Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.985 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:38
Opperpanter2 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:38:
[...]

Probleem bij de bbs02 is dat hij eigenlijk alleen echt goed draait bij 100-110rpm. Daaronder wordt het al snel heel heet. Ze staan in ieder geval bekend om het lastig meefietsen.
Dat is IMHO veel te snel voor een standaard E-bike. Je levert zelf te weinig vermogen, dus dat gaat helemaal niet prettig voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16
BertV schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:08:
Na bijna 22000km met een Bosch 500Wh accu merk ik dat het minder wordt met de actieradius.
Nu zijn de buitentemperaturen lager, maar toch.

Net, bij een vrijwel lege accu, een energiemeter gebruikt bij het laden;
Er ging 400Wh in. Dit is inclusief de verliezen bij het laden dus.

Volgens mij hebben deze accu's nieuw 482Wh.
Iets meer dan 10% verlies op 22000km is best netjes.
Mijn orginele accu van 400wh heb ik laten re-cellen rond deze KM stand. Ik had toen het idee dat er nog zo'n 70% capaciteit in zat. Met een enkele reis van 26 km moest ik bij het minste zuchtje tegenwind en temperaturen onder de 10 graden de helft op Tour rijden. (+/- 30 km/h) Dat vond ik te gek worden.
Heb nu zo'n 6000 km gereden met nieuwe cellen (500wh) en heb vanochtend de hele afstand op Turbo gereden (35-38 km/u)
Heb gisteravond nav jouw bericht ook de accu opgeladen met een energiemeter ertussen maar er ging maar 310 wh in. Accu was nog niet leeg; hij ging net van 2 naar 1 lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:39
doek55 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:32:
[...]

Weet je zeker dat je een 52V accu wilt toepassen op een BBS02b? Ik lees wel eens verhalen dat dat de betrouwbaarheid niet ten goede komt, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Wel een mooie accu, 910Wh voor €390 _/-\o_ .
Ik vraag me nu alleen af hoe goed de Samsung 18650 3.7V 3500mAh Cells presteren, er is ook een variant met de Sanyo NCR18650GA 3.7V 3450mAh 10A 3C Cells en die is gelijk 100 euro duurder.

Nu vraag ik me af of het die 100 euro ook echt waard is. Die Sanyo's zijn ondertussen wel bewezen, die Samsungs missen een type aanduiding, daar zou nog E35 of iets dergelijks bij moeten staan.

Ik wilde overigens hier mijn TSDZ2 gaan bestellen, 39 bestellingen en 21 stemmen. Ze reageren ook best snel.

Nu viel het mij op dat ze een 48V 750W en een 52V 750W aanbieden. Ik vroeg wat het verschil was, maar verder dat de software en dat de motor zelf anders was kwamen ze niet. Vervelend dat ze iets aanbieden maar niet uit kunnen leggen wat nu daadwerkelijk het echte verschil is, want die 52V is natuurlijk wel duurder :X

[ Voor 27% gewijzigd door Strider op 12-02-2019 18:45 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:52
Strider schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:38:
[...]

Ik vraag me nu alleen af hoe goed de Samsung 18650 3.7V 3500mAh Cells presteren, er is ook een variant met de Sanyo NCR18650GA 3.7V 3450mAh 10A 3C Cells en die is gelijk 100 euro duurder.

Nu vraag ik me af of het die 100 euro ook echt waard is. Die Sanyo's zijn ondertussen wel bewezen, die Samsungs missen een type aanduiding, daar zou nog E35 of iets dergelijks bij moeten staan.

Ik wilde overigens hier mijn TSDZ2 gaan bestellen, 39 bestellingen en 21 stemmen. Ze reageren ook best snel.

Nu viel het mij op dat ze een 48V 750W en een 52V 750W aanbieden. Ik vroeg wat het verschil was, maar verder dat de software en dat de motor zelf anders was kwamen ze niet. Vervelend dat ze iets aanbieden maar niet uit kunnen leggen wat nu daadwerkelijk het echte verschil is, want die 52V is natuurlijk wel duurder :X
Volgens mij zouden dat INR18650-35E cellen moeten zijn, aangezien ik van Samsung geen andere hoge capaciteit cellen kan vinden. Maar heb je die accu wel nodig, want met een TSDZ2 ga je niet veel energie verbruiken? Een BBS02 heeft met 25A 40% meer vermogen in huis. Hoeveel km wil je afleggen en met welke kruissnelheid?
Die 52V TSDZ2 versie is waarschijnlijk slechts een software aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
doek55 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:00:
[...]

Volgens mij zouden dat INR18650-35E cellen moeten zijn, aangezien ik van Samsung geen andere hoge capaciteit cellen kan vinden. Maar heb je die accu wel nodig, want met een TSDZ2 ga je niet veel energie verbruiken? Een BBS02 heeft met 25A 40% meer vermogen in huis. Hoeveel km wil je afleggen en met welke kruissnelheid?
Die 52V TSDZ2 versie is waarschijnlijk slechts een software aanpassing.
35E zou idd wel ok moeten zijn.

11km heen en terug, ik wil een kruissnelheid van 35km/h halen.

Een kleinere accu zou kunnen, maar een grotere accu kan makkelijker langer meegaan en als ik ooit ga overstappen op een andere motor hoef ik niet perse mijn accu te vervangen.
En daarnaast is voldoende accu capaciteit ook gewoon 8)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
@Strider Daarmee ga je onder alle omstandigheden minstens 3x retour halen, of minder als je de accu zo lang mogelijk wilt behouden. Het enige nadeel aan die accu is het extra gewicht, maar verder is meer capaciteit altijd beter.

Ik heb gisteren nog een test gedaan met de cadans en ik heb tot 120 rpm het gevoel dat ik zelf nog voldoende bij kan dragen. Daarboven kan ik net zo goed stoppen met trappen en alles op de gashendel doen. Die hoge cadans moet je wel in perspectief zien. Omdat de fiets zo snel optrekt zit je heel snel aan een hoge cadans, bij trager optrekken zul je minder snel in de limiet schieten. Vanochtend getest met de Eggrider statistieken: 0-25km/u in 3,1 sec en 0-50km/u in 14,5 sec @ 25A max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
@doek55 wat is jouw cruisesnelheid eigenlijk? 0-25km/h in 3.1 sec lijkt overigens aardig rap :P

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
@Strider Afhankelijk van de wind en motivatie tussen de 40-50km/u.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 14:55
doek55 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:51:
@Strider Afhankelijk van de wind en motivatie tussen de 40-50km/u.
Boiink, wat voor fiets heb jij dan?

• doek55
Een stadsfiets met BBSHD erop geschroefd en wat aanpassingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:54
Ik heb mijn accu met die 35E cellen gemaakt, maar je wil echt niet boven de 5A ontlading per cel komen omdat je voltage best hard inklapt. Ik vond ze met 20A ontlading het fijnst rijden in een 9P (31Ah) configuratie. Minimale sag en maximaal range. Op 4P(14Ah) heb je echt teveel sag om 20A ontlading te kunnen rijden
En de specs zijn 10A per cel. Dat kan, maar dan worden ze gewoon heel warm en je moet je LVC negeren om max capaciteit te krijgen. (ook niet goed voor leeftijd die combinatie)

Vanwege probleempjes met de BMS heb ik een gedeelte van de cellen moeten weggooien en van de resterende cellen die nog goed waren een 6P accu gemaakt. Dat is 20Ah ongeveer. In de tussentijd heb ik mijn BBS02 laten vallen en ben ik overgestapt op naafmotor en die vraagt 12A max ongeveer dus ik heb genoeg range. (topsnelheid ligt ook fors lager van 60km/u vlak geen tegenwind naar 38km/u. Maar het scheelt in onderhoud flink). Ook is mijn reisafstand van 30Km enkel naar 7Km enkel gegaan.

Alles in 48v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-10 10:19
Vorige maand had ik mijn BBS01B met Mobil 28 volgepropt en gisteren voor het eerste een rondje van 40km langs de Maas gemaakt. Twee kilometer voor mijn eindpunt was het gedaan met de pret en de haast nog nieuwe BBS01B met nog geen 200km op de teller. Eerst hoorde ik een licht rinkelend geluid aan tandwielzijde. Met het veranderen van ondersteuning 3 naar 4 was het weg. Vreemd, net of het grote tandwiel los hing. Maar opeens een hakkelende trap met een frequentie gelijk aan een machine geweer. Daarna viel de ondersteuning uit. Motor uitgezet, accu losgekoppeld, weer aangezet en geen foutmelding op het display en in stand 9 kreeg ik weer een flinke duw in mijn rug maar dat was van korte duur. Daarna was het over en uit.
Zou ik dan toch teveel Mobil 28 er in gepropt hebben wat voor kortsluiting gezorgd heeft?

Maar wat is nu een verstandig besluit. De motor uit elkaar halen en kijken wat de oorzaak kon zijn geweest of de motor retour China ivm garantie maar waar ze wel meteen kunnen zien dat ik er zelf aan geprutst heb door de aanwezigheid van die Mobil 28!
Goede raad is welkom in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Torched schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 22:22:
Ik heb mijn accu met die 35E cellen gemaakt, maar je wil echt niet boven de 5A ontlading per cel komen omdat je voltage best hard inklapt. Ik vond ze met 20A ontlading het fijnst rijden in een 9P (31Ah) configuratie. Minimale sag en maximaal range. Op 4P(14Ah) heb je echt teveel sag om 20A ontlading te kunnen rijden
En de specs zijn 10A per cel. Dat kan, maar dan worden ze gewoon heel warm en je moet je LVC negeren om max capaciteit te krijgen. (ook niet goed voor leeftijd die combinatie)

Vanwege probleempjes met de BMS heb ik een gedeelte van de cellen moeten weggooien en van de resterende cellen die nog goed waren een 6P accu gemaakt. Dat is 20Ah ongeveer. In de tussentijd heb ik mijn BBS02 laten vallen en ben ik overgestapt op naafmotor en die vraagt 12A max ongeveer dus ik heb genoeg range. (topsnelheid ligt ook fors lager van 60km/u vlak geen tegenwind naar 38km/u. Maar het scheelt in onderhoud flink). Ook is mijn reisafstand van 30Km enkel naar 7Km enkel gegaan.

Alles in 48v.
Thanks!

Waarom scheelt het eigenlijk veel in onderhoud, ben je van een derailleur naar een dichte kettingkast gegaan?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
tuppes schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:24:
Vorige maand had ik mijn BBS01B met Mobil 28 volgepropt en gisteren voor het eerste een rondje van 40km langs de Maas gemaakt. Twee kilometer voor mijn eindpunt was het gedaan met de pret en de haast nog nieuwe BBS01B met nog geen 200km op de teller. Eerst hoorde ik een licht rinkelend geluid aan tandwielzijde. Met het veranderen van ondersteuning 3 naar 4 was het weg. Vreemd, net of het grote tandwiel los hing. Maar opeens een hakkelende trap met een frequentie gelijk aan een machine geweer. Daarna viel de ondersteuning uit. Motor uitgezet, accu losgekoppeld, weer aangezet en geen foutmelding op het display en in stand 9 kreeg ik weer een flinke duw in mijn rug maar dat was van korte duur. Daarna was het over en uit.
Zou ik dan toch teveel Mobil 28 er in gepropt hebben wat voor kortsluiting gezorgd heeft?

Maar wat is nu een verstandig besluit. De motor uit elkaar halen en kijken wat de oorzaak kon zijn geweest of de motor retour China ivm garantie maar waar ze wel meteen kunnen zien dat ik er zelf aan geprutst heb door de aanwezigheid van die Mobil 28!
Ik zou even contact opnemen met China. Soms geven ze instructies over hoe eea uit elkaar te halen en vragen dan foto's of filmpjes.

[ Voor 0% gewijzigd door Opperpanter2 op 15-02-2019 16:55 . Reden: Autocorrect ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
tuppes schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:24:

Het lijkt mij sterk dat het vet kortsluiting kan veroorzaken. En dan nog kan dat alleen de PAS sensor beïnvloeden, maar de motor kan ook zonder die sensor functioneren.

Afwijkende geluiden duiden eerder op een mechanisch probleem, dus waarschijnlijk zat er iets los. Bij een rinkelend geluid denk ik aan een los voorblad, maar daar zou de motor niet van uit moeten vallen, tenzij die wordt geblokkeerd.

Ik zou inderdaad contact opnemen met de verkoper en vragen of je hem zelf open mag schroeven, want terug sturen gaat een duur grapje worden (tenzij het naar een EU magazijn retour mag). Hier kun je zien hoe het er van binnen uit ziet:
YouTube: Révision générale moteur pédalier BAFANG - démontage Remontage E...
Het eerste deel van de film is minder relevant, want de trapas hoeft er niet uit om de motor open te maken, de controller moet er wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Strider schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:52:
[...]

Thanks!

Waarom scheelt het eigenlijk veel in onderhoud, ben je van een derailleur naar een dichte kettingkast gegaan?
Belasting op de ketting. 1200w door een ketting of 200~300w is een groot verschil in belasting.
Tweede is eigenlijk waar middenmotor begint te slippen omdat versleten kan je met normaal trappen nog wel even doorfietsen.

Smering is hetzelfde verhaal, bij zwaardere belasting meer smeren.

Maar het fietst wel heel anders, op mijn mtb heb ik nu de BBS zitten en die fiets fietst gewoon beter dan de naafmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Dat is waarschijnlijk diezelfde goedkope riem die je nu ook niet meer terugziet op de andere fietsen.
Volgens mij waren dat niet de officiële gates riemen, die waren altijd wel goed. Maar de continental versie die wat verkeerde materiaalkeuzes had gedaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Deze week wat stappen gezet in de zoektocht naar een woon-werk fiets voor de rit van 24 km enkele reis in de regio Nijmegen/Arnhem. Voor vandaag had ik een paar proefritjes aangevraagd en om een beetje vergelijkingsmateriaal te hebben deze week de rit op mijn huidige fietsen geprobeerd.

Mijn 'referentiemeting'

Afgelopen dinsdag op de herenfiets (Giant Futuro 8 versn) gestapt. Op de heenweg 1 uur en 6 min en op de terugweg 1 uur en 12 min.
Afgelopen donderdag op de racefiets (Giant Defy 0). Op de heenweg 52 min en de terugweg 47 min.
Beide keren kwam ik matig tot behoorlijk bezweet aan. Donderdag had ik me ook goed vergist in de temperatuur. Had een laag teveel aan. Gelukkig was het fietskleding en had ik een schone set gewone kleding in de rugzak mee.

Mijn fietsconditie zou ik momenteel als redelijk omschrijven vergeleken met afgelopen jaar en jaren. Moet weer even wennen aan langere afstanden fietsen op hogere snelheden. Op een gewone stadsfiets moet 25 km/h op die afstand zeker geen probleem zijn is mijn conclusie. En met lekker weer is de racefiets een prima alternatief om de wat hogere hartslagzones te trainen. :-)

De proefritten
Note: Vandaag was de eerste keer in mijn leven dat ik überhaupt op een elektrische fiets stapte.

Ik heb op 4 verschillende fietsen gereden met elk een andere motor. Deels geplande ritten en deels ongepland. Qua weer was het lekker zonnig, vrijwel windstil (helaas) en de temperatuur was +/- 5 graden. Op elke fiets heb ik zo'n 10-30 min gefietst en onderling heb ik ze vooral vergeleken of ze voor mij een goede optie zijn als woon-werk fiets. De plus- en minpunten noem ik puntsgewijs op en vaak zijn die vergeleken met de vorige ervaring(en).

Giant Prime E-plus 1 2019
Motor: Giant SyncDrive Life middenmotor, automatic support, 5-mode, 300% tunable support, 60Nm, powered by YAMAHA

+ Pakt lekker op bij wegrijden en geeft een mooi duwtje in de rug om snel op gang te komen.
+ Geeft direct een tandje bij als je ineens een flinke heuvel op rijdt
+ Auto stand is een leuke toevoeging en pakte op de goede momenten op
- Zodra je (even) iets minder kracht zet wordt de support direct voelbaar minder. Ook op lagere snelheden.
- Bouwt tussen de 25 en 26 km/h duidelijk af in support en bij hogere snelheden moet je het echt compleet zelf doen.
- Boven de 25 km/h moet je dus ook zelf het extra gewicht van de accu en motor vooruit trappen.

Had al direct het gevoel dat dit niet is wat ik zoek. Waarschijnlijk leuk bij wind tegen, maar op de overige dagen heb ik denk ik meer aan mijn herenfiets waar ik dat extra gewicht niet mee zeul.

Sparta M8B
Motor: Bosch Active Line Plus middenmotor, 5-mode, 50Nm

+ Pakt lekker op bij wegrijden en geeft een flink duwtje in de rug om snel op gang te komen. Iets feller dan de Yamaha motor voor mijn gevoel, maar zeker nog prettig.
+ Zodra je (even) iets minder kracht zet wordt de support niet direct voelbaar minder. Ook op lagere snelheden.
- Bouwt tussen de 25 en 26 km/h duidelijk af in support, maar had niet het gevoel alsof hij helemaal stopte. Ik kon hem makkelijker op 27-28 km/h houden dan de Giant Yamaha-motor.
- Boven de 25 km/h moet je dus ook bij deze fiets duidelijk harder trappen dan op mijn normale herenfiets.

Onder de streep had ik over deze Sparta een beter gevoel dan bij de Giant. Qua support net iets krachtiger en dat vind ik wel prettig. Ook had ik bij deze fiets dus het gevoel iets minder zelf te hoeven doen op snelheden > 25 km/h.

QWIC Premium MN7
Motor: Bafang middenmotor, 5-mode, 80Nm

+ Die 80 nm is een duidelijk merkbaar verschil bij het wegrijden. Direct een vliegende start
+ Heuvel op in de de 4de versnelling met 2 vingers in de neus
+ Blijft ook ondersteuning geven als je even een beetje weg zakt in kracht
+++ Met minimale inspanning 27 km/h in stand 3 en 30 km/h in stand 5.

Grote plus aan deze fiets is absoluut dat de ondersteuning niet stop bij 25 km/h, maar een paar kilometer verder gaat en daarna blijft ook een steun in de rug voelbaar.
De MN8 is ook beschikbaar met 8 ipv 7 versnellingen en aangezien ik eigenlijk alleen maar in de 6de en 7de versnelling reed lijkt die fiets me een betere keuze. Halverwege dit jaar komt er ook een versie met riem ipv ketting beschikbaar.
Wat ik wel jammer vond is dat deze fiets verder weinig leuke stats laat zien zoals RPM. Maargoed heb een prima sporthorloge en fietscomputer. Een cadanssensor zit er ook zo op indien nodig.

QWIC MA8 Tour
Motor: Brose S-Drive middenmotor, 3-mode, 90Nm

Deze fiets trok eigenlijk vooral de aandacht omdat het de enige elektrische fiets was met een riem die beschikbaar was voor een proefrit. Ik heb hier maar een 2 a 3 km op gereden om even het gevoel van de riem te ervaren.

+/- Lekker duwtje in de rug bij wegrijden, maar had er meer van verwacht nadat ik 90 nm op de specs zag staan.
+ De riem voelde prima, maar aangezien de ondersteuning boven de 25 stopte vond ik het moeilijk inschatten of het nou echt veel lichter trapt dan een ketting. Ik ben nog niet overtuigd na deze rit.
+ Bouwt tussen de 25 en 26 km/h duidelijk af in support, maar had niet het gevoel alsof hij helemaal stopte. Ik kon hem redelijk goed op 27-28 km/h houden.
- Boven de 25 km/h moet je dus ook bij deze fiets duidelijk harder trappen dan op mijn normale herenfiets.
-- Mijn gps gaf constant 2 km/h minder aan als snelheid dan het schermpje op de fiets. Dit terwijl het bij de andere 3 vrij goed overeen kwam. Dus in werkelijkheid stopte de ondersteuning dus al bij 23 km/h

Dit was de enige 'tegenvaller', maar dat kwam ook wel doordat ik daarvoor erg enthousiast was geworden over de MN7. De Bosch motor vond ik gevoelsmatig fijner en dat kwam vooral doordat die 5 ipv 3 standen had.

Conclusie

De Yamaha motor zal voor iemand die zelf niet snel de 25 km/h haalt, maar wel zelf wil blijven trappen prima bevallen. De Bosch Active Plus blijft naar mijn gevoel wat meer support 'onder water' geven waardoor je op hogere snelheden dan 25 km/h in ieder geval het extra gewicht gecompenseerd krijgt.
De Bafang voelde vergelijkbaar met de Bosch. Beiden wat pittiger in de ondersteuning en vallen niet (direct) compleet weg als je iets minder krachtig trapt. De Brose heb ik te kort op gereden om er een goede mening over te kunnen vormen. Het viel me vooral op dat die 90 nm minder merkbaar was dan verwacht.

Ik vond het eigenlijk wel jammer dat het vandaag zo'n mooie dag was. Een lekker tegenwindje was leuker geweest tijdens de test, want dat is nou net de situatie waarin ik voordeel hoop te halen uit een e-bike.
Ben zelf wel enthousiast over de QWIC. Volgens de FM zijn de MN7 en MN8 de enige 2 modellen van QWIC die standaard tot > 25 km/h gaan. Ik moet me nog verder verdiepen in deze fiets, maar zo op het eerste gezicht een prima optie. Ik had echt het gevoel dat ik weinig hoefde te doen en toch bijna 30 km/h ging wat voor mijn doel nu betekent dat ik zeer goed binnen een uur op werk kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 21-02-2019 07:24 . Reden: Paar uitbreidingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:19
Farmerwood schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:51:
..... Volgens de FM zijn de MN7 en MN8 de enige 2 modellen van QWIC die standaard tot > 25 km/h gaan. Ik moet me nog verder verdiepen in deze fiets, maar zo op het eerste gezicht een prima optie. Ik had echt het gevoel dat ik weinig hoefde te doen en toch bijna 30 km/h ging wat voor mijn doel nu betekent dat ik zeer goed binnen een uur op werk kan zijn.
Volgens mij kun je nog steeds alle QWIC fietsen handmatig instellen wat betreft ondersteuning.. de mijne gaat dan ook tot 48 km/h

Ga een fietsen op de RD10, als ik hier zie wat je mist bij de andere, gaat er een wereld voor je open!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-10 20:55
Ook al is het prijsverschil groot maar probeer ook eens een stromer (st1x). Ik heb zelf gemerkt dat de qwic op snelheden boven de 30-35 een rammelkast is.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
BasvanS schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 08:59:
[...]
Volgens mij kun je nog steeds alle QWIC fietsen handmatig instellen wat betreft ondersteuning.. de mijne gaat dan ook tot 48 km/h

Ga een fietsen op de RD10, als ik hier zie wat je mist bij de andere, gaat er een wereld voor je open!
Zeker een interessante fiets. De RD11 is ook een optie die in april beschikbaar komt.
Ik had ze al gezien, maar helaas had de FM de RD10 op het moment niet staan.

Hoewel het voor mij een interessante optie is was en is mijn vrouw minder enthousiast en die wil de fiets ook gaan gebruiken. Zij neigt meer naar een minder sportieve uitvoering en vindt 30 km/h meer dan genoeg.
Ook het prijsverschil is nog best fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Farmerwood schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:33:
[...]

Zeker een interessante fiets. De RD11 is ook een optie die in april beschikbaar komt.
Ik had ze al gezien, maar helaas had de FM de RD10 op het moment niet staan.

Hoewel het voor mij een interessante optie is was en is mijn vrouw minder enthousiast en die wil de fiets ook gaan gebruiken. Zij neigt meer naar een minder sportieve uitvoering en vindt 30 km/h meer dan genoeg.
Ook het prijsverschil is nog best fors.
Als ik in stand 3 fiets (van de 6) moet ik flink trappen om de 30-32 te halen. Je vrouw kan net zo hard fietsen als ze wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:37
Goedenavond,

Ik hoop dat ik met deze vraag goed zit in dit topic, ik ben op zoek naar een e-bike ombouwset voor een mountainbike met 29 inch wielen maar ik kan helemaal niks vinden. Sowieso zie ik door de vele webshops die allemaal net iets andere kitjes aanbieden het bos niet meer, vooral op het gebied van kwaliteit dan. Want qua eisen weet ik wel aardig wat ik wil (wel mijn research gedaan)

Het gaat om zo'n soort fiets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mxUiQLkmg5Nun7X2a9fpoYrE/medium.jpg
Een eenvoudige mountainbike met 29 inch wielen en schijfremmen,

Wat ik dus graag wil is net wat extra ondersteuning maar ik kan zelf ook aardig doortrappen, dus het hoeft geen 100+ km actieradius te hebben en ook superkrachtige oplossing te zijn met slimme displays, hendels ofzo. Gewoon eenvoudige trapondersteuning

- 250 watt motor op een 29 inch voorwiel met schijfremmen
- Simpel LED/LCD display met accu status (niets meer dan dat)
- Bidon formaat accu (liefst verwisselbaar, 2 stuks), bereik 40 - 50 km (?) per accu
Geen verdere eisen

Nu loop ik dus tegen een paar problemen aan
- Door de vele verschillende budget ombouwsets is mij totaal niet duidelijk welke merken/soorten kwalitatief goed zijn (met name motor en accu kwaliteit natuurlijk)
- Ik kan nergens een motor vinden op een 29 inch wiel en ik begrijp dat het inspaken op een nieuwe velg al snel 200 euro extra kan kosten
- Ook setjes met bidon accu's zijn zeldzaam en de paar webshops die ze hebben vragen de hoofdprijs voor een losse reserve accu

Dus wie heeft er voor mij een tip waar ik dit budget voor elkaar kan krijgen (met name met het 29 inch wiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:53
Silvos schreef op zondag 17 februari 2019 @ 00:01:

- Ik kan nergens een motor vinden op een 29 inch wiel en ik begrijp dat het inspaken op een nieuwe velg al snel 200 euro extra kan kosten
ebike kit biedt ook een spaakservice aan. Dan kun je de motor dus ook in een bestaande velg laten spaken. Het is een tijdje geleden dat ik mijn (standaard) inbouwset bij hen bestelde, maar ik dacht niet dat het 200 euro kostte.
Of het ook bij 29 inch wielen kan en of ze bidonaccu's hebben, dat kun je ze vragen. Mijn ervaring is dat ze goed reageren op e-mails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Goedenavond,

Ik hoop dat ik met deze vraag goed zit in dit topic, ik ben op zoek naar een e-bike ombouwset voor een mountainbike met 29 inch wielen maar ik kan helemaal niks vinden. Sowieso zie ik door de vele webshops die allemaal net iets andere kitjes aanbieden het bos niet meer, vooral op het gebied van kwaliteit dan. Want qua eisen weet ik wel aardig wat ik wil (wel mijn research gedaan)

Het gaat om zo'n soort fiets
[Afbeelding]
Een eenvoudige mountainbike met 29 inch wielen en schijfremmen,

Wat ik dus graag wil is net wat extra ondersteuning maar ik kan zelf ook aardig doortrappen, dus het hoeft geen 100+ km actieradius te hebben en ook superkrachtige oplossing te zijn met slimme displays, hendels ofzo. Gewoon eenvoudige trapondersteuning

- 250 watt motor op een 29 inch voorwiel met schijfremmen
- Simpel LED/LCD display met accu status (niets meer dan dat)
- Bidon formaat accu (liefst verwisselbaar, 2 stuks), bereik 40 - 50 km (?) per accu
Geen verdere eisen

Nu loop ik dus tegen een paar problemen aan
- Door de vele verschillende budget ombouwsets is mij totaal niet duidelijk welke merken/soorten kwalitatief goed zijn (met name motor en accu kwaliteit natuurlijk)
- Ook setjes met bidon accu's zijn zeldzaam en de paar webshops die ze hebben vragen de hoofdprijs voor een losse reserve accu

Dus wie heeft er voor mij een tip waar ik dit budget voor elkaar kan krijgen (met name met het 29 inch wiel).
Zou naar middenmotor kijken (zijn verschillende merken op de markt)

VB:
https://www.google.nl/sea...h10#imgrc=5wy2FQI3g8bR6M:

250 W motor is misschien wat te licht voor ondersteuning op een MTB

Voorbeeld motor en batterij:

http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2018-1r-qy5p

https://unitpackpower.nl.....pcShopHead_5960954.1_5_3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Is de uitsparing van een middenmotor bij iedere elektrische fiets met een middenmotor hetzelfde?

Als project zou het namelijk ook wel gaaf zijn om een elektrische fiets te kopen waarvan de accu en/of middenmotor defect is. Die te vervangen met een 'Bosch Performance Line CX Motor' en een Hailong 17.5Ah accu. Speedchip erop en gaan.

De vraag is dan wel of de Bosch motor zomaar een andere accu zou accepteren.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Strider schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:35:
Is de uitsparing van een middenmotor bij iedere elektrische fiets met een middenmotor hetzelfde?

Als project zou het namelijk ook wel gaaf zijn om een elektrische fiets te kopen waarvan de accu en/of middenmotor defect is. Die te vervangen met een 'Bosch Performance Line CX Motor' en een Hailong 17.5Ah accu. Speedchip erop en gaan.

Bosch heeft zijn systeem zo gemaakt dat er geen uitwisseling mogelijk is met andere accu's. Er zit een soort can bus systeem in het display, motor unit, en de accu. Deze communiceren erg veel gegevens met elkaar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
BasvanS schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:56:
[...]

Als ik in stand 3 fiets (van de 6) moet ik flink trappen om de 30-32 te halen. Je vrouw kan net zo hard fietsen als ze wil ;)
Maar niet ineens de zithouding veranderen. ;)
Misschien maar eens regelen met de FM dat hij beide klaar zet voor een proefrit en we dan beiden langs komen. Wellicht dat ze het toch nog wel een prima fiets vindt. En ik moet zelf ook nog proberen natuurlijk. Aangezien hij een motor op de achteras heeft zal het zeker anders voelen dan de proefritjes die ik nu gedaan heb.

Qua prijs valt het verschil me toch nog mee aangezien ik wel echt voor de MN8 met 8 versnellingen zou willen gaan. (Tijdens de proefrit op de MN7 reed ik al vrijwel constant in de 6de of 7de versnelling met windstil weer)
De RD10 komt met de grootste accu van 735 Wh op 3400 euro uit en de MN8 met dezelfde accu op 3150.

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 17-02-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
zonnefreak schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:49:
[...]

Bosch heeft zijn systeem zo gemaakt dat er geen uitwisseling mogelijk is met andere accu's. Er zit een soort can bus systeem in het display, motor unit, en de accu. Deze communiceren erg veel gegevens met elkaar door.
Oke, is dat ook het geval bij Shimano en Yamaha?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Farmerwood schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:04:
[...]

Maar niet ineens de zithouding veranderen. ;)
Misschien maar eens regelen met de FM dat hij beide klaar zet voor een proefrit en we dan beiden langs komen. Wellicht dat ze het toch nog wel een prima fiets vindt. En ik moet zelf ook nog proberen natuurlijk. Aangezien hij een motor op de achteras heeft zal het zeker anders voelen dan de proefritjes die ik nu gedaan heb.

Qua prijs valt het verschil me toch nog mee aangezien ik wel echt voor de MN8 met 8 versnellingen zou willen gaan. (Tijdens de proefrit op de MN7 reed ik al vrijwel constant in de 6de of 7de versnelling met windstil weer)
De RD10 komt met de grootste accu van 735 Wh op 3400 euro uit en de MN8 met dezelfde accu op 3150.
Als je eenmaal went aan de sportieve houding wil je niet anders meer! Je woont niet bij mij in de regio zeker? je mag hier wel proefrijden hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Goedenavond,

Ik hoop dat ik met deze vraag goed zit in dit topic, ik ben op zoek naar een e-bike ombouwset voor een mountainbike met 29 inch wielen maar ik kan helemaal niks vinden.
Wellicht een overbodige vraag, maar heb je al eens een MTB met voorwiel motor geprobeerd?
Op een gewone fiets is een voorwiel motor al wennen en viel je die best wel. Als je met je MTB ook offroad wil kan ik me voorstellen dat het niet fijn rijdt die extra kilo's in je voorwiel. Al is dit natuurlijk persoonlijk/subjectief.
Ik heb een BBS op mijn MTB en dat tijd best ok, is meestal beter te doseren dan een voorwiel motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
nogeeninlog schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:10:
[...]

ebike kit biedt ook een spaakservice aan. Dan kun je de motor dus ook in een bestaande velg laten spaken. Het is een tijdje geleden dat ik mijn (standaard) inbouwset bij hen bestelde, maar ik dacht niet dat het 200 euro kostte.
Of het ook bij 29 inch wielen kan en of ze bidonaccu's hebben, dat kun je ze vragen. Mijn ervaring is dat ze goed reageren op e-mails.
Bedankt voor de tip, ik zal eens bij hun informeren wat het omspaken zou kosten.
Tafkar schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:16:
[...]

Zou naar middenmotor kijken (zijn verschillende merken op de markt)

VB:
https://www.google.nl/sea...h10#imgrc=5wy2FQI3g8bR6M:

250 W motor is misschien wat te licht voor ondersteuning op een MTB

Voorbeeld motor en batterij:

http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2018-1r-qy5p

https://unitpackpower.nl.....pcShopHead_5960954.1_5_3
Bedankt voor de tip maar ik heb geen voorkeur voor een middenmotor om meerdere redenen;
- (Een stuk) duurder in aanschaf dan voorwielmotor
- Moeilijker te installeren en over te zetten naar een andere fiets in de toekomst
- Positie van de middenmotor kan zeker bij een mountainbike, bijvoorbeeld bij het passeren van boomstronkjes te makkelijk beschadigen
- Je bent (voor zover ik na kon gaan) beperkt tot slechts 1 tandwiel op de trapas
Opperpanter2 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:03:
[...]

Wellicht een overbodige vraag, maar heb je al eens een MTB met voorwiel motor geprobeerd?
Op een gewone fiets is een voorwiel motor al wennen en viel je die best wel. Als je met je MTB ook offroad wil kan ik me voorstellen dat het niet fijn rijdt die extra kilo's in je voorwiel. Al is dit natuurlijk persoonlijk/subjectief.
Ik heb een BBS op mijn MTB en dat tijd best ok, is meestal beter te doseren dan een voorwiel motor.
Dat niet, wel ruime ervaring met tassen en bepakking op het stuur, al is dat niet precies hetzelfde. Mijn voorkeur voor de voorwielmotor was om bovengenoemde redenen. Ik zie dat een standaard Bafang motor 1.9 KG weegt. Nu kan ik me voorstellen dat dat iets minder prettig fietst maar het lijkt mij niet dusdanig dat ik er echt last van ga hebben. Ik plan wel offroad te gaan maar ik ben geen extreme mountainbiker dus ik maak geen extreme afdalingen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
BasvanS schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:33:
[...]
Als je eenmaal went aan de sportieve houding wil je niet anders meer! Je woont niet bij mij in de regio zeker? je mag hier wel proefrijden hoor
Je woont in mijn oude woonplaats zie ik. Net te ver om even langs te gaan. Ik kijk eerst even wat ik hier met de FM kan regelen en anders is die 45 min naar Zutphen wel een keer te doen. :-)

Ik lees trouwens op o.a de site van QWIC zelf bij de reviews dat er nogal wat problemen zijn met de trapas van de RD10....

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 17-02-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Farmerwood schreef op zondag 17 februari 2019 @ 17:13:
[...]

Je woont in mijn oude woonplaats zie ik. Net te ver om even langs te gaan. Ik kijk eerst even wat ik hier met de FM kan regelen en anders is die 45 min naar Zutphen wel een keer te doen. :-)

Ik lees trouwens op o.a de site van QWIC zelf bij de reviews dat er nogal wat problemen zijn met de trapas van de RD10....
Klopt, ik heb een fiets met een nieuwe type trappas, specifiek zo gevraagd aan de FM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:54
Silvos schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:48:
[...]

Bedankt voor de tip, ik zal eens bij hun informeren wat het omspaken zou kosten.

[...]

Bedankt voor de tip maar ik heb geen voorkeur voor een middenmotor om meerdere redenen;
- Moeilijker te installeren en over te zetten naar een andere fiets in de toekomst
- Positie van de middenmotor kan zeker bij een mountainbike, bijvoorbeeld bij het passeren van boomstronkjes te makkelijk beschadigen
- Je bent (voor zover ik na kon gaan) beperkt tot slechts 1 tandwiel op de trapas

[...]

Dat niet, wel ruime ervaring met tassen en bepakking op het stuur, al is dat niet precies hetzelfde. Mijn voorkeur voor de voorwielmotor was om bovengenoemde redenen. Ik zie dat een standaard Bafang motor 1.9 KG weegt. Nu kan ik me voorstellen dat dat iets minder prettig fietst maar het lijkt mij niet dusdanig dat ik er echt last van ga hebben. Ik plan wel offroad te gaan maar ik ben geen extreme mountainbiker dus ik maak geen extreme afdalingen ofzo.
Mwa voorwiel motor met als oogpunt mountainbiken, ik zou er nooit aan beginnen.
Sowieso is het voorwiel de minst fijne plek om je motor te hebben. De motor trekt je fiets vooruit, ipv dat het achterwiel je duwt.

En een hub motor is leuk voor langdurig rechtdoor (ideaal voor bijv speed pedelecs) maar voor een beetje klimwerk werkt een hub motor echt niet. Grote kans dat die oververhit, de hub motor schakelt niet, en je blijft er maar stroom door jagen. :)

Maar je moet het zelf weten natuurlijk.
Ik zou een bbh02b kopen, en zelf naar wens instellen met een programmeerkabel.

Koop alles via aliexpress, cashbackxl korting er overheen. Heb je een prachtig set voor relatief weinig geld. In Nederland kost het allemaal de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:44
Silvos schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:48:
[...]

[...]

[...]

Houd je wel rekening met voorwielaandrijving dat de wiel gemakkelijk kan doorslippen bij natter weer / stuifzand / steentjes waardoor je op je muil kan gaan?

Ik heb juist voor een middenmotor gekozen, omdat je zodoende ook de koppel / aandrijving van de motor kan aanpassen, 1 tandwiel voorop vormt bij een elektrische fiets geen enkel probleem, steile heuvel gaat probleemloos en super licht, het is mij nog niet gelukt om de ketting te breken.
Ook ik moet iets terugschakelen voordat ik een heuvel op ga om de motor niet door te laten fikken.

Hier een middenmotor op de 29" (Bafang 500w) behalve de speciale proeven in de track (als je rustig doet lukt dat ook wel) vormt het geen enkel probleem dat de motor iets raakt tijdens offroad.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2019 18:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
mr_evil08 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:05:
[...]

Houd je wel rekening met voorwielaandrijving dat de wiel gemakkelijk kan doorslippen bij natter weer / stuifzand / steentjes waardoor je op je muil kan gaan?

Ik heb juist voor een middenmotor gekozen, omdat je zodoende ook de koppel / aandrijving van de motor kan aanpassen, 1 tandwiel voorop vormt bij een elektrische fiets geen enkel probleem, steile heuvel gaat probleemloos en super licht, het is mij nog niet gelukt om de ketting te breken.

Hier een middenmotor op de 29" (Bafang 500w) behalve de speciale proeven in de track vormt het geen enkel probleem dat de motor iets raakt tijdens offroad.
Oke, interessante advies, samen met het advies van Dacuuu toch de voorwielmotor even goed heroverwegen. Is er nog een reden dat je specifiek voor een middenmotor hebt gekozen en niet op het achterwiel?
Dacuuu schreef op zondag 17 februari 2019 @ 17:51:
[...]

Mwa voorwiel motor met als oogpunt mountainbiken, ik zou er nooit aan beginnen.
Sowieso is het voorwiel de minst fijne plek om je motor te hebben. De motor trekt je fiets vooruit, ipv dat het achterwiel je duwt.

En een hub motor is leuk voor langdurig rechtdoor (ideaal voor bijv speed pedelecs) maar voor een beetje klimwerk werkt een hub motor echt niet. Grote kans dat die oververhit, de hub motor schakelt niet, en je blijft er maar stroom door jagen. :)

Maar je moet het zelf weten natuurlijk.
Ik zou een bbh02b kopen, en zelf naar wens instellen met een programmeerkabel.

Koop alles via aliexpress, cashbackxl korting er overheen. Heb je een prachtig set voor relatief weinig geld. In Nederland kost het allemaal de hoofdprijs.
Bedankt voor het advies, ik ga er nog eens goed over nadenken. Heb je iets meer context voor me betreffende dit woordje bbh02b. Google gaf me niet zoveel resultaat, ook niet met relevante termen zoals e-bike, engine, etc. Tips voor goede onderdelen budget via Ali Express zijn sowieso welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Silvos schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:11:
[...]

Oke, interessante advies, samen met het advies van Dacuuu toch de voorwielmotor even goed heroverwegen. Is er nog een reden dat je specifiek voor een middenmotor hebt gekozen en niet op het achterwiel?

[...]

Bedankt voor het advies, ik ga er nog eens goed over nadenken. Heb je iets meer context voor me betreffende dit woordje bbh02b. Google gaf me niet zoveel resultaat, ook niet met relevante termen zoals e-bike, engine, etc. Tips voor goede onderdelen budget via Ali Express zijn sowieso welkom.
Tikfoutje, ik bedoel type nr:BBS02B. Merk: bafang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:44
Silvos schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:11:
[...]

Met een achterwiel motor zou ik nooit de (steile) heuvel op komen, want er is dan te weinig koppel voor de motor, dan zou je op moment van een heuvel meer zelf moeten doen of ruim voldoende snelheid hebben.

Achter zit een 11-36T en dat is voldoende, de 2 grootste tandwielen nooit nodig gehad.

Ik heb een "ICT lichaam" met niet zo goede conditie :+
Had ik geen ondersteuning was er nooit een MTB track uitgereden.

BTW Een rotatiesensor is niet handig bij offroad / MTB, ga dan voor een trapkrachtsensor.
Rotatiesensor is leuk op straat maar lastig te regelen, anticipeert niet op een heuvel dat komen gaat zeg maar.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2019 18:46 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Strider schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:35:

Dat is alleen mogelijk met een frame geschikt voor de Bafang Ultra Max. Of je moet goed kunnen lassen dan kun je deze zelf in een frame inpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zit inmiddels een tijdje een nieuwe elektrische fiets te zoeken voor mijn vrouw. Ik rij inmiddels ~2 jaar op mijn Gazelle Orange C7+ HFP met een voorwiel (panasonic) motor en voor de vrouw kijk ik naar een middenmotor waarbij ik neig naar de bosch motoren. Inmiddels ook wat testritjes gemaakt en twijfel eigenlijk tussen de:
- Gazelle Orange C7+ HMP (Bosch Active Line 3)
- Brinckers Granville M8 (Bosch Active Line 3)

Beiden fietsen zijn qua techniek nagenoeg gelijk, behalve dat de Brinckers een Nexus 8 naafversnelling heeft en de Gazelle een Nexus 7. Heb op beiden gefietst en voelde niet echt verschil.

Nu is Brinckers natuurlijk de eigenmerk van fietsenwinkel waardoor ze wat tweedekansjes hebben met best weinig KM voor een aantrekkelijk prijs. Indien ik puur naar de prijs kijk, zou de brinckers dan ook winnen. Echter heb ik totaal geen gevoel bij Brinckers. Heb zitten googlen naar ervaringen ed, maar kom bar weinig tegen (behalve dan de ervaring met fietsenwinkel zelf).

Aan de andere kant, de techniek is gelijk aan die van Gazelle. Het verschil zit hem in de frame. Vroeg mij dus af of er hier iemand ervaring heeft met de Brinckers frame? Qua techniek moet het goed zitten i guess.

--

Zo, zat me suf te zoeken naar dit document: http://order.amazingwheel...s/bosch_scholing_2014.pdf weliswaar van 2014. Echter wordt het verschil tussen de bosch motoren gegeven. Waarbij mij 1 ding achter was gebleven pagina 17:
- Active line platina kleur scherm
- Performance line antraciet kleur scherm

Nu had de Orange C7+ HMB een antraciet kleur scherm en de Granville een platina kleur. Volgens de specificaties op fietsenwinkel.nl hebben beiden fietsen echter een Bosch Active line motor..

Dacht, kijk even op de website van Gazelle. Staat er "Met een koppel van 50 Nm" dus ik uuh oke. Klik op specificaties staat er "40 Nm" 8)7 8)7

Wellicht dat Bosch niet meer de richtlijn uit 2014 volgt?
Wat is nu de waarheid?

[ Voor 23% gewijzigd door beyazz06 op 17-02-2019 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 21:36
Wie kan er me vertellen hoe ik de Bikespeed RSc op altijd aan zet?

Ik heb de code tot het service menu, maar zo ver ik kan zien ziet dat menu er hetzelfde uit als het normale menu. Wat mis ik?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
Ik ben aan het kijken voor een andere elektrische fiets voor mijn vrouw. Op dit moment heeft ze een Sparta ION van een paar jaar oud, deze doet het nog prima maar begint wel wat kuren te vertonen. Nu twijfelen we tussen onderstaande modellen en ik kom er niet helemaal uit:

https://www.fietsenwinkel.nl/cortina-e-yoya-2019-lage-instap

en de

https://www.fietsenwinkel.nl/giant-ease-e-2-2019-dames

Beide fietsen kosten ongeveer € 1250,- via de fietsplan site dus daar zit weinig verschil in. Mijn gevoel zegt dat de kwaliteit van Giant beter is (Yamaha 40nM motor en Panasonic accu) maar de Cortina lijk mij meer een moederfiets, deze is uitgevoerd met een Ecomo 15nM motor. De Giant is uitgevoerd met een simpel led displaytje en de Cortina met een LCD schermpje (snelheid wordt gemeten dmv magneetje).

Hebben jullie nog tips? Een heel andere (betere) optie is natuurlijk ook welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Voor de ombouw en programmeer fanaten van de Bafang motoren kwam ik leuke sites tegen:
https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/
https://www.poweredride.c...ion-programming-resources

Weet iemand trouwens of de programmeerkabel voor de BBS01/BBS02/BBS03/BBSHD/etc

https://nl.aliexpress.com...ts-Motor/32878649385.html

Ook aangesloten kan worden op de nieuwere Bafang M400? Schijnt dat je met de programmeer software ook de andere motoren kunt aanpassen.
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=85918

Vooral leuk om de speedlimiter er af te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 18-02-2019 17:27 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ik meen in een eerdere post te hebben gelezen dat de kabel en- of instelsoftware van de BBS reeks niet werkt met een Bafang M400.

Ik zag nog een artikel over fietsaccu's:
https://www.tweewieler.nl...624A618948685DC7C4453CYI4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Farmerwood schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:51:
Deze week wat stappen gezet in de zoektocht naar een woon-werk fiets voor de rit van 24 km enkele reis in de regio Nijmegen/Arnhem. Voor vandaag had ik een paar proefritjes aangevraagd en om een beetje vergelijkingsmateriaal te hebben deze week de rit op mijn huidige fietsen geprobeerd.

Mijn 'referentiemeting'

Afgelopen dinsdag op de herenfiets (Giant Futuro 8 versn) gestapt. Op de heenweg 1 uur en 6 min en op de terugweg 1 uur en 12 min.
Afgelopen donderdag op de racefiets (Giant Defy 0). Op de heenweg 52 min en de terugweg 47 min.
Beide keren kwam ik matig tot behoorlijk bezweet aan. Donderdag had ik me ook goed vergist in de temperatuur. Had een laag teveel aan. Gelukkig was het fietskleding en had ik een schone set gewone kleding in de rugzak mee.

Mijn fietsconditie zou ik momenteel als redelijk omschrijven vergeleken met afgelopen jaar en jaren. Moet weer even wennen aan langere afstanden fietsen op hogere snelheden. Op een gewone stadsfiets moet 25 km/h op die afstand zeker geen probleem zijn is mijn conclusie. En met lekker weer is de racefiets een prima alternatief om de wat hogere hartslagzones te trainen. :-)

De proefritten
Note: Vandaag was de eerste keer in mijn leven dat ik überhaupt op een elektrische fiets stapte.

Ik heb op 4 verschillende fietsen gereden met elk een andere motor. Deels geplande ritten en deels ongepland. Qua weer was het lekker zonnig, vrijwel windstil (helaas) en de temperatuur was +/- 5 graden. Op elke fiets heb ik zo'n 10-30 min gefietst en onderling heb ik ze vooral vergeleken of ze voor mij een goede optie zijn als woon-werk fiets. De plus- en minpunten noem ik puntsgewijs op en vaak zijn die vergeleken met de vorige ervaring(en).

Giant Prime E-plus 1 2019
Motor: Giant SyncDrive Life middenmotor, automatic support, 5-mode, 300% tunable support, 60Nm, powered by YAMAHA

+ Pakt lekker op bij wegrijden en geeft een mooi duwtje in de rug om snel op gang te komen.
+ Auto stand is een leuke toevoeging en pakte op de goede momenten op
- Zodra je (even) iets minder kracht zet wordt de support direct voelbaar minder. Ook op lagere snelheden.
- Bouwt tussen de 25 en 26 km/h duidelijk af in support en bij hogere snelheden moet je het echt compleet zelf doen.
- Boven de 25 km/h moet je dus ook zelf het extra gewicht van de accu en motor vooruit trappen.

Had al direct het gevoel dat dit niet is wat ik zoek. Waarschijnlijk leuk bij wind tegen, maar op de overige dagen heb ik denk ik meer aan mijn herenfiets waar ik dat extra gewicht niet mee zeul.

Sparta M8B
Motor: Bosch Active Line Plus middenmotor, 5-mode, 50Nm

+ Pakt lekker op bij wegrijden en geeft een flink duwtje in de rug om snel op gang te komen. Iets feller dan de Yamaha motor voor mijn gevoel, maar zeker nog prettig.
- Zodra je (even) iets minder kracht zet wordt de support niet direct voelbaar minder. Ook op lagere snelheden.
- Bouwt tussen de 25 en 26 km/h duidelijk af in support, maar had niet het gevoel alsof hij helemaal stopte. Ik kon hem makkelijker op 27-28 km/h houden dan de Giant Yamaha-motor.

Onder de streep had ik over deze Sparta een beter gevoel dan bij de Giant. Qua support net iets krachtiger en dat vind ik wel prettig. Ook had ik bij deze fiets dus het gevoel iets minder zelf te hoeven doen op snelheden > 25 km/h.

QWIC Premium MN7
Motor: Bafang middenmotor, 5-mode, 80Nm

+ Die 80 nm is een duidelijk merkbaar verschil bij het wegrijden. Direct een vliegende start
+++ Met minimale inspanning 27 km/h in stand 3 en 30 km/h in stand 5.

Grote plus aan deze fiets is absoluut dat de ondersteuning niet stop bij 25 km/h, maar een paar kilometer verder gaat en daarna blijft ook een steun in de rug voelbaar.
De MN8 is ook beschikbaar met 8 ipv 7 versnellingen en aangezien ik eigenlijk alleen maar in de 6de en 7de versnelling reed lijkt die fiets me een betere keuze. Halverwege dit jaar komt er ook een versie met riem ipv ketting beschikbaar.
Wat ik wel jammer vond is dat deze fiets verder weinig leuke stats laat zien zoals RPM. Maargoed heb een prima sporthorloge en fietscomputer. Een cadanssensor zit er ook zo op indien nodig.

QWIC MA8 Tour
Motor: Brose S-Drive middenmotor, 3-mode, 90Nm

Deze fiets trok eigenlijk vooral de aandacht omdat het de enige elektrische fiets was met een riem die beschikbaar was voor een proefrit. Ik heb hier maar een 2 a 3 km op gereden om even het gevoel van de riem te ervaren.

+/- Lekker duwtje in de rug bij wegrijden, maar had er meer van verwacht nadat ik 90 nm op de specs zag staan.
+ De riem voelde prima, maar aangezien de ondersteuning boven de 25 stopte vond ik het moeilijk inschatten of het nou echt veel lichter trapt dan een ketting. Ik ben nog niet overtuigd na deze rit.
- Bouwt tussen de 25 en 26 km/h duidelijk af in support, maar had niet het gevoel alsof hij helemaal stopte. Ik kon hem redelijk goed op 27-28 km/h houden.
-- Mijn gps gaf constant 2 km/h minder aan als snelheid dan het schermpje op de fiets. Dit terwijl het bij de andere 3 vrij goed overeen kwam. Dus in werkelijkheid stopte de ondersteuning al bij 23 km/h

Dit was de enige 'tegenvaller', maar dat kwam ook wel doordat ik daarvoor erg enthousiast was geworden over de MN7. De Bosch motor vond ik gevoelsmatig fijner en dat kwam vooral doordat die 5 ipv 3 standen had.

Conclusie

De Yamaha motor zal voor iemand die zelf niet snel de 25 km/h haalt, maar wel zelf wil blijven trappen prima bevallen. De Bosch Active Plus blijft naar mijn gevoel wat meer support 'onder water' geven waardoor je op hogere snelheden dan 25 km/h in ieder geval het extra gewicht gecompenseerd krijgt.
De Bafang voelde vergelijkbaar met de Bosch. Beiden wat pittiger in de ondersteuning en vallen niet (direct) compleet weg als je iets minder krachtig trapt. De Brose heb ik te kort op gereden om er een goede mening over te kunnen vormen. Het viel me vooral op dat die 90 nm minder merkbaar was dan verwacht.

Ik vond het eigenlijk wel jammer dat het vandaag zo'n mooie dag was. Een lekker tegenwindje was leuker geweest tijdens de test, want dat is nou net de situatie waarin ik voordeel hoop te halen uit een e-bike.
Ben zelf wel enthousiast over de QWIC. Volgens de FM zijn de MN7 en MN8 de enige 2 modellen van QWIC die standaard tot > 25 km/h gaan. Ik moet me nog verder verdiepen in deze fiets, maar zo op het eerste gezicht een prima optie. Ik had echt het gevoel dat ik weinig hoefde te doen en toch bijna 30 km/h ging wat voor mijn doel nu betekent dat ik zeer goed binnen een uur op werk kan zijn.
Ik volg, laat je zekre het vervolg weten?

Ik zit namelijk wat in dezelfde situatie.
dikke 3j geleden een Votani M1 gekocht, relatief weinig problemen mee gehad maar de batterij begint wat te slijten.
Ik ben dus ook al aan het rondkijken om toch zeker tegen volgende winter iets nieuws te hebben.

mijn 'probleem' is ook wat hetzelfde als jou, ik rij 24km enkel en met koersfiets lukt 28-29km/h zonder al te veel (tegen) wind maar mijn huidige fiets geeft ook 'wat extra' mee, die bouwt af aan 27 maar je kan nog makkelijk zelf meestampen en 30-31 is goed haalbaar.

Nu heb ik zelf ook al met enkele merken getest en kom met zelfde conclusie als jij, bij de meeste gaat hij echt hard aan 27km uit en wordt het wel echt lastig (door gewicht)

eigenlijk zoek ik dus ook iets zoals de qwic die net dat extra'tje heeft. (30-32 is eigenlijk ideaal) maar daarvoor hoef ik geen speedbike...

zelfbouw zonder enige kennis lijkt mij ook niet ideaal, zeker als er dan een probleem is.

en een batterij +500Wh is natuurljik gewenst (wat je bij normale ebikes toch niet altijd zo is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Repi3 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:13:
[...]

Nu heb ik zelf ook al met enkele merken getest en kom met zelfde conclusie als jij, bij de meeste gaat hij echt hard aan 27km uit en wordt het wel echt lastig (door gewicht)

eigenlijk zoek ik dus ook iets zoals de qwic die net dat extra'tje heeft. (30-32 is eigenlijk ideaal) maar daarvoor hoef ik geen speedbike...

zelfbouw zonder enige kennis lijkt mij ook niet ideaal, zeker als er dan een probleem is.
Ben wel benieuwd op welke fietsen jij gereden hebt en wat je ervaringen zijn.

Op dit moment heb ik de QWIC MN8 als meest serieuze optie op de lijst staan en ik wil de RD10 z.s.m gaan proberen. Op papier en gezien de reacties hier zou dat zeker een optie zijn aangezien die vrij makkelijk tot 35 km/h moet kunnen. Het is wel duidelijk een andere fiets. Heeft bv motor achter ipv midden.

Zelfbouw zou voor mij misschien leuk zijn om ernaast te proberen als hobbyproject. Ik heb er nu echter geen ervaring mee en zoek nu een betrouwbare oplossing voor dagelijks woon-werk verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
vandaag de trapas van mijn BBS01B gedemonteerd en weer gemonteerd en heb daarbij die twee moeren losjes vast gedraaid. Als ik echter op YouTube: Bafang freewheel replacement het filmpje bekijk dan zie je dat die gast behoorlijke veel kracht gebruikt. Is dat zo krachtig aandraaien daadwerkelijk nodig? Zelf heb ik het gevoel dat het losjes aandraaien van die moeren meer dan voldoende moet zijn want ik voel geen speling en daarbij zal losjes aandraaien niet veel wrijving voor de kogellagers opleveren, toch...........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Cupraatjesmaker schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:23:
Voor de ombouw en programmeer fanaten van de Bafang motoren kwam ik leuke sites tegen:
https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/
https://www.poweredride.c...ion-programming-resources

Weet iemand trouwens of de programmeerkabel voor de BBS01/BBS02/BBS03/BBSHD/etc

https://nl.aliexpress.com...ts-Motor/32878649385.html

Ook aangesloten kan worden op de nieuwere Bafang M400? Schijnt dat je met de programmeer software ook de andere motoren kunt aanpassen.

Vooral leuk om de speedlimiter er af te halen.
Van de Bafang Max Drive M400 (G330.250) zijn weinig voorbeelden te vinden van het programmeren, maar soms lees je positieve reacties:
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=93000

De Bafang Ultra Max Drive M620 (G510) is zeker te programmeren inclusief instellingen voor de torque sensor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:01
@beyazz06 : ik heb een Brinckers (le Mans): het frame van mijn fiets is prima. Super stijf. Fiets is verder ook wel goed gebouwd.
Ik heb met mijn fiets wat problemen met de (Magura) schijfremmen en dan loop je wel tegen een probleem aan bij Fietsenwinkel.nl: De service is stroperig en hun communicatie met de eigen lokale servicepartners ondermaats.
Hoewel ik dus best tevreden met de fiets, is de aankoop bij deze winkel waarschijnlijk wel eenmalig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Al een tijdje ben ik aan het het overwegen om zelf een elektrische fiets te 'bouwen', ik heb nog geen onderdelen besteld omdat ik nog geen geschikte fiets ben tegengekomen. Mijn plan was om een gebruikte fiets te kopen voor max € 600,- --> Nexus 8, Magura velgremmen, stevige bagage drager..

Daarbij wilde ik gaan kopen:
- TSDZ2 +/- 340,- + spul om deze te flashen, kom je ongeveer uit op € 400,-
- Hailong 17.5Ah accu: +/- €400,-
- Gereedschap: +/- 30,-

Alles bij elkaar zou het dan ongeveer uitkomen op +/- 1450,-.

Voor dat geld zou het best een prima fiets kunnen worden, alleen de motor blijft het zwakste onderdeel. Ik wil toch echt wel een torque sensor, dus liever geen BBS02/HD

Nu zie ik op premium bike 2 interessante aanbiedingen:

Batavus Razer Herenfiets N8 Zwart 400Wh
Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1829,-
Afbeeldingslocatie: https://www.fietsonline.com/media/catalog/product/b/e/be500226_ca7fb93942.jpg

Batavus Bryte E-Go N8 Herenfiets Titan-Mat 500Wh
Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1899,-
Afbeeldingslocatie: https://koops.biketotaal.nl/l/library/download/urn:uuid:5b4d660c-3fc3-4b2b-bd42-11cc865fe3b7/bryte_e-gor_500wh_h_grijs_be500299.1.jpg?color=ffffff&scaleType=2&width=750&height=470&ext=.jpg

Best interessante aanbiedingen, vooral als je daar nog een chip (€ 150,-) op plaatst.

Verschil zou dan ongeveer €550,- zijn met een DIY e-bike.
Wat denken jullie, wat is wijsheid? Toch DIY gaan? :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@Strider Persoonlijk zou ik voor kant en klaar gaan. De voorbeelden die je geeft zijn miz best goede.
Niet mijn voorkeur/smaak maar je hebt tenminste wel nieuw en dus garantie en (voorlopig) geen onvoorziene kosten die je bij een 2e hands frame en zelfbouw waarschijnlijk wel hebt.

Maar is het verstandig om zo'n chip te plaatsen? Garantie,verzekering in geval van ongeluk en je bent gewoon behoorlijk kwetsbaar, zeker als je nog harder dan verwacht gaat.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Laatst online: 14-09-2023
Strider schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:51:
Al een tijdje ben ik aan het het overwegen om zelf een elektrische fiets te 'bouwen', ik heb nog geen onderdelen besteld omdat ik nog geen geschikte fiets ben tegengekomen. Mijn plan was om een gebruikte fiets te kopen voor max € 600,- --> Nexus 8, Magura velgremmen, stevige bagage drager..

Voor dat geld zou het best een prima fiets kunnen worden, alleen de motor blijft het zwakste onderdeel. Ik wil toch echt wel een torque sensor, dus liever geen BBS02/HD

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1829,-
[Afbeelding]

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1899,-
[Afbeelding]

Best interessante aanbiedingen, vooral als je daar nog een chip (€ 150,-) op plaatst.

Absoluut voor de Razer gaan. Ben je in 1 keer klaar. Anders ben je afhankelijk van een aantal factoren: de fiets die je nog moet kopen, de montage en dan algehele afstelling van het geheel samen. Komen daar nog eens je eigen uren bij. En in mijn geval betekent het ook dat ik waarschijnlijk mijn eigen montage fouten moet herstellen...:)

In mijn geval had ik al een goede fiets (giant futuro met schijfremmen). Daar een voorwielmotor op laten zetten, 17 ah accu en we fietsen daarmee 38 km/u. Maar als ik geen goede fiets had gehad, had ik dat nooit zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Racing_Reporter schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:52:
[...]

Goh, nou denk ik ook om nog de stap erboven te pakken. Als ik afga op de specs: 480 vs 720 Wh. Dat bedrag wil ik er nog wel bijleggen, zeker als dat uiteindelijk betekent dat de batterij langer meegaat op de fiets, en langzamer ontladen wordt. Wat we willen proberen, is om het vermogen te tunen dat je in de ondersteuningsmodus 3/4 op de wettelijke toegestane snelheid zit van 25, waarbij je met 4/4 op max power zit voor de langste stukken in het buitengebied zonder zijweggetjes, en bergopwaarts. Dat je dan doorkan.

Tiny problem: de beste man zegt het niets als ik vraag wat de Trek T500 BMS aankan, dus ben nu aan het rondgooglen om te zien of er ergens een data sheet beschikbaar is. Mocht iemand iets weten, dan hoor ik het graag, en hou jullie op de hoogte! En ik ga er nog even bijzoeken wat een goede lader is hiervoor. Het apparaat die iemand hier had gepost waarmee hij langzamer laadde, wat goed was, voor de batterij, houd ik zeker in m'n achterhoofd. Tweakers for life >:)
Je kan ook een Meanwell ENC-120 / ENC-240 kopen. Ben je voor zes tientjes klaar. De programmer zou je van mij wel kunnen lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1829,-
[Afbeelding]

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1899,-
[Afbeelding]

Als je gaat chippen dan zou ik voor de fiets gaan die in dit geval de grootste accu heeft. Energieverbruik ligt echt een heel stuk hoger als je harder gaat fietsen. En houd er rekening mee, dat ze dit met het uitlezen van je fiets kunnen zien. Dus garantie kan wel een issue worden.
Kan ook wel een belangrijk punt zijn om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1829,-
[Afbeelding]

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1899,-
[Afbeelding]

Zonder enige vorm van twijfel voor een kant en klare e-bike gaan.

Als er wat mee is kan je makkelijker aanspraak doen op garantie en je hoeft zelf niet te klooien.
Wat is overigens je afstand enkele reis? (Ervan uitgaande dat het een woon-werk fiets is)

Als je harder wilt dan 25 km/u --> Gewoon doorsparen voor een speed pedelec. Heb zelf ook een tijdje met tuning gereden (Badass) en dat beviel niet:

- Onveilig gevoel omdat je niet verzekerd bent
- Accu gaat veel sneller leeg
- Motor gaf vaak foutmeldingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:18

RgR

Hebben jullie nog tips om vocht (of zeg maar gerust een hele laag water) in een standaard Bafang-display tegen te gaan? Na een regenbui ziet die van mij er zo uit. Dit kan nooit goed zijn, en dat blijkt ook wel omdat opeens ook de knoppen op hol zijn geslagen en willekeurig worden 'getriggerd'. Ik heb gelukkig garantie, maar ik zie op internet (en kreeg te horen van de verkoper) dat dit vaker voorkomt. Als het display straks is vervangen kan ik er op wachten dat dit dus nog een keer gebeurt. Hoe doen jullie dit? Fiets gewoon maar Altijd binnen zetten? Of een universeel hoesje er omheen? Of ben ik toch een uitzondering en kunnen displays daar in principe wel tegen? Het display zit vast gemonteerd dus kan in principe niet afgenomen worden en de fiets kan bij mij ook niet altijd binnen gestald worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OUi4Ug7.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:36
RgR schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:27:
Hebben jullie nog tips om vocht (of zeg maar gerust een hele laag water) in een standaard Bafang-display tegen te gaan? Na een regenbui ziet die van mij er zo uit. Dit kan nooit goed zijn, en dat blijkt ook wel omdat opeens ook de knoppen op hol zijn geslagen en willekeurig worden 'getriggerd'. Ik heb gelukkig garantie, maar ik zie op internet (en kreeg te horen van de verkoper) dat dit vaker voorkomt. Als het display straks is vervangen kan ik er op wachten dat dit dus nog een keer gebeurt. Hoe doen jullie dit? Fiets gewoon maar Altijd binnen zetten? Of een universeel hoesje er omheen? Of ben ik toch een uitzondering en kunnen displays daar in principe wel tegen? Het display zit vast gemonteerd dus kan in principe niet afgenomen worden en de fiets kan bij mij ook niet altijd binnen gestald worden.

[Afbeelding]
De naden dichtsmeren met siliconenkit? en een afwaterings gaatje boren in de onderkant

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Heeft er toevallig iemand nog input over het verzekeren van een zelfbouw ebike?

Ik ben momenteel mijn mountainbike aan het ombouwen en zou hem graag verzekeren tegen diefstal.

Als ik het recente artikel van de consumentenbond lees zou dit mogelijk moeten zijn. (Ik voldoe aan de wettelijke norm, begrenst op 250W, 25km/u)

Echter heb ik geen bon van mijn frame. Wel van de ombouwset.

https://www.consumentenbo...ts/fiets-elektrisch-maken

[ Voor 8% gewijzigd door [m]engineer op 20-02-2019 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
[m]engineer schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:27:
Heeft er toevallig iemand nog input over het verzekeren van een zelfbouw ebike?

Ik ben momenteel mijn mountainbike aan het ombouwen en zou hem graag verzekeren tegen diefstal.

Als ik het recente artikel van de consumentenbond lees zou dit mogelijk moeten zijn. (Ik voldoe aan de wettelijke norm, begrenst op 250W, 25km/u)

Echter heb ik geen bon van mijn frame. Wel van de ombouwset.

https://www.consumentenbo...ts/fiets-elektrisch-maken
Waarom heb je geen bon? Ik heb mijn ombouw fiets opgegeven als e-bike, met als aankoopwaarde de prijs van de fiets + motorset + accu

Hij is nog niet gestolen, dus verdere ervaring heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Dacuuu schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:36:
[...]

Waarom heb je geen bon? Ik heb mijn ombouw fiets opgegeven als e-bike, met als aankoopwaarde de prijs van de fiets + motorset + accu

Aangezien die kwijt geraakt is bij de verhuizing. Het frame is ook niet van noemenswaardige waarde. (Een giant rhincon van een aantal jaren oud. Maar fungeert nog prima.) Ik ga het dan maar verzekeren tegen aanschaf waarde van de motorset + accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikke87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-10 18:11
Na 2 jaar lang twijfelen en vooral wachten de goede fiets (met riem) heb ik vandaag een eerste elektrische fiets in mijn leven besteld.
Het is een Kalkhoff Endeavour 5B Belt 2019 geworden: https://tinyurl.com/y39ocb5y

Dank je voor de adviezen hier (oa Roffeltjes !)

Kleur: zwart-rood, al had ik liever groen gehad. Helaas was deze uitverkocht. Gelukkig heb ik zwart-rode fiets al binnen de 9 weken wat relatief snel is voor deze fietsen (de gewone zou 18 weken zijn!).

Daarnaast nog fietstas van racktime gekocht (op advies fietsenmaker TAS RT VIDA DUBBEL ZW/GRY) + gratis fietsband gekregen.
Kijk er al naar uit, hopen dat het weer tegen dan ook zo mooi is als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Dacuuu schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:36:
[...]

Ik heb iets soortgelijks gedaan bij Univé. Daar hebben ze wel dagwaarde berekent van de fiets omdat die al een paar jaar oud was. Voor de ombouwset hebben ze de nieuwwaarde gepakt. Verzekerd tegen schade/diefstal en pechhulp. Geen WA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 18:28
ikke87 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:39:
Na 2 jaar lang twijfelen en vooral wachten de goede fiets (met riem) heb ik vandaag een eerste elektrische fiets in mijn leven besteld.
Het is een Kalkhoff Endeavour 5B Belt 2019 geworden: https://tinyurl.com/y39ocb5y

Dank je voor de adviezen hier (oa Roffeltjes !)

Kleur: zwart-rood, al had ik liever groen gehad. Helaas was deze uitverkocht. Gelukkig heb ik zwart-rode fiets al binnen de 9 weken wat relatief snel is voor deze fietsen (de gewone zou 18 weken zijn!).

Daarnaast nog fietstas van racktime gekocht (op advies fietsenmaker TAS RT VIDA DUBBEL ZW/GRY) + gratis fietsband gekregen.
Kijk er al naar uit, hopen dat het weer tegen dan ook zo mooi is als nu.
Mooi ding, gefeliciteerd. Ging bij mij tussen deze en de Pegasus Tecaro Evo Nu-E. Ik heb uiteindelijk voor de Pegasus gekozen, maar wacht ook nog steeds op levering. Eerst was het week 9, nu verwachten ze week 16 |:( .

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:47
ikke87 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:39:
Gefeliciteerd, mooie fiets, heb zelf deze https://tinyurl.com/y5bqnhon ga je veel plezier aan beleven, deze fietsen rijden echt geweldig, perfecte balans ook in de bochten.

• bibabart
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-06-2023
Ik ben aan op zoek naar een e-bike voor woon-werk verkeer die onderhoudsvriendelijk is en ook eventueel gebruikt kan worden door mijn vrouw. De Qwic RD10 dames lijkt een prima optie en rijdt ook lekker.

Maar bij de fietsenmaker kwam ik ook een model tegen van VanDijck: De Juno. Deze is met riemaandrijving, bafang middenmotor en heeft standaard ook nog eens een grote accu van 650wh. Reed ook lekker met proefrijden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b2RN1JU.jpg

Ik heb alleen nog nooit van dit merk gehoord. Heeft iemand ervaringen met dit merk en/of dit specifieke model?

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-10 20:16

bert pit

asdasd

bibabart schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:48:
Ik ben aan op zoek naar een e-bike voor woon-werk verkeer die onderhoudsvriendelijk is en ook eventueel gebruikt kan worden door mijn vrouw. De Qwic RD10 dames lijkt een prima optie en rijdt ook lekker.

Maar bij de fietsenmaker kwam ik ook een model tegen van VanDijck: De Juno. Deze is met riemaandrijving, bafang middenmotor en heeft standaard ook nog eens een grote accu van 650wh. Reed ook lekker met proefrijden.

[Afbeelding]

Ik heb alleen nog nooit van dit merk gehoord. Heeft iemand ervaringen met dit merk en/of dit specifieke model?
Ik vermoed dat we in de fase zitten waar er nog uitstekende marges gemaakt worden op elektrische fietsen. Alleen ondervindt een fietsenhandelaar veel concurrentie op prijs en concurreert hij makkelijker door een eigen label te maken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• bibabart
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-06-2023
bert pit schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:11:
[...]

Ik vermoed dat we in de fase zitten waar er nog uitstekende marges gemaakt worden op elektrische fietsen. Alleen ondervindt een fietsenhandelaar veel concurrentie op prijs en concurreert hij makkelijker door een eigen label te maken.
Dat dacht ik eerst ook, maar het lijkt toch wel een merk te zijn dat bij diverse ketens en individuele fietsenmakers wordt aangeboden.

• [m]engineer
Vandaag mijn motor binnen gekregen :*)
Altijd leuk die bedrijven die hun website niet updaten 8)7

Op de website staat: aansluiting: Anderson
Dus ik dacht: mooi die kan direct aan de Grin controller.

Doe je de doos open
Dit is geen anderson:
http://i67.tinypic.com/2z6w20g.jpg
http://i65.tinypic.com/2mrgo5d.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door [m]engineer op 21-02-2019 16:02 ]

• Asomers
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-10 19:37
Hallo

met het werk hebben wij nu de mogelijkheid om aan fietsleasen te doen.

Ik ben dit eventueel aan het overwegen om een e-bike te leasen voor mijn woon-werk verkeer.
het gaat om een rit van 27km enkel, op het werk zijn er mogelijkheden tot laden.

Ik heb al naar enkele fietszaken geweest en heb al enkele fietsen op het oog

- Trek TM2+
https://www.trekbikes.com.../p/24239/?colorCode=black
- Giant Grand Tour E+1
https://www.giant-bicycles.com/be/grandtour-eplus-1-gts-2019

Ik had oorspronkelijk ook enkele Batavus ebikes op het oog, maar toen ik langsging bij de fietszaak raade hij mij meteen Trek aan ipv Batavus.

Zijn er in deze prijscategorie nog fietsen die jullie uit persoonlijke ervaring aanraden?
Ik vind op dit forum nameliijk niet zoveel over Trek en Giant.

Let op: ik ben woonachtig in België, fietsen zoals Sparta en Gazelle zijn hier niet zo gemakkelijk te verkrijgen, toch niet als je dicht in de buurt wil blijven van ofwel het werk ofwel de woning.
Batavus is hier wel makkelijk te vinden.

• wildcardxl
  • Laatst online: 23-05-2022
ArchiebaldNL schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:39:

Hierin het dorp bij de lokale fietsenhandelaren zijn 2 opties:
- Een gebruikte Gazelle (type zou ik zo niet weten) met 4282km en een nieuwe 400wH accu = €1550,-
- Een nieuwe Trenergy Everest met een 468wH Samsung accu = €1500,-

Iemand van hier bekend met Trenergy? Of heeft er iemand wellicht een andere suggestie voor ons? Qua fietsenmerk, waarvoor WEL of juist NIET te gaan? Een tip voor een goede zaak in de omgeving van Amsterdam/Almere/Weesp/Diemen/Hilversum mag ook.

Bij voorbaat dank alvast!
We zijn inmiddels een tijdje verder en ben benieuwd wat je van de Trenergy vind? Mijn vader heeft deze gisteren geleverd gekregen en hij spreekt mij wel aan, ik moet zelf iedere dag 22 kilometer fietsen en zou dan ook gaan voor de 468wH samsung accu. Deze heeft mijn vader ook maar deze heb ik nog niet kunnen testen en hij heeft er nog maar een keer op gefietst.

Iemand een mening over motor die er op zit of de overige onderdelen? Ik moest altijd een half uur in de auto zitten maar kan nu voor het eerst het fietsend doen.

• beyazz06
  • Niet online

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1829,-
[Afbeelding]

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1899,-
[Afbeelding]

Zag ik ook laatst, waardoor ik de brinckers niet besteld heb. Ga morgen als het lukt ff langs de winkel om proef te rijden. Mogelijk wordt het de Bryte, is voor vrouwtje, die houdt niet zo van sportief..

• mrpink83
  • Laatst online: 14-09-2023
Asomers schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:26:
Hallo

met het werk hebben wij nu de mogelijkheid om aan fietsleasen te doen.

Ik ben dit eventueel aan het overwegen om een e-bike te leasen voor mijn woon-werk verkeer.
het gaat om een rit van 27km enkel, op het werk zijn er mogelijkheden tot laden.

Ik heb al naar enkele fietszaken geweest en heb al enkele fietsen op het oog

- Trek TM2+
https://www.trekbikes.com.../p/24239/?colorCode=black
- Giant Grand Tour E+1
https://www.giant-bicycles.com/be/grandtour-eplus-1-gts-2019

Ik had oorspronkelijk ook enkele Batavus ebikes op het oog, maar toen ik langsging bij de fietszaak raade hij mij meteen Trek aan ipv Batavus.

Zijn er in deze prijscategorie nog fietsen die jullie uit persoonlijke ervaring aanraden?
Ik vind op dit forum nameliijk niet zoveel over Trek en Giant.

Let op: ik ben woonachtig in België, fietsen zoals Sparta en Gazelle zijn hier niet zo gemakkelijk te verkrijgen, toch niet als je dicht in de buurt wil blijven van ofwel het werk ofwel de woning.
Batavus is hier wel makkelijk te vinden.
Sorry, maar je zal er vast al over nagedacht hebben maar ik zou voor die afstand een SP nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
BasvanS schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 08:59:
[...]

Vandaag in mijn zoektocht naar een e-bike een proefritje gemaakt op de QWIC RD10. Met de wind die vandaag waait een prima dag om op de dijk langs de rivier te gaan fietsen met vol de wind tegen.

Belangrijkste verschillen met de QWIC MN7 waarop ik afgelopen weekend gereden heb en waar ik tot nu toe het meest enthousiast over was:
- Motor in achterwiel
- Derailleur ipv naafversnelling (10 vs 7 versnellingen)
- Sportieve zit vs Comfort houding
- Motor van QWIC zelf (45nm) ipv Bafang (80nm)
- Limiet van de ondersteuning van de RD10 kan eraf via een software setting. Argument van QWIC schijnt te zijn dat je op eigen terrein niet aan de wettelijke limiet van 25 gebonden bent.

Het zadel moest voor mij vrij hoog (slechts 1 framemaat beschikbaar en ik ben 1,85m) maar het past nog prima. Breed sportief stuur met druppelvormige handvaten waarop je voldoende steun vindt. Het zadel voelde in eerste instantie als een plank, maar na een minuut of 15 wennen zat het eigenlijk wel prima. De sportieve zithouding bevalt me ook goed.

De eerste keer dat ik op een fiets met motor in het achterwiel reed, dus even wennen. Waar de middenmotoren vrij vlot oppakken bij het wegrijden heeft deze fiets net iets langer nodig. Daardoor voelt het alsof je het eerste stukje bij het wegrijden dus (meer) zelf moet doen. Je voelt duidelijk dat het vanuit de achterkant van de fiets komt ipv via de trapas, maar daar kan ik wel aan wennen.
Als regelmatige gebruiker van een racefiets en MTB voelt de derailleur (Shimano SLX) met 10 versnellingen ook direct vertrouwd. Schakelen tijdens het fietsen ging prima.

Via een 'verborgen' menu kun je de limiet van 25 km/h eraf halen. Je krijgt dan ook ineens 6 ondersteuningsstanden ipv 4. Met de limiet kwam ik in stand 4 tot +/- 30km/h. Vergelijkbaar met de MN7 dus. Aangezien de optie om die limiet eraf te halen een belangrijke reden was om deze fiets te proberen heb ik die limiet er al snel af gehaald om eens te kijken wat deze fiets in huis heeft.
Daarin stelt hij zeker niet teleur. Eerst een stuk tegen de wind in waarbij ik +/- 35 km/h reed in stand 6 alsof ik op mijn gewone fiets +/- 20 reed zonder tegenwind. Op de terugweg zonder problemen 45+ km/h met de wind in de rug. De top die ik haalde was 50,2 km/h op vlakke weg met wind in de rug, stand 6/6 en volle bak bij trappen.

Conclusie:
Een e-bike voor de fietser die graag het gevoel wil houden dat hij/zij sportief bezig is. Voor de wat langere woon-werkafstand lijkt het een prima oplossing zonder een SP te willen kopen.

De lokale FM biedt de fiets aan voor 3400 euro in het oranje met 735 Wh accu en heeft hem ook nog eens op voorraad. Ik neig er momenteel naar om ervoor te gaan.
Ik begreep zo uit dit topic dat ik wel moet vragen om er een nieuw type trapas in te laten zetten. Eens kijken of ze dat zonder meerprijs doen.

• BasvanS
Farmerwood schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:22:
[...]

Vandaag in mijn zoektocht naar een e-bike een proefritje gemaakt op de QWIC RD10. Met de wind die vandaag waait een prima dag om op de dijk langs de rivier te gaan fietsen met vol de wind tegen.

Belangrijkste verschillen met de QWIC MN7 waarop ik afgelopen weekend gereden heb en waar ik tot nu toe het meest enthousiast over was:
- Motor in achterwiel
- Derailleur ipv naafversnelling (10 vs 7 versnellingen)
- Sportieve zit vs Comfort houding
- Motor van QWIC zelf (45nm) ipv Bafang (80nm)
- Limiet van de ondersteuning van de RD10 kan eraf via een software setting. Argument van QWIC schijnt te zijn dat je op eigen terrein niet aan de wettelijke limiet van 25 gebonden bent.

Het zadel moest voor mij vrij hoog (slechts 1 framemaat beschikbaar en ik ben 1,85m) maar het past nog prima. Breed sportief stuur met druppelvormige handvaten waarop je voldoende steun vindt. Het zadel voelde in eerste instantie als een plank, maar na een minuut of 15 wennen zat het eigenlijk wel prima. De sportieve zithouding bevalt me ook goed.

De eerste keer dat ik op een fiets met motor in het achterwiel reed, dus even wennen. Waar de middenmotoren vrij vlot oppakken bij het wegrijden heeft deze fiets net iets langer nodig. Daardoor voelt het alsof je het eerste stukje bij het wegrijden dus (meer) zelf moet doen. Je voelt duidelijk dat het vanuit de achterkant van de fiets komt ipv via de trapas, maar daar kan ik wel aan wennen.
Als regelmatige gebruiker van een racefiets en MTB voelt de derailleur (Shimano SLX) met 10 versnellingen ook direct vertrouwd. Schakelen tijdens het fietsen ging prima.

Via een 'verborgen' menu kun je de limiet van 25 km/h eraf halen. Je krijgt dan ook ineens 6 ondersteuningsstanden ipv 4. Met de limiet kwam ik in stand 4 tot +/- 30km/h. Vergelijkbaar met de MN7 dus. Aangezien de optie om die limiet eraf te halen een belangrijke reden was om deze fiets te proberen heb ik die limiet er al snel af gehaald om eens te kijken wat deze fiets in huis heeft.
Daarin stelt hij zeker niet teleur. Eerst een stuk tegen de wind in waarbij ik +/- 35 km/h reed in stand 6 alsof ik op mijn gewone fiets +/- 20 reed zonder tegenwind. Op de terugweg zonder problemen 45+ km/h met de wind in de rug. De top die ik haalde was 50,2 km/h op vlakke weg met wind in de rug, stand 6/6 en volle bak bij trappen.

Conclusie:
Een e-bike voor de fietser die graag het gevoel wil houden dat hij/zij sportief bezig is. Voor de wat langere woon-werkafstand lijkt het een prima oplossing zonder een SP te willen kopen.

De lokale FM biedt de fiets aan voor 3400 euro in het oranje met 735 Wh accu en heeft hem ook nog eens op voorraad. Ik neig er momenteel naar om ervoor te gaan.
Ik begreep zo uit dit topic dat ik wel moet vragen om er een nieuw type trapas in te laten zetten. Eens kijken of ze dat zonder meerprijs doen.
Echt een goeie keuze, breng je twijfel met betrekking tot de trapas gewoon ter sprake. Geef aan dat je wat gehoord heeft over een vervanging door een verbeterd type en ze gaan zeker wat voor je regelen, was bij mij geeen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tuppes
Omdat mijn BBS01B ermee gestopt was tijdens een fietstocht heb ik contact gezocht met PSWPower in China. Voor mij waren er twee opties, namelijk de motor opsturen naar hun of zelf op onderzoek gaan met behoud van garantie(mocht ik het euvel niet kunnen vinden). Nog diezelfde dag kreeg al toestemming van hun om met behoud van garantie zelf te inspecteren wat het probleem zou kunnen zijn. Nou, in een eerder bericht schreef ik al dat ik toch een beetje ongerust was over de hoeveelheid Mobil 28 ik in de secundaire aandrijving gepropt had. Nu weet ik dat je dat niet ongestraft vol kunt proppen. Op de foto’s 1 en 2 kun je zien hoe het vet zich heeft opgestapeld, net bij het punt waar het kleine tandwiel in het grote tandwiel aangrijpt. Daar achter zit de passcontroller in het motorhuis en daar zat een flinke sliert vet dat mogelijk de werking van de passcontroller blokkeerde of misschien wel kortsluiting maakte, foto 3. Na alles schoon gemaakt en weer gemonteerd te hebben werkte alles weer als voorheen. Achteraf ben ik blij dat ik met het goed vinden van PSWPower.com zelf mocht onderzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Anders had ik hem opgestuurd met als gevolg een flinke rekening voor het opsturen/retourneren en het repareren/schoonmaken.
Heb je ook een BBS01B dan zou ik je adviseren om de secundaire aandrijving niet te veel vullen met vet. Mogelijk dat andere Bafang motoren anders in elkaar zitten dan een BBS01B en kun je die wel volproppen met vet, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Eerst een stuk tegen de wind in waarbij ik +/- 35 km/h reed in stand 6 alsof ik op mijn gewone fiets +/- 20 reed zonder tegenwind. Op de terugweg zonder problemen 45+ km/h met de wind in de rug. De top die ik haalde was 50,2 km/h op vlakke weg met wind in de rug, stand 6/6 en volle bak bij trappen.
Dat klinkt inderdaad als mijn tijd zonder begrenzing met een Bosch motor.
Volgens mij heb je echt bakken met meer vermogen nodig om echt harder te gaan.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
BertV schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:18:
[...]

Dat klinkt inderdaad als mijn tijd zonder begrenzing met een Bosch motor.
Volgens mij heb je echt bakken met meer vermogen nodig om echt harder te gaan.
inderdaad. Ik haal 140 kilometer op 27 km/u
En 31km op 58 km/u

Ontgrenst is de motor 3 kilowatt. :+

[ Voor 5% gewijzigd door [m]engineer op 22-02-2019 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Zoals verwacht viel de vrouwtje voor de Batavus Bryte E-go. Ikzelf vond hem te licht sturen, voelde naar mijn idee een beetje fragiel. De Gazelle Orange C7+ HMB & Brickers Granville M8 stuurde mijn inziens beter, vrouwtje vond overigens van niet.

Ik merkte overigens best veel verschil tov de Bosch Active Line, de Bosch leek eerder/constant ondersteuning te geven terwijl de Yamaha pas ondersteuning gaf wanneer je wat druk/kracht zette op de pedalen. Heeft de Bosch wellicht geen krachtsensor? De ondersteuning die Yamaha gaf was overigens behoorlijk, die 80 nm voel je wel tov 40/48 nm bij de Bosch.

Helaas was wel de 400Wh uitverkocht, heb dus de 500Wh moeten kopen...

Heb hiernaast meteen verzekering bij genomen, wat uitgaat van de oorspronkelijke prijs a 2899 waarbij ik bij een premie uit kwam van 350 euro voor 3 jaar diefstal+schade. Is dit gangbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:36
beyazz06 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 21:01:
Zoals verwacht viel de vrouwtje voor de Batavus Bryte E-go. Ikzelf vond hem te licht sturen, voelde naar mijn idee een beetje fragiel. De Gazelle Orange C7+ HMB & Brickers Granville M8 stuurde mijn inziens beter, vrouwtje vond overigens van niet.

Ik merkte overigens best veel verschil tov de Bosch Active Line, de Bosch leek eerder/constant ondersteuning te geven terwijl de Yamaha pas ondersteuning gaf wanneer je wat druk/kracht zette op de pedalen. Heeft de Bosch wellicht geen krachtsensor? De ondersteuning die Yamaha gaf was overigens behoorlijk, die 80 nm voel je wel tov 40/48 nm bij de Bosch.

Heb hiernaast meteen verzekering bij genomen, wat uitgaat van de oorspronkelijke prijs a 2899 waarbij ik bij een premie uit kwam van 350 euro voor 3 jaar diefstal+schade. Is dit gangbaar?
Grappig. Bij ons was het andersom. Ik ben erg fan van de Yamaha motor die naar mijn gevoel instant veel kracht geeft. Terwijl ik de Bosch echt totaal niet voelde (misschien ga ik te snel en te hard :9).
Vrouw vond juist de Gazelle Bosch fijn 8)7

Helaas de 400Wh?!?! Ik zou erg graag de 500Wh hebben, mijn batterij moet ik 2x per dag opladen nu :+
Ik heb nergens de 500Wh kunnen vinden bij de fiets die ik kocht (Batavus Dinsdag). Alleen maar los en dan is die echt te duur.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
tuppes schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:14:
Omdat mijn BBS01B ermee gestopt was tijdens een fietstocht heb ik contact gezocht met PSWPower in China. Voor mij waren er twee opties, namelijk de motor opsturen naar hun of zelf op onderzoek gaan met behoud van garantie(mocht ik het euvel niet kunnen vinden). Nog diezelfde dag kreeg al toestemming van hun om met behoud van garantie zelf te inspecteren wat het probleem zou kunnen zijn. Nou, in een eerder bericht schreef ik al dat ik toch een beetje ongerust was over de hoeveelheid Mobil 28 ik in de secundaire aandrijving gepropt had. Nu weet ik dat je dat niet ongestraft vol kunt proppen. Op de foto’s 1 en 2 kun je zien hoe het vet zich heeft opgestapeld, net bij het punt waar het kleine tandwiel in het grote tandwiel aangrijpt. Daar achter zit de passcontroller in het motorhuis en daar zat een flinke sliert vet dat mogelijk de werking van de passcontroller blokkeerde of misschien wel kortsluiting maakte, foto 3. Na alles schoon gemaakt en weer gemonteerd te hebben werkte alles weer als voorheen. Achteraf ben ik blij dat ik met het goed vinden van PSWPower.com zelf mocht onderzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Anders had ik hem opgestuurd met als gevolg een flinke rekening voor het opsturen/retourneren en het repareren/schoonmaken.
Heb je ook een BBS01B dan zou ik je adviseren om de secundaire aandrijving niet te veel vullen met vet. Mogelijk dat andere Bafang motoren anders in elkaar zitten dan een BBS01B en kun je die wel volproppen met vet, dat weet ik niet.
Ik heb er ook wat Mobil ingesmeerd, maar gewoon een beetje met common sense, ik kijk elke keer verbaast als ik op youtube filmjes zie van mensen die alles vol blubberen tot aan het randje. Gelukkig was het bij jou zo gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Kodess schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:27:
[...]

Grappig. Bij ons was het andersom. Ik ben erg fan van de Yamaha motor die naar mijn gevoel instant veel kracht geeft. Terwijl ik de Bosch echt totaal niet voelde (misschien ga ik te snel en te hard :9).

Helaas de 400Wh?!?! Ik zou erg graag de 500Wh hebben, mijn batterij moet ik 2x per dag opladen nu :+
Ik heb nergens de 500Wh kunnen vinden bij de fiets die ik kocht (Batavus Dinsdag). Alleen maar los en dan is die echt te duur.
Helaas idd, afstand wat afgelegd wordt is namelijk niet zo heul veul. Pak 'm beet 10 km heen en weer, Die extra 100Wh voor 200 euro had ik dan ook graag in zak gehouden =] Maakt verder niet uit, vrouwtje is happy me is happy.

Nu alleen nog kijken hoe we een kinderzitje achterop kunnen fixen. Kabel van de accu loop langs de frame de motor in, een klem voor een zitje op de frame lijkt mij daarom niet gezond. In de winkel lieten ze nog beugels zien die op de bagagedrager vastgezet kan worden, waarop een kinderzitje weer op geklikt kan worden. Alleen was de vraag of dit niet gaat blokkeren bij het verwijderen van de batterij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
beyazz06 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 21:01:

Hoe was de demping van de monoshock van de Bryte?
Kodess schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:27:
[...]

Ik heb hiervoor Batavus nog gemaild, er kon kennelijk ook geen 500Wh op. Best jammer, want de Dinsdag is verder best een mooie fiets.

[ Voor 26% gewijzigd door Strider op 22-02-2019 23:06 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 23:04:
[...]

Hoe was de demping van de monoshock van de Bryte?
Ik ben tijdens de proefrit niet echt drempels tegengekomen om daar nu echt iets zinnigs over te zeggen. Als het goed is wordt de fiets wel snel bezorgd, ze hadden hem namelijk in voorraad. Zodra die binnen is, vertel ik je hier graag meer over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Ter info voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de Giant DailyTour E+. Die was gepland voor introductie rond deze tijd, maar is direct na introductie gecanceld begreep ik net van een Giant Store. De reden: gebrek aan productiecapaciteit en de grote vraag naar de al bestaande modellen (die ook wat goedkoper zijn en een veel groter afzetvolume hebben). De DailyTour staat nu gepland voor eind van dit jaar. Dus ik wacht nog wel ff. Voor mij de ideale combinatie van geometrie, middenmotor, beltdrive, naafversnelling, schijfremmen en frame-accu.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
[quote]Farmerwood schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:22:
. Aangezien de optie om die limiet eraf te halen een belangrijke reden was om deze fiets te proberen heb ik die limiet er al snel af gehaald om eens te kijken wat deze fiets in huis heeft.

Oke. Hoe haal je die limiet dan software matig eraf? Ik ben best wel geïnteresseerd in deze fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Door in het menu te gaan van de qwic kan je de snelheid instelling veranderen.
Is heel simpel te doen.

UIt de handleiding:

Instellingen menuDoor de ‘SET’ knop 2 seconden ingedrukt te houden komt u in het instellingen menu. Door kort op ‘SET’ te drukken kunt u tussen de verschillende instellingen switchen. Met de ‘PLUS’ en ‘MIN’ knoppen kunt u de waardes veranderen. Door de ‘SET’ knop langer ingedrukt te houden sluit u het instellingen menu.SET 1:

Snelheidsbegrenzer instellen U kunt met de ‘PLUS’ en ‘MIN’ knoppen de snelheidsbegrenzer instellen. Hiermee begrenst u de maximum snelheid waarop de motor ondersteuning geeft. Dit kan handig zijn als u liever op rustigere snelheden wilt blijven fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Vandaag gefietst met de speedchip 2 op een Bosch Active Line. Bevalt prima. Net een beetje extra power, veel actievere ondersteuning in de hogere standen. Ideaal.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Cupraatjesmaker schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:56:
Vandaag gefietst met de speedchip 2 op een Bosch Active Line. Bevalt prima. Net een beetje extra power, veel actievere ondersteuning in de hogere standen. Ideaal.
Todat je motor foutmeldingen gaat geven of je een ongeluk hebt.... De kans is klein maar hou het in je achterhoofd zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:47:
[...]

Todat je motor foutmeldingen gaat geven of je een ongeluk hebt.... De kans is klein maar hou het in je achterhoofd zou ik zeggen.
Die dingen hebben ook "toevallig" het geheugen van een olifant als het gaat om het vrijpleiten van de fabrikant.
Ik heb kort met zo'n ding gereden en ben bang dat het nog steeds zichtbaar is. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 21:36
Opvallend probleem waar mijn FM ook wat moeite bij lijkt te hebben. Dus ik hoor graag andere ideeën.

Ik heb een Cube Kathmandu Pro 500, deze heeft een Shimano Deore RD-M6000-SGS derailleur. Nu heb ik een Bikespeed pro om meer uit de motor te halen en ik heb er een lager verzet in laten zetten zodat ik goed kan mee blijven trappen en niet alleen op de motor 'leun'.

Nu merk ik dat het derailleur de ketting niet in dat laagste verzet kan houden op snelheid. Met de snelheid op Tour, 36+ km/pu en dan wat aanzetten en hij schiet steeds uit de versnelling. Erg vervellend. Als ik de minder hard meetrap en de motor laat trekken dan gaat het tot zeker 41km/pu goed. Maar dan is de batterij zo leeg.

Ideeën?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10 19:44

grass460

[DPC] Division_Brabant

kleinste tandwiel versleten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
BertV schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:26:
[...]

Die dingen hebben ook "toevallig" het geheugen van een olifant als het gaat om het vrijpleiten van de fabrikant.
Ik heb kort met zo'n ding gereden en ben bang dat het nog steeds zichtbaar is. :/
Ook voor de Yamaha motors?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Strider schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:23:
[...]

Ook voor de Yamaha motors?
Ik heb het over Bosch, maar ik heb bij de fietsenmaker een blik op de backoffice-software geworpen.
't Ding houdt zelfs bij hoe lang je in welke stand hebt gefietst in een taartdiagram.
|:(

Mijn fietsenmaker vertelde trots dat hij een (andere)klant een standje gaf omdat hij altijd turbo reed wat de slijtage verklaarde. Alsof dat niet zo zou moeten kunnen, maar dat krijg je dan.

https://docplayer.nl/5491...-diagnostic-software.html

Die foutcodes blijven er in staan. Ik ben de code vergeten, maar er is iets als "sensor beïnvloed".

Bosch heeft ervaring met sjoemelen... met criminelen pak je criminelen. :+

https://www.autobahn.eu/4...n-maakte-sjoemelsoftware/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Heeft iemand een idee of dit een universele connector is en hoe deze heet? Zoals je kunt zien is de negatieve pool niet bepaald fris meer en begint af en toe vermogensverlies te veroorzaken. Ik ga deze vervangen door een reserve connector, maar wil graag weer een nieuwe bestellen. De connector zit in een Reention Tigershark DS-6C battery case en Reention noemt deze PLA0050, maar daar kan ik niets mee.

Reention connector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 18:28
doek55 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:42:
Heeft iemand een idee of dit een universele connector is en hoe deze heet? Zoals je kunt zien is de negatieve pool niet bepaald fris meer en begint af en toe vermogensverlies te veroorzaken. Ik ga deze vervangen door een reserve connector, maar wil graag weer een nieuwe bestellen. De connector zit in een Reention Tigershark DS-6C battery case en Reention noemt deze PLA0050, maar daar kan ik niets mee.

[Afbeelding: Reention connector]
Is dat 2 pins of 5? Lijkt op een M12 variant.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Het is 2 pins. Pin 1, 2 en 3 zijn niet doorgestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 17:10
Ik heb sinds 2 weken een Kalkhoff Endeavour Advange 5.B met een Bosch Intuvia display. Ik merk dat als ik mijn fiets aan zet mbv het display dat hij zegt "Met fiets verbinden", om dan vervolgens weer uit te schakelen ("Tot ziens").
Als ik dit doe en de melding "Met fiets verbinden" verschijnt en ik druk vervolgens op + of -, dan blijft het display wel aan en verschijnt er "Performance line CX".
Ik lees in de handleiding dat het uitschakelen komt, omdat de boordcomputer/display accu onvoldoende spanning heeft.
Hoe laadt het display dan op, gebeurt dit niet tijdens het rijden/opladen fiets?
Wat kan er eventueel mis zijn met display/fiets?

[ Voor 0% gewijzigd door Prutsky op 25-02-2019 21:04 . Reden: autocorrect typo verbeterd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Vlassie1980 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:47:
[...]

BertV schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:26:
[...]

BertV schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:44:
[...]
Ik heb het over Bosch, maar ik heb bij de fietsenmaker een blik op de backoffice-software geworpen.
't Ding houdt zelfs bij hoe lang je in welke stand hebt gefietst in een taartdiagram.
|:(
Mijn fietsenmaker vertelde trots dat hij een (andere)klant een standje gaf omdat hij altijd turbo reed wat de slijtage verklaarde. Alsof dat niet zo zou moeten kunnen, maar dat krijg je dan.
https://docplayer.nl/5491...-diagnostic-software.html
Die foutcodes blijven er in staan. Ik ben de code vergeten, maar er is iets als "sensor beïnvloed".
De risico's zijn mij bekend. :+ Maar flauw gezegd: Laat een rechter maar aantonen dat ik op het moment van een "ongeluk" de chip actief had en wat mijn aandeel in de schuld is. ;w Ik kan ook 35 fietsen zonder ondersteuning.

Qua garantie weet je gewoon de risico's.
De statistieken/foutcode in de software zijn ook te wissen. Zie blz 26/27. Deze software+dongel is te koop maar dan moet je goed zoeken.

Pagina: 1 ... 88 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.