Na lang lurken hier ook eens iets posten.
Ben een goed jaar geleden begonnen met naar mijn werk te fietsen met een elektrische stadsfiets (voorwiel motor, nexus 8 + rollerbrake). Vandaag de 6000km gepasseerd. Door al dat fietsen heb ik het fietsvirus te pakken gekregen, waardoor mijn huidige fiets mij nog maar weinig voldoening schenkt.
Als ik smorgens op kantoor toekom, ben ik regelmatig helemaal bezweet maar wel met een smile van oor tot oor (ondanks dat mijn huidige fiets niet echt fit for purpose is).
Ik rij momenteel 80% van de tijd zonder ondersteuning (als er geen tegenwind is rij ik meestal +-23km/h). In die omstandigheden vind ik mijn huidige fiets te zwaar/log (25kg). Als ik met ondersteuning rij, is er weinig incentive om zelf actief te peddelen, doordat mijn fiets enkel rotatie-sensor heeft.
Mijn traject is 13km enkel (met 87 hoogte meters) dwars door Brussel --> verschillende stoplichten, en goede stukken asfalt die afgewisseld worden met kassei-stroken, tram-sporen, slecht opgelapt asfalt.
Moest het alle dagen droog weer zijn met weinig wind, dan had ik een manuele fiets gekocht, maar zoals vandaag heeft aangetoont is dat niet het geval
Dus ik ben een zoektocht gestart naar een elektrische fiets die fun is om te rijden met geen/weinig ondersteuning door een grootstad.
Gezien het aantal km's dat ik doe, is het gemak waarmee kleine herstellingen (banden, remmen) gedaan kunnen worden, een niet onbelangrijke factor. Deze week nieuwe buitenband vanachter gestoken, en als je plastieke kettingbescherming, 2 M15 bouten, nexus kabel, rollerbrake kabel, ketting moet demonteren / terug monteren, daar wordt je niet vrolijk van.
Wat ik so far ben tegen gekomen:
- Orbea Gain: flat bar road bike met kleine batterij ingebouwd in frame
- Zelfbouw met bafang/TSDZ2: Cube SL road: klassieke flat bar roadbike waarbij je zelf motor + kleine batterij inbouwt
- Zelfbouw met bafang/TSDZ2: Cube Hyde: fiets met ballon banden: geen ervaring met zo een banden maar gezien de slechte staat van het wegdek in Brussel misschien een interessante keuze
Als er mensen zijn die nog suggesties hebben, hoor ik het graag
Voor mijn behoefte (lichte ondersteuning, of gemiddelde ondersteuning bij slecht weer), is er een bepaalde motor die de voorkeur geniet: BBS02 vs TSDZ2?