tuppes schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 18:03:
Iemand van jullie bekend met SQLab zadels? Wil mijn slechte zittende Wittkop medicus zadel vervangen door een nieuwe. Volgens mijn FM is een SQLab zadel het beste wat je kunt kopen. Tja, dat mag ook wel voor die prijs! Is het volgens jullie een goede aankoop of zeg je voor een paar tientjes koop je een betere/andere.
SQ-labs is wat mij betreft een regelrechte afrader. Als je FM zegt dat dat het beste is wat te koop is twijfel ik echt aan zijn kennis.
1. SQ "Labs"is van oorsprong een noname rebrander. Labs klinkt natuurlijk goed, net als mooie plaatjes van mensen met witte jassen op de site. Beetje van die was machine reclames.
=> Research ontbreekt. Er is op de site helemaal niks te vinden over iets wat in een onafhankelijk medisch onderzoek is gestaafd. Ze mogen dan een uroloog in dienst hebben, er is nog niets wat mij overtuigd heeft dat er echt iets gedegen is onderzocht.
=> De gekozen modellen gaan direct in tegen wat merken waarvan ik wel kan zien dat ze aan serieus research doen. Dat zou nog tot daaraan toe zijn ware het niet dat Specialized en SMP vanuit de internationale community erkend heel vaak de oplossing zijn. Combinatie van research en positief geluiden uit gebruikersgoed zijn wat mij betreft doorslaggevend.
2. Erger, SQ labs zijn gewoon niet bijzonder goed gemaakt. Wij hebben er 5 gebroken (kregen steeds een nieuwe dus dan rij je er maar mee door). Tot ik tot de conclusie kwam dat ze überhaupt niet geweldig zaten en we ze er op de Veluwe na de zoveelste framebreuk hebben afgegooid en vervangen door vlakke sport zadels.
Het merk roept bij mij heel vervelende gevoelens op.
Dan qua alternatief:
Zadels zijn heel persoonlijk, maar ik zelf zweer bij Specialized BG. Redelijk betaalbaar en goed zittend (dat vind niet alleen i, dat vinden heel veel anderen). Kijk naar MTB zadels, die zijn heel geschikt voor redelijk rechtop.
Overigens zijn SQlab zadels niet erg duur ten op zichtte van de betere merken. Dat klopt natuurlijk een beetje met de gebrekkige kwaliteit... het is gewoon geen top spul.
Lijstje topmerken ergo:
SMP
Specialized
Terry
ISM
Ergon
Qua prijs duurder tot veel duurder dan SQ-Labs. Maar kwalitatief beter (en imho ergonomisch beter).
Andere hoogwaardige merken, maar geen claims voor ergonomie:
Berthier
Brooks
Selle Italia
Fizik
Allemaal kwalitatief erg goed (als in breken niet zomaar op de brug) en ja, allemaal beginnend in de prijsklasse van SQlab uitlopend naar veel duurder.
[
Voor 4% gewijzigd door
roffeltjes op 01-03-2019 12:30
]