Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.983 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:38
Maasluip schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:05:
[...]

Je bedoelt "snorfietsers die 45 km/h rijden vanwege falende handhaving". Ja, daarvan begrijp ik ook wel dat die beter op de weg kunnen.
Dat snorfietsers die 25 km/h rijden (en dus niet gek veel harder dan fietsers) gevaarlijker zouden zijn op het fietspad kun je mij niet wijsmaken.
Inderdaad. Ik zie echt maar 1-2x per jaar een snorfiets die niet een stuk harder gaat dan ik.

Zelfs van die oudere overgewicht stelletjes die met zijn tweeën door het verkeer schommelen weten zo'n ding nog tot 35kmpu te pushen. En ja, dat is bloedlink op een druk fietspad.

Het is natuurlijk een "whataboutism" van heb ik jou daar, maar brom/snorfiets beleid in Amsterdam is bizar. Je kan met een speedgun gewoon in 1 klap 95% van de brommers/snorfietsen eruit pikken. Maar de pakkans is blijkbaar veel te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:25
Ik denk dat we in 2020 weinig snorfietsen meer zullen zien: Einde snorfiets nabij: motie helmplicht aangenomen

De vraag is wanneer dit voor elektrische fietsen wordt ingevoerd, want die kunnen ook 25km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:48
doek55 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:12:
Ik denk dat we in 2020 weinig snorfietsen meer zullen zien: Einde snorfiets nabij: motie helmplicht aangenomen

De vraag is wanneer dit voor elektrische fietsen wordt ingevoerd, want die kunnen ook 25km/u.
Ach, als het een fietshelm wordt zou ik niet zo een probleem vinden.

Nu zet ik er geen op omdat je dan voor L*L rijdt als enige met zo een helm (domme reden, ik weet het).

Rijden tussen de auto's met een e-bike daarentegen lijkt me levensgevaarlijk. Ik gebruikte de scooter van mijn dochter wel eens en daarop ben je vogelvrij. Vond dat echt heel link !

Wel goed dat er iets wordt gedaan aan de snorfiets. Vrijwel alle snorfietsen die mij voorbij komen op de e-bike rijden gewoon de snelheid van een scooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-10 10:19
In mei 2015 kocht ik mijn snorscooter en toen waren er al geruchten over een helmplicht voor snorscooters. We zijn bijna 4 jaar verder en er is nog geen helmplicht ingevoerd. Op het scooter forum lees ik nu al dat sommige leden zich druk maken over het feit dat snorscooters straks een brommerhelm moeten dragen terwijl speed pedelecs met een dun fietshelmpje 45km en meer mogen racen. Dat zal nog een hoop reactie/acties opleveren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGr
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-10 16:22
Voor mijn woon-werkverkeer (17km heen en 17 km terug) ben ik op zoek naar mijn eerste E-bike.
Mijn budget is rond 2000 euro en ik zou voor dit bedrag de volgende eigenschappen willen:
Semi sportief/Touring model. Geen racefiets.
Mijn lengte is 1.85
Accu van 400wh minimaal.
Midden- of achtermotor.
Het liefst zou ik een fiets met een bafang systeem hebben, aangezien daarvan waarschijnlijk de maximumsnelheid naar 30kmh in te stellen is. Voor de lange afstand vind ik 25km eigenlijk net te langzaam.

Wat heb ik zelf gevonden als opties:
Merida eSpresso sport 300(2018) (1999)
https://www.12gobiking.nl/merida-espresso-sport-300-2018
Ik vind dit een mooie fiets maar ik kan er geen reviews over vinden.

Voordelen: Bekend merk, fatsoenlijke betrouwbare aandrijving. Afgeprijsd en daardoor binnen mijn budget
Nadelen: Snelheid niet af te stellen. Waarschijnlijk harde stop bij 25kmh (Lees ik uit reviews van andere shimano steps aandrijvingen)

In het straatje van de merida vinden we ook een vergelijkbare fiets van Cube:
Cube touring hybrid one 400 (2018) (1799)
https://www.12gobiking.nl/cube-touring-hybrid-one-400-2018
Iets minder luxe uitgevoerd dan de merida volgens mij. Voorkeur gaat dan wel naar de merida.

Ghost hybride square trekking (1799)
https://www.12gobiking.nl...are-trekking-b1-8-al-2019
Heeft als verschil de bosch aandrijving. Deze is minder betrouwbaar maar wel sneller?

Victoria 7.4 (1199)
Deze fiets vond ik toevallig en is erg goedkoop (overjarig model). Het model staat me niet echt aan en ik weet ook niet of dit een lange afstandsfiets is.
Voordeel: Prijs, merk ok, shimano aandrijving is ok.
Nadeel: Minder geschikt voor lange afstanden?

Minder interessante opties:
QWIC RD10 (2999)
Eigenlijk te duur. Wel snel en goed frame denk ik.

Decathlon BTwin elops 940e (1699)
Ik twijfel over deze fiets. De kwaliteit lijkt me wel in orde en de service van decathlon is erg makkelijk.

Voordeel: Lage prijs, goede service.
Nadeel: Rechtop model

Eigenlijk vind ik de merida de beste en mooiste optie. En eigenlijk heb ik maar weinig fietsen gevonden waarvan ik weet dat ik 30kmh kan halen.
Wellicht hebben jullie nog waardevolle aanvullingen of opties voor een interessante fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:07
TweakGr schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:07:
Voor mijn woon-werkverkeer (17km heen en 17 km terug) ben ik op zoek naar mijn eerste E-bike.
Mijn budget is rond 2000 euro en ik zou voor dit bedrag de volgende eigenschappen willen:
Mijn lengte is 1.85
Accu van 400wh minimaal.
Midden- of achtermotor.
Het liefst zou ik een fiets met een bafang systeem hebben, aangezien daarvan waarschijnlijk de maximumsnelheid naar 30kmh in te stellen is. Voor de lange afstand vind ik 25km eigenlijk net te langzaam.

Voordelen: Bekend merk, fatsoenlijke betrouwbare aandrijving. Afgeprijsd en daardoor binnen mijn budget
Nadelen: Snelheid niet af te stellen. Waarschijnlijk harde stop bij 25kmh (Lees ik uit reviews van andere shimano steps aandrijvingen)

Iets minder luxe uitgevoerd dan de merida volgens mij. Voorkeur gaat dan wel naar de merida.

Heeft als verschil de bosch aandrijving. Deze is minder betrouwbaar maar wel sneller?

Victoria 7.4 (1199)
Deze fiets vond ik toevallig en is erg goedkoop (overjarig model). Het model staat me niet echt aan en ik weet ook niet of dit een lange afstandsfiets is.

QWIC RD10 (2999)

Ik twijfel over deze fiets. De kwaliteit lijkt me wel in orde en de service van decathlon is erg makkelijk.

Eigenlijk vind ik de merida de beste en mooiste optie. En eigenlijk heb ik maar weinig fietsen gevonden waarvan ik weet dat ik 30kmh kan halen.
Wellicht hebben jullie nog waardevolle aanvullingen of opties voor een interessante fiets.
Ik ga zelf waarschijnlijk deze bestellen: https://shop.qicq.nl/qonq...2km-uur.html?id=175635470

Is dat niet ook wat voor jou? 32km/h is makkelijk haalbaar, zie ook mijn eerdere post met ervaringen over mijn proefrit.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Mijn lengte is 1.85
Accu van 400wh minimaal.
Midden- of achtermotor.

Victoria 7.4 (1199)

QWIC RD10 (2999)

Ik heb zelf op een Merida gereden, zeer fijne en degelijke fiets. Mijn reis enkel is 26 km en vanwege de harde limitatie van 25 km/u ben ik uiteindelijk over gegaan naar een Bulls Green Mover speed pedelec.

Collega van mij heeft de Ghost gekocht, het is nog afwachten wat zijn ervaringen zijn want hij gaat binnenkort starten. Scherpe prijs en krachtige motor. Denk dat hij daar wel veel plezier mee gaat hebben. Denk dat die Cube ook niet veel afwijkt. Victoria is ook een goed merk. Denk dat al deze fietsen niet veel voor elkaar onder doen.

Die fiets van Decathlon vind ik niet echt interessant, maar dat kan ook persoonlijk zijn. Ik hou niet van accu's onder de bagagedrager en heb het meer op sportieve trekking fietsen en geen stadsfiets.

Qwic RD10 is ook een goede. Achterwielmotor is altijd goed omdat je minder slijtage hebt in vergelijking met een middenmotor.

Verder kan je ook kijken naar een Qonqer, dat is een eigen merk van Qicq die ze recent op de markt hebben gezet. Die ondersteunt tot 32 km/u out of the box. Ik vind het een erg strakke fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:05:
[...]

Je bedoelt "snorfietsers die 45 km/h rijden vanwege falende handhaving". Ja, daarvan begrijp ik ook wel dat die beter op de weg kunnen.
Dat snorfietsers die 25 km/h rijden (en dus niet gek veel harder dan fietsers) gevaarlijker zouden zijn op het fietspad kun je mij niet wijsmaken.
Dat dacht ik eerst ook, maar dit is wel wat uit het onderzoek voor Amsterdam bleek. 25 km/u snorfietsers op het fietspad bleken in opvallend veel ongelukken terecht te komen op kruisingen, omdat automobilisten zulke snelle 'fietsers' niet verwachten vanaf een fietspad (ook wel logisch, in de stad rijden de fietsers doorgaans met een kalme 10-15 km/u rond, niet met 25+). De opinie is nu (en sinds 1 Jan, de nieuwe regel in Amsterdam) dat snorfietsers in zo'n drukke stad op de rijbaan veiliger zijn dan op het fietspad - weliswaar iets meer 'hinder' voor automobilisten, maar wel meer zichtbaarheid.
doek55 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:12:

Het zou dan gaan om elektrische fietsen met blauwe plaat (L1e-A, met gashendel enzo), niet voor de mainstream e-fiets met enkel traphulp. Of dat voor zulke elektrische fietsen wordt ingevoerd zal moeten blijken uit de ongevallen stats - als er niet significant meer ongelukken komen met normale fietsers en e-fietsen, dan zal er geen reden zijn om ze in de snor-regels te duwen.

[ Voor 60% gewijzigd door Dreamvoid op 06-03-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vlassie1980 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:31:
[...]
Collega van mij heeft de Ghost gekocht, het is nog afwachten wat zijn ervaringen zijn want hij gaat binnenkort starten. Scherpe prijs en krachtige motor. Denk dat hij daar wel veel plezier mee gaat hebben. Denk dat die Cube ook niet veel afwijkt. Victoria is ook een goed merk. Denk dat al deze fietsen niet veel voor elkaar onder doen.
Honderd procent mee eens 8)

Kwalitatief allemaal prima fietsen. Ik zou de keuze allereerst van aanwezigheid dealer en rijgedrag laten afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGr
Radeoxx schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:31:
[...]

Ik ga zelf waarschijnlijk deze bestellen: https://shop.qicq.nl/qonq...2km-uur.html?id=175635470

Is dat niet ook wat voor jou? 32km/h is makkelijk haalbaar, zie ook mijn eerdere post met ervaringen over mijn proefrit.
Bedankt voor deze tip! Was hem weer uit het oog verloren, had je bericht inderdaad wel gezien. De prijs valt me mee, ik zag eerder op hun site alleen een lease prijs. Ik ga dit zeker overwegen.
Vlassie1980 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:31:
[...]

Ik heb zelf op een Merida gereden, zeer fijne en degelijke fiets. Mijn reis enkel is 26 km en vanwege de harde limitatie van 25 km/u ben ik uiteindelijk over gegaan naar een Bulls Green Mover speed pedelec.

Die fiets van Decathlon vind ik niet echt interessant, maar dat kan ook persoonlijk zijn. Ik hou niet van accu's onder de bagagedrager en heb het meer op sportieve trekking fietsen en geen stadsfiets.

Qwic RD10 is ook een goede. Achterwielmotor is altijd goed omdat je minder slijtage hebt in vergelijking met een middenmotor.

Verder kan je ook kijken naar een Qonqer, dat is een eigen merk van Qicq die ze recent op de markt hebben gezet. Die ondersteunt tot 32 km/u out of the box. Ik vind het een erg strakke fiets.
Bedankt voor je ervaringen. De 25km lijkt mij inderdaad echt net te langaam. Dat fiets ik nu ook regelmatig zonder ondersteuning.
Merida en Cube en Ghost leken me alledrie inderdaad vergelijkbaar en ook kwa uiterlijk vergelijkbaar.

De decathlon fiets leek me eerst leuk, maar nu lijkt het me toch echt een stadsfiets.

RD10 is voor mij te duur, maar verder een mooie fiets en inderdaad achterwielmotor met minder slijtage.
roffeltjes schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:39:
[...]

Honderd procent mee eens 8)

Kwalitatief allemaal prima fietsen. Ik zou de keuze allereerst van aanwezigheid dealer en rijgedrag laten afhangen.
Ik zal eens goed op zoek gaan naar een dealer hier. Woon zelf in groningen en heb niet veel dealers die het bijzondere spul verkopen. Voornamelijk batavus en gazelle. Heb wel een qwic dealer maar de Qwic fietsen zijn me te duur.

Als ik de merida overweeg en bestel bij 12gobiking dan zal ik deze in onderhoud moeten doen bij een bedrijf hier lijkt me. Hoe gaan de dealerschappen daarmee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:08
Voor de lange afstand vind ik 25km eigenlijk net te langzaam.
Voor de experts hier op het forum: In het speed pedelec forum las ik dat 45km eigenlijk niet gehaald wordt door de huidige fietsen, alleen als je zelf wel heel hard meetrapt.
Hoe zit dat bij electrische fietsen, halen die de 25 km/h wel als je gewoon meetrapt of is daarvan de cruisesnelheid eigenlijk ook lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dreamvoid schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:34:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar dit is wel wat uit het onderzoek voor Amsterdam bleek. 25 km/u snorfietsers op het fietspad bleken in opvallend veel ongelukken terecht te komen op kruisingen, omdat automobilisten zulke snelle 'fietsers' niet verwachten vanaf een fietspad (ook wel logisch, in de stad rijden de fietsers doorgaans met een kalme 10-15 km/u rond, niet met 25+). De opinie is nu (en sinds 1 Jan, de nieuwe regel in Amsterdam) dat snorfietsers in zo'n drukke stad op de rijbaan veiliger zijn dan op het fietspad - weliswaar iets meer 'hinder' voor automobilisten, maar wel meer zichtbaarheid.
Ja maar dat is het punt nu net. Er zijn de facto geen 25 km/h snorfietsen in Amsterdam! Allemaal(*) die dingen met een blauw plaatje zijn opgevoerd en rijden 45 km/h.

(*) op die enkeling van een Koos op zijn oude Puch na.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 13:15
miles schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:42:
[...]
Hoe zit dat bij electrische fietsen, halen die de 25 km/h wel als je gewoon meetrapt of is daarvan de cruisesnelheid eigenlijk ook lager?
Een geoefend fietser trapt die continu in de begrenzing van 25+, dus ja die met gemak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGr
Rob Z schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:45:
[...]

Een geoefend fietser trapt die continu in de begrenzing van 25+, dus ja die met gemak
En dat is voor mij ook net het probleem. Ik heb dan tot nu toe alleen fietsen met rotatiesensor gereden, maar dat fietst heel raar omdat je steeds tegen de begrenzer aan fietst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:43:
[...]
Ja maar dat is het punt nu net. Er zijn de facto geen 25 km/h snorfietsen in Amsterdam! Allemaal(*) die dingen met een blauw plaatje zijn opgevoerd en rijden 45 km/h.
Exact, handhaving is onmogelijk gebleken, en dus de rijbaan op met die dingen (enkel in de stad, op het platteland en in alle andere steden buiten Den Haag/Amsterdam mag je er gewoon het fietspad nog mee op). Als al die opgevoerde snorfietsen door die regel met zachte hand geduwd worden naar brommers-met-helm, dat is al een hele plus voor zowel de rijders zelf, als de rest van het verkeer.

Ik zou niet zo bang zijn dat dit met e-fietsen ook gebeurt, want er zijn veel minder opgevoerde fietsen. Maar laat je de 25 km/u limiet los, geheid dat hetzelfde snorfiets probleem dan weer opkomt, met mensen die in de stad met 25+ rondsjezen met hun onbegrensde e-fietsje.

Uiteindelijk volgt de regulering wat er in de praktijk gebeurt en haalbaar is, niet 'hoe het zou moeten zijn' in een netjes geordende wereld zoals we het zelf willen.

[ Voor 18% gewijzigd door Dreamvoid op 06-03-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:16

bert pit

asdasd

[...]

Voor de experts hier op het forum: In het speed pedelec forum las ik dat 45km eigenlijk niet gehaald wordt door de huidige fietsen, alleen als je zelf wel heel hard meetrapt.
Ik ben geen getrainde fietser en haal de 25 ook makkelijk en hou dat ook 25 minuten vol. Normaalgesproken of de halve hulpkracht, wind mee wat minder hulp en wind tegen wat meer.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik snap eigenlijk het nut van 25 km/u e-bikes niet zo, dat haal je eigenlijk zonder ondersteuning sowieso wel. Alleen voor senioren is het wellicht een uitkomst. Pas vanaf 30+ km/u heb je écht ondersteuning nodig is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:08
bert pit schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:49:
[...]

Ik ben geen getrainde fietser en haal de 25 ook makkelijk en hou dat ook 25 minuten vol. Normaalgesproken of de halve hulpkracht, wind mee wat minder hulp en wind tegen wat meer.
Kan ik het dan zo zien dat je eigenlijk een fiets hebt waarmee je altijd met 25 km/h vooruit komt? Ook met wind tegen.
Ik probeer voor mezelf duidelijk te krijgen of ik dat prettig zal vinden, of dat ik liever op lange rechte stukken de mogelijkheid heb wat sneller te gaan. (regenachtige dag, wind tegen, wil eigenlijk naar huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik rij op een gewone fiets al 22,5 km/h gemiddeld. Een beetje wind mee en ik ga al 25 en ik ga ook vaak genoeg harder dan 27.
Dat kleine beetje naar 25 km/h krijg je met een elektrische fiets er wel bijgetrapt.

Vergis je niet in het vermogen dat je nodig hebt om 45 km/h te gaan. Vermogen gaat met de derde macht omhoog. Als je met een gewone fiets misschien 150 Watt nodig hebt om 25 km/h te gaan (en dat geeft elke elektrische fiets wel), dan heb je 875 Watt nodig om 45 km/h te gaan. Dan moet de fiets dus 725 Watt hebben om dat te kunnen halen. En dat is veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Met mijn Bulls Green Mover kan ik met weinig wind wel 40 km/u cruisen. 45km/u continue is een ander verhaal, dat lukt alleen met flink aanzetten en een windje in de rug. Bij windje tegen zit ik meestal rond de 35km/u en dat is ook wel hard zat.

Ik kwam laatst iemand tegen op een Stromer ST3, echt niet normaal hoeveel power die fiets heeft. Mijn Bulls is zeker niet traag maar hij reed echt hard bij me weg :)

Mijn vorige Merida kon ik met gemak op 25 km/u houden. Maar dan reed je wel constant tegen die muur aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Vlassie1980 op 06-03-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:16

bert pit

asdasd

miles schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:55:
[...]

Kan ik het dan zo zien dat je eigenlijk een fiets hebt waarmee je altijd met 25 km/h vooruit komt? Ook met wind tegen.
Ik probeer voor mezelf duidelijk te krijgen of ik dat prettig zal vinden, of dat ik liever op lange rechte stukken de mogelijkheid heb wat sneller te gaan. (regenachtige dag, wind tegen, wil eigenlijk naar huis)
De mijne is dus begrensd op 25 km/h, soms zou ik wel eens wat sneller willen, maar voorlopig leg ik me er bij neer.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:55
tuppes schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:46:
In mei 2015 kocht ik mijn snorscooter en toen waren er al geruchten over een helmplicht voor snorscooters. We zijn bijna 4 jaar verder en er is nog geen helmplicht ingevoerd. Op het scooter forum lees ik nu al dat sommige leden zich druk maken over het feit dat snorscooters straks een brommerhelm moeten dragen terwijl speed pedelecs met een dun fietshelmpje 45km en meer mogen racen. Dat zal nog een hoop reactie/acties opleveren denk ik.
Ik weet niet of je wel eens een speedpedelec helm hebt bekeken, maar dit is absoluut een stuk dikker en steviger dan een gewone fietshelm. Dus je verhaal van een dun fietshelmpje klopt niet.
De reden dat de speedpedelec met die speciale helm mag fietsen is dat hij/zij nogal wat meer warmte ontwikkeling geeft tijdens het fietsen dan een snor/bromscooter.
Misschien dat je dit op het scooterforum ook een keertje wilt melden waarom die verschillen er zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Aanstaande dinsdag komt Stella deze fiets bij mij afleveren de Stella Livorno FDST met dagrijverlichting :)

Ben erg benieuwd mijn eerste ervaring met het merk.

Afbeeldingslocatie: https://objectstore.true.nl/webstores:stellafietsen/content/products/308/1280x800/Livorno-FDST-Storm-Grey-Gent-hero.jpg

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
gop1 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:53:
Ik snap eigenlijk het nut van 25 km/u e-bikes niet zo, dat haal je eigenlijk zonder ondersteuning sowieso wel. Alleen voor senioren is het wellicht een uitkomst. Pas vanaf 30+ km/u heb je écht ondersteuning nodig is mijn ervaring.
Mja, ik fiets al 30+ jaar (school/studie/werk<>huis) en heb dat altijd op een gewone fiets gedaan, door weer en wind en blubber paden (vergeet niet dat er ook paden zijn zonder lekker rollend asfalt).

Voor mij heeft het echt nut:
1. vrijwel nooit bezweet (tenzij ik een enkele keer toch even lekker een poosje boven de ondersteuning uit wil trappen)
2. zoals bekend regent het veel minder vaak dan automobilisten denken, wind daarentegen is juist veel vaker dan je denkt... 's morgens ben ik niet op mijn best en de ondersteuning zorgt er voor dat ik toch liever de fiets blijf pakken
3. naar het werk heb ik altijd spullen bij me in fietstassen, en dat fietst toch ook een stuk minder vlot dan "gewoon" een ommetje hard trappen zonder bagage.

Ja, ik zou ook liever de begrenzer rond de 30 hebben... maat zoals het nu is kan ik er prima mee leven. Teveel haast is niet goed voor en mens (en z'n omgeving).

[ Voor 4% gewijzigd door dcl! op 06-03-2019 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 12:18

Tahref

God bless you

25km/h is prima. Vooral als je 8-10+ km moet fietsen om naar werk of school te gaan.
Vaak hebben deze mensen spullen bij zich zoals een laptop en willen zij niet bezweet aankomen.
Tevens kan niet iedereen met een normale fiets 8-10+ km lang een gemiddelde snelheid van 25km/h halen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tahref op 06-03-2019 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:38
Klopt, normale stadsfiets niet. Die houdt je meer tegen dan meehelpen boven de 25km/u.
Maar een wat sportiever opgezette hybride met derailleurversnelling rijd je al snel tegen de 30km/u aan.

Ik heb dat 4 jaar lang gedaan, 12km enkele reis. Ik heb het diverse malen met een 25km/u bike gefietst maar ik was consistent langzamer.
En dan vindt ik het niet zo erg dat hij niet zo ver ondersteunt, maar dat het compleet wegvalt op 27,5 en dan ook nog eens 10 kilo extra moet meetrappen hakt er wel hard in. Dus dan rij je ook niet harder dan 27,5. Zelfs op stukken waar je normaal 40 reed heuveltje af.

Fietst iedereen zo? Nee, maar niet iedereen rijdt dezelfde fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:09
Slasher schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:44:
Aanstaande dinsdag komt Stella deze fiets bij mij afleveren de Stella Livorno FDST met dagrijverlichting :)

Ben erg benieuwd mijn eerste ervaring met het merk.

[Afbeelding]
Ziet er wel netjes uit! Ga je er dagelijks mee naar het werk? Wat heb je nou betaald? 1500 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
roffeltjes schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:43:
[...]

The perfect should not be the enemy of the good ;)

Natuurlijk is Rockshox Paragon beter dan Suntour NEX, is een Suntour NRX beter dan een Suntour NEX, net als dat Rohloff veel beter is dan Nexus/Alfine, ergon beter dan no-name handvatten, etc. etc.

Een Suntour vork is zeker beter dan de no-name meuk die je bij de Nederlandse merken ziet en is adequaat voor jaren gebruik. Overigens maakt Suntour ook luchtveervorken met 65mm travel en die zitten dan ook in de kwaliteit en prijsklasse van de Paragon.

Sowieso, binnen dezelfde prijsklasse is er weinig verschil tussen een RS en Suntour vork.
Nex is allemaal goedkope coil vorkenniet helemaal waar er zit ook wel luchtgeveerd bij, bij wegblijven want troep. Het enige wat ik zou proberen zijn die NRX vorken met luchtvering. Maargoed, prijzen voor de vorken die interessant zijn komen weer op die 200 euro uit. tja :+ Goedkoop blijft goedkoop

Maar mijn inziens ben je beter af met een vaste vork dan met een 100 euro ding. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Torched op 06-03-2019 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vandaag samen met mijn vrouw nog 2 proefritjes gemaakt. Op zowel de QWIC MN7 als de QWIC RD10.
Hoewel de RD10 mijn voorkeur heeft hebben we uiteindelijk de QWIC MN8 Belt besteld.
Reden hiervoor is dat we verwachten dat we over +/- 1 jaar gaan verhuizen en mijn vrouw daarna meer aan de fiets heeft dan ik. Zij reed duidelijk liever op de MN7 en ik fiets er ook prima op. Ook na aftrek van het deel dat door haar fietsplan betaalt wordt blijft het een dure fiets en dan kunnen we er beter beiden van hebben. (Ik heb daarnaast zelf al een racefiets, MTB en herenfiets... O+ )

Waarom de MN8 Belt?
Aangezien de fiets dagelijks zo'n 45-50 km zal afleggen hebben we met het oog op minder schoonmaken/smeren en lagere onderhoudsinterval de gok gewaagd om de uitvoering met riem te bestellen.
Daarnaast een extra versnelling en schijfremmen ten opzichte van de MN7. Die schijfremmen zijn wel fijn als je graag wat harder fietst.
Volgens QWIC is hij vanaf deze maand leverbaar, maar de FM had nog geen exacte leverdatum. Nog even afwachten dus.
Xavier schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:57:
Even gezocht, maar op Youtube een filmpje gevonden die precies hetzelfde doet: YouTube: Bafang Maxdrive speed limit
Wat alles betekend, geen idee (ben wel erg benieuwd), maar hij zet de max dus op 45km/uur
Ik kan bevestigen dat dit werkt bij de QWIC MN7 met Bafang M400 motor waar ik vanmiddag op gereden heb. Code 0512 gaf toegang tot het extra menu en kon de limiet tot maximaal 60 opschroeven per 1 km/h. Heb hem zelf op 30 gezet zodat ik met de marge die erin zit 32-35 km/h haalde en dat ging zonder problemen.

Ben het eens met de mensen hier die zeggen dat je naar een SP moet kijken als je echt (veel) harder wilt dan 30 km/h. Momenteel rij ik dagelijks mijn woon-werk van 23 km op de racefiets en dat red ik met een gemiddelde snelheid van 28-31 km/h. Als ik op dagen met minder weer met dezelfde snelheid op een e-bike kan rijden, dan ben ik dus dik tevreden.

[ Voor 0% gewijzigd door Farmerwood op 06-03-2019 20:23 . Reden: Typo fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:03:
Vandaag samen met mijn vrouw nog 2 proefritjes gemaakt. Op zowel de QWIC MN7 als de QWIC RD10.
Hoewel de RD10 mijn voorkeur heeft hebben we uiteindelijk de QWIC MN8 Belt besteld.
Reden hiervoor is dat we verwachten dat we over +/- 1 jaar gaan verhuizen en mijn vrouw daarna meer aan de fiets heeft dan ik. Zij reed duidelijk liever op de MN7 en ik fiets er ook prima op. Ook na aftrek van het deel dat door haar fietsplan betaalt wordt blijft het een dure fiets en dan kunnen we er beter beiden van hebben. (Ik heb daarnaast zelf al een racefiets, MTB en herenfiets... O+ )

Waarom de MN8?
Aangezien de fiets dagelijks zo'n 45-50 km zal afleggen hebben we met het oog op minder schoonmaken/smeren en lagere onderhoudsinterval de gok gewaagd om de uitvoering met riem te bestellen.
Daarnaast een extra versnelling en schijfremmen ten opzichte van de MN7. Die schijfremmen zijn wel fijn als je graag wat harder fietst.
Volgens QWIC is hij vanaf deze maand leverbaar, maar de FM had nog geen exacte leverdatum. Nog even afwachten dus.

[...]

Ik kan bevestigen dat dit werkt bij de QWIC MN7 met Bafang M400 motor waar ik vanmiddag op gereden heb. Code 0512 gaf toegang tot het extra menu en kon de limiet tot maximaal 60 opschroeven per 1 km/h. Heb hem zelf op 30 gezet zodat ik met de marge die erin zit 32-35 km/h haalde en dat ging zonder problemen.

Ben het eens met de mensen hier die zeggen dat je naar een SP moet kijken als je echt (veel) harder wilt dan 30 km/h. Momenteel rij ik dagelijks mijn woon-werk van 23 km op de racefiets en dat red ik met een gemiddelde snelheid van 28-31 km/h. Als ik op dagen met minder weer met dezelfde snelheid op een e-bike kan rijden, dan ben ik dus dik tevreden.
Alvast veel plezier ermee! (Bedenk wel dat je racefiets een stuk lichter is dan een ebike dus goed afremmen voor de bochten. Je zal niet de eerste zijn die rechtdoor gaat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

BasvanS schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:30:
[...]

Ziet er wel netjes uit! Ga je er dagelijks mee naar het werk? Wat heb je nou betaald? 1500 ofzo?
Heb er iets meer als 1600 voor betaald. Adviesprijs was 2399 moet je nagaan :)
Maar ben wel van plan vaker te gaan fietsen dan nu, maar niet dagelijks.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Slasher schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:25:
Heb er iets meer als 1600 voor betaald. Adviesprijs was 2399 moet je nagaan :)
Maar ben wel van plan vaker te gaan fietsen dan nu, maar niet dagelijks.
Stella geeft volgens mij standaard (flinke) korting. Mijn ouders kochten een paar jaar geleden beiden een Stella en daar ging zonder al teveel moeite een flinke korting vanaf.
Bij Stella de normale prijs betalen is volgens mij net zoiets als vraagprijs betalen bij een keukenboer. :+
Xavier schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:13:
Alvast veel plezier ermee! (Bedenk wel dat je racefiets een stuk lichter is dan een ebike dus goed afremmen voor de bochten. Je zal niet de eerste zijn die rechtdoor gaat...)
Komt goed. Ben wel e.e.a gewend aan verschillende fietsen en voertuigen.

[ Voor 24% gewijzigd door Farmerwood op 06-03-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voor woon-werk verkeer (ong 15-20km enkele reis) denk ik aan een elektrische fiets. Ik gebruik mijn fiets maar zelden omdat ik niet van het gedoe hou met douchen, omkleden en gekreukelde kleding.

Ik wil geen 2000 euro uitgeven aan een fiets. De aanbiedingen bij de Lidl en Aldi zien er goed uit, en gebruiken een goede middenmotor en accu. Maar die heb ik helaas gemist.

In dit topic komen regelmatig ombouwsets voorbij, maar ik ben niet bepaald een handige Harrie. Heb ook niet veel fiets gereedschap. Ik heb deze Gazelle Paris fiets. Ik zie dat ik die voor ong. 1100 euro kan laten ombouwen met een bafang middenmotor.

Wat zouden jullie aanraden? Wachten op de volgende Lidl aanbieding of voor hetzelfde geld mijn Gazelle laten ombouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023
Leuk die opmerking maar je moet deze week maar eens de fiets nemen, dan ben je blij als je de 20 haalt met wind tegen. En voor dit soort dagen, die je toch best regelmatig hebt in Nederland heb ik een e-bike gekocht. Natuurlijk ben ik op mijn racefiets sneller, ter vergelijking. Op de e-bike rij ik 15 km in 36', op de racefiets in 33.30 (met wind in de rug, dat dan wel weer :) )
Maar het is ook gewoon relaxed op een e-bike, als ik wil sporten, pak ik de racefiets wel of ik ga hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ettje66 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:23:
[...]

Leuk die opmerking maar je moet deze week maar eens de fiets nemen, dan ben je blij als je de 20 haalt met wind tegen. En voor dit soort dagen, die je toch best regelmatig hebt in Nederland heb ik een e-bike gekocht.
Precies dat inderdaad. Vanmorgen de racefiets in de schuur laten staan en de herenfiets gepakt. Wind vol van opzij en van voor en je red nauwelijks de 20 km/h. Plus dat je gewoon echt kapot bent na, in mijn geval, 23 km en dan nog een volle werkdag moet functioneren.

Ik lees hier ook veel reacties van mensen die geen zin hebben in omkleden, douchen. Na een goede maand fietsen valt het me eerlijk gezegd heel erg mee. Als ik uit bed kom trek ik direct mijn fietskleding aan voor zover nodig. Eenmaal op werk ben je binnen 5 min omgekleed. Douchen heb ik nog niet hoeven doen al helpen de temperaturen daar natuurlijk ook wel bij. Heb een 40x60cm sporthanddoek mee, een bus deo en een complete set droge/schone kleding voor op werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Reden voor mij om een e-bike te kopen was vooral een beetje in beweging te zijn, het is zeker geen topsport maar je doet sowieso altijd wel iets. Heb aan het begin ook geprobeerd om met een normale fiets naar mijn werk te fietsen (26km enkel) maar dat viel me toch zwaar tegen en de omstandigheden waren toen verder ook prima met weinig wind, droog en een graadje of 20.

Daarnaast ging ik ook best wel transpireren en was ik aardig verrot bij aankomst op het werk.
E-bike heeft als uitkomst dat je niet bezweet bent en je ook niet hoeft om te kleden. Dat kost tijd en we hebben hier op de zaak ook geen douche.

Verder heb ik een strak schema en wil ik altijd om 7:30 op de fiets zitten zodat ik zeker om 8:30 op kantoor ben. Met een speed pedelec lukt dat meestal wel :)

Heb een collega die uit hetzelfde dorp komt en die meestal 4 dagen per week op zijn Santos fiets hiernaartoe komt zonder ondersteuning. Heb er veel respect voor maar blijf zelf lekker op een e-bike zitten _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Vlassie1980 op 07-03-2019 09:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-10 15:14
Als je een uur e-biket dan ben je gewoon een uur aan het fietsen met een prima (actieve) hartslag. Het E zorgt ervoor dat je met dezelfde inspanning een veel hogere snelheid haalt.

Van die kinderachtige collega's die denken dat ik zonder inspanning op m'n werk kom terwijl ik 2x een uur per dag fiets (lang niet elke dag hoor)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 15:21
EvaluationCopy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:58:
Als je een uur e-biket dan ben je gewoon een uur aan het fietsen met een prima (actieve) hartslag. Het E zorgt ervoor dat je met dezelfde inspanning een veel hogere snelheid haalt.

Van die kinderachtige collega's die denken dat ik zonder inspanning op m'n werk kom terwijl ik 2x een uur per dag fiets (lang niet elke dag hoor)
Ik heb gelukkig die kinderachtige collega's niet, maar als ik er een opmerking over krijg leg ik uit dat ik er bewust voor heb gekozen om het milieu niet onnodig verder te belasten.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Volgens een heleboel onderzoeken is dat niet evident (zie dit artikel van de fietsersbond). Het is met een e-bike verdomd lastig om ook maar in de buurt te komen van de inspanning die gewoon fietsen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Strider schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:10:
[...]

Ik heb gelukkig die kinderachtige collega's niet, maar als ik er een opmerking over krijg leg ik uit dat ik er bewust voor heb gekozen om het milieu niet onnodig verder te belasten.
Op de vraag wanneer ze zelf een keer komen fietsen (wonen veel dichterbij dan ik) blijft het meestal stil.

Over een uur trap ik met een hartslag van 110 gemiddeld (normaal gewicht/postuur/conditie), 30km/u gemiddeld. Je kunt mij niet wijsmaken dat dat minder inspant dan 'normaal' fietsen (met de daarbij behorende normale snelheid, of course)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat het dan vooral om "gewone" elektrische fietsen tot 25 km/h gaat. Zoals ik al eerder heb laten zien hebben die meestal meer dan voldoende vermogen om die snelheid puur elektrisch te halen.
Het verschil tussen 25 en 30 is al 72% meer vermogen.
Iemand bij de fietsersbond heeft het eens getest, als je de sportieve fiets pakt dan kom je bij 25 km/h op 137 Watt en bij 30 km/h op 217 Watt.
Afhankelijk van je ondersteuning kun je dus best wel wat bijtrappen.

[ Voor 37% gewijzigd door Maasluip op 07-03-2019 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dit is de Qonqer, een in house ontworpen ebike van Qicq die zijn gevestigd in Amsterdam.
Qicq is bekend als dealer van Stromer en Riese & Muller en komt nu dus met een eigen merk. Lijkt qua looks best wel op een Stromer en ik vind het een geslaagd ontwerp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KZoDckbWEkq24EMI8cZas9MC/medium.jpg
  • 250 watt achterwielmotor van Bafang
  • 400/500Wh accu geïntegreerd in het frame
  • Roxim X4 koplamp
  • Shimano Altus groep met 9 versnellingen
  • Ondersteuning tot 32 km/u
  • Schijfremmen
  • Spatborden en bagagedrager optioneel
  • Klein display
  • Leverbaar in de maten Small/Medium/Large
  • Leverbaar in 4 kleuren
Prijs ligt afhankelijk van opties rond de €2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023

ik zal niet ontkennen dat de ebike minder inspanning kost als gewoon fietsen, maar nog altijd meer als dat ik de scooter pak. Ik zie het altijd maar dat ik 2x per dag 40' op een hometrainer zit. En voor meer inspanning zet ik gewoon de ondersteuning op de eco+ stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
TweakGr schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:47:
[...]

En dat is voor mij ook net het probleem. Ik heb dan tot nu toe alleen fietsen met rotatiesensor gereden, maar dat fietst heel raar omdat je steeds tegen de begrenzer aan fietst
Dan verwacht ik dat je met een fiets met krachtsensor (zoals mijn Specialized Vado) tegen hetzelfde probleem aanloopt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGr
Vlassie1980 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:32:
Dit is de Qonqer, een in house ontworpen ebike van Qicq die zijn gevestigd in Amsterdam.
Qicq is bekend als dealer van Stromer en Riese & Muller en komt nu dus met een eigen merk. Lijkt qua looks best wel op een Stromer en ik vind het een geslaagd ontwerp.

[Afbeelding]
  • Roxim X4 koplamp
  • Schijfremmen
  • Klein display
  • Leverbaar in 4 kleuren
Dit zal hem dan worden. Heb al een verzoek geplaatst voor een proefrit maar nog geen reactie gehad.
Rob Z schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:53:
[...]

Dan verwacht ik dat je met een fiets met krachtsensor (zoals mijn Specialized Vado) tegen hetzelfde probleem aanloopt ;)
Hoe bedoel je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
TweakGr schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:47:
[...]

Als je de ondersteuning lager zet heb je dat probleem niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
@TweakGr elke begrensde fiets gaat begrenzen bij 25+, en dan maakt het volgens mij niet uit of je crankstel een rotatie- of krachtsensor heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGr
[m]engineer schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:08:
[...]

Als je de ondersteuning lager zet heb je dat probleem niet :P
Het was een fiets van werk, ebike4delivery. Vond die zitpositie wel goed maar verder was het een aparte fiets.
Kon niks instellen,
2 automatische versnellingen,
achter een terugtraprem en voor een schijf of velgrem waarmee je voorover vliegt omdat je ook voor een bagagedrager hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGr

[Afbeelding]
  • Roxim X4 koplamp
  • Schijfremmen
  • Klein display
  • Leverbaar in 4 kleuren
Verend zadel is ook optioneel denk ik? Ben je er langs geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
TweakGr schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:16:
[...]

Verend zadel is ook optioneel denk ik? Ben je er langs geweest?
Nee, heb ze even gecontact en ze hebben me die foto gemaild. Is een foto van de e-bike xperience afgelopen weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider

[Afbeelding]
  • Roxim X4 koplamp
  • Schijfremmen
  • Klein display
  • Leverbaar in 4 kleuren
Waar is de standaard? Geen standaard? :'(

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Strider schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:19:
[...]

Waar is de standaard? Geen standaard? :'(
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9xYKmwK.png

Hij zit goed verscholen en in het midden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Hij komt inderdaad met standaard werd mij verteld tijdens de proefrit. Ik heb hem zojuist besteld trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Nette prijs wel. Vooral die ondersteuning tot 32km/u vind ik mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

EvaluationCopy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:27:
[...]

Op de vraag wanneer ze zelf een keer komen fietsen (wonen veel dichterbij dan ik) blijft het meestal stil.

Over een uur trap ik met een hartslag van 110 gemiddeld (normaal gewicht/postuur/conditie), 30km/u gemiddeld. Je kunt mij niet wijsmaken dat dat minder inspant dan 'normaal' fietsen (met de daarbij behorende normale snelheid, of course)
Het feit dat je slechts een hartslag van 110 hebt bij 30km/u gemiddeld geeft al aan dat je echt amper inspanning aan het leveren bent.

Volgens deze site zit je met een hartslag van 110 nog onder het niveau van niveau 1 inspanning:

https://www.fit.nl/gezondheid/hartslag

Maargoed, alnog beter dan met de auto of scooter gaan natuurlijk.
Zeker met afstanden die ik hier voorbij zie komen van > 20km is een ebike een prima oplossing natuurlijk. Dat is gewoon nét teveel van het goede om dagelijks te fietsen.
Zelf een jaar lang elke dag 20km enkel gedaan op een niet e-bike en dat kost echt gewoon heel veel energie (en kilos, kilos die ik al niet in overvloed heb :P )

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 07-03-2019 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGr
Metro2002 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:45:
[...]

Het feit dat je slechts een hartslag van 110 hebt bij 30km/u gemiddeld geeft al aan dat je echt amper inspanning aan het leveren bent.

Volgens deze site zit je met een hartslag van 110 nog onder het niveau van niveau 1 inspanning:

https://www.fit.nl/gezondheid/hartslag

Maargoed, alnog beter dan met de auto of scooter gaan natuurlijk.
Zeker met afstanden die ik hier voorbij zie komen van > 20km is een ebike een prima oplossing natuurlijk. Dat is gewoon nét teveel van het goede om dagelijks te fietsen.
Zelf een jaar lang elke dag 20km enkel gedaan op een niet e-bike en dat kost echt gewoon heel veel energie (en kilos, kilos die ik al niet in overvloed heb :P )
Het leuke van een fiets zonder begrenzing is dan dat je dus niet gedemotiveerd raakt door de muur op 25kmh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Radeoxx schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:33:
Hij komt inderdaad met standaard werd mij verteld tijdens de proefrit. Ik heb hem zojuist besteld trouwens.
Ziet er ook wel uit als een degelijke standaard, welke opties heb jij genomen?

Jammer dat er geen enkele vorm van een ketting beschermer op zit. Ook niet bovenaan, wat je toch wel vaak ziet.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Strider schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:22:
[...]

Jammer dat er geen enkele vorm van een ketting beschermer op zit. Ook niet bovenaan, wat je toch wel vaak ziet.
Viel me inderdaad ook al op, maar een groot merk als Stromer heeft bijvoorbeeld ook geen kettingbeschermer:
Afbeeldingslocatie: https://www.fietsenwinkel.nl/media/catalog/product/cache/0/image/163b81649b7ef7bc8a00b0066e59ae0a/s/t/stromer_st2_sport_wit_4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Strider schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:22:
[...]

Alleen de spatborden + bagagedrager. Maar ik heb wel gemaild dat ik wel graag een kettingbeschermer wil hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik was wedstrijdrenner, ben nog geen senior en ben superfit,

No way dat ik in alle omstandigheden zomaar 25kmpu cruise op een stadsfiets. Dat redde ik ook niet in mijn wedstrijddagen, tenzij ik drijfnat aankwam op het werk. Trouwens, als ik mijn wedstrijdfiets pak en ik door de stad ga haal ik die gemiddeldes die ik nu met mijn ebike haal ook niet. Stoplichten nekken je en dan is een ebike fors in het voordeel.

Mensen overschatten in mijn ervaring nogal hun gemiddeldes. Ja 25kmpu op een stadsfiets red je vrij snel op een recht stuk zolang het niet teveel waait, maar zelfs een bescheiden windkracht 3 tegen maakt dat al een opgaaf.
EvaluationCopy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:27:
[...]

Als je dat gemiddeld solo zonder ondersteuning trapt bent zou ik me NU inschrijven als licentiehouder en giechelend iedereen afslachten.

Om maar aan te geven, in een van mijn beste wedstrijden (wel klein beetje geaccidenteerd en heel veel tempowisselingen, maar toch ook weer pelotonwerking) waar ik de massasprint won reden we gemiddeld 37km in een uur en zat ik volgens mijn later uitgedraaide hartslag grafiek een uur lang rond mijn omslagpunt (160 slagen).

No ff*ing way dat ik solo 30kmpu met 110 slagen rond kan cruisen (tenzij forse meewind). Dan zit je al heel snel op 225 watt+ bij 110 heartbeats :o :o :o

Of ben je een oude topsporter die vanwege zijn hoge leeftijd een gezakte hartslag heeft? ;)

Hier een lijstje van wattages die op het omslagpunt (dat is grofweg een uurtje) liggen...
Een wielrenner in de aan de wereld top kan tussen de 400 en de 500 watt leveren in bijvoorbeeld 1 uur tijd.

Hieronder een overzicht.

Beginner: 150 Watt (2 Watt/kg)

Amateur: 225 Watt (3 Watt/kg)

Semi-prof: 300 Watt (4 Watt/kg)

Elite: 375 Watt (5 Watt/kg)

Wereldtop: 425 Watt (6 Watt/kg)
Jij trapt met 110 slagen even veel watts als bij het omslagpunt van een gemiddelde amateur wedstrijdrenner weg... :+

[ Voor 48% gewijzigd door roffeltjes op 07-03-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
EvaluationCopy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:36:
Nette prijs wel. Vooral die ondersteuning tot 32km/u vind ik mooi.
Inderdaad, ik vraag me alleen af in hoe verre je hem in kan stellen. Ik heb graag een legale en een iets minder legale :9 stand op mijn fiets aangezien ik grotendeels op verlaten wegen / fietspaden fiets zonder uitritten. Tussen de landerijen gas geven en in de stad / het dorp op het gemakje 20 - 25km/uur 250 watt.

Of hij moet met een kenteken komen...

[ Voor 13% gewijzigd door [m]engineer op 07-03-2019 14:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
roffeltjes schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:33:

Als je dat gemiddeld solo zonder ondersteuning trapt bent zou ik me NU inschrijven als licentiehouder en giechelend iedereen afslachten.

Om maar aan te geven, in een van mijn beste wedstrijden (wel klein beetje geaccidenteerd en heel veel tempowisselingen, maar toch ook weer pelotonwerking) waar ik de massasprint won reden we gemiddeld 37km in een uur en zat ik volgens mijn later uitgedraaide hartslag grafiek een uur lang rond mijn omslagpunt (160 slagen).

No ff*ing way dat ik solo 30kmpu met 110 slagen rond kan cruisen (tenzij forse meewind). Dan zit je al heel snel op 225 watt+ bij 110 heartbeats :o :o :o

Of ben je een oude topsporter die vanwege zijn hoge leeftijd een gezakte hartslag heeft? ;)
Nee natuurlijk niet, we zitten hier toch in het e-bike topic, ik had het over mijn e-bike ritten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
EvaluationCopy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:15:
[...]

Nee natuurlijk niet, we zitten hier toch in het e-bike topic, ik had het over mijn e-bike ritten :+
LMAO, ik dacht al _/-\o_ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 08-10 22:13
Hkuit schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 23:03:
[...]

En mijn bestellingen zijn de deur uit.
Allebei bij PSWPower: de Bafang BBS02 36V 500W set uit China en een 36 V 14.5Ah accu met Samsung cellen uit Duitsland. De motor met "Sellers preferred shipment" zodat ik geen belasting gedoe krijg. Ik wilde de grootste kans op een goede accu, daarom die uit Duitsland. Ik ben benieuwd wanneer alles binnen is.

Ik heb trouwens gekozen voor de BBS02 omdat het prijsverschil klein is en die motor zou wel wat robuuster zijn. Ik hoef niet keihard, maar 40-45 kmu in de polder, waar ik bijna niemand tegen kom, wil ik toch wel halen 8).
Het heeft even geduurd, maar mijn zelfgemaakte e- bike rijdt.

Via Marktplaats een hybride fiets van Red Bull gekocht, lekker groot (62 cm), hydraulische remmen, 250 euro. Bovenstaande motor en accu via PSW Power. In plaats van de Bafang display een Eggbike display geplaatst, en deze week voor het eerst de weg op.

Het rijdt super en dankzij de app van Eggbike kan ik alles goed zelf aanpassen. Bijvoorbeeld niet teveel ondersteuning in standje 1 tm 4, anders kan ik niet normaal 20 kmph rijden naast een niet-elektrische fiets. Road profiel op max 27 ingesteld, off-road op max 70 kmph...

Maximale snelheid die ik tot nu toe heb bereikt is 46; dan is ook de pedaal snelheid erg hoog. Op de BBS02 motor zit nu een 44t kettingwiel, ik heb al een 52t besteld zodat ik straks ook weer al m'n versnellingen kan gebruiken. Ik rijd nu alleen in de kleinste drie.

Tot zover mijn eerste bevindingen, als ik weer achter een computer zit zal ik wat foto's toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
wian schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:44:
Voor woon-werk verkeer (ong 15-20km enkele reis) denk ik aan een elektrische fiets. Ik gebruik mijn fiets maar zelden omdat ik niet van het gedoe hou met douchen, omkleden en gekreukelde kleding.

Ik wil geen 2000 euro uitgeven aan een fiets. De aanbiedingen bij de Lidl en Aldi zien er goed uit, en gebruiken een goede middenmotor en accu. Maar die heb ik helaas gemist.

In dit topic komen regelmatig ombouwsets voorbij, maar ik ben niet bepaald een handige Harrie. Heb ook niet veel fiets gereedschap. Ik heb deze Gazelle Paris fiets. Ik zie dat ik die voor ong. 1100 euro kan laten ombouwen met een bafang middenmotor.

Wat zouden jullie aanraden? Wachten op de volgende Lidl aanbieding of voor hetzelfde geld mijn Gazelle laten ombouwen?
Dat laatste, zie mijn relaas net geplaatst. Ombouw is niet heel moeilijk maar kun je idd ook laten doen. En neem een net wat sterkere motor (ik heb 500 W genomen) dan haal je tegen de wind in ook de 25 kmph. Of meer, als je dat wilt.
Die Lidl fiets was overigens héél klein, ik meen framemaat 52 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brvlaeth
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-10 17:10
Na lang lurken hier ook eens iets posten.
Ben een goed jaar geleden begonnen met naar mijn werk te fietsen met een elektrische stadsfiets (voorwiel motor, nexus 8 + rollerbrake). Vandaag de 6000km gepasseerd. Door al dat fietsen heb ik het fietsvirus te pakken gekregen, waardoor mijn huidige fiets mij nog maar weinig voldoening schenkt.
Als ik smorgens op kantoor toekom, ben ik regelmatig helemaal bezweet maar wel met een smile van oor tot oor (ondanks dat mijn huidige fiets niet echt fit for purpose is).

Ik rij momenteel 80% van de tijd zonder ondersteuning (als er geen tegenwind is rij ik meestal +-23km/h). In die omstandigheden vind ik mijn huidige fiets te zwaar/log (25kg). Als ik met ondersteuning rij, is er weinig incentive om zelf actief te peddelen, doordat mijn fiets enkel rotatie-sensor heeft.

Mijn traject is 13km enkel (met 87 hoogte meters) dwars door Brussel --> verschillende stoplichten, en goede stukken asfalt die afgewisseld worden met kassei-stroken, tram-sporen, slecht opgelapt asfalt.
Moest het alle dagen droog weer zijn met weinig wind, dan had ik een manuele fiets gekocht, maar zoals vandaag heeft aangetoont is dat niet het geval :P

Dus ik ben een zoektocht gestart naar een elektrische fiets die fun is om te rijden met geen/weinig ondersteuning door een grootstad.
Gezien het aantal km's dat ik doe, is het gemak waarmee kleine herstellingen (banden, remmen) gedaan kunnen worden, een niet onbelangrijke factor. Deze week nieuwe buitenband vanachter gestoken, en als je plastieke kettingbescherming, 2 M15 bouten, nexus kabel, rollerbrake kabel, ketting moet demonteren / terug monteren, daar wordt je niet vrolijk van.

Wat ik so far ben tegen gekomen:
  • Orbea Gain: flat bar road bike met kleine batterij ingebouwd in frame
  • Zelfbouw met bafang/TSDZ2: Cube SL road: klassieke flat bar roadbike waarbij je zelf motor + kleine batterij inbouwt
  • Zelfbouw met bafang/TSDZ2: Cube Hyde: fiets met ballon banden: geen ervaring met zo een banden maar gezien de slechte staat van het wegdek in Brussel misschien een interessante keuze
Als er mensen zijn die nog suggesties hebben, hoor ik het graag :)
Voor mijn behoefte (lichte ondersteuning, of gemiddelde ondersteuning bij slecht weer), is er een bepaalde motor die de voorkeur geniet: BBS02 vs TSDZ2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
brvlaeth schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:44:
Ik rij momenteel 80% van de tijd zonder ondersteuning (als er geen tegenwind is rij ik meestal +-23km/h). In die omstandigheden vind ik mijn huidige fiets te zwaar/log (25kg). Als ik met ondersteuning rij, is er weinig incentive om zelf actief te peddelen, doordat mijn fiets enkel rotatie-sensor heeft.

Als er mensen zijn die nog suggesties hebben, hoor ik het graag :)
Ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd om te fietsen terwijl mijn BBS02 helemaal uit staat, dat kan ik straks wel eens doen. Volgens mij trapt het best zwaar.
Wat ik al wel heb gedaan:
Met de app van Eggbike kan ik de 9 ondersteuningsniveau's zelf instellen, per niveau kan ik % van de maximale stroom en het % van de maximale snelheid instellen. Ik heb 2 profielen, Road en Off-Road. Voor het profiel Road heb ik de maximumsnelheid ingesteld op 27 km/u en vervolgens heb ik op bijna alle niveau's de maximale snelheid ingesteld op 100%. Wel heb ik de maximale stroom van laag naar hoog over de 9 niveau's verdeeld. Resultaat is dat ik op bijvoorbeeld niveau 4 weinig ondersteuning heb en dus flink mee moet trappen om die 27 km/u te halen terwijl ik op niveau 9 volle ondersteuning van de motor krijg en dus al snel tegen de snelheidsbegrenzing aan rijdt (dan stopt de motor dus met ondersteunen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikoMission
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
Ik hoop dit jaar ook een elektrische fiets aan te schaffen en volg dit topic daarom dan ook met meer dan gemiddelde interesse. Het liefst één die tot 30 km/u blijft helpen, echter is (zonder tuning) volgens mij 27 km/u wel zo'n beetje de beschikbare max.
Wat ik dan niet begrijp is dat die Qonquer gewoon adverteert dat hij 32 km/u gaat. Mocht dat alleen bedoelt zijn voor andere landen dan is dat wel misleidend. Waarschijnlijk is dat makkelijk in te stellen maar men wekt de schijn voor not known kopers dat het legaal is.
Mooie optie overigens dat je een nieuwe krijgt als hij wordt gestolen, maar misschien zit de prijs van een verzekering wel in de aankoopprijs verwerkt.

[ Voor 23% gewijzigd door MikoMission op 09-03-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habra
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-04-2023
Ik ben in het bezit van de Lidl fiets sinds oktober, en ik moet zeggen, hij bevalt mij prima.
Ik ben zelf iets van 180, maar het zadel kan hoog genoeg, staat bij mij nog niet eens op de hoogste stand.
Er staat nu bijna 1200 km op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006

B64

Vanmiddag even bij de FM geweest, even een proefritje gemaakt op een Qwic RD10. Rijdt prima, maar... hij had alleen de groene, de meest lelijke kleur in het assortiment. Een check in het systeem van de fabrikant: alleen het witte damesmodel is nog beschikbaar...

Op mijn vraag of de RD11 ook de mogelijkheid heeft om in het menu de ondersteuningssnelheid boven de 25 km/u in te stellen, was het antwoord dat hij dat niet weet. "Maar ze zouden gek zijn als die optie er niet meer is, want Qwic verkoopt daar heel veel fietsen mee". Waarvan akte, we gaan het meemaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
B64 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:30:
Vanmiddag even bij de FM geweest, even een proefritje gemaakt op een Qwic RD10. Rijdt prima, maar... hij had alleen de groene, de meest lelijke kleur in het assortiment. Een check in het systeem van de fabrikant: alleen het witte damesmodel is nog beschikbaar...

Op mijn vraag of de RD11 ook de mogelijkheid heeft om in het menu de ondersteuningssnelheid boven de 25 km/u in te stellen, was het antwoord dat hij dat niet weet. "Maar ze zouden gek zijn als die optie er niet meer is, want Qwic verkoopt daar heel veel fietsen mee". Waarvan akte, we gaan het meemaken...
Dat zei mijn dealer ook, ik heb toen zelf maar contact met Qwic opgenomen. Eigenlijk hadden ze een vrij logisch antwoord. Als Qwic erachter komt dat je de begrenzing bij de RD10 eraf hebt gehaald verloopt je garantie, maar ze kunnen hier moeilijk op controleren.

Bij de RD11 kan dit niet meer via het display, om de begrenzing te verwijderen zou er kabel doorgeknipt moeten worden, waarmee tegelijkertijd ook de garantie vervalt.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
B64 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:30:
De lokale FM hier (regio Nijmegen) had afgelopen woensdag nog 2 oranje staan mocht het een optie voor je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006

B64

Strider schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:09:
[...]

Als Qwic erachter komt dat je de begrenzing bij de RD10 eraf hebt gehaald verloopt je garantie, maar ze kunnen hier moeilijk op controleren.
Curieus antwoord. Ten eerste haal je de begrenzer er niet af, maar maak je gewoon gebruik van een menu-optie om hem hoger in te stellen. Toegegeven, van die menu-optie moet je wel weten waar die zit, maar het is nou ook weer niet zo dat je met merkvreemde tools en 3rd party onderdelen aan de gang gaat, of onderdelen moedwillig sloopt.
En controleren kunnen ze dat heus wel, ik heb van mijn fietsenmaker wel eens een uitdraai gekregen van de gebruikshistorie van mijn huidige fiets, die gaf o.a. precies weer hoeveel kilometer ik op elke ondersteuningsstand had gefietst. Dus dat zou ook moeten kunnen met de maximale ondersteuningssnelheid, tenzij Qwic dat niet logt maar dat kan ik me bijna niet voorstellen.
Farmerwood schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:12:
[...]

De lokale FM hier (regio Nijmegen) had afgelopen woensdag nog 2 oranje staan mocht het een optie voor je zijn.
Da's meteen een goede test voor de accu-kwaliteit dan, ruim 100km naar huis fietsen... :+

[ Voor 14% gewijzigd door B64 op 09-03-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
B64 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:15:
[...]
Curieus antwoord. Ten eerste haal je de begrenzer er niet af, maar maak je gewoon gebruik van een menu-optie om hem hoger in te stellen. Toegegeven, van die menu-optie moet je wel weten waar die zit, maar het is nou ook weer niet zo dat je met merkvreemde tools en 3rd party onderdelen aan de gang gaat, of onderdelen moedwillig sloopt.
[...]
Bij de RD10 is het wel echt een begrenzing op 25 km/h die je aan of uit zet. Dat was in ieder geval bij degene waar ik een proefrit op maakte.
Aangezien het gewoon in de handleiding beschreven staat is het zeker geen geheim.

Bij de MNx (Bafang M400) kun je de limiet wel echt zelf instellen. Vind ik wel erg prettig, want ik vind het prima als hij tot +/- 30 gaat. Het gaat mij net even om die paar km/h extra boven de 25.

De fiets 100 km verderop kopen vanwege een kleurtje zou ik niet doen. Ik vond zelf de oranje mooier, maar die groene was ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGr
Ik zal nog even een update geven. Na lang zoeken naar nieuwe fietsen heb ik uiteindelijk een tweedehands fiets gekocht. Een Haibike Xduro S uit 2014. Model sprak me aan en het is een snellere fiets. Helm op moet dan maar, maar is wel veiliger ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
Even een update vanuit mijn kant betreffende de QonQer e-bike

https://shop.qicq.nl/qonq...2km-uur.html?id=175635470

Ik heb een aanbetaling gedaan voor de e-bike.

Op mijn verzoek doen ze het volgende nog;
- Zadelpen wordt niet uitgeleverd met quick-release
- Montage kleinere casette achterwiel i.v.m. voorkomen overtollige slijtage bij nagenoeg uitsluitend gebruik kleinste tandwiel.
- monteren kettingbeschermer

Qua verzekering heb ik nog geen informatie. Vorige keer vertelden ze mij dat je nog wel een "zeer minimale" premie moest betalen en een klein stuk eigen risico hebt. Wat de tekst op de site betekent 'Gratis vervangende e-bike" weet ik niet precies. Immers kun je voor een laag bedrag dit risico ook verzekeren.

https://fietspolis.eu/ biedt voor 75,- / jaar een dekking voor de fiets van 2000 euro met zeer goede polisvoorwaarden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Radeoxx schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:59:

- Montage kleinere casette achterwiel i.v.m. voorkomen overtollige slijtage bij nagenoeg uitsluitend gebruik kleinste tandwiel.

Qua verzekering heb ik nog geen informatie. Vorige keer vertelden ze mij dat je nog wel een "zeer minimale" premie moest betalen en een klein stuk eigen risico hebt. Wat de tekst op de site betekent 'Gratis vervangende e-bike" weet ik niet precies. Immers kun je voor een laag bedrag dit risico ook verzekeren.

https://fietspolis.eu/ biedt voor 75,- / jaar een dekking voor de fiets van 2000 euro met zeer goede polisvoorwaarden...
Wat voor ketting beschermer gaan ze monteren?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Strider schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:10:
[...]

Wat voor ketting beschermer gaan ze monteren?
Geen idee nog. Het antwoord was:

Als de fiets er is zal ik even de mooiste optie daarvoor uitzoeken en monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 23:43
Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar kon niet vinden dat hierover gepraat is: de Fiido D1. Ik was op zoek naar een goedkope elektrische fiets en kwam dit opvouwbare mini-model tegen. 250w motor met 40km range in volledig elektrische modus en 80km in ondersteuningmodus (iets meer als je voor de grotere batterij gaat). :)

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1oFs4ENWYBuNjy1zkq6xGGpXaG.jpg

Reviews op youtube zijn over het algemeen positief. Je moet hem wel alleen opvouwen en naar binnen nemen om op te laden want de batterij is in principe niet removable. Hij is wel wat klein en de banden zijn maar 14 inch, maar je kan gelukkig het stuur en de zadel in lengte aanpassen. Maar voor nog geen 400 euro zou ik niet klagen :P. Thoughts?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
Wat denken jullie van deze fiets?

https://nl.cowboy.com/pages/bike

Zit verder geen versnelling op. Maar hij fietst 'heerlijk' heb ik me zojuist telefonisch laten vertellen. Morgen komen ze langs bij mij thuis met de bike voor een proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Rezk schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:11:
Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar kon niet vinden dat hierover gepraat is: de Fiido D1. Ik was op zoek naar een goedkope elektrische fiets en kwam dit opvouwbare mini-model tegen. 250w motor met 40km range in volledig elektrische modus en 80km in ondersteuningmodus (iets meer als je voor de grotere batterij gaat). :)

[Afbeelding]

Reviews op youtube zijn over het algemeen positief. Je moet hem wel alleen opvouwen en naar binnen nemen om op te laden want de batterij is in principe niet removable. Hij is wel wat klein en de banden zijn maar 14 inch, maar je kan gelukkig het stuur en de zadel in lengte aanpassen. Maar voor nog geen 400 euro zou ik niet klagen :P. Thoughts?
Ik zeg, doen! Voor dat geld en als de reviews redelijk zijn :). Maar als je iets zoekt wat dagelijks gebruikt moet worden, zou ik zelf voor iets anders kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Radeoxx schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:59:

Laat ons maar even weten wat je ervaringen zijn met deze fiets.
Radeoxx schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:14:

Zit verder geen versnelling op. Maar hij fietst 'heerlijk' heb ik me zojuist telefonisch laten vertellen. Morgen komen ze langs bij mij thuis met de bike voor een proefrit.
Voor in de stad lijkt het me een prima fiets. Onderhoudsarm vanwege de riem.
Netjes dat de accu er ook uit kan.

[ Voor 18% gewijzigd door Vlassie1980 op 11-03-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched

Is goed simpel, zal hetzelfde fietsen als een singlespeed want dat is het eigenlijk ook.

Je kunt eigenlijk wel vergeten dat je zonder ondersteuning dat ding vooruit krijgt. En ik denk dat je ook met de loopondersteuning aan weg wil fietsen. Dat zou ik wel het meest testen. Hoe snel stap je af voor een stoplicht, en hoe snel ben je weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 12:18

Tahref

God bless you

Ik vind 252 WH wel heel erg mager voor een ebike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tahref schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 00:32:
[...]

De batterijgrootte is 350 Wh (in het 2019 model). Ik ben ook benieuwd overigens naar de ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Tahref schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 00:32:
[...]

Is inderdaad niet veel, maar voor een Urban ebike waarbij je normaal gesproken minder bent blootgesteld aan wind in de stad en ook minder kilometers maakt is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Laatst online: 09-10 11:44
Mijn vriendin zoekt een elektrische fiets. Dagelijks 6 km heen, 6 km terug :-) . Het is inderdaad geen lange tocht, dus een sportieve fiets met alle toeters en bellen, hoeft niet in ons geval.
Ik heb al heel wat uitgezocht en heel wat informatie gevonden dmv dit forum. Echter, ik heb maar 1 ervaring gevonden van de elops 920. Dat was vrij positief.

Heeft er iemand ervaring met de elops 940e? (https://www.decathlon.be/...100400?mc=8379378&c=GRIJS)

Prijs is 'vrij' laag, ik heb de test bekeken op Anwb.nl. Service lijkt ok te zijn bij decathlon, vervangfiets, garantie termijn, etc

Zijn er gekende alternatieven, die goed beschikbaar zijn in België? Een fiets online kopen en verzenden naar België, zou ik liever niet opteren omwille van garantie & service. Ik was eventueel aan het kijken naar een batavius fiets (rond de 2100 euro) bij een plaatselijke fietshandel. Maar minder goede service :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vlassie1980 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:43:
[...]

Is inderdaad niet veel, maar voor een Urban ebike waarbij je normaal gesproken minder bent blootgesteld aan wind in de stad en ook minder kilometers maakt is het prima.
Mja... maar je moet veel meer remmen en optrekken en dat doet je actieradius geen goed. Ik kan je verzekeren dat je actieradius in de polder veel beter is, open of niet.

250wh is gewoon heel weinig, met heel slecht weer ga je dan echt tegen de grens lopen.
Decathlon is prijs/kwalitatief meestal prima en Shimano Steps is volwassen. Ik zie geen zwaarwegende reden om dit niet te doen tov een Internet stunter.

[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 12-03-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is het mogelijk om op een ebike een kinderzitje op het stuur te zetten? Ik hoorde laatst dat dit niet mogelijk is omdat het display in de weg zit... alleen met een display aan de zijkant van het stuur schijnt dit mogelijk te zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Volgens mij zijn er niet veel fietsen met zo’n display aan de zijkant?
Ik heb nog geen nieuwe fiets gekocht, maar zou wel graag met de kleine voorop willen fietsen eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Het verschilt echt per fiets of dat past of niet. Over het algemeen kun je het beste aanhouden dat het in principe niet past. Achterop zijn de mogelijkheden groter.

Persoonlijk zou ik het denk ik ook niet eens willen. Mijn zoontje is nu 14 maanden oud en die zou nog geen 2 sec van dat scherm en de knopjes af kunnen blijven en daarmee constant mijn ondersteuning aan zou passen. :+

Voorlopig zit hij nog prima in het zitje voorop de moederfiets die we hebben of in het fietskarretje achter de fiets. Zodra hij aan een achterzitje toe is kan hij mee op de e-bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mijn zoontje van 14 maanden out weet dat ie met z'n fikken van de knopjes moet blijven :+ en het display zelf heeft geen knoppen gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
roffeltjes schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:29:
[...]

Mja... maar je moet veel meer remmen en optrekken en dat doet je actieradius geen goed. Ik kan je verzekeren dat je actieradius in de polder veel beter is, open of niet.

250wh is gewoon heel weinig, met heel slecht weer ga je dan echt tegen de grens lopen.

[...]

Decathlon is prijs/kwalitatief meestal prima en Shimano Steps is volwassen. Ik zie geen zwaarwegende reden om dit niet te doen tov een Internet stunter.
Die mening deel ik ook, ik vind zelfs 500wh weinig. Het wordt echt tijd dat ze gaan werken met hogere voltages, zodat accu's van 750wh of hoger standaard gaan worden.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 20:32
Strider schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:47:
[...]

Die mening deel ik ook, ik vind zelfs 500wh weinig. Het wordt echt tijd dat ze gaan werken met hogere voltages, zodat accu's van 750wh of hoger standaard gaan worden.
Als je het voltage gaat verhogen heb je juist meer cellen nodig om alsnog aan de het aantal wat uur te komen he.

Voor een 36 volt 500 wh accu heb je minder cellen nodig dan een 48 volt 500 wh accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:33
Foxke schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:40:
Is het mogelijk om op een ebike een kinderzitje op het stuur te zetten? Ik hoorde laatst dat dit niet mogelijk is omdat het display in de weg zit... alleen met een display aan de zijkant van het stuur schijnt dit mogelijk te zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Ik heb nog geen nieuwe fiets gekocht, maar zou wel graag met de kleine voorop willen fietsen eigenlijk...
Hier heeft de vrouw een Stella Fiore, maar dat is een moederfiets en hier dus speciaal voor gemaakt. Aan scherm kwam onze zoon niet, verder is de standaard erg prettig en het stuurslot

https://www.stella.nl/p/fiore/

[ Voor 8% gewijzigd door President op 12-03-2019 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Ik heb een cube touring, met een bafang bbs middenmotor en een 750c display. Met een bobike voor zitje heb ik echt genoeg ruimte.
En een achterzitje gaat ook prima. Het achterzitje van bobike paste niet direct op de bagagedrager, want die is te smal, maar ze hebben een steun die je heel makkelijk aan de zadelpen buis monteert. Deze vorm van montage is ook geschikt voor bijvoorbeeld fietsen zonder bagagedragers.

Staat je niet blind op 'moeder' varianten, de afstand van het bobike voor zitje naar zadelpunt is bij mijn fiets even veel cm als bij de Batavus moederfiets van mijn vrouw.

[ Voor 8% gewijzigd door Dacuuu op 12-03-2019 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Op men oude Gazelle Orange had ik een bobike zitje voor. Scherm zat zeker niet in de weg, wel was de ruimte tussen zitje en zadel minimaal.

Snap ook niet waarom het display een probleem moeten zijn. Motor bestuur je immers met paneel aan de zijkant...

Trouwens, de 2019 yamaha motoren hebben het scherm geïntegreerd in beheer paneel aan de zijkant :p

[ Voor 6% gewijzigd door beyazz06 op 12-03-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Dacuuu schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:59:
[...]

Als je het voltage gaat verhogen heb je juist meer cellen nodig om alsnog aan de het aantal wat uur te komen he.

Voor een 36 volt 500 wh accu heb je minder cellen nodig dan een 48 volt 500 wh accu.
In principe niet hoor.
Wattage = Voltage x Amperage. Ligt dan precies aan je specifieke celgrootte hoe dicht je bij die 500Wh uit kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Torched schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:06:
[...]

In principe niet hoor.
Wattage = Voltage x Amperage. Ligt dan precies aan je specifieke celgrootte hoe dicht je bij die 500Wh uit kan komen.
Dat klopt ja, ik heb even de volgende berekening gemaakt, volgens mij moet dat wel kloppen zo..

Stel je hebt de volgende cellen: NCRB-18650, die zijn 3400 mah per stuk.
36V = 10 Cellen in serie*4 groepen parallel = 13,6ah = 489,6Wh (totaal aantal cellen: 40)
48V = 13 Cellen in serie*3 groepen parallel = 10,2ah = 489,6Wh (totaal aantal cellen: 39)
48v = 13 Cellen in serie*4 groepen parallel = 13,6ah = 652,6Wh (totaal aantal cellen: 52)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Nieuw soort e-bike accu op komst:
https://www.bike-eu.com/h...6422-166288035.1552466422

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:32
Farmerwood schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:12:
Het verschilt echt per fiets of dat past of niet. Over het algemeen kun je het beste aanhouden dat het in principe niet past. Achterop zijn de mogelijkheden groter.
Ga er juist maar vanuit dat het altijd wel wil bij een elektrische stadsfiets. Je moet echter het zitje bij de fiets kopen. Voor de bevestiging zijn ook adapters beschikbaar. Het makkelijkst is wel om een fiets te kopen met stuk vlakke stuurstang waar direct een klem op kan om niet afhankelijk te zijn van adapters (mijn voorkeur gaat daarom ook uit naar bobike). Het display kun je altijd laten kloppen.
Persoonlijk zou ik het denk ik ook niet eens willen. Mijn zoontje is nu 14 maanden oud en die zou nog geen 2 sec van dat scherm en de knopjes af kunnen blijven en daarmee constant mijn ondersteuning aan zou passen. :+
Dat ligt niet aan de display of het kind, maar aan opvoedskills.
Zo'n kind geef je eventueel gewoon een taak in het proces: aanzetten, uitzetten, licht aan, licht uit :P
Pagina: 1 ... 90 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.