Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 86 87 88 Laatste
Acties:

• Heatonme
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Is het zo raar dat mijn oude Sparta RXS standaard 27,5/28 KM/h doet?
Ik lees hier iedereen over een harde 25 grens maar schijnbaar heb ik die niet en fiets makkelijk naar 28km, daarna merk je inderdaad een rem.

Maar mijn top is zelfs 40+ bult af wind mee maar dat vond ik niet comfortabel meer, boven de 35 merk je dat die daar niet echt op gebouwd is.

Cyanide & Happiness - Facebook & Privacy - Wear Sunscreen!

• wwwmarcel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13:03
Vlassie1980 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:05:
Collega van mij wil ook een e-bike kopen voor zijn woon-werkverkeer. Gaat om een enkeltje van 23 km.

Heb al heel veel voor hem zitten zoeken met de kennis die ik heb.
Hij is 1.99 meter, dus grote framemaat benodigd.

Ik ben 195 en heb de giant quick-e, misschien iets duurder, maar volgens mij beter oa 500watt

• Christiano007
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:34

Christiano007

Ich bin der champion

dcl! schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:54:
[...]

Ik begrijp je punt, maar ik ga er niet helemaal in mee. Tussen de 25-30 is gewoon een fijne snelheid, wat je op een gewone fiets ook liefst zou fietsen (bij wind mee, prettig asfalt/ondergrond etc).

De 25km grens zit gewoon op een vervelende snelheid, iedereen die gewend is flink door te fietsen op een gewone fiets zal hier tegen aan lopen.

De eerste keer dat ik een proefrit deed op de e-bike van mijn vader, jaren geleden, heb ik serieus omgekeken of iemand aan mijn fiets hing: het voelde zoals vroeger op het schoolplein, als je vriendjes op de rolschaats vooruit trok op de fiets, en er kwam er nog 1 extra aan hangen.
Kan ik mij helemaal in vinden.
Ik fiets van mijzelf best hard, met de testrit zat ik met gemak aan de grens van de ondersteuning.

Een speedclip lijkt me ook wel iets, maar die kun je niet instellen tot een maximum. Anders zou het ideaal zijn om die op 35 te zetten of iets lager.

Is het trouwens mogelijk om de software zelf te updaten van Bosch, of moet je daarvoor echt naar de fietsenmaker?

Christiano007 wijzigde deze reactie 03-02-2019 15:52 (5%)

Ter land, ter zee en in de kroeg

• ColdDark
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 03-02 15:53
Bikespeed verkoopt ze die je op wens kan instellen.

• Opperpanter2
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16:55
Heatonme schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:20:
Ik lees hier iedereen over een harde 25 grens maar schijnbaar heb ik die niet en fiets makkelijk naar 28km, daarna merk je inderdaad een rem.

Maar mijn top is zelfs 40+ bult af wind mee maar dat vond ik niet comfortabel meer, boven de 35 merk je dat die daar niet echt op gebouwd is.
Van de wetgever mag je 10% afwijking hebben, dus veel motoren zijn ingesteld/gebouwd op 27km/h.

• Opperpanter2
[...]

Ik begrijp je punt, maar ik ga er niet helemaal in mee. Tussen de 25-30 is gewoon een fijne snelheid, wat je op een gewone fiets ook liefst zou fietsen (bij wind mee, prettig asfalt/ondergrond etc).

De 25km grens zit gewoon op een vervelende snelheid, iedereen die gewend is flink door te fietsen op een gewone fiets zal hier tegen aan lopen.
Exact dit. Mijn fietsen kunnen 45km/h maar dat rijd ik eigenlijk nooit. Rijd meestal 30-35.

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 20:34

Bult af wind mee moet je ook wel 40+ kunnen halen als de motor niks doet. Ik fiets dat ook wel eens op vlakke weg, geen wind, geen motor. Bult af met wind mee kan nog veel harder, ook zonder motor. Heb eens 56 km/h gedaan op de "stadsfiets". Dat was ook eenmalig. Bij latere keren op datzelfde punt nog wel de 50 aangetikt, maar niet verder doorgetrokken; het voelt niet helemaal goed.
Gisteren de Bulls Green Mover even een beetje schoongemaakt met een emmer en spons.
Ik schrok vooral van de roestvorming op ketting en cassette, pekel is echt funest en binnen no time is alles bruin.

Ingesprayed met WD40 en daarna ook even schoongemaakt met oude theedoek. Ondanks al die roest op de ketting blijft hij wel gewoon lekker fietsen zonder overslaande ketting etc....

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 19:35
Meeste is vliegroest. Zolang je maar blijft schoonmaken.

Mijn huidige tandwielset is eigenlijk ook versleten maar de sneeuw nog niet heb ik zo het idee

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 08:24
Dit is alleen niks nieuws, al decennia lang een punt bij snorfietsen. Heeft vooral met de onderlinge snelheden op het fietspad te maken: de meeste fietsers kachelen relaxed rond 15 km/u rond, als je daartussen (snor)fietsen neerzet die harder dan 25 gaan dan zit je met de veiligheid - ook al is het voor een fietser in zijn eentje aan de lage kant.

Duw je ze de rijbaan op (zie Amsterdam), dan is het weer onzinnig om in de snorfiets categorie te blijven hangen, en is het voor de fietser vooral logisch om voor de 45 km/u brom categorie te gaan.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 04-02-2019 13:38 (5%)

specs

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:11
Vlassie1980 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:39:
Gisteren de Bulls Green Mover even een beetje schoongemaakt met een emmer en spons.
Ik schrok vooral van de roestvorming op ketting en cassette, pekel is echt funest en binnen no time is alles bruin.

Ingesprayed met WD40 en daarna ook even schoongemaakt met oude theedoek. Ondanks al die roest op de ketting blijft hij wel gewoon lekker fietsen zonder overslaande ketting etc....
Neem van KMC een EcoProTeQ (EPT) ketting. Ik heb nog nooit roest gezien op mijn ketting.

• javami
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14-02 13:23
Heeft er hier iemand ervaring met het inbouwen van een GPS tracker (Yamaha X94)? Het lijkt me leuk en handig om automatisch mijn ritten te registeren en het lijkt me ook handig voor als ie door iemand wordt meegenomen die niet de sleutel heeft ;)

Gek genoeg kan ik niet veel vinden, behalve iets uit Duitsland met te hoge kosten en al ingebouwde trackers bij bijvoorbeeld Sparta. Verder zijn er oplossingen met trackers uit China die veel te duur worden aangeboden en met maandelijkse kosten.

Ik heb zelf al een tracker gekocht die voldoet, kan aangesloten worden op 12V; backup battterij er in en deze stuurt de gegevens naar mijn eigen server. Maar misschien is er hier een tweaker die dit wiel al heeft uitgevonden?

• nickstje84
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 07-02 21:52
Goeiedag,

Ik ben al een tijdje het forum aan het volgen omdat ik interesse heb in een ebike van "Jools",(meer bepaald de "fat bike", ik vroeg me af of hier al iemand ervaring mee heeft?

http://www.joolsbikes.com/technische-fiche-fat-bike/

• Opperpanter2
javami schreef op maandag 4 februari 2019 @ 18:14:
Heeft er hier iemand ervaring met het inbouwen van een GPS tracker (Yamaha X94)? Het lijkt me leuk en handig om automatisch mijn ritten te registeren en het lijkt me ook handig voor als ie door iemand wordt meegenomen die niet de sleutel heeft ;)

Gek genoeg kan ik niet veel vinden, behalve iets uit Duitsland met te hoge kosten en al ingebouwde trackers bij bijvoorbeeld Sparta. Verder zijn er oplossingen met trackers uit China die veel te duur worden aangeboden en met maandelijkse kosten.

Ik heb zelf al een tracker gekocht die voldoet, kan aangesloten worden op 12V; backup battterij er in en deze stuurt de gegevens naar mijn eigen server. Maar misschien is er hier een tweaker die dit wiel al heeft uitgevonden?
Wat heb je nu dan en wat houd je tegen om die te gaan gebruiken?

• javami
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14-02 13:23
Opperpanter2 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:34:
[...]

Wat heb je nu dan en wat houd je tegen om die te gaan gebruiken?
ik heb nu een losse tracker, die moet dus nog ingebouwd. Ik moet dan nog stekkertjes en dergelijk regelen, dus vandaar dat ik mij afvroeg of er niet meer tweakers wat hebben ingebouwd.

• Cupraatjesmaker
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 13-02 14:55
ColdDark schreef op zondag 3 februari 2019 @ 15:53:
Bikespeed verkoopt ze die je op wens kan instellen.
En dat is dus niet helemaal correct. Zij verzegelen de USB poort en hebben hun eigen software. Dit doen ze om hun garantie te kunnen blijven geven. Je zult dus aan hen moeten zeggen hoe je hem wil hebben. Zelf aanpassingen doen is verlies garantie.

In Duitsland zit een zaakje die wel 2 jaar garante geeft en de USB poort gewoon beschikbaar heeft. Die kan je dus gewoon naar wens aanpassen.
Dit is de link: https://www.ebiketuning.com/

Cupraatjesmaker wijzigde deze reactie 05-02-2019 12:02 (9%)

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 11:49

BertV

R-L48

TIP; als je weet dat een bepaald weggedeelte zo glad is dat je beter kunt gaan lopen...

....ga dan lopen. ;w
Ik heb nu de knieën van een schooljongen, fiets lijkt vrijwel ongedeerd.
BertV schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:14:
TIP; als je weet dat een bepaald weggedeelte zo glad is dat je beter kunt gaan lopen...

....ga dan lopen. ;w
Ik heb nu de knieën van een schooljongen, fiets lijkt vrijwel ongedeerd.
Ouch, die ervaring heb ik vorige maand ook gehad.
- Rechterschoen kapot
- Gat in spijkerbroek
- Handvat rechts beschadigd
- Trapper rechts beschadigd
- Remhendel rechts beschadigd
- Bagagedrager rechts beschadigd

Nergens was het glad behalve op dat ene bruggetje waar ik altijd volgas overheen ga :+

Ik kan de fiets morgen brengen voor reparatie. Kleding was eigen risico.

• BertV

BertV

R-L48

Dat klinkt inderdaad als een val met hogere snelheid.
Bij mij ging het iets boven stapvoets.

- schamp op derailleur (lijkt niet verbogen)
- schamp op handvat
- schamp op trapper

BertV wijzigde deze reactie 05-02-2019 13:41 (6%)

BertV schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:58:
Dat klinkt inderdaad als een val met hogere snelheid.
Bij mij ging het iets boven stapvoets.

- schamp op derailleur (lijkt niet verbogen)
- schamp op handvat
- schamp op trapper
Was inderdaad met een gangetje van ongeveer 30 km/u.

• ArchiebaldNL
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 12-02 08:08
Allen, ik zou jullie graag om wat meningen/ervaring en tips willen vragen voor de aanschaf van een elektrische woon-werk fiets voor mijn vrouw.

Onze situatie:
- Zij mag een fietsplan doen van haar werk, voor €1500,- Dit gaat d.m.v een aankoopbon. Dus, met enige creativiteit zou zelfs een particuliere fiets kunnen.
- Woon-werk is 11km enkele rit.
- Voorkeur voor een middenmotor.
- Iets bijleggen van onze kant is geen probleem (Laten we zeggen, +/-€250/500,-)
- 57cm framehoogte, ze is 185cm lang.

Wat we tot nu hebben gedaan is dat we naar Fietsenwinkel.nl Almere zijn geweest en daar proefhebben gereden, beide, op een voorwiel en midden-motor fiets, vandaar nu onze voorkeur voor de laatste. Na een gesprek met die verkoopster hebben we daar vrij impulsief een tweedekansje gekocht van het model waarop we gefietst hadden.

De Brinckers Bretagne M8, met 215km erop. €1630,- inclusief uitgebreide garantie en 2 servicebeurten. Na ontvangst van de bon en aflevering van de fiets was er al wat "onenigheid" onderling, volgens ons had de verkoopster gezegd dat er een grotere accu in zou zitten, terwijl wij de basisaccu ontvingen.

Echter na de eerste woon-werk rit blijkt hij nu dus niet goed te schakelen. Het mechanisme blijft klikken van de 6 naar 7 en het duurt aanzienlijk voordat hij opschakelt. Als het al gebeurd.

Hierdoor zijn wij er wel klaar mee en hebben net een retouraanvraag gedaan. Maar nu?

Hierin het dorp bij de lokale fietsenhandelaren zijn 2 opties:
- Een gebruikte Gazelle (type zou ik zo niet weten) met 4282km en een nieuwe 400wH accu = €1550,-
- Een nieuwe Trenergy Everest met een 468wH Samsung accu = €1500,-

Iemand van hier bekend met Trenergy? Of heeft er iemand wellicht een andere suggestie voor ons? Qua fietsenmerk, waarvoor WEL of juist NIET te gaan? Een tip voor een goede zaak in de omgeving van Amsterdam/Almere/Weesp/Diemen/Hilversum mag ook.

Bij voorbaat dank alvast!

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 14:46
Helpt niet, maar goh, iemand van Fietsenwinkel.nl die je een Brinckers aansmeert... :P Boeven zijn het.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• ArchiebaldNL
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 12-02 08:08
Ja ik weet het. :( heb er ondertussen ook eea over gelezen. Bv ook de uitslag van de testen met Brinckers.

Daarom ook het eerlijke, impulsief. Nu eens zien hoe ze, fietsenwinkel, de afhandeling gaat doen. Ook qua afschrijving. Want bij meer dan 5km gaan ze dat berekenen....

Ben er bang voor.

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:54
Na veel lezen ben ik van plan om een Bafang BBS02B kit te gaan kopen, ik twijfel alleen nog over de accu. Enige aanraders? :)

BlaBlaBla

• Tafkar
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17:53

Tafkar

3600 Wp

Strider schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:18:
Na veel lezen ben ik van plan om een Bafang BBS02B kit te gaan kopen, ik twijfel alleen nog over de accu. Enige aanraders? :)
Deze:
https://nl.aliexpress.com...productList_2747657.pic_1

of deze:
https://nl.aliexpress.com...8148356.13.5b252fefH2SJ4c

of deze:
https://nl.aliexpress.com....8148356.7.42226f3c7mWedB

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17:56

Ik fiets met mijn Brinckers Bretagne met Bafang middenmotor ook makkelijk 28\29 kilometer, daarboven valt alleen de ondersteuning uit en dat voel je pas bij wind tegen of berg op.
Mijn top was 48km berg af 😉

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

De ene fabrikant leeft de regels wat strikter na als de andere. Toen ik nog een Merida met Bosch midden motor had werd ik door elke Qwic of Koga ingehaald. Die lopen standaard 28km/u terwijl Bosch al eerder afbouwt en de snelheid ook nog eens niet klopt.

• Strider

BlaBlaBla

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Strider schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:47:
[...]

Thanks, Hailong accu's met Sanyo cells zijn dus prima?

Ik ben zelf ook nog wat gaan verder zoeken, ik wil namelijk invoerkosten voorkomen :+

Hailong Batterij 36 V 15Ah Elektrische Fiets Lithium-ion batterij 14.5Ah 36 V 500 W E-Bike Batterij + lader
€ 250,--

Hailong E-Bike Batterij 48 v 17.5Ah Li-Ion elektrische fiets Batterij met USB voor Bafang BBS02 BBSHD 48 v 750 w 1000 w Motor
€ 430,-

Verschil van € 180,-, is het dat ook waard? Ik heb hier nog niet veel kaas van gegeten.
Welke BBS02 ga je bestellen? Er zijn verschillende voltages!

Ik zou voor de 48V versie gaan.

Deze wordt geleverd uit DE en dus geen extra kosten:

https://nl.aliexpress.com....8148356.7.42226f3c7mWedB

• Strider
De 48v, met shipping vanuit Duitsland.
Ah, mijn tweede accu was inderdaad maar 36v, dat gaat dus niet werken thanks.
Dus dan moet ik kiezen tussen de 17.5Ah en de 14.5Ah variant.

Ik begin me alleen af te vragen of ik niet liever voor een Tongsheng TSDZ2 setup zou willen gaan. Ik vraag me gewoon af hoe dat fietst op een Bafang motor. Zover ik heb kunnen lezen hoef je eigenlijk alleen maar je pedalen licht te bewegen en je motor gaat al richting een bepaald vermogen met de daarbij horende snelheid.
Eigenlijk zijn je pedalen dan meer voor de looks.

Hoe ervaren jullie het fiets gevoel op de Bafang motor? Stel je moet wat snelheid inhouden, kun je dan makkelijk je snelheid doseren zonder te werken met een throttle?
Hoeveel kracht zetten jullie in de praktijk zelf nog bij?

BlaBlaBla

• Radeoxx
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13-02 13:20
Tahref schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 00:31:
[...]

De remmen heb ik zelf in het begin goed moeten stellen maar daarna nooit problemen gehad.
Wat voor problemen heb je gehad waardoor je 200 euro heb moeten uitgeven?
Excuses voor de late reactie, ik heb even de bonnetjes erbij gepakt:

- Remblokjes vervangen achter (2x)
- Remblokjes vervangen voor (2x)
- Afstemmen remmen (2x) (remschrijven zijn al erg scheef, afstemmen gaat lastig)
- Groter tandwiel voor plaatsen ivm zeer verregaande slijtage kleinste tandwiel achter (ketting sloeg iedere keer 'over' (tandjes gesleten)

Ik heb er iemand naar laten kijken en de trapsensor blijkt defect te zijn. Vandaar dat hij niet meer 'ondersteunt'. Ik heb Ancheer gemaild of ze een nieuwe trap sensor kunnen sturen, maar kreeg in een autoreply terug dat ze tm 10 februari afwezig zijn ivm Chinese New year. Ik hoop dat ze een trapsensor kunnen opsturen of dat ze überhaupt reageren. Anders is de fiets zo goed als waardeloos. Een ander systeem met andere trapsensor zal arbeidsintensief zijn volgens de fietsenmaker.

Radeoxx wijzigde deze reactie 06-02-2019 14:11 (5%)

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12-02 19:59
Strider schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:11:

Antw:
dat valt wel mee, er is duidelijk snelheidsverschil tussen minder en meer krachtig trappen.

Hoe ervaren jullie het fiets gevoel op de Bafang motor? Stel je moet wat snelheid inhouden, kun je dan makkelijk je snelheid doseren zonder te werken met een throttle?
Hoeveel kracht erbij? Dat is natuurlijk heel persoonlijk, de een trapt mee en de andere gaat op de trappers staan tydens het trappen, met een aanzienlijk snelheidsverschil tussen beide opties.

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 19:35
Radeoxx schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:10:
[...]

Excuses voor de late reactie, ik heb even de bonnetjes erbij gepakt:

- Remblokjes vervangen achter (2x)
- Remblokjes vervangen voor (2x)
- Afstemmen remmen (2x) (remschrijven zijn al erg scheef, afstemmen gaat lastig)
- Groter tandwiel voor plaatsen ivm zeer verregaande slijtage kleinste tandwiel achter (ketting sloeg iedere keer 'over' (tandjes gesleten)

Ik heb er iemand naar laten kijken en de trapsensor blijkt defect te zijn. Vandaar dat hij niet meer 'ondersteunt'. Ik heb Ancheer gemaild of ze een nieuwe trap sensor kunnen sturen, maar kreeg in een autoreply terug dat ze tm 10 februari afwezig zijn ivm Chinese New year. Ik hoop dat ze een trapsensor kunnen opsturen of dat ze überhaupt reageren. Anders is de fiets zo goed als waardeloos. Een ander systeem met andere trapsensor zal arbeidsintensief zijn volgens de fietsenmaker.
Hoe ziet die sensor er uit dan? Kijk anders eens bij fietsunie of je een gelijkwaardige sensor kan krijgen.

Of anders op alie kan me niet voorstellen dat ze een speciale sensor gebruikt hebben voor die fiets.

Torched wijzigde deze reactie 06-02-2019 18:38 (4%)

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Strider schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:11:
De 48v, met shipping vanuit Duitsland.
Ah, mijn tweede accu was inderdaad maar 36v, dat gaat dus niet werken thanks.
Dus dan moet ik kiezen tussen de 17.5Ah en de 14.5Ah variant.

Ik begin me alleen af te vragen of ik niet liever voor een Tongsheng TSDZ2 setup zou willen gaan. Ik vraag me gewoon af hoe dat fietst op een Bafang motor. Zover ik heb kunnen lezen hoef je eigenlijk alleen maar je pedalen licht te bewegen en je motor gaat al richting een bepaald vermogen met de daarbij horende snelheid.

Ik heb de BBS01B, maar ik moet wel degelijk flink mee fietsen (afhankelijk van de gekozen stand). Ik heb wel de standaard instellingen aangepast. De verschillende standen bepalen, na de aanpassingen, met hoeveel vermogen de motor meehelpt maar beperken niet de snelheid. Standaard heeft een lagere stand ook een lagere snelheid, waardoor je dus een hoge stand (met dus veel hulp) moet kiezen als je wat harder wil gaan. De aanpassingen geven een heel natuurlijk gevoel van fietsen (beter dan de Bosch middenmotor van de andere fiets waar ik wel eens op zit).

De motor helpt me ongeveer 10 km extra snelheid te geven. Wanneer ik kracht zet voor 15 km/u ga ik ongeveer 25 km/u, bij 25 km/u aan kracht dus ongeveer 35 km/u. Ik fiets normaal rond de 30 km/u, dit is nog een snelheid waarbij ik me veilig voel.

NB Ik gebruik geen throttle (niet echt nodig vind ik)

• Frost_Azimov
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:51
Strider schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:47:
[...]

Thanks, Hailong accu's met Sanyo cells zijn dus prima?

Ik ben zelf ook nog wat gaan verder zoeken, ik wil namelijk invoerkosten voorkomen :+

Hailong Batterij 36 V 15Ah Elektrische Fiets Lithium-ion batterij 14.5Ah 36 V 500 W E-Bike Batterij + lader
€ 250,--

Hailong E-Bike Batterij 48 v 17.5Ah Li-Ion elektrische fiets Batterij met USB voor Bafang BBS02 BBSHD 48 v 750 w 1000 w Motor
€ 430,-

Verschil van € 180,-, is het dat ook waard? Ik heb hier nog niet veel kaas van gegeten.
Ik heb een bbs02 en een bbshd, en fiets er al een paar jaar mee; wat observaties:

1. unitpackpower = prima leverancier, ik heb er ook batterijen van. Uit Duitsland = binnen een paar dagen thuis... nog een voordeel. Ik heb gelijk twee accus gekocht die ik afwissel.
2. BBSHD is degelijker dan de BBS02 (al interne tandwielen moeten vervangen)
3. Niet dat duimgaspedaaltje monteren; niet alleen opvallend illigaal, maar ook slecht voor je tandwielen omdat het snel optrekken in de hand werkt.
4. standaard tandwiel van bafang snel vervangen voor een degelijk tandwiel van je fietsenmaken, ik heb een 53 tands standaard tandwiel op een 'houder' gemonteerd met behulp van een spider adapter: https://nl.aliexpress.com...-41fa-8fab-aa5aed7d0f20-0
6. de bbshd kan ook met 52 volt omgaan (heb ik dus) met 17 Ah haal ik zo'n 80KM
7 max speed = 60km/h met wind mee, fijn fietsen is tussen de 30 en 35.
8 koop gelijk wat y cables, remmen etc. extra, die ga je echt wel eens willen vanvangen, en dan zul je zien dat je ze niet meer kan krijgen. (en kosten nu geen drol). Dit zijn je 'consumables'
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dSSIPfa
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dSSIPfa
9 schijfremmen!!!! op je fiets.
10 Stevige sidemirrors: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dj8rkcT
11 Goede, horzontale display: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dj8rkcT
(de oude versie met oranje knop had een slechte klok, maar deze is wel OK) Er is natuurlijk ook een verticale, maar die heeft iedereen al ;-)
12: koop gelijk GOEDE kettingen, zijn wat duurder, goedkopere kettingen trek je snel te lang, en dan kun je gelijk je tandwielen vervangen (zie duimgaspedaltje ;-) Ik heb goede ervaringen met het merk KMC
13 koop bij je batterij gelijk een tweede oplader, een paar tientjes en je kun nu ook op je werk opladen...
14 cellen: sanyo, panasonic, samsung, LG. maar nog belangrijker: een goede leverancier, waar je goede dingen over leest.

Ik hoop dat ik je hiermee wat op weg help...

ohja... wees voorzichtig: je gaat een keer vallen/knallen dus wees daarop voorbereid. (ben benieuwd of er hier iemand in het forum is die binnen een jaar niet eens wat heeft gehad ;-) Het is gewoon net ff wat sneller dan je gewend bent...

Frost_Azimov wijzigde deze reactie 06-02-2019 21:36 (8%)

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14-02 09:08
ArchiebaldNL schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:39:

Iemand van hier bekend met Trenergy? Of heeft er iemand wellicht een andere suggestie voor ons? Qua fietsenmerk, waarvoor WEL of juist NIET te gaan? Een tip voor een goede zaak in de omgeving van Amsterdam/Almere/Weesp/Diemen/Hilversum mag ook.

Bij voorbaat dank alvast!
Ik zou met een e-bike beetje voorzichtig zijn met een onbekend merk. Niet vanwege de kwaliteit (die hoeft niet beter of slechter zijn), maar omdat je met e-bikes nogal afhankelijk kan zijn van nazorg door de fabrikant. Ik zou ook niet 1-2-3 voor een tweedehands model kiezen, zeker niet voor dat geld.

Betreft fietsenmakers in die regio, ik heb je een PB gestuurd met een fietsenmaker die ik wel vertrouw. Er zijn er ongetwijfeld meer goede zaken in die regio, maar ik ken helaas vooral slechte fietsenmakers :X

Dan in het algemeen: 1.85 is vrij lang voor een vrouw, afhangend van haar gewicht en kracht zou ik niet voor een ultralage instap gaan, maar eerder voor een mixte frame (middelhoge instap) gaan. Om maar aan te geven; ik ben 1.71 en 71kg met kleding aan en merk direct of ik een herenfiets of damesfiets onder mijn kont heb. Damesfietsen zijn per definitie minder stijf.

Ook krijg je met damesfietsen al heel snel een "rechtop" houding, juist bij de grotere maten. Grof gezegd schaalt de lengte van een fiets niet genoeg mee. Omdat een herenframe meestal langer is heb je daar iets minder last van. Omdat sportievere (dames)modellen ook wat langer gebouwd zijn is dat in mijn ogen een beter idee. Misschien houdt je vrouw van rechtop fietsen, maar iets meer voorover gebogen heeft erg veel voordelen (lange termijn comfort en stabiliteit/gewichtsverdeling).

• Racing_Reporter
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18:06

Racing_Reporter

Mediaproducent

doek55 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:33:
[...]

Een 320Wh revisie accu voor € 475 is flink aan de prijs en waarschijnlijk nog steeds te klein om langdurig voldoende vermogen te leveren voor hogere snelheden. Op hoeveel ampère is de BMS begrenst? Een nieuwe 468Wh accu incl. bagagerek heb je al voor € 219 thuis. Beter neem je een zo groot mogelijke accu, want capaciteit heb je nooit genoeg.

De slijtage van de ketting hoef je je geen zorgen over te maken bij achterwielaandrijving, maar hoe minder versnellingen met een derailleur hoe beter (ivm breedte ketting). Bij een middenmotor zou ik altijd voor een naafversnelling gaan, want een single speed (1/8") ketting is een stuk breder dan een derailleur ketting.

[...]

Had ik ook veel last van met de Schwalbe Energizer, maar met de Continental Top Contact Winter II geen last meer van. Aan de onderkant is een spatlap wel noodzakelijk.
Goh, nou denk ik ook om nog de stap erboven te pakken. Als ik afga op de specs: 480 vs 720 Wh. Dat bedrag wil ik er nog wel bijleggen, zeker als dat uiteindelijk betekent dat de batterij langer meegaat op de fiets, en langzamer ontladen wordt. Wat we willen proberen, is om het vermogen te tunen dat je in de ondersteuningsmodus 3/4 op de wettelijke toegestane snelheid zit van 25, waarbij je met 4/4 op max power zit voor de langste stukken in het buitengebied zonder zijweggetjes, en bergopwaarts. Dat je dan doorkan.

Tiny problem: de beste man zegt het niets als ik vraag wat de Trek T500 BMS aankan, dus ben nu aan het rondgooglen om te zien of er ergens een data sheet beschikbaar is. Mocht iemand iets weten, dan hoor ik het graag, en hou jullie op de hoogte! En ik ga er nog even bijzoeken wat een goede lader is hiervoor. Het apparaat die iemand hier had gepost waarmee hij langzamer laadde, wat goed was, voor de batterij, houd ik zeker in m'n achterhoofd. Tweakers for life >:)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:38
Ik zoek een elektrische fiets voor woon werk verkeer: 10km enkele afstand. Electrisch omdat ik niet al te bezweet wil aankomen.
De Ampler Stout vind ik een mooie fiets, maar ik lees hier wat bedenkingen wegens het ontbreken van een service netwerk. Nu ben ik nog nooit in mijn leven met een fiets bij de fietsenmaker geweest, maar wellicht ligt dat bij een ebike anders.
Ik heb wat tests en reviews gelezen, maar ik vind de meeste modellen gewoon niet mooi. Ze hebben ofwel zo'n accupack achterop, wat ik associeer met bejaarden, of het krijgt een MTB vorm.

Eigenlijk heb ik twee vragen: die ampler, is dat kwalitatief goed? En de andere vraag: wat zijn de alternatieven?

• Benefit
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 07-02 19:01
Ik heb onlangs de Watt-fiets ontdekt. Een soort Van Moof, maar dan voor de helft van de prijs. Minimalistisch, achterwielmotor, geen versnellingen, ziet er kek uit. Kan volgens mij niet veel aan kapot.
https://www.wattfietsen.nl/nl/electric-male.html

• Heatonme
  • Niet online
@bert pit Ik ken het merk niet maar ondanks dat hij er clean uitziet zou het niks voor mij zijn.
Open ketting, accu vast in het frame (stuk is fiets weggooien), geen snelheidindicatie tenzij je je smartphone gaat gebruiken.
Qua service netwerk, is de Sparta R5T geen optie?

En voor het geld wat je er aan over houdt kan je voor €189 5 jaar volledige garantie op je fiets inclusief accu, display en motor er bij kopen.
Moet je alleen welk elk jaar voor onderhoud naar de fietsenmaker :+

Heatonme wijzigde deze reactie 07-02-2019 19:16 (26%)
Reden: Hij heeft helemaal geen snelheidsmeter wat ik zo lees

• DeOS
  • Laatst online: 18:39
Heatonme schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:02:
@bert pit Ik ken het merk niet maar ondanks dat hij er clean uitziet zou het niks voor mij zijn.
Open ketting, accu vast in het frame (stuk is fiets weggooien), geen snelheidindicatie tenzij je je smartphone gaat gebruiken.
Lekkere achterhaalde gedachtes toch steeds over de geïntegreerde accu's. Accu kun je gewoon zelf vervangen hoor. Staat zelfs een instructie voor op hun website.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• Heatonme
  • Niet online
DeOS schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:31:
[...]

Lekkere achterhaalde gedachtes toch steeds over de geïntegreerde accu's. Accu kun je gewoon zelf vervangen hoor. Staat zelfs een instructie voor op hun website.
Ok, die had ik gemist maar ik noem het nou niet bepaald gebruiksvriendelijk;
Het frame en de accu zijn zo ontworpen dat elke professionele fietsenreparateur de accu kan verwijderen en, wanneer noodzakelijk, binnen een uur kan vervangen door een nieuwe accu.

Verwijder de onderdelen in onderstaande volgorde:

De pedalen
De eccentric trapas
Draden van het stroompaneel
De accu en de motor controller
Om de accu te verwijderen, heb je gedetailleerde instructies van Ampler Bikes nodig en moet je over professionele fietsgereedschappen beschikken.
https://amplerbikes.com/n...-de-accu-worden-vervangen

Heatonme wijzigde deze reactie 07-02-2019 20:15 (4%)

• DeOS
Heatonme schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:37:
[...]

Ok, die had ik gemist maar ik noem het nou niet bepaald gebruiksvriendelijk;

[...]
Ehm, dat is weer een hele andere fiets toch? Hier is weinig specialistisch gereedschap te bekennen. YouTube: Hoe vervang ik de batterij?

• Heatonme
  • Niet online
DeOS schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:46:
[...]

Ehm, dat is weer een hele andere fiets toch?
Ah kijk, ik reageerde op bert pit, die heeft het over de Ampler Stout ;)

Heatonme wijzigde deze reactie 07-02-2019 20:12 (18%)

• jasperj
  • Registratie: oktober 2000
Ik heb deze fiets ongeveer 2 maanden, bevalt top. Fiets per dag iets van 20 km woon- werkverkeer. Motor is stil, remmen werken top en het onderhoud is zeer beperkt omdat alles mooi is weggewerkt.

• DeOS
Heatonme schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:56:
[...]

Ah kijk, ik reageerde op bert pit, die heeft het over de Ampler Stout ;)
Ajah my bad, iets met 2 gebruikersnamen die beginnen met be en lezen :P

• bert pit
Heatonme schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:02:

En voor het geld wat je er aan over houdt kan je voor €189 5 jaar volledige garantie op je fiets inclusief accu, display en motor er bij kopen.
Moet je alleen welk elk jaar voor onderhoud naar de fietsenmaker :+
Ik zie op tegen het gewicht van meer dan 25 Kg. Het lijkt met dat wanneer de accu een keer leeg is, die fiets niet voorruit te branden is.

• Heatonme
  • Niet online
bert pit schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:02:
[...]

Ik zie op tegen het gewicht van meer dan 25 Kg. Het lijkt met dat wanneer de accu een keer leeg is, die fiets niet voorruit te branden is.
Dat ligt meer aan de motor, gewicht zal daar weinig verschil in brengen als hij echt leeg is.
Beide hebben versnellingen en het is mij nog nooit overkomen dat ik leeg kwam te staan (sparta rxs+), display geeft duidelijk aan wat mijn bereik, accu capaciteit en in welke stand ik rijd.
Dus ik anticipeer daar altijd op zodat ik altijd ondersteuning houd, zij het op eco stand, altijd beter dan niks.

-edit-
Maar vraag @jasperj anders wat hij daar van vindt, hij heeft er een ;)

Heatonme wijzigde deze reactie 07-02-2019 21:22 (7%)

• jasperj
  • Registratie: oktober 2000
Heatonme schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:09:
[...]

Dat ligt meer aan de motor, gewicht zal daar weinig verschil in brengen als hij echt leeg is.
Beide hebben versnellingen en het is mij nog nooit overkomen dat ik leeg kwam te staan (sparta rxs+), display geeft duidelijk aan wat mijn bereik, accu capaciteit en in welke stand ik rijd.
Dus ik anticipeer daar altijd op zodat ik altijd ondersteuning houd, zij het op eco stand, altijd beter dan niks.

-edit-
Maar vraag @jasperj anders wat hij daar van vindt, hij heeft er een ;)
Hij is idd best wel zwaar vooral de achterkant van de fiets ivm de motor in het achterwiel. Maar ik ervaar het gewicht juist al een stuk robuustheid. Het is een tank op de weg. Ook de dikke banden zorgen daarvoor. Je gaat als een speer zonder rammels en kraakjes.

Fietsen zonder ondersteuning gaat prima maar wil je natuurlijk voorkomen. Ik heb daarom de accu geupgraded bij aanschaf van de fiets. 75 km op 1 accu haar ik makkelijk.

• bert pit
Bij nader inzien vind ik de Sparta toch een goede tip. Ik ga er naar kijken.

• It-er
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14-02 14:46
Gisteren heb ik de Gazelle Grenoble C8 HMS (met de nieuwe Shimano Steps E6100 motor, afgesteld op 60Nm). Een paar bevindingen:

- Fiets voelde zeer degelijk, geen rammelende onderdelen (accu/kettingkast/kabels etc.)
- vrijloop van de Shimano voelde lichter dan de Bosch Active line Plus/Performance (CX) die ik getest heb
- Nexus 8 naafversnelling is twijfelachtig in bergachtig gebied. Je moet echt stoppen met trappen om de versnelling de kans te geven om te schakelen
- verlichting is mooi geintegreerd in de spatborden
- De computer is smal en plat
- De ondersteuning (in tegenstelling tot de Shimano 6000) is vriendelijker, geen abrupte stop bij 25km/h maar een geleidelijke afbouw. Op een "vals platte" weg betrapte ik echter wel een paar keer wat schokkerig gedrag van de motor.
- geintegreerde bel in handvat is even wennen
- hydraulische velgremmen deden z'n werk, alhoewel er een oneffenheid in de velg zat waardoor een hinderlijk tik geluid ontstond bij het remmen. Dat was het enige "mankement" dat ik had tijdens de testrit.

Voor een test vond ik de nieuwe Shimano Steps motor prettig en compacter dan de Bosch motoren.

Wat ik miste (en de fiets naar mijn idee compleet zou maken):

- Belt drive
- schijfremmen
- Rohloff naaf ?

Mijn zoektocht naar een nieuwe woon-werk fiets gaat door. Inmiddels heb ik de volgende merkenlijst samengesteld, maar ben nog niet eruit of het een elektrische of een lichte tour fiets (bijvoorbeeld de Gudereit Premium 11.0 EVO 2019:

- Gazelle
- Gudereit (zeer complete fiets met A-merk onderdelen en een scherpe prijs, al dan niet elektrisch)
- Multicycle ?

Gazelle Grenoble C8 HMS
https://tweakers.net/ext/f/Nfmc2uCOZVA8fDuJnG1lQkdU/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/NLUiIxYRrFnPJBFOvKjAH60z/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/aMpvc3i2ITNYaHZwzqHhVeiL/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/JzQvblbHTKeMSjaxD8WIvwY9/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/zvEOzFWv91zuBMfQmE0VXHcu/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/K8Pm8sIKRyBebX9r51eMyeaP/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/GSSujM1RJlksbHKT9P96XdRd/thumb.jpg

what is your major malfunction???

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 19:25
@It-er De combinatie belt drive en schijfremmen ben ik tegengekomen op de nieuwe Giant Dailytour E+. Alleen die fiets komt pas in mei op de markt geloof ik.

Ik ben toch malle pietje niet!

• roffeltjes
It-er schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:01:
- verlichting is mooi geintegreerd in de spatborden
Dat is IMHO eerder een nadeel dan voordeel. Een losse lamp kan je vervagen (bijvoorbeeld door de beste; de Spanninga 80 watt)

Nexus 8; ik weet niet waar je woont (Misschien Limburg?), maar voor Nederlands woon werk verkeer is er niets mis met een Nexus 8. Ook de levensduur is meer dan prima (ik heb er nog geen gesloopt, 3 hebben er 50K gedraaid en onze huidige Alfine 8jes draaien ook al dik 30k). Ja, Rohloff is beter, maar de kosten zijn navenant.

Ik snap trouwens niet zo goed hoe je een afweging wil maken tussen de Gazelle en de Gudereit, dat zijn compleet andere fietsen waarbij niet alleen de prijs, maar ook de zithouding echt fundamenteel anders is.

• saviour
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
bert pit schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 06:49:
Bij nader inzien vind ik de Sparta toch een goede tip. Ik ga er naar kijken.
Ik vind het ook een mooie fiets. Alleen vraag ik mij af of dit voldoende snelheid en ondersteuning biedt om dagelijks te gebruiken voor het woon werk verkeer, van 27 KM enkele reis.

Een speed pedelec lijkt me fijner. Maar die zijn wel erg prijzig. Hoewel de Gamma iets goedkopers heeft staan. Het is alleen de vraag of dat nou echt biedt wat je nodig hebt.

• ikke87
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15:11
Ben van plan om in februari/maart een elektrische fiets aan te kopen wegens minder goede knieën (chronisch letsel aan beide knieën, fietsen kan ik wel maar met een gewone gaat het soms moeizaam).

De fiets ga ik kopen bij een fietsverdeler in de buurt. Hier ben ik al langs gegaan voor informatie.
Mijn vereisten:
- Riem
- 500 Wh
- Gebruik: stad, maar wil later ook regelmatig grotere afstanden afleggen (bv 80-100 km), als het goed weer is overweeg ik om af en toe naar mijn werk te rijden (20km).
- Fietstassen moeten er op kunnen.

Voorlopig interesseren me 2 modellen van Kalkhoff:

- Endeavour 5 B
* Verschil: naafversnelling, geen rechte houding, duurder in prijs
- Image 5 B
* Verschil: rotatie- als trapkrachtsensor, rechtere houding, goedkopere prijs

Beide ter vergelijking op : https://www.12gobiking.nl/catalog/product_compare/index

De keuze die ik moet maken is welke houding (denk dat rechtere houding beter is voor knieën) en soort sensor (is een trapkrachtsensor handig?). Naaversnelling gaat wel mijn voorkeur uit tov derailleur.
Dames- of herenfiets zal afhankelijk van de proefritten zijn. Helaas weinig reviews te vinden over beide fietsen, iemand die me advies kan geven wat de beste optie zou zijn?

• Racing_Reporter
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18:06

Racing_Reporter

Mediaproducent

ikke87 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:16:
Ben van plan om in februari/maart een elektrische fiets aan te kopen wegens minder goede knieën (chronisch letsel aan beide knieën, fietsen kan ik wel maar met een gewone gaat het soms moeizaam).

De fiets ga ik kopen bij een fietsverdeler in de buurt. Hier ben ik al langs gegaan voor informatie.
Mijn vereisten:
- Riem
- 500 Wh
- Gebruik: stad, maar wil later ook regelmatig grotere afstanden afleggen (bv 80-100 km), als het goed weer is overweeg ik om af en toe naar mijn werk te rijden (20km).
- Fietstassen moeten er op kunnen.

Voorlopig interesseren me 2 modellen van Kalkhoff:

- Endeavour 5 B
* Verschil: naafversnelling, geen rechte houding, duurder in prijs
- Image 5 B
* Verschil: rotatie- als trapkrachtsensor, rechtere houding, goedkopere prijs

Beide ter vergelijking op : https://www.12gobiking.nl/catalog/product_compare/index

De keuze die ik moet maken is welke houding (denk dat rechtere houding beter is voor knieën) en soort sensor (is een trapkrachtsensor handig?). Naaversnelling gaat wel mijn voorkeur uit tov derailleur.
Dames- of herenfiets zal afhankelijk van de proefritten zijn. Helaas weinig reviews te vinden over beide fietsen, iemand die me advies kan geven wat de beste optie zou zijn?
Ga ik kort over zijn: 500w + Kalkhoff = problemen. Vermijden als de pest. Teveel risico dat het stukgaat.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• B2B2
  • Laatst online: 11-02 18:01
Racing_Reporter schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 17:13:
[...]

Ga ik kort over zijn: 500w + Kalkhoff = problemen. Vermijden als de pest. Teveel risico dat het stukgaat.
Uhh waarom? Deze heeft gewoon een bosch motor. Niet een impuls motor :?

• roffeltjes
ikke87 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:16:

De keuze die ik moet maken is welke houding (denk dat rechtere houding beter is voor knieën) en soort sensor (is een trapkrachtsensor handig?).
Houding maakt voor je knieen niks uit, wel voor je rug. Normaal gesproken is voorover gebogen veel comfortabeler. Dat mensen anders denken is omdat ze niet beter weten, maar het is vrij simpel... ga je met je lichaamsgewicht je perineum verdrukken of verdeel je het gewicht? Ook qua rij eigenschappen is iets meer voorovergebogen veel beter, stuurt stabieler en zekerder.

Waar je ook kijkt, vrijwel iedere fietser die regelmatig meer dan een halfuurtje fietst kiest voor voorovergebogen, ook op de ebike. En nee, dat is natuurlijk niet a la Froome duubelgevouwen op de fiets :+

Betreft je knieën kan een simpel rotatie systeem je helpen omdat die ondersteunt onafhankelijk van je trapkracht.

Ik zou eens kijken naar een Sparte R5Te. Rotatie sensor, geen belt (meer!), maar een ketting is eerlijk gezegd ook prima. En als je echt geld kwijt wil kan je er later nog een Gates op zetten want dat frame is belt-ready.

En als je liever rechtop wil zitten kan je de Sparta R5e bekijken (maar die lust geen belt).

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 12:09
saviour schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:14:
[...]

Ik vind het ook een mooie fiets. Alleen vraag ik mij af of dit voldoende snelheid en ondersteuning biedt om dagelijks te gebruiken voor het woon werk verkeer, van 27 KM enkele reis.

Een speed pedelec lijkt me fijner. Maar die zijn wel erg prijzig. Hoewel de Gamma iets goedkopers heeft staan. Het is alleen de vraag of dat nou echt biedt wat je nodig hebt.
Ik heb nog eens even naar die gamma speedpedelec zitten kijken. Vind het persoonlijk nog niet zo verkeerd eerlijk gezegd. 624Wh accu. geventileerde schijfremmen, achterwiel motor en derailleur. Ben toch aan het twijfelen geslagen voor die prijs. Ik ben nog steeds goed tevreden over mijn huidige sparta e-speed met Bosch middenmotor, maar deze fiets is ondertussen ook al weer 3 jaar oud. Ik heb er ondertussen ook al ongeveer 14000km mee gefietst.
Ik heb er ook net nieuwe remblokken, nieuwe ketting, cassette en voortandwiel erop gezet. Weet niet of ik een proefrit op die fiets zou kunnen maken, maar ben best benieuwd eerlijk gezegd hoe dat deze fietst..

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Ik ben nu bijna een maand rond aan het kijken naar een fiets voor woon-werk. In de afgelopen weken uitgebreid ingelezen in de verschillende mogelijkheden en zit intussen eigenlijk met steeds meer open eindjes en keuzes...

De afstand van huis naar werk is 24 km en loopt voor het grootste deel door open gebied, Ik wil eigenlijk binnen een uur van huis naar werkplek, dus ik zal gemiddeld toch wel zo'n 27 km/h moeten gaan om dat te redden.

Met een SP zou ik dat natuurlijk makkelijk moeten kunnen redden, maar ik zie de rit toch ook als een goede manier om mijn conditie op peil te houden. Sinds de geboorte van mijn zoon vorig jaar komt de racefiets namelijk beduidend minder vaak uit de schuur.
De voorkeur gaat uit naar de racefiets met mooi weer en voor de dagen met regen en wind (zoals vandaag) een e-bike om het leven iets makkelijker te maken. Bij voorkeur een e-bike met een motor die van zichzelf al iets meer dan 25 km/h redt en anders de mogelijkheid biedt om er wat bij te tweaken.

Ik heb nog overwogen om voor een goede trekkingfiets te gaan, maar de combi van een racefiets en e-bike biedt uiteindelijk meer voordelen dan een racefiets met trekkingfiets.

Aangezien ik met 4 werkdagen per week bijna 200 km per week ga rijden gaat mijn voorkeur uit naar een riem en een naafversnelling. Deze combi is het meest onderhoudsvrij hoor ik van meerdere kanten.

Ik zou graag de mogelijkheid hebben om een kinderzitje op de fiets te zetten om de kleine onderweg ook bij de opvang te kunnen afleveren.

Mijn huidige wensenlijst:
- E-bike met middenmotor (Met een kind voor- of achterop heb ik liever geen aandrijving op de wielen)
- Accu liefst in het frame (gewicht in het midden van de fiets. Achterop komt al genoeg gewicht.)
- Verschillende fietsenmakers adviseren me minimaal een 400W accu en beter 500W om ook op koude winterdagen met vol de wind tegen voldoende ondersteuning te hebben.
- Lichte voorkeur voor schijfremmen en anders hydraulische velgremmen
- Riemaandrijving
- Naafversnelling. Voorkeur voor Alfine, maar Nexus moet ook voldoen.
- Standaard degelijke koplamp heeft de voorkeur aangezien ik in de wintermaanden bijna alle kilometers in het donker rij.
- Vering in de voorvork hoeft niet, mag wel.
- Zadel en stuur zijn altijd te vervangen door een fijner model als de standaard niet bevalt.
- Moet met de standaard stevig te parkeren zijn zonder kans op omvallen terwijl de kleine man in of uit zijn zitje gehesen wordt.

Uiteindelijk kwam ik op de Sparta M8TB uit die perfect aansluit op mijn wensen.
Helaas wisten de verschillende winkels hier in de regio Arnhem/Nijmegen me te vertellen dat die in mijn maat (ben 1.87 m lang) pas tegen juni/juli leverbaar is. Blijkbaar heeft Sparta wat moeite om de grotere framematen in de gewenste kwaliteit te produceren... :'(

Ook was deze FM nog niet overtuigd van de levensduur van de riemen op elektrische fietsen en gaf hij zelf de voorkeur aan een derailleur. Op zich heeft hij een punt gezien dit jaar pas echt veel fietsen met een riem op de markt lijken te komen en er wel een redelijke historie is met riemen die het beduidend minder lang vol hielden dan fabrikanten hoopten.

Een lokale fietsenwinkel hier om de hoek kwam met de Giant Prime E1 als optie.
Een fiets die op veel punten afwijkt van mijn eisen, maar volgens de verkoper ook de nodige voordelen biedt.
- Yamaha motor die door Giant is aangepast en o.a een auto-mode heeft die de ondersteuning dynamisch aanpast.
- Eigen bedieningsunit van metaal die in het stuur verwerkt is en daardoor veel degelijker zou zijn.
- Eigen accu die van (zeer) goede kwaliteit zou zijn.

Iemand hier die ervaring heeft met deze eigen motor van Giant en die wil delen?

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:19
Farmerwood schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 00:08:
Ik ben nu bijna een maand rond aan het kijken naar een fiets voor woon-werk. In de afgelopen weken uitgebreid ingelezen in de verschillende mogelijkheden en zit intussen eigenlijk met steeds meer open eindjes en keuzes...

De afstand van huis naar werk is 24 km en loopt voor het grootste deel door open gebied, Ik wil eigenlijk binnen een uur van huis naar werkplek, dus ik zal gemiddeld toch wel zo'n 27 km/h moeten gaan om dat te redden.

Met een SP zou ik dat natuurlijk makkelijk moeten kunnen redden, maar ik zie de rit toch ook als een goede manier om mijn conditie op peil te houden. Sinds de geboorte van mijn zoon vorig jaar komt de racefiets namelijk beduidend minder vaak uit de schuur.
De voorkeur gaat uit naar de racefiets met mooi weer en voor de dagen met regen en wind (zoals vandaag) een e-bike om het leven iets makkelijker te maken. Bij voorkeur een e-bike met een motor die van zichzelf al iets meer dan 25 km/h redt en anders de mogelijkheid biedt om er wat bij te tweaken.

Ik heb nog overwogen om voor een goede trekkingfiets te gaan, maar de combi van een racefiets en e-bike biedt uiteindelijk meer voordelen dan een racefiets met trekkingfiets.

Aangezien ik met 4 werkdagen per week bijna 200 km per week ga rijden gaat mijn voorkeur uit naar een riem en een naafversnelling. Deze combi is het meest onderhoudsvrij hoor ik van meerdere kanten.

Ik zou graag de mogelijkheid hebben om een kinderzitje op de fiets te zetten om de kleine onderweg ook bij de opvang te kunnen afleveren.

- E-bike met middenmotor (Met een kind voor- of achterop heb ik liever geen aandrijving op de wielen)
- Accu liefst in het frame (gewicht in het midden van de fiets. Achterop komt al genoeg gewicht.)
- Verschillende fietsenmakers adviseren me minimaal een 400W accu en beter 500W om ook op koude winterdagen met vol de wind tegen voldoende ondersteuning te hebben.
- Riemaandrijving
- Standaard degelijke koplamp heeft de voorkeur aangezien ik in de wintermaanden bijna alle kilometers in het donker rij.
- Zadel en stuur zijn altijd te vervangen door een fijner model als de standaard niet bevalt.
- Moet met de standaard stevig te parkeren zijn zonder kans op omvallen terwijl de kleine man in of uit zijn zitje gehesen wordt.

Helaas wisten de verschillende winkels hier in de regio Arnhem/Nijmegen me te vertellen dat die in mijn maat (ben 1.87 m lang) pas tegen juni/juli leverbaar is. Blijkbaar heeft Sparta wat moeite om de grotere framematen in de gewenste kwaliteit te produceren... :'(

Ook was deze FM nog niet overtuigd van de levensduur van de riemen op elektrische fietsen en gaf hij zelf de voorkeur aan een derailleur. Op zich heeft hij een punt gezien dit jaar pas echt veel fietsen met een riem op de markt lijken te komen en er wel een redelijke historie is met riemen die het beduidend minder lang vol hielden dan fabrikanten hoopten.

Een fiets die op veel punten afwijkt van mijn eisen, maar volgens de verkoper ook de nodige voordelen biedt.
- Yamaha motor die door Giant is aangepast en o.a een auto-mode heeft die de ondersteuning dynamisch aanpast.
- Eigen bedieningsunit van metaal die in het stuur verwerkt is en daardoor veel degelijker zou zijn.

Heb de Qwic RD10 Performance (niet de SP) nu ruim een maand en kan je deze ook zeker aanraden. Net een slag duurder, zeker met 735 Wh accu. Inspanning heeft niet zo veel te maken met de kracht van de motor of de topsnelheid maar met de mate van ondersteuning.

Ik kan met de RD10 nu ook 45 KM/h fietsen als ik dat wil, maar dan moet ik in stand 6/6 met een beetje tegenwind echt flink aan de bak! Voor 30-35 hoef je alleen de pedalen rond te laten gaan in deze stand.

40 minuten per dag minder onderweg, dat is met 3 dagen op de e-bike gemiddeld 2 uur per week en dus al snel 90 uur per jaar.

Zie je die kleine ook nog even voor hij/zij naar bed gaat ;)!

• The Legend

- Riemaandrijving

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen met de Giant/Yamaha motor. Voor jou lijkt me trouwens de Giant DailyTour E+ veel vergelijkbaarder met de Sparta dan de Prime E1. De Sparta is voor mij helaas veel te klein. Een frame van meer dan 60cm is een zeldzaamheid geworden :/ Rij nu op een Koga Citylite C+ van 66cm. Hopelijk komt de Giant DailyTour XL een beetje in de buurt.

• mrpink83
  • Registratie: december 2007
zonnefreak schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 23:13:
[...]

Ik heb nog eens even naar die gamma speedpedelec zitten kijken. Vind het persoonlijk nog niet zo verkeerd eerlijk gezegd. 624Wh accu. geventileerde schijfremmen, achterwiel motor en derailleur. Ben toch aan het twijfelen geslagen voor die prijs. Ik ben nog steeds goed tevreden over mijn huidige sparta e-speed met Bosch middenmotor, maar deze fiets is ondertussen ook al weer 3 jaar oud. Ik heb er ondertussen ook al ongeveer 14000km mee gefietst.
Ik heb er ook net nieuwe remblokken, nieuwe ketting, cassette en voortandwiel erop gezet. Weet niet of ik een proefrit op die fiets zou kunnen maken, maar ben best benieuwd eerlijk gezegd hoe dat deze fietst..
Grappig dat die fiets nu de naam Pelikaan heet. Is hetzelfde als mijn Nonoiz. Heb ik hier ook wat over geschreven maar ook op de fb SP groep.

• roffeltjes

Allereerst, Giant is een uitstekend merk, dus denk niet dat ik nu in afbrand modus zit. Alleen heeft je FM de reclamefolder gelezen en daar nog even een schepje bovenop gedaan :+

Giant past geen motoren aan. Dat is gewoon een nieuwe feature van Yamaha.

https://global.yamaha-mot...e-systems/products/pw-te/

Die Accu is ook gewoon Yamaha, wellicht iets gecustomized qua behuizing.

Dat gezegd hebbende, als je dealer Giant heeft is dat zeker geen verkeerd gamma!

1. Ik ben blij met Yamaha, al zijn Shimano en Bosch ook prima.
2. Plaats van de Accu is niet zo belangrijk als je denkt, gaat maar over een paar kg.. het is niet alsof je fiets opeens heel anders wordt met een boodschappen tas en 3 flessen melk. Dus ja, liever in het midden, maar achterdrager is ook prima.
3. Riem+ middenmotor ben ik ook niet 100% gerust op. De kracht is net ff wat hoger en juist als het mis gaat (zie verhalen hier van opgevreten aandrijflijnen) verwacht ik vrij dure schade.
4. Alfine 8=Nexus 8, zit geen noemenswaardig verschil tussen.
5. Al gekeken naar de Quick E 25km pu optie? Achterzitje van Yepp kan er op met Framebevestiging (sowieso is daar heel wat voor te zeggen). Zo te zien is die fiets mega stijf en dat is wel lekker met een kind achterop. Ook zit je dan wat dieper op de fiets, iets wat je als racefietser wel zal waarderen. Wel een derrie, maar dat is met de afstand die jij doet niet zo heel erg verkeerd (vooral als je zelf onderhoud gaat doen op dei onderdelen wat niet zo lastig is).
6. Voorlamp kan je bij een los model vervangen door een Spanninga Axendo 80 watt Lux. Dat is een absurde bak licht waarbij je echt wel gezien wordt. Dat is zowel qua kwaliteit en qua prijs een veel betere lamp dan de bekendere Busch und Muller en perperdure Supernova alternatieven. Aanrader!
7. Als je vaak in het donker rijdt is een hesje van de decathlon ook wel een goed idee. Ik zie hoeveel dat scheelt bij mijn kinderen en heb er nu ook een voor mistige dagen.
8. Kinderzitje en Speed pedelec mag niet. Dat vind ik wel logisch.

• APBaguette
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 20:42
Spanninga Axendo 80 watt
Dat is wel heel veel vermogen, dan heb je een 2e accu nodig voor je verlichting :+

80 lux, de lamp trekt grofweg 2 watt :P

• roffeltjes
APBaguette schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 13:35:
[...]

Dat is wel heel veel vermogen, dan heb je een 2e accu nodig voor je verlichting :+

80 lux, de lamp trekt grofweg 2 watt :P
Valt het op dat ik qua electrotechniek een nitwit ben? :)

Bedankt voor de correctie!

- Riemaandrijving

Ik zit voor mijn woon-werk op een vergelijkbare afstand (26 km) en fiets al bijna 7 jaar heen en weer. Eerst met een 25 km/u fiets die ik zelf had omgebouwd en daarna een Merida Espresso met Bosch. Sinds 2 jaar heb ik een Speed Pedelec (Bulls Green Mover) en de tijdswinst is aanzienlijk. Elk ritje ben ik 15~20 minuten sneller dan op mijn vorige fietsen.

Zoals Roffeltjes al zei: Je mag geen kinderzitje achterop zetten bij een SP. En een SP heeft ook wel meer nadelen:

- Slurpt veel meer energie
- Helmplicht
- Kenteken
- WA verzekering / rijbewijs

Wanneer je echt je zoontje eerst wil brengen en geen andere optie hebt kan je ook prima uit de voeten met een 25 km/u versie. Dat zal je dan precies een uur kosten gok ik zo. Heb zelf ook met een derailleur gefietst en op den duur moest je wel de cassette en ketting vervangen maar met een 25 km/u variant gaat het niet zo hard als met een sp natuurlijk. Een achterwielmotor zorgt overigens ook voor amper slijtage omdat er niet aan de ketting wordt getrokken.

Ik ben zelf niet van de accu's in de bagagedrager, vind ik oubollig staan :)
Heb hem liever geintegreerd of aan het frame zitten. Met 400Wh red je het meestal al makkelijk, maar 500Wh is altijd beter natuurlijk, zeker als je stevige wind tegen hebt want dan kan je met meer support blijven fietsen. Riemaandrijving is ook mooi maar dan zit je wel aan een naaf en dat trapt zwaarder.

• bert pit
Gisteren heb ik proefgereden op de Sparta R5Te, daar zou ik zeker aan kunnen wennen. Opvallend is hoe stabiel deze fiets rijdt in vergelijking men mijn normale stadsfiets.

Maar ik heb ook gereden op de dutch ID infinity. Kost wat meer, maar opvallend was dat deze voor mij nog stukken beter aanvoelde. De hele zit is beter, knopjes en schakelen is ergonomischer, ook het remmen werkt beter. Ik heb het gewoon over het gevoel wat deze fiets op mij overbrengt. Ik kan het niet staven aan betrouwbaarheid of duurzaamheid, want daar heb ik geen verstand van.

Nu komt het: bij mijn eerste bezoekje op het internet zag ik meteen een giga korting staan, ik ga morgen eens bellen wat de fietsenmaker doet. Voor 10 of zelfs 15 % prijsverschil ga ik gewoon naar de lokale winkel. Maar 1.200 Euro verschil is wel erg groot. Iemand enig idee hoe dat kan?

Daarnaast: hoe kies je de juiste frame maat?

bert pit wijzigde deze reactie 10-02-2019 11:32 (3%)

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:19
Vlassie1980 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:33:
[...]

Ik zit voor mijn woon-werk op een vergelijkbare afstand (26 km) en fiets al bijna 7 jaar heen en weer. Eerst met een 25 km/u fiets die ik zelf had omgebouwd en daarna een Merida Espresso met Bosch. Sinds 2 jaar heb ik een Speed Pedelec (Bulls Green Mover) en de tijdswinst is aanzienlijk. Elk ritje ben ik 15~20 minuten sneller dan op mijn vorige fietsen.

Zoals Roffeltjes al zei: Je mag geen kinderzitje achterop zetten bij een SP. En een SP heeft ook wel meer nadelen:

- Helmplicht
- Kenteken

Wanneer je echt je zoontje eerst wil brengen en geen andere optie hebt kan je ook prima uit de voeten met een 25 km/u versie. Dat zal je dan precies een uur kosten gok ik zo. Heb zelf ook met een derailleur gefietst en op den duur moest je wel de cassette en ketting vervangen maar met een 25 km/u variant gaat het niet zo hard als met een sp natuurlijk. Een achterwielmotor zorgt overigens ook voor amper slijtage omdat er niet aan de ketting wordt getrokken.

Ik ben zelf niet van de accu's in de bagagedrager, vind ik oubollig staan :)
Heb hem liever geintegreerd of aan het frame zitten. Met 400Wh red je het meestal al makkelijk, maar 500Wh is altijd beter natuurlijk, zeker als je stevige wind tegen hebt want dan kan je met meer support blijven fietsen. Riemaandrijving is ook mooi maar dan zit je wel aan een naaf en dat trapt zwaarder.
Zelf ook niet voor SP gekozen omdat ik dan mijn dochter niet na de eerste 500 meter (van 16KM) mag afzetten op het KDV. Echter bood de RD10 alles wat ik nodig had, stiekem toch harder fietsen als je wil en de Nieuwe Yepp past zo achterop de smalle drager!

Wat ik mezelf wel heb aangeleerd is: Niet harder dan 25 fietsen met de kleine achterop ;)

• roffeltjes
bert pit schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:30:

Allereerst: Ik denk dat je hem al heb gevonden gezien je gevoel.

Dat gezegd hebbende, het is heel lastig om hier iets zinnigs op te zeggen omdat veel fabrikanten heel slecht zijn met het vermelden van de geometrie (met name Nederlandse fabrikanten doen hier heel geheimzinnig over). En er zijn ook nogal wat verschillen in wat mensen prettig vinden. Ik ben wel van mening dat een meer sportieve zit (dat is dus geen Race zit!) te prefereren is voor een veel-fietser.

In feite zijn er twee waarden die de maat van een fiets bepalen:

Stack. Hoogte vanaf hart bracketas tot bovenkant balhoofd, verticaal gemeten.
Reach. Lengte vanaf hart bracket as tot bovenkant balhoofd, horizontaal gemeten.

Maar zoals gezegd, veel fabrikanten vermelden die waarden niet en het is helaas ook vaak incorrect.

Dus hoe bepaal je dan of de fiets goed is? De volgende vuist regels zijn heel redelijk, ondanks dat ze grof zijn. Dingen als lengte zadel etc betekent dat er nogal een marge in zit, maar als de onderstaande drie dingen kloppen zit je absoluut in de buurt van de juiste maat. Het is ook minder nauw luisterend dan een racefiets omdat die veel extremer qua zit is (en dus kritischer voor je rug).

1. Hoogte zadel: Hak op pedaal, been gestrekt, zadelpen +/- 10cm uitstekend. Als je lang bent mag je pen wat hoger staan (omdat je frame ook groeit). Het is veel en veel minder belangrijk dan de lengte van je fiets. Als de lengte goed is en je zadelpen steekt 1cm (of 20cm) uit is het eigenlijk geen enkel probleem, al is het optisch niet sjiek.
2. Lengte bovenbuis: Elleboog tegen neus zadel, vingers ongeveer 3 cm voor balhoofd (dus je vingers redden het net niet!). Dit is eigenlijk de bepalende maat omdat je de lengte niet zo simpel kan aanpassen Een langere/kortere stuurpen kan, maar veranderd het rijgedrag en gewichtsverdeling.
3. Hoogte stuur: Mooie regel is vlak (dus even hoog als zadel) tot een cm of 4-5 hoger. Daarboven wordt het wat mij betreft al snel te rechtop. Gewichtsverdeling van je gewicht is op handen en benen is ongeveer voor/achter 1/3 staat tot 2/3

Deze zit is vrij sportief, maar zeker niet alsof je op een racefiets zit.

• Pathogen
Ik lees nu voor het eerst over restricties qua kinderzitje... Logisch eigenlijk, maar dat had ik nog nooit gehoord.
Wat vinden jullie zelf van die restrictie? Ik zou eerlijk gezegd gewoon een zitje gebruiken als het nodig is, en dan inderdaad niet te hard rijden. Rijd sowieso met de kindjes amper sneller dan 20 omdat ik merk dat ze het dan niet meer zo fijn vinden qua hobbels.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Pathogen schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:39:
Ik lees nu voor het eerst over restricties qua kinderzitje... Logisch eigenlijk, maar dat had ik nog nooit gehoord.
Wat vinden jullie zelf van die restrictie? Ik zou eerlijk gezegd gewoon een zitje gebruiken als het nodig is, en dan inderdaad niet te hard rijden.
Ik ken maar zeer weinig mensen die daadwerkelijk gedisciplineerd gedrag vertonen. Bewust of onbewust zul je de kracht die de fiets biedt op enig moment gaan gebruiken en harder gaan met kind.

te laat voor BSO, school, sport -> te hard
saaie route -> te hard
in gedachten verzonken -> te hard
fietser/snorfiets net voor je -> te hard
...
kat die uit de berm springt -> afdeling hersenchirurgie

• Pathogen
Mja, misschien scheelt het dat bij ons alles binnen een kilometer afstand zit :P School is 200m lopen, zelfs de supermarkten zijn nog geen km weg :)

Overigens, een kat naar de hersenchirurg brengen... Dan moet je wel erg begaan zijn met het beestje hoor! Zijn dure ingrepen :P

bert pit schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:30:
Gisteren heb ik proefgereden op de Sparta R5Te, daar zou ik zeker aan kunnen wennen. Opvallend is hoe stabiel deze fiets rijdt in vergelijking men mijn normale stadsfiets.

Maar ik heb ook gereden op de dutch ID infinity. Kost wat meer, maar opvallend was dat deze voor mij nog stukken beter aanvoelde. De hele zit is beter, knopjes en schakelen is ergonomischer, ook het remmen werkt beter. Ik heb het gewoon over het gevoel wat deze fiets op mij overbrengt. Ik kan het niet staven aan betrouwbaarheid of duurzaamheid, want daar heb ik geen verstand van.

Nu komt het: bij mijn eerste bezoekje op het internet zag ik meteen een giga korting staan, ik ga morgen eens bellen wat de fietsenmaker doet. Voor 10 of zelfs 15 % prijsverschil ga ik gewoon naar de lokale winkel. Maar 1.200 Euro verschil is wel erg groot. Iemand enig idee hoe dat kan?

Die Sparta is een leuke fiets, maar heeft geen trapkrachtsensor en ook maar 5 versnellingen. Wat ook jammer is is dat hij eerst met riem zou verschijnen en dat ze later ervoor hebben gekozen om hem een gesloten kettingkast te geven.

Die Dutch ID is mooi, ik zie voor het eerst een soort van handvat bij de Powertube van Bosch:

Altijd gedacht dat die powertube geen handvat hadden?

• BertV

BertV

R-L48

Na bijna 22000km met een Bosch 500Wh accu merk ik dat het minder wordt met de actieradius.
Nu zijn de buitentemperaturen lager, maar toch.

Net, bij een vrijwel lege accu, een energiemeter gebruikt bij het laden;
Er ging 400Wh in. Dit is inclusief de verliezen bij het laden dus.

Volgens mij hebben deze accu's nieuw 482Wh.
Iets meer dan 10% verlies op 22000km is best netjes.

BertV wijzigde deze reactie 11-02-2019 11:16 (14%)

BertV schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:08:
Na bijna 22000km met een Bosch 500Wh accu merk ik dat het minder wordt met de actieradius.

Is het inmiddels al mogelijk om een Bosch accu te laten reviseren? Neem aan dat het voor jou niet interessant is omdat je een lease contract hebt.

Heb nu een leenfiets van de fm, een Trek SP met 400Wh. Heb heel brutaal om een extra accu gevraagd zodat ik niet zonder prik zou komen te zitten. Vanmorgen op 4/5 van de rit de tweede 400Wh accu erop geklikt. Er stond wel wat wind maar toch, je komt niet echt ver met een sp met een 400Wh accuutje. Blij dat ik er een extra bij me had.

Lijkt me trouwens ook een gedoe als je wel 2 accu's hebt en dagelijks onderweg die krengen moet verwisselen. Kan je beter een DualBattery setup hebben.

Mijn Bulls heeft een 675Wh accu met 48 volt. Het oudere model had een 735Wh 36 volt accu en ik ken iemand die de accu heeft laten uitbouwen en upgraden tot 1280Wh. Als de capaciteit van mijn accu ook onderuit gaat dan kan ik dat nog wel overwegen. Tenzij blijkt dat er weer speling op de achterrwielmotor gaat komen. Dat is namelijk een vaker voorkomende klacht bij de SR Suntour 500W achterwielmotor.

We gaan het zien....

• BertV

BertV

R-L48

Er zijn bedrijven die die bosch accu's reviseren.

2 accu's zijn niet ideaal.
Maar 500wh op de fiets en 500wh in mijn rugzak, ik teken er voor.

• Strider
Ik twijfel om een Hailong 52v 17.5A battery with Samsung 18650 3.7V 3500mAh Cells bij United Pack Power te gaan bestellen. Moet ik invoerkosten verwachten omdat de shipping locatie China is? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ze geven zelf aan dat ik geen invoerkosten hoef te verwachten, --> Hello,because our carrier company will pay the tax.

Ik vraag me alleen of dat in de praktijk ook echt zo werkt.

BlaBlaBla

• doek55
BertV schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:08:

Volgens mij hebben deze accu's nieuw 482Wh.
Iets meer dan 10% verlies op 22000km is best netjes.
Met je fiets kun je nooit de volledige 500Wh uit je accu halen. De specificatie van de capaciteit is gebaseerd op ontlading bij 25°C op laag vermogen (<1C) tot 2,5V per cel. In de praktijk zal 0% eerder bij 3,0V liggen en trekt een speedpedelec makkelijk 1,5C uit zo'n accu en dat kan zo 10% capaciteit schelen.

• doek55
Strider schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:31:
Ik twijfel om een Hailong 52v 17.5A battery with Samsung 18650 3.7V 3500mAh Cells bij United Pack Power te gaan bestellen. Moet ik invoerkosten verwachten omdat de shipping locatie China is? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ze geven zelf aan dat ik geen invoerkosten hoef te verwachten, --> Hello,because our carrier company will pay the tax.

Ik vraag me alleen of dat in de praktijk ook echt zo werkt.
Weet je zeker dat je een 52V accu wilt toepassen op een BBS02b? Ik lees wel eens verhalen dat dat de betrouwbaarheid niet ten goede komt, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Wel een mooie accu, 910Wh voor €390 _/-\o_ .

• BertV

BertV

R-L48

doek55 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:25:
[...]

Met je fiets kun je nooit de volledige 500Wh uit je accu halen. De specificatie van de capaciteit is gebaseerd op ontlading bij 25°C op laag vermogen (<1C) tot 2,5V per cel. In de praktijk zal 0% eerder bij 3,0V liggen en trekt een speedpedelec makkelijk 1,5C uit zo'n accu en dat kan zo 10% capaciteit schelen.
Inderdaad, hij MAG dan ook niet volledig leeg.

Ik neem aan dat na 22000km en dik 600(?) cycli de nodige Wh's zijn verdwenen.

• Strider
doek55 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:32:
[...]

Weet je zeker dat je een 52V accu wilt toepassen op een BBS02b? Ik lees wel eens verhalen dat dat de betrouwbaarheid niet ten goede komt, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Wel een mooie accu, 910Wh voor €390 _/-\o_ .
Eerlijk gezegd ben ik van plan om voor een TSDZ2 te gaan, ik wil echt graag een torque sensor motor uitproberen. Betrouwbaarheid is nog wel een dingetje, dat is het enige punt waarover ik nog twijfel.

Dus de beslissing heb ik nog niet gemaakt, het kan best zijn dat ik alsnog voor een BBS02B ga, of misschien een BBSHD. Waarom komt een 52v accu de betrouwbaarheid niet ten goede? De motor krijgt een hoger voltage maar het aantal ampere's is minder, dus minder stress op de motor. Lijkt mij dat de motor juist langer mee zou moeten gaan.

BlaBlaBla

• doek55
Strider schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:28:
[...]

Eerlijk gezegd ben ik van plan om voor een TSDZ2 te gaan, ik wil echt graag een torque sensor motor uitproberen. Betrouwbaarheid is nog wel een dingetje, dat is het enige punt waarover ik nog twijfel.

Dus de beslissing heb ik nog niet gemaakt, het kan best zijn dat ik alsnog voor een BBS02B ga, of misschien een BBSHD. Waarom komt een 52v accu de betrouwbaarheid niet ten goede? De motor krijgt een hoger voltage maar het aantal ampere's is minder, dus minder stress op de motor. Lijkt mij dat de motor juist langer mee zou moeten gaan.
De elco's in de Bafang controller zijn 60V rated en een 52V accu is vol 58,8V dus dat komt er dicht in de buurt.

Voor de TSDZ2 heb je zeker een 52V accu nodig en de alternatieve firmware, want de cadans van die motor is erg laag om met een beetje tempo te kunnen fietsen. Ik fiets op kruissnelheid met een cadans van 80-90 en trek regelmatig door tot 110 rpm. De max cadans van een aangepaste TSDZ2 is 100 rpm, dan heeft terugschakelen en even doortrappen weinig zin.

De max cadans van de BBS02 ligt ergens rond de 120 rpm en bij de BBSHD rond de 160 rpm. Ik voel het verschil tussen de BBS02 en BBSHD, dus de TSDZ2 zou voor mij een tegenvaller zijn. Echter, er zijn genoeg middenmotoren van A-merken die ook niets boven de 100 rpm presteren.

• Farmerwood
  • Niet online
BasvanS schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 00:50:
[...]

Heb de Qwic RD10 Performance (niet de SP) nu ruim een maand en kan je deze ook zeker aanraden. Net een slag duurder, zeker met 735 Wh accu. Inspanning heeft niet zo veel te maken met de kracht van de motor of de topsnelheid maar met de mate van ondersteuning.

Ik kan met de RD10 nu ook 45 KM/h fietsen als ik dat wil, maar dan moet ik in stand 6/6 met een beetje tegenwind echt flink aan de bak! Voor 30-35 hoef je alleen de pedalen rond te laten gaan in deze stand.
Niet helemaal in lijn met mijn wensenlijst, maar wel wat andere voordelen en ik zie dat een FM hier nog geen 2 km vandaan hem verkoopt. Ik ga hem deze week eens bekijken.
roffeltjes schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:32:
[...]
Allereerst, Giant is een uitstekend merk, dus denk niet dat ik nu in afbrand modus zit. Alleen heeft je FM de reclamefolder gelezen en daar nog even een schepje bovenop gedaan :+

Dat gezegd hebbende, als je dealer Giant heeft is dat zeker geen verkeerd gamma!

1. Ik ben blij met Yamaha, al zijn Shimano en Bosch ook prima.
2. Plaats van de Accu is niet zo belangrijk als je denkt, gaat maar over een paar kg.. het is niet alsof je fiets opeens heel anders wordt met een boodschappen tas en 3 flessen melk. Dus ja, liever in het midden, maar achterdrager is ook prima.
3. Riem+ middenmotor ben ik ook niet 100% gerust op. De kracht is net ff wat hoger en juist als het mis gaat (zie verhalen hier van opgevreten aandrijflijnen) verwacht ik vrij dure schade.
4. Alfine 8=Nexus 8, zit geen noemenswaardig verschil tussen.
5. Al gekeken naar de Quick E 25km pu optie? Achterzitje van Yepp kan er op met Framebevestiging (sowieso is daar heel wat voor te zeggen). Zo te zien is die fiets mega stijf en dat is wel lekker met een kind achterop. Ook zit je dan wat dieper op de fiets, iets wat je als racefietser wel zal waarderen. Wel een derrie, maar dat is met de afstand die jij doet niet zo heel erg verkeerd (vooral als je zelf onderhoud gaat doen op dei onderdelen wat niet zo lastig is).
6. Voorlamp kan je bij een los model vervangen door een Spanninga Axendo 80 watt Lux. Dat is een absurde bak licht waarbij je echt wel gezien wordt. Dat is zowel qua kwaliteit en qua prijs een veel betere lamp dan de bekendere Busch und Muller en perperdure Supernova alternatieven. Aanrader!
7. Als je vaak in het donker rijdt is een hesje van de decathlon ook wel een goed idee. Ik zie hoeveel dat scheelt bij mijn kinderen en heb er nu ook een voor mistige dagen.
8. Kinderzitje en Speed pedelec mag niet. Dat vind ik wel logisch.
Ik heb momenteel een Giant herenfiets en Giant racefiets en ben dik tevreden over beiden. Dus ben zeker tevreden over het merk. :-)
Toch geeft het me wel iets meer vertrouwen dat het een aanpassing van Yamaha zelf is en niet van Giant.

Qua accu ben ik het er mee eens dat die paar kilo accu alleen niet zoveel doet, maar met 2 volle fietstassen met boodschappen en een zoontje die nu al 12 kilo weegt kn het wellicht wel net het verschil maken. Dus vandaar mijn voorkeur voor het frame. En zoals ook al ergens werd opgemerkt vind ook ik het persoonlijk mooier dan onder de bagagedrager.

Had de Quick E nog niet serieus bekeken, maar heb me wellicht ook iets teveel op een bagegdrager gefocust. Zoals je al aangeeft kan een framebevestiging idd ook. Had ik nog niet zo bij stil gestaan.

Ik heb reflecterende fietskleding voor in het donker, dus een hesje is niet nodig.

Als het niet duidelijk was: Ik weet dat een SP en kinderzitje samen niet mag. Zou ik ook absoluut niet eens willen. Met 25 km/h vallen is al aardig pijnlijk en met 45 km/h onderuit gaan met een kleine wil ik niet eens aan denken...
The Legend schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:11:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen met de Giant/Yamaha motor. Voor jou lijkt me trouwens de Giant DailyTour E+ veel vergelijkbaarder met de Sparta dan de Prime E1. De Sparta is voor mij helaas veel te klein. Een frame van meer dan 60cm is een zeldzaamheid geworden :/ Rij nu op een Koga Citylite C+ van 66cm. Hopelijk komt de Giant DailyTour XL een beetje in de buurt.
Die Giant DailyTour E+ staat bij Giant zelf niet meer op de website, dus vraag me af of die uberhaupt nog leverbaar is.
Vlassie1980 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:33:
[...]

- Helmplicht
- Kenteken
Zoals gezegd gaat mijn voorkeur niet uit naar een SP. Vooral omdat ik het fietsen naar werk ook een als alternatief zie voor eerdere ritjes op de racefiets waar ik nu minder aan toe kom. Die extra reistijd is juist wel lekker en dan zijn de nadelen van een SP het me dus niet waard.

• Strider
doek55 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:21:
[...]

De elco's in de Bafang controller zijn 60V rated en een 52V accu is vol 58,8V dus dat komt er dicht in de buurt.

Voor de TSDZ2 heb je zeker een 52V accu nodig en de alternatieve firmware, want de cadans van die motor is erg laag om met een beetje tempo te kunnen fietsen. Ik fiets op kruissnelheid met een cadans van 80-90 en trek regelmatig door tot 110 rpm. De max cadans van een aangepaste TSDZ2 is 100 rpm, dan heeft terugschakelen en even doortrappen weinig zin.

De max cadans van de BBS02 ligt ergens rond de 120 rpm en bij de BBSHD rond de 160 rpm. Ik voel het verschil tussen de BBS02 en BBSHD, dus de TSDZ2 zou voor mij een tegenvaller zijn. Echter, er zijn genoeg middenmotoren van A-merken die ook niets boven de 100 rpm presteren.
Maar voel je het verschil in de support in cadans, of in het totale geleverde vermogen op de gehele cadans bereik. Want de BBSHD is zo powerful dat je niet eens meer hoeft te trappen, iig als dat je doel is.

Ik denk het verschil in support boven de 100 cadans? Ik vraag me nu eigenlijk af wat voor cadans ik zelf normaliter fiets.

Volgens Eco-Ebike ligt de maximale cadans met een aangepaste firmware op 120 bij 52volt O/D.
Ik vraag me dan wel weer af wat het verschil is tussen 52v en 52O/D.

Overdrive is nog een hogere voltage :?

http://i64.tinypic.com/p9h6c.jpg

https://www.eco-ebike.com...d5?variant=12702228643922

Strider wijzigde deze reactie 11-02-2019 18:21 (18%)

BlaBlaBla

• The Legend
Farmerwood schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:11:
[...]

Die Giant DailyTour E+ staat bij Giant zelf niet meer op de website, dus vraag me af of die uberhaupt nog leverbaar is.
Het gaat om een nieuw model, maar las ergens dat ‘ie pas in juli leverbaar is. Gek genoeg staat hij wel op de Duitse Giant site inclusief geometrie info.

• roffeltjes
Farmerwood schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:11:
[...]
Toch geeft het me wel iets meer vertrouwen dat het een aanpassing van Yamaha zelf is en niet van Giant.
Yamaha en Giant hebben een partnership, dus feedback/wensen zal gerust worden uitgedeeld en misschien krijgt Giant voorrang, maar voor zover ik weet zijn de motoren van Yamaha nooit specifiek voor Giant aangepast. Die partnership gaat dus duidelijk niet zo diep dat Yamaha bepaalde dingen alleen voor Giant ontwikkeld.

Giant heeft soms wel een afwijkende vorm accu (bijvoorbeeld in de buis), maar ook dan ben ik 99.99% zeker dat de cellen en electronica gewoon standaard zijn, het is alleen de behuizing die iets is getweaked voor een mooiere vorm.

• Opperpanter2
Een cadans van boven de 100 wil Viega mij niemand toch? Dacht dat Armstrong een van de eerste profs was die veel trainde op hoge cadans en dat was dan 90.
Ik heb een bbs02 en vind het echt irritant dat die zo'n hoge cadans wil hebben om lekker te draaien en niet te het te worden.
Die bbshd dat het dan helemaal niet meer mee bij te trappen bij 160rpm?

• Farmerwood
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:32:
[...]

Ik heb net eens wat in zitten lezen in die Giant/Yamaha motor en de 'waarheid' lijkt een beetje halverwege te liggen.

De naam van de motor is de SyncDrive Life motor die ontstaan is uit een samenwerking tussen Giant en Yamaha en door Yamaha geproduceerd wordt. Voor zover ik kon vinden is Giant de enige die deze motor gebruikt in fietsen. Voor 2019 is er een nieuwe versie van deze motor.

Van de SyncDrive-motoren komen 3 versies: een Life-uitvoering en een iets krachtigere Sport- en Pro-motor.
Belangrijkste kenmerken van de SyncDrive Life zijn volgens de fabrikant de stillere middenmotor, PedalPlus 6-sensoren-technologie, 5 ondersteuningsniveaus en een automatische smart support-stand.

De sensoren meten de snelheid, het koppel, de motorrotatie, trapfrequentie, hellingshoek en de acceleratie.

Met Smart Support wordt bedoelt dat de fiets zelf de beste ondersteuningsstand kiest. Een soort automatische versnellingsbak. Met hulp van de 6 sensoren wordt voor iedere situatie de juiste ondersteuning geleverd. Je hoeft overigens niet per se in de auto-modus te fietsen. Je kunt op ieder moment ook zelf instellen hoeveel ondersteuning de fiets moet geven.

De vorige generatie elektrische fietsen van Giant hadden ook al een SyncDrive motor. Die had echter ‘slechts’ drie standen waaruit je zelf moest kiezen. De nieuwe motor heeft er dus vijf, van Eco tot Sport+. Die laatste stand is uiteraard de krachtigste. Hierbij wordt een ondersteuningsratio van 300% geleverd (verhouding kracht-koppel) tot een maximum van 60Nm.

Ook qua tuning lijkt er wel voldoende beschikbaar te zijn voor deze motor. De echte tweaker moet het toch ook leuk vinden dat dit via je smartphone met een app via bluetooth kan. 8)

Modellen met deze motor zijn de Grand Tour E+, Prime E+ en Daily Tour E+.

Er zijn uitvoeringen met Nexus-naven en de Daily Tour E+ is er bijvoorbeeld ook met een Gates-riem ( € 3.299,-). De sportieve tak beslaat ondermeer de Any Tour E +, Quik E +, Explore E + en Amiti E + (damesversie). De Any Tour is afgemonteerd met Shimano XT 11-speed en riem.

De accu's van Giant worden trouwens door Panasonic geproduceerd. Heb verder niet gezocht naar eventuele aanpassingen speciaal voor Giant.

Bronnen:
- https://www.elektrischefi...nclive-motor-op-huisshow/
- https://www.elektrabikes....t-prime-e-en-grandtour-e/
- https://www.bikeok.nl/nie...tor-yamaha-e-bikes-giant/
- https://www.ebiketuning.com/comparison/yamaha-tuning.html

Zo samenvattend denk ik det het een heel interessante motor is. Ik ga in ieder geval een proefritje proberen te regelen bij de lokale FM.

• roffeltjes
Opperpanter2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:21:
Een cadans van boven de 100 wil Viega mij niemand toch? Dacht dat Armstrong een van de eerste profs was die veel trainde op hoge cadans en dat was dan 90.
Ik heb een bbs02 en vind het echt irritant dat die zo'n hoge cadans wil hebben om lekker te draaien en niet te het te worden.
Armstrong had vooral een relatief hoge cadans bergop. OP het vlakke zitten vrijwel alle profs zitten ergens tussen de 90 en 110 rpm, in de sprint natuurlijk hoger.

Beetje sportief zit je al snel boven de 80, onder de 70 vind ik het al echt niet fijn meer.

• wwwmarcel
  • Laatst online: 13:03
Farmerwood schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:21:
[...]

Ook qua tuning lijkt er wel voldoende beschikbaar te zijn voor deze motor. De echte tweaker moet het toch ook leuk vinden dat dit via je smartphone met een app via bluetooth kan. 8)
Hoe weet je dit? uit die bronnen?

ik heb een quick-e 2018

• Farmerwood
  • Niet online
wwwmarcel schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:41:
[...]

Hoe weet je dit? uit die bronnen?

ik heb een quick-e 2018
Ik zei niet voor niets lijkt, want ik heb idd geen eigen ervaring aangezien ik zoekende ben naar mijn eerste e-bike.
De info komt o.a uit die bron die ik noemde. Ook de FM had het er al over dat je via bluetooth verbinding kan maken en de motor zo kan uitlezen, dus het klonk mij aannemelijk genoeg om het te vermelden.

• roffeltjes
Farmerwood schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:21:
[...]

De sensoren meten de snelheid, het koppel, de motorrotatie, trapfrequentie, hellingshoek en de acceleratie.
Giant geeft aan dat de Syncdrive life 4 sensoren heeft (niet 6, zie https://www.giant-bicycles.com/nl/showcase/syncdrive-life, al is die foto van een oude syncdrive wat weer een gewone PW-SE was)=> Zie ook de Yamaha PW-TE
Giant geeft aan dat de motor 60nm heeft => Yamaha PW-TE

Misschien zit er een software tweak in (extra stand sport+), maar dat is gewoon een PW-TE.

Betreft al dan niet 6 sensoren (Giant zegt op andere plekken dat er 4 sensoren zijn), maar twee waarden die ze noemen kan je ook wel uit de 4 normale sensoren krijgen en is dus iets wat meer te maken heeft met software dan echt sensoren.

1.Motor rotatie is gekoppel aan trapfrequentie, dat is een vaste overbrenging er zit geen schakelsysteem in de motor..
2. Acceleratie meten vind ik nieuw, maar daar heb je ook geen nieuwe sensor nodig, dat is gewoon je snelheidsmeter afzetten in de tijd.

Dus ik ga ervan uit dat er 4 sensoren zijn en dat er misschien meerdere waarden uitkomen (uit je snelheidsmeter kan zowel snelheid als acceleratie komen). En dat gebruiken ze dan voor de smartsupport. maar die is ook buiten Giant beschikbaar.

Nogmaals, er is een partnership en ongetwijfeld zijn er kennis/wensen uitgewisseld. Giant is DE grootste afnemer van die motoren dus ze hebben echt wel wat in de melk te brokkelen. Maar er is vooralsnog voor mij geen reden om te denken dat dit iets anders is dan een PW-TE motor, hooguit met een software tweak (en zelfs dat betwijfel ik).

Het is ook verder niet zo belangrijk... goede fietsen, goede motor en of er nou een kleine of grotere software tweak in zit zal de gebruiker niet echt merken 8)

AHA, nu weet ik het 100% zeker: Giant Syncdrive Life

https://www.giant-bicycle...ve-life-middenmotor/22967

En dat is exact de Yamaha PW-TE

Niks mis mee, maar zeker geen Giant Exclusive. en die 6 sensoren zijn er twee teveel, bedacht door een overijverige marketing afdeling. Ik wil best geloven dat die waarden gebruikt worden, maar daarvoor heb je niet nog meer sensoren nodig (zo kan je ook stijg en daal snelheid meten of decelerate, kwestie van extrapoleren van de gegevens uit de vier standaard sensoren)

roffeltjes wijzigde deze reactie 11-02-2019 23:09 (27%)

• Farmerwood
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:52:
[...]

Giant geeft aan dat de Syncdrive life 4 sensoren heeft (niet 6, zie plaatje op )https://www.giant-bicycles.com/nl/showcase/syncdrive-life)=> Zie ook de Yamaha PW-TE
Er staat in die link in de eerste zin toch letterlijk "De vernieuwde Giant SyncDrive Life middenmotor nu met vijf ondersteuningsstanden en zes sensoren technologie."
Ik las ergens dat de vorige versie 4 sensoren had en de nieuwe versie 6. Wellicht dat dat verklaard waarom op sommige plekken 4 sensoren staat?

Je hebt wel een punt met die 4 sensoren en 6 waardes. Is goed mogelijk dat er maar 4 fysieke sensoren aanwezig zijn.

Zoals je zegt is het niet super belangrijk.

• roffeltjes
Ik ben dol op dit soort puzzels :)

• Farmerwood
  • Niet online
Ben je niet de enige 8)

• doek55
Opperpanter2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:21:
Vanochtend nog 5 km continu met een cadans van 90 rpm getrapt, dat voelt voor mij als een natuurlijk tempo. Ik fiets dan in de 7e van de 8 versnellingen, dus ik heb de mogelijkheid de cadans te verlagen, maar dat voelt niet fijn. Ik wil niet beperkt worden door een motor, de motor moet gewoon altijd kunnen leveren.

Die 160 rpm van de BBSHD kun je inderdaad niet bijbenen, maar is wel handig als je even snel, zonder opschakelen, op de gashendel een weg wilt oversteken. Bij de BBS02 had ik wel eens dat deze dan ging inhouden. Een BBSHD wordt ook veel minder warm dan een BBS02.

• roffeltjes
Cadans is zowel gewenning als (een beetje) afhankelijk van het vermogen wat je levert.

Er zit enige correlatie in hoe efficient je fietst, cadans en vermogen. Grof gezegd wordt een hoge cadans efficient als je meer vermogen levert. Aan de andere kant reed Wiggins in de tijdritten rond met 90 rpm, dus die correlatie is veel minder sterk dan de factor gewenning.

Omdat ik op een ebike niet zoveel vermogen lever zit ik tussen de 70-90 rpm prima. Ik ben ook duidelijk de hogere cadans een beetje ontwend (in wedstrijden zat ik meestal rond de 104 rpm). Als ik nu de racefiets pak (eens in het jaar) moet ik het eerste kwartiertje echt op letten om rond de 100 te zitten (daarna zit het gevoel er in en ben ik heel constant).

Dus ja, enige speling in het RPM wat je motor levert is wel zo prettig. een plafond van onder de 100 RPM (Hallo Yamaha) is erg laag. Een beetje constante afgifte tot pak hem beet 120 rpm lijkt me ideaal, dan heb je nog flink reserve.

• Opperpanter2
doek55 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:14:
[...]

Vanochtend nog 5 km continu met een cadans van 90 rpm getrapt, dat voelt voor mij als een natuurlijk tempo. Ik fiets dan in de 7e van de 8 versnellingen, dus ik heb de mogelijkheid de cadans te verlagen, maar dat voelt niet fijn. Ik wil niet beperkt worden door een motor, de motor moet gewoon altijd kunnen leveren.

Die 160 rpm van de BBSHD kun je inderdaad niet bijbenen, maar is wel handig als je even snel, zonder opschakelen, op de gashendel een weg wilt oversteken. Bij de BBS02 had ik wel eens dat deze dan ging inhouden. Een BBSHD wordt ook veel minder warm dan een BBS02.
Probleem bij de bbs02 is dat hij eigenlijk alleen echt goed draait bij 100-110rpm. Daaronder wordt het al snel heel heet. Ze staan in ieder geval bekend om het lastig meefietsen.
Pagina: 1 ... 86 87 88 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True