Ik ben nu bijna een maand rond aan het kijken naar een fiets voor woon-werk. In de afgelopen weken uitgebreid ingelezen in de verschillende mogelijkheden en zit intussen eigenlijk met steeds meer open eindjes en keuzes...
De afstand van huis naar werk is 24 km en loopt voor het grootste deel door open gebied, Ik wil eigenlijk binnen een uur van huis naar werkplek, dus ik zal gemiddeld toch wel zo'n 27 km/h moeten gaan om dat te redden.
Met een SP zou ik dat natuurlijk makkelijk moeten kunnen redden, maar ik zie de rit toch ook als een goede manier om mijn conditie op peil te houden. Sinds de geboorte van mijn zoon vorig jaar komt de racefiets namelijk beduidend minder vaak uit de schuur.
De voorkeur gaat uit naar de racefiets met mooi weer en voor de dagen met regen en wind (zoals vandaag) een e-bike om het leven iets makkelijker te maken. Bij voorkeur een e-bike met een motor die van zichzelf al iets meer dan 25 km/h redt en anders de mogelijkheid biedt om er wat bij te tweaken.
Ik heb nog overwogen om voor een goede trekkingfiets te gaan, maar de combi van een racefiets en e-bike biedt uiteindelijk meer voordelen dan een racefiets met trekkingfiets.
Aangezien ik met 4 werkdagen per week bijna 200 km per week ga rijden gaat mijn voorkeur uit naar een riem en een naafversnelling. Deze combi is het meest onderhoudsvrij hoor ik van meerdere kanten.
Ik zou graag de mogelijkheid hebben om een kinderzitje op de fiets te zetten om de kleine onderweg ook bij de opvang te kunnen afleveren.
Mijn huidige wensenlijst:
- E-bike met middenmotor (Met een kind voor- of achterop heb ik liever geen aandrijving op de wielen)
- Accu liefst in het frame (gewicht in het midden van de fiets. Achterop komt al genoeg gewicht.)
- Verschillende fietsenmakers adviseren me minimaal een 400W accu en beter 500W om ook op koude winterdagen met vol de wind tegen voldoende ondersteuning te hebben.
- Lichte voorkeur voor schijfremmen en anders hydraulische velgremmen
- Riemaandrijving
- Naafversnelling. Voorkeur voor Alfine, maar Nexus moet ook voldoen.
- Standaard degelijke koplamp heeft de voorkeur aangezien ik in de wintermaanden bijna alle kilometers in het donker rij.
- Vering in de voorvork hoeft niet, mag wel.
- Zadel en stuur zijn altijd te vervangen door een fijner model als de standaard niet bevalt.
- Moet met de standaard stevig te parkeren zijn zonder kans op omvallen terwijl de kleine man in of uit zijn zitje gehesen wordt.
Uiteindelijk kwam ik op de
Sparta M8TB uit die perfect aansluit op mijn wensen.
Helaas wisten de verschillende winkels hier in de regio Arnhem/Nijmegen me te vertellen dat die in mijn maat (ben 1.87 m lang) pas tegen juni/juli leverbaar is. Blijkbaar heeft Sparta wat moeite om de grotere framematen in de gewenste kwaliteit te produceren...
Ook was deze FM nog niet overtuigd van de levensduur van de riemen op elektrische fietsen en gaf hij zelf de voorkeur aan een derailleur. Op zich heeft hij een punt gezien dit jaar pas echt veel fietsen met een riem op de markt lijken te komen en er wel een redelijke historie is met riemen die het beduidend minder lang vol hielden dan fabrikanten hoopten.
Een lokale fietsenwinkel hier om de hoek kwam met de
Giant Prime E1 als optie.
Een fiets die op veel punten afwijkt van mijn eisen, maar volgens de verkoper ook de nodige voordelen biedt.
- Yamaha motor die door Giant is aangepast en o.a een auto-mode heeft die de ondersteuning dynamisch aanpast.
- Eigen bedieningsunit van metaal die in het stuur verwerkt is en daardoor veel degelijker zou zijn.
- Eigen accu die van (zeer) goede kwaliteit zou zijn.
Iemand hier die ervaring heeft met deze eigen motor van Giant en die wil delen?