| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Is de situatie bij tunen zodanig dat de motor 'denkt' dat de snelheid < 25km/h is, zodat je zelf nog lekker kunt doortrappen richting bijvoorbeeld 35km/h?...
De statistieken/foutcode in de software zijn ook te wissen. Zie blz 26/27. Deze software+dongel is te koop maar dan moet je goed zoeken.
Je doet dan zelf die 10km/h meer dan de mede trapondersteunde fietsers die je eventueel voorbij gaat (luchtweerstand verwaarloosd) ?
Ik denk dat de motor daar dan geen last van heeft, of mis ik iets?
Nieuw setje Shimano B01S er in (die kwamen er ook uit) en hoop nu weer 6.5k vooruit te kunnen. Kosten:€12. Mijn 1e echte onderhoud aan de fiets.
Ligt natuurlijk aan de ernst van zo'n ongeluk, maar ik denk dat de politie in een aantal gevallen wel even gaat checken wat de technische staat van jouw fiets is. Als die ondersteuning biedt boven de 25km/u heb je wel wat uit te leggen; en als het tot een rechtzaak komt zal een rechter het ongetwijfeld meenemen in zijn/haar oordeel.Cupraatjesmaker schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:05:
De risico's zijn mij bekend.Maar flauw gezegd: Laat een rechter maar aantonen dat ik op het moment van een "ongeluk" de chip actief had en wat mijn aandeel in de schuld is.
Ik kan ook 35 fietsen zonder ondersteuning.
Ook zou ik even checken wat de je persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering doet in zo'n geval...
Nou ben ik het helemaal met je eens dat er wettelijk gezien een vreemd onderscheid bestaat tussen een fietser die electrisch ondersteund 35 km/u rijdt (en daarbij 'op z'n gemakje' de pedalen rondtrapt en energie overhoudt om om zich heen te kijken) en een racefietser die zich het snot voor de ogen rijdt. Maar goed, zo is de wet nu eenmaal, en totdat die wordt aangepast aan de realiteit van de 21e eeuw zullen we het ermee moeten doen.
Neeneenee, de rechter gaat je verwijzen naar de voorwaarden die de fabrikant stelt, namelijk dat de fabrikant niet kan instaan voor de gevolgen als het systeem gemodificeerd wordt. Dat je dat vervolgens ook weer ongedaan gemaakt hebt is voor geen enkele partij voldoende bewijs dat er geen permanente schade is toegebracht.Cupraatjesmaker schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:05:
[...]
[...]
[...]
De risico's zijn mij bekend.Maar flauw gezegd: Laat een rechter maar aantonen dat ik op het moment van een "ongeluk" de chip actief had en wat mijn aandeel in de schuld is.
Ik kan ook 35 fietsen zonder ondersteuning.
Qua garantie weet je gewoon de risico's.
De statistieken/foutcode in de software zijn ook te wissen. Zie blz 26/27. Deze software+dongel is te koop maar dan moet je goed zoeken.
Eigenlijk zou je de motor moeten kunnen laten inspecteren, waarna bij een volledig correct werkende motor de modhistorie wordt gewist, of iig een gedateerd schouwrapport dat aangeeft dat de motor op het moment van schouwen aan alle eisen voldoet. Net als je je scooter opnieuw kunt laten schouwen als je een WoK hebt gekregen.
Als de garage dan zegt dat het weer OK is, dan geldt de voorgaande historie niet meer als bewijsmateriaal in nieuwe zaken (ja hooguit ter profilering).
Overigens denk ik dat de gemiddelde e-bike-motorfabrikant hier niet echt aan mee zal werken en eerder zal zeggen: "Gemodificeerd? Dan de hele motor vervangen, anders staan we niet in voor de werking."
[ Voor 6% gewijzigd door Pathogen op 26-02-2019 08:29 ]
Ik heb nu het display een ochtend aan een USB lader gehangen. Bij het verwijderen van de kabel ging het display weer uit na enkele seconden. Moet hij nog iets zeggen dat hij vol is ofzo?Cupraatjesmaker schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:06:
[...]
Display aan een USB lader hangen lost het niet op?
Verwijderd
Al twijfel ik nog over de 750 W motor, het is begrenst op 25 kmh, volgens fabrikant is het een snorfiets. Klopt dat?
Dat klopt, die Rad fietsen vallen onder de categorie L1e-A, equivalent aan een snorfiets, krijgt een blauwe plaat, en inderdaad begrensd op max 25 km/u.Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:28:
Al twijfel ik nog over de 750 W motor, het is begrenst op 25 kmh, volgens fabrikant is het een snorfiets. Klopt dat?
Voordeel hiervan is dat ze qua vermogen boven de 250W kunnen gaan (vooral interessant voor bakfietsen, 250W is eigenlijk te weinig voor die zware dingen) en een gashendel mogen monteren, nadeel is de verplichte verzekering/kenteken.
Niet te verwarren met de L1e-B (max 45 km/u) categorie, waar speed-pedelecs onder vallen, dat is min of meer het equivalent van een bromfiets (gele plaat, helmplicht).
[ Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 26-02-2019 14:00 ]
Verwijderd
De fiets lijkt mij erg handig. Er staat een proefrit gepland thuis, dan zal ik wel zien hoe hij fietst.
Signatures zijn voor boomers.
Nee hij geeft niet aan dat hij vol is. De batterijmeter op het scherm is de batterijmeter van de laatste accu die hij gezien heeft op de fiets. Blijft het scherm nu wel aan als je hem aan zet?Prutsky schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:40:
[...]
Ik heb nu het display een ochtend aan een USB lader gehangen. Bij het verwijderen van de kabel ging het display weer uit na enkele seconden. Moet hij nog iets zeggen dat hij vol is ofzo?
Kan zijn dat je interne batterij van je scherm niet meer heel goed is. Deze zijn goed te vervangen. Kosten ook niet zo heel veel. Alleen hebben ze bij Bosch 2 schroeven vol gepropt met lijm zodat je dat ding niet open kan krijgen. Met een beetje klooien lukt het wel
Ik denk eraan om deze zelf samen te stellen met een Bafang bbs01b set.
Eerder (verleden jaar) heb ik overwogen om daarvoor de Ancheer aan te schaffen, maar die is nu flink duurder tgv de importheffingen. Ook had wat grotere velgmaat en een middenmotor mijn voorkeur.
Momenteel overweeg ik om deze fiets als basis te nemen, voordeel goedkoop, basic en redelijk licht, één achterderailleur en voorzien van mechanische schijfremmen.
Mijn twijfel ligt in het feit dat er 9 tandwielen achter zitten. (de versie met hydraulische schijfremmen heeft er zelfs 10)
Zou dit problemen met schakelen cq kettinglijn kunnen opleveren?
[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 27-02-2019 13:20 ]
Heb jij de RD10 al besteld? De RD11 is namelijk over een maand ook al leverbaarFarmerwood schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:22:
[...]
Vandaag in mijn zoektocht naar een e-bike een proefritje gemaakt op de QWIC RD10. Met de wind die vandaag waait een prima dag om op de dijk langs de rivier te gaan fietsen met vol de wind tegen.
Belangrijkste verschillen met de QWIC MN7 waarop ik afgelopen weekend gereden heb en waar ik tot nu toe het meest enthousiast over was:
- Motor in achterwiel
- Derailleur ipv naafversnelling (10 vs 7 versnellingen)
- Sportieve zit vs Comfort houding
- Motor van QWIC zelf (45nm) ipv Bafang (80nm)
- Limiet van de ondersteuning van de RD10 kan eraf via een software setting. Argument van QWIC schijnt te zijn dat je op eigen terrein niet aan de wettelijke limiet van 25 gebonden bent.
Het zadel moest voor mij vrij hoog (slechts 1 framemaat beschikbaar en ik ben 1,85m) maar het past nog prima. Breed sportief stuur met druppelvormige handvaten waarop je voldoende steun vindt. Het zadel voelde in eerste instantie als een plank, maar na een minuut of 15 wennen zat het eigenlijk wel prima. De sportieve zithouding bevalt me ook goed.
De eerste keer dat ik op een fiets met motor in het achterwiel reed, dus even wennen. Waar de middenmotoren vrij vlot oppakken bij het wegrijden heeft deze fiets net iets langer nodig. Daardoor voelt het alsof je het eerste stukje bij het wegrijden dus (meer) zelf moet doen. Je voelt duidelijk dat het vanuit de achterkant van de fiets komt ipv via de trapas, maar daar kan ik wel aan wennen.
Als regelmatige gebruiker van een racefiets en MTB voelt de derailleur (Shimano SLX) met 10 versnellingen ook direct vertrouwd. Schakelen tijdens het fietsen ging prima.
Via een 'verborgen' menu kun je de limiet van 25 km/h eraf halen. Je krijgt dan ook ineens 6 ondersteuningsstanden ipv 4. Met de limiet kwam ik in stand 4 tot +/- 30km/h. Vergelijkbaar met de MN7 dus. Aangezien de optie om die limiet eraf te halen een belangrijke reden was om deze fiets te proberen heb ik die limiet er al snel af gehaald om eens te kijken wat deze fiets in huis heeft.
Daarin stelt hij zeker niet teleur. Eerst een stuk tegen de wind in waarbij ik +/- 35 km/h reed in stand 6 alsof ik op mijn gewone fiets +/- 20 reed zonder tegenwind. Op de terugweg zonder problemen 45+ km/h met de wind in de rug. De top die ik haalde was 50,2 km/h op vlakke weg met wind in de rug, stand 6/6 en volle bak bij trappen.
Conclusie:
Een e-bike voor de fietser die graag het gevoel wil houden dat hij/zij sportief bezig is. Voor de wat langere woon-werkafstand lijkt het een prima oplossing zonder een SP te willen kopen.
De lokale FM biedt de fiets aan voor 3400 euro in het oranje met 735 Wh accu en heeft hem ook nog eens op voorraad. Ik neig er momenteel naar om ervoor te gaan.
Ik begreep zo uit dit topic dat ik wel moet vragen om er een nieuw type trapas in te laten zetten. Eens kijken of ze dat zonder meerprijs doen.
BlaBlaBla
Nog niet en ik twijfel idd nog een beetje. Zeker met het huidige weer heb ik de e-bike nog niet echt nodig. Het is momenteel gewoon 2x per dag genieten van een heerlijk rondje op de racefiets.Strider schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:20:
[...]
Heb jij de RD10 al besteld? De RD11 is namelijk over een maand ook al leverbaar
De conditie gaat ook merkbaar vooruit en ik rij gemiddeld 29 km/h intussen elke rit.
Wat ook wel een ding is is dat de RD11 in 2 frame maten beschikbaar komt en dus wellicht wat lekkerder zit.
[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 27-02-2019 13:34 ]
Aangezien de fiets nog geen 2 weken oud is, ga ik wel even terug naar de FM. Het display blijft uitschakelen, ook na meerdere keren laden via de USB aansluiting.B2B2 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:26:
[...]
Nee hij geeft niet aan dat hij vol is. De batterijmeter op het scherm is de batterijmeter van de laatste accu die hij gezien heeft op de fiets. Blijft het scherm nu wel aan als je hem aan zet?
Kan zijn dat je interne batterij van je scherm niet meer heel goed is. Deze zijn goed te vervangen. Kosten ook niet zo heel veel. Alleen hebben ze bij Bosch 2 schroeven vol gepropt met lijm zodat je dat ding niet open kan krijgen. Met een beetje klooien lukt het wel
Uitschakelen is wel normaal. Maar niet binnen 10 seconden. Meestal na wat minuten. Misschien is het in te stellen door de boschsoftware.Prutsky schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:50:
[...]
Aangezien de fiets nog geen 2 weken oud is, ga ik wel even terug naar de FM. Het display blijft uitschakelen, ook na meerdere keren laden via de USB aansluiting.
Begint al ergens op te lijken

Nu ik dagelijks op de fiets naar mijn werk ga maar ik een hekel heb om tegen de wind in te fietsen had ik besloten een elektrische fiets aan te schaffen. Echter houd ik van een sportieve zit en vond het aanbod op de markt niet echt aansluiten bij mijn wensen. Mocht mijn vader toevallig nog een 'oude' hard trail mountainbike hebben staan heb ik besloten een zelfbouw projectje te starten. Allereerst alle tandwielen vervangen (lagers waren nog goed), een beetje burgerlijk gemaakt met een setje spatborden, slot en een bagagedrager waarna ik ben begonnen met het monteren van het volgende:
@Pathogen Hier komt het dan:
Motor: | Crystalyte HS3540 |
Accu: | Unitpackpower triangle pack 48V 20Ah (niet op foto), panasonic cellen |
Controller: | Grinfineon 35A (sinus, hall sensor) |
Scherm: | Cycle analyst 3 |
Dan komen er nog wat accesoires op zoals een pas sensor (om het trappen te detecteren) en een paar knoppen om makkelijk het ondersteuningsniveau te regelen.
De cycle analyst kan je programmeren met de pc. Zodoende wordt hij legaal gemaakt. Digitaal begrenst op 25km/u ondersteuning met nominaal 250 Watt. Theoretische range op 25km/u is +-130km zonder te trappen dus dit is waarschijnlijk met trappen in de praktijk ook te halen.
Ook kan je hier meer de hoeveelheid aan regenerative breaking, acceleratieconstante, cruicecontrol enzovoorts instellen.
Ontgrenst heeft de motor een koppel van 80Nm en een maximale snelheid van +-55km/u.
Vanavond wordt de pas sensor geïnstalleerd en maak ik een begin aan het aansluiten van de controller.
[ Voor 3% gewijzigd door [m]engineer op 28-02-2019 10:00 ]
Waarvan dan wel?Maasluip schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:58:
Heb er een tijdje op gereden, was niet onder de indruk.
+ ook een andere motor. Alleen al daarom zou ik niet meer voor een RD10 gaan. De RD11 is volgens mij wel iets duurder.Farmerwood schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:33:
[...]
Nog niet en ik twijfel idd nog een beetje. Zeker met het huidige weer heb ik de e-bike nog niet echt nodig. Het is momenteel gewoon 2x per dag genieten van een heerlijk rondje op de racefiets.
De conditie gaat ook merkbaar vooruit en ik rij gemiddeld 29 km/h intussen elke rit.
Wat ook wel een ding is is dat de RD11 in 2 frame maten beschikbaar komt en dus wellicht wat lekkerder zit.
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met de Bulls lacuba evo e8?
De fiets heeft best aardige specs, alleen jammer dat hij geen gesloten kettingkast heeft, wat een misser.
Ik vraag me overigens af wanneer fabrikanten eindelijk overstappen naar een 48v of een 52v systeem. Ik zie voor de gebruiker alleen maar voordelen, meer accu capaciteit, meer koppel.
BlaBlaBla
Xavier schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:29:
Ik rijd een Qwic PMN8 (https://qwic.nl/product/premium-mn8) met een 470Wh accu. En deze kan ik zelf instellen op welke snelheid ik wil. Heb hem een tijd op 35 gehad. Maar dat is net te hard. Nu staat hij op 31 en dat is wel fijn. Vaak red je die snelheid helemaal niet. Maar de rechte stukken lukt dat zeker wel.
Alleen een beetje spijt van de accu. De grootste variant was fijner geweest.
Fons2003 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:46:
Ik heb dezelfde fiets hoe stel je dat in ?
Btw ik,heb diverse fietsen getest met middenmotor, gazelle, vitesse, brickers, sparta, batavus en de qwic maar die laatste bevalt toch wel het beste
Xavier schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:15:
Euhm zo uit mijn hoofd:
Elektra uit en dan aan en stil blijven staan, tijdens fietsen gaat het niet.
3x op info, dan moet je volgens mij een code invoeren, dat is 0512 (oftewel 5 december wanneer Sinterklaas jarig isBlijft toch een NL bedrijf) en dan kom je in een ander menu waar je van alles en nog wat kan uitlezen en aanpassen. Succes, als het niet lukt geef een gil, dan probeer ik het nog even.
Ik begrijp hieruit dat de Performance MN fietsen van QWIC toch ook wel iets sneller kunnen dan de standaard 27/28 km/h?Fons2003 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:45:
Bedankt voor je reactie,ik heb het gevonden.
Morgen ga ik naar kantoor en ga ik de fiets weer uitproberen
Enig idee of dit ook voor de MN7 en de nieuwe MN8 Belt geldt?
Als ik Google op die code dan kom ik meer fietsen tegen waarbij dit blijkbaar kan. (En bij een hoop bedrijven uit Drachten met telefoonnummer 0512-xxxxxx
Volgens mij gebruiken die fietsen allemaal de Bafang motor met hetzelfde display en bedieningsunit. Dus ja dat zou gewoon kunnen. (Geen garantie natuurlijk)Farmerwood schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:51:
Ik begrijp hieruit dat de Performance MN fietsen van QWIC toch ook wel iets sneller kunnen dan de standaard 27/28 km/h?
Enig idee of dit ook voor de MN7 en de nieuwe MN8 Belt geldt?
Als ik Google op die code dan kom ik meer fietsen tegen waarbij dit blijkbaar kan. (En bij een hoop bedrijven uit Drachten met telefoonnummer 0512-xxxxxx)
En dat is iets wat je zelf gemakkelijk via de bedieningsunit kan doen. Dat hoef je niet door een bedrijfje te laten doen. Simpelweg wat knopjes indrukken. Kan het wel eens uitschrijven als daar vraag naar is.
De max die ik heb gezet is 35, dat trekt hij makkelijk, maar imho te snel om nog zonder helm mee te fietsen.
Volgens mij kan je hem zelfs op 50 of 60 zetten....
De MN8 Belt zie ik nu voor het eerst. Maar ik zal niet snel een belt fiets kopen, als ik ervaringen daarvan lees... Er zijn zelfs fietsenmerken die er weer vanaf stappen wegens de hoeveelheid problemen.
Moet wel zeggen de Qwic garantie en support is wel prima. Komende vrijdag komt mijn 3de versnellingsnaaf+wiel erin te zitten in een 1,5 jaar tijd. Spaken zijn al een keer vervangen en mijn zadelpen is al een keer vervangen. Maar alles altijd netjes opgelost (6800km+ ondertussen)
Als je het uit wilt schrijven, dan graag.
Dit jaar komen er toch wel erg veel modellen met een riem uit van verschillende fabrikanten. Ze lijken er vertrouwen in te hebben, maar zoals al eerder aangehaald moeten ze zich nog wel bewijzen. Zeker bij een middenmotor komt er de nodige kracht op te staan.Xavier schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:03:
De MN8 Belt zie ik nu voor het eerst. Maar ik zal niet snel een belt fiets kopen, als ik ervaringen daarvan lees... Er zijn zelfs fietsenmerken die er weer vanaf stappen wegens de hoeveelheid problemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 28-02-2019 14:16 ]
Even gezocht, maar op Youtube een filmpje gevonden die precies hetzelfde doet: YouTube: Bafang Maxdrive speed limitFarmerwood schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:16:
Toch eens even langs de fietsenmaker dit weekend om dat menu eens te zoeken.
[...]
Dit jaar komen er toch wel erg veel modellen met een riem uit van verschillende fabrikanten. Ze lijken er vertrouwen in te hebben, maar zoals al eerder aangehaald moeten ze zich nog wel bewijzen. Zeker bij een middenmotor komt er de nodige kracht op te staan.
Wat alles betekend, geen idee (ben wel erg benieuwd), maar hij zet de max dus op 45km/uur
Nog een filmpje gevonden deze legt wel wat beter uit wat alles in het menu betekend, behalve de menuonderdelen achter de passcode: YouTube: Bafang DP C07.UART Electric Bike Display Settings
[ Voor 13% gewijzigd door Xavier op 28-02-2019 15:35 ]
Niet bang voor, bij motorfietsen geeft het ook geen problemen.Farmerwood schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:16:
Toch eens even langs de fietsenmaker dit weekend om dat menu eens te zoeken.
[...]
Dit jaar komen er toch wel erg veel modellen met een riem uit van verschillende fabrikanten. Ze lijken er vertrouwen in te hebben, maar zoals al eerder aangehaald moeten ze zich nog wel bewijzen. Zeker bij een middenmotor komt er de nodige kracht op te staan.
Net als bij de ketting is dit een mini-uitvoering voor mini-krachten.
Mijn volgende fiets heeft riem + naafversnellingen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Vond dit via Google:Xavier schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:57:
[...]
Even gezocht, maar op Youtube een filmpje gevonden die precies hetzelfde doet: YouTube: Bafang Maxdrive speed limit
Wat alles betekend, geen idee (ben wel erg benieuwd), maar hij zet de max dus op 45km/uur
Nog een filmpje gevonden deze legt wel wat beter uit wat alles in het menu betekend, behalve de menuonderdelen achter de passcode: YouTube: Bafang DP C07.UART Electric Bike Display Settings
enFor those looking for a quick answer, the password is 0512. you access the advanced menu by 1) long press + and - to get to the first menu. 2) long press + and - again to get to password prompt. Wheel size, PAS levels, and speed limit are set in the menu after the password prompt.
Druk 2 maal snel achter elkaar (minder dan 0,3 seconden) op de i toets (instellingen) en u
komt in het instellingen menu. Met de i toets loopt u door het menu heen. U komt de
volgende functies tegen:
tC: n voor nee, of y voor ja, reset de opgeslagen trip, gemiddelde of maximale snelheid
km/mile: keuze voor km instelling of mile instelling
bL0: Gevoeligheid van de lichtsensor
bL1: Sterkte van de achtergrond verlichting van de display
OFf: Automatische uitschakeltijd van het display
mA: Onderhoudswaarschuwing instelling, kan worden uitgeschakeld, standaard ingesteld
op 5000km
Pasword: 0512
LUd: Wieldiameter instelling
SPl: Maximale snelheid instelling
bO1 t/m bO6 batterij communicatie, n.v.t
Zou de RD11 ook met deze motor (TDCM) op een hogere ondersteuning te zetten zijn dan 25 km/u? Dus via een 'verborgen' menu en niet met een chip.Strider schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:20:
[...]
+ ook een andere motor. Alleen al daarom zou ik niet meer voor een RD10 gaan. De RD11 is volgens mij wel iets duurder.
SQ-labs is wat mij betreft een regelrechte afrader. Als je FM zegt dat dat het beste is wat te koop is twijfel ik echt aan zijn kennis.tuppes schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 18:03:
Iemand van jullie bekend met SQLab zadels? Wil mijn slechte zittende Wittkop medicus zadel vervangen door een nieuwe. Volgens mijn FM is een SQLab zadel het beste wat je kunt kopen. Tja, dat mag ook wel voor die prijs! Is het volgens jullie een goede aankoop of zeg je voor een paar tientjes koop je een betere/andere.
1. SQ "Labs"is van oorsprong een noname rebrander. Labs klinkt natuurlijk goed, net als mooie plaatjes van mensen met witte jassen op de site. Beetje van die was machine reclames.
=> Research ontbreekt. Er is op de site helemaal niks te vinden over iets wat in een onafhankelijk medisch onderzoek is gestaafd. Ze mogen dan een uroloog in dienst hebben, er is nog niets wat mij overtuigd heeft dat er echt iets gedegen is onderzocht.
=> De gekozen modellen gaan direct in tegen wat merken waarvan ik wel kan zien dat ze aan serieus research doen. Dat zou nog tot daaraan toe zijn ware het niet dat Specialized en SMP vanuit de internationale community erkend heel vaak de oplossing zijn. Combinatie van research en positief geluiden uit gebruikersgoed zijn wat mij betreft doorslaggevend.
2. Erger, SQ labs zijn gewoon niet bijzonder goed gemaakt. Wij hebben er 5 gebroken (kregen steeds een nieuwe dus dan rij je er maar mee door). Tot ik tot de conclusie kwam dat ze überhaupt niet geweldig zaten en we ze er op de Veluwe na de zoveelste framebreuk hebben afgegooid en vervangen door vlakke sport zadels.
Het merk roept bij mij heel vervelende gevoelens op.
Dan qua alternatief:
Zadels zijn heel persoonlijk, maar ik zelf zweer bij Specialized BG. Redelijk betaalbaar en goed zittend (dat vind niet alleen i, dat vinden heel veel anderen). Kijk naar MTB zadels, die zijn heel geschikt voor redelijk rechtop.
Overigens zijn SQlab zadels niet erg duur ten op zichtte van de betere merken. Dat klopt natuurlijk een beetje met de gebrekkige kwaliteit... het is gewoon geen top spul.
Lijstje topmerken ergo:
SMP
Specialized
Terry
ISM
Ergon
Qua prijs duurder tot veel duurder dan SQ-Labs. Maar kwalitatief beter (en imho ergonomisch beter).
Andere hoogwaardige merken, maar geen claims voor ergonomie:
Berthier
Brooks
Selle Italia
Fizik
Allemaal kwalitatief erg goed (als in breken niet zomaar op de brug) en ja, allemaal beginnend in de prijsklasse van SQlab uitlopend naar veel duurder.
[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 01-03-2019 12:30 ]
Wat heeft een riem nog als voordeel als je ketting in een gesloten kettingkast zit? Als een riem knapt heb je heel wat meer werk dan als een ketting vervangen moet worden.BertV schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:35:
[...]
Niet bang voor, bij motorfietsen geeft het ook geen problemen.
Net als bij de ketting is dit een mini-uitvoering voor mini-krachten.
Mijn volgende fiets heeft riem + naafversnellingen.
Hopelijk welbibabart schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:37:
[...]
Zou de RD11 ook met deze motor (TDCM) op een hogere ondersteuning te zetten zijn dan 25 km/u? Dus via een 'verborgen' menu en niet met een chip.
BlaBlaBla
https://shop.qicq.nl/qonqer-urban-ebike-32km-uur.html
http://www.qonqer.nl
Ziet er op het eerste gezicht prima uit. Wordt vandaag gepresenteerd op de Ebike Xperience in Utrecht.

Dit zijn nog slechts concept plaatjes natuurlijk, ben wel benieuwd naar de productie versie.
+ Ondersteuning tot 32 km/u
+ Achterwielmotor van Bafang
+ Eenvoudig ontwerp
+ Schijfremmen
- Geen kettingbeschermer
@Strider Heb ook het herenmodel van de Bryte geprobeerd, uiteraard afhankelijk van wat je zoekt, zit/fietst de Razer mi lekkerder.
Je mist de prijs nog in de lijstje. €1990,- is ver onder de prijs van vergelijkbare fietsen zo op het eerste gezicht. Daarvoor moeten ze toch op punten bezuinigd hebben. Zeker als ze je bij diefstal gratis een nieuwe willen geven. Ik zie op de foto's bv nergens een display.Vlassie1980 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:20:
Qicq komt met een eigen in house ontworpen e-bike genaamd Qonqer:
Ziet er op het eerste gezicht prima uit. Wordt vandaag gepresenteerd op de Ebike Xperience in Utrecht.
Dit zijn nog slechts concept plaatjes natuurlijk, ben wel benieuwd naar de productie versie.
+ Eenvoudig ontwerp
+ Schijfremmen
- Geen kettingbeschermer
Hoe willen ze dat doen? Voor zover ik weet is dat niet legaal, tenzij je 'm als speed pedelec typegoedkeurt, en dan slaat die gelimiteerde 250W weer nergens op.Vlassie1980 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:20:
[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 01-03-2019 22:31 ]
Geen idee, maar Vanmoof doet het ook. Dit maakt de fiets ook wat interessanter, lekker 32 km/u rijden zonder helmplicht, kenteken en andere toeters en bellenDreamvoid schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:30:
[...]
Hoe willen ze dat doen? Voor zover ik weet is dat niet legaal, tenzij je 'm als speed pedelec typegoedkeurt, en dan slaat die gelimiteerde 250W weer nergens op.
Ben er naar op zoek gegaan en merk dat eea in Frankrijk zonder problemen uitgevoerd is.
Alleen de ketting moet verlengd worden vanwege het grotere voorblad.
bron
afbeelding zoals eea eruit komt te zien.
Ongeveer €900,- per Ebike met middenmotor, voor recreatief gebruik lijkt me niet zo een slechte keuze.
Een beter compromis zou ik niet zo gauw weten.
[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 02-03-2019 13:06 ]
€1850,- zelfs op de site van Qicq, maar dat is met een ondermaatse accu (418Wh) en zonder bagagedrager, spatborden en slot. Wil je een wat grotere accu van 508Wh dan kom je inderdaad op €1990,-, met bagagedrager, slot en (vrij korte) spatborden zit je op €2125,- maar eigenlijk is dat nog steeds idioot goedkoop.Farmerwood schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:16:
[...]
Je mist de prijs nog in de lijstje. €1990,- is ver onder de prijs van vergelijkbare fietsen zo op het eerste gezicht. Daarvoor moeten ze toch op punten bezuinigd hebben. Zeker als ze je bij diefstal gratis een nieuwe willen geven. Ik zie op de foto's bv nergens een display.
Het display is inderdaad ook iets waarop ze bezuinigd hebben, je moet deze fiets aan je smartphone koppelen om instellingen te wijzigen. Leuk idee, maar niet erg praktisch als je onderweg je ondersteuningsniveau een tandje wilt bijstellen.
Hoe weet je dat er geen display op zit? Die foto's op de site zijn al uit 2017 en dat zijn concept modellen.B64 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 07:35:
[...]
€1850,- zelfs op de site van Qicq, maar dat is met een ondermaatse accu (418Wh) en zonder bagagedrager, spatborden en slot. Wil je een wat grotere accu van 508Wh dan kom je inderdaad op €1990,-, met bagagedrager, slot en (vrij korte) spatborden zit je op €2125,- maar eigenlijk is dat nog steeds idioot goedkoop.
Het display is inderdaad ook iets waarop ze bezuinigd hebben, je moet deze fiets aan je smartphone koppelen om instellingen te wijzigen. Leuk idee, maar niet erg praktisch als je onderweg je ondersteuningsniveau een tandje wilt bijstellen.
Als er geen display op zit is het wel irritant ja.
Maar Vanmoof zit op max 25 kmh in de EU volgens de site. Of is dit makkelijk aan te passen? Vraag me inderdaad af hoe het zit met de 32 kmh van de qonqer. Zou een mooie tussenoplossing zijn.Vlassie1980 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:44:
[...]
Geen idee, maar Vanmoof doet het ook. Dit maakt de fiets ook wat interessanter, lekker 32 km/u rijden zonder helmplicht, kenteken en andere toeters en bellen
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Blogpost op de site (van eind vorig jaar) waarin staat dat ze je niet met nog een apparaat willen opzadelen, en je met de app bij de instellingen van de fiets kunt komen.Vlassie1980 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:04:
[...]
Hoe weet je dat er geen display op zit? Die foto's op de site zijn al uit 2017 en dat zijn concept modellen.
Als er geen display op zit is het wel irritant ja.
Dat is dan wel een minpunt. Verder nog steeds een leuke fiets maar blijkbaar meer simplistisch.B64 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:22:
[...]
Blogpost op de site (van eind vorig jaar) waarin staat dat ze je niet met nog een apparaat willen opzadelen, en je met de app bij de instellingen van de fiets kunt komen.
Bij VanMoof zet je via de app het van EU naar US (32km/u).Inspired schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:19:
[...]
Maar Vanmoof zit op max 25 kmh in de EU volgens de site. Of is dit makkelijk aan te passen? Vraag me inderdaad af hoe het zit met de 32 kmh van de qonqer. Zou een mooie tussenoplossing zijn.
Dat is leuk en aardig, maar daarmee verander je de regels niet.Rub147 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:03:
[...]
Bij VanMoof zet je via de app het van EU naar US (32km/u).
Dat hoor je mij ook niet zeggen, maar de mogelijkheid is erPeatsmoke schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:19:
[...]
Dat is leuk en aardig, maar daarmee verander je de regels niet.
Ah OK.Rub147 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:03:
[...]
Bij VanMoof zet je via de app het van EU naar US (32km/u).
Geen kettingbeschermer en geen bediening op het stuur is wel wat jammer. Met die apps is het altijd maar de vraag of ze over 5+ jaar nog werken..
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Mooi om te horen dat hij fijn fietst! Het is ook echt wel een mooie deal. De Razer zal zeker wel een fijne sportieve zit hebben, maar ik vraag me af of ik dat iedere dag wel fijn ga vinden. Ik neem aan dat hij op het gebied van ondersteuning hetzelfde aanvoelt als de Bryte?beyazz06 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:59:
Zo heb de stoute schoentjes aangetrokken en ook mijzelf een nieuwe ebike cadeau gedaanHet is de Batavus Razer geworden, man wat rijdt ie lekker!
@Strider Heb ook het herenmodel van de Bryte geprobeerd, uiteraard afhankelijk van wat je zoekt, zit/fietst de Razer mi lekkerder.
Ik heb gisteren en vandaag de Qwic RD10 en de Bulls Lacuba EVO E8 getest:
Qwic RD10
+ Snel, en ook snel inclusief garantie.
+ Remmen
+ Fijne wegligging
- Smalle bagage drager, ik vraag me af of hier wel grote fietstassen (2x25L) op kunnen.
- Te klein frame
- Smal stuur
- Open kettingkast, je zal maar een keer met je nette pantalon tegen de ketting aankomen. Een workaround zou wax kunnen zijn.
- Derailleur. Als je eenmaal fietst is een derailleur natuurlijk fantastisch, maar in de stad moet je regelmatig stoppen en dan vergeet je simpelweg om iedere keer voortijds al terug te schakelen. Optrekken is dan matig.
Bulls Lacuba Evo E8
+ Fijne stille krachtige Brose motor
+ Remmen
+ Fijne wegligging
+ Nexus 8
- Spatbord rammelde, waarschijnlijk wel te verhelpen
- Flut standaard, een dure fiets moet gewoon stevig op zijn standaard kunnen staan.
- Relatief smal stuur
- Prima voorvering, maar een verende zadelpen is echt een must.
- Open kettingkast, waarom bij een Nexus 8
De Bulls is € 600,- goedkoper maar daar zou dan uiteindelijk wel speedbox + verende zadelpen bij moeten komen.
Ik twijfel alleen of ik een MTB model op de lange termijn wel fijn ga vinden. Met fietskleding zou een diepe zithouding niet uitmaken maar bij normale kleding vind ik een diepe zithouding zeker geen voordeel. Je moet voorover gestrekt zitten om je stuur vast te kunnen houden, en daardoor kun je geen relaxe zithouding aannemen. Bij mijn slimfit overhemden voelde dat niet perse fijn zitten
BlaBlaBla
Dat ziet er goed uit. Ik vind het missen van een kettingbeschermer wel erg jammer. Verder vraag ik me af of de batterij uitneembaar is. Ik kan zelf alleen binnen opladen namelijk. Kan ook nergens de framematen vinden. Ben zelf 2 meter.Vlassie1980 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:20:
Qicq komt met een eigen in house ontworpen e-bike genaamd Qonqer:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
+ Eenvoudig ontwerp
+ Schijfremmen
- Geen kettingbeschermer
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
Batterij is uitneembaar, maat is inderdaad een aandachtspunt. Ben zelf ook zo lang.Radeoxx schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 18:23:
[...]
Dat ziet er goed uit. Ik vind het missen van een kettingbeschermer wel erg jammer. Verder vraag ik me af of de batterij uitneembaar is. Ik kan zelf alleen binnen opladen namelijk. Kan ook nergens de framematen vinden. Ben zelf 2 meter.
bibabart schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:37:
[...]
Zou de RD11 ook met deze motor (TDCM) op een hogere ondersteuning te zetten zijn dan 25 km/u? Dus via een 'verborgen' menu en niet met een chip.
Ik zou er niet op rekenen, de RD11 krijgt namelijk standaard een miniscule displayconsole die alleen snelheid, ondersteuningsstand en accustatus kan weergeven, en waarmee je alleen de ondersteuningsstand kunt aanpassen. De rest van de instellingen gaat via een bluetoothverbinding in een smartphone-app. Hopelijk kun je de verlichting in- en uitschakelen zonder naar je smartphone te moeten grijpen...
https://nieuwsfiets.nu/2018/12/11/qwic-tilt-digitalisering-naar-next-level/
Voor bijna € 140 extra kun je er dan nog een volwaardig display op krijgen.
Nog nergens van (als in: als je meer dan 50 km fietst is het nog altijd oncomfortabel).
Ik heb nu een Selle Royal Ellipse, daarvoor heb ik 23.000 km op een andere Selle Royal gereden (die standaard bij een Gazelle komt). Ik vond niet dat de SQLabs 621 die ik heb geprobeerd comfortabeler was.
Voor dat prijsverschil ontving ik geen handleiding en moest ik de trappers zelf monteren en het stuur rechtzetten. Ook de garantie / service zal minder zijn dan bij de dealer om de hoek. Ik rij er nu 10 dagen op en hij bevalt uitstekend.
Mijn Bosch display zit gezekerd met een schroefje. Wat vinden jullie daarvan? Is het beter om deze los te halen in verband met lekkage, diefstal en dergelijke?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Iemand?Dzine schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:51:
Ik heb een Cube Kathmandu Pro 500, deze heeft een Shimano Deore RD-M6000-SGS derailleur. Nu heb ik een Bikespeed pro om meer uit de motor te halen en ik heb er een lager verzet in laten zetten zodat ik goed kan mee blijven trappen en niet alleen op de motor 'leun'.
Nu merk ik dat het derailleur de ketting niet in dat laagste verzet kan houden cq hij slaat over. Met de snelheid op Tour, 36+ km/pu en dan wat aanzetten en hij schiet steeds uit de versnelling. Erg vervelend. Als ik minder hard meetrap en de motor laat trekken dan gaat het tot zeker 41km/pu 45km goed. Maar dan is de batterij zo leeg.
Ideeën?
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Is je ketting niet uitgerekt?
BlaBlaBla
Het is aan te raden om het display niet vast te zetten en af en toe los te halen. Anders kan je storingen krijgen doordat er zich vocht ophoopt bij de contactpunten.bert pit schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:08:
Ik ben voor de Dutch ID Infinity gegaan. Het prijsverschil van 1.200 Euro gaf voor mij de doorslag. Dit is vermoedelijk een eenmalige actie geweest uit een boedelaankoop of iets dergelijks.
Voor dat prijsverschil ontving ik geen handleiding en moest ik de trappers zelf monteren en het stuur rechtzetten. Ook de garantie / service zal minder zijn dan bij de dealer om de hoek. Ik rij er nu 10 dagen op en hij bevalt uitstekend.
Mijn Bosch display zit gezekerd met een schroefje. Wat vinden jullie daarvan? Is het beter om deze los te halen in verband met lekkage, diefstal en dergelijke?
Er bestaan fietsenmakers die tegen corrosie de displayhouder incl. contactpunten insmeren met vaseline en dan het display monteren...doordat er zich vocht ophoopt bij de contactpunten.
[ Voor 11% gewijzigd door Rob Z op 04-03-2019 08:50 ]
Je hebt inderdaad gelijk, met de RD11 is dat niet meer mogelijk in het display/telefoon. Indien je de begrenzer eraf zou halen vervalt ook je garantieB64 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:53:
[...]
[...]
Ik zou er niet op rekenen, de RD11 krijgt namelijk standaard een miniscule displayconsole die alleen snelheid, ondersteuningsstand en accustatus kan weergeven, en waarmee je alleen de ondersteuningsstand kunt aanpassen. De rest van de instellingen gaat via een bluetoothverbinding in een smartphone-app. Hopelijk kun je de verlichting in- en uitschakelen zonder naar je smartphone te moeten grijpen...
https://nieuwsfiets.nu/2018/12/11/qwic-tilt-digitalisering-naar-next-level/
Voor bijna € 140 extra kun je er dan nog een volwaardig display op krijgen.

BlaBlaBla
Blij dat ik dan toch voor de RD10 ben gegaan en niet heb gewacht op de RD11.Strider schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:55:
[...]
Je hebt inderdaad gelijk, met de RD11 is dat niet meer mogelijk in het display/telefoon. Indien je de begrenzer eraf zou halen vervalt ook je garantie
Nog meer mensen trouwens die vandaag opzien tegen de terug rit?
De heenweg ging met bijna 41 gemiddeld en er werd veelal zonderondersteuning met gemak 50+ gehaald
Neen, ik had wind tegen op de weg naar werkBasvanS schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:26:
[...]
Nog meer mensen trouwens die vandaag opzien tegen de terug rit?
(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)
Mijn bevindingen:
- De e-bike fietst echt heel fijn. Je kunt met een klein display en knopjes de hoeveelheid gewenste ondersteuning aangeven (0 t/m 5). Op 5 geeft hij echt veel power, ik haalde met gemak 32-34 km/h (echte km's volgens GPS). De kilometerteller wijkt ongeveer 1-2 km/h af van GPS.
- Ook zonder ondersteuning kun je nog prima fietsen met de e-bike.
- Hij voelt erg degelijk aan.
- Ik verwacht dat je eigenlijk altijd op de zwaarste versnelling (kleinste tandwiel) gaat fietsen. Deze zal daardoor hard slijten. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om een groter tandwiel voor te plaatsen zodat je wat meer de 'middelste' versnellingen gebruikt. Dit is waarschijnlijk wel mogelijk tegen meerprijs
- Qua verlichting willen ze waarschijnlijk instellen dat de lamp (voor en achter) tegelijk aangaat met het display. Dit betekent dat je dus overdag ook altijd verlichting voert. Ik zou dit zelf liever niet willen en heb aangegeven voorkeur te hebben voor een knopje.
- Het 'nieuwe fiets bij diefstal' idee moet nog verder uitgewerkt worden. Dit weten ze nog niet precies. Ook weten ze nog niet of het alleen icm het 'smart lock' geldt of niet.
https://shop.qicq.nl/qonq...2km-uur.html?id=175635470
Als je schoonmoeder geen model aangespoelde walvis isEttje66 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:52:
Mijn schoonmoeder kan een mooie Batavus kopen in een aanbieding, alleen de basisaccu is 300kWatt. Zouden jullie ondanks dat ze geen hele grote fietstochten zal maken en het voornamelijk voor stadsritjes gebruikt zal worden hier voor kiezen of zouden jullie altijd voor minimaal 400 kWatt gaan? Ik heb zelf ook een 400kWattaccu maar kan niet goed inschatten hoeveel minder deze zal zijn.
Heb zelf lang met een 300 kwh accu gefietst, op volle ondersteuning zou je makkelijk 20 km kunnen behalen. Met minder, nog langer. Ik kon met een lading ongeveer 30 km afleggen. Uiteraard zijn er meerdere factoren die van invloed zijn, kan dus per persoon verschillen. Je zou moeten nagaan hoeveel km je schoonmoeder per keer zal afleggen en of dat haalbaar is.Ettje66 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:52:
Mijn schoonmoeder kan een mooie Batavus kopen in een aanbieding, alleen de basisaccu is 300kWatt. Zouden jullie ondanks dat ze geen hele grote fietstochten zal maken en het voornamelijk voor stadsritjes gebruikt zal worden hier voor kiezen of zouden jullie altijd voor minimaal 400 kWatt gaan? Ik heb zelf ook een 400kWattaccu maar kan niet goed inschatten hoeveel minder deze zal zijn.
haha, nee heeft nog een goed figuur.Peatsmoke schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:58:
[...]
Als je schoonmoeder geen model aangespoelde walvis is, zou ik gewoon kiezen voor die "goede aanbieding". Met 300Wh moet je zeker 60 km kunnen fietsen en in de meeste gevallen nog wat meer.
Dat had ik er wellicht even bij moeten schrijven.... Op mijn fiets (Bosch) kom ik in 92% vd tijd niet boven de stand ECO....beyazz06 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:59:
[...]
Heb zelf lang met een 300 kwh accu gefietst, op volle ondersteuning zou je makkelijk 20 km kunnen behalen. Met minder, nog langer. Ik kon met een lading ongeveer 30 km afleggen. Uiteraard zijn er meerdere factoren die van invloed zijn, kan dus per persoon verschillen. Je zou moeten nagaan hoeveel km je schoonmoeder per keer zal afleggen en of dat haalbaar is.
Met 400Wh, km stand 6170 kwam ik op 60,1 volledige laadcycli. Ik doe dus gemiddeld 100 km met een volle accu, in Zuid-Limburg, derailleur-versnelling en Schwalbe Marathon Tour Plus (6 en 5,5 bar).
Als medeweggebruiker ben ik juist héél blij met het idee van always-on verlichting. Van mij mag het verplicht worden voor elk gemotoriseerd voertuig en mogen er keiharde minimumeisen worden ingevoerd voor de lichtopbrengst.Radeoxx schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:58:
Ik heb vanochtend een proefrit gemaakt op de QonQer E-bike. Het bedrijfje erachter is volgens mij een leuk team, maar ze zijn nog heel erg zoekend met aantal zaken.
Mijn bevindingen:
- De e-bike fietst echt heel fijn. Je kunt met een klein display en knopjes de hoeveelheid gewenste ondersteuning aangeven (0 t/m 5). Op 5 geeft hij echt veel power, ik haalde met gemak 32-34 km/h (echte km's volgens GPS). De kilometerteller wijkt ongeveer 1-2 km/h af van GPS.
- Ook zonder ondersteuning kun je nog prima fietsen met de e-bike.
- Hij voelt erg degelijk aan.
- Ik verwacht dat je eigenlijk altijd op de zwaarste versnelling (kleinste tandwiel) gaat fietsen. Deze zal daardoor hard slijten. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om een groter tandwiel voor te plaatsen zodat je wat meer de 'middelste' versnellingen gebruikt. Dit is waarschijnlijk wel mogelijk tegen meerprijs
- Qua verlichting willen ze waarschijnlijk instellen dat de lamp (voor en achter) tegelijk aangaat met het display. Dit betekent dat je dus overdag ook altijd verlichting voert. Ik zou dit zelf liever niet willen en heb aangegeven voorkeur te hebben voor een knopje.
- Het 'nieuwe fiets bij diefstal' idee moet nog verder uitgewerkt worden. Dit weten ze nog niet precies. Ook weten ze nog niet of het alleen icm het 'smart lock' geldt of niet.
Ook voor fietsen overigens, maar of dat te handhaven valt...
Geen slecht plan, maar ik kan je verzekeren dat dit niet te handhaven is. Van mijn contacten die ik nog heb, begrijp ik dat de Nationale Politie een nog groter fiasco is dan de Regiopolitie. Althans dat wordt door de mensen op de werkvloer als zodanig ervaren. De officiële spreekbuis-kanalen zeggen natuurlijk heel andere dingen, maar men is zo druk bezig om (vaak incompetente) mensen op sleutelposities te plaatsen, zich met allerlei dingen bezig te houden die de politiek (Lees: Grapperhaus' VVD) belangrijk vindt, dat men aan echt politiewerk niet meer toekomt. Statistieken worden beïnvloed om de zaken maar veel mooier voor te stellen dan de werkelijkheid is, om het op papier maar te laten kloppen. Ondertussen gaan de mensen die het werk moeten doen, steeds maar kapot en vallen er steeds meer mensen uit.Pathogen schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:42:
[...]
Als medeweggebruiker ben ik juist héél blij met het idee van always-on verlichting. Van mij mag het verplicht worden voor elk gemotoriseerd voertuig en mogen er keiharde minimumeisen worden ingevoerd voor de lichtopbrengst.
Ook voor fietsen overigens, maar of dat te handhaven valt...
Overigens hoef je het natuurlijk ook niet aan de eindgebruiker over te laten. Gewoon de mogelijkheid om het licht uit te zetten alleen verstrekken bij het uitzetten van de motor en die verplichting bij de fabrikant leggen.
Ik heb dit ook gehad , en bij mij lag het aan de ketting die niet meer (op sommige stukken) meer soepel was.Dzine schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:51:
Opvallend probleem waar mijn FM ook wat moeite bij lijkt te hebben. Dus ik hoor graag andere ideeën.
Ik heb een Cube Kathmandu Pro 500, deze heeft een Shimano Deore RD-M6000-SGS derailleur. Nu heb ik een Bikespeed pro om meer uit de motor te halen en ik heb er een lager verzet in laten zetten zodat ik goed kan mee blijven trappen en niet alleen op de motor 'leun'.
Nu merk ik dat het derailleur de ketting niet in dat laagste verzet kan houden op snelheid. Met de snelheid op Tour, 36+ km/pu en dan wat aanzetten en hij schiet steeds uit de versnelling. Erg vervellend. Als ik de minder hard meetrap en de motor laat trekken dan gaat het tot zeker 41km/pu goed. Maar dan is de batterij zo leeg.
Ideeën?
nadat ik de kettig gereinigd had en opnieuw gesmeerd had was het euvel bij mij verholpen
De enigste goede tip die ik je wil meegeven is koop een originele speedpedelec. Koop een goedgekeurde helm en sluit de verplichte verzekering af. Je hebt dan qua aansprakelijkheid alles gedaan wat je kunt doen.mfmeijer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:47:
Ik ben van plan om straks op een fiets naar het werk te gaan, 30km enkele rit. Dus een snelle fiets is dan wel zo prettig. Nu ben ik aan het nadenken om een Qwic RD11 te bestellen mits hier de begrenzing af kan. Aangezien Stromer en Klever dezelfde motor gebruiken waarschijnlijk niet zo’n probleem. Iemand nog andere tips?
Je zal maar een ongeval veroorzaken of krijgen en je blijkt dan opgevoerd te rijden, dan kun je echt het haasje zijn.
Bovendien behoud je dan ook gewoon garantie op je fiets mochten daar problemen mee zijn.
Ze kunnen bij Bosch erg veel uitlezen en zien dan gelijk of het wel of niet in de haak is.
Dat zal bij de andere merken waarschijnlijk ook wel zo zijn.
Mocht je nou alsnog voor het opvoeren gaan, koop dan in ieder geval een goede fietshelm.
Waarom niet een RD11 Speed dan, die kan gewoon legaal 45 km/u en je krijgt er nog een mooie geveerde zadelpen bij ook. Moet je alleen ook een kentekenplaat op de fiets en een helm op, maar als je echt harder wilt dan die 25 km/u is die helm sowieso sterk aan te raden.mfmeijer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:47:
Ik ben van plan om straks op een fiets naar het werk te gaan, 30km enkele rit. Dus een snelle fiets is dan wel zo prettig. Nu ben ik aan het nadenken om een Qwic RD11 te bestellen mits hier de begrenzing af kan. Aangezien Stromer en Klever dezelfde motor gebruiken waarschijnlijk niet zo’n probleem. Iemand nog andere tips?
De helm heb ik al aangeschaft, ik vind vooral het prijsverschil nogal een dingetje, mijn werkgever heeft geen fietsplan oid. Het legaal illegaal rijden vind ik niet zon drempel. Ik rijd voornamelijk door erg lege stukken en heb maar 2 kleine plaatjes waar ik door moet. Ik heb de speed versie overwogen maar het enige verschil dat ik vind is de begrenzing, de zadelpen en het kentekenplaatje.B64 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:27:
[...]
Waarom niet een RD11 Speed dan, die kan gewoon legaal 45 km/u en je krijgt er nog een mooie geveerde zadelpen bij ook. Moet je alleen ook een kentekenplaat op de fiets en een helm op, maar als je echt harder wilt dan die 25 km/u is die helm sowieso sterk aan te raden.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Wil in de stad gewoon op het fietspad kunnen blijven rijden (dus geen pedelec), maar de stukken door de polder zou ik wel wat sneller willen kunnen dan 25 km/u, vooral met wind mee. (zo'n dag als vandaag) Ik heb nog geen besluit genomen wat voor fiets, dus voor mij staan de opties nog open.mfmeijer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:47:
Ze hebben deze unit er op geplaatst waarmee het niveau van trapondersteuning kunt instellen. Ook wordt de snelheid weergegeven, met een afwijking van 1-2 km/h (GPS).

Vraagje: bij het proefrijden merkte ik dat ik waarschijnlijk alleen in de zwaarste versnelling ga fietsen. Om problemen te voorkomen met de cassette in de toekomst (slijtage tandjes) wil ik voorstellen om het tandwiel voor wat te vergoten. Zodat ik dus de middelste versnelling ga gebruiken. Wat vinden jullie hiervan?
En nog een vraag: ik ga de fiets alleen gebruiken voor stad, zouden jullie een geveerde voorvork (+150 euro) adviseren?
Dat prijsverschil verdwijnt als sneeuw voor de zon als er iets gebeurt (problemen met garantie-aanspraken, aansprakelijkheid/boete bij ongevallen), dus als de prijs je probleem is zou ik óf de bittere pil slikken, óf een goedkopere SP overwegen.mfmeijer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:19:
[...]
De helm heb ik al aangeschaft, ik vind vooral het prijsverschil nogal een dingetje, mijn werkgever heeft geen fietsplan oid. Het legaal illegaal rijden vind ik niet zon drempel. Ik rijd voornamelijk door erg lege stukken en heb maar 2 kleine plaatjes waar ik door moet. Ik heb de speed versie overwogen maar het enige verschil dat ik vind is de begrenzing, de zadelpen en het kentekenplaatje.
Mja... Zoals zo veel onder ons dus. Eigenlijk wordt het gewoon tijd dat de wetgeving omtrent fietsen en fietspaden eens goed op de schop gaat. Enerzijds wil onze regering fietsen aantrekkelijker maken, maar door de simplistische regelgeving rond SP's kiezen veel mensen voor 'opgevoerde' e-bikes met alle risico's van dien.miles schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:43:
[...]
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Wil in de stad gewoon op het fietspad kunnen blijven rijden (dus geen pedelec), maar de stukken door de polder zou ik wel wat sneller willen kunnen dan 25 km/u, vooral met wind mee. (zo'n dag als vandaag) Ik heb nog geen besluit genomen wat voor fiets, dus voor mij staan de opties nog open.
Als SP's nou gewoon worden toegestaan op fietspaden binnen de bebouwde kom (maar dan wel met een max van 25km/u) is er voor veel mensen een drempel weg om er een te kopen. En ja, dat is een regel die overtreden gaat worden, maar dat gebeurt nu ook al - kwestie van handhaven.
Zolang de huidige wetgeving geldt zitten we dus in een spagaat - óf met een SP af en toe rijden op een plek waar dat eigenlijk niet mag (of een plek waar je eigenlijk niet wilt rijden: de rijbaan), óf een fiets sneller maken dan mag. Die afweging zul je zelf moeten maken.
Ik ben me al enige tijd aan het verdiepen in de aanschaf van een elektrische fiets. In eerste instantie dacht ik aan het ombouwen van mijn eigen fiets maar ik wil toch meer richting iets opvouwbaars. Een 'last mile solution' zoals ze dat in het Engels noemen die ik ook mee kan nemen in de trein of in de kofferbak van de auto. Een e-vouwfiets zogezegd.
Nu zijn er genoeg e-vouwfietsen te koop in Nederland maar ik vind de meeste spuuglelijk. Nu kwam ik via wat zoekwerk uit op een soort kruising tussen een fatbike en een vouwfiets die er wel stoer uitziet. Dit soort fietsen lijken populairder te worden want ik kwam verschillende modellen tegen op kickstarter en amazon. Wat me echter ontzettend tegenviel is de prijs, veel van deze dingen kosten 1500+ euro. Terwijl ze op een wat fraaier uiterlijk na gewoon een 250 watt of 500 watt motor hebben met een eenvoudige shimano versnellingsgroep en een 10 Ah accu...
Bijvoorbeeld de Mate X valt nog mee met 1300 euro. Maar dit is een kickstarter prijs met lange en onzekere levertijd (zie ook een apart topic hier op tweakers MATE X: elektrische fiets / eBike op Indiegogo 750W Pedelec)

Dan leek me iets vergelijkbaars als de Radmini van Amerikaanse bodem interessanter, deze hebben zelfs een dealer in Nederland zitten en het geval is uit voorraad leverbaar. Helaas kunnen ze hem in waarschijnlijk Nederland pas leveren vanaf 2020

Ook andere varianten en merken via Google en Amazon leveren behoorlijke prijzen op van 1500 - 1800 euro, wat ik persoonlijk gewoon teveel vind voor wat je krijgt.
Nu zie ik echter via Chinese sites als Ali Express en Gearbest aanzienlijk goedkopere varianten. Prijzen zitten zo rond de 500 tot 700 euro.

Het ziet er op papier allemaal redelijk goed uit, met een Panasonic of Samsung batterij, Shimano versnellingen en een Bafang motor. Enerzijds ben ik een beetje huiverig om een redelijk complex product als een elektrische fiets van een onbekend merk uit China te importeren. Niet alleen omdat de kwaliteit zou kunnen tegenvallen maar ook omdat je zit met onderdelen en garanties.
Anderzijds zie ik dat de Decathlon voor 750 euro een elektrische fiets aanbiedt en dat die Chinese Bafang ombouwsetjes ook massaal in Nederland geimporteerd en verkocht. Dan zou je toch denken dat je voor 700 euro + verzending en BTW, zeg 1000 euro totaal een redelijk apparaat zou moeten kunnen aanschaffen?
Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen of wellicht al praktijkervaring mee heeft?
1. kijk goed of hier nog invoerrechten bijkomenSilvos schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 00:22:
Beste Tweakers,
Ik ben me al enige tijd aan het verdiepen in de aanschaf van een elektrische fiets. In eerste instantie dacht ik aan het ombouwen van mijn eigen fiets maar ik wil toch meer richting iets opvouwbaars. Een 'last mile solution' zoals ze dat in het Engels noemen die ik ook mee kan nemen in de trein of in de kofferbak van de auto. Een e-vouwfiets zogezegd.
Nu zijn er genoeg e-vouwfietsen te koop in Nederland maar ik vind de meeste spuuglelijk. Nu kwam ik via wat zoekwerk uit op een soort kruising tussen een fatbike en een vouwfiets die er wel stoer uitziet. Dit soort fietsen lijken populairder te worden want ik kwam verschillende modellen tegen op kickstarter en amazon. Wat me echter ontzettend tegenviel is de prijs, veel van deze dingen kosten 1500+ euro. Terwijl ze op een wat fraaier uiterlijk na gewoon een 250 watt of 500 watt motor hebben met een eenvoudige shimano versnellingsgroep en een 10 Ah accu...
Bijvoorbeeld de Mate X valt nog mee met 1300 euro. Maar dit is een kickstarter prijs met lange en onzekere levertijd (zie ook een apart topic hier op tweakers MATE X: elektrische fiets / eBike op Indiegogo 750W Pedelec)
[Afbeelding]
Dan leek me iets vergelijkbaars als de Radmini van Amerikaanse bodem interessanter, deze hebben zelfs een dealer in Nederland zitten en het geval is uit voorraad leverbaar. Helaas kunnen ze hem in waarschijnlijk Nederland pas leveren vanaf 2020en gaat hij richting de 1700 euro kosten
. De fabrikant lijkt er niet happig op om het ding vanuit Amerika te versturen.
[Afbeelding]
Ook andere varianten en merken via Google en Amazon leveren behoorlijke prijzen op van 1500 - 1800 euro, wat ik persoonlijk gewoon teveel vind voor wat je krijgt.
Nu zie ik echter via Chinese sites als Ali Express en Gearbest aanzienlijk goedkopere varianten. Prijzen zitten zo rond de 500 tot 700 euro.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het ziet er op papier allemaal redelijk goed uit, met een Panasonic of Samsung batterij, Shimano versnellingen en een Bafang motor. Enerzijds ben ik een beetje huiverig om een redelijk complex product als een elektrische fiets van een onbekend merk uit China te importeren. Niet alleen omdat de kwaliteit zou kunnen tegenvallen maar ook omdat je zit met onderdelen en garanties.
Anderzijds zie ik dat de Decathlon voor 750 euro een elektrische fiets aanbiedt en dat die Chinese Bafang ombouwsetjes ook massaal in Nederland geimporteerd en verkocht. Dan zou je toch denken dat je voor 700 euro + verzending en BTW, zeg 1000 euro totaal een redelijk apparaat zou moeten kunnen aanschaffen?
Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen of wellicht al praktijkervaring mee heeft?

2. @Tahref heeft een tijdje geleden een Ancheer besteld en is daar volgens mij nog steeds wel tevreden mee
De Bafang motoren zitten best degelijk in elkaar. Er zijn inderdaad heel veel fietsen in NL met deze apparaten eronder en voldoende Tweakers hier die er ook mee gespeeld en gesleuteld hebben.
Mooi om te zien dat QonQer een universeel display toepast op deze fietsen.Radeoxx schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:30:
Ter aanvulling nog wat informatie voor deze fiets:
Ze hebben deze unit er op geplaatst waarmee het niveau van trapondersteuning kunt instellen. Ook wordt de snelheid weergegeven, met een afwijking van 1-2 km/h (GPS).
[Afbeelding]
Vraagje: bij het proefrijden merkte ik dat ik waarschijnlijk alleen in de zwaarste versnelling ga fietsen. Om problemen te voorkomen met de cassette in de toekomst (slijtage tandjes) wil ik voorstellen om het tandwiel voor wat te vergoten. Zodat ik dus de middelste versnelling ga gebruiken. Wat vinden jullie hiervan?
En nog een vraag: ik ga de fiets alleen gebruiken voor stad, zouden jullie een geveerde voorvork (+150 euro) adviseren?
Dit display wordt ook door Eggrider gebruikt en is waarschijnlijk ook te gebruiken op de QonQer fietsen met Bafang motor. Hierdoor krijg je veel meer mogelijkheden om instellingen te wijzigen: YouTube: EggRider V2 Bafang programming
Een groter voorblad zou geen probleem moeten zijn. Ik zou alleen wel zorgen dat je ook zonder ondersteuning nog een beetje fatsoenlijk weg kunt komen in de lichtste versnelling.
Wat betreft de geveerde voorvork. Dat ligt aan het type voorvork en wat je op je route door de stad tegenkomt.
Ik vraag mij wel af of een derailleur en naafmotor handig zijn voor alleen stadsritjes?
Hooo. De mannen van eggrider kopen die displays in China, en hebben vervolgens hun eigen software geschreven. Dus het display op ali en de eggrider zijn van buiten het zelfde, maar de software 100% anders.doek55 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:44:
[...]
Mooi om te zien dat QonQer een universeel display toepast op deze fietsen.
Dit display wordt ook door Eggrider gebruikt en is waarschijnlijk ook te gebruiken op de QonQer fietsen met Bafang motor. Hierdoor krijg je veel meer mogelijkheden om instellingen te wijzigen: YouTube: EggRider V2 Bafang programming
Hier een Victoria fiets sinds 2014 in gebruik. Wat mij betreft een degelijk merk. Is volgens mij ook onderdeel van derby cycle groep.Strider schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:50:
Heeft er iemand ervaring met het merk Victoria (model 8.9)? Een Duits merk, kom het wel eens op marktplaats tegen, redelijke specs maar ik kan er niet veel reviews over terugvinden.
Geen vreemde dingen met frame etc gehad. Wel met de bosch motor maar dat ligt niet aan Victoria. Mijn fiets is met redelijk hoogwaardige materialen afgemonteerd. Ze geven daar op de site ook duidelijk aan welke onderdelen ze gebruiken, dat vind ik altijd een pluspunt.
Ja dat weet ik, maar waarschijnlijk zal het Eggrider V2 display ook functioneren op de QonQer.Dacuuu schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:53:
[...]
Hooo. De mannen van eggrider kopen die displays in China, en hebben vervolgens hun eigen software geschreven. Dus het display op ali en de eggrider zijn van buiten het zelfde, maar de software 100% anders.
Eggrider ondersteunt de volgende controller protocollen:
- Bafang BBS01 250W/350W/500W/750W
- Bafang BBS02 250W/350W/500W/750W
- Bafang BBS03/BBSHD/LUNA 750W/1000W/1500W/2500W/Ludacris
- Bafang Ultra
- Bafang Max
- Kunteng (KT)
- Lishui (LSW)
Dankje. De lichtste versnelling is echt heel licht. Dit zou echt mogelijk moeten zijn.doek55 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:44:
[...]
Mooi om te zien dat QonQer een universeel display toepast op deze fietsen.
Een groter voorblad zou geen probleem moeten zijn. Ik zou alleen wel zorgen dat je ook zonder ondersteuning nog een beetje fatsoenlijk weg kunt komen in de lichtste versnelling.
Wat betreft de geveerde voorvork. Dat ligt aan het type voorvork en wat je op je route door de stad tegenkomt.
Ik vraag mij wel af of een derailleur en naafmotor handig zijn voor alleen stadsritjes?
Wat zou beter zijn? Juist ook een naafversnelling? Mijn lokale fietsenmaker adviseert me deze: https://www.sparta.nl/ele.../regular-e-bikes/r5te-ltd
Waarvoor ga je die fiets vooral gebruiken? Dat is even belangrijk om te weten voordat we een gedegen advies kunnen gevenRadeoxx schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:56:
[...]
Dankje. De lichtste versnelling is echt heel licht. Dit zou echt mogelijk moeten zijn.
Wat zou beter zijn? Juist ook een naafversnelling? Mijn lokale fietsenmaker adviseert me deze: https://www.sparta.nl/ele.../regular-e-bikes/r5te-ltd
Fietsen in de stad en ook soms wat langere stukjes fietspad langs weilanden enz (geen stoplichten). Aantal kilometers valt nog mee, vandaar dat ik niet zo zeer kijk naar accugrootte.Vlassie1980 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:16:
[...]
Waarvoor ga je die fiets vooral gebruiken? Dat is even belangrijk om te weten voordat we een gedegen advies kunnen geven
Dan is het niet zo spannend denk ik en met die Qonqer voldoen. Dat hij licht fietst in de lichtste versnelling kan ik me goed voorstellen. Dat doet mijn Bulls Green Mover ook.Radeoxx schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:32:
[...]
Fietsen in de stad en ook soms wat langere stukjes fietspad langs weilanden enz (geen stoplichten). Aantal kilometers valt nog mee, vandaar dat ik niet zo zeer kijk naar accugrootte.
Het komt erop neer dat je met een ebike minder versnellingen gebruikt omdat de motor nou eenmaal meer assisteert. Ik gebruik op mijn Bulls alleen maar de kleinste tandwielen, de overige zijn eigenlijk ongebruikt. Als ik daarmee ga rijden met 35 km/u is het net een sapcentrifuge
Wat misschien wel een optie is om er een race cassette met kleinere vertanding op te laten zetten zodat je een kleiner schakelbereik hebt. 11/25 cassette lijkt me wel een prima optie. Ik zit er ook over te denken om dat bij mijn Bulls Green Mover te doen.
Die Sparta is trouwens ook een leuke fiets, alleen jammer dat ze niet met een riem worden geleverd terwijl dit wel eerst de bedoeling zou zijn. Hij heeft verder ook maar 5 versnellingen en geeft maar ondersteuning tot 25 km/u
Victoria is een Duits A-Merk. Ik vind het een werkelijk fantastisch Gamma.Strider schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:50:
Heeft er iemand ervaring met het merk Victoria (model 8.9)? Een Duits merk, kom het wel eens op marktplaats tegen, redelijke specs maar ik kan er niet veel reviews over terugvinden.
De 8.9 trekking is heel mooi, maar ik zelf vind de E-Urban echt gaaf
Naast Bulls en Cube, de bekendere aanbieders, heeft Duitsland meer goede merken zoals Victoria en Pegasus. Ook al gezien de harde concurentie op de Duitse markt vind ik het vaak zowel prijstechnisch als qua uitvoering veel mooiere modellen dan die van de Nederlandse A-Merken.
Grootste issue is dat er niet altijd een dealer om de hoek zit, iets wat met Batavus, Sparta en Gazelle natuurlijk wel zo is.
Ik vond deze trekking 8.9 wel een mooie deal.roffeltjes schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:30:
[...]
Victoria is een Duits A-Merk. Ik vind het een werkelijk fantastisch Gamma.
De 8.9 trekking is heel mooi, maar ik zelf vind de E-Urban echt gaaf![]()
Naast Bulls en Cube, de bekendere aanbieders, heeft Duitsland meer goede merken zoals Victoria en Pegasus. Ook al gezien de harde concurentie op de Duitse markt vind ik het vaak zowel prijstechnisch als qua uitvoering veel mooiere modellen dan die van de Nederlandse A-Merken.
Grootste issue is dat er niet altijd een dealer om de hoek zit, iets wat met Batavus, Sparta en Gazelle natuurlijk wel zo is.
Maar eigenlijk ben ik geen fan van een derailleur en de winkel is niet echt om de hoek, garantie is dan ook wel lastig. Voor de rest is de fiets wel mooi aangekleed, behalve dan die goedkope Suntour voorvork.
BlaBlaBla
De luchtversies van suntour zijn een stuk beter. Maar die hebben ze alleen in 100mm veerweg geloof ik. Niet de 65 mm die op dit soort fietsen zit.
Tuurlijk het haalt het niet qua performance bij een goede mtb vork maar toch een stuk beter.
Het feit dat vervangende vorken 80 euro kosten oid zegt al wel genoeg over de kwaliteit. Die paragon is zo rond de 200. Goede mtb vorken beginnen bij 500.
Het hele probleen is nou juist dat handhaven praktisch totaal niet te doen is, radar camera's op fietspaden en politiecontroles etc. Men pakt het dan ook bij de bron aan: gewoon technisch niet harder dan 25, en alles wat harder wil gaat maar op de rijbaan, en verzekerd.B64 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:46:
Als SP's nou gewoon worden toegestaan op fietspaden binnen de bebouwde kom (maar dan wel met een max van 25km/u) is er voor veel mensen een drempel weg om er een te kopen. En ja, dat is een regel die overtreden gaat worden, maar dat gebeurt nu ook al - kwestie van handhaven.
We zijn daar niet uniek in overigens, in elk land worstelt men met dezelfde afwegingen. In landen waar er weinig fietsers zijn, zal je eerder SP's op het fietspad zien (immers, weinig ongelukken dan ook), maar hoe drukker de fietspaden, hoe minder de wetgever toelaat. In een land als de VS waar je als fietser sowieso op de rijbaan zit, is het al helemaal anders. Het is allemaal een kwestie van ongevallenstats analyseren, een regel invoeren, evalueren, de regels bijstellen, etc, bij de brommer en snorfiets zijn we ook door diverse stappen gegaan wat wel en niet mag. Je ziet nu dat Amsterdam de (ook elektsrische) snorfiets nu naar de rijbaan brengt, dat wordt na een paar jaar ook weer geevalueerd.
Maar die is dan ook gelijk €120 duurder....Torched schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 23:12:
Niet mee eens, ik heb mijn eigen fiets de upgrade gegeven naar de rockshox paragon en dat verschil met de suntour die er eerst in zat is groot.
De luchtversies van suntour zijn een stuk beter. Maar die hebben ze alleen in 100mm veerweg geloof ik. Niet de 65 mm die op dit soort fietsen zit.
Tuurlijk het haalt het niet qua performance bij een goede mtb vork maar toch een stuk beter.
Het feit dat vervangende vorken 80 euro kosten oid zegt al wel genoeg over de kwaliteit. Die paragon is zo rond de 200. Goede mtb vorken beginnen bij 500.
Men had de fiets op heel veel plekken met nog betere materialen kunnen afwerken, maar dan was de prijs van de fiets ook 2x zo hoog geweest. Victoria bouwt, net als alle Duitse fabrikanten van A-merken, imho prima fietsen.
Voor de toepassing is de Suntour prima, ik rij zelf ook met een soortgelijke vork, maar als ik een met een moutainbike door mijn omgeving zou gaan fietsen, zou ik ze ook niet willen hebben.
Ik denk dat inmiddels lang en breed is bewezen dat handhaving van de huidige regels óók niet te doen is. Dat is namelijk op z'n minst net zo arbeidsintensief als snelheidscontroles, en gebeurt alleen maar mondjesmaat omdat het niet echt prioriteit heeft.Dreamvoid schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 00:01:
[...]
Het hele probleen is nou juist dat handhaven praktisch totaal niet te doen is, radar camera's op fietspaden en politiecontroles etc. Men pakt het dan ook bij de bron aan: gewoon technisch niet harder dan 25, en alles wat harder wil gaat maar op de rijbaan, en verzekerd.
En dus rijden brommers al jaren over fietspaden waar ze niet mogen rijden, en worden snorfietsen bijna standaard opgevoerd. De pakkans is klein. Met speed pedelecs en electrische fietsen zie je nu dezelfde cultuur ontstaan.
En dus heb je nu de situatie dat je, als je met je SP op een leeg fietspad netjes 25 km/u rijdt, een boete van 140 euro riskeert (omdat potentieel het snelheidsverschil met het overige verkeer te groot is), maar je met een racefiets aardig je best moet doen om bij 45 km/u op het fietspad staande gehouden te worden.
De gedachte achter 'aanpakken bij de bron', en het ontbreken van een snelheidslimiet voor fietsers op het fietspad, was ooit ook dat een normale fiets geen snelheidsmeter heeft (laat staan dat daar eisen aan gesteld konden worden). Racefietsers waren een 'happy few', geen aantallen waar substantieel hinder of gevaar van verwacht werd.
Tijden zijn veranderd, het aantal snelle fietsen is explosief gestegen, en dus ook de overlast op het fietspad. Iedere snelle fiets heeft een snelheidsmeter, al dan niet met GPS en eng nauwkeurig zodat resultaten vergeleken kunnen worden.
Dus waarom de wetgeving niet aangepast kan worden aan de veranderende realiteit is mij een raadsel. Ja, dan maar met een lasercontrole langs het fietspad, ik zou niet weten waarom niet eigenlijk...
Maar het hele eieren eten is cijfers - we kunnen wel speculeren dat racefietsers een net zo groot probleem zijn als brommers op het fietspad, maar dat is uiteindelijk allemaal giswerk. Mensen kunnen 'het gevoel hebben' dat iets beter kan, maar zolang je de cijfers niet hebt, is het moeilijk daar veel waarde aan te hechten.
Voor mij was het bv totaal niet evident dat snorfietsers op de rijbaan veiliger is dan op het fietspad, maar het blijkt van wel. Zoveel dingen die vanuit je 'boerenverstand' waar lijken te zijn, zijn dat in werkelijkheid niet.
Ik weet niet wat het meest effectief is om de veiligheid op de fietspaden te maximaliseren: zorgen dat er zo min mogelijk opgevoerde (snor/brom/e) fietsen bestaan, of de boel lekker vrijgeven en de politie laten controleren. Ik heb de cijfers niet, dus ik zal ook niet beweren dat het 1 of het ander beter is.
The perfect should not be the enemy of the goodTorched schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 23:12:
Niet mee eens, ik heb mijn eigen fiets de upgrade gegeven naar de rockshox paragon en dat verschil met de suntour die er eerst in zat is groot.
Natuurlijk is Rockshox Paragon beter dan Suntour NEX, is een Suntour NRX beter dan een Suntour NEX, net als dat Rohloff veel beter is dan Nexus/Alfine, ergon beter dan no-name handvatten, etc. etc.
Een Suntour vork is zeker beter dan de no-name meuk die je bij de Nederlandse merken ziet en is adequaat voor jaren gebruik. Overigens maakt Suntour ook luchtveervorken met 65mm travel en die zitten dan ook in de kwaliteit en prijsklasse van de Paragon.
Sowieso, binnen dezelfde prijsklasse is er weinig verschil tussen een RS en Suntour vork.
Je bedoelt "snorfietsers die 45 km/h rijden vanwege falende handhaving". Ja, daarvan begrijp ik ook wel dat die beter op de weg kunnen.Dreamvoid schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:12:
Voor mij was het bv totaal niet evident dat snorfietsers op de rijbaan veiliger is dan op het fietspad, maar het blijkt van wel. Zoveel dingen die vanuit je 'boerenverstand' waar lijken te zijn, zijn dat in werkelijkheid niet.
Dat snorfietsers die 25 km/h rijden (en dus niet gek veel harder dan fietsers) gevaarlijker zouden zijn op het fietspad kun je mij niet wijsmaken.
Dit topic is gesloten.