.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 17:05

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Wij hebben een Urban Arrow Family uit 2015 met een Bosch Active motor. De fiets is aardig getweakt de afgelopen jaren >:)

De gare Shimano Deore schijfremmen vervangen door een mooi Shimano XTR setje met een 20 cm disc achter :9

Een Gates drive belt erop (werd helemaal gek van de uitrekkende ketting en het aanlopen in de chainguard en het bijstellen elke 500 km). Drive belt zit er nu 7000 km op en bevalt prima. Tandwielverhouding zou iets optimaler kunnen naar mijn mening, maar wellicht in de toekomst een keer naar kijken. Daarnaast had de 400Wh accu zijn beste tijd gehad na ruim 3 jaar en vervangen door een 500Wh exemplaar.

Na ruim 14.000 km (en veel zware ladingen etc) hadden de palletjes van de freewheel in de NuVinci 360 naaf het begeven. Gelukkig was dat makkelijk op te lossen met het vervangen van een freewheel met een beter design :)

Nu doet zich een ander probleem aan: De Bosch Active motor kraakt. Ik vermoed dat het een lager is. De kosten voor revisie (arbeidsloon en materialen), staan mij tegen voor een motor die toch al 14.000 gelopen heeft. Gezien dat we recentelijk verhuisd zijn naar een andere stad met een berg die piekt op "8%" en de Active dat toch ook niet helemaal trekt met zware lading, zit ik te denken om een Performance CX op de kop te tikken via bijv. Marktplaats of eBay.de

Heeft iemand een idee waar ik op moet letten? Wat ik begrepen heb is dat er een aantal instellingen door Bosch worden gedaan, een aantal door de fabrikant en een aantal door een geautoriseerde Bosch dealer (fietsenmaker).

Wanneer de motor ingesteld staat op naafversnelling en de juiste wielomtrek, is dat voldoende of moet ik nog naar andere zaken kijken?

Daarnaast zou ik graag een DualBattery optie willen hebben. Wat ik begrepen heb is dat dit bij motoren vanaf 2017 zonder meer mogelijk is, 2016 soms ook en 2015 af en toe (mits je de nodige software updates hebt). Dus wanneer ik een 2017/2018 motor zou kopen, dan zou het voldoende moeten zijn om de Y-kabel aan te schaffen en een 2e batterij te koppelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Hermanvh op 20-03-2019 22:32 ]

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Tahref schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:45:

[Afbeelding]
Na 9 maanden werd hij heel erg stroef en nauwelijks nog open en dicht te krijgen. Na 11 maanden was het minuten lang aan het ding trekken en duwen, dus tijd voor een nieuwe.

Heb hem opnieuw gekocht omdat hij voor de rest heel robuust was. Na 1 maand alweer een stroef slot...

[Afbeelding]
Ik heb een gewoon fietslot, en fiets stal ik dermate dat meer niet echt nodig is.

Helpt een sloot wd40 over dat sleutelmechanisme ook niet meer?
Lijkt me niet dat ze bij abus sloten voor 1 jaar verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh

Hermanvh

Torched schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 22:35:
[...]

Ik heb een gewoon fietslot, en fiets stal ik dermate dat meer niet echt nodig is.

Helpt een sloot wd40 over dat sleutelmechanisme ook niet meer?
Lijkt me niet dat ze bij abus sloten voor 1 jaar verkopen
WD-40 doet vaak wonderen. Spuit ik ook af en toe op m'n Abus en Lumia Escudo, daarna werkt het weer als nieuw. Beiden al 4 jaar oud.

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:01
Hermanvh schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 07:14:
[...]

WD-40 doet vaak wonderen. Spuit ik ook af en toe op m'n Abus en Lumia Escudo, daarna werkt het weer als nieuw. Beiden al 4 jaar oud.
Nog beter, speciale slotspray. Elke maand 1 x inspuiten en je slot gaat dan jaren mee. Fietssloten staan erom bekend dit te krijgen, zie ze dagelijks in de winkel, maar als je ze behandeld met slotspray ga je hier geen last meer van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Hermanvh schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 22:30:
Wij hebben een Urban Arrow Family uit 2015 met een Bosch Active motor. De fiets is aardig getweakt de afgelopen jaren >:)

De gare Shimano Deore schijfremmen vervangen door een mooi Shimano XTR setje met een 20 cm disc achter :9

Een Gates drive belt erop (werd helemaal gek van de uitrekkende ketting en het aanlopen in de chainguard en het bijstellen elke 500 km). Drive belt zit er nu 7000 km op en bevalt prima. Tandwielverhouding zou iets optimaler kunnen naar mijn mening, maar wellicht in de toekomst een keer naar kijken. Daarnaast had de 400Wh accu zijn beste tijd gehad na ruim 3 jaar en vervangen door een 500Wh exemplaar.

Na ruim 14.000 km (en veel zware ladingen etc) hadden de palletjes van de freewheel in de NuVinci 360 naaf het begeven. Gelukkig was dat makkelijk op te lossen met het vervangen van een freewheel met een beter design :)

Nu doet zich een ander probleem aan: De Bosch Active motor kraakt. Ik vermoed dat het een lager is. De kosten voor revisie (arbeidsloon en materialen), staan mij tegen voor een motor die toch al 14.000 gelopen heeft. Gezien dat we recentelijk verhuisd zijn naar een andere stad met een berg die piekt op "8%" en de Active dat toch ook niet helemaal trekt met zware lading, zit ik te denken om een Performance CX op de kop te tikken via bijv. Marktplaats of eBay.de

Heeft iemand een idee waar ik op moet letten? Wat ik begrepen heb is dat er een aantal instellingen door Bosch worden gedaan, een aantal door de fabrikant en een aantal door een geautoriseerde Bosch dealer (fietsenmaker).

Wanneer de motor ingesteld staat op naafversnelling en de juiste wielomtrek, is dat voldoende of moet ik nog naar andere zaken kijken?

Daarnaast zou ik graag een DualBattery optie willen hebben. Wat ik begrepen heb is dat dit bij motoren vanaf 2017 zonder meer mogelijk is, 2016 soms ook en 2015 af en toe (mits je de nodige software updates hebt). Dus wanneer ik een 2017/2018 motor zou kopen, dan zou het voldoende moeten zijn om de Y-kabel aan te schaffen en een 2e batterij te koppelen?
Phoe, elke 500km je ketting spanning bijstellen? Phoe dat is vaak.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh

Hermanvh

Strider schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:57:
[...]

Phoe, elke 500km je ketting spanning bijstellen? Phoe dat is veel.
De fiets weegt ook rond de 45kg en met mijn gewicht erbij + kinderen, zit je al gauw rond de 150kg. Daar kan een ketting slecht tegen. De standaard KMC ketting vond ik zelf matig. Daarna een Connex ketting gehad speciaal voor elektrische fietsen. Die was wat stugger en rekte iets minder. Toch ging die na zo'n 1000km ook weer aanlopen in de Chainglider. Dus maar besloten voor een upgrade naar een drivebelt. Niet goedkoop, maar super duurzaam en nooit meer aanspannen :) Zou minimaal 10.000 km mee moeten kunnen gaan. Zit nu rond de 8.000 dus we zullen zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Hermanvh op 21-03-2019 10:25 ]

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
Ik heb een Peugeot racefiets omgebouwd tot stadsfiets. Extreem licht.
Nu ga ik een nieuwe baan starten per april, net te ver om relaxed te fietsen (dik 30-35min, al is het maar 9KM, ik moet dwars door Amsterdam, zuidwest-oostnoord diagonaal) en voor een lease auto wil ik niet gaan (geen gegarandeerde parkeermogelijkheid op werk).

Ik overweeg nu de fiets elektrisch te maken. Maar ik woon in Amsterdam: wil alleen voor werk de elektrische hulp hebben. Na werk, eenmaal thuisgekomen wil ik de boel gewoon kunnen afklikken. De accu en motor moeten dus makkelijk te verwijderen zijn. Ik wil namelijk absoluut niet in de stad staan met die dingen erop. Het moet er dan uitzien als een simpel goedkoop stadsfietsje.

Nu heb ik dit gevonden, lijkt me ideaal voor mijn situatie: https://go-e.bike/en/
Afbeeldingslocatie: https://go-e.bike/wp-content/uploads/2017/02/t1.png
In hun webshop kost het €749. Dat vind ik erg hoog voor zo een simpel setje, maar je betaald voor de 'innovatie' en het gemak van het opklikken/afklikken.

Een alternatief dat ik na werk weer kan afklikken heb ik niet gevonden. De first post geeft wel goede tips voor middenmotor/accu in het midden. Dan is deze het voordeligst: https://www.rat-holland.n...et-36Volt-met-LCD-display

Ik heb dus geen stevige motor of dikke accu nodig, het is max 20KM per dag/5x per week. Ik kan elke dag opladen in mijn kelder. Bij beide opties vind ik de accu veel te groot. Maar de combisets vind je niet met een kleinere.

Ben benieuwd of mensen ervaring hebben met het simpele ONwheel product of dat er toch een vergelijkbaar alternatief bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vrees dat dit veel verlies geeft en dus veel meer verbruik hebt dan een normale elektromotor. Vergelijk het met een ouderwetse dynamo en een naafdynamo. De laatste merk je niet, de eerste wilde je eigenlijk nooit gebruiken omdat je er zo zwaar van moest trappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [m]engineer
Jazco2nd schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:02:
Nu ga ik een nieuwe baan starten per april, net te ver om relaxed te fietsen (dik 30-35min, al is het maar 9KM, ik moet dwars door Amsterdam, zuidwest-oostnoord diagonaal) en voor een lease auto wil ik niet gaan (geen gegarandeerde parkeermogelijkheid op werk).

Ik overweeg nu de fiets elektrisch te maken. Maar ik woon in Amsterdam: wil alleen voor werk de elektrische hulp hebben. Na werk, eenmaal thuisgekomen wil ik de boel gewoon kunnen afklikken. De accu en motor moeten dus makkelijk te verwijderen zijn. Ik wil namelijk absoluut niet in de stad staan met die dingen erop. Het moet er dan uitzien als een simpel goedkoop stadsfietsje.

Nu heb ik dit gevonden, lijkt me ideaal voor mijn situatie: https://go-e.bike/en/
[Afbeelding]
In hun webshop kost het €749. Dat vind ik erg hoog voor zo een simpel setje, maar je betaald voor de 'innovatie' en het gemak van het opklikken/afklikken.

Je zou eventueel ook bij https://www.yosepower.com/ kunnen kijken voor een goedkoper setje. Prima spul en verzonden uit Duitsland.

Een alternatief dat ik na werk weer kan afklikken heb ik niet gevonden. De first post geeft wel goede tips voor middenmotor/accu in het midden. Dan is deze het voordeligst: https://www.rat-holland.n...et-36Volt-met-LCD-display

Ik heb dus geen stevige motor of dikke accu nodig, het is max 20KM per dag/5x per week. Ik kan elke dag opladen in mijn kelder. Bij beide opties vind ik de accu veel te groot. Maar de combisets vind je niet met een kleinere.

Ben benieuwd of mensen ervaring hebben met het simpele ONwheel product of dat er toch een vergelijkbaar alternatief bestaat?
Mocht je interesse hebben in zelfbouw is hier veel te vinden over het principe wat je voor ogen hebt (friciton drive) https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=31&t=86961&start=300

anders is https://www.yosepower.com/ ook nog wel een aanrader. (duits warenhuis)

[ Voor 4% gewijzigd door [m]engineer op 21-03-2019 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik heb een Peugeot racefiets omgebouwd tot stadsfiets.

Ik heb dus geen stevige motor of dikke accu nodig, het is max 20KM per dag/5x per week.
Ik wil natuurlijk niet vloeken in de kerk (dit topic) maar is het dan niet zinniger om je goedkope stadsfiets lekker zo te houden en een elektrische brommer/scooter te kopen? Kan je direct wat harder (45 km/u) op de stukken waar dat kan, en zit je ook op iets met fatsoenlijke remmen, spiegels en een helm.

[ Voor 60% gewijzigd door Dreamvoid op 21-03-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider

[Afbeelding]

Ik ben nog geen kit tegengekomen waarbij je even snel de motor, display en accu eraf kunt klikken.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!

Heb exact hetzelfde slot, 2,5 jaar in gebruik nu, nog nooit uitgespoten, geen problemen.
Wel het fietsslot op de fiets zelf: door opspattende blubber, en ook aankoeken daarvan aan de fietssleutel. Vooral schoonmaken fietssleutel helpt, en heel af en toe ook het slot.

De abus vervoer ik altijd in een tas (dus komt geen zand/blubber aan) en de stalling ligt onder een afdak, weinig troep daar.

Dus of je slot wordt snel smerig (schoonmaken dus zoals hierboven al aangegeven) of wellicht eens kritisch naar je sleutel zelf kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Dreamvoid schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:43:
[...]

Ik wil natuurlijk niet vloeken in de kerk (dit topic) maar is het dan niet zinniger om je goedkope stadsfiets lekker zo te houden en een elektrische brommer/scooter te kopen? Kan je direct wat harder (45 km/u) op de stukken waar dat kan, en zit je ook op iets met fatsoenlijke remmen, spiegels en een helm.
Ik overweeg alle opties, maar deze sneuvelt als eerste. Iedereen die ik ken/heb gekend heeft de scooter uiteindelijk weggedaan. Dwars door de stad daarmee is gewoon een drama. En vanaf 8 april moet je de weg op (wat ik heel goed vind, scooters op fiets aan in de stad is verschrikkelijk vervelend).
Plus het is gewoon veel te gevaarlijk door de stad.

Als ik in de suburbs woonde en naar de stad toe moest was het een ander verhaal.

Denk dat het een zo licht mogelijke permanente middenmotor wordt met een makkelijk te verwijderen en zo klein mogelijke accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 16:10

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beetje wd-40 er in en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Jazco2nd schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:37:
Ik overweeg alle opties, maar deze sneuvelt als eerste. Iedereen die ik ken/heb gekend heeft de scooter uiteindelijk weggedaan. Dwars door de stad daarmee is gewoon een drama. En vanaf 8 april moet je de weg op (wat ik heel goed vind, scooters op fiets aan in de stad is verschrikkelijk vervelend).
Plus het is gewoon veel te gevaarlijk door de stad.
Is met een scooter (met helm) 20 km per dag rijden werkelijk onveiliger dan datzelfde traject met een fiets zonder helm? Lastig om daar cijfers over te vinden omdat in de ongevallen stats ook die van snorscooters zonder helm, en opgevoerde snor/brommers allemaal op een hoop gegooid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
[m]engineer schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:30:
[...]

Mocht je interesse hebben in zelfbouw is hier veel te vinden over het principe wat je voor ogen hebt (friciton drive) https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=31&t=86961&start=300

anders is https://www.yosepower.com/ ook nog wel een aanrader. (duits warenhuis)
Dank, de Sphere is een bijzonder voordelige oplossing. Het regent vaak dus zal wel de tape moeten gebruiken waardoor mijn band eerder slijt en kan het niet eraf klikken. Dan is een simpele lichte, permanente middenmotor wellicht een veel betere oplossing. Ik ga me nog verder verdiepen in de voor/nadelen van beide opties. Yosepower heeft goede prijzen voor de middenmotor pakketjes.
Dreamvoid schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:56:
[...]

Is met een scooter (met helm) 20 km per dag rijden werkelijk onveiliger dan datzelfde traject met een fiets zonder helm? Lastig om daar cijfers over te vinden omdat in de ongevallen stats ook die van snorscooters zonder helm, en opgevoerde snor/brommers allemaal op een hoop gegooid worden.
Dit gaat een beetje off-topic, maar ik woon hier al heel erg lang. Heb geen statistiek nodig. Sowieso rij je per 8 april niet datzelfde traject. En in mijn ervaring en die van mijn omgeving is het niet alleen onveiliger (elk moment kan een persoon een deur openslaan, heb het echt te vaak al meegemaakt) maar ook totaal geen pretje. Vanuit een Vinexwijk naar de stad is ok maar niet dwars door de volle lengte diagonaal. Niet voor mij, dat is tenminste mijn mening. Een ander zou zonder lang na te denken een scooter kopen.

Dan zou ik eerder een losse elektrische fiets aanschaffen naast de gewone fiets, maar ook dat wil ik liever niet. Ik ga op zoek naar de allerlichtste simpelste motor en zoek daar dan een mini accu bij.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 21-03-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Maasluip schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:23:
Ik vrees dat dit veel verlies geeft en dus veel meer verbruik hebt dan een normale elektromotor. Vergelijk het met een ouderwetse dynamo en een naafdynamo. De laatste merk je niet, de eerste wilde je eigenlijk nooit gebruiken omdat je er zo zwaar van moest trappen.
Of je bent iemand die altijd met lampjes met eigen accu werkt. Want dynamo's trappen altijd zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Torched Ik merk mijn naafdynamo toch echt niet hoor. Uiteraard neemt hij vermogen op, maar het valt in het niet bij een ouderwetse dynamo.

[ Voor 43% gewijzigd door Maasluip op 21-03-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

[Afbeelding]

Ik zag vandaag dit filmpje voorbij komen: https://www.nu.nl/266799/...n-e-bike.html?jwsource=cl\ Lijkt mij eigenlijk niet de beste oplossing. (niet energie efficiency) maar wel makkelijk op en af te zetten. https://www.kickstarter.c...ransform-any-bike-into-an

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Tahref schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:41:
[...]

Ik zag vandaag dit filmpje voorbij komen: https://www.nu.nl/266799/...n-e-bike.html?jwsource=cl\ Lijkt mij eigenlijk niet de beste oplossing. (niet energie efficiency) maar wel makkelijk op en af te zetten. https://www.kickstarter.c...ransform-any-bike-into-an
Best wel briljant gevonden.

Nadeel is gewicht waar je het absoluut niet wil hebben, maar de voordelen zie ik wel.
Als je het systeem wat slimmer maakt zou hij moeten kunnen voelen hoe hard de fietser trapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
BertV schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:19:
Nadeel is gewicht waar je het absoluut niet wil hebben, maar de voordelen zie ik wel.
Als je het systeem wat slimmer maakt zou hij moeten kunnen voelen hoe hard de fietser trapt.
Maar hoe kan hij dat voelen, enkel aan het loopvlak van het achterwiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeNoMke
  • Laatst online: 20-12-2022
Hey allen,

Er is een nieuwe fiets op mijn shortlist bijgekomen, nl. deze:
https://www.decathlon.be/...e-grijs-rood/_/R-p-169143

Een achtermotor (wat sowieso de voorkeur heeft aangezien dit minder belastend is voor de ketting en derailleur-, schijfremmen voor/achter, brede banden, ...
Batterijpack zit half in het frame verwerkt, niet echt het mooiste maar zeker ook niet de meest lelijke oplossing (t.o.v. andere goedkope fietsen). Batterijpack is ook maar 400Wh wat niet echt groot is maar zou in mijn situatie voldoende zijn.
Voor de rest denk ik een doorsnee Btwin fiets, niet echt high-end maar gemaakt om mee te gaan.

Wat denken jullie? Voor de prijs, pakweg €1200 (België) is dit wel een interessante optie. De Qonqer begint aan pakweg €2100 wat toch een groot verschil is. Van die €900 veschil kan je wel al eens spatborden, een bagagerek en een aantal keer onderhoud betalen...

-insert witty signature here -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Niet online
Ik heb nu een aantal fietsen op het oog waar een kinderzitje op kan, met een riem en geen accu achterop. Beide van sparta

Sparta M11Ti
https://www.sparta.nl/ele...bikes/M11Ti-Smart-Ltd-500

Sparta M8tb riem
https://www.sparta.nl/ele...m-500?frametype=h&gears=8

De M11 ti heeft mijn voorkeur ivm geen vering in het zadel en voorvork.

Door de fietsenmaker werd ik doorgestuurd naar De Fietser in Ede om een proefrit te maken. Helaas is dit niet bij de deur. Is iemand hier wel eens geweest?
Hoop volgende week ergens te gaan, want als ik nu zo’n fiets bestel bij de fm, dan heb ik em ergens in juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Foxke schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:19:
Ik heb nu een aantal fietsen op het oog waar een kinderzitje op kan, met een riem en geen accu achterop. Beide van sparta

Sparta M11Ti
https://www.sparta.nl/ele...bikes/M11Ti-Smart-Ltd-500

Sparta M8tb riem
https://www.sparta.nl/ele...m-500?frametype=h&gears=8

De M11 ti heeft mijn voorkeur ivm geen vering in het zadel en voorvork.

Door de fietsenmaker werd ik doorgestuurd naar De Fietser in Ede om een proefrit te maken. Helaas is dit niet bij de deur. Is iemand hier wel eens geweest?
Hoop volgende week ergens te gaan, want als ik nu zo’n fiets bestel bij de fm, dan heb ik em ergens in juli
Ik zou inderdaad voor die M11Ti gaan, motor heeft ook veel meer koppel en verder is er weinig verschil in prijs lijkt me.

Ben zelf nooit bij De Fietser geweest maar schijnt wel een mooie zaak te zijn.

En natuurlijk: SP-AR-TA, zie mijn sig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
Foxke schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:19:
Yes, De Fietser is echt fijn. Een hele reeks test fietsen en een test baan om op te fietsen.
Medewerkers die je wensen aanhoren en dan een hele rits fietsen erbij pakken die je kan testen.
Goeie zaak!

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vanmorgen mijn fiets weer opgehaald bij de fietsenmaker nadat de remblokken en schijfrem achter werden vervangen. Er werd me ook verteld dat er speling in de motor zat en dat ze dit hebben aangepast.

Dit is echter al de tweede motor, de originele motor is bij 5000 km vervangen omdat die ook al speling had.
Gaat om deze motor:
https://www.bullsebikes.com/technology/sr-suntour/

Afbeeldingslocatie: https://www.bullsebikes.com/wp-content/uploads/2016/04/Suntour_home.jpg

Na verloop van tijd gaat de schijfrem aanlopen op de koelvin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

VeNoMke schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:51:
Hey allen,

Er is een nieuwe fiets op mijn shortlist bijgekomen, nl. deze:
https://www.decathlon.be/...e-grijs-rood/_/R-p-169143

Een achtermotor (wat sowieso de voorkeur heeft aangezien dit minder belastend is voor de ketting en derailleur-, schijfremmen voor/achter, brede banden, ...
Batterijpack zit half in het frame verwerkt, niet echt het mooiste maar zeker ook niet de meest lelijke oplossing (t.o.v. andere goedkope fietsen). Batterijpack is ook maar 400Wh wat niet echt groot is maar zou in mijn situatie voldoende zijn.
Voor de rest denk ik een doorsnee Btwin fiets, niet echt high-end maar gemaakt om mee te gaan.

Wat denken jullie? Voor de prijs, pakweg €1200 (België) is dit wel een interessante optie. De Qonqer begint aan pakweg €2100 wat toch een groot verschil is. Van die €900 veschil kan je wel al eens spatborden, een bagagerek en een aantal keer onderhoud betalen...
Niet veel mensen kunnen jouw hierbij helpen. Geen ervaring met de fiets.
Decathlon heeft wel een model wat hier op lijkt. https://www.decathlon.nl/...168867?mc=8487238&c=ZWART Deze heeft matig/slechte reviews dus ik zou voorzichtig zijn. Misschien beter om verder te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:12
Ik wil voor een electrische bakfiets gaan. Op deze site kom ik deze fiets tegen. Heeft iemand ervaring met dit model/deze winkel?

https://www.motorpromo.nl...che-bakfiets-bruin-bafang

Andere vraag, de bafang motoren, zijn die nog een beetje te tweaken. Bijvoorbeeld een "wegrijknopje" zodat je makkelijker uit stilstand kan wegrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh

Hermanvh

jantje112 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:23:
Ik wil voor een electrische bakfiets gaan. Op deze site kom ik deze fiets tegen. Heeft iemand ervaring met dit model/deze winkel?

https://www.motorpromo.nl...che-bakfiets-bruin-bafang

Andere vraag, de bafang motoren, zijn die nog een beetje te tweaken. Bijvoorbeeld een "wegrijknopje" zodat je makkelijker uit stilstand kan wegrijden.
Bafang schijnt redelijk open en "hackbaar" te zijn, in tegenstelling tot Bosch bijvoorbeeld. Zelf ben ik geen groot fan van Chinees spul, maar ieder z'n ding. Ben ook geen groot fan van een bakfiets met 2 wielen voor. Ik vind het zelf verschrikkelijk fietsen, vandaar dat wij een Urban Arrow hebben, maar die zit dan ook wel in een wat andere prijsklasse. Voor ons is het ons hoofdvervoermiddel (hebben geen auto), dus ik vind het de hogere prijs waard, maar dat is voor iedereen een persoonlijke keuze.

[ Voor 18% gewijzigd door Hermanvh op 22-03-2019 15:34 ]

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
@jantje112 zoek eens op Bafang in dit topic en lees het door. De meeste klachten zijn van mensen die een zware 750w versie kiezen en klagen dat tandwielen en remmen hard slijten, maar weinig klachten over de Bafang motors zelf.

Ik heb dit topic doorgespit en heb uiteindelijk een 250w Bafang besteld voor mijn gazelle fiets. Nog niet binnen, maar de afspraak voor inbouw door de fietsenmaker is al gepland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:01
Torched schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:25:
[...]

[Afbeelding: Kettingwiel]

Dat is wat ik denk wat de oorzaak is. Het zal me niet verbazen als je over de rest van het tandwiel er ook nog een aantal meer hebt.
Zoals de ketting nu valt komen daar de bredere links over vallen. Maar op het moment dat de smallere links daarop vallen kan hij blijven hangen en meegenomen worden. En daarvoor hoeft hij maar een keer te slippen op de trapas.

Ik heb het zelf gehad met een narrow wide blad. Daar kan de ketting er maar op 1 manier in vallen dus had ik continu dat hij bleef hangen.

Gezien die tandwielen tussen de 10 en 20 euro zijn op internet, bij een ketting wissel en je rijdt het helemaal op, gewoon alles vervangen. Scheelt je een hoop gedoe.
Inmiddels zijn we weer wat fietsenmaker bezoekjes verder. Ook een nieuw tandwiel voor was niet de oplossing. Zodra de ketting wat droger liep (als gevolg van een nat wegdek of door plassen rijden) sloeg deze gelijk weer vast. Omdat ik er zo klaar mee was heb ik via de site waar deze (door de vorige eigenaar) destijds aangeschaft is een erkend servicepunt aangedaan. (erg ongemakkelijke locatie om te komen met de auto.. maar goed wellicht dat zij mij verder kunnen helpen)

Zij gaven direct de gekozen ketting de schuld. Hij liet het ook zien, de ketting zat al ruim qua slijtage over vervanging heen. Waarschijnlijk is dit al het geval geweest na de eerste 200 km fietsen.

Buiten dat constateerde hij nog meer fouten, de borgmoer van Bosch was niet los gehaald met de daarvoor bedoelde tool. Er was een plaatje achter het tandwiel gezet wat hij niet thuis kon brengen. Al met al flink gepruts. Dan kun je nog zo vaak willen helpen, dit is niet goed te praten. De eerste fietsenmaker heeft hier dus geen kennis van en ik ga daar binnenkort even langs voor een feedback gesprek.

Het erkend servicepunt gaf aan dat er deze ketting op moest liggen: http://www.kmcchain.nl/chain-KMC_e9_EPT-trekking-9_speed. (hier zou hij ook mee geleverd zijn destijds)

De ketting die de andere had gebruikt was volgens hem wellicht een betere dan die voor een gemiddelde fiets, maar zwaar onvoldoende voor een speed-pedelec met een bosch motor. Gevolg, alles is ook harder versleten dan nodig. Daarnaast waren de 2 wieltjes in de derailleur niet vervangen, iets wat ook altijd moet gebeuren. Al met al is dus alles opnieuw vervangen en heb ik ander ketting vet mee gekregen. Zij doen trouwens veel met speedbikes zoals stromers, R&M, e.t.c.

Hij vroeg ook wat ik kwijt was bij de andere FM... en hij gaf aan dat dit alleen al het materiaal zou kosten wat er op moet, dus er is gewoon verkeerd materiaal geplaatst..

Erg netjes geholpen daar en bij het ophalen liet hij de ketting nogmaals zien. De schakels waren zeker met meer dan 1mm heen en weer te bewegen. Dit hoort niet na 1000 km al zo te zijn.

Voor nu 1 keer op en neer geweest naar mijn werk (26km, enkele reis), schakelt beter en alles voelt degelijk aan. Nog even afwachten na een paar keer, maar er komt mooi fietsweer aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ferrox1 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 13:21:
[...]

Inmiddels zijn we weer wat fietsenmaker bezoekjes verder. Ook een nieuw tandwiel voor was niet de oplossing. Zodra de ketting wat droger liep (als gevolg van een nat wegdek of door plassen rijden) sloeg deze gelijk weer vast. Omdat ik er zo klaar mee was heb ik via de site waar deze (door de vorige eigenaar) destijds aangeschaft is een erkend servicepunt aangedaan. (erg ongemakkelijke locatie om te komen met de auto.. maar goed wellicht dat zij mij verder kunnen helpen)

Zij gaven direct de gekozen ketting de schuld. Hij liet het ook zien, de ketting zat al ruim qua slijtage over vervanging heen. Waarschijnlijk is dit al het geval geweest na de eerste 200 km fietsen.

Buiten dat constateerde hij nog meer fouten, de borgmoer van Bosch was niet los gehaald met de daarvoor bedoelde tool. Er was een plaatje achter het tandwiel gezet wat hij niet thuis kon brengen. Al met al flink gepruts. Dan kun je nog zo vaak willen helpen, dit is niet goed te praten. De eerste fietsenmaker heeft hier dus geen kennis van en ik ga daar binnenkort even langs voor een feedback gesprek.

Het erkend servicepunt gaf aan dat er deze ketting op moest liggen: http://www.kmcchain.nl/chain-KMC_e9_EPT-trekking-9_speed. (hier zou hij ook mee geleverd zijn destijds)

De ketting die de andere had gebruikt was volgens hem wellicht een betere dan die voor een gemiddelde fiets, maar zwaar onvoldoende voor een speed-pedelec met een bosch motor. Gevolg, alles is ook harder versleten dan nodig. Daarnaast waren de 2 wieltjes in de derailleur niet vervangen, iets wat ook altijd moet gebeuren. Al met al is dus alles opnieuw vervangen en heb ik ander ketting vet mee gekregen. Zij doen trouwens veel met speedbikes zoals stromers, R&M, e.t.c.

Hij vroeg ook wat ik kwijt was bij de andere FM... en hij gaf aan dat dit alleen al het materiaal zou kosten wat er op moet, dus er is gewoon verkeerd materiaal geplaatst..

Erg netjes geholpen daar en bij het ophalen liet hij de ketting nogmaals zien. De schakels waren zeker met meer dan 1mm heen en weer te bewegen. Dit hoort niet na 1000 km al zo te zijn.

Voor nu 1 keer op en neer geweest naar mijn werk (26km, enkele reis), schakelt beter en alles voelt degelijk aan. Nog even afwachten na een paar keer, maar er komt mooi fietsweer aan :)
Er is wss een DHZ mee aan de gang gegaan... Volgens mij weten de meesten op dit forum al dat je bij een nieuwe ketting, een nieuwe groep en een nieuw tandwiel vóór moet plaatsen. Van een fatsoenlijke fietsmaker mag je dan toch zeker verwachten dat hij dit weet.
Het feit dat er met ondeugdelijk gereedschap gewerkt is, doet mij vermoeden dat het een beetje oplapwerk is geweest om de fiets beter te kunnen verkopen.

Vorige week is er bij mijn fiets (km. stand 5900) een nieuwe groep, tandwiel vóór en ketting gemonteerd. Ipv de originele KMC die erop lag, heb ik nu een Shimano ketting (voor e-bike). Ik zal mijn bevindingen hierover delen, maar tot nu schakelt het heerlijk en loopt mooi stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Pfft, wieltjes in de derailleur vervangen doet helemaal niets met ketting slijtage. Heeft vooral te maken met hoe makkelijk en accuraat de fiets dan schakelt.
Waarom het geen invloed heeft op slijtage? Omdat die wieltjes van plastic/kunstof zijn en de ketting is van staal. En de eerdere twee wijken voor staal.

Wat betreft specifieke ebike kettingen, ik heb niet veel verschillen in mijn gebruik gevonden in wat betreft lang meegaan. Wat ik wel weet is dat de ketting die ik gebruikte op mijn ebike met midmotor al doorsloeg. En toen ik de groep overzette op mijn fiets met achterwiel motor ik er nog 2000km mee kon fietsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
Voor degenen die gebruik maken van de Bafang programming tool.
Gisteren (23 maart) is er een update (v2.2a) gepubliceerd.

Bron

Update history helemaal onderaan (chapter 12)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Even iets heel anders. De Albert Heijn heeft voor €799 een elektrische fiets met voorwielmotor 36V/250W en accu onder de bagagedrager:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SXS4QSQ/IMG-20190324-WA0005.jpg

"Dames" model. Naar mijn mening is een damesfiets in alle gevallen behalve racen (dan wil je de stijfheid die de horizontale stang geeft) sowieso het prettigst. Dit lijkt een heel goede prijs, voor wie niet perse alles in het midden wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Jazco2nd schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:51:
Even iets heel anders. De Albert Heijn heeft voor €799 een elektrische fiets .......... Dit lijkt een heel goede prijs, voor wie niet perse alles in het midden wil hebben.
Even een link naar de leverancier ervan voor de specificaties.
Pagina: 1 ... 91 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.